Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Begin dit jaar heb ik op de uitbouw 4 REC 420wp Alpha Pure laten leggen met 4 Enphase IQ8HC. Dit heeft 6 maanden z'n werk gedaan, maar begin juni is één micro overleden door onbekende reden. Het zonnepanelenbedrijf heeft na lang aandringen de kapotte verwijderd maar nooit een nieuwe geinstalleerd... zeer vermoeiend lang verhaal, maar ze gooien er met de pet naar en zijn onbetrouwbaar. Die komen ook niet meer langs.

Ik ga de kapotte IQ8HC dus nu maar zelf vervangen, alleen heb ik er helaas weinig verstand van. Maargoed altijd leuk om er wat van te leren :) Het is het 'laatste' paneel van de 4. Ik moet het paneel nog losschroeven, maar verwacht dus een 'losse' IQ-kabel aan te treffen met aan het einde nog een afsluitdop (denk ik).

Kloppen deze stappen een beetje? Wil hopelijk eind deze week een poging wagen.

1. Spanningsloos maken PV groep.

Zie rode pijl bij PV groep, is dat voldoende om veilig te kunnen werken? Of moet er nog wat met de IQ Gateway gebeuren?
(De '4 PV-installatie' groep is een andere, losstaande installatie)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M4V3dMhfE7OmnW5O0t8_hD3k86o=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/G0mjVwE1KnYOUae3fAPasbJd.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ffgmG4E2dWoG6UODnKfo-sCR2I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ARcmuHPfSW8bJqAQsv7Szvfm.jpg?f=fotoalbum_tile

2. Losschroeven zonnepaneel

3. Nieuwe micro eronder schroeven

4. IQ kabel aansluiten op micro

5. Zonnepaneel aansluiten op micro

6. Kabels netjes wegwerken

7. Paneel vastschroeven

8. PV groep weer aanzetten

9. Nieuwe micro serienummer aanmelden? Ik weet niet of dat goed lukt aangezien de installateur de boel beheert? Ik weet dat er een Enphase Installer Toolkit app is, maar wellicht moet ik Enphase even bellen hierover.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:07
stin00 schreef op maandag 23 september 2024 @ 21:45:
Begin dit jaar heb ik op de uitbouw 4 REC 420wp Alpha Pure laten leggen met 4 Enphase IQ8HC. Dit heeft 6 maanden z'n werk gedaan, maar begin juni is één micro overleden door onbekende reden. Het zonnepanelenbedrijf heeft na lang aandringen de kapotte verwijderd maar nooit een nieuwe geinstalleerd... zeer vermoeiend lang verhaal, maar ze gooien er met de pet naar en zijn onbetrouwbaar. Die komen ook niet meer langs.

Ik ga de kapotte IQ8HC dus nu maar zelf vervangen, alleen heb ik er helaas weinig verstand van. Maargoed altijd leuk om er wat van te leren :) Het is het 'laatste' paneel van de 4. Ik moet het paneel nog losschroeven, maar verwacht dus een 'losse' IQ-kabel aan te treffen met aan het einde nog een afsluitdop (denk ik).

Zie rode pijl bij PV groep, is dat voldoende om veilig te kunnen werken? Of moet er nog wat met de IQ Gateway gebeuren?

[Afbeelding][Afbeelding]

7. Paneel vastschroeven

9. Nieuwe micro serienummer aanmelden? Ik weet niet of dat goed lukt aangezien de installateur de boel beheert? Ik weet dat er een Enphase Installer Toolkit app is, maar wellicht moet ik Enphase even bellen hierover.
Helemaal goed. Je oude of nieuwe installateur kan het oude nummer verwijderen en het nieuwe serienummer in de Enlighten Manager opnemen in je systeem. Of scannen in de ITK.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20:35
Je kan na stap 4 ook de stroom er weer opzetten (stap 8). Als je dan stap 5 uitvoert kun je gelijk controleren of alles goed is: groene ledje gaat knipperen op de nieuwe micro.

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
WillemP22 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 00:18:
[...]
Helemaal goed. Je oude of nieuwe installateur kan het oude nummer verwijderen en het nieuwe serienummer in de Enlighten Manager opnemen in je systeem. Of scannen in de ITK.
Ik word dus zelf de nieuwe 'installateur' helaas :+ Zou het graag de oude installateur vragen, maar die zijn onbetrouwbaar, doen het niet of maken fouten. Ik kan het altijd even proberen en anders moet ik een andere oplossing vinden.
Eddie_ schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 08:06:
Je kan na stap 4 ook de stroom er weer opzetten (stap 8). Als je dan stap 5 uitvoert kun je gelijk controleren of alles goed is: groene ledje gaat knipperen op de nieuwe micro.
Ik vind werken aan hoogspanning installaties nooit echt prettig, dus wil zo min mogelijk risico lopen. Ik denk dat ik na aansluiten zonnepaneel op de micro ik de stroom er even op zet.

Het uitschakelen van de PV groep is dus voldoende om veilig te kunnen werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Als de kabels goed zijn aangesloten dan kan er niets mis gaan. Al helemaal niet als je de nieuwe micro aan de Q kabel hebt gemonteerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• skiwi
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-09 13:28
Dear Enphase system owner,

Greetings from Enphase Energy.

We are writing to inform you about an important change regarding the Enphase and Home Connect App integration.

After careful consideration, Enphase has decided to discontinue the integration with Home Connect. This decision was not made lightly, and we understand that it may cause inconvenience and disappointment.

Why is the integration being discontinued?

Ensuring the best possible experience for Enphase customers is our top priority. The feedback we received from beta users told us that the additional value we can create through this integration wasn’t significant enough to justify our continued development effort supporting the features. In addition, beta users requested features and the integration of additional data points that could not be covered with reasonable development effort by Enphase.

We therefore took the decision of focusing our efforts on our core services and products, to enhance and innovate in areas where we can deliver the most value to our users.

We sincerely apologize for any inconvenience this may cause and appreciate your understanding. We are committed to supporting you through this transition and are here to answer any questions or concerns you may have.

If you have any questions or need further assistance, write to us at hems_europe@enphaseenergy.com.

Thank you,

Team Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:08

ben

stin00 schreef op maandag 23 september 2024 @ 21:45:

[Afbeelding][Afbeelding]

7. Paneel vastschroeven

Er wordt i.vm. de hoge mpp spanning (50V) van een REC 420 pure paneel geadviseerd hier de Enphase IQ8X micro bij te gebruiken, mogelijk ook de rede waarom de IQ8HC kapot is gegaan.
Zover mij bekend heb je een installateurs account nodig om een (nieuwe) micro aan te kunnen melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
stin00 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 11:00:
[...]

Ik word dus zelf de nieuwe 'installateur' helaas :+ Zou het graag de oude installateur vragen, maar die zijn onbetrouwbaar, doen het niet of maken fouten. Ik kan het altijd even proberen en anders moet ik een andere oplossing vinden.

[...]

Ik vind werken aan hoogspanning installaties nooit echt prettig, dus wil zo min mogelijk risico lopen. Ik denk dat ik na aansluiten zonnepaneel op de micro ik de stroom er even op zet.

Het is niet eens hoogspanning. Gewoon 230v wissel. Bij een dergelijk geval haal ik de spanning er niet eens af. Het is net zo spannend als een stekker in een wcd steken. :)

• gAzu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21-09 09:41
stin00 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 11:00:
[...]

Als je twijfelt kun je ook alles spanningsloos maken met de hoofdschakelaar, maar dat geeft soms veel gedoe.

Je zou kunnen stellen dat als je de pv groep uitzet en de productie valt weg (en het qrelais wordt spanningsloos) dat de qcable ook spanningsloos is.

Maar ik lees dat de oude micro al is weggehaald.
Bedoel je dan fysiek verwijderd?
Let dan iig op dat er geen vocht of vuil in de losse conectoren van het paneel of de qcable zit, mochten ze die niet hebben voldoende hebben afgedekt.

• Wrc
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 18-09 21:23

Wrc

Iemand ervaring met het opblazen van een 3F IQ ralais?

Ik wilde mijn installatie aanpassen naar de richtlijnen en een 3F IQ relais installeren. Grid en Panelen aan de juiste kant bedraad maar... de N op de verkeerde klem gezet (deze zit links ipv recht zoals op mijn ABB aardlekautomaten). Iets te gehaast gewerkt en toe waren er 2 ploefjes en een paar kleine rookwolkjes. De ledjes gingen allemaal branden maar het het toch maar snel uitgeschakeld en verwijderd.

Vandaag telefonisch contact gehad mer Enphase support (ik kreeg geen reactie via mail) om te vragen of het nog te repareren is. Ze adviseren om het opnieuw (goed) aan te sluiten en te kijken of het nog werkt. Anders kan ik het ding weggooien. Nu lijkt me het niet zo'n goed idee om er vanuit te gaan dat het wel goed is als het correct aangesloten als nog werkt. Iemand ervaring hiermee?

De ledjes brandde overigens verkeerd aangesloten ook gewoon allemaal :)

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 20-09 21:41
gAzu schreef op woensdag 25 september 2024 @ 10:11:
Als je twijfelt kun je ook alles spanningsloos maken met de hoofdschakelaar, maar dat geeft soms veel gedoe.
Het uitzetten van de hoofdschakelaar heeft toch geen enkele toegevoegde waarde boven het afschakelen van alleen de groep met de omvormers?!

Nou had ik mezelf sowieso al ingedeeld bij de mensen die dit soort dingen niet zelf moet gaan doen (ik denk dat ik misschien bovengemiddelde kennis heb, maar daar staan zeer zeker zwaar ondermaatse vaardigheden tegenover), maar als ik dit soort dingen lees maak ik me wel zorgen. Want nu gaat het om 'schijnveiligheid' die in principe niet nodig is (zie post van @WillemP22), maar het gaat ook een keer gebeuren dat je denkt (extra) veilig te doen terwijl dat niet zo is, en die extra veiligheid wél nodig was!

• Eddie_
Wrc schreef op woensdag 25 september 2024 @ 10:42:
Iemand ervaring met het opblazen van een 3F IQ ralais?

Ik wilde mijn installatie aanpassen naar de richtlijnen en een 3F IQ relais installeren. Grid en Panelen aan de juiste kant bedraad maar... de N op de verkeerde klem gezet (deze zit links ipv recht zoals op mijn ABB aardlekautomaten). Iets te gehaast gewerkt en toe waren er 2 ploefjes en een paar kleine rookwolkjes. De ledjes gingen allemaal branden maar het het toch maar snel uitgeschakeld en verwijderd.

Vandaag telefonisch contact gehad mer Enphase support (ik kreeg geen reactie via mail) om te vragen of het nog te repareren is. Ze adviseren om het opnieuw (goed) aan te sluiten en te kijken of het nog werkt. Anders kan ik het ding weggooien. Nu lijkt me het niet zo'n goed idee om er vanuit te gaan dat het wel goed is als het correct aangesloten als nog werkt. Iemand ervaring hiermee?

De ledjes brandde overigens verkeerd aangesloten ook gewoon allemaal :)
Die is overleden, daar is 400 V AC doorheen gegaan. Ik heb hier ook wel eens een geplofte IQ relais gehad, drie fase. Daar was water in terecht gekomen. Daar deden de ledjes helemaal niets meer.

Je zou nog kunnen proberen de defecte via RMA vervangen te krijgen. Maar als je dit verhaal zo hebt verteld aan Enphase, inclusief serienummer, dan is die kans wel heel klein. Je hebt dan wel een installer account nodig (als ik mij niet vergis).

• Eddie_
@a2aan Met ook de hoofdschakelaar uit is de gehele meterkast spanningsloos en dus aanraakveilig (als het goed is). Dus geen schijnveiligheid. Geheel afhankelijk hoe de meterkast er uit ziet kan dit zeker een veiligere optie zijn. Alhoewel ik er vanuit ben gegaan dat het een normale meterkast is die al aanraakveilig is (dus geen blanke doorverbindingen).

• a2aan
Eddie_ schreef op woensdag 25 september 2024 @ 11:56:
@a2aan Met ook de hoofdschakelaar uit is de gehele meterkast spanningsloos en dus aanraakveilig (als het goed is). Dus geen schijnveiligheid. Geheel afhankelijk hoe de meterkast er uit ziet kan dit zeker een veiligere optie zijn. Alhoewel ik er vanuit ben gegaan dat het een normale meterkast is die al aanraakveilig is (dus geen blanke doorverbindingen).
Ja,uiteraard werk je in de meterkast veiliger met de hoofdschakelaar uit. Nog veilger wordt het als je de hoofdautomaat van de netbeheerder uitzet (als je die hebt).

Maar het ging hier specifiek over het vervangen (of eigenlijk alleen plaatsen) van een micro-omvormer in een bestaande installatie. Jij 'vond' het veilig genoeg om de AC-kant zonder spanning, en de DC-kant met spanning aan te sluiten; @WillemP22 vond zelfs dat je AC ook gewoon met spanning erop kan aansluiten, maar tussen alleen de betreffende groep, of de hoofdschakelaar uitzetten lijkt me geen verschil, voor deze situatie.

• Eddie_
Even vergeten dat de meterkast helemaal niet opgemaakt moet worden :) . PV uit is dan voldoende. Maar zoals @WillemP22 ook zegt: ik zou het systeem ook gewoon aan laten. Maar wij zijn wel ervaren met Enphase.

• sandergar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 00:52
Eddie_ schreef op woensdag 25 september 2024 @ 12:17:
Even vergeten dat de meterkast helemaal niet opgemaakt moet worden :) . PV uit is dan voldoende. Maar zoals @WillemP22 ook zegt: ik zou het systeem ook gewoon aan laten. Maar wij zijn wel ervaren met Enphase.
En wat @WillemP22 ook zegt : het betreft het werken met een afgeschermde stekker. In de keuken zal niemand de keukengroep uitzetten bij het plaatsen van een waterkoker met een vermogen van meer dan 2000 Watt. Elke man/vrouw stopt gewoon de stekker in de wandcontactdoos zonder hierbij na te denken over veiligheid. Bij een Enphase omvormer hebben we het over 400 Watt en 2 afgeschermde stekkers.

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Dank voor alle tips @WillemP22 @Eddie_ @ben @gAzu. Ik doe zelden wat met elektra, en nooit met panelen, dus voor mij is het onbekend terrein. Ik ben ook maar gemiddeld handig, heb een zittend beroep waarbij m'n handen enkel een toetsenbord en muis bedienen :+

Ik heb via Marktplaats een vervangende IQ8HC op de kop getikt voor 80 incl verzending, zou een nieuwe niet-aangemelde moeten betreffen. Beetje op de gok, maar hij ziet er inderdaad (als) nieuw uit.

Dus vandaag op het dak geklommen om de kapotte te vervangen. Ik dacht dat ik wist welk paneel het was, maar na eenmaal losschroeven bleek daar een micro onder te hangen met ander serienummer.. kut :+ Uiteindelijk was het 3e paneel de juiste. Ik dacht dat ze de kapotte micro hadden meegenomen, maar hij lag gewoon op de 'grond'.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/08rn9zDt7Tyc-ChsHTAjROpqXCM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fwCRTyaMtiSOFlUmtP2Pjesa.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-JdUIIHLVhqjHC-kYenJuELcjps=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WbTiJcDv2x5aGvpkS1AjXN4v.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nJcnwXsaLMwErSOsNg2HZTeYeXA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sfW89VvNCAgj1FfwT7bwG5rc.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e-nQxWDCPnlUUJbAOB5pGn0Qe9Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1bkpJr9dM2GiWeTl5rvniprp.jpg?f=fotoalbum_tile

Onder paneel 1 en 4 zit een 'metalen ligger' waarop de micro's waren vastgeschroefd. Bij de kapotte zat echter niet zo'n metalen ligger en de kapotte micro lag gewoon op het dak. Ik zag ook geen enkele plek om hem aan vast te schroeven, dus heb de nieuwe maar op een tegel gelegd onder het paneel. Ik vrees dat dit nog wel even anders moet in de toekomst, lijkt me gevaarlijk qua water.

De micro vervangen was verder niet moeilijk, alleen wat gepriegel omdat ik 0 ruimte heb rondom de panelen. Dus je zit een beetje awkward dubbelgevouwen op je knieën terwijl er een zonnepaneel op je schouder rust. Had alleen een platte schroevendraaier nodig om de Q kabel los te halen.

Micro zelf aanmelden lijkt onmogelijk. Ik heb de zonnepanelen installateur gebeld en zij gaat de oude afmelden en de nieuwe aanmelden bij Enphase. Hopelijk is de boel morgen operationeel en is het klusje geklaard. Even duimen dat alles goed werkt d:)b

@ben Ik hoop dat deze micros het een tijdje uithouden.. alle 4 vervangen voor een IQ8X wordt een kostbaar grapje. Dit heeft de zonnenpanelenboer dus ook verkeerd geadviseerd? :/

Edit: micro is aangemeld bij Enphase door het bedrijf en werkt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wrc

Wrc

Eddie_ schreef op woensdag 25 september 2024 @ 11:03:
[...]

Die is overleden, daar is 400 V AC doorheen gegaan. Ik heb hier ook wel eens een geplofte IQ relais gehad, drie fase. Daar was water in terecht gekomen. Daar deden de ledjes helemaal niets meer.

Je zou nog kunnen proberen de defecte via RMA vervangen te krijgen. Maar als je dit verhaal zo hebt verteld aan Enphase, inclusief serienummer, dan is die kans wel heel klein. Je hebt dan wel een installer account nodig (als ik mij niet vergis).
Ik heb het kapje maar eens even gelicht. Op het eerste gezicht lijkt het erop dat er 1 elco (10 μF 450 V 105 C) opgeblazen is. Ziet er naar dat het deze is: https://www.conrad.nl/nl/...-mm-1-stuk-s-1472821.html

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/khUEJH_EdZX4u47tQVHay5_e4WU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oR0Vrn2nSGiPP0GNGgS4ckRe.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OAS-44HanaX5ew7CETpTb4dskls=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KIrn2OBFYSfIb1WVP7MmqYzt.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5EWRpRTUByLIrYYPs86mYsa5OaM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rbITNXSwDxHQUs82R7ze2BnO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Wrc op 25-09-2024 19:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eddie_
Je kan het proberen natuurlijk, elco vervangen. Ik kan mij haast niet voorstellen dat alleen één condensator het niet overleefd heeft.

• marnie
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 01:00
Eddie_ schreef op woensdag 25 september 2024 @ 16:35:
Je kan het proberen natuurlijk, elco vervangen. Ik kan mij haast niet voorstellen dat alleen één condensator het niet overleefd heeft.
Ik schat die kans ook niet groot.
Mijn advies: nieuw of marktplaats.

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

• Eddie_
Iemand ervaring met die blauwe epcos safety capacitor? Die hebben een rating van 305V, lijkt mij dat die 400V ook niet overleven?

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 19-09 22:11
Ik heb een klein Enphase vraagje. Zijn de gateway standard en metered intern gelijk? Oftewel, kan ik de spoelen aansluiten op mijn gateway standard?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Ze zijn intern niet gelijk. CT's kun je wel aansluiten op de Gateway maar die zullen niet werken.

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:44
DaanTriple7 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 18:42:
Ik heb een klein Enphase vraagje. Zijn de gateway standard en metered intern gelijk? Oftewel, kan ik de spoelen aansluiten op mijn gateway standard?
Nee, en zie TS voor meer info.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoJo_nl
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-09 10:32

JoJo_nl

Yu !

Wrc schreef op woensdag 25 september 2024 @ 13:34:
[...]

Ik heb het kapje maar eens even gelicht. Op het eerste gezicht lijkt het erop dat er 1 elco (10 μF 450 V 105 C) opgeblazen is. Ziet er naar dat het deze is: https://www.conrad.nl/nl/...-mm-1-stuk-s-1472821.html

[Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Dat zou ik niet doen. De ledjes hebben gebrand dus dan zijn de relais ook intern op zijn minst aangebrand. Niet alle condensatoren laten schade aan de buitenkant zien. Het is een groot risico wat je neemt dan.

If something sucks make it better...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoJo_nl

JoJo_nl

Yu !

Eddie_ schreef op woensdag 25 september 2024 @ 19:08:
Iemand ervaring met die blauwe epcos safety capacitor? Die hebben een rating van 305V, lijkt mij dat die 400V ook niet overleven?
Kortstondig wel, maar als er redelijk wat ampère overheen is gegaan is deze teveel aangetast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wrc

Wrc

JoJo_nl schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 06:38:
[...]

Dat zou ik niet doen. De ledjes hebben gebrand dus dan zijn de relais ook intern op zijn minst aangebrand. Niet alle condensatoren laten schade aan de buitenkant zien. Het is een groot risico wat je neemt dan.
De relais worden met een 12V gelijkspanning gestuurd, denk niet dat de spoel beschadigd zal zijn. De contacten van de relais zijn het probleem niet, elk relais maakt gewoon een verbinding per ader van de micro's naar het net (niet anders dan wanneer het goed aangesloten zou zitten). Maar je zorgen om andere condensatoren begrijp ik wel.

• rkonings
  • Laatst online: 21-09 09:17
Heeft iemand hetzelfde probleem dat de daily metingen van productie en consumptie al een tijd niet meer werken?
Ik ben een weekje weg geweest en zie dat er nog steeds geen daily waarden zijn.
ik draai de Enphase intaller v0.4.7

alle andere sensoren doen het prima.
herstarten van HA of de Enphase integratie levert niks op, blijft op unavailable staan.

• Pazo
@rkonings Nee hier werken ze gewoon. Heb wel versie 0.4.8 draaien. Wellicht even updaten, wellicht lost het dan op?

EDIT: vergelijkbaar met dit probleem?
https://github.com/vincen...nvoy_installer/issues/160

[ Voor 34% gewijzigd door Pazo op 28-09-2024 20:00 ]

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rkonings
@Pazo , inderdaad precies dit probleem
Alleen deze versie 0.4.8 lost het bij mij nog niet op.
De todays values gaan niet terug naar nul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gAzu
rkonings schreef op zondag 29 september 2024 @ 07:27:
@Pazo , inderdaad precies dit probleem
Alleen deze versie 0.4.8 lost het bij mij nog niet op.
De todays values gaan niet terug naar nul.
Er staat "fixed by 161"
https://github.com/vincen..._envoy_installer/pull/161

Alleen voor deze integratie natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rkonings
@gAzu niet fixed dus...
ik zit nu al om 10:05 vandaag naar een PV opwek te kijken van 27kWh, dat is onmogelijk aangezien de zon net op is met 11 panelen dit nog niet eens helemaal in de zon liggen.

de waarden in de enlighten app kloppen overigens wel.

[ Voor 12% gewijzigd door rkonings op 29-09-2024 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@rkonings bij mij klopt het wel.
Je kunt de integratie eens helemaal verwijderen, HA herstarten en dan opnieuw installeren. Als je de namen van de entiteiten niet heb gewijzigd pakt ie ze vanzelf weer op na de herinstallatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gAzu
rkonings schreef op zondag 29 september 2024 @ 10:07:
@gAzu niet fixed dus...
ik zit nu al om 10:05 vandaag naar een PV opwek te kijken van 27kWh, dat is onmogelijk aangezien de zon net op is met 11 panelen dit nog niet eens helemaal in de zon liggen.

de waarden in de enlighten app kloppen overigens wel.
Heb je de maker van de integratie (Vincent Wolsink) al op de hoogte gesteld dat het probleem nog niet is verholpen?

Ik zie daar niks open staan en dit issue is 3 dagen geleden gesloten.

Vanzelf gaat het niet weg vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo_nl

JoJo_nl

Yu !

Wrc schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 16:11:
[...]

De relais worden met een 12V gelijkspanning gestuurd, denk niet dat de spoel beschadigd zal zijn. De contacten van de relais zijn het probleem niet, elk relais maakt gewoon een verbinding per ader van de micro's naar het net (niet anders dan wanneer het goed aangesloten zou zitten). Maar je zorgen om andere condensatoren begrijp ik wel.
In dat geval valt het te proberen als wat je zegt klopt. Ik heb het ding nooit van binnen gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo_nl

JoJo_nl

Yu !

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r9a4t8LKCIXo_c6vddhjYCmPEz8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/01DZ7ORhEh72GwZ6Ffiq6hVI.jpg?f=fotoalbum_large
Ik volg die berekening van Enphase app nog steeds niet.. 56,7kWh import, 30,8kWh teruglever komt uit op 13kWh netto import :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaanTriple7
JoJo_nl schreef op maandag 30 september 2024 @ 08:39:
[Afbeelding]
Ik volg die berekening van Enphase app nog steeds niet.. 56,7kWh import, 30,8kWh teruglever komt uit op 13kWh netto import :?
33 import, 20 export is netto 13 geïmporteerd (want je saldeert het)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo_nl

JoJo_nl

Yu !

