Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 12-06 20:51
Pazo schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 15:27:
@[Mad Max] geen enkel probleem. Onlangs hier nog een half uurtje stroom in de hele straat eruit geklapt. Boel start daarna gewoon weer op. En anders zet je het zelf met de aardlek uit.
Blijkbaar hebben de Gateways uit 2019 (heetten het toen nog Envoys?) wel de neiging om snel(ler) stuk te gaan als de spanning er 'zomaar' af wordt gehaald. Nou kan je dat misschien maar beter zo vroeg mogelijk hebben, zodat vervanging nog binnen de garantie valt?!

Verder is het een beetje de vraag hoeveel slechter het (voor niet alleen de Gateway, maar ook de Qrelay, en de micro's) is om vanuit vol vermogen naar 0 te gaan, t.o.v. uitschakelen op een moment dat er geen/weinig opwek is. Maar in principe zou alles er gewoon tegen moeten kunnen, natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo_nl
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-05 09:41
Dan zet je de zooi uit als de zon nog niet schijnt sochtends. Alles wat op een computer lijkt fijn afsluiten. Zet daarna de hoofdschakelaar uit. Kun je alles fijn laten zitten.

[ Voor 15% gewijzigd door JoJo_nl op 23-10-2024 16:49 ]

If something sucks make it better...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoJo_nl
HarryVSjoris schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 23:20:
[...]
Over installeren wel ja, maar ik wil hem verplaatsen, of zeg je gewoon draden eruit verplaatsen en weer aansluiten?
Eerst de automaten/onderbrekers uit zetten. Verplaatsen interconnect er tussen en aansluiten. Dan alles weer aan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E.D.
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-05 17:19
Bijzondere situatie vandaag aangetroffen in mijn 3 jaar oude PV enphase systeem. Al enkele weken een IQ7+ micro omvormer welke geen vermogen meer leverde. Vandaag kreeg ik nieuwe omvormer en in overleg met installateur deze vervangen. Dit ging echter bijzonder moeilijk
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AcUiJtsuNYX6TynoJFLSFoyy8L4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/grQtNxzxzPf4ZVhfmaXLydgH.jpg?f=fotoalbum_large
De IQ cable van paneel naar omvormer was helemaal vast/kapot gesmolten. Bij poging de stekker los te maken uit omvormer is deze gebroken 💪🏻
Is dit een bekend probleem? Wat is de oorzaak?
De PV installatie is aangelegd door installateur met allemaal enphase onderdelen.
Ik schrik hier van aangezien de installatie nog niet oud is en er ook panelen op mijn woonhuis liggen met daaronder slaapkamers voor jonge kinderen. Ik dacht met micro’s voor meest veilige optie te zijn gegaan maar wordt niet zo blij nu in zie dat er aan de DC kant het een en ander gesmolten is… de kabel zat goed gemonteerd aan beide zijde zaten de clips erop, micro hing netjes aan bovenste rail… graag jullie visie/ervaring?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 10:34
Nog nooit meegemaakt. Als dit DC zijde is dan denk ik dat er toch een DC stekker niet goed zat. Of dat de installateur zelf een minder compatible MC4 stekker op de kabel geplaatst had.

Welke panelen liggen er bij je op het dak?

(Enphase is gewoon één van de veiligste PV systemen mits fatsoenlijk aangelegd)

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:05

The Zep Man

🏴‍☠️

E.D. schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 22:55:
Ik schrik hier van aangezien de installatie nog niet oud is en er ook panelen op mijn woonhuis liggen met daaronder slaapkamers voor jonge kinderen. Ik dacht met micro’s voor meest veilige optie te zijn gegaan maar wordt niet zo blij nu in zie dat er aan de DC kant het een en ander gesmolten is…
Meest veilig != Er kan niets gebeuren. Naast wat gesmolten is, wat is nog meer beschadigd? Als dat niets is, dan zou ik zeggen dat juist het idee van micro-omvormers werkt: je woning en andere micro-omvormers en zonnepanelen zijn niet beschadigd en je installatie bleef doordraaien. Dus zelfs als het fout gaat (waarschijnlijk door brakke installatie), gaat het niet catastrofaal fout.

Garantiegevalletje. Even de andere omvormers controleren op goede verbindingen, micro-omvormer en connector vervangen, en weer door.

[ Voor 22% gewijzigd door The Zep Man op 24-10-2024 09:21 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marnie
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10:45
The Zep Man schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 09:18:
[...]

Meest veilig != Er kan niets gebeuren. Naast wat gesmolten is, wat is nog meer beschadigd? Als dat niets is, dan zou ik zeggen dat juist het idee van micro-omvormers werkt: je woning en andere micro-omvormers en zonnepanelen zijn niet beschadigd en je installatie bleef doordraaien. Dus zelfs als het fout gaat (waarschijnlijk door brakke installatie), gaat het niet catastrofaal fout.
Een gesmolten connector betekent dat deze te heet is geworden. Dat had tot brand kunnen leiden.
De vraag is dus wel waarom deze connectors te heet zijn geworden. Dat hoeft niet het Enphase connector gedeelte te zijn, dat kan ook de connector van het zonnepaneel zijn geweest. Of door de installateur niet correct geïnstalleerd.
Als ik Enphase was zou ik dat wel willen weten en dus willen onderzoeken om dit, waar mogelijk, voor toekomstige installaties te vermijden.
En inderdaad: de gehele installatie controleren, zeker op verbindingen en repareren/vervangen waar nodig.

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:05

The Zep Man

🏴‍☠️

marnie schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 16:08:
Een gesmolten connector betekent dat deze te heet is geworden. Dat had tot brand kunnen leiden.
Waarbij bovenop een dak met pannen er minder brandbaar materiaal is als onder een dak, waar een conventionele inverter vaak geïnstalleerd wordt.
En inderdaad: de gehele installatie controleren, zeker op verbindingen en repareren/vervangen waar nodig.
En het betreffende zonnepaneel zelf, want mogelijk kortsluiting door de gesmolten draden, etc.

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Wellicht contact opnemen met Enphase @E.D. , misschien dat ze dit een interessante casus vinden en willen uitzoeken hoe / wat er gebeurt kan zijn.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoJo_nl
E.D. schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 22:55:
Bijzondere situatie vandaag aangetroffen in mijn 3 jaar oude PV enphase systeem. Al enkele weken een IQ7+ micro omvormer welke geen vermogen meer leverde. Vandaag kreeg ik nieuwe omvormer en in overleg met installateur deze vervangen. Dit ging echter bijzonder moeilijk
[Afbeelding]
De IQ cable van paneel naar omvormer was helemaal vast/kapot gesmolten. Bij poging de stekker los te maken uit omvormer is deze gebroken 💪🏻
Is dit een bekend probleem? Wat is de oorzaak?
De PV installatie is aangelegd door installateur met allemaal enphase onderdelen.
Ik schrik hier van aangezien de installatie nog niet oud is en er ook panelen op mijn woonhuis liggen met daaronder slaapkamers voor jonge kinderen. Ik dacht met micro’s voor meest veilige optie te zijn gegaan maar wordt niet zo blij nu in zie dat er aan de DC kant het een en ander gesmolten is… de kabel zat goed gemonteerd aan beide zijde zaten de clips erop, micro hing netjes aan bovenste rail… graag jullie visie/ervaring?
Al honderden van die stekkers er op gezet en nooit problemen mee gehad.
Kleine analyse van de gebroken stekker: de L kant is behoorlijk heet geworden en enigzins gesmolten. Het metalen klem kokertje vertoont geen oververhitte verschijnselen.
Lastig te zeggen wat het is. Kan te kleine diameter draad aan gezeten hebben, maar dat zou je aan verkleuring kokertje moeten zien. Kan dat zo niet beoordelen vanaf foto. Aan de andere kant kan de meeste draad 70⁰ C verdragen en hoge temperatuur kabel 90⁰. ABS Plastic smelt pas bij 215+⁰ C. Slecht contact kan dat veroorzaken in combi met volle bak aan opwek. Andere optie is een externe factor.
Dus ja is dat wel zeker een originele iq-kabel geweest ? Deze hebben namelijk een minuscuul randje er tussen en de stekker op foto ziet er uit als dat het wel heel strak zit. Scheef er op rammen drukt het kokertje naar binnen en zorgt voor slecht contact. Persoonlijk gok ik op dat dit het probleem is geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Na beter gekeken te hebben is dit daadwerkelijk de DC kant en blijf ik bij mijn verhaal over een verkeerde MC4 stekker (qua compatibiliteit). Ben heel benieuwd wat voor panelen hier liggen en of die ook standaard Staubli hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E.D.
Eddie_ schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 18:31:
Na beter gekeken te hebben is dit daadwerkelijk de DC kant en blijf ik bij mijn verhaal over een verkeerde MC4 stekker (qua compatibiliteit). Ben heel benieuwd wat voor panelen hier liggen en of die ook standaard Staubli hebben.
Het is inderdaad de DC kant, nogmaals alles is van enphase geen gehobby met kringloop materiaal. Er zitten Hyundai 395wp panelen op aangesloten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1OPas8WmSBD8hl6LiUoqnRbOFvY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FJzqgRQCvFUOGHiPFXTzXVbv.jpg?f=fotoalbum_large
Foto stekker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
De rest van de die verloop is wel normaal? Daar is niets gesmolten o.i.d.?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WSiUUcez_EemWf9eIWsxPspRk5U=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/aswRbQWXIlC9DLquf0T8NIFw.png?f=user_large

Mocht die normaal zijn zal het niet zozeer een slechte MC4 verbinding zijn maar is deze adapter niet goed aangeklikt geweest. Hierdoor een slechte verbinding met veel warmte tot gevolg.

