Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur
In het verleden heb ik hier ook al eens naar gekeken, maar had toen de Enphase installatie nog niet.. Ik ben benieuwd naar jouw bevindingen!blb4 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 19:53:
[...]
Tuurlijk laat ik 't resultaat weten. Woensdag krijgen we weer eens wat zon geloof ik...
Bevindingen tot nu toe: vanmorgen was 't goed zonnig, alle 9 inverters leverde stroom.
iets voor 11:00u heb ik de DRM0 weerstand verbroken (schakelaar er tussen gezet), na een seconde of wat hoorde ik het relais in de Gateway (Standaard) onschakelen en een paar seconde later waren alle IQ7+ inverters gestopt met productie. Het klopt dus wat @Eddie_ aangaf, de productie van de M250's kan niet gestopt worden.
So far so good. Na ongeveer 10 minuten heb ik de DRM0 status weer ongedaan gemaakt (weerstand weer verbonden. Ook weer na enige seconden hoorde ik 't relais in de Gateway weer omschakelen. De productie kwam echter niet goed terug. Na ruim een half uur ging 1 IQ7+ weer produceren, de overige 4 hebben de rest van de middag geen stroom meer geleverd. Wel is de communicatie tussen de Gateway en die inverters weer hersteld maar dus helaas geen stroomproductie.
Morgen eerst maar een kijken of alle inverters weer stroom gaan leveren. to be continued dus....
P.S. weet iemand of dat relais (in de Gateway) ook omschakeld als je via Enlighten de power productie uitzet?
P.S2: ik zie dat mijn gateway nu ook de laatste software versie heeft gekregen, hij zat eerst op 7.x.
P.S3: net een document (in het Duits) gevonden over relais gebruiken voor 't limiteren van de productie of export, die had ik nog niet eerder in 't Nederlands of Engels gevonden.
/f/image/EJoFZ2Zx9M5rVS2X1bwBk0cc.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 11% gewijzigd door blb4 op 08-01-2025 19:42 . Reden: toevoeging duitstalig document ]
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Ja twee kabelverbinders dus. Maar ik heb er destijds op gelet dat ze horizontaal hangen, dus de kabel in een boogje dat als er water langsloopt dat het vlak voor de kabelverbinder eraf druipt.Eddie_ schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 07:06:
@Pazo Heb je toevallig een lasdoos onder de onderste rij hangen? Ergens onder die dakramen? Dan zou ik daar beginnen namelijk.
Maar goed. Aankomend weekend lijkt het wel droog te blijven (wel koud) dus misschien dan een poging wagen om te kijken.
Grote Enphase topic • IQ Gateway uitlezen • PVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023
Ja, maar de kabels zitten natuurlijk volledig onder de panelen aan de rails gebonden, ook de kabelverbinders.Eddie_ schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 20:51:
Ga maar eens kijken bij een redelijke regenbui (niet leuk om dan buiten te staan). Het water van je bovenste panelen gaat zonder problemen over het dakraam om vervolgens onder de panelen te "duiken". Ik zeg: 80% kans dat daar je probleem zit. Ondank boogjes in de kabel, d'r komt dan flink wat water langs.
Dit is de beste foto die ik kon vinden tijdens de installatie waarop de kabelverbinder zichtbaar is:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/WbvPejCIupPqJmD8pr7u0V64.jpg?f=user_large)
Uitvergroot:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/krcjvP5ljYznZkpJoipGn4ed.jpg?f=user_large)
Je ziet dat de kabel die van boven komt zelfs lager ligt dat kabelverbinder zelf. En hangt dus achter de rails. Dit bij alle 3 zo. En dan ligt het paneel er dus nog bovenop. Dus ik dacht dat behoorlijk goed afgeschermd te hebben, zou niet weten hoe daar nu direct water bij moet komen (terwijl ze zelf ook nog waterdicht zouden moeten zijn).
Maar nogmaals, de 3 kabelverbinders zijn wel de verdachten om naar te kijken, wat ik dus ook zeker ga doen.
Heb nog geen andere verdachte in het vizier.
EDIT: Ik zie nu trouwens op de foto dat de kabel die uit de grijze PVC buis komt zwart is. Dat is volgens mij een neopreen kabel die ik heb gebruikt ipv YMVK kabel, bedenk ik mij nu. Niet dat het uit zou moeten maken.
[ Voor 7% gewijzigd door Pazo op 08-01-2025 23:21 ]
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023
Ziet er zeer netjes uit, complimenten!
Oorzaak gevonden. Gisteren is elektricien geweest en heeft lasdoos vervangen. Daar bleek dat de isolatie van de kabels onder de oude wartels kapot was. Slecht gestript waarschijnlijk. Koper zichtbaar van meerdere aders, plus brandsporen. Dit heeft waarschijnlijk zo’n druk in de lasdoos gegeven dat deze eraf geknald is.Joba schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 19:31:
Nu in twee weken drie keer gehad dat een hoofdzekering doorgebrand is. Enphase pv systeem is de grote verdachte maar het is een vreemd verhaal:
Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....
Fijn dat 't gevonden en opgelost is! Die vorige stripper kan beter in een nachtclub gaan werken....Joba schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 08:43:
[...]
Oorzaak gevonden. Gisteren is elektricien geweest en heeft lasdoos vervangen. Daar bleek dat de isolatie van de kabels onder de oude wartels kapot was. Slecht gestript waarschijnlijk. Koper zichtbaar van meerdere aders, plus brandsporen. Dit heeft waarschijnlijk zo’n druk in de lasdoos gegeven dat deze eraf geknald is.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
[ Voor 5% gewijzigd door Wrc op 09-01-2025 09:08 ]
Dit plaatje van jou kan ik bij mij nog niet oproepen...blb4 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 17:49:
Wel, testen (DRM0) is nu wel over voor vandaag. Nog geen goed/volledig beeld.
Bevindingen tot nu toe: vanmorgen was 't goed zonnig, alle 9 inverters leverde stroom.
iets voor 11:00u heb ik de DRM0 weerstand verbroken (schakelaar er tussen gezet), na een seconde of wat hoorde ik het relais in de Gateway (Standaard) onschakelen en een paar seconde later waren alle IQ7+ inverters gestopt met productie. Het klopt dus wat @Eddie_ aangaf, de productie van de M250's kan niet gestopt worden.
