Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15:45
drboneym schreef op maandag 9 september 2024 @ 18:16:
[...]

Verkoopprijs €1000 voor componenten die alleen een sturende functie hebben. Enphase IQ Energy router, TQ link lijnmeter en Gube schakelrelais, en dat moet dan nog gevoed/gezekerd worden en online gezet met eventueel een switch.

Iq energy router is eigenlijk een v2 Hive energy hub, maar die heb ik ooit besteld via Amazon.uk om hem proberen te riggen, maar blijkbaar is het heel simpel, Enphase NL zet bepaalde serienummers op een White list dat zodra die online komen dat ze dan een firmware update doen die hun een Enphase IQ Energy router maakt.

Voor laadpalen is enkel deze hub nodig. Wil je ook warmtepompen meten en sturen dan krijg je de IQ Energy Router + met de lijnmeter en relais erbij. Maar die Tq Link en Gube zijn los besteld best prijzig en voor mij voor schepere prijsen dan online te krijgen bij de groothandel als ik het artikel upgrade naar IQ energy router +.

Je krijgt een laadpaal en warmtepomp die mee gestuurd worden in je Enphase Home Energy Management System.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nice. Ik heb een zelfbouw laadinrichting…5 jaar geleden gebouw toen ik geen paal met solarmode kon vinden. Ik zie dat je ook AI optimalisatie hebt ingesteld. Wat doet ie bij jouw als de prijzen een dip maken? Meestal wil ik dan ook mn auto laden, maar dan gaat ie ook vanuit de batterij ontladen naar de auto. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Als het goedkoop is moet alles max volgeladen worden, dat is het beste voor de portemonnee en de stabiliteit voor het net. Met Enphase ben ik bezig om dat algoritme bijgesteld te krijgen, maar dat neemt wat tijd in beslag. Is datbij jouw ook zo, of regelt ie anders omdat je die IQ Energy router hebt. Die heb ik niet namelijk…ivm de afwijkende laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wrc
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 06-07 15:30

Wrc

@drboneym, voorziet de Enphase IQ Energy router enkel als monitoring om te zien hoeveel er geladen wordt of kan je ook nog wat instellen in de app, b.v. dat alleen zon overschot energie geladen moet worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16:12
Iemand hier ooit een standaard IQ Gateway opengemaakt? Ik wil graag weten of de tweede en derde fase intern wel worden gebruikt (ondanks dat die op de sticker afgekruist is).

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 05-07 18:18
Wrc schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 14:42:
@drboneym, voorziet de Enphase IQ Energy router enkel als monitoring om te zien hoeveel er geladen wordt of kan je ook nog wat instellen in de app, b.v. dat alleen zon overschot energie geladen moet worden?
Goeie vraag, ik heb het nog niet helemaal live allemaal, maar ik krijg deze info via m'n Enlighten app. Vooral dichtgetimmerd, en wil je hem interessant laden dan ben je overgeleverd aan hoe het profiel staat afgesteld (niet instelbaar).

Als ik het even doordenk, als je het gedragingsprofiel AI optimalisatie aan zet en dan gaat tweaken met de opgegeven prijzen zou je de AI optimalisatie moeten kunnen manipuleren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3yeK1xP_EJAffmSUfEtI5pgF2vs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5zP8rUt6KQJrNlbrWK3bDYe2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Eddie_ schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 18:28:
Iemand hier ooit een standaard IQ Gateway opengemaakt? Ik wil graag weten of de tweede en derde fase intern wel worden gebruikt (ondanks dat die op de sticker afgekruist is).
Ik heb hier nog een oudje liggen, een Envoy-s. Heeft geen aansluitingen voor CT ringen.
Wil ik wel voor je open schroeven; alleen waar moet ik dan naar kijken?

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vlamboog
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 17-10-2024
Hansieo schreef op maandag 9 september 2024 @ 09:03:
@JoJo_nl @Eddie_ @Sjamo

Alle natuurlijk weer hartelijk dank voor jullie input/meedenken. _/-\o_

De verversing freq. van Enphase is laag, té laag om er wat mee te kunnen.
De verversing rate van HomeWizzard is netjes, /sec dus. (in de "NU"stand en dan zie je een 1 min periode)
Hier zie je dus het beste de pikes op.
éérst op alle-3 de fasen, dan 2, dan 1 en vervolgens (bij hogere opwek) alle-3 prima.
De "lime" kleur lijn is altijd de laatse.
Ik heb dus 3x4 panelen

1-1-1-1 -deze rij krijgt als éérste de rechtstreekse zon, net over de bebossing heen
1-1-1-1 -dan deze
1-1-1-1 -en bij nog iets hogere zonnestand, deze vol in de zon.

Zo heb ik ze ook op de fasen verdeeld

Enphase bellen ga ik idd doen, dat zal vandaag zijn...

Of dit normal is weet ik niet Sjamo, maar ik kijk Homewizzard echt wel vaak, en het valt nu ineens op.

Verder terugkijken met HW is lasting, want dan heb ik geen "per sec" interval meer... en de grotere interval grafieken laten niets zien... :'(

(ps: ook als ze alle 12 al netjes in de zon zijn is het jo-jo-en er, tótdat ik boven een hoger vermogen kom)
Enphase heeft een trucje wat ze uithalen om bij lage licht inval ook opbrengst te maken. Dit doen ze door de condensatoren in de micro’s te laten ontladen en opladen. Dit is dat geschommel wat je ziet. Als de licht inval beter is verdwijnt het ook weer vanzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Pazo schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 19:58:
[...]

Ik heb hier nog een oudje liggen, een Envoy-s. Heeft geen aansluitingen voor CT ringen.
Wil ik wel voor je open schroeven; alleen waar moet ik dan naar kijken?
Heeft deze wel de vier aansluiting mogelijkheden voor Nul, L1, L2 en L3? Het gaat er om of die aansluitingen van L2 en L3 ergens naar toe leiden of dat die geïsoleerd zijn (dus nergens naar toe gaan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Eddie_ schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 20:08:
[...]

Heeft deze wel de vier aansluiting mogelijkheden voor Nul, L1, L2 en L3? Het gaat er om of die aansluitingen van L2 en L3 ergens naar toe leiden of dat die geïsoleerd zijn (dus nergens naar toe gaan).
Nee, is het een te oud model voor.
Maar had 'm in de buurt liggen dus inmiddels de foto's al gemaakt, haha :)

EDIT: volgens mij wel, ik heb alleen L1 en nul aangesloten op een stekker:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/taiEJi0hG_ZaoB9bIuOrBa3GvWQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/plgUZ6APR1cu0DdCMX5DOvQy.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qy6BS-cGYLvMmyQtCctxwqdiJX4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UJEgyPSLPTaZBeMhnTDx5vGH.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 3% gewijzigd door Pazo op 10-09-2024 20:18 ]

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo_nl
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-05 09:41
Eddie_ schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 18:28:
Had al eens eerder gezegd dat ze allemaal hetzelfde zijn. Je moet alleen dan componenten gaan solderen en die zijn niet zo 1-2 3 verkrijgbaar. Dus nee niet gebruikt, maar het is mogelijk ze te gebruiken. Let wel dat de firmware dan ook de juiste versie moet hebben en die opties aan zetten is stevig dichtgebouwd. Zou je adviseren er niet mee te gaan rommelen.