Heb je dit ook al kenbaar gemaakt bij Enphase? Denk dat zij ook wel interesse hierin hebben.

[ Voor 36% gewijzigd door Eddie_ op 25-10-2024 14:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-06 18:19
Eddie_ schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 14:40:
[Afbeelding]

Mocht die normaal zijn zal het niet zozeer een slechte MC4 verbinding zijn maar is deze adapter niet goed aangeklikt geweest. Hierdoor een slechte verbinding met veel warmte tot gevolg.

Heb je dit ook al kenbaar gemaakt bij Enphase? Denk dat zij ook wel interesse hierin hebben.
Wat me ook nog interessant lijkt, is of de opbrengst voordat ie defect ging ook al bijzondere waardes liet zien?
Op de Enphase Enlighten website kun je van een willekeurige periode een "filmpje" afspelen zodat je snel ziet of er een paneel ergens op de dag afwijkend gedrag laat zien. (ik meen dat de app dat niet heeft?).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_epPTLPYqwksuD7JbTA5THe6df8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nn6enUIIcZfDrOy9gVV1VwVO.png?f=fotoalbum_large

Kan interessant zijn om dit risico vroegtijdig te detecteren. Ben ook benieuwd hoe dit eruit gezien zou hebben via een warmtebeeld camera :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo_nl
Interessanter zou zijn als je de kabel weerstand continu kan meten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoJo_nl
Eddie_ schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 14:40:
[Afbeelding]

Hij zat goed vastgesmolten zo te zien. Zelfs niet goed aangeklikt zou het niet zo erg er uit komen. Ik denk eerder een defect paneel eerlijk gezegd. Lijkt verdacht veel op een flinke kortsluiting aan DC zijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:15

Onbekend

...

m.theloosen schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 19:45:
[...]

Wellicht kun je met de Power Limiting Production by gateway wel iets inregelen wat voor jouw relevant is. Heb al gezien dat de optie bij mij beschikbaar is. Tip kwam van de week langs via de Green Guys.

YouTube: Enphase batterij icm dynamisch energiecontract en zero export was no...
Met 4 maanden verder zullen er inmiddels al mensen hier zijn die een nieuw energiecontract met terugleverkosten hebben?
Wie heeft al actief met de functie getest om de export van de zonnepanelen op 0 te houden? Werkt dit ook zo goed als in het filmpje wordt uitgelegd? :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unconnected
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:51
Onbekend schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 21:59:
[...]

Met 4 maanden verder zullen er inmiddels al mensen hier zijn die een nieuw energiecontract met terugleverkosten hebben?
Wie heeft al actief met de functie getest om de export van de zonnepanelen op 0 te houden? Werkt dit ook zo goed als in het filmpje wordt uitgelegd? :)
Ik ben vooral benieuwd hoe het er in de toekomst gaat uit zien. De prijzen worden negatief omdat de energieleveranciers verwachten heel veel stroom te krijgen op een zonnige dag. Maar als dan iedereen zijn zonnepanelen uitgooit, wat dan? Dan is er ineens een tekort lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E.D.
JoJo_nl schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 17:56:
[...]

Hij zat goed vastgesmolten zo te zien. Zelfs niet goed aangeklikt zou het niet zo erg er uit komen. Ik denk eerder een defect paneel eerlijk gezegd. Lijkt verdacht veel op een flinke kortsluiting aan DC zijde.
Ja ik kreeg de stekker er met geen mogelijkheid uit omdat deze inderdaad versmolten was met de micro omvormer. Pas met de micro omvormer in de bankschroef kon ik genoeg kracht zetten… 😏 de borglipjes aan beide zijde zaten goed vast, de stekker zat netjes opgelijnd met socket wat dat betreft niks bijzonders naar mijn mening. Er is inderdaad wat verkeerd gegaan aan de DC zijde maar of die aan paneel of omvormer zijde ligt is nog de vraag…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 14:39
unconnected schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 08:57:
[...]

Ik ben vooral benieuwd hoe het er in de toekomst gaat uit zien. De prijzen worden negatief omdat de energieleveranciers verwachten heel veel stroom te krijgen op een zonnige dag. Maar als dan iedereen zijn zonnepanelen uitgooit, wat dan? Dan is er ineens een tekort lijkt me.
je vraag is offtopic... maar hierbij een korte reactie
--------------------------------------------------
en dát is precies wat ze willen. De particulieren er uit drukken, zodat zíj kunnen leveren, maar dan natuurlijk met de volgende toelichting:

Geachte klant,
helaas moeten onze energieprijzen omhoog vanwege ónverwachte (ahumm) inkoopkosten,
en dat komt allemaal omdat aso PV eigenaren het verdommen om ons gratis stroom te leveren,
zodat wij u lagere tarieven kunnen bieden.... wij hopen dat u begrip voor óns heeft.....

[ Voor 5% gewijzigd door Hansieo op 26-10-2024 09:43 ]

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Hansieo schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 09:41:
Geachte klant,
helaas moeten onze energieprijzen omhoog vanwege ónverwachte (ahumm) inkoopkosten,
en dat komt allemaal omdat aso PV eigenaren het verdommen om ons gratis stroom te leveren,
zodat wij u lagere tarieven kunnen bieden.... wij hopen dat u begrip voor óns heeft.....
Wat is hier precies mis mee? Ik heb liever dat de grote energiemaatschappijen 'gezonde' winst maken (die ze ook nog weer kunnen herinvesteren in duurzaamheid), dan dat graaiende particulieren 15+% winst maken m.b.v. subsidies, en overheidsmaatregelen die de energiemaatschappijen dwingen hun extra kosten te verhalen op mensen die geen zonnepanelen kunnen plaatsen/betalen. Gelukkig hebben we nu terugleverkosten, want als we op de overheid moeten wachten om de salderingsregeling af te schaffen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo_nl
Inderdaad niet bevorderlijk voor het moderniseren van het elektranet. De subsidies waren bedoeld om het proces te versnellen, niet om mensen winst te laten maken. Hetzelfde zie je bij de EV's. Kwestie van de verkeerde kijk op zaken. Uiteindelijk komt het op eigen bord terecht samen met de cigaren uit eigen doos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E.D.
Batilan schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 15:12:
[...]

Wat me ook nog interessant lijkt, is of de opbrengst voordat ie defect ging ook al bijzondere waardes liet zien?
Op de Enphase Enlighten website kun je van een willekeurige periode een "filmpje" afspelen zodat je snel ziet of er een paneel ergens op de dag afwijkend gedrag laat zien. (ik meen dat de app dat niet heeft?).

[Afbeelding]

Kan interessant zijn om dit risico vroegtijdig te detecteren. Ben ook benieuwd hoe dit eruit gezien zou hebben via een warmtebeeld camera :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5fXfF3SHid7ygyXBUY4NsA8oGFM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rRsPEGqEB83OXewJox1vSmha.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hURg-Xq1MnsPCqC1mhEZOSLaGis=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CaFdHpD9Ztqw3pARtvZC8AgL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R2s6JLkP1p_bZEpFqVaR-qkuWqU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MmsS2z1Cm4kB805xqMVxkHGH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Np9dD1lAjwxvODzDQmjPE3YW10s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KYCnpcayiNFnWb42FcKgMCWu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jn59MlKrSS5QfC1XuQaVhkTxMcM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w8O7vbDDQ1Q4BrpXV9nMrGds.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
Thx! 'Mooi' om te zien: in 4 dagen tijd dus van normale opbrengst naar volledig defect? Lijkt me een leuke om een waarschuwing voor te maken in HA. :) (een stuk lastiger als je overtrekkende schaduw hebt :) )

Hoe lang 'draaide' de installatie al?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E.D.
Pazo schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 16:30:
Wellicht contact opnemen met Enphase @E.D. , misschien dat ze dit een interessante casus vinden en willen uitzoeken hoe / wat er gebeurt kan zijn.
Enphase inderdaad benaderd, sowieso willen ze de kapotte micro retour… ik ben benieuwd naar de oorzaak gezien de mogelijke gevolgen op de rest van de installatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
In eerste instantie zou ik zeggen: incident! Maar ik snap dat jij dat wel anders ziet.

Ben nog steeds benieuwd of die verloop wel gewoon goed is. Mocht dat zo zijn dan kun je een "defect" paneel wel wegstrepen.