So far so good. Na ongeveer 10 minuten heb ik de DRM0 status weer ongedaan gemaakt (weerstand weer verbonden. Ook weer na enige seconden hoorde ik 't relais in de Gateway weer omschakelen. De productie kwam echter niet goed terug. Na ruim een half uur ging 1 IQ7+ weer produceren, de overige 4 hebben de rest van de middag geen stroom meer geleverd. Wel is de communicatie tussen de Gateway en die inverters weer hersteld maar dus helaas geen stroomproductie.
Morgen eerst maar een kijken of alle inverters weer stroom gaan leveren. to be continued dus....
P.S. weet iemand of dat relais (in de Gateway) ook omschakeld als je via Enlighten de power productie uitzet?
P.S2: ik zie dat mijn gateway nu ook de laatste software versie heeft gekregen, hij zat eerst op 7.x.
P.S3: net een document (in het Duits) gevonden over relais gebruiken voor 't limiteren van de productie of export, die had ik nog niet eerder in 't Nederlands of Engels gevonden.
[Afbeelding]
maar kwam wel dít tegen... (heeft er mee te maken??zie Power Production Limiting by Gateway ?)
:strip_exif()/f/image/d2QvVHswJaNLuliS0pud3qNt.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QM7Ee1XkasmBX6E9ZqtIcC1u.jpg?f=fotoalbum_large)
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Ik heb er wel een aardedraad bij in zitten. Daarmee aard ik het rek.Wrc schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:07:
@Pazo Ik kan me niet voorstellen dat het je kabelverbinders zijn die een probleem geven. Als de aardlek eruit gaat moet er ergens wat weglekken. In de kabelverbinders zit bij mijn weten helemaal geen aarde dus kan er enkel maar kortsluiting in ontstaan als er al een probleem zou zijn. Dan kan de hoofdzekering er wel uit gaan maar niet de aardlek.
Maar zowel de aardlek als 2 hoofdgroepen / hoofdzekeringen klappen eruit. Dus er ontstaat ergens kortsluiting vermoed ik.
ik heb geen metered, maar zie wél die optie....blb4 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:44:
@Hansieo , dat lijkt een net andere functie, ik ben die ook aan 't onderzoeken. Daar staat wel overal bij dat dit alleen werkt met de metered versie maar ik ga 't zeker ook testen.

* limiting is niet uitschakelen dacht ik zo..
[ Voor 5% gewijzigd door Hansieo op 09-01-2025 09:53 ]
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Dat scherm zit in Enlighten onder tabblad Apparaten (devices) en dan op de gateway serienummer klikken.
Je schakelt overigens daarmee je systeem uit (micro's krijgen het commando om te stoppen met produceren).
[ Voor 36% gewijzigd door Pazo op 09-01-2025 10:01 ]
Zoals ik aangaf ben ik hier ook al eens mee bezig geweest, volgens mij moet je een ander contact gebruiken als je het DNO contact wilt gebruiken. Zie deze LINK.blb4 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:44:
@Hansieo , dat lijkt een net andere functie, ik ben die ook aan 't onderzoeken. Daar staat wel overal bij dat dit alleen werkt met de metered versie maar ik ga 't zeker ook testen.
Heel goed om te zien dat iemand anders hier ook mee bezig is.
Dat kan wel als de lasdoos niet is volgegoten met hars. Vocht...Wrc schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:07:
@Pazo Ik kan me niet voorstellen dat het je kabelverbinders zijn die een probleem geven. Als de aardlek eruit gaat moet er ergens wat weglekken. In de kabelverbinders zit bij mijn weten helemaal geen aarde dus kan er enkel maar kortsluiting in ontstaan als er al een probleem zou zijn. Dan kan de hoofdzekering er wel uit gaan maar niet de aardlek.
Voorbeeld wat ik (te veel) tegenkom:
:strip_exif()/f/image/nEi2MngNOEyaejMHrLsHK02c.jpg?f=fotoalbum_small)
[ Voor 27% gewijzigd door BigEagle op 09-01-2025 10:29 ]
Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...
Zoals eerder gezegd, ik maak gebruik van kabelverbinders, geen lasdozen.BigEagle schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 10:24:
[...]
Dat kan wel als de lasdoos niet is volgegoten met hars. Vocht...
Voorbeeld wat ik (te veel) tegenkom:
[Afbeelding]
Heb er nu laatst dus eentje vervangen voor de lasdoos met giethars, maar die bleek dus niet het probleem te zijn.
Dat wat jij in die eerdere post beschrijft is volgens mij de DRM0 optie die op elke gateway zit. Daarnaast is inderdaad die optie met de relais, volgens Enphase zit die alleen in de Metered versie. Doorvoor moeten dan e.e.a. geconfigureerd worden in Enlighten en is 't aansluitschema:Stef012 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 10:01:
[...]
Zoals ik aangaf ben ik hier ook al eens mee bezig geweest, volgens mij moet je een ander contact gebruiken als je het DNO contact wilt gebruiken. Zie deze LINK.
Heel goed om te zien dat iemand anders hier ook mee bezig is.Ben benieuwd naar de volgende bevindingen!
/f/image/IbwjAMmvC8luqVa0lVQ9FbKs.png?f=fotoalbum_large)
Aha, oke. Verkeerd begrepen. Mea culpa...Pazo schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 10:58:
[...]
Zoals eerder gezegd, ik maak gebruik van kabelverbinders, geen lasdozen.
Heb er nu laatst dus eentje vervangen voor de lasdoos met giethars, maar die bleek dus niet het probleem te zijn.
Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...
Klopt, ik zie 'm ook dus vandaar dat ik er ook wel even mee ga experimenteren.Hansieo schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:51:
[...]
ik heb geen metered, maar zie wél die optie....maar ben noob op dat gebied....
* limiting is niet uitschakelen dacht ik zo..
(inhoudelijk dan, want wat een overdreven show wordt weer opgevoerd....)
Iemand al ervaring mee in de praktijk?
Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //
Update: vandaag wat geëxperimenteerd met de optie om ‘t vermogen te beperken via de “relais ingangen” en de enlighten opties.blb4 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 11:21:
[...]
Klopt, ik zie 'm ook dus vandaar dat ik er ook wel even mee ga experimenteren.
