Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07 16:42
Ik heb naast een PV systeem met Enphase micro-omvormers nog een tweede PV-systeem waarvan ik de opbrengst ook graag in Enlighten inzichtelijk wil maken, ook omdat anders (op zonnigere dagen dan deze donkere dagen) Enlighten problemen heeft met ‘ negatief verbruik’.

Is het mogelijk om met een CT-klem het andere PV-systeem (1 fase) aan te sluiten op de Envoy Metered (3 fase)?

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20-09 07:06
Joba schreef op zondag 29 december 2024 @ 16:12:
Ik heb naast een PV systeem met Enphase micro-omvormers nog een tweede PV-systeem waarvan ik de opbrengst ook graag in Enlighten inzichtelijk wil maken, ook omdat anders (op zonnigere dagen dan deze donkere dagen) Enlighten problemen heeft met ‘ negatief verbruik’.

Is het mogelijk om met een CT-klem het andere PV-systeem (1 fase) aan te sluiten op de Envoy Metered (3 fase)?
Jazeker! Dat hebben wij op meerdere plekken live.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
drboneym schreef op zondag 29 december 2024 @ 16:17:
[...]

Jazeker! Dat hebben wij op meerdere plekken live.
Hoe werkt dat? Volgens mij heeft de envoy maar drie aansluitingen voor productie en die worden nu waarschijnlijk al gebruikt voor de productie van het Enphase pv-systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinniefireman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20-09 20:03
@Joba Er kunnen meerdere draden door de CT klem lopen. De gemeten stroom is dan de som van alle draden.

Dus in dit geval de fasedraad van het andere PV systeem ook door de juiste productie CT laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
Dank! Werkt bijdrukken van een extra ct-klem in de envoy ook? Dus parallel aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinniefireman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20-09 20:03

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:25
Zojuist de kabelverbinder van de 'probleemstring' vervangen voor een lasdoos met giethars.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S93eHB5jfKVDSYLAMNbq84d3aPo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3PEZxz9MAqjM4XiW2YgaOpRk.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KmLkLPZ5q3TeqNPPOGDsLbIi_PU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OXpKnUqfEF1auaUVFiHHiogH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b-grpioNp6XaT2K8duSlbu8tAIQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1VeC2v63dU3LZaRVjlSoGWdt.jpg?f=fotoalbum_tile

Ook nog even de eindkap / terminator gecontroleerd, maar die zat nog steeds netjes strak onder het paneel gebonden en is helemaal droog. De nieuwe waterdicht lasdoos waar de 2 strings samenkomen ook nog even gecontroleerd en die was ook helemaal droog.
Dus die string met 6 panelen moet nu helemaal goed zijn. Als de boel er alsnog uitklapt moet het van de 10 panelen van het schuine dak komen. Hoop het niet want dat is veel meer werk / stuk slechter bij te komen.

String is nog wel afgekoppeld in de meterkast bij de laatste lasdoos. Binnenkort maar weer eens aankoppelen en dan fingers crossed...

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dollyking
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19-09 14:51

dollyking

duck tape

Pazo schreef op maandag 30 december 2024 @ 13:42:
Zojuist de kabelverbinder van de 'probleemstring' vervangen voor een lasdoos met giethars.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Ook nog even de eindkap / terminator gecontroleerd, maar die zat nog steeds netjes strak onder het paneel gebonden en is helemaal droog. De nieuwe waterdicht lasdoos waar de 2 strings samenkomen ook nog even gecontroleerd en die was ook helemaal droog.
Dus die string met 6 panelen moet nu helemaal goed zijn. Als de boel er alsnog uitklapt moet het van de 10 panelen van het schuine dak komen. Hoop het niet want dat is veel meer werk / stuk slechter bij te komen.

String is nog wel afgekoppeld in de meterkast bij de laatste lasdoos. Binnenkort maar weer eens aankoppelen en dan fingers crossed...
netjes hoor, maar laatst gebeurde het toch in de nacht? heb je de meterkast zelf al uitgesloten?
een hoofdzekering klapt er niet zomaar uit als er geen opwekking is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-09 19:14

Onbekend

...

Pazo schreef op maandag 30 december 2024 @ 13:42:
Die lasdoos ligt hoop ik toch niet zo los op het bitumen?

En daarnaast zie ik die zwarte kabel met een losse aardedraad uit 1 wartel komen. Doorgaans is dat niet de meest waterdichte verbinding, want daartussen kan vaak nog water langs komen. Gelukkig heb je het nu ingegoten dus van inkomend vocht heb je geen last meer. :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@dollyking meterkast is het niet hoogstwaarschijnlijk niet, heb met elektricien gesproken. Die string is losgekoppeld en er zitten nog 2 strings met panelen aangesloten en dat gaat sinds die tijd goed.

@Onbekend nog wel, maar dat giethars moet eerst even uitharden, en dan zal ik het binnenkort ophangen. En ja er komt een aardedraad uit, maar de boel zit nu dus in giethars dus lijkt mij dat het het geen probleem meer is.

[ Voor 5% gewijzigd door Pazo op 30-12-2024 15:24 ]

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:12
Klopt, dat werkt gewoon. Als je beide productiekabels niet door 1 ct kunt krijgen omdat dat praktisch niet lekker werkt, kun je ook 2 ct’s parallel aansluiten. Het spreekt voor zich dat je rekening moet houden met de juiste fases.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 03:09
Hoi allemaal, mijn eerste post hier in die topic. Ik ben mij wat aan 't oriënteren op de mogelijkheid de opbrengst van mijn PV systemen te kunnen beperken mocht dit na 't stoppen van salderen nodig zijn.

Wat is er (minimaal) nodig om de opbrengst van enphase omvormers - vanuit Home Assistant - te kunnen beperken?

Ik heb in totaal 9 enphase omvormers (4 x M250 (2017), 5 enphase IQ7+ (2020) in gebruik die verdeeld zijn over 2 fases. Ik heb op dit moment geen Envoy of IQ Gateway, de 2 strings hangen via een aardlekautomaat met DIN kWh meter voor het meten van de opbrengst per string aan de 2 fases.

Ik heb zo 't vermoeden dat ik minimaal een fase koppelaar en een IQ Gateway Standaard nodig heb om de opbrengst te kunnen beperken. Kan ik dat - lokaal - aan Home Assistant hangen waar ik mijn hele energiehuishouding in beeld heb?

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@blb4 Je hebt een IQ Gateway (voorheen Envoy genoemd) metered nodig, met daarbij CT spoelen. Met een IQ gateway standard kan je niet meten. IQ gateway kan je lokaal uitlezen met HA (doe ik ook). Zie voor meer info daarover het andere topic (zie mijn handtekening).
Je kunt ook al van de software van de Gateway zelf de productie of export beperken (kan buiten HA om evt).
Het is ook handig om een bedrijfsaccount aan te maken, zodat je je volledige systeem in beheer kunt nemen en geen grenzen / beperkingen meer hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
@Pazo, dank! Is die Metered versie echt nodig? Ik meet al mijn energiestromen al via Smappee (kwam met mijn smart laadpaal en daarop doorgebouwd) en die zijn allemaal gemonitord in HA. Ook heb ik een batterijsysteem waaraan ook een string van 6 PV panelen hangt, dat systeem heb ik ook in HA geïntegreerd.

Ik hoop dus dat ik met de standaard IQ Gateway kan volstaan (ik denk dat ik voldoende heb aan vanuit HA opdracht aan de IQ Gateway geven het vermogen te beperken tot x Watt oid).

Ik had al wel begrepen dat een bedrijfsaccount nodig is, ik zal de IQ Gateway in elk geval zelf installeren.

En vanuit 't OT/FAQ heb ik ook begrepen dat ik een fasekoppelaar nodig zal hebben, dat die ingebouwd is in 't IQ-Relay 3 fase maar dat 't ook met een Bialon PC-04 fase-koppelaar kan? Dan mis je wel de volledig galvanische koppeling maar die heb ik nu ook al (7 jaar) niet.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@blb4 De Gateway moet weten welke consumptie stromen en welke productie stromen er zijn om het vermogen actief te kunnen knijpen / beperken. Ik ken dat smappee systeem niet, maar ik ben bang dat je met de standaard tegen beperkingen aan gaat lopen. Met de metered kan je veel meer instellen / regelen / aansturen. Voor je vrijheid raad ik je echt aan om de metered te nemen.

Edit: ik zit even terug te lezen, je spreekt over 2 fasen. Heb je een 3 fasen aansluiting dus? Bij multifasen heb je sowieso een metered nodig (en een 3 fase IQ relay).

[ Voor 18% gewijzigd door Pazo op 30-12-2024 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Ik heb idd een 3-fase aansluiting. Ik heb op 2 fases een string van enphase omvormers (1 met 4 x M250, de andere met 5 x IQ7+. Op de derde fase heb ik nog 4 involar omvormers, daar kan de IQ Gateway volgens mij niks mee toch? Vanuit de documentatie van Solar-bouwmarkt had ik begrepen dat ook met een Standaard uitvoering gewerkt kan worden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bIJnK58s6onvEaf0NQyu28BuB4c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/POH0jgi0Ek78MJ4KfYPxL1Re.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door blb4 op 30-12-2024 21:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
@blb4 wellicht dat werkt, maar als ik je zo lees werk je dus met HA. De Metered geeft veel meer info / statistieken en mogelijkheden dan de standard. Lijkt mij als tweaker dat je dan de metered wilt? In dit topic al eerder mensen voorbij zien komen die de standard hadden en later alsnog naar de metered zijn gegaan ivm de mogelijkheden. Het is maar een tip :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Pazo schreef op maandag 30 december 2024 @ 21:38:
@blb4 wellicht dat werkt, maar als ik je zo lees werk je dus met HA. De Metered geeft veel meer info / statistieken en mogelijkheden dan de standard. Lijkt mij als tweaker dat je dan de metered wilt? In dit topic al eerder mensen voorbij zien komen die de standard hadden en later alsnog naar de metered zijn gegaan ivm de mogelijkheden. Het is maar een tip :)
Dank, ik ga eens onderzoeken wat ik ga missen met een standaard. Nu heb ik helemaal geen gateway, dus ik ga er sowieso op vooruit :) Maar goed, 't belangrijkste is dat ik de mogelijkheid krijg om 't vermogen van de enphase omvormers te beperken, als dat alleen met de Metered versie kan dan is 't wel duidelijk wat ik nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjarkeh
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10-09 22:21
Hallo allemaal,

Eerste post hier. Wil graag een beroep doen op jullie kennis omdat wij als VvE van 6 appartementen helemaal vastlopen op dit moment.

Gisteren zijn er bij ons panelen neergelegd. Per appartement hebben we er een aantal en in onze meterkasten hangen Enphase Gateways (zwarte kastjes).

Toen we de uitleg kregen van de monteurs gaven ze aan dat er 4 lampjes op de gateway zitten. De bovenste moet altijd groen branden omdat die verbinding heeft met Enphase. Die daaronder mag niet branden. Lampje met het bliksemschicht en lampje met de pijltjes (de onderste twee) hoeven niet te branden, maar mag wel.

