Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 10:34
@sandergar Da's wel bijzonder. Ik heb hem zonder problemen aan kunnen vragen (en uit kunnen voeren).

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 06:12
Maximale productie per dag zal zo'n 50 kWh zijn in de maanden juni/juli augustus, zo'n 5kWh per dag nov/dec/jan.

Absolute max PV output is 14A per fase trouwens, maar dat zal hij niet zo snel aantikken. Als ik mijn batterij omvormer vermogen dus conformeer aan mijn PV heb ik aan 3x5P of 3x10T voldoende, een dynamische sturing kan daar natuurlijk weer meer uithalen.

[ Voor 53% gewijzigd door drboneym op 24-08-2024 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:00
Eddie_ schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 17:17:
@sandergar Da's wel bijzonder. Ik heb hem zonder problemen aan kunnen vragen (en uit kunnen voeren).
Wellicht je profiel anders ingesteld dan NL?

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase (nog niet actief) | 45kWh PylonTech Pelio accu (nog niet actief)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Nee, absoluut niet. Certificaat ook gewoon gehaald: Nederlands.

[ Voor 53% gewijzigd door Eddie_ op 24-08-2024 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07:46
drboneym schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 16:26:
Ik merk dat ik toch naar die 5P wil overstappen zelf, iemand zin om een 10T van me over te nemen? In bedrijf gesteld op 7 mei 2024, 56 van de 6.000 gegarandeerde cycli 3T gemaakt. Stuur me een DM hier.
Ja, ik ga die switch ook maken, maar wil de 3-fase variant van de 5P. Die schijnt begin volgend jaar te komen…en dan komt mijn 10T ook beschikbaar. :)….want die gaat niet samen met de 5P.

[ Voor 4% gewijzigd door WillemP22 op 24-08-2024 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
drboneym schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 17:16:
Wacht, de veel interessantere vraag die eronder ligt kunnen jullie wellicht helpen te beantwoorden.

Ik heb zelf een installatiebedrijf en kan de spullen zelf installeren. 5P systeem is inkoop 11% duurder dus niet gigantisch veel.

Situatie:
sinds Pasen nieuw huis

gisteren hebben we de laatste dakpanelen liggen waardoor er ligt
8+8 maal Aiko 460 met IQ8MC ligt,
3+3 maal RECOM 450 op noord/zuid uitbouw pannen met IQ8+
4xRECOM 450 met IQ8+ op platdak noord zuid,
5maal Longi 360 met IQ8+ op schuurtje achter.

Totaal opwek per jaar zal zo'n 10.000kWh zijn

één keer 10T hangen met Metered Envoy, IQ Energy Router met Wallbox zit ik nog te prutsen om het online te krijgen

Vaillant Arotherm Plus 7kW met 270L Itho boiler voor all/electric

Gisteren mijn gasketel eruit gesloopt.

Verwacht verbruik zal ergens tussen de 7500 en 11.000 liggen per jaar denk ik.

Ik handel nu met mijn accu op dynamische prijzen, dat werkt prima, al zal het financieel rendement wat matig zijn.

We hebben nog 3 stuks 10T liggen op de zaak. Nu zit ik te denken of ik misschien ze maar gewoon alle vier bij mezelf installeer. 4 stuks 10T verzadigen namelijk je hoofdzekering van 3x25A met 4800W ofwel 20.8A aan laadvermogen per fase. Je buffer is dan enorm, maar wellicht gepast met een all electric woning?

5P gaat sneller, kan in toekomst laden op onbalans (daar is die wireless 10T gewoon te langzaam voor), maar in principe is mijn hoofdzekering al verzadigd met 3 stuks éénfase 5P, dat is namelijk 3x16A en 15kWh opslag.

Iemand die met me van gedachte wil wisselen?
De 5P kun je ook terug laten regelen in vermogen, softwarematig. Daar zal Enphase tussen lijkt me met een profiel of iets. Dat was Enphase’ verklaring voor het lagere vermogen van diezelfde 5P die op de UK-datasheet staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberbot
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-04 23:06
Moet je een curses volgen om de toolkit te kunnen gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
cyberbot schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 21:38:
Moet je een curses volgen om de toolkit te kunnen gebruiken?
Nee wel installateursaccount hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberbot
Ik ben sinds twee weken een tevreden eigenaar van een 5P-systeem. Ik heb drie 5P-batterijen geïnstalleerd, goed voor in totaal 15 kWh. Op dit moment gebruik ik de AI-module, maar deze zorgt ervoor dat de batterijen elke dag tijdens het hoge tarief bijna volledig worden ontladen, waarbij slechts 5% overblijft.

Mijn vraag is of de batterij het huis van stroom kan voorzien wanneer de stroom uitvalt, of dat dit niet mogelijk is in Nederland.

Persoonlijk vind ik de eigen gebruik-modus beter dan de AI-modus, omdat er dan de hele nacht voldoende capaciteit beschikbaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drboneym
cyberbot schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 21:57:
Ik ben sinds twee weken een tevreden eigenaar van een 5P-systeem. Ik heb drie 5P-batterijen geïnstalleerd, goed voor in totaal 15 kWh. Op dit moment gebruik ik de AI-module, maar deze zorgt ervoor dat de batterijen elke dag tijdens het hoge tarief bijna volledig worden ontladen, waarbij slechts 5% overblijft.

Mijn vraag is of de batterij het huis van stroom kan voorzien wanneer de stroom uitvalt, of dat dit niet mogelijk is in Nederland.

Persoonlijk vind ik de eigen gebruik-modus beter dan de AI-modus, omdat er dan de hele nacht voldoende capaciteit beschikbaar is.
Je thuisbatterijen (en PV ook) laten draaien als grid-forming backup in geval van een uitval zal ergens in de loop van volgend jaar geïntroduceerd worden in NL. Dan moet je de IQ System Controller 3 installeren die technisch gezien geplaatst wordt tussen je hoofdschakelaar en je verdeelkast. Reken op € 3000-5000 investering.

Maar die backup functionaliteit heeft niet veel te maken met het gedragsprofiel zoals je het zegt. AI optimalisatie is sturen op maximale winst in samenwerking met een dynamisch contract, Eigen Consumptie is sturen op optimalisatie van het zelf verbruiken wat je opwekt en heeft nu als effect dat het goed is voor het milieu plus je vermijdt een terugleverheffing/boete vanuit de netbeheerder.

Twee modi met elk hun eigen use case.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberbot
drboneym schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 22:02:
[...]

Je thuisbatterijen (en PV ook) laten draaien als grid-forming backup in geval van een uitval zal ergens in de loop van volgend jaar geïntroduceerd worden in NL. Dan moet je de IQ System Controller 3 installeren die technisch gezien geplaatst wordt tussen je hoofdschakelaar en je verdeelkast. Reken op € 3000-5000 investering.

Maar die backup functionaliteit heeft niet veel te maken met het gedragsprofiel zoals je het zegt. AI optimalisatie is sturen op maximale winst in samenwerking met een dynamisch contract, Eigen Consumptie is sturen op optimalisatie van het zelf verbruiken wat je opwekt en heeft nu als effect dat het goed is voor het milieu plus je vermijdt een terugleverheffing/boete vanuit de netbeheerder.

Twee modi met elk hun eigen use case.
Dank je wel. Het heeft geen zin om de batterij continu vol te laden. Als de stroom uitvalt, heb je toch geen stroom en valt alles uit. Ik dacht dat wanneer de batterij 100% geladen is en de stroom uitvalt, alles aan blijft totdat de stroom weer terug is. Maar om dit werkend te krijgen, heb ik een systeemcontroller nodig. Hoe vaak valt de stroom uit in Nederland? Bijna nooit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoei
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-05 11:52

snoei

kabels... :D

PhilipsFan schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 15:59:
[...]