If something sucks make it better...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JoJo_nl schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 20:24:
[...]

Had al eens eerder gezegd dat ze allemaal hetzelfde zijn.
Niet helemaal toch? De standaard en de metered zijn toch wel degelijk verschillend qua hardware? O.a. bepaalde chips missen bij de standaard tov de metered. Of bedoel je dat niet? Vanuit de TS:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u1c83yL9zQ4RxhbHHD1W3Td-wSk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CACE3RcB7yOh36uWRYKGypJb.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo_nl
@Pazo Dat zei ik, de componenten missen en het is niet te achterhalen welke ic's ze gebruiken en daarnaast missen een aantal smd's. De foto's zijn 2 verschillende printplaat versies. Ik bedoelde die van hetzelfde jaartal voor de duidelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@JoJo_nl ah oke, verkeerd begrepen, my bad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Dus de printplaat zou identiek zijn maar niet de Gateways zelf, dan zijn ze dus niet allemaal hetzelfde. Aan de hand waarvan kan je zien dat dit van verschillende jaargangen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo_nl
Het voedingsgedeelte is verbeterd. De rechtse is nieuwere model. Alle fases gefilterd en de condensatoren zijn vergroot voor meer stabiliteit en betere filtering.
edit:
Ik zie dat het niet duidelijk is van mij kant. Dezelfde jaargang versies zijn identiek qua printplaat en naar ik vermoed de firmware ook. De oude en nieuwe versies zijn dus niet hetzelfde.
Waarschijnlijk gezien de ic's afgeplakt/sealed zijn, zijn het standaard ic's. De smd's vast ook, maar dat valt niet te achterhalen zo. Het heeft dan ook weinig zin om de standaard te upgraden naar metered gezien onbekend is wat er op gesoldeerd moet worden. Buiten dat is solderen van ic's en smd niet geschikt voor beginners. En dan is er nog het verhaal van de firmware, wat helemaal een uitdaging is.

[ Voor 73% gewijzigd door JoJo_nl op 10-09-2024 20:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 05-07 18:18
Wrc schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 14:42:
Nog een aanvulling. Ook de stuurmodus Eigen Consumptie heeft een vinkje voor EV sturing aan of uit. Daarmee zul je waarschijnlijk een soort Eco laadmodus mee kunnen triggeren.

Helaas kan ik het zelf nog niet testen omdat ik een model heb van Wallbox dat niet ondersteunt wordt. Alleen de Pulsar modellen worden tot nu toe ondersteunt, ik heb de Copper.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gcZ3V7z1LHzET2OBOm92kc24hE0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/17aBMUL5hc6NX5y8e58oTPSL.jpg?f=fotoalbum_large

• JoJo_nl
Dat was al een probleem toen ze er mee begonnen met dat spul. Bij de domotica heeft het ook jaren geduurd voordat er een algemene standaard is gekomen. Nu de fabrikanten door hebben dat de consument dit graag wil, implementeren ze de sturing/API's in de duurste modellen. Voor dat daar de kinderziektes en veiligheidslekken uit zijn, zijn we weer een aantal jaar verder. Het hele energycontrol idee is pas net uit de kinderschoenen en zal nog wel een generatie apparatuur duren voordat dat echt werk zoals je verwacht (als tweaker iig).

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:44
Vlamboog schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 20:02:
[...]

Enphase heeft een trucje wat ze uithalen om bij lage licht inval ook opbrengst te maken. Dit doen ze door de condensatoren in de micro’s te laten ontladen en opladen. Dit is dat geschommel wat je ziet. Als de licht inval beter is verdwijnt het ook weer vanzelf.
Dank voor uw input _/-\o_

Ik dacht dat dat alleen was bij héle lage vermogens/opwek, maar bij mij is het zelfs nog bij een paar honderd watt opwek.

Daar komt bij dat ik "al" ca 2 jaar de installatie heb, en dit gedrag nooit eerder heb gezien.

Als ik het Q-Relais test-button gebruik, zie ik even alles goed, waarna het jo-jo-en weer gaat beginnen.

Ik denk zelf dat het Q-Relais op een-of-andere manier de boosdoener is, 8)7
en wil mijn 3F, komende van de panelen, rechtstreeks op mijn automaat plaatsen (Q-Relais by-pass dus..)
gewoon als test om te zien of alles dan weer "rustig" is. (8>

Ik wacht nog even Enphase af (ik heb maandag 9 sept een ticket nr gekregen)
en afhankelijk van die uitkomst ga ik verdere actie ondernemen.

Ik hou jullie allen op de hoogte d:)b

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

• Eddie_
@JoJo_nl Ik was niet van plan om iets aan de Gateway aan te passen. Iemand die ik ken heeft een Enphase installatie geplaatst waarbij de micro's veel communicatieproblemen hebben. Daarvan heeft Enphase gezegd de standaard Gateway ook op drie fase maar te gaan aansluiten. Vandaar dat ik mij afvroeg of dat überhaupt wel zin heeft omdat ik verwacht dat dat intern helemaal niet aangesloten is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
@Hansieo Dat is ook inderdaad bij zeer lage opwek, niet als er al een paar honderd watt wordt opgewekt.

• Eddie_
Is natuurlijk niet Enphase gerelateerd, dus off-topic. Maar kan je niet op een andere plek doorlussen? Sowieso volledig koper zonder aanraakbescherming: not done!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Hier nog één oude Gateway gevonden. Ik heb weerstandmetingen gedaan vanaf fase 2 en 3. Die lopen naar losse "eilandjes" waar geen componenten zitten (die er wel geplaatst kunnen worden). Als dit voor alle standaard Gateways geldt dan is het advies van Enphase wel raar. Drie fase systeem ook drie fase aansluiten op de standaard Gateway (biedt dan absoluut niets extra's).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/339qhL8JlAiu8mZlX10MlUJ0vEI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e7h4TszBzjE8VCekT8K9ASlH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V-V96Ww_uAQQPk-PLz6p6MFNrb4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QEljaWjCtLIaM0nJujYgRvkk.jpg?f=fotoalbum_large

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:12

The Zep Man

🏴‍☠️

Eddie_ schreef op donderdag 12 september 2024 @ 12:54:
Hier nog één oude gevonden Gateway gevonden. Ik heb weerstandmetingen gedaan vanaf fase 2 en 3. Die lopen naar losse "eilandjes" waar geen componenten zitten (die er wel geplaatst kunnen worden). Als dit voor alle standaard Gateways geldt dan is het advies van Enphase wel raar. Drie fase systeem ook drie fase aansluiten op de standaard Gateway (biedt dan absoluut niets extra's).
Mits goed gemeten:
Die eilandjes zijn waarschijnlijk gevuld bij een metered gateway. Dan heeft het aansluiten op de standaarduitvoering inderdaad geen nut. Het enige dat ik kan bedenken om het toch te doen is om een eventuele upgrade in de toekomst te vergemakkelijken, want de drie fasen zijn dan al aanwezig.

