Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoJo_nl
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-05 09:41
Tik nog eens bij IQ+legplan op 'gedetecteerd' en kijk of je ze daar kan activeren. Anders knopje 'scan' op de gateway drukken en half uur wachten.
Noteer dan wel even de serienummers en waar ze liggen. Kan zijn dat ie de indeling in de war gooit.
edit: hou ook rekening mee dat die dingen eens per kwartier rapporteren en de toolkit een zekere vertraging heeft. Wellicht handiger om het even een half uurtje te geven. Ze wekken zoals je zei al wat stroom op dus dat zou maar zo kunnen dat het nog aan het verwerken is. Daarna stap 2 checken en eventueel doorlopen zodat alle vinkjes groen worden. In Systemen zal het pas groen/normaal worden na 24 uur draaien dat boeit verder niet.

[ Voor 73% gewijzigd door JoJo_nl op 17-08-2024 11:14 ]

If something sucks make it better...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rkonings
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-06 16:14
JoJo_nl schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 10:53:
Tik nog eens bij IQ+legplan op 'gedetecteerd' en kijk of je ze daar kan activeren. Anders knopje 'scan' op de gateway drukken en half uur wachten.
Noteer dan wel even de serienummers en waar ze liggen. Kan zijn dat ie de indeling in de war gooit.
edit: hou ook rekening mee dat die dingen eens per kwartier rapporteren en de toolkit een zekere vertraging heeft. Wellicht handiger om het even een half uurtje te geven. Ze wekken zoals je zei al wat stroom op dus dat zou maar zo kunnen dat het nog aan het verwerken is. Daarna stap 2 checken en eventueel doorlopen zodat alle vinkjes groen worden. In Systemen zal het pas groen/normaal worden na 24 uur draaien dat boeit verder niet.
dank voor je snelle reactie. _/-\o_
1 druk op de scan knop heeft alles weer aan het rapporteren gekregen.
blijft natuurlijk nog wel vreemd dat vanochtend het Qrelais op 1fase stond zoals Eddie al aangaf.

ik hou het even in de gaten wat er gebeurd.

nu de update van de gateway eens aanvragen bij Enphase om naar 8.x te gaan voor het zero-export profiel te kunnen laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rkonings
toch nog effe iets wat me opvalt.
wat is deze hoge waarde in HA?

711???

Current Voltage
711.169 V

Current Voltage L1
235.829 V

Current Voltage L2
236.379 V

Current Voltage L3
238.917 V

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 09:50
Dat is het totaal van je drie lijnspanningen.

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rkonings
Eddie_ schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 12:24:
Dat is het totaal van je drie lijnspanningen.
ja, dat snapte ik al wel maar waarom tellen we dat op?
is off-topic trouwens...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sir_knudde
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02:11
rkonings schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 12:28:
[...]

ja, dat snapte ik al wel maar waarom tellen we dat op?
is off-topic trouwens...
Ik denk dat ze in de VS 2x 110 willen kunnen toepassen als 1x 220 voor grootverbruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rkonings
Helaas ondertussen zijn weer alle 14 micro-omvormers weer gestopt met rapporteren
de productie draait overigens op volle toeren.

Er is dus niks veranderd in de meterkast/groepenkast behalve de switch van standard Envoy naar Metered en bijbehorende CT spoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Ik verwacht dat de micro's nog rapporteren naar de oude Gateway. Had jij een installateursaccount? Zo ja, dan zou je kunnen proberen om de micro's opnieuw te in te richten.
https://enlighten.enphase...s?locale=nl&status=active

Onderaan die pagina kan je dat dan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo_nl
rkonings schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 11:56:
[...]

dank voor je snelle reactie. _/-\o_
1 druk op de scan knop heeft alles weer aan het rapporteren gekregen.
blijft natuurlijk nog wel vreemd dat vanochtend het Qrelais op 1fase stond zoals Eddie al aangaf.

ik hou het even in de gaten wat er gebeurd.

nu de update van de gateway eens aanvragen bij Enphase om naar 8.x te gaan voor het zero-export profiel te kunnen laden.
Alles werkt nu en staat op groen ?
Ik heb de nieuwe update ook nog niet. Het lijkt er op dat we aan de grillen van Enphase overgeleverd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
@JoJo_nl Ik weet het niet meer, heb jij ook een Metered met CT's? Mogelijk dat ze het in batches doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo_nl
rkonings schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 14:32:
Helaas ondertussen zijn weer alle 14 micro-omvormers weer gestopt met rapporteren

Er is dus niks veranderd in de meterkast/groepenkast behalve de switch van standard Envoy naar Metered en bijbehorende CT spoelen.
Kan dat ze tijdens het 'replace gateway' offline waren en dus niet meegenomen. Dan moet je ze allemaal even ontkoppelen vd array in arraybuilder en optie provisioning nog keer doen.
Doe eerst even stap 2 locatieconfiguratie en netprofiel veranderen (netprofiel >gateway klikken en knop systeemprofiel bijwerken)
Stap 2 apparaten > IQ microinverters + legplan > check alle microinverters per stuk aan welk IQ gateway ze hangen (IQ gateway nummer moet de nieuwe zijn)
daarna kijken of je die replace gateway kan doen indien nodig. Weet niet of dat gaat gezien oude weg is, maar wel t simpelste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoJo_nl
Eddie_ schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 15:51:
@JoJo_nl Ik weet het niet meer, heb jij ook een Metered met CT's? Mogelijk dat ze het in batches doen?
Ik heb de nieuwste envoy-s metered 230 3 fase. Je doelt op de firmware neem ik aan ? Die gaan in batches op volgorde van blokken serienummers ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo_nl
Die apps werken trouwens niet echt lekker nog.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LguaHKaLnl88atK6w8GwW6DHZLg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0r1kgpMV1rOvFXa5c9t4WP2r.jpg?f=fotoalbum_large
188% groen 🙄
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7LosQUhKHp87BmQVnAWwZDePyUE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ElxREfoCxljyg2DjkCbrvbOf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DJQwiE05k0xASP3i3gO9qd-apRo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fcaNP8G1wy3WthBfS96TDOOl.jpg?f=fotoalbum_large
net n minuut terug geupdate maar dr klopt weinig van..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online

_Apache_

For life.

Zijn er meer mensen die tegen dit probleem lopen?

Ik heb hier een enphase iq7 systeem, 9x 300Wp.

Sinds gister kan ik de lokale API niet meer oproepen, dit heeft ruim 4 jaar gewerkt.

Ik riep http://192.168.x.y/api/v1/production op, en had de huidige data.

Nu krijg ik een prompt dat ik een token moet laten genereren. Maar er is geen gateway bekend, dus krijg geen token.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Je bent eindelijk af van de oude Gateway software, welke gemakkelijk via internet te benaderen was. Maar nu moet je een token opvragen, zie openingspagina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberbot
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-04 23:06
Vraagje, ik heb sinds kort die P5-batterijen. Ik begreep dat deze alleen opladen via de zonnepanelen. Kunnen ze ook vanuit het net laden wanneer de stroomprijs laag is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Nu online

_Apache_

For life.