Wij vonden dit een vreemde instructie. Waarom zitten er lampjes op als ze niet hoeven te branden? Als ik online zoek, staat overal dat de lampjes gewoon moeten branden.

In mijn meterkast en in die van de buurman branden alle drie de noodzakelijke lampjes overdag groen. Bij een andere buurman branden alleen de bovenste en de onderste (hij wekt dus volgens de instructie niets op). Bij de andere buren branden alleen de bovenste lampjes en verder niks.

We hebben een aanbetaling gedaan en nu vraagt de firma om de rest van de betaling. Na betaling geven ze ons de inloggegevens om online bij Enphase in te loggen. Groot risico als we dus nu betalen en het blijkt allemaal niet te kloppen.

Vraag aan jullie: hebben jullie ervaring met het verhaal over die lampjes? Kan het kloppen dat niet alle lampjes hoeven te branden voor een goed werkend systeem?

De panelen zijn gistermiddag pas neergelegd en ik heb een slimme meter. Heb even gekeken maar zelf heb ik nog niks teruggeleverd. Dat lijkt me echter niet gek gezien het weer en het feit dat ik nu gewoon stroom verbruik en we niet zoveel panelen hebben?

Als we nu de rekening betalen en het systeem blijkt niet te werken, hebben we er eigenlijk geen vertrouwen meer in dat ze uberhaupt nog langskomen. Contact met de firma verloopt namelijk zeer stroef...

Hoop dat ik het redelijk uit heb kunnen leggen en jullie een eerlijke mening willen/kunnen geven.

Groet en fijne jaarwisseling alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Bij mij brandt nu ook alleen maar het bovenste lampje groen, en de rest helemaal niet.

Kijk hier maar wat de lampjes precies betekenen:
https://www.mensonides.nl...-enphase-micro-omvormers/

Ze zijn uit omdat er op dit moment geen stroomproductie is. Probeer morgen overdag eens te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjarkeh
Onbekend schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 16:41:
Bij mij brandt nu ook alleen maar het bovenste lampje groen, en de rest helemaal niet.

Kijk hier maar wat de lampjes precies betekenen:
https://www.mensonides.nl...-enphase-micro-omvormers/

Ze zijn uit omdat er op dit moment geen stroomproductie is. Probeer morgen overdag eens te kijken.
Ik heb online inderdaad gevonden wat alle lampjes betekenen. Bij twee huizen branden nu 3 lampjes, bij 2 huizen alleen het bovenste lampje, bij 2 andere huizen alleen de bovenste en het onderste lampje.

De panelen liggen op een plat dak. Bij alle andere buren hebben de andere lampjes nog nooit gebrand. Na anderhalve dag heeft het bij de buren dus nog niet gewerkt en heeft er nooit wat anders gebrand dan het bovenste lampje. Dit vind jij dus niet gek? Ook niet na mijn geschetste situatie van plat dak, alle panelen naast elkaar etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

@tjarkeh
Mogelijk dat het net op de grens van wel/niet leveren zit.

Wat geeft Enphase in de app aan hoeveel er is teruggeleverd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03:02
Onbekend schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 16:51:
@tjarkeh

"Na betaling geven ze ons de inloggegevens om online bij Enphase in te loggen. Groot risico als we dus nu betalen en het blijkt allemaal niet te kloppen."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

mike123 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 16:52:
[...]

"Na betaling geven ze ons de inloggegevens om online bij Enphase in te loggen. Groot risico als we dus nu betalen en het blijkt allemaal niet te kloppen."
Liggen alle sets zonnepanelen in de zelfde layout met evt. de zelfde schaduw?

Als je nog niets in de app kan zien, weet je niet of ze goed werken. Anders wacht je gewoon tot morgen af, en rond het middaguur is er vaak voldoende licht om alle omvormers te laten communiceren. Dan moet dus ook het onderste lampje groen branden.

Je kunt ook op de digitale elektriciteitsmeter kijken of er al wat is teruggeleverd. Dan weet je zeker dat er "iets" werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjarkeh
Onbekend schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 16:51:
@tjarkeh

Wat Mike inderdaad quote. Ze hebben die gegevens nog niet verstrekt. Waar het mij gewoon nu het meest om gaat is dat we 6 kastjes hebben van 6 VvE leden, waar overal andere lampjes branden. Of het op een grens zit ja of nee, dat maakt volgens mij niet uit. Al anderhalve dag is de status van al deze lampjes hetzelfde. Daarom denk ik dat er wat niet klopt zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjarkeh
Onbekend schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 17:05:
[...]

Liggen alle sets zonnepanelen in de zelfde layout met evt. de zelfde schaduw?

Als je nog niets in de app kan zien, weet je niet of ze goed werken. Anders wacht je gewoon tot morgen af, en rond het middaguur is er vaak voldoende licht om alle omvormers te laten communiceren. Dan moet dus ook het onderste lampje groen branden.

Je kunt ook op de digitale elektriciteitsmeter kijken of er al wat is teruggeleverd. Dan weet je zeker dat er "iets" werkt.
Dus morgen rond het middaguur (als er iets van zon/licht is) moeten bij zowel mij als alle buren die lampjes groen branden? Dat is dus het belangrijkste gedeelte van mijn vraag: panelenfirma zegt dat die lampjes helemaal niet groen hoeven te branden, terwijl ik overal lees dat dit wel het geval moet zijn.

Ik laat de buren morgenmiddag allemaal even kijken.

Panelen liggen verspreid over 2 dagen. Het ene dak is hoger dan het andere. Daar heeft elke bewoner X aantal panelen en op het andere dak ook X aantal panelen. Op het ene dak is helemaal geen schaduw omdat ze heel hoog liggen. Op het andere dak heb je meer te maken met schaduw van naastgelegen muren en schoorstenen.

Ik heb gekeken op mijn slimme meter en heb niks teruggeleverd. Onderbuurman (met 3 lampjes) heeft een oude terugdraai meter en hij heeft hem terug zien draaien. De buurman daaronder (die dus maar 2 lampjes heeft) heeft ook een terugdraai meter en hij heeft niks terug zien draaien.

Morgen gaan we alle buren weer even optrommelen om toch te controleren of alles werkt. Tot zo ver bedankt voor het meedenken. Wordt zeer gewaardeerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
tjarkeh schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 17:05:
[...]

Wat Mike inderdaad quote. Ze hebben die gegevens nog niet verstrekt. Waar het mij gewoon nu het meest om gaat is dat we 6 kastjes hebben van 6 VvE leden, waar overal andere lampjes branden. Of het op een grens zit ja of nee, dat maakt volgens mij niet uit. Al anderhalve dag is de status van al deze lampjes hetzelfde. Daarom denk ik dat er wat niet klopt zeg maar.
Probleem is dat 't systeem is opgeleverd juist nu 't zo grijs/donker is.
m.i moet:
't bovenste lampje (1ste) altijd en bij iedereen groen branden;
't 2de lampje altijd uit zijn;
't 3de en 4de lampje nu uit zijn en zal, als 't licht genoeg wordt, eerst 't 4de lampje groen moeten branden en daarna 't 3de lampje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:00
tjarkeh schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 17:09:
[...]

Dus morgen rond het middaguur (als er iets van zon/licht is) moeten bij zowel mij als alle buren die lampjes groen branden? Dat is dus het belangrijkste gedeelte van mijn vraag: panelenfirma zegt dat die lampjes helemaal niet groen hoeven te branden, terwijl ik overal lees dat dit wel het geval moet zijn.

Ik laat de buren morgenmiddag allemaal even kijken.

Panelen liggen verspreid over 2 dagen. Het ene dak is hoger dan het andere. Daar heeft elke bewoner X aantal panelen en op het andere dak ook X aantal panelen. Op het ene dak is helemaal geen schaduw omdat ze heel hoog liggen. Op het andere dak heb je meer te maken met schaduw van naastgelegen muren en schoorstenen.

Ik heb gekeken op mijn slimme meter en heb niks teruggeleverd. Onderbuurman (met 3 lampjes) heeft een oude terugdraai meter en hij heeft hem terug zien draaien. De buurman daaronder (die dus maar 2 lampjes heeft) heeft ook een terugdraai meter en hij heeft niks terug zien draaien.

Morgen gaan we alle buren weer even optrommelen om toch te controleren of alles werkt. Tot zo ver bedankt voor het meedenken. Wordt zeer gewaardeerd!
Inderdaad beroerde timing, hier vandaag met 26 panelen 1.3 kWh opbrengst en een maximum vermogen van 300W, morgen lijkt niet veel beter te worden.

Ik neem aan dat de ledjes overeen kwamen met wat je buren zagen qua teruglevering? Hoewel géén teruglevering met deze omstandigheden niet op een probleem hoeft te wijzen, is het wel vreemd dat verschillende buren bij min of meer gelijkwaardige omstandigheden verschillende en consequent andere status leds tonen. Ik verwacht dat op zijn minst er overdag communicatie moet zijn tussen de micro's en de gateway, en zodra het echt wat lichter is je ook wel opbrengst moet zien, nu lijkt het weerbericht voor morgen ook niet echt gunstig met veel regen.

Erg jammer dat je redenen hebt om niet veel vertrouwen in de installateur te hebben. Ik zou hem vragen om per aansluiting een rapportje te laten zien dat er op zijn minst communicatie is met alle panelen van eenieder. Dat lijkt me geen onredelijke wens omdat jullie het volledige bedrag betalen. Als je er echt geen vertrouwen in hebt zou ik met deze symptomen niet alles betalen.

@blb4 : de laatste 4de moet 3de zijn neem ik aan? :)

Had iedereen een vrije LAN poort op de Internet router, of wordt er ook Wifi gebruikt om de gateway te verbinden met Internet? In dat laatste geval vraag ik me af of iedereen dat zelf heeft gedaan. Lijkt me niet fijn om dat te laten doen door een partij waarin je intussen weinig vertrouwen meer hebt? :|

[ Voor 6% gewijzigd door Batilan op 01-01-2025 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:21

backupdevice

No Risk , Full Push

Kom er vandaag achter dat mijn leverancier van ons systeem failliet is gegaan. Geen berichtje of wat dan ook ontvangen.

Hoe om te gaan met als er nu dingen kapot gaan ? Fabrieks garantie dus melden bij Enphase of kan ik ook bij locale bedrijven terecht ?

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 08:43
Je account omzetten naar een bedrijfsaccount. Bij een defect een RMA aanvragen. Die sturen ze dan naar je op (mits binnen garantie uiteraard). Als je handig genoeg bent kan je het zelf herstellen. Anders inderdaad in de regio op zoek gaan naar een installateur die, tegen betaling, het wil komen herstellen.