Ik denk niet dat de eigenaar ze heeft verwijderd, het leek erop dat het gewoon van het dak was geropt. Is er een manier waarop ik dat kan nagaan? Wat kan ik doen als ze nog bij het oude systeem horen?

Intussen heb ik de serienummers wel kunnen toevoegen aan mijn systeem via de 'Array Builder' in de Toolkit. Hij moppert natuurlijk dat de inverters niet rapporteren, maar dat komt omdat ze nog niet zijn aangesloten. De q-cable moet nog arriveren met de post :) Maar als ik ze heb toegevoegd, betekent dit dan ook dat ze zijn geaccepteerd? Of weet ik dat pas als ze gaan rapporteren?
als ze niet zijn verwijderd door oude eigenaar krijg je foutmelding "aan andere site gekoppeld".
het kan natuurlijk ook zijn dat de vorige eigenaar ze nooit aangemeld heeft gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-06 13:20
snoei schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 10:20:
[...]

als ze niet zijn verwijderd door oude eigenaar krijg je foutmelding "aan andere site gekoppeld".
het kan natuurlijk ook zijn dat de vorige eigenaar ze nooit aangemeld heeft gehad.
Het werkt inmiddels in een tijdelijke opstelling. Ik kreeg de zonnepanelen niet door het trapgat, die krengen zijn tegenwoordig groot! Maar ik heb ze even voor een raam neergezet. De micro's werken (ledje gaat groen knipperen), ik heb ze kunnen koppelen aan mijn Envoy en kan daar nu ook de productie zien. So far, so good. Nu nog een manier vinden om die panelen op het dakterras te krijgen. Dat wordt buitenom hijsen vrees ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yeti007
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-12-2024
Ik heb sinds een dag of 9 een IQ T10 batterij laten installeren, en 2 van de 3 batterijen werken prima incl. AI optimization modus. De dag van installatie heeft de batterij op fase 3 1x helemaal opgeladen en daarna werkt deze niet meer. Wat specifieker is dat ik alleen apparaatverbruikers op fase 1 en 2 heb in mijn huis, en wel een werkende 3 fase Enphase zonnepanelen installatie heb, die wel goed teruglevert aan het net via fase 3. Dus geen andere verbruikers op fase 3, naast de batterij.

De batterij op fase 3 levert na de installatie geen input/output meer omdat deze in storing staat. Ik heb het probleem al gemeld bij de installateur en ze hebben pas 2 sept tijd om te komen kijken.

Om te voorkomen dat ze het niet met een software / meterkast aansluiting aanpassing kunnen oplossen en geen extra HW meenemen (om bijv. de buitenwerking gestelde batterij te vervangen) heb ik een vraag of iemand de volgende meldingen herkent en of ik evt .zelf iets kan proberen met systeem resets of Installer app?

Dit is wat ik zelf kan uitlezen:

BMU L1 error: Precharge battery cell voltage error level
BMU hardware errors (FUSE_BLOWN_ERR or FET_DRIVER_ERR or CELL IC ERR code from BMU)
Battery PCU communication error: Battery PCUs ModeGone. Battery Controller lost the communication with all Inverters.
No Micros detected (de groene lampjes van de 4 micros knipperen ook niet)
Encharge pcus not sensing AC voltage (interne zekering misschien kapot?)

De SoC van de batterij is momenteel: 35% en loopt langzaam terug
De Zigbee communicatie signaal sterkte is momenteel: 3 van de 5 balkjes

bedankt alvast voor het meedenken

[ Voor 9% gewijzigd door Yeti007 op 26-08-2024 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
Yeti007 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 12:11:
Ik heb sinds een dag of 9 een IQ T10 batterij laten installeren, en 2 van de 3 batterijen werken prima incl. AI optimization modus. De dag van installatie heeft de batterij op fase 3 1x helemaal opgeladen en daarna werkt deze niet meer. Wat specifieker is dat ik alleen apparaatverbruikers op fase 1 en 2 heb in mijn huis, en wel een werkende 3 fase Enphase zonnepanelen installatie heb, die wel goed teruglevert aan het net via fase 3. Dus geen andere verbruikers op fase 3, naast de batterij.

De batterij op fase 3 levert na de installatie geen input/output meer omdat deze in storing staat. Ik heb het probleem al gemeld bij de installateur en ze hebben pas 2 sept tijd om te komen kijken.

Om te voorkomen dat ze het niet met een software / meterkast aansluiting aanpassing kunnen oplossen en geen extra HW meenemen (om bijv. de buitenwerking gestelde batterij te vervangen) heb ik een vraag of iemand de volgende meldingen herkent en of ik evt .zelf iets kan proberen met systeem resets of Installer app?

Dit is wat ik zelf kan uitlezen:

BMU L1 error: Precharge battery cell voltage error level
BMU hardware errors (FUSE_BLOWN_ERR or FET_DRIVER_ERR or CELL IC ERR code from BMU)
Battery PCU communication error: Battery PCUs ModeGone. Battery Controller lost the communication with all Inverters.
No Micros detected (de groene lampjes van de 4 micros knipperen ook niet)
Encharge pcus not sensing AC voltage (interne zekering misschien kapot?)

De SoC van de batterij is momenteel: 35% en loopt langzaam terug
De Zigbee communicatie signaal sterkte is momenteel: 3 van de 5 balkjes

bedankt alvast voor het meedenken
Soortgelijk geval hebben wij ook bij n klant gehad. In de Enlighten manager kon ik toen alleen zien dat de micro,s van de batterijen toen verschillende versies hadden. Enphase support gebeld en zij hebben toen een software update gedaan. Dat hielp in dit geval.
Je zou de ac-bedrading nog kunnen checken toen aan de aansluitblokken van de batterij en dan support bellen. Maar eigenlijk moet de installateur dit voor je doen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
Eddie_ schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 20:53:
[...]

Wel de kabel om de ferrietring wikkelen. Drie keer linksom en drie keer rechtsom (als vier lukt dan vier keer doen). Dit is wat Enphase Nederland adviseert.

@ealkhasov Da's een document uit 2016!
De instructie op video : YouTube: Enphase training - Q-relais en de meterkast werkzaamheden

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase (nog niet actief) | 45kWh PylonTech Pelio accu (nog niet actief)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yeti007
WillemP22 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 22:13:
[...]

Soortgelijk geval hebben wij ook bij n klant gehad. In de Enlighten manager kon ik toen alleen zien dat de micro,s van de batterijen toen verschillende versies hadden. Enphase support gebeld en zij hebben toen een software update gedaan. Dat hielp in dit geval.
Je zou de ac-bedrading nog kunnen checken toen aan de aansluitblokken van de batterij en dan support bellen. Maar eigenlijk moet de installateur dit voor je doen…
Bedankt voor jouw reactie Willem. Ik heb in de toolkit app gezien dat alle micro's over de 3x 3T batterij modules dezelfde firmware versie hebben. Ik denk ook dat het iets elektrisch moet zijn, maar ga daar zelf niet mee prutsen en laat dat aan de installateur over ivm garantie en finale oplevering van de installatie.
Via de Toolkit kan ik zien dat er geen voltage op de batterij aanwezig is zowel AC als DC, terwijl de SoC nog wel 35% vol staat. Ik ben dan ook niet zeker hoe de Toolkit deze data uit de batterij kan halen (comms OK zeggen zowel Toolkit alsook Enlighten apps) als er geen spanning op staat.....

[ Voor 37% gewijzigd door Yeti007 op 28-08-2024 07:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rkonings
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-06 16:14
miv vanmiddag 12:00 uur mijn grid profile laten omzetten naar zerro-export en ik moet zeggen, 5minuten later werkte alles naar behoren.
Dat ging dus vrij soepel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik had eindelijk tijd om verder te spelen met een fake-zonnebedrijf om een account te maken dat toegang heeft tot meer data van mijn Enphase PV systeem. Dat account maken is eindelijk gelukt, toegevoegd via de app op de telefoon, maar wat me opviel: als je met dat account inlogged op https://enlighten.enphaseenergy.com/ zie je mijn PV systeem niet. Wat doe ik fout?

