Grote Enphase topic • IQ Gateway uitlezen • PVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023
Die extra omvormer heb je sowieso nodig om de AC-stroom die uit je Enphase komt in een batterij te kunnen stoppen. Sterker nog: in de Enphase batterij zitten ook weer (meerdere) micro-omvormers.rik schreef op zondag 19 januari 2025 @ 17:13:
Sinds een aantal jaar hebben we hier 25 panelen op het dak, met IQ7+ micro-omvormers en Envoy S Standard. Nu ben ik me aan het oriënteren voor energieopslag. Maar daarvoor moet de Envoy vervangen worden door de Metered versie, ten minste als je de Enphase batterij wilt plaatsen.
Geldt dit ook voor alle andere merken batterijen? Of zit je dan met een extra omvormer (lijkt me onhandig).
Is het eenvoudig om de Envoy te vervangen voor de Metered versie?
Het efficiëntst (richting je batterijen) is één centrale hybride omvormer, maar het is natuurlijk onzin om (alleen) daarvoor je Enphase systeem helemaal te vervangen.
Ik vind de Enpase-batterijen 'het mooist', niet omdat je dan alles in een ecosysteem hebt, maar ook omdat Enpase bij hun batterijen gebruikmaakt van meerdere micro-omvormers i.p.v. een grote (waardoor je dus zowel bij kleine als bij grote laadstromen relatief weinig omzettingsverlies hebt), maar voor mij persoonlijk is een Enphase batterij 'te groot en te duur'.
Sowieso geloof ik, voor de langere termijn, meer in centralere opslag (bijvoorbeeld op wijkniveau), omdat dat gewoon efficiënter (en dus goedkoper) is. Voor de korte termijn heb ik een HomeWizard thuisbatterij besteld, omdat ik dat zie als een manier om tegen relatief lage kosten met een leuk hebbedingetje mijn steentje bij te dragen aan de energietransitie en duurzaamheid op de korte(re) termijn.
Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur
:strip_exif()/f/image/1o5UVd6ioVxNCm1y4xRCkvoN.png?f=user_large)
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023
Men wil in de meterkast toch ook geen lossen draden, zoals je wel eens de CT-draden ziet die de gateway in gaan. Dan schreeuwt ook iedereen moord en brand dat ze afgeschermd moeten worden, en dan zou dit wel mogen?
Poah ik krijg direct koppijn van die foto, maar dat komt omdat je hem met een rabo scanner hebt gemaaktEddie_ schreef op maandag 20 januari 2025 @ 14:19:
Vandaag de eerste keer een 5P gezien. Wat ook weer een waardeloze aansluiting v.w.b. die coms kit. Qua ontwerp weer niet goed doordacht, mijn mening. Draadjes die volop zichtbaar zijn, verschrikkelijk lelijk. (niet een installatie van mij).
[Afbeelding]
Is die aansluiting linksonder een 230V input? Dan zou er inderdaad een doosje omheen moeten om te voldoen aan de hoofdtuk 411.2 van de NEN1010. Het lijkt me sowieso wel beter om er bijvoorbeeld een T250 montagedoos omheen te zetten.Eddie_ schreef op maandag 20 januari 2025 @ 12:36:
@rik Het vervangen van een standaard IQ Gateway door een Metered variant is niet zo heel moeilijk. Maar je moet wel CT's gaan plaatsen in de groepenkast.
Ik zit nu te dubben om een 5p flexfase uit duitsland erbij te plaatsen, maar ik ben bang dat je die nog niet met de installer app in NL aan de praat gaat krijgen. gewoon nog eventjes geduld dus.
nee, is de aansluiting voor een aarde draadDjVe schreef op maandag 20 januari 2025 @ 15:03:
[...]
Is die aansluiting linksonder een 230V input? Dan zou er inderdaad een doosje omheen moeten om te voldoen aan de hoofdtuk 411.2 van de NEN1010. Het lijkt me sowieso wel beter om er bijvoorbeeld een T250 montagedoos omheen te zetten.
Ding wordt gevoed via USB, 5 volt. Ik zou het geheel ook daadwerkelijk in een bijbouwkast/lasdoos o.i.d. plaatsen.DjVe schreef op maandag 20 januari 2025 @ 15:03:
[...]
Is die aansluiting linksonder een 230V input? Dan zou er inderdaad een doosje omheen moeten om te voldoen aan de hoofdtuk 411.2 van de NEN1010. Het lijkt me sowieso wel beter om er bijvoorbeeld een T250 montagedoos omheen te zetten.
Sorry, ik heb hem ook zo doorgestuurd gekregenDaanTriple7 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 15:00:
[...]
Poah ik krijg direct koppijn van die foto, maar dat komt omdat je hem met een rabo scanner hebt gemaakt
Zoiets moet natuurlijk in een groepenkastje en niet koud tegen de muur. :-) Maar het is inderdaad weer net niet af van Enphase.Eddie_ schreef op maandag 20 januari 2025 @ 14:19:
Vandaag de eerste keer een 5P gezien. Wat ook weer een waardeloze aansluiting v.w.b. die coms kit. Qua ontwerp weer niet goed doordacht, mijn mening. Draadjes die volop zichtbaar zijn, verschrikkelijk lelijk. (niet een installatie van mij).