DaanTriple7 schreef op maandag 30 september 2024 @ 08:45:
[...]

33 import, 20 export is netto 13 geïmporteerd (want je saldeert het)
Ah is dat de truck thnx _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLeX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-09 21:22
JoJo_nl schreef op maandag 30 september 2024 @ 08:39:
[Afbeelding]
Als je Enphase-PV maar 10,7 heeft geproduceerd, dan is 20,1 exporteren ansich best opmerkelijk, tenzij je ook nog een andere PV-installatie hebt lopen die hij op de CT-klemmen wel meet, maar niet onder z'n eigen (Enphase) PV-systeem ziet opwekken.

Hoi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoJo_nl

JoJo_nl

Yu !

PLeX schreef op maandag 30 september 2024 @ 08:54:
[...]

Als je Enphase-PV maar 10,7 heeft geproduceerd, dan is 20,1 exporteren ansich best opmerkelijk, tenzij je ook nog een andere PV-installatie hebt lopen die hij op de CT-klemmen wel meet, maar niet onder z'n eigen (Enphase) PV-systeem ziet opwekken.
Nee dat klopt wel. Ik heb 15kW aan accu opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLeX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-09 21:22
JoJo_nl schreef op maandag 30 september 2024 @ 11:14:
[...]

Nee dat klopt wel. Ik heb 15kW aan accu opslag.
Check!

Hoi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asjemenou74
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:02
Nope geen ervaring.
Dat elcootje heeft dat niet gered en eigenlijk verbaast mij dat meer dan behoorlijk.
488V zou een 450V elcootje moeten kunnen hebben voor even. Dat is nog geen 10% over de specificatie.
Tenzij de spanning dc omgekeerd was.
hoe dan.

Een verstandige monteur of een installateur neemt geen risico en kiest ervoor een dergelijke relais niet meer bij een (huis)installatie te monteren/in te zetten.
Een nieuwe is het meest simpele en ook het meest betrouwbare.

over repareren
Een crack in of tussen de dubbelzijdige eilanden is zo geïntroduceerd bij het de-solderen, solderen en uittrekken van de 2 pootjes van zo'n elco.
-check F1, F2, F3 3.15A T, R2: is dat heel?.
-hoe ga je de opgedamte troep&vuil op dat ic en andere componenten wat in (boven) het damp signaal van de elco zat verwijderen? :? Zit daar conformal coating op?
-D1 en D2, waar zitten deze componenten op de achterzijde? Of is dit enkelzijdig reflow; SMD's aan 1 zijde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Heeft iemand nog een idee/tip wat ik met een kapotte Enphase IQ8HC kan doen? Ik denk dat alleen installateurs RMAs kunnen aanvragen bij Enphase?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snoei
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-09 14:21

snoei

kabels... :D

stin00 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 20:32:
Heeft iemand nog een idee/tip wat ik met een kapotte Enphase IQ8HC kan doen? Ik denk dat alleen installateurs RMAs kunnen aanvragen bij Enphase?
zelf installateurs account aanmaken, die toegang geven tot je systeem en dan RMA aanmaken.
(je omvormer moet wel online in het systeem zijn geweest en daar error gemeld hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
snoei schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 21:41:
[...]

zelf installateurs account aanmaken, die toegang geven tot je systeem en dan RMA aanmaken.
(je omvormer moet wel online in het systeem zijn geweest en daar error gemeld hebben).
Ah zoiets dacht ik al, thanks! Account aangemaakt en RMA aangevraagd. De oude micro staat als 'Retired' genoteerd, maar bij warranty stond iets van expired.. ik ben benieuwd wat er uit komt. De omvormer was inderdaad +-6 maandjes online in m'n systeem en bleef daarna dagelijks de error 'micro-omvormer rapporteert geen gegevens' geven. Hopelijk is dat genoeg voor ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morex
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-09 14:25
In hoeverre merk je het verschil in opstartspanning tussen de IQ8+ en IQ8A of 8M (op bijv. een 440w paneel)?
Volgens een van de aanbieders loop je met de IQa behoorlijk wat opbrengst mis ten opzichte van de IQ8+, die veel eerder zou opstarten en pas later stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rkonings
Morex schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 08:39:
In hoeverre merk je het verschil in opstartspanning tussen de IQ8+ en IQ8A of 8M (op bijv. een 440w paneel)?
Volgens een van de aanbieders loop je met de IQa behoorlijk wat opbrengst mis ten opzichte van de IQ8+, die veel eerder zou opstarten en pas later stoppen.
dit staat in de TS ook uitgelegd.

Uit eigen ervaring:
Ik heb 435W panelen
Ik heb voor de IQ8MC gekozen en die op hele zonnige dagen iets aan afvlakking maar de meerprijs tov van de IQ8HC verdien je niet terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
@Morex Check even FAQ 1a. Staat o.a. ook een casestudie in met verschillen binnen de IQ8 serie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wrc

Wrc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo_nl

JoJo_nl

Yu !

Wrc schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 11:13:
[...]

Heb een nieuwe geplaatst.
Verstandig. Wat @asjemenou74 zo mooi uiteenzette zijn exact de bezwaren die ik ook heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo_nl

JoJo_nl

Yu !

Morex schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 08:39:
Ik heb samen met een collega 455WP panelen, hij de iq8mc en ik na wat uitzoekwerk de iq8+. Mijne leveren over het geheel gezien redelijk wat meer. Ik zou dus voor de IQ8plus gaan met een 440WP paneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ekuiken
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-07 16:22
Eddie_ schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 14:53:
Ik heb niet op individueel niveau gekeken maar heb gebruik gemaakt van Live Status. En die ging van 5kW naar iets meer dan 1kW.
Ik heb een document van Enphase support gekregen over deze instellingen. Ik snap het alleen nog niet. Als je een Metered hebt, dan lijkt het me logisch dat je 0 W export limiet kunt instellen. Maar bij een Standard kan ik diezelfde instelling doen. In het document staat wel als vereiste een Metered gateway met productie en consumptie CT spoelen.

En gerelateerd: is er al iemand die het zero export profiel heeft kunnen instellen? Ik kan dat profiel niet kiezen in de gateway. Kijk ik op de verkeerde plek? Is het er nog niet? Moet ik Enphase support vragen het te activeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
@ekuiken

Ik heb de standard gateway en heb een export limiet ingesteld.
Aan die instelling heeft mijn systeem geen boodschap, ik blijf max exporteren. Ik denk dat (zoals Enphase zelf ook aangeeft) je echt een metered nodig hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eddie_
Hoe zou een standaard Gateway moeten weten als er sprake is van overproductie (lees: terugleveren)? Dat kan hij niet daarvoor heb je de Metered variant nodig. Voorzien van de CT's. Dan weet het Enphase systeem hoe of wat qua productie en kan daar dan op acteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
ekuiken schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 17:06:

En gerelateerd: is er al iemand die het zero export profiel heeft kunnen instellen? Ik kan dat profiel niet kiezen in de gateway. Kijk ik op de verkeerde plek? Is het er nog niet? Moet ik Enphase support vragen het te activeren?
Die was er, maar hebben ze er weer uitgehaald omdat je nu dus de gateway kan limiteren (mits metered met CT's). Daardoor is het zero export profiel overbodig geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo_nl

JoJo_nl

Yu !

Dacht dat je ook een Enphase Energy controller daarvoor nodig hebt. Of het moet via de api aan te sturen zijn ? Geen ervaring mee tot nu toe. Die paar keer per jaar dat het nodig zou zijn is ook niet echt een reden om er zoveel moeite in te steken IMHO.
Buiten dat is die metering nou ook niet bepaald accuraat te noemen.

[ Voor 40% gewijzigd door JoJo_nl op 02-10-2024 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaanTriple7
Eddie_ schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 17:35:
Hoe zou een standaard Gateway moeten weten als er sprake is van overproductie (lees: terugleveren)? Dat kan hij niet daarvoor heb je de Metered variant nodig. Voorzien van de CT's. Dan weet het Enphase systeem hoe of wat qua productie en kan daar dan op acteren.
Hij kan wel zien wat de opbrengst is. Die heb ik gelimiteerd en daar reageert hij niet op.
Ik zei export limiet maar dat klopt niet.
Ik wilde de export limiteren door te opbrengst te knijpen.