[ Voor 10% gewijzigd door The Zep Man op 12-09-2024 13:05 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

• Eddie_
Het huidige systeem heeft problemen met communicatie. Het advies was om het nu op drie fase aan te sluiten, wellicht dat het probleem daarmee opgelost zou worden. In theorie zou dit dus helemaal niets veranderen aan de situatie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hansieo
Hansieo schreef op woensdag 11 september 2024 @ 08:51:
[...]

Dank voor uw input _/-\o_

Ik dacht dat dat alleen was bij héle lage vermogens/opwek, maar bij mij is het zelfs nog bij een paar honderd watt opwek.

Daar komt bij dat ik "al" ca 2 jaar de installatie heb, en dit gedrag nooit eerder heb gezien.

Als ik het Q-Relais test-button gebruik, zie ik even alles goed, waarna het jo-jo-en weer gaat beginnen.

Ik denk zelf dat het Q-Relais op een-of-andere manier de boosdoener is, 8)7
en wil mijn 3F, komende van de panelen, rechtstreeks op mijn automaat plaatsen (Q-Relais by-pass dus..)
gewoon als test om te zien of alles dan weer "rustig" is. (8>

Ik wacht nog even Enphase af (ik heb maandag 9 sept een ticket nr gekregen)
en afhankelijk van die uitkomst ga ik verdere actie ondernemen.

Ik hou jullie allen op de hoogte d:)b
( sry voor lelijke zelf-quote, maar dan blijft de update voor jullie netjes bij elkaar:)

Net even contact gehad met Enphase support, en kunnen het niet 1-2-3 plaatsen.
Ik stelde voor om (mijn hoofdverdachte..) het Q-Relais even er tussenuit te halen, en of dat mocht.
Dat was goed, en de resultaten bespreken we vrijdag óf na het weekeinde, op maandag.

Wat ik zie is dat het jo-jo-en weg is... maar ik wacht het weekeinde dus af.
(lijkt nu Q-relais welke, op/neer of in-úit schakelt. (volgens support domweg in/uit en niet verlagen/verhogen).

Ik hou jullie op de hoogte

(edit vrijdagmorgen 8:25)
Helaas... :'( jo-jo-en is er nog. Niet lang na verwijderen Q-relais begon het weer. Er lijkt een relatie te zijn met de opwek.
Minimale opwek geeft jo-jo-en. bv:
20W per fase opwek geeft jo-jo's van ca 20W
80W per fase opwek geeft jojo's van ca 80W
160W per fase opwek geeft jojo's van ca 160W
240W per fase opwek geeft jojo's van ca 240W

daarboven gaat het wat verschuiven, en loopt de totale opwek vérder op tot een paar duizend watt(???)
(mijn Enphase =3F á 4 panelen van 405Wp = 1.600wP per fase + een zonneplan 3F installatie ~5.500Wp),
dan stopt het jojo-en. De Zonneplan heb ik uit gehad, maar helpt niet tegen het jo-jo-en.

Ik moet nog proberen te achterhalen waar zo'n beetje dat omslagpunt zit,
en of ik daar wellicht een conclusie /idee/richting uit kan trekken.

tot de volgende update... (8>

[ Voor 22% gewijzigd door Hansieo op 13-09-2024 08:43 ]

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Updates voor Enphase- installateurs (September 2024)

[ Voor 55% gewijzigd door Pazo op 13-09-2024 11:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Ik heb hier in het (recente) verleden wel geroepen dat als je een accu pakket van derden hebt dat je dit kunt instellen in Enphase zodat je Metered niet van slag raakt. Helaas heb ik nu een klant waar wij een Sessy hebben geïnstalleerd. Een andere installateur heeft daar Enphase aangelegd. Werkte prima qua meetwaarden. Maar nu met Sessy (en dus ingesteld dat er een accu van derden is) blijft de foutmelding op de CT spoelen bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piwakawaka
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-05 12:13
Ik neem aan, dat bij het omzetten van een Standaard naar een Metered meer komt kijken dan het kastje wisselen. Het door een installateur uit laten voeren zal daar ook wel aan de orde zijn.
Kan iemand vertellen over zijn ervaring met het omzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13:33
Eddie_ schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 13:55:
Ik heb hier in het (recente) verleden wel geroepen dat als je een accu pakket van derden hebt dat je dit kunt instellen in Enphase zodat je Metered niet van slag raakt. Helaas heb ik nu een klant waar wij een Sessy hebben geïnstalleerd. Een andere installateur heeft daar Enphase aangelegd. Werkte prima qua meetwaarden. Maar nu met Sessy (en dus ingesteld dat er een accu van derden is) blijft de foutmelding op de CT spoelen bestaan.
Heb hier 3 dagen al mee gestoeid en idd blijft de melding bestaan.
Dacht eerst dat ik wat fout deed, btw: enige wat ik kon aangeven was een thirth party battery verder geen andere instellingen/opties voorbij zien komen.
Klopt dit?

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

Acties:
  • 0 Henk 'm!
piwakawaka schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 14:31:
Ik neem aan, dat bij het omzetten van een Standaard naar een Metered meer komt kijken dan het kastje wisselen. Het door een installateur uit laten voeren zal daar ook wel aan de orde zijn.
Neem aan dat ook de CT spoelen zijn aangebracht en geïnstalleerd / geconfigureerd? Anders heb je ook geen metered nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piwakawaka
Pazo schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 14:46:
[...]

Neem aan dat ook de CT spoelen zijn aangebracht en geïnstalleerd / geconfigureerd? Anders heb je ook geen metered nodig :)
Nee, er zijn geen CT-spoelen zijn aangebracht en geïnstalleerd.
Mijn huidige installateur geeft aan dat de meterkast omgebouwd moet worden. Kosten zo'n € 1.000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Siewert schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 14:33:
[...]

Heb hier 3 dagen al mee gestoeid en idd blijft de melding bestaan.
Dacht eerst dat ik wat fout deed, btw: enige wat ik kon aangeven was een thirth party battery verder geen andere instellingen/opties voorbij zien komen.
Klopt dit?
Klopt, je kan alleen aangeven dat je een accu/batterij van derden hebt (plus merk). Verder kan je daar niets instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
piwakawaka schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 14:51:
[...]

Nee, er zijn geen CT-spoelen zijn aangebracht en geïnstalleerd.
Mijn huidige installateur geeft aan dat de meterkast omgebouwd moet worden. Kosten zo'n € 1.000
Waarom dan een Metered? Metered heeft nauwelijks toegevoegde waarde als de CT spoelen niet geïnstalleerd worden. Dan kan je net zo goed op de Standard blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
Eddie_ schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 14:54:
[...]

Klopt, je kan alleen aangeven dat je een accu/batterij van derden hebt (plus merk). Verder kan je daar niets instellen.
Dan zal het wel liggen aan het feit dat ik een Zelfbouw batterij heb en alleen "other" kan/kon aanvinken.
Stoor mij er verder niet aan, denk alleen dat ze straks een belletje doen om te kijken/schouwen want er is een fout en kunnen niet zien waarom.
Ja duh... 🤣

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piwakawaka
Pazo schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 15:05:
[...]

Waarom dan een Metered? Metered heeft nauwelijks toegevoegde waarde als de CT spoelen niet geïnstalleerd worden. Dan kan je net zo goed op de Standard blijven.
De vraag was of ze geïnstalleerd ZIJN. Ik denk dat ze geïnstalleerd moeten worden samen met de Metered

Acties:
  • 0 Henk 'm!
piwakawaka schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 15:11:
[...]

