Update (of beter samenvatting incl. laatse informatie)
Ik heb nu ~5 jaar een Zonneplan 3F met 2x string á 9 panelen.(5.700wp
Z/W)
En ~2 jaar het 3F Enphase systeem met 4 panelen per fase (4.800wp
Z/O),
Vanaf ca september 2024 zie ik op mijn P1-uitlezer (HomeWizzard) dat mijn systeem zónder opwek een minimale rimpel heeft. (is altijd zo geweest)
Zodra echter de Enphase gaat opwekken, gaan alle 3 mijn fasen stuiteren ter grote van het opgewekte vermogen. (was nooit)
(zie printscreens voorbeelden waarvan ik er vele heb in verschillende toestanden)
Loopt het opgewekte vermogen op tot boven ca 500Watt (per fase) dan neemt het stuiteren geleidelijk af, om vervolgens in een minimale rimpel over te gaan.
Mijn éérste verdachte was het Q-relais, dus deze er even tussen uit genomen, maar dit hielp niet.
Vervolgens mijn 3 F apparatuur (Zappi autolader, Inductieplaat, Doorstroom, Zonneplan omvormer) uitgeschakeld maar dit gaf geen oplossing.
Druk ik op op de Q-Relais test-button, dan is het kortstondig GOED… (dat is natuurlijk de reset tijd).
Enphase tast (tot nu toe) nog in het duister, en kan het ook niet zien omdat hun meetinterval 5 minuten is.. ofwel 300Sec.
De HomeWizzard (betaalde 3F versie) kan echter per/sec loggen en dan zie je het duidelijk.
De slimme ENEXIS meter laat, in de “
actueel vermogen” stand, óók het stuiteren zien.
Enexis wilde graag printscreens zien om het te bekijken, maar tot op heden nog geen reactie.
( en staat weer op de agenda na de aanpassingen van Enphase)
Enphase heeft:
De regio aangepast, zou nl op Engeland???? hebben gestaan en niet op Nederland.
(meen mij iets te herinneren dat gezien ik dicht tegen Duitsland aanzit, dat het beste was??)
Hebben de software van de Gateway aangepast/update.
Hebben de software van de IQ7A’s geupdate.
Hebben een “clash” met de recente Enphase uitbreiding (110mtr draad tussen ons..)
met mijn buur installatie geblokkerd.
(wel toevallig dat mijn probleem begon ca op de zelfde tijd als de uitbreiding van mijn buren..)
Het probleem bleef (blijft) en de volgende stap was Ferriet-kernen plaatsen.
Welnu, afgelopen weekeinde binnengekomen, ruimte gemaakt én geplaatst met 3+3 windingen.
(én tussen de 3 paneel groepen en Q-relais 3x een aparte schakelaar geplaatst)
Helaas heeft het niet geholpen….
Alles groepen weer uitgehad (3F apparatuur én alle gewone) behalve de Enphase… stuiteren bleef.
Schakelaar F1 +F2+F3 uitgedaan, stuiteren weg (groene lampjes op Q-relais bleven aan)
F1 aan >>> alles nog oke en ik zie opwek met minimale rimpel…
F2 erbij…. F#*@ stuiteren begint weer
F2 uit, alles ok…. en F3 erbij>>> F#*@ stuiteren begint weer.
Alleen F2 óf F3 aan en alles ok.
Het probleem begint dus als er 2 of 3 fasen gaan opwekken.
Schiet mij maar lek.
Strakes Enphase weer op de hoogte brengen/updaten over de laatste testen met de schakelaars.
[
Voor 15% gewijzigd door
Hansieo op 29-10-2024 10:55
]
10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)