Ter aanvulling: het systeem wordt beheerd door de installateur. Die staat nog steeds als (primaire) onderhouder van het syteem, en zal waarschijnlijk ook alle data krijgen. De vraag is: wat heb ik aan het toevoegen van mijn fake-company account aan mijn systeem? Cloud data kan ik waarschijnlijk niet bij. Lokale data (dus dat fake installer account in de Enlighten app op de telefoon gebruiken) heb ik nog niet geprobeerd.

En tweede ding: Het viel me wel op dat de Enlighten app op de telefoon het niet deed (hangt). Inloggen met mijn home-owner account (dat ik via de installeur gekregen heb) werkt wel op https://enlighten.enphaseenergy.com/, maar MyEnphase weergave (https://enlighten.enphase...om/web/<id>?v=3.4.0?osv=1 hangt. En https://enlighten.enphase...ystems/<id>/meter_summary ook. Hebben jullie dat ook?

Omdat de boel op de telefoon niet werkt, kan ik verder helaas ook geen screenshot delen hoe ik mezelf met het fake-installer account rechten heb gegeven.

PS. Enphase spammed wel e.e.a. aan mail nadat je een fake-zonnebedrijf heb gemaakt. Is gelukkig op af te melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
kdekker schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 19:52:
Ik had eindelijk tijd om verder te spelen met een fake-zonnebedrijf om een account te maken dat toegang heeft tot meer data van mijn Enphase PV systeem. Dat account maken is eindelijk gelukt, toegevoegd via de app op de telefoon, maar wat me opviel: als je met dat account inlogged op https://enlighten.enphaseenergy.com/ zie je mijn PV systeem niet. Wat doe ik fout?

Ter aanvulling: het systeem wordt beheerd door de installateur. Die staat nog steeds als (primaire) onderhouder van het syteem, en zal waarschijnlijk ook alle data krijgen. De vraag is: wat heb ik aan het toevoegen van mijn fake-company account aan mijn systeem? Cloud data kan ik waarschijnlijk niet bij. Lokale data (dus dat fake installer account in de Enlighten app op de telefoon gebruiken) heb ik nog niet geprobeerd.

En tweede ding: Het viel me wel op dat de Enlighten app op de telefoon het niet deed (hangt). Inloggen met mijn home-owner account (dat ik via de installeur gekregen heb) werkt wel op https://enlighten.enphaseenergy.com/, maar MyEnphase weergave (https://enlighten.enphase...om/web/<id>?v=3.4.0?osv=1 hangt. En https://enlighten.enphase...ystems/<id>/meter_summary ook. Hebben jullie dat ook?

Omdat de boel op de telefoon niet werkt, kan ik verder helaas ook geen screenshot delen hoe ik mezelf met het fake-installer account rechten heb gegeven.

PS. Enphase spammed wel e.e.a. aan mail nadat je een fake-zonnebedrijf heb gemaakt. Is gelukkig op af te melden.
Als ik inlog op https://enlighten.enphaseenergy.com dan zie ik in dat dashboard mij systeem ook niet. Ik ga dan naar Systems in het menu rechtsboven en daar vind ik mijn systeem wel.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
Boeryepes schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 20:39:
[...]

Als ik inlog op https://enlighten.enphaseenergy.com dan zie ik in dat dashboard mij systeem ook niet. Ik ga dan naar Systems in het menu rechtsboven en daar vind ik mijn systeem wel.
Dank. Ik kijk ernaar als ik tijd heb...
En lokaal, op de telefoon: maakt het dan nog verschil of je home-owner of fake-bedrijf account gebruikt?
Is jouw systeem ook in onderhoud door een ander (echte installateur)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
kdekker schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 22:33:
[...]

Dank. Ik kijk ernaar als ik tijd heb...
En lokaal, op de telefoon: maakt het dan nog verschil of je home-owner of fake-bedrijf account gebruikt?
Is jouw systeem ook in onderhoud door een ander (echte installateur)?
Ja

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Hieronder een bestandje met uitleg over systeem toegang verlenen:
(misschien dat dit helpt?)
https://drive.google.com/...QVU6b/view?usp=drive_link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yeti007
@Eddie_ Als ik de PV system maintainer omzet van mijn installateur naar mijzelf (pagina 4), kan de installateur dan nog monitoren van mijn installatie? Dus dat ik niet een probleem krijg met garantie e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
Eddie_ schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 07:50:
Hieronder een bestandje met uitleg over systeem toegang verlenen:
(misschien dat dit helpt?)
https://drive.google.com/...QVU6b/view?usp=drive_link
Dank. Ga ik naar kijken (in de loop van de week).

PS. @Eddie_ als je @mijn naam noemt, zie ik een reactie als je gereageerd hebt. Je replies zijn altijd waardevol, maar het is soms lastig om te zien dat je geantwoord hebt. Ik lees hier niet continue en ook andere discussies kunnen er doorheen lopen.

PS2: De Enlighten app op mijn telefoon doet het weer...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eddie_
Ik heb een systeem in mijn dashboard waarbij het onderhoud een ander (collega) bedrijf staat. Ik heb daar volledig toegang tot het systeem. Dus daar hoef je niet je eigen "bedrijf" in te vullen. Mag natuurlijk wel en dan heeft de originele installateur ook nog gewoon toegang.

@kdekker Ik weet van de @ vermeldingen. Maar dit was meer een algemeen document, uiteraard wel naar aanleiding van jouw meldingen. Maar gelukkig komt het dus goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
Hier afgelopen vrijdag de update gehad voor het systeem (d7 - >d8).

Gelijk na de update nam het niet door de batterij (t3) afgedekte verbruik enorm toe ten opzichte van de weken ervoor. We gingen van rond de 17W in de nacht naar een afname van rond de 65W. Dat was nogal een tegenvaller.

We nemen even de tijd om te kijken of het beter wordt, zo niet nemen we contact op met support.

Zijn er meer mensen hier die dit hebben gemerkt bij henzelf? Wij meten productie en verbruik hier met kWh-meters ivm de betrekkelijke onnauwkeurigheid van Enphase. Wat ons betreft prima voor een globaal beeld, niet voor "exacte" metingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
Eddie_ schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 08:59:
Ik heb een systeem in mijn dashboard waarbij het onderhoud een ander (collega) bedrijf staat. Ik heb daar volledig toegang tot het systeem. Dus daar hoef je niet je eigen "bedrijf" in te vullen. Mag natuurlijk wel en dan heeft de originele installateur ook nog gewoon toegang.

@kdekker Ik weet van de @ vermeldingen. Maar dit was meer een algemeen document, uiteraard wel naar aanleiding van jouw meldingen. Maar gelukkig komt het dus goed :)
Ik weet nog niet wat ik dan verkeerd deed, want na toevoegen van mijn fake bedrijf in Enlighten op de telefoon zag ik in geen van de menus op https://enlighten.enphaseenergy.com/?locale=nl (daar uiteraard ingelogd met mijn fake bedrijfs account) ook maar iets van omvormers van mezelf (die dus primair in beheer zijn door de installateur).

@Eddie_ : jij hebt wel een echt bedrijf en je collega installateur ook. Ik weet even niet wat Enphase inhoudelijk doet met access requests zoals die in het Google document staan. Mijn bedrijf is gewoon fake, met een niet bestaand KvK nummer. Dus het voelt allemaal een beetje tricky/ongeldig aan.