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
@blb4 Je kan de M250 niet terug laten "schroeven" door de IQ Gateway Metered. IQ7 serie kan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:21

backupdevice

No Risk , Full Push

Eddie_ schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 14:57:
Je account omzetten naar een bedrijfsaccount. Bij een defect een RMA aanvragen. Die sturen ze dan naar je op (mits binnen garantie uiteraard). Als je handig genoeg bent kan je het zelf herstellen. Anders inderdaad in de regio op zoek gaan naar een installateur die, tegen betaling, het wil komen herstellen.
Duidelijk . Thx

[ Voor 4% gewijzigd door backupdevice op 01-01-2025 15:08 ]

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Nee, tenzij je een hele vriendelijke installateur hebt. Maar die maakt ook kosten terwijl ze niet de installatie hebben gedaan. Er zijn installateurs waar je een abonnement kunt afsluiten zodat ze tegen gereduceerd tarief herstelwerkzaamheden uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjarkeh
Batilan schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 17:42:
[...]

Inderdaad beroerde timing, hier vandaag met 26 panelen 1.3 kWh opbrengst en een maximum vermogen van 300W, morgen lijkt niet veel beter te worden.

Ik neem aan dat de ledjes overeen kwamen met wat je buren zagen qua teruglevering? Hoewel géén teruglevering met deze omstandigheden niet op een probleem hoeft te wijzen, is het wel vreemd dat verschillende buren bij min of meer gelijkwaardige omstandigheden verschillende en consequent andere status leds tonen. Ik verwacht dat op zijn minst er overdag communicatie moet zijn tussen de micro's en de gateway, en zodra het echt wat lichter is je ook wel opbrengst moet zien, nu lijkt het weerbericht voor morgen ook niet echt gunstig met veel regen.

Erg jammer dat je redenen hebt om niet veel vertrouwen in de installateur te hebben. Ik zou hem vragen om per aansluiting een rapportje te laten zien dat er op zijn minst communicatie is met alle panelen van eenieder. Dat lijkt me geen onredelijke wens omdat jullie het volledige bedrag betalen. Als je er echt geen vertrouwen in hebt zou ik met deze symptomen niet alles betalen.

@blb4 : de laatste 4de moet 3de zijn neem ik aan? :)

Had iedereen een vrije LAN poort op de Internet router, of wordt er ook Wifi gebruikt om de gateway te verbinden met Internet? In dat laatste geval vraag ik me af of iedereen dat zelf heeft gedaan. Lijkt me niet fijn om dat te laten doen door een partij waarin je intussen weinig vertrouwen meer hebt? :|
Vandaag hele dag de lampjes in de gaten gehouden. Bij mij hebben zowel in de nacht als overdag alle drie de lampjes op de gateway gebrand (behalve de tweede van boven). Lijkt me heel vreemd aangezien je 's nachts niets opwekt...

Buurman onder mij heeft daadwerkelijk opgewekt. Dit heeft hij gezien omdat z'n meter terugdraaide en ze hebben hem als enige kennelijk per ongeluk de gegevens voor zijn account bij Enphase gestuurd. Hij is ingelogd en ziet dat hij panelen heeft die opwekken. Hij is dan ook de enige waarbij de lampjes die overdag horen te branden, ook daadwerkelijk branden. In de avond gaan de lampjes bij hem (in tegenstelling tot bij mij) wel uit.

Bij de rest van de buren hetzelfde verhaal. Bij twee buren alleen het bovenste lampje van de gateway. Bij de twee andere alleen de bovenste en het onderste lampje van de gateway.

Het lijkt mij als leek dat dit niet kan kloppen toch? Dit is dag drie dat we verandering hadden moeten zien, maar de statussen van alle lampjes zijn continu hetzelfde bij de buren. Bij twee buren is er dus volgens de gateway alleen een connectie naar buiten en bij de andere twee is er connectie en brandt het lampje dat de micro omvormers onderling met elkaar praten...

Ik heb het bedrijf een mail gestuurd met de vraag over die brandende lampjes op de gateway, maar hoop eigenlijk dat jullie hier ook kunnen aangeven dat dit niet kan kloppen.

Eerder werd geopperd om een rapport op te laten maken zodat je kunt zien dat er per appartement is opgewekt. Ik denk dat ik dit ga voorstellen en dat we verder helemaal geen bedrag over gaan maken, tot we meer zekerheid hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
tjarkeh schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 16:22:
Hallo allemaal,

Eerste post hier. Wil graag een beroep doen op jullie kennis omdat wij als VvE van 6 appartementen helemaal vastlopen op dit moment.

Gisteren zijn er bij ons panelen neergelegd. Per appartement hebben we er een aantal en in onze meterkasten hangen Enphase Gateways (zwarte kastjes).

Toen we de uitleg kregen van de monteurs gaven ze aan dat er 4 lampjes op de gateway zitten. De bovenste moet altijd groen branden omdat die verbinding heeft met Enphase. Die daaronder mag niet branden. Lampje met het bliksemschicht en lampje met de pijltjes (de onderste twee) hoeven niet te branden, maar mag wel.

Wij vonden dit een vreemde instructie. Waarom zitten er lampjes op als ze niet hoeven te branden? Als ik online zoek, staat overal dat de lampjes gewoon moeten branden.

In mijn meterkast en in die van de buurman branden alle drie de noodzakelijke lampjes overdag groen. Bij een andere buurman branden alleen de bovenste en de onderste (hij wekt dus volgens de instructie niets op). Bij de andere buren branden alleen de bovenste lampjes en verder niks.

We hebben een aanbetaling gedaan en nu vraagt de firma om de rest van de betaling. Na betaling geven ze ons de inloggegevens om online bij Enphase in te loggen. Groot risico als we dus nu betalen en het blijkt allemaal niet te kloppen.

Vraag aan jullie: hebben jullie ervaring met het verhaal over die lampjes? Kan het kloppen dat niet alle lampjes hoeven te branden voor een goed werkend systeem?

De panelen zijn gistermiddag pas neergelegd en ik heb een slimme meter. Heb even gekeken maar zelf heb ik nog niks teruggeleverd. Dat lijkt me echter niet gek gezien het weer en het feit dat ik nu gewoon stroom verbruik en we niet zoveel panelen hebben?

Als we nu de rekening betalen en het systeem blijkt niet te werken, hebben we er eigenlijk geen vertrouwen meer in dat ze uberhaupt nog langskomen. Contact met de firma verloopt namelijk zeer stroef...

Hoop dat ik het redelijk uit heb kunnen leggen en jullie een eerlijke mening willen/kunnen geven.

Groet en fijne jaarwisseling alvast!
Veel stress om niks, wat mij betreft.
Kijk ff in de handleiding van die gateway, daar staat in wat wat betekend. Het is jammer dat Enphase rode lampjes gebruikt, want daar worden veel mensen zenuwachtig van. Normaliter kijk je in de app ipv naardie lampjes, echter hebben jullie nog geen toegang.
De onderste 2 lampjes hebben met productie en communicatie van de micro’s te maken. Communicatie doen ze periodiek, daarnaast is ie groen als ie ze allemaal ziet, respectievelijk allemaal produceert. Met dit grijze weer zijn ze niet allemaal tegelijk wakker.
Bij ons is de eindafrekening nadat de klant een volledig werkend systeem in de app ziet. Bij jullie dus iets anders. Ik weet niet of de installateur op locatie de productie van alle micro’s geverifieerd heeft, maar anders zie je dat pas zodra je de app opent. Mocht dan blijken dat er dan 1 paneel niet produceert, moeten ze weer het dak op. Hebben ze het wel gecheckt bij de installatie…is er niets aan de hand en zal alles naar behoren functioneren.
Anyway: ik denk dat je je oprecht onnodig zorgen maakt, echter wordt dit gevoed door het ontbreken van inzicht via de Enphase-app.

[ Voor 3% gewijzigd door WillemP22 op 01-01-2025 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Eddie_ schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 14:59:
@blb4 Je kan de M250 niet terug laten "schroeven" door de IQ Gateway Metered. IQ7 serie kan wel.
Dank! Dan gok ik dat ik - voor mijn doel, 't limiteren van de inverters - dan ook geen Q-relais nodig heb; ik heb 1 string op L1 met 5 IQ7+ inverters en 1 string van 4 M250 inverters op L2. Ik heb vandaag via MP een IQ Gateway Standaard overgenomen en net geïnstalleerd met een do-it-yourself account. Het contact met de microinverters is er natuurlijk nog niet, morgen kijken of dat goed komt. Ik zag al wel via de Enlighten manager de optie om de productie te limiteren, dat geeft hoop dat 't ook met de Standaard gateway kan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eddie_
Het IQ Relais is niet nodig om terug te kunnen schroeven. Omdat softwarematig via de IQ Gateway te doen heb je wel de Metered variant nodig. Er zijn CT's nodig om dat te kunnen doen:
https://enphase.com/downl...VdUAl1YZFDmbNhNDejoQjuX-j

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tjarkeh
WillemP22 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 19:43:
[...]

Veel stress om niks, wat mij betreft.
Kijk ff in de handleiding van die gateway, daar staat in wat wat betekend. Het is jammer dat Enphase rode lampjes gebruikt, want daar worden veel mensen zenuwachtig van. Normaliter kijk je in de app ipv naardie lampjes, echter hebben jullie nog geen toegang.
De onderste 2 lampjes hebben met productie en communicatie van de micro’s te maken. Communicatie doen ze periodiek, daarnaast is ie groen als ie ze allemaal ziet, respectievelijk allemaal produceert. Met dit grijze weer zijn ze niet allemaal tegelijk wakker.
Bij ons is de eindafrekening nadat de klant een volledig werkend systeem in de app ziet. Bij jullie dus iets anders. Ik weet niet of de installateur op locatie de productie van alle micro’s geverifieerd heeft, maar anders zie je dat pas zodra je de app opent. Mocht dan blijken dat er dan 1 paneel niet produceert, moeten ze weer het dak op. Hebben ze het wel gecheckt bij de installatie…is er niets aan de hand en zal alles naar behoren functioneren.
Anyway: ik denk dat je je oprecht onnodig zorgen maakt, echter wordt dit gevoed door het ontbreken van inzicht via de Enphase-app.
Ik had helaas gelijk. Het werkte bij niemand. Bij 3 van de 6 huizen werkt het sinds vandaag nadat ze de afgelopen dagen langs zijn geweest. Ze zijn alweer meerdere keren het dak op geweest om dingen uit te sluiten. Schijnen nu problemen met de software te zijn.

Dank voor het meedenken van iedereen hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
tjarkeh schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 23:03:
[...]

Ik had helaas gelijk. Het werkte bij niemand. Bij 3 van de 6 huizen werkt het sinds vandaag nadat ze de afgelopen dagen langs zijn geweest. Ze zijn alweer meerdere keren het dak op geweest om dingen uit te sluiten. Schijnen nu problemen met de software te zijn.

Dank voor het meedenken van iedereen hier.
Tsjonge, wat n gedoe. Het is zo makkelijk als ze het in 1 keer goed doen EN ff hadden gecheckt bij installatie.

Daar is dat 2e knopje op de Gateway voor. Middels de AP modus kunnen ze met de Installer toolkit app rechtstreeks in de gateway…en je systeem checken en in bedrijf stellen. Als 1 van de laatste stappen kan er zelfs een rapportje uit getovert worden met alle details.