@JoJo_nl Hoe zou een defect paneel dit kunnen veroorzaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper_NH
  • Laatst online: 11:13
Mijn energiecontract loopt af per 1 januari a.s. Is het met zonnepanelen en hybride warmtepomp nog zinvol om een contract met normaal en daltarief af te sluiten? Of is een enkel tarief interessanter gezien over een jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Skipper_NH schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 16:48:
Mijn energiecontract loopt af per 1 januari a.s. Is het met zonnepanelen en hybride warmtepomp nog zinvol om een contract met normaal en daltarief af te sluiten? Of is een enkel tarief interessanter gezien over een jaar.
Verkeerde topic ?
Kijk hier maar eens: Themaforum: De Energierekening

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper_NH
Nope. Daar wordt weinig hierover gesproken. Ik heb Enphase sinds kort dus hoop hier wat goed bruikbare reacties te krijgen.
Vanwege salderen geen zero export profiel voorlopig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07:46
Skipper_NH schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 18:56:
Nope. Daar wordt weinig hierover gesproken. Ik heb Enphase sinds kort dus hoop hier wat goed bruikbare reacties te krijgen.
Enphase’ producten hebben geen directe relatie met je energierekening. Er zijn tal van topics die over de keuze van je energierekening gaan. Indit topic bespreken we de ins en outs van Enphase.
De keuze van energieleverancier is voor iedereen een andere afweging. Dal- normaal, enkel of een dynamisch tarief hangt vooral af wanneer je verbruikt en of je iets hebt wat je makkelijk kunt sturen zonder in comfort in te leveren (ev, batterij, boiler e.d.) Dus maakthet niet uit of je Enphase, SolarEdge, Goodwe of nog wat anders hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Skipper_NH schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 18:56:
Dan nog hoort je vraag daar terecht, als er (nog) niet over gesproken wordt staat het je vrij een nieuw topic op te starten om over dit onderwerp de discussie te starten.
Het hoort in ieder geval niet in het Enphase topic thius.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper_NH
Duidelijk allemaal. We agree to disagree. On topic dan maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skamn
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 12:11
Ik kom hier toch niet helemaal uit ondanks het proberen te vinden hier in het topic / bij enphase documentatie, wellicht kunnen jullie helpen:

In februari loopt mijn energiecontract af (nu nog zonder teruglever kosten), dus zoek ik nu hoe ik het meest voordelig uitkom qua stroom.

Ik heb een Enphase installatie met metered gateway en 10 panelen, maar zonder thuisbatterij. Ik overweeg om over te gaan naar Tibber. Kan je dan de zonnepanelen automatisch laten afschakelen bij negatieve prijzen? Ik kan in de Enphase app op dit moment nergens een dynamisch tarief instellen. Of is dit alleen voor gebruikers met Enphase batterij?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
Update (of beter samenvatting incl. laatse informatie)

Ik heb nu ~5 jaar een Zonneplan 3F met 2x string á 9 panelen.(5.700wp Z/W)
En ~2 jaar het 3F Enphase systeem met 4 panelen per fase (4.800wp Z/O),

Vanaf ca september 2024 zie ik op mijn P1-uitlezer (HomeWizzard) dat mijn systeem zónder opwek een minimale rimpel heeft. (is altijd zo geweest)
Zodra echter de Enphase gaat opwekken, gaan alle 3 mijn fasen stuiteren ter grote van het opgewekte vermogen. (was nooit)
(zie printscreens voorbeelden waarvan ik er vele heb in verschillende toestanden)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1l09hOcyY1Popv3ohIlaQtMg1rc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xTKzyNQ2jdotXbPFksPRiZZ6.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kF-Y2c77CJv-8vooCPt6C0Q7C-o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R8WrPxLbSWp0NwYZbKQBNtgS.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JFayyjf7Us-bKDTkPEzmjPebpL4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mOCfmEM85HjbBt6PbxuHDTmm.jpg?f=fotoalbum_large

Loopt het opgewekte vermogen op tot boven ca 500Watt (per fase) dan neemt het stuiteren geleidelijk af, om vervolgens in een minimale rimpel over te gaan.

Mijn éérste verdachte was het Q-relais, dus deze er even tussen uit genomen, maar dit hielp niet.
Vervolgens mijn 3 F apparatuur (Zappi autolader, Inductieplaat, Doorstroom, Zonneplan omvormer) uitgeschakeld maar dit gaf geen oplossing.

Druk ik op op de Q-Relais test-button, dan is het kortstondig GOED… (dat is natuurlijk de reset tijd).

Enphase tast (tot nu toe) nog in het duister, en kan het ook niet zien omdat hun meetinterval 5 minuten is.. ofwel 300Sec.
De HomeWizzard (betaalde 3F versie) kan echter per/sec loggen en dan zie je het duidelijk.
De slimme ENEXIS meter laat, in de “actueel vermogen” stand, óók het stuiteren zien.

Enexis wilde graag printscreens zien om het te bekijken, maar tot op heden nog geen reactie.
( en staat weer op de agenda na de aanpassingen van Enphase)

Enphase heeft:
De regio aangepast, zou nl op Engeland???? hebben gestaan en niet op Nederland.
(meen mij iets te herinneren dat gezien ik dicht tegen Duitsland aanzit, dat het beste was??)

Hebben de software van de Gateway aangepast/update.
Hebben de software van de IQ7A’s geupdate.
Hebben een “clash” met de recente Enphase uitbreiding (110mtr draad tussen ons..)
met mijn buur installatie geblokkerd.
(wel toevallig dat mijn probleem begon ca op de zelfde tijd als de uitbreiding van mijn buren..)

Het probleem bleef (blijft) en de volgende stap was Ferriet-kernen plaatsen.
Welnu, afgelopen weekeinde binnengekomen, ruimte gemaakt én geplaatst met 3+3 windingen.
(én tussen de 3 paneel groepen en Q-relais 3x een aparte schakelaar geplaatst)

Helaas heeft het niet geholpen….

Alles groepen weer uitgehad (3F apparatuur én alle gewone) behalve de Enphase… stuiteren bleef.

Schakelaar F1 +F2+F3 uitgedaan, stuiteren weg (groene lampjes op Q-relais bleven aan)
F1 aan >>> alles nog oke en ik zie opwek met minimale rimpel…
F2 erbij…. F#*@ stuiteren begint weer
F2 uit, alles ok…. en F3 erbij>>> F#*@ stuiteren begint weer.
Alleen F2 óf F3 aan en alles ok.
Het probleem begint dus als er 2 of 3 fasen gaan opwekken.

Schiet mij maar lek.
Strakes Enphase weer op de hoogte brengen/updaten over de laatste testen met de schakelaars.

[ Voor 15% gewijzigd door Hansieo op 29-10-2024 10:55 ]

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Wat een gedoe @Hansieo . Zou daar ook aardig gefrustreerd van worden. Al zoveel geprobeerd en steeds hoop je dat je de oplossing gevonden hebt, maar helaas.
Maar goed, zowel Enexis als Enphase zijn er dus wel mee bezig. Weinig meer kan je momenteel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skamn
Dank, op basis van het tweede document is de accu dus optioneel, alleen krijg ik als ik een import tarief wil toevoegen nergens de mogelijkheid om een dynamisch tarief te selecteren zoals ze zeggen in het voorbeeld..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
Hansieo schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 10:52:
:
Hebben een “clash” met de recente Enphase uitbreiding (110mtr draad tussen ons..) met mijn buur installatie geblokkerd.
(wel toevallig dat mijn probleem begon ca op de zelfde tijd als de uitbreiding van mijn buren..)
:
Deze wekte al mijn interesse voordat ik de 'toevallig' regel las, wat bedoel je precies met de 'buur installatie' en de "clash"? En hoe is deze "geblokkeerd"?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Skamn schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 10:58:
[...]

Dank, op basis van het tweede document is de accu dus optioneel, alleen krijg ik als ik een import tarief wil toevoegen nergens de mogelijkheid om een dynamisch tarief te selecteren zoals ze zeggen in het voorbeeld..
Dat durf ik je niet te zeggen, ik heb zelf nog een vast contract lopen dus bij mij staan er vaste piek- en daltarieven in geconfigureerd, daar ga ik niet aan sleutelen. Ik heb de optie 'opnieuw instellen' er staan, wellicht dat je dan die mogelijkheid mbt dynamische tarieven wel krijgt, maar dat ga ik dus niet proberen want dan ben ik alles kwijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
@Hansieo Wat als je alle twaalf panelen op de eerste fase aansluit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
Batilan schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 11:00:
[...]

Deze wekte al mijn interesse voordat ik de 'toevallig' regel las, wat bedoel je precies met de 'buur installatie' en de "clash"? En hoe is deze "geblokkeerd"?
Enphase zag dat er wat "speelde" tussen míjn Enphase en de Enphase van mijn buurman die ergens einde Juli als uitbreiding geplaatst is. (waar ergens mijn stuiters begonnen, maar kan niet precies pinpointen)

De kabel afstand is ca: mijn oprit> zijwaards> zijn oprit en dus ca 110mtr, wat volgens Enphase té ver zou zijn om storingen te kunnen geven, maar ik heb dus alsnog Ferriet kernen geplaatst.