Aan de andere kant: Enphase doet net als autofabrikanten: de data in jouw installatie (auto) worden weggetrokken, waardoor de fabrikant (of installateur) meer kan zien, meer gegevens heeft dan voor de installatie (of auto) die je zelf betaald hebt. Op dat vlak is er nog wel een vraag: van wie is die data nu eigenlijk (dat was bij auto's zo, maar geldt m.i. net zo voor PV panelen/omvormers). Ik heb hier verder te weinig kaas van gegeten. Het hele doel voor mij is louter dat ik als pseudo/fake bedrijf meer kan zien in de omvormers en PV statistieken dan als home-owner.

Voor de duidelijkheid een plaatje toegevoegd. Mijn eigen fake-account had ik dus op deze plek toegevoegd. De huidige installateur heb ik even weggegumd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iNkqXYOYAchZ8lLqnQR9woiTQEE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZVAPsEO1V6G73WaYqxDiC9vp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door kdekker op 28-08-2024 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wrc
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 08-06 20:23

Wrc

kdekker schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 19:52:
Ik had eindelijk tijd om verder te spelen met een fake-zonnebedrijf om een account te maken
...
@kdekker heb je een installateurs account kunnen aanmaken (of is het een DHZ account)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
Wrc schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 13:16:
[...]

@kdekker heb je een installateurs account kunnen aanmaken (of is het een DHZ account)?
Installateursaccount d.w.z. eigen fake bedrijf, als je daarmee hetzelfde bedoelt. Geen DHZ account.
Aanvulling: de (bovenste) optie 'I want to register a new Solar Company' in https://enlighten.enphaseenergy.com/manager/registration. Ik moet er wel bij zeggen dat ik eerder een poging gedaan hebt, die mislukte (ergens op de controle van invoer c.q. gewoon niet verder kwam) en dat een paar weken terug wel weer goed ging.

[ Voor 34% gewijzigd door kdekker op 28-08-2024 14:40 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Er wordt hier vaak over een installeursaccount gesproken ( ook door mij hoor) maar eigenlijk klopt die term niet en is het een (fake) bedrijfsaccount (of evt DHZ account). Installateursaccount kan alleen als je in dienst bent van een bedrijf, die je dan de rechten / koppeling geeft aan dat bedrijfsaccount. Als je een (fake) bedrijfsaccount hebt dan kan je dus wel een installateursaccount nemen en jezelf toegang geven, maar dat is dubbel want met een bedrijfsaccount kan je dan alles al.
Ik heb zelf overigens een DHZ account (omdat ik zelf alles heb gedaan) en later een (fake) bedrijfsaccount aangemaakt.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-05 09:55
Mijn app data is al 8 uur niet geupdate. Iemand hier ook last van ?

Mogelijk een storing sinds vanochtend

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@MaStar Nee hier alles up-to-date.

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:15

Onbekend

...

@MaStar
Ik heb af-en-toe dat de data in de app niet wordt bijgewerkt. Als ik thuis ben is de wifi prima in orde en dan staat die bovenste led van de Envoy gewoon op groen. En later heeft hij ineens alle data gesynchroniseerd en geeft de app wel alle data weer. Dus ergens is die data wel bewaard gebleven, alleen nog niet beschikbaar in de app.

De eerste vraag is of het eerste ledje van de app groen brandt. Anders is het gewoon nog eventjes wachten....

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eddie_
Panzer_V schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 16:54:
Ik wil mijn ervaring met jullie delen. Sinds het begin had ik de envoy via wifi aangesloten zitten. Ik ervaarde regelmatig connectie issues met de Enphase cloud, maar ook met HA. Ondanks dat de RSSI etc goed was en alle andere apparaten geen last hebben. De pi met HA hangt notabene naast de envoy 🤦🏼‍♂️

Op advies van dit topic heb ik maanden geleden de envoy bedraad aangesloten. Sindsdien heb ik geen connectie problemen meer ervaren, los van het onderhoud van de Enphase cloud.

Schijnbaar is de envoy gevoelig bij communicatie via wifi.

Enfin, doe er je ding mee 😉
Zie hier een hele goeie tip van @Panzer_V ! "Gewoon" via UTP aansluiten, voorkomt problemen.

• JMSL2022
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 11-06 14:14
Eddie_ schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 12:34:
[...]

Zie hier een hele goeie tip van @Panzer_V ! "Gewoon" via UTP aansluiten, voorkomt problemen.
Uiteraard is bekabeld altijd beter maar soms lastig te realiseren.
Ik heb mijn Envoy vanaf het begin (Maart 2023) via de Wifi aangesloten.

In totaal heb ik drie of vier keer een reset moeten geven omdat de verbinding eruit lag.
Maar voor mij is dat wel acceptabel.

Het laatste half jaar haal ik de data ook via domoticz op en dan zie je dat de verbinding met de Enlighten App soms hapert, terwijl domoticz nog gewoon lokaal data uit leest.

20xLongi 410Wp, IQ7+

• chulin
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04:32
Sinds afgelopen maandag draait hier een klein enphase systeem.
Afgelopen paar dagen prachtig mooie weer en productie viel een beetje tegen, zeker als ik het vergelijk met mijn Solar edge systeem.
De app vind ik letterlijk en figuurlijk helemaal niks, traag, geen live productie en ook geen status of data van de micro-onvormers om ev foutjes te kunnen ontdekken.
Al met al, ben ik een beetje teleurgesteld

Acties:
  • +1 Henk 'm!
chulin schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 15:14:
De app vind ik letterlijk en figuurlijk helemaal niks, traag, geen live productie en ook geen status of data van de micro-onvormers om ev foutjes te kunnen ontdekken.
Dan heb je dat nog niet ontdekt denk ik? :)

Traag: Update 1x per 15 minuten. Indien je realtime wilt zou je het evt ook lokaal kunnen uitlezen met bijv. Home Assistant / Domoticz. Hebben we een mooi topic voor.
Live productie: kan je gewoon zien in de app, rechts bovenin staat 'live status'. Bij 3 fasen kan je zelfs per fase de actuele productie, consumptie en export zien.
Status micro: onder Menu => Systeem => Apparaten kan je gateway en micro's zien. Als er niets aan de hand is staat er in het groen 'normaal' en anders krijg je actief een pushmelding mocht bijvoorbeeld een micro niet produceren of iets anders aan de hand zijn. Wat zou je willen zien dan?

• chulin
@Pazo
Dat dacht ik maar echt geen live status 😢

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q2Np3S0cWrY1imMcTNmRBI-8yj0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R1MQPEMGPrexSX5nF5N2JDhc.jpg?f=fotoalbum_large

Trouwens, ik heb het gekoppeld aan pvoutput, ook update per 15 minuten, en deze is veel sneller dan de app

[ Voor 11% gewijzigd door chulin op 29-08-2024 15:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@chulin dan heb je waarschijnlijk geen IQ gateway metered / dan wel geen CT spoelen geïnstalleerd?
Of zit je nog op firmversie 5 van de gateway (vanaf versie 7 en 8 kan je live status zien namelijk).

Bij mij ziet het er namelijk zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KdWtESbI0GH93vP63N3xX9psCNU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yLgHG9KHCLDWbolyok7rtPjb.png?f=user_large

Live status:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x_66DjoqYhJOUpZHpUDg-if2-bc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zbWMXTZlwHRZbdr5UtgUCWef.png?f=user_large

• chulin
Nee, geen metered en CT spoelen (geloof ik)

Volgens mij firmversie 8xxxx

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b61grxJlsuzPZTkhX_oKR1cViIM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XePHHLdtsWoOt5L2VgYArxwj.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
chulin schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 16:19:
Dat verklaard, dan zie je inderdaad een stuk minder.
Zie ook de TS.

De gateway standaard is inderdaad vrij karig qua uitleesmogelijkheden.

• chulin
Ja, idd zeer karig en traag, niet verwacht van enphase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

AMDFreak

Intel is zo..

Ik snap eerlijk gezegd ook niet waarom de IQ Standaard niet gewoon de live opbrengst in watt kan tonen.
Met een P1 meter kan je wel live zien wat je exporteerd, dan heb je iets meer feeling wat je set doet.