Nu ben ik niet 100% zeker van ‘t resultaat (omdat de zon nogal varieerde en mijn IQ7+s op ‘t oosten liggen dus vanaf 11:00u nam ‘t vermogen sowieso af) maar ‘t lijkt er op dat ‘t klopt dat op de standaard Gateway deze functionaliteit NIET ondersteund worden.
[ Voor 10% gewijzigd door blb4 op 09-01-2025 20:04 ]
Ik heb een 2de hands Gateway Standard in gebruik, bij het installeren daarvan via de Toolkit app kreeg ik de vraag gesteld of ik bestaande inversters wilde wissen wat ik (natuurlijk) uitgevoerd heb maar op 1 of andere manier zijn er toch 2 geregistreerd gebleven. Ik heb diverse malen geprobeerd deze via Retire en Remove optie weg te gooien maar verder dan dat ze hidden staan kom ik niet.
Ja wordt hier al vaker genoemd (ook door mij) en het werkt best goed, ook zonder batterij.PeepPeepPeep schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 19:42:
Dit lijkt mij toch echt ideaal: YouTube: Enphase batterij icm dynamisch energiecontract en zero export was no...
(inhoudelijk dan, want wat een overdreven show wordt weer opgevoerd....)
Iemand al ervaring mee in de praktijk?
Aankomende maart loopt mij energiecontract af (vast contract), en ik zit er over te denken om dat over te stappen op dynamisch. En dan ga ik zeker hier nog verder induiken, ook in combinatie met Home Assistant.
Niet. Zelf kan je dat niet. Ik heb er ook nog 10 oude in staan die er niet uit te krijgen zijn. Wellicht dat Enhpase het voor je kan doen, weet ik niet zeker. Ik heb mij er destijds maar bij neergelegd.blb4 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 20:48:
even een vraag tussendoor: Hoe kan ik 2 inverters deleten in mijn Gateway (Standaard)?
Ik heb een 2de hands Gateway Standard in gebruik, bij het installeren daarvan via de Toolkit app kreeg ik de vraag gesteld of ik bestaande inversters wilde wissen wat ik (natuurlijk) uitgevoerd heb maar op 1 of andere manier zijn er toch 2 geregistreerd gebleven. Ik heb diverse malen geprobeerd deze via Retire en Remove optie weg te gooien maar verder dan dat ze hidden staan kom ik niet.
Dank! Ik geloof dat je zelf geen factory reset kan uitvoeren (met een DIY account)?Pazo schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 20:54:
[...]
Niet. Zelf kan je dat niet. Ik heb er ook nog 10 oude in staan die er niet uit te krijgen zijn. Wellicht dat Enhpase het voor je kan doen, weet ik niet zeker. Ik heb mij er destijds maar bij neergelegd.
Tja, ze zitten idd niet echt in de weg, 't zou een stuk lastiger zijn als ze een alarm geven dat niet alle inverters online zijn. Ik denk dat ik mij er ook wel bij neer zal kunnen leggen, uiteindelijk
Dit kan bij vanuit de Enlighten Manager https://enlighten.enphaseenergy.com/manager/dashboard. Je systeem kiezen en dan bij apparaten (Devices):blb4 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 20:48:
even een vraag tussendoor: Hoe kan ik 2 inverters deleten in mijn Gateway (Standaard)?
:strip_exif()/f/image/5ErjMpbjj7r4aoU5DlwNBkOR.png?f=user_large)
Mits je uiteraard de juiste rechten hebt.
Ze worden wel verborgen, maar ze blijven in de lijst staan, als retired devices.Eddie_ schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 07:01:
[...]
Dit kan bij vanuit de Enlighten Manager https://enlighten.enphaseenergy.com/manager/dashboard. Je systeem kiezen en dan bij apparaten (Devices):
[Afbeelding]
Mits je uiteraard de juiste rechten hebt.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Ygl7W2ijZuurYJ440ASOjBdR.jpg?f=user_large)
Ik zou ze gewoon het liefst helemaal weg hebben
En dat werkt dus niet, blijven gewoon staan. Net wat @blb4 zegt.Eddie_ schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 08:21:
Dan kiezen voor remove i.p.v. Retire
EDIT:
Een mogelijk verklaring zou kunnen zijn, dat ze nooit stroom opgewekt mogen hebben? Dat hebben ze natuurlijk wel gedaan.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/OFGppiSUgdWj5QywTf5HuuXY.jpg?f=user_large)
Maar vreemd dat ze niet gewoon uit de lijst kunnen. Die 10 van mij zijn opgeblazen met de blikseminslag, die komen echt nooit meer (ergens anders) terug
EDIT 2:
Er zit gewoon ergens een fout in de software. Net geprobeerd weer eentje te verwijderen, krijg je deze melding, en staat daarna dus gewoon weer in de lijst.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/CXzfQMpaQrELdV93uixzJK1U.jpg?f=user_large)
EDIT 3:
Laatste poging: Ik heb een retired micro 'unretired'. Daarna kwam deze weer als actieve micro in de lijst te staan. Daarna 'remove' gedaan. Krijg de melding dat ie is verwijderd, maar staat vervolgens gewoon weer in de (verborgen) lijst bij de retired devices.
[ Voor 84% gewijzigd door Pazo op 10-01-2025 08:45 ]
Zelfde ervaring hier met de 6 panelen van mijn buren. Deze werden vrij snel opgepikt nadat deze geplaatst waren. Deze zijn van een woningcorporatie, de buren hebben geen eigen account.Pazo schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 08:21:
[...]
En dat werkt dus niet, blijven gewoon staan. Net wat @blb4 zegt.
EDIT:
Een mogelijk verklaring zou kunnen zijn, dat ze nooit stroom opgewekt mogen hebben? Dat hebben ze natuurlijk wel gedaan.
[Afbeelding]
Maar vreemd dat ze niet gewoon uit de lijst kunnen. Die 10 van mij zijn opgeblazen met de blikseminslag, die komen echt nooit meer (ergens anders) terug
EDIT 2:
Er zit gewoon ergens een fout in de software. Net geprobeerd weer eentje te verwijderen, krijg je deze melding, en staat daarna dus gewoon weer in de lijst.
[Afbeelding]
The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.
Ik heb een hekel aan dingen die niet kloppen in lijsten waar ik vervolgens zelf geen invloed op heb (maar wel zou moeten hebben)Eddie_ schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 08:45:
Ik zie het nu ook bij mezelf inderdaad. Ik heb er niet zoveel moeite mee dat hij op retired blijft staan. Maar d'r moet vast een mogelijkheid zijn om hem definitief te verwijderen.
