Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:03
Batilan schreef op woensdag 11 december 2024 @ 18:23:
[...]
Vaak wordt voor dit soort toepassingen een gietmof gebruikt.
Mijn installateur heeft op mijn dak ook de gewone grijze lasdoos gebruikt. Ik werd raar aangekeken toen ik sprak over een gietmof.
@Eddie_ wat is voor jou gebruikelijk?

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Het liefst een lasdoos in huis of onder de pannen (ja dat kan soms ook). Dat gesmeer op het dak :) Maar waterdichte lasdozen, correct vastgemaakt aan de onderconstructie, blijkt in de praktijk ook wel goed te werken. Mits de juiste wartels gebruikt worden.Maar voorkeur gaat wel uit naar een gietmof. Alhoewel er laatst een Scope 12 inspecteur niet te spreken was over de gietmof, zo kon hij niet goed meten...

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:08
Ik vind een gietmof dus niet fijn omdat je dan niets meer kan aanpassen. En aangezien ik mijn systeem al 4x heb geüpdatet / aangepast... :)

Maar goed, ik hoop van weekend met een betere kabeldoos de boel weer goed te kunnen krijgen.
Morgen nog even checken of de rest van de panelen gaat produceren. Verwacht van wel, want de boel is er nog niet uitgeklapt en ik zie in Enlighten een verdwaald opgewekt wattje bij de overige panelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NPdcjd3gf8v8Exdm3GyqIV1Jqsg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/UzyNH9VruT2iBxnAiD7NujIy.png?f=user_large

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
Eddie_ schreef op woensdag 11 december 2024 @ 19:37:
Maar waterdichte lasdozen, correct vastgemaakt aan de onderconstructie
Wat versta je onder correct vastgemaakt? Een tiewrap heeft niet het eeuwige leven ...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KUg6vT_KtQJFohCxP-DnmSxlrY4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dpW3PfAr8wOIs97DVazNWmwY.png?f=fotoalbum_large

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkx
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:19
Hallo mede Enphase adepten, dit is mijn eerste post op dit topic. De reden daarvoor is dat ik een vraag heb, die ik nog niet gezien heb hier. Er is heel veel al geschreven hier over Enphase en hoe te installeren, dus het is goed mogelijk dat ik er overheen heb gelezen.

Mijn vraag gaat over wat wel en niet mag bij het koppelen van panelen in strings. Ik heb 17 panelen met IQ7' s, die in 3 groepen met ieder een eigen fase zijn gekoppeld en in een lasdoos samenkomen en zijn verbonden aan mn 5-aderige kabel. Het traditionele 3-fase aansluitmodel. Niets bijzonders. Nu wil ik 10 panelen toevoegen en daar bij wil ik de bestaande groepen met rust laten 3 nieuwe groepen creëren men hun eigen fase en een eigen las-doos en 5 aderige kabel.
Kan ik de twee 3 fase kabels op 1 envoy-q 3-fase relais verbinden? Als dat niet mag/kan er dan uitgelegd worden waarom? Ik zou zeggen dat het electrisch gewoon zou mogen.
Ik ben benieuwd wat de experts hierover te zeggen hebben, alvast bedankt voor jullie reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sowieso nooit met tiewrap vast zetten. We hebben daar speciale plaatjes (OBO montageplaat) voor waar de lasdoos op vastgezet kan worden en welke aan de onderconstructie vastgezet kan worden. En in jouw plaatje: waarom de AC niet bij de haak naar binnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
Eddie_ schreef op woensdag 11 december 2024 @ 19:50:
En in jouw plaatje: waarom de AC niet bij de haak naar binnen?
Dit is gebruikelijk(er)? Wat is daar het voordeel van? Of anders gezegd : wat is er niet goed aan deze werkwijze?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@henkx Die kabels van de panelen in een lasdoos samenvoegen en dan met één kabel naar je IQ Relais. NEN-EN-IEC 61439-1 zegt: in het algemeen behoort er slechts één geleider op een aansluitklem te worden aangesloten. Tenzij de fabrikant aangeeft dat er meer aders in de klemmen kunnen. En Enphase geeft niet aan dat er meerdere aders in een klem kunnen worden vastgezet:
https://enphase.com/en-in...Gpgk0fmXRcagWg2HBfB9SZCbo

[ Voor 27% gewijzigd door Eddie_ op 11-12-2024 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@sandergar Bij de haak staat de pan al iets open waardoor er minder druk op de AC kabel komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 22:04
@Pazo ik zou de nieuwe lasdoos dan wel hoger hangen, zodat de kabel van rechtsboven eerst een lusje naar beneden maakt en dan pas de lasdoos in gaat, zodat water wat langs die kabel loopt er vanaf druppelt ipv in je wartel loopt. Of je moet een nieuwe langere kabel gaan aanleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Rouske schreef op woensdag 11 december 2024 @ 20:00:
@Pazo ik zou de nieuwe lasdoos dan wel hoger hangen, zodat de kabel van rechtsboven eerst een lusje naar beneden maakt en dan pas de lasdoos in gaat, zodat water wat langs die kabel loopt er vanaf druppelt ipv in je wartel loopt. Of je moet een nieuwe langere kabel gaan aanleggen.
Ja ik ga kijken of ik er een lus in krijg. Kabel vanaf het dak is beperkt in lengte, bij de andere 2 heb ik wel over dus ik denk dat ik de doos wel verder naar boven kan krijgen zodat de kabel van dak meer kan laten hangen.

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
henkx schreef op woensdag 11 december 2024 @ 19:48:
Kan ik de twee 3 fase kabels op 1 envoy-q 3-fase relais verbinden? Als dat niet mag/kan er dan uitgelegd worden waarom? Ik zou zeggen dat het electrisch gewoon zou mogen.
Ik ben benieuwd wat de experts hierover te zeggen hebben, alvast bedankt voor jullie reacties
Ik zou 2 (of meerdere) kabels in de meterkast laten samenkomen in een kabeldoos, en dan met 1 kabel naar je groepkast / Q-relais. Ik heb zelf 3 kabels binnen komen.

Hier een oude foto toen ik er nog 2 had (onder is aanvoer PV, boven is naar Q-relais):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GMhru07e7Fb_zU7HWiwbAX6-u9U=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2PtDy5IN4uaERvdOIl9HzFOo.jpg?f=fotoalbum_medium

Inmiddels vervangen voor een grotere doos waarbij dus 3 ymvk kabels naar binnen komen om vervolgens als 1 kabel naar de Q-relais te gaan. Zolang je niet over het maximale aantal micro's gaat is je systeem dus op deze manier heel mooi en relatief eenvoudig uit te breiden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
Pazo schreef op woensdag 11 december 2024 @ 20:10:
Zolang je niet over het maximale aantal micro's gaat is je systeem dus op deze manier heel mooi en relatief eenvoudig uit te breiden :)
Moeten de 10 extra panelen toch wel met IQ7's uitgerust zijn anders 2e gateway?!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
sandergar schreef op woensdag 11 december 2024 @ 20:16:
[...]

Moeten de 10 extra panelen toch wel met IQ7's uitgerust zijn anders 2e gateway?!?
Ja, @henkx moet wel binnen de IQ7 serie blijven.
Als hij IQ8 wil moet er een tweede gateway en Q-relais gaan komen.