Eddie_ schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 21:49:
Je bent eindelijk af van de oude Gateway software, welke gemakkelijk via internet te benaderen was. Maar nu moet je een token opvragen, zie openingspagina.
Ja, ik moet een naam opgeven en een gateway kiezen uit de lijst om een token te verkrijgen.
Laat die laatst genoemde lijst nou net lege zijn. Ik kan niets kiezen. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11:55

martijn v o

Certified by Enphase.

Als je de eerste vier letters van de naam ingeeft dan komt ie zelf met de volledige naam en dan kun je in het tweede balkje het envoy nummer kiezen.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

cyberbot schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 22:27:
Vraagje, ik heb sinds kort die P5-batterijen. Ik begreep dat deze alleen opladen via de zonnepanelen. Kunnen ze ook vanuit het net laden wanneer de stroomprijs laag is?
Ja dat kan als je een dynamisch contract hebt, je hebt dan een software update nodig van je envoy (tegenwoordig gateway). Je kunt contacten met Enphase support.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
_Apache_ schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 05:14:
[...]

Ja, ik moet een naam opgeven en een gateway kiezen uit de lijst om een token te verkrijgen.
Eerste link:
https://entrez.enphaseenergy.com/login_main_page
Dan inloggen met je Enphase gegevens en kiezen voor Commisioned Gateway.
Dan de eerste vier letters van je systeemnaam invullen als het goed is verschijnt nu jouw systeem. Die selecteren en vervolgens de juiste Gateway (als je er meerdere zou hebben) selecteren. Klik vervolgens op Create Access token. That's it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trouwkoets
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-06 13:54
@rkonings ik heb enkele maanden geleden precies hetzelfde probleem gehad. Dat bleek een probleem te zijn in de database van de nieuwe gateway, opgelost door NL Enphase support, na 3 mislukte sessies met buitenlandse Enphase support medewerkers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rkonings
@Eddie, de micro omvormers zijn allemaal gelinked aan de nieuwe gateway zie ik.

Morgen maar bellen met Enphase dan?
Zoals trouwkoets hierboven aangeeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Nog steeds communicatie problemen dus?
Wat ik nog zou proberen is:
https://enlighten.enphase...xxx/devices?status=active
Daar de Gateway selecteren en kiezen voor "Scannen op nieuwe apparaten".

En anders morgen inderdaad bellen met Enphase. Misschien schiet mij nog iets te binnen wat je zou kunnen proberen (of wellicht iemand anders hier op het forum).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
_Apache_ schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 05:14:
[...]

Heel soms helpt het om je gateway even de stekker eruit te trekken, paar seconden wachten en weer stekker erin te stoppen.

Ik had vanacht ook die update gehad (ivm security) en moest dit ook doen, gezien Home Assistant ineens 70miljoen kWh's had geteld ( :P )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gAzu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13-06 22:58
Eindelijk de releasenotes gevonden:

https://enphase.com/installers/resources/documentation/apps
Stukje naar beneden scrollen...

Daar wordt de IQ Gateway software 8.2.4225 (release 8 augustus) beschreven.

Zelf heb ik gister 8.2.4264 geinstalleerd gekregen. (Dit was 7.6.175)

De releasenotes zijn dus nog niet helemaal bijgewerkt.

Directe link: https://enphase.com/insta...s?f%5B0%5D=document%3A217

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberbot
martijn v o schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 08:23:
[...]

Ja dat kan als je een dynamisch contract hebt, je hebt dan een software update nodig van je envoy (tegenwoordig gateway). Je kunt contacten met Enphase support.
Bedoel je met een dynamisch contract dat de batterijen alleen via zonnepanelen mogen laden? Ik dacht dat ze met een dynamisch contract zouden laden wanneer de energie goedkoper is. Maar is dat niet het geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Nee je kunt ze ook via het net laden, maar ik bedoel dat heeft eigenlijk alleen zin als je een dynamisch contract hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rkonings
Eddie_ schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 09:55:
Nog steeds communicatie problemen dus?
Wat ik nog zou proberen is:
https://enlighten.enphase...xxx/devices?status=active
Daar de Gateway selecteren en kiezen voor "Scannen op nieuwe apparaten".

En anders morgen inderdaad bellen met Enphase. Misschien schiet mij nog iets te binnen wat je zou kunnen proberen (of wellicht iemand anders hier op het forum).
systeem blijft maar rapporteren dat de signaal sterkte laag is.
was voorheen met de Envoy-S echt geen enkele probleem.
de nieuwe Envoy hangt ook op dezelfde plaats zelfs.

ik kan hierdoor dus niet de knop scannen op nieuwe apparaten klikken.
vreemd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberbot
martijn v o schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 13:30:
Nee je kunt ze ook via het net laden, maar ik bedoel dat heeft eigenlijk alleen zin als je een dynamisch contract hebt.
Ik heb een dynamisch contract bij Zonneplan. Ik zie echter alleen twee profielen: “Eigen Gebruik” en “AI”. Volgens mij zou ik met een dynamisch contract een “Save Mode” moeten hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teo1966
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-06 14:34
marnie schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 11:06:
[...]

Ik zag vandaag in Homeassistant een Gateway communicatie onderbreking vanaf 7:16 tot 7:52 uur en heb even in enlighten gekeken. En jawel:
de gateway is, zonder hiervoor een verzoek te hebben ingediend, vanmorgen geupdate naar
Firmware: D8.2.4264
hier ook een update naar 8.2.4264 zonder te vragen
een 3 fase systeem
Envoy-S-Metered-EU
Softwareversie 8.2.4264
9 x 800-00362-r01 (ME250) 520-00045-r01-v01.23.00 M250-72-2LN-S2-NL
3 x 800-00356-r02 (ME250) 520-00090-r01-v03.50.12 M250LN-IQ7-S22-NL-RMA
26 x 800-00631-r02 (IQ7+) 520-00082-r01-v04.30.23 IQ7PLUS-72-2-INT
1 x Q-relais 800-00597-r02 Q-RELAY-3P-INT

Acties:
  • 0 Henk 'm!
cyberbot schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 13:43:
[...]

Ik heb een dynamisch contract bij Zonneplan. Ik zie echter alleen twee profielen: “Eigen Gebruik” en “AI”. Volgens mij zou ik met een dynamisch contract een “Save Mode” moeten hebben.
Sinds kort heeft Enphase de profielnaam “Besparingen” of “Save mode” gewijzigd naar “AI optimalisatie”.
Die moet je dus hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:02
In onze nieuwbouw is een Enphase Gateway Metered in een 3-fase omgeving geïnstalleerd. De gateway is vervolgens geïntegreerd in Home Assistent, op basis van mijn Installateurs-account. Alles nog in testfase, uiteindelijk wil ik via Home Assistant power management gaan toepassen.

