Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09:50
HarryVSjoris schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 12:09:
[...]

Thanks for the info
Hoe heb jij de fase instellingen staan in jou situatie, in toolkit bij de batterij staat fase L1), (L2), (L3) of (L1-L2-L3 P). voor de 3 fase q-relay?

Heb je bij deze instelling voor elke ( batterij 1, L1). (Batteriij 2 L2.). ( Batterij 3. L3
Ja, bij elk module die je scant krijg je in de ITK de keus welke fase deze vertegenwoordigd. Eentje op L1, een op L2 en 1 op L3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:58
Hmm, vandaag een rare blokkering grafiek vorm in de app, maar ook op PVOutput, daar meerdere 5-minuten punten met exact hetzelfde aantal W(att). Vaak 9x dezelfde waarde.
Nog nooit eerder gezien, iemand anders zo iets vergelijkbaars vandaag?

[ Voor 5% gewijzigd door Rouske op 12-11-2024 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 09:17
Rouske schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 19:50:
Hmm, vandaag een rare blokkering grafiek vorm in de app, maar ook op PVOutput, daar meerdere 5-minuten punten met exact hetzelfde aantal W(att). Vaak 9x dezelfde waarde.
Nog nooit eerder gezien, iemand anders zo iets vergelijkbaars vandaag?
In home assistant ook een apart grafiekje..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zMY6PBfvBzoR3vvcvmxE9w0BP0Y=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/tjjrsroc6xgLk5RIaKxGBGGJ.jpg?f=user_large

Productiegrafiek (wederom in HA) is wel ‘normaal’.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wnHdBbJAI_yEZp0TC9RpuO6Cd1o=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/R05s97AVLc3qp5zTQBEebkga.jpg?f=user_large

[ Voor 17% gewijzigd door breew op 12-11-2024 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercrazy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:29
Een vraag aan de kenners. Voor het nieuwe huis zit ik te kijken naar Jinko en JA Solar, en dan neig ik naar JA Solar omdat zij op de 440 Wp een leuke prijs hebben voor glas/glas. Nu wil ik deze uitrusten met Enphase zoals het vorige systeem ook is op ons huidige huis. Ik heb een offerte voor 3 fase met meetspoelen en de IQ8MC voor ongeveer 1 euro per Wp, dus best gunstig. Alleen ik twijfel tussen de IQ8MC en de IQ8AC, verschil is iets van 15 euro per stuk ongeveer.

Ze komen te liggen op zuid-west op een schuin dak. Ik heb de sheet ingevuld die in dit topic ook gedeeld is, met als azimut 225 graden en dak 45 graden en dan kom ik met IQ8MC op 1.18 en met IQ8AC op 1.07. Wat is volgens jullie wijsheid :)?

PS: Vul je op de sheet bij celtempraturen het bereik in wat in de datasheet van het paneel staat? In de datasheet staat -40 tm 85 celcius graden, maar als je dat invult dan valt de IQ8AC buiten het ideale bereik van de omvormer.

[ Voor 13% gewijzigd door supercrazy op 13-11-2024 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:58
@breew ben er denk ik uit.

In de event logs van de Envoy zie ik:
Software Reset
Tue Nov 12, 2024 12:19 AM CET
EnsembleDownloadEnd
Tue Nov 12, 2024 12:16 AM CET

De huidige SW is nu:
Software Version D8.2.4382 (779a56)
Software Build Date 17 Sep, 2024 7:11 AM

Lekker dan Enphase :(

PVOutput 11e VS 12e

edit:
Volgens Ephase support zou het nu opgelost moeten zijn, het zou liggen aan "polling-period-secs" (te vinden onder <IQ-GW IP>/ivp/peb/newscan) ze hebben het weer op 300 seconden gezet, maar men vertelt me niet waar het op stond... :X @breew wellicht kan je even kijken bij jouw waar deze waarde op staat?

Volgens de stroom grafieken van de micro's zou het dan op 3600 seconden gestaan moeten hebben |:(
Morgen maar even weer zien of het echt opgelost is...

[ Voor 52% gewijzigd door Rouske op 13-11-2024 21:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:56
@supercrazy Het zal om het even zijn. Persoonlijk zou ik zeggen IQ8MC. De 8MC komt vaak naar voren als 'sweet spot' bij veel 440-450wp panelen.
Temperatuurbereik zou ik niet al te veel waarden aan hechten. Alsof -40 hier voor komt :) Overigens kan +85 wel; mijn micro's hebben al eens 75 graden gemeten op een zomerse dag van 35 graden, dan kan ik mij voorstellen dat panelen zelf nog warmer zijn. Maar goed, dat zijn echt incidenten.

Grote Enphase topicIQ Gateway lokaal uitlezenPVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dollyking
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online

dollyking

duck tape

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XV4RiVNeRFQNIgqCZP6mUaIdMYY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/duxb8QGjcyBwcK3xx6hW29gY.webp?f=user_large

komend weekend ga ik mijn 5p accu aansluiten
waarom is deze communication kit v2 zo lelijk? lijkt gewoon onafgewerkt. komt naast de gatewway te hangen,
jammer dat er niet een mooi kapje overheen zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@dollyking kan je die niet wegmoffelen in de groepenkast, of is daar geen ruimte meer?
Functionaliteit boven uitstraling ;)

10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@dollyking Net als de IQ Gateway: ontwerp zou zoveel beter kunnen. Helemaal mee eens.

Maar zelf een kapje er over zetten. Of het geheel in een kabeldoos monteren?

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marnie
  • Registratie: November 2016
  • Nu online
Eddie_ schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 10:33:
@dollyking Net als de IQ Gateway: ontwerp zou zoveel beter kunnen. Helemaal mee eens.

Maar zelf een kapje er over zetten. Of het geheel in een kabeldoos monteren?
Ja, kunststof ivm de draadloze signalen en leds.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EX8IinaslkPQFdchBUU66FxETug=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mQm6ourIg2YqfkR6Bi0f4B95.jpg?f=fotoalbum_large

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercrazy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:29
Pazo schreef op donderdag 14 november 2024 @ 09:49:
@supercrazy Het zal om het even zijn. Persoonlijk zou ik zeggen IQ8MC. De 8MC komt vaak naar voren als 'sweet spot' bij veel 440-450wp panelen.
Temperatuurbereik zou ik niet al te veel waarden aan hechten. Alsof -40 hier voor komt :) Overigens kan +85 wel; mijn micro's hebben al eens 75 graden gemeten op een zomerse dag van 35 graden, dan kan ik mij voorstellen dat panelen zelf nog warmer zijn. Maar goed, dat zijn echt incidenten.
Levert de MC ook een langere opbrengst op aan het einde van de dag ivm de AC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
supercrazy schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 13:09:
[...]

Levert de MC ook een langere opbrengst op aan het einde van de dag ivm de AC?
Ik denk, hier in NL, dat het te verwaarlozen is.
Meer info: FAQ vraag 1a en 1b, ook verwijzing naar studies en vergelijkingen.
En ook onder documenten; Technische vergelijking binnen IQ8-serie (ook mbt verliezen / clipping) (ENG)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dollyking
  • Nu online

dollyking

duck tape

Pazo schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 13:15:
[...]