Hoe die blokkade er uitziet? geen idee wat ze hebben gedaan (software).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
Eddie_ schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 11:37:
@Hansieo Wat als je alle twaalf panelen op de eerste fase aansluit?
Goed idee, maar dan komt er teveel op één fase (met zonneplan erbij...)
Ik zou natuurlijk de Zonneplan uit kunnen schakelen....

Mag je zomaar de 3 fase draden van het dak aan elkaar knopen?? (ivm de bestaande config?)

En dan de 3 draden tezamen onder één Q-Relais (ingang) aansluiting?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Zoals de zon nu is kan je zelfs die van Zonneplan aan laten staan. :) Maar uitzetten mag/kan natuurlijk ook.

Ik zou niet alle drie samenvoegen in het IQ relais. Even een lasdoos buiten de groepenkast (of heel stiekem iets met Wago's in de groepenkast, omdat het toch tijdelijk is). En inderdaad de drie fase draden samenvoegen, dat kan probleemloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
lol, niet op Q-relais... was ik ook niet van plan.... maar ik heb nog stevige kroonstenen

even nog Enphase afwachten... die zouden terugbellen... :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
@Skamn staat er bij jou dan wellicht al iets ingesteld? Zo ja, verwijderen en dan nogmaals naar die optie gaan. Dan krijg je, als het goed is, de vraag of je een dynamisch tariefcontract hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WillemP22
Skamn schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 10:58:
[...]

Is nog niet beschikbaar voor die situaties waarbij alleen pv aanwezig is, althans dat is me een maandje geleden verteld. De enige functionaliteit zou dan ook zijn dat ie de zonnepanelen uitzet in geval van negatieve all-in prijzen. Omdat die zo zeldzaam zijn is dat nog geen prioriteit bij Enphase, helaas. Lijkt me simpel te implementeren, mits je de software kent natuurlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door WillemP22 op 29-10-2024 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkfujita
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:23
Ben aan het twijfelen tussen de IQ8AC of de IQ8HC. Verder ook aan het twijfelen of ik de 440Wp of de 445Wp zou gaan. Beide zouden kunnen volgens de spreadsheet. Het gaat over de JA Solar JAM54D40 Black Frame Bifacial N-Type glas - glas serie.

Kosten (winkelman zonnepanelen):
440wp = 63 EUR
445 = 66 EUR
IQ8AC = 119 EUR
IQ8HC = 125 EUR

Vraag me af of 445 (tov 440) met de HC mij extra gaat opleveren tov de kosten die ik ervoor maak. Kleine rekensom adhv deze scenarios (pure berekening op paneel + omvormer):

Scenario A) 8 panelen van 440Wp met de IQ8AC
(8*63)+(8*119)= 1456EUR voor maximaal 3520Wp (echter afgetopt tot 360Wp per paneel op zonnige dagen)

Scenario B) 8 panelen van 445Wp met de IQ8AC
(8*66)+(8*119)= 1480 EUR met maximaal 3560 Wp (echter afgetopt tot 360Wp per paneel op zonnige dagen)

Scenario C) 8 panelen van 440Wp met de IQ8HC
(8*63)+(8*125)= 1504 EUR met maximaal 3520 Wp (echter afgetopt tot 380Wp per paneel op zonnige dagen)

Scenario D) 8 panelen van 445Wp met de IQ8HC
(8*66)+(8*125)= 1528 EUR met maximaal 3560 Wp (echter afgetopt tot 380Wp per paneel op zonnige dagen)

De gasten van solarbouwmarkt adviseerden de AC, maar ze zeiden dat het wel twijfel gevalletje is. Dus voor €72 verschil (tussen Scenario A en D) heb ik een verschil van 40Wp als ik puur kijk naar de maximale Wp en 160Wp verschil op zonnige dagen (verschil aftoppen).

Is het gek om dan te concluderen dat ik dan het beste voor de 445 + IQ8HC kan gaan?

[ Voor 3% gewijzigd door darkfujita op 30-10-2024 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Nu online
Ik denk dat geen van de verschillende opties verschil gaat maken.
440 of 445 is pas een verschil als je het hebt over een installatie van 100 panelen, en dan is die 500W ook niets waard.
Maar 3 euro verschil per paneel op een installatie van 8 panelen moet je niet kunnen voelen in je portemonnee, dus waarom niet voor de nieuwste panelen gaan?
Of ik van voor de AC of HC zou gaan vind ik een lastige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
Update Enphase stuiter probleem:

Zojuist een email ontvangen van Enphase, dat flink teleurstellend is voor zo een organisatie.
----------
quote:
Het plaatsen van de ferrietringen heeft de ruis in het systeem iets verminderd - het is geen grote vermindering, maar het is een verbetering (als u het huidige ruisbeeld vergelijkt met het eerder verzonden beeld):

Image_2024-10-30_09-17-26.png

Ik heb de site opnieuw gecontroleerd met een veel meer ervaren collega en op basis van de details die we kunnen zien, werkt de site correct. Alle gegevens die we in het systeem zien van de verschillende apparaten tonen geen fouten of waarden die buiten het bereik vallen. Helaas kunnen we hier verder niets aan doen.

We kunnen de details van niet-Enphase-software (ENEXIS en HOME WIZARD) niet becommentariëren of gebruiken; we kunnen alleen gebruikmaken van en vertrouwen op de gegevens die we krijgen in de Enphase-software
einde quote

- - - - - -

-het feit dat ENEXIS apparatuur het ziet /registreert zal ze dus worst wezen
-het feit dat het ontstaat zodra Enphase gaat opwekken zal ze dus worst wezen
-het feit dat als Zonneplan gaat opwekken alles gewoon normaal is... zal ze worst wezen
-het feit dat de Enphase apparatuur slechts interval metingen kan van 1x / 300Sec!!! is voor hun genoeg
-het feit dat als méér zon opwek komt, de Enphase weer stabiel is, jammer dan.

Dit is een flinke domper op mijn Enphase vertrouwen/specialisten.

Ik ga @Eddie_ zijn tip nog uitproberen om te kijken of ik nog wat kan achterhalen/ uitsluiten.
Ook zal ik een verzoek uitzetten naar het hogere management van Enphase.
Jammer dat het via deze weg moet, ik zie liever een goede samenwerking totaan het achterhalen van de oorzaak waar we alle van kunnen leren.

Ik hou jullie op de hoogte en natuurlijk alle bedankt voor de reeds geleverde input

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkfujita
DaanTriple7 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 10:08:
Ik denk dat geen van de verschillende opties verschil gaat maken.
440 of 445 is pas een verschil als je het hebt over een installatie van 100 panelen, en dan is die 500W ook niets waard.
Maar 3 euro verschil per paneel op een installatie van 8 panelen moet je niet kunnen voelen in je portemonnee, dus waarom niet voor de nieuwste panelen gaan?
Of ik van voor de AC of HC zou gaan vind ik een lastige.
Oh, eh zijn dit geen nieuwe panelen dan? Zal eens kijken wanneer ze zijn uitgebracht. Dat kan namelijk de reden zijn dat ze vrij goedkoop worden aangeboden (opruiming)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Grote kans dat die panelen van dezelfde band afkomen. Alle panelen die van dezelfde band komen kunnen lichte verschillen hebben in opbrengst. Daarom krijgen ze op het laatst een flits test (die laat weten wat het paneel kan produceren). En afhankelijk van de uitkomst daarvan wordt bepaald of het een 440Wp of 445Wp paneel is (of 435Wp).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gAzu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12-06 23:06
@Hansieo Heb jij een Metered Gateway (met de ct's geinstalleerd)?

Er is (was?) een mogelijkheid om de High Resolution Data te bekijken van je systeem met een installer account.
Daarbij kon je ver inzoomen (tot 1/50ste seconde denk ik, het is al een tijd geleden dat ik hiernaar gekeken heb).
Daar zou je kunnen zien of de gateway de fluctuatie ook registreerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
@Hansieo Ik snap wel dat Enphase zich niet gaat bemoeien met andermans apparatuur. Wel raar dat ze gewoon niet zeggen: we weten dit echt niet en we gaan dit intern verder onderzoeken.

@gAzu High Resolution Data is er helaas niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkfujita
Kan het kloppen dat de prijsverschillen 'vroegah' veel verder uit elkaar lagen als je kijkt naar de IQ8MC / AC / HC? Want de prijzen liggen nu 15 a 20 euro uit elkaar (MC <> HC).

Als mijn doel is om opbrengst te maximaliseren, zonder druk te maken over 100 a 200 euro extra, wat is dan nog een ander argument om bijv voor een MC te gaan (ipv HC)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:53
@Hansieo welke ENEXIS kWh-meter heb je precies?
Ik had voorheen een digitale domme meter en daar zag ik ook dat het live gebruik heel erg heen en weer ging bij opwek (geen idee meer of dat alleen in ochtend/avond was), hier ook 3f Enphase.

