Sjamo schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 08:27:
Bij ons valt wat de Enphase 3t batterij doet erg tegen. Ik heb eigenlijk het plan contact op te nemen met de support om te vragen of iets niet klopt.
Vanochtend om 8 uur was er al een verbruik van 0,24 kWh. Normaal zonder batterij was dat rond de 0,8kWh geweest.
Met de batterij houden we een vrij hoog continu verbruik.
De batterij reageert vrij traag op wisselingen in verbruik, ook tijdens laden. Aanpassen duurt tot 6 a 7 seconden. Omdat laden start bij erg weinig opwek maakt deze trage reactie dat we door het opladen van de batterij juist extra verbruik krijgen.
Zowel gisteren als vandaag zien we los van een continu vrij hoog verbruik, een moment dat voor ons echt niet duidelijk is. Een verbruik in huis dusdanig dat er een duidelijke piek zichtbaar is (gisteren magnetron 7min), en dit verbruikt wordt niet door de batterij gedekt. Bij de batterij is ook een piek zichtbaar, maar de verkeerde kant op. Het leveren van de batterij zakt dan tot 0 waardoor het volledige verbruik van zo'n moment als verbruik telt, dus zelfs het verbruik dat eerder nog uit de batterij kwam.
Erg irritant.
Dit is wat mij betreft onacceptabel slecht en beslist niet wat ik had verwacht.
Gisteren was ons verbruik 0,6kWh. Zonder batterij en met een vergelijkbaar verbruik in huis, zou ons verbruik rond de 2kWh zijn geweest. Dat betekent dat we nog steeds een derde tot een vierde van ons verbruik overhouden. Bij zo'n bedrag verwacht ik meer.
Onze huidige status als gebruiker van de nieuwe batterij 3t:
Als grote lijn vond ik het logisch dat er mbt het gebruik van de batterij wat zou veranderen in de eerste week. Dat omdat het een batterij is die al ruim een jaar van de stroom af is, en die weer in conditie moet komen? En bovendien acht ik het mogelijk dat Enphase de eerste dagen gebruikt voor updates of controle, en dat er misschien automatisch nog dingen zouden veranderen. Zoals de omvormers van de pv-installatie het vaak weer gaan doen na een dag of enkele dagen in storing.
Ik weet niet of de software in een Enphase omvormer voor batterij ook een soort zelflerende functie heeft.
Wat opvalt is.
1, het verbruik/het te weinig leveren op een betrekkelijk rustig moment als de nacht, is er nog, maar is minder geworden. Afname in de nacht, de eerste 8 uur, was de eerste dagen ongeveer 30W, het is nu ongeveer 17W. Bijna gehalveerd.
2, de trage reactie is nog hetzelfde. Op zich ben ik er niet blij mee maar het was niet het grootste probleem. Waar het wel een probleem was, bij het laden bij eigen opwek, daar hebben we nu door een aanpassing in de installatie minder een probleem. Het voornaamste probleem was dat de batterij bij het laden van eigen opwek erg overschiet, en traag reageert. Daardoor kregen we bij het laden juist relatief veel afname waar dat zonder de batterij 0 zou zijn geweest. Dat was frustrerend om te zien.
Doordat we nu de opwek van onze kleine pv-installatie niet meer als opwek laten binnenkomen op de metered gateway die de batterij regelt, houdt de batterij geen tekening met deze opwek en heeft daarmee dus een soort veiligheidsmarge waardoor bij voldoende opwek geen extra afname meer gecreëerd wordt. Dit werkt goed zolang de extra ruimte niet wordt opgesoupeerd door het standaard verbruik op die fase (dus bij erg weinig opwek) of bij erg veel verbruik algemeen waardoor de extra ruimte wegvalt (bijvoorbeeld verbruik airco).
3, het incidenteel missen van, of liever het verkeerd reageren op verbruik, is gebleven. We kunnen geen logica ontdekken hier in. Soms is het een klein hupje van 50W, soms een forse piek van meerdere minuten (bijvoorbeeld magnetrongebruik), maar wij kunnen geen logica of ritme vinden in het optreden er van.
Omdat het maar een enkele keer voor komt, en dan nog vaak maar op een laag verbruik, hebben we daar geen moeite mee. Soms er naar blijven kijken komt puur voort uit nieuwsgierigheid.
Hierbij de screenshots van 2 verschillende gevallen. De batterij plus hoofd-pv staan op fase 1, kleine pv staat op fase 2.
Sinds een paar dagen is het stand by verbruik (bijv verbruik wanneer volgeladen en bij voldoende opwek voor verbruik huis, stabiel afgenomen van rond de 10 a 11W tot 5 a 6W ongeveer. Dat valt me reuze mee. Ik had eerlijk gezegd meer verwacht.
Ik heb vandaag het totale verlies uitgerekend tot nu toe, en ook dat valt me erg mee.
Lifetime charged (vanaf eerste keer 100% vol) 13,4kWh, lifetime discharged 11,9kWh. Totale verlies over de eerste 5 dagen 1,5kWh, oftewel tot nu toe een rendement van bijna 89%?
Ik zou daar tevreden mee zijn, blij mee zijn. Over een poosje reken ik het weer uit. Benieuwd of het nog gaat veranderen. Gezien het veranderde laadgedrag de laatste dag, dagen sluit ik niet uit dat het verlies nog iets minder gaat worden.