Iets met OCD? Ik heb ze niet meer, dus het moet weg uit de lijst. Clean houden die handel
Misschien dat ik Enphase eens een keer ga bellen.
Herkenbaar.Pazo schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 08:47:
[...]
Ik heb een hekel aan dingen die niet kloppen in lijsten waar ik vervolgens zelf geen invloed op heb (maar wel zou moeten hebben)![]()
Iets met OCD? Ik heb ze niet meer, dus het moet weg uit de lijst. Clean houden die handel
The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.
Ach, mijn vrouw helpt me al met dingen te accepteren, wat meestal niet werkt (wel handig op het werk overigens 💪) maar in dit geval kijk ik gewoon niet naar dat overzicht 😛.blb4 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 10:23:
Dat dus allemaal 😀. Misschien kunnen we een praatclubje beginnen
En trouwens, is GoT al niet ons grote praatclubje? Hoeveel actieve leden hebben we trouwens?
ja klopt, zie je alleen als je klikt op 'show all microinverters'. Maar dan nog, ik heb ze niet meer, er is een optie dat je ze kan verwijderen, maar dat werkt kennelijk niet. Het doet niet wat het moet doen. En dat schuurt in mijn brein, hahaEddie_ schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 10:39:
@Pazo blijf jij die retired micro in je lijst zien dan? Ik heb er ook één en die zie ik alleen als ik kies voor "Show all microinverters".
ik krijg deze ook niet verwijderd. Ik denk dat die van de buurman is.
Wellicht beter om dat ferrietringen te installeren indien die er nog niet tussen zitten.dollyking schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 15:28:
verwijderen lukt mij ook niet, ik heb een zwervende omvormer in mijn systeem staan die niet van mij is en dus ook niet aan mij rapporteert. hierdoor krijg ik wel de storings melding "micro omvormers rapporteren niet"
ik krijg deze ook niet verwijderd. Ik denk dat die van de buurman is.
En ik denk dat Enphase wel wat aan die gateway dan doen, want dat je steeds valse foutmeldingen krijgt lijkt me ook niet wenselijk.
Volgende week worden bij ons 13 panelen met Enphase IQ8MC omvormers geplaats, samen met Enphase Envoy + 3 fase relais en Envoy Metered.
Nu heb ik het e.e.a. in Home Assistant - voor de zonnepanelen wil ik uiteraard ook de opwekking e.d. kunnen inzien, nu zie ik dat sommige een installateurs account in Enphase aanmaken om meer uit de gegevens te kunnen halen?
Wat zijn de verschillen tussen het standaard account en het installateurs account als ik de data in Home Assistant wil inlezen - zijn er echt belangrijke inzichten die ik mis als standaard gebruiker?
Installateur wil mij wel de installateurs toegang geven maar geeft aan dat zij dan niet meer mee kunnen kijken en reageren als er iets niet goed gaat.
Kunnen er geen 2 installateurs accounts actief zijn?
Alvast bedankt voor jullie hulp!
[ Voor 74% gewijzigd door Pandabeer35 op 10-01-2025 16:52 ]
Ja je kunt een bedrijfsaccount aamaken (zie TS, FAQ vraag 14) en je eigen system toegang geven. Je kunt je installateur volgens mij daarnaast ook nog toegang geven, dat hij jouw systeem ook nog steeds kan zien.
En dan voor het uitlezen / verder gaan met HA; zie daarnaast ook het ander topic: [Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica
Is de simpele reden niet dat als je die daadwerkelijk volledig uit je site wil je ook de statistieken (productie) etc.. van wanneer ze nog actief waren niet meer hebt, dus de 'lifetime' counters etc.. zouden niet meer correct zijn. vandaar die warning "...will remove all prior data ..". Dus waarschijnlijk als er productie was over een bepaalde periode laten ze dit niet toe.Pazo schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 10:52:
[...]
ja klopt, zie je alleen als je klikt op 'show all microinverters'. Maar dan nog, ik heb ze niet meer, er is een optie dat je ze kan verwijderen, maar dat werkt kennelijk niet. Het doet niet wat het moet doen. En dat schuurt in mijn brein, haha
Ik heb ook de homeassistant integratie en de 2 IQ's die op mijn site retired zijn worden niet opgepikt door de integratie dus de lijst in HA is clean
Mvg
Yves
Dat zou idd in zo’n (defect) situatie een goede reden zijn, in mijn situatie waarbij ik een gateway heb overgenomen is dat niet relevant en zou dan zelfs verkeerde historische waarden geven.Pazo schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 17:27:
@ydestord dat klinkt zeker als een valide reden, had ik niet aan gedacht!
[ Voor 7% gewijzigd door blb4 op 10-01-2025 17:33 ]
Is de overgang van Gateway Standard naar Metered ook zo simpel?
Ik snap dat de spoelen ook geinstalleerd moeten worden uiteraard maar is de rest van de procedure hetzelfde?
Alleen laat onze enphase app alleen de opwek zien en niet het verbruik.
De Essent app laat het wel zien maar die is niet real time. ( dag later )
Ben benieuwd waar ik dat eventueel kan instellen.
Aansluiting hoop ik wel dat dat goed zit, gaat namelijk 1 draad naar de groep van de pv.
Metered gateway met CT spoel op elke fase geïnstalleerd ?londemanmp schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 08:08:
Wij gebruiken sinds dinsdag ( 08-01-25 ) de enphase app
Aansluiting hoop ik wel dat dat goed zit, gaat namelijk 1 draad naar de groep van de pv.
(hoop dat de link werkt).
[Video: https://drive.google.com/file/d/1JcPBa8iKuPo-3YwtoQ_wAvQazslPeYE9/view?usp=sharing]
:strip_exif()/f/image/wxedMQuDSe1X8pa6E4V2IlvN.png?f=user_large)
[ Voor 37% gewijzigd door Eddie_ op 11-01-2025 10:08 ]
Lijkt mij wel toch? Ja het is een ander apparaat, maar de procedure lijkt mij gewoon hetzelfde. Alleen daarna de stappen in de installer toolkit app doorlopen om de o.a. de CT spoelen te configureren.m.eddy schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 20:40:
Heb vorig jaar de gateway standard vervangen toen die defect geraakt was. Enphase had een vervanger opgestuurd die met de toolkit vrij eenvoudig te vervangen was door bij "Replacement and RMA services" vervolgens "Replace Devices" en dan "IQ Gateway" te kiezen.
