Begin dit jaar heb ik op de uitbouw 4 REC 420wp Alpha Pure laten leggen met 4 Enphase IQ8HC. Dit heeft 6 maanden z'n werk gedaan, maar begin juni is één micro overleden door onbekende reden. Het zonnepanelenbedrijf heeft na lang aandringen de kapotte verwijderd maar nooit een nieuwe geinstalleerd... zeer vermoeiend lang verhaal, maar ze gooien er met de pet naar en zijn onbetrouwbaar. Die komen ook niet meer langs.
Ik ga de kapotte IQ8HC dus nu maar zelf vervangen, alleen heb ik er helaas weinig verstand van. Maargoed altijd leuk om er wat van te leren
Het is het 'laatste' paneel van de 4. Ik moet het paneel nog losschroeven, maar verwacht dus een 'losse' IQ-kabel aan te treffen met aan het einde nog een afsluitdop (denk ik).
Kloppen deze stappen een beetje? Wil hopelijk eind deze week een poging wagen.
1. Spanningsloos maken PV groep.
Zie rode pijl bij PV groep, is dat voldoende om veilig te kunnen werken? Of moet er nog wat met de IQ Gateway gebeuren?
(De '4 PV-installatie' groep is een andere, losstaande installatie)
2. Losschroeven zonnepaneel
3. Nieuwe micro eronder schroeven
4. IQ kabel aansluiten op micro
5. Zonnepaneel aansluiten op micro
6. Kabels netjes wegwerken
7. Paneel vastschroeven
8. PV groep weer aanzetten
9. Nieuwe micro serienummer aanmelden? Ik weet niet of dat goed lukt aangezien de installateur de boel beheert? Ik weet dat er een Enphase Installer Toolkit app is, maar wellicht moet ik Enphase even bellen hierover.
Ik ga de kapotte IQ8HC dus nu maar zelf vervangen, alleen heb ik er helaas weinig verstand van. Maargoed altijd leuk om er wat van te leren
Kloppen deze stappen een beetje? Wil hopelijk eind deze week een poging wagen.
1. Spanningsloos maken PV groep.
Zie rode pijl bij PV groep, is dat voldoende om veilig te kunnen werken? Of moet er nog wat met de IQ Gateway gebeuren?
(De '4 PV-installatie' groep is een andere, losstaande installatie)
![]() | ![]() |
2. Losschroeven zonnepaneel
3. Nieuwe micro eronder schroeven
4. IQ kabel aansluiten op micro
5. Zonnepaneel aansluiten op micro
6. Kabels netjes wegwerken
7. Paneel vastschroeven
8. PV groep weer aanzetten
9. Nieuwe micro serienummer aanmelden? Ik weet niet of dat goed lukt aangezien de installateur de boel beheert? Ik weet dat er een Enphase Installer Toolkit app is, maar wellicht moet ik Enphase even bellen hierover.