Nu ben ik het meten van het stroomverbruik (consumptie) aan het testen door een 1000 Watt bouwlamp aan en uit te zetten. De Enphase App laat de stroom keurig zien. Home Assistant ook, zelfs de juiste fase.
Echter HA is nogal vertraagd. Daar zit zeker 30 seconde tussen. Is dat normaal? Bestaat er een mogelijkheid dat aan te passen? Ik heb al gezocht, maar niets gevonden.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13-06 10:27
Conrado schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 19:47:
In onze nieuwbouw is een Enphase Gateway Metered in een 3-fase omgeving geïnstalleerd. De gateway is vervolgens geïntegreerd in Home Assistent, op basis van mijn Installateurs-account. Alles nog in testfase, uiteindelijk wil ik via Home Assistant power management gaan toepassen.

Nu ben ik het meten van het stroomverbruik (consumptie) aan het testen door een 1000 Watt bouwlamp aan en uit te zetten. De Enphase App laat de stroom keurig zien. Home Assistant ook, zelfs de juiste fase.
Echter HA is nogal vertraagd. Daar zit zeker 30 seconde tussen. Is dat normaal? Bestaat er een mogelijkheid dat aan te passen? Ik heb al gezocht, maar niets gevonden.
Dat het vertraagd is kan best komen omdat de HA de gegevens via de api ophaalt.
En dat doet volgens mij elke 30sec dus ja dan zie jij dat vertraagd.
Weet niet of je met HA een kortere pull time kan instellen.
Ik draai zelf niet met HA maar met Domoticz.
Maar denk dat HA vast wel een kwh meter intigratie heeft.
Zou je moeten uitzoeken welke, ik zelf heb de kwh meter van Homewizard en heb in Domoticz realtime mijn opwek.

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
Dank @Siewert en ik bgreep in één keer dat ik verkeerd gezocht had. HA schrijft:"The default polling interval is 60 seconds. To customize the polling interval, refer to defining a custom polling interval."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-06 15:09

Initial G

f.k.a. GKLQuake

Ik heb sinds gisteravond ook de "D8.2.4264.240627 (882efd)" firmware op mijn S-metered gekregen. Nu is mijn HA integratie "Enphase Envoy (DEV)" in de war. Eerst had ik geen actuele productie en consumptie per fase meer. Na opniew HA opstarten niks meer in de integratie.

Heb al geprobeerd de boel te herstarten, de gateway opnieuw in de integratie geprobeerd toe te voegen, maar dat werkt niet meer. Niemand anders hier last van?
Als ik op enlighten webpagina inlog loopt alles netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Die ervaring heb ik (nog) niet, de gateway draai nog versie D8.2.4225

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Initial G

Initial G

f.k.a. GKLQuake

Heb hem nu met de Enphase Envoy Installer custom integratie van vincent wolsink weer draaiend gelukkig. https://github.com/vincen...t_enphase_envoy_installer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10:14
Initial G schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 22:07:
Ik heb sinds gisteravond ook de "D8.2.4264.240627 (882efd)" firmware op mijn S-metered gekregen. Nu is mijn HA integratie "Enphase Envoy (DEV)" in de war. Eerst had ik geen actuele productie en consumptie per fase meer. Na opniew HA opstarten niks meer in de integratie.

Heb al geprobeerd de boel te herstarten, de gateway opnieuw in de integratie geprobeerd toe te voegen, maar dat werkt niet meer. Niemand anders hier last van?
Als ik op enlighten webpagina inlog loopt alles netjes.
Hier iets gelijkwaardigs gehad vandaag. Ik was op HA Enphase Envoy (Installer) aan het testen https://github.com/vincen...t_enphase_envoy_installer maar kreeg geen en heel slecht contact met het local ip van de Gateway Envoy S zonder stroomspelen . Daarna hetzelfde probleem met Enphase Envoy (DEV).
Zojuist, een uur geleden, werd de connectie met HA en Enphase tot stand gebracht en werden alle sensoren zichtbaar, voor beide aps. De data in Enlighten bleef netjes binnenkomen maar de communicatie met HA was helemaal weg.
Het lijkt nu goed, even in de gaten houden dan maar.

[ Voor 3% gewijzigd door marnie op 18-08-2024 23:01 ]

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberbot
WillemP22 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 14:44:
[...]

Sinds kort heeft Enphase de profielnaam “Besparingen” of “Save mode” gewijzigd naar “AI optimalisatie”.
Die moet je dus hebben.
Dit heb ik al gekozen echter is een 💩 mode. Laat niet vanuit de net, en ‘s nachts gebruikt de batterijen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo_nl
Dat zei ik al. Er klopt geen hol van die hele integratie. Data komt veel te traag binnen en je hebt er zo niet veel aan. Ik heb een dynamisch contract, maar de AI is niet echt in staat om hier optimaal gebruik van te maken. Nu heeft de zonneplan AI zijn eigen idee over gebruik maken van de mogelijkheden en tarieven van verschillende markten en dat werkt best ok, maar er is totaal geen hoogte van te krijgen. De AI van Enphase kijkt voor mijn gevoel alleen naar de standaard day-ahead markt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoJo_nl
rkonings schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 13:38:
[...]

systeem blijft maar rapporteren dat de signaal sterkte laag is.
was voorheen met de Envoy-S echt geen enkele probleem.
de nieuwe Envoy hangt ook op dezelfde plaats zelfs.

ik kan hierdoor dus niet de knop scannen op nieuwe apparaten klikken.
vreemd
Het veranderd bij mij ook nogal eens. Waarschijnlijk een apparaat wat meer storing geeft.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HIpzeyDOg8bps48g6NKuWtKUlJo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OrpQVGwOHppMQv3ez0cKbXKc.jpg?f=fotoalbum_large
Hier zie je nauwelijks storing in het middengebied. Met de mobiele airco aan komt de storing tot de helft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robin1301
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12-06 10:01
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rSK-p7aDlWXB2VkFpJF5vMfymzg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vwajykimQToV1mRNp8sAGCjX.png?f=fotoalbum_large
Ik heb 5 panelen met IQ7+-omvormers op fase 1, een string omvormer op fase 2, en 7 IQ7+-omvormers op fase 3. Fase 1 en 3 stoppen nu iedere minuut even met produceren (gevalideerd in de Enphase portal dat het geen gebruikers zijn, maar echt de producers die stoppen), waarna ze weer vermogen opbouwen en er vervolgens weer volledig uit knallen. Spanning is ~234V op alle fasen. De Ginlong Solis blijft vrolijk opwekken.
Zijn er meer mensen die dit issue hebben of mensen met een idee hoe dit kan?
Het systeem bestaat inmiddels ongeveer onderhalf jaar en ik heb dit tot nu toe niet eerder gezien.

[edit] Kwartier in de wacht gehangen bij support, maar er niet doorheen gekomen. Teruglevering is weer genormaliseerd, maar ik blijf het bijzonder vreemd vinden.

[ Voor 13% gewijzigd door robin1301 op 19-08-2024 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydestord
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 10-06 13:55
JoJo_nl schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 08:36:
Dat zei ik al. Er klopt geen hol van die hele integratie. Data komt veel te traag binnen en je hebt er zo niet veel aan. Ik heb een dynamisch contract, maar de AI is niet echt in staat om hier optimaal gebruik van te maken. Nu heeft de zonneplan AI zijn eigen idee over gebruik maken van de mogelijkheden en tarieven van verschillende markten en dat werkt best ok, maar er is totaal geen hoogte van te krijgen. De AI van Enphase kijkt voor mijn gevoel alleen naar de standaard day-ahead markt.
@JoJo_nl
Zelfde gedrag hier.. de "AI" doet rare dingen, deze morgen limiteerde hij de productie zelf met een day ahead dat positief was (ongeveer 7cent hier voor BE)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zPkfJ89WMLm1pGqT3wwE6PsdjC4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qz3PRp4MG8waOb1Wu4adcktR.png?f=fotoalbum_large

Je kan de jump in de grafiek zien van de groene lijn tov de forecast (die tamelijk correct was, bijna geen bewolking). Van zodra ik die van AI naar zelfconsumptie ging was de productie weer normaal :?

Op andere momenten zie ik de AI mode injecteren en mijn batterij daarvoor ledigen... met een day-ahead van nog geen cent... wat zou de AI logica hiervan zijn??

Kortom "beta" is echt letterlijk te nemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03:11
Ik heb een werkend systeem met 10x IQ7A. Ik wil dit graag zelf uitbreiden. Ik heb daarom alvast tweedehands twee IQ7 micro's gekocht. Maar nu zat ik toch met een vraag. Als deze omvormers straks worden aangesloten, dan zullen ze met mijn bestaande Envoy communiceren. Blijft mijn history dan intact? Of wordt de lifetime opgewekte energie van de tweedehands omvormers dan toegevoegd aan mijn eigen history? Uiteraard wil ik dat niet, wat kan ik doen om dat te voorkomen? Kunnen de micro's ergens 'gereset' oid worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoei
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-05 11:52

snoei

kabels... :D

als 2e hands micro's "removed" zijn van het oude systeem (door oude installateur en/of enphase met toestemming van oude eigenaar), kun je ze zo toevoegen. De oude data wordt niet meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
snoei schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 15:56:
als 2e hands micro's "removed" zijn van het oude systeem (door oude installateur en/of enphase met toestemming van oude eigenaar), kun je ze zo toevoegen. De oude data wordt niet meegenomen.
Ik denk niet dat de eigenaar ze heeft verwijderd, het leek erop dat het gewoon van het dak was geropt. Is er een manier waarop ik dat kan nagaan? Wat kan ik doen als ze nog bij het oude systeem horen?

Intussen heb ik de serienummers wel kunnen toevoegen aan mijn systeem via de 'Array Builder' in de Toolkit. Hij moppert natuurlijk dat de inverters niet rapporteren, maar dat komt omdat ze nog niet zijn aangesloten. De q-cable moet nog arriveren met de post :) Maar als ik ze heb toegevoegd, betekent dit dan ook dat ze zijn geaccepteerd? Of weet ik dat pas als ze gaan rapporteren?

[ Voor 27% gewijzigd door PhilipsFan op 19-08-2024 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo_nl
@ydestord Ja die heb ik dus nog niet kunnen ontdekken die logica gaat boven mijn pet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo_nl
PhilipsFan schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 13:49:
Ik heb een werkend systeem met 10x IQ7A. Ik wil dit graag zelf uitbreiden. Ik heb daarom alvast tweedehands twee IQ7 micro's gekocht. Maar nu zat ik toch met een vraag. Als deze omvormers straks worden aangesloten, dan zullen ze met mijn bestaande Envoy communiceren. Blijft mijn history dan intact? Of wordt de lifetime opgewekte energie van de tweedehands omvormers dan toegevoegd aan mijn eigen history? Uiteraard wil ik dat niet, wat kan ik doen om dat te voorkomen? Kunnen de micro's ergens 'gereset' oid worden?
alleen door Enphase zelf. Als het goed is worden ze gewoon toegevoegd als nieuw. Elk heeft zijn eigen lifetime (geen idee waar ze dat bijhouden) het zal vast een teller hebben voor de lifetime gok ik zo. De opgewekte energie word wel aan het totaal toegevoegd.
Je omvormers worden gewoon toegevoegd. Zodra ze wakker zijn en rapporteren dan zijn ze gewoon opgenomen in het systeem.

[ Voor 6% gewijzigd door JoJo_nl op 19-08-2024 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
De lifetime teller zit in de micro's zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broekieman
  • Laatst online: 11-06 21:16
Graag jullie mening. Ik heb een 2 fase aansluiting en 12 panelen Enphase Iq7a.
Morgen wordt de meterkast verzwaard naar 3 fase en dan gaat er een 5 aderig kabel naar de garage waar een onderverdeler komt en een thuisbatterij installatie van 30 KWh. Als ik op het dak van de garage nog eens 4 panelen plaats, waar moet ik deze dan op aansluiten en met welke micro omvormer? Is er een mogelijkheid de kabel te gebruiken die van de meterkast gaat naar de onderverdeler in de garage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
cyberbot schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 01:08:
[...]

Dit heb ik al gekozen echter is een 💩 mode. Laat niet vanuit de net, en ‘s nachts gebruikt de batterijen niet.
Dat zit er ergens iets scheef. Ik heb nergens last van…en sprokkelt de batterij elke dag een paar euro bij elkaar.
Ik adviseer je om contact op te nemen met Enphase om te achterhalen wat er scheef zit…daar kunnen anderen hier ook weer van leren wellicht. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_rick
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 13-06 19:15
broekieman schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 23:18:
Morgen wordt de meterkast verzwaard naar 3 fase en dan gaat er een 5 aderig kabel naar de garage waar een onderverdeler komt en een thuisbatterij installatie van 30 KWh. Als ik op het dak van de garage nog eens 4 panelen plaats, waar moet ik deze dan op aansluiten en met welke micro omvormer? Is er een mogelijkheid de kabel te gebruiken die van de meterkast gaat naar de onderverdeler in de garage?
Je kan in de onderverdeler in de garage een aparte groep maken waarop je de panelen aansluit. Zet hier ook een Q-relais tussen. Als je kiest voor IQ7's dan kan je deze ook met je envoy uitlezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:41
Sjamo schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 14:08:
[...]

Leuk :)
Ik zou zelf kiezen voor de gateway metered ipv standard. Vooral omdat het meer mogelijkheden geeft die makkelijk kunnen zijn in de toekomst, een batterij via Enphase of bijvoorbeeld zero export wanneer (tijdelijk) minder terugleveren beter uitkomt.
Heb mijzelf nog wat verder ingelezen en ook tot de conclusie gekomen dat de Metered wat meer futureproof is. Dus heb zojuist gebeld dat ik de Metered geinstalleerd wil hebben i.p.v. Standard. :)

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - GSI FPE / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broekieman
  • Laatst online: 11-06 21:16
Moeten beide series panelen niet samenkomen op 1 kabel naar de relais en Envoy?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Rivanov schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 09:13:
[...]
Dus heb zojuist gebeld dat ik de Metered geinstalleerd wil hebben i.p.v. Standard. :)
Zorg dat ze ook de spoelen per fase in de meterkast plaatsen en aansluiten en testen op correcte plaatsing (zie deze thread voor verhalen over verkeerd geplaatst of verkeerd aangesloten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

ConQuestador schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 14:23:
Echter: Ik sta niet ingesteld als "PV system maintainer", en in de dropdown kan ik mezelf ook niet kiezen, alleen de huidige installateur.

Zijn er nog bepaalde dingen die ik moet doen zodat ik maintainer kan worden? Want zonder maintainer te zijn lijkt het me niet mogelijk om omvormers toe te voegen en het legplan uit te breiden.
Ik heb dit ook. Ik heb een bedrijfsaccount gemaakt met ander emailadres en deze vervolgens toegevoegd. Maar ik kan hem niet kiezen als maintainer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ss9iHMqy0BH-LspgbOing5wcEkg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NQb1tWckPllyrQlx8SSciX2L.png?f=user_large
Wat moet ik hiervoor doen?
Enige wat ik wil is een account waarmee ik lokaal via API de temp+volt van de inverters kan uitlezen. Sinds firmware V8 heb je daar blijkbaar een installer account voor nodig: jelmervos in "[Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica"

[ Voor 5% gewijzigd door jelmervos op 20-08-2024 11:04 ]

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Laatst online: 11:11
@broekieman meld je even hier met je vraag:
Het grote Enphase topic - deel 2 en lees ook evt de TS even door.
Er zitten daar veel mensen alsmede Enphase installateurs die vast en zeker antwoord kunnen geven :)

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
Inmiddels heb ik de tweedehands micro's ontvangen en ook een q-cable, maar nog geen panelen. Kan het kloppen dat de micro's helemaal niks doen (ook geen communicatie) als er geen paneel is aangesloten? Ik heb de micro's nu wel op het net aangesloten, maar dus nog niet op een paneel en ze lijken volkomen dood.

Ik heb daar bij mijn vorige installatie nooit zo goed op gelet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Dan zijn je micro's gewoon stuk! Kat in de zak gekocht!

Ohnee toch niet. Die doen het alleen met DC spanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Nu online

_Apache_

For life.

Eddie_ schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 08:36:
[...]

Eerste link:
https://entrez.enphaseenergy.com/login_main_page
Dan inloggen met je Enphase gegevens en kiezen voor Commisioned Gateway.
Dan de eerste vier letters van je systeemnaam invullen als het goed is verschijnt nu jouw systeem. Die selecteren en vervolgens de juiste Gateway (als je er meerdere zou hebben) selecteren. Klik vervolgens op Create Access token. That's it.
Ik zie die optie niet, 'commissioned gateway'.
Het ziet er bij mij zo uit,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZodNd4iU_hnY4ZlsLEfDYOPSMd0=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/6iKdIMTPFr1KpFE6W5R55el5.png?f=fotoalbum_small

Heb de gateway (Envoy S Standaard) nog van het stroom gehad gister avond, maar geen verandering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Komt wellicht door je rechten. Dit ziet er naar uit dat je alleen maar commisioned hebt. Geen probleem, gewoon doorgaan.

Bij Select system moet je nog wel je systeemnaam invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
masaman schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 10:50:
[...]

Zorg dat ze ook de spoelen per fase in de meterkast plaatsen en aansluiten en testen op correcte plaatsing (zie deze thread voor verhalen over verkeerd geplaatst of verkeerd aangesloten)
Ik zal hier op letten. :)
Dit is wat we geleverd krijgen volgens offerte.

14 JA Solar 440Wp Full Black Glas Glas
14 Enphase IQ8 Micro-Omvormer
1 Q-Relay (3 fase)
1 Enphase Envoy-S Metered + meetspoelen

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - GSI FPE / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eddie_
Maak voor de zekerheid duidelijke foto's als de meterkast open is en de CT's zijn geplaatst. Een goede overzichtsfoto en duidelijke close-ups. Stel er is iets met de Metered dan kunnen wij hier aan de hand van de foto's meedenken in oplossingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rkonings
rkonings schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 14:32:

Update: zondagavond rond 23:00 toen het donker was de hoofdschakelaar van de PV uit gezet.
na 5minuten alles weer terug aan.

Volgende ochtend, gisteren dus, draaide alles weer perfect tot op heden.
dus effe een slag om de arm, maar het lijkt er op dat alles weer functioneert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Nu online

_Apache_

For life.

Eddie_ schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 14:23:
Komt wellicht door je rechten. Dit ziet er naar uit dat je alleen maar commisioned hebt. Geen probleem, gewoon doorgaan.

Bij Select system moet je nog wel je systeemnaam invullen.
Maar hoe kan ik verder? De gateway lijkt een verplichte optie, die niets te selecteren heeft.

De knop 'Create access token' blijft greyed out.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 12-06 20:51
_Apache_ schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 19:03:
[...]

Maar hoe kan ik verder? De gateway lijkt een verplichte optie, die niets te selecteren heeft.

De knop 'Create access token' blijft greyed out.
In het veld Select system moet je de eerste paar letters van je systeemnaam intypen. Ik kan die in de Enlighten app zien als ik naar het menu ga, linksboven. Daarna pas kan je een Gateway selecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 12-06 20:51
Foutje.

[ Voor 96% gewijzigd door a2aan op 20-08-2024 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Nu online

_Apache_

For life.

a2aan schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 19:15:
[...]

In het veld Select system moet je de eerste paar letters van je systeemnaam intypen. Ik kan die in de Enlighten app zien als ik naar het menu ga, rechtsboven. Daarna pas kan je een Gateway selecteren.
Top, dankje. Nu is het gelukt.
Je mag blijkbaar de exacte naam niet copy-pasten, moet getypept worden. |:(

Nu even utizoeken hoe ik de locale API weer kan aanvragen. Want normaal werkte het over plain http.
Nu moet ik authenticeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rkonings
Ik dacht net dat mijn omvormers weer eruit lagen maar blijkbaar is de envoy het geupdate naar D8.2.4264

Kan ik nu door deze update de zero-export grid profile laden?
dat zou geweldig zijn namelijk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

broekieman schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 23:18:
Dit is wat te summier (en ook te kort dag) voor een volledige blik.
1- Je hebt nu denk ik een een-fase aansluiting en geen 2 fase.
2- Batterij 30 kWh lijkt me een fors ding voor je huisverbruik of de door jou genoemde PV of je wil gaan handelen met een dynamisch contract, let dan wel op het vermogen je wil dan snel kunnen laden en ontladen en daarvoor heb je dan wel een dikke kabel nodig zeker als het wat afstand is.
3- De mogelijkheid voor je PV panelen, is het een metered envoy dan zul je naar de CT spoel moeten of een extra CT spoel moeten aanbrengen op de nieuwe locatie.
4- PV ik zou het niet via de accukabel groep doen zeker als die ook wordt gemeten met een dynamisch contract
5- Verder wordt er niet vermeld welke panelen je wil en hebt, of dat past bij de omvormer, welke orientatie, welke groepenkast je hebt, kan die het vermogen in totaal wel aan, zal een aparte groep moeten worden van de panelen omdat er meestal 12 op een groep mogen, geen schema om dat goed te bepalen.
Dus kortom komt op mij nogal rommelig en ondoordacht over.

Voorbeeld:
Je krijgt een 30 kWh accu. Geen idee welke laadvermogen/ontlaadvermogen deze heeft maar ze zijn er in 10kW, 12 kW en zelfs 18 kW.
Je krijgt een 3 fase kast geeft je aan, dat zal dan wel 3 maal 25A zijn want dat is standaard. Dat is een vermogen van 30 kW. Als je accu daarvan al 18 kW voor zijn rekening neemt dan blijft er voor de rest 12 kW over dus 4 kW per fase. Als je dan ook nog inductie kookt dan gaat het al fout.
Auto laden?
Warmtepomp?
En je hebt nu 12 panelen op een fase neem ik aan of gaan ze die nu ook anders aansluiten?

Kortom er moet goed naar gekeken worden en dat begint met een volledig beeld van je installatie en je wensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gAzu
rkonings schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 19:55:
Ik dacht net dat mijn omvormers weer eruit lagen maar blijkbaar is de envoy het geupdate naar D8.2.4264

Kan ik nu door deze update de zero-export grid profile laden?
dat zou geweldig zijn namelijk
Dat kon je met versie 7.x ook al zover ik weet.

Kwestie van het zero export profiel inladen in de micro's, bv met behulp van de installer toolkit.
Je hebt wel een metered gateway met de meetspoelen geinstalleerd nodig.

De optie wordt wel steeds belangrijker met het terugleverkostengebeuren in volle gang...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rkonings
Ik zie er dus maar 1, 1.3.2
Maar show all grid profiles laat verder niks zien om uit te kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Eddie_ schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 16:20:
Maak voor de zekerheid duidelijke foto's als de meterkast open is en de CT's zijn geplaatst. Een goede overzichtsfoto en duidelijke close-ups. Stel er is iets met de Metered dan kunnen wij hier aan de hand van de foto's meedenken in oplossingen.
Ga ik doen!

Andere vraag m.b.t. Enphase en Home Assistant. Heb momenteel een SmartGateway P1 meter aan de slimme meter gekoppeld, waarin ik het stroomverbruik en opgewekte zonneenergie mee kan inzien. Aangezien de Enphase Metered straks ook het verbruik kan meten, is dat dubbelop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_U2Q6ye1rvm9cvoH6h-0LIFl2ZE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ByBalNJGpapCMplpdqTMMrZ2.png?f=fotoalbum_large

Wat zouden jullie adviseren om te gebruiken, qua nauwkeurigheid? De P1 meter die ik momenteel gebruik, of een Enphase integratie in Home Assistant?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 11:28
Rivanov schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 07:43:
[...]

Ga ik doen!

Andere vraag m.b.t. Enphase en Home Assistant. Heb momenteel een SmartGateway P1 meter aan de slimme meter gekoppeld, waarin ik het stroomverbruik en opgewekte zonneenergie mee kan inzien. Aangezien de Enphase Metered straks ook het verbruik kan meten, is dat dubbelop.

[Afbeelding]

Wat zouden jullie adviseren om te gebruiken, qua nauwkeurigheid? De P1 meter die ik momenteel gebruik, of een Enphase integratie in Home Assistant?
Qua nauwkeurigheid zou ik zonder twijfel zeggen dat je slimme meter het wint van de gateway. Kijk of je in HA de productiewaardes die je micro doorgeeft in kunt lezen ipv je CT meter waardes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
drboneym schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 07:52:
[...]

Qua nauwkeurigheid zou ik zonder twijfel zeggen dat je slimme meter het wint van de gateway. Kijk of je in HA de productiewaardes die je micro doorgeeft in kunt lezen ipv je CT meter waardes.
Zal hiervoor het HA topic verder raadplegen. :)
Dank.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:22
Rivanov schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 07:43:
[...]

Ga ik doen!

[Afbeelding]

De Enphase integratie in HA heb je sowieso nodig om je productiewaarden binnen te halen. De P1 poort weet alleen wat er door de meter heen gaat, niet wat er direct binnen je huis opgesoupeerd wordt. Dus die Enphase integratie levert je totale productie aan, je P1 poort wat er in en uit je meter gaat en HA maakt er soep van en toont ook je inhuis verbruik.

Mbt nauwkeurigheid….HA op basis van P1 poort en Enphase integratie is uiteraard nauwkeuriger dan alleen je Enphase app op basis van meetspoelen.

Mijn advies: gebruik HA voor als je thuis bent, het aansturen van je huis, lange termijn statistieken etc. Gebruik de Enphase app voor ‘effe snel checken’, als je onderweg bent en om een globaal beeld te verkrijgen.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gAzu
rkonings schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 22:56:
Ik zie er dus maar 1, 1.3.2
Maar show all grid profiles laat verder niks zien om uit te kiezen?
Hier ook alleen die nog beschikbaar, ik vermoed icm de laatste update van de Gateway naar v.8.2.4264.

Heb even zitten zoeken hoe je nu dan zero export kan instellen, en het kan iig via Enlighten Manager.
Zo:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fOld9xlsdoAyBA-HqKgamLCbYc8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oaF1qOtte5iudl5rxmuGsOKa.jpg?f=fotoalbum_large

Je vind dit onder Systems, en daar je eigen installatie aanklikken.
Vervolgens op het tandwieltje en dan naar beneden scrollen naar Power Production Limited By Gateway

Heb het even getest en het werkt.
Na het instellen duurt het een tijdje (minuutje?)voor de instelling actief wordt.

En het is niet 100% nauwkeurig en direct.

Weet iemand misschien of er nog een andere plek is om het in te stellen? Bv in de app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rkonings
Klopt daar heb ik het dus ook gevonden maar bij mij is dat knopje dus grijs.
Ik kan daar niet op klikken.

maar zojuist toch maar Enphase gebeld en die kregen het ook niet voor elkaar want er wordt niks geladen aan hun kant.
Dus nu is er een ticket aangemaakt voor de 2de lijns support.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gAzu
rkonings schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 15:21:
Klopt daar heb ik het dus ook gevonden maar bij mij is dat knopje dus grijs.
Ik kan daar niet op klikken.

maar zojuist toch maar Enphase gebeld en die kregen het ook niet voor elkaar want er wordt niks geladen aan hun kant.
Dus nu is er een ticket aangemaakt voor de 2de lijns support.
Als je ze nog spreekt, wil je dan vragen of er nog een Zero Export netprofiel beschikbaar komt (op basis van het huidige netprofiel versie 1.3.2 ) voor de Gateway v 8.2.4264 ?