Ik snap dat de spoelen ook geinstalleerd moeten worden uiteraard maar is de rest van de procedure hetzelfde?
Dan heb je een gateway standard. Of een metered maar dan geen CT spoelen geïnstalleerd.londemanmp schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 08:08:
Wij gebruiken sinds dinsdag ( 08-01-25 ) de enphase app
Ik kan het filmpje zien, maar waar kijk ik naar?Eddie_ schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 10:07:
Burstmode in actie:
(hoop dat de link werkt).
[Video]
[Afbeelding]
Zie je aan het knipperen van de lampjes dat de burstmode werkt?
Ik heb een metered envoy staan die answich wel op 3 fase kan worden aangesloten, maar die staat nu op 1 fase (met een 1 fase stop).
De electricien heeft niet met enphase gewerkt dus die wil dat niet veranderen, maar gaf aan dat het in principe gewoon goed moet werken, omdat het nu afgezekerd is op 16 amp en dat zou een enkele fase niet moeten overbelasten. Ik besef me wel dat de metingen niet meer goed zullen zijn, aangezien ik de levering en gebruik maar ga meten op 1 enkele fase.
3 vragen:
1. klopt het dat ik de pv installatie gewoon met rust kan laten?
2. zijn er voordelen om het toch op 3 fase te zetten? (of bijv alleen op 1 fase terug te leveren en op 3 fase te meten oid?)
3. Kun je gewoon 2 ct klemmen erbij plaatsen om de metingen weer correct te krijgen of moet dan de hele envoy ook op 3 fase terugleveren?
U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)
Ja, door het knipperen van groen en dan weer rood kun je zien dat de Burst mode bezig is.Pazo schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 10:25:
[...]
Ik kan het filmpje zien, maar waar kijk ik naar?
Zie je aan het knipperen van de lampjes dat de burstmode werkt?
Absoluut, is gewoon dezelfde werkwijze. Alleen heb je dan de Metered en moet je de CT's (natuurlijk) goed aansluiten.m.eddy schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 20:40:
Heb vorig jaar de gateway standard vervangen toen die defect geraakt was. Enphase had een vervanger opgestuurd die met de toolkit vrij eenvoudig te vervangen was door bij "Replacement and RMA services" vervolgens "Replace Devices" en dan "IQ Gateway" te kiezen.
Een enkel fase Enphase installatie in een drie fase meterkast gaat gewoon prima.
Dat is prima, dan vraag ik de electricien om nog een 3 fase automaat erin te zetten. Dan nog 2 ct klemmen en dat zou moeten werken? of moet er dan nog meer aangepast worden?Eddie_ schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 10:36:
@justice strike Met twee extra CT's om de twee nieuwe consumptie fasen ben je er nog niet. Ook zal de Metered op drie fase moeten worden aangesloten. Dus ook de automaat van de Gateway zal vervangen moeten worden door een drie fase (aardlek)automaat.
Een enkel fase Enphase installatie in een drie fase meterkast gaat gewoon prima.
overigens, ik lees dat je de relay alleen op 3 fase moet aansluiten voor de communicatie van de micro-omvormers. Ik heb alleen echter maar omvormers op 1 fase, dus anzich heb je die dan niet nodig.
Bedankt voor de reacties, dat is wel jammer ( ook jammer dat bij de offerte dit ook niet even gemeld is )Pazo schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 10:24:
[...]
Dan heb je een gateway standard. Of een metered maar dan geen CT spoelen geïnstalleerd.
Is het mogelijk zonder de meterkast open te hebben om dit kastje 1 op 1 om te wisselen ? ( en natuurlijk serie nummer anders door te geven etc )
[ Voor 6% gewijzigd door londemanmp op 11-01-2025 11:43 ]
Verroeste schroeven... Zegt genoeg.Pazo schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 10:37:
Het is beetje koud maar wel zonnig dus toch een goed moment om straks maar eens het dak op te gaan en verder te zoeken naar de oorzaak.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/2Av73K28FR2SPQKeK1xxpN3L.jpg?f=user_large)
Dit is de onderste kabelverbinder tussen de bovenste 5 panelen naar de onderste 5 panelen. Hier is dus toch water bij gekomen.
Heb nog 2 verbinders in de dit traject er tussen zitten, maar ik koppel dit nu eerst los en ga kijken of het met de onderste 5 panelen dan wel goed gaat. Dan hoef ik alleen deze te vervangen. De andere 2 zijn lastiger bereikbaar (en er ligt ijs op het dak...)
Straks naar de bouwmarkt en lasdozen met gierhars halen.
Wordt vervolgd.
Als je omvormers op 1 fase hebt maar met Metered gateway wel 3 fase netaansluiting wil meten dan is 1 fase Q relais voldoende maar moet je de gateway wel achter een (eigen) (6A) 3 fase automaat aansluiten want de gateway moet de spanning van de 3 fases meten. En natuurlijk CT spoelen op alle 3 de fasen van de netaansluiting.justice strike schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 11:27:
ik moet zowieso even de instalateur bellen. Kom er net achter dat ze me wel voor 4 ct klemmen in rekening hebben gebracht, maar er maar 2 hebben geleverd (die bij de envoy-s metered zitten) Ik moet eerst uitzoeken wat ze nog meer niet hebben geleverd, maar het is ook al weer meer dan een jaar geleden dat ze hem opgeleverd hebben, en ik kom er net achter doordat de electricien hem open maakt.
overigens, ik lees dat je de relay alleen op 3 fase moet aansluiten voor de communicatie van de micro-omvormers. Ik heb alleen echter maar omvormers op 1 fase, dus anzich heb je die dan niet nodig.
Alternatief kan idd zijn iets op de P1 poort van je elektriciteitsmeter aan te sluiten maar dan heb je je verbruik dus niet binnen de Enphase omgeving en kan bv export niet beperk worden.
Fijn dat je in elk geval wat gevonden hebt! Elke 230V verbinding in weer en wind is toch altijd een zwak punt. Je hebt echt hoogwaardig spul nodig om er geen problemen mee te krijgen.Pazo schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 11:59:
[...]