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • +2 Henk 'm!
chulin schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 16:45:
Ja, idd zeer karig en traag, niet verwacht van enphase.
Ben ik niet helemaal met je eens, het ligt eraan hoe je het bekijkt.
Voor de 'eenvoudige' thuisgebruiker die gewoon wil dat het werkt en af en toe wil kijken wat er opgewekt is, is het prima. Voor ons als tweakers is dat misschien niet voldoende, en willen we meer. Daarvoor is de Metered beter geschikt, en dan in combinatie met lokaal uitlezen van de Gateway, kan je een onschatbare hoeveel data uit de gateway krijgen waar je van alles mee kunt doen.
En als je een DHZ account / (fake) bedrijfsaccount neemt kan je alles zelf beheren / aanpassen etc. Hebben hier heel veel mensen in dit topic. De mogelijkheden zijn dan bijna eindeloos. Het is alleen een andere manier van aanvliegen en gaat wat verder dan voor de doorsnee thuisgebruiker. Maar hé, daar zitten we hier toch voor? :)

• marnie
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10:45
chulin schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 16:19:

Volgens mij firmversie 8xxxx

[Afbeelding]
Misschien een rare vraag: zijn de micro inverters wel gekoppeld? Ik zie ze niet in het overzicht met de gateway data.

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

@marnie in dat screenshots zit je 'in' de eigenschappen van de gateway, als je 1 stapje terug gaat krijg je overzicht gateway en micro omvormers.

• chulin
AMDFreak schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 16:52:
Ik snap eerlijk gezegd ook niet waarom de IQ Standaard niet gewoon de live opbrengst in watt kan tonen.
Met een P1 meter kan je wel live zien wat je exporteerd, dan heb je iets meer feeling wat je set doet.
Ja idd, goedkopere systemen hebben gewoon live opbrengst.

@Pazo

Volgens mij enige wat “eenvoudige” thuis gebruiker wilt is juist kunnen zien wat de panelen presteren op het moment dat de zon schijnt, en niet de totale opbrengst met soms have uur vertraging, en zeker geen fake bedrijfsaccount moeten maken om wat te kunnen instellen of zien 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
  • Nu online
chulin schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 15:54:
@Pazo
Dat dacht ik maar echt geen live status 😢

[Afbeelding]

Trouwens, ik heb het gekoppeld aan pvoutput, ook update per 15 minuten, en deze is veel sneller dan de app
Geen live status inderdaad, maar voor de messte mensen prima denk ik.
Ik zie bij je afbeeldingen niet de 2 andere tabbladen met info per micro omvormer en de dagopbrengst. Heb je die wel?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1jzezCkEjw2boqHmyJyY_quTl0U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tEvWiyp8UF7NbkYg3HK2Ntr7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WnESE-ZGAiTph33KiJELOfuOGZ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XRGXH9ePveXnTEsFSvYO7x20.jpg?f=fotoalbum_large

Als je niet genoeg hebt aan deze informatie en je wilt het graag direct dan is misschien een kWh meter van bijvoorbeeld HomeWizard een idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/En8HAb_vSLR9gs8ypRMPK9s8RVI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FAfDCrOXlEBx6W1XVEgeJOOD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yv4yKzRN4d5DXMT5Mr3zxmyKKls=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9mLmabs9laD3bFcgmb8ZN4iz.jpg?f=fotoalbum_large

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Ik krijg het nog steeds niet voor elkaar om met een (fake) bedrijfsaccount lokaal alle data uit te lezen. Irritant en wat een gedoe 😡

Kan iemand me helpen? Meer info: jelmervos in "Het grote Enphase topic - deel 2"

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

@jelmervos als je nu inlogt op je bedrijfsaccount, zie je dan niet je systeem / is er niets gekoppeld?

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Pazo schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 20:09:
@jelmervos als je nu inlogt op je bedrijfsaccount, zie je dan niet je systeem / is er niets gekoppeld?
Dan zie ik gewoon mijn systeem, net als dat ik inlog met mn home owner account. Ik kan dus niks extra's. Wel heb ik extra pagina's om mn bedrijfsaccount te beheren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaro431
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-06 21:27
chulin schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 15:14:
Sinds afgelopen maandag draait hier een klein enphase systeem.
Afgelopen paar dagen prachtig mooie weer en productie viel een beetje tegen, zeker als ik het vergelijk met mijn Solar edge systeem.
Al met al, ben ik een beetje teleurgesteld
Toevallig, ik heb ook sinds zondag 6 paneeltjes aangesloten via een eigen enphase 1-fase systeem, op mijn nieuwe tuinhuis. Daarnaast had ik al 15 panelen op een solaredge-systeem (SE5K 3 fase) .
Ook geen metered genomen, heeft geen meerwaarde voor dit kleine systeem. Ik lees mijn meter uit met DSMR-reader.

Solaredge heeft inderdaad een betere portal met meer mogelijkheden.....
jelmervos schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 20:28:
[...]

Dan zie ik gewoon mijn systeem, net als dat ik inlog met mn home owner account. Ik kan dus niks extra's. Wel heb ik extra pagina's om mn bedrijfsaccount te beheren.
Als je in je bedrijfsaccount dus wel je systeem kunt zien, zou je ook meer moeten kunnen.
Kan je bijvoorbeeld je legplan aanpassen om maar wat te noemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik heb mij even een avondje aan de IQ Battery cursus gezet. Hoewel de (automatische?) Engelse vertaling naar het Nederlands tenenkrommend slecht was, was het goed te doen. Heb stiekem toch best wel wat geleerd :)

Maar ik heb nu dus mijn certificaat behaald, heb ik kunnen downloaden en cursus staat als afgerond in de omgeving. Moet ik nu nog wel een diagram indienen?

EDIT: Laat maar, heb net een mail gekregen dat ik dat inderdaad nog moet doen.

[ Voor 9% gewijzigd door Pazo op 29-08-2024 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Pazo schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 23:14:
[...]

Als je in je bedrijfsaccount dus wel je systeem kunt zien, zou je ook meer moeten kunnen.
Kan je bijvoorbeeld je legplan aanpassen om maar wat te noemen?
Nee, ik zie daar geen mogelijkheid voor.

Als ik in de Toolkit app met het bedrijfsaccount probeer in te loggen krijg ik deze melding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A7pqYn17VbmJd5u2LZ6CItHym8Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mgdtj1g2sUcv63iBUMEK41cb.png?f=fotoalbum_large
Ik begrijp niet wat hier staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jelmervos schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 06:38:
[...]

Als ik in de Toolkit app met het bedrijfsaccount probeer in te loggen krijg ik deze melding:
[Afbeelding]
Er gaat inderdaad dan nog iets niet goed met de rechten / het toewijzen, maar voor mij is het ook lastig te bepalen waar het verkeerd gaat. Ik heb het zelf 4 jaar geleden gedaan en ga niet in mijn instellingen / rechten klooien om zaken te proberen :)

Ik neem aan dat je FAQ vraag 14 hebt gevolgd als mede extra het bericht van Zwartoog hebt gelezen?

Je hebt neem ik aan verschillende e-mailadressen voor je gebruikersaccount en voor je bedrijfsaccount?

EDIT: Lees ook even de DHZ handleiding van Solar Bouwmarkt door, vanaf pagina 34:
https://cdn.webshopapp.co...anwijzing-enphase-v50.pdf

[ Voor 8% gewijzigd door Pazo op 30-08-2024 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chulin
@Sjamo

Yep, ik heb beide tabbladen, verder gebruik ik al een paar jaar de P1 meter van Homewizard (zonder kWh meter), misschien is een goed optie om de meter aan te schaffen, bedankt voor de tip.