Toch wel makkelijk om sneller te switchen naar Zero Export, zo'n netprofiel. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Gisteren besloot mijn IQ Gateway dat mijn micro's niet communiceerden, slechte signaalsterkte ?!? Produceren deden ze wel. Stroom er even af gehaald, van de Gateway, en er weer op. Daarna begon hij de micro's wel te vinden. Nu 19 gevonden waarbij 18 produceren. Terwijl al mijn panelen productie hebben, is ook terug te vinden in mijn overzicht. Ik laat het lekker zo, komt vast wel een keertje goed (hoop ik).
Edit: herstel. 19 produceren en 18 communiceren. Maar ik zie geen "zwart" paneel, alle panelen geven waardes aan.

[ Voor 12% gewijzigd door Eddie_ op 21-08-2024 16:45 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
Ik wil mijn ervaring met jullie delen. Sinds het begin had ik de envoy via wifi aangesloten zitten. Ik ervaarde regelmatig connectie issues met de Enphase cloud, maar ook met HA. Ondanks dat de RSSI etc goed was en alle andere apparaten geen last hebben. De pi met HA hangt notabene naast de envoy 🤦🏼‍♂️

Op advies van dit topic heb ik maanden geleden de envoy bedraad aangesloten. Sindsdien heb ik geen connectie problemen meer ervaren, los van het onderhoud van de Enphase cloud.

Schijnbaar is de envoy gevoelig bij communicatie via wifi.

Enfin, doe er je ding mee 😉

[ Voor 5% gewijzigd door Panzer_V op 21-08-2024 16:55 ]

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Initial G

Initial G

f.k.a. GKLQuake

Initial G schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 22:51:
Heb hem nu met de Enphase Envoy Installer custom integratie van vincent wolsink weer draaiend gelukkig. https://github.com/vincen...t_enphase_envoy_installer
Het ging weer mis nadat ik zat te prutsen om als installateur in te loggen in de "installer" integratie. Wat blijkt de timeout voor de communicatie met de envoy in de configuratie van de integratie is standaard 60s dit was net te kort om te initialiseren. Dit was omdat ik tig grid profiles in de envoy heb en 31 micros (blijkt uit log). Heb hem even op 300s gezet en het werkte wel. Maar de installer integratie heeft dus alle sensors e.d. per micro (zelfs 251 entiteiten in mijn geval) en niet de envoy sensors zoals die ik al jaren bijhoud. Dus ik ben toch maar weer terug naar enphase envoy (DEV). Helaas kunnen de integraties niet tegelijk werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
  • Laatst online: 13-06 21:55
Even een inleiding, Gisteren bij een vriend waar een 5P werd geïnstalleerd. Helaas kon het systeem niet worden geactiveerd door de installateur. Deze installateur heeft alle certificeringen maar kon niet verder in de APP door een melding met iets over EES 3.0.
Ik heb zelf een certificaat voor IQ7. IQ8 en batterij systemen. Ben gaan zoeken en vond bij de Enphase University de cursus :

"EES (Enphase Energy System) 3.0 installer certification training featuring the IQ Battery 5P"

Een mooie aanvulling op de rest dacht ik, ware het niet dat je je niet kan aanmelden voor deze cursus.
Heeft iemand deze cursus al gedaan?
En zou de aanmeld stop tijdelijk zijn ?

• Eddie_
Bijzonder dat je je niet kunt aanmelden voor deze cursus. Ik heb deze, nadat ik jouw bericht had gelezen, gelijk gestart en met positief resultaat afgerond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ies Korpershoek schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 09:55:
Even een inleiding, Gisteren bij een vriend waar een 5P werd geïnstalleerd. Helaas kon het systeem niet worden geactiveerd door de installateur. Deze installateur heeft alle certificeringen maar kon niet verder in de APP door een melding met iets over EES 3.0.
Ik heb zelf een certificaat voor IQ7. IQ8 en batterij systemen. Ben gaan zoeken en vond bij de Enphase University de cursus :

"EES (Enphase Energy System) 3.0 installer certification training featuring the IQ Battery 5P"

Een mooie aanvulling op de rest dacht ik, ware het niet dat je je niet kan aanmelden voor deze cursus.
Heeft iemand deze cursus al gedaan?
En zou de aanmeld stop tijdelijk zijn ?
Heeft hij ook een single line diagram ingestuurd naar Enphase…pas dan wordt je emailadres ge-earmarked en krijg je extra mogelijkheden binnen de Installer toolkit.
…anders Enphase ff bellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Is voor de 5P opleiding niet nodig zegt Enphase. Denk dat ze daarbij wel uitgaan van een geslaagde 3T/10T opleiding plus lijndiagram.

• Ies Korpershoek
  • Laatst online: 13-06 21:55
WillemP22 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 15:20:
[...]

Heeft hij ook een single line diagram ingestuurd naar Enphase…pas dan wordt je emailadres ge-earmarked en krijg je extra mogelijkheden binnen de Installer toolkit.
…anders Enphase ff bellen.
Bedankt voor je reactie.
Het was niet mijn installatie dus niet verder gevraagd.
Maar kan mij voorstellen dat dit niet was gebeurd.

Vandaag is het wel uitgevoerd hoor ik zojuist :-)

Nu kijken of ik die cursus wel kan volgen, ga Enphase maar eens bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Nu online

_Apache_

For life.

Na de firmware upgrade van de envoy heb ik het eea weer aan de praat. M'n home automation was aardig van de leg, een aantal waardes komen niet meer door, en andere heten anders.

Echter, valt mij dit wel op.. hij geeft nu als 'lifetime generation' een 4.4 MWh, terwijl ie twee weken geleden nog op >15 stond. Die laatste is correct, de set wekt een 3MWh op per jaar, en is nu 5 jaar geinstalleerd.

Hebben jullie daar een verklaring voor?

[ Voor 14% gewijzigd door _Apache_ op 23-08-2024 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jenssen
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 12-06 20:47
_Apache_ schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 09:43:
Na de firmware upgrade van de envoy heb ik het eea weer aan de praat. M'n home automation was aardig van de leg, een aantal waardes komen niet meer door, en andere heten anders.

Echter, valt mij dit wel op.. hij geeft nu als 'lifetime generation' een 4.4 MWh, terwijl ie twee weken geleden nog op >15 stond. Die laatste is correct, de set wekt een 3MWh op per jaar, en is nu 5 jaar geinstalleerd.

Hebben jullie daar een verklaring voor?
Klopt de totaalwaarde in Enphase Enlighten nog wel? Die komt waarschijnlijk overeen met de de waarde in de app (die data komt van de cloud).