[Afbeelding]
Wij plaatsen vaak de combinerbox (dat ding is wel echt af)....en dan stoppen we die commskit daarbij als die er nog niet inzit.
Nou, dat heeft ie volgens mij wel. Met 2 plastic beugeltje die je op de achterkant kan klikken. Het maakt hem wel erg breed, maar past dan nog niet in zo'n combinerbox door wat andere automaten aan de kant te schuiven. Tegen de achterwand plakken is ook een optie die wel wordt toegpast, als ie maar binnen zit.Eddie_ schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 07:53:
Toch jammer dat het ding geen DIN rail montagemogelijkheid heeft.
Eddie_ schreef op maandag 20 januari 2025 @ 14:19:
[Afbeelding]
Ik vind het echt een gemiste kans vanuit Enphase dat ze dit zo hebben ontwikkeld. Ook het feit dat je nu een losse "signaalkabel" moet trekken, naast de YMVK waar de batterij op aangesloten gaat worden. Dat maakt het in sommige gevallen waar het toch al lastig is om een kabel te trekken nog weer extra lastig. En dan idd ook noet de afwerking in de buurt van de batterij, mocht de batterij toevallig buiten komen te hangen.Pazo schreef op maandag 20 januari 2025 @ 14:23:
@Eddie_ Ik mag hopen dat er nog een afdekkapje overheen gaat? Of blijft dit zo? Want dan is dit wel heel slecht. Lijkt me ook erg schadegevoelig. Persoonlijk zou ik er dan iets overheen maken om de draden te beschermen, maar slecht dat het vanuit Enphase zo is ontworpen? Amerikaans zeker
Als ik een batterij zou willen aanschaffen, dan is een 5P van Enphase voor mij de logische keus, aangezien ik ook al een metered gateway heb. En voor zo ver ik heb begrepen mag die 5P buiten hangen en dat zou qua aansluiting op een toch nog ongebruikte kabel ook mooi passen. Maar die signaalkabel erbij maakt het dan weer jammer, want waar de bestaande kabel ligt is het nu heel bewerkelijk om nog een kabel bij te trekken ivm kruipruimte isolatie, etc.
[ Voor 14% gewijzigd door eymey op 21-01-2025 10:39 ]
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Ja, je mag hem buiten hangen, maar houdt rekening met de performance in relatie tot kou. Er zit geen heater in dat ding of zo.eymey schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:36:
[...]
[...]
Ik vind het echt een gemiste kans vanuit Enphase dat ze dit zo hebben ontwikkeld. Ook het feit dat je nu een losse "signaalkabel" moet trekken, naast de YMVK waar de batterij op aangesloten gaat worden. Dat maakt het in sommige gevallen waar het toch al lastig is om een kabel te trekken nog weer extra lastig. En dan idd ook noet de afwerking in de buurt van de batterij, mocht de batterij toevallig buiten komen te hangen.
Als ik een batterij zou willen aanschaffen, dan is een 5P van Enphase voor mij de logische keus, aangezien ik ook al een metered gateway heb. En voor zo ver ik heb begrepen mag die 5P buiten hangen en dat zou qua aansluiting op een toch nog ongebruikte kabel ook mooi passen. Maar die signaalkabel erbij maakt het dan weer jammer, want waar de bestaande kabel ligt is het nu heel bewerkelijk om nog een kabel bij te trekken ivm kruipruimte isolatie, etc.
Ben ik me idd van bewust.WillemP22 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:58:
[...]
Ja, je mag hem buiten hangen, maar houdt rekening met de performance in relatie tot kou. Er zit geen heater in dat ding of zo.
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
IQ EV Charger 2
Vermogen: driefasig of eenfasig, tot 22 kW, tot 32 A per faseHet wachten is voorbij! We zijn verheugd om de lancering van de IQ EV Charger 2 aan te kondigen. Deze EV-lader is ontworpen om naadloos te integreren met het Enphase Energy System en is geschikt voor enkelfasige en driefasige systemen.
Waarom kiezen voor de IQ EV Charger 2?
Met bedrade (Ethernet) en draadloze (Wi-Fi) connectiviteit zorgt de IQ EV Charger 2 voor een eenvoudige installatie en betrouwbare prestaties. Het stelt huiseigenaren in staat om hun EV's op te laden via het elektriciteitsnet of met overtollige zonne-energie.
Belangrijkste kenmerken:
Flexibele opties: kies tussen een model met een vaste kabel of een losse kabel om aan de behoeften van je klant te voldoen.
Automatische faseschakeling: zorgt voor het meest efficiënte opladen via zonne-energie of het elektriciteitsnet.
Naadloze integratie: beheer en bewaak de lader in realtime met de Enphase App.
Vereenvoudigde installatie: er zijn geen extra montagebeugels of voorbedradingskits nodig en de koppeling is binnen drie minuten voltooid.
Gebouwd voor alle weersomstandigheden: de robuuste IP55-behuizing ondersteunt binnen- en buiteninstallaties.
De IQ EV Charger 2 integreert naadloos met bestaande Enphase-systemen en zorgt voor een toekomstbestendige oplossing met minimale installatietijd en -inspanning.
Meer info: https://enphase.com/nl-nl/installers/ev-chargers
Data sheet: https://enphase.com/nl-nl...ev-charger-2-gegevensblad
Edit: ze lijken er wel 1 te hebben:
https://enphase.com/downl...al-ev-charger-white-paper
Is dat de voorloper / versie 1? Dan zou deze nieuwe versie het toch ook wel moeten hebben, anders is het een achteruitgang.