Aan de andere kant, er kwam hier laatst een bericht voorbij dat er waarschijnlijk gewerkt wordt aan een firmware waarbij zoals IQ7 als IQ8 in 1 systeem kunnen. Zou mooi zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20-09 22:12
Pazo schreef op woensdag 11 december 2024 @ 14:46:
Ik heb helaas een probleem met mijn PV: last van kortsluiting.

Kreeg vandaag een mailtje dat er geen productie was. Na controle bleek dat er sinds 6 december niets meer gebeurde (leuk dat je pas na 5 dagen geen productie bericht krijgt), en was de aardlek van de PV eruit. Die weer aangezet, maar na ongeveer een minuut schoot deze er weer uit, alsmede ook 2 hoofdschakelaars, dus 2 complete fasen lagen eruit.

Omdat het zo veel geregend had de laatste dagen / rond 5 december, dacht ik gelijk aan vocht. Ik heb op het platte dak van de aanbouw in juli 6 extra panelen gelegd en die via een junkbox / kabeldoos aan de zijkant van het huis bevestigd, waarbij de YMVK kabels van het schuine dak en die van de aanbouw bij elkaar komen en dan naar de meterkast zijn. Die zit open en bloot aan de zijkant van het huis, maar zou waterdicht moeten zijn.

[Afbeelding]

Dus net het dak op geweest, kabeldoos open gemaakt en ja wel: vocht. De druppels lagen helaas op het VD draad.

[Afbeelding]

OK, maar dat is dan wel de oorzaak lijkt mij, fijn om te weten. Alles droog gemaakt (met perslucht), alle wago's vervangen door nieuwe / droge uit de schuur om zeker dat daar geen vocht in zit. Boel weer in elkaar zet, aardlek van de PV weer om en na ca 1 minuut (als de micro's beginnen de produceren) helaas weer 'pats'. Aardlek eruit alsmede 2 fasen / 2 hoofdschakelaars.

Ik hoor trouwens ook echt een 'pof' uit de aardlek van de PV. Ik heb de groepenkast open gemaakt en de betreffende aardlek bekeken, maar kan visueel niets bespeuren dat er evt iets mis mee is.

Iemand nog een idee hoe ik dit verder kan 'troubleshooten'?
Afgieten met hars! Anders heb je volgende winter of over 2 jaar hetzelfde probleem. Door temperatuurverschillen en omdat ie echt niet helemaal dicht is komt er gewoon vocht in…daarvan heb ik al teveel voorbeelden gezien. 🤪

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
WillemP22 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 23:20:
[...]

Afgieten met hars! Anders heb je volgende winter of over 2 jaar hetzelfde probleem. Door temperatuurverschillen en omdat ie echt niet helemaal dicht is komt er gewoon vocht in…daarvan heb ik al teveel voorbeelden gezien. 🤪
Mjah, noem mij eigenwijs, ik heb het niet zo op giethars. Ik wil erbij kunnen / dingen kunnen aanpassen indien noodzakelijk.

Ik hoop het van het weekend met een betere kabeldoos het te kunnen oplossen.
Wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Pazo Ik blijf het wel bijzonder vinden dat je hoofdzekering er zelfs uit klapte! Ik kan mij niet voorstellen dat het probleem in die kabeldoos zat, zoveel water zat daar toch niet in? Zit je dichtbij de wijkcentrale? En heb je een eigen aardpen (TT stelsel) of heb je TN?

Ook zijn we voorbij gegaan aan het feit dat je pas veel te laat die e-mail kreeg. Ik had afgelopen week een installatie waarbij één micro niet werkte. Maar in mijn Dashboard kwam die niet te staan bij: Waarschuwingen. Daar kan Enphase dus nog wel in verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Eddie_ schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 07:13:
@Pazo Ik blijf het wel bijzonder vinden dat je hoofdzekering er zelfs uit klapte! Ik kan mij niet voorstellen dat het probleem in die kabeldoos zat, zoveel water zat daar toch niet in? Zit je dichtbij de wijkcentrale? En heb je een eigen aardpen (TT stelsel) of heb je TN?
Ja dat verbaast mij ook wel. Nooit eerder gehad. In een verleden ook een keer ene brakke kabelverbinder gehad die ook water had gemaakt, en toen klapte alleen de aardlek van de PV eruit zoals je zou verwachten, en niet 2 hoofdschakelaars. Maar goed het zit wel ergens in dat stuk / die kabel, want ze zijn nu dus afgekoppeld en de andere 2 dakvlakken wekken nu gewoon stroom op (nou, paar wattjes hier en daar met dit sombere weer).
Geen idee wat ik heb mbt aardpen. Het is wel een nieuwbouwhuis uit 2013 (eerste bewoners).
Eddie_ schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 07:13:
Ook zijn we voorbij gegaan aan het feit dat je pas veel te laat die e-mail kreeg. Ik had afgelopen week een installatie waarbij één micro niet werkte. Maar in mijn Dashboard kwam die niet te staan bij: Waarschuwingen. Daar kan Enphase dus nog wel in verbeteren.
Ja pas na 5 dagen dus een melding in de mail. Ik kijk echt niet elke dag in de app om te zie zien of de boel draait en wat ik opgewekt hebt. Je zou verwachten dat je na een dag / 24 uur geen opwekking al een melding krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeck
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 16-12-2024
Hoi
Ik heb een specifieke vraag //
weet iemand waar je enphase iq system controller 3 of 3g kunt kopen?
weet jij hier iets van?
Als ik het vanuit de VS kopt .... werkt het dan op een driefasig thuissysteem?

[ Voor 6% gewijzigd door jeck op 13-12-2024 09:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sandergar
jeck schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 09:41:
Hoi
weet jij hier iets van?
Zie sandergar in "Het grote Enphase topic - deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1990Maikel
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 15-09 16:32
Mijn systeem van 148 panelen (Oost, Zuid, West) draait nu een jaar en ik weet er ongeveer 75% van het verbruik mee te compenseren inclusief salderen. Exclusief salderen zou dit ongeveer 44% zijn. Niet slecht, maar ik zou toch wel vooruit willen kijken om die gesaldeerde kWh in een of meerdere batterijen te stoppen. Het betreft een systeem voor mijn restaurant, vandaar de hoge getallen. Het verbruik zit hem vooral in de dag, maar snachts tikt het met een gemiddelde 3-4kW ook wel aan. Overdag kan dit pieken naar 50kW op drukke dagen. Vaak gaat dit dan wel weer gepaard met zonnige dagen. Hieronder het jaaroverzicht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ftIql62DQWuM2AU8_i20DGdNDys=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ns4PgrvKAp1JuTFB7c94oNdJ.png?f=fotoalbum_large

Dagen kunnen er bijvoorbeeld zo uit zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nFwiTEd2A-Ht8-oPvH9blKV44OQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IRj3cSm8OMgIym3XDbURIDxZ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8DaoSz85eUrws8rGJugHnr3-qJA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/26Por51e2i7CaBdB8vAMNLtX.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sbFK7nG3vRklDXX1egQ-ibV9jYM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BsbbDoThBTx909sBR49q9Tu7.png?f=fotoalbum_large