De vraag was of ze geïnstalleerd ZIJN. Ik denk dat ze geïnstalleerd moeten worden samen met de Metered
Als je voor een Metered gaat, is het zeker aan te raden om ook de CT spoelen mee te installeren. Anders is er weinig toegevoegde waarde ten opzichte van de Standard versie :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Siewert schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 15:08:
[...]

Dan zal het wel liggen aan het feit dat ik een Zelfbouw batterij heb en alleen "other" kan/kon aanvinken.
Stoor mij er verder niet aan, denk alleen dat ze straks een belletje doen om te kijken/schouwen want er is een fout en kunnen niet zien waarom.
Ja duh... 🤣
Zelfbouw zou niet uit moeten maken. Accu van derden is een accu van derden (jouw accu is toch ook van derden?)

@piwakawaka Als je de standaard verwisseld met een Metered variant dan is dat zo gebeurd. Maar om echt gebruik van de Metered te maken moet je wel de CT's (laten) installeren. Anders niet echt een toegevoegde waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piwakawaka
Pazo schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 15:16:
[...]

Als je voor een Metered gaat, is het zeker aan te raden om ook de CT spoelen mee te installeren. Anders is er weinig toegevoegde waarde ten opzichte van de Standard versie :)
En nu de oorspronkelijke vraag weer >:)
Iemand ervaring met het omsmurfen? € 1.000?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
piwakawaka schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 15:18:
[...]

Ah zo. €1000 lijkt me wat veel, maar het ligt er ook maar net aan of er genoeg ruimte is voor de CT-spoelen. Bij een 3 fase systeem en 3 fase kast moeten er 6 CT spoelen in. Gelukkig zijn er tegenwoordig wat kleinere varianten (ik heb nog van die joekels), maar het neemt wel ruimte in. Als het niet past en je groepenkast moet verbouwd worden, dan kan het hard gaan.

In december 2022 heb ik mijn groepenkast compleet laten verbouwen. Wel grotendeels de bestaande componenten laten hergebruiken, maar kostte mij wel €1400. Maar toen wel echt alles eruit, nieuwe / grotere kast erin, extra kookgroep en aardlek voor laadpaal laten installeren, en dan compleet opnieuw opbouwen vanaf de grond. Is hij een volle dag mee bezig geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marnie
  • Registratie: November 2016
  • Nu online
De Gateway metered kost ongeveer € 250-, de CT's zijn 6 x € 35= € 210,-. Totaal aan Enphase materiaal ca € 460-. Daar komt overheen eventuele extra installatiematerialen, ik ken je situatie niet, zoals bv een verdeelkastje als er geen ruimte is in de bestaande verdeler, eventueel extra bedrading, of beveiliging, plus de tijd voor het installeren plus de BTW.

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!
marnie schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 15:29:
De Gateway metered kost ongeveer € 250-, de CT's zijn 6 x € 35= € 210,-.
Bij de Metered krijg je er al 2 geleverd, dus dan zou je er nog 4 nodig hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
  • Registratie: November 2016
  • Nu online
Ik ben op dit moment zelf bezig 6 CT's te installeren op mijn Gateway metered. Via marktplaats gekocht, nieuw, de kleine versie € 15-,/st. Ze zien er prima uit, nemen niet te veel ruimte in.
Als je kennis heb van de electro installatie dan is het prima zelf te doen, anders: veiligheid gaat voor alles, dus laten doen door de installateur of iemand met kennis.

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

• sandergar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:08
marnie schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 15:29:
De Gateway metered kost ongeveer € 250-, de CT's zijn 6 x € 35= € 210,-. Totaal aan Enphase materiaal ca € 460-. Daar komt overheen eventuele extra installatiematerialen, ik ken je situatie niet, zoals bv een verdeelkastje als er geen ruimte is in de bestaande verdeler, eventueel extra bedrading, of beveiliging, plus de tijd voor het installeren plus de BTW.
De prijzen zijn wat gestegen de laatste tijd. Nieuwe gateway kost excl btw al minimaal 259,-. Veel webshops zitten boven de 300.

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase (nog niet actief) | 45kWh PylonTech Pelio accu (nog niet actief)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sandergar
[...]

Laat eens een foto zien zodat we kunnen zien wat er allemaal "omgesmurft" moet worden! Een foto van de binnenkant, zonder deksel dus.

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase (nog niet actief) | 45kWh PylonTech Pelio accu (nog niet actief)

• JoJo_nl
Eddie_ schreef op woensdag 11 september 2024 @ 08:53:
@JoJo_nl Ik was niet van plan om iets aan de Gateway aan te passen. Iemand die ik ken heeft een Enphase installatie geplaatst waarbij de micro's veel communicatieproblemen hebben. Daarvan heeft Enphase gezegd de standaard Gateway ook op drie fase maar te gaan aansluiten. Vandaar dat ik mij afvroeg of dat überhaupt wel zin heeft omdat ik verwacht dat dat intern helemaal niet aangesloten is.
Tja je ging zo prat op hun kennis toch ? Blijkt maar dat ze ook maar wat kletsen zonder enig verstand van zaken. Zelfs als ze intern doorgelust zijn heeft het totaal geen zin. Als de omvormers op 3 fase zijn aangesloten en het heeft een 1 fase Gateway dan ziet de gateway de rest op fase 2 en 3 niet. Bedoelen ze niet toevallig dat je het systeem moet omzetten naar 3 fase ? Evengoed haalt dat de communicatie problemen niet weg. Deze komen door storing op het net, waarvoor die ferrietringen zijn (mits natuurlijk aangesloten op de manier zoals ik het eerder al zei, desnoods 3 achter elkaar). Een andere optie is om het hele enphase systeem te scheiden. Dus PV<>q-relais<>automaat en dan de gateway op de output van dezelfde automaat.

• JoJo_nl
[...]

Foto meterkast en binnenkant aub
Kunnen we even mee kijken en denken enzo. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piwakawaka
sandergar schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 11:11:
[...]

Laat eens een foto zien zodat we kunnen zien wat er allemaal "omgesmurft" moet worden! Een foto van de binnenkant, zonder deksel dus.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dNLHT_VWWZSOZP0pyPIpNUL2NvU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8PJcNjhLlMP7f4CM7fHzc8sy.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
JoJo_nl schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 23:10:
[...]

Tja je ging zo prat op hun kennis toch ? Blijkt maar dat ze ook maar wat kletsen zonder enig verstand van zaken. Zelfs als ze intern doorgelust zijn heeft het totaal geen zin. Als de omvormers op 3 fase zijn aangesloten en het heeft een 1 fase Gateway dan ziet de gateway de rest op fase 2 en 3 niet. Bedoelen ze niet toevallig dat je het systeem moet omzetten naar 3 fase ? Evengoed haalt dat de communicatie problemen niet weg. Deze komen door storing op het net, waarvoor die ferrietringen zijn (mits natuurlijk aangesloten op de manier zoals ik het eerder al zei, desnoods 3 achter elkaar). Een andere optie is om het hele enphase systeem te scheiden. Dus PV<>q-relais<>automaat en dan de gateway op de output van dezelfde automaat.
De ervaring die ik persoonlijk heb met Enphase is zeker positief en die mensen hebben absoluut veel kennis. Maar net zoals hier op het forum zijn er ook die wat minder kennis hebben. Kom je overal tegen.