[ Voor 39% gewijzigd door Pazo op 21-01-2025 19:58 ]
Ik heb gisteren een begin gemaakt om de TS te updaten met de EV Charger 2.
Tot nu toe ben ik verder niets tegen gekomen over bidirectioneel laden.
Als je iets wilt aansturen wel ja.kds450 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 09:59:
Weet iemand of voor de Enphase laadpaal een metered gateway nodig is?
Zie pagina 4: https://enphase.com/nl-nl...-installatieconfiguraties
De modi Zelfverbruik en Besparing worden ondersteund door te upgraden naar IQ Gateway Metered.
Het kan dus ook zonder of met de Standard, maar kan je niets aansturen, alleen maar 'dom' laden.
Zie pagina 6 'Standalone configuratie'.
[ Voor 26% gewijzigd door Pazo op 22-01-2025 10:04 ]
Dan is het wel een dure slimme lader. Maar als je een ander merk laadpaal slim in het Enphase eco systeem wilt integreren dan moet er een IQ energy router tussen en die is ook niet goedkoop. Dus per saldo wil je echt slim laden binnen het Enphase eco systeem moet je in de buidel tasten.
Dat zul je vast nodig hebben voor je afstanden. Zo niet, snel een EV kopen. Ik rijd 100km per dag, en bezuinig tov m'n diesel ruim 6k per jaar door het wegvallen van wegenbelasting en brandstofkosten.Eddie_ schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:46:
Blij dat ik Hybride rij. Heb ik dat dilemma ook niet
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Klopt helemaal. Echter; als ik met Tibber straks "grid rewards" wil krijgen is een door Tibber ondersteunde lader zo'n 900 euro en een door Tibber ondersteunde EV een paar K meer dan de marktwaarde van mijn huidige EV.blb4 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 12:18:
Slimme laders worden m.i. steeds minder relevant doordat EV's zelf aangestuurd kunnen worden.
We hebben hier te maken met een markt die continue en hard in ontwikkeling is, helaas nog weinig volledig open interfaces. Als je nu iets wil laten werken moet je soms keuzes maken die je liever niet zou willen maken.DaanTriple7 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 16:11:
[...]
Klopt helemaal. Echter; als ik met Tibber straks "grid rewards" wil krijgen is een door Tibber ondersteunde lader zo'n 900 euro en een door Tibber ondersteunde EV een paar K meer dan de marktwaarde van mijn huidige EV.
Ik heb nu de boel allemaal via Home Assistant aan elkaar geknoopt en doe daar mijn automatisering. Wat laadpunt betreft zit ik bv weer gebonden aan de verrekeningskoppeling vanuit de LM en ben daarom gebruik gaan maken van Smappee energiemonitoring, de loadbalancing van 't laadpunt werkt op basis van Smappee. Voor mij een reden om ook geen Gateway Metered te willen gaan gebruiken, de groepenkast hangt al vol met (gelukkig heel compacte) CT opnemers van Smappee.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Als je dan ook nog de installateur moet laten langskomen met zijn enphase account gaat het onbetaalbaar worden.
Zo vroeg laatst aan de installateur wat het bij plaatsen kost van een tweede accu naast de bestaande. (5P)
€1350 ex btw en accu.
Dat is wel heel duur inderdaad voor een uurtje of 2 werk. Zonder te informeren doen wij dat voor de helft....ik denk nog minder.dollyking schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 10:39:
De lader is een beetje te duur voor wat die kan, hetzelfde kan je bereiken met een energie router en de wall E Pulsar bijvoorbeeld. ik zie nog niet de meerwaarde.
Als je dan ook nog de installateur moet laten langskomen met zijn enphase account gaat het onbetaalbaar worden.
Zo vroeg laatst aan de installateur wat het bij plaatsen kost van een tweede accu naast de bestaande. (5P)
€1350 ex btw en accu.
Beetje vreemd, ze hoeven geen nieuwe leidingen of zo aan te leggen, het is ernaast ophangen en doorlussen…. Voor een totaal nieuwe installatie kan ik me er wel wat bij voorstellen……dollyking schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 10:39:
De lader is een beetje te duur voor wat die kan, hetzelfde kan je bereiken met een energie router en de wall E Pulsar bijvoorbeeld. ik zie nog niet de meerwaarde.
€1350 ex btw en accu.
Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //
Op de envoy is het stroomproductie lampje uit en microomvormer communicatie lampje groen.
Is dit normaal of klopt er iets niet? Ik heb gister de installateur bericht maar nog geen reactie op ontvangen.
Ik heb de IQ8PLUS in de enlighten app bij apparaten is de status van elke omvormer "micro-omvormer rapporteert niet" en laatst gemeld staat op 22-01 op 08:24am
https://enphase.com/nl-nl...microinverter-installeert
[ Voor 9% gewijzigd door Pazo op 25-01-2025 16:37 ]
[ Voor 13% gewijzigd door Pazo op 25-01-2025 18:39 ]
Edit:
Zojuist de automaten even uit gehad voor een paar minuten. Na het inschakelen knipperde alles even rood op de envoy en nu is het communicatie lampje weer groen maar het productie lampje blijft uit.
