10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Moet straks even terugkijken bij een zonnige dag, gisteren of eergisteren.Hansieo schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 13:26:
@Pazo
Heb je de slimme-meter teruglever gekeken toen je begon met terug te leveren? en langzaam toenemend?
Of keek je terwijl je al flink aan het opwekken was (want dan zie je het verschijnsel niet... bij mij althans..)
Edit
In HW km is het niet / lastig te zien want die data komt in mijn geval vanuit Enphase, dus per kwartier. En niet van de p1 meter.
P1 meter moet ik even induiken of ik de data / grafiek van gisterochtend op een zo klein mogelijk interval naar boven kan krijgen.
[ Voor 24% gewijzigd door Pazo op 06-10-2024 13:39 ]
Grote Enphase topic • IQ Gateway lokaal uitlezen • PVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023
dan kan je het volgende zien:
-50
+75
-125
+200
-75
+223
etc etc.
De pieken én dalen zijn afhankelijk van je verbruik én opwek op dát moment.
vb:
heb je een verbruik op Fase-1 van 76W en je wekt op die fase ca 150W op,
dan gaat het klapperen tussen ca -75 en +75W,
met méér (250W) opwek dan:
- 75W
+175W en dat klapperen neemt steeds mindere vormen aan met toenemende Watts va ca 400Watt
Ik weet niet of ik het zo goed uitleg, ik hoop dat jullie het kunnen volgen...

va zo'n slordige 700W per fase, is er slecht nog een enkele watts rimpel over en een keurige baseline.
[ Voor 14% gewijzigd door Hansieo op 06-10-2024 13:43 ]
10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Dus helaas niet gisterochtend toen het helemaal strak onbewolkt was (lijkt mij het beste uitgangspunt).
Maar dit vanochtend toen ze om 08:32 begonnen op te wekken. Maar toen was het wel bewolkt. Ziet er vrij normaal uit.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uS1bjDihRJ10Pwl0WmosUOel.jpg?f=user_large)
En dit is op 'dit moment', vrij rustig verloop:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KRi39RKgp3mEM4wjSXNu7I2U.jpg?f=user_large)
[ Voor 20% gewijzigd door Pazo op 06-10-2024 13:50 ]
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023
Ik kan het zo niet zeggen. Ik weet dat ik bij now altijd een hoop gewieber zie wanneer de panelen net gaan werken, en weer wanneer ze er bijna mee gaan stoppen. Zoals ik zei, ik heb het nooit als probleem ervaren. Ik zal proberen een printscreen te maken wanneer ik er aan denk.Hansieo schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 13:27:
@Sjamo
Bij welke opwek wattage? of óók alleen gedurende de opkomende /toenemende opwek?
ik ben bang dat de interval te lang is ( daardoor kon Enphase het ook niet gelijk plaatsen..)Pazo schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 13:48:
Ik kan inzoomen op de minuut, maar helaas dan maximaal 24 uur terug.
Dus helaas niet gisterochtend toen het helemaal strak onbewolkt was (lijkt mij het beste uitgangspunt).
Maar dit vanochtend toen ze om 08:32 begonnen op te wekken. Maar toen was het wel bewolkt. Ziet er vrij normaal uit.
[Afbeelding]
En dit is op 'dit moment', vrij rustig verloop:
[Afbeelding]
Ik heb hier in het begin van de zomer een gelijkwaardig probleem gehad en hiervoor veelvuldig contact met de support van enphase over gehad, van alles geprobeerd om het op te lossen echter zonder het gewenste resultaat, gelukkig is dit probleem bij mij na de laatste update (ver. 8.2.4245) verdwenen, ik weet niet of bij jou ook het geval is maar wanneer toendertijd bij mij de productie plots wegviel was mijn Envoy metered ook aan het rebooten, verder stonden de log bestanden in het system dashboard toen vol met "vage" fout meldingen ..Hansieo schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 13:24:
@Eddie_
Ik zie op jouw gecropte versie niet hoe de opwek verloopt door het 0-punt heen, wel je max opwek.
Hierbij een screenshot als ik mijn "nu" op F1+F2+F3= totaal gemiddelde zet:
[Afbeelding]
Let op:
je ziet hier dus 60 Sec in beeld, en de fasen onderling klapperen veel meer dan je in de optelsom ziet.
/f/image/9onalfROUyulOeq7mkhFiyav.png?f=fotoalbum_large)
8 op het dak O/W en 2 op de muur horizontaal boven elkaar op zuid.Eddie_ schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 19:19:
[...]
[...]
Ik las nog even terug en dacht dat ik iets verkeerd gelezen had. Maar hoe liggen de panelen nu bij jou?
If something sucks make it better...
Ik meet de 3 fases van de zonnepanelen zelf met Shelly Pro 3EM meters. Meetinterval is klein (realtime) en kan ik uitlezen in Grafana.Hansieo schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 15:07:
[...]
ik ben bang dat de interval te lang is ( daardoor kon Enphase het ook niet gelijk plaatsen..)
Dit zag ik vanochtend (bijna geen wolken, beetje sluierbewolking). Hier zie ik wel wat variatie, maar dit lijkt me normaal.
Ik heb IQ7 en IQ7+ micro omvormers van Enphase (2 verschillende systemen op verschillende momenten aangelegd).
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jRSRVhDlWTHs6hQhRi3sJqHL.jpg?f=user_large)
WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.
dank voor je input...
Als ik jouw output kijk op fase-2, en wel tijdvlak 8:10 tm 8:15 (zijnde 300Sec) dat tel ik 28? meetpunten.
Op de 300Sec is dat 1x per 10Sec, terwijl mijn printscreen per/sec is, en zou dus 10x hogere sample zijn, of wellicht moet je jouw samples van dit tijdstip alleen bekijken?
Wat de "rimpel" betreft in dit tijdvlak ziet het er bij jou met 1x/10Sec er een stuk beter uit dan bij mij.
Grof geschat zie ik bij jou ~15W rimpel, héél netjes! (hoeveel panelen op Fase-2?)
Bij mij loopt het op (met aanvangen opwek) van 3W tot soms wel 400Watt!!
(ik heb een korte MP4 clip van ca 15Sec, maar geen idee hoe ik dat hier kan plaatsen..
Even een gifje van maken via een online tool / converter,Hansieo schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 12:19:
(ik heb een korte MP4 clip van ca 15Sec, maar geen idee hoe ik dat hier kan plaatsen..)