Ik heb ooit een defecte Envoy gehad, toen klopte het totaal daarna ook niet meer, het totaal zou je dan eigenlijk via APIV4 via Enlighten moeten ontsluiten verwacht ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Nu online

_Apache_

For life.

jenssen schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 14:27:
[...]

Klopt de totaalwaarde in Enphase Enlighten nog wel? Die komt waarschijnlijk overeen met de de waarde in de app (die data komt van de cloud).

Ik heb ooit een defecte Envoy gehad, toen klopte het totaal daarna ook niet meer, het totaal zou je dan eigenlijk via APIV4 via Enlighten moeten ontsluiten verwacht ik?
Daar staat inderdaad 15.22MWh.

K heb dan weer niet zo een zin om dat remote te moeten gaan uitlezen, als ik de data lokaal heb.
Ik maak dan wel een klein rekensommetje, pak ik de laatste waarde van een paar weken terug, en tel daar de dagen sindsdien bij op.

[ Voor 24% gewijzigd door _Apache_ op 23-08-2024 15:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marnie
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10:14
_Apache_ schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 14:44:
[...]

Daar staat inderdaad 15.22MWh.

K heb dan weer niet zo een zin om dat remote te moeten gaan uitlezen, als ik de data lokaal heb.
Ik maak dan wel een klein rekensommetje, pak ik de laatste waarde van een paar weken terug, en tel daar de dagen sindsdien bij op.
Mocht het nog niet bekend zijn:
Via http://homeassistant.local:8123/developer-tools/statistics kan je ongewenste waardes aanpassen.
Zoek op die blz de betreffende sensor, klik op de 'probleem....' link en gebruik eventueel de 'zoek afwijkende waarde' link als die aanwezig is. Voor oplopende waardes zoals kWh kan je de grote afwijkende waarde op 0 zetten, de telling loopt daarna weer ok, je bent alleen dat uur (kWh) kwijt die er het uur daarna automatisch bijkomt. Bijzonder handig als een kWh meting een grote (onbekende) piek vertoon :) .

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chulin
  • Registratie: December 2006
Goedeavond heren/dames:
Aankomende maandag krijg ik een een enphase systeem, ik lees (tenminste probeer ik) topic bij te houden maar ik snap het nog steeds heel erg weinig van 🤣
Enige tips/adviezen voor een een verse enphase eigenaar?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 11:59
@chulin Tegen één van mijn studenten (en ook tegen jou) zou ik zeggen: eerst zelf op onderzoek uitgaan en kom maar terug als je een concrete vraag hebt waar je niet uit komt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 13-06 16:45
chulin schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 20:35:
Goedeavond heren/dames:
Aankomende maandag krijg ik een een enphase systeem, ik lees (tenminste probeer ik) topic bij te houden maar ik snap het nog steeds heel erg weinig van 🤣
Enige tips/adviezen voor een een verse enphase eigenaar?
Begin ook met te lezen in het begin van dit topic (pagina 1). Daar staat al veel beschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chulin
  • Registratie: December 2006
Mooi aan het lezen en begin langzaam wijzer te worden.
Ik wilde oa het systeem aan pvoutput toevoegen… gevonden 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Initial G

Initial G

f.k.a. GKLQuake

Initial G schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 20:32:
[...]

Het ging weer mis nadat ik zat te prutsen om als installateur in te loggen in de "installer" integratie. Wat blijkt de timeout voor de communicatie met de envoy in de configuratie van de integratie is standaard 60s dit was net te kort om te initialiseren. Dit was omdat ik tig grid profiles in de envoy heb en 31 micros (blijkt uit log). Heb hem even op 300s gezet en het werkte wel. Maar de installer integratie heeft dus alle sensors e.d. per micro (zelfs 251 entiteiten in mijn geval) en niet de envoy sensors zoals die ik al jaren bijhoud. Dus ik ben toch maar weer terug naar enphase envoy (DEV). Helaas kunnen de integraties niet tegelijk werken.
Even mezelf corrigeren. De installer versie heeft wel alle data, er was iets mis met mijn HACS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:30
Eddie_ schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 12:51:
Bijzonder dat je je niet kunt aanmelden voor deze cursus. Ik heb deze, nadat ik jouw bericht had gelezen, gelijk gestart en met positief resultaat afgerond.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1I3uEOakLFh6Tj_1AJyg4Tuhago=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kcKe6SbsbyoHDv7y7j7qq04S.png?f=fotoalbum_large

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase (nog niet actief) | 45kWh PylonTech Pelio accu (nog niet actief)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drboneym
Ik merk dat ik toch naar die 5P wil overstappen zelf, iemand zin om een 10T van me over te nemen? In bedrijf gesteld op 7 mei 2024, 56 van de 6.000 gegarandeerde cycli 3T gemaakt. Stuur me een DM hier.

[ Voor 5% gewijzigd door drboneym op 24-08-2024 16:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eddie_
Ik wel maar ik denk niet dat jij mijn prijs acceptabel vindt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
Wacht, de veel interessantere vraag die eronder ligt kunnen jullie wellicht helpen te beantwoorden.

Ik heb zelf een installatiebedrijf en kan de spullen zelf installeren. 5P systeem is inkoop 11% duurder dus niet gigantisch veel.

Situatie:
sinds Pasen nieuw huis

gisteren hebben we de laatste dakpanelen liggen waardoor er ligt
8+8 maal Aiko 460 met IQ8MC ligt,
3+3 maal RECOM 450 op noord/zuid uitbouw pannen met IQ8+
4xRECOM 450 met IQ8+ op platdak noord zuid,
5maal Longi 360 met IQ8+ op schuurtje achter.

Totaal opwek per jaar zal zo'n 10.000kWh zijn

één keer 10T hangen met Metered Envoy, IQ Energy Router met Wallbox zit ik nog te prutsen om het online te krijgen

Vaillant Arotherm Plus 7kW met 270L Itho boiler voor all/electric

Gisteren mijn gasketel eruit gesloopt.

Verwacht verbruik zal ergens tussen de 7500 en 11.000 liggen per jaar denk ik.

Ik handel nu met mijn accu op dynamische prijzen, dat werkt prima, al zal het financieel rendement wat matig zijn.

We hebben nog 3 stuks 10T liggen op de zaak. Nu zit ik te denken of ik misschien ze maar gewoon alle vier bij mezelf installeer. 4 stuks 10T verzadigen namelijk je hoofdzekering van 3x25A met 4800W ofwel 20.8A aan laadvermogen per fase. Je buffer is dan enorm, maar wellicht gepast met een all electric woning?

5P gaat sneller, kan in toekomst laden op onbalans (daar is die wireless 10T gewoon te langzaam voor), maar in principe is mijn hoofdzekering al verzadigd met 3 stuks éénfase 5P, dat is namelijk 3x16A en 15kWh opslag.

Iemand die met me van gedachte wil wisselen?

[ Voor 37% gewijzigd door drboneym op 24-08-2024 17:20 ]

Pagina: 1 ... 21 ... 48 Laatste