Ik heb wel interesse in 1, 2, of wellicht 3 10T accu's. Nou dacht ik eraan om een script te schrijven die je csv file van enphase voor een jaar kan inlezen waarin je op basis van je verbruik kan simuleren hoe jou accu gebruik zou zijn bij een bepaalde capaciteit. En met de juiste parameters je dus ook je terugverdientijd zou kunnen inschatten. Ik zou alleen verwachten dat er ook wel anderen zijn die zo'n soort script hebben geschreven en vandaar dus de vraag, is er iemand die zoiets al op de plank heeft liggen en evt wil delen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:57
@1990Maikel Kwam laatst https://mijn-thuisbatterij.nl/ tegen. Daar kun je ook een thuisbatterij simuleren op basis van verbruiksgegevens (tevens optie om CSV te importeren)
Misschien heb je er wat aan, heb er zelf nog niet verder naar gekeken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkx
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:19
@eddy_ en @Pazo bedankt voor jullie reactie en op mijn vraag. Het is me duidelijken eigenlijk ook we logisch als je bedenkt dat de micro's geplaatst worden tussen de fase en de nul (dus parallel ten opzichte van elkaar in plaats van in een lus/string).
Het is daardoor nog flexibeler dan ik van uitging, omdat je niet alleen kan uitbreiden door een paneel en bijbehorend paneel naast een bestaande combinatie te leggen en door te verbinden met de daarvoor beschikbare kabel maar je kan de nieuwe mico's ook binnen huis voor de 3fase q-relais verbinden, dat kan vooral handig zijn als de nieuwe panelen op een andere plek liggen dan de bestaande.

Het is duidelijk dat je niet 2 fases draden onder een klem kan bevestigen en dat je geen las-doppen mag gebruiken in een meterkast, Wat gebruiken jullie of raden jullie aan als je fase draden wel wilt verbinden in de groepenkast (dus op een din rails)?
ik ken Phoenix Contact maar dat zijn klem contacten weet iemand of daar ook schroef contacten voor zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:13

Onbekend

...

Kabeldozen die voor andere doeleinden worden gebruikt, zoals een vertakking naar een buitenlamp of wandcontactdoos, worden normaliter ook niet ingegoten en geeft in de praktijk weinig problemen.

Bij zonnepanelen wordt geadviseerd om alle verbindingen buiten directe weersinvloeden te plaatsen, bijvoorbeeld direct onder de zonnepanelen plaatsen. Dit geldt dus ook voor een lasdoos.

@Pazo Hebben de kabeldoorvoeren bij jouw lasdoos wel allemaal rubberen afdichtingen? Anders zou ik niet weten hoe er vocht bij kan komen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@henkx Als je de verbinding in de groepenkast wilt maken dan kan je gaan voor rijgklemmen of een Wago bevestigingsadapter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
@henkx je zou ook een aftakblok aan de Envoy kant kunnen plaatsen als het bij 2 draden per aansluiting blijft.

[ Voor 19% gewijzigd door Rouske op 14-12-2024 12:05 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pazo
Vandaag de kabeldoos buiten vervangen voor een betere.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HfNpTMCDHLd4ABhu-uKIe-JRf8c=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d6icZZLpAcx5YgVnd5qPTprk.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rVuGI3mCebWaVjHnz_FNmcBe8To=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M2F1gXtX33izXrQRodvW7eU3.jpg?f=fotoalbum_medium

Volledig met rubberen ringen en afdichtingen. IP68, zou zelfs onderwater moeten kunnen. Dus hopelijk het stuk mbt vocht getackeld. Voor de zekerheid de kabel die van boven komt toch in een bocht gelegd, dat het meestal onderaan de los eraf kan druppelen.

Aardlek er weer op... en pats. Weer eraf inclusief 2 hoofdfasen :-(
Dus, onlangs er eerst vocht in die kabeldoos zat, lijkt het daar dus niet te liggen? :?

Er komen daar dus 2 dakvlakken samen. Dus ik heb 1 dakvlak losgekoppeld om te kijken of de boel dan wel blijft werken. En dat blijkt. het zoekgebied weer kleiner gemaakt: het probleem ligt bij de 6 panelen die ik als laatste heb geïnstalleerd, paar maanden terug na de verbouwing. Daar kan ik gelukkig redelijk makkelijk bij, want die liggen dus op de aanbouw / plat dak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N8d3PQ_eMwBKOpwECy1_PlAWDuc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ChQGm14zfmztYGL9JvJgQpja.jpg?f=fotoalbum_medium

De rest draait nu dus, alleen de 6 panelen op de uitbouw zijn nu afgekoppeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HXShyYAuxeUoqbkUhOAsdWUuotg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/QOLpTSpA0DQypIzixjkclxiu.png?f=user_large

Zal binnenkort toch een keer de panelen moeten losmaken om op zoek te gaan naar de oorzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeck
Heren, u heeft het over de eenvoudigste dingen die elke elektricien zou moeten weten. Ik zie dat ik hier niets leer
Ik heb één ding gevraagd en niemand kan antwoorden, bedankt!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
jeck schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 15:25:
Heren, u heeft het over de eenvoudigste dingen die elke elektricien zou moeten weten. Ik zie dat ik hier niets leer
Volgens mij heeft @sandergar op je vraag geantwoord?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:13

Onbekend

...

jeck schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 15:25:
Was dat deze vraag?
jeck schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 09:41:
Hoi
weet jij hier iets van?
@sandergar had hier namelijk al antwoord op gegeven:
En verwijst daarmee naar dit:
sandergar schreef op woensdag 20 november 2024 @ 16:50:
[...]

Kleine correctie : je hebt nodig de "IQ System Controller 3 INT".

De documentatie is inmiddels online :
https://enphase.com/nl-nl...roller-3-int-gegevensblad

De 5P documentatie is ook uitgebreid. De System controller wordt nu genoemd :
https://enphase.com/nl-nl...q-battery-5p-gegevensblad

Op de Duitse versie van de website is de 5P 3F (of zoals Enphase hem noemt de 5P flexphase) al opgenomen :
https://enphase.com/de-de...e/iq-battery-5p-flexphase

En ook de system controller :
https://enphase.com/de-de...q-system-controller-3-int

De vermelding op de Duitse website en op basis van de documentatie lijkt de 5P 3F en de System Controller als eerste in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland geleverd te gaan worden.
In het gegevensblad blijkt daaruit dat zo'n vergelijkbaar apparaat in Nederland ook waarschijnlijk gaat werken. Maar of de Amerikaanse variant ook in Nederland werkt is nog maar de vraag.
Heb je technische gegevens uit een Amerikaanse webshop al eens vergeleken met de gegevens uit de link van sandergar?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-09 16:37

Initial G

f.k.a. GKLQuake

Jeck is te goed voor het tweakers forum, helaas. Zou hij wel weten dat in the VS 110V AC gebruikt wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeck
bedankt voor jullie reactie en op mijn vraag ??

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jeck wilde gewoon een ja of nee antwoord, dat begrijpt hij. Nu hij informatie krijgt en zelf moet gaan onderzoeken wordt het lastig, denk ik.

@jeck "weet iemand waar je enphase iq system controller 3 of 3g kunt kopen? " Nee.
@jeck "weet jij hier iets van? " Nee.
@jeck "Als ik het vanuit de VS kopt .... werkt het dan op een driefasig thuissysteem?" Nee.

