Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speedmetal35
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18:37
WillemP22 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 21:54:
[...]

Dat regelt de Gateway allemaal. En die haalt inderdaad dagelijks met een API de prijzen op. En afhankelijk van de prijzen o.a. worden de batterijen geladen en ontladen.
De gateway stuurt de micro’s aan die de batterijen kunnen laden en ontladen.
Werkt dit met alle merken thuisbatterijen of alleen met Enphase batterijen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18:16
Dit werkt alleen met Enphase batterijen. Als je andere merken hebt zul je zelf moeten knutselen via Homeassistant bijvoorbeeld.

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robin15243
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-06 18:07
SolarEdge heeft een vergelijkbaar systeem, net als de sessy en de zonneplan accu. Enphase is echt niet de enige, laat staan de goedkoopste. Desondanks zijn die 5P's wel hele mooie producten, met natuurlijk een fijne app. Is ook wat waard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Pazo schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 15:23:
@Boeryepes Handig, leuk bugje. Wellicht kan je het melden bij Enphase dat ze bij een volgende release dat aanpassen.
Enphase ziet in dat het in de UI makkelijker gemaakt kan worden in 1 blok 11pm-7am. Lekker snelle reacties ook. Dat doet Sessy minder ...

Nu dus in 2 blokken ingevoerd zoals @a2aan al voorstelde waarbij ik eerst niet snapte dat in een 12-urige klok 12am middernacht is.

Nu is het dus zo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jbrt6NBmbFQSWGZlyc0FiLILsn4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5loKR655kz6iQzSPxbW71mhi.jpg?f=fotoalbum_large

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
robin15243 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 09:37:
SolarEdge heeft een vergelijkbaar systeem, net als de sessy en de zonneplan accu. Enphase is echt niet de enige, laat staan de goedkoopste. Desondanks zijn die 5P's wel hele mooie producten, met natuurlijk een fijne app. Is ook wat waard.
Er zijn wel meer aanbieders en ieder zal z'n voors en z'n tegens hebben. Persoonlijk ben ik heel blij dat wij als bedrijf gestopt zijn met Solaredge en ons steeds meer richten op Enphase (en ook nog wel stringomvormers). Sessy laat zojuist weten dat hun batterij nu modulair wordt. Dus niet meer 48 kilo tillen om deze aan de muur te hangen. Twee accu's van elk 20 kilo plus een elektronica pakket. Wordt het plaatsen wel wat lichter van.

Enphase is wel laat gekomen met hun accu oplossing maar op dit moment gaan ze hier wel heel goed op door! De 5P is een mooie opvolger van de 3/10T. En zeker niet de goedkoopste maar absoluut zeer betrouwbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:42
Eddie_ schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 10:54:
[...]

Er zijn wel meer aanbieders en ieder zal z'n voors en z'n tegens hebben. Persoonlijk ben ik heel blij dat wij als bedrijf gestopt zijn met Solaredge en ons steeds meer richten op Enphase (en ook nog wel stringomvormers). Sessy laat zojuist weten dat hun batterij nu modulair wordt. Dus niet meer 48 kilo tillen om deze aan de muur te hangen. Twee accu's van elk 20 kilo plus een elektronica pakket. Wordt het plaatsen wel wat lichter van.

Enphase is wel laat gekomen met hun accu oplossing maar op dit moment gaan ze hier wel heel goed op door! De 5P is een mooie opvolger van de 3/10T. En zeker niet de goedkoopste maar absoluut zeer betrouwbaar.
Interessant om ervaringen van een professional te lezen. Maar hoe kun je de 5P nu al als betrouwbaar bestempelen als ie pas net in het veld is? Gingen de overige modellen direct in vlammen op? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruisbak
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-02 10:35
Weet iemand wat de laatste firmware versie is van de IQ7PLUS ?

Ik zit op V04.27.04 terwijl een kennis hier in de buurt al bijna een jaar op V04.28.07 zit.
Zelf heb ik geen toegang tot installer accounts o.i.d.

Mijn Envoy-S-Standard-EU zit op D7.6.175

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:06
@Ruisbak

Ik zit met IQ7+ en IQ7A op V.04.30.23
Gateway metered op D7.6.177

Maar je kunt zelf geen updates forceren.
Indien je het perse wilt zou je Enphase kunnen bellen om te vragen om dat te pushen.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruisbak
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-02 10:35
Dank voor de info.
Ik neem aan dat mijn installateur dat pushen niet kan.
Dus we gaan even Google om een telefoonnummer vragen.

Is er iets beschikbaar als release notes om de verschillen vooraf te kunnen lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
m.eddy schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 10:58:
[...]

Interessant om ervaringen van een professional te lezen. Maar hoe kun je de 5P nu al als betrouwbaar bestempelen als ie pas net in het veld is? Gingen de overige modellen direct in vlammen op? ;)
Gelukkig niet, v.w.b. het in vlammen op gaan. :)

Maar met betrouwbaar bedoelde ik eigenlijk het geheel van Enphase. De 5P moet zich, uiteraard, nog bewijzen maar de ervaringen met Enphase producten zijn zeer positief. Dit kunnen andere installateurs hier wel bevestigen (is ook al vaker in dit forum gebeurd).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Mijn IQ7+ zit ook op versie v04.27.04 en ze werken prima. Ga ik dan ook niets aan laten doen. Mocht het echt noodzakelijk zijn dan had Enphase dat al wel in gang gezet. Mijn Gateway heeft D7.6.175. Is ook niet de nieuwste maar ik ervaar hier geen problemen mee, dus die laat ik ook gewoon zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 00:04
m.eddy schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 10:58:
[...]

De vorige modellen 3T en 10T zijn al jaren beschikbaar in usa en contreien. De 5P is daar als verbeterd product ook al een tijd beschikbaar en wordt nu pas in Europa uitgerold.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avds69
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11-06 18:27
Ruisbak schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 11:24:
Dank voor de info.

Is er iets beschikbaar als release notes om de verschillen vooraf te kunnen lezen?
Ruisbak schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 11:24:
Dank voor de info.

Je kunt gewoon via de app of jouw eigen internet omgeving contact leggen. Gaat heel makkelijk.
https://enlighten.enphaseenergy.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powermage
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-05 09:23
Iemand een idee hoe lang een RMA normaal duurt of in enlighten verschijnt?
Ik heb het systeem van mijn schoonouders aan mijn installateursaccount toegevoegd ivm 3 van de 22 inverters problemen gaven, support had wel software van V4 naar de huidige gepusht, maar dit hielp niet, ik kreeg t verzoek dus die 3 als RMA aan te maken.

Ik heb via enlighten een RMA aangemaakt, en direct naar hun laten versturen.
maar ik zie hem niet in het RMA overzicht, en ook verder geen email oid gehad.

Gaat dit dan (de emails) naar de vorige installateur toe en ziet die ze dan, of is er gewoon wat mis gegaan en is er geen RMA aangemaakt ?
of is het gewoon afwachten en liggen er na een paar dagen een paar nieuwe micro's op de stoep?

Join the club

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberbot
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-04 23:06
Het lijkt me dat de gateway moet weten welke energieaanbieder ik heb. Ik heb de gateway nooit ingesteld om de API van Zonneplan te gebruiken.

Ik verwacht dat mijn batterij binnen een week actief geïnstalleerd zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
cyberbot schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 23:28:
Het lijkt me dat de gateway moet weten welke energieaanbieder ik heb. Ik heb de gateway nooit ingesteld om de API van Zonneplan te gebruiken.

Ik verwacht dat mijn batterij binnen een week actief geïnstalleerd zal zijn.
Waarom zou de Gateway dat moeten weten? Hij haalt alleen de electra uurtarieven op van een site waar iedere energieleverancier ze ook vandaan trekt.
..de gateway doet ook niets met deAPI van zonneplan, ik weet niet waarom je die link nu opeens legt. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:01

martijn v o

Certified by Enphase.

Powermage schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 22:53:
Iemand een idee hoe lang een RMA normaal duurt of in enlighten verschijnt?
Ik heb het systeem van mijn schoonouders aan mijn installateursaccount toegevoegd ivm 3 van de 22 inverters problemen gaven, support had wel software van V4 naar de huidige gepusht, maar dit hielp niet, ik kreeg t verzoek dus die 3 als RMA aan te maken.

Ik heb via enlighten een RMA aangemaakt, en direct naar hun laten versturen.
maar ik zie hem niet in het RMA overzicht, en ook verder geen email oid gehad.

Gaat dit dan (de emails) naar de vorige installateur toe en ziet die ze dan, of is er gewoon wat mis gegaan en is er geen RMA aangemaakt ?
of is het gewoon afwachten en liggen er na een paar dagen een paar nieuwe micro's op de stoep?
Normaal heb je binnen een dag reactie van enphase op een rma request. Je kunt het ook zien in je dashboard. Dus of er is iets fout gegaan met de aanvraag of inderdaad naar een ander email adres gegaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vHedJhBYa36GkFWIfnWs1bEBlEs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BEtVrmR6v5qgXOGmwSBwYXZQ.jpg?f=fotoalbum_large

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powermage
Ja, daarom dat ik twijfel.

Dit is het RMA dashboard:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w94tPqT0VIW91sc2J0pkhWW195U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CqFhkP0osT38lLcaFcCqwCUO.png?f=fotoalbum_large

Maar direct op de Enlighten manager zie ik wel 2 total cases staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sGxtyXuH61ghKmEELjeGlYfabro=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gG11Bx2k9Do19hDKbqSeed1k.png?f=fotoalbum_large
Als ik doorklik zie ik maar 1 ticket lopen (eerdere communicatie ivm die software update) en verder niets.

Ik wacht het anders gewoon tot eind volgende week af, zo niet dan dien ik een nieuwe RMA in.

Edit / spam folder van mijn schoonouders stonden de RMA mails in, alles is dus goed in gang gezet.
nu afwachten tot de vervangende micro's binnen komen.

[ Voor 7% gewijzigd door Powermage op 03-08-2024 16:00 ]

Join the club

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:30
WillemP22 schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 00:04:
[...]

Waarom zou de Gateway dat moeten weten? Hij haalt alleen de electra uurtarieven op van een site waar iedere energieleverancier ze ook vandaan trekt.
..de gateway doet ook niets met deAPI van zonneplan, ik weet niet waarom je die link nu opeens legt. 8)7
Wellicht wordt bedoelt de dataset van de onbalansmarkt? Forecast Enphase is om batterijen in q4 dit jaar via de cloud onbalans data op te laten halen, je moet dan nog een zogenaamde aggregator hebben die je batterij gedrag beloont

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberbot
drboneym schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 17:36:
[...]

Wellicht wordt bedoelt de dataset van de onbalansmarkt? Forecast Enphase is om batterijen in q4 dit jaar via de cloud onbalans data op te laten halen, je moet dan nog een zogenaamde aggregator hebben die je batterij gedrag beloont
Mijn batterij wordt volgende week geïnstalleerd. Nu weet ik ongeveer hoe het werkt. Ik dacht dat je een provider dataset moest melden aan de gateway, maar het blijkt dat de providers hun prijzen ergens plaatsen waar de gateway de data ziet.

Ik heb een slimme meter, maar geen moderne meter. Moet je een specifieke meter hebben voor de batterij, of doet een slimme meter de job?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Je moet een Metered Gateway hebben en staat helemaal los van je meter (slim of minder slim).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemvdvliet
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:57
Op dit moment heb ik 30 panelen liggen in combinatie met IQ7 Enphase MicroOmvormers (3 fase).
Recentelijk is er een 20KW thuis accu geïnstalleerd en dit in het geheel werkt naar behoren (3 fase).
Nu heb ik nog ruimte om 4 extra panelen neer te leggen en ben aan het twijfelen om hiervoor weer Enphase IQ7 Micro's te gebruiken.
Graag zou ik de 4 nieuwe panelen willen uitschakelen zodra de SOC van de thuisbatterij 100% heeft bereikt.
Zowel de Enphase Gateway metered als de thuis accu heb ik in HomeAssistant zitten.
Weten jullie of het mogelijk is om in combinatie met de meest recente firmware update de MicroOmvormers per stuk uit te schakelen?

[ Voor 6% gewijzigd door willemvdvliet op 06-08-2024 21:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
willemvdvliet schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 21:18:
Op dit moment heb ik 30 panelen liggen in combinatie met IQ7 Enphase MicroOmvormers (3 fase).
Recentelijk is er een 20KW thuis accu geïnstalleerd en dit in het geheel werkt naar behoren (3 fase).
Nu heb ik nog ruimte om 4 extra panelen neer te leggen en ben aan het twijfelen om hiervoor weer Enphase IQ7 Micro's te gebruiken.
Graag zou ik de 4 nieuwe panelen willen uitschakelen zodra de SOC van de thuisbatterij 100% heeft bereikt.
Zowel de Enphase Gateway metered als de thuis accu heb ik in HomeAssistant zitten.
Weten jullie of het mogelijk is om in combinatie met de meest recente firmware update de MicroOmvormers per stuk uit te schakelen?
Als je die 4 nieuwe middels dezelfde gateway wil monitoren, moeten dat micro’s zijn uit de IQ7-serie. Met de gateway kun je geen afzonderlijke micro’s aansturen. Waarom zou je ze uit willen zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberbot
Dinsdag wordt mijn thuisbatterij geïnstalleerd. Sorry voor mijn noob-vraag aan mensen die dat hebben met een dynamisch contract: Kun je de kosten van wat je hebt gebruikt in euro's zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
cyberbot schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 00:30:
Dinsdag wordt mijn thuisbatterij geïnstalleerd. Sorry voor mijn noob-vraag aan mensen die dat hebben met een dynamisch contract: Kun je de kosten van wat je hebt gebruikt in euro's zien?
Ja.

Check youtube titel “ Enphase App dynamische tarieven”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

WillemP22 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 23:06:
[...]

Als je die 4 nieuwe middels dezelfde gateway wil monitoren, moeten dat micro’s zijn uit de IQ7-serie. Met de gateway kun je geen afzonderlijke micro’s aansturen. Waarom zou je ze uit willen zetten?
In aanvulling het geen WillemP22 hier meldt:
Wat je ook kan doen is een zero export profiel inladen op je micros. Dan laad je accu en je dekt je thuisverbruik als de zonnepanelen dat kunnen opbrengen. Als het meerdere wordt dan teruggeregeld. Je kan ook een bepaald vermogen exporteren bv max 1kw of 2kw.

[ Voor 3% gewijzigd door martijn v o op 07-08-2024 08:16 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Was dubbel.

[ Voor 97% gewijzigd door martijn v o op 07-08-2024 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemvdvliet
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:57
WillemP22 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 23:06:
[...]

Er wordt gebruik gemaakt van een elektrische auto/ vijver met een redelijke grote pomp en dito vermogen.
In de zomermaanden is er genoeg met de opbrengst van de zonnepanelen, echter in de winterperiode is de kans aannemelijk dat er onvoldoende zon is om de thuis-batterij tijdig op te laden.
Het uitschakelen is bedoeld om een hoge TLV te moeten betalen wellicht.
Gezien panelen nu relatief goedkoop zijn en zelf gelegd worden, neem ik het in overweging :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JMSL2022
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 11-06 14:14
willemvdvliet schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 13:20:
[...]

Er wordt gebruik gemaakt van een elektrische auto/ vijver met een redelijke grote pomp en dito vermogen.
In de zomermaanden is er genoeg met de opbrengst van de zonnepanelen, echter in de winterperiode is de kans aannemelijk dat er onvoldoende zon is om de thuis-batterij tijdig op te laden.
Het uitschakelen is bedoeld om een hoge TLV te moeten betalen wellicht.
Gezien panelen nu relatief goedkoop zijn en zelf gelegd worden, neem ik het in overweging :)
De terugleververgoeding is altijd nog kleiner dan de vergoeding voor de opgewekte stroom dus voorlopig is het niet handig om de terug levering stop te zetten of te verminderen.
Je kan ook altijd nog dynamisch gaan, maar dan wordt het bij negatieve prijzen (<-18cnt) wel verstandig om (alle) opwekking uit te zetten. Enphase is druk bezig om dat automatisch te regelen.

20xLongi 410Wp, IQ7+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnn
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 28-05 21:46
Goedeavond,

Ik wil 2x5 zonnepanelen op oost west icm met micro-omvormers. (ik wil geen string)

Nu heb ik het volgende in mijn winkelwagen:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s11BIBbEb74h1x0-5OGLP6aatY8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LjmLFBOoMb4oUy65sup65N2z.png?f=fotoalbum_large

Nu heb ik een paar vragen:

- Moet ik 2x5 q-cables bestellen. Die dingen komen aan elkaar toch?
- Moet ik nog extra q-cables bestellen om oost met west te verbinden?
- En ik vroeg me af of dit gietmofpakket wel voor 2 orientaties is?
- Ontbreken er verder nog dingen?

Samengevoegd met het grote topic

[ Voor 2% gewijzigd door Septillion op 08-08-2024 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

ligt eraan als het op je garagedak is kun je de kabel doorleggen is het op je huis dan vaak niet. Leg je de kabel door dan kun je tussenliggende niet gebruikte aftakkingen afdoppen met een https://www.solar-outlet.nl/enphase-q-cable-afsluitkap.html Leg je de kabel niet door heb je ook twee einddoppen nodig.

Persoonlijk zou ik proberen het te maken zonder gietmof pakket want dat is best wel nauwkeurig werken en als ie eenmaal volgegoten zit en je wil nog een keer wat wijzigen dan heb je een uitdaging.

Je hebt een standaard Envoy dus dan kun je wel de productie zien maar niet je afname of terugleverhoeveelheid dan heb je de metered nodig.

Je gaat het verdelen op 3/3/4 per fase en kijk of je de kabel met de 4 panelen op je meterkast zet op de fase met de minste spanning.

En de kabel die vanaf de Q-cable komt naar je meterkast ontbreekt. met 10 panelen en enige afstand zeg 20 meter nadenken of je 4 mm2 wil trekken in verband met zo weinig mogelijk spanningsverlies en dus uitval. Een een aardlek 30ma en een 16A groep.

Uiteraard missen de panelen en de bevestigingen, ik zou wel cable clips nemen om de q-cable te monteren op de rails dit:
https://www.solar-outlet....ontagerail-kabelclip.html

Tenslottte vergeet de rails/bevestigingen niet te aarden, de micros en kabels hoeven niet geaard te worden.

[ Voor 3% gewijzigd door martijn v o op 07-08-2024 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnn
martijn v o schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 20:40:
ligt eraan als het op je garagedak is kun je de kabel doorleggen is het op je huis dan vaak niet. Leg je de kabel door dan kun je tussenliggende niet gebruikte aftakkingen afdoppen met een https://www.solar-outlet.nl/enphase-q-cable-afsluitkap.html Leg je de kabel niet door heb je ook twee einddoppen nodig.
Bedankt voor je reactie.
Ik heb een schuur, maar wil de panelen iets verder naar onderen hebben aan beide kanten ivm met lichtdoorlatende golfplaten.
Ik dat geval zou ik dus eigenlijk 12 q cables moeten kopen om de afstand te overbruggen ipv 10?
Je hebt een standaard Envoy dus dan kun je wel de productie zien maar niet je afname of terugleverhoeveelheid dan heb je de metered nodig.
Ik heb wel homewizard, dan zou je het ook gewoon moeten kunnen zien of niet?
Je gaat het verdelen op 3/3/4 per fase en kijk of je de kabel met de 4 panelen op je meterkast zet op de fase met de minste spanning.
Hele goeie. Bedankt!
En de kabel die vanaf de Q-cable komt naar je meterkast ontbreekt. met 10 panelen en enige afstand zeg 20 meter nadenken of je 4 mm2 wil trekken in verband met zo weinig mogelijk spanningsverlies en dus uitval. Een een aardlek 30ma en een 16A groep.
5x4 kabel, panelen en montagesysteem heb ik al in huis. afstand tot meterkast is 20 meter.
Montagesysteem heb ik clickfit evo. Ik weet even niet of je die micro's daar zo op kunt bevestigen of heb je daar nog extra onderdelen voor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Homewizzard heb ik geen verstand van.

Als de afstand tussen de panelen maximaal een paneel is moet je met 12 Q-cable afkunnen en komt er dus op de niet gebruikte aansluiting een dop. Je krijgt dan denk ik wel een kabel over de lichtstraat te lopen, anders kun je wellicht de ene rij naar binnen voeren en de andere rij op een andere plaats ook en dan bij binnenkomst met een gewone huis-tuin-en-keukenlasdoos deze aan elkaar koppelen.

clickfit evo kun je de micros zo opschroeven met twee zelftappers let op dat de plaat naar boven moet en de micro naar onderen.
En om de kabel netjes te geleiden van die RVS kabelclips.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 00:34
Hier eindelijk een start gemaakt met het ophangen van onze nieuwe thuisbatterij, een 3t.
We hadden vertraging omdat bleek dat de batterij die we hadden ontvangen meer dan een jaar na productiedatum ontvangen was, terwijl volgens de informatie de batterij binnen een jaar na productie geïnstalleerd moest zijn.

Het bleek dat die termijn inmiddels door Enphase is verlengd tot 18 maanden, en we hebben gewacht op de mail van Enphase die dat officieel bevestigde.

Maar hij hangt. Zondag tijd voor het verdere aansluiten :)

Dit is bij uitstek een zomer gebleken waarin een batterij veel had gedaan voor een lagere afname van de energieleverancier (erg weinig en grillige opwek), dus ik kijk er echt naar uit :)

Hij hangt bij ons tegen een buitenmuur, tussen de trap-opgang en de voordeur. De meterkast is aan de andere kant van de voordeur dus redelijk dichtbij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yn8i2ABbJsBUqeeoTVk3jfC65uw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YEAAvgrP0m1JXeP3Gc4XQ36l.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnn
martijn v o schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 21:33:

Als de afstand tussen de panelen maximaal een paneel is moet je met 12 Q-cable afkunnen en komt er dus op de niet gebruikte aansluiting een dop. Je krijgt dan denk ik wel een kabel over de lichtstraat te lopen, anders kun je wellicht de ene rij naar binnen voeren en de andere rij op een andere plaats ook en dan bij binnenkomst met een gewone huis-tuin-en-keukenlasdoos deze aan elkaar koppelen.

clickfit evo kun je de micros zo opschroeven met twee zelftappers let op dat de plaat naar boven moet en de micro naar onderen.
Duidelijk! Bedankt voor de uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnn
martijn v o schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 21:33:

Nog 1 vraag. Ik wil graag 5 op oost in landscape en 5 op west in potrait.
Hoe doe ik dat met de Q-cable. Moet ik dan gewoon afzonderlijk 5 in potrait kopen en 5 voor landscape?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Dat kan maar dan moet je die wel verbinden omdat het dan losse delen zijn. Ik zou hem dan wel wat langer nemen en de lasdoos binnen maken en de niet gebruikte aftakkingen afdoppen, of de gietmof buiten dat kan ook, maar doe ik nooit.

Wil je het liefste één kabel langs alles dan zou ik landscape namen en de kabel wat geleiden in de portrait situatie.

Er is ook een mogelijkheid om de kabels boven op het dak met een connector te verbinden, maar die is duur ik geloof iets van 40 euro per stuk, maar als je wil uitbreiden later is dat wel weer makkelijk. deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gFk92OkqBTbG-xzzpmy88W-o6UY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/15jDzPav0vmPz2rf4WCksWb7.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnn
martijn v o schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 10:17:
Dat kan maar dan moet je die wel verbinden omdat het dan losse delen zijn. Ik zou hem dan wel wat langer nemen en de lasdoos binnen maken en de niet gebruikte aftakkingen afdoppen, of de gietmof buiten dat kan ook, maar doe ik nooit.

Wil je het liefste één kabel langs alles dan zou ik landscape namen en de kabel wat geleiden in de portrait situatie.

Er is ook een mogelijkheid om de kabels boven op het dak met een connector te verbinden, maar die is duur ik geloof iets van 40 euro per stuk, maar als je wil uitbreiden later is dat wel weer makkelijk. deze:
[Afbeelding]
Ohja duidelijk. Dan neem ik gewoon 14 x landscape. Dan moet het lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Bestel gelijk even de ferrietring mee (voor de communicatie) en de ontkoppeltool, volgens mij ben je dan kompleet.
Als je in de nabij toekomst nog een batterij op het systeem wil aansluiten overweeg dan de envoy meterd gelijk anders moet je die straks weer wisselen en dat is zonde.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Johnn schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 10:30:
[...]
Ohja duidelijk. Dan neem ik gewoon 14 x landscape. Dan moet het lukken.
Met de 14x landscape kabel heb je wel "overbodige" 2.5 mm kabel op je dak. Dat zorgt voor spanningsverlies wat weer eerder tot uitschakelende omvormers kan leiden. 2x een kortere string van 5 die je samen laten komen in een doos die je volgiet met hars werkt prima. Vanaf daar kun je dan door met een dikkere kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louwm
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 20:43
Johnn schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 21:02:
[...]

Bedankt voor je reactie.
Ik heb een schuur, maar wil de panelen iets verder naar onderen hebben aan beide kanten ivm met lichtdoorlatende golfplaten.
Ik dat geval zou ik dus eigenlijk 12 q cables moeten kopen om de afstand te overbruggen ipv 10?

[...]

Ik heb wel homewizard, dan zou je het ook gewoon moeten kunnen zien of niet?

[...]

Hele goeie. Bedankt!

[...]

5x4 kabel, panelen en montagesysteem heb ik al in huis. afstand tot meterkast is 20 meter.
Montagesysteem heb ik clickfit evo. Ik weet even niet of je die micro's daar zo op kunt bevestigen of heb je daar nog extra onderdelen voor nodig?
misschien ook even kijken of de omvormers goed bij je panelen passen ?
daar je ze op oost en west gaat leggen is de ac misschien wel over kill en kan je naar de mc , scheelt weer geld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• groentje1.0
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 21-05 20:17
Johnn schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 20:09:
Goedeavond,

Ik wil 2x5 zonnepanelen op oost west icm met micro-omvormers. (ik wil geen string)

Nu heb ik het volgende in mijn winkelwagen:[Afbeelding]

[mbr]Samengevoegd met het grote topic[/]
Misschien even handig om te vermelden wat voor panelen je gaat gebruiken , wat louwm al zei overkil van de omvormers. Ze kunnen beter aftoppen in de zomer, dan heb je in de winter beter rendement.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Powermage
Powermage schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 13:22:
Ja, daarom dat ik twijfel.

Dit is het RMA dashboard:

[Afbeelding]

Maar direct op de Enlighten manager zie ik wel 2 total cases staan.

[Afbeelding]
Als ik doorklik zie ik maar 1 ticket lopen (eerdere communicatie ivm die software update) en verder niets.

Ik wacht het anders gewoon tot eind volgende week af, zo niet dan dien ik een nieuwe RMA in.

Edit / spam folder van mijn schoonouders stonden de RMA mails in, alles is dus goed in gang gezet.
nu afwachten tot de vervangende micro's binnen komen.
Als update op mijzelf.
RMA verliep uiteindelijk vrij vlot, mails kwamen niet bij mijn installateurs account terecht maar bij de "eindklant" (mijn schoonouders). Vrij snel nieuwe vervangende inverters binnen gehad, en ze deze week omgewisseld, en alles wekt weer stroom op.
Goede service zo van Enphase! (niet van de orginele installateur).
groentje1.0 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 19:55:
[...]

Misschien even handig om te vermelden wat voor panelen je gaat gebruiken , wat louwm al zei overkil van de omvormers. Ze kunnen beter aftoppen in de zomer, dan heb je in de winter beter rendement.
En de Normale IQ8+ is ook nog eens fors goedkoper te krijgen, dus minder investering/sneller terugverdient.

[ Voor 13% gewijzigd door Powermage op 09-08-2024 09:14 ]

Join the club

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnn
groentje1.0 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 19:55:
[...]

JA Solar 435 Wp panelen.
MC heb ik wel naar gekeken, maar die is ook maar 5 euro goedkoper. Heb AC voor 115.
Iq8+ is wel aardig goedkoper, maar die heeft maar een uitgangsvermogen 300 Watt. Dan topt die toch wat teveel af voor mijn gevoel.

Hmm achteraf misschien toch beter voor de iq8+ kunnen gaan nu ik er beter over nadenk. Magoed het is wat het is.

[ Voor 9% gewijzigd door Johnn op 10-08-2024 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Johnn schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 10:32:
[...]

JA Solar 435 Wp panelen.
MC heb ik wel naar gekeken, maar die is ook maar 5 euro goedkoper. Heb AC voor 115.
Iq8+ is wel aardig goedkoper, maar die heeft maar een uitgangsvermogen 300 Watt. Dan topt die toch wat teveel af voor mijn gevoel.

Hmm achteraf misschien toch beter voor de iq8+ kunnen gaan nu ik er beter over nadenk. Magoed het is wat het is.
Ik weet niet in welke orientatie je panelen liggen. Wij hebben 4x 435Wp op oost/west op iq8+, en die toppen echt zelden af.

We hebben ook 8x 395Wp op zuid. Die toppen vaker af, maar voor ons beslist niet storend. Wanneer ik onze opbrengst per Wp vergelijk met andere mensen met een soortgelijke opstelling maar bijvoorbeeld string, dan zitten we eigenlijk altijd bij de hogere scores. Nooit het hoogst, maar beter dan velen.

Los van dat het geen wedstrijd is zijn wij tevreden en zouden met de kennis die we nu hebben niet anders hebben gekozen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjamo
Sjamo schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 21:44:
Hier eindelijk een start gemaakt met het ophangen van onze nieuwe thuisbatterij, een 3t.
We hadden vertraging omdat bleek dat de batterij die we hadden ontvangen meer dan een jaar na productiedatum ontvangen was, terwijl volgens de informatie de batterij binnen een jaar na productie geïnstalleerd moest zijn.

Het bleek dat die termijn inmiddels door Enphase is verlengd tot 18 maanden, en we hebben gewacht op de mail van Enphase die dat officieel bevestigde.

Maar hij hangt. Zondag tijd voor het verdere aansluiten :)

Dit is bij uitstek een zomer gebleken waarin een batterij veel had gedaan voor een lagere afname van de energieleverancier (erg weinig en grillige opwek), dus ik kijk er echt naar uit :)

Hij hangt bij ons tegen een buitenmuur, tussen de trap-opgang en de voordeur. De meterkast is aan de andere kant van de voordeur dus redelijk dichtbij.

[Afbeelding]
Iets eerder dan verwacht maar de batterij werkt.

Met de voorbereiding bleek de installatie en het aansluiten van de batterij betrekkelijk eenvoudig. Wel viel het tegen dat de ct's opnieuw aangemeld moesten worden.

Het was gisterenavond al rond half tien toen de stroom er weer op ging, en het was leuk om te zien dat de batterij onmiddelijk zijn laatste loodjes (nog 21%) in onze afname ging stoppen. Wat tegen viel was de onnauwkeurigheid waarmee dat gebeurde. De hele tijd schommelde onze afname toch nog tussen 5 en 25W ongeveer.

Vanochtend kwam onze pv-installatie (het gedeelte dat gekoppeld zit aan de metered gateway waar ook de batterij op zit), niet goed op gang. Continu 0 Watt, dan weer iets opbrengst, ongeveer een tiende van normaal, en dan weer abrubt terug naar 0W.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KvMJkkhm4P52pWLXQP35npbwnu8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gVHaujeO9efovzx1Q09lqOfM.jpg?f=fotoalbum_large

We hebben de lampjes op de gateway gecheckt, en het bleek dat de omvormers niet produceerden, vermoedelijke reden geen of onvoldoende spanning vanuit de meterkast.
Alle bedrading en de componenten weer nagelopen, maar we konden niets ontdekken. We hebben het probleem uitgesteld tot een moment dat er tijd voor was. Aan het einde van de ochtend draaide ook dat gedeelte van de pv-installatie vanzelf weer goed en kon de batterij ook vol opladen ipv op halve kracht.

De batterij geeft op dit moment 100% aan, maar pakt geregeld toch meer dan de standaard 25W bij voldoende opwek. In de nacht, leeg, was het verbruik rond de 9 a 10W.
Ik ga er voor nu vanuit dat het extra verbruik wordt gebruikt om de batterij na lange tijd van niet gebruikt te zijn weer in goede conditie te krijgen (youtube-wijsheid?).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qjgjmYpmHofmn8z4UrEaK4QyOMQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/glO1xQJCTKBumquEsjycdHdh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j2F6XSdw51mOFxPwOSHNVfkK5Kc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pyapxbJXomnqlWqtmzwHsnCm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:42
Sjamo schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 14:34:
[...]

Iets eerder dan verwacht maar de batterij werkt.

Met de voorbereiding bleek de installatie en het aansluiten van de batterij betrekkelijk eenvoudig. Wel viel het tegen dat de ct's opnieuw aangemeld moesten worden.

Het was gisterenavond al rond half tien toen de stroom er weer op ging, en het was leuk om te zien dat de batterij inmiddelijk zijn laatste loodjes (nog 21%) in onze afname ging stoppen. Wat tegen viel was de onnauwkeurigheid waarmee dat gebeurde. De hele tijd schommelde onze afname toch nog tussen 5 en 25W ongeveer.

Vanochtend kwam onze pv-installatie (het gedeelte dat gekoppeld zit aan de metered gateway waar ook de batterij op zit), niet goed op gang. Continu 0 Watt, dan weer iets opbrengst, ongeveer een tiende van normaal, en dan weer abrubt terug naar 0W.

[Afbeelding]

We hebben de lampjes op de gateway gecheckt, en het bleek dat de omvormers niet produceerden, vermoedelijke reden geen of onvoldoende spanning vanuit de meterkast.
Alle bedrading en de componenten weer nagelopen, maar we konden niets ontdekken. We hebben het probleem uitgesteld tot een moment dat er tijd voor was. Aan het einde van de ochtend draaide ook dat gedeelte van de pv-installatie vanzelf weer goed en kon de batterij ook vol opladen ipv op halve kracht.

De batterij geeft op dit moment 100% aan, maar pakt geregeld toch meer dan de standaard25W bij voldoende opwek. In de nacht, leeg, was het verbruik rond de 9 a 10W.
Ik ga er voor nu vanuit dat het extra verbruik wordt gebruikt om de batterij na lange tijd van niet gebruikt te zijn weer in goede conditie te krijgen (youtube-wijsheid?).

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Interessant de bevindingen van een Enphase battery gebruiker. Denk dat er hier veel zijn die die stap overwegen.

Voor wat betreft je aanname over het extra gebruik. Heb je toegang tot de events van het systeem via het installer account (enlighten manager) of lokaal via startpost in https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075922 ?
Ik verwacht dat Enphase voor de battery net zoveel logging en events heeft voorzien als bij het PV gedeelte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Bij Live Data kan je meer zien v.w.b. de micro's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l8gWOubJ39_EGyq_uioNXl949z8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GN423gvn3UuNf6Wacae6xpZB.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
m.eddy schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 17:45:
[...]

Interessant de bevindingen van een Enphase battery gebruiker. Denk dat er hier veel zijn die die stap overwegen.

Voor wat betreft je aanname over het extra gebruik. Heb je toegang tot de events van het systeem via het installer account (enlighten manager) of lokaal via startpost in https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075922 ?
Ik verwacht dat Enphase voor de battery net zoveel logging en events heeft voorzien als bij het PV gedeelte.
We hebben een installer account. Vandaag was een lange dag, maar we gaan er morgen in duiken.

Zo tussendoor zijn we aan het checken wat er allemaal gebeurt. Erg blij met de kWh-meter in HomeWizard.

Vwb het gezond houden van de thuisbatterij bedoelde ik dit filmpje. Ik weet niet of dat gebeurt maar ik zou het me kunnen voorstellen. Enphase lijkt altijd nogal fanatiek op het goed onderhouden van het materiaal.

YouTube: Hoe houd je een thuisbatterij gezond?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eddie_
Ohja dat is ook zo. Ik dacht net: waarom blijft mijn productie zo achter. Dit kan gewoon niet goed zijn... Toen bedacht ik me: ze zijn met onderhoud bezig bij Enphase. Dit hadden ze al aangegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoJo_nl
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-05 09:41
Johnn schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 10:32:
[...]

JA Solar 435 Wp panelen.

Ik heb 10x autarco 455Wp O/W met IQ8+. Het heeft wel wat overtuiging gekost, maar dat aftoppen is minder dramatisch verlies dan wat je er bij weinig zon mee wint. Globaal gezien de betere keuze.

If something sucks make it better...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JoJo_nl
Johnn schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 20:09:
Goedeavond,

Nu heb ik het volgende in mijn winkelwagen:[Afbeelding]

[mbr]Samengevoegd met het grote topic[/]
Vervang die omvormers door IQ8+
ipv gietmof een waterdichte doos
1 fase Q kabel van elke reeks panelen naar doos. 4/3/3
hoofdkabel 5x2.5mm² of 5x4mm²
ene Q-kabel bruin op de bruine draad, andere Q kabel bruin op de zwarte draad, volgende Q-kabel op grijs in de doos.
envoy vervangen door envoy-s metered.
panelen aansluiten 4/3/3
☺️
edit: ferrietring onnodig. gezien de 20 Meter de 5x4mm². overbrugging gewoon 3x2.5mm2 met 2 waterdichte doos op de Q-kabel aansluiten. AUB geen 14x Q-kabel gezien je dan open aders op t dak hebt liggen.
Tip: Noteer op een stuk papier welke serienummers van omvormer waar liggen. De laatste 3 cijfers zijn genoeg. Maak een installer account aan bij Enphase voor het instellen. Als je de installatie aanzet wacht een kwartier tot alles opgestart is en doe een scan met knopje op de envoy-s dan hoef je niet alles in te scannen met barcode. Kan ook in app, neem dan gelijk de q-relais ook mee, is een aparte scan. Wacht na knopje nog half uur. De installatie gaat pas op groen in de installer app na 24 uur gedraaid te hebben.

[ Voor 25% gewijzigd door JoJo_nl op 12-08-2024 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Bij ons valt wat de Enphase 3t batterij doet erg tegen. Ik heb eigenlijk het plan contact op te nemen met de support om te vragen of iets niet klopt.

Vanochtend om 8 uur was er al een verbruik van 0,24 kWh. Normaal zonder batterij was dat rond de 0,8kWh geweest.

Met de batterij houden we een vrij hoog continu verbruik.

De batterij reageert vrij traag op wisselingen in verbruik, ook tijdens laden. Aanpassen duurt tot 6 a 7 seconden. Omdat laden start bij erg weinig opwek maakt deze trage reactie dat we door het opladen van de batterij juist extra verbruik krijgen.

Zowel gisteren als vandaag zien we los van een continu vrij hoog verbruik, een moment dat voor ons echt niet duidelijk is. Een verbruik in huis dusdanig dat er een duidelijke piek zichtbaar is (gisteren magnetron 7min), en dit verbruikt wordt niet door de batterij gedekt. Bij de batterij is ook een piek zichtbaar, maar de verkeerde kant op. Het leveren van de batterij zakt dan tot 0 waardoor het volledige verbruik van zo'n moment als verbruik telt, dus zelfs het verbruik dat eerder nog uit de batterij kwam.
Erg irritant.

Dit is wat mij betreft onacceptabel slecht en beslist niet wat ik had verwacht.

Gisteren was ons verbruik 0,6kWh. Zonder batterij en met een vergelijkbaar verbruik in huis, zou ons verbruik rond de 2kWh zijn geweest. Dat betekent dat we nog steeds een derde tot een vierde van ons verbruik overhouden. Bij zo'n bedrag verwacht ik meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo_nl
Sjamo schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 08:27:
Bij ons valt wat de Enphase 3t batterij doet erg tegen. Ik heb eigenlijk het plan contact op te nemen met de support om te vragen of iets niet klopt.

Vanochtend om 8 uur was er al een verbruik van 0,24 kWh. Normaal zonder batterij was dat rond de 0,8kWh geweest.

Met de batterij houden we een vrij hoog continu verbruik.

De batterij reageert vrij traag op wisselingen in verbruik, ook tijdens laden. Aanpassen duurt tot 6 a 7 seconden. Omdat laden start bij erg weinig opwek maakt deze trage reactie dat we door het opladen van de batterij juist extra verbruik krijgen.

Zowel gisteren als vandaag zien we los van een continu vrij hoog verbruik, een moment dat voor ons echt niet duidelijk is. Een verbruik in huis dusdanig dat er een duidelijke piek zichtbaar is (gisteren magnetron 7min), en dit verbruikt wordt niet door de batterij gedekt. Bij de batterij is ook een piek zichtbaar, maar de verkeerde kant op. Het leveren van de batterij zakt dan tot 0 waardoor het volledige verbruik van zo'n moment als verbruik telt, dus zelfs het verbruik dat eerder nog uit de batterij kwam.
Erg irritant.

Dit is wat mij betreft onacceptabel slecht en beslist niet wat ik had verwacht.

Gisteren was ons verbruik 0,6kWh. Zonder batterij en met een vergelijkbaar verbruik in huis, zou ons verbruik rond de 2kWh zijn geweest. Dat betekent dat we nog steeds een derde tot een vierde van ons verbruik overhouden. Bij zo'n bedrag verwacht ik meer.
Er zit tegenwoordig een optie in de app om het profiel op voorkeur eigen verbruik te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
JoJo_nl schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 08:32:
[...]

Er zit tegenwoordig een optie in de app om het profiel op voorkeur eigen verbruik te zetten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/krXXf5DyuBKfIEydO69Q06UNXPg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nkqcxFaHO7tm0XHRXowSqaiC.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals je ziet staat dat geactiveerd.
Let niet op de cijfers, deze kloppen niet met de werkelijkheid zoals gemeten door onze P1-meter en kWh-meter.

Waarschijnlijk zit ook in elk geval een deel van het probleem daar in. Maar daarmee blijft het voor ons onacceptabel slecht voor zo'n duur systeem. Iets vertraging en afwijking ok, maar dit is erg veel. Plus het onverklaarbare gedrag.

[ Voor 48% gewijzigd door Sjamo op 12-08-2024 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo_nl
Sjamo schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 08:37:
[...]

[Afbeelding]

Zoals je ziet staat dat geactiveerd.
Let niet op de cijfers, deze kloppen niet met de werkelijkheid zoals gemeten door onze P1-meter en kWh-meter.

Waarschijnlijk zit ook in elk geval een deel van het probleem daar in. Maar daarmee blijft het voor ons onacceptabel slecht voor zo'n duur systeem. Iets vertraging en afwijking ok, maar dit is erg veel. Plus het onverklaarbare gedrag.
Dan zijn de spoelen van de envoy-s niet gekalibreerd. De vertraging valt weinig aan te doen, is bijzonder laag eigenlijk. Het is een accu, teveel op- en ontladen gaat ten koste vd levensduur.

[ Voor 7% gewijzigd door JoJo_nl op 12-08-2024 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
JoJo_nl schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 08:40:
[...]

Dan zijn de spoelen van de envoy-s niet gekalibreerd. De vertraging valt weinig aan te doen, is bijzonder laag eigenlijk. Het is een accu, teveel op- en ontladen gaat ten koste vd levensduur.
Die zijn gekalibreerd. Maar we kunnen het nog eens opnieuw doen vanavond. Dank voor de tip.

Wat betreft de opmerking over teveel op- en ontladen, het is een thuisbatterij, dat is z'n taak. Ik heb weinig aan een apparaat dat 15 jaar slechter werkt dan het kan om die 15 jaar te halen.

En als dat het enige zou zijn zou ik er niet veel problemen mee hebben, maar met het hoge verbruik dat overblijft en de 7 minuten magnetron die niet (gedeeltelijk) opgevangen worden maakt dit voor mij op deze manier slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo_nl
Sjamo schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 08:49:
[...]

Die zijn gekalibreerd. Maar we kunnen het nog eens opnieuw doen vanavond. Dank voor de tip.

Wat betreft de opmerking over teveel op- en ontladen, het is een thuisbatterij, dat is z'n taak. Ik heb weinig aan een apparaat dat 15 jaar slechter werkt dan het kan om die 15 jaar te halen.

En als dat het enige zou zijn zou ik er niet veel problemen mee hebben, maar met het hoge verbruik dat overblijft en de 7 minuten magnetron die niet (gedeeltelijk) opgevangen worden maakt dit voor mij op deze manier slecht.
Na elke wijziging moeten ze gekalibreerd worden en gezien de grote afwijking zijn ze niet goed gekalibreerd blijkbaar. Realiteit is dat ze garantie hebben en dus zodanig dat ding regelen dat ie die levensduur haalt. De omvormer van de accu gebruikt ook stroom, stand-by omzetten etc. Mee eens dat het niet is wat je zou verwachten, maar dat is technisch erg lastig om voor mekaar te krijgen. Dat vertellen ze er helaas nooit bij want dat verkoopt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
JoJo_nl schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 08:54:
[...]

Na elke wijziging moeten ze gekalibreerd worden en gezien de grote afwijking zijn ze niet goed gekalibreerd blijkbaar. Realiteit is dat ze garantie hebben en dus zodanig dat ding regelen dat ie die levensduur haalt. De omvormer van de accu gebruikt ook stroom, stand-by omzetten etc. Mee eens dat het niet is wat je zou verwachten, maar dat is technisch erg lastig om voor mekaar te krijgen. Dat vertellen ze er helaas nooit bij want dat verkoopt niet.
De ct's zijn na de installatie van de batterij opnieuw aangemeld en gekalibreerd. Er zijn geen wijzigingen geweest na die tijd.

Wat betreft de batterij, het zal beter moeten worden. We zullen de kalibratie vanavond nog eens doen zoals gezegd. We zullen indien dat geen verbetering geeft contact opnemen met support. Geeft ook dat geen verbetering dan gaan wij op zoek naar een beter batterij-systeem, of een batterij-systeem dat beter past bij ons verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 17-06 08:44
Het lijkt me niet te voorkomen dat (de omvormers in) een thuisbatterij iets naijlen, enerzijds door een kleine vertraging (ik hoop dat die bij Enphase, die met eigen meetspoelen werkt, kleiner is dan bij systemen die de P1-poort gebruiken), en anderzijds doordat de omvormer tijd nodig heeft om op en af te schalen (in het meest extreme geval van maximaal opladen, naar maximaal ontladen, en terug).

Je zal dus altijd hebben dat er ongewenst energie uit het net wordt onttrokken, en ongewenst energie wordt geëxporteerd. Hoe veel precies, hangt af van de technologie van je thuisbatterij, en het verbruiksprofiel van je huis.

Maar bij 7 minuten magnetron mag je toch wel verwachten dat de batterij minimaal 6:45 zorgt voor het minimaliseren van de import vanuit het net, ofwel door te ontladen (als het buiten donker is), ofwel door niet/minder op te laden (als buiten de zon schijnt). @Sjamo misschien een rare vraag, maar weet je hoe jouw magnetron zich 'gedraagt'? Mijn vorige deed op 500W afwisselend 30sec 1500W. en 30sec niks (op 900W 54sec aan/6sec uit). Mocht dat bij jou ook spelen (kans lijkt me klein, maar je weet maar nooit), dan zou het zomaar kunnen zijn dat de batterij niet lekker omgaat met dat heen en weer schakelen van veel vermogen. Mijn nieuwe magnetron lijkt overigens wel gewoon verschillende vermogensniveaus te hebben (of schakelt sneller dan ik in de 1sec intervallen van de P1-meter kan 'zien').

Ik ben vooral nieuwsgierig naar praktijjkervaringen met apparaten die veel aan-/uitschakelen. Zoals een Quooker in stand-by (4x per uur 5sec 2000W), koel-/vrieskasten (de 'ouderwetse' schakelen regelmatig aan, en hebben ook nog eens een piek bij starten), maar ook de wasmachine (die draait niet 24x7, maar per wasbeurt wel honderden keren de motor aan/uit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo_nl
Sjamo schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 09:03:
[...]

De ct's zijn na de installatie van de batterij opnieuw aangemeld en gekalibreerd. Er zijn geen wijzigingen geweest na die tijd.

Wat betreft de batterij, het zal beter moeten worden. We zullen de kalibratie vanavond nog eens doen zoals gezegd. We zullen indien dat geen verbetering geeft contact opnemen met support. Geeft ook dat geen verbetering dan gaan wij op zoek naar een beter batterij-systeem, of een batterij-systeem dat beter past bij ons verbruik.
Niet goed gelukt dan. Soms drukken ze gewoon next om er voorbij te komen. Als je het zelf gedaan hebt dan is er in de stappen iets niet goed gegaan. Het afschakelen vd omvormers is vaak lastig zonder werkschakelaar heb ik ondervonden. Ik denk niet dat het een verbetering geeft om de helpdesk te contacteren. Een beter systeem bestaat nog niet. Ik heb zelf de zonneplan nexus en daar ben ik wel tevreden mee. Ander systeem maar werkt zeer goed in de zin van geld verdienen ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo_nl
a2aan schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 09:16:
Het lijkt me niet te voorkomen dat (de omvormers in) een thuisbatterij iets naijlen, enerzijds door een kleine vertraging (ik hoop dat die bij Enphase, die met eigen meetspoelen werkt, kleiner is dan bij systemen die de P1-poort gebruiken), en anderzijds doordat de omvormer tijd nodig heeft om op en af te schalen (in het meest extreme geval van maximaal opladen, naar maximaal ontladen, en terug).

Je zal dus altijd hebben dat er ongewenst energie uit het net wordt onttrokken, en ongewenst energie wordt geëxporteerd. Hoe veel precies, hangt af van de technologie van je thuisbatterij, en het verbruiksprofiel van je huis.

Maar bij 7 minuten magnetron mag je toch wel verwachten dat de batterij minimaal 6:45 zorgt voor het minimaliseren van de import vanuit het net, ofwel door te ontladen (als het buiten donker is), ofwel door niet/minder op te laden (als buiten de zon schijnt). @Sjamo misschien een rare vraag, maar weet je hoe jouw magnetron zich 'gedraagt'? Mijn vorige deed op 500W afwisselend 30sec 1500W. en 30sec niks (op 900W 54sec aan/6sec uit). Mocht dat bij jou ook spelen (kans lijkt me klein, maar je weet maar nooit), dan zou het zomaar kunnen zijn dat de batterij niet lekker omgaat met dat heen en weer schakelen van veel vermogen. Mijn nieuwe magnetron lijkt overigens wel gewoon verschillende vermogensniveaus te hebben (of schakelt sneller dan ik in de 1sec intervallen van de P1-meter kan 'zien').

Ik ben vooral nieuwsgierig naar praktijjkervaringen met apparaten die veel aan-/uitschakelen. Zoals een Quooker in stand-by (4x per uur 5sec 2000W), koel-/vrieskasten (de 'ouderwetse' schakelen regelmatig aan, en hebben ook nog eens een piek bij starten), maar ook de wasmachine (die draait niet 24x7, maar per wasbeurt wel honderden keren de motor aan/uit).
Precies dat. Praktijk ervaring met heater continu 2,2kW, Wasmachine 7w idle, 245w draaiende met paar keer 3,1kW verwarmen (LG). Droger (LG) 2100W voor 45min, draaiende 255W 5 min.
De P1 kan 100ms intervallen verwerken, aan een pc direct red je rond 130ms. https://www.sossolutions.nl/slimme-meter-kabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
JoJo_nl schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 09:16:
[...]

Niet goed gelukt dan. Soms drukken ze gewoon next om er voorbij te komen. Als je het zelf gedaan hebt dan is er in de stappen iets niet goed gegaan. Het afschakelen vd omvormers is vaak lastig zonder werkschakelaar heb ik ondervonden. Ik denk niet dat het een verbetering geeft om de helpdesk te contacteren. Een beter systeem bestaat nog niet. Ik heb zelf de zonneplan nexus en daar ben ik wel tevreden mee. Ander systeem maar werkt zeer goed in de zin van geld verdienen ermee.
Er is hier niets doorgedrukt bij de kalibratie. Het is uiterst zorgvuldig gedaan en alle stappen zijn doorlopen.

Evengoed had ik al gezegd dat het opnieuw gedaan zou worden.

De rest gaan we zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo_nl
Sjamo schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 09:31:
[...]

Er is hier niets doorgedrukt bij de kalibratie. Het is uiterst zorgvuldig gedaan en alle stappen zijn doorlopen.

Evengoed had ik al gezegd dat het opnieuw gedaan zou worden.

De rest gaan we zien.
Ik was er niet bij, dus het is maar gissen. Met 3 fasen zou je eigenlijk op elke fase een grootverbruiker in moeten schakelen, dat maakt het ook erg lastig om perfect te doen. En dan nog wijkt het 0,1kW of meer af is mijn ervaring. Evengoed is een grotere afwijking reden om het opnieuw te doen en daarbij alles af te schakelen wat niet direct noodzakelijk is. Een 3 fase kookplaat alles op max is het ideale. Met inductie werkt dat alleen de eerste aantal seconden.

[ Voor 7% gewijzigd door JoJo_nl op 12-08-2024 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
JoJo_nl schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 09:24:
Precies dat. Praktijk ervaring met heater continu 2,2kW, Wasmachine 7w idle, 245w draaiende met paar keer 3,1kW verwarmen (LG). Droger (LG) 2100W voor 45min, draaiende 255W 5 min.
De P1 kan 100ms intervallen verwerken, aan een pc direct red je rond 130ms. https://www.sossolutions.nl/slimme-meter-kabel
Interessante 'weetjes'! Vooral bij wasmachines lijkt er een groot verschil te zitten in hoe het verbruiksprofiel eruit ziet. Onlangs zag ik een screenshot van het verbruik van iemands wasmachine die ook tijdens de verwarmingsfase een aantal keer op/af schakelde, waarschijnlijk bij wijze van 'modulatie' (zichtbaar in de grafiek, dus een periode van minimaal enkele tientallen seconden).

Nu we steeds meer met thuisbatterijen willen doen, zie ik een behoefte ontstaan in meer gedetailleerde specificaties van apparaten. Dus niet alleen maar het verbruik per wasbeurt, en het maximum vermogen, maar ook hoe vaak en hoe veel er met grotere vermogens wordt op en af geschakeld.

Onze Siemens warmtepompdroger doet 2:30 uur 400W continu (zeer blij mee!), en de Miele wasmachine verwarmt op ongeveer 2000W (iig bij 60 graden programma). Beide apparaten inmiddels zo'n 12 jaar oud, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo_nl
a2aan schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 09:36:
[...]

Interessante 'weetjes'! Vooral bij wasmachines lijkt er een groot verschil te zitten in hoe het verbruiksprofiel eruit ziet. Onlangs zag ik een screenshot van het verbruik van iemands wasmachine die ook tijdens de verwarmingsfase een aantal keer op/af schakelde, waarschijnlijk bij wijze van 'modulatie' (zichtbaar in de grafiek, dus een periode van minimaal enkele tientallen seconden).

Nu we steeds meer met thuisbatterijen willen doen, zie ik een behoefte ontstaan in meer gedetailleerde specificaties van apparaten. Dus niet alleen maar het verbruik per wasbeurt, en het maximum vermogen, maar ook hoe vaak en hoe veel er met grotere vermogens wordt op en af geschakeld.

Onze Siemens warmtepompdroger doet 2:30 uur 400W continu (zeer blij mee!), en de Miele wasmachine verwarmt op ongeveer 2000W (iig bij 60 graden programma). Beide apparaten inmiddels zo'n 12 jaar oud, denk ik.
Ja dat zijn de nieuwste energiezuinige. Mijne doet dat niet, maar heeft wel modulerende motoren er in. Direct drive noemen ze dat. Je ziet wel dat het aantal keer verwarmen en de tijdsduur aangepast word aan de hoeveelheid was er in. De vaatwasser echter doet het totaal random, max 1233W (typeplaatje zegt 1200W) en afhankelijk van programma tot wel 20x korte pulsen 1233W. Over het hele programma gezien 1200W gemiddeld (maximum programma+tijd) dus dat klopt dan wel weer. Wasmachine 12,5 jaar en Vaatwasser 6 jaar. De oven 5 jaar en doet continu 3,020kW tot temp bereikt is. Blijkbaar heeft elke machine zijn eigen idee over het verbruik.
Conclusie is denk ik wel dat dit onmogelijk is om exact bij te houden voor een accu, zelfs met continu dezelfde belasting. Al was het alleen maar omdat deze toch eerst moet meten dat er iets veranderd in het verbruik. Wellicht dat AI daar verandering in kan brengen maar dat gaat de eerste 10 jaar niet gebeuren.

[ Voor 4% gewijzigd door JoJo_nl op 12-08-2024 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Onze vaatwasser (Miele, van bijna 3 jaar oud) doet op het 75-gradenprogramma 3x een 'blok' van 2000W verwarmen (ongeveer 10-20 minuten 'continu' per keer). Nou moet ik zeggen dat ik bij de vaatwasser en wasmachine niet het hele programma via de live-view van HomeWizard heb gevolgd, maar ik weet dat ze maximaal 2000W doen, en als de HW-grafiek (resolutie van 5min) dan 'pieken' of 'blokken' van 2kW laat zien, dan zal dat wel continu zijn geweest.

Hier het plaatje dat ik bedoelde. Dat schakelt dus steeds enkele minuten aan/uit met ruim 2kW, dus is misschien gunstig voor je totale energiegebruik, maar voor je batterij was het beter geweest om iets korter, maar wel continu af te nemen, lijkt me. Want tijdens een wasbeurt 10x schakelen met 2kW is dan 'zonde'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo_nl
a2aan schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 09:56:
Onze vaatwasser (Miele, van bijna 3 jaar oud) doet op het 75-gradenprogramma 3x een 'blok' van 2000W verwarmen (ongeveer 10-20 minuten 'continu' per keer). Nou moet ik zeggen dat ik bij de vaatwasser en wasmachine niet het hele programma via de live-view van HomeWizard heb gevolgd, maar ik weet dat ze maximaal 2000W doen, en als de HW-grafiek (resolutie van 5min) dan 'pieken' of 'blokken' van 2kW laat zien, dan zal dat wel continu zijn geweest.

Hier het plaatje dat ik bedoelde. Dat schakelt dus steeds enkele minuten aan/uit met ruim 2kW, dus is misschien gunstig voor je totale energiegebruik, maar voor je batterij was het beter geweest om iets korter, maar wel continu af te nemen, lijkt me. Want tijdens een wasbeurt 10x schakelen met 2kW is dan 'zonde'.
Ja dat doen vrijwel al die energiezuinige apparaten. Dit werkt niet goed voor een accu. Daarom zei ik al dat gaat de komende 10 jaar niet gebeuren gezien er dusdanig drastische veranderingen moeten plaatsvinden in accu sturing en apparaten. En dan nog zullen er nieuwe soorten accu's moeten komen die wat meer keer op- en ontladen kunnen worden dan 6000x. Levensduur accu 15 jaar wordt dan de helft met zoveel schakelen en dan nog de vertraging in het schakelen wat met wat pech precies averechts op de modulatie werkt. De AI zou dan kunnen zeggen tegen de accu dat X apparaat zoveel stroom wil gaan verbruiken. Dus ja technisch voorlopig niet mogelijk gewoon. Leuk voor de toekomst ooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
a2aan schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 09:16:

De magnetron werd op het standaard vermogen gebruikt, waarbij het gebruik ook constant is. Alleen wanneer we op lager dan normaal vermogen gebruiken gaat het in etappes waarbij aan/uit elkaar afwisselen. Zoals gezegd, enige vertraging was op zich niet het grootste probleem geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
JoJo_nl schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 10:03:
[...]

Ja dat doen vrijwel al die energiezuinige apparaten. Dit werkt niet goed voor een accu. Daarom zei ik al dat gaat de komende 10 jaar niet gebeuren gezien er dusdanig drastische veranderingen moeten plaatsvinden in accu sturing en apparaten. En dan nog zullen er nieuwe soorten accu's moeten komen die wat meer keer op- en ontladen kunnen worden dan 6000x. Levensduur accu 15 jaar wordt dan de helft met zoveel schakelen en dan nog de vertraging in het schakelen wat met wat pech precies averechts op de modulatie werkt. De AI zou dan kunnen zeggen tegen de accu dat X apparaat zoveel stroom wil gaan verbruiken. Dus ja technisch voorlopig niet mogelijk gewoon. Leuk voor de toekomst ooit.
Waarom zou de accu daarvoor volgens jou meer dan 6000 cycli moeten hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo_nl
Sjamo schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 10:06:
[...]

De magnetron werd op het standaard vermogen gebruikt, waarbij het gebruik ook constant is. Alleen wanneer we op lager dan normaal vermogen gebruiken gaat het in etappes waarbij aan/uit elkaar afwisselen. Zoals gezegd, enige vertraging was op zich niet het grootste probleem geweest.
Hoe dan ook is wat je verwacht gewoon technisch gezien onmogelijk met de huidige stand van de techniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo_nl
Sjamo schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 10:10:
[...]

Waarom zou de accu daarvoor volgens jou meer dan 6000 cycli moeten hebben?
Omdat deze voor elk wissewasje moet schakelen volgens jou redenering en de fabrikant dan een probleem heeft omdat de levensduur dan niet behaald wordt. Ze hebben garantie bepalingen en mensen gaan ze dan aanklagen en zijn ze binnen no-time failliet. Nog afgezien van het feit dat accu's niet zo snel kunnen schakelen en niet elk apparaat uit ze hoofd kent.

[ Voor 10% gewijzigd door JoJo_nl op 12-08-2024 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
JoJo_nl schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 10:03:
En dan nog zullen er nieuwe soorten accu's moeten komen die wat meer keer op- en ontladen kunnen worden dan 6000x. Levensduur accu 15 jaar wordt dan de helft met zoveel schakelen
Er wordt wel eens gezegd dan 6.000x van 100% naar 0% en terug hetzelfde is als 60.000x tussen 50% en 40% heen en weer. Sterker nog: afhankelijk van het type lithiumbatterij is <20% of >80% juist slecht (al schijnt LFP hier niet zo'n last van te hebben).

Maar wat doet het vaak/snel omschakelen met de levensduur van de batterij, en de omvormer? Een minuut op 1,2kW, is in het geval van een Enphase 3T, minder dan 1%...
en dan nog de vertraging in het schakelen wat met wat pech precies averechts op de modulatie werkt.
Ja, hier ben ik dus ook bang voor, met name met een Quooker die 35.000x per jaar 5sec 2kW vraagt.
De AI zou dan kunnen zeggen tegen de accu dat X apparaat zoveel stroom wil gaan verbruiken. Dus ja technisch voorlopig niet mogelijk gewoon. Leuk voor de toekomst ooit.
AI zie ik juist als nog een stap verder dan communicatie: als de batterij zou 'leren' hoe mijn Quooker zich gedraagt (door die eerst een tijd lang te monitoren, en te kijken naar aspecten als tijd, maar ook spanningsval), dan zou die op de Quooker op een gegeven moment veel beter kunnen 'volgen' in het gedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
JoJo_nl schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 10:17:
[...]

Omdat deze voor elk wissewasje moet schakelen volgens jou redenering en de fabrikant dan een probleem heeft omdat de levensduur dan niet behaald wordt. Ze hebben garantie bepalingen en mensen gaan ze dan aanklagen en zijn ze binnen no-time failliet. Nog afgezien van het feit dat accu's niet zo snel kunnen schakelen en niet elk apparaat uit ze hoofd kent.
Een cyclus is volgens jou elke keer dat een batterij wisselt van geleverd vermogen/lading of elke keer dat hij van laden naar ontladen gaat of terug?

Dat is niet hoe het normaal gesproken wordt uitgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo_nl
a2aan schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 10:20:
[...]

Er wordt wel eens gezegd dan 6.000x van 100% naar 0% en terug hetzelfde is als 60.000x tussen 50% en 40% heen en weer. Sterker nog: afhankelijk van het type lithiumbatterij is <20% of >80% juist slecht (al schijnt LFP hier niet zo'n last van te hebben).

Maar wat doet het vaak/snel omschakelen met de levensduur van de batterij, en de omvormer? Een minuut op 1,2kW, is in het geval van een Enphase 3T, minder dan 1%...

[...]

Ja, hier ben ik dus ook bang voor, met name met een Quooker die 35.000x per jaar 5sec 2kW vraagt.

[...]

AI zie ik juist als nog een stap verder dan communicatie: als de batterij zou 'leren' hoe mijn Quooker zich gedraagt (door die eerst een tijd lang te monitoren, en te kijken naar aspecten als tijd, maar ook spanningsval), dan zou die op de Quooker op een gegeven moment veel beter kunnen 'volgen' in het gedrag.
Klopt, die LFP kan daar beter tegen. De omvormer heeft buffer condensatoren die harder slijten, de thyristoren kunnen er beter tegen. Vergelijk het met een groep mensen die continu over een stuk van 10 meter heen en weer moeten rennen. De AI kan dat aanleren wat het verbruik is, maar zover zijn we nog lang niet gezien AI regelmatig schoonheidsfoutjes laat zien nog. En een tig duizend keer schakelen per jaar gaat nog steeds de levensduur niet ten goede komen. Hetzelfde zie je bij tesla en het ultra fast chargen. Het kan gewoon niet met de huidige accu's en techniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo_nl
Sjamo schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 10:26:
[...]

Een cyclus is volgens jou elke keer dat een batterij wisselt van geleverd vermogen/lading of elke keer dat hij van laden naar ontladen gaat of terug?

Nee een cyclus is volledig ont- en opladen. Maar tig keer een beetje op- en ontladen telt wel mee.
edit: simpel zoektochtje Wikipedia: Lithium iron phosphate battery
https://ecotreelithium.co...ycle-life-and-durability/
voorbeeld apparaat van 3000x schakelen dat keer zoveel apparaten zit je daar al snel aan. Ook al kan ie 10000x cycli doen. Levensduur 2 jaar en fabrikant failliet wegens garantie claims.

[ Voor 37% gewijzigd door JoJo_nl op 12-08-2024 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:45
Enphase gehacked: nieuws: Onderzoekers konden beheer Enphase-zonnepanelen overnemen via zes kwe...
Moet ik hier als huiseigenaar iets mee?

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masaman
  • Niet online
Het bericht geeft aan dat Enphase al patches aan het uitrollen is. Lijkt me een prima aanpak en ik denk dat je voor nu dan ook niks hoeft te doen. Loskoppelen van internet kan maar dan ga je ook die patches niet krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_Poncho
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:49
Snelschakkelende batterijen zijn er wel, zie deze bijvoorbeeld: https://natron.energy/products/bluetray-4000

Buffer condensatoren voor veel cycles kan je gewoon goed ontwerpen. De 3T heeft enphase eigen micro omvormers ontworpen op >50 jaar: https://www4.enphase.com/...trolyticCapacitorLife.pdf

De vraag is, hoe snel schakelen van de accu is nodig? Heel kort een hoog vermogen hoeft niet veel energie (kWh) te bevatten. Lange tijd al het standby verbruik opvangen is op het geheel mogelijk meer energie.

Staat er iets in de specs over de 3T's reactie tijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
masaman schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 14:15:
Het bericht geeft aan dat Enphase al patches aan het uitrollen is. Lijkt me een prima aanpak en ik denk dat je voor nu dan ook niks hoeft te doen. Loskoppelen van internet kan maar dan ga je ook die patches niet krijgen.
Ik ben benieuwd of dit soort berichten mensen kritischer gaat maken m.b.t. wat ze wel/niet aan het internet hangen. In het artikel wordt (zeer verstandig!) aangeraden om de Gateway niet aan een 'open' wifi-netwerk te hangen, maar het lijkt erop dat de kwetsbaarheden ook vanuit de cloud toepasbaar waren.

Van mijn Enphase systeem vind ik het nuttig dat die aan het internet hangt (ik gebruik ook hun app), en de impact als 'ie gehackt wordt is relatief beperkt (in het ergste geval derving van enkele euro's zonopwek per dag). Die van mij hangt dus bewust aan het internet, en krijgt zo ook automatisch zijn updates.

Overigens kan het met automatische updates juist ook misgaan, doordat kwaadwillenden (in potentie) de mogelijkheid hebben om kwaadaardige updates te verspreiden.

Voor een warmtepomp vind ik het een ander verhaal: die hoeft van mij niet aan het internet, en de potentiële impact bij een hack is een stuk groter (in de winter een koud huis).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a2aan
Da_Poncho schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 14:21:
De vraag is, hoe snel schakelen van de accu is nodig? Heel kort een hoog vermogen hoeft niet veel energie (kWh) te bevatten. Lange tijd al het standby verbruik opvangen is op het geheel mogelijk meer energie.
Ja, in mijn geval verwacht ik dat een thuisbatterij (heb er een van HomeWizard besteld) vooral tot zijn recht komt met het afdekken van het continuverbruik 's nachts.

Maar daarnaast is het fijn als 'ie óók de pieken netjes kan opvangen (bijvoorbeeld als er een wolk voor de zon komt terwijl de vaatwasser draait, maar ook al die op/af schakelende apparaten). En als 'ie dat op zo'n manier doet dat het meer kwaad dan goed doet (in het ergste geval volledig in tegenfase met de Quooker of wasmachine), dan doet dat wel afbreuk aan het doel waarvoor je de batterij hebt.

Een Quooker heeft zo'n 88kWh per jaar aan stand-by verbruik, wat allemaal kleine piekjes van 5sec 2kW zijn, waarvan de meeste als de zon niet (genoeg) schijnt. In mijn huishouden is dat zo'n 10% van mijn totale stand-by verbruik, dus zeker niet de meerderheid, maar toch ook niet verwaarloosbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo_nl
Da_Poncho schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 14:21:
Snelschakkelende batterijen zijn er wel, zie deze bijvoorbeeld: https://natron.energy/products/bluetray-4000

Buffer condensatoren voor veel cycles kan je gewoon goed ontwerpen. De 3T heeft enphase eigen micro omvormers ontworpen op >50 jaar: https://www4.enphase.com/...trolyticCapacitorLife.pdf

Staat er iets in de specs over de 3T's reactie tijd?
Leuk spul maar 5,6Ah schiet niet op en veel te duur om er profijt van te hebben. Dat is voor racks gemaakt. Kan ff zo gauw niet vinden hoeveel je er kan koppelen maar 5,6x50=280 watt ff simpel gezegd. Effe wat anders dan de 15kW die ik heb staan.
De omvormer is het probleem niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wrc
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 17-06 09:48

Wrc

Yeti007 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 11:35:
FYI vanmorgen via Enphase email aangekondigd:

[...]
In bovenstaande posting citeert @Yeti007 een mail van Enphase waarin update van de IQ gateway software gefaseerd zou worden geupdate. Als laatste de systemen met IQ7 micro's op uiterlijk 10 augustus.

Nu zag ik vorig weekeind bij mijn dochter die IQ8 micro's heeft dat zij de software versie D8 heeft. Zelf heb ik IQ7 series en de software op mijn gateway is D7.6.175.

Iemand enig idee of dit nu de laatste is of zou dit ook naar een D8 moeten gaan?

Zit er een verschil in de Envoy S Metered (multiphase) en de Enphase IQ Gateway Metered? Zou dat hat kunnen zijn?

Mijn dochter zou volgens offerte een Enpahse IQ gateway hebben maar bij omschrijving van het apparaat in de app staat ook net als bij mij Envoy-S-Metered-EU.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JoJo_nl
Nee. Het word gepatched en dat gaat allemaal automatisch. Het zijn kwetsbaarheden waar ze moedwillig naar gezicht hebben en geen indicatie dat deze daadwerkelijk misbruikt zijn. Wel erg vervelend voor ze, maar zulke dingen gebeuren bij alle besturingssystemen die aan het internet hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo_nl
Wrc schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 14:46:
[...]

In bovenstaande posting citeert @Yeti007 een mail van Enphase waarin update van de IQ gateway software gefaseerd zou worden geupdate. Als laatste de systemen met IQ7 micro's op uiterlijk 10 augustus.

Nu zag ik vorig weekeind bij mijn dochter die IQ8 micro's heeft dat zij de software versie D8 heeft. Zelf heb ik IQ7 series en de software op mijn gateway is D7.6.175.

Iemand enig idee of dit nu de laatste is of zou dit ook naar een D8 moeten gaan?

Zit er een verschil in de Envoy S Metered (multiphase) en de Enphase IQ Gateway Metered? Zou dat hat kunnen zijn?

Mijn dochter zou volgens offerte een Enpahse IQ gateway hebben maar bij omschrijving van het apparaat in de app staat ook net als bij mij Envoy-S-Metered-EU.
Ik meen dat D7 voor de 7 series staat en D8 voor de 8. In de app kun je checken of je de laatste hebt.
envoy-s metered EU is de IQ gateway. Is zelfde apparaat. Er is een gewone en een metered in verschillende uitvoeringen en firmware maar de hardware is hetzelfde bij de 2 in de 230 versie (230 volt dus) verschil tussen 1 en 3 fase is een paar componenten op dezelfde printplaat in hetzelfde kastje.
3 fase envoy-s metered firmware D8.2.4225 heb ik er op staan nu.
edit: pic
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZeZqc79ifpeFsMc-ik8Hmf0Nmag=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1UMaNnthJBD0gyFOcVmfMICS.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eIVcWypXjmqLdtsZhxACFSh0S24=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g0kImU83EWMgHkLcEfi2uMKO.jpg?f=fotoalbum_large
Dus nee je hebt niet de laatste versie :P
Maar dit kan alleen Enphase zelf forceren (klantenservice vragen), ander geval gaat het automatisch zodra je aan de beurt bent.

[ Voor 47% gewijzigd door JoJo_nl op 12-08-2024 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:45
Ik heb een 3 fase systeem.
Gateway: Envoy-S-Metered-EU
Firmware:D7.6.175
12 st Micro's: IQ7PLUS-72-2-INT
Firmware: 520-00082-r01-v04.28.07
Firmware: 540-00135-r01-v04.28.03
2 st Micro's: IQ7A-72-M-INT (uitbreiding door zelf installatie)
Firmware: 520-00082-r01-v04.27.04
Firmware: 540-00169-r01-v04.27.09

Ik heb bij mijn installateur één maal een update aangevraagd voor de Gateway, wat ook is uitgevoerd. Ik heb daarna nooit iets gemerkt van een nieuwe update.
Is er uberhaupt een webpage die de diverse versies van de firmware toont inclusief fixes?

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ealkhasov
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 27-01 21:47
Hoi allemaal,

na de installatie van de warmtepomp, begon ik problemen te krijgen met geluid op mijn Enphase installatie. Alle panelen produceren, maar slechts een paar worden weergegeven in de systemen, de rest zegt dat micro-omvormers niet rapporteren. Kwam het bijgevoegde document https://drive.google.com/...jQe9l/view?usp=drive_link tegen en raakte in de war. Moet ik 2 ringen op elke fase installeren? Ik heb een 3-fase installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo_nl
marnie schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 15:07:
Ik heb een 3 fase systeem.
Gateway: Envoy-S-Metered-EU
Firmware:D7.6.175
12 st Micro's: IQ7PLUS-72-2-INT
Firmware: 520-00082-r01-v04.28.07
Firmware: 540-00135-r01-v04.28.03
2 st Micro's: IQ7A-72-M-INT (uitbreiding door zelf installatie)
Firmware: 520-00082-r01-v04.27.04
Firmware: 540-00169-r01-v04.27.09

Ik heb bij mijn installateur één maal een update aangevraagd voor de Gateway, wat ook is uitgevoerd. Ik heb daarna nooit iets gemerkt van een nieuwe update.
Is er uberhaupt een webpage die de diverse versies van de firmware toont inclusief fixes?
De Installateur kan dit niet behalve dan bij het activeren van het systeem.
Er was ergens een pagina met versienummer, moet je ff zoeken op enphase Engelse site.
Je kunt de klantenservice vragen om de update te forceren, met als excuus veiligheidspatches en diepgewortelde angst om gehackt te worden :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo_nl
ealkhasov schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 15:12:
Hoi allemaal,

na de installatie van de warmtepomp, begon ik problemen te krijgen met geluid op mijn Enphase installatie. Alle panelen produceren, maar slechts een paar worden weergegeven in de systemen, de rest zegt dat micro-omvormers niet rapporteren. Kwam het bijgevoegde document https://drive.google.com/...jQe9l/view?usp=drive_link tegen en raakte in de war. Moet ik 2 ringen op elke fase installeren? Ik heb een 3-fase installatie.
In principe alleen 1 om de fasedraad heen. Ik gok dat een speakermagneet ook wel voldoet of zo'n magneetblok voor de waterleiding.
https://support.enphase.c...tall-ferrite-toroid-rings
maar doe eerst een geluidstest om te kijken hoeveel storing je hebt. ringen zijn 7€ stuk
edit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JX-WUwcNqlQJxWybbc9nUYWHKbg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KOfwKLuSQE8fXtaZ8yE130BC.jpg?f=fotoalbum_large
In de installer app bij nummer 2 en dan de gateway aanklikken en onderin knopje drukken. Dat grijze stukje is het enige wat boeit.

[ Voor 32% gewijzigd door JoJo_nl op 12-08-2024 15:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• masaman
  • Niet online
JoJo_nl schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 15:18:
[...]

In principe alleen 1 om de fasedraad heen. Ik gok dat een speakermagneet ook wel voldoet of zo'n magneetblok voor de waterleiding.
:? Ik zou een ferrietkern pakken die past en hoort in je meterkast. Geen andere zaken waarvan je niet weet of het werkt. Maar dat ben ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo_nl
masaman schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 15:37:
[...]

:? Ik zou een ferrietkern pakken die past en hoort in je meterkast. Geen andere zaken waarvan je niet weet of het werkt. Maar dat ben ik.
Die van enphase is mooi klein. Voor de rest maakt het niks uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wrc

Wrc

JoJo_nl schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 14:55:
[...]

Ik meen dat D7 voor de 7 series staat en D8 voor de 8. In de app kun je checken of je de laatste hebt.
envoy-s metered EU is de IQ gateway. Is zelfde apparaat. Er is een gewone en een metered in verschillende uitvoeringen en firmware maar de hardware is hetzelfde bij de 2 in de 230 versie (230 volt dus) verschil tussen 1 en 3 fase is een paar componenten op dezelfde printplaat in hetzelfde kastje.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maar dit kan alleen Enphase zelf forceren (klantenservice vragen), ander geval gaat het automatisch zodra je aan de beurt bent.
Er is iets van een instructie hoe het te doen met de installer app: Update IQ Gateway software
maar het lukt mij niet om de software te downloaded, ik krijg een tijdje na het indrukken van de knop onderin het scherm een zwarte balk met een melding dat er een fout is opgetreden bij het downloaden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7mrLLuCTYSTH1jbQSA_HIsxsKiA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Vxs3CKQCeh0C5V863ke9sk0r.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo_nl
Wrc schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 15:50:
[...]

Er is iets van een instructie hoe het te doen met de installer app: Update IQ Gateway software
maar het lukt mij niet om de software te downloaded, ik krijg een tijdje na het indrukken van de knop onderin het scherm een zwarte balk met een melding dat er een fout is opgetreden bij het downloaden.

[Afbeelding]
probeer eens : Forceer app close. Delete cache en gebruikers info. start app en login. Wellicht dat je de app kan updaten voor in te loggen ? dat weet ik niet.
edit: maar dan nog update ie de gateway dacht ik niet. Je kunt hele systeem verwijderen, factory reset en opnieuw aanmaken dan doet ie het denk wel.
edit2: even gecheckt. het kijkt of er een nieuwe versie firmware is kortstondig maar vind dat er geen is. De installer app heeft een nieuwere versie zie vorige screenshot, maar dat wil dus niet. Mijn idee is dat het alleen werkt bij de eerste installatie vh systeem daarna word het ding automatisch geupdate volgens uitrol van Enphase. Dat zou dit kwartaal moeten zijn.
edit3: het kijkt of het aan de minimale versie voldoet.
Probeer eens je telefoon via de AP van de gateway te verbinden en dan de update te proberen. Gateway moet wel via kabel aan internet hangen dan.

[ Voor 31% gewijzigd door JoJo_nl op 12-08-2024 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wrc

Wrc

JoJo_nl schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 15:53:
[...]

probeer eens : Forceer app close. Delete cache en gebruikers info. start app en login. Wellicht dat je de app kan updaten voor in te loggen ? dat weet ik niet.
edit: maar dan nog update ie de gateway dacht ik niet. Je kunt hele systeem verwijderen, factory reset en opnieuw aanmaken dan doet ie het denk wel.
edit2: even gecheckt. het kijkt of er een nieuwe versie firmware is kortstondig maar vind dat er geen is. De installer app heeft een nieuwere versie zie vorige screenshot, maar dat wil dus niet. Mijn idee is dat het alleen werkt bij de eerste installatie vh systeem daarna word het ding automatisch geupdate volgens uitrol van Enphase. Dat zou dit kwartaal moeten zijn.
edit3: het kijkt of het aan de minimale versie voldoet.
Probeer eens je telefoon via de AP van de gateway te verbinden en dan de update te proberen. Gateway moet wel via kabel aan internet hangen dan.
Adviezen uitgeprobeerd, ook nog een keer volledig opnieuw geïnstalleerd, helaas zonder succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo_nl
Wrc schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 16:29:
[...]

Adviezen uitgeprobeerd, ook nog een keer volledig opnieuw geïnstalleerd, helaas zonder succes.
Dat is spijtig. Meer kan ik ook niet bedenken. Wel genoeg ruimte over op je telefoon?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WillemP22
Sjamo schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 10:26:
[...]

Inderdaad, een cycle is bij de 3T een hoeveelheid van 3.5kWh laden. Daar krijg je 3.2 kWh voor terug ongeveer. Ik hanteer het profiel “besparingen” en die laveert tussen 6 en 100%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wrc

Wrc

JoJo_nl schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 16:39:
[...]

Dat is spijtig. Meer kan ik ook niet bedenken. Wel genoeg ruimte over op je telefoon?
Ben er nu wel achter dat het aan mijn account ligt. Ik had ooit een installateurs account maar omdat ik een token nodig had heb ik dat toen omgezet aan een eigenaars account. Ik heb nu een tweede DHZ account aangemaakt en als ik daarmee inlog in de toolkit gaat hij de software voor de gateways direct binnen halen.

Daarmee heb ik echter geen toegang tot mijn gateway en als ik weer met mijn eigenaars account in log in de toolkit dan zie ik de gateway software downloads niet meer. Nu kan ik wel het eingenaarschap van mijn installatie overzettten op mijn DHZ account maar wat heeft dat allemaal voor consequenties, waarschijnlijk data uit het verleden kwijt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Wel de kabel om de ferrietring wikkelen. Drie keer linksom en drie keer rechtsom (als vier lukt dan vier keer doen). Dit is wat Enphase Nederland adviseert.

@ealkhasov Da's een document uit 2016!

[ Voor 33% gewijzigd door Eddie_ op 12-08-2024 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:07

Onbekend

...

JoJo_nl schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 14:55:
[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zo te zien is het laatste gedeelte van het versienummer de datum waarop de versie is gebuild in YYMMDD-formaat. Het nummer daarvoor is waarschijnlijk het buildnummer.
Dus bij D8.2.4225.240606, is het build 4225 op datum 6 juni 2024.

Als we een nieuwe versie zouden krijgen met een oplossing van de gevonden problemen, dan zou het laatste getal dit moeten zijn: 2408xx.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tilhorn
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09-06 17:15
Ik heb 17x Zonnepaneel Monokristallijn Fullblack 380Wp Sