Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Tilhorn schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 23:22:
Ik heb 17x Zonnepaneel Monokristallijn Fullblack 380Wp Sunpower 1690x1160x35mm incl.
Enphase IQ7A micro-omvormer en Envoy S-metered.

Als ik de waardes uit de Envoy S-metered "Geïmporteerd uit grid" afzet tegen de waardes uit HomeWizard (P1) "T1+T2" dan kom ik tot verschillen van tussen de 1,5% en 6% wisselend per maand. Terwijl Enphase aangeeft dat de afwijking hooguit 1% zal zijn.

Kan iemand uitleggen hoe dit kan?
Jouw elektriciteitsmeter is een nauwkeurige en geijkte meter, en deze houdt zeer nauwkeurig de import en export bij. Op het display kan je het verbruik in kWh op 3 cijfers achter de komma aflezen.

De Enphase gebruikt twee of meer spoelen die ergens in de meterkast om draden gemonteerd zitten. Maar dit zit natuurlijk nooit kaarsrecht gemonteerd en er zitten ook andere draden in de buurt die invloed hebben op de nauwkeurigheid van de meting. Daardoor wordt doorgaans aangegeven dat deze een nauwkeurigheid hebben van maar 1%.
Daarnaast wordt in de registratie het energieverbruik per 15 minuten afgerond op 0,1 kWh nauwkeurig.

Als je naar een maandoverzicht kijkt, tellen uiteindelijk de afrondingen hard op.
Afgelopen maand had ik volgens Enphase een gridimport van 35,9 kWh terwijl mijn verbruik volgens mijn energieleverancier 40 kWh was. Dat is dus een afwijking van 10%. (Komt waarschijnlijk door de lage getallen waardoor afrondingen hard aan komen.)
Bij de export staat bij mij bij Enphase 521,8 kWh, en mijn energieleverancier geeft 523 kWh aan. Die afwijking is 0,3% wat zeer nauwkeurig is. :)

Kortom: Het lijkt erg op dat je het moet zoeken in de afrondingen van lage getallen, en ook dat de meetspoelen soms toch iets meer afwijking geven dan 1%.
Je zou in de winter nog eens kunnen berekenen of de gridimport dan nauwkeuriger wordt naarmate je meer stroom gaat importeren.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
Microkid schreef op maandag 8 april 2024 @ 18:14:
Kreeg vandaag een mail van Enphase support dat mijn gateway bijgewerkt is van 7.6.127 naar 7.6.358, dit ivm een bug die ik had aangemeld dat de gateway bij 1.2MWh lifetime reset naar 0. Hij staat nu op 1.19, morgen dus eens in de gaten houden :)

[Afbeelding]

Nou, het heeft niet geholpen... vanmorgen de 1.2MWh aangetikt en prompt ging de lifetime weer naar 0...
[Afbeelding]
Met de laatste SW update (Software Version D8.2.4225) van mijn standaard non-metered gateway zie ik dat de Lifetime kWh-en nu wel echt het totaal aangeeft sinds installatie (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo_nl
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-05 09:41
Wrc schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 20:28:
[...]

Ben er nu wel achter dat het aan mijn account ligt. Ik had ooit een installateurs account maar omdat ik een token nodig had heb ik dat toen omgezet aan een eigenaars account. Ik heb nu een tweede DHZ account aangemaakt en als ik daarmee inlog in de toolkit gaat hij de software voor de gateways direct binnen halen.

Daarmee heb ik echter geen toegang tot mijn gateway en als ik weer met mijn eigenaars account in log in de toolkit dan zie ik de gateway software downloads niet meer. Nu kan ik wel het eingenaarschap van mijn installatie overzettten op mijn DHZ account maar wat heeft dat allemaal voor consequenties, waarschijnlijk data uit het verleden kwijt?
Als het goed is niet. De data staat gekoppeld aan je gateway/site. De installer account veranderen veranderd niks aan je data. Je hebt toch je installer app + account nodig om de installer app te bedienen. Dat account moet je installateur zijn (jezelf in dit geval). Ik heb alles dezelfde inlog, installer + eigenaar + gebruiker en dat werkt gewoon.

If something sucks make it better...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo_nl
Eddie_ schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 20:53:
[...]

Wel de kabel om de ferrietring wikkelen. Drie keer linksom en drie keer rechtsom (als vier lukt dan vier keer doen). Dit is wat Enphase Nederland adviseert.

@ealkhasov Da's een document uit 2016!
nergens voor nodig. gewoon 3 fasedraden door de kern heen. Als je eerst kijkt hoeveel storing je hebt en dat ligt boven de bovenste grens dan kun je er 2 of 3 tussen zetten. Indien het dan nog boven de grens zit pas draden er omheen draaien. Dit is vaak niet het geval en erg uniek dus als je zoveel storing hebt. Je kunt dan beter de zooi apart aansluiten van de rest vd meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo_nl
Onbekend schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 20:53:
[...]

Zo te zien is het laatste gedeelte van het versienummer de datum waarop de versie is gebuild in YYMMDD-formaat. Het nummer daarvoor is waarschijnlijk het buildnummer.
Dus bij D8.2.4225.240606, is het build 4225 op datum 6 juni 2024.

Als we een nieuwe versie zouden krijgen met een oplossing van de gevonden problemen, dan zou het laatste getal dit moeten zijn: 2408xx.
klopt maar ik kan nergens de datum van 08.02.86 firmware versie vinden. Dit is wel een nieuwere versie, weigert echter te installeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16:29
JoJo_nl schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 12:32:
[...]

nergens voor nodig. gewoon 3 fasedraden door de kern heen. Als je eerst kijkt hoeveel storing je hebt en dat ligt boven de bovenste grens dan kun je er 2 of 3 tussen zetten. Indien het dan nog boven de grens zit pas draden er omheen draaien. Dit is vaak niet het geval en erg uniek dus als je zoveel storing hebt. Je kunt dan beter de zooi apart aansluiten van de rest vd meterkast.
Ik vind het helemaal prima dat jij dat niet nodig vind. Ik doe het wel zo op advies van Enphase zelf en met mij vele andere installateurs.

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo_nl
Eddie_ schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 13:12:
[...]

Ik vind het helemaal prima dat jij dat niet nodig vind. Ik doe het wel zo op advies van Enphase zelf en met mij vele andere installateurs.
Niemand houd je tegen.. Ik vind dat de meeste installateurs er de ballen verstand van hebben en maar wat doen zonder te weten waar ze mee bezig zijn. Dit ferrietring geval bijvoorbeeld. Weet je wat het precies doet ? En je begrijpt ook dat je met 4 wikkeling en van VD draad een spoel creëert wat A niet toegestaan is al een tijdje en B een eigen elektromagnetisch veld creëert wat onnodig storing geeft op draadloze apparatuur ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Wees gerust ik weet wel wat ferrietringen zijn en wat ze doen. Zijn ze noodzakelijk? Nee, heel vaak niet. Maar baat het niet dan schaad het niet. Ik wil, na een installatie, niet nogmaals bij de klanten komen omdat er geen goede communicatie is in het Enphase systeem en ik daardoor nog ferrietringen moet plaatsen. Het is een stuk voordeliger omdat bij installatie dit al goed uit te voeren.

Werken ze goed? Als je ze juist wikkelt dan wel en kunnen jouw genoemde punten helemaal niet gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
We zijn hier nog druk bezig met zoeken naar mogelijke oplossingen voor wat lastige zaken hier, en ik vind het wel vermakelijk dat we hier inmiddels meer zaken leren over het Enphase systeem dan we ooit dachten :)

Erg specifiek op onze mogelijke situatie gericht, beslist niet algemeen, maar wel informatief.

Inmiddels zijn we hier aan het testen met een opzet waarbij we maar 1 van onze 2 pv-systemen via een ct binnen laten komen op de metered gateway. Het andere pv-systeem hebben we "aangemeld" als van derden :)

De informatie op Enlighten is ietwat de weg kwijt uiteraard, de batterij gedraagt zich anders maar ook wel interessant lijkt het.

We hebben de informatie voor alle elementen van de installatie beschikbaar via aparte kWh-meters, waardoor we wel steeds goede informatie tot onze beschikking hebben.

Voornaamste reden om dit te doen (voor nu?) was dat we gisterenavond, toen de ct van het kleinere pv-systeem helemaal los gekoppeld was van de gateway, we op de ct in de toolkit nog steeds 1,5W opwek zagen. Terwijl het hele betreffende pv-systeem uitgezet was. We dachten even dat we misschien op een onverwachtte plaats onze nachtelijke spookopwek gevonden hadden. Daarom de hele connectie verwijderd, betreffende ct uit de toolkit verwijderd, maar helaas, nog steeds de spookopwek in de avond en nacht.

Het was daarna te laat geworden om het terug te zetten dus hebben we het voot nu zo gelaten. We zoeken vanavond of morgenavond weer door :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo_nl
@Sjamo dat zal waarschijnlijk in de calibratie zitten. Ik denk niet dat het zin heeft om hier tot in de treuren naar te gaan zoeken. Magnetische velden kunnen ook dit soort uitslagen geven. Je zou voor de gein eens kunnen meten wat er tussen de nul en aarde aan spanning zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo_nl
Eddie_ schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 13:52:
Wees gerust ik weet wel wat ferrietringen zijn en wat ze doen. Zijn ze noodzakelijk? Nee, heel vaak niet. Maar baat het niet dan schaad het niet. Ik wil, na een installatie, niet nogmaals bij de klanten komen omdat er geen goede communicatie is in het Enphase systeem en ik daardoor nog ferrietringen moet plaatsen. Het is een stuk voordeliger omdat bij installatie dit al goed uit te voeren.

Werken ze goed? Als je ze juist wikkelt dan wel en kunnen jouw genoemde punten helemaal niet gebeuren.
Je kunt gewoon de signaal meting doen terwijl je daar bent en aan de hand daarvan bepalen of een ring nodig is toch ? Het bij installatie meepakken begrijp ik wel, maar waarom de klant met extra kosten opzadelen als het niet nodig is ? 4x een draad er omheen draaien noem ik niet juist wikkelen. 1x is genoeg en volgens Enphase zou je er meerdere achter elkaar moeten zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo_nl
foutje

[ Voor 98% gewijzigd door JoJo_nl op 13-08-2024 16:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Eddie_
Signaalmeting kan je zeker prima doen maar is een momentopname en bepaald niet voor langere termijn signaalstoringen. En zoals gezegd: baat het niet het schaad ook niet. Flinke aanname van jou dat mijn klanten extra moeten betalen voor die ferrietringen die trouwens volledig fout is. Dit doe ik gratis/service omdat dit vele malen goedkoper is dan een keer terug moeten gaan. Het wikkelen: ik wikkel op de manier zoals de technische mannen van Enphase mij dat hebben verteld. En vanuit de praktijk kan ik je verzekeren dat dit absoluut werkt.

Maar wellicht heb jij meer Enphase installaties gedaan dan ik en kan ik zodoende nog wat van je praktijkervaringen leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 16:23
JoJo_nl schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 16:02:
Je kunt gewoon de signaal meting doen terwijl je daar bent en aan de hand daarvan bepalen of een ring nodig is toch ? Het bij installatie meepakken begrijp ik wel, maar waarom de klant met extra kosten opzadelen als het niet nodig is ? 4x een draad er omheen draaien noem ik niet juist wikkelen. 1x is genoeg en volgens Enphase zou je er meerdere achter elkaar moeten zetten.
Vraag van een relatieve leek: kan het zo zijn dat die ringen ten tijde van installatie niet nodig zijn, maar op een later moment alsnog? Dat zou ook pleiten voor het (voor de zekerheid) altijd bij installatie plaatsen.

Mijn installateur heeft ze niet geplaatst, maar het Enphasesysteem lijkt goed te functioneren, ik zie geen omvormers van de buren (al weet ik niet 100% zeker of die ook Enphase hebben), mijn (al eerder aanwezige) poweline netwerk lijkt niet (significant) slechter te zijn gaan werken, en nu hoop ik maar dat de warmtepomp die in september komt geen roet in het eten gaat gooien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo_nl
Eddie_ schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 16:14:
Signaalmeting kan je zeker prima doen maar is een momentopname en bepaald niet voor langere termijn signaalstoringen. En zoals gezegd: baat het niet het schaad ook niet. Flinke aanname van jou dat mijn klanten extra moeten betalen voor die ferrietringen die trouwens volledig fout is. Dit doe ik gratis/service omdat dit vele malen goedkoper is dan een keer terug moeten gaan. Het wikkelen: ik wikkel op de manier zoals de technische mannen van Enphase mij dat hebben verteld. En vanuit de praktijk kan ik je verzekeren dat dit absoluut werkt.

Maar wellicht heb jij meer Enphase installaties gedaan dan ik en kan ik zodoende nog wat van je praktijkervaringen leren.
Klopt dat is een momentopname, maar zolang er niks in het systeem veranderd verder is dat een goede indicatie. Als er daarna wat veranderd kan de klant dat opnemen met de betreffende installateur. Dat je het gratis doet is aardig. Het zal ongetwijfeld werken, dat zeg ik ook niet. Dat de technische mannen van Enphase je dat verteld hebben staat haaks op wat ze in hun documentatie hebben staan. Wat leren van mij denk ik niet gezien je nogal ontwijkend reageert. Ik probeer je alleen duidelijk te maken dat het onnodig is en elektrotechnisch gezien onzin is om een ferrietring zo te wikkelen. Je bent uiteraard vrij om te vinden en doen wat je goed dunkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo_nl
a2aan schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 16:15:
[...]

Vraag van een relatieve leek: kan het zo zijn dat die ringen ten tijde van installatie niet nodig zijn, maar op een later moment alsnog? Dat zou ook pleiten voor het (voor de zekerheid) altijd bij installatie plaatsen.

Mijn installateur heeft ze niet geplaatst, maar het Enphasesysteem lijkt goed te functioneren, ik zie geen omvormers van de buren (al weet ik niet 100% zeker of die ook Enphase hebben), mijn (al eerder aanwezige) poweline netwerk lijkt niet (significant) slechter te zijn gaan werken, en nu hoop ik maar dat de warmtepomp die in september komt geen roet in het eten gaat gooien...
Zoals gezegd kan het geen kwaad. Op een later moment nodig zijn kan alleen als er iets in de installatie gewijzigd is. Voornamelijk motoren en niet ontstoorde apparaten veroorzaken dit euvel. Een warmtepomp is wel een stoorzender vaak. Je zou het beste kunnen afwachten wat dat doet en na de installatie een geluidstest kunnen doen om te bepalen of deze boven de waardes zit. Je kunt de ringen er ook preventief tussen zetten. Het is maar net waar je voorkeur naar uit gaat. Minder storing geeft een betere verbinding uiteraard, dus in die zin zou ik zeggen zet ze er tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JoJo_nl schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 15:03:
@Sjamo dat zal waarschijnlijk in de calibratie zitten. Ik denk niet dat het zin heeft om hier tot in de treuren naar te gaan zoeken. Magnetische velden kunnen ook dit soort uitslagen geven. Je zou voor de gein eens kunnen meten wat er tussen de nul en aarde aan spanning zit.
0,1 tot 0,2V op onze huis tuin en keukenmultimeter volgens mijn partner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo_nl
Sjamo schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 16:31:
[...]

0,1 tot 0,2V op onze huis tuin en keukenmultimeter volgens mijn partner.
Dat zou de afwijking ten positieve kunnen verklaren, echter het gaat om een negatieve afwijking. Ik gok toch dat het de calibratie is. Deze past in de software de getallen aan om het kloppend te maken.
De voltages zijn netjes en geen reden om er wat aan te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
@JoJo_nl ontwijkend reageren? Je hebt mijn reactie over het wikkelen niet goed gelezen. Nogmaals: 3 tot 4 keer linksom en daarna dezelfde aantallen rechtsom. En ik weet uit praktijkervaring dat dit absoluut helpt. En zoals je al aangeeft (en ik ook) is een ruismeting een momentopname. Waarbij op dat moment "stoorzenders" uit kunnen zijn.

Maar als jouw kennis en kunde op dat gebied ligt dan hou ik mij wel degelijk aanbevolen voor meer kennis.

Tegenwoordig wordt er meer gebruik gemaakt van powerline adapters. Die storen ook zeggen ze, heb dat zelf nog niet bij de hand gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo_nl
Eddie_ schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 16:35:
@JoJo_nl ontwijkend reageren? Je hebt mijn reactie over het wikkelen niet goed gelezen. Nogmaals: 3 tot 4 keer linksom en daarna dezelfde aantallen rechtsom. En ik weet uit praktijkervaring dat dit absoluut helpt. En zoals je al aangeeft (en ik ook) is een ruismeting een momentopname. Waarbij op dat moment "stoorzenders" uit kunnen zijn.

Maar als jouw kennis en kunde op dat gebied ligt dan hou ik mij wel degelijk aanbevolen voor meer kennis.

Tegenwoordig wordt er meer gebruik gemaakt van powerline adapters. Die storen ook zeggen ze, heb dat zelf nog niet bij de hand gehad.
Dat zijn dan 2 magneetjes die elkaar cancellen. Blijft een onnodig iets imo. Ik ben het met je eens dat preventief die ringen installeren geen verkeerde keuze is. Maar ook volgens Enphase is de correcte versie 1x er omheen draaien en indien nodig meerdere ring(en) met dezelfde methode. Ik sta hier ook achter. Persoonlijk ben ik meer van het uittesten dus ik zou beginnen met 1 ring 3 fasedraden en van daaruit uitbreiden. Zolang de verstoring binnen de middenwaarde blijft is er geen reden om er meer tussen te hangen, eventueel met een slag er omheen. Als je dan toch preventief deze wil installeren zou ik gaan voor de versie met 1 ring per fase en 1x omwikkelen. Dit zou het overgrote deel vd storingen uitsluiten.
Powerline adapters in de zin van ? Laptop adapters, motoren, zware belastingen inschakelen, alles met een spoel, niet ontstoorde apparaten geven verstoring. Over het algemeen niet in het frequentie gebied wat de enphase gebruikt. Nieuwe modellen powerline adapters (neem maar ff aan dat je die Lan over powerline bedoeld) gaan via de aardedraad en kunnen geen storing geven die de communicatie verhinderd tussen de enphase apparaten.
De electra maatschappij gebruikt dit ook samen met 3G en 4G om de Meter uit te lezen en boilerschakelingen te schakelen.

[ Voor 16% gewijzigd door JoJo_nl op 13-08-2024 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Voor zover mij bekend: Ferrietringen zelf genereren geen elektromagnetisch veld mits goed gewikkeld. Mocht jij hier anders over denken dan prima. Kan je dit onderbouwen met documentatie dan graag!

V.w.b. wat Enphase zegt over het wikkelen: alle besproken opties hier in dit forum komen voorbij in hun online handleidingen. Dus ga ik er vanuit dat de experts: o.a. Marvin en Erwin van Enphase Nederland zeggen. Die vertellen mij zoals ik het dus doe. In de praktijk is dit gebleken goed te werken. Dus ik blijf dat vooralsnog hanteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo_nl
Eddie_ schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 16:53:
Voor zover mij bekend: Ferrietringen zelf genereren geen elektromagnetisch veld mits goed gewikkeld. Mocht jij hier anders over denken dan prima. Kan je dit onderbouwen met documentatie dan graag!

V.w.b. wat Enphase zegt over het wikkelen: alle besproken opties hier in dit forum komen voorbij in hun online handleidingen. Dus ga ik er vanuit dat de experts: o.a. Marvin en Erwin van Enphase Nederland zeggen. Die vertellen mij zoals ik het dus doe. In de praktijk is dit gebleken goed te werken. Dus ik blijf dat vooralsnog hanteren.
Ringen zelf niet nee, de bedrading in een rondje draaien wel. Maargoed ik heb er wel genoeg van zo. Je blijft de methode hanteren ergo mijn punt van afwijkend reageren. Agree to disagree dan maar he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wrc
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 08-06 20:23

Wrc

JoJo_nl schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 12:24:
[...]

Als het goed is niet. De data staat gekoppeld aan je gateway/site. De installer account veranderen veranderd niks aan je data. Je hebt toch je installer app + account nodig om de installer app te bedienen. Dat account moet je installateur zijn (jezelf in dit geval). Ik heb alles dezelfde inlog, installer + eigenaar + gebruiker en dat werkt gewoon.
..Ik heb alles dezelfde inlog, installer + eigenaar + gebruiker..

Ben wel benieuwd hoe je alles op 1 en dezelfde inlog kan hebben.
Maar goed, advies is dus om eigenaarschap over te zetten op mijn nieuwe DHZ account begrijp ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo_nl
Wrc schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 16:58:
[...]

..Ik heb alles dezelfde inlog, installer + eigenaar + gebruiker..

Ben wel benieuwd hoe je alles op 1 en dezelfde inlog kan hebben.
Maar goed, advies is dus om eigenaarschap over te zetten op mijn nieuwe DHZ account begrijp ik.
Gewoon inloggen met dezelfde login of eenzelfde login apart. Dat herinner ik me niet meer, excuus.
Ja je kunt de installateur/beheerder gewoon overzetten. Het eigenaar/gebruiker account overzetten heb ik nog niet geprobeerd dus daar kan ik niet veel over zeggen. Theoretisch zou de data gewoon over moeten gaan gezien stel je verhuist en de nieuwe bewoner wil de installatie overnemen dat dat gewoon zou moeten gaan. De data zit gekoppeld aan de site en gateway. Vandaar je ook bij een gateway vervanging dit via een procedure moet doen. Daarbij is bij mij geen data verloren gegaan iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
  • Laatst online: 16:23
JoJo_nl schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 16:56:
Ringen zelf niet nee, de bedrading in een rondje draaien wel.
@JoJo nl & @Eddie_ Zit jullie 'onenigheid' in het verschil tussen alle wikkelingen in dezelfde richting draaien (dan krijg je een spoel), en de wikkelingen in beide richtingen draaien (geen spoel meer)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo_nl
a2aan schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 17:14:
[...]

@JoJo nl & @Eddie_ Zit jullie 'onenigheid' in het verschil tussen alle wikkelingen in dezelfde richting draaien (dan krijg je een spoel), en de wikkelingen in beide richtingen draaien (geen spoel meer)?
Zo ongeveer. Meer in het onnodig veel wikkeling en beide richtingen zijn 2 spoelen die elkaar cancellen. Ik was er al klaar mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:42
Ach, wat maakt het nu uit, de een doet het zus en de andere zo. Als het voor beide werkt, prima toch? :)
Toen ze bij mij erom werden gedaan zei de elektricien dat ze helemaal niet meer gewikkeld mochten worden ivm aanpassing in de richtlijnen. Na enig aandringen heeft ie ze drie rondjes gedaan maar het liefst wilde hij ze enkel er doorheen steken en helemaal niet wikkelen.
Maar het heeft wel geholpen, dus ook met slechts drie keer wikkelen 1 kant op schijnt het effect te hebben.

Grote Enphase topicIQ Gateway lokaal uitlezenPVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo_nl
Pazo schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 17:20:
Ach, wat maakt het nu uit, de een doet het zus en de andere zo. Als het voor beide werkt, prima toch? :)
Toen ze bij mij erom werden gedaan zei de elektricien dat ze helemaal niet meer gewikkeld mochten worden ivm aanpassing in de richtlijnen. Na enig aandringen heeft ie ze drie rondjes gedaan maar het liefst wilde hij ze enkel er doorheen steken en helemaal niet wikkelen.
Maar het heeft wel geholpen, dus ook met slechts drie keer wikkelen 1 kant op schijnt het effect te hebben.
Ja precies dat dus. Het werkt allemaal dat is het punt niet zozeer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BigEagle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-06 22:49
Als je alle wikkelingen 1 kant op legt kunnen ze ook gaan brommen hierdoor. 3 à 4 keer de ene en daarna de andere kant op heft dit op en ontstoord (uit eigen ervaring bij mijzelf en diverse klanten inmiddels).

Mijn ervaring is dat 1x door een ferrietring niet werkt tegen ontstoring. Maar als andere daar andere ervaringen mee hebben prima...

[ Voor 24% gewijzigd door BigEagle op 13-08-2024 19:01 ]

Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo_nl
Enphase geeft aan dat je er dan meerdere achter elkaar moet zetten. De ene kant heft de andere op in het geval van tegenovergestelde wikkelingen. De meeste installaties hoeven niet ontstoord te worden is mijn ervaring. Als het zo erg stoort dat 1 ring niet afdoende is dan kijk ik liever naar wat de storing veroorzaakt. Daar dan een ontstoringscondensator tussen zetten werkt doorgaans wel goed genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Je blijft hier wel op doorgaan (ja, ik ook). Waar geeft Enphase aan dat je er dan meerdere achter elkaar moet plaatsen? Kun je linken naar de betreffende recente documenten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JoJo_nl
https://www.solar-bouwmar...-filter-ferriet-ring.html
hier hebben ze het over 5x doorsteken zelfs en ze niet preventief te plaatsen.
https://resources-pcb-cad...&_x_tr_hl=nl&_x_tr_pto=rq
werking van een ferrietring
https://enphase.com/nl-nl...er-snelle-installatiegids
emi lijnfilter. een betere optie
https://support.enphase.c...tall-ferrite-toroid-rings
betreffende document waar ik op doelde.

Mag ik er nu klaar mee zijn ? Ik word er een beetje moe van.
edit: het is dus zaak de ferrietring zo nauw mogelijk te hebben. meerdere achter elkaar verzwakken het stoorsignaal beter. meer wikkelingen maakt geen moer uit behalve dat het storing geeft in het laagfrequent gebied, wat je dus niet wilt gezien daar de enphase opereert. daarbij zetten ze om in warmte wat je niet wil. en voor de rest : doe een opleiding en leer hoe dingen werken die je gebruikt.
Zoek als eerste naar spoelen in de meterkast en haal die er uit (opgedraaide draden dus). Verwijder alle overbodige lengtes. Verwijder tie-raps. Verwijder overbodige lengte in CT kabels. Zorg dat er niet teveel draden tegen mekaar aan liggen. kijk dan nog een keer naar de storing. schakel alles af en dan aan om de verstoorder te vinden , hang daar een EMI filter of ontstoringscondensator aan.
en nu wil ik er niks meer over zeggen want ik ben t zat |:(

[ Voor 40% gewijzigd door JoJo_nl op 13-08-2024 20:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sir_knudde
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16:20
Dan zal ik me er nog even mee bemoeien 😁, want ik heb de ringen eens nagemeten:
Ring met 3 windingen linksom en dan nog eens 3 windingen, die alleen rechtsom leken…
Dat registreert als een weerstand, en met 6mm2 niet eens een grote.
Opnieuw 3 wikkelingen en daarbij de vuistregel toegepast: rechterhand, als de windingen meelopen met de vingers, gaat het magnetisch veld met de duim omhoog.
De tweede set van 3 andersom gewikkeld, zodat dit veld ook omhoog gaat. Daardoor vormt het magneetveld een weerstand tegen hoogfrequente signalen, omdat dat veld niet zo snel van sterkte verandert als de stroomrichting en voila: het meet als een spoel van een paar mH.
Mijn meterkast zit veel te vol voor meerdere ringen en er komt vast een nieuwe schakelende voeding of ledlamp bij die stoort. Dus dit leek mij de beste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo_nl
correct. het frequentie beslag dat enphase inneemt is 105 tot 115khz dus wat heeft het voor zin hoogfrequent te filteren? niks dus. Heeft het zin laagfrequent storing te veroorzaken? nee. heeft het zin een spoel te creëren ook al is t laagvermogen ? nee dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eddie_
Tuurlijk mag je er klaar mee zijn. Ben ik ook wel. Want je hebt nog geen enkel, recent, document van Enphase laten zien over het gebruik van ferrietringen.

Uit je eerste link, die trouwens niet van Enphase is:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/252094/files/180782576/enphase-data-filter-ferriet-ring.jpg

Uiteraard is een EMI lijnfilter nog beter maar ook een veel duurdere oplossing.

Je vierde link laat helaas geen datum zien maar dit komt ook uit een ouder document. En zoals gezegd kan je van elke oplossing, hier aangedragen, technische documentatie op internet vinden (van Enphase zelf).

Los daarvan maak ik gebruik van Epcos ferrietringen met een magnetische permeabiliteit van 6000, dus uitermate geschikt voor het Enphase systeem:
Ferrietringen met een magnetische permeabiliteit van 6000 zijn effectief in het dempen van elektromagnetische interferentie (EMI) over een breed frequentiebereik, maar ze zijn vooral nuttig in het lagere tot middelhoge frequentiebereik. Dit bereik ligt doorgaans tussen tientallen kilohertz (kHz) en enkele honderden megahertz (MHz).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 11:10
JoJo_nl schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 20:30:
correct. het frequentie beslag dat enphase inneemt is 105 tot 115khz dus wat heeft het voor zin hoogfrequent te filteren? niks dus. Heeft het zin laagfrequent storing te veroorzaken? nee. heeft het zin een spoel te creëren ook al is t laagvermogen ? nee dus.
Het dempt het hoog-frequent signaal van buitenaf, zodat de Gateway het signaal vd micro’s zonder storing kan opvangen.
Maarrr, wij gebruiken ze al jaren niet meer. Bij de M250 micro’s nog wel, maar sinds de IQ7 serie nietmeer nodig gehad….en dan zijn we toch een paar duizend Enphase installaties verder. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo_nl
Eddie_ schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 20:31:
Tuurlijk mag je er klaar mee zijn. Ben ik ook wel. Want je hebt nog geen enkel, recent, document van Enphase laten zien over het gebruik van ferrietringen.

Uit je eerste link, die trouwens niet van Enphase is:
[Afbeelding]

Uiteraard is een EMI lijnfilter nog beter maar ook een veel duurdere oplossing.

Je vierde link laat helaas geen datum zien maar dit komt ook uit een ouder document. En zoals gezegd kan je van elke oplossing, hier aangedragen, technische documentatie op internet vinden (van Enphase zelf).

Los daarvan maak ik gebruik van Epcos ferrietringen met een magnetische permeabiliteit van 6000, dus uitermate geschikt voor het Enphase systeem:
Ferrietringen met een magnetische permeabiliteit van 6000 zijn effectief in het dempen van elektromagnetische interferentie (EMI) over een breed frequentiebereik, maar ze zijn vooral nuttig in het lagere tot middelhoge frequentiebereik. Dit bereik ligt doorgaans tussen tientallen kilohertz (kHz) en enkele honderden megahertz (MHz).
Die eerste link is zoals je vast wel begrijpt onzin praat.
Een link van Enphase geeft geen vaststaand bewijs dat iets daadwerkelijk zo is.
Je ferrietring is prima idd en een betere dan die van enphase.
Laatste wat ik er over wil zeggen: je mist het punt en probeert nog steeds je ferrietring gebruik goed te praten. Kijk eens naar waar het om gaat ipv punten te vinden waar je me op kan pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo_nl
WillemP22 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 20:37:
[...]

Het dempt het hoog-frequent signaal van buitenaf, zodat de Gateway het signaal vd micro’s zonder storing kan opvangen.
Maarrr, wij gebruiken ze al jaren niet meer. Bij de M250 micro’s nog wel, maar sinds de IQ7 serie nietmeer nodig gehad….en dan zijn we toch een paar duizend Enphase installaties verder. ;)
Ze hebben het nodige veranderd in de modules ja. Hoogfrequent storing heeft de enphase (nieuwe generatie sowieso niet) geen last van gezien 105-115khz signaal. idem, wij leggen hele parken vol met honderden panelen tot kleinverbruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Eddie_ schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 13:52:

Hier geef ik toch duidelijk aan dat ze niet noodzakelijk zijn? Wel dat het voor kan komen dat ze problemen voorkomen. En nogmaals ik heb dit in de praktijk zelf mee gemaakt. Gebeurd niet veel maar toch. Jij zegt telkens dat Enphase aangeeft dat de kabels alleen maar door de ferrietringen hoeft te gaan. Tot nu toe heb ik daar geen recent Enphase document van gezien.

@WillemP22 Interessant, hoe zit dat met meerdere Enphase systemen bij buren (en geen ferrietringen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo_nl
Je zet ze er toch in? om problemen te voorkomen. Dus kennelijk zijn ze noodzakelijk voor je. een recent document ga je ook niet vinden want er is niks veranderd.
zolang buren een moderne meter met ingebouwd filter hebben heb je geen last van ze. daarom oa willen ze af van die oude meters en ze willen het netwerk monitoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
Eddie_ schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 20:46:
[...]

Hier geef ik toch duidelijk aan dat ze niet noodzakelijk zijn? Wel dat het voor kan komen dat ze problemen voorkomen. En nogmaals ik heb dit in de praktijk zelf mee gemaakt. Gebeurd niet veel maar toch. Jij zegt telkens dat Enphase aangeeft dat de kabels alleen maar door de ferrietringen hoeft te gaan. Tot nu toe heb ik daar geen recent Enphase document van gezien.

@WillemP22 Interessant, hoe zit dat met meerdere Enphase systemen bij buren (en geen ferrietringen)?
Dat komt inderdaad heel soms voor. Cross-talk noemen ze dat bij Enphase. De verkeerde micro’s kun je uit het systeem halen in Enlighten manager. Dat is eenmalig, tenzij de eigenaar op de scan-knop drukt op de gateway…dan wil er nog wel eens 1 terug komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eddie_
Ik had bij één klant twee Enphase systemen geïnstalleerd. Elk op een eigen subkast. Het ene systeem zo'n 70 meter van de hoofdkast en het andere systeem (de andere kant op) zo'n 40 meter. De betreffende installateur was destijds even "vergeten" de ferrietringen te plaatsen. Dit systeem bleef dan ook foutmeldingen genereren over micro's die niet communiceerden. Dan zag systeem 1 weer een (of meerdere) micro's van systeem 2 (nooit andersom eigenlijk). Van alles op afstand geprobeerd. Hulp ingeschakeld van Enphase. Ook zij van alles geprobeerd. Wel af en toe een verbetering maar dan ineens weer problemen. Ik ben toen ter plekke gegaan om de installatie nog eens goed te controleren. Zag de missende ferrietringen en heb deze toen geplaatst. Vanaf dat moment werkt het systeem top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
Eddie_ schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 14:24:
Ik had bij één klant twee Enphase systemen geïnstalleerd. Elk op een eigen subkast. Het ene systeem zo'n 70 meter van de hoofdkast en het andere systeem (de andere kant op) zo'n 40 meter. De betreffende installateur was destijds even "vergeten" de ferrietringen te plaatsen. Dit systeem bleef dan ook foutmeldingen genereren over micro's die niet communiceerden. Dan zag systeem 1 weer een (of meerdere) micro's van systeem 2 (nooit andersom eigenlijk). Van alles op afstand geprobeerd. Hulp ingeschakeld van Enphase. Ook zij van alles geprobeerd. Wel af en toe een verbetering maar dan ineens weer problemen. Ik ben toen ter plekke gegaan om de installatie nog eens goed te controleren. Zag de missende ferrietringen en heb deze toen geplaatst. Vanaf dat moment werkt het systeem top.
Goed om te weten dat storingen van die aard wel daarmee opgelost kunnen worden. Zijn wel flinke lengtes, die komen bij ons niet of maar zelden voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pano001
  • Laatst online: 02-10-2024
https://techpulse.be/nieu...ase-zonnepanelen-ontdekt/

Iemand dit al gezien? Waar kan ik zien welke versie ik heb? en waar staat de laatste versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unconnected
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:31
Pano001 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 15:10:

Iemand dit al gezien? Waar kan ik zien welke versie ik heb? en waar staat de laatste versie?
we hadden het er toevallig over in dit topic: [Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica

samenvatting: hoe je kan updaten weet ik nu nog niet en ik zit nog op een versie van Juni vorig jaar. Dit kan je zien door in te loggen op de Envoy-S gateway met een token.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo_nl
unconnected schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 15:24:
[...]

we hadden het er toevallig over in dit topic: [Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica

samenvatting: hoe je kan updaten weet ik nu nog niet en ik zit nog op een versie van Juni vorig jaar. Dit kan je zien door in te loggen op de Envoy-S gateway met een token.
Schijnbaar met de toolkit. Jouw versie heeft sowieso een update. Update de toolkit app en downloads er in en volg dan de hier iets voor genoemde procedure in pdf formaat. Ik ben wel benieuwd of het dan wel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo_nl
Nog ff een keer geprobeerd, maar niks..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cXcWgn1KndNpVg3rZlGmsrZolak=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HH448L85QyiRpnfyI5iA9ISU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Leuke vertaling van 'provisioned' 🤔

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Pano001 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 15:10:

Dat is toch hetzelfde als: nieuws: Onderzoekers konden beheer Enphase-zonnepanelen overnemen via zes kwe...?

[ Voor 17% gewijzigd door kdekker op 14-08-2024 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberbot
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-04 23:06
Hoi allemaal,

Vandaag heb ik mijn batterij laten installeren, maar nadat de installateur klaar was, kreeg ik een waarschuwing dat mijn micro-omvormers niet werken en een “niet rapporterend” foutmelding geven. De installateur zei dat dit minstens een dag zou duren. Klopt dit, of is het een fout van hun kant? Het is inmiddels een dag later, en hoewel de micro-omvormers vanochtend online kwamen, zijn ze nu weer offline.

Jullie advies wordt gewaardeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
cyberbot schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 18:44:
Hoi allemaal,

Vandaag heb ik mijn batterij laten installeren, maar nadat de installateur klaar was, kreeg ik een waarschuwing dat mijn micro-omvormers niet werken en een “niet rapporterend” foutmelding geven. De installateur zei dat dit minstens een dag zou duren. Klopt dit, of is het een fout van hun kant? Het is inmiddels een dag later, en hoewel de micro-omvormers vanochtend online kwamen, zijn ze nu weer offline.

Wij hebben hier vorige week vrijdag (avond) onze batterij geinstalleerd hier. Toen de installatie klaar was en de stroom kwam er weer op, waren de panelen al uit.

Wij hebben 2 pv-systemen van Enphase met een eigen gateway. 1 van de 2 systemen startte de ochtend er na op met een storing. Het lampje van power was rood, terwijl dat normaal alleen is wanneer er geen licht meer is buiten. De opbrengst was 0, dan hadden we een seconde of 5 een lage opbrengst, en dan was de opbrengst weer 0. Ergens in de loop van de ochtend is dat hier "spontaan" opgelost, en we hebben na de tijd geen problemen meer gehad met de pv-systemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-06 13:01
Hoi allemaal,

Je installateur bellen. Je hebt betaald voor installatie dus ook voor nazorg. Nu niet zelf gaan lopen prutsen dus.

[ Voor 6% gewijzigd door Panzer_V op 14-08-2024 19:14 ]

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:05
Panzer_V schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 19:13:
[...]

Je installateur bellen. Je hebt betaald voor installatie dus ook voor nazorg. Nu niet zelf gaan lopen prutsen dus.
Eensch. Ik vraag me ook af of je van te voren je verwachtingen kunt kenbaar maken/afdwingen zodat bij bijvoorbeeld profiel “0 op de meter” voor een batterij ook voor iedereen duidelijk is hoe het systeem zich gaat gedragen/zou moeten gaan gedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo_nl
Boeryepes schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 16:28:
[...]

Leuke vertaling van 'provisioned' 🤔
Ach ja. En het ergste is nog dat er mensen zijn die zweren bij hun documenten en ze op de letter volgen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo_nl
Hoi allemaal,

Het duurt 24 uur draaien voordat alles op 'groen' staat. Gewoon afwachten. Het ligt er ook aan welk profiel je hebt gekozen en of de productie aangezet is. Geef het minstens 2 dagen dan zal het wel goed komen.

• cyberbot
JoJo_nl schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 21:17:
[...]

Het duurt 24 uur draaien voordat alles op 'groen' staat. Gewoon afwachten. Het ligt er ook aan welk profiel je hebt gekozen en of de productie aangezet is. Geef het minstens 2 dagen dan zal het wel goed komen.
Wat bedoel je met welke productie?
Ik ben de profielen aan het testen en het verschil tussen eigen gebruik en andere opties aan het onderzoeken. Welke optie wordt aangeraden, weet ik nog niet. Ik wil ’s avonds gebruik kunnen maken van de opgeladen batterij, enzovoort.

• Eddie_
Heb je nog steeds een foutmelding in de communicatie? En kun je controleren of ze wel produceren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Sjamo schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 08:27:
Bij ons valt wat de Enphase 3t batterij doet erg tegen. Ik heb eigenlijk het plan contact op te nemen met de support om te vragen of iets niet klopt.

Vanochtend om 8 uur was er al een verbruik van 0,24 kWh. Normaal zonder batterij was dat rond de 0,8kWh geweest.

Met de batterij houden we een vrij hoog continu verbruik.

De batterij reageert vrij traag op wisselingen in verbruik, ook tijdens laden. Aanpassen duurt tot 6 a 7 seconden. Omdat laden start bij erg weinig opwek maakt deze trage reactie dat we door het opladen van de batterij juist extra verbruik krijgen.

Zowel gisteren als vandaag zien we los van een continu vrij hoog verbruik, een moment dat voor ons echt niet duidelijk is. Een verbruik in huis dusdanig dat er een duidelijke piek zichtbaar is (gisteren magnetron 7min), en dit verbruikt wordt niet door de batterij gedekt. Bij de batterij is ook een piek zichtbaar, maar de verkeerde kant op. Het leveren van de batterij zakt dan tot 0 waardoor het volledige verbruik van zo'n moment als verbruik telt, dus zelfs het verbruik dat eerder nog uit de batterij kwam.
Erg irritant.

Dit is wat mij betreft onacceptabel slecht en beslist niet wat ik had verwacht.

Gisteren was ons verbruik 0,6kWh. Zonder batterij en met een vergelijkbaar verbruik in huis, zou ons verbruik rond de 2kWh zijn geweest. Dat betekent dat we nog steeds een derde tot een vierde van ons verbruik overhouden. Bij zo'n bedrag verwacht ik meer.
Onze huidige status als gebruiker van de nieuwe batterij 3t:

Als grote lijn vond ik het logisch dat er mbt het gebruik van de batterij wat zou veranderen in de eerste week. Dat omdat het een batterij is die al ruim een jaar van de stroom af is, en die weer in conditie moet komen? En bovendien acht ik het mogelijk dat Enphase de eerste dagen gebruikt voor updates of controle, en dat er misschien automatisch nog dingen zouden veranderen. Zoals de omvormers van de pv-installatie het vaak weer gaan doen na een dag of enkele dagen in storing.

Ik weet niet of de software in een Enphase omvormer voor batterij ook een soort zelflerende functie heeft.

Wat opvalt is.

1, het verbruik/het te weinig leveren op een betrekkelijk rustig moment als de nacht, is er nog, maar is minder geworden. Afname in de nacht, de eerste 8 uur, was de eerste dagen ongeveer 30W, het is nu ongeveer 17W. Bijna gehalveerd.

2, de trage reactie is nog hetzelfde. Op zich ben ik er niet blij mee maar het was niet het grootste probleem. Waar het wel een probleem was, bij het laden bij eigen opwek, daar hebben we nu door een aanpassing in de installatie minder een probleem. Het voornaamste probleem was dat de batterij bij het laden van eigen opwek erg overschiet, en traag reageert. Daardoor kregen we bij het laden juist relatief veel afname waar dat zonder de batterij 0 zou zijn geweest. Dat was frustrerend om te zien.

Doordat we nu de opwek van onze kleine pv-installatie niet meer als opwek laten binnenkomen op de metered gateway die de batterij regelt, houdt de batterij geen tekening met deze opwek en heeft daarmee dus een soort veiligheidsmarge waardoor bij voldoende opwek geen extra afname meer gecreëerd wordt. Dit werkt goed zolang de extra ruimte niet wordt opgesoupeerd door het standaard verbruik op die fase (dus bij erg weinig opwek) of bij erg veel verbruik algemeen waardoor de extra ruimte wegvalt (bijvoorbeeld verbruik airco).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YwF89jW1CmgJbPi240kBf3jrUAE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AdKGr8H9m7qquHQpdKhaZ2gX.jpg?f=fotoalbum_large

3, het incidenteel missen van, of liever het verkeerd reageren op verbruik, is gebleven. We kunnen geen logica ontdekken hier in. Soms is het een klein hupje van 50W, soms een forse piek van meerdere minuten (bijvoorbeeld magnetrongebruik), maar wij kunnen geen logica of ritme vinden in het optreden er van.
Omdat het maar een enkele keer voor komt, en dan nog vaak maar op een laag verbruik, hebben we daar geen moeite mee. Soms er naar blijven kijken komt puur voort uit nieuwsgierigheid.
Hierbij de screenshots van 2 verschillende gevallen. De batterij plus hoofd-pv staan op fase 1, kleine pv staat op fase 2.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aSiiKoIzmGcoAfz9ILqvaYOlFR0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WQ4IxRYDnHuaw6RHsLNULG50.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L9o14Dlvma5RhF5h6xjj_UcxbaU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zdcrZZSqKHTzJuEhzLpaWE5u.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y_OZhsj8-aF4xGLALQ_ngo8TqKs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XWNmNhyiK5E3IucCJWqx9Q29.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/95RHJfW6K1K9kC2GwGvohGRkl3E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/07mcPrgUNwlkR8n1AacdhwDY.jpg?f=fotoalbum_large

Sinds een paar dagen is het stand by verbruik (bijv verbruik wanneer volgeladen en bij voldoende opwek voor verbruik huis, stabiel afgenomen van rond de 10 a 11W tot 5 a 6W ongeveer. Dat valt me reuze mee. Ik had eerlijk gezegd meer verwacht.

Ik heb vandaag het totale verlies uitgerekend tot nu toe, en ook dat valt me erg mee.
Lifetime charged (vanaf eerste keer 100% vol) 13,4kWh, lifetime discharged 11,9kWh. Totale verlies over de eerste 5 dagen 1,5kWh, oftewel tot nu toe een rendement van bijna 89%?
Ik zou daar tevreden mee zijn, blij mee zijn. Over een poosje reken ik het weer uit. Benieuwd of het nog gaat veranderen. Gezien het veranderde laadgedrag de laatste dag, dagen sluit ik niet uit dat het verlies nog iets minder gaat worden.

• Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:01
Hier even klein vraag omtrent gemiddelde opwek in de winter maanden.
Ik weet het is koffiedik kijken want elk dak is anders.
Ik stel de vraag om een berekening te maken wat mijn terugverdientijd is van een diy 2,5kwh thuisbatterij om mijn nacht sluipverbruik van 1,5kwh te dekken en of het in de winter ook te behalen is.
Aangezien ik pas sinds Maart 24 mijn pv heb laten aanleggen weet ik nog geen cijfers voor de winter.

Mijn opstelling:
  • Oost/west 51graden
  • 8x 420wp met iq8+ op Oost
  • 11x 420wp met iq8+ op west
Totaal iets meer als 8000wp en totaal geen schaduw inval

bvd

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
Siewert schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 21:08:
Ik stel de vraag om een berekening te maken wat mijn terugverdientijd is van een diy 2,5kwh thuisbatterij om mijn nacht sluipverbruik van 1,5kwh te dekken en of het in de winter ook te behalen is.
Aangezien ik pas sinds Maart 24 mijn pv heb laten aanleggen weet ik nog geen cijfers voor de winter.

Mijn opstelling:
  • Oost/west 51graden

bvd
Heb even jouw gegevens ingevoerd, zie pvcalc
Onderin de verwachte maand opbrengsten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marnie
  • Registratie: November 2016
  • Nu online
Siewert schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 21:08:

Mijn opstelling:
  • Oost/west 51graden

bvd
Hieronder even snel mijn enphase kwh % maand tov jaaropbrengsten geplakt. Ik heb een oost/west opstelling.
Als je de opbrengst van een zomermaand weet kan je de wintermaand berekenen. Gezien de grote variatie, de zon is niet constant, blijft een berekening een grove benadering van te verwachten opbrengst.

2021 Zonnepanelen %/jr
jan 1,9%
feb 4,3%
mrt 7,8%
apr 13,0%
mei 13,2%
jun 16,5%
jul 14,1%
aug 12,0%
sep 8,5%
okt 5,1%
nov 2,2%
dec 1,3%
jaar 100,0%

2022 Zonnepanelen %/jr
jan 1,4%
feb 3,1%
mrt 9,1%
apr 10,7%
mei 12,8%
jun 13,9%
jul 14,7%
aug 14,9%
sep 9,5%
okt 6,0%
nov 2,7%
dec 1,4%
jaar 100,0%

2023 Zonnepanelen %/jr
jan 1,7%
feb 3,9%
mrt 6,8%
apr 11,3%
mei 14,7%
jun 17,1%
jul 14,0%
aug 12,5%
sep 10,6%
okt 4,5%
nov 2,2%
dec 0,9%
jaar 100,0%

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberbot
Eddie_ schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 14:22:
Heb je nog steeds een foutmelding in de communicatie? En kun je controleren of ze wel produceren?
Ja, helaas is er een communicatie fout, en ik hoor dat het langer dan 24 uur duurt. De status van de batterij is niet geüpdatet en het rode lampje knippert. De micro-omvormers zijn nu al 3 dagen offline. Ik krijg te horen dat ik 24 uur, soms zelfs 48 uur, moet wachten,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:01
@Rouske @marnie Thx, die tool kende ik nog niet.
Maar output komt aardig overeen met mijn huidige opwek.
Dus de winter zal het zelfde verhaal zijn.
En maakt mij een hoop duidelijk, en kan als er niemand thuis is de accu wel vol krijgen te opzichte van de zomer maar 1x en in de zomer zeker 3x.
Waarvan 1 lading de nacht dekt en 2 ladingen pieken kan opvangen op bewolkte dagen.
Dus heb de onderdelen besteld en gaan het beleven.

Thx

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvandenBrand
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 07:22
Sjamo schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 15:54:
[...]

Onze huidige status als gebruiker van de nieuwe batterij 3t:

Als grote lijn vond ik het logisch dat er mbt het gebruik van de batterij wat zou veranderen in de eerste week. Dat omdat het een batterij is die al ruim een jaar van de stroom af is, en die weer in conditie moet komen? En bovendien acht ik het mogelijk dat Enphase de eerste dagen gebruikt voor updates of controle, en dat er misschien automatisch nog dingen zouden veranderen. Zoals de omvormers van de pv-installatie het vaak weer gaan doen na een dag of enkele dagen in storing.

Ik weet niet of de software in een Enphase omvormer voor batterij ook een soort zelflerende functie heeft.

Wat opvalt is.

1, het verbruik/het te weinig leveren op een betrekkelijk rustig moment als de nacht, is er nog, maar is minder geworden. Afname in de nacht, de eerste 8 uur, was de eerste dagen ongeveer 30W, het is nu ongeveer 17W. Bijna gehalveerd.

2, de trage reactie is nog hetzelfde. Op zich ben ik er niet blij mee maar het was niet het grootste probleem. Waar het wel een probleem was, bij het laden bij eigen opwek, daar hebben we nu door een aanpassing in de installatie minder een probleem. Het voornaamste probleem was dat de batterij bij het laden van eigen opwek erg overschiet, en traag reageert. Daardoor kregen we bij het laden juist relatief veel afname waar dat zonder de batterij 0 zou zijn geweest. Dat was frustrerend om te zien.

Doordat we nu de opwek van onze kleine pv-installatie niet meer als opwek laten binnenkomen op de metered gateway die de batterij regelt, houdt de batterij geen tekening met deze opwek en heeft daarmee dus een soort veiligheidsmarge waardoor bij voldoende opwek geen extra afname meer gecreëerd wordt. Dit werkt goed zolang de extra ruimte niet wordt opgesoupeerd door het standaard verbruik op die fase (dus bij erg weinig opwek) of bij erg veel verbruik algemeen waardoor de extra ruimte wegvalt (bijvoorbeeld verbruik airco).

[Afbeelding]

3, het incidenteel missen van, of liever het verkeerd reageren op verbruik, is gebleven. We kunnen geen logica ontdekken hier in. Soms is het een klein hupje van 50W, soms een forse piek van meerdere minuten (bijvoorbeeld magnetrongebruik), maar wij kunnen geen logica of ritme vinden in het optreden er van.
Omdat het maar een enkele keer voor komt, en dan nog vaak maar op een laag verbruik, hebben we daar geen moeite mee. Soms er naar blijven kijken komt puur voort uit nieuwsgierigheid.
Hierbij de screenshots van 2 verschillende gevallen. De batterij plus hoofd-pv staan op fase 1, kleine pv staat op fase 2.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Sinds een paar dagen is het stand by verbruik (bijv verbruik wanneer volgeladen en bij voldoende opwek voor verbruik huis, stabiel afgenomen van rond de 10 a 11W tot 5 a 6W ongeveer. Dat valt me reuze mee. Ik had eerlijk gezegd meer verwacht.

Ik heb vandaag het totale verlies uitgerekend tot nu toe, en ook dat valt me erg mee.
Lifetime charged (vanaf eerste keer 100% vol) 13,4kWh, lifetime discharged 11,9kWh. Totale verlies over de eerste 5 dagen 1,5kWh, oftewel tot nu toe een rendement van bijna 89%?
Ik zou daar tevreden mee zijn, blij mee zijn. Over een poosje reken ik het weer uit. Benieuwd of het nog gaat veranderen. Gezien het veranderde laadgedrag de laatste dag, dagen sluit ik niet uit dat het verlies nog iets minder gaat worden.
Ik heb zelf ook een Enphase-systeem maar nog geen batterij. Zie dat je de zaak monitort via de HomeWizard app? Ik heb dat ook geprobeerd maar bij mij lijkt de opbrengst van de zonnepanelen (zoals gerapporteerd in de HomeWizard) licht tijdsverschoven te zijn tov de P1 meter van HomeWizard.

Hierdoor krijg ik (net als jij rapporteert) allemaal rare positieve/negatieve pieken op verkeerde plekken. Via diverse fora ben ik er achter gekomen dat dit komt omdat de data die HomeWizard binnenhaalt een veel lagere frequentie heeft (bv 1x per minuut) dan de P1-meter. Zelf heb ik de Enphase-koppeling in HomeWizard daarom maar weer weggehaald.

Wat ik dus dacht: zou wat jij ziet ook hierdoor komen? Je zou dit kunnen checken door naar de Enphase app te kijken. Daar gaat het bij mij wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Laatst online: 10-06 13:01
JvandenBrand schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 07:35:
[...]

Ik heb zelf ook een Enphase-systeem maar nog geen batterij. Zie dat je de zaak monitort via de HomeWizard app? Ik heb dat ook geprobeerd maar bij mij lijkt de opbrengst van de zonnepanelen (zoals gerapporteerd in de HomeWizard) licht tijdsverschoven te zijn tov de P1 meter van HomeWizard.

Hierdoor krijg ik (net als jij rapporteert) allemaal rare positieve/negatieve pieken op verkeerde plekken. Via diverse fora ben ik er achter gekomen dat dit komt omdat de data die HomeWizard binnenhaalt een veel lagere frequentie heeft (bv 1x per minuut) dan de P1-meter. Zelf heb ik de Enphase-koppeling in HomeWizard daarom maar weer weggehaald.

Wat ik dus dacht: zou wat jij ziet ook hierdoor komen? Je zou dit kunnen checken door naar de Enphase app te kijken. Daar gaat het bij mij wel goed.
Een interessante bevinding! Goed dat je deze deelt.

Ik deel je advies om alle extra apparaten er tussenuit te halen tijdens het troubleshooten.

Je kunt het zelf aflezen op de p1 meter wat er gebeurd. Of gebruik maken van bijvoorbeeld een p1 kabel en een pi met home assistent erop. Die verwerkt de p1 data realtime.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JvandenBrand schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 07:35:
[...]

Nee dat is hier niet de oorzaak. Ik weet wat je bedoelt.

Wat je van pv Enphase ziet in HomeWizard ligt aan hoe je het meet. Als je de standaard optie kiest in HomeWizard voor een koppeling tussen HomeWizard en Enphase, dan loop je inderdaad tegen tijdverschillen aan. Sowieso update Enphase maar elke 15 minuten, maar vaak was het verschil in homewizard meer dan dat. Als ik terugkeek naar de vorige dag waardoor de factor tijd weg was klopte de informatie wat betreft productie met die van Enphase.
Maar dat is hoe vaak de app update. De feitelijke meting van Enphase waar ook mee gewerkt wordt is veel vaker. Ik denk als je alleen Enphase, Enlighten gebruikt dat je misschien niet eens merkt dat het niet klopt.

Enphase meet bij ons nu de consumptie en het grootste pv deel via ct's, dus via de gateway. Op die uitkomsten reageert de batterij.

Een voorbeeld is onze nachtelijke spook-opwek. Volgens Enphase hebben we elke avond en nacht een bijzonder lage opwek. Die opwek zien we niet op de kWh-meter in HomeWizard. Er is dus geen opwek. Maar Enphase registreert het wel. Ik kan me voorstellen als Enohase gedurende de nacht opwek registreert, dat dat invloed kan hebben op de hoeveelheid Watts die het via de batterij ontlaadt om ons nachtelijke verbruik te compenseren. Het is een optie.

In HomeWizard meten we via kWh-meters. Die hebben we oa op beide pv-systemen en de batterij. Daarmee zien we wat er echt gebeurt.

Die metingen verschillen inhoudelijk van die van Enphase. Zondag gaan we nog eens bezig met de ct's, maar ik denk dat we altijd een verschil blijven houden.

[ Voor 9% gewijzigd door Sjamo op 16-08-2024 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
cyberbot schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 00:04:
[...]