Ik heb een vraag naar de deskundige…
Als ik een kijkje neem naar de toekomst, is er een kans dat salderen afgeschaft wordt, heb ik een gateway metered nodig om bijv het systeem te kunnen uitschakelen met negatieve prijzen, of is de gateway standaard genoeg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@chulin Als je meer wilt sturen is een metered (met geïnstalleerde CT spoelen) nodig. Je kunt dan namelijk bijvoorbeeld productie of teruglevering beperken, of koppelen met dynamische tarieven.

Filmpje: YouTube: Enphase batterij icm dynamisch energiecontract en zero export was no...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chulin
@Pazo

Dank u, dan weet ik genoeg…
Ik zal contact nemen met mijn installateur, misschien kan ik voor een mooie prijs mijn gateway ruilen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@chulin let op dat ook de CT spoelen er bij moeten / geïnstalleerd moeten worden.
Standaard worden er 2 meegeleverd met de Gateway, dus bij een 3 fase meterkast heb je 4 extra nodig (totaal 6: 3x productie en 3x consumptie, zie TS).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chulin
Dank u wel @Pazo , dat had ik al gelezen, 1 fase hier dus geen extra CT spoelen nodig.

Nogmaals bedankt voor uw hulp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo_nl
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-05 09:41
Nou nog steeds geen update gehad.
Was t een beetje zat aan t worden dus wat gespit her en der.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vqx0eLqhmGtEv1drvJjcX6BcSn8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mVrTlJOBQTvVgrFuK2nKm1V7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TjcWklY96VofynEYuFeER5YPYlo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IPazMJcIoDD0pbyVphKnK8Qz.jpg?f=fotoalbum_large
Mocht niks baten. Nergens te dwingen of te downloaden, allemaal zwaar afgeschermd.
Mocht iemand zich vervelen of debug willen in de toolkit: Menu > instellingen > Installer toolkit versie: 4.1.1(11) stuk of 8x snel aantikken
Er staan een hoop leuke opties in.
P.S.: inderdaad traag als een slak in een zandbak die Enphase zooi

[ Voor 4% gewijzigd door JoJo_nl op 30-08-2024 19:04 ]

If something sucks make it better...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo_nl
jelmervos schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 06:38:
[...]

[Afbeelding]
Gokje maar ik denk dat je dat account nog even toe moet voegen als beheerder/installateur/toegangsrechthebbende.
In geval van fake kvk nummer dan word je ook nagetrokken of dat klopt. je kunt gewoon je btw-teruggave kvk nummer gebruiken ook. Maar met een DHZ account kun je meer dan genoeg.

[ Voor 12% gewijzigd door JoJo_nl op 30-08-2024 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JoJo_nl schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 18:53:

Mocht iemand zich vervelen of debug willen in de toolkit: Menu > instellingen > Installer toolkit versie: 4.1.1(11) stuk of 8x snel aantikken
Er staan een hoop leuke opties in.
Hé die kende ik nog niet! Bedankt, eens grasduinen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo_nl
Pazo schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 19:09:
[...]
Hé die kende ik nog niet! Bedankt, eens grasduinen.
Graag gedaan. Laat ons weten als je wat interessants vind. Wat dat Stetho is bv of dat je ergens de gateway software kan forceren, kon niks vinden zo snel maar heb ook niet alles bekeken. Puur gefocust op de Java in de Android apk, zoals gezegd ook geen optie om firmware update af te dwingen of via een zijweg te downloaden. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JoJo_nl schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 19:21:
[...]

Graag gedaan. Laat ons weten als je wat interessants vind. Wat dat Stetho is bv of dat je ergens de gateway software kan forceren, kon niks vinden zo snel maar heb ook niet alles bekeken. Puur gefocust op de Java in de Android apk, zoals gezegd ook geen optie om firmware update af te dwingen of via een zijweg te downloaden. :O
Zover ik tot nu toe weet kan alleen Enphase een firmware update pushen. Dus als je die wilt, moet je Enphase even bellen en dan regelen ze dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo_nl
Pazo schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 19:27:
[...]

Zover ik tot nu toe weet kan alleen Enphase een firmware update pushen. Dus als je die wilt, moet je Enphase even bellen en dan regelen ze dat.
I know.. had dat al eens eerder gezegd. Maar ikke wil dat zelf kunnen })
Als zij dat kunnen triggeren dan zit t dus in de gateway OS zelf. Dies aardig dichtgespijkert |:(

[ Voor 12% gewijzigd door JoJo_nl op 30-08-2024 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JoJo_nl schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 19:29:
[...]

I know.. had dat al eens eerder gezegd. Maar ikke wil dat zelf kunnen })
Als zij dat kunnen triggeren dan zit t dus in de gateway OS zelf. Dies aardig dichtgespijkert |:(
Eens hoor, ik heb hier zelfs nog een oude Envoy liggen van een medetweaker waar ik mee wil gaan experimenteren. Kijken of ik het verkeer kan onderscheppen, waar de firmware vandaan komt (welke servers) en of ik die dan zelf zou kunnen downloaden en installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo_nl
Pazo schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 19:35:
[...]
Eens hoor, ik heb hier zelfs nog een oude Envoy liggen van een medetweaker waar ik mee wil gaan experimenteren. Kijken of ik het verkeer kan onderscheppen, waar de firmware vandaan komt (welke servers) en of ik die dan zelf zou kunnen downloaden en installeren.
Mja dan moet je wel de nieuwste firmware er op kwakken want die servers zijn gewijzigd. En ze gebruiken encrypted stream via een Linux achtig iets. Word een langdradig gedoe. Gezien de update check in de installer app verwachtte ik daar wat te vinden, maar nee die pookt direct in de gateway iets.
Simpel gezegd gaat het hele aanmeldingsprocedure en de rest via de enphase servers.

[ Voor 15% gewijzigd door JoJo_nl op 30-08-2024 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-05 15:18

Jheroen

Jheroen

Ha mensen, Ik lees verschillende informatie over het verkrijgen van het eigenaarschap van een enphase account bij het kopen van een woning met enphase geïnstalleerd.
Soms wordt een (verschillend) bedrag genoemd dan weer zonder bedragen, weet iemand hoe dit werkt?
Ik heb al wel toegang tot het account (kan gegevens zien etc.) maar het staat nog op naam van de huidige eigenaar. Kan hij dit doen in zijn beheerscherm?
We krijgen begin oktober de sleutel en dan moet dit ook gedaan zijn, dank alvast.

[ Voor 17% gewijzigd door Jheroen op 01-09-2024 12:59 ]

Met vriendelijke groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
Jheroen schreef op zondag 1 september 2024 @ 12:54:
Ha mensen, Ik lees verschillende informatie over het verkrijgen van het eigenaarschap van een enphase account bij het kopen van een woning met enphase geïnstalleerd.
Soms wordt een (verschillend) bedrag genoemd dan weer zonder bedragen, weet iemand hoe dit werkt?
Ik heb al wel toegang tot het account (kan gegevens zien etc.) maar het staat nog op naam van de huidige eigenaar. Kan hij dit doen in zijn beheerscherm?
We krijgen begin oktober de sleutel en dan moet dit ook gedaan zijn, dank alvast.
https://www4.enphase.com/...-een-enphase-systeem-over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroen

Jheroen

Jheroen

oke dus een naam wijzigen wat je zelf moet doen wordt fors berekend, helaas dan maar...

Met vriendelijke groet,

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Volgens mij kan je gewoon je naam en email adres aanpassen? Of kon de vorige eigenaar die gegevens niet alvast aanpassen voordat hij je het wachtwoord gaf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroen

Jheroen

Jheroen

Pazo schreef op zondag 1 september 2024 @ 16:08:
Volgens mij kan je gewoon je naam en email adres aanpassen? Of kon de vorige eigenaar die gegevens niet alvast aanpassen voordat hij je het wachtwoord gaf?
De huidige eigenaar heeft mij via mijn eigen enphase account toegang gegeven, dat is kijk toegang. Ik weet niet of hij via zijn account alles aan kan passen naar mijn gegevens, dat zou het mooiste zijn. Ik kan dan later het wachtwoord wijzigen en klaar ben je zou je zeggen.