Gifjes kan je hier wel uploaden/ plaatsen vanuit je album.
even proberen...
helaas, nu een paar converters geprobeerd, maar bestand blijft te groot (mijn "kleinste" resultaat wat 96Mb!)
Vraag uit belangstelling. Misschien heb je het eerder aangegeven maar ik zag het zo snel niet.Hansieo schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 12:19:toon volledige bericht
@fmb
dank voor je input...
Als ik jouw output kijk op fase-2, en wel tijdvlak 8:10 tm 8:15 (zijnde 300Sec) dat tel ik 28? meetpunten.
Op de 300Sec is dat 1x per 10Sec, terwijl mijn printscreen per/sec is, en zou dus 10x hogere sample zijn, of wellicht moet je jouw samples van dit tijdstip alleen bekijken?
Wat de "rimpel" betreft in dit tijdvlak ziet het er bij jou met 1x/10Sec er een stuk beter uit dan bij mij.
Grof geschat zie ik bij jou ~15W rimpel, héél netjes! (hoeveel panelen op Fase-2?)
(ik heb een korte MP4 clip van ca 15Sec, maar geen idee hoe ik dat hier kan plaatsen..)
Waar lees jij precies het wiebelgedrag? Homewizard? Welke grafiek? Ik begrijp uiteraard dat het de now functie is.
Wat ik me afvraag, er vanuit gaande dat wat ik zei klopt, is of je ook je opwek meet met een kWh-meter specifiek voor je zonnepanelen.
Dit is precies dat tijdsinterval. Ongeveer 60 datapunten per fase. Iets minder dan ik had verwacht eigenlijk.Hansieo schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 12:19:toon volledige bericht
@fmb
dank voor je input...
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SV6x4V2asPnefP74SdemUR6q.jpg?f=user_large)
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet exact weet hoe de fases verdeeld zijn.
Mijn eerste systeem is: 5 x 310 wp op fase 1, 5 x 310 wp op fase 2 en 4 x 310 wp op fase 3
Daar is later bijgezet: 4 x 380 wp op 1 fase en 6 x 380 wp op een andere fase.
Ik wist hoe het zat, maar heb ik blijkbaar niet opgeschreven. Dus in totaal minimaal 4 panelen op 1 fase. Zal het weer eens uitzoeken
WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.
@SjamoSjamo schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 12:59:
[...]
Vraag uit belangstelling. Misschien heb je het eerder aangegeven maar ik zag het zo snel niet.
Waar lees jij precies het wiebelgedrag? Homewizard? Welke grafiek? Ik begrijp uiteraard dat het de now functie is.
Wat ik me afvraag, er vanuit gaande dat wat ik zei klopt, is of je ook je opwek meet met een kWh-meter specifiek voor je zonnepanelen.
Het is idd de "nu" keuze in je opwekgrafiek Nu-Dag-Week-Maand-Jaar. Zonder opwek (s'nachts) is deze grafiek super strak op alle 3 de fasen. De narigheid begint zodra er opwek gaat komen, jitter is groter naarmate er meer opwek komt, en gaat dan langzaam over in een rimpel, en na nóg meer opwek (~va 700w / fase) is alles weer super strak.
Ik meet de opwek niet apart met een kWh meter, de ENEXIS slimme meter kan je op "actueel vermogen" zetten, en dat gaat óók prima om het probleem te zien.
@fmb
Ok, mooi uitgetrokken tijdvlak en óók per sec logging.
Kijk ik dan naar jouw rimpel dan is deze ~30W op de 40W opwek, óók best hoog en óók oplopend met je opwek, lijkt naar mijn idee op wat ik óók heb.(maar kan óók de condensator functie zijn..)
Bij jou loopt het echter niét verder op naarmate de string meer opwekt, bij bv 200W is het ca 20W voor de 11 panelen string (F2 wekt meeste op dus is dit waarschijnlijk je 5x310wp+6x380wp) en dan is deze rimpel eigenlijk niet meer van belang.
Dank voor je input
Ik vroeg het eigenlijk omdat ik de laatste dagen nu ik er op let, wel het gewiebel zie bij total power, now, maar niet bij de now van de opwek van de 2 pv-systemen.Hansieo schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 14:35:toon volledige bericht
[...]
@Sjamo
Het is idd de "nu" keuze in je opwekgrafiek Nu-Dag-Week-Maand-Jaar. Zonder opwek (s'nachts) is deze grafiek super strak op alle 3 de fasen. De narigheid begint zodra er opwek gaat komen, jitter is groter naarmate er meer opwek komt, en gaat dan langzaam over in een rimpel, en na nóg meer opwek (~va 700w / fase) is alles weer super strak.
Ik meet de opwek niet apart met een kWh meter, de ENEXIS slimme meter kan je op "actueel vermogen" zetten, en dat gaat óók prima om het probleem te zien.
@fmb
Ok, mooi uitgetrokken tijdvlak en óók per sec logging.![]()
Kijk ik dan naar jouw rimpel dan is deze ~30W op de 40W opwek, óók best hoog en óók oplopend met je opwek, lijkt naar mijn idee op wat ik óók heb.(maar kan óók de condensator functie zijn..)
Bij jou loopt het echter niét verder op naarmate de string meer opwekt, bij bv 200W is het ca 20W voor de 11 panelen string (F2 wekt meeste op dus is dit waarschijnlijk je 5x310wp+6x380wp) en dan is deze rimpel eigenlijk niet meer van belang.
Dank voor je input
Wel op momenten dat total power laag zit. Maar ik dacht het gisteren ook te zien toen er rond de 1200W opwek was en ik de eboiler inschakelde, waardoor bij total power het Wattage "over" dus wiebelde tussen plus en min.
:strip_exif()/f/image/zaot5nud7OEWxV1RPYWmNd9l.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wZlppKcAYBM5hUVbqRBjGlNa.jpg?f=fotoalbum_large)
Denk ook dat je rekening Moet houden met hoe lager je verbruik is hoe meer je schommelingen ziet.Sjamo schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 15:10:
[...]
Ik vroeg het eigenlijk omdat ik de laatste dagen nu ik er op let, wel het gewiebel zie bij total power, now, maar niet bij de now van de opwek van de 2 pv-systemen.
Wel op momenten dat total power laag zit. Maar ik dacht het gisteren ook te zien toen er rond de 1200W opwek was en ik de eboiler inschakelde, waardoor bij total power het Wattage "over" dus wiebelde tussen plus en min.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Bedoel als er een apparaat aan het pingelen is je dit niet ziet als je verbruik hoog is.
Is je verbruik laag zie je dit fenomeen in eens wel verschijnen.
Kan het niet hard maken maar zou bijna zeggen dat er een device in huis aan het pingelen is aangezien het om een kleine marge gaat.
Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ Segway E125s \-/ My EcoFlow php scripts @ GitHub
Klopt het dat de total power uit je slimme meter komt, en de PV- en accu-opwek uit kWh-meters?Sjamo schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 15:10:
Ik vroeg het eigenlijk omdat ik de laatste dagen nu ik er op let, wel het gewiebel zie bij total power, now, maar niet bij de now van de opwek van de 2 pv-systemen.
Zoals @Siewert308SW ook al suggereerde zou het geschommel logisch verklaard kunnen worden door een of meer verbruikers die daadwerkelijk dit patroom laten zien. Om dat uit te sluiten zou je de PV en accu tijdelijk kunnen uitzetten, om te zien of het totale verbruik dan ook zo schommelt. Ik kan me echter voorstellen dat je hier niet direct zin in hebt...
Andere optie is dat de slimme meter raar gedrag vertoont. Want van @Hansieo begrijp ik dat hij het ook rechtstreeks op de meter zelf ziet (dus zonder tussenkomst van HomeWizard).
Dat laatste kan je misschien bevestigen of uitsluiten door (gewoon met een browser) naar /ivp/meters/readings op de Enphase API te kijken. Daar zie je wat de CT-spoelen van Enphase meten, en die lijkt ook (minimaal) iedere seconde ververst te worden. Als je de pagina een aantal keren achter elkaar ververst, dan kan je misschien zien of daar ook (sterk) wisselende getallen worden getoond.
Bron: https://www.estg.eu/nl-nl/omvormers/enphase-iq8/De IQ8 micro-omvormers beschikken over een gepatenteerde Burst Mode. Dankzij deze slimme functie is de micro-omvormer ook bij weinig zonlicht en hoge temperaturen in staat optimale prestaties te leveren.
De Burst Mode functionaliteit monitort de voltage output constant in elke AC-cyclus. Een 60Hz cyclus betekent 60 cycli per seconde. Elke 1/60e van een seconde beslist de Burst Mode opnieuw over het optimale output voltage.
De omzetting van DC- naar AC-stroom verloopt optimaal wanneer de input vanaf de zonnepanelen hoog is. Wanneer het zonnepaneel echter minder dan 30% van zijn maximale vermogen levert, heeft de omvormer moeite om zijn efficiëntie te waarborgen.
En dat is waar de Burst Mode intreedt en zijn functie vervult. De Enphase IQ8 weet aan de hand van de verzamelde data op welk punt de ideale efficiëntie ligt en slaat door middel van on-board capacitors energie op, zodat op momenten van verminderde opbrengst van de zonnepanelen deze de benodigde energie leveren voor optimale conversie efficiëntie.
Volgens mij gaat het bij @Hansieo (ook) met honderden Watts op-en-neer (met een handjevol panelen), en stabiliseert e.e.a. zich pas bij 700W opwek (verdeeld over 4 panelen op een fase). Ik associeer die burst-mode eerder bij <1%, of hooguit enkele procenten vermogen, en niet bij 25% (van een 400+W paneel op een IQ7A omvormer).Pazo schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 17:11:
Kan ook niet gewoon de burst-modus van de omvormers zijn? Juist omdat het alleen bij een hele lage opwek gebeurt?
Wat doet enlighten? Dit is voor 1 bepaalde mode in een pakket.
Daarnaast leuke cadeaus om te ontvangen zijn in dit geval een multimeter met een ac+dc stroomtang.
Zoiets VOLTCRAFT VC-523 of UNI-T UT210E stroomtang.
Gebruik ik zelden maar is prettig, verwacht niet de hoogste nauwkeurigheid 5% tot 7.5% afwijking kan.
Vergelijk met andere instrumenten welke je zelf hebt. Overtuig jezelf.
Je schrijft niet snel wat verkeerds.
een vorm van aliasing. Wikipedia: Aliasing
filters, sampling en oscilleren zou dat het zijn.
Het digitale signaal op het scherm oscileerd t werkelijke analoge signaal niet of veel lager. Dat is dan in combi met het lage productie vermogen en ongeveer net zo hoog of lager vermogen bij verbruikers. Zit dat vergenoeg uit elkaar dan verdwijnt het.
25% blijft behoorlijk veel. Echt verbazen doet het me niet als dat het is.
Wat je kunt doen is je systeem duidelijker omschrijven.
Welke panelen heb je in je systeem. Het legplan (in eg enlighten) en als je wilt foto,
Een energie grafiekje van e.g. een dag.
De opbrengst per paneel in het legplan (serie tab) over de levensduur of een jaar.
Inventariseer je verbruikers. Invertariseer software versies. Is er in mei wat veranderd.
[ Voor 8% gewijzigd door asjemenou74 op 07-10-2024 22:00 ]
Je zou ook het gratis programma Screen to Gif kunnen proberen (https://www.screentogif.com/).Hansieo schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 12:41:
@Pazo
even proberen...
helaas, nu een paar converters geprobeerd, maar bestand blijft te groot (mijn "kleinste" resultaat wat 96Mb!)
Kan je een zelf geselecteerd deel van je scherm opnemen en in gif omzetten. Instellingen / kwaliteit kan je aanpassen zodat het niet al te groot wordt.
Op dit moment gebruik ik het AI-profiel. Hebben jullie hier goede ervaringen mee, of is het beter om een eigen gebruiksprofiel in te stellen?
Ik heb geprobeerd om te verbinden maar krijg de volgende melding: Something came up. The application has cancelled the request to choose a device.
Daarna de melding: No devices found. Make sure that the devices are turned on and available.
Wat te doen in deze?
Edit: net de gateway verbonden met netwerkkabel naar modem (alles in meterkast) en nu brand het cloud icoontje weer. Alleen het stroom icoontje is nog rood en geeft een melding aan mbt micro inverters die niet rapporteren. Dat zal misschien te maken hebben met het feit dat ie alles moet uploaden sinds de verbinding is weggevallen?
[ Voor 23% gewijzigd door Japser op 08-10-2024 13:46 ]
FAQ vraag 14pannekoek schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 13:28:
Goedemiddag, zojuist lees ik dat mijn installateur stopt. Ik ben even niet in de gelegenheid om diep te graven en te zoeken, maar weet iemand uit zijn hoofd of het mogelijk is en zo ja hoe makkelijk het is om de installateur in de enphase app aan te passen zodat ik wel nog bij mijn gegevens kan?
Het makkelijkste om eerst even te proberen: Heb je al eens een powercycle gedaan? Dus de stroom eraf en minuutje later er weer op? Doet soms wonderenJapser schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 12:58:
Ik zit hier met een probleem met mn Envoy-S: Het Cloud icoontje brand niet en het stroom icoontje op de gateway is rood. Het ledje met de communicatiepijltjes is wel groen. De app geeft aan dat er geen verbinding kan worden gemaakt met envoy netwerk van de gateway.
Ik heb geprobeerd om te verbinden maar krijg de volgende melding: Something came up. The application has cancelled the request to choose a device.
Daarna de melding: No devices found. Make sure that the devices are turned on and available.
Wat te doen in deze?
Edit: net de gateway verbonden met netwerkkabel naar modem (alles in meterkast) en nu brand het cloud icoontje weer. Alleen het stroom icoontje is nog rood en geeft een melding aan mbt micro inverters die niet rapporteren. Dat zal misschien te maken hebben met het feit dat ie alles moet uploaden sinds de verbinding is weggevallen?
Je bedoeld op de gateway? Dat ding zit verbonden naar ergens op de groepen van de panelen, daar ga ik beter maar niet mee klooien =]Pazo schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 13:58:
[...]
Het makkelijkste om eerst even te proberen: Heb je al eens een powercycle gedaan? Dus de stroom eraf en minuutje later er weer op? bDoet soms wonderen
Als het goed is heeft die (waarschijnlijk samen met de panelen) een eigen groep, dus een eigen schakelaar.Japser schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 14:04:
[...]
Je bedoeld op de gateway? Dat ding zit verbonden naar ergens op de groepen van de panelen, daar ga ik beter maar niet mee klooien =]
Als ze hebben gedaan zoals het hoort hangt er zelfs iets van een sticker met 'PV' erbij.
Even omzetten zodat de stroom van de gateway en pv af is. Dan de boel weer laten opstarten en na 10 minuten eens kijken wat er dan gebeurt / de status is. Geen hogere wiskunde, wel de makkelijkste eerste stap
[ Voor 27% gewijzigd door Pazo op 08-10-2024 14:11 ]
Werken je panelen wel? Kan je controleren op je meter. Cloud lampje is uit dus geen communicatie naar de buitenwereld.
Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur
:strip_exif()/f/image/IDvXM4S57y6ZD7Mq4cocrFNt.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoelang duurt het doorgaans voordat je de productie inzichtelijk krijgt, na het opleveren van een nieuwe installatie? Deze is rond 12:00 afgerond, maar het groene lampje op de Envoy brand nog niet en in de app zie ik ook nog geen productie. Betreft 14 micro-inverters. Zie in de app bij devices wel alles “online”.
Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - GSI FPE / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Eigenlijk heeft het systeem zichzelf hersteld nadat ik een netwerkkabel direct van modem naar Envoy heb verbonden. Verder niks aangeraakt dus. Lijkt erop dat ergens nog steeds een probleem mbt de wifi verbinding naar de gateway zit denk ik ? Maar voor nu werkt het inderdaad weer. Alhoewel ik nog steeds de micro inverter rapportage melding heb waarvan ik denk dat ie ook nog gaat verdwijnen (hoop ik).Pazo schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 14:29:
@Japser Powercycle gedaan dus? Ziet eruit als probleem opgelost
:strip_exif()/f/image/lxikhtVdBCdYBXeWRk5imQLz.jpg?f=fotoalbum_large)
Waarschijnlijk is die morgen weg.Japser schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 14:35:
Alhoewel ik nog steeds de micro inverter rapportage melding heb waarvan ik denk dat ie ook nog gaat verdwijnen (hoop ik).
Blijft vaak 24 uur staan / of als de productie na de nacht weer opnieuw begint.
Morgen maar even checken. Ziet er goed uit verder.
Wifi is instabiel, is vaker gebleken. Met kabel is beter
[ Voor 7% gewijzigd door Pazo op 08-10-2024 14:47 ]
Staat de stroom er wel op?Rivanov schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 14:33:
Hier sinds vandaag toegetreden tot de Enphase club!
[Afbeelding]
Hoelang duurt het doorgaans voordat je de productie inzichtelijk krijgt, na het opleveren van een nieuwe installatie? Deze is rond 12:00 afgerond, maar het groene lampje op de Envoy brand nog niet en in de app zie ik ook nog geen productie. Betreft 14 micro-inverters. Zie in de app bij devices wel alles “online”.
Op je foto staat alles uit namelijk
Dat is een foto van voor de oplevering.Pazo schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 14:48:
[...]
Staat de stroom er wel op?
Op je foto staat alles uit namelijk
Live foto:
:strip_exif()/f/image/DEJtOysiUlsFr01n3FWKXw5H.jpg?f=fotoalbum_large)
Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - GSI FPE / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
We gaan het in de gaten houden! Dank voor de tips. Vraag me dan toch wel af hoe dat ineens toch zo onderbroken is (tijdens vakantie) en het systeem zichzelf nooit goed heeft hersteld. Er is namelijk niks veranderd in mijn netwerk thuis dus...apart! Dit plus het feit dat ik niet meer via wifi e.e.a. hersteld kreeg vind ik toch raar.Pazo schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 14:46:
[...]
Waarschijnlijk is die morgen weg.
Blijft vaak 24 uur staan / of als de productie na de nacht weer opnieuw begint.
Morgen maar even checken. Ziet er goed uit verder.
Wifi is instabiel, is vaker gebleken. Met kabel is beter
[ Voor 6% gewijzigd door Japser op 08-10-2024 14:53 ]
Zie bijvoorbeeld: https://enphase.com/nl-nl...microinverter-installeert
Ik weet natuurlijk niet wat de installateur gedaan heeft, maar als het goed is zou deze via de gateway het netprofiel ingesteld moeten hebben. Die moeten de micro's krijgen (dat kan volgens mij wel 30 tot 60 minuten duren, afhankelijk van de grootte van het systeem) alvorens ze kunnen produceren.
Ik zit mij even te bedenken of je als 'home owner' ergens kan zien of het ingesteld staat of niet...
(maar zit op mijn werk dus even niet alles bij de hand)
heb je een nieuwe installateur waarin je het wilt wijzigen?pannekoek schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 13:28:
Goedemiddag, zojuist lees ik dat mijn installateur stopt. Ik ben even niet in de gelegenheid om diep te graven en te zoeken, maar weet iemand uit zijn hoofd of het mogelijk is en zo ja hoe makkelijk het is om de installateur in de enphase app aan te passen zodat ik wel nog bij mijn gegevens kan?
https://support.enphase.c...ner-using-the-enphase-app
[ Voor 9% gewijzigd door boyette op 08-10-2024 18:30 ]
De installateur moet enkel nog het profiel maken zodat ik per paneel de opbrengst kan inzien (via Array tab). Nu zie ik de totale opbrengst.
Zij doen dat binnen twee weken na oplevering maken.
Via HomeAssistant kan ik al wel alle afzonderlijke panelen zien.
Dat wisten ze mij te vertellen. Geen idee verder.Eddie_ schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 17:34:
Binnen twee weken na oplevering?!? Wij doen dat gelijk op locatie
Ga morgen toch op vakantie, dus ze hebben de tijd.
Ik zie de totale productie en dat is voor nu toch het belangrijkste. De rest komt nog wel.
Zie je ook de productie per paneel in HA? Ik zie wel de serienummers van mijn panelen in HA maar geen historische opbrengst per paneel.Rivanov schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 16:43:
Via HomeAssistant kan ik al wel alle afzonderlijke panelen zien.
Ligt ook een beetje aan welke integratie je gebruikt in combinatie met welke type account.sandergar schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 20:52:
[...]
Zie je ook de productie per paneel in HA? Ik zie wel de serienummers van mijn panelen in HA maar geen historische opbrengst per paneel.
Ik kan met de vincentwolsink integratie met DHZ account alles op paneel basis zien; actueel vermogen, totaal, historisch, etc. Nu past dat eigenlijk beter in het andere topic als je daar meer over wilt weten => [Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica
Hartstikke bedankt, nee nog niet, dus ik twijfel tussen zelf een enphase installateur account maken of die via via bij iemand neer te leggen. Ik wil vooral voorkomen dat met het omvallen van mijn installateur ik straks gezeik in die app heb. Jij hebt me in ieder geval alvast goed op weg geholpen, dank je wel!boyette schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 15:15:
[...]
heb je een nieuwe installateur waarin je het wilt wijzigen?
https://support.enphase.c...ner-using-the-enphase-app
En evt. garantie kan je gewoon claimen bij Enphase, je moet het dan alleen zelf doen omdat je dan je 'eigen' installateur bent.
maar dit zou ook een probleem vormen hoor ik
Zonder problemen heb ik op mijn dak : IQ8MC & IQ8HC.boyette schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 17:51:
ik wil de IQ8AC en IQ8HC combineren
maar dit zou ook een probleem vormen hoor ik
is dat via 1 en dezelfde envoy?sandergar schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 18:07:
[...]
Zonder problemen heb ik op mijn dak : IQ8MC & IQ8HC.
ok duidelijk!Pazo schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 18:42:
@boyette Binnen iq7 en iq8 serie kan je alles zonder problemen combineren en op 1 relais/gateway zetten. Alleen kan je niet iq7 en iq8 binnen 1 systeem gebruiken. Dus of alles uit de iq7 serie, of alles uit de iq8 serie.
ja dat kan maar wel allemaal van de zelfde serie , dus niet uit de 7 en 8 serie gemengdboyette schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 17:34:
Is er iemand die weet of het mogelijk is verschillende micros te combineren op 1 envoy?
ik zal eens wat gaan proberen. Probleem is dat ik dat op de tablet moet doen met beperkte werkoppervlakte, en de app mag niet op deze belangrijke tablet (veiligheid etc).Pazo schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 19:24:
[...]
Je zou ook het gratis programma Screen to Gif kunnen proberen (https://www.screentogif.com/).
Kan je een zelf geselecteerd deel van je scherm opnemen en in gif omzetten. Instellingen / kwaliteit kan je aanpassen zodat het niet al te groot wordt.
Ik zal wat proberen te maken en als het lukt posten.
Is dat wel verstandig?
DMEGC 450 WP Glas-Glas Bifacial N-Type Enphase IQ8AC Micro omvormer
1 - Enphase Envoy-S + IQ-relay 1 fase
Copyright and left by SED...
Deze even invullen: https://docs.google.com/s...FPI11g8g/edit?usp=sharingSED schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 19:45:
Krijg nu een offerte met 450watt panelen en een enphase 8ac die wat ik lees slechts max 360 watt aan kan.
Is dat wel verstandig?
DMEGC 450 WP Glas-Glas Bifacial N-Type Enphase IQ8AC Micro omvormer
1 - Enphase Envoy-S + IQ-relay 1 fase
20xLongi 410Wp, IQ7+
Dank voor de leestip
Copyright and left by SED...
Welke panelen heb jij?
Mocht je 108 cellen hebben ipv 120 of 140.
Dan duurt de periode waarover jij nu aan het schrijven bent; langer.
Dan kun je ook de aliasing verwachten welke je nu digitaal ziet.
Zoek ik op panelen en jou gebruikers naam @Hansieo dan krijg ik nu 33 berichten te zien. Alleen welke panelen is niet terug te vinden.
Is het mogelijk om een envoy metered aan te sluiten in een situatie een 3 fase import situatie met een 1 fase opwekking? Dus 1 fase qrelay.
De bedoeling is dat er dan 3+1=4 meetspoelen zouden moeten komen en het systeem uiteindelijk zo ingesteld kan worden dat niet meer terug geleverd wordt dan op dat moment geïmporteerd wordt. Ik weet dat de envoy Metered met meetspoelen op 3 fase, zelf ook gevoed moet worden met 3 fase verplicht. Maar de opwekking is in dit geval 1fase. Kan deze situatie? Het klinkt wellicht vreemd maar in de wijk waar het om gaat past de netwerkbeheerder komende week de situatie aan waarbij men van 1 naar 3 fase gaat en de zonnepanelen waren daarom op 1 fase geïnstalleerd.
Zie ook TS onder kopje aansluitschema's voor voorbeelden.
:fill(white):strip_exif()/f/image/ZIKsW6uJCb2ml2ko7xzZzfmb.png?f=user_large)
Er zit meer verschil in als alleen conveter grootte.
Burst mode kan mogelijk (veel) langer duren in een exstremere vorm indien de combinatie paneel/micro converter onjuist is.
[ Voor 5% gewijzigd door asjemenou74 op 11-10-2024 11:35 ]
@asjemenou74asjemenou74 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 23:34:
[...]
Welke panelen heb jij?
Mocht je 108 cellen hebben ipv 120 of 140.
Dan duurt de periode waarover jij nu aan het schrijven bent; langer.
Dan kun je ook de aliasing verwachten welke je nu digitaal ziet.
Zoek ik op panelen en jou gebruikers naam @Hansieo dan krijg ik nu 33 berichten te zien. Alleen welke panelen is niet terug te vinden.
Ik heb de Trina Vertex 405wp panelen, dit zijn 120(halve) cells panelen. 4 stks /fase(1.600wp) op IQ7A's. .
Wat je met de "periode duurt langer" bedoelt is mij onduidelijk, kan je dit toelichten?
Ook je aliasing welke ik nu digitaal kan zien... is mij onduidelijk.
Kan dit van toepassing zijn op het feit dat het ~2 jaar nagenoeg geen rimpel gaf en nu ineens een jitter van een paar honderd watt per fase?
[ Voor 4% gewijzigd door Hansieo op 11-10-2024 12:30 ]
Aliasing treedt op wanneer een signaal niet vaak genoeg wordt bemonsterd, wat resulteert in vervormingen of verkeerde interpretaties van het signaal. Dit gebeurt bijvoorbeeld wanneer je een continu signaal (zoals een audio- of elektrisch signaal) met een te lage frequentie bemonstert en er hogere frequenties verkeerd worden weergegeven als lagere frequenties.
Enphase omvormers gebruiken precisietechnologie om de output in burst mode te beheren zonder signaalvervormingen. De ingangsspanning en stroom van de zonnepanelen worden voortdurend gemeten en aangepast, zodat aliasing in de context van signaalverwerking niet voorkomt.
Misschien heb ik niet alle details goed onthouden, maar: dit gedrag treedt op alle drie de fasen op, en wordt geconstateerd op de slimme meter (zowel op het display, als via P1/HomeWizard). Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat een verbruiker reproduceerbaar vreemd gedrag vertoond dat gerelateerd is aan de opwek, en dan op drie fasen tegelijk.JoJo_nl schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 21:07:
Klinkt meer alsof je gateway niet helemaal top meer is. Check je aansluitingen van de CT spoelen eens of daar geen draadje uitsteekt toevallig. Klinkt ook meer of er een condensator opgeblazen is ergens gezien het niet afgevlakt wordt. Maar het kan ook maar zo een schakelende voeding zijn of een cv ketel. Voor een goede diagnose hebben we elk detail nodig.
Dus ik zeg: ofwel álle IQ7AC doen iets vreemds, ofwel het ligt aan de slimme meter. Klopt mijn aanname dat de Gateway de micro's wel kan aansturen (om eventueel dit gekke gedrag te gaan vertonen), maar dat de Gateway niet 'tussen' de micro's en de slimme meter zit? Dit in tegenstelling tot de Qrelay, maar volgens mij was die er al tussenuit geweest, om hem als oorzaak uit te sluiten.
Ik weet niet of @Hansieo meetspoelen heeft, maar zo ja, dan ben ik benieuwd wat die 'zien'. Dat kan je via de lokale API van de Gateway uitlezen, en wordt ongeveer iedere seconde ververst.
Deze had ik gisteren niet gezien. Panelen met micro omvormer combi lijkt t niet te zijn.Hansieo schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 12:27:
[...]
Ik heb de Trina Vertex 405wp panelen, dit zijn 120(halve) cells panelen.
Burstmode. Kan langer duren in bepaalde omstandigheden. o.a. onjuiste paneel vs omvormer. Is hier niet het geval. e.g. de zon &/ wolken, schaduw, is een de ene keer meer en de andere keer minder gemeenschappelijke deler.Wat je met de "periode duurt langer" bedoelt is mij onduidelijk, kan je dit toelichten?
Een situatie zorgt ervoor dat er of een meetfout ontstaat of dat omvormers anders reageren als dat je verwacht. Een ampere meter kan helpen. Gebruik je ct's?
Zoeken naar een oorzaak via een forum achter een toetsenbord is niet goed mogelijk.
Ook je aliasing welke ik nu digitaal kan zien... is mij onduidelijk.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mOCfmEM85HjbBt6PbxuHDTmm.jpg?f=user_large)
Wat me hieraan opvalt dat de amplitude van de rimpel van L3 geel terug komt als een lagere dip of bult in de andere 2 fases. En dan ook nog eens op net andere tijd stippen binnen de "L3 bult".
De ene keer een rimpel op alle fases. De andere keer op 1. Is dat verklaarbaar? Gaat het verdwijnen van de rimpel (of het opkomen) op dezelde manier?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SV6x4V2asPnefP74SdemUR6q.jpg?f=user_large)
In dit plaatje zie je dat ook terug komen.
Welke panelen heb je in je systeem. check
Het legplan (in eg enlighten) en als je wilt foto,
Een energie grafiekje van e.g. een dag.
De opbrengst per paneel in het legplan (serie tab) over de levensduur of een jaar.
Inventariseer je verbruikers. Invertariseer software versies. Is er in mei wat veranderd.
Invertariseer de installaties bij de buren zit er een solaredge installatie in de buurt?
Hoe zit je met de net impedantie tov de wijktransformator?
@Eddie_ @JoJo_nl @a2aan @asjemenou74Eddie_ schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 12:35:
Volgens internet (de uitleg gaf mij niet voldoende informatie zodat ik het snapte):
Aliasing treedt op wanneer een signaal niet vaak genoeg wordt bemonsterd, wat resulteert in vervormingen of verkeerde interpretaties van het signaal. Dit gebeurt bijvoorbeeld wanneer je een continu signaal (zoals een audio- of elektrisch signaal) met een te lage frequentie bemonstert en er hogere frequenties verkeerd worden weergegeven als lagere frequenties.