Verroeste schroeven... Zegt genoeg.
[Afbeelding]
Dit is de onderste kabelverbinder tussen de bovenste 5 panelen naar de onderste 5 panelen. Hier is dus toch water bij gekomen.
Heb nog 2 verbinders in de dit traject er tussen zitten, maar ik koppel dit nu eerst los en ga kijken of het met de onderste 5 panelen dan wel goed gaat. Dan hoef ik alleen deze te vervangen. De andere 2 zijn lastiger bereikbaar (en er ligt ijs op het dak...)
Wordt vervolgd.
Lasdoos met giethars zit er inmiddels aan. Even wachten tot een uurtje of 15:00 en dan het paneel weer plaatsen en dan kan de boel aan... fingers crossed.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/JyT2uwkEs8PSqCr9exB4Ggkg.jpg?f=user_large)
EDIT: weet je wat me nu trouwens ook opvalt... de micro hangt verkeerd om
Das ook stom...

[ Voor 7% gewijzigd door Pazo op 11-01-2025 14:46 ]
Die aders zijn geen massieve kern zo te zien. Heb je nu wel adereindhulzen gebruikt?Pazo schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 11:59:
[...]
Verroeste schroeven... Zegt genoeg.
[Afbeelding]
Wordt vervolgd.
Of Wago blokjes, dan hoeft het niet.
Nee dat is de q-cabele, die heeft geen massieve kern.mike123 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 15:40:
[...]
Die aders zijn geen massieve kern zo te zien. Heb je nu wel adereindhulzen gebruikt?
Of Wago blokjes, dan hoeft het niet.
Maar nu zit het dus in de lasdoos met wago's en gierhars. Net de boel gestart en het lijkt allemaal weer te werken
Is volgens mij wel droog. Alles zit nu weer dicht, systeem draait en lijkt allemaal goed te gaan. Zal vanavond nog wel even het hele verhaal typen want ik weet nu waarom / wat er fout is gegaan.
met die oude waterdichte kabelverbinder die er zat had je daar ook een losse aarde draad bij gevoegd waar door de waterdichte afsluiting niet goed meer rond de kabel drukte ? (net zoals nu met die lasdoos )Pazo schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 16:28:
@Eddie_ ja die komt van de bovenste rij af.
Is volgens mij wel droog. Alles zit nu weer dicht, systeem draait en lijkt allemaal goed te gaan. Zal vanavond nog wel even het hele verhaal typen want ik weet nu waarom / wat er fout is gegaan.
Dat klopt, maar er zit wel en rubbere afsluiting ring in, en daarnaast heb ik ze ook nog gekit op die aansluiting.Louwm schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 19:15:
[...]
met die oude waterdichte kabelverbinder die er zat had je daar ook een losse aarde draad bij gevoegd waar door de waterdichte afsluiting niet goed meer rond de kabel drukte ? (net zoals nu met die lasdoos )
Maar het is belangrijk dat de kabelverbinder horizontaal aan de rails hang, dan kan er eigenlijk nooit water in komen. En dat was bij deze niet het geval, die hing verticaal in het verlengde van kabel die van boven kwam, waar dus mooi het regenwater langs kon stromen. Maar: dat had ik zelf niet zo gedaan! Zal zo even het hele verhaal uitwerken.
Dit is dus de situatie zoals het op mijn dak is:
:strip_exif()/f/image/cQzkNRLcMWigsyCKNw1rJq0E.png?f=user_large)
De 6 panelen op de uitbouw heb ik de zomer dit jaar geplaatst. De rest van de panelen liggen er al langer dan 3 jaar. Ik heb een vertakking gemaakt aan de ymvk kabel, afkomstig van de 10 panelen (2x5) van het schuine dak west. En dat loopt dan samen via 1 ymvk kabel naar de meterkast.
Toen het de afgelopen maand zo ontzettend veel heeft geregend, klapte de aardlek van de PV eruit + 2 hoofdfasen. Ik dacht dat het probleem bij vertakking van de 6 nieuwe panelen op de uitbouw zou liggen of bij de kabelverbinder (van Q-cable naar ymvk kabel) van die 6 panelen. Die waren immers als laatste gelegd, en de rest van systeem draaide al jaren zonder problemen. De lasdoos waar de groep vanaf het dak en de uitbouw samen kwamen was een vrij simpele doos, en na het openmaken bleek die toch niet meer 100% droog te zijn. Dus daarvoor een betere, waterdichte lasdoos tussen gezet:
:strip_exif()/f/image/DrEtGjoIRmPNhCGCSEbKZzHp.jpg?f=fotoalbum_medium)
Water op de kabels
:strip_exif()/f/image/d6icZZLpAcx5YgVnd5qPTprk.jpg?f=fotoalbum_medium)
Nieuwe, waterdichte lasdoos gemonteerd
De boel weer aangesloten, aangezet maar helaas, het klapte er al weer vrij snel uit. Dus toen dacht ik dat de kabelverbinder van de 6 panelen op de uitbouw de boosdoener zou zijn. Zou wel vreemd zijn, want deze had ik horizontaal, onder het paneel vastgebonden. Daar kon echt geen direct water bij komen. Ik heb die kabelverbinder los gemaakt (alles was kurkdroog daarbinnen) en toch maar vervangen door een lasdoos met giethars:
:strip_exif()/f/image/OXpKnUqfEF1auaUVFiHHiogH.jpg?f=fotoalbum_medium)
Giethars vers in de kabeldoos
Boel weer aangesloten, aangezet en klabam: weer alles eruit
/f/image/N34Dbrj1qB7tvCX30CBcEDv8.png?f=fotoalbum_medium)
10 panelen op het schuine west dak afgekoppeld
Dus het probleem lag zeker bij die 10 panelen, en waarschijnlijk dus in 1 van de 3 kabelverbinders die in dat stuk er tussen zitten. Echter zou ik dat nog steeds vreemd vinden, want ik had ze horizontaal aan de rails bevestigd, toch?
:strip_exif()/f/image/krcjvP5ljYznZkpJoipGn4ed.jpg?f=fotoalbum_medium)
Foto van 1 van de kabelverbinders aan de rails tijdens installatie 4 jaar geleden
Zoals ook op de tekening bovenaan te zien is, loopt er een ymvk kabel in pvc buis van de bovenste 5 panelen naar de onderste 5 panelen. En aan beide kanten zit tussen een kabelverbinder (om de Q-cable met de ymvk te verbinden). De eerste verdachte zou de onderste kabelverbinder zijn, omdat er regenwater langs de buis naar beneden loopt. Dus vandaag het paneel los gemaakt, en is trof dus een loshangende, verticaal gerichte, drijfnatte kabelverbinder aan. Na openen bleken de schroeven verroest te zijn. Oorzaak gevonden.
:strip_exif()/f/image/2Av73K28FR2SPQKeK1xxpN3L.jpg?f=fotoalbum_medium)
Verroeste schroeven in de kabelverbinder
Dus die kabelverbinder vervangen voor een lasdoos met giethars:
:strip_exif()/f/image/JyT2uwkEs8PSqCr9exB4Ggkg.jpg?f=fotoalbum_medium)
Boel weer aangesloten, aangezet en jeej! Het werkt weer!

Maar nu komt het: de oplettende lezer heeft misschien iets gemerkt. Op de foto van tijdens de installatie en die van direct hierboven gaat het om hetzelfde paneel / dezelfde positie. Maar die kabelverbinder hing toch horizontaal aan het rek? En de micro zit ook verkeerd om op het rek.
En toen wist ik het weer: alles is 4 jaar geleden vervangen door een installateur na de blikseminslag.
Ik heb destijds dus alles zelf aangelegd. Weken mee bezig geweest. En toen eindelijk alles klaar was en draaide, sloeg na 3 weken de bliksem in bij onze buren en was bij mij de hele PV installatie kapot. De verzekering heeft toen alles vergoed, inclusief het vervangen van de panelen / micro's EN het installeren ervan. Ik was net weken bezig geweest en had toen even geen zin om wéér alles te moeten doen. Dus toen heeft een PV-boer de micro's en panelen vervangen. Ik heb ze toen wel de kabelverbinders gegeven zodat ze die konden gebruiken. Echter hebben zij ze dus niet horizontaal vast gemaakt aan de rails en dus ook nog de micro's verkeerd om gehangen! Ik heb toen wel instructies / aanwijzingen gegeven, hier en daar nog wat mee geholpen maar lang niet de hele tijd erbij geweest. En dus ook niet goed opgelet zelf. Waarschijnlijk zitten ze dus alle 10 verkeerd om... maar goed, zo erg is dat nu ook weer niet.
Dus, conclusie: die kabelverbinders zijn best te gebruiken, als je ze maar horizontaal aan het rek onder het paneel vastmaakt. Dan kan er nooit direct water bij komen. Maar verticaal laten hangen in het verlengde van waar het water vandaan komt is vragen om problemen.
Zeker, een giethars lasdoos is ook goed gebruiken, maar ik vind die dingen zo lomp en je kan er nooit meer iets mee dan enkel de boel afknippen. Dus daarom had ik overal kabelverbinders er tussen zitten. Overigs bij mijn broer er ook zeker meer dan 10 tussen zitten, allemaal netjes onder de panelen aan de rails vast, en dat gaat (gelukkig) ook nog steeds goed.
Hopelijk is nu alles achter de rug en kunnen de kWh'tjes weer binnenstromen. De warmtepomp staat behoorlijk te stoken dus iedere kW uit de panelen is meegenomen!
Bedankt iedereen voor het meedenken
Heb al een beetje zitten kijken maar :Eddie_ schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 11:47:
@londemanmp Heeft weinig zin. Als je geen CT's plaatst dan kan de metered ook niet aangeven wat je productie/consumptie is. Misschien een Homewizard P1 meter installeren? Ben je voor een paar tientjes klaar.
Je kan de standaard wel omwisselen met een metered, spoelen er tussen ( kastje om de bedrading ) en serienummers veranderen.
Opzich niet heel veel werk. De q relay kan gewoon blijven zitten.
Hou namelijk van zo min mogelijk spul om dingen uit te lezen en vind de enphase app ook heel schoon.
[ Voor 12% gewijzigd door londemanmp op 12-01-2025 07:49 ]
Het blijft wel lastig om zoiets goed waterdicht te krijgen lijkt me.
De verbinder hangt dan misschien niet direct in de regen maar zal soms toch ook te maken krijgen met condens en dauwdruppels.
Is er niet iets beters op de markt om de losse aardedraad naar buiten te krijgen?
Ja ik weet dat het er niet voor gemaakt is om er een aardedraad bij in te voegen. Dan bestaat de kans dat het niet meer helemaal goed afsluit. Ik heb ze zelf inderdaad wel ook nog gekit op die plekken. En dus horizontaal aan de rails onder het paneel vast gemaakt. Dat moet gewoon prima werken, en dat doet het ook op de andere plaatsen. Maar bij deze liep dus bijna 4 jaar lang iedere keer als het regende water overheen. Nog knap dat ie het 4 jaar lang zonder problemen heeft gehouden.gAzu schreef op zondag 12 januari 2025 @ 11:27:
@Pazo De installateur die de boel heeft herbouwd heeft misschien ook niet de wartel waar de aardedraad bij inzit weer goed afgekit?
Het blijft wel lastig om zoiets goed waterdicht te krijgen lijkt me.
De verbinder hangt dan misschien niet direct in de regen maar zal soms toch ook te maken krijgen met condens en dauwdruppels.
Is er niet iets beters op de markt om de losse aardedraad naar buiten te krijgen?
Met een aarde draad los langs de kabel door de wartel zal nooit dampdicht zijn. Je krijgt dan altijd condensvorming en dat vocht moet er weer uit kunnen. Ook horizontaal monteren zal op den duur problemen geven.Pazo schreef op zondag 12 januari 2025 @ 13:07:
[...]
Ja ik weet dat het er niet voor gemaakt is om er een aardedraad bij in te voegen. Dan bestaat de kans dat het niet meer helemaal goed afsluit. Ik heb ze zelf inderdaad wel ook nog gekit op die plekken. En dus horizontaal aan de rails onder het paneel vast gemaakt. Dat moet gewoon prima werken, en dat doet het ook op de andere plaatsen. Maar bij deze liep dus bijna 4 jaar lang iedere keer als het regende water overheen. Nog knap dat ie het 4 jaar lang zonder problemen heeft gehouden.
Zoals aangeven ook dichtgekit op de plek waar de aardedraad uit de wartel komt. Maar de tijd zal het lerenWrc schreef op zondag 12 januari 2025 @ 17:15:
[...]
Met een aarde draad los langs de kabel door de wartel zal nooit dampdicht zijn. Je krijgt dan altijd condensvorming en dat vocht moet er weer uit kunnen. Ook horizontaal monteren zal op den duur problemen geven.
zo dan, wazige foto terwijl hij origineel wel gewoon goed zichtbaar is.
:strip_exif()/f/image/RxOp7KrAUqTEagXvEbCXyTxb.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/J5dQh9ftkT4vHCXShnNtIcoE.png?f=user_large)
[ Voor 78% gewijzigd door Eddie_ op 13-01-2025 10:37 ]
@Eddie_ waar zie je dat precies? Ik kom het nog niet tegen.
[ Voor 25% gewijzigd door Pazo op 13-01-2025 10:41 ]
Maar ziet er wel leuk uit. Deze info kan ik ook met HA uit de gateway trekken, maar ook wel handig dat je het straks gewoon in Enlighten Manager kunt zien.
Als je die van vincent Wolsink (@vinniefireman ) gebruikt kan je dat allemaal zien, en nog veel meer.Eddie_ schreef op maandag 13 januari 2025 @ 11:26:
Dan moet ik binnenkort ook maar eens wat tijd gaan besteden aan HA. Ik vind dit wel leuk/handig om zichtbaar te hebben. Maar ik kan alleen maar basis dingetjes in HA. Maar dat gaat vast wel goed komen.
https://github.com/vincen...t_enphase_envoy_installer
Zojuist Enphase aan de telefoon gehad. Die zag dit ook voor het eerst en weet ook niet waarom ik dit op de zaak wel zie maar bij mijn thuis situatie niet. Wordt uitgezocht en wellicht krijgt dit nog een vervolg.Pazo schreef op maandag 13 januari 2025 @ 10:53:
Wellicht zijn ze het aan het uitrollen en is het nog niet overal beschikbaar.
...
@Pazo nog bedankt voor de info hierboven!
De panelen heb ik zelf gelegd en aangesloten, daardoor weet ik waar alle kabels lopen etc.. Wat ik op dit moment in gedachten heb is het volgende:
- Disable power production via Enlighten
- In de verdeeldoos de streng van de 12 panelen (garage) loshalen
- Enable power production via Enlighten
- Streng van omvormers aangekoppeld houden zodat de volgorde hetzelfde blijft?
- Vastleggen welke omvormers waar komen te liggen
- Disable power production via Enlighten
- In de verdeeldoos de nieuwe streng van de 12 panelen aansluiten
- Enable power production via Enlighten
- Her-ordenen van de omvormers in enlighten
In enlighten zit echter ook de optie voor retire/unretire. Zou dit een betere optie zijn?
Worden de omvormers vanzelf herkend na een aantal weken niet meer aangesloten te zijn?
Last but not least, mis ik nog stappen in dit overzicht?
[ Voor 4% gewijzigd door BlietZ op 13-01-2025 11:50 ]
Ik denk dat je de optie retire / unretire hiervoor wel kunt gebruiken. Als je niets doet blijft je steeds de foutmelding krijgen dat een aantal micro's niet produceren.
Verder volgens mij prima
En omgekeerd werken als je alles weer klaar hebt.
Retire/unretire zou je kunnen gebruiken maar is niet echt noodzakelijk.
Precies dit is het, volgens EnphasePazo schreef op maandag 13 januari 2025 @ 10:53:
Wellicht zijn ze het aan het uitrollen en is het nog niet overal beschikbaar.
...
Het nadeel van deze methode is dan wel dat je de historiesche data (opwek, maar in potentie ook consumptie) ook 'overdraagt' aan de nieuwe eigenaar van het systeem. Voelt toch een beetje gek om een 'vreemde' inzicht te geven in je (verbruiks)gewoontes.Eddie_ schreef op maandag 13 januari 2025 @ 12:30:
Zojuist, bij een installatie van 20 mei 2023, het mailadres kunnen wijzigen via de Installer Toolkit! Dus soms werkt dat dus echt wel (zonder de kosten van € 150,- richting Enphase). Ook klantnaam heb ik gewoon aan kunnen passen.
Als ik ooit verhuis denk ik dat ik die €150 er wel voor over heb voor een officiële/'cleane' overdracht aan de nieuwe eigenaar; andersom, dus als ik ooit een Enphase-installatie van iemand zou overnemen, zou ik het wel prima vinden om gewoon het Enlighten account om te hangen naar mij, denk ik.
Toen ik in 2012 verhuisde naar een appartement kreeg ik via Mijn Nuon inzicht in de verbruiksgegevens van de vorige eigenaren (m3 gas en kWh elektriciteit per jaar). Dat vond ik toen 'interessant', maar toch ook wel een inbreuk op hun privacy (vooral omdat zij niet zelf deelden). Echt nuttig was het ook niet, want wij bleken uiteindelijk significant meer gas, en minder elektriciteit te verbruiken. Ik heb me altijd afgevraagd of die mensen misschien iedere avond pizza's bakten...
[ Voor 3% gewijzigd door a2aan op 13-01-2025 14:13 ]
Geldt dit ook voor alle andere merken batterijen? Of zit je dan met een extra omvormer (lijkt me onhandig).
Is het eenvoudig om de Envoy te vervangen voor de Metered versie?
Ander merk batterij werkt prima. Die hebben meestal ook hun eigen methode/componenten om het energieverbruik van je huis (en solar productie vanuit je Enphase systeem) te meten. Bijvoorbeeld een batterij van "Sessy". AC-gebonden thuisbatterijen hebben hun eigen omvormer ingebouwd.rik schreef op zondag 19 januari 2025 @ 17:13:
Sinds een aantal jaar hebben we hier 25 panelen op het dak, met IQ7+ micro-omvormers en Envoy S Standard. Nu ben ik me aan het oriënteren voor energieopslag. Maar daarvoor moet de Envoy vervangen worden door de Metered versie, ten minste als je de Enphase batterij wilt plaatsen.
Geldt dit ook voor alle andere merken batterijen? Of zit je dan met een extra omvormer (lijkt me onhandig).
Is het eenvoudig om de Envoy te vervangen voor de Metered versie?
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.