Ik zal morgen de installateur eens bellen.
[ Voor 45% gewijzigd door TomJans op 26-01-2025 11:48 ]
Na vele installateurs langs gehad te hebben voor zonnepanelen, hebben we eindelijk iemand gevonden waar we vertrouwen in hebben en enphase zet. Andere waren veel te duur of niet bekwaam (als ik drie mails moet doen omdat de offerte vol fouten staat, dan stopt het verhaal snel voor mij). Ik moet jullie ook niet overtuigen van Enphase, maar voor ons is de schaalbaarheid naar de toekomst toe doorslaggevend. Hier zal op termijn een 2 EVs en een warmtepomp komen. Ik wil maar 1 app en geen tweakers gedoe ;-) om de verschillende sytemenen met elkaar te laten samenwerken. Ik betaal graag voor 1 aanspreekpunt en geen discussies te hebben wie de verantwoordelijkheid heeft als er iets mis loopt.
We hebben 3 mogelijke keuzevarianten (13 panelen met 1 x 5P batterij voor 11,1k euro of 13 panelen met 2 x 5P batterij voor 15,1k euro of 20 panelen met 1 x 5P batterij voor 13,6k euro). Het paneel is 440w.
Deze keuze voor meer panelen lijk niet logisch tov het jaarverbruik, maar we hebben 3 dakopppervlaktes en met 13 panelen leggen we 1 oppervlakte volledig vol.
Maar wij blijven wel worstelen met de Enphase batterij, deze lijkt zo duur tov andere aanbieders? Iemand een idee waarom dit zo is?
In België kost een enphase 5P batterij toch al snel 4000 en daar moet nog een communication kit en Bebat bijdrage (recyclage) bij. Je zit al snel rond de 4500 euro.Eddie_ schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:09:
Sowieso omdat de naam Enphase er op staat. Ik doe zelf niets qua inkoop / verkoop dus ik weet niets van prijzen. Heb je voorbeelden van bedragen?
Terwjil een Huawei battijer 5Kw toch in aankoop 1000 euro goedkoper is. Dat zal rond de 3500 euro zijn.
Na de scan was de status van alle micro's normaal (bij apparaten in de enlighten app) en laatst gemeld op 26-01 1:55pm. Ik weet niet of ik ergens anders kan zien of hij alle micro's had gevonden.Eddie_ schreef op maandag 27 januari 2025 @ 07:52:
Had ie alle micro's gevonden? Zo ja, wat zie je qua productie van gisteren in je app?
Nu is de status weer van elke micro "Micro-omvormer rapporteert niet" en laatst gemeld nog steeds 26-01 1:55pm. En ook gister en vandaag geen productie.
Ik heb contact opgenomen met de installateur en die konden even snel niks fouts zien en gingen er verder naar kijken.
Er staat in de specificaties wel ISO-15118 (hardware ready). Is dat niet de bi-directionele ISO norm?Skipper_NH schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:38:
Enphase heeft mij geantwoord dat er geen bidirectioneel laden wordt ondersteund met de charger 2. Er wordt nog gewerkt aan een bidirectionele lader, maar tijdspad onbekend.
Dan is het wel een dure slimme lader. Maar als je een ander merk laadpaal slim in het Enphase eco systeem wilt integreren dan moet er een IQ energy router tussen en die is ook niet goedkoop. Dus per saldo wil je echt slim laden binnen het Enphase eco systeem moet je in de buidel tasten.
/f/image/vDjeRy2aXMy60EfjJHYLwQ2x.png?f=fotoalbum_large)
Maar ja, wie wil Huawei? Vanwege de onbereikbaarheid van de service valt die bij mij al af. En is die prijs van Huawei inclusief de omvormer? Want bij Enphase zit die techniek inbegrepen.DCGel schreef op maandag 27 januari 2025 @ 12:37:
[...]
In België kost een enphase 5P batterij toch al snel 4000 en daar moet nog een communication kit en Bebat bijdrage (recyclage) bij. Je zit al snel rond de 4500 euro.
Terwjil een Huawei battijer 5Kw toch in aankoop 1000 euro goedkoper is. Dat zal rond de 3500 euro zijn.
Ja klopt, heb ik ook. Nou ja, het klopt dus niet helemaalPandabeer35 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 22:50:
even een vraagje - heb sinds kort ook een installatie met Enphase en gateway - via Home Assistant haal ik data binnen, sinds een week zie ik tussen 0 - 1 's nachts een opwekking van 1 kW, als ik via de portal op enlighten kijk, zie ik per dat ook inderdaad een kwh minder dan Home Assistant laat zien - heeft iemand dit ook? Hoe kan ik dit oplossen - is 'spontaan' ontstaan, de eerste dagen dit fenomeen niet gezien (installatie sinds 17 januari)
[Afbeelding]
Er zit altijd iets afwijking in, in de meetresultaten tussen HA en de gateway. Ik heb er ook verschillen in zitten. Is volgens mij niet zo veel aan te doen. Weet ook niet waar precies aan ligt.