Met vriendelijke groet,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drboneym
Jheroen schreef op zondag 1 september 2024 @ 16:22:
[...]

De huidige eigenaar heeft mij via mijn eigen enphase account toegang gegeven, dat is kijk toegang. Ik weet niet of hij via zijn account alles aan kan passen naar mijn gegevens, dat zou het mooiste zijn. Ik kan dan later het wachtwoord wijzigen en klaar ben je zou je zeggen.
Laat je niet gek maken, je hebt gelijk. Open je Enlighten app voor eindgebruikers, ga naar menu, account, en daar kun je alles gewoon wijzigen in je NAW gegevens. Wachtwoord wijzigen kan via de wachtwoord vergeten functie bij inloggen.

Alleen de naam van je site zelf kun je niet wijzigen op die manier volgens mij. Plus je kan je gateway niet "op 0 zetten" mocht je dat willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Nu online
Jheroen schreef op zondag 1 september 2024 @ 15:25:
[...]

oke dus een naam wijzigen wat je zelf moet doen wordt fors berekend, helaas dan maar...
Ik had begrepen van wat ik eerder had gelezen dat voor een verhuizing de boel officieel geregeld kan worden door Enphase voor een paar honderd euro, waardoor ook de garantie etc officieel overgedragen wordt.

Destijds werd dacht ik gezegd dat dat door de verkopende partij geregeld kan worden, en betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:48

luigi87

Domotica Fanaticus

Weet iemand om de hoeveel minuten de micros raporteren normaal gesproken?

Ik heb mogelijk een storing dus wil ff checken of alle datapunten wel binnen komen.
Als mijn airco aanstaan (op de zelfde kabel, wel uiteraard appart gezekerd) dan lijkt het signaal niet goed binnen te komen.

En die ringen plaats je dan bij de verstoring (waar ik de kabel opsplits naar mijn airco en de panelen) toch?

- leeg -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Als het goed is, reageren ze elke 15 minuten.
(Alleen als er zonlicht is en er energie is opgewekt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Inmiddels ben er zeker van.

Geen data als een van mijn airco aan staan.

Dan de hamvraag produceerd de enphase micro wel als hij geen communicatie heeft?

Edit:
Lijkt er inderdaad op dat ze gewoon netjes produceren. Echter wordt het niet netjes gelogd dus...

Kan ik dit probleem oplossen met de ferriet kernen?

[ Voor 35% gewijzigd door luigi87 op 01-09-2024 19:25 ]

- leeg -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

luigi87 schreef op zondag 1 september 2024 @ 19:18:
De ferrietkernen zouden stoorsignalen moeten blokkeren. Soms kan het helpen om de aders een aantal windingen extra door de ferrietkern te rijgen.
Controleer ook eens of de bekabeling van de airco's niet vlak langs de bekabeling van je zonnepanelen lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drboneym
luigi87 schreef op zondag 1 september 2024 @ 19:18:
Inmiddels ben er zeker van.

Geen data als een van mijn airco aan staan.

Dan de hamvraag produceerd de enphase micro wel als hij geen communicatie heeft?

Edit:
Lijkt er inderdaad op dat ze gewoon netjes produceren. Echter wordt het niet netjes gelogd dus...

Ja dit is typisch iets voor ferrietringen. Dan ga ik er even vanuit dat alles een eigen groep en aardlek heeft en dat je de ringen tussen aardlek en hoofdschakelaar zet. Vergeet de ring om de nul niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Onbekend schreef op zondag 1 september 2024 @ 20:35:
[...]

De ferrietkernen zouden stoorsignalen moeten blokkeren. Soms kan het helpen om de aders een aantal windingen extra door de ferrietkern te rijgen.
Controleer ook eens of de bekabeling van de airco's niet vlak langs de bekabeling van je zonnepanelen lopen.
Oke dan ga ik proberen als eerste.

Eigen eindgroep zeker. Maar de kabel van de meterkast naar het plattedak wordt daar gesplit. Dus het eerste stuk zitten de aircos en de enphase op dezelfde kabel.
Helaas kon er geen nieuwe kabel heen krijgen op een normale manier.

[ Voor 5% gewijzigd door luigi87 op 01-09-2024 22:42 ]

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

drboneym schreef op zondag 1 september 2024 @ 20:36:
[...]

Ja dit is typisch iets voor ferrietringen. Dan ga ik er even vanuit dat alles een eigen groep en aardlek heeft en dat je de ringen tussen aardlek en hoofdschakelaar zet. Vergeet de ring om de nul niet.
Ja eigen eindgroepen wel. Zoals hier boven uit gelegd.

Ik ga de ringen even plaatsen direct na de airco eindgroep. Dus tussen de installatie automaat en de aircos in.
Thanks voor de tip van de nul. Die had ik dus idd vergeten :+

- leeg -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

luigi87 schreef op zondag 1 september 2024 @ 22:40:
Maar de kabel van de meterkast naar het plattedak wordt daar gesplit. Dus het eerste stuk zitten de aircos en de enphase op dezelfde kabel.
Hier ontstaat dus het probleem.
Probeer de ferrietringen vlak na die splitsing op de aders van de airco te doen. De stoorsignalen komen dan niet op de gemeenschappelijke kabel richting de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_huizinga
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-06 13:30
jelmervos schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 20:28:
[...]

Je moet eerst in Enlighten als homeowner inloggen en dan onder [Account] => [Mijn Toegangscontrole] het email adres toevoegen van een extra installateur, namelijk die je net hebt aangemaakt. Daarnaast moet je de "Onderhoudsmonteur systeem" in hetzelfde menu ook aanpassen naar je net aangemaakte account. Daarna krijg je pas extra mogelijkheden in de installateursaccount.

Ben er net een uurtje of 2 mee bezig geweest om te ontdekken hoe alles werkt. Het is best een puzzel. Ik wilde alles via PC doen maar het lijkt toch handiger om de app te gebruiken omdat ik CT's wil gaan toevoegen. Via PC stuurt ie een commando om de CT's in te schakelen maar er gebeurt helemaal niets. Morgen via de app proberen.

[ Voor 29% gewijzigd door m_huizinga op 01-09-2024 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

m_huizinga schreef op zondag 1 september 2024 @ 23:16:
[...]

Je moet eerst in Enlighten als homeowner inloggen en dan onder [Account] => [Mijn Toegangscontrole] het email adres toevoegen van een extra installateur, namelijk die je net hebt aangemaakt. Daarnaast moet je de "Onderhoudsmonteur systeem" in hetzelfde menu ook aanpassen naar je net aangemaakte account. Daarna krijg je pas extra mogelijkheden in de installateursaccount.
Dank voor je reactie. Ik heb dit gedaan, maar loop vast op het selecteren van de onderhoudsmonteur. Kijk maar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ss9iHMqy0BH-LspgbOing5wcEkg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NQb1tWckPllyrQlx8SSciX2L.png?f=user_large

Ik heb inmiddels geprobeerd om een nep KVK nummer toe te voegen aan mijn bedrijfsprofiel maar helaas. Daarna Luxemburg als land geselecteerd, werkt ook niet.

Frustrerend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
jelmervos schreef op maandag 2 september 2024 @ 09:19:
[...]

Dank voor je reactie. Ik heb dit gedaan, maar loop vast op het selecteren van de onderhoudsmonteur. Kijk maar:
[Afbeelding]

Ik heb inmiddels geprobeerd om een nep KVK nummer toe te voegen aan mijn bedrijfsprofiel maar helaas. Daarna Luxemburg als land geselecteerd, werkt ook niet.