@Pazo die zes panelen op je uitbouw, is daar nog iets van een lasdoos?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:46
jeck schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 15:51:
bedankt voor jullie reactie en op mijn vraag ??
Er word door diverse personen informatie verstrekt. Heb je dat ook gelezen?
En als het niet is wat je zoekt kan je dat ook gewoon zeggen.
Of verwacht je eventueel ook nog een offerte voor de installatie en wanneer ze het komen installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@1990Maikel Zou je een foto van je Enphase installatie willen delen? Mag ook je panelenveld zijn maar gaat mij meer om de technische installatie in de groepenkast.

Helaas kan ik je niet helpen met scripts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeck
sorry, maar (nee) er is ook een antwoord, ik begrijp dat je hier antwoorden zoekt op vragen die iemand misschien niet weet, sorry....
enphase is zo'n eenvoudig systeem dat iedereen het kan installeren, het enige waar je je aan hoeft te houden zijn de basisprincipes van elektriciteit
Ik ben op zoek naar IQ System Controller 3 of 3g, omdat er niets anders is dat kan worden gebruikt met drie 25A-zekeringen
Dit gaat over batterijen boven de 60 kW. Nogmaals mijn excuses aan iedereen die hier schrijft

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De IQ System Controller 3 gaat maar tot 80 kWh (en dus niet kW!).

Wat versta jij onder de basisprincipes van elektriciteit? Los daarvan wat maakt het dat jij die IQ System Controller 3 nu nodig hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Eddie_ schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 15:54:

@Pazo die zes panelen op je uitbouw, is daar nog iets van een lasdoos?
Ja een kabelverbinder tussen de Q-cable en de ymvk kabel. Maar die hangt vast onder 1 van de panelen, kan in princiepe geen water bij. Maar goed, dat is wel het eerstvolgende punt waar ik naar ga kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeck
kijk, als je een beetje kennis hebt van de basisprincipes van elektriciteit, zou je dit systeem 100% moeten installeren en installeren op daken of waar dan ook, elke elektricien weet dat basisinstallatie het aansluiten van draden volgens normen is, goede isolatie, goede aansluitingen, iedereen weet dat elektriciteit niet van vocht houdt en jarenlang zal werken. sorry kwh tip fout

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Flauwekul dat als je de basisprincipes van elektriciteit weet je een Enphase (of welke PV systeem dan ook) zou kunnen installeren. Er zit nogal een verschil tussen kennis en kunde. Plus een PV installatie is niet alleen elektriciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Pazo welke twee fasen klappen er uit? Die zes panelen op de uitbouw zijn ook drie fase aangesloten verwacht ik. Als je dan alleen de fase aansluit die er niet uitklapt dan zul je zien dat twee van de zes panelen weer gaan produceren (verwacht ik). Die andere lasdoos zal de boosdoener zijn (zet ik wel € 0,05 op in! :) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
@Eddie_ volgens mij 1 en 2.
Maar als het weer het toe laat ga ik morgen naar de kabelverbinder kijken. Hoe ik maar 1 paneel voor los te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:05
Pazo schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 15:18:
Vandaag de kabeldoos buiten vervangen voor een betere.

[Afbeelding] [Afbeelding]

Volledig met rubberen ringen en afdichtingen. IP68, zou zelfs onderwater moeten kunnen. Dus hopelijk het stuk mbt vocht getackeld. Voor de zekerheid de kabel die van boven komt toch in een bocht gelegd, dat het meestal onderaan de los eraf kan druppelen.

Aardlek er weer op... en pats. Weer eraf inclusief 2 hoofdfasen :-(
Dus, onlangs er eerst vocht in die kabeldoos zat, lijkt het daar dus niet te liggen? :?

Er komen daar dus 2 dakvlakken samen. Dus ik heb 1 dakvlak losgekoppeld om te kijken of de boel dan wel blijft werken. En dat blijkt. het zoekgebied weer kleiner gemaakt: het probleem ligt bij de 6 panelen die ik als laatste heb geïnstalleerd, paar maanden terug na de verbouwing. Daar kan ik gelukkig redelijk makkelijk bij, want die liggen dus op de aanbouw / plat dak.

[Afbeelding]

De rest draait nu dus, alleen de 6 panelen op de uitbouw zijn nu afgekoppeld.

[Afbeelding]

Zal binnenkort toch een keer de panelen moeten losmaken om op zoek te gaan naar de oorzaak.
Goed bezig met de nieuwe kabel doos. Wellicht had je geen overlengte, maar waarom niet alle kabels van onderen ingevoerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Dat :)
Heb er wel naar gekeken maar kreeg dat helaas niet passend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Vanmiddag even 1 paneel losgehaald omdat daaronder de kabelverbinder tussen de qcable en ymvk kabel zit. Maar die verder kurkdroog en van binnen was ook niets gek te zien.
Ik begin nu toch te denken dat wellicht een brakke micro of stekker het veroorzaakt?
Maar goed, dan moeten ze er een keer alle zes eraf en alles langs gaan lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gewoon de kabel in die lasdoos losmaken en dan je systeem aanzetten. Daarmee controleer je de YMVK kabel naar die doos toe. Ik kan mij niets voorstellen bij een brakke micro/stekker die er voor zorg draagt dat twee hoofdzekeringen er uit klappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11:28

martijn v o

Certified by Enphase.

Ik ook niet.
Eindstekker ok?

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Eerst moet het weer maar eens wat beter zijn om verder te gaan speuren.
Misschien dat ik woensdag weer iets kan doen als het weer goed is (dan ben ik vrij), anders zaterdag pas weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:30
Ik kan het niet duidelijk terugvinden op een oud topic na, of ik zoek misschien verkeerd, maar: wij hebben twee weken geleden de sleutel van ons eigen huis gekregen. Hier liggen panelen op en ik heb zo een Enphase kastje in de meterkast hangen. Nu heeft de vorige eigenaar gezegd het account om te zetten, maar ik heb niks meer vernomen. Sowieso gaat gaat contact moeizaam, dus ik heb weinig hoop.
Nu zie ik dat ik zelf online kan betalen om een account om te zetten. Twee vragen:
1) Moet er sowieso betaald worden, ook als de vorige eigenaar het account zou overdragen?
2) Zo ja, is het dan niet logisch dat de vorige eigenaar de kosten draagt? Ze horen ten slotte bij het huis.
3) Is er een andere manier om over te dragen die minder kost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
zunrob schreef op maandag 16 december 2024 @ 00:47:
Ik kan het niet duidelijk terugvinden op een oud topic na, of ik zoek misschien verkeerd, maar: wij hebben twee weken geleden de sleutel van ons eigen huis gekregen. Hier liggen panelen op en ik heb zo een SolarEdge kastje in de meterkast hangen. Nu heeft de vorige eigenaar gezegd het account om te zetten, maar ik heb niks meer vernomen. Sowieso gaat gaat contact moeizaam, dus ik heb weinig hoop.
Nu zie ik dat ik zelf online kan betalen om een account om te zetten. Twee vragen:
1) Moet er sowieso betaald worden, ook als de vorige eigenaar het account zou overdragen?
2) Zo ja, is het dan niet logisch dat de vorige eigenaar de kosten draagt? Ze horen ten slotte bij het huis.
3) Is er een andere manier om over te dragen die minder kost?
SolarEdge kastje? Of bedoel je de Enphase gateway….want je zit hier in het Enphase topic.
1. Ja
2. Wellicht. Moet je met verkoper afstemmen…veel kopers weten het niet eens en komen er pas achter als ze het formeel willen overdragen.
3. Ik weet hem niet….maar misschien weet iemand anders hier wat op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
WillemP22 schreef op maandag 16 december 2024 @ 01:00:
[...]

SolarEdge kastje? Of bedoel je de Enphase gateway….want je zit hier in het Enphase topic.
1. Ja
2. Wellicht. Moet je met verkoper afstemmen…veel kopers weten het niet eens en komen er pas achter als ze het formeel willen overdragen.
3. Ik weet hem niet….maar misschien weet iemand anders hier wat op.
Sorry, je hebt helemaal gelijk, het was al laat. :) Benieuwd naar de andere reacties.

Overigens kan ik wel verbinden met de gateway via wifi, maar hij vindt vervolgens geen enkel netwerk. Ook zelf toevoegen lukt niet. UTP kabel werkt wel. Ik zie geen mogelijkheid om hem te herstarten.

[ Voor 19% gewijzigd door zunrob op 16-12-2024 07:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Geen wifi signaal in de meterkast? Maar als UTP wel werkt dan die gebruiken, heeft sowieso de voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 12:28
Ik heb goed gezocht in het topic, en ik wil ook best wel prima het stukje schrijven, echter ik kan niet vinden waarom de 5P niet off-grid kan, maar in de VS wel, iemand enige idee? Ik kan ook niet zo goed de regelgeving vinden hierover, de meeste blogs schrijven hier niet over.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sandergar
Ecological schreef op maandag 16 december 2024 @ 11:23:
Ik heb goed gezocht in het topic, en ik wil ook best wel prima het stukje schrijven, echter ik kan niet vinden waarom de 5P niet off-grid kan, maar in de VS wel, iemand enige idee? Ik kan ook niet zo goed de regelgeving vinden hierover, de meeste blogs schrijven hier niet over.
De 5P kan in de VS ook niet off grid op zichzelf.

Zie voor de benodigde componenten : https://enphase.com/insta...l-energy-independence/iq8

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Dan heb je de System Controller nodig. In Nederland moeten de PV systemen (en bijbehorende accu's) uitschakelen als de grid wegvalt. Dit ter bescherming naar de netbeheerder. Als je off grid wil gaan werken moet je dus een "slimme" kast hebben die je huis loskoppelt van de grid om zodoende wel te kunnen profiteren van je PV systeem bij een grid uitval. Ik hoop dat dit duidelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
M.b.t. de overdracht: ik had nog even gebeld met Enphase, en (vanzelfsprekend) is dat de enige optie om eigenaarschap over te dragen. De beste man moest er ook/zelfs om lachten toen ik de prijs noemde.

Zojuist dus maar 149 Euro betaald. Nu eens uitzoeken hoe ik het in Home Assistant krijg gekoppeld. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sandergar
zunrob schreef op maandag 16 december 2024 @ 14:06:
Nu eens uitzoeken hoe ik het in Home Assistant krijg gekoppeld. :)
Zie [Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Bedankt! Binnenkort eens mee aan de slag.

Wat ik overigens niet snap: ik tel 2 rijen met elk 5 panelen, maar in de app zie ik er onder systeem maar 9. In 1 rij mist er 1. Hoe kan dit? En kan ik daar zelf iets aan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Pazo schreef op zondag 15 december 2024 @ 17:29:
Eerst moet het weer maar eens wat beter zijn om verder te gaan speuren.
Misschien dat ik woensdag weer iets kan doen als het weer goed is (dan ben ik vrij), anders zaterdag pas weer.
Nou het wordt steeds gekker. Vannacht om 03.00 is weer de aardlek van de PV en de 2 hoofdschakelaars eruit geklapt. Geen productie dus en die ene groep panelen was niet aangekoppeld. :?

Heb mijn electricien maar eens een mailtje gestuurd met de vraag hoe hij hier tegenaan kijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gAzu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09:41
Pazo schreef op maandag 16 december 2024 @ 21:52:
[...]
Nou het wordt steeds gekker. Vannacht om 03.00 is weer de aardlek van de PV en de 2 hoofdschakelaars eruit geklapt. Geen productie dus en die ene groep panelen was niet aangekoppeld. :?

Heb mijn electricien maar eens een mailtje gestuurd met de vraag hoe hij hier tegenaan kijkt.
Check je bedrading op de gateway en het qrelais eens.

Als de 2 fasen daar sluiting zouden maken ...

Of 1 van die componenten is defect (aan het gaan)
Misschien mag je de aardlekschakelaar ook nog verdenken.

Het zijn toch 2 25A automaten die er uitklappen?
Dat is niet niks

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Die achter een B16 zitten, zou eigenlijk niet eens moeten kunnen (tenzij er een hele hoge kortsluitstroom loopt). Ook bijzonder als het systeem uit is, 's nachts, dat de aardlekautomaat er dan uitklapt. Wat @gAzu al zegt: misschien in de meterkast iets niet goed? Die Chint B16 zou ik dan vervangen. Ik zou dan wel gaan voor een "A" merk: Eaton, Gewiss, Hager bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12:03
zunrob schreef op maandag 16 december 2024 @ 14:06:
M.b.t. de overdracht: ik had nog even gebeld met Enphase, en (vanzelfsprekend) is dat de enige optie om eigenaarschap over te dragen. De beste man moest er ook/zelfs om lachten toen ik de prijs noemde.

Zojuist dus maar 149 Euro betaald. Nu eens uitzoeken hoe ik het in Home Assistant krijg gekoppeld. :)
Toevallig zitten wij op het moment met hetzelfde probleem, wij hebben ons huis verkocht en heb voor de kopers alvast even gekeken, ik was dan ook onaangenaam verrast dat er even 150 euro voor betaald moet worden, dat ga ik dus niet doen.

Ik verwacht eigenlijk niet dat de nieuwe bewoners wat met de app zullen doen, dus is het overdragen en een krankzinnig bedrag ervoor betalen nog ergens anders voor nodig dan behalve de app?

/rant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mee eens dat het een belachelijk bedrag is. De nieuwe bewoners zouden het mee kunnen nemen in hun financiering. Voor eventueel garantie etc. is het wel verstandig om de monitoring correct te hebben. Zonder accountoverdracht zullen de nieuwe bewoners geen garantie kunnen regelen via Enphase (niet bekend en wat ze nog meer zullen bedenken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
FabianGTI schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 11:52:
[...]

Toevallig zitten wij op het moment met hetzelfde probleem, wij hebben ons huis verkocht en heb voor de kopers alvast even gekeken, ik was dan ook onaangenaam verrast dat er even 150 euro voor betaald moet worden, dat ga ik dus niet doen.

Ik verwacht eigenlijk niet dat de nieuwe bewoners wat met de app zullen doen, dus is het overdragen en een krankzinnig bedrag ervoor betalen nog ergens anders voor nodig dan behalve de app?

/rant.
Volgens Enphase wel: de garantie en support gaat dan ook over. Dat zou zonder betaling niet zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
zunrob schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 12:56:
[...]
Volgens Enphase wel: de garantie en support gaat dan ook over. Dat zou zonder betaling niet zijn.
Vind het allemaal maar schimmige praktijken...

Ik neem aan dat ik op mijn account ook mijn e-mail adres kan aanpassen, bij bijvoorbeeld het wisselen van internet provider.
Dan zou je toch ook daar het e-mail adres van de nieuwe eigenaar in kunnen vullen.
Het adres van de installatie zal niet veranderen, de garantie zit toch op de geïnstalleerde spullen en niet bij de persoon die het ooit aangeschaft heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Rouske schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 19:35:
[...]

Ik neem aan dat ik op mijn account ook mijn e-mail adres kan aanpassen, bij bijvoorbeeld het wisselen van internet provider.
Dan zou je toch ook daar het e-mail adres van de nieuwe eigenaar in kunnen vullen.
Het adres van de installatie zal niet veranderen, de garantie zit toch op de geïnstalleerde spullen en niet bij de persoon die het ooit aangeschaft heeft.
Ik ben er ook niet bij mee, maar dit leek de enige optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 20-09 21:41
Het lijkt alsof ik als 'simpele gebruiker', gewoon al mijn persoonlijke details kan aanpassen via Enlighten. Dan zou het dus een kwestie zijn van de gegevens van de nieuwe eigenaar invullen, een nieuw wachtwoord kiezen, die aan de nieuwe eigenaar overdragen, en vervolgens kan die zelf een nieuw eigen wachtwoord instellen.

Op die manier gaat wel ook alle historische data, dus ook het verbruik (als je een metered installatie hebt), over naar de nieuwe eigenaar. Maar als je dat erg vindt, dan is er dus een alternatief, dat dan wel 150 euro kost.

Als je zelf de nieuwe eigenaar bent, en de oude eigenaar werkt niet mee, dan zijn die €150 denk ik voor jouw rekening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
a2aan schreef op woensdag 18 december 2024 @ 09:47:
[...]

Het lijkt alsof ik als 'simpele gebruiker', gewoon al mijn persoonlijke details kan aanpassen via Enlighten. Dan zou het dus een kwestie zijn van de gegevens van de nieuwe eigenaar invullen, een nieuw wachtwoord kiezen, die aan de nieuwe eigenaar overdragen, en vervolgens kan die zelf een nieuw eigen wachtwoord instellen.

Op die manier gaat wel ook alle historische data, dus ook het verbruik (als je een metered installatie hebt), over naar de nieuwe eigenaar. Maar als je dat erg vindt, dan is er dus een alternatief, dat dan wel 150 euro kost.

Als je zelf de nieuwe eigenaar bent, en de oude eigenaar werkt niet mee, dan zijn die €150 denk ik voor jouw rekening?
Geeft dat geen gedoe met garantie als je de officiele overdracht niet doet? Ik weet dat het in NL anders werkt maar Enphase is een Amerikaans bedrijf en over een termijn van 15-20 jaar kunnen installateurs wegvallen maar blijft de fabrieksgarantie geldig.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
[...]

Ja, lijkt mij ook. Sterker nog, ik heb recent mijn mailadres (zelf) aangepast.

Dus ik snap dat 'overdragen' door Enphase ook niet echt.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a2aan
Boeryepes schreef op woensdag 18 december 2024 @ 09:56:
Geeft dat geen gedoe met garantie als je de officiele overdracht niet doet? Ik weet dat het in NL anders werkt maar Enphase is een Amerikaans bedrijf en over een termijn van 15-20 jaar kunnen installateurs wegvallen maar blijft de fabrieksgarantie geldig.
Het wordt denk ik een beetje een theoretische discussie. Als je na 10 jaar fabrieksgarantie claimt, en de installatie is al die tijd gewoon netjes online geweest, gaat Enphase dan kijken of de naam/e-mail in het verleden is veranderd via Enlighten? Of gaan ze controleren of de naam van de aanvrager wel overeenkomt met de naam op de factuur van de installateur?

En áls ze (in eerste instantie) moeilijk doen, zou je dan wel of niet alsnog je gelijk kunnen halen (al dan niet via de rechter)?

Ik denk dat je eerder gedoe krijgt als je garantie probeert te claimen van een systeem dat niet online is, of waarvan je zelf de inloggegevens niet hebt. En als nieuwe egenaar zou ik niet willen dat de oude eigenaar nog op het systeem kan inloggen, dus als de oude eigenaar niet meewerkt is die 150 euro betalen de enige optie.

Als ik zelf ooit ga verhuizen denk ik dat ik de boel wel 'netjes' wil overdragen aan de nieuwe eigenaar (en kijken we hoe die kosten verdeeld worden; desnoods betaal ik), maar als er in een eventueel toekomstig huis een Enphase installatie zit waarvan ik het wachtwoord krijg van de vorige eigenaar, denk ik dat ik dat ook wel prima zou vinden (en kunnen we die €150 besparen).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• sandergar
Tip :
Maak bij Gmail (of Microsoft) een nieuw e-mailadres aan met als naam het adres van je woning. Koppel dit e-mailadres aan de apparatuur die woning gebonden is. Bij verhuizing hoef je dan alleen het wachtwoord te delen met de nieuwe bewoner.

Bijv. voor Dorpsstraat 1, 3451 BH Utrecht

Dorpstraat1Utrecht@gmail.com
of
3451BH1@gmail.com

ZeRoC00L schreef op woensdag 18 december 2024 @ 10:03:
[...]

Ja, lijkt mij ook. Sterker nog, ik heb recent mijn mailadres (zelf) aangepast.

Dus ik snap dat 'overdragen' door Enphase ook niet echt.
Ik heb net via de Enlighten app getracht mijn mailadres te wijzigen, dat lukt daar niet.
Ook als installateur heb ik geen mogelijkheid om mailadressen aan te passen.

• ZeRoC00L
  • Niet online
Eddie_ schreef op donderdag 19 december 2024 @ 09:52:
[...]

Ik heb net via de Enlighten app getracht mijn mailadres te wijzigen, dat lukt daar niet.
Ook als installateur heb ik geen mogelijkheid om mailadressen aan te passen.
Via Menu, Account, Mijn informatie, daar staat email en heb ik hem gewijzigd.

Nu ik het menu weer zie, kan me wel herinneren dat ik het een paar keer heb moeten doen.

Volg je bankbiljetten

• a2aan
Hmmmm, als ik via Enlighten web mijn e-mailadres verander en klik op "Save Changes" krijg ik (kortstondig) een melding in beeld "Your information has been saved. See note below regarding your email change."

Alleen zie ik verder nergens een 'note', en als ik de profielpagina verlaat, en weer opnieuw benader, dan staat mijn oude e-mailadres er weer. Vreemd...

Edit: oeps, ik zie nu dat ik een hele zwik e-mails van Enphase heb gehad (had meerdere keren op die knop gedrukt), steeds een aan het oude adres, en een aan het nieuwe adres, beide om de wijziging te bevestigen.

Lijkt dus wél gewoon te werken, via Enlighten web (als 'simpele' home owner).

[ Voor 29% gewijzigd door a2aan op 19-12-2024 12:50 ]

@a2aan Ik had precies hetzelfde. Heb het drie keer op rij geprobeerd en daarna maar opgegeven.

• Awaken1980
  • Laatst online: 09-08 19:55
Hoi,

Ik heb zonnepanelen in januari 2023 (IQ7 omvormers) laten leggen via ZonnepanelenPlus. Onlangs ook heb ik de Enphase standard gateway vervangen door een metered gateway met meetspoelen, met als doel om de teruglevering aan de grid zelf te kunnen beheren / instellen. Ik wil eigenlijk minimaal, of vanaf aantal watt, de teruglevering aan de grid beperken zodat terug leverkosten minimaal zijn in afweging met saldering.

Nu zie ik door de bomen het bos niet meer. ZonnepanelenPlus werkt niet echt mee wanneer ik instellingen wil doen aan mijn systeem en verwijst me naar Enphase. Nu heb ik onlangs met Enphase gemaild en die gegeven aan inmiddels het PEL profiel ingesteld te hebben. Voor overige instellingen verwijst Enphase me weer terug naar de installer. Ja dat werkt dus niet als ik heen en weer gebounced wordt. Ik wil dus zelf mijn instellingen beheren zonder tussenkomst van bedrijf.

Echter, ik heb zelf alleen toegang tot de standard app. Waar doe ik nu goed aan? Ik begreep dat ik ook een installer account (fictief BV-tje) kan aanmaken en dat ik dan meer instellingen kan doen aan mijn systeem. Echter, ik lees dan ook weer dat garantiebepalingen dan zelf via Enphase geregeld moeten worden.

Iemand ervaring / advies wat het beste is om te doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pazo
@Awaken1980 Jep, zelf fictief BV'tje (ook hier vaak installateursaccount genoemd) aanmaken en je eigen systeem toegang geven zodat je alles in eigen beheer kunt nemen. Je kunt je installateur er ook nog gewoon bij laten staan evt.

Mooi / handig filmpje met betrekking productie knijpen, om een indruk te krijgen:
YouTube: Enphase batterij icm dynamisch energiecontract en zero export was no...
(je hoeft niet per se batterij / dynamisch contract te hebben, maar laat wel zien hoe het werkt dat je kunt opwekken wat je op dat moment gebruikt en niet teruglevert; eerste deel van het filmpje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awaken1980
Pazo schreef op donderdag 19 december 2024 @ 15:21:
@Awaken1980 Jep, zelf fictief BV'tje (ook hier vaak installateursaccount genoemd) aanmaken en je eigen systeem toegang geven zodat je alles in eigen beheer kunt nemen. Je kunt je installateur er ook nog gewoon bij laten staan evt.

Mooi / handig filmpje met betrekking productie knijpen, om een indruk te krijgen:
YouTube: Enphase batterij icm dynamisch energiecontract en zero export was no...
(je hoeft niet per se batterij / dynamisch contract te hebben, maar laat wel zien hoe het werkt dat je kunt opwekken wat je op dat moment gebruikt en niet teruglevert; eerste deel van het filmpje).
Thx. Kan ik zelfde email adres gebruiken voor BV-tje als mijn enphase account?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-09 22:31
Awaken1980 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 08:33:
Thx. Kan ik zelfde email adres gebruiken voor BV-tje als mijn enphase account?
Nee, die moeten van elkaar verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
Eddie_ schreef op donderdag 19 december 2024 @ 12:06:
@a2aan Ik had precies hetzelfde. Heb het drie keer op rij geprobeerd en daarna maar opgegeven.
Ja, ik ook, maar is dus uiteindelijk wel gelukt !

Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awaken1980
Hoi,

Ik heb een bedrijfsaccount aangemaakt (via een alias, dan komen alle mails in zelfde mailbox binnen). KVK nummer was niet verplicht. In mijn eigen homeuser app heb ik mijn "fictieve" bedrijfje toegang gegeven tot mijn systeem. Echter als ik inlog in Enlighten Manager zie ik mijn systeem nog niet staan.

Moet ik via Activation - add new system mijn systeem nog handmatig toevoegen? Er wordt dan een hele lijst aan informatie gevraagd; dus als er ergens een handleiding is zou fijn zijn (link naar handleiding in oorspronkelijke Enphase topic werkt helaas niet).

Is er iemand die ik eventueel ook mag PM-en om zo lijntje niet helemaal te vervuilen?

Ik wil met name mijn export settings naar grid kunnen beheren (zonder batterij).

Alvast bedankt

[ Voor 1% gewijzigd door Awaken1980 op 20-12-2024 12:47 . Reden: eigen naam verwijderd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sir_knudde
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10:06
@Awaken1980
Probeer eens de naam van jouw installatie in het tekstveld in te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awaken1980
[quote]sir_knudde schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 12:55:
@Awaken1980
Probeer eens de naam van jouw installatie in het tekstveld in te voeren.
[/quote
Systeem komt dan niet naar voren toe (neem aan dat systeem naam KLXXXXX NAAM is. LocationID werkt ook niet om systeem te zien.

Heb ook al de activiate link naar mezelf gestuurd; en daar in staat ook al dat systeemtoegang verleend is aan mijn installer account. In home user app staat mijn installer account ook toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awaken1980
Yup netjes doorlopen.
Ook in/uitgelogged en onderhoud naar eigen installer account gezet.

[ Voor 26% gewijzigd door Awaken1980 op 20-12-2024 13:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Awaken1980
Ah hij staat er nu bij :). Ik denk dat het wat doorlooptijd nodig had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awaken1980
Ok nog een paar laatste check vragen; zodat ik zeker de juiste instellingen begrijp.

Via Power Production Limiting by Gateway kan ik export in grid instellen. Deze instelling heb ik gevonden.

1) Als ik kies "Disable Existing Settings" dan exporteer ik 100% energie terug naar net als ik zelf niet verbruik? (ofwel geen beperking op export).

2) Als ik kies "Limit power production via Gateway" staat deze standaard op 0W ingesteld. Als ik deze aanpas naar 1000W lijkt het erop dat hij deze niet opslaat. Als ik weer terug ga naar Production Limiting by Gateway staat die weer op 0. Of als ik op SAVE klik slaat hij toch die 1000W instelling op?

Edit: Er lijkt een doorlooptijd van paar minuten te zijn alvorens hij de aanpassing opslaat en doorvoert.

Yes, beetje zon kwam door. Net getest en lijkt te werken.

[ Voor 17% gewijzigd door Awaken1980 op 20-12-2024 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:45

tomtom901

Moderator General Chat
Awaken1980 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 12:38:
Hoi,

Ik heb een bedrijfsaccount aangemaakt (via een alias, dan komen alle mails in zelfde mailbox binnen). KVK nummer was niet verplicht. In mijn eigen homeuser app heb ik mijn "fictieve" bedrijfje toegang gegeven tot mijn systeem. Echter als ik inlog in Enlighten Manager zie ik mijn systeem nog niet staan.
Mooi dat jij die vraag stelt, ik loop net tegen hetzelfde aan. Even geduld hebben dus (moeilijk) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boal
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 30-03 11:14
Beste mensen.