(die hebben gewoon niet alle stappen uitgevoerd tijdens de installatie)
Ik heb een kleine afwijking in productie 's nachts. Tussen de 8 en 12 W per uur opwek
Is vergelijken met jaarverbruik nog wel een handig ivm de saldering die komt te vervallen? Kan je niet beter wat meer leggen zodat ook op minder zonnige momenten je toch nog een leuke opwek hebt om verbruik te compenseren? Alle rest duw je dan eerst in de accu om te verbruiken wanneer er geen zon is en worst case stel je in dat je niet meer opwekt dan gebruikt.DCGel schreef op maandag 27 januari 2025 @ 09:47:
Ik hoop dat dit de juiste plaats is.
Na vele installateurs langs gehad te hebben voor zonnepanelen, hebben we eindelijk iemand gevonden waar we vertrouwen in hebben en enphase zet. Andere waren veel te duur of niet bekwaam (als ik drie mails moet doen omdat de offerte vol fouten staat, dan stopt het verhaal snel voor mij). Ik moet jullie ook niet overtuigen van Enphase, maar voor ons is de schaalbaarheid naar de toekomst toe doorslaggevend. Hier zal op termijn een 2 EVs en een warmtepomp komen. Ik wil maar 1 app en geen tweakers gedoe ;-) om de verschillende sytemenen met elkaar te laten samenwerken. Ik betaal graag voor 1 aanspreekpunt en geen discussies te hebben wie de verantwoordelijkheid heeft als er iets mis loopt.
We hebben 3 mogelijke keuzevarianten (13 panelen met 1 x 5P batterij voor 11,1k euro of 13 panelen met 2 x 5P batterij voor 15,1k euro of 20 panelen met 1 x 5P batterij voor 13,6k euro). Het paneel is 440w.
Deze keuze voor meer panelen lijk niet logisch tov het jaarverbruik, maar we hebben 3 dakopppervlaktes en met 13 panelen leggen we 1 oppervlakte volledig vol.
Maar wij blijven wel worstelen met de Enphase batterij, deze lijkt zo duur tov andere aanbieders? Iemand een idee waarom dit zo is?
Prijs zal ook wel zitten in stukje westers vs chinees qua ontwikkeling, gebruikte hardware, ondersteuning etc, en een eigen merk accu integreert gewoon mooier in het hele systeem.
Inderdaad zitten die er standaard bij. Dus gewoon op een DIN rail plaatsen.WillemP22 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:27:
[...]
Nou, dat heeft ie volgens mij wel. Met 2 plastic beugeltje die je op de achterkant kan klikken. Het maakt hem wel erg breed, maar past dan nog niet in zo'n combinerbox door wat andere automaten aan de kant te schuiven. Tegen de achterwand plakken is ook een optie die wel wordt toegpast, als ie maar binnen zit.
:strip_exif()/f/image/GxgDe00NdVLZFlxVsFNsmFug.jpg?f=fotoalbum_large)
Ze hebben op afstand de gateway geupdate en het juiste profiel er in gezet. Er is geen monteur op locatie geweest.Eddie_ schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 11:01:
@TomJans is er een monteur ter plekke geweest of hebben ze op afstand iets gedaan?
(die hebben gewoon niet alle stappen uitgevoerd tijdens de installatie)
Ik heb een kleine afwijking in productie 's nachts. Tussen de 8 en 12 W per uur opwek
Ik ben ermee eens dat hij naar verhouding duur is, maar er zijn voor mij 2 belangrijke argumenten om mijn Enphase zonnepanelensysteem uit te breiden met 1 of meer 5P accu’s:DCGel schreef op maandag 27 januari 2025 @ 09:47:
- de eerste accu vergt wat installatie- en instelwerk, maar iedere extra accu is kwestie van doorlussen en dat kan veel keer. Moet wel door een installateur gedaan worden maar moet minder moeite/tijd kosten dus ook minder kosten (lijkt mij)
- belangrijker vind ik dat je een volledig op elkaar ingespeeld en samenwerkend systeem krijgt met alle voordelen van de zo mooie Enphase techniek. Maar daarvoor moet je echt op YouTube even naar YouTube: Enphase batterij icm dynamisch energiecontract en zero export was no... kijken (let niet op de vent die zich ontzettend geweldig vindt, maar de inhoud).
En zoek naar meer video’s en info over de 5P en mogelijkheden. Over de techniek erachter, de kracht van het systeem, de mogelijkheden.
Voor mij geeft dit alle reden om wat meer te investeren in het Enphase systeem.
Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //
:strip_exif()/f/image/7faK1FvLT3jw8lDLOlSRM125.png?f=user_large)
Ik begrijp je punt en ik geef je gelijk. Daarom ook onze keuze voor Enphase, het is het meest gemakkelijke schaalbare systeem en je blijft met 1 syteem zitten. De toekomst blijft heel moeilijk in te schatten en in BE is de overheid de meest onbetrouwbare partner in het groene energie verhaal. Elke 3 à 5 jaar is er een complete wijziging van beleid.PeepPeepPeep schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 21:56:
[...]
Ik ben ermee eens dat hij naar verhouding duur is, maar er zijn voor mij 2 belangrijke argumenten om mijn Enphase zonnepanelensysteem uit te breiden met 1 of meer 5P accu’s:
- de eerste accu vergt wat installatie- en instelwerk, maar iedere extra accu is kwestie van doorlussen en dat kan veel keer. Moet wel door een installateur gedaan worden maar moet minder moeite/tijd kosten dus ook minder kosten (lijkt mij)
- belangrijker vind ik dat je een volledig op elkaar ingespeeld en samenwerkend systeem krijgt met alle voordelen van de zo mooie Enphase techniek. Maar daarvoor moet je echt op YouTube even naar YouTube: Enphase batterij icm dynamisch energiecontract en zero export was no... kijken (let niet op de vent die zich ontzettend geweldig vindt, maar de inhoud).