Ohja uiteraard is het huidige systeem gescheiden van de rest van de meterkast (dat doet toch elke installateur?). In dit geval zelfs letterlijk in een eigen kast direct naast de hoofdkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
@piwakawaka Voor € 1.000 wil ik hier ook wel CT's plaatsen hoor. Maar dat is dan wel duur betaald!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sandergar
Eddie_ schreef op zondag 15 september 2024 @ 08:49:
@piwakawaka Voor € 1.000 wil ik hier ook wel CT's plaatsen hoor. Maar dat is dan wel duur betaald!
@piwakawaka doe ik het wel voor 999 😉

Wordt er voor die 1.000 alleen CT's geplaatst en de IQ gateway gewisseld dan betaal je ong 400 voor de IQ gateway metered + CT's, 50 voor de arbeid en 550 aan voorrijkosten.

Mocht het voorstel zijn om het IQ relais uit de hoofdgast te halen en in een mooi eigen kastje te plaatsen (eventueel samen met de IQ gateway) dan is die 1.000 nog steeds veel te hoog.

Je kast zit vol maar onder je IQ relais kan je vast nog wel 3 CT's geplaatst krijgen. Bij een volgende aanpassing aan je meterkast kan je dan altijd nog herinrichten en de Enphase apparatuur een eigen kastje geven.

[ Voor 6% gewijzigd door sandergar op 15-09-2024 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 13:36
Pazo schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 15:05:
[...]

Was een metered versie ook niet noodzakelijk als je 3 fase wilde gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Nee, de standaard IQ Gateway kan prima een drie fase systeem monitoren. Metered is nodig als je Enphase accu's gaat gebruiken. Of als je ook stroommetingen wil zien vanuit je Enphase app. En tegenwoordig natuurlijk ook om je productie aan te kunnen sturen.

[ Voor 15% gewijzigd door Eddie_ op 16-09-2024 07:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pano001
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 02-10-2024
Enlighten imported is 22 % lager dan HomeWizard en Essent.
Weet iemand of dat normaal is of hoe dat kan komen?

Ik heb een 3 fasen systeem met een Gateway metered en 6 spoelen. Deze laaste wijzen allemaal naar de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
  • Laatst online: 10:20
Pano001 schreef op maandag 16 september 2024 @ 19:45:
Enlighten imported is 22 % lager dan HomeWizard en Essent.
Weet iemand of dat normaal is of hoe dat kan komen?
Ja dat is normaal, maar hoe het precies komt weten we niet. Het lijkt iets te maken te hebben met het updateinterval (van een kwartier) en/of het optellen van afgeronde getallen (als 0,6 1 wordt, dan heb je direct al een verschil van 40%).

Mij viel op dat het verschil tussen import en export bij Homewizard en Enphase redelijk overeen komen (dus de netto import of export), en dat zowel het export als het importcijfer in Enphase lager zijn dan de werkelijkheid. Vooral in de maanden dat de een veel hoger dan de ander is, krijg je relatief grote verschillen.

Bijvoorbeeld 400 export en 100 import in Enphase vs 420 export en 120 import in HW (gedurende een zomermaand) is 20% verschil van de import, en 'slechts' 5% van de export.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pano001
  • Laatst online: 02-10-2024
Dank je. Bij mij is geproduceerd en geëexported gelijk aan HomeWizard.
Wel jammer dat Enphase het niet correct kan weergeven.

Ik gebruik dus voortaan maar de HomeWizard met Energy+.

[ Voor 4% gewijzigd door Pano001 op 16-09-2024 23:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sandergar
piwakawaka schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 14:31:
Als je een beetje handig bent kan je het ook gewoon zelf doen.
Instructie van Enphase : YouTube: NL - Installatie IQ Gateway Metered met meetspoelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
Dubbel :?

[ Voor 96% gewijzigd door sandergar op 17-09-2024 11:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Of je gebruikt een iets ouder filmpje van the green guys:
https://www.youtube.com/watch?v=mjRx_PpO2lE
(hierbij ziet de meterkast er wel wat netter uit :) )

• rkonings
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 06-07 17:44
Gisterenochtend is hier in de wijk een stroomuitval geweest van een paar uur en sindsdien is de Envoy compleet van slag.

Uitzetten en opnieuw op laten starten levert weinig op, branden naar 2 van de 4 ledjes.

Nu kom ik vanochtend weer beneden, branden alle 4 de ledjes continue rood.

Zal ik de spanning er weer maar afhalen en opnieuw proberen op te starten, er is wat 'zonlicht' nu..

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
rkonings schreef op woensdag 18 september 2024 @ 08:35:
Gisterenochtend is hier in de wijk een stroomuitval geweest van een paar uur en sindsdien is de Envoy compleet van slag.

Uitzetten en opnieuw op laten starten levert weinig op, branden naar 2 van de 4 ledjes.

Nu kom ik vanochtend weer beneden, branden alle 4 de ledjes continue rood.

Zal ik de spanning er weer maar afhalen en opnieuw proberen op te starten, er is wat 'zonlicht' nu..
Succes. Ik heb er al 2 verloren door stroomstoringen (zelfs agv. groep uitschakelen). Ik begreep van mijn installateur dat het een bekende kwaal is.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

• Eddie_
Een klant van mij had exact hetzelfde. Van alles geprobeerd. Uiteindelijk via RMA de Gateway vervangen: probleem opgelost.

Of is het ondertussen al weer werkend bij jou?

• rkonings
vanochtend toch maar even met Enphase gebeld en die raden aan het een dag aan te zien.
voor nu is de Envoy de data aan het uploaden dus is er ook geen productie blijkbaar.

Zit er eigenlijk aan te denken oom ook gewoon een klacht bij Enexis neer te leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoJo_nl
Precies de reden waarom je ze niet zomaar af wil schakelen. Vooral niet als ze spanning produceren. Stroomuitval heeft hetzelfde effect.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Siewert
JoJo_nl schreef op woensdag 18 september 2024 @ 14:36:
Precies de reden waarom je ze niet zomaar af wil schakelen. Vooral niet als ze spanning produceren. Stroomuitval heeft hetzelfde effect.
Eigenlijk is het dan best wel slecht ontworpen, denk ik zo.
Zou er toch van uitgaan dat ze er een soort van condensator oid in stoppen om een sudden powercut op te vangen.
Kan toch niet zo zijn dat bij elke stroomstoring je een nieuwe kan aanvragen.
Hier in de buurt door een brakke kabel afgelopen 2 maanden 4 storingen geweest, zie je het al voor je?
Of de elektricien komt ff op bezoek, van te voren maar een RMA aanvragen ;-)

[ Voor 9% gewijzigd door Siewert op 18-09-2024 15:54 ]

• a2aan
Als er daadwerkelijk een ontwerpfout in de Gateway zit, waardoor die een (te) grote kans heeft om stuk te gaan als 'ie spanningsloos wordt gesteld, zou er dan geen terugroep/omwisselactie moeten komen?

Wanneer een nieuwe Gateway hierdoor sneuvelt dan is het vervelend, maar valt alles (zowel het vervangende apparaat als de kosten voor omwisselen) nog binnen de garantie. Alleen voor de mensen die niet zo vaak stroomstoringen hebben (en ook niet om andere redenen hun Gateway spanningloos maken) zou het toch oneerlijk zijn als ze zelf voor de kosten moeten opdraaien als 'ie op een gegeven moment toch wel vanwege dit probleem, maar buiten de garantieperiode stuk gaat.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Eddie_
Geen idee of het daadwerkelijk ligt aan de stroomstoring of dat er andere zaken spelen. Het is natuurlijk gemakkelijk roepen dat dit de veroorzaker is. Ik beheer een behoorlijk aantal Enphase systemen en bij mij is het nog maar één keer voorgekomen. Ook bij onderhoud schakel je de stroom uit via de (aardlek)automaat. Ik ben er van overtuigd dat we op die manier heel veel (>1000 keer) Gateway's stroomloos hebben gemaakt. Als er dan één is die een stroomstoring niet overleefd (om welke reden dan ook) dan vind ik dat nog wel meevallen. Zeker als ik het vergelijk met Solaredge omvormers/optimizers die bij mij echt een veel hoger uitvalpercentage hebben (zelfs zonder stroomstoring).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hier ook hoor. Als het gaat onweren gaan de schakelaars om, dus mijn PV en de Gateway zijn vaak genoeg stroomloos geweest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15:45
Ja, met de post van @Eddie_ kan ik me aansluiten.
Wel hebben we de afgelopen jaren veel Gateway,s moeten vervangen uit 2019…alsof dat een slechte batch is geweest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JoJo_nl
@Eddie_ @WillemP22 Inderdaad standaard praktijk en zou gewoon moeten kunnen. En inderdaad meer uit 2019 die uitvallen, ook bij ons.

• JoJo_nl
Siewert schreef op woensdag 18 september 2024 @ 14:45:
[...]

Eigenlijk is het dan best wel slecht ontworpen, denk ik zo.
Zou er toch van uitgaan dat ze er een soort van condensator oid in stoppen om een sudden powercut op te vangen.
Kan toch niet zo zijn dat bij elke stroomstoring je een nieuwe kan aanvragen.
Hier in de buurt door een brakke kabel afgelopen 2 maanden 4 storingen geweest, zie je het al voor je?
Of de elektricien komt ff op bezoek, van te voren maar een RMA aanvragen ;-)
Nee dat zijn ze niet. Zie het als vergelijkbaar met een blikseminslag, het gebeurd weinig. In mijn optiek alleen bij volle belasting, hoog voltage en stom toeval. Het is echter wel een gegeven dat er meerdere gateways gesneuveld zijn door regelmatig in/uit schakelen. Aan de andere kant zijn ze daar ook niet voor gemaakt en hebben een ingebouwde limiter tegenwoordig.

Over stroomstoringen gesproken: gisteravond ineens de halve wijk plat. Liander was bezig bij een transformator huisje; verkeerd kabeltje geprikt denk ik, haha. Na een half uurtje ging de boel er weer op. Vandaag niets aan de hand; boel draait (gelukkig) gewoon.

En mbt bliksem inslag: daar kunnen ze inderdaad niet tegen. Die van mij werd geroosterd in 2020 toen de bliksem bij de buren insloeg. Net als de relay en alle micro's.

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:03
En mbt bliksem inslag: daar kunnen ze inderdaad niet tegen. Die van mij werd geroosterd in 2020 toen de bliksem bij de buren insloeg. Net als de relay en alle micro's.
Oef, ging dat allemaal goed verzekering technisch?
m.eddy schreef op donderdag 19 september 2024 @ 10:06:
[...]

Oef, ging dat allemaal goed verzekering technisch?
Ja, uiteindelijk 100% vergoed en compleet nieuwe PV installatie.
(als je de geschiedenis wilt weten: zie hier)

• a2aan
WillemP22 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 23:19:
Ja, met de post van @Eddie_ kan ik me aansluiten.
Wel hebben we de afgelopen jaren veel Gateway,s moeten vervangen uit 2019…alsof dat een slechte batch is geweest.
Dank voor de geruststelling! Ik laat mijn Gateway in principe gewoon altijd aan (hij is in 2023 geplaatst, en heeft hopelijk niet 4 jaar op de plank gelegen), maar ik krijg er toch een wat ongemakkelijk gevoel bij als de kans op stuk gaan al (significant) toeneemt bij, bij wijze van spreken, enkele tientallen keren uit/aan, want dan kan het (als je pecht hebt) ook zomaar al bij de tweede of derde keer mis gaan.

Was de garantietermijn over producten uit 2019 ook al vijf jaar (zoals nu)? Dan begint de garantietermijn over die producten nu zo'n beetje af te lopen... Ervaren jullie daar bij Enphase enige coulance? En hoe zit het met de kosten voor het omwisselen (voorrijdkosten en arbeidsloon)? Worden die ook door Enphase gedekt, of ben je daar afhankelijk van de voorwaarden van de installateur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
De voorwaarden geven 5 jaar garantie ingaand op de datum van activatie.

Garantiebepalingen Enphase:
https://enphase.com/nl-nl...ited-warranty-netherlands

Vergoedingskosten:
https://enphase.com/nl-be...20van%20toepassing%20is).

• rkonings
Ondertussen een dag verder, de 4 leds branden continue rood...
ik geef het nog een dagje....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
IQ Relais wel alles groen en ook wel productie? Indien ja dan zou ik al gelijk gaan bellen met Enphase.

• rkonings
IQ Relais is groen maar geen productie.

• Eddie_
Mogelijkheid om een micro omvormer te controleren? Welke kleur de led heeft.

• rkonings
Zal straks de leds van de panelen op de eerste verdieping controleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
Sjamo schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 10:14:
Hier afgelopen vrijdag de update gehad voor het systeem (d7 - >d8).

Gelijk na de update nam het niet door de batterij (t3) afgedekte verbruik enorm toe ten opzichte van de weken ervoor. We gingen van rond de 17W in de nacht naar een afname van rond de 65W. Dat was nogal een tegenvaller.

We nemen even de tijd om te kijken of het beter wordt, zo niet nemen we contact op met support.

Zijn er meer mensen hier die dit hebben gemerkt bij henzelf? Wij meten productie en verbruik hier met kWh-meters ivm de betrekkelijke onnauwkeurigheid van Enphase. Wat ons betreft prima voor een globaal beeld, niet voor "exacte" metingen.
9 september hebben we hier voor voorgenoemde kwestie nav ons telefonisch contact met de supportafdeling een email gestuurd naar de supportafdeling om naar de kwestie te kijken.

Vannacht ontving ik een reactie via mail, maar die bleek niet voor ons te zijn :)
Door de herinnering vandaag gebeld, en kwam terecht bij een vriendelijke Engels sprekende dame. Ze heeft nav ons gesprek onmiddellijk zaken gecheckt en veranderd, ik moet nog gegevens opsturen via de mail en ze blijft het de komende dagen monitoren. Daarna belt ze ons weer. Ik heb overigens ook de nachtelijke spookopwek genoemd (niet omdat we het als een probleem ervaren maar omdat het mogelijk gerelateerd is) en dat wordt ook meegenomen.