Enphase omvormers gebruiken precisietechnologie om de output in burst mode te beheren zonder signaalvervormingen. De ingangsspanning en stroom van de zonnepanelen worden voortdurend gemeten en aangepast, zodat aliasing in de context van signaalverwerking niet voorkomt.
Een ieder weer hartelijk dank voor het meedenken.
Wellicht ten overvloede, ik had al (5 okt 14:01) aangegeven dat Enphase het probleem erkent,
maar nog geen toezegging konden doen wanneer het opgelost zal zijn.
Voor diegene die dit nét zoals ik een "interessant" geval vinden zijn hierbij nog wat toelichtingen:
@Eddie_ Indien het puur een aliasing probleem is, is dit een wel érg grove manier van "buffer" gebruik.
Het vreemde is dan dat dit pas va einde zomer begonnen is.
Ik keek/kijk best wel vaak naar mijn opwek/verbruik met HomeWizzard, omdat ik wil leren hoe één en ander aan stromen loopt,

In/om het huis is niets veranderd, jouw vraag over SolarEdge doet mijn fronsen..
Het wil zo dat mijn buren (platteland 50 mtr verderop..) van 16x ZO naar 16x Zo + 5x ZW gegaan zijn.
Ik heb er kort aan gedacht of het er mee te maken kon/kan hebben, maar het lijkt mij dat ik dan over de hele dag deze ~300/400Watt jitter zou hebben.
Ook liggen zijn 5 extra op ZW en beginnen pas duidelijk later dan mijn Enphase 14x ZO panelen.
Maar jouw SolarEdge vraag, wat weet jij meer??
Ik zal mijn buur eens aanschieten..
@JoJo_nl
Zoals Eddy & a2aan ook aangaven, dan zou dat niet op alle-3 de fasen moeten zijn en alles op een zelfde manier manifesteren met toenemende opwek /terugloop.
@a2aan Ik heb geen losse meetspoelen om het apart te kunnen zien. Wel heb ik 3xCT klemmen in gebruik voor mijn Zappi 3F autolader (loadballancing etc).
Maar de HomeWizzard (P1) laat keurig zien wat er in/uit gaat en wel per sec... ben ik blij mee
De jitter ziet ook de Enexis meter
@asjemenou74
De gemeenschappelijke factor waar jij het over hebt ben ik dus óók naar op zoek.
3F met alle 3.... 4 panelen... en op allle 3 jitter én afhankelijk van de opwek is de jitter groter/kleiner tótdat.... tótdat de opwek over een bepaalde treshold heengaat dan is het weg... tótdat de opwek afneemt en in-dat-treshold gebied terug komt.
Soms meerde fasen onderling "infase" maar soms ook geheel niet...

Hiermee is je vaststelling juist... er is geen touw aan vast te knopen...
Dat de jitter-diepte onderling hoger/lager is heeft er mee te maken dat er dan wat in gebruik is op die fase, bv computer systeem/scherm etc.
Aan de opwek grafieken van bv uur/dag/maand etc zie je niet veel, alles keurig om te zien daar de interval dan te klein is, daarom kon Enphase er in éérste instantie niet veel mee.
Dan je Hoe zit je met de net impedantie tov de wijktransformator?
Nieuwe benadering/nieuwe invalshoek.....
alleen.... hoe moet ik dit zien? dit zou(is?) een gemeenschappelijke demonimeter dus ik leer graag van je.
Hoe /of /wat moet ik gaan onderzoeken? kán ik dit zelf om moet ik naar ENEXIS??
*** edit, vers van de pers:
Zojuist mijn buurman gesproken en zijn uitbreiding betreft 5x Enphase IQ8MC (als hij het goed had..)
en dat triggert iets bij mij.... de IQ7 mag niet met IQ8 ja?
Maar als ík op 3F zit... en híj op 3F... dan zitten ze dus wél parallel.... ergens in de straat/berm...
Wat zijn de problemen met zo'n combo?
[ Voor 4% gewijzigd door Hansieo op 12-10-2024 13:52 ]
Heb je iets van een netfilter die je kan toepassen? Of ferrietringen?
Netimpedantie heeft geen invloed op aliasing. Alhoewel ik niet verwacht dat dit probleem veroorzaakt wordt door aliasing.
Heb je al op e.o.a. manier kunnen uitsluiten dat het aan de meter van Enexis ligt? Biedt die Zappi 'live' inzicht? Of zou die het zelfs kunnen zijn?!Hansieo schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 12:59:
@a2aan Ik heb geen losse meetspoelen om het apart te kunnen zien. Wel heb ik 3xCT klemmen in gebruik voor mijn Zappi 3F autolader (loadballancing etc).
Maar de HomeWizzard (P1) laat keurig zien wat er in/uit gaat en wel per sec... ben ik blij mee![]()
De jitter ziet ook de Enexis meter
één string uitzetten? dan zal ik gewoon de "draad" uit het Q-relais moeten nemen.
Maar omdat het alle 3 de fasen betreft... zou dan 1 fase bij de andere iets kunnen triggeren??
(Q-relais= gemeenschappelijk=er tussen uit geweest & hielp niets).
Ik heb mijn 3F apparaten uit gehad... hielp niets keurig binnen enkele watts... zo-lang-er-geen-opwek-is.
Netfilter /grafiet kernen heb ik niet, alles was ~2 jaar uiterst stabiel.
@a2aan Zappi is uit geweest, en hielp niets...
De meter van ENEXIS heb ik óók aangedacht (vele posts terug) en ENEXIS twijfelt er aan, maar ze wilde printscreen en ik zou nog horen (tot nu toe nog niets..)
Ah, op die manier.
Ik heb in het begin dat ik ging storingzoeken de Enphase set (dus de opwek)als test uit gehad (2x) en beide keren was het probleem weg en zag ik alleen de minimale opwek van mijn Zonneplan 18 panelen.
(minimale opwek omdat deze op ZW liggen en pakweg 2 uur later pas wakker worden.)
Ook deze Zonneplan 3F heb ik apart uit gehad, maar de jitter bleef.
Heb al heel wat gelezen op het topic, en online naar aansluitschema's gezocht, maar ik kom nooit letterlijk een antwoord op mijn vraag tegen, dus bij deze
Ik heb gisteren zonnepanelen gelegd op mijn hellend dak (10 panelen 460kW, Zuidgericht).
Over enkele maanden wordt het plat dak geïsoleerd en opnieuw bekleed, wanneer dit gebeurd is, komen hier ook nog 12 panelen op te liggen (O/W oriëntatie).
Is onderstaande schets van aansluitschema correct?
Of moet ik tussen de 2 sets panelen ook een Q-cable verbinding maken?
:strip_exif()/f/image/fMxbr5eUT3RVvFpBOg7G0NWM.jpg?f=fotoalbum_large)
groetjes
M
Je kunt ook, mochten je 2 dakvlakken redelijk bij elkaar / gunstig liggen, de 2 ymvk kabels daar ergens al laten samenkomen en dan 1 ymvk kabel naar je meterkast trekken (scheelt geld).
Als er uiteindelijk maar 1 ymvk kabel bij je qrelais uitkomt. 2 aansluiten kan niet.
[ Voor 10% gewijzigd door Pazo op 13-10-2024 13:55 ]
Nog een lasdoos toevoegen om de 2 kabels samen te voegen vlak voor het Q relais.Wakijkgezo schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 13:06:toon volledige bericht
Goeiemiddag allemaal,
Heb al heel wat gelezen op het topic, en online naar aansluitschema's gezocht, maar ik kom nooit letterlijk een antwoord op mijn vraag tegen, dus bij deze![]()
Ik heb gisteren zonnepanelen gelegd op mijn hellend dak (10 panelen 460kW, Zuidgericht).
Over enkele maanden wordt het plat dak geïsoleerd en opnieuw bekleed, wanneer dit gebeurd is, komen hier ook nog 12 panelen op te liggen (O/W oriëntatie).
Is onderstaande schets van aansluitschema correct?
Of moet ik tussen de 2 sets panelen ook een Q-cable verbinding maken?
[Afbeelding]
groetjes
M
Jawel dat kan best. Er zijn invoerblokjes voor om 2 draden naar 1 terminal te doen.Pazo schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 13:53:
@Wakijkgezo je kunt het beste vanuit de dakvlakken / de twee sets panelen ieder een ymvk kabel naar de meterkast laten lopen. In de meterkast voeg je ze dan samen naar 1 ymvk kabel die dan naar je qrelais gaat.
Je kunt ook, mochten je 2 dakvlakken redelijk bij elkaar / gunstig liggen, de 2 ymvk kabels daar ergens al laten samenkomen en dan 1 ymvk kabel naar je meterkast trekken (scheelt geld).
Als er uiteindelijk maar 1 ymvk kabel bij je qrelais uitkomt. 2 aansluiten kan niet.
edit: linkje https://www.elektramat.nl/eaton-aftakblok-universeel-2x10/
[ Voor 5% gewijzigd door JoJo_nl op 13-10-2024 14:33 ]
Dan toch liever aan aansluitdoos boven de meterkast en de kabels daar verbinden en 1 kabel naar het Qrelais laten gaan.JoJo_nl schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 14:30:
[...]
Jawel dat kan best. Er zijn invoerblokjes voor om 2 draden naar 1 terminal te doen.
edit: linkje https://www.elektramat.nl/eaton-aftakblok-universeel-2x10/
En je kan nog steeds maar 1 ader aansluiten op het Qrelais, geen 2. Past maar 1 ader onder de aansluiting.
Zo'n blokje zal zeker werken maar voelt een beetje als "prutsen" vind ik zelf. Maar dat is mijn mening.
Komt op hetzelfde neer. Imo is een lasdoos boven de meterkast prutsen en neemt onnodig ruimte in. Zo'n blokje is de juiste manier om 2 draden op 1 aansluiting te zetten. Een lasdop dinrail blok kan ook nog, maar in dit geval overkill.mike123 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 14:42:
[...]
Dan toch liever aan aansluitdoos boven de meterkast en de kabels daar verbinden en 1 kabel naar het Qrelais laten gaan.
En je kan nog steeds maar 1 ader aansluiten op het Qrelais, geen 2. Past maar 1 ader onder de aansluiting.
Zo'n blokje zal zeker werken maar voelt een beetje als "prutsen" vind ik zelf. Maar dat is mijn mening.
De gateway communiceert zo met de inverters en kan deze via hun eigen "ethernet over stroom" netwerk aansturen en uitlezen. Deze doet alleen maar de aansturing en het koppelen naar internet dus.
[ Voor 16% gewijzigd door JoJo_nl op 13-10-2024 14:59 ]
Of opdelen per /\ ?
Dan loopt de netspanning bij de laatste micro op de kabel ook minder hoog op.
Geen idee hoe de heren installateurs dat zien en wat Enphase adviseert.
Nog even een terugkoppeling.snoei schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 21:41:
[...]
zelf installateurs account aanmaken, die toegang geven tot je systeem en dan RMA aanmaken.
(je omvormer moet wel online in het systeem zijn geweest en daar error gemeld hebben).
Ik heb mezelf inderdaad als installateur aangemeld op m'n eigen systeem. Een case aangemaakt en na vrij lang wachten en wat over en weer mailen is m'n RMA in gang gezet
Dus als het goed is wordt de kapotte micro vervangen door een nieuwe!
vandaag, na 1 jaar en 4 maanden de eerste stuk (IQ7A), installateur komt over 2 weken langs.jelmervos schreef op woensdag 17 april 2024 @ 18:04:
[...]
Hier 3x keer een micro (M250) stuk. Systeem met 12 panelen, nu 7 jaar oud. Kosteloos vervangen door de installateur. Wel vraag ik me af wie ze zou vervangen als installateur failliet is.
Meer info: jelmervos in "Het grote Enphase topic"
De kabel van de meterkast naar vlak onder het dakbeschot ligt al gereed sinds een eerdere verbouwing.
Nu wil ik deze kabel spanningsvrij kunnen maken. De kabel loopt vlak langs de CV ketel (een andere optie was er niet, want klein huis), en ik zie het al gebeuren dat straks de CV kapot gaat en een monteur alleen onderhoud wil doen/ketel vervangen als de kabel spanningsvrij is.
Ik neem aan dat ik dat een werkschakelaar vlak onder het dakbeschot moet plaatsen, zo dicht mogelijk bij de panelen. Om de kabel naar de meterkast spanningsvrij te maken zet ik dan de werkschakelaar uit + de zekering in de meterkast uit.
Heb ik dat goed, of mis ik iets? Dank voor het meedenken:)