Ja, helaas is er een communicatie fout, en ik hoor dat het langer dan 24 uur duurt. De status van de batterij is niet geüpdatet en het rode lampje knippert. De micro-omvormers zijn nu al 3 dagen offline. Ik krijg te horen dat ik 24 uur, soms zelfs 48 uur, moet wachten,
Het kan soms enige tijd kosten. Hoe zit het met de statusledjes op je Gateway/Q-relais?
Kun je op je meter wel zien dat je PV systeem opwekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
  • Nu online
marnie schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 15:07:
Ik heb een 3 fase systeem.
Gateway: Envoy-S-Metered-EU
Firmware:D7.6.175
12 st Micro's: IQ7PLUS-72-2-INT
Firmware: 520-00082-r01-v04.28.07
Firmware: 540-00135-r01-v04.28.03
2 st Micro's: IQ7A-72-M-INT (uitbreiding door zelf installatie)
Firmware: 520-00082-r01-v04.27.04
Firmware: 540-00169-r01-v04.27.09

Ik heb bij mijn installateur één maal een update aangevraagd voor de Gateway, wat ook is uitgevoerd. Ik heb daarna nooit iets gemerkt van een nieuwe update.
Is er uberhaupt een webpage die de diverse versies van de firmware toont inclusief fixes?
Ik zag vandaag in Homeassistant een Gateway communicatie onderbreking vanaf 7:16 tot 7:52 uur en heb even in enlighten gekeken. En jawel:
de gateway is, zonder hiervoor een verzoek te hebben ingediend, vanmorgen geupdate naar
Firmware: D8.2.4264

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:05
Hier ook update van de gateway. Dit is inmiddels geen nieuws meer. Enphase update wanneer Enphase dit nodig acht, zonder overleg en zonder rekening te houden met welke vinkjes dan ook.

Edit: In dit geval ws niet zo erg ivm de security patches.

[ Voor 14% gewijzigd door m.eddy op 16-08-2024 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Ook bij mij nu D8.2.4264. Hierbij kunnen we dus concluderen dat de D8 versie niet alleen voor de IQ8 serie is. Ik heb dus IQ7's onder mijn panelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Net gecheckt, we kijken daar nooit naar :)

Onze gateway waar iq8+ ligt heeft versie d8, de gateway waar iq7+ ligt heeft versie d7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rkonings
  • Laatst online: 15:56
Zojuist een andere gateway (metered) geinstalleerd, alles netjes aangesloten en de klemmen in dejuiste richting etc.

maar hoe verwijder ik nu mijn oude gateway (standard).
Als ik de streepjescode scan, vindt de toolkit de gateway maar is er geen simpele replace methode?
Ik heb een installer account en zie ook mijn oude gate daar in staan.

nevermind, niet ver genoeg omlaag gescrold met mijn dikke vingers... 8)7
staat gewoon een kopje replacement...

[ Voor 25% gewijzigd door rkonings op 16-08-2024 12:39 . Reden: gevonden... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:03
Vandaag akkoord gegeven op 14 panelen incl. Enphase.
Deze gaan de huidige drie panelen incl. Omnik 1500tl omvormer vervangen. Deze panelen werden met de bouw van het huis standaard opgeleverd, vier jaar geleden. Maar gezien de recente installatie van twee airco units hier in huis en een electrische lease-auto binnen nu en twee jaar, toch maar gekozen om uit te breiden met panelen. En dan direct alles nieuw.

Dit wordt geplaatst:

14 x JA Solar 440Wp Full Black Glas Glas
14 x Enphase Micro-Omvormer
1 x Q-Relay (3 fase)
1 x Enphase Envoy-S Standaard

Totaal WattPiek: 6.160 Wp
Verwachte opbrengst 1ste jaar: 5.130 kWh

Ben benieuwd. Binnen nu en 7 weken installatie, zoals het er nu uitziet.

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - GSI FPE / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rivanov schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 13:58:
Vandaag akkoord gegeven op 14 panelen incl. Enphase.
Deze gaan de huidige drie panelen incl. Omnik 1500tl omvormer vervangen. Deze panelen werden met de bouw van het huis standaard opgeleverd, vier jaar geleden. Maar gezien de recente installatie van twee airco units hier in huis en een electrische lease-auto binnen nu en twee jaar, toch maar gekozen om uit te breiden met panelen. En dan direct alles nieuw.

Dit wordt geplaatst:

14 x JA Solar 440Wp Full Black Glas Glas
14 x Enphase Micro-Omvormer
1 x Q-Relay (3 fase)
1 x Enphase Envoy-S Standaard

Totaal WattPiek: 6.160 Wp
Verwachte opbrengst 1ste jaar: 5.130 kWh

Ben benieuwd. Binnen nu en 7 weken installatie, zoals het er nu uitziet.
Leuk :)
Ik zou zelf kiezen voor de gateway metered ipv standard. Vooral omdat het meer mogelijkheden geeft die makkelijk kunnen zijn in de toekomst, een batterij via Enphase of bijvoorbeeld zero export wanneer (tijdelijk) minder terugleveren beter uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ranjo
  • Laatst online: 13:46
Voor degene die een geüpdate Envoy Metered hebben naar versie 8. Zijn hier ook al gebruikers die op versie 8 zitten terwijl ze géén meetspoelen hebben?

ik heb Enphase per mail nog eens gesmeekt mij te updaten naar versie 8, ondanks dat ik geen meetspoelen heb (vanwege hun zelfbedachte dynamische tarieven functie). Ik hoop hiermee dat mijn production switch gaat werken, zodat ik de panelen via home assistant kan uitzetten, en vooral ook weer kan aanzetten (dat aanzetten gaat nu pas de volgende dag bij mij.). Maar tot nu toe blijf ik op D7.6.175 hangen met mijn IQ7+ inverters.

[ Voor 6% gewijzigd door ranjo op 16-08-2024 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rkonings
Ik kom niet verder met de toolkit om een of andere vage manier produceren mijn zonnepanelen helemaal niks meer.
het vandaag wel een belaberde dag maar een paar honderd WP zou met 14 panelen toch moeten lukken.
Ik heb nog al meerdere keren alles nagelopen samen met de elektricien hier maar alles spoelen zitten goed.
juiste spanningen tussen de nul en fase en fase onderling maar de envoy vertikt het iets te laten wat uit de panelen komt.

iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 10-06 22:39
ranjo schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 14:32:
Voor degene die een geüpdate Envoy Metered hebben naar versie 8. Zijn hier ook al gebruikers die op versie 8 zitten terwijl ze géén meetspoelen hebben?

ik heb Enphase per mail nog eens gesmeekt mij te updaten naar versie 8, ondanks dat ik geen meetspoelen heb (vanwege hun zelfbedachte dynamische tarieven functie). Ik hoop hiermee dat mijn production switch gaat werken, zodat ik de panelen via home assistant kan uitzetten, en vooral ook weer kan aanzetten (dat aanzetten gaat nu pas de volgende dag bij mij.). Maar tot nu toe blijf ik op D7.6.175 hangen met mijn IQ7+ inverters.
Ik heb geen spoelen maar wel een metered gateway i.c.m. IQ7+ omvormers en zit op firmware versie 8. Dat moet zeer recentelijk zijn gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
  • Nu online

Ik heb een metered gateway zonder meetspoellen en vandaag de update gehad: marnie in "Het grote Enphase topic - deel 2"
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMSL2022
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 14:14
rkonings schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 14:59:
Ik kom niet verder met de toolkit om een of andere vage manier produceren mijn zonnepanelen helemaal niks meer.
het vandaag wel een belaberde dag maar een paar honderd WP zou met 14 panelen toch moeten lukken.
Ik heb nog al meerdere keren alles nagelopen samen met de elektricien hier maar alles spoelen zitten goed.
juiste spanningen tussen de nul en fase en fase onderling maar de envoy vertikt het iets te laten wat uit de panelen komt.

iemand een idee?
Ik las dat je net een nieuwe gateway geïnstalleerd hebt, kan even duren (24 uur).
Heb je IQ7 of IQ8?

Heb je ook op je slimme meter gecontroleerd of er geen productie is?
Status IQ relais is groen?
Hoe zien de led's op je gateway er uit?

Weerstandje op de gateway misschien los?
Anders Enphase even vragen of ze meekijken?

20xLongi 410Wp, IQ7+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
@ranjo Ik heb inderdaad een Metered met spoelen en de standaard Gateway op mijn werk heeft nog versie D7.6.168

[ Voor 45% gewijzigd door Eddie_ op 16-08-2024 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rkonings
JMSL2022 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 15:43:
[...]

Ik las dat je net een nieuwe gateway geïnstalleerd hebt, kan even duren (24 uur).
Heb je IQ7 of IQ8?

Heb je ook op je slimme meter gecontroleerd of er geen productie is?
Status IQ relais is groen?
Hoe zien de led's op je gateway er uit?

Weerstandje op de gateway misschien los?
Anders Enphase even vragen of ze meekijken?
Bijna een uur aan de telefoon gehangen met Enphase support maar het systeem was heel sloom.
Blijkbaar werd een geen profiel geladen dus dat is nu in gang gezet.
kan blijkbaar enkele uren duren voordat goed komt.
morgen verder.

Als er geen profiel kan worden geladen wordt er geen productie gestart.
Alles ledjes op groen.
weerstandje zit vast.
IQ8MC

Update 18:19 uur: status is nu dat de micro-omvormers niet rapporteren,

[ Voor 4% gewijzigd door rkonings op 16-08-2024 18:20 . Reden: update ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvandenBrand
Sjamo schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 08:09:
[...]

Nee dat is hier niet de oorzaak. Ik weet wat je bedoelt.

Wat je van pv Enphase ziet in HomeWizard ligt aan hoe je het meet. Als je de standaard optie kiest in HomeWizard voor een koppeling tussen HomeWizard en Enphase, dan loop je inderdaad tegen tijdverschillen aan. Sowieso update Enphase maar elke 15 minuten, maar vaak was het verschil in homewizard meer dan dat. Als ik terugkeek naar de vorige dag waardoor de factor tijd weg was klopte de informatie wat betreft productie met die van Enphase.
Maar dat is hoe vaak de app update. De feitelijke meting van Enphase waar ook mee gewerkt wordt is veel vaker. Ik denk als je alleen Enphase, Enlighten gebruikt dat je misschien niet eens merkt dat het niet klopt.

Enphase meet bij ons nu de consumptie en het grootste pv deel via ct's, dus via de gateway. Op die uitkomsten reageert de batterij.