En zoek naar meer video’s en info over de 5P en mogelijkheden. Over de techniek erachter, de kracht van het systeem, de mogelijkheden.
Voor mij geeft dit alle reden om wat meer te investeren in het Enphase systeem.
Hoe meer onafhankelijkheid, hoe beter. hopen dat ze ooit iets uitvinden waardoor je meer lange termijn energie (zomer naar winter) kan opslaan als particulier. Dat zou de heilige graal voor iedereen zijn.
Niet alleen in BE kan ik je verzekeren, ze kunnen er hier in NL ook wat vanDCGel schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 11:11:
De toekomst blijft heel moeilijk in te schatten en in BE is de overheid de meest onbetrouwbare partner in het groene energie verhaal. Elke 3 à 5 jaar is er een complete wijziging van beleid.
verder heeft de 5p meer vermogen, vandaar de "P"
inderdaad ook modulair, maar bovenal de garantie van 15jaar.
alles in een eco systeem is me ook wat waard.
Wij laten een enphase systeem installeren door een bedrijf. Is het echt de moeite of nodig om te kiezen voor een ander profiel dan gewone user?
Bij navraag gaf de leverancier aan dat het in hun ogen geen verschil geeft en vooral af te raden was omdat anders de garantie niet bij hun blijft.
/f/image/RqWqa6tW1I392xUU5dg8htMF.png?f=fotoalbum_large)
Aanvullende info FAQ vraag 14.
[ Voor 9% gewijzigd door BigEagle op 29-01-2025 16:02 ]
Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...
Klopt. Nu hebben we een 5P-1fase, 5kWh, 3,84 kWBigEagle schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 15:56:
Er komt een 3-fase 5P aan (15kW totaal). Tot die tijd is het 1x 5P per fase...
En er komt binnenkort (valt bij Enphase altijd wat tegen) 5P-3fase. ook 5kWh opslag en instelbaar op 1x 3,84kW of 3x1,28 kW......kVA voor de puristen. ;-)
PS Zelf wacht ik nog even op de 5P-3fase en wil er daar 2 of 3 van plaatsen. Zodra dat zover is, is mijn 10T beschikbaar. Iemand interesse (stuur een DM)? Deze is over te nemen .... inclusief 3-fase Q-relais, alamat 3x16A, commskit-1...indien gewenst kom ik hem bezorgen en bij je installeren.
Nog garantie tot november 2038, as we speak, 338 laadcycli op teller. ;-)
[ Voor 32% gewijzigd door WillemP22 op 29-01-2025 17:15 ]
Vorig jaar januari riep men op het SolarNext event Q4-24.Holk schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 16:17:
Is binnenkort ergens Q2/Q3 2025 of gaan we dan richting 2026 and beyond?
Vorig week hoorde ik Q2-25
Vanaf volgende week is ie in duitsland leverbaar.
Wat is het verschil tussen die twee instellingen?WillemP22 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 16:00:
En er komt binnenkort (valt bij Enphase altijd wat tegen) 5P-3fase. ook 5kWh opslag en instelbaar op 1x 3,84kW of 3x1,284 kW
Ik ben ook wel benieuwd of/hoe hij bij het op/ontladen rekening houdt met de vraag/aanbod over de verschillende fasen. On-grid is het, voor de portemonnee, het gunstigste als de batterij alleen naar het totaal kijkt, en het gevraagd/aangeboden (netto!) vermogen zo efficiënt mogelijk over zijn micro's verdeelt, ongeacht de fase (bij de meter worden de fasen immers vereffend).
Maar als het ooit mogelijk wordt om helemaal off-grid te gaan, zou het dan juist wenselijk zijn als de 5P gelijktijdig kan opladen vanuit een fase waar aanbod is, en ontladen op een fase waar vraag is.
Gerelateerde opmerking:a2aan schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 17:06:
[...]
Wat is het verschil tussen die twee instellingen?
Ik ben ook wel benieuwd of/hoe hij bij het op/ontladen rekening houdt met de vraag/aanbod over de verschillende fasen. On-grid is het, voor de portemonnee, het gunstigste als de batterij alleen naar het totaal kijkt, en het gevraagd/aangeboden (netto!) vermogen zo efficiënt mogelijk over zijn micro's verdeelt, ongeacht de fase (bij de meter worden de fasen immers vereffend).
Maar als het ooit mogelijk wordt om helemaal off-grid te gaan, zou het dan juist wenselijk zijn als de 5P gelijktijdig kan opladen vanuit een fase waar aanbod is, en ontladen op een fase waar vraag is.
Zou het in te richten zijn dat je 2x een 5P ophangt, 1 volledig op fase 1, en de andere 2 van de 3 op fase 2 en 1 van de 3 op fase 3 kunt aansluiten? Of gaat dat zo’n ding te boven?
Als ik het een beetje vergelijk met het inbedrijf stellen van de 10T, daar moet je elke module (eigenlijk is dat 3x een 3T) toewijzen aan een fase.Holk schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 17:08:
[...]
Gerelateerde opmerking:
Zou het in te richten zijn dat je 2x een 5P ophangt, 1 volledig op fase 1, en de andere 2 van de 3 op fase 2 en 1 van de 3 op fase 3 kunt aansluiten? Of gaat dat zo’n ding te boven?
Met de 5P flexfase heb ik nog geen ervaring, maar ik verwacht dat dat ook zo gaat. Er zitten 6 Micro;s in....technisch is het dan mogelijk om dat per micro toe te wijzen aan een fase....Maar Enphase wil het vast simpel en idiot-proof houden....
Ik lees graag de eerste ervaring hoe dit precies in zn werk gaat.
Hij is daar al verkrijgbaar zie ik.dollyking schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 16:58:
kan je een Duitse 5p flexphase versie aansluiten in NL of staat Enphase dat met serienummers ed niet toe?
https://www.solar-zentral...speicher-flexphase-5-kwh/
Met de introductie van de 5P 1-fase hebben we ze ook in grote getale ingekocht in duitsland, vanwege inkooptechnische redenen.
Ik zou niet weten wat er anders zou kunnen zijn. Zodra je hem hier installeert, wordt ie aangestuurd door een gateway die hem nederlandse netcodes en in nederland beschikbare profielen meegeeft. Hardware-matig zal ie hetzelfde zijn.
Zie ik nou goed dat deze communicatie heeft via wifi ipv bekabeld?WillemP22 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 17:28:
[...]
Hij is daar al verkrijgbaar zie ik.
https://www.solar-zentral...speicher-flexphase-5-kwh/
Met de introductie van de 5P 1-fase hebben we ze ook in grote getale ingekocht in duitsland, vanwege inkooptechnische redenen.
Ik zou niet weten wat er anders zou kunnen zijn. Zodra je hem hier installeert, wordt ie aangestuurd door een gateway die hem nederlandse netcodes en in nederland beschikbare profielen meegeeft. Hardware-matig zal ie hetzelfde zijn.
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Be the first to give it a tryEddie_ schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 11:57:
Enphase adviseert een specifieke kabel te gebruiken bij de commskit van de 5P. Kan dit ook gewoon met een UTP kabel? Iemand die hier ervaring mee heeft? Ik heb binnenkort mijn eerste 5P installatie
signaal kabel van elektramat werkt prima en is veel goedkoper. zoek maar op afbeelding, zelfs die is het zelfdeEddie_ schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 11:57:
Enphase adviseert een specifieke kabel te gebruiken bij de commskit van de 5P. Kan dit ook gewoon met een UTP kabel? Iemand die hier ervaring mee heeft? Ik heb binnenkort mijn eerste 5P installatie
signaalkabel 4x0.8 afgeschermd. ik ben benieuwd of UTP voldoende is.
[ Voor 7% gewijzigd door dollyking op 30-01-2025 14:34 ]
Mijn fases van de CT klemmen en P1 meter komen niet overeen.
Kan ik de CT klemmen simpel losmaken en verplaatsen naar de goede draad ?
Het schijnt gewoon te werken, echterrrr…indien je storingen ondervindt en de Enphase support moet raadplegen, laten ze je eerst die kabel vervangen omdat ze maar 1 type kabel adviseren.Eddie_ schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 11:57:
In de 5P flexfase wordt kennelijk gebruik gemaakt van een jumper.Holk schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 17:08:
[...]
Gerelateerde opmerking:
Standaard is voor 1 fase geconfigureerd, met het verwijderen van de jumper maak je hem 3-fasig.
Zie bij de schemas
https://sollis.de/wp-cont...IG-DE-DE-2024-10-25-1.pdf
Hey Willem, ik heb precies dus ook deze gedachtegang, maar ik had m'n 10t al in de verkoop gedaan. Bleek dat als je enphase apparatuur wisselt van site dat dan alle garantie vervalt. Bij mij leverde dat een vervelende situatie op, we hadden akkoord op 4500 en toen hij in de auto voor 1.5u rijden stapte belde ik enphase om te vragen hoe je apparatuur wisselt. Toen kwamen ze met dit verhaal.WillemP22 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 16:00:
[...]
Klopt. Nu hebben we een 5P-1fase, 5kWh, 3,84 kW
En er komt binnenkort (valt bij Enphase altijd wat tegen) 5P-3fase. ook 5kWh opslag en instelbaar op 1x 3,84kW of 3x1,28 kW......kVA voor de puristen. ;-)
PS Zelf wacht ik nog even op de 5P-3fase en wil er daar 2 of 3 van plaatsen. Zodra dat zover is, is mijn 10T beschikbaar. Iemand interesse (stuur een DM)? Deze is over te nemen .... inclusief 3-fase Q-relais, alamat 3x16A, commskit-1...indien gewenst kom ik hem bezorgen en bij je installeren.
Nog garantie tot november 2038, as we speak, 338 laadcycli op teller. ;-)
Dus verkopen kan, installeren kan, in bedrijf stellen kan, maar de officiële enphase garantie is vervallen.
Ik moest er halsoverkop 1500 af doen wilde de koper er nog wen goed gevoel aan over houden, we belden toen hij dus onderweg was, tandenknarsen, gewetensvragen, veel geld verbranden of niet. Toch maar gedaan in een soort fuck it bui. Nu even sparen voor 4 of 5 driefase 5p's.
Even uitgaande dat je Max financieel rendement wil.DCGel schreef op maandag 27 januari 2025 @ 09:47:
Ik hoop dat dit de juiste plaats is.
Ik zou zowiezo voor maximaal PV gaan, wat hier ook eerder is gezegd. Die prijs van PV is op een all time low, echt extreem laag, en dat mag je van me aannemen (al meer dan 10 jaar in het vak).
Die batterij is puur spielerei op dit moment, dus daar moet je zin in hebben maar verwacht niet teveel financieel rendement. Ook niet met het nieuwe onbalanshandelen via Frank of Next.
Stiekem zou ik nu altijd aanraden om binnen je max budget, dakoppervlak en hoofdzekeringsruimte je PV te maximaliseren. Als er budget over is denk aan een warmtepomp. Warmtepomp met PV combi is nu nog 2 jaar gesoldeerd dus sterk rendement.
Wellicht kan later er één of twee laatste generatie 5P bij, maar zie eerst maar eens wat die EV en warmtepomp voor je kan doen qua buffeten
Wat is dat nou weer voor een bullsh*t van Enphase? Dat vind ik wel heel slecht, valt mij zwaar tegen.drboneym schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 08:58:
[...]
Hey Willem, ik heb precies dus ook deze gedachtegang, maar ik had m'n 10t al in de verkoop gedaan. Bleek dat als je enphase apparatuur wisselt van site dat dan alle garantie vervalt. Bij mij leverde dat een vervelende situatie op, we hadden akkoord op 4500 en toen hij in de auto voor 1.5u rijden stapte belde ik enphase om te vragen hoe je apparatuur wisselt. Toen kwamen ze met dit verhaal.
Dus verkopen kan, installeren kan, in bedrijf stellen kan, maar de officiële enphase garantie is vervallen.
Ik moest er halsoverkop 1500 af doen wilde de koper er nog wen goed gevoel aan over houden, we belden toen hij dus onderweg was, tandenknarsen, gewetensvragen, veel geld verbranden of niet. Toch maar gedaan in een soort fuck it bui. Nu even sparen voor 4 of 5 driefase 5p's.
Jullie mogen weten dat ik wel interesse heb in de 10T van @WillemP22, maar als Enphase geen enkele garantie meer geeft wordt het wel ander verhaal

Ik vind het echt vreemd dat Enphase geen garantie meer geeft. Volgens mij gaat bij elk ander product de garantie gewoon over bij verkoop. Vraag mij ook eerlijk af of dit juridisch mag? Zal waarschijnlijk wel...
EDIT:
Zit even de garantiebepalingen door te lezen: https://enphase.com/nl-nl...mited-warranty-2023-05-01
Punt 7 zegt:
Dat zegt dus dat de batterij op de oorspronkelijke installatie locatie moet blijven staan om gebruik te kunnen maken van de garantie, en niet verplaatst mag worden.Garantieontvanger. Voor de toepassing van deze Garantie wordt onder de “Gedekte Eigenaar” verstaan de
persoon of entiteit die het Gedekte Product van Enphase of een door Enphase erkende wederverkoper koopt en op de Oorspronkelijke Locatie installeert (of laat installeren). Daarnaast omvat de Gedekte Eigenaar ook partijen die het Gedekte Product overnemen (“Begunstigde”) zolang (a) het Gedekte Product op de Oorspronkelijke Locatie blijft en (b) de Begunstigde een ‘formulier voor wijziging van eigendom’ aan Enphase overlegt. Het indienen van een formulier voor wijziging van eigendom is vereist voor het voortzetten van de garantiedekking. Het formulier is beschikbaar op https://www4.enphase.com/...658-1383355576.1676590658
Maar verderop staat ook (punt 11):
Dan zou je denken dat het onder bepaalde voorwaarden wel overdraagbaar is?Overdracht aan derden. Enphase behoudt zich uitdrukkelijk het recht voor haar rechten en verplichtingen onder deze Garantie over te dragen aan een derde die aantoonbaar de expertise en de benodigde middelen bezit die nodig zijn om de verplichtingen krachtens deze Garantie effectief na te komen. Een dergelijke overdracht is alleen mogelijk voor zover dit geen invloed heeft op de wettelijke rechten van de Gedekte Eigenaar, noch op de rechten van de Gedekte Eigenaar die voortvloeien uit deze Garantie.
Of bedoelen ze daarmee een andere installateur?
[ Voor 39% gewijzigd door Pazo op 31-01-2025 09:35 ]
Van wat ik begrijp spreekt wetgeving enkel over garantie zoals geleverd door de partij die het geheel aan jou verkoopt. Dat stelt minimale kaders (zoals duur) aan garantie waar de verkoper (die vaak niet Enphase is) eindverantwoordelijk voor is. Wat daarnaast komt staat daar los van.sir_knudde schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 09:45:
En je kunt je ook nog eens afvragen of die beperkingen van garantie binnen de Europese wetgeving wel geldig zijn.
Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!
Nou dat betwijfel ik dus, want het product moet op de oorspronkelijke locatie blijven volgens de garantiebepaling.Eddie_ schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 10:09:
@Pazo jij hebt dan toch gewoon garantie via @WillemP22 ?