Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-05 15:18

Jheroen

Jheroen

Boeryepes schreef op maandag 2 september 2024 @ 13:27:
[...]

Geen idee, een jaar of 4 geleden was er een how-to hier op Tweakers en die heb ik toendertijd gevolgd.
deze? ik ga het proberen

Met vriendelijke groet,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Even door mijn topic historie Het was 3 jaar geleden via een instructie die @Chris499 had gedeeld, waarvoor nogmaals dank! Deze, https://gathering.tweaker...message/59599658#59599658

Zo op het eerste oog vergelijkbaar maar niet hetzelfde. Zie formulier onder + onder de link https://energiepionier.nl...nphase-enlighten-manager/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/to1flD0wPN5yPch5ti2cDvTbJ20=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CR7h39EF61pNbAcTAHYj2xAA.webp?f=user_large

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroen

Jheroen

Jheroen

@Boeryepes kan je als je aanpassingen hebt gedaan de huidige installateur weer terug veranderen ivm garantie op installatie/beheer etc?

Met vriendelijke groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Jheroen schreef op maandag 2 september 2024 @ 14:03:
@Boeryepes kan je als je aanpassingen hebt gedaan de huidige installateur weer terug veranderen ivm garantie op installatie/beheer etc?
Geen idee, nooit geprobeerd. Waarom zou dat nodig zijn als er 2 accounts zijn: installateuraccount (niet zijnde een installateur) en een home owner account? Als ik inlog met mijn home owner account staat mijn installateur Zonnemarkt er gewoon weer.

Uit ervaring weet ik dat dat goed gaat. Onlangs nog een garantiegevalletje met de Envoy-S gehad wat ze zeer netjes hebben opgelost. Mijn installatie is 5,5jr oud dus geen fabrieksgarantie maar ze accepteerden dat in de offerte duidelijk staat 20 jaar garantie voor de Envoy.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroen

Jheroen

Jheroen

@Boeryepes op dit moment heb ik kijkrechten op het account van de huidige eigenaar van de woning. Per begin oktober wordt de woning overgedragen, als ik bovenstaande uitvoer dan heeft de huidige eigenaar dan wel of geen weet van?
Ik denk van wel omdat je de bestaande site gaat wijzigen, ik zou de voorbereidingen alvast kunnen doen (system access formulier) en dit pas toepassen als de woning officieel is overgedragen, klopt mijn gedachtengang?

Met vriendelijke groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroen

Jheroen

Jheroen

Boeryepes schreef op maandag 2 september 2024 @ 13:43:
[...]

Even door mijn topic historie Het was 3 jaar geleden via een instructie die @Chris499 had gedeeld, waarvoor nogmaals dank! Deze, https://gathering.tweaker...message/59599658#59599658

Zo op het eerste oog vergelijkbaar maar niet hetzelfde. Zie formulier onder + onder de link https://energiepionier.nl...nphase-enlighten-manager/
[Afbeelding]
Deze werkt niet meer op die manier, je moet nu het bedrijf 'waar je voor werkt' een admin ID laten maken, toch maar kijken naar de faq die eerder genoemd werd.

Met vriendelijke groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Jheroen schreef op maandag 2 september 2024 @ 14:33:
@Boeryepes op dit moment heb ik kijkrechten op het account van de huidige eigenaar van de woning. Per begin oktober wordt de woning overgedragen, als ik bovenstaande uitvoer dan heeft de huidige eigenaar dan wel of geen weet van?
Ik denk van wel omdat je de bestaande site gaat wijzigen, ik zou de voorbereidingen alvast kunnen doen (system access formulier) en dit pas toepassen als de woning officieel is overgedragen, klopt mijn gedachtengang?
Ik heb oprecht geen idee maar heb je niet voldoende aan de informatie die in de afgelopen dagen hier is gedeeld?

En als ik jou was zou ik niks wijzigen aan zaken die (nog) niet jouw eigendom zijn. Eigenaar kan het goedvinden maar wat als er iets mis gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroen

Jheroen

Jheroen

@Boeryepes gelijk, ik doe alleen voorwerk, dank!

Met vriendelijke groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wrc
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 15-06 16:31

Wrc

Iemand enig idee wat er geregistreerd wordt met een productie CT spoel als er ook afname op die groep plaats vind? Wordt dat in mindering gebracht op de productie data?

Situatie is: Om EVCC met productie data te kunnen voeden wil ik productie CT spoelen aansluiten om mijn Metered gateway. Voor de 3 fase installatie die achter een 3 fase aardlekautomaat zit is dat geen issue. Ik heb echter ook nog 500W (2 panelen) op het tuinhuisje liggen. Het tuinhuisje zit op een aparte groep. Om nu een gateway metered aan te schaffen voor de 2 panelen wordt me wat te veel van het goede dus wil eigenlijk een productie CT spoel zetten achter de groepsautomaat van het tuinhuisje. Dat er eventueel een keer direct verbruik in het tuinhuisje van de panelen niet geregistreerd wordt vind ik niet zon ramp maar zou liever geen negatieve productie registreren als het verbruik hoger is.

Iemand enig idee? Eventueel een schakeling die negatieve productie meting voorkomt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15-06 07:20
Je gaat sowieso meetfouten krijgen. Wat je wel zou kunnen doen is de productie CT's puur en alleen gebruiken voor je PV installatie, minus de twee panelen op het schuurtje. Die twee laat je voor wat het is. En dan softwarematig aangeven dat je een accu/batterij van derden hebt. Dan "ziet" Enphase de productie van die twee panelen als een accu.
(hoop dat dit een beetje duidelijk is)

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtumetje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-04 22:36
Wat je kan doen Wrc is de ct spoel op de groep van de 2 panelen aansluiten de de draden van ct spoel aan de parallel aan de productie aansluiten van de zelfde fase.
Gevolg is je opbrengst wordt er bij opgeteld en de product per paneel blijkt kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtumetje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-04 22:36
Wat je kan doen Wrc is de ct spoel op de groep van de 2 panelen aansluiten de de draden van ct spoel aan de parallel aan de productie aansluiten van de zelfde fase.
Gevolg is je opbrengst wordt er bij opgeteld en de productie per paneel blijft kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:21

luigi87

Domotica Fanaticus

Onbekend schreef op zondag 1 september 2024 @ 22:58:
[...]

Hier ontstaat dus het probleem.
Probeer de ferrietringen vlak na die splitsing op de aders van de airco te doen. De stoorsignalen komen dan niet op de gemeenschappelijke kabel richting de meterkast.
Morgen komen de ringen binnen, zal ze dan toepassen en mijn bevindingen hier even laten weten.

- leeg -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:05
luigi87 schreef op maandag 2 september 2024 @ 20:05:
[...]

Morgen komen de ringen binnen, zal ze dan toepassen en mijn bevindingen hier even laten weten.

Misschien nog wat achtergrondinformatie hierover: PLC-Troubleshooting NL

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Pazo schreef op maandag 2 september 2024 @ 21:47:
[...]

Thanks had al een gezocht op het princiepe, en waarom het verstoort. Had zelf niets gevonden dus dank.
Zie de koelkast ook terug komen waarin ook een roterende compressor wordt toegepast. zal daar wel iets mee te maken hebben dan.

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
luigi87 schreef op maandag 2 september 2024 @ 22:20:
[...]

Thanks had al een gezocht op het princiepe, en waarom het verstoort. Had zelf niets gevonden dus dank.
Staat gewoon onder documenten, handelingen en video's in de TS, en daarnaast ook nog in FAQ vraag 12 ;)
Maar ik hoop voor je dat het de oplossing is. Ik had ze eerst ook niet, en toen werkte een draadloos weerstation niet. Na het plaatsen van de ferietringen was het opgelost.

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroen

Jheroen

Jheroen

Goedemorgen, in mijn homeowner account onder account > my access control staat enkel stukje tekst met een ID over api code opties... ik mis iets denk ik?
Ik heb een werkend manager account, enkel hoe nu verder.. Onderstaande staat in het manager account, zou ik deze link kunnen gebruiken om mijzelf toe te voegen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ThRk7GWh4WSxUy_HYJnE_7nmGHk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TaTHx7H5nv4sxx38Q5r24U2T.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 70% gewijzigd door Jheroen op 03-09-2024 15:37 ]

Met vriendelijke groet,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

ConQuestador schreef op maandag 2 september 2024 @ 09:24:
[...]

Ik had dit ook, ik heb met een ander email adres gewoon weer een nieuw bedrijf opgestart. Even helemaal schoon begonnen, en daar lukte het wel mee
Yes! Tis gelukt met een nieuw bedrijfsaccount.
Dat het nu wel werkt komt denk ik omdat ik nu alle gegevens (KVK nummer) gelijk heb ingevuld. Met mijn vorige bedrijfsaccount deed ik dit pas later.

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroen

Jheroen

Jheroen

jelmervos schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 10:20:
[...]

Yes! Tis gelukt met een nieuw bedrijfsaccount.
Dat het nu wel werkt komt denk ik omdat ik nu alle gegevens (KVK nummer) gelijk heb ingevuld. Met mijn vorige bedrijfsaccount deed ik dit pas later.
Hoe heb je ervoor gezorgd dat je het home owners account binnen het manager account krijgt (en daarmee alle rechten)?

Met vriendelijke groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Jheroen schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 10:46:
[...]

Hoe heb je ervoor gezorgd dat je het home owners account binnen het manager account krijgt (en daarmee alle rechten)?
Volg Q14 uit de FAQ: Het grote Enphase topic - deel 2
En vul het bedrijfsaccount gelijk helemaal in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroen

Jheroen

Jheroen

jelmervos schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 10:47:
[...]

Volg Q14 uit de FAQ: Het grote Enphase topic - deel 2
En vul het bedrijfsaccount gelijk helemaal in.
Gedaan, ga ik nu vanuit de manager een request naar de homeowner sturen (mijzelf) om toegang te krijgen?
Ik verdwaal wat in de opties

Met vriendelijke groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Jheroen schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 10:51:
[...]

Gedaan, ga ik nu vanuit de manager een request naar de homeowner sturen (mijzelf) om toegang te krijgen?
Ik verdwaal wat in de opties
nee, je doet dan stap 2: login met home owner account en voeg je bedrijfsaccount toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroen

Jheroen

Jheroen

jelmervos schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 10:52:
[...]

nee, je doet dan stap 2: login met home owner account en voeg je bedrijfsaccount toe.
Helder, echter op de plaats waar je dit moet kunnen doen staat bij mij enkel een id met api uitleg (ingelogd als home owner)
Of moet ik eerst via het manager account het home owners account zien toe te voegen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i081Zhf1Rgk0PG2uef_41_ePiCM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SZTJbHQvrNZjRHPycuN9EwxH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door Jheroen op 03-09-2024 11:08 ]

Met vriendelijke groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Pazo schreef op maandag 2 september 2024 @ 21:47:
[...]

Gisteren even de ringen erin geplaatst en lijkt wel problemen te verhelpen.
Echter de grootste airco unit zorgt toch nog voor problemen. (Fase 1)

Heb gisteren de ringen gewikkeld door 5 keer linksom, oversteken en dan 6 keer rechtsom.

Heeft meer ringen plaatsten zin?
En meer wikkelingen per ring, kan me voorstellen dat een ring ook verzadigd is als de verstoring hevig is.

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroen

Jheroen

Jheroen

Jheroen schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 11:01:
[...]

Helder, echter op de plaats waar je dit moet kunnen doen staat bij mij enkel een id met api uitleg (ingelogd als home owner)
Of moet ik eerst via het manager account het home owners account zien toe te voegen
[Afbeelding]
Weet iemand dit die wellicht een kleine hint kan geven? Ik zou ermee geholpen zijn en misschien anderen na mij ook..

[ Voor 4% gewijzigd door Jheroen op 04-09-2024 12:08 ]

Met vriendelijke groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 06:10
Jheroen schreef op woensdag 4 september 2024 @ 12:07:
[...]

Weet iemand dit die wellicht een kleine hint kan geven? Ik zou ermee geholpen zijn en misschien anderen na mij ook..
Misschien een domme vraag, niet tweakerswaardig, maar je weet dus inmiddels dat het klopt dat Enphase voor een paar honderd euro alles voor je over zet, inclusief garantie etc. Is het niet handiger dat gewoon te betalen?

Ik begrijp dat je nog niet eens in de betreffende woning woont? Ik zou het niet fijn vinden als iemand in mijn installatie zou gaan lopen wroeten terwijl ik zelf nog in de woning woon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jheroen

Jheroen

Jheroen

Sjamo schreef op woensdag 4 september 2024 @ 12:14:
[...]

Misschien een domme vraag, niet tweakerswaardig, maar je weet dus inmiddels dat het klopt dat Enphase voor een paar honderd euro alles voor je over zet, inclusief garantie etc. Is het niet handiger dat gewoon te betalen?

Ik begrijp dat je nog niet eens in de betreffende woning woont? Ik zou het niet fijn vinden als iemand in mijn installatie zou gaan lopen wroeten terwijl ik zelf nog in de woning woon.
Ik doe dit nu ook niet effectief maar bereid het alvast voor, als het niet lukt op deze manier dan is er altijd nog de betaalde optie.
Ik volg de stappen zonder het account van de huidige bewoner aan te passen.

Met vriendelijke groet,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
@luigi87 Heb je alleen de fase voorzien van een ring of ook de nul?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
@Sjamo € 149,- om precies te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mustang24
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21-05 08:12
luigi87 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 20:22:
[...]

even meedenkend.

de enphase micro meet of de grid aanwezig is, zo niet gaat die niet leveren en dus is geen kring dus geen stroom??
Als de Grid aanwezig is, zal hij eerst gaan syncen met de sinus op de grid en dan pas gaan terug leveren.

Zwevend is die niet, omdat die altijd zal syncen met de grid. hij wordt pas zwevend als je een nieuwe grid maakt toch?( AC-> DC->AC)
en denk ook niet dat de spanning kan oplopen op dit moment.
Wel bespaar je een contact door de nul niet te schakelen, en deze zou (idealiter) aanraak veilig moeten zijn. En je aardfout detectie blijft ook werken.

Ook hierbij geldt, Corrigeer me als ik ernaast zit.
Na wat dieper graven heb ik eindelijk informatie gevonden over het AC-zijdig schakelen van Enphase.

Omdat ik zelf een dynamisch energiecontract heb, wil ik mijn opwek en verbruik zo optimaal mogelijk afstemmen om mijn kosten te minimaliseren. Hiervoor zie ik een paar opties:

Energy management via Enphase:
Voordelen zijn er, maar het grote nadeel is dat het systeem momenteel niet optimaal functioneert. Het werkt niet bij NOM wanneer de bruto prijs -1ct is, en er is geen opwek bij netto -1ct. Daarnaast heb ik geen Metered Envoy, wat het lastiger maakt.

Afschakelen via Home Assistant (HA) met een PHP-script:
Nadeel hiervan is dat het in- en uitschakelen wel 15 minuten kan duren. Dit maakt het moeilijk om een NOM-situatie goed te regelen.

Afschakelen via een magneetschakelaar:
Mogelijk nadeel is dat het elektrisch gezien misschien niet de meest duurzame oplossing is, maar het schakelen werkt wel direct (in combinatie met HA) en het inschakelen verloopt ook sneller dan via HA+PHP script.

Zelf neig ik naar de laatste optie, omdat het afschakelen direct gebeurt en het inschakelen sneller gaat.
Zijn er andere tweakers die hun installatie op deze manier beheren? Gevoelsmatig moet dit goed gaan maar dit zou ik graag bevestigd zien...
Of hebben jullie misschien betere oplossingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 00:32
Mustang24 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 13:56:
[...]

Na wat dieper graven heb ik eindelijk informatie gevonden over het AC-zijdig schakelen van Enphase.

Omdat ik zelf een dynamisch energiecontract heb, wil ik mijn opwek en verbruik zo optimaal mogelijk afstemmen om mijn kosten te minimaliseren. Hiervoor zie ik een paar opties:

Voordelen zijn er, maar het grote nadeel is dat het systeem momenteel niet optimaal functioneert. Het werkt niet bij NOM wanneer de bruto prijs -1ct is, en er is geen opwek bij netto -1ct. Daarnaast heb ik geen Metered Envoy, wat het lastiger maakt.

Nadeel hiervan is dat het in- en uitschakelen wel 15 minuten kan duren. Dit maakt het moeilijk om een NOM-situatie goed te regelen.

Mogelijk nadeel is dat het elektrisch gezien misschien niet de meest duurzame oplossing is, maar het schakelen werkt wel direct (in combinatie met HA) en het inschakelen verloopt ook sneller dan via HA+PHP script.

Zelf neig ik naar de laatste optie, omdat het afschakelen direct gebeurt en het inschakelen sneller gaat.
Zijn er andere tweakers die hun installatie op deze manier beheren? Gevoelsmatig moet dit goed gaan maar dit zou ik graag bevestigd zien...
Ik zat hier zelf ook over na te denken. Ik overweeg een solid state en schakelen door de nul doorgang, bv met https://www.eibabo.nl/eat...PC&utm_campaign=eibabo-NL

Schakelen door de nul doorgang verhindert eventuele beschadiging van aangesloten Enphase micro omvormers door spanningspieken. Onduidelijk is of de Enphase micro's tegen schakelen kunnen met magneetschakelaar contacten, voor 'normale' inverters las ik een advies om dit niet te vaak te doen.

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ranjo
  • Registratie: April 2004
[...]
Zelf wil ik nog eens proberen of de relais contacten op de Envoy wél werken met V8 firmware. Of het onderbreken van de weerstand die er ook op zit. Maar mijn gevoel zegt dat dit net zo traag zal gaan als de production switch die je via de local api kan aanroepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:44
Vraag mbt CT's.
Begin juli is hier een Enphase systeem geinstalleerd met een Metered Gateway.
Omdat we hier een aanvraag hebben lopen om het system te verzwaren naar 3x25A, is de installatie uitgevoerd als zijnde een 3-fase-systeem.
Momenteel is het nog een 1-fase aansluiting; wordt naar alle verwachting pas lente 2025 daadwerkelijk verzwaard.

Tijdens installatie zijn 2 CT's aangesloten; de overige 4 worden aangesloten nadat de meterkast daadwerkelijk verzwaard is.

Deze 2 CT's zijn nu uitgeschakeld, want volgens de monteur zou dat nu niet werken. Eerlijk gezegd begrijp ik de redenatie hier niet zo goed van... iemand een idee?

Ik heb een installateursaccount aangemaakt en heb de optie om deze CT's zelf in te schakelen. Kan ik dit 'gewoon' proberen of gaat dit mogelijk problemen geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Jheroen schreef op woensdag 4 september 2024 @ 12:07:
[...]

Ik zou willen maar ik kan de stappen zoals in de FAQ niet echt nalopen omdat bij mij alles al goed staat, en heb ik 3-4 jaar geleden gedaan. Wellicht dat de procedure niet meer werkt of verandert is door Enphase om volledig toegang te krijgen tot je systeem.
Als er meerdere mensen hier tegen aanlopen, of juist dat het onlangs nog wel gelukt is (misschien op een iets andere manier) dan hoor ik dat graag. Dan kan ik evt de FAQ updaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
jj85 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 15:31:
Vraag mbt CT's.
Begin juli is hier een Enphase systeem geinstalleerd met een Metered Gateway.
Omdat we hier een aanvraag hebben lopen om het system te verzwaren naar 3x25A, is de installatie uitgevoerd als zijnde een 3-fase-systeem.
Momenteel is het nog een 1-fase aansluiting; wordt naar alle verwachting pas lente 2025 daadwerkelijk verzwaard.

Tijdens installatie zijn 2 CT's aangesloten; de overige 4 worden aangesloten nadat de meterkast daadwerkelijk verzwaard is.

Deze 2 CT's zijn nu uitgeschakeld, want volgens de monteur zou dat nu niet werken. Eerlijk gezegd begrijp ik de redenatie hier niet zo goed van... iemand een idee?

Ik heb een installateursaccount aangemaakt en heb de optie om deze CT's zelf in te schakelen. Kan ik dit 'gewoon' proberen of gaat dit mogelijk problemen geven?
Problemen geeft het niet, enkel wellicht verkeerde meetwaarden.
Heb je er nu dus ook een 3 fase q-relais inzitten? De PV kant is dus 3 fase en de meterkast nog 1 fase? Totaal dan 4 CT spoelen nodig. 3 aan de PV / productie kant en dan 1 aan de meterkast / consumptie kant. Q relais kan ook op 1 fase ingesteld worden. Zie de handleiding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Eddie_ schreef op woensdag 4 september 2024 @ 12:44:
@luigi87 Heb je alleen de fase voorzien van een ring of ook de nul?
Alle fases en de nul ook.
Het is nu ook alleen bij de L1 en gebruik van de grootste airco.
Bij de L2 en L3 zijn de storingen verdwenen.

Heb toevallig nog extra ringen liggen dus denk dat op de L1 gewoon nog een ring bij ga zetten.
Dus dan maar ff 2 in 1 lijn zetten

[ Voor 17% gewijzigd door luigi87 op 04-09-2024 15:43 ]

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
Pazo schreef op woensdag 4 september 2024 @ 15:40:
[...]

Problemen geeft het niet, enkel wellicht verkeerde meetwaarden.
Heb je er nu dus ook een 3 fase q-relais inzitten? De PV kant is dus 3 fase en de meterkast nog 1 fase? Totaal dan 4 CT spoelen nodig. 3 aan de PV / productie kant en dan 1 aan de meterkast / consumptie kant. Q relais kan ook op 1 fase ingesteld worden. Zie de handleiding.
Correct.
PV-kant 3 fase
Q-relais 3 fase
Meterkast 1 fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wautah91
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:55
[...]

Heb je deze update al geprobeerd? Ik kan niet helemaal volgen wat de originele vraag was maar volgens mij het automatisch afschakelen icm een dynamisch contract.
IQ Gateway software version 8.2.4225 is for grid-tied systems with IQ8 Series, IQ7 Series, and/or M Series Microinverters or compatible third-party string inverters along with the AC Battery or IQ Battery 3T/10T or IQ Battery 5P in Belgium, France, Germany, Great Britain, Luxembourg, and Netherlands. This release supports the dynamic tariff (DT) feature for Belgium and Netherlands, and the discharge to grid (DTG) feature for Great Britain.

Gateways supported: IQ Gateway Metered, IQ Gateway Standard
https://enphase.com/insta...n?f%5B0%5D=document%3A217

Zoals ik begrepen heb kun je dus met de update gebruik maken van dynamische tarieven waardoor de panelen automatisch afschakelen bij negatieve prijzen. Gateway standard is ook ondersteund.

Mijn smarthome blog artikelen over: Thuisaccu | Dynamische energieprijzen | Watermeter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mustang24
wautah91 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 16:01:
[...]

Heb je deze update al geprobeerd? Ik kan niet helemaal volgen wat de originele vraag was maar volgens mij het automatisch afschakelen icm een dynamisch contract.

[...]

https://enphase.com/insta...n?f%5B0%5D=document%3A217

Zoals ik begrepen heb kun je dus met de update gebruik maken van dynamische tarieven waardoor de panelen automatisch afschakelen bij negatieve prijzen. Gateway standard is ook ondersteund.
Ik ga eens kijken maar ik vermoed dat dit net zo gaat werken als voorheen. Dus zonnepanelen gaan pas uit bij negatieve prijzen inclusief belastingen. Bij bruto negatieve prijzen wil je een NOM systeem.

Laatst genoemd gaat sowieso niet werken met een standaard systeem. Kan iemand de werking na de update van 8 augustus bevestigen met een metered systeem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mustang24
ranjo schreef op woensdag 4 september 2024 @ 15:16:
[...]

Zelf wil ik nog eens proberen of de relais contacten op de Envoy wél werken met V8 firmware. Of het onderbreken van de weerstand die er ook op zit. Maar mijn gevoel zegt dat dit net zo traag zal gaan als de production switch die je via de local api kan aanroepen.
Wil je is kijken naar document "050623 Tech Note Setting PV Power Production Limiting with Tesla Powerwall2." en kijken of dit functioneert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:32
ranjo schreef op woensdag 4 september 2024 @ 15:16:
[...]

Ik denk dat dat wel eens veeeel sneller kan gaan dan je denkt. Heb je al eens geprobeerd live de hoofdmeter uit te lezen en dan het weerstanden eruit te halen?

Ik ken de softwarematige afschakelsnelheid van Enphase juist als razendsnel, denk ook aan zero export profielen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaro431
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:58
luigi87 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 15:41:
[...]

Heb toevallig nog extra ringen liggen dus denk dat op de L1 gewoon nog een ring bij ga zetten.
Ik heb een 1-fase systeem op mijn tuinhuis, en alleen een ferrietring (3x3 gewikkeld) om de fase gedaan. Ik was vooral bang dat de powerline-adapter (die ik gebruik voor netwerkverbinding voor de gateway) storing zou veroorzaken. Werkt prima!

Ik had namelijk geen zin om een utp-kabel van 15 meter te leggen naast de grondkabel, want die lag er al. (anders hele tuin overhoop halen)

• Eddie_
Ik heb vier panelen op mijn schuur, enkel fase. Zo'n 20/25 meter kabel naar de meterkast (5G6). Op de woning zelf nog 15 panelen, drie fase Enphase. Het geheel zonder ferrietringen en dat werkt probleemloos. Ook een powerline adapter in de schuur.

• Wrc

Wrc

@jaro431 , @Eddie_ Ik heb Een Devolo dLan powerline een 3F op het dak en 1F op tuinhuis, geen fasekoppelaar (ook nog geen IQ relais), alles zonder ferrietringen en werkt probleemloos.

P.s. De IQ relais gaan er overigens nu wel inkomen om het conform voorschriften te maken. Heb de 3F relais al in huis.

[ Voor 24% gewijzigd door Wrc op 05-09-2024 10:49 ]

• Stephan2388
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10-06 20:31
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nlEmffvVHaNUx7xYusYMVBF4FFY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RNmEZ5aqmetoGAC8N78shNiB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aSNERv5XEcX0wvhSS3a_jJHCzMA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gRsYq6xaS2aSHt2BWf6DUg7Y.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben nieuw in de Enphase techniek en heb, om ervaring op te doen, 6 panelen op het dakje van mijn fietsenschuur gemonteerd. Ik heb alles aangesloten op 3-fase (2 panelen per fase) en ook een Envoy metered (3-fase) gebruikt.
Het systeem werkt op zich prima; in de Enphase toolkit zie ik dat alle micro-omvormers netjes stroom leveren. Uit P1 monitor destilleer ik eveneens dat de panelen leveren, netjes op de 3 fases.
In de webinterface van de eindgebruiker zie ik echt géén opbrengst. Ik denk dat dit komt omdat ik de CT-klemmen (bewust) niet aangesloten heb…
Mijn belangrijkste vraag: heb ik voor de opbrengstmeting (in de gebruikers-webinterface) persé de opbrengst-CT-klemmen nodig of kan ik de webinterface ook vertellen dat hij de opbrengst moet afkijken bij de omvormers zelf?

Ik heb in de instellingen ingesteld dat ik géén CT-klemmen heb geplaatst en dat accepteert de wizard wel, maar ook mijn systeemconfiguratie blijft op ‘incompleet’ hangen.
Ik heb de CT klemmen niet aangesloten omdat ik er de meerwaarde niet van in zag; het hele systeem zit op een sub-meterkast / PV-verdeler in de garage dus verbruiksmeting is niet zinvol (want de centrale meterkast zit veel verderop in de meterkast van het huis, en ik heb al een P1-monitor) en ook voor opbrengstmeting zag ik geen meerwaarde omdat de micro-omvormers zelf al opbrengst kunnen rapporteren, (ja, toch..?). Ook heb ik geen ambitie om de thuisbatterij van Enphase te gebruiken.

En nu hoor ik elke Tweaker al denken; waarom hang je niet gewoon de CT-klemmen er tussen? Nou, omdat deze niet geleverd zijn door de webwinkel (zijn zo te zien uit de doos van de Envoy gehaald…). En ik al he-le-maal klaar ben met deze webshop omdat vrijwel alle artikelen verkeerd of incompleet geleverd werden, er niet of zeer traag gereageerd werd en men totaal geen kaas lijkt te hebben gegeten van het Enphase ecosysteem. En ik heb ze niet nodig, toch?
Ik zal me weerhouden van naming en shaming, omdat de webwinkel inmiddels geen Enphase meer verkoopt, omdat men blijkbaar door had dat ze hier onvoldoende kennis van hadden. Tot zo ver mijn frustratie…

Het systeem:
- 6x Jinko 435Wp
- 6x IQ8
- Q-cable 3-fase
- Enphase Envoy-S Metered Multiphase
- Q-relais 3-fase

Hoop dat iemand mij kan helpen!

Primum non nocere

• Eddie_
Je systeem zou prima de productie moeten tonen, zelfs zonder CT's. En zoals je al aangeeft heb je die niet geactiveerd. Dus dat is niet het probleem. Heb je de IQ Gateway in de hoofdmeterkast hangen? Zo ja, wat is de afstand van je schuur naar de meterkast? Mogelijk is de afstand te groot en komt het signaal niet (goed) door tot aan die Gateway.

• Stephan2388
Eddie_ schreef op donderdag 5 september 2024 @ 11:28:
Je systeem zou prima de productie moeten tonen, zelfs zonder CT's. En zoals je al aangeeft heb je die niet geactiveerd. Dus dat is niet het probleem. Heb je de IQ Gateway in de hoofdmeterkast hangen? Zo ja, wat is de afstand van je schuur naar de meterkast? Mogelijk is de afstand te groot en komt het signaal niet (goed) door tot aan die Gateway.
Nee de IQ gateway hangt bij de PV-verdeler in de schuur. Op enkele meters van de panelen.

Primum non nocere

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wrc

Wrc

@Stephan2388

In Enlighten manager, tabje instellingen (tandwieltje), kan je instellen welke productie getoond wordt. Heb je dit goed staan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ONG26wgO6UHil9LN8blfCsMz9VM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Ow9YiOya7zAq5nxhXQukpe22.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stephan2388
Wrc schreef op donderdag 5 september 2024 @ 11:39:
@Stephan2388

In Enlighten manager, tabje instellingen (tandwieltje), kan je instellen welke productie getoond wordt. Heb je dit goed staan?

[Afbeelding]
YES! Held, dank! Dat is precies wat ik zoch.
Had uberhaupt alleen de mobiele manager gezien. Met Enlighten Manager kan nog veel meer, meer knopjes, meer beter!

Primum non nocere

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

luigi87 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 15:41:
[...]

Nou.. geen succes met de ringen helaas.

Het systeem werkt, maar regelmatig is er geen verbinding.
Wordt dus toch een nieuwe kabel erheen brengen..

- leeg -

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yeti007
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-12-2024
Ik ben toch wel tevreden met het nieuwe AI algoritme van Enphase.

Gedurende goedkope prijsmomenten in de nacht de accu opladen, in de ochtend weer wat ontladen bij hoge energieprijzen, daarna met mijn eigen zonnestroom weer opladen, en vervolgens in de avond weer volle bak de accu ontladen bij hoge energieprijzen.
Heb al meerdere dagen flink gebruik kunnen maken van de volatile energieprijzen met mijn dynamisch energie contract.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sQAuzkKS7U9j4KCaZDLJaalc5K8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F1ZRuR2MlFcMZXg8cjDdBeRr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Iemand hier ervaring met de Enphase Range Extender voor de 3T/10T batterijen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MclTgBu8UgUgoJw1ukm_OJebW0k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NNFPWVDNkVvs3HQBQ8Z6LTqa.png?f=user_large

Een technische medewerker van Enphase heeft tegen één van mijn monteurs gezegd dat dit niet zou werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Geen ervaring mee, maar de praktijk om de Gateway via wifi te laten werken laat ook de wensen over mbt betrouwbaarheid, dus zou mij niet verbazen dat een extender ook niet al te lekker werkt. Al druk genoeg op de 2,4Ghz band met netwerken. Wel beter dat de 5P bedraad gaat, heeft toch mijn voorkeur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Mee eens dat bekabeld een stuk beter is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trouwkoets
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-06 13:54
jj85 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 15:50:
[...]

Correct.
PV-kant 3 fase
Q-relais 3 fase
Meterkast 1 fase
Hmmm. Dan zullen alle PV panelen op L2 en L3 niets produceren..
Het Q-relais moet je instellen voor het aantal fases die zijn aangesloten, in jouw geval 1. Als het goed is brandt alleen L1 groen. Dan heb je 2 spoelen nodig: 1 spoel op de (enige) actieve fase aansluiting voor het meten van de consumptie, en 1 spoel achter (bij 3 fase boven) het Q-relais voor het meten van de productie. Als je dat goed doet geeft dat correcte waarden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mustang24
Enphase envoy uitgewisseld voor de metered versie. Nu blijven een aantal consumptie cts negatief... Ze zijn echt goed geplaatst en aangesloten.. Hoe kan ik dit oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Mustang24 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 18:07:
Enphase envoy uitgewisseld voor de metered versie. Nu blijven een aantal consumptie cts negatief... Ze zijn echt goed geplaatst en aangesloten.. Hoe kan ik dit oplossen?
Dan zit er toch iets niet goed.
Deze al eens doorlopen?
https://enphase.com/nl-nl...nstallatie-beste-praktijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo_nl
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-05 09:41
Toch even wat opmerken...
Ferrietring om de N(ul) ? 8)7 :O |:( :N _O-
Ferrietring extra er bij plakken bij storing :Y d:)b
Omvormers uitzetten dmv iets anders dan de software |:( :r :N
CT's inschakelen zonder dat deze verbonden zijn aan de gateway metered ? :N
Gateway op dezelfde kabel die naar de inverters gaan ? :Y d:)b

If something sucks make it better...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo_nl
Mustang24 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 18:07:
calibreren als de panelen + accu niet leveren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
@Mustang24 CT's goed aangesloten op de IQ Gateway? Wit boven en blauw onder? Geen faseverwisseling? Oftewel Fase 1 is overal in je groepenkast Fase 1? (idem voor 2 & 3).

@JoJo_nl Hoe wil je CT's inschakelen als ze niet zijn verbonden met de Gateway? Los daarvan als je CT's niet hebt aangesloten en je zet ze softwarematig aan dan blijft je systeem gewoon werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
trouwkoets schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 17:12:
[...]

Hmmm. Dan zullen alle PV panelen op L2 en L3 niets produceren..
Het Q-relais moet je instellen voor het aantal fases die zijn aangesloten, in jouw geval 1. Als het goed is brandt alleen L1 groen. Dan heb je 2 spoelen nodig: 1 spoel op de (enige) actieve fase aansluiting voor het meten van de consumptie, en 1 spoel achter (bij 3 fase boven) het Q-relais voor het meten van de productie. Als je dat goed doet geeft dat correcte waarden
Alle panelen produceren.
Op Q-relais branden L1, L2 en L3

L1 van Enphase zit op de ingang van aardlekschakelaar 1. Hier zit ook de L1 vanaf de hoofdschakelaar.
L2 van Enphase zit op de ingang van aardlekschakelaar 2. Hier zit ook de L2 vanaf de hoofdschakelaar.
L3 van Enphase zit op de ingang van aardlekschakelaar 3. Hier zit ook de L3 vanaf de hoofdschakelaar.

Op de ingang van de hoofdschakelaar zijn de 3 fases met een brug met elkaar doorverbonden en is enkel één L(1) aangesloten vanuit de straat.

Ik heb de CT's eens ingeschakeld, dat gaf geen goede / logische waarden. Kwestie van maar even afwachten totdat de netbeheerder de boel komt verzwaren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• trouwkoets
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-06 13:54
jj85 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 20:15:
[...]

Alle panelen produceren.
Op Q-relais branden L1, L2 en L3

L1 van Enphase zit op de ingang van aardlekschakelaar 1. Hier zit ook de L1 vanaf de hoofdschakelaar.
L2 van Enphase zit op de ingang van aardlekschakelaar 2. Hier zit ook de L2 vanaf de hoofdschakelaar.
L3 van Enphase zit op de ingang van aardlekschakelaar 3. Hier zit ook de L3 vanaf de hoofdschakelaar.

Op de ingang van de hoofdschakelaar zijn de 3 fases met een brug met elkaar doorverbonden en is enkel één L(1) aangesloten vanuit de straat.

Ik heb de CT's eens ingeschakeld, dat gaf geen goede / logische waarden. Kwestie van maar even afwachten totdat de netbeheerder de boel komt verzwaren.
Duidelijk. Je kan alle 3 de aansluitingen tussen relais en pv door één ct laten lopen. Hetzelfde met de consumptie. Want het is allemaal dezelfde fase.

Overigens vind ik de manier waarop bij jou de tijdelijke situatie is gemaakt fundamenteel fout. De fases kortsluiten, en een 3 fase Enphase ysteem aansluiten op 3x 1 fase

[ Voor 16% gewijzigd door trouwkoets op 07-09-2024 00:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05:28
Eddie_ schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 11:53:
Iemand hier ervaring met de Enphase Range Extender voor de 3T/10T batterijen?[Afbeelding]

Een technische medewerker van Enphase heeft tegen één van mijn monteurs gezegd dat dit niet zou werken.
Wij hadden 1 installatie met die draadloze range extender…instabiele communicatie…misschien heeft het niet eens gewerkt. 10T op 15 m met 2 muren ertussen.
Uiteindelijk is die draadloze vervangen voor een usb over ehternet extender met de comms kit naast de batterij. Geen problemen meer.
Daarnaast heb ik ook van de Enphase support gehoord dat die usb-draadloze extenders het niet echt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo_nl
Eddie_ schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 18:55:
@Mustang24 CT's goed aangesloten op de IQ Gateway? Wit boven en blauw onder? Geen faseverwisseling? Oftewel Fase 1 is overal in je groepenkast Fase 1? (idem voor 2 & 3).

@JoJo_nl Hoe wil je CT's inschakelen als ze niet zijn verbonden met de Gateway? Los daarvan als je CT's niet hebt aangesloten en je zet ze softwarematig aan dan blijft je systeem gewoon werken.
Geen idee of dat kan. ik doe dat soort dingen niet. Je kan vanalles, maar dat is niet altijd even goed. Zonder CT activeert ie het circuit in de gateway en dan gaat langzaam de electronica stuk. Net als op piektijden de inverters moedwillig ontkoppelen is dat geen goed idee als je de levensduur wil behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo_nl
WillemP22 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 00:28:
[...]

Wij hadden 1 installatie met die draadloze range extender…instabiele communicatie…misschien heeft het niet eens gewerkt. 10T op 15 m met 2 muren ertussen.
Uiteindelijk is die draadloze vervangen voor een usb over ehternet extender met de comms kit naast de batterij. Geen problemen meer.
Daarnaast heb ik ook van de Enphase support gehoord dat die usb-draadloze extenders het niet echt zijn.
Je moet ook eigenlijk niks draadloos willen. Teveel bijkomende factoren die de boel verstoren. Het draait op hoge stromen en dan wil je gewoon dat het vlekkeloos werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoJo_nl
trouwkoets schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 00:12:
[...]

Duidelijk. Je kan alle 3 de aansluitingen tussen relais en pv door één ct laten lopen. Hetzelfde met de consumptie. Want het is allemaal dezelfde fase.

Overigens vind ik de manier waarop bij jou de tijdelijke situatie is gemaakt fundamenteel fout. De fases kortsluiten, en een 3 fase Enphase ysteem aansluiten op 3x 1 fase
Kan ook de doorverbindingen onder hoofdschakelaar wat langer maken en bij elke fase een CT hangen. Op zich zolang de hoofdzekering er niet uitknalt is het geen ramp. Persoonlijk zou ik ook kiezen om het pas te veranderen nadat de 3 fasen vd straat aangesloten zijn, maar het kan geen kwaad in principe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15-06 16:51
Goedendag Tweakers.

Ik heb nu een paar jaar 3 strings met 4panelen met de IQ7A omvormers draaien,
en de laatse dagen (ik kan helaas niet echt ver terug kijken..) valt mij wat op met HomeWizzard 3F.

Ik zie aan het begin van de dag echt alle 3 de fasen jo-jo-en.. (zie plaatje)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WOWiOzWYxRbA9-5Kdm8PK4asWYg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B1XfOQXSCVXNqDUzY9vi7jM9.jpg?f=fotoalbum_large

Schakel ik éven de 3F uit en weeer in, dan is het éven goed (pakweg 3 minuten)
en dan gaat het jo-jo-en weer.

Hou ik het wat langer in de gaten, dan zie ik ineens één fase normaal gedrag vertonen,
en wat later een 2e fase...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JFayyjf7Us-bKDTkPEzmjPebpL4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mOCfmEM85HjbBt6PbxuHDTmm.jpg?f=fotoalbum_large

nog weer later zijn ze alle 3 normaal.

Ik kan dit niet verklaren, daar het toch wel om stevige schommelingen gaat. (wellicht software??)

Heeft iemand een idee?

t.i.a.

[ Voor 15% gewijzigd door Hansieo op 07-09-2024 13:37 ]

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Is je netspanning misschien te hoog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
Eddie_ schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 15:54:
Is je netspanning misschien te hoog?
Dank voor je input, maar dit is niet het geval, deze is héél netjes en ook onderling niet al teveel verschil.
zit meestal in de range van 235V bij volle opwek (3x 4 enphase ~4.000wp + Zonneplan ~5.000wp)

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Heb je ook de Enphase app? En laat die hetzelfde zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo_nl
Zonneplan wil nog wel eens apart gaan load-balacen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Ik wist niet dat Zonneplan aan load balancing kon doen. Is dat bij hun gewone klanten of bij de klanten met een accu?

Los daarvan heeft @Hansieo problemen heeft met zijn micro's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:18

Sport_Life

Solvitur ambulando

martijn v o schreef op zondag 12 mei 2024 @ 21:44:
Kun je op de grafieken zien, als je op het paneel klikt komt er een vierkantje met lijntjes, als je dan een goed paneel bekijkt en een slechter paneel en dan kijken naar de AC spanning.
Het is al even geleden, maar inmiddels even de tijd genomen om een installeurs account aan te maken.
Het blijkt inderdaad te hoge netspanning te zijn op enkele panelen. Wel vreemd, want in de Homewizzard app komt de netspanning niet boven de 250V. Die lijkt dan niet heel accuraat te zijn.

Wat ik me afvraag, stel ik zou geen Enhpase hebben maar 1 grote omvormer, zou dan de hele installatie uitvallen ipv zoals nu 4 panelen?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:36

Onbekend

...

@Sport_Life
Je Homewizzard meet direct in de meterkast, terwijl de omvormers van Enphase pas na een lange kabel zitten aangesloten. Deze kabel heeft een bepaalde weerstand en bij het opwekken van elektriciteit gaat er stroom lopen en staat er een spanning over de kabel waardoor de spanning bij de omvormer boven de 253 volt uit komt.

Een grote omvormer op diezelfde lange kabel maakt niets uit, want die meet ook nog steeds 253 volt.
Het enige wat je kunt doen is een dikkere kabel aanleggen, of kijken of je de lengte van de kabel tussen de meterkast en de omvormers kunt verkleinen.

Overigens is de netspanning van 250 volt in de meterkast al erg hoog om daar nog iets mee te kunnen doen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:18

Sport_Life

Solvitur ambulando

Onbekend schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 22:55:
@Sport_Life
Je Homewizzard meet direct in de meterkast, terwijl de omvormers van Enphase pas na een lange kabel zitten aangesloten. Deze kabel heeft een bepaalde weerstand en bij het opwekken van elektriciteit gaat er stroom lopen en staat er een spanning over de kabel waardoor de spanning bij de omvormer boven de 253 volt uit komt.

Een grote omvormer op diezelfde lange kabel maakt niets uit, want die meet ook nog steeds 253 volt.
Het enige wat je kunt doen is een dikkere kabel aanleggen, of kijken of je de lengte van de kabel tussen de meterkast en de omvormers kunt verkleinen.

Overigens is de netspanning van 250 volt in de meterkast al erg hoog om daar nog iets mee te kunnen doen.
Er loopt een kabel van meterkast naar de 1e verdieping van 4mm2 (zelf gelegd bij de verbouwing, lengte ca 16m geloof ik), vanaf daar heeft de installateur een andere kabel gebruikt tot de omvormers op het dak (op 2e verdieping). Ik vermoed dat zij dan 3mm2 ofzo hebben gebruikt?

Is een verlies van 3v veel?

Overigens is het pas sinds dit jaar een probleem sinds de buurman panelen heeft.

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 07-09-2024 23:15 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:36

Onbekend

...

Het kan goed zijn dat sinds jouw buurman (veel) zonnepanelen heeft, de spanning sneller stijgt waardoor jouw omvormers eerder de maximale spanning bereiken.

Halverwege deze website kan je het verlies berekenen:
https://zonnepaneel-info....n_wisselstroomkabels.html

Afhankelijk van wat je zonnepanelen opwekken en de totale lengte van de kabel, is 3 volt niet heel bijzonder. (Het is overigens 1,5 volt op de heenweg, en 1,5 volt op de terugweg.)

Maar met 250 volt in de meterkast zullen er vast wel meer buren zijn waar de zonnepanelen door de hoge spanning zich automatisch uitschakelen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
@Eddie_
Dank voor je input, d:)b en ja ik heb op mijn pc een "uitgebreide" monitor mogelijkheid maar helaas doet deze niet snel genoeg (interval) updaten waardoor ik gewoon een nette opwek zie.

Kijk ik in mijn HomeWizzard app (de enphase is daarin opgenomen) zie ik óók niks geks (helaas is deze dan weer in de trage interval modus)

Kijk ik rechtstreeks op de "slimme ENEXIS meter" dan zie ik inderdaad +110W -95W +111W -105W jo-jo-en, dus het lijkt wel écht te gebeuren...

De spanningen op de 3 fasen zijn dan netjes 222V 224V 223V , en dit loopt gedurende de dag langzaam op (veel buren-panelen...) maar komt slechts af-en-toe boven 235V, daar verwacht ik dus óók geen probleem van.

@JoJo_nl
Zonneplan die dit kan doen?
Ik zal morgenvroeg eens proberen door deze uit te zetten, nu is nl alles weer normaal... dank voor de input _/-\o_

[ Voor 10% gewijzigd door Hansieo op 08-09-2024 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mustang24
Eddie_ schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 18:55:

Inderdaad een fase verwisseling tussen de secundaire kast. Dank!. Tevens de hele kast nagelopen op verdraaiingen

Nu lijkt alles netjes. Echter krijg ik zonder de polariteit van de CTs te draaien geen logische waarden op de productiemeter.

En de verbruiksmeter blijft in storing : “Negatieve meetwaarden ontvangen voor productie-/verbruiksmetingen"

De totale import/export productie grafiek lijkt helemaal juist verder

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drboneym
Mustang24 schreef op zondag 8 september 2024 @ 10:25:
[...]

Inderdaad een fase verwisseling tussen de secundaire kast. Dank!. Tevens de hele kast nagelopen op verdraaiingen

Nu lijkt alles netjes. Echter krijg ik zonder de polariteit van de CTs te draaien geen logische waarden op de productiemeter.

En de verbruiksmeter blijft in storing : “Negatieve meetwaarden ontvangen voor productie-/verbruiksmetingen"

Er zit altijd een vertraging op zo'n melding, het moet 24u storingsvrij draaien voordat dit type melding weg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Eddie_ schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 11:53:
Iemand hier ervaring met de Enphase Range Extender voor de 3T/10T batterijen?[Afbeelding]

Gisteren geïnstalleerd en dit werkt gelukkig wel! Bij de volgende installatie ga ik wel voor een USB extender met LAN kabel zodat ik de commskit bij de accu's heb zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Mustang24 schreef op zondag 8 september 2024 @ 10:25:
[...]

Check je live status. Als die goed is dan verdwijnt die foutmelding vanzelf (zoals al aangegeven door @drboneym , na 24 uur probleemloos werken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoJo_nl
Eddie_ schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 21:40:
Ik wist niet dat Zonneplan aan load balancing kon doen. Is dat bij hun gewone klanten of bij de klanten met een accu?

Los daarvan heeft @Hansieo problemen heeft met zijn micro's.
Bij alle klanten met een P1 connect van ze.
Hij heeft geen problemen net zijn micro's, die werken prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Ik dacht dat je load balancing bedoelde bij de klanten thuis, niet het net.

@Hansieo heeft wel issues met zijn micro's omdat die onregelmatig produceren. Dit is niet iets wat Zonneplan zou kunnen doen met hun P1 connect lijkt mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoJo_nl
Sinds wanneer doet load-balancing iets met het net dan ?
Hij heeft geen issues met zijn micro's. Zal echt de eerste zijn dan. Maar wat is het dan volgens jou ? Geen net problemen, want 235 volt op ze max draaiend. Geen micro problemen, want die doen het gewoon. Geen kabelverlies. Geen foutieve aansluiting. De verversingsinterval is niet bekend vooralsnog. Ik ben erg benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Weet ik veel wat jij dan bedoelt met loadbalancing door Zonneplan?

De micro's produceren zeer wisselvallig, dus zijn er issues. Ik heb geen idee wat hierbij het probleem is. Ik heb geen toegang tot het systeem en kan dus niets controleren. Ik zou gewoon Enphase bellen, die kunnen vast wel achterhalen wat het probleem is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
Hansieo schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 13:30:
Goedendag Tweakers.

Ik heb nu een paar jaar 3 strings met 4panelen met de IQ7A omvormers draaien,
en de laatse dagen (ik kan helaas niet echt ver terug kijken..) valt mij wat op met HomeWizzard 3F.

Ik zie aan het begin van de dag echt alle 3 de fasen jo-jo-en.. (zie plaatje)

[Afbeelding]

Schakel ik éven de 3F uit en weeer in, dan is het éven goed (pakweg 3 minuten)
en dan gaat het jo-jo-en weer.

Hou ik het wat langer in de gaten, dan zie ik ineens één fase normaal gedrag vertonen,
en wat later een 2e fase...

[Afbeelding]

nog weer later zijn ze alle 3 normaal.

Ik kan dit niet verklaren, daar het toch wel om stevige schommelingen gaat. (wellicht software??)

Heeft iemand een idee?

t.i.a.
Is dat niet normaal? Wij hebben dat vaak aan het begin of einde van de dag.

Hier 2x een 1-fase systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
@JoJo_nl @Eddie_ @Sjamo

Alle natuurlijk weer hartelijk dank voor jullie input/meedenken. _/-\o_

De verversing freq. van Enphase is laag, té laag om er wat mee te kunnen.
De verversing rate van HomeWizzard is netjes, /sec dus. (in de "NU"stand en dan zie je een 1 min periode)
Hier zie je dus het beste de pikes op.
éérst op alle-3 de fasen, dan 2, dan 1 en vervolgens (bij hogere opwek) alle-3 prima.
De "lime" kleur lijn is altijd de laatse.
Ik heb dus 3x4 panelen

1-1-1-1 -deze rij krijgt als éérste de rechtstreekse zon, net over de bebossing heen
1-1-1-1 -dan deze
1-1-1-1 -en bij nog iets hogere zonnestand, deze vol in de zon.

Zo heb ik ze ook op de fasen verdeeld

Enphase bellen ga ik idd doen, dat zal vandaag zijn...

Of dit normal is weet ik niet Sjamo, maar ik kijk Homewizzard echt wel vaak, en het valt nu ineens op.

Verder terugkijken met HW is lasting, want dan heb ik geen "per sec" interval meer... en de grotere interval grafieken laten niets zien... :'(

(ps: ook als ze alle 12 al netjes in de zon zijn is het jo-jo-en er, tótdat ik boven een hoger vermogen kom)

[ Voor 7% gewijzigd door Hansieo op 09-09-2024 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Even wat anders, kreeg zojuist de mail mbt de IQ Energy Router binnen:
Maak energiebeheer slimmer

Met trots kondigen we de lancering aan van de IQ Energy Router, een nieuwe toevoeging aan onze IQ Energy Management-oplossing.

De IQ Energy Router is geïntegreerd met het Enphase Energy System en is ontworpen om het energieverbruik van laadpalen en volledig elektrische warmtepompen van huiseigenaren efficiënt te beheren.

Verbonden met de Enphase App via een IQ Gateway, stelt de IQ Energy Router huiseigenaren in staat om hun energieverbruik te optimaliseren, kosten te verlagen en bij te dragen aan een duurzamere toekomst.

Er zijn twee unieke versies beschikbaar:

IQ Energy Router: Een centrale hub voor het monitoren en besturen van laadpalen. 

IQ Energy Router+: Een centrale hub voor het integreren van elektrische warmtepompen en het combineren van volledig elektrische warmtepompen en laadpalen.

Wil je meer weten over hoe de IQ Energy Router en IQ Energy Management je kunnen helpen slimmere oplossingen voor huiseigenaren te bieden? Bekijk onze website voor gedetailleerde informatie en specificaties.
Meer info:
https://enphase.com/nl-nl...436072&mid=526000998&jb=2

Moet er nog even verder induiken. In het verleden als eens in gesnuffeld. Lijk mij zo dat het voor de doorsnee thuisgebruiker wellicht een handige oplossing is (laten installeren en nooit meer naar kijken), maar ik denk zelf dat ik met bijv. Home Assistant aan de slag ga.
En daarnaast zijn er nu nog maar weinig fabrikanten / apparaten die hiermee gekoppeld kunnen worden. Nu zal dat waarschijnlijk nog wel gaan uitbreiden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sandergar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 00:45
Pazo schreef op maandag 9 september 2024 @ 09:44:
.... maar ik denk zelf dat ik met bijv. Home Assistant aan de slag ga.
Of bouw je eigen oplader met Smart EVSE. De Smart EVSE heeft een solar mode die precies meet welke stroom beschikbaar is (zowel vanuit PV als uit het net) en die vervolgens aan je auto aanbiedt. Deze stel je ook maar 1x in en heb je geen omkijken meer naar. Deze geeft je ook de mogelijkheid om bij weinig opbrengst te schakelen van 3 fase naar 1 fase laden.

Je zit dan niet vast aan 1 type lader of 1 laadstation leverancier en het geeft je meer controle.

Mocht je meer wensen : ook deze is met HA uit te lezen en aan te sturen :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T1SPqofas5qmm09qnb9s3BQWKMI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LxKK1M6aIarKSdcPAssnZlXv.jpg?f=user_large

Zie Zelfbouw Laadpaal ervaringen & https://www.stegen.com/nl/8-ev-producten

[ Voor 13% gewijzigd door sandergar op 09-09-2024 10:19 ]

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase (nog niet actief) | 45kWh PylonTech Pelio accu (nog niet actief)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Release notes nieuwe update ITK 4.1.0:
https://enphase.com/insta...product_media_name%3A3484

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drboneym
Pazo schreef op maandag 9 september 2024 @ 09:44:
Even wat anders, kreeg zojuist de mail mbt de IQ Energy Router binnen:

[...]

Meer info:
https://enphase.com/nl-nl...436072&mid=526000998&jb=2

Moet er nog even verder induiken. In het verleden als eens in gesnuffeld. Lijk mij zo dat het voor de doorsnee thuisgebruiker wellicht een handige oplossing is (laten installeren en nooit meer naar kijken), maar ik denk zelf dat ik met bijv. Home Assistant aan de slag ga.
En daarnaast zijn er nu nog maar weinig fabrikanten / apparaten die hiermee gekoppeld kunnen worden. Nu zal dat waarschijnlijk nog wel gaan uitbreiden.
Wij hebben er op het bedrijf er al een paar proef installaties mee draaien, waaronder bij mij thuis.

Nu is al alles erop gekoppeld, maar WP is nog niet live (Vaillant) en de autolader was niet het goede model van Wallbox dus daar moet ik even over bellen of die van mij ook gekoppeld kan worden.

Over de ondersteuning gesproken, qua warmtepompen werkt het met alle warmtepompen die een SG contact hebben. Voor enkele merken hebben ze een walkthrough van de installatie opgezet en geverifieerd dat het werkt, maar eigenlijk is het merk agnotisch.

Autolader weet ik niet zeker of dat alle laders met OCPP zouden moeten werken. Ik heb in ieder geval wat problemen met mijn Wallbox Copper (Pulsar is getest met walkthrough).

Wel prijzige componenten en DIN rail hongerig systeem. Wij bieden het aan geïnstalleerd en al voor rond de €1000.

Dit is de situatie nu bij mij thuis (sorry voor de compleet ontplofte en niet norm situatie), de linker kast is in z'n geheel voor de Energy Router + en warmtepomp zekeringen, rechts hoofdschakelaar met PV groepen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uwlem3qqLTcEwcNmrW5Vo92G1ls=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/doSwDeGvMafdwQFQK8VEtxFu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door drboneym op 09-09-2024 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper_NH
  • Laatst online: 22:50
Hoezo prijzige componenten. En wat krijg je voor die prijs dan precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15-06 06:56
Wellicht weet ik het antwoord op mijn vraag zelf al wel.
Maar misschien is er een oplossing.
Ik heb een installers account dus als daar wat ingesteld moet worden kan dat.

Ik ben bezig met een experiment qua diy thuisbatterij.
Deze setup is een 2,5kwh setje met omvormer in het stopcontact.
Ja, ja en ja... Eigen groep, afgezekerd en draait autonoom en dus niet bekend bij de Gateway.

Nu vind mijn Envoy Metered S het niet leuk en spuugt de melding dat er een fout in de ct measurements zijn aangetroffen.
Klopt ook wel want druk sap op netwerk terwijl hij van niks weet. 🤣
Maar is er iets waardoor hij niet loopt te zeuren?

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eddie_
Ja, aangeven dat je een accu pakket hebt van derden. Kan in de ITK bij stap 1.

[ Voor 20% gewijzigd door Eddie_ op 09-09-2024 17:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15-06 06:56
Eddie_ schreef op maandag 9 september 2024 @ 17:33:
Ja, aangeven dat je een accu pakket hebt van derden.
Ah...
Dacht dat ik via daar alleen pakketten kon toevoegen die op een of andere manier met mijn Enphase verbonden waren/zijn.
Ga zo eens even koekeloeren.

Thx

p.s
@Eddie_ Thirth party Battery in gesteld.
Had er een heel menu structuur achter verwacht daarom nooit naar gekeken.
Nu maar ff een dagje wachten en weer zien of ze het nu wel leuk vind of groepenkast vreemd gaat ;-)

[ Voor 25% gewijzigd door Siewert op 09-09-2024 18:14 . Reden: p.s toegevoegd ]

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drboneym
Skipper_NH schreef op maandag 9 september 2024 @ 16:56:
Hoezo prijzige componenten. En wat krijg je voor die prijs dan precies?
Verkoopprijs €1000 voor componenten die alleen een sturende functie hebben. Enphase IQ Energy router, TQ link lijnmeter en Gube schakelrelais, en dat moet dan nog gevoed/gezekerd worden en online gezet met eventueel een switch.

Iq energy router is eigenlijk een v2 Hive energy hub, maar die heb ik ooit besteld via Amazon.uk om hem proberen te riggen, maar blijkbaar is het heel simpel, Enphase NL zet bepaalde serienummers op een White list dat zodra die online komen dat ze dan een firmware update doen die hun een Enphase IQ Energy router maakt.

Voor laadpalen is enkel deze hub nodig. Wil je ook warmtepompen meten en sturen dan krijg je de IQ Energy Router + met de lijnmeter en relais erbij. Maar die Tq Link en Gube zijn los besteld best prijzig en voor mij voor schepere prijsen dan online te krijgen bij de groothandel als ik het artikel upgrade naar IQ energy router +.

Je krijgt een laadpaal en warmtepomp die mee gestuurd worden in je Enphase Home Energy Management System.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jDcyIXwVEzxvBJ8z51EdiY4XcQY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e0i3b5tx0hprJy9LADA5QrCv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9t4IuJ7gXBTF73szruQOaynsMyY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hwkPfZRFlTq40MMgEF3rOQ1t.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper_NH
  • Laatst online: 22:50
Bedankt en duidelijk. Ja dat Energie Management Systeem wordt steeds belangrijker, maar staat nog in de kinderschoentjes. Velen proberen vast hun markt aandeel te pakken tegen uiteraard hoge prijzen, omdat er veel ontwikkelingswerk te doen en al gedaan is. Dus t zal wel even duren voor dat het betaalbaarder wordt. Vind überhaupt dat Enphase componenten DIN ruimte vreters zijn. Kijk naar een Q relais en Gateway. erg jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Bedankt voor de (praktijk) info @drboneym . Ik ben bezig om een stukje voor de TS te schrijven hierover. Mag ik evt. je 2 screenshots van de app daarin verwerken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drboneym
Pazo schreef op maandag 9 september 2024 @ 20:42:
Bedankt voor de (praktijk) info @drboneym . Ik ben bezig om een stukje voor de TS te schrijven hierover. Mag ik evt. je 2 screenshots van de app daarin verwerken?
Ja hoor, geen probleem. Als je nog wat extra info wil kun je me een DM sturen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pazo
Zo, ik heb alvast een start gemaakt. Komende dagen verder uitwerken.

Pagina: 1 ... 23 ... 48 Laatste