Een voorbeeld is onze nachtelijke spook-opwek. Volgens Enphase hebben we elke avond en nacht een bijzonder lage opwek. Die opwek zien we niet op de kWh-meter in HomeWizard. Er is dus geen opwek. Maar Enphase registreert het wel. Ik kan me voorstellen als Enohase gedurende de nacht opwek registreert, dat dat invloed kan hebben op de hoeveelheid Watts die het via de batterij ontlaadt om ons nachtelijke verbruik te compenseren. Het is een optie.

In HomeWizard meten we via kWh-meters. Die hebben we oa op beide pv-systemen en de batterij. Daarmee zien we wat er echt gebeurt.

Die metingen verschillen inhoudelijk van die van Enphase. Zondag gaan we nog eens bezig met de ct's, maar ik denk dat we altijd een verschil blijven houden.
Oke. Prima dan. Dacht, ik deel het maar effe hè 😊

Maar hoe heb je dan de koppeling gemaakt tussen HomeWizard en Enphase? Ik kende alleen de manier zoals die in de HomeWizard app staat. Ben wel benieuwd want door die tijd-shift heb ik daar nu dus niks aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvandenBrand
Panzer_V schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 08:07:
[...]

Een interessante bevinding! Goed dat je deze deelt.

Ik deel je advies om alle extra apparaten er tussenuit te halen tijdens het troubleshooten.

Je kunt het zelf aflezen op de p1 meter wat er gebeurd. Of gebruik maken van bijvoorbeeld een p1 kabel en een pi met home assistent erop. Die verwerkt de p1 data realtime.
Ja precies. Zo heb ik het nu ook opgelost. Lees de Enphase rechtstreeks uit in HomeAssistant. Maar de HomeWizard app is toch net wat gebruikersvriendelijker voor ‘de vrouw des huizes’. Dus jammer dat dat niet goed werkt met Enphase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JvandenBrand schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 18:18:
[...]

Oke. Prima dan. Dacht, ik deel het maar effe hè 😊

Maar hoe heb je dan de koppeling gemaakt tussen HomeWizard en Enphase? Ik kende alleen de manier zoals die in de HomeWizard app staat. Ben wel benieuwd want door die tijd-shift heb ik daar nu dus niks aan.
En dat waardeer ik :)

Wij hebben hier de pv-installatie en de batterij op een kWh-meter van HomeWizard zitten. Die rapporteert direct.

We hebben de koppeling met Enphase en de kWh-meter een poosje naast elkaar laten lopen om het verschil te zien, en dat vond ik behoorlijk. Trouwens niet verstandig om (lang) naast elkaar te houden :) Er zijn berekende grafieken die aardig op hol gaan als de pv-waarde dubbel binnen komt :) Toen we de Enphase koppeling weg gooiden werden die waarden met terugwerkende kracht hersteld.

Het is precies wat je zegt, het is niet eens dat de informatie uiteindelijk niet klopt (bij de productie), maar het loopt achter, ook nog wisselend hoeveel, en je weet dus nooit wat je op dat moment hebt. Met de kWh-meter is dat anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wrc
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 08-06 20:23

Wrc

Hier een gateway-s-metererd met IQ7 micro's zonder CT spoelen. Vandaag de update gehad in de gateway naar software versie 8.2.4264

Ga nu toch maar weer eens de CT spoelen proberen (de kleine dan). De grote zaten enorm in de weg en de meetwaarden sloegen nergens op. Kreeg het niet goed en heb de boel destijds maar weggegooid omdat het toen meer voor de fun was. Nu kan je er ook wat mee gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 10-06 22:39
Wrc schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 20:58:
[...]

Hier een gateway-s-metererd met IQ7 micro's zonder CT spoelen. Vandaag de update gehad in de gateway naar software versie 8.2.4264

Ga nu toch maar weer eens de CT spoelen proberen (de kleine dan). De grote zaten enorm in de weg en de meetwaarden sloegen nergens op. Kreeg het niet goed en heb de boel destijds maar weggegooid omdat het toen meer voor de fun was. Nu kan je er ook wat mee gaan doen.
Iemand enig idee wat er is veranderd in versie 8.2.4264 of zijn dit alleen fixes voor de recentelijke security issues?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo_nl
Security patches, login procedure aangepast, AI connectie aangepast.
Hier nog steeds geen update voor de gateway 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo_nl
rkonings schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 17:59:
[...]

Bijna een uur aan de telefoon gehangen met Enphase support maar het systeem was heel sloom.
Blijkbaar werd een geen profiel geladen dus dat is nu in gang gezet.
kan blijkbaar enkele uren duren voordat goed komt.
morgen verder.

Als er geen profiel kan worden geladen wordt er geen productie gestart.
Alles ledjes op groen.
weerstandje zit vast.
IQ8MC

Update 18:19 uur: status is nu dat de micro-omvormers niet rapporteren,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xb2S2peeKhgPEtG-9yEvsyJV6_8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yzPdjwBSvVVBfDvNngODrZD0.jpg?f=fotoalbum_large
stroomproductie moet ingeschakeld zijn en het netprofiel er onder.
Anders even alles uitschakelen en weer opstarten. Wil het stroomprofiel niet laden dan even wisselen met die eronder (1.3.0) en daarna terugzetten. Wil dat nog niet dan de gateway terug naar fabrieksinstellingen en weer toevoegen. Let wel de productie start pas de volgende dag (omvormers moeten herstart, dus als ze uit gaan wegens geen stroomopwek en daarna aan)
check ook even alle microinverters details of ze daadwerkelijk het netprofiel geladen hebben.
Je kunt je pc/telefoon verbinden met de AP van de gateway en dan browsen naar http://envoy of http://172.30.1.1 en daar de netwerkverbinding opnieuw invoeren. Dat wil wel eens helpen voor een slome verbinding.

[ Voor 14% gewijzigd door JoJo_nl op 17-08-2024 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo_nl
cyberbot schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 01:16:
[...]

Wat bedoel je met welke productie?
Ik ben de profielen aan het testen en het verschil tussen eigen gebruik en andere opties aan het onderzoeken. Welke optie wordt aangeraden, weet ik nog niet. Ik wil ’s avonds gebruik kunnen maken van de opgeladen batterij, enzovoort.
Sorry, had je post even gemist. De stroomproductie uiteraard vd microinverters. Profiel eigen gebruik is wat je wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rkonings
We zijn iets verder maar helemaal klopt het nog niet.

Er wordt geproduceerd, ongeveer 1250Wh en het loopt op ( zou max 4600Wp op een mooie dag kunnen zijn)
maar
Alleen ledje 1 brand op het QRelay, ledjes v2 en v3 branden niet
enlighten geeft nog steeds aan dat er 14 micro-omvormers niet rapporten.

naar alles even uit en aan hebben gezet, niet direct verbetering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Qrelais staat ingesteld op enkel fase (of er is maar één fase aangesloten). Testknopje indrukken en ingedrukt houden totdat alle drie de ledjes branden, dan loslaten.

Ik heb geen release notes kunnen vinden tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rkonings
Eddie_ schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 09:58:
Qrelais staat ingesteld op enkel fase (of er is maar één fase aangesloten). Testknopje indrukken en ingedrukt houden totdat alle drie de ledjes branden, dan loslaten.

Ik heb geen release notes kunnen vinden tot nu toe.
Wist niet dat die opstarten in 1 fase als er toch 3 fasen zijn aangesloten.
alles ledjes branden weer nu.

Even bekijken of dat iets gaat doen aan de micro-omvormers die niet rapporteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Dat doet hij normaal gesproken ook niet. Eénmaal ingesteld zou die gewoon moeten blijven waar hij op ingesteld is. Is dit al die tijd al het geval? Verklaart wel dat er communicatie problemen zijn/waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rkonings
Eddie_ schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 10:07:
Dat doet hij normaal gesproken ook niet. Eénmaal ingesteld zou die gewoon moeten blijven waar hij op ingesteld is. Is dit al die tijd al het geval? Verklaart wel dat er communicatie problemen zijn/waren.
nee, ik zie dit nu voor het eerst maar goed, alles brand weer en ik geef het even wat tijd.
misschien komt het uit zichzelf wel goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoJo_nl
Dat zal idd wel verklaren waarom ze niet gezien worden. Alle fasen verbonden is wel een vereiste. En zoals @Eddie_ zegt staat de 3-fase Q-relais standaard op 3-fase. Iemand heeft er dan dus mee lopen klooien of de 2 fasen zijn niet verbonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rkonings
ik zie in de P1 dongle en home assistant de productie heel mooi oplopen.
maar de micro's geven nog geen teken van leven, (rapporteren niet)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoJo_nl
Dat duurt even paar minuten voordat ze opgestart zijn. Eerst starten ze dmv zonnepaneelstroom daarna check netprofiel, verbind net, daarna lan over power connect, daarna data verzending.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rkonings
JoJo_nl schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 10:42:
Dat duurt even paar minuten voordat ze opgestart zijn. Eerst starten ze dmv zonnepaneelstroom daarna check netprofiel, verbind net, daarna lan over power connect, daarna data verzending.
Dat zou nu dan toch al goed moeten zijn gekomen?
maar misschien toch dat dat netprofiel niet helemaal lekker zit.
Ik zie ook alleen een v1.3.2 kan verder niks kiezen.

en dan uiteindelijk het doel waarom ik deze metered heb opgehangen, is het kunnen laden van een zero-export profiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo_nl
Check bij optie 2 in de toolkit eens of alle vinkjes groen zijn.
Als de fasen status al zo was dan hebben ze geen netprofiel gekregen en zul je tot morgen moeten wachten.
Het doorlopen van die stap 2 is denk ook handig om te kijken of ze allemaal aanwezig zijn en geprovisioned.

[ Voor 70% gewijzigd door JoJo_nl op 17-08-2024 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rkonings
Inderdaad....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TEebTU0tcIvUJsT2COqfTrUQbbk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j8wDZwaTfj7mRSJv13JggoKN.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 20 ... 48 Laatste