Nu we steeds meer meldingen/waarschuwingen krijgen dat we rekening moet houden met uitval van internet/netstroom mijn vraag of het toch niet mogelijk is tijdelijk gebruik te maken van mijn eigen opgewekte zonnestroom. Ik ben niet in het bezit van een acc/batterij. Een WCD aansluiting in de groepenkast voor het opladen van de smartphone, radio, batterijen etc. zou al voldoende zijn in noodsituaties.
Ik begrijp dat het systeem off-grid niet functioneerde maar zou dit met een eenvoudige oplossing niet mogelijk gemaakt kunnen worden.

Mijn systeem bestaat uit 14 panelen met IQ7 omvormers, een IQ-relay en de Envoi en is 3,5 jaar oud.

Dit zou veel gebruikers rust geven in deze onzekere tijden.

Albo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boal
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 30-03 11:14
Beste zonneaanbidders.

Nu we steeds meer meldingen/waarschuwingen krijgen dat we rekening moet houden met uitval van internet/netstroom mijn vraag of het toch niet mogelijk is tijdelijk gebruik te maken van mijn eigen opgewekte zonnestroom. Ik ben niet in het bezit van een acc/batterij. Een WCD aansluiting in de groepenkast voor het opladen van de smartphone, radio, batterijen etc. zou al voldoende zijn in noodsituaties.
Ik begrijp dat het systeem off-grid niet functioneerde maar zou dit met een eenvoudige oplossing niet mogelijk gemaakt kunnen worden.

Mijn systeem bestaat uit 14 panelen met IQ7 omvormers, een IQ-relay en de Envoi en is 3,5 jaar oud.

Dit zou veel gebruikers rust geven in deze onzekere tijden.

Albo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@Boal Waarom 2x hetzelfde bericht?

Maar wat je wilt kan niet zomaar. Kan alleen met een IQ system controller van een paar duizend euro. Het PV systeem moet namelijk losgekoppeld worden van het net, om zeker te zijn dat er geen teruglevering plaatsvindt ( wat gevaarlijk kan zijn voor een monteur die in de grond / wijkkast aan het werk is).
Daarnaast heeft het Enphase systeem grid nodig. Zonder grid werken de micro's niet.

En als laatste, wij hebben in NL 1 van de robuuste / betrouwbaarste stroomnetwerken van de wereld. Van uitval / stroring is amper sprake. Ik heb dit jaar 1x een uurtje stroomstoring meegemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als het alleen gaat om een wcd voor het opladen van diverse apparaten dan zou je gewoon een UPS moeten plaatsen. Die heb ik ook in mijn meterkast om een paar apparaten te beschermen tegen stroomuitval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Eddie_ schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 18:58:
Als het alleen gaat om een wcd voor het opladen van diverse apparaten dan zou je gewoon een UPS moeten plaatsen. Die heb ik ook in mijn meterkast om een paar apparaten te beschermen tegen stroomuitval.
Ja, of een 'powerstation', al dan niet in combinatie met (eigen) zonnepanelen.

En een noodaggregaat met een tankje brandstof voor als je echt meerdere dagen wil overbruggen. Sowieso noodzakelijk als je dat ook in de winter wil kunnen...

Het voelt misschien zonde om je pv-installatie niet te kunnen gebruiken bij stroomuitval, maar de spullen die je nodig hebt om dat wel voor elkaar te krijgen lijken niet heel (kosten)effectief voor het beoogde doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asjemenou74
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20-09 23:41
NREL heeft sam versie 2024.12.12 uitgebracht. Dat is een System Advisory Model.
https://sam.nrel.gov/download.html

t is even prutsen en de goede getallen kloppen om t aan t rekenen te krijgen.

[ Voor 3% gewijzigd door asjemenou74 op 22-12-2024 07:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Laatst online: 20-09 22:21

backupdevice

No Risk , Full Push

FabianGTI schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 11:52:
[...]

/rant.
Hier hetzelfde. Wist niet dat een overdracht 150 euro zou kosten . Nu zie ik net dat het bedrijf dat onze installatie heeft geleverd failliet is … terwijl het systeem er pas 18 maanden ligt .

[ Voor 4% gewijzigd door backupdevice op 22-12-2024 09:24 ]

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@backupdevice Die overdracht in orde maken, daarmee hevel je de garantie over naar de nieuwe bewoners. Dan heb jij aan je verplichting voldaan, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Laatst online: 20-09 22:21

backupdevice

No Risk , Full Push

Eddie_ schreef op zondag 22 december 2024 @ 09:27:
@backupdevice Die overdracht in orde maken, daarmee hevel je de garantie over naar de nieuwe bewoners. Dan heb jij aan je verplichting voldaan, toch?
Yep. Gaat 150 euro kosten

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 10:32
Voor in de toekomst waneer het salderen er af gaat zit ik, (en ik denk velen wel) te kijken naar een opslag voor de overschot in panelen. Ik woon nu een jaar met panelen met een 6090WP en dat is ongeveer 4650kw.

Dat is dit jaar bijna gehaald, maar nu je straks niet meer mag salderen en je toch wel 'extra' zal moeten gaan betalen voor iedere kw welke je terugveert, Ben ik aan het kijken naar een accu.

De zomerperiode heb ik vaak rond de 10/15 kw wat het net in gaat, en dat is natuurlijk zonde. Hiervoor wil ik graag naar een accu kijken en kom op de 5P uit.

Waar ik eerst keek naar een 10T denk ik dat de 5P in de toekomst beter is, ook omdat elke 5p afzonderlijk 3,84kVa kan leveren. of is dit alleen in een 3 fase systeem. Klopt deze beredenering?

Ik kan bij meerdere accu's wel 3 fase aansluiten maar heb maar 1 fase panelen.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WillemP22
Krissiejj schreef op woensdag 25 december 2024 @ 14:42:
Voor in de toekomst waneer het salderen er af gaat zit ik, (en ik denk velen wel) te kijken naar een opslag voor de overschot in panelen. Ik woon nu een jaar met panelen met een 6090WP en dat is ongeveer 4650kw.

Dat is dit jaar bijna gehaald, maar nu je straks niet meer mag salderen en je toch wel 'extra' zal moeten gaan betalen voor iedere kw welke je terugveert, Ben ik aan het kijken naar een accu.

De zomerperiode heb ik vaak rond de 10/15 kw wat het net in gaat, en dat is natuurlijk zonde. Hiervoor wil ik graag naar een accu kijken en kom op de 5P uit.

Waar ik eerst keek naar een 10T denk ik dat de 5P in de toekomst beter is, ook omdat elke 5p afzonderlijk 3,84kVa kan leveren. of is dit alleen in een 3 fase systeem. Klopt deze beredenering?

Ik kan bij meerdere accu's wel 3 fase aansluiten maar heb maar 1 fase panelen.
De 10T en de 5P hebben inderdaad beide een vermogen van 3,84 kVA. De opslagcapaciteit is echter respectievelijk 10,5 en 5 kWh.
De 10T, zijn eigenlijk 3 stuks 3T, kun je 1,2 of 3 fasig aansluiten. De 5P, die momenteel verkrijgbaar is, is 1-fasig. De 3-fase variant van de 5P komt snel…zou dit kwartaal al zijn, maar die is bijna voorbij. Of je 1 of 3 fase pv hebt staat er los van.

https://www.globenewswire...at-Intersolar-Europe.html

[ Voor 5% gewijzigd door WillemP22 op 25-12-2024 20:41 ]

Pagina: 1 ... 30 ... 57 Laatste