Hopelijk hebben ze snel de andere systemen ook op orde. De opmerking “problemen met de software”, baart me zorgen. Hopelijk moet ik dat lezen als: …we weten het even niet en moeten intern op kantoor navragen wat te doen… 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remtronica
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:22
Ik zal graag de Enphase installer toolkit app willen gebruiken i.p.v. de standaard Enphase app. Nu heb ik een account hiervoor nodig. Moet je die aanvragen bij de installateur of kun je ergens zelf een account aanmaken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
Remtronica schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 06:12:
Ik zal graag de Enphase installer toolkit app willen gebruiken i.p.v. de standaard Enphase app. Nu heb ik een account hiervoor nodig. Moet je die aanvragen bij de installateur of kun je ergens zelf een account aanmaken?
Zie Faq Q14 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
WillemP22 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 05:36:
[...]
Hopelijk hebben ze snel de andere systemen ook op orde. De opmerking “problemen met de software”, baart me zorgen. Hopelijk moet ik dat lezen als: …we weten het even niet en moeten intern op kantoor navragen wat te doen… 8)
Lijkt bijna of ze de eerste in gebruikname hebben overgeslagen. Spul op dak, kabels er aan, Envoye ophangen, aanzetten en naar huis.
Hopelijk hebben ze wel ferriet ringen geplaatst met zoveel systemen dicht bij elkaar. Of hoeft dat geen problemen te geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20-09 07:06
mike123 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 10:25:
[...]

Lijkt bijna of ze de eerste in gebruikname hebben overgeslagen. Spul op dak, kabels er aan, Envoye ophangen, aanzetten en naar huis.
Hopelijk hebben ze wel ferriet ringen geplaatst met zoveel systemen dicht bij elkaar. Of hoeft dat geen problemen te geven?
Hoeft geen problemen op te leveren wanneer de micro's gewoon mooi assigned zijn aan hun Envoy. Ruis komt vooral uit de thuisinstallatie, niet uit andere Enphase installaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remtronica
Bedankt! Ik heb de Enphase installer toolkit app geïnstalleerd en ik kom erin. Alleen hij kan niet verbinden met de iq gateway. Ik druk op verbind nu maar krijg een foutmelding “geen verbinding mogelijk”. Wat kan ik hieraan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
[...]

Ik zou ik dit geval wel degelijk ferrietringen gebruiken. Zelfs als de micro's assigned zijn aan de juiste IQ Gateway kan dit wel problemen opleveren. Als er bij deze VvE sprake is van één hoofdgroepenkast waarop alle andere groepenkasten zijn aangesloten kan communicatie wel problemen opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
Remtronica schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 10:40:
[...]

Bedankt! Ik heb de Enphase installer toolkit app geïnstalleerd en ik kom erin. Alleen hij kan niet verbinden met de iq gateway. Ik druk op verbind nu maar krijg een foutmelding “geen verbinding mogelijk”. Wat kan ik hieraan doen?
Je zit wel op hetzelfde (Wifi) netwerk? je kunt ook proberen mobiele data eens uit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remtronica
Batilan schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 11:05:
[...]

Je zit wel op hetzelfde (Wifi) netwerk? je kunt ook proberen mobiele data eens uit te zetten.
Ja inderdaad hetzelfde netwerk. Heb ook de mobiele data uitgezet en geprobeerd. Maar dit hielp niet. Ik heb het daar met een lan kabel aangesloten. Bij de help in de app zegt die dat de ap modus knop ingedrukt moet zijn? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f5cmWwcCmz71qNfRE2bsE_-_5ls=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6283Dnt8rKhinU5lWKx0TBHt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phil_BE
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 27-07 19:05
Is er al een zicht wanneer deze FlexPhase in België beschikbaar zal zijn? In Duitsland reeds beschikbaar

FlexPhase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Eddie_ schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 10:49:
[...]

Ik zou ik dit geval wel degelijk ferrietringen gebruiken. Zelfs als de micro's assigned zijn aan de juiste IQ Gateway kan dit wel problemen opleveren. Als er bij deze VvE sprake is van één hoofdgroepenkast waarop alle andere groepenkasten zijn aangesloten kan communicatie wel problemen opleveren.
zo werden de nieuwe panelen van de buren opeens in mijn systeem getoond.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
Remtronica schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 11:13:
[...]

Ja inderdaad hetzelfde netwerk. Heb ook de mobiele data uitgezet en geprobeerd. Maar dit hielp niet. Ik heb het daar met een lan kabel aangesloten. Bij de help in de app zegt die dat de ap modus knop ingedrukt moet zijn? [Afbeelding]
Ah, dit is denk ik om de initiële provisioning te doen. Die is dus al gedaan door de installateur, als je hem zelf in beheer wilt nemen als nieuwe installateur moet je dat wellicht zelf opnieuw doen. Ik heb indertijd bij Enphase het installateurs certificaat gehaald, maar dat is al weer even geleden, er zijn ook mogelijkheden om het beheer over te dragen of (deels) te delegeren meen ik, maar het is te lang geleden om me de details te herinneren, zie ook https://university.enphase.com/ :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Ik heb sinds een paar dagen een IQ-gateway (Standaard) geïnstalleerd (met DIY account) en 1 van mijn IQ7+ inverters communiceert wel maar geeft geen productie, Power Conversion Error Cycles staat op 22 en Power Conversation Error Seconds op 255 s. Iemand enig idee of en hoe ik dat kan verhelpen?

System dashboard devices geeft goede communicatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZMA8ECA059lL6IvI0B6dK-Okw3Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NxpE8mQPKcXFAXuTbK1NjIGv.png?f=fotoalbum_large

Maar 0 W productie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n_IeHFVqc8p8yK58oyheVPtnmtw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/F8VgmDiuwgG3YLJSUCpIeaM9.png?f=fotoalbum_large

Binnen Home Assistant (Enphase Envoy (Installer) integratie) zie ik meer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pR74wjbA6NlvPatp1rl7Hn_5SIc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2jiYirkJaQ4etLNXb1j6Njqh.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
Eddie_ schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 10:49:
[...]

Leek mij ook om dat te doen. Mogelijk hebben ze dat ook niet gedaan ivm meer werk.

Mijn direkte buren hebben ook een Enphase systeem en ik heb geen ferriet ringen maar gelukkig tot nu toe, 4 jaar, geen problemen ondervonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remtronica
Batilan schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 11:54:
[...]

Ah, dit is denk ik om de initiële provisioning te doen. Die is dus al gedaan door de installateur, als je hem zelf in beheer wilt nemen als nieuwe installateur moet je dat wellicht zelf opnieuw doen. Ik heb indertijd bij Enphase het installateurs certificaat gehaald, maar dat is al weer even geleden, er zijn ook mogelijkheden om het beheer over te dragen of (deels) te delegeren meen ik, maar het is te lang geleden om me de details te herinneren, zie ook https://university.enphase.com/ :)
Het is gelukt door de ap mode aan te zetten. Bedankt voor de hulp 🙏!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
@blb4 mijn eerste ingeving is 'die is kapot'.
Je zou evt nog eens een scan via de installer toolkit app kunnen doen om te kijken of hij de micro opnieuw kan vinden (of eerst die ene verwijderen en dan opnieuw laten zoeken). Maar als daar niets in verandert, en de rest wel werkt gewoon, dan zou ik denken dat ie overleden is.
Dan kan je zelf een RMA starten en krijg je een nieuwe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Pazo schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 15:15:
@blb4 mijn eerste ingeving is 'die is kapot'.
Je zou evt nog eens een scan via de installer toolkit app kunnen doen om te kijken of hij de micro opnieuw kan vinden (of eerst die ene verwijderen en dan opnieuw laten zoeken). Maar als daar niets in verandert, en de rest welk werk gewoon, dan zou ik denken dat ie overleden is.
Dan kan je zelf een RMA starten en krijg je een nieuwe.
Als 't weer eens wat lichter is zal ik die inverter inderdaad eens verwijderen en weer opnieuw toevoegen. Mocht dat niet helpen dan ga ik de RMA procedure starten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Of even opnieuw "provisioning" uitvoeren. Via de ITK weet ik niet of dit kan maar via de browser gaan naar Devices -> onderaan de pagina: Add or Provision Microinverter. Selecteer je Gateway en vul het serienummer van de betreffende micro-omvormer in en klik op Provision.

Mocht dat niet werken dan bellen met Enphase.

ps. inderdaad alleen uitvoeren als er voldoende daglicht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
Nu in twee weken drie keer gehad dat een hoofdzekering doorgebrand is. Enphase pv systeem is de grote verdachte maar het is een vreemd verhaal:

Do 19-12 is een hoofdzekering fase (p3) door gebrand en is de installatieautomaat in de q-relais uitgesprongen. Volgende dag blijkt dat de deksel van een lasdoos van het pv-systeem (buiten op gevel) is gesprongen en dat dat (vocht in lasdoos) waarschijnlijk de oorzaak is. Deksel ligt ver (5 meter) van lasdoos (3 meter hoog). Installateur constateert dat een wartel bovenop de watema-lasdoos niet goed vastzat en dat de deksel twee lipjes mist waardoor deze makkelijk los kan komen. Zal later worden gerepareerd.

Za 4-1 is een andere hoofdzekering fase (p2) doorgebrand, en weer deksel ver van lasdoos gevonden (ca 3 meter). Deksel teruggeplaatst (kabels leken droog..) en Enphase systeem uitgelaten (via installatieautomaat) om zsm via installateur te laten fixen.
Za 4-1 brandt een uurtje nadat hoofdzekering p2 is gerepareerd de p1 fase hoofdzekering door…. dit kan bijna niet door het Enphase systeem komen omdat deze al een tijdje uitstond.

Heel blij met de storingsdienst en Stedin die snel te hulp komen, maar wel rekeningen van ca 100 euro per keer.

Situatie:
3x 25 ampere, Laadpaal (3fase) sinds twee maanden, Enphase systeem (3fase) sinds half september, warmtepomp (1fase) sinds half augustus.

Vragen die nu bij mij leven:
- omdat alledrie de fases aan de beurt zijn geweest is naar verwachting een 3-fase apparaat de boosdoener. Dus bij ons of Enphase pv-systeem of de laadpaal, maar gezien de situatie met dekseltje en het feit dat de installatieautomaat van het Enphase systeem twee van de drie keer is uitgeslagen ligt de verdenking daar.
- hoe kan een dekseltje van een lasdoos zo ver van de lasdoos terecht komen? Lijkt bijna of deze er af geblazen is door de kortsluiting, maar dan zou ik brandschade/sporen verwachten?
- hoe kan die laatste p1 doorgebrand zijn terwijl Enphase systeem uit staat? Monteur stedin zei dat mogelijk de zekering een flinke klap gehad heeft bij het eerdere incident vandaag en dat bij het bijschakelen van de load (oa warmtepomp en laadpaal) deze ook gesneuveld is, en dat hier dus niet zozeer kortsluiting of mankement voor geweest hoeft te zijn, maar puur hoge maar normaliter acceptabele belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08:19
Joba schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 19:31:
Nu in twee weken drie keer gehad dat een hoofdzekering doorgebrand is. Enphase pv systeem is de grote verdachte maar het is een vreemd verhaal:

Do 19-12 is een hoofdzekering fase (p3) door gebrand en is de installatieautomaat in de q-relais uitgesprongen. Volgende dag blijkt dat de deksel van een lasdoos van het pv-systeem (buiten op gevel) is gesprongen en dat dat (vocht in lasdoos) waarschijnlijk de oorzaak is. Deksel ligt ver (5 meter) van lasdoos (3 meter hoog). Installateur constateert dat een wartel bovenop de watema-lasdoos niet goed vastzat en dat de deksel twee lipjes mist waardoor deze makkelijk los kan komen. Zal later worden gerepareerd.