Ik denk, hier in NL, dat het te verwaarlozen is.
Meer info: FAQ vraag 1a en 1b, ook verwijzing naar studies en vergelijkingen.
En ook onder documenten; Technische vergelijking binnen IQ8-serie (ook mbt verliezen / clipping) (ENG)
het verschil in vermogen is verwaarloosbaar op het eind.
De MC start wat eerder op, en doet het wat beter met bewolking, als je een dynamisch tarief hebt, past het misschien wat beter, het zijn de uren die nog wat meer opbrengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krispy81
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 04-04 18:56
Een collega van mij heeft verleden jaar 1 zonnepaneel met een iq7+ micro als set gekocht voor op zijn balkon, hij heeft verder geen envoy erbij.

Hij heeft nu nog een paneel gekocht en wil een losse iq7+ bestellen. Maar die moet dan toch eerst via een envoy geconfigureerd worden op minimaal de landcode? Dat zou dan tijdelijk wel via mijn envoy kunnen maar vraag me af hoe dat in eerste instantie bij zijn 1e set is gegaan, update de winkel dan alle losse micro's?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
De IQ7 is standaard al voorzien van de juiste instellingen. Hoeft niet apart ingesteld te worden. Maar zonder IQ Gateway mogelijk geen garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Krijg net mail, Enphase gaat samenwerken met Frank Energie.
Beste installateur,

We hebben fantastisch nieuws! Vanaf nu werken we samen met Frank Energie om een innovatief verdienmodel te lanceren voor de Enphase IQ Battery: Slim handelen op de energiemarkt.

Deze samenwerking omvat een cloud-to-cloud connectie die het mogelijk maakt om te handelen op de onbalansmarkt. Dit biedt jullie de kans om klanten te helpen hun opbrengsten te maximaliseren door energie op te slaan in de thuisbatterij en deze op de juiste momenten terug te leveren aan het net.

Deze unieke aanpak versterkt niet alleen de waarde voor huiseigenaren, maar stelt jou ook in staat om je aanbod te verbeteren en je expertise op het gebied van duurzame energieoplossingen verder uit te breiden.

Om jullie goed te informeren over deze ontwikkeling, organiseren we een exclusieve webinar in samenwerking met Frank Energie. Hierin bespreken we de voordelen van onze samenwerking en hoe je dit kunt verwerken in je verkoopverhaal. Ook bieden we praktische ondersteuning aan, zodat je huiseigenaren kunt overtuigen van de voordelen van de Enphase IQ Battery in combinatie met Frank Energie. Bovendien presenteren we aantrekkelijke financiële voordelen voor zowel jou als installateur als voor de klanten.

Schijf je nu in!
Bron
Inschrijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timk
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 07:59
dollyking schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 14:54:
[...]
De MC start wat eerder op, en doet het wat beter met bewolking, als je een dynamisch tarief hebt, past het misschien wat beter, het zijn de uren die nog wat meer opbrengen.
Er zit binnen de IQ8MC/AC/HC geen verschil qua opstarten of prestaties bij bewolking voor zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryVSjoris
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 05:53
Goedendag heb even jullie ervaring nodig.
Ik heb 1 fase zonnepanelen en 3 fase meterkast.
En wil 3 T3 accu’s
Gaat het Enphase systeem werken op deze manier zoals op de foto?
Graag tipsAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Enk426LVXhAhYiUg-oQeA3SGBl4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3IYOhjri1gKEhBu2KkcKXmui.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appletower
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 09-06 16:46
@HarryVSjoris waarom wil je 3x een 3T's en niet de nieuwe 5P?

Ben zelf ook aan het kijken om mijn 3 fase meterkast, waar al 15 zonnepanelen met de Enphase micro omvormers aangesloten zijn, uit te breiden met de accu's van Enphase. Echter als ik de handleiding lees, zijn de 5P accu's alleen 1-fasig te gebruiken. Dus als ik 3 fasen heb, moet ik 3 5P batterijen hebben en heb dan ook maar per fase max. 5 kWh aan stroom. Er wordt, zo lijkt het, niet 15 kWh stroom gelijk verdeeld over de 3 fasen.

Klopt dat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Appletower Enphase gaat komen met een 5P drie fase variant. Vermoedelijk loop 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryVSjoris
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 05:53
Appletower schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:21:

Ben zelf ook aan het kijken om mijn 3 fase meterkast, waar al 15 zonnepanelen met de Enphase micro omvormers aangesloten zijn, uit te breiden met de accu's van Enphase. Echter als ik de handleiding lees, zijn de 5P accu's alleen 1-fasig te gebruiken. Dus als ik 3 fasen heb, moet ik 3 5P batterijen hebben en heb dan ook maar per fase max. 5 kWh aan stroom. Er wordt, zo lijkt het, niet 15 kWh stroom gelijk verdeeld over de 3 fasen.

Klopt dat?
Ik heb al 1 T3 en wil er 2 bij, Weet alleen niet of het goed werkt op deze manier kwa aansluiting (1 fase pv)
Heb maar 1CT die van de pv komt, weet niet of de zonnepanelen 3 fase moet zijn om nette laten werken zodat ik 3CT heb vanaf mijn zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@HarryVSjoris Ja, zo kun je prima met 3 x een 3T installeren. Alhoewel de afbeelding een 10T laat zien (stiekem ook 3 x een 3T).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dollyking
  • Nu online

dollyking

duck tape

Pazo schreef op maandag 18 november 2024 @ 10:34:
Krijg net mail, Enphase gaat samenwerken met Frank Energie.

[...]

Bron
Inschrijven
Maar NextEnergy ook, nu is de vraag waar je beter af bent, maar daar is een ander topic voor,
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
HarryVSjoris schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 09:31:
Goedendag heb even jullie ervaring nodig.
Ik heb 1 fase zonnepanelen en 3 fase meterkast.
En wil 3 T3 accu’s
Gaat het Enphase systeem werken op deze manier zoals op de foto?
Graag tips[Afbeelding]
Ja, zo gaat het werken. Hebben wij ook al vaker zo gemaakt.
Momenteel moet je nog minimaal op 1-fase pv hebben om de batterijen een profiel mee te geven.
Enphase geeft aan dat het later ook zonder pv kan, maar nu nog niet.

[ Voor 12% gewijzigd door WillemP22 op 19-11-2024 22:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
HarryVSjoris schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 12:18:
[...]

Ik heb al 1 T3 en wil er 2 bij, Weet alleen niet of het goed werkt op deze manier kwa aansluiting (1 fase pv)
Heb maar 1CT die van de pv komt, weet niet of de zonnepanelen 3 fase moet zijn om nette laten werken zodat ik 3CT heb vanaf mijn zonnepanelen
Nee, dat hoeft niet per see. Minimaal op 1-fase pv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
Appletower schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:21:

Klopt dat?
Wat bedoel je? De 5P-1fase kan maximaal 3.84 kW laden/ontladen en heeft n capaciteit van 5 kWh. Voor velen wellicht overbodig maar kW en kWh zijn 2 verschillende eenheden voor respectievelijk vermogen en energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appletower
Helemaal correct @WillemP22 . Mijn "probleem" met de 5P zit hem vooral in het feit dat de batterij een 1-fasig systeem lijkt te zijn. Dus als ik 3 fasen thuis heb en slechts 1 batterij aansluit, dan kan ik "slechts" 5 kWh aan capaciteit op die ene fase gebruiken waarop de batterij aangesloten is. Op de andere 2 fasen, heb ik niets aan deze batterij. Pas bij 3 batterijen kan ik op iedere fase gebruik maken van de 5kWh per batterij.

Het mooiste zou dan ook zijn, dat je de volledige capaciteit (bij 1 batterij 5 kWh, bij 2 10 kWh, bij 3 15 kWh, ...) op alle fasen kunt gebruiken.

Als ik het echter mis heb, dan lees ik dit graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 05-06 15:52
@Appletower waarom vind je die fasen zo belangrijk? Als je wasmachine op L1 zit, en de batterij op L2, dan gaat dat gewoon 'werken'. In de praktijk zal de batterij naar het net leveren en de wasmachine van het net verbruiken, maar de energiemaatschappij 'ziet' dat niet, omdat de meter dit intern verrekent.

Als je per se van dezelfde fase wil verbruiken vanuit je batterij (bijvoorbeeld als je off-grid zou zijn) dan moet je de batterij op alledrie de fasen aansluiten, want de stroom kan fysiek niet van de ene naar de andere fase 'springen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appletower
Juist vanwege het off-grid zijn, wil je toch dat "alles" in huis gewoon blijft draaien. Vandaar dat in mijn optiek een thuisbatterij de volledige capaciteit op alle fases moet kunnen aanbieden. En dat kan nu nog niet met de 5P van Enphase.

Begreep echter uit eerdere comments dat Enphase volgend jaar waarschijnlijk met een 3 fase 5P versie gaat komen. Dat is voor mij persoonlijk de keuze nu wachten totdat dit wel mogelijk is of te kijken naar een alternatief zoals bijv. de Synergy SigenStore. Een Victron systeem met een hoog "doe het zelf gehalte" krijg ik thuis niet verkocht ;-).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a2aan
Inderdaad, als je met drie fasen off-grid wil, en je hebt maar één batterij, dan moet je die op de drie fasen aansluiten, en dan is wachten op de 3F 5P een optie. Met drie 3F 5P-batterijen ben je dan nog wat flexibeler dan met 3x een 1F 5P los per fase.

Maar realiseer je wel dat je om off-grid te kunnen met Enphase, je wel nog een extra component nodig hebt, dat vrij duur is, en voor zover mij bekend ook nog niet verkrijgbaar in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
a2aan schreef op woensdag 20 november 2024 @ 10:33:
Inderdaad, als je met drie fasen off-grid wil, en je hebt maar één batterij, dan moet je die op de drie fasen aansluiten, en dan is wachten op de 3F 5P een optie. Met drie 3F 5P-batterijen ben je dan nog wat flexibeler dan met 3x een 1F 5P los per fase.

Maar realiseer je wel dat je om off-grid te kunnen met Enphase, je wel nog een extra component nodig hebt, dat vrij duur is, en voor zover mij bekend ook nog niet verkrijgbaar in Nederland.
Klopt, dan heb je ook de System Controller 2 nodig. Die wordt begin volgend jaar verwacht.
Kosten voor europa nog onbekend.
De US-version kost 1350-2000 $
https://ressupply.com/bat...nuo6PXkn88BHhmymb2AkEJnYP

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sandergar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:12
WillemP22 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 16:22:
[...]
Klopt, dan heb je ook de System Controller 2 nodig.
Kleine correctie : je hebt nodig de "IQ System Controller 3 INT".

De documentatie is inmiddels online :
https://enphase.com/nl-nl...roller-3-int-gegevensblad

De 5P documentatie is ook uitgebreid. De System controller wordt nu genoemd :
https://enphase.com/nl-nl...q-battery-5p-gegevensblad

Op de Duitse versie van de website is de 5P 3F (of zoals Enphase hem noemt de 5P flexphase) al opgenomen :
https://enphase.com/de-de...e/iq-battery-5p-flexphase

En ook de system controller :
https://enphase.com/de-de...q-system-controller-3-int

De vermelding op de Duitse website en op basis van de documentatie lijkt de 5P 3F en de System Controller als eerste in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland geleverd te gaan worden.

[ Voor 47% gewijzigd door sandergar op 20-11-2024 18:55 ]

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase (nog niet actief) | 45kWh PylonTech Pelio accu (nog niet actief)

Lekker dan, die IQ System Controller 3 INT is enkel fase!

Edit: schijnbaar was de tweede serie ook al enkel fase

[ Voor 36% gewijzigd door Eddie_ op 21-11-2024 07:12 ]

• a2aan
Eddie_ schreef op donderdag 21 november 2024 @ 07:08:
Lekker dan, die IQ System Controller 3 INT is enkel fase!

Edit: schijnbaar was de tweede serie ook al enkel fase
Dus om met alle drie de fasen off-grid te gaan heb je drie van die dingen nodig, of kan dat überhaupt niet?!
Nee, dat gaat niet werken. De IQ System controller kan gewoon op drie fase worden aangesloten maar heeft slechts een één fase backup mogelijkheid:
https://enphase.com/en-au...3-int-quick-install-guide

• Appletower
Op dit gebied loopt Enphase dus nog wat achter. Als ik nu moet kiezen, dan gaat mijn keuze toch uit naar de Sygenergy SygenStor. Reden: compacter qua formaat, makkelijk uitbreidbaar en bij off-grid volle batterij capaciteit over alle fasen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sandergar
Eddie_ schreef op donderdag 21 november 2024 @ 09:01:
Nee, dat gaat niet werken. De IQ System controller kan gewoon op drie fase worden aangesloten maar heeft slechts een één fase backup mogelijkheid:
https://enphase.com/en-au...3-int-quick-install-guide
Ho ho ... niet te snel oordelen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JrDlpUnqdWt67t9ajI_5WAa4jKc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/I6FtrGAmwKOHKkaG3CGfj73j.png?f=fotoalbum_large

In de handleiding wordt voor elk land een eigen schema gemaakt. Bij de instructie voor Duitsland zie je wel een 3F backup en een 3F non-backup aansluitschema. De kast kan 3F backup dus faciliteren volgens deze handleiding (zie blz 40).

Handleiding : https://enphase.com/de-de...ellinstallationsanleitung

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WATSevLq6xwecVdHyo7MxjKXv2U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/F94ebwGF6CJCRKkF3B6vsvUA.png?f=fotoalbum_large

Voor Nederland is de 5P 3F en de System Controller 3F optie nog niet opgenomen in de documentatie. Afwachten dus wanneer dit wel zo is en wat Enphase voor NL gaat ondersteunen.

[ Voor 6% gewijzigd door sandergar op 21-11-2024 11:04 ]

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase (nog niet actief) | 45kWh PylonTech Pelio accu (nog niet actief)

@sandergar Goed gevonden, dit zag ik niet in het document staan. I stand corrected.

• a2aan
@Appletower heb je al eens naar Haier gekeken? Zie bijvoorbeeld dit filmpje.

Ik weet alleen niet zo goed wat er precies zou gebeuren als je je zonnepanelen met Enphase micro's aansluit aan de 'binnenkant' van dit systeem terwijl je off-grid bent. Geen idee of de batterijen dan (automatisch) worden geladen vanuit je zonnepanelen, en wat er dan gebeurt als je batterijen vol zijn. In theorie zou het dan nog steeds kunnen werken als je Enphase zero-export laat draaien.

Maar in de praktijk zullen er vast allerlei haken en ogen zijn...

• Appletower
@a2aan Yip. Haier is een OEM versie van de Sigenergy. Exact hetzelfde systeem. Alleen de omvormer heeft een iets andere buitenkant.

• martijn de wit
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09-06 15:45
is er eigenlijk wel nog een Enphase Iq7 te bestellen zie overal de plus versie wel

• Pazo
@martijn de wit heb je perse een iq7 nodig dan? Je kunt ook de gewoon de iq7+ nemen, werkt prima samen met iq7 in hetzelfde systeem en voor je paneel maakt het hoogstwaarschijnlijk ook niet uit.

• martijn de wit
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09-06 15:45
Nee dat niet speciaal. ik was aan het google en kwam alleen de plus tegen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Volgens mij is de iq7 maar vrij kort verkrijgbaar geweest, en is het al gauw over gegaan in de iq7+.
Zie je ook bij de iq8 serie. iq8 zie je bijna nergens, maar iq8+ volop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ltbbOzo5WowdFY_ob-o_CL1zy9c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/a3bo0vqe2omYcUImE5kOj0Zw.png?f=fotoalbum_large

• Pazo
Punt 5, daarvoor doen we het! ;)

Maar punt 2 kan ook we eens handig zijn. Al kan je het in Enlighten ook zien.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 07:46
Pazo schreef op donderdag 21 november 2024 @ 19:50:
@martijn de wit heb je perse een iq7 nodig dan? Je kunt ook de gewoon de iq7+ nemen, werkt prima samen met iq7 in hetzelfde systeem en voor je paneel maakt het hoogstwaarschijnlijk ook niet uit.
Nieuwtje, de béta begint binnenkort om iq8 en iq7 achter 1 gateway te plaatsen.

Ander nieuwtje, onbalanshandel met Enphase batterijen wordt opgestart met Next Energy en Frank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
drboneym schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 19:44:
[...]

Kijk, dat is nog eens goed nieuws. Het is ook gewoon een software / firmware dingetje om dat werkend te krijgen. Het zat eraan te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
a2aan schreef op donderdag 21 november 2024 @ 12:39:
@Appletower heb je al eens naar Haier gekeken? Zie bijvoorbeeld dit filmpje.

Ik weet alleen niet zo goed wat er precies zou gebeuren als je je zonnepanelen met Enphase micro's aansluit aan de 'binnenkant' van dit systeem terwijl je off-grid bent. Geen idee of de batterijen dan (automatisch) worden geladen vanuit je zonnepanelen, en wat er dan gebeurt als je batterijen vol zijn. In theorie zou het dan nog steeds kunnen werken als je Enphase zero-export laat draaien.

Maar in de praktijk zullen er vast allerlei haken en ogen zijn...
Als het goed is (maar daar hadden de Green Guys nog een vervolg over beloofd/ge-teased.....), heeft die Haier gateway ook een 'groep' voor bestaande systemen met al een aanwezige omvormer. En zou het Haier systeem ook 'grid forming' zijn, waardoor je bestaande omvormer bij een off-grid systeem dus ook gewoon zou moeten werken . Maar nogmaals, er werd op gehint. Heb zelf de documentatie/datasheets er niet op nageslagen.

[ Voor 4% gewijzigd door eymey op 29-11-2024 21:35 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
drboneym schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 19:44:
[...]

Ander nieuwtje, onbalanshandel met Enphase batterijen wordt opgestart met Next Energy en Frank.
Mooi! Ik heb het laatst Marvin ook al horen zeggen. Nog geen termijn overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
eymey schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 21:35:
[...]

Als het goed is (maar daar hadden de Green Guys nog een vervolg over beloofd/ge-teased.....), heeft die Haier gateway ook een 'groep' voor bestaande systemen met al een aanwezige omvormer. En zou het Haier systeem ook 'grid forming' zijn, waardoor je bestaande omvormer bij een off-grid systeem dus ook gewoon zou moeten werken . Maar nogmaals, er werd op gehint. Heb zelf de documentatie/datasheets er niet op nageslagen.
De Haier omvormer is een hybride en die maakt het eiland-net zodra het net losgekoppeld wordt. Om dt die gewoon binnen dezelfde netcode doorgaat hebben de andere omvormers (enphase, solaredge, whatever…) niets in de gaten. Dit werd gisteren om de roadshow van hen nog eens herhaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
WillemP22 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 02:10:
De Haier omvormer is een hybride en die maakt het eiland-net zodra het net losgekoppeld wordt. Om dt die gewoon binnen dezelfde netcode doorgaat hebben de andere omvormers (enphase, solaredge, whatever…) niets in de gaten. Dit werd gisteren om de roadshow van hen nog eens herhaald.
Maar wat gebeurt er als Enphase meer energie oplevert dan het eiland 'verbruikt', bijvoorbeeld als de batterijen vol zijn? Loopt dan de spanning op, en schakelen de micro's een voor een (?!) uit? Of valt dan het hele eiland uit? Lijkt mij nogal 'lomp'; iets van intelligentie om de opwek van de micro's te throttlen zou toch mooier zijn, dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:39

_Apache_

For life.

Hmm, mijn envoy S reageert nergens meer op. Geen lichtjes, geen reactie over het lan.
Kortom, die is kapot. En natuurlijk een paar maanden buiten z'n 5 jarige garantie.

Direct van enphase een vervanger vind ik meer dan schofterig geprijst.
https://enphase.com/store...jifCnmks2BNBxL10E3IiXgCN6

En zelfs via andere resellers vind ik 150eu te duur voor een stukje communicatie.

Heb een kWh meter van Homewizard.com gekocht, die in de groepenkast gehangen kan worden. Die is 5 tientjes, en kan zelfs beter data loggen (realtime, ipv om de 5 minuten).

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-06 20:01
Eddie_ schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 17:37:
D'r zijn er hier wel meer die dat weten. Zolang je de IQ8 serie maar niet gaat combineren meer IQ7 en eerder.
IQ8AC en IQ8MC

Gaat ook samen?

Ik blijf maar horen dat dat niet zou kunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@boyette ja hoor, hele 8 serie kan gewoon samen? Waar heb je dat gehoord / gelezen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
a2aan schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 07:41:
[...]

Maar wat gebeurt er als Enphase meer energie oplevert dan het eiland 'verbruikt', bijvoorbeeld als de batterijen vol zijn? Loopt dan de spanning op, en schakelen de micro's een voor een (?!) uit? Of valt dan het hele eiland uit? Lijkt mij nogal 'lomp'; iets van intelligentie om de opwek van de micro's te throttlen zou toch mooier zijn, dacht ik.
Die vraag werd gisteren inderdaad ook gesteld op het Haier-event. Micro,s en of string aan de Haier zullen dan afschakelen, ze kunnen tenslotte hun vermogen niet kwijt. Hoe dat exact werkt weet ikook niet, wellicht kan iemand aanvullen. Maar om enig moment zullen ze toch weer gaan leveren zodra je wat energie- verbruik uit de batterijen hebt. Ik heb helaas hier geen ervaring mee om het preciezer te kunnen formuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
@WillemP22 ideaal zou zijn als je op e.o.a. manier je Enphase systeem op zero-export kan zetten als de batterijen vol zijn. Maar geen idee hoe je twee 'autonome' systemen, ook nog eens op een eiland, kan laten samenwerken. Klinkt ook wel ietwat tegenstrijdig, eigenlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
a2aan schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 17:12:
@WillemP22 ideaal zou zijn als je op e.o.a. manier je Enphase systeem op zero-export kan zetten als de batterijen vol zijn. Maar geen idee hoe je twee 'autonome' systemen, ook nog eens op een eiland, kan laten samenwerken. Klinkt ook wel ietwat tegenstrijdig, eigenlijk...
Ik denk dat het min of meer van zelf gebeurd. Het enphase deel blijft gewoon functioneren omdat er een eiland-bedrijf is vanwege de hybride Haier omvormer. Uiteraard wordt er geen energie geexporteerd, zero-export, want er is geen net, op dat moment. Enphase levert dan aan het “eiland”. Ik weet niet wat de hysterese is van het systeem….bij een hogere opwek dan verbruik zal de productie tijdelijk stoppen, maar onder bepaalde voorwaarden weer opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb dit nog niet in de praktijk meegemaakt. Maar wat gebeurd er met de "netspanning" als de micro's hun vermogen niet kwijt kunnen?

En de IQ7 en IQ8 serie kunnen mixen. Dat is zeer goed nieuws! Ondanks dat Marvin (en andere Enphase engineers) hebben aangegeven dat dit technisch niet mogelijk zou zijn. Maar dit is ook voor hun goed nieuws: kunnen ze defecte IQ7's vervangen door IQ8 serie. Scheelt ook weer in kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Next energy gaat samenwerken met Enphase

https://solarmagazine.nl/...sen-enphase-en-nextenergy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Pazo schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 11:10:
@boyette ja hoor, hele 8 serie kan gewoon samen? Waar heb je dat gehoord / gelezen dan?
Yes inderdaad het is gelukt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barca
  • Laatst online: 09-06 16:53

Barca

In Search Of Sunrise

Ik heb een systeem met 15x IQ7+ Enphase micro-omvormers. Ik wil deze graag real-time uitlezen en niet elke 15 minuten. En dan ga je Googlen en zoeken op Tweakers en ik ben nu 45 minuten verder maar ik kom er gewoon niet uit. Sommige mensen hebben een LIVE knop in hun Enlighten app maar die heb ik niet.

Mijn Envoy-S-Metered-EU zit op firmware versie D8.2.4264. Als ik het hier zo lees is dat de laatste/nieuwste versie. De update is gewoon automatisch binnengekomen. Maar ik zie geen 'live' button in de Enlighten app.

Ik word ook totaal niet wijzer van de Enphase FAQ/site zelf. Zo heb ik b.v. via de app mijn 'cache gewist'. Via Google kom ik ook op o.a. reddit sites maar ook die geven mij geen duidelijkheid.

Ik heb ook al de Toolkit installer app geinstalleerd. Wellicht dat ik daarmee iets zou kunnen. Maar ook daar loop ik vast. Ten eerste kon ik al geen account aanmaken met mijn mailadres omdat mijn mailadres als particulier staat geregistreerd, dus als gebruiker van de panelen... wat logisch is. Dus heb ik een ander mailadres gebruikt en dan kom ik er gewoon in, maar dan moet ik weer mijn systeem koppelen wat niet lukt pffff wat een gedoe.

Lang verhaal kort; hoe kan ik nou zorgen dat ik real-time opwek (de LIVE knop in de Enlighten app) krijg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Laatst online: 09:42
Barca schreef op zondag 8 december 2024 @ 13:57:
Ik heb een systeem met 15x IQ7+ Enphase micro-omvormers. Ik wil deze graag real-time uitlezen en niet elke 15 minuten. En dan ga je Googlen en zoeken op Tweakers en ik ben nu 45 minuten verder maar ik kom er gewoon niet uit. Sommige mensen hebben een LIVE knop in hun Enlighten app maar die heb ik niet.

Mijn Envoy-S-Metered-EU zit op firmware versie D8.2.4264. Als ik het hier zo lees is dat de laatste/nieuwste versie. De update is gewoon automatisch binnengekomen. Maar ik zie geen 'live' button in de Enlighten app.

Ik word ook totaal niet wijzer van de Enphase FAQ/site zelf. Zo heb ik b.v. via de app mijn 'cache gewist'. Via Google kom ik ook op o.a. reddit sites maar ook die geven mij geen duidelijkheid.

Ik heb ook al de Toolkit installer app geinstalleerd. Wellicht dat ik daarmee iets zou kunnen. Maar ook daar loop ik vast. Ten eerste kon ik al geen account aanmaken met mijn mailadres omdat mijn mailadres als particulier staat geregistreerd, dus als gebruiker van de panelen... wat logisch is. Dus heb ik een ander mailadres gebruikt en dan kom ik er gewoon in, maar dan moet ik weer mijn systeem koppelen wat niet lukt pffff wat een gedoe.

Lang verhaal kort; hoe kan ik nou zorgen dat ik real-time opwek (de LIVE knop in de Enlighten app) krijg?
Wij hebben onze pv-installaties van Enphase achter een kWh-meter van Homewizard zitten. Dat geeft samen met een p1-meter van Homewizard hier een overzicht met now, dag, week, maand en jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22

Op zich zou je de knop gewoon moeten hebben lijkt me.
YouTube: Enphase App Explainer
Bij 2.00 minuut wordt ie aangewezen. Hebben we het dan over dezelfde?
Is je Gateway-metered ook aangesloten met de nodige ct’s?
Daarin heb je de live-totalen.
Verder is de FAQ-sheet erg uitgebreid vol met info…het is vooral je ongeduldigheid die ik proef in je post. Maarmisschien niet net datgene je zoekt. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wrc
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 08-06 20:23

Wrc

...

...
Het is ook belangerijk dat er 1 of meerdere CT productie meetspoelen geplaatst zijn in de meterkast (en aangesloten zijn op de Gateway) en dit in de Gateway geconfigureeerd is.
Let op, lang niet alle installateurs plaatsen ook de CT spoelen als ze een Metered Gateway installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Laatst online: 09:42
Is de meting van Enphase middels de spoelen wat jullie betreft min of meer accuraat? Hier vind ik het vaak slecht, ondanks vrij grondige calibratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barca
  • Laatst online: 09-06 16:53

Barca

In Search Of Sunrise

Inmiddels ben ik al een stuk verder. Schijnbaar had ik een verkeerd soort installateursaccount aangemaakt. Ik heb met weer een ander mailadres eindelijk toegang tot mijn eigen systeem voor elkaar gekregen als installateur.

Toen ik eindelijk in de app zat moest ik weer uitvogelen hoe ik mijn telefoon verbind aan de Envoy maar ook dat lukte, gewoon een simpele WiFi verbinding naar de Envoy maar schijnbaar moet je je telefoon dan wel heel dicht erbij hebben ;)

En toen viel mij op dat de configuratie niet is afgerond:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n9RJPlge2bXzvm0aP0Fl2PKNi1U=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hbfepBHwrAhA8AibMBSku1gi.jpg?f=fotoalbum_small

Bij de reacties op het YouTube filmpje YouTube: Enphase App Explainer zie ik dat ik niet de enige ben met dit probleem. De reacties onder dat filmpje gelezen met dank aan @WillemP22 voor de URL van dat filmpje.

Dus eigenlijk precies wat hierboven is geschreven, er moeten meetspoelen zijn geplaatst in de meterkast en die moeten zijn aangesloten op de Gateway etc. Ik heb werkelijk geen flauw idee hoe ik dat kan zien en wat dat is, dus daar ga ik me nu dan maar weer in verdiepen. En ik zie dat het zowel qua productie als consumptie niet is afgerond in de app dus ik zal uit gaan moeten vogelen wat ik dan allemaal in moet stellen.

[ Voor 21% gewijzigd door Barca op 08-12-2024 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@Barca kijk ook eens in de TS. Staat info over gateway met CT spoelen, inclusief voorbeeld van meterkast waar ze zitten en hoe ze eruit zien.

Lijkt erop dat jij wellicht een standard gateway hebt of een metered zonder aangesloten CT spoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
Barca schreef op zondag 8 december 2024 @ 17:14:
Inmiddels ben ik al een stuk verder. Schijnbaar had ik een verkeerd soort installateursaccount aangemaakt. Ik heb met weer een ander mailadres eindelijk toegang tot mijn eigen systeem voor elkaar gekregen als installateur.

Toen ik eindelijk in de app zat moest ik weer uitvogelen hoe ik mijn telefoon verbind aan de Envoy maar ook dat lukte, gewoon een simpele WiFi verbinding naar de Envoy maar schijnbaar moet je je telefoon dan wel heel dicht erbij hebben ;)

En toen viel mij op dat de configuratie niet is afgerond:
[Afbeelding]

Bij de reacties op het YouTube filmpje YouTube: Enphase App Explainer zie ik dat ik niet de enige ben met dit probleem. De reacties onder dat filmpje gelezen met dank aan @WillemP22 voor de URL van dat filmpje.

Dus eigenlijk precies wat hierboven is geschreven, er moeten meetspoelen zijn geplaatst in de meterkast en die moeten zijn aangesloten op de Gateway etc. Ik heb werkelijk geen flauw idee hoe ik dat kan zien en wat dat is, dus daar ga ik me nu dan maar weer in verdiepen. En ik zie dat het zowel qua productie als consumptie niet is afgerond in de app dus ik zal uit gaan moeten vogelen wat ik dan allemaal in moet stellen.
Yep. Daar waar je productiemeter en consumptiemeter ziet staan, worden de meetspoelen ( voor insiders CT’s (current transformers)) genoemd. Die dingen kom je bij bijna elk omvormer merk of laadpaal-merk tegen.
https://www.solar-bouwmarkt.nl/stroomspoel-100a.html
Zoals de naam aangeeft meten ze de stroomsterkte en geven de waarde met signaal met een factor 2500 kleiner, bij de Enphase ct’s, door aan de Gateway…enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
Sjamo schreef op zondag 8 december 2024 @ 17:04:
Is de meting van Enphase middels de spoelen wat jullie betreft min of meer accuraat? Hier vind ik het vaak slecht, ondanks vrij grondige calibratie.
Nauwkeurig genoeg voor de toepassing, zou ik zeggen. Het is geen high-end meetapparaat, maar een eenvoudig ding met een kostprijs van een paar euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dollyking
  • Nu online

dollyking

duck tape

iemand een idee hoe je AI optimalisatie kan beinvloeden?
ik heb 22 omvormers met IQ8 en een 5P batterij, met het dynamisch stroom tarief zou hij op de goedkope uren van het net moeten laden.
afgelopen nacht was het 0.19ct en nu overdag circa 0.30ct maar het systeem doet daar niets mee.
is er iemand met een 5P die daar andere ervaringen mee heeft?
kan je bijvoorbeeld een bandbreedte instellen om te laden en ontladen bij bepaalde tarieven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M Raafs
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:43
dollyking schreef op maandag 9 december 2024 @ 10:26:
ik heb 22 omvormers met IQ8 en een 5P batterij, met het dynamisch stroom tarief zou hij op de goedkope uren van het net moeten laden.
afgelopen nacht was het 0.19ct en nu overdag circa 0.30ct maar het systeem doet daar niets mee.
kan je bijvoorbeeld een bandbreedte instellen om te laden en ontladen bij bepaalde tarieven?
Heb hier een vergelijkbare situatie (14x IQ8 en een 5P op AI), maar bij mij heeft hij hem wel vanochtend rond 3:00-4:00 opgeladen. Volgens mij kun je verder niks instellen, en ben je overgeleverd aan de software van Enphase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skiwi
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:06
Vergelijkbare vraag omtrent de AI optimalisatie met 24xIQ7 en een 10T batterij. Vaste contract loopt in maart af en aan het testen met de AI optimalisatie.

Voorbeeldje van afgelopen 7 november waar ik de batterij 's nachts van het net zie laden, en tijdens de ochtenduren weer zie ontladen. In de middag bij lagere tarieven weer aan het laden, om tijdens avondeten weer naar het net te ontladen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0jsmBa3dSi9zMfvupp9_lMw3Q_U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/M9G1mED7aWr25kFHBg2GDHFT.png?f=fotoalbum_large

Idealiter zou ik (mogelijk gevoelsmatig) liever de batterij willen gebruiken voor eigen verbruik. Dat centenwerk met laden/ontladen en het daarbij behorende verlies en batterij afschrijving qua laad cycli zie ik persoonlijk liever anders, en wel:

in de periodes met weinig/geen zon de batterij laden op het goedkoopste moment van de dag, en dan op duurdere momenten zelf gebruiken. Lijkt er niet op dat dit mogelijk is, of wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dollyking
  • Nu online

dollyking

duck tape

Dan is die van jou als een stuk slimmer.
Maar goed, e.e.a. staat nog in de kinderschoenen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iLH5fIVLNDuAANrbA2-pv_eE2P4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/L54viKv6fA9DGQbGLovBfKZs.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skiwi
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:06
dollyking schreef op maandag 9 december 2024 @ 12:23:
[Afbeelding]
Hmm, ik zie toch duidelijk een groot import & verbruik blok in je gedeelde grafiek in de late avonduren wat erg overeenkomt met het batterij laden in mijn grafiek. Weet je zeker dat dat niet de batterij in gaat? Heb zelf geen ervaring met de 5T helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:47

Initial G

f.k.a. GKLQuake

dollyking schreef op maandag 9 december 2024 @ 12:23:
[Afbeelding]
Familielid van mij heeft 2 5P's en die deden ook nagenoeg niks. Het blijkt dat er een bug is en dat je geen handmatige laad tijdsperioden van de dag moet invoeren voor grid chargen in "battery settings" in enlighten, dan doet de AI optimization niks. Heb je daar toevallig iets ingevuld staan?

( https://enlighten.enphaseenergy.com/systems/#######/details (####### vervangen door sitenummer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zie ik nu net op YouTube, de IQ PowerPack 1500:
https://www.youtube.com/watch?v=Etmmuka69j0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Beste powerbank :)
USD 1549 :o

Meer info: https://enphase.com/homeowners/portable-energy

Specs: https://enphase.com/homeo...ble-energy/specifications

[ Voor 10% gewijzigd door Pazo op 09-12-2024 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:47

Initial G

f.k.a. GKLQuake

Weet iemand dit? Kun je met de aangekondigde 5p flexphase (driefasen dus) de capaciteit van 5kWh benutten met een belasting op slechts 1 fase?

Ik ging daar eigenlijk van uit, maar het zal wel 1/3 van de capaciteit zijn. Dit gezien het vermogen per fase ook maar 1/3 is met 1.28kW en tevens omdat er nergens wordt gerept hierover in de communicatie vanuit Enphase. Zie https://enphase.com/de-de...y-5p-flexphase-data-sheet

Als dit inderdaad niet zo is, dan is er eigenlijk geen voordeel t.o.v. 1x een normale 5P per fase voor in totaal 15kWh. (ik snap dat je met de 5P ook 5 en 10 kWh 3F kunt benutten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
dollyking schreef op maandag 9 december 2024 @ 10:26:
Ik weet niet wat de exacte bandbreedte momenteel is, maar mogelijk is die delta van 11 ct te weinig om op te handelen. Binnen die AI algorithme wordt ook afschrijving (max ca. 400 laadcycli/jaar) en de verliezen meegenomen. Momenteel kun je de delta nog niet zelf ingeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
Initial G schreef op maandag 9 december 2024 @ 23:58:
Weet iemand dit? Kun je met de aangekondigde 5p flexphase (driefasen dus) de capaciteit van 5kWh benutten met een belasting op slechts 1 fase?

Ik ging daar eigenlijk van uit, maar het zal wel 1/3 van de capaciteit zijn. Dit gezien het vermogen per fase ook maar 1/3 is met 1.28kW en tevens omdat er nergens wordt gerept hierover in de communicatie vanuit Enphase. Zie https://enphase.com/de-de...y-5p-flexphase-data-sheet

Als dit inderdaad niet zo is, dan is er eigenlijk geen voordeel t.o.v. 1x een normale 5P per fase voor in totaal 15kWh. (ik snap dat je met de 5P ook 5 en 10 kWh 3F kunt benutten)
Goeie vraag ! Maar ik denk het eigenlijk van wel. Ik verwacht dat er 1 battery is waar 6 micro’s hun energie uit putten…2 per fase. Ik verwacht, maar moet het ook nog zien, dat als je op 1 fase verbruik hebt…dat ie dan 5 kWh beschikbaar heeft en niet 1/3 daarvan. Maar leeg is leeg…dan is er niets meer te vergeven voor welke fase dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiekikowan
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:15
Hoi, ik zit met een vraagje... Ik heb 2 reeksen van 6 panelen met Enphase op het dak liggen. Nu heeft de installateur in 1 van de reeksen een typo in de naam gemaakt :( In plaats van `Voorkant` staat er `1Voorkant`. Kan ik deze naam ergens zelf aanpassen? Of moet dat echt met een installer-account? Mijn installateur is natuurlijk failliet namelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dollyking
  • Nu online

dollyking

duck tape

hiekikowan schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 09:01:
Hoi, ik zit met een vraagje... Ik heb 2 reeksen van 6 panelen met Enphase op het dak liggen. Nu heeft de installateur in 1 van de reeksen een typo in de naam gemaakt :( In plaats van `Voorkant` staat er `1Voorkant`. Kan ik deze naam ergens zelf aanpassen? Of moet dat echt met een installer-account? Mijn installateur is natuurlijk failliet namelijk...
kan als het goed is ook met je home owner account, op de PC naar enlighten gaan, daar staat bij system "array builder" daar kan je het wijzigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a2aan
dollyking schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 12:35:
kan als het goed is ook met je home owner account, op de PC naar enlighten gaan, daar staat bij system "array builder" daar kan je het wijzigen.
Zelf ben ik ook (alleen) home owner, en als ik naar Enlighten ga, zie ik in het menu onder System alleen Site Details, Reports, Devices en Live Status.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiekikowan
dollyking schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 12:35:
[...]

Ik zie onder systeem geen Array Builder terugkomen. Nu even verder zoekend suggereert https://support.enphase.c...e-do-I-go-to-build-arrays ook dat je dit als consument niet zelf kunt... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dollyking
  • Nu online

dollyking

duck tape

hiekikowan schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 16:09:
[...]

Ik zie onder systeem geen Array Builder terugkomen. Nu even verder zoekend suggereert https://support.enphase.c...e-do-I-go-to-build-arrays ook dat je dit als consument niet zelf kunt... :(
vreemd, net nog even gekeken op het tandwieltje en dan bijna helemaal naar beneden scrollen, ik kan geen inverters toevoegen / wijzigen. maar naam, layout en achtergrond plaatje (luchtfoto) kan ik veranderen.
Zal ik dan geen home owner account hebben >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pk128934
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 30-03 17:43
Ik heb momenteel 16 panelen op IQ7A omvormers zitten met een simpele (non-metered) Envoy. Aangezien de salderingsregeling over 2 jaar toch echt gaat sneuvelen en ik nu flink teveel produceer, wil ik maatregelen gaan nemen. Mijn huidige contract (ook nog 2 jaar) rekent geen terugleverboete, maar ik lees dat die niet bij wet verboden gaan worden.
In de zomer kan ik af gaan romen met aircos eventueel of dmv een straalkachel in de openlucht, maar ik voel meer voor zero export. Dat kan met een nieuwe softwareversie en een metered Envoy heb ik gelezen.
Weten jullie of die nieuwe software al in NL is uitgerold?

Daarbij vraag ik me dan ook af...Zero export is leuk, maar er zit een addertje onder het gras. Stel dat mijn 16 panelen op een x moment 3000 Watt terugleveren en mijn verbruik eigenlijk maar 200 is, dan schaalt het systeem terug tot 200 Watt. Prima.
Maar eigenlijk wil ik dan weten dat er nog 2800W potentie is en ik bv een airco zou kunnen inschakelen of een boiler op zo'n moment.Voorziet een nieuwe API daarin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:34
hiekikowan schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 09:01:
Ik heb geen oplossing voor de naamswijziging maar misschien heeft hij het het express gedaan?
Zodat 1Voorkant boven Achterkant staat zodat de voorzijde boven de achterzijde staat in een lijstje.
Ik noem maar iets hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hiekikowan
hiekikowan schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 16:09:
[...]

Ik heb support even gemailed en die hebben het aangepast :) Vooralsnog hoef ik dus nog niet op zoek naar een nieuwe installateur iig :)
mike123 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 18:33:
[...]

Ik heb geen oplossing voor de naamswijziging maar misschien heeft hij het het express gedaan?
Zodat 1Voorkant boven Achterkant staat zodat de voorzijde boven de achterzijde staat in een lijstje.
Ik noem maar iets hoor.
Ook na de aanpassing door support is de volgorde in de app gewoon onveranderd, dus gelukkig lijkt de naam verder geen invloed te hebben op volgordes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@hiekikowan Als je geen installateur hebt kan je, zoals zovelen hier, ook een bedrijfsaccount aanmaken en je eigen systeem daaraan toekennen zodat je zelf alles kunt regelen. Zie FAQ in de TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Ik heb helaas een probleem met mijn PV: last van kortsluiting.

Kreeg vandaag een mailtje dat er geen productie was. Na controle bleek dat er sinds 6 december niets meer gebeurde (leuk dat je pas na 5 dagen geen productie bericht krijgt), en was de aardlek van de PV eruit. Die weer aangezet, maar na ongeveer een minuut schoot deze er weer uit, alsmede ook 2 hoofdschakelaars, dus 2 complete fasen lagen eruit.

Omdat het zo veel geregend had de laatste dagen / rond 5 december, dacht ik gelijk aan vocht. Ik heb op het platte dak van de aanbouw in juli 6 extra panelen gelegd en die via een junkbox / kabeldoos aan de zijkant van het huis bevestigd, waarbij de YMVK kabels van het schuine dak en die van de aanbouw bij elkaar komen en dan naar de meterkast zijn. Die zit open en bloot aan de zijkant van het huis, maar zou waterdicht moeten zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TsF8iqR6AKmiQ-IqfU7SmE6qBes=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YgQNhSreWhuoPkz3Dj8ebLVg.jpg?f=fotoalbum_medium

Dus net het dak op geweest, kabeldoos open gemaakt en ja wel: vocht. De druppels lagen helaas op het VD draad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H5WaWVAKmEkwGEs5DWuEhE5tkiY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/DrEtGjoIRmPNhCGCSEbKZzHp.jpg?f=user_large

OK, maar dat is dan wel de oorzaak lijkt mij, fijn om te weten. Alles droog gemaakt (met perslucht), alle wago's vervangen door nieuwe / droge uit de schuur om zeker dat daar geen vocht in zit. Boel weer in elkaar zet, aardlek van de PV weer om en na ca 1 minuut (als de micro's beginnen de produceren) helaas weer 'pats'. Aardlek eruit alsmede 2 fasen / 2 hoofdschakelaars.

Ik hoor trouwens ook echt een 'pof' uit de aardlek van de PV. Ik heb de groepenkast open gemaakt en de betreffende aardlek bekeken, maar kan visueel niets bespeuren dat er evt iets mis mee is.

Iemand nog een idee hoe ik dit verder kan 'troubleshooten'?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Pazo Wat een klap geeft zo'n drie fase automaat als die er uit klapt. Ik zie geen dopjes op de schroeven van de kabeldoos, dan daar water door naar binnen komen?

Ik zou eerst alle Wago's los halen zodat er geen micro's meer aan zitten. Dan automaat aanzetten. Ik verwacht dat de automaat dan aan blijft. Dan de oude string aansluiten en weer controleren. Blijft hij aan staan dan de andere string (zonder de oude string) aansluiten. Op die manier kun je pinpointen in welke richting je moet zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@Eddie_ ja het verbaast mij vooral dat er twee fasen / hoofdgroepen volledig uitklappen.
Ik ga nu de YMVK kabel richting het huis / groepenkast loskoppelen, zodat de twee groepen micro's van het schuine dak en platte dak niet meer aangesloten zitten.
Er zitten dan wel nog wel groepen micro's van de voorkant en van het garagedak gekoppeld, dus hopelijk blijft de boel dan wel werken, en kan ik het probleemgebied dus verkleinen.

Wordt vervolgd...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sandergar
@Pazo Alle Wago's ook zo draaien/plaatsen dat eventueel vocht eruit loopt? Alle Wago's omhoog richten zoals bij de bruine aders. De Wago van de grijze aders is een mooie opvangbak van vocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ben even voorbij gegaan aan de hoofdzekeringen die er uit geklapt waren. Uit welke automaten bestaan die hoofdzekeringen? Ik verwacht 3 x C25. En welke/wat voor automaat heb je voor je Enphase systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
sandergar schreef op woensdag 11 december 2024 @ 15:04:
@Pazo Alle Wago's ook zo draaien/plaatsen dat eventueel vocht eruit loopt? Alle Wago's omhoog richten zoals bij de bruine aders. De Wago van de grijze aders is een mooie opvangbak van vocht.
Ja inderdaad, dat had ik ook al bedacht, want bij de grijze is duidelijk water in gelopen.

Ik heb ze net losgehaald, handel weer aangezet en de boel blijft tot op heden draaien lijkt het.
Dus dan het probleem is inderdaad in die kabeldoos. Ik verwacht dat de overige panelen zo wel gaan produceren, ook al zal het met dit grijze weer minimaal zijn.

Voor nu laat ik het even zo, heb verder niet zo veel tijd meer vandaag, ga van het weekend wel weer verder prutsen / zoeken. Bedankt voor de input so far.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Eddie_ schreef op woensdag 11 december 2024 @ 15:11:
Ik ben even voorbij gegaan aan de hoofdzekeringen die er uit geklapt waren. Uit welke automaten bestaan die hoofdzekeringen? Ik verwacht 3 x C25. En welke/wat voor automaat heb je voor je Enphase systeem?
Ja 3x C25.
En de aardlek van de Gateway / PV is een Chint B16

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dat vocht in de kabeldoos kan het probleem eigenlijk niet geweest zijn. Dat zorgt niet voor een sluiting tussen fasen en/of nul. Uiteraard is vocht en elektra een slechte combinatie, dus goed dat je daar ook actie op onderneemt. De tip van @sandergar is een hele goede. Die had ik wel bedacht toen ik de foto zag maar daarna al weer vergeten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:29
Eddie_ schreef op woensdag 11 december 2024 @ 15:14:
Dat vocht in de kabeldoos kan het probleem eigenlijk niet geweest zijn. Dat zorgt niet voor een sluiting tussen fasen en/of nul. Uiteraard is vocht en elektra een slechte combinatie, dus goed dat je daar ook actie op onderneemt. De tip van @sandergar is een hele goede. Die had ik wel bedacht toen ik de foto zag maar daarna al weer vergeten :)
Inderdaad, ook wel jammer dat die YMVK kabel van rechts niet eerst met een U-bochtje naar onder de lasdoos is gemonteert. En zie ik daar nu duct-tape om de wartels? :?
Je kent toch wel het gezegde: "If you can't fix it with duct-tape you're not using enough duct-tape"? :+

Vaak wordt voor dit soort toepassingen een gietmof gebruikt. Al kan uit de aanpak volgens @Eddie_ best iets heel anders komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Batilan schreef op woensdag 11 december 2024 @ 18:23:
[...]

Inderdaad, ook wel jammer dat die YMVK kabel van rechts niet eerst met een U-bochtje naar onder de lasdoos is gemonteert. En zie ik daar nu duct-tape om de wartels? :?
Je kent toch wel het gezegde: "If you can't fix it with duct-tape you're not using enough duct-tape"? :+

Vaak wordt voor dit soort toepassingen een gietmof gebruikt. Al kan uit de aanpak volgens @Eddie_ best iets heel anders komen.
Ja die ducttape was extra omdat de ymvk kabel niet helemaal lekker in de kabeldoos / door de wartel wilde.
Maar ik ga dit probleem tackelen: ik heb een kabeldoos besteld welke ip68 (dompel waterdicht) met wartels die geschikt zijn voor ymvk kabels. Kost wel €30 maar dan hoop ik wel een betere doos te hebben die echt waterdicht is.

https://www.bol.com/nl/nl...r-zwart/9300000185581783/

Pagina: 1 ... 29 ... 48 Laatste