Tegenwoordig een slimme meter met LTE (daarvoor eerst nog een slimme meter met CDMA, die slecht uitleesbaar was door de beheerder).
Het me viel me wel op dat de laatste stukken minder schommelt, maar ik kijk daar ook niet vaak naar en ik heb geen HW via de P1 poort.

Tja, om de ENEXIS kWh-meter uit te sluiten zou je er een losse 3f kWh-meter tussen moeten gaan zetten, maar prijzig grapje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
@gAzu Helaas geen metered gateway maar de gewone std 3F gateway.
Ik heb wél 3 CT klemmen, maar die zijn voor mijn zappi

@Eddie_ jammer, geen secure uitlezing met het Enphase systeem. Ook niet via andere manier?
EN ik vraag mij af of Enphase het zelf wél nog kan uitlezen op die kortere interval.... :/

@Rouske
Dank voor je input, d:)b en goed om te lezen dat het jou bekend voorkomt.
Mijn meter heb ik al een aardige tijd (iig zolang ik de Enphase uitbreiding heb en die heeft toch een flinke tijd keurige grafieken laten zien.)

Dit is mijn meter: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n5fR8Jv7cJbbiREfaX0P0Jlwgpw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9ovSD3kmSHu0T7PsrFicGn6S.jpg?f=fotoalbum_large

en het is dus een LTE meter.

Hoe zie jij dat stuiteren? kijk jij op de ENEXIS meter stand " Actueel vermogen" of een andere manier van uitlezen?

[ Voor 16% gewijzigd door Hansieo op 30-10-2024 14:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
@Hansieo Daar heb je wel een punt, Enphase krijgt zelf die data ook niet per seconde binnen. Zij zouden dit dan alleen vast kunnen stellen door bij jou op huisbezoek te gaan.

Voor zover mij bekend is er op dit moment geen mogelijkheid om continue Enphase data te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Eddie_ dat was er wel met de High Resolution Data, die ze eruit hebben gesloopt in het dashboard. Maar je zou verwachten dat Enphase zelf het wel zou moeten kunnen zien. Maar goed, het blijft een vreemd probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
darkfujita schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 09:58:
Ben aan het twijfelen tussen de IQ8AC of de IQ8HC. Verder ook aan het twijfelen of ik de 440Wp of de 445Wp zou gaan. Beide zouden kunnen volgens de spreadsheet. Het gaat over de JA Solar JAM54D40 Black Frame Bifacial N-Type glas - glas serie.

Kosten (winkelman zonnepanelen):
440wp = 63 EUR
445 = 66 EUR
IQ8AC = 119 EUR
IQ8HC = 125 EUR
Zijn de panelen compatibel met de IQ8+? Die zijn 45 euro per stuk goedkoper dan de HC, en kunnen 290W i.p.v. 380W opwekken. Afhankelijk van wat je belangrijk vindt zou ik óf kiezen voor de laagste initiële investering, óf voor de maximale opbrengst. De opties daartussen lijken me geneuzel in de marge. Alhoewel, het aantal uren per jaar dat je 445Wp paneel meer dan 360W genereert is wel erg beperkt (en dan moet je ook nog eens een hele gunstige oriëntatie hebben). Aan de andere kant: als je voor 8x6=48 euro een gelukkiger mens wordt, zou ik het zeker niet laten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Nu online
a2aan schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 16:30:
[...]

Zijn de panelen compatibel met de IQ8+? Die zijn 45 euro per stuk goedkoper dan de HC, en kunnen 290W i.p.v. 380W opwekken. Afhankelijk van wat je belangrijk vindt zou ik óf kiezen voor de laagste initiële investering, óf voor de maximale opbrengst. De opties daartussen lijken me geneuzel in de marge. Alhoewel, het aantal uren per jaar dat je 445Wp paneel meer dan 360W genereert is wel erg beperkt (en dan moet je ook nog eens een hele gunstige oriëntatie hebben). Aan de andere kant: als je voor 8x6=48 euro een gelukkiger mens wordt, zou ik het zeker niet laten!
Ik heb iq8+ op 405w panelen en ik kan je zeggen dat het aantal uren aftoppen op 300w noemenswaardig is. Ik durf te wedden dat ik best wat heb misgelopen in opwek vergeleken met de ac of hc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
@Hansieo Heb je al eens kunnen berekenen of je (potentiële) opwek 'mist', door het gestuiter? Je grafieken doen vermoeden dat de omvormers, tijdens het stuiteren, maar de helft van de energie leveren.

Kan je een paar periodes van een kwartier, of zelfs een uur zoeken met vergelijkbare zoninstraling (bijvoorbeeld met je andere systeem als ijkpunt), waarbij je bekijkt of je voor het stuiteren daadwerkelijk meer energie uit je Enphase systeem haalde dan erna?

Zie je in de Enphase app wel de kwartiers-opwek? En kan je dan laten zien dat er structureel een 'sprong' is tussen het laatste kwartier met stuiteren, en het eerste kwartier zonder? Bijvoorbeeld 0,6kW opwek het ene kwartier (de helft van 1,2kW), en 1,5kW het volgende kwartier? Als je puur op basis van Enphase data kan onderbouwen dat je opwek mist, dan zouden ze daar wel op moeten acteren, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
DaanTriple7 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 16:36:
Ik heb iq8+ op 405w panelen en ik kan je zeggen dat het aantal uren aftoppen op 300w noemenswaardig is. Ik durf te wedden dat ik best wat heb misgelopen in opwek vergeleken met de ac of hc.
Ja, je zal absoluut (veel!) gaan aftoppen met IQ8+ i.c.m. 445Wp panelen. Maar bedenk wel dat het prijsverschil met de HC 45 euro is, ofwel 150kWh bij een tarief van 30ct. Ik had even heel grof gerekend, en kwam op een 'terugverdientijd' van zo'n 10 jaar, maar daar zitten nogal wat aannames onder waardoor het ook minder of meer zou kunnen zijn (ik denk eerder het laatste).

Dus ja, ik denk dat je op de (lange) termijn die HC t.o.v. + mogelijk wel terugverdient met 445Wp panelen, maar afhankelijk van hoe je er als persoon in staat zou je die 8*45=360 euro ook in je zak kunnen houden en aan iets anders leuks uitgeven. Als je duurzaamheid belangrijk vindt, en graag zoveel mogelijk wil opwekken, zou ik zeker de HC (of eventueel AC) nemen!

Maar dan toch maar even de rest van het rekensommetje, zodat anderen erop kunnen schieten:
  • 300 uur per jaar >290W uit je paneel (dikkeduimschatting, e.e.a. hangt ook erg af van oriëntatie)
  • Gemiddeld 340W opwek gedurende die 300 uur (bewust veel te optimistisch genomen, ter compensatie dat de vorige aanname misschien te pessimistisch was)
  • Dus 15kWh extra opwek per jaar, en dan duurt het 10 jaar om die 150kWh eruit te halen

[ Voor 4% gewijzigd door a2aan op 30-10-2024 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:00
a2aan schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 16:50:
[...]
Maar bedenk wel dat het prijsverschil met de HC 45 euro is, ofwel 150kWh bij een tarief van 30ct.
Bedenk wel dat de piek die je anders mist, zeer waarschijnlijk niet te gebruiken is en het net op gaat. Kortom, nu salderen de nek is omgedraaid (door de terugleverboetes), is het geen 30ct waard, maar misschien 1 of 2ct.

Kortom: Het kan eigenlijk nooit meer uit om de pieken mee te pakken, je hebt er meer aan om over de dag heen zoveel mogelijk op te wekken tegen een zo klein mogelijke investering.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
Hansieo schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 14:48:
@Rouske
Dank voor je input, d:)b en goed om te lezen dat het jou bekend voorkomt.
Mijn meter heb ik al een aardige tijd (iig zolang ik de Enphase uitbreiding heb en die heeft toch een flinke tijd keurige grafieken laten zien.)

Dit is mijn meter: [Afbeelding]

en het is dus een LTE meter.

Hoe zie jij dat stuiteren? kijk jij op de ENEXIS meter stand " Actueel vermogen" of een andere manier van uitlezen?
Hmm, eerst wel keurige grafieken.
En het feit dat je op de kWh-meter zelf (display) ook het schommelen ziet.
Dan lijkt het niet aan de kWh-meter te liggen, tenzij ENEXIs daar iets remote op gedaan heeft...

Ik had het toen inderdaad ook bekeken op de kWh-meter met het knopje. Hier Liander gebied.

Ik ga van het weekend wel een paar keer checken op de kWh-meter.

[ Voor 11% gewijzigd door Rouske op 30-10-2024 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skamn
Eddie_ schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 15:09:
@Skamn staat er bij jou dan wellicht al iets ingesteld? Zo ja, verwijderen en dan nogmaals naar die optie gaan. Dan krijg je, als het goed is, de vraag of je een dynamisch tariefcontract hebt.
Nee, staat niks ingesteld.

Ik heb contact met Enphase hierover gezocht, maar kreeg een vrij onduidelijk antwoord. Ik zal ze wel eens bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laank
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12-06 12:17
Een vraagje;

Bijna 2 jaar geleden hebben we een Enphase installatie laten plaatsen, toen is tevens de groepenkast vervangen (dit was ook wel nodig).

De installatie (3-fase) is gedaan zoals (achteraf) te verwachten was van de gemiddelde zonnepanelenboer die gouden bergen zag; o.a. kabel en buizen routing niet helemaal ideaal, geen CT klemmen geïnstalleerd, etc. Echter alles werkt verder prima dus geen groot probleem.

Inmiddels wil ik het verbruik toch wat inzichtelijker gaan krijgen, dus 4 CT-spoelen bijgekocht en e.e.a. nagezocht en gelezen en een installateurs account aangemaakt voor de toolkit app.

Nu wilde ik deze ochtend de CT-spoelen gaan installeren en nu zag ik dat er slechts 1 fasedraad is aangesloten op de IQ Gateway;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GB058OPaJeTkTomIzGQGebze8LE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WKbXHJiuzmPkd8ApTpUEGxRj.jpg?f=fotoalbum_large

Dit lijkt me gewoon op te lossen door een paar aftakblokken toe te voegen op L2 en L3 van het Q-Relay en deze aan te sluiten op de Gateway.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GPT-k4hhwxHNUI1WtjsCOP21hSE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WvaxMGpwuMDkhSF03rTzNWGM.jpg?f=fotoalbum_large

Echter vraag ik me af hoe het kan dat het geheel nu wel gewoon naar behoren lijkt te werken? zijn de 3 fasen op de Gateway puur nodig om correcte data te kunnen genereren bij het gebruik van CT -spoelen? Moet ik buiten draden trekken wellicht nog iets aanpassen qua instellingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkfujita
Okay, dank allen voor het meedenken/rekenen!

Heb een kleine wijziging bedacht nav de eerste opmerking van @DaanTriple7 en nieuwe panelen geselecteerd. Het zullen Aiko full black glas-glas worden met 465Wp! Als ik dan een rekensommetje maak met maximale mogelijke opbrengst (zuid, 10 graden) kom ik uit op 0,85 (NLD maximale waardes) * 0,93 (10 graden op zuid) * 465 Wp = 367 Kw. Dus ik kies dan voor de IQ8AC!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10:45
Laank schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 09:36:
Een vraagje;

Bijna 2 jaar geleden hebben we een Enphase installatie laten plaatsen, toen is tevens de groepenkast vervangen (dit was ook wel nodig).

De installatie (3-fase) is gedaan zoals (achteraf) te verwachten was van de gemiddelde zonnepanelenboer die gouden bergen zag; o.a. kabel en buizen routing niet helemaal ideaal, geen CT klemmen geïnstalleerd, etc. Echter alles werkt verder prima dus geen groot probleem.

Inmiddels wil ik het verbruik toch wat inzichtelijker gaan krijgen, dus 4 CT-spoelen bijgekocht en e.e.a. nagezocht en gelezen en een installateurs account aangemaakt voor de toolkit app.

Nu wilde ik deze ochtend de CT-spoelen gaan installeren en nu zag ik dat er slechts 1 fasedraad is aangesloten op de IQ Gateway;

[Afbeelding]

Dit lijkt me gewoon op te lossen door een paar aftakblokken toe te voegen op L2 en L3 van het Q-Relay en deze aan te sluiten op de Gateway.

[Afbeelding]

Echter vraag ik me af hoe het kan dat het geheel nu wel gewoon naar behoren lijkt te werken? zijn de 3 fasen op de Gateway puur nodig om correcte data te kunnen genereren bij het gebruik van CT -spoelen? Moet ik buiten draden trekken wellicht nog iets aanpassen qua instellingen?
Een maand geleden heb ik ook CT spoelen toegevoegd aan mijn Gateway. Mijn Gateway was identiek aan de foto's aangesloten met 1f/N. Door alle fases aan te sluiten krijg je de spanningsmeting op alle 3 fases te zien, en alle afgeleiden (frequentie, vermogen). Ik heb verder niets aangepast alleen een 3 fase/N kabeltje gemonteerd tussen de aardlekautomaat en het Q-relais naar de Gateway.

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
Pazo schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 16:05:
@Eddie_ dat was er wel met de High Resolution Data, die ze eruit hebben gesloopt in het dashboard. Maar je zou verwachten dat Enphase zelf het wel zou moeten kunnen zien. Maar goed, het blijft een vreemd probleem.
(complot denken..) Zou dat expres gedaan zijn om deze stuiters "niet te weten, niet ons prakkie aan"??

@a2aan Je idee snap ik, en ik heb ook geprobeerd wat te becijferen, maar dat gaat haast niet..
voorbeeld /aannames:

stuiter tussen 100Watt en 400W zou gemiddelde van 300W zijn (misgelopen??)
x3 fasen geeft 900W misgelopen.
Dan zóu ik een flink verschil verwachten met mijn Zonneplan installatie, maar in die verhouding is niet iets "zwaar mis" te zien.

Ja.. de Enphase 4.800wp is ZO en de Zonneplan is 5.600wp ZW en dan is er altijd wel verschil tussen in de ochten een zonnetje en in de middag niet, en vice versa.

Door de bank genomen is de verhouding redelijk en zie ik niet ineens flinke verschillen.
Wellicht straks wél omdat ik nu veel zit te poeren in het "net-aan-opwekken-gebied".
Het heeft mijn aandacht, en zie ik straks een echt verschil dan laat ik het weten.

Mijn stroomtang is helaas geen industrie kwaliteit dus daar kan ik niet te veel op vertrouwen, maar zie wél een 2e en 3e digit variatie op alle 3 de fasen, maar mag daar niet écht aan hechten, gewoon "ter kennisgeving aangenomen" lol.

@Laank

#$@%$ fu.k!! zie ik daar een verkoolde draad? en andere aangetast?? WERK aan winkel!!
ASAP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a2aan
Hansieo schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 10:32:
@a2aan Je idee snap ik, en ik heb ook geprobeerd wat te becijferen, maar dat gaat haast niet..
voorbeeld /aannames:

stuiter tussen 100Watt en 400W zou gemiddelde van 300W zijn (misgelopen??)
x3 fasen geeft 900W misgelopen.
Dan zóu ik een flink verschil verwachten met mijn Zonneplan installatie, maar in die verhouding is niet iets "zwaar mis" te zien.
Kan je (zonder metered Gaterway) wel de opwekgrafieken (per kwartier) in zien (via app en/of website van Enphase)? Zo ja, dan zou je kunnen kijken of je onbewolkte dagen kan vinden in dezelfde tijd van het jaar (door naar de opwekgrafieken te kijken, al dan niet ook die van Zonneplan), van zowel vóór het probleem (2022 en 2023) als van nu, en dan in de Enphase grafieken kijken of de opwek op de 'stuitermomenten' ook daadwerkelijk lager is.

Bij mij kan ik door op de grafiek te staan zien wat gedurende een bepaald kwartier de opwek was. Als die eind september 2023 nog 1,0kW was, om 11:00 's ochtends, en in 2024 ineens nog maar 0,7kW, dan heb je denk ik wel wat om mee naar Enphase te gaan. Zeker als de opwek, bij wijze van spreken, om 13:00 structureel wél vergelijkbaar is tussen 2023 en 2024 (op een onbewolkte dag in dezelfde week).

Edit: het wordt pas vervelend als je wél echt opwek mist door het stuiteren, maar dat Enphase dat niet ziet, en altijd de 'volledige' opwek rekent. Dat lijkt me dan lastig te bewijzen...

[ Voor 6% gewijzigd door a2aan op 31-10-2024 12:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laank
marnie schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 09:53:
[...]

Een maand geleden heb ik ook CT spoelen toegevoegd aan mijn Gateway. Mijn Gateway was identiek aan de foto's aangesloten met 1f/N. Door alle fases aan te sluiten krijg je de spanningsmeting op alle 3 fases te zien, en alle afgeleiden (frequentie, vermogen). Ik heb verder niets aangepast alleen een 3 fase/N kabeltje gemonteerd tussen de aardlekautomaat en het Q-relais naar de Gateway.
Bedankt voor je reactie, kan ik daarmee aan de gang. Blijft bijzonder dat 2 kabels extra aansluiten teveel moeite is. Zeker bij het plaatsen van een complete groepenkast.
Hansieo schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 10:32:
[...]

@Laank

#$@%$ fu.k!! zie ik daar een verkoolde draad? en andere aangetast?? WERK aan winkel!!
ASAP
Rustig rustig ;) , is geen verkoolde of aangetaste draad. Plakkerige zooi van tape oid, paar stukken al schoongemaakt en de installatiedraadl is onaangetast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
Laank schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 13:15:
[...]
Bedankt voor je reactie, kan ik daarmee aan de gang. Blijft bijzonder dat 2 kabels extra aansluiten teveel moeite is. Zeker bij het plaatsen van een complete groepenkast.
[...]
Rustig rustig ;) , is geen verkoolde of aangetaste draad. Plakkerige zooi van tape oid, paar stukken al schoongemaakt en de installatiedraadl is onaangetast.
Ik zou de aftakblokjes ook op de automaat zetten, zoals ook gedaan is voor de 1e fase en de nul.

Lijken me ook oude kleuren draad (wit/zwart/rood), maar geen nul (blauw) aangesloten op die andere automaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laank
Rouske schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 13:18:
[...]

Ik zou de aftakblokjes ook op de automaat zetten, zoals ook gedaan is voor de 1e fase en de nul.

Lijken me ook oude kleuren draad (wit/zwart/rood), maar geen nul (blauw) aangesloten op die andere automaat?
Ja klopt inderdaad, door de gehele woning zit (of zat) oude bekabeling, deze zijn we stap voor stap aan het vervangen per gedeelte dat we verbouwen.

Al een hoop prutswerk tegengekomen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMSL2022
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 11-06 14:14
Laank schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 14:02:
[...]

Ja klopt inderdaad, door de gehele woning zit (of zat) oude bekabeling, deze zijn we stap voor stap aan het vervangen per gedeelte dat we verbouwen.

Al een hoop prutswerk tegengekomen.....
Rood was vroeger de nul, wel bijzonder dat die hier als fase-draad is aangesloten.
(Hopelijk komt deze bedrading snel te vervallen)

20xLongi 410Wp, IQ7+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [Mad Max]
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-06 19:06
@Hansieo
Hey, dat is toevallig. Ben weer een beetje aan het inhalen in dit topic en ik zie "mijn" probleem voorbij komen.

Ik denk dat ik binnenkort even ga proberen wat data bij elkaar te zoeken en dit ook eens bij Enphase aan te bieden. Misschien als ze meer van deze klachten krijgen, dat ze wel iets meer neiging tot onderzoek krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
@[Mad Max]
Best wel frappant....
gebruik jij óók HomeWizzard? 3F betaalde versie? en va wanneer zag jij deze verschijnselen?
Ik heb zo'n vermoeden dat er veel meer mensen zijn met dit probleem.

Vandaar wellicht de High Resolution Data, die ze eruit hebben gesloopt in het dashboard
om meer "klachten" te voorkomen? waarom zou je anders zo een mooi tool eruit slopen?

@a2aan
Ja, ik kan wel opwek "periodes" zien, maar te vaag om daar conclusies aan te mogen verbinden.
Een béétje meer licht, of ietsie-pietse hogere temperatuur onder de panelen en je bewijslast is weg.
En de interval is dusdanig hoog, dat het niks kan bewijzen :F

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/32-B5MxY9c_QPP_8wgnt-4vtHoc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HYw6KX5bGU3QPZSYGIZlA6Dp.jpg?f=fotoalbum_large

Als Enphase dit stuiteren al afdoet met... HomeWizzard sucks en ENEXIS óók... dan heb je weinig.
Eigenlijk zouden ze hier van moeten/willen leren, en iemand met een Data-scoop langssturen.
100% bewijs is altijd goed...om te weten. Mijn docenten zeiden vroeger al: Meten = Wéten. B)

[ Voor 19% gewijzigd door Hansieo op 01-11-2024 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre Pen
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 10-11-2024
Ik heb een prima werkend systeem met 9x een M250 en 14x een IQ7+ inverter.

Komende week worden 3 5P batterijen geplaatst.

Nu zag ik in een filmpje van Enphase iets over de nieuwste slimme software die e.e.a. automatisch kan regelen op basis van de huidige prijzen. Ook kunnen dan zelfs de panelen 'aangestuurd' worden of zelfs uit gezet worden.

Maar kan dit ook met de M250 inverters? Ik heb zo mijn twijfels..

Iemand ervaring met een vergelijkbare setup?

Mijn intentie is om de zon energie op te slaan om later te gebruiken. Om zo min mogelijk terug levering te hebben. Maar wanneer bovenstaande meer biedt ... is dit misschien een optie. Zeker nu we nog mogen salderen ... alleen betalen voor terug levering staat me tegen ... maar laten we het technisch houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Andre Pen ik heb er nog geen ervaring mee, weet niet zeker of het ook met de M250 werkt, maar hierbij wat informatie mbt instellen / werking ervan:

Optimalisatie van besparingen op basis van statische gebruikstijdtarieven
Optimalisatie van besparingen op basis van dynamische tarieven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
Andre Pen schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 21:52:
Ik heb een prima werkend systeem met 9x een M250 en 14x een IQ7+ inverter.

Komende week worden 3 5P batterijen geplaatst.

Nu zag ik in een filmpje van Enphase iets over de nieuwste slimme software die e.e.a. automatisch kan regelen op basis van de huidige prijzen. Ook kunnen dan zelfs de panelen 'aangestuurd' worden of zelfs uit gezet worden.

Maar kan dit ook met de M250 inverters? Ik heb zo mijn twijfels..

Iemand ervaring met een vergelijkbare setup?

Mijn intentie is om de zon energie op te slaan om later te gebruiken. Om zo min mogelijk terug levering te hebben. Maar wanneer bovenstaande meer biedt ... is dit misschien een optie. Zeker nu we nog mogen salderen ... alleen betalen voor terug levering staat me tegen ... maar laten we het technisch houden.
Ik heb een soortgelijke setup met M250’s, IQ7 en IQ7A . De M250’s kunnen niet door de gateway uitgezet worden wanneer er bijv. Negatieve all-in prijzen zijn. Heb je alleen IQ7 of IQ8 micro, dan werkt dat wel. Beetje jammer natuurlijk. Een halve oplossing zou zijn om de M250 aan n 2e gateway te hangen, zodat de IQ7’s in het systeem wel afschakelen….of de M250’s vervangen voor IQ7.
In beide gevallen verdien je dat nooit terug daar die negatieve all-in prijzen zeldzaam zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door WillemP22 op 02-11-2024 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCGel
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 11-03 16:22
Vraagje, is een combinatie van enphase met een stringomvormer een goede keuze? Of veroorzaken we zo onbewust extra aanpassingskosten ifv bijvoorbeeld een batterij.

Wij hebben een schuin dak waar ongeveer 8 à 11 panelen op passen en een plat dak waar nogmaals een 10 tal panelen op passen. Op het platte dak hebben we door de richting telkens slagschaduw van het huis. Daarom zouden we graag kiezen voor enphase voor het platte dak. Maar op het schuine hoofddak zijn micro omvormers eigenlijk niet nodig, wegens geen schaduw of andere problemen.
Nu dachten we er aan om de 2 systemen te combineren, enphase voor het platte dak met een Huawei stringomvormer voor het schuine hoofddak. Het voordeel is dat deze combinatie het meest rendabel is in aankoop. Behalve als dit zou worden te niet gedaan door bijkomende aanpassingen omdat je met twee verschillende systemen werkt. Ik denk vooral aan latere slimme sturing (warmtepomp, EV, ...) en een batterij.

Wat zijn hier de ervaringen rond?
I

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
@DCGel 'Wij van Enphase' zullen een (on)gezonde bias richting Enphase hebben. Nou weet ik niet of de argumenten uit deze en deze video gelden voor alle stringomvormers, maar misschien sowieso de moeite waard om te bekijken.

Een van de aspecten waar ik naar zou kijken is of je nu al een beeld hebt waar je heen wil qua batterij-oplossing. Een van van de eigenschappen van Enphase is dat er altijd omzetting naar AC plaatsvindt, terwijl je efficiënter zou kunnen zijn om de DC-zonne-energie rechtstreeks de batterij in te voeden. Dus je moet je afvragen of je een 'hybride' omvormer kiest waar je later 'losse' batterijen op aansluit, of dat je al meteen voor een oplossing inclusief batterijen gaat, en of het dan erg zou zijn dat je een deel van je panelen al van micro-omvormers hebt voorzien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:42
@DCGel Ik heb hier drie systemen naast elkaar(SolarEdge, Enphase en GoodWE sinds laatst jaar), als ik naar b.v. nul op de meter wil moet ik gaan prutsen met homeassistant oid. De vraag is even voor jou hoeveel meer kost Enphase voor die 8-11 panelen.... Reken ook mee dat die omvormer ook over 12 jaar vervangen moet worden, en dat je een extra groep nodig hebt + bedrading naar de meterkast...

Ik twijfel of de meerprijs van die 8-11 IQ omvormers over de looptijd het waard is om "moeilijk" te gaan doen... Je behoud dan in elk geval de mogelijkheid om b.v. zero export d.m.v. Enphase in te regelen. Maar bedenk inderdaad goed wat je wil met accu's, mijn GoodWE is een hybride omvormer en heb ik die keuze gemaakt voor string op basis van totaalprijs + mogelijkheid om een accu er naast te zetten. Ook speelde mee dat deze panelen 60 meter ver weg in de tuin liggen, en ik wou liever dit traject d.m.v. DC afleggen ivm spanningsopbouw over deze lengte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreams2
  • Laatst online: 10-06 02:50
Beste tweakers, ik heb Enphase aangesloten zonnepanelen en 1 daarvan levert weinig op door zijn locatie in de schaduw.

Dit is ook het meest makkelijk bereikbare paneel, dus wil ik deze graag los op een plat dak leggen van de garage.

Mijn vragen:
- Heb ik voor het loskoppelen speciale tools voor nodig, en zijn die makkelijk te verkrijgen?
- Hoe kan ik de kabel van dit individuele paneel verlengen, is dat een kwestie van kroonblok en de verbinding waterdicht maken, of zijn hier speciale verlengkabels voor?
- Op welke momenten loop ik gevaar als het om voltages gaat?
- Wie heeft hier ervaring mee of kan me op weg helpen?

[ Voor 5% gewijzigd door dreams2 op 05-11-2024 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@dreams2 Er is een tool om de connector van de Q-cable van de micro los te maken, maar ik heb die nog nooit gebruikt en met een platte schroevendraaier lukt het ook.

Wat is de afstand van de huidige plek naar de nieuwe plek op de garage? Ander dak dus ook lijkt mij? Normaal gesproken zou ik dan zeggen vanuit het einde van de bestaande Q-cable een YVMK kabel aansluiten, naar het platte dak brengen en vanuit daar weer een stuk Q-cable aansluiten voor die micro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreams2
Pazo schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 14:14:
@dreams2 Er is een tool om de connector van de Q-cable van de micro los te maken, maar ik heb die nog nooit gebruikt en met een platte schroevendraaier lukt het ook.

Wat is de afstand van de huidige plek naar de nieuwe plek op de garage? Ander dak dus ook lijkt mij? Normaal gesproken zou ik dan zeggen vanuit het einde van de bestaande Q-cable een YVMK kabel aansluiten, naar het platte dak brengen en vanuit daar weer een stuk Q-cable aansluiten voor die micro.
Het betreft een vrij korte afstand, denk dat de kabellengte maximaal 5 meter langer wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dreams2 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 14:16:
[...]

Het betreft een vrij korte afstand, denk dat de kabellengte maximaal 5 meter langer wordt.
Is dat paneel dat je gaat verplaatsen ook de laatste in de string? Of de eerste?
Hopelijk de laatste, want dan kan je vrij eenvoudig dat laatste stuk Q-cable met stekker (ervoor) afknippen, en dan verlengen met een YVMK kabel (aansluiten via een lasdoos of waterdichte kabelverbinder), en dat stuk Q-cabel met stekker dan weer gebruiken bij je platte dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreams2
Pazo schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 14:20:
[...]

Is dat paneel dat je gaat verplaatsen ook de laatste in de string? Of de eerste?
Hopelijk de laatste, want dan kan je vrij eenvoudig dat laatste stuk Q-cable met stekker (ervoor) afknippen, en dan verlengen met een YVMK kabel (aansluiten via een lasdoos of waterdichte kabelverbinder), en dat stuk Q-cabel met stekker dan weer gebruiken bij je platte dak.
Dat zou de laatste in een string moeten zijn. Als het zo makkelijk is, wil ik er wel mee aan de slag.

Hoe zit het met spanning dan, als ik de driefase schakelaar op de Enphase kast (meterkast) uitschakel, is de boel dan spanningsvrij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Als het niet einde string is kan je de stekker van de micro vervangen door een lasdoos en vanaf daar naar de nieuwe locatie een YMVK kabel. Daar de AC stekker weer monteren, dus wel zorgen voor enige lengte op de kabel. (hoop dat dit wel duidelijk is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dreams2 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 14:59:
[...]

Dat zou de laatste in een string moeten zijn. Als het zo makkelijk is, wil ik er wel mee aan de slag.

Hoe zit het met spanning dan, als ik de driefase schakelaar op de Enphase kast (meterkast) uitschakel, is de boel dan spanningsvrij?
ja, de groep waar de PV op zit uitschakelen.
Als de micro's geen spanning van het net krijgen, zullen ze ook niet produceren.
Als je 3-fase heb, dus wel 5-aderige YMVK kabel nemen. Voor ca 5m kan 2,5mm2 (is de Q-cable ook), maar meestal zeggen we hier neem 4mm2. Maar goed 5 meter is niet zo veel.

Je kunt voor een lasdoos gaan, je kunt ook voor een kabelverbinder gaan (die gebruik ik zelf altijd). Zie TS onder Q-cable / YMVK kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreams2
Bedankt voor de info! Is er een makkelijke manier om uit te vinden of het een eind van een string is? Is die configuratie in de enlighten app opgeslagen? Of even aan de installateur vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dreams2 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 16:09:
Bedankt voor de info! Is er een makkelijke manier om uit te vinden of het een eind van een string is? Is die configuratie in de enlighten app opgeslagen? Of even aan de installateur vragen?
nee, fysiek op het dak kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Gewoon systeem uitzetten en paneel weg halen. Dan zie je snel genoeg of het einde string is. Dan heb je een "loos" stukje kabel met een einddop (of lasdoos). Staat niet in de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreams2
Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krispy81
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 04-04 18:56
Hansieo schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 15:02:
@[Mad Max]
Best wel frappant....
gebruik jij óók HomeWizzard? 3F betaalde versie? en va wanneer zag jij deze verschijnselen?
Ik heb zo'n vermoeden dat er veel meer mensen zijn met dit probleem.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Prx0tpC_VfcQCRZmUEC2Fkd7Zo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2pvkyXKetzXMdUBpIB7y2DbR.jpg?f=fotoalbum_large

@Hansieo Bij mij ziet het er met 3 fase zo uit in home wizard. Heb 12 panelen liggen i.c.m met IQ7A en 3 fase q relais. Wel iets van rimpels maar niet zo heftig als bij jouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
Krispy81 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 12:59:
[...]

[Afbeelding]

@Hansieo Bij mij ziet het er met 3 fase zo uit in home wizard. Heb 12 panelen liggen i.c.m met IQ7A en 3 fase q relais. Wel iets van rimpels maar niet zo heftig als bij jouw.
Dank voor je input _/-\o_ , en ja, dit is zoals het zou móeten zijn. Gewoon wat rimpel.
Ik blijf proberen te achterhalen wát nu exact het probleem is wat ík hier bij mij zie. ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
@Hansieo ik lees dat je ook nog de CT klemmen van je Zappi hebt zitten voor load balancing, kan je die op een of andere manier ook per seconde uitlezen?
Wellicht weet men dat in het laadpaal forum, dan zou je nog een extra controle mogelijkheid hebben als die CT's om de juiste aders zitten.

Maar je zit dicht bij Duitsland lees ik, welk netprofiel hebben je IQ7's nu ingesteld staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
@Rouske
Dank voor je input. _/-\o_

Ik dacht niet dat de CT's van de Zappi per sec kunnen registreren. Technisch zal het geen probleem zijn maar ik betwijfel of de Zappi geschikt is om dit (particulier) uit te lezen.
Maar zéker een tip om wat mee te gaan doen (y)

Het netprofiel heeft Enphase recent op NL gezet, en deze zou (vanaf ~2 jaar geleden) op Engeland hebben gestaan. (wat tot voor kort zonder problemen zónder stuiteren werkte...)

Bij de installatie gaf Enphase toen aan dat het netprofiel het beste op Engeland kon (?) omdat ik hemelsbreed ~4km van Duitsland afzit.

Deze wijziging heeft helaas niet geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryVSjoris
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 09:39
WillemP22 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 23:28:
[...]

Alleen de 10T heeft interconnectkabels, omdat daar de batterij modules strak tegen elkaar komen. Als jij dat ook gaat doen passen die kapjes voor de 3T niet.
Ennn, mocht je de interconnectkabel toch willen hebben, ik heb ze hier nog in de schuur liggen. Destijds heb ik zelf kabels gemaakt omdat ik de 10T in 3-fase heb aangesloten.

Procedure?
Ac-spanningloos maken…eventueel de dc-switch, maar als ie een uurtje later weer wordt aangesloten is dat wat overdreven. Als er een paar dagen tussen gaat zitten, misschien wel doen.
Thanks for the info
Hoe heb jij de fase instellingen staan in jou situatie, in toolkit bij de batterij staat fase L1), (L2), (L3) of (L1-L2-L3 P). voor de 3 fase q-relay?

Heb je bij deze instelling voor elke ( batterij 1, L1). (Batteriij 2 L2.). ( Batterij 3. L3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skiwi
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-06 22:36
HarryVSjoris schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 12:09:

Heb je bij deze instelling voor elke ( batterij 1, L1). (Batteriij 2 L2.). ( Batterij 3. L3
Zo heb ik het inderdaad aamgesloten en geconfigureerd ja met een 10t waarbij elke 3t afzonderlijk per fase zit. Werkt al ruim een jaar prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryVSjoris
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 09:39
skiwi schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 18:38:
[...]

Zo heb ik het inderdaad aamgesloten en geconfigureerd ja met een 10t waarbij elke 3t afzonderlijk per fase zit. Werkt al ruim een jaar prima.
Oké top

In welke situatie gebruik je de onderste?
3 phase L1a L2b. L3cAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jNXjZuVjpMvyk96AYRmgphMcIE8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/744jH89210LtqnCMyN7dIEkm.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 28 ... 48 Laatste