Za 4-1 is een andere hoofdzekering fase (p2) doorgebrand, en weer deksel ver van lasdoos gevonden (ca 3 meter). Deksel teruggeplaatst (kabels leken droog..) en Enphase systeem uitgelaten (via installatieautomaat) om zsm via installateur te laten fixen.
Za 4-1 brandt een uurtje nadat hoofdzekering p2 is gerepareerd de p1 fase hoofdzekering door…. dit kan bijna niet door het Enphase systeem komen omdat deze al een tijdje uitstond.

Heel blij met de storingsdienst en Stedin die snel te hulp komen, maar wel rekeningen van ca 100 euro per keer.

Situatie:
3x 25 ampere, Laadpaal (3fase) sinds twee maanden, Enphase systeem (3fase) sinds half september, warmtepomp (1fase) sinds half augustus.

- omdat alledrie de fases aan de beurt zijn geweest is naar verwachting een 3-fase apparaat de boosdoener. Dus bij ons of Enphase pv-systeem of de laadpaal, maar gezien de situatie met dekseltje en het feit dat de installatieautomaat van het Enphase systeem twee van de drie keer is uitgeslagen ligt de verdenking daar.
- hoe kan een dekseltje van een lasdoos zo ver van de lasdoos terecht komen? Lijkt bijna of deze er af geblazen is door de kortsluiting, maar dan zou ik brandschade/sporen verwachten?
- hoe kan die laatste p1 doorgebrand zijn terwijl Enphase systeem uit staat? Monteur stedin zei dat mogelijk de zekering een flinke klap gehad heeft bij het eerdere incident vandaag en dat bij het bijschakelen van de load (oa warmtepomp en laadpaal) deze ook gesneuveld is, en dat hier dus niet zozeer kortsluiting of mankement voor geweest hoeft te zijn, maar puur hoge maar normaliter acceptabele belasting.
Vergaar zoveel mogelijk data, voor zover nog niet gedaan:
- zijn er events in de enlighten log?
- laadpaal, stond de auto te laden tijdens 1 van de events? Hier logging/lokale site/HA?
- warmtepomp idem, wat was die aan het doen? Hier logging/lokale site/HA?

Nu al een paar uur "rustig"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
@Joba, gezien je verhaal neem ik aan dat je dus nog smeltveiligheden hebt als hoofdzekeringen? Heeft je laadpaal loadbalancing? Die kunnen aardig wat overbelasting hebben maar 't kan idd zoals Stedin aangaf dat een aantal forse klappen/overbelasting ze niet meer volgens spec (uitschakel-karakteristiek) werken. Als je metered gateway heb kan je denk ik nagaan wat 't vermogen was per fase van je hoofdaansluiting. Dat van die lasdozen is een vreemd gebeuren. Mogelijk een combinatie van vocht in die lasdoos en dan kortsluiting waardoor dat vocht snel verdampt & uitzet oid....

[ Voor 18% gewijzigd door blb4 op 04-01-2025 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
[...]

Yep, zijn beunhazen geweest. Alle hardware ongeveer monteren…klant laten betalen en dan de inloggegevens sturen, waarmee zede klant het bos in sturen. Verre van professioneel.. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Everest
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22:19

Situatie:

Ik zou eerst het in de meterkast zoeken. Waarschijnlijk is er een foutje gemaakt tijdens het aansluiten van een 3 fase apparaat. Dit soort gekkigheden kan er op duiden dat de nul van twee 3 fase groepen is gekruist.

Zappi, IQ EV 2, Nibe S2125-12+SMO40, 15,8kWp, 3x Enphase 5P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
@Joba Wazig verhaal waar ik in eerste instantie niets mee kan. Kan je een foto plaatsen van je groepenkast? Liefst open. Die lasdoos zit op drie meter hoog aan de buitenmuur? Waarom is daarvoor gekozen? Plus een deksel die niet meer klemt ligt er telkens af. Raar want als er sluiting zou zijn in de lasdoos dan klapt de automaat in de groepenkast er uit. Er vindt geen "explosie" plaats waardoor een deksel weg zou vliegen.

Waar is Enphase op afgezekerd? En je laadpaal: waar staat die op ingesteld en hoe is die afgezekerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucas321
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18-09 18:16

Situatie:

Wat is het type automaat (A? Karakteristiek?) van je PV systeem?
Stuur eens een foto van je groepenkast setup.

Dat van die lasdozen, mogelijk groot toeval. Maar laat mij raden dat zijn die Atema dozen die je met 2 van de gruwelijke klemmen / clips vast zet. Gooi weg die dingen en pak een lasdoos die je dicht kunt schroeven. Wat is überhaupt de reden dat er halverwege het traject een lasdoos is gebruikt? Aftakking? Zo niet, dan hadden ze zeker nog een stukje kabel liggen.

[ Voor 6% gewijzigd door lucas321 op 05-01-2025 11:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 22:04
@Joba een lasdoos buiten op de gevel in weer en wind en dan een wartel aan de bovenkant plaatsen is vragen om vocht problemen in de lasdoos, wat een prutsers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 02:04

Situatie:

Heb je in beeld wat telkens voor het doorslaan van de hoofdzekering in gebruik was per groep en per fase? Bijvoorbeeld via Homewizard.

Wat je zegt klinkt meer als overbelasting dan kortsluiting. Bij kortsluiting, bijvoorbeeld van een pv-systeem, zou je verwachten dat de zekering-automaat of de aardlek er door zou gaan voor de hoofdzekering. Of misschien heb ik dat gemist in het verhaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
Dank voor het meedenken :) , ik word zelf beetje paranoia nu en durf bijna geen lampje meer aan te zetten. Morgen hangen we natuurlijk bij de installateur aan de telefoon, maar jullie info geeft wel inzicht.
m.eddy schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 20:22:
[...]

Vergaar zoveel mogelijk data, voor zover nog niet gedaan:
- zijn er events in de enlighten log?
- laadpaal, stond de auto te laden tijdens 1 van de events? Hier logging/lokale site/HA?
- warmtepomp idem, wat was die aan het doen? Hier logging/lokale site/HA?

Nu al een paar uur "rustig"?
Vannacht is aardlek van groepen op fase 1 (warmtepompunit binnen, elektra badkamer en verlichting boven) uitgesprongen maar gelukkig geen hoofdzekeringen eruit geknald. Ik zie aan HA gegevens van zappi laadpaal dat de laadpaal zelf geen stroom afnam op moment dat gisteren fase 1 eruit knalde, maar wel hoog verbruik (kortstondig boven 5 kw, is heel dicht op grens van 25ampere) op de meting naar het net. Ik denk dat ik daarmee laadpaal kan uitsluiten, ook omdat bij de andere 2 incidenten (fase 2 en 3) de q-relais van het pv-systeem eruit knalde. Vreemd is wel dat die uit stond op het moment dat fase 1 doorbrandde...

Verder geen grote verbruikers aan voor zover ik kan zien.
blb4 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 20:31:
@Joba, gezien je verhaal neem ik aan dat je dus nog smeltveiligheden hebt als hoofdzekeringen? Heeft je laadpaal loadbalancing? Die kunnen aardig wat overbelasting hebben maar 't kan idd zoals Stedin aangaf dat een aantal forse klappen/overbelasting ze niet meer volgens spec (uitschakel-karakteristiek) werken. Als je metered gateway heb kan je denk ik nagaan wat 't vermogen was per fase van je hoofdaansluiting. Dat van die lasdozen is een vreemd gebeuren. Mogelijk een combinatie van vocht in die lasdoos en dan kortsluiting waardoor dat vocht snel verdampt & uitzet oid....
Ja smeltzekering. Laadpaal heeft loadbalancing maar heeft niet geladen op de momenten dat de zekeringen doorbrandde, voor zover ik kan zien. Ik verdenk inderdaad dat het doorbranden van fase 1 gevolg is van eerdere schade aan de zekering en dat het aanspringen van warmtepomp (die doet nu vrijwel continu 1 KW, maar had natuurlijk wat in te halen na de storing eerder op de ochtend) het laatste zetje gaf. Does that make any sense?
Everest schreef op zondag 5 januari 2025 @ 09:01:
[...]

Ik zou eerst het in de meterkast zoeken. Waarschijnlijk is er een foutje gemaakt tijdens het aansluiten van een 3 fase apparaat. Dit soort gekkigheden kan er op duiden dat de nul van twee 3 fase groepen is gekruist.
Die houd ik even vast, zal even opzoeken hoe dat zit met gekruiste nul!
Eddie_ schreef op zondag 5 januari 2025 @ 11:13:
@Joba Wazig verhaal waar ik in eerste instantie niets mee kan. Kan je een foto plaatsen van je groepenkast? Liefst open. Die lasdoos zit op drie meter hoog aan de buitenmuur? Waarom is daarvoor gekozen? Plus een deksel die niet meer klemt ligt er telkens af. Raar want als er sluiting zou zijn in de lasdoos dan klapt de automaat in de groepenkast er uit. Er vindt geen "explosie" plaats waardoor een deksel weg zou vliegen.

Waar is Enphase op afgezekerd? En je laadpaal: waar staat die op ingesteld en hoe is die afgezekerd?
Ja, inderdaad vreemd, lasdoos is voor een aftakking naar ander dak. En vreemd dat inderdaad de automaat niet schade aan de hoofdzekering heeft voorkomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i925GQYer-_CzlBlejLcEQamY7w=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/6zBbs6754nvAhm0D5mRAfB6Y.jpg?f=user_large
Hier het dekseltje, de lipjes ontbreken. Lijken of afgebroken doordat er een grote druk in de lasdoos is ontstaan of door installateur verwijderd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LXD_ZVHou-f2p2lFye7EZnxsSd8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/nKN4KExaIm4pUlXVTZJq68wp.jpg?f=user_large
Q-relais met daarboven Envoy gateway metered. Op automaat staat B16, I^M 0.3A, t <= 0.1 seconde. Chint NB310L.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qdLPyBfp-_euCJVXSofcSqQA4sY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ivZTRGCNO4saJoQq4zhJVCOv.jpg?f=user_large
Meterkast. Op linkerwand de enphase spullen als in vorige foto. Meterkast linksboven 4 automaten op fase 1, rechtsboven 4 automaten op fase 2 , midden fase 3 ( 4 automaten en een extra voor warmtepomp buitenunit), en onderin midden hoofdschakelaar en rechts inductiekookplaat. Rechts van meterkast boven de beltrafo in apart kastje en daaronder de laadpaal (staat hier uit). Links van de meterkast productiemeter en werkschakelaar van een ouder pv-systeem (1-fase).
lucas321 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 11:18:
[...]

Wat is het type automaat (A? Karakteristiek?) van je PV systeem?
Stuur eens een foto van je groepenkast setup.

Dat van die lasdozen, mogelijk groot toeval. Maar laat mij raden dat zijn die Atema dozen die je met 2 van de gruwelijke klemmen / clips vast zet. Gooi weg die dingen en pak een lasdoos die je dicht kunt schroeven. Wat is überhaupt de reden dat er halverwege het traject een lasdoos is gebruikt? Aftakking? Zo niet, dan hadden ze zeker nog een stukje kabel liggen.
Zie boven! Beschrijf ik daar ook voldoende mbt karakteristiek? Inderdaad Attema dozen tbv aftakking.
Rouske schreef op zondag 5 januari 2025 @ 14:03:
@Joba een lasdoos buiten op de gevel in weer en wind en dan een wartel aan de bovenkant plaatsen is vragen om vocht problemen in de lasdoos, wat een prutsers...
Ja, eens. Niet eenvoudig om op te lossen denk ik want dan moeten kabels opnieuw getrokken worden. Maar als dit inderdaad de oorzaak is dan moeten ze dat maar doen.
Sjamo schreef op zondag 5 januari 2025 @ 14:27:
[...]

Heb je in beeld wat telkens voor het doorslaan van de hoofdzekering in gebruik was per groep en per fase? Bijvoorbeeld via Homewizard.

Wat je zegt klinkt meer als overbelasting dan kortsluiting. Bij kortsluiting, bijvoorbeeld van een pv-systeem, zou je verwachten dat de zekering-automaat of de aardlek er door zou gaan voor de hoofdzekering. Of misschien heb ik dat gemist in het verhaal?
Dat vind ik dus ook vreemd. De zekering-automaat van het pv-systeem is in twee van de drie gevallen wel uit geslagen, maar hoofdzekering is toch door gebrand. Misschien heeft de installatie automaat niet de juiste karakteristiek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
@Joba, over die uitschakelkarakteristieken: met alleen smeltveiligheden werkte dat (selectiviteit) redelijk goed, met een mix een stuk minder. Dat werkte dan natuurlijk vooral ook bij kortsluiting. Als er al een aantal groepen op 1 fase zwaar belast worden en er is dan kortsluiting op 1 van die groepen dan is het niet vreemd als de hoofdzekering er uit knalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Maar de zekeringen van elke fase zijn er nu uit geklapt. Dus telkens een overbelasting op de fasen. En dan kan het haast niet het PV systeem zijn. Die levert en is dus een productie partij, net als het net. Als het systeem gewoon heeft gewerkt dan zou bij een eventuele kortsluiting de B16 automaat er uit klappen. Maar ook met Enphase uit is er een hoofdzekering gesprongen. Ik verwacht dat de fout eerder op een ander vlak ligt dan bij Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-09 14:52

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Beste forum-ers, ik heb een vraag! :)

Op dit moment heb ik 16 panelen met IQ7+ op een Envoy-S-Standard gateway sinds eind 2022 naar volle tevredenheid draaien. Verder thuis 3 fase normaal, verwarmen met airco's, warmtepompboiler voor warm water en inductieoven voor koken en bakken.

Nu wil ik een Enphase thuisbatterij 5P erbij laten plaatsen. Hiervoor zijn een Envoy-S-Metered nodig, met Q-relais en communicatiekit met 15 meter kabel. Nu kwam ik (omdat ik alle mogelijkheden aan het uitzoeken was) het flimpje van de Green Guys van een half jaar geleden tegen (YouTube: Enphase batterij icm dynamisch energiecontract en zero export was no...) wat mij ideaal lijkt om te gebruiken omdat je totale controle hebt over je Enphase systeem en hoe het zich moet gedragen.

Mijn vraag is nu: gaat de combinatie van Envoy-S-Standard met de panelen en Envoy-S-Metered met batterij goed samenwerken of moet ik nog wijzigingen laten aanbrengen (zoals b.v. Envoy-S-Standaard vervangen door een Metered, plaatsen CT-spoelen, etc.).

Bedankt alvast!

Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
Eddie_ schreef op zondag 5 januari 2025 @ 16:25:
Maar de zekeringen van elke fase zijn er nu uit geklapt. Dus telkens een overbelasting op de fasen. En dan kan het haast niet het PV systeem zijn. Die levert en is dus een productie partij, net als het net. Als het systeem gewoon heeft gewerkt dan zou bij een eventuele kortsluiting de B16 automaat er uit klappen. Maar ook met Enphase uit is er een hoofdzekering gesprongen. Ik verwacht dat de fout eerder op een ander vlak ligt dan bij Enphase.
Ja, dat denk ik ook. Er zit zelfs een 300mA aardlek voor pv in, terwijl voor Enphase een veiligere 30mA afdoende moet zijn.
Ik denk eerder aan een aardlekfout dan overbelasting…vocht? Elektra badkamer?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• WillemP22
PeepPeepPeep schreef op zondag 5 januari 2025 @ 23:50:
Beste forum-ers, ik heb een vraag! :)

Op dit moment heb ik 16 panelen met IQ7+ op een Envoy-S-Standard gateway sinds eind 2022 naar volle tevredenheid draaien. Verder thuis 3 fase normaal, verwarmen met airco's, warmtepompboiler voor warm water en inductieoven voor koken en bakken.

Nu wil ik een Enphase thuisbatterij 5P erbij laten plaatsen. Hiervoor zijn een Envoy-S-Metered nodig, met Q-relais en communicatiekit met 15 meter kabel. Nu kwam ik (omdat ik alle mogelijkheden aan het uitzoeken was) het flimpje van de Green Guys van een half jaar geleden tegen (YouTube: Enphase batterij icm dynamisch energiecontract en zero export was no...) wat mij ideaal lijkt om te gebruiken omdat je totale controle hebt over je Enphase systeem en hoe het zich moet gedragen.

Mijn vraag is nu: gaat de combinatie van Envoy-S-Standard met de panelen en Envoy-S-Metered met batterij goed samenwerken of moet ik nog wijzigingen laten aanbrengen (zoals b.v. Envoy-S-Standaard vervangen door een Metered, plaatsen CT-spoelen, etc.).

Bedankt alvast!
Dat gaat niet werken. De gateway-metered moet zowel de batterij als de micro”s onder je panelen kunnen aansturen. Gewoon de standaard vervangen voor de metered.
En inderdaad de ct’s laten plaatsen anders kan die metered niets meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeepPeepPeep
  • Laatst online: 20-09 14:52

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

WillemP22 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 00:01:
[...]

Dat gaat niet werken. De gateway-metered moet zowel de batterij als de micro”s onder je panelen kunnen aansturen. Gewoon de standaard vervangen voor de metered.
En inderdaad de ct’s laten plaatsen anders kan die metered niets meten.
Okee! Duidelijk, weet ik waar ik mezelf (en de installateur) op moet voorbereiden!
Bedankt voor je snelle reactie! Top.

Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 02:04
PeepPeepPeep schreef op maandag 6 januari 2025 @ 07:30:
[...]

Okee! Duidelijk, weet ik waar ik mezelf (en de installateur) op moet voorbereiden!
Bedankt voor je snelle reactie! Top.
Voor wat het waard is :)

Je kan altijd je standard gateway bewaren voor als je in de toekomst nog eens iq8 wil bijleggen. Dat hebben wij hier gedaan (min of meer) en werkt prima. Werkt zelfs goed samen met onze thuisbatterij. Maar metered inclusief spoelen is inderdaad essentieel voor het "hoofd"-deel van je pv, wanneer je meer wil dan alleen energie binnen halen via je pv.

[ Voor 13% gewijzigd door Sjamo op 06-01-2025 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV1979
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 31-08 15:48
Dag allen,

Wij hebben sinds een paar jaar een Enphase installatie geplaatst door een lokale installateur. Vanwege overstap naar dynamische tarieven of aankomende terugleverkosten wil ik de mogelijkheid hebben om het systeem uit te schakelen (via home assistant). Nu heb ik gevonden dat dit kan door een DIY account te koppelen. Echter waarschuwt de installateur dat hun garantie op "het systeem" dan vervalt. Garantie op de (Enphase) producten blijft wel.

Nu vind ik het zacht gezegd vreemd dat ik het systeem niet kan uitschakelen zonder garantie te verliezen. Maar ik weet ook niet goed wat nu precies de risico's zijn: wat kan er in het algemeen stukgaan aan "het systeem" waarvoor ik die garantie nodig zou hebben?
En specifieker: is er een legitieme reden voor de installateur om hun garantie te laten vervallen als ik een DIY account gebruik?

Ik hoop dat jullie me hierover kunnen adviseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
@RvV1979 Waarschijnlijk vind de installateur dat als jij zelf gaat 'rommelen' aan je systeem, dat hij er niet meer verantwoordelijk voor is / garant voor staat. Dat kan ik begrijpen. Hij weet niet wat hij doet, en als er iets is zou hij het moeten oplossen.
Echter hou je op de producten van Enphase zelf garantie. Je zult dan zelf rechtstreeks bij Enphase moeten aankloppen, maar dat is geen probleem.
Ik, en vele anderen hier, zijn ook 'installateur' van hun eigen systeem.

Overigens hoef je het systeem niet helemaal uit te schakelen. Je kunt in de Gateway dan prima het exportlimiet instellen, dat er geen teruggave naar het net is maar alleen productie voor eigen gebruik.
Zie bijvoorbeeld YouTube: Enphase batterij icm dynamisch energiecontract en zero export was no... om een indruk te krijgen.

Je moet dan wel een Gateway metererd (geen standard) hebben, met geïnstalleerde CT spoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 21:41
Pazo schreef op maandag 6 januari 2025 @ 14:56:
@RvV1979 Waarschijnlijk vind de installateur dat als jij zelf gaat 'rommelen' aan je systeem, dat hij er niet meer verantwoordelijk voor is / garant voor staat. Dat kan ik begrijpen. Hij weet niet wat hij doet, en als er iets is zou hij het moeten oplossen.
Echter hou je op de producten van Enphase zelf garantie. Je zult dan zelf rechtstreeks bij Enphase moeten aankloppen, maar dat is geen probleem.
Ik, en vele anderen hier, zijn ook 'installateur' van hun eigen systeem.
Maar als er ooit iets stuk zou gaan, dan zou ik willen dat de installateur dat netjes oplost, dus dat hij ook het dak op gaat om de boel te verwisselen.

Dus persoonlijk ben ik ook wat huiverig om me in het 'vaarwater' van de installateur te begeven, want je opent de deur tot discussie wie waarvoor verantwoordelijk is. Nu is het simpel: alle verantwoordelijkheid bij de installateur. Hoe jammer het ook is dat ik bepaalde dingen niet zelf kan doen/inzien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 19-09 22:11
Mijn installateur heeft me gedwongen in zijn vaarwater te gaan zitten. Groenwonen.nu
Ze hebben een standaard gateway geplaatst omdat de metered gateway niet zou passen in mijn meterkast, die was immers echt groter.

Juist.....

Als je het goed gedaan wilt hebben moet je het zelf doen. Elke keer wanneer ik iets uitbesteed is dat de leer.

[ Voor 19% gewijzigd door DaanTriple7 op 06-01-2025 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
a2aan schreef op maandag 6 januari 2025 @ 15:30:
[...]

Maar als er ooit iets stuk zou gaan, dan zou ik willen dat de installateur dat netjes oplost, dus dat hij ook het dak op gaat om de boel te verwisselen.

Dus persoonlijk ben ik ook wat huiverig om me in het 'vaarwater' van de installateur te begeven, want je opent de deur tot discussie wie waarvoor verantwoordelijk is. Nu is het simpel: alle verantwoordelijkheid bij de installateur. Hoe jammer het ook is dat ik bepaalde dingen niet zelf kan doen/inzien.
Kan ik mij voorstellen hoor. Ik heb zelf alles gedaan, dus ook op het dak.
Daarom ook in overleg met je installateur. Sommigen vinden het wel prima als je beide als installateur erin staat.
DaanTriple7 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 15:32:
Mijn installateur heeft me gedwongen in zijn vaarwater te gaan zitten. Groenwonen.nu
Ze hebben een standaard gateway geplaatst omdat de metered gateway niet zou passen in mijn meterkast, die was immers echt groter.

Juist.....

Als je het goed gedaan wilt hebben moet je het zelf doen. Elke keer wanneer ik iets uitbesteed is dat de leer.
Wut? Echt? Groter? Haha... 8)7
Ja oke, er moeten wel CT spoelen in de groepenkast (als je dat onder de noemer 'groter' zou willen laten vallen), maar het kastje is inderdaad identiek qua afmetingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV1979
@Pazo Bedankt voor je snelle reactie. Wat zou er dan precies mis kunnen gaan? De risico's zijn mij onduidelijk en zonder garantie wil ik graag weten waar ik aan toe ben.

Ik heb een Envoy standard dus exportlimiet is niet van toepassing. Bovendien is mijn gedachte dat wanneer prijzen negatief zijn, het beter is om helemaal geen productie te hebben.

Overigens vond ik ook een andere mogelijke oplossing om productie uit te zetten via de Demand Respond Mode op de home assistant community. Is dat misschien een veiligere optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
RvV1979 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 15:53:
@Pazo Bedankt voor je snelle reactie. Wat zou er dan precies mis kunnen gaan? De risico's zijn mij onduidelijk en zonder garantie wil ik graag weten waar ik aan toe ben.
Ik weet niet of jij zelf het dak op wilt om een micro of paneel te vervangen mocht dat kapot zijn?
Enphase stuurt je wel een nieuwe micro onder garantie, maar het moet natuurlijk ook fysiek vervangen worden. Die afweging moet je even maken.
RvV1979 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 15:53:
Ik heb een Envoy standard dus exportlimiet is niet van toepassing. Bovendien is mijn gedachte dat wanneer prijzen negatief zijn, het beter is om helemaal geen productie te hebben.

Overigens vond ik ook een andere mogelijke oplossing om productie uit te zetten via de Demand Respond Mode op de home assistant community. Is dat misschien een veiligere optie?
Als jij met bijv. HA je Gateway wilt sturen, moet je een Metered met CT spoelen hebben. Bij de Metered kan je veel meer uitlezen en aansturen.
Houdt er ook rekening mee dat Enphase vervangt dat de Gateway altijd / zo veel mogelijk online is om gebruik te maken van hun garantie. Dat staat in de garantiebepalingen. Ik weet niet hoe ze er naar kijken als jij met enige regelmaat het systeem uitschakelt (dus geen verbinding meer met Enphase hebt). Kan je beter gebruik maken van zero-export / limitering waarbij het systeem nog wel online is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV1979
Pazo schreef op maandag 6 januari 2025 @ 16:03:
Ik weet niet of jij zelf het dak op wilt om een micro of paneel te vervangen mocht dat kapot zijn?
Enphase stuurt je wel een nieuwe micro onder garantie, maar het moet natuurlijk ook fysiek vervangen worden. Die afweging moet je even maken.
Bedankt. Dat is heel duidelijk (en ook wat a2aan bedoelde begrijp ik nu). Die afweging is denk ik snel gemaakt: ik ga dan niet graag zelf het dak op.
Pazo schreef op maandag 6 januari 2025 @ 16:03:
Houdt er ook rekening mee dat Enphase vervangt dat de Gateway altijd / zo veel mogelijk online is om gebruik te maken van hun garantie. Dat staat in de garantiebepalingen. Ik weet niet hoe ze er naar kijken als jij met enige regelmaat het systeem uitschakelt (dus geen verbinding meer met Enphase hebt). Kan je beter gebruik maken van zero-export / limitering waarbij het systeem nog wel online is.
Volgens mij blijft de gateway wel online wanneer via DRM de productie uitgeschakeld wordt. Maar ik vermoed dat de installateur ook die oplossing niet goedkeurt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
RvV1979 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 16:19:
Volgens mij blijft de gateway wel online wanneer via DRM de productie uitgeschakeld wordt. Maar ik vermoed dat de installateur ook die oplossing niet goedkeurt...
Heb even gekeken naar dat linkje, maar dan moet je fysiek / hardwarematig dus iets gaan aanpassen aan de Gateway. Dat lijkt mij, ook bij Enphase zelf, niet bevorderlijk voor de garantie. Kan je het dus beter via de Gateway (dan wel in combi met HA) softwarematig regelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sandergar
  • Laatst online: 07:03
DaanTriple7 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 15:32:
Ik heb tegen de installateur gezegd : je mag het systeem komen installeren maar het komt wel onder mijn account te hangen. Ik heb de initiële registratie van het systeem dus gedaan. De installateur is toegevoegd aan de configuratie en heeft vervolgens alle microinverters geïmporteerd en het legplan aangemaakt.

Technisch is het werk in huis door mijzelf uitgevoerd (ook het kabel traject incl betonboringen door het zelf inhuren van een boor bedrijf) en op het dak door de installateur. Gateway en relais heb ik dus zelf geplaatst.

Reactie van de installateur : "wij hadden het nooit zo strak en netjes aangelegd". Zolang ik de apparatuur/installatie gebruik waar het voor bedoeld is heb ik technisch gezien garantie. Ik kan de installateur niet verantwoordelijk houden voor de juiste werking als ik zelf het systeem wijzig via de instellingen. Hierover gewoon een duidelijke afspraak gemaakt. Uiteindelijk een fijne samenwerking geworden waarbij zowel de installateur tevreden is en ik zelf ook.

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV1979
Pazo schreef op maandag 6 januari 2025 @ 16:30:
[...]
Heb even gekeken naar dat linkje, maar dan moet je fysiek / hardwarematig dus iets gaan aanpassen aan de Gateway. Dat lijkt mij, ook bij Enphase zelf, niet bevorderlijk voor de garantie. Kan je het dus beter via de Gateway (dan wel in combi met HA) softwarematig regelen.
Bedankt voor het meekijken. Ja daar heb je waarschijnlijk gelijk in dat de garantie ook dan een issue wordt.

Ik vind het wel heel jammer / apart dat het zo moeilijk gemaakt wordt om met een standaard gateway de productie uit te schakelen. De kosten om alsnog een metered gateway en spoelen te laten installeren ga ik met het periodiek uitzetten denk ik niet kunnen terugverdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
RvV1979 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 17:18:
[...]
Ik vind het wel heel jammer / apart dat het zo moeilijk gemaakt wordt om met een standaard gateway de productie uit te schakelen. De kosten om alsnog een metered gateway en spoelen te laten installeren ga ik met het periodiek uitzetten denk ik niet kunnen terugverdienen.
Heb je in huis een grote stroomverbruiker? Ga met HA deze stroomverbruiker activeren als er over productie is.

Heb je altijd al een airco willen hebben? Geef hier dan je geld aan uit zodat je geld aan iets besteed wat een toevoeging is aan je woning. Bij overproductie van je panelen schijnt de zon, zet de airco lekker aan en je woning wordt met de overproductie gekoeld. Als de zon onder is laat je HA de airco uitschakelen en heb je 's avonds een leefbare temperatuur in huis.

Geen airco? Dan maar een oven, strijkijzer, kookplaat of waterkoker activeren met HA.

Persoonlijk gebruik ik de grote accu van de electrische auto om niet terug te leveren.

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Pazo schreef op maandag 6 januari 2025 @ 16:30:
[...]

@RvV1979, @Pazo Dat linkje gaat inderdaad over Demand Response Mode, in Australië is DRM0 verplicht, DRM0 houd in dat er geen productie is. Dit staat ook netjes in de documentatie van Enphase beschreven en lijkt mij inderdaad een prima manier om de productie te stoppen. En zoals opgemerkt, bij negatieve prijzen kan je net zo goed volledig stoppen met productie en genieten van geld voor afname vanuit 't net.

Ik zal dit binnenkort - als 't wat zonniger is en de inverters goed communiceren - gaan testen.

in 't Nederlands noemt Enphase DRM0 blijkbaar de aansluiting van een DMO-toestel, screenshot komt uit de verkorte installatiehandleiding voor de standaard gateway:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/giwAIC6UDdlyuIhFOpb2A12UX5o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uMKnrVVuAfZFO8uiORbliKkE.png?f=fotoalbum_large

Zie ook deze vraag op 't Enphase forum: https://support.enphase.c...rms-demand-response-modes

[ Voor 9% gewijzigd door blb4 op 06-01-2025 19:14 . Reden: verwijzing naar de installatiehandleiding ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
blb4 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 18:01:
[...]
Dit staat ook netjes in de documentatie van Enphase beschreven en lijkt mij inderdaad een prima manier om de productie te stoppen.
Als je de Metered versie hebt wel ja. De Standart versie heeft deze optie niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
sandergar schreef op maandag 6 januari 2025 @ 18:13:
[...]

Als je de Metered versie hebt wel ja. De Standart versie heeft deze optie niet.
informatie komt uit de (verkorte) installatiehandleiding van de Standaard versie. Die weerstand zit er in elk geval ook in. Volgens de discussie op 't Home Assistent forum werkt 't met een Enphase Envoy-S-Standard-EU.

Ik ga 't gewoon testen.

[ Voor 4% gewijzigd door blb4 op 06-01-2025 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@blb4 bedankt voor de toevoeging.
Voor de standard is dat misschien wel een oplossing. Bij de metered zou ik gewoon via de gateway zelf laten regelen.
Ben wel benieuwd als je het een keer gaat testen; laat het weten als je wilt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
Pazo schreef op maandag 6 januari 2025 @ 19:48:
@blb4 bedankt voor de toevoeging.
Voor de standard is dat misschien wel een oplossing. Bij de metered zou ik gewoon via de gateway zelf laten regelen.
Ben wel benieuwd als je het een keer gaat testen; laat het weten als je wilt.
Tuurlijk laat ik 't resultaat weten. Woensdag krijgen we weer eens wat zon geloof ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV1979
sandergar schreef op maandag 6 januari 2025 @ 17:32:
[...]

Heb je in huis een grote stroomverbruiker? Ga met HA deze stroomverbruiker activeren als er over productie is.

Heb je altijd al een airco willen hebben? Geef hier dan je geld aan uit zodat je geld aan iets besteed wat een toevoeging is aan je woning. Bij overproductie van je panelen schijnt de zon, zet de airco lekker aan en je woning wordt met de overproductie gekoeld. Als de zon onder is laat je HA de airco uitschakelen en heb je 's avonds een leefbare temperatuur in huis.

Geen airco? Dan maar een oven, strijkijzer, kookplaat of waterkoker activeren met HA.

Persoonlijk gebruik ik de grote accu van de electrische auto om niet terug te leveren.
Bedankt voor de tips. Ik heb inderdaad recent een airco op zolder genomen maar die trekt niet zo heel erg veel kilowatts. Zonder elektrische auto lukt het ons nooit om alle piek productie te verbruiken. Vandaar dat ik de productie wil kunnen uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV1979
blb4 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 18:01:
[...]
@RvV1979, @Pazo Dat linkje gaat inderdaad over Demand Response Mode, in Australië is DRM0 verplicht, DRM0 houd in dat er geen productie is. Dit staat ook netjes in de documentatie van Enphase beschreven en lijkt mij inderdaad een prima manier om de productie te stoppen. En zoals opgemerkt, bij negatieve prijzen kan je net zo goed volledig stoppen met productie en genieten van geld voor afname vanuit 't net.

Ik zal dit binnenkort - als 't wat zonniger is en de inverters goed communiceren - gaan testen.
Bedankt. Ja dat is wat ik bedoelde en ik ben heel benieuwd naar je ervaring.

Als het netjes in de documentatie staat, denk je dat een installateur het dan toestaat onder garantie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Dat is geheel aan de installateur. Alhoewel ik, als installateur, hier geen probleem mee zou hebben. Enphase heeft inzage in veel meer info dan gebruikers/installateurs. Als er iets defect gaat wat verwijtbaar is dan zal Enphase dat gewoon aangeven. Plus ik heb nog niet ervaren dat Enphase hier heel kritisch in is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 08:16
Ik las hier wat over installateurs en Enphase dus ik dacht zal ook eens kijken hoe ze t bij mij hebben aangesloten in de meterkast. In een los Hager zijkastje zit een 1 fase Q relais een B25 SEP aardlekautomaat en een B16 SEP aardlekautomaat, het geheel gaat naar een Gacia PB8H C40, denk remautomaat naast mn originele hoofdschakelaar.
Afgelopen zomer waren er wat probleempjes dat die B25 uitschakelde en de installateur zei dat ie misschien wel vervangen moest worden.
Op het dak liggen 19 zonnepanelen van 430wp met 19 keer de IQ8+(300watt), ik dacht in twee groepen vandaar die twee automaten, maar de draden tonen dat alles via dat 1 fase Q relais binnenkomt en dan via die B25 automaat naar de Gacia gaat, de B16 automaat is enkel voor de standaard Gateway. Die 19 IQ8+ zijn max inderdaad net niet 25A lol, lijkt me wat te krap. Documentatie van Enphase geeft aan dat op het 1 fase Q relais max 15 IQ8+ mogen, en dat er 19 IQ8+ mogen op 1 fase van het 3 fase Q relais. Mailtje aan installateur gestuurd en die zegt, nee hoor mag 25A op het 1 fase Q relais. Enphase via app gevraagd, die zegt je moet t je installateur vragen. Tja, leuker is t niet:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
Eddie_ schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 17:36:
Of even opnieuw "provisioning" uitvoeren. Via de ITK weet ik niet of dit kan maar via de browser gaan naar Devices -> onderaan de pagina: Add or Provision Microinverter. Selecteer je Gateway en vul het serienummer van de betreffende micro-omvormer in en klik op Provision.

Mocht dat niet werken dan bellen met Enphase.

ps. inderdaad alleen uitvoeren als er voldoende daglicht is.
Update: Nu 't vandaag - eindelijk - eens even echt wat lichter/zonniger is heeft elke inverter bij mij gerapporteerd en geproduceerd dus alles lijkt toch wel in orde. In totaal dus 5 IQ7+ inverters en 4 M250 inverters, de 4 M250 inverters zitten op een andere fase dan de 5 IQ7+ maar met een fasekoppelaar tussen beide fasen werkt de communicatie nu blijkbaar prima. Morgen ga ik testen of de DRM werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
Vdvmark schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 16:40:
Enphase via app gevraagd, die zegt je moet t je installateur vragen. Tja, leuker is t niet:)
Geen idee wat je precies hebt gevraagd maar wellicht je vraag anders formuleren en opnieuw stellen aan Enphase? En dan wellicht niet via de app? Hun advies staat los van het handelen van de installateur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eddie_
@Vdvmark Enphase geeft zelf toch heel duidelijk aan in haar documentatie dat je maximaal 12 micro's mag aansluiten op een enkel fase systeem:
https://enphase.com/nl-nl...muhS-zzg639Ahc7Rz0xGBFTLp

Los daarvan kan een enkel fase IQ relais maar een uitgangsvermogen aan van 20A:
https://enphase.com/nl-nl...KQ-FPJJ2AyuPhVufZgTbwSpjN

Maar, en dat is dan ook weer Enphase, ze spreken zichzelf wel eens tegen:
https://enphase.com/nl-nl...roduct_media_name%3A13237
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AoZTnKjHawrQ-rfUByIUTYIQxFk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JPNEzD97DSTPmkTTpCET3GbB.png?f=fotoalbum_large

Laatste link waarbij duidelijk wordt aangegeven bij een enkel fase installatie beveiligd met een 20A OCPD er toch maximaal 12 IQ8+ geïnstalleerd mag worden.
https://enphase.com/nl-nl...LRB6cB82_D1L9NUm6lvhSCBik

Dat het werkt is dan wel mooi meegenomen maar dat de 25A aardlekautomaat er al eens is uitgeklapt zegt ook wel wat. Voorschriften zijn ook dat deze (aardlek)automaten maar voor maximaal 80% belast mogen worden. Die 19 panelen van jou hadden echt op een drie fase systeem gemoeten.

Wel positief dat de installateur (vermoedelijk) een rem automaat heeft geplaatst, zie je ook niet altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 08:16
@Eddie_ Ja het relais lijkt al wel 1 zomer overleefd te hebben, maar ik weet niet hoe ie kapot gaat. De IQ8+ schakelen toch wel uit als netspanning wegvalt schrijft Enphase ook in documenten, alleen fysiek vind er dus geen afkoppeling plaats als relais blijft plakken (=kapot). Dat zou ik kunnen testen, dat eventueel blijven plakken, door op test knopje te drukken, lijkt me, om te kijken of ie nog afkoppelt.

1 Q relais kan worden toegepast, ze zeggen daarmee niet dat het 20A relais gebruikt mag worden, maar duidelijk zijn ze niet. Ze geven zelf wel aan hoe je het zwaardere 3 fase relais voor 1 fase gebruikt.

Aansluiting, hoofdzekering, is 40A. Dus ja t zal wat veel zijn voor n 1 fase aansluiting, maar wel twee keer die 20A uit het voorbeeld Enphase:)

In Enlighten zijn de IQ8+'s in twee groepen verdeeld, 12 en 7, met aanmelden werd 19 in 1 groep niet gepikt denk ik nu ik je post lees, er komt in de meterkast een 3 ader YMVK binnen vanaf het dak, dus toen die getrokken werd was er nog geen plan om t twee groepen te maken.

Productie 2024 was 7400kW, geloof af en toe paar dagen geen productie en 1 keer 2 weken geen productie omdat 25A automaat er uit lag, maar al met al voor blijkbaar slecht zonjaar was ik niet ontevreden:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Even een update mbt min laatste bericht betreffende de eruit-klappende aardlek en hoofdschakelaars:

De groep van 6 panelen op de uitbouw waarvan in de kabelverbinder heb vervangen voor een giethars lasdoos was niet de oorzaak. Nadat ik de kabel weer had aangesloten (samen met de groep van 10 panelen op het schuine dak) en de boel aanzette, klapte deze er direct weer uit.
De oorzaak ligt dus zeker in de groep van 10 panelen op het schuine dak.

Om het visueel te maken, dit is mijn situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SmHAoNtHpqVEiRJdAGItLXLtmj4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/cQzkNRLcMWigsyCKNw1rJq0E.png?f=user_large

De groep 'uitbouw' doet het dus prima. De groep 'woonhuis schuin dak west' is nu dus nog afgekoppeld in de lasdoos op de dak. Nu blijft de rest van het systeem wel draaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WHBOiM-ZZGNpL4q9a0sb-3hzRNw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/N34Dbrj1qB7tvCX30CBcEDv8.png?f=user_large

Dit zit 'm waarschijnlijk in 1 van de 3 kabelverbinders die mogelijk toch vocht in zich hebben zitten. Daarvoor zal ik dus het dak op moeten, en zelfs panelen moeten verwijderen. De kabelverbinders zitten allemaal onder de panelen bevestigd, dus echt nat kunnen ze niet worden. Maar ik zal die punten toch als eerste moeten gaan onderzoeken. Of er moet toch een mirco gek doen, maar daar heb ik eigenlijk nog geen aanwijzingen voor. Maar goed, nu moet het weer dat nog even toelaten, want nu ga ik het dak niet op....

Toch bijna 4 jaar goed gegaan.

Wordt vervolgd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
Pazo schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 21:17:
Even een update mbt min laatste bericht betreffende de eruit-klappende aardlek en hoofdschakelaars:

De groep van 6 panelen op de uitbouw waarvan in de kabelverbinder heb vervangen voor een giethars lasdoos was niet de oorzaak. Nadat ik de kabel weer had aangesloten (samen met de groep van 10 panelen op het schuine dak) en de boel aanzette, klapte deze er direct weer uit.
De oorzaak ligt dus zeker in de groep van 10 panelen op het schuine dak.

Om het visueel te maken, dit is mijn situatie:

[Afbeelding]

De groep 'uitbouw' doet het dus prima. De groep 'woonhuis schuin dak west' is nu dus nog afgekoppeld in de lasdoos op de dak. Nu blijft de rest van het systeem wel draaien.

[Afbeelding]

Dit zit 'm waarschijnlijk in 1 van de 3 kabelverbinders die mogelijk toch vocht in zich hebben zitten. Daarvoor zal ik dus het dak op moeten, en zelfs panelen moeten verwijderen. De kabelverbinders zitten allemaal onder de panelen bevestigd, dus echt nat kunnen ze niet worden. Maar ik zal die punten toch als eerste moeten gaan onderzoeken. Of er moet toch een mirco gek doen, maar daar heb ik eigenlijk nog geen aanwijzingen voor. Maar goed, nu moet het weer dat nog even toelaten, want nu ga ik het dak niet op....

Toch bijna 4 jaar goed gegaan.

Wordt vervolgd.
Altijd lastig dit soort storingen, je zult wel even ge :X hebben toen de boel er direct weer uitklapte, nadat je alle goedbedoelde adviezen hebt opgevolgd. Succes, en houd ons op de hoogte d:)b
Pagina: 1 ... 31 ... 57 Laatste