Ik ben erg benieuwd. Enlighten geeft overal waarschuwingen en fouten nu, maar volgens onze metingen via HomeWizard loopt alles prima. We gaan er vanuit dat de fouten in Enlighten wel weg zijn met een dag.

Wordt vervolgd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Eddie_ schreef op donderdag 19 september 2024 @ 10:37:
De voorwaarden geven 5 jaar garantie ingaand op de datum van activatie.

Garantiebepalingen Enphase:
https://enphase.com/nl-nl...ited-warranty-netherlands

Vergoedingskosten:
https://enphase.com/nl-be...20van%20toepassing%20is).
Mijn ervaring is geen coulance... maar na goed lezen van de oorspronkelijke offerte bleek dat mijn installateur de Envoy met 20 jaar garantie te hebben aangeboden 😁😁😁

De 1e is begin 2019 geïnstalleerd en in september kapot gegaan (vermoedelijk netuitval in de wijk) en de 2e eerder dit jaar (oorzaak onbekend). Dus heb ik er 2 uit 2019 gehad wat dus een slecht bouwjaar lijkt te zijn geweest.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

• rkonings
Half uurtje geleden de spanning eraf gehaald nadat de hele dag er 4 rode leds continue hebben gebrand.
Ondertussen is de bovenste led, de internet connectie van knipperend groen naar vol rood gegaan.
Heb nog even op de scan knop gedrukt, die knipperde nu ook weer.
Bij de 5 panelen waar ik eenvoudig bij kan, kan ik bij 3 een groene knipperende led zien op de omvormer, de andere 2 kan ik niet zien, zit tegen de zon in te kijken.

Update 16.55: alle 4 de leds branden weer continue rood

[ Voor 6% gewijzigd door rkonings op 19-09-2024 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rkonings
Zojuist weer de omvormers gecontroleerd, er knipperen nu 5 rode ledjes op de omvormers.
de 4 ledjes op de Envoy branden weer vol rood.
ik ga Enphase support bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@rkonings dat klinkt niet goed. Wel balen. Zal wellicht goed opgelost worden maar geeft weer zo'n gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Ai @rkonings da's niet fijn!

Iemand hier ervaring met USB range extenders ? Ik zie diverse mogelijkheden qua verlengen via CAT5(e) kabels zonder externe voeding. Werkt zoiets ook goed genoeg voor het verlengen van de comms kit naar de accu's ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:07
@rkonings Sterkte ermee. Hopelijk wordt het snel voor je opgelost.

Hier hadden we van de week ook een heel vreemd issue met ons Enphase systeem. 16x IQ7+ waarvan 11 op Zuid-Oost en 5 op Noord-West, beide dakdelen op een eigen YMVK kabel naar de groepenkast en beiden een eigen 1P Q-relay. Envoy metered met CT's.. ! fase.

Zondag 15 september nog prima productie normale gehad. Maar aan het eind van maandag 16 september keek ik toevallig even in Home Assistant wat de opbrengst van de dag was (ook qua geld, dynamisch contract bij Tibber). En toen zag ik tot m'n grote schrik dat er helemaal niets was geproduceerd die dag :o :{ . En dat terwijl het in de middag mooi zonnig was geweest en mijn vriendin ook net die dag wassen had weg gewerkt.

In de "array" view in Enlighten waren de panelen op beide dakdelen helemaal zwart en ook in Home Assistant (Installer integratie met een installer account) zag ik dat vaan geen enkele micro-omvormer gegevens bekend waren. Geen communicatie dus. Die avond (toen er nog wel licht was buiten) maar even de PV groepen uitgeschakeld en na een minuutje weer in. Toen kregen in ieder geval de micro's wel weer data. Ik had zoiets van "OK, kijken wat ze morgen doen".

Maar dinsdagochtend kwam de productie weer niet op gang! In de Installer integratie in Home Assistant, de Toolkit, etc. stond de productie wel gewoon aan en dit keer communiceerden de micro's ook gewoon. Ze gaven netjes voltage door en er werd zelfs DC voltage gerapporteerd. Maar bijna geen amps.

Toen maar even lokaal, naar de web interface van de gateway gegaan, met installer login. En toen zag ik inderdaad dat de micro's niet produceerden. En gek genoeg stond er ook bij de Q-relays dat ze wel gedetecteerd staan, maar niet 'in werking' (wat dat dan ook mag betekenen bij een Q-relay). Lampjes op de Q-relays wel gewoon groen.

Toen zag ik in dezelfde web interface ineens ook iets geks, dat de Q-relays geen netprofiel zouden hebben en dat ik die alsnog kon apply'en. Tijdens dat proces vond de browser dat ie geen connectie meer had met de gateway, maar vreemd genoeg zag ik vervolgens al snel dat de micro's weer gingen produceren! *O* . En sindsdien is de productie gewoon weer volgens verwachting, elke dag.

Blijft nog steeds wel een vreemd verhaal, want wat of wie heeft in de nacht van zondag op maandag iets gewijzigd? Ik in ieder geval niet en de update van de d7 naar de d8 firmware is al enkele weken geleden binnen gekomen. Had inmiddels ook wel het Enlighten profiel op dynamische tarieven gezet, maar dat was ook al 1,5 week geleden. En er zijn geen negatieve tarieven geweest op zondag of maandag.

Micro's zitten trouwens nog op firmware 520-00082-r01-v04.27.04 . Ik had begrepen, ik denk in een vorig deel van dit topic, dat er ook al een V04.28 uit zou moeten zijn. Maar die heb ik dus nog nooit ontvangen .Zou het nut hebben Enphase te vragen die update alsnog te pushen ?

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@eymey Wel vreemd inderdaad, dat dus ineens het netprofiel is weggevallen.

Mbt de firmware. Ik zit met mijn IQ7+ op v04.30.23, dus ze zijn al verder :)
Je kunt het vragen of ze de laatste willen pushen. Kwaad kan het niet (als het goed is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Hebben ze daadwerkelijk niet geproduceerd of hebben ze alleen niet gerapporteerd?
Kan je nog iets vinden in het systemdashboard?
Event logt:
https://enlighten.enphase.../sites/xxxxxxx/event-logs
Home owners events:
https://enlighten.enphase.../xxxxxxx/homeowner-events

Wellicht iets System Diagnostics:
https://enlighten.enphase...xxxxxx/system-diagnostics

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• skiwi
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:50
Iemand hier ervaring met USB range extenders ? Ik zie diverse mogelijkheden qua verlengen via CAT5(e) kabels zonder externe voeding. Werkt zoiets ook goed genoeg voor het verlengen van de comms kit naar de accu's ?
Geen ervaring met USB range extenders, wel met andere merken USB over UTP verlengers (zowel met als zonder voeding). Lang verhaal kort: neem de specifieke USB over UTP verlenger die Enphase aanraadt of je staat meerdere keren per dag de hele setup te resetten vanwege communicatie verlies.