Frustrerend.
Ik had dit ook, ik heb met een ander email adres gewoon weer een nieuw bedrijf opgestart. Even helemaal schoon begonnen, en daar lukte het wel mee

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

ConQuestador schreef op maandag 2 september 2024 @ 09:24:
[...]

Ik had dit ook, ik heb met een ander email adres gewoon weer een nieuw bedrijf opgestart. Even helemaal schoon begonnen, en daar lukte het wel mee
Ga ik dat ook proberen. Heb je een KVK nummer ingevuld? Zo ja, welke?

Dank voor je reactie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Vorige week dus een avondje gezeten en de IQ Battery cursus gedaan, en daarbij het certificaat gehaald.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hlFdFHnR2st1UwjKWNjMsaZp0o8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ip8LIxbJEeX3dLvKUO1y3P59.jpg?f=user_large

Moest alles dus nog een lijndiagram indienen. In de handleiding van Solar Bouwmarkt stond een simpel voorbeeld dat voldoende zou zijn. Dus de mijne daarop gebaseerd en gisteravond ingediend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/75BLTtomXYiQB35SLI5G9kyXJmY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LrrBVMwX2EUXCH7x7rBMLRAo.png?f=user_large

Net al mail gehad het dat goed was en boel geactiveerd is! :)
Het hoeft dus niet zo moeilijk te zijn.

Nu de batterij zelf nog, maar dat gaat nog wel even duren. Net een dikke verbouwing achter de rug, dus eerst nog maar even sparen. Voor de 5P is volgens mij een aanvullende cursus nodig, dus binnenkort die ook nog maar even doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sandergar
sandergar schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 21:13:
[...]

Ik heb de Combiner 3P EU even in onderdelen opgesplitst :
Kast1x150150
IQ Gateway Metered1x319319
3F IQ Relays2x124248
20A onderbrekers2x3060
16A onderbreker1x2020
63A aardlekschakelaar1x6060
Communications kit1x139139
CT4x29116
1112

Te koop voor 1.182 bij de Solar bouwmarkt. Vind persoonlijk de Enphase prijs zeer interessant. Je krijgt hiervoor een compleet bedrade kast.

[Afbeelding]
De Enphase Combiner 3P EU is bedoeld voor het aansluiten van een 3T/10T batterij (dubbel relais + comms kit). Ik wacht nog even op de 5P 3F en de System Controller 3 dus de Enphase Combiner biedt te veel voor alleen PV. Daarom maar mijn eigen "combiner" gemaakt :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E_Ch5FUkrJXmZcfhX9OuLZEk42w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xEtHHeVdaAP2iINRMY1oxoiW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IUo_7DXSaCGHJ52f558ucV0_wM0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jEKyXO4LBAsUKUTN4OmYMr9W.jpg?f=fotoalbum_large

Kosten :
Behuizing89
Automaten109
IQ Gateway259
IQ Relay135
Transformatoren132
Aansluitmateriaal25
Totaal (excl btw)749

Plus de kWh meter a 130,- maar die is extra in vergelijking met de Enphase Combiner. Goedkoper dus dan de Enphase Combiner 3P EU maar 1 relais + comms kit minder en eigen arbeid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMSL2022
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 11-06 14:14
luigi87 schreef op zondag 1 september 2024 @ 22:40:
[...]

Oke dan ga ik proberen als eerste.

Eigen eindgroep zeker. Maar de kabel van de meterkast naar het plattedak wordt daar gesplit. Dus het eerste stuk zitten de aircos en de enphase op dezelfde kabel.
Helaas kon er geen nieuwe kabel heen krijgen op een normale manier.
Ter info:

Volgens de NEN1010 mag je geen verschillende groepen op 1 kabel hebben zitten. Dus als je het volgens de regels wil doen dan zal je toch een aparte kabel moeten trekken.

20xLongi 410Wp, IQ7+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroen

Jheroen

Jheroen

drboneym schreef op zondag 1 september 2024 @ 17:15:
[...]

Laat je niet gek maken, je hebt gelijk. Open je Enlighten app voor eindgebruikers, ga naar menu, account, en daar kun je alles gewoon wijzigen in je NAW gegevens. Wachtwoord wijzigen kan via de wachtwoord vergeten functie bij inloggen.

Alleen de naam van je site zelf kun je niet wijzigen op die manier volgens mij. Plus je kan je gateway niet "op 0 zetten" mocht je dat willen.
Net enphase gebeld en die geven aan dat het voornamelijk gaat om de garantie op de installatie die op de officiële manier over gaat van de ene op de andere eigenaar.
De sitenaam aanpassen, kan de admin gebruiker van een site dat zelf doen weet iemand van jullie dat?
Als je alle naw gegevens kunt aanpassen als admin user en je kunt de sitenaam aanpassen dan scheelt dat 150 euro.
Dan is alles bij enphase aangepast, of het klopt deze methode weet ik niet maar als het kan ga ik het in eerste instantie zo doen.

[ Voor 8% gewijzigd door Jheroen op 02-09-2024 10:49 ]

Met vriendelijke groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Volgens mij kan je NAW gegevens, na zes maanden, niet meer wijzigen. Alhoewel ik net in de Toolkit mijn eigen systeem wel een andere naam heb kunnen geven. Ook kan ik mijn mailadres daar gewoon wijzigen, zonder enige melding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroen

Jheroen

Jheroen

Eddie_ schreef op maandag 2 september 2024 @ 12:21:
Volgens mij kan je NAW gegevens, na zes maanden, niet meer wijzigen. Alhoewel ik net in de Toolkit mijn eigen systeem wel een andere naam heb kunnen geven. Ook kan ik mijn mailadres daar gewoon wijzigen, zonder enige melding.
Helder, maar de tenaamstelling is greyed out/niet aanpasbaar?

Met vriendelijke groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Ik, met mijn installateursaccount, kan dit gewoon wijzigen in de Installer Tool Kit. Heb het geprobeerd op mijn eigen account, die sinds 24-10-2022 actief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroen

Jheroen

Jheroen

Eddie_ schreef op maandag 2 september 2024 @ 12:34:
Ik, met mijn installateursaccount, kan dit gewoon wijzigen in de Installer Tool Kit. Heb het geprobeerd op mijn eigen account, die sinds 24-10-2022 actief is.
Ik lees in de faq dat het een bedrijfsacount moet zijn (om zelf controle te krijgen) geen installateursaccount (als je zelf geen installateur bent); ik ga dat eens proberen.
:*)

[ Voor 8% gewijzigd door Jheroen op 02-09-2024 13:00 ]

Met vriendelijke groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Jheroen schreef op maandag 2 september 2024 @ 13:00:
[...]

Ik lees in de faq dat het een bedrijfsacount moet zijn (om zelf controle te krijgen) geen installateursaccount (als je zelf geen installateur bent); ik ga dat eens proberen.
:*)
Met mijn installer account kan ik in de Installer Toolkit de systeemnaam en de NAW gegevens gewoon wijzigen Ik heb gewoon een outlook.com adres, ben geen installateur, ook geen bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroen

Jheroen

Jheroen

Boeryepes schreef op maandag 2 september 2024 @ 13:17:
[...]

Met mijn installer account kan ik in de Installer Toolkit de systeemnaam en de NAW gegevens gewoon wijzigen Ik heb gewoon een outlook.com adres, ben geen installateur, ook geen bedrijf.
Oke, ik las dat er een verschil bestaat tussen het vastleggen van een installateurs -en een bedrijfsaccount; zo kom ik erop.
Heb je je account volgens de faq vastgelegd?

[ Voor 5% gewijzigd door Jheroen op 02-09-2024 13:23 ]

Met vriendelijke groet,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Jheroen schreef op maandag 2 september 2024 @ 13:23:
[...]
Heb je je account volgens de faq vastgelegd?
Geen idee, een jaar of 4 geleden was er een how-to hier op Tweakers en die heb ik toendertijd gevolgd.

Pagina: 1 ... 22 ... 48 Laatste