[ Voor 9% gewijzigd door DaanTriple7 op 02-10-2024 19:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asjemenou74
Ik vind Enphase qua architectuur meer voorop mag lopen.
-Het P1 contact van de kWh meter wordt nog niet gebruikt. Dat is een beter of net zo goed meet instrument als meetspoelen; CT's.
-Elke micro converter weet zelfstandig goed wat teruggeleverd wordt.

Hoeveel installatie tijd scheelt het als de meetspoelen niet meer nodig zijn uiteindelijk. En t ruimt op.
Minder is uiteindelijk op dat punt beter.

De pcb vd gateway daar mag in geinversteerd worden wat betreft productie proces.
Om tot een kleinere versie te komen qua din module breedte in de hoogte (diepte) is plaats niet in de breedte. 1 platte print zoals al jaren gehanteerd wordt is (relatief) makkelijk en goedkoop produceren. Zou niet van deze tijd moeten zijn; 12 din modules!
5of6 modules breed zou erg fijn zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:32
JoJo_nl schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 15:46:
[...]

Ik heb samen met een collega 455WP panelen, hij de iq8mc en ik na wat uitzoekwerk de iq8+. Mijne leveren over het geheel gezien redelijk wat meer. Ik zou dus voor de IQ8plus gaan met een 440WP paneel.
Ben toch wel benieuwd hoeveel meer dat "redelijk wat meer" is :+ (in % en absolute getallen voor de periode dat ze actief zijn). Is de oriëntatie (azimut en hellingshoek) en schaduwwerking bij je collega identiek? Hoe vaak zien jullie afschakelen als gevolg van 253+V?

In het algemeen verlies je meer als gevolg van aftoppen dan als gevolg van een hogere opstart spanning 16V vs 18V resp. 290W en 330W : de opstart spanning speelt vooral aan de randen van de dag als het geleverd vermogen beperkt is. Het zou mij zeer verbazen als je met een iq8+ beduidend meer opbrengst haalt dan met een iq8mc onder identieke omstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo_nl

JoJo_nl

Yu !

Batilan schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 00:13:
[...]

Ben toch wel benieuwd hoeveel meer dat "redelijk wat meer" is :+ (in % en absolute getallen voor de periode dat ze actief zijn). Is de oriëntatie (azimut en hellingshoek) en schaduwwerking bij je collega identiek? Hoe vaak zien jullie afschakelen als gevolg van 253+V?

In het algemeen verlies je meer als gevolg van aftoppen dan als gevolg van een hogere opstart spanning 16V vs 18V resp. 290W en 330W : de opstart spanning speelt vooral aan de randen van de dag als het geleverd vermogen beperkt is. Het zou mij zeer verbazen als je met een iq8+ beduidend meer opbrengst haalt dan met een iq8mc onder identieke omstandigheden.
Bij hem liggen ze op een schuin dak op 30⁰ van zuid ommenabij. Bij mij recht op zuid op een plat dak 20⁰ maar met schaduw vd dakrand 40cm hoog. Exact hetzelfde gaat natuurlijk nooit lukken dat is wel duidelijk lijkt me. Afschakelen is geen issue gezien 235v nominaal. Piek aftopping is op 1 hand te tellen. Het gaat vooral om het overall plaatje. Vanaf juli geteld scheelt het al zo'n 6kWh met dezelfde hoeveelheid panelen, laat staan over de komende tijd dat de zon wat minder schijnt. Vooral de winterperiode zal het gaan uitmaken dat de iq8+ eerder opstart en met opwek begint als het wat minder licht is sochtends. Exacte data heb ik niet voor je gezien we gewoon de metering vd envoy gebruiken. En ja 40w keer 10 is 400w dus dat lijkt me wel wat impact maken denk je niet ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Dat verschil is absoluut niet te verklaren tussen de verschillen van de micro's maar wel door schaduwwerking en ligging. Opstartspanning is namelijk gelijk bij de + en de MC.

Bij volledig zuid komt de MC net iets beter tot zijn recht dan de + (bij 440Wp panelen). Heb je volledig oost (of west) dan is de + een net iets betere keuze. (gecontroleerd op basis van schuin dak 35 graden). Maar heel veel verschil maakt dit niet.

Op voorhand zeggen dat de + beter is dan de MC, zonder locatie van de panelen te weten, is te kort door de bocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Met mijn IQ8MC en 425Wp panelen zie ik toch een behoorlijk deel van het jaar enige aftopping op zonnige dagen (af en toe werp ik een blik op /api/v1/production/inverters). Mijn panelen liggen op ONO en WZW (73 en 253 graden), en onder een helling van 10 en 35 graden. De 'platte' panelen op WZW brengen het meeste op (en toppen dus ook het meeste af); maar zelfs de ONO panelen op het schuine dak tikken de 330W in de zomermaanden wel aan. Midden op de dag, als er geen schaduw van dakranden, schoorstenen en dakkapellen op de panelen valt scoor ik nog een paar procent beter dan de grafiekjes op https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/

Bij de aanschaf heb ik best wel getwijfeld tussen IQ8+ en IQ8MC, en ik ben blij met de keuze voor de laatste, ondanks dat ik niet zeker weet of het financieel ook echt 'uit' komt. Voor die panelen op het schuine ONO dak sowieso niet natuurlijk, maar ik had geen zin om voor een paar tientjes besparing nóg weer een nieuwe offerte op te vragen.

De panelen liggen er nu bijna een jaar (geïnstalleerd op 18 oktober), en tot nu toe heeft mijn beste paneel 372kWh opgebracht, en het slechtste 268kWh (alles gemiddeld 308kWh).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo_nl

JoJo_nl

Yu !

Eddie_ schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 07:34:
Dat verschil is absoluut niet te verklaren tussen de verschillen van de micro's maar wel door schaduwwerking en ligging. Opstartspanning is namelijk gelijk bij de + en de MC.

Bij volledig zuid komt de MC net iets beter tot zijn recht dan de + (bij 440Wp panelen). Heb je volledig oost (of west) dan is de + een net iets betere keuze. (gecontroleerd op basis van schuin dak 35 graden). Maar heel veel verschil maakt dit niet.

Op voorhand zeggen dat de + beter is dan de MC, zonder locatie van de panelen te weten, is te kort door de bocht.
Daarom de plus dus..
Ik heb oost/west en hij alles schuin op het zuiden. Wellicht was de MC voor hem beter geweest, maar dat waag ik te betwijfelen. Terzijde, de testers van Enphase gaven ook aan dat de plus net wat beter resultaat geeft. Voor wat betreft mijn idee heb je gelijk en ben ik het met je eens dat het handiger is naar gelang de situatie te bepalen wat de betere keuze is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo_nl

JoJo_nl

Yu !

a2aan schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 09:32:
Met mijn IQ8MC en 425Wp panelen zie ik toch een behoorlijk deel van het jaar enige aftopping op zonnige dagen (af en toe werp ik een blik op /api/v1/production/inverters). Mijn panelen liggen op ONO en WZW (73 en 253 graden), en onder een helling van 10 en 35 graden. De 'platte' panelen op WZW brengen het meeste op (en toppen dus ook het meeste af); maar zelfs de ONO panelen op het schuine dak tikken de 330W in de zomermaanden wel aan. Midden op de dag, als er geen schaduw van dakranden, schoorstenen en dakkapellen op de panelen valt scoor ik nog een paar procent beter dan de grafiekjes op https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/

Bij de aanschaf heb ik best wel getwijfeld tussen IQ8+ en IQ8MC, en ik ben blij met de keuze voor de laatste, ondanks dat ik niet zeker weet of het financieel ook echt 'uit' komt. Voor die panelen op het schuine ONO dak sowieso niet natuurlijk, maar ik had geen zin om voor een paar tientjes besparing nóg weer een nieuwe offerte op te vragen.

De panelen liggen er nu bijna een jaar (geïnstalleerd op 18 oktober), en tot nu toe heeft mijn beste paneel 372kWh opgebracht, en het slechtste 268kWh (alles gemiddeld 308kWh).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JEXip01mxnvN-5FkLHauY-zPOvQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1ld3bjEAhqW5O53oj6deLtAV.jpg?f=fotoalbum_large
455Wp x10 op 20⁰ hellingshoek 5⁰ van zuid, plat dak met 40cm dakrand. 2 vd 10 op de muur vh dakterras. Enigzins schaduw vd dakrand en zijmuur.
Levensduur is van 6-7 tot 3-10-'24.
Vooralsnog doen ze het erg goed zo. Volgend jaar juli kan ik pas zeggen hoeveel op jaarbasis, maar mag hopen wat meer dan 372kWh. Ligging en richting maakt een groter verschil dan men doorgaans wil aannemen.
edit: O/W op dak en horizontaal 2 boven elkaar op de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTimMan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:17
recent zijn er bij mij door een electricien CT klemmen aangesloten, nu wil ik deze via de toolkit aanzetten op mijn envoy, echter zit er een voor de hoofdschakelaar verkeerd. Daar wil ik graag afblijven en ik las dat in de envoy de polariteit om te draaien is.

Op mijn eigen installer account is de knop om dat te doen niet beschikbaar. Enphase doet het zelf niet en de installateur vraagt daar veel te veel geld voor. Is er een bepaalde training die ik online moet doen om die knop te krijgen of kan ik de draadjes in de envoy ( wit en blauw) gewoon andersom er in schroeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16-09 14:27
DaTimMan schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 10:21:
recent zijn er bij mij door een electricien CT klemmen aangesloten, nu wil ik deze via de toolkit aanzetten op mijn envoy, echter zit er een voor de hoofdschakelaar verkeerd. Daar wil ik graag afblijven en ik las dat in de envoy de polariteit om te draaien is.

Op mijn eigen installer account is de knop om dat te doen niet beschikbaar. Enphase doet het zelf niet en de installateur vraagt daar veel te veel geld voor. Is er een bepaalde training die ik online moet doen om die knop te krijgen of kan ik de draadjes in de envoy ( wit en blauw) gewoon andersom er in schroeven?
Euh is dat niet een garantie kwestie?
Als de elektricien het heeft aangesloten en zelf verkeerd om erin heeft geprutst dan moet hij dat kosteloos fixen, zijn fout.

Wil je zelf dit aanpassen?
Dan zou ik gewoon zelf de ct openen wel heel voorzichtig want die click lipjes zijn erg gevoelig.
Verder kun/moet je als je dit soort dingen wil aanpassen en je hebt een installer account eerst inloggen onder je particuliere account en onder toegangs-controle tijdelijk jouw installer-account als Onderhoudsmonteur systeem instellen en daarna weer inloggen met je installer-account en je hebt dan meer opties om mee te spelen.
Als je garantie hebt deze wel weer terug zetten als je klaar bent.

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTimMan
Siewert schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 10:35:
[...]

Euh is dat niet een garantie kwestie?
Als de elektricien het heeft aangesloten en zelf verkeerd om erin heeft geprutst dan moet hij dat kosteloos fixen, zijn fout.

Wil je zelf dit aanpassen?
Dan zou ik gewoon zelf de ct openen wel heel voorzichtig want die click lipjes zijn erg gevoelig.
Verder kun/moet je als je dit soort dingen wil aanpassen en je hebt een installer account eerst inloggen onder je particuliere account en onder toegangs-controle tijdelijk jouw installer-account als Onderhoudsmonteur systeem instellen en daarna weer inloggen met je installer-account en je hebt dan meer opties om mee te spelen.
Als je garantie hebt deze wel weer terug zetten als je klaar bent.
Ik heb een installer account , en ik kan met dat account bij mijn installatie, maar bij het stuk ct klemmen kan ik met dat account schijnbaar niet dat aanpassen. Alles uitzetten gaat wel, ik ga eens kijken of garantie gaat lukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@DaTimMan Een CT klem omdraaien is echt heel simpel. Zit gewoon een dekseltje op die je met een schroevendraaier los klikt. Omdraaien en weer vast klikken.
Voor je eigen veiligheid de stroom eraf halen, kan er niets gebeuren.

Afbeeldingslocatie: https://www.laderthuis.nl/wp-content/uploads/2022/09/ct-klem-myenergi-laadpaal-load-balancing-zappi.jpg
(afhankelijk van het model, maar gaat om het idee).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTimMan
Pazo schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 12:27:
@DaTimMan Een CT klem omdraaien is echt heel simpel. Zit gewoon een dekseltje op die je met een schroevendraaier los klikt. Omdraaien en weer vast klikken.
Voor je eigen veiligheid de stroom eraf halen, kan er niets gebeuren.

[Afbeelding]
(afhankelijk van het model, maar gaat om het idee).
Die aan de productie kant lukt wel, maar die aan de consumerende kant zit voor mijn hoofdschakelaar en daar kan dus de stroom niet af, daar ga ik niet aankomen.

Ik hoopte dit met een simpele actie te herstellen door bijvoorbeeld gewoon de draden om te draaien of in de portal te wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
OK. Maar zelf met stroom erop zou het gewoon moeten kunnen. Bedoel, de draad zelf is natuurlijk beschermt en moet je kunnen vasthouden, want anders zou de klem / de rest ook onder stroom staan :)
Maar ik snap je heel goed hoor, ik maak het liefst zelf ook alles spanningsloos als er iets moet gebeuren, veiligheid voor alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Als je de hoofdschakelaar uit zet dan loopt er sowieso geen stroom meer door de kabels. Maar je kan ook de hoofdschakelaar uitzetten en dan de blauw en witte draad van die CT omdraaien op de Gateway.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoJo_nl

JoJo_nl

Yu !

Wat @Pazo zegt, gewoon losklikken en omdraaien. Draden omdraaien geeft afwijkende metingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Nee hoor, draden omdraaien geeft geen extra afwijkende metingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
JoJo_nl schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 06:40:
[...]

... Bij mij recht op zuid op een plat dak 20⁰ maar met schaduw vd dakrand 40cm hoog.
JoJo_nl schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 18:57:
[...]

Daarom de plus dus..
Ik heb oost/west en hij alles schuin op het zuiden.
Ik las nog even terug en dacht dat ik iets verkeerd gelezen had. Maar hoe liggen de panelen nu bij jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
DaTimMan schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 12:29:
[...]

Die aan de productie kant lukt wel, maar die aan de consumerende kant zit voor mijn hoofdschakelaar en daar kan dus de stroom niet af, daar ga ik niet aankomen.

Ik hoopte dit met een simpele actie te herstellen door bijvoorbeeld gewoon de draden om te draaien of in de portal te wisselen.
Als het praktisch niet of moeilijk kan...
Van de CT de blauwe en witte draad verwisselen op de Gateway. Of wat eleganter....in de portal de polariteit omdraaien van die ene consumptie-CT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rkonings
Gewoon effe die spoel omdraaien, echt te simpel, je trekt verder niks los als je het gewoon met beleid doet.
Niks geen draden omwisselen dat hoort gewoon niet.
Klik en klak en klaar.
Simpeler wordt het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:43
Zelf omdraaien stelt inderdaad niks voor.
Als de installateur het verkeerd heeft gedaan dan moet hij maar even terugkomen om het om te draaien.
Er staat een pijl op hoe hij geïnstalleerd moet worden. Als hij langskomt is hij met 7 minuten weer vertrokken, inclusief een bak koffie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:27
Hansieo schreef op woensdag 11 september 2024 @ 08:51:
[...]

Dank voor uw input _/-\o_

Ik dacht dat dat alleen was bij héle lage vermogens/opwek, maar bij mij is het zelfs nog bij een paar honderd watt opwek.

Daar komt bij dat ik "al" ca 2 jaar de installatie heb, en dit gedrag nooit eerder heb gezien.

Als ik het Q-Relais test-button gebruik, zie ik even alles goed, waarna het jo-jo-en weer gaat beginnen.

Ik denk zelf dat het Q-Relais op een-of-andere manier de boosdoener is, 8)7
en wil mijn 3F, komende van de panelen, rechtstreeks op mijn automaat plaatsen (Q-Relais by-pass dus..)
gewoon als test om te zien of alles dan weer "rustig" is. (8>

Ik wacht nog even Enphase af (ik heb maandag 9 sept een ticket nr gekregen)
en afhankelijk van die uitkomst ga ik verdere actie ondernemen.

Ik hou jullie allen op de hoogte d:)b
Ok, hierbij het vervolg van mijn "jo-jo" Enphase systeem. (ik heb meer posts over dit probleem..)

Enphase kwam in éérste instantie terug met de mededeling dat dit "normaal" is.
Ik gaf aan het daar niet mee eens te zijn, omdat het afgelopen 2 jaren slechts enkele watts rimpelde, wat makkelijk te wijten is aan bv een screensaver o.i.d., en nu enkele honderden watts is (afhankelijk van de opwek).

Enphase gaf aan om het dóór te zetten en dat kon even duren.

Daar ik zoveel mogelijk wilde uitsluiten (vandaar het Q-Relais er tussen uit genomen..) wilde ik óók de slimme-ENEXIS meter uitsluiten, dus even een belletje.

ENEXIS gaf aan dat zij (nog) niet genog ervaring hebben met wat en hoe deze meter alles intern verwerkt.
De stelregel dat als zij de meter testen en alles OK is, ik dan een rekening krijg van ca 100,= had ik een probleem mee.
De persoon naar wie ik doorverbonden werd kon in mijn/hun history zien dat ik hún een keer goed had geholpen met een probleem detectie en stelde dat zij best wat ervaring wilde opdoen en dus moest ik mijn probleem in een email zetten, mét screens en dan komen ze er op terug. (dat was 1 okt).

Daar Enphase lang stil was, in de telefoon geklommen en wat hoor ik?
het probleem was nu bekend en ze werken er aan,
maar er is nog niet bekend wanneer de oplossing er is
.

Het lijkt er dus op dat er veel meer mensen dit probleem zouden moeten hebben,
alleen laat het Enphase systeem het niet zien omdat de sample interval te groot is.

Ik gebruik echter HomeWizzard en die kan je op "nu" zetten en dan zie je een per/Sec grafiek voorbij schuiven. (zie de beelden welke ik dagen geleden hier gepost heb...)

Geen idee of Home Assistant (of aanverwanten) óók per/sec kan weergeven.

Wellicht zijn er hier mensen die dit kunnen checken? en wellicht hetzelfde probleem nu zien...??
Indien ja, dan snel melden want je loopt opwek mis indien deze tot ca 500Watt is (per fase).
En dat is dus juist déze periode van afnemende lichtintensiteit.

Boven /va ~~~500W gaat het weer goed/beter, en neemt het "klapperen" af tot slechts een rimpel.

As usual..., ik hou jullie op de hoogte van de voortgang (8>

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marnie
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 01:00
Hansieo schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 14:01:
[...]

Ok, hierbij het vervolg van mijn "jo-jo" Enphase systeem. (ik heb meer posts over dit probleem..)

Enphase kwam in éérste instantie terug met de mededeling dat dit "normaal" is.
Ik gaf aan het daar niet mee eens te zijn, omdat het afgelopen 2 jaren slechts enkele watts rimpelde, wat makkelijk te wijten is aan bv een screensaver o.i.d., en nu enkele honderden watts is (afhankelijk van de opwek).

Enphase gaf aan om het dóór te zetten en dat kon even duren.

Daar ik zoveel mogelijk wilde uitsluiten (vandaar het Q-Relais er tussen uit genomen..) wilde ik óók de slimme-ENEXIS meter uitsluiten, dus even een belletje.

ENEXIS gaf aan dat zij (nog) niet genog ervaring hebben met wat en hoe deze meter alles intern verwerkt.
De stelregel dat als zij de meter testen en alles OK is, ik dan een rekening krijg van ca 100,= had ik een probleem mee.
De persoon naar wie ik doorverbonden werd kon in mijn/hun history zien dat ik hún een keer goed had geholpen met een probleem detectie en stelde dat zij best wat ervaring wilde opdoen en dus moest ik mijn probleem in een email zetten, mét screens en dan komen ze er op terug. (dat was 1 okt).

Daar Enphase lang stil was, in de telefoon geklommen en wat hoor ik?
het probleem was nu bekend en ze werken er aan, maar er is nog niet bekend wanneer de oplossing er is.

Het lijkt er dus op dat er veel meer mensen dit probleem zouden moeten hebben, alleen laat het Enphase systeem het niet zien omdat de sample interval te groot is.

Ik gebruik echter HomeWizzard en die kan je op "nu" zetten en dan zie je een per/Sec grafiek voorbij schuiven. (zie de beelden welke ik dagen geleden hier gepost heb...)

Geen idee of Home Assistant (of aanverwanten) óók per/sec kan weergeven.

Wellicht zijn er hier mensen die dit kunnen checken? en wellicht hetzelfde probleem nu zien...??
Indien ja, dan snel melden want je loopt opwek mis indien deze tot ca 500Watt is (per fase).
En dat is dus juist déze periode van afnemende lichtintensiteit.

Boven /va ~~~500W gaat het weer goed/beter, en neemt het "klapperen" af tot slechts een rimpel.

As usual..., ik hou jullie op de hoogte van de voortgang (8>
Het was even zoek, je spike forum item is alweer een maand oud: Hansieo in "Het grote Enphase topic - deel 2"

Ik gebruik HA en heb geen 'NU' live stream. Ik herken je spike probleem dus niet.

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asjemenou74
@Hansieo Het beste; met lezen en de handleiding. Het is ook terug te lezen in het andere deel. Ik denk dat je burstmode ziet voorbij komen. Het is andersom je krijgt juist meer ipv minder geleverd.
in "Het grote Enphase topic"

@Wrc en @Eddie_
Bij een 3fase volle brug wordt de spanning idd negatief over de componenten erna e.g. een afvlak elco als er bij vergissing een nul ipv een fase wordt aangesloten op 1 van de 3 fase aansluitingen in het 3fase q-relais.
!n de smiezen heeft een q relais dat eerder als een ander dat heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Kan je die nog even herhalen maar dan wat uitgebreider? Ik verwacht te lezen dat het IQ Relais snel doorheeft dat er iets niet goed is en dan uitschakelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
marnie schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 14:40:
[...]

Het was even zoek, je spike forum item is alweer een maand oud: Hansieo in "Het grote Enphase topic - deel 2"

Ik gebruik HA en heb geen 'NU' live stream. Ik herken je spike probleem dus niet.
Je kan het ook checken met je "slimme meter".

Zet deze op actueel vermogen, en kijk of je stevige sprongen ziet (tijdens beginnen van opwek tot ca 25% paneel).
Zie je sprongen (jo-jo) dan moet je rekening houden met (als je een 3F systeem hebt) dat bepaalde fase's elkaar kunnen dempen (F1 levert 330W F3 negatief -50 en je ziet 280W)

[ Voor 3% gewijzigd door Hansieo op 05-10-2024 16:42 ]

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
@asjemenou74

Allereerst natuurlijk bedankt voor je input. (y)

Die burst-mode is bij lagere opwek, ofwel nog niet genoeg om dóór te pakken.

Zoals je in mijn printscreens kunt zien gaat het tot soms wel 400 /500W
(4 panelen in string dus ~100W per IQ7A).
Daar de panelen 405W zijn, zou dit neerkomen op 25% opwek wat niet genoeg is voor een IQ7A??

note: de afgelopen 2 jaar was de rimpel minimaal, pas ergens juli????? ging het mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wrc

Wrc

asjemenou74 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 15:25:
@Hansieo Het beste; met lezen en de handleiding. Het is ook terug te lezen in het andere deel. Ik denk dat je burstmode ziet voorbij komen. Het is andersom je krijgt juist meer ipv minder geleverd.
in "Het grote Enphase topic"

@Wrc en @Eddie_
Bij een 3fase volle brug wordt de spanning idd negatief over de componenten erna e.g. een afvlak elco als er bij vergissing een nul ipv een fase wordt aangesloten op 1 van de 3 fase aansluitingen in het 3fase q-relais.
!n de smiezen heeft een q relais dat eerder als een ander dat heeft.
Kan je dat eens uitleggen. Een afvlakking doe je na gelijkrichten, dat gaat met een diode brug, voor de brug maakt het niet uit aan welke kant de fase zit. De positieve en negatieve kant kan dan toch nooit verkeerd zitten? Nu weet ik echter niet hoe een diode brug voor een 3 fase schakeling eruit moet zien, bestaat dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:19

Onbekend

...

Wrc schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 16:50:
De positieve en negatieve kant kan dan toch nooit verkeerd zitten? Nu weet ik echter niet hoe een diode brug voor een 3 fase schakeling eruit moet zien, bestaat dat?
Ja, dat bestaat. Zoek maar op "3 fase gelijkrichter".
Let er op dat je niet 2 gewone gelijkrichters gebruikt i.p.v. een 3 fase gelijkrichter i.v.m. de veel hogere spanning tussen de fases. Er wordt immers geen nul gebruikt.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asjemenou74
@Eddie_
Nope, dat je t eerste herhaald wilt hebben begrijp ik wel. De 2de vraag begrijp ik helaas niet.

@Hansieo
Hans als je bij jou Enphase systeem schrijft 4 panelen in een string. Dan denk ik te lezen 4 panelen per fase. En net zoveel omvormers.

Heb je meer info in de vorm van de geposte plaatjes? Je hebt zo veel verschillende post dat ze enigzins verloren zijn.

Ik vermoed nog steeds dat er niks aan de hand is. Zolang de app of software van enlighten niets bijzonders meld.

Of je komt toch uit in problemen aan de ac zijde van je installatie. Waarvoor je andere meetinstrumenten dient te gebruiken.
Zodat je erachter kunt komen wat het is.

Lees [eventueel]: Als je een q-relais of een kWh meter verdenkt kun je 1 of elke las in de installatie gaan verdenken. Als e.g. een intermitted contact.
Alleen dat zou ik verwachten in 1 van de 3 fases en niet in alle 3 de fases. (Of de installateur van jou is rijp voor een toespraak waarbij hij op het strafpaard mag zitten en zijn medewerkers aan zijn benen hangen).

@Wrc
Zit er een D1 en D2 in een 3 fase q-relais?
https://tweakers.net/i/os...GgS4ckRe.jpg?f=user_large
Dat weet ik niet. Die vraag had ik al eens gesteld. Ik vermoed van wel omdat er ook 3keer een x2 condensator in zit. En ook 3x een kleine smeltveiligheid van 3.15A.

Er zijn veel verschillende configuraties.
Ja er bestaan 3fase gelijkrichtbruggen
2fase gelijkrichtbruggen en 1 fase.
Type de naam in google met de toevoeging schema of cirquit en je krijgt het te zien.

Veel berichtjes in 1x. Mijn zaterdag is voorbij.

[ Voor 10% gewijzigd door asjemenou74 op 05-10-2024 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wrc

Wrc

asjemenou74 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 17:23:
...

@Wrc
Zit er een D1 en D2 in een 3 fase q-relais?
https://tweakers.net/i/os...GgS4ckRe.jpg?f=user_large
Dat weet ik niet. Die vraag had ik al eens gesteld. Ik vermoed van wel omdat er ook 3keer een x2 condensator in zit. En ook 3x een kleine smeltveiligheid van 3.15A.
...
Op de foto zie je boven de smeltveiligheden, naast de blauwe epcos, D1, D2, D3, D4, D5 en D6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wrc

Wrc

@asjemenou74 , @Onbekend ,

Ik zie dat de 3 fase bruggen schema's allen op basis van driehoek schakeling zijn. Als dat 1 daarvan per ongelijk aan de 0 is gelegd (zoals ik had gedaan met het Q relais) kan je nog altijd niet de plus in de min veranderen op de brug (en dus ook niet op een vervolg elco).

Hoe het ook zei, ik heb een elco opgeblazen. Volgens mij zaten er echter 2 elco's parallel waarvan er maar 1 lijkt opgeblazen te zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16-09 14:27
@Hansieo Gelukkig herken ik het probleem niet.
Zou ook niet weten waardoor het komt.
Hier dan wel 19x IQ8+ op dak maar moet wel bekennen dat ik niet weet hoeveel per string.
Roep maar wat maar zou bijna zeggen dat er bij jou een gevalletje ie niet niet open wil, meer aanvoer nodig heeft dan normaal zeg maar.
Maar goed, zoals ik zeg is het gokken en ben benieuwd waar Enphase mee komt.

Zoals ik al zei, ik herken het probleem niet.
Afgelopen weken druk testen en schrijven van scripts ivm mijn diy thuisbatterij.
Hierdoor dus heul veul naar de opwek moeten kijken.
En er IQ8+ worden vroeg wakker en start opwek is 4w en over de hele range opbouwend naar maximale opwek een strakke lijn zonder dippen en pieken.
Dit lees ik uit met de 3 fase Kwh-Meter API van HW.

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sandergar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 00:52
DaTimMan schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 12:29:
[...]

Als je de spoel zelf omdraait dan zit je met je handen bij allemaal geïsoleerde elementen. Als je de draden gaat omwisselen dan staan deze onder spanning.

Installatie advies van Enphase : eerst draden aansluiten en dan pas de spoel bevestigen. Om de draden om te wisselen dien je dus eerst de spoel los te halen, dan de draden om te draaien en dan de spoel weer te bevestigen. Als je nou van de draden afblijft en alleen de spoel omdraait ben je sneller klaar.

Ben je bang om onder stroom te komen staan, trek een paar werkhandschoenen aan : https://www.action.com/nl...rckmann-werkhandschoenen/

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
@asjemenou74

Ik heb de volgende layout:

O=O=O=O >Fase-1 bovenste rij, begint als eerste
O=O=O=O >Fase-2 middengroep
O=O=O=O >Fase-3 onderste rij

Alle dus met IQ7A, op Q-Relais.
en zoals @Siewert ook kan zien, hoort dit va een paar Watt stabiel op te lopen ... per fase

Indien het idd een AC probleem zou zijn, dan zouden álle 3 de fasen hetzelfde probleem moeten hebben,
en dan óók nog eens in alle 3 de fasen één IQ met óók nog eens hetzelfde probleem.

Wat ze gemeenschappelijk hebben is alleen de..... aarde.
Maar dat probleem gaat niet weg bij ineens meer opwek, sterker nog, méér vermogen opwek zou juist een slechte aarde niey verdragen, en niet juist andersom.

@Siewert
MOOI!! dat jij geen probleem hebt en netjes enkele Watt's opwek stabiel ziet binnenkomen, zo was het bij mij "vroeger" ook.

Dat kán te maken hebben met het feit dat jij de IQ8 hebt, met dus geheel andere drivers? firmware?

Ik zal jullie zoals beloofd op de hoogte houden.
Jammer dat er niet méér tweakers zijn met HomeWizzard / IQ7x

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Ik heb diverse IQ7A en IQ7+ en één IQ7X in mijn systeem. Ik heb ook homewizard en als ik bij "nu" kijk zie ik stabiel beeld.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K2vBD_OBZuTUUMWYOH23qw0W0aI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VjzUSHjEt7y522vhiJ8EBvYp.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
@Eddie_

Dank voor je input... _/-\o_

Dit komt mooi overeen met mijn "baseline" indien ik meer opwek heb.
Is dit plaatje een 1F systeem /weergave ? of een 3F systeem met de nu op total-power?

Wat zie jij als je opwek (printscreen) net gaat beginnen?? zo rond de 50 > 400W?
Nog steeds een minimale rimpel?/(zoals ik vroeger óók had??)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Ik heb een drie fase systeem maar betaal niet, dus een totaalplaatje. Bedoel je deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zrb7J_5p2-4fOoY_FESXZGD-7OQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3RtmO3exiuiKk1VqsgNH3Old.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
@Hansieo Ik heb IQ7+ 3 fase, HA en HW. Ik zie jouw probleem ook niet. Alleen geen HW meter dus de 'nu' weergave werkt bij mij niet.
Maar mijn p1 meter laat ook geen gekke dingen zien.

[ Voor 46% gewijzigd door Pazo op 06-10-2024 12:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
Ik heb de snel wisselende opwek hier ook vaak gezien op beide pv-systemen, heb het nooit als probleem ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
@Eddie_

Ik zie op jouw gecropte versie niet hoe de opwek verloopt door het 0-punt heen, wel je max opwek.

Hierbij een screenshot als ik mijn "nu" op F1+F2+F3= totaal gemiddelde zet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1l09hOcyY1Popv3ohIlaQtMg1rc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xTKzyNQ2jdotXbPFksPRiZZ6.jpg?f=fotoalbum_large

Let op:
je ziet hier dus 60 Sec in beeld, en de fasen onderling klapperen veel meer dan je in de optelsom ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
@Pazo

Heb je de slimme-meter teruglever gekeken toen je begon met terug te leveren? en langzaam toenemend?
Of keek je terwijl je al flink aan het opwekken was (want dan zie je het verschijnsel niet... bij mij althans..)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Dat is inderdaad wel een hoop gependel @Hansieo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
@Sjamo
Bij welke opwek wattage? of óók alleen gedurende de opkomende /toenemende opwek?

[ Voor 6% gewijzigd door Hansieo op 06-10-2024 13:31 ]

Pagina: 1 ... 25 ... 57 Laatste