Zijn mijn ervaring (en dan specifiek de update jan 2023 onderaan) in: skiwi in "Het grote Enphase topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rkonings
weer gebeld met Enphase support.
Blijkbaar heb ik ook ineens een UK grid profile en is mijn zero-export profile ook weg.
wordt nu hersteld... wordt vervolgd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@rkonings Zero export profiel is er laatst bij iedereen uitgehaald, omdat je dus in de v8 firmware export limiet via de IQ Gateway kunt instellen, waardoor het zero export profiel in feite overbodig is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rkonings
Pazo schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 14:45:
@rkonings Zero export profiel is er laatst bij iedereen uitgehaald, omdat je dus in de v8 firmware export limiet via de IQ Gateway kunt instellen, waardoor het zero export profiel in feite overbodig is geworden.
ok, helder, dat wist ik niet maar zelfs met v8 firmware lever ik op dit moment met een half systeem dus terug, wat ik niet wil.
maar goed, ondertussen is Enphase bezig..
laten we hopen dat het goed komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Eddie_ schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 11:33:
Hebben ze daadwerkelijk niet geproduceerd of hebben ze alleen niet gerapporteerd?
Kan je nog iets vinden in het systemdashboard?
Event logt:
https://enlighten.enphase.../sites/xxxxxxx/event-logs
Home owners events:
https://enlighten.enphase.../xxxxxxx/homeowner-events

Wellicht iets System Diagnostics:
https://enlighten.enphase...xxxxxx/system-diagnostics
Nee, ze hebben echt daadwerkelijk niet geproduceerd. Ook niets langs de slimme meter geweest (behalve de volle bak aan consumptie die we dus hadden). Op dinsdag waren ze dus wel 'wakker' en aan het communiceren, maar stond de productie op 0. Leek dus haast wel alsof ze zelf 'besloten' hadden (om wat voor reden dan ook), dat ze niet moesten produceren.

edit: @Eddie_ Bij Home Owners events is niets te vinden.

Bij system events wel, maar alleen op de avond van maandag de 16e, toen ik ook al wat acties heb geprobeerd.

Op dinsdagochtend wel wat vaags..... 11x (wrs van alleen m'n panelen op zuid-oost) AC Frequency Low. En van 16 stuks AC Voltage Low (maar daarna ook op 1 micro AC Voltage High).

Dat van dinsdagochtend is wel ook van toen ik in de web interface van de gateway ben gedoken. Maar weet niet of dat op het tijdstip van de events was, of erna.

Maar goed, van de hele maandag dus alleen 's avonds wat te vinden.

En de hele tijd zei het systeem in het dashboard dat de status 'normaal' was.

[ Voor 29% gewijzigd door eymey op 20-09-2024 15:46 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
eymey schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 15:11:
[...]

Op dinsdagochtend wel wat vaags..... 11x (wrs van alleen m'n panelen op zuid-oost) AC Frequency Low. En van 16 stuks AC Voltage Low (maar daarna ook op 1 micro AC Voltage High).
Dat "klinkt" als een slechte AC verbinding ergens tussen IQ relais en micro's. Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt om lasdozen te controleren? Tenzij je netspanning daadwerkelijk enorm fluctueert (hoogst onwaarschijnlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rkonings
sinds 16.54 lijkt de productie weer opgestart te zijn, alle panelen produceren weer.
Ook mijn homeassistant ziet de productie en consumptie weer uit de envoy (handig voor de familie)

alleen nu het zero-export profiel nog laten instellen want dat is nog niet gebeurd zo te zien.
dus fingers crossed.

• eymey
Eddie_ schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 17:42:
[...]

Dat "klinkt" als een slechte AC verbinding ergens tussen IQ relais en micro's. Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt om lasdozen te controleren? Tenzij je netspanning daadwerkelijk enorm fluctueert (hoogst onwaarschijnlijk).
Heb zelf helaas niet de 'ballen' om op het dak lasdozen te gaan controleren. Maar ik vermoed dat het daar bijna niet aan kan liggen. Dan zou er in 2 ymvk kabels en 2 lasdozen iets mis moeten zijn (na bijna precies 2 jaar).

Ook zou ik dan verwachten dat ik al veel vaker rare problemen zou moeten hebben (wat niet zo is). En het lijkt dus ook echt een "one time" event.

Voltages zijn hier verder altijd netjes rond de 230V en bij de micro's soms richting de 246 als echt de hele buurt flink aan het produceren is

• Hansieo
Even wat postjes omhoog heb ik óók een vreemd probleem gemeld met mijn 3x4 panelen 3F systeem.
Enphase gaf in éérste instantie aan dat het "klapperen" tussen 0W en ~300W
(zijnde 300W/12 panelen ~25 per paneel ) normaal zou zijn, maar dit is pas sinds een paar weken, en heb aangegeven dat het Enphase systeem dit 2 jaar niet gedaan heeft en altijd zééér stabiel was óók met lage opwek.

Ik zou jullie steeds op de hoogte houden, maar ik moet nog even geduld hebben.. (lastig..) tot Enphase met een 2e reactie komt (hopenlijk de oplossing)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoJo_nl
eymey schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 15:11:
[...]

Nee, ze hebben echt daadwerkelijk niet geproduceerd. Ook niets langs de slimme meter geweest (behalve de volle bak aan consumptie die we dus hadden). Op dinsdag waren ze dus wel 'wakker' en aan het communiceren, maar stond de productie op 0. Leek dus haast wel alsof ze zelf 'besloten' hadden (om wat voor reden dan ook), dat ze niet moesten produceren.

edit: @Eddie_ Bij Home Owners events is niets te vinden.

Bij system events wel, maar alleen op de avond van maandag de 16e, toen ik ook al wat acties heb geprobeerd.

Dat van dinsdagochtend is wel ook van toen ik in de web interface van de gateway ben gedoken. Maar weet niet of dat op het tijdstip van de events was, of erna.

Maar goed, van de hele maandag dus alleen 's avonds wat te vinden.

En de hele tijd zei het systeem in het dashboard dat de status 'normaal' was.
Dat komt doordat je profiel niet goed staat kennelijk. Zet ze allemaal op het Nederlands standaard profiel. Geen zero-export of andere iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
JoJo_nl schreef op zondag 22 september 2024 @ 07:39:
[...]

Dat komt doordat je profiel niet goed staat kennelijk. Zet ze allemaal op het Nederlands standaard profiel. Geen zero-export of andere iig.
Dat was ook mijn vermoeden, aangezien de lokale interface van mijn gateway uiteindelijk ook klaagde dat de profielen van de Q-relays niet goed stonden.

In het verleden heb ik wel vanuit Home Assistant gewisseld tussen Zero Export en het standaardprofiel, maar dat doe ik sinds dat onmogelijk werd gemaakt in firmware D8 al niet meer (al een paar weken niet). En er is dus die zondag-maandag ook niets gebeurd wat dit getriggerd zou moeten hebben.

Maar goed, het werkt sinds vorige week dinsdag weer goed zonder hiccups :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rkonings
Goed, ondertussen lijkt alles weer te draaien.
Envoy blijft up and running.
Alleen de daily waarden vanuit de envoy, production and consumption zijn compleet verkeerd.
Lijkt alsof ze niet terug op 0 worden gezet snachts .
Pagina: 1 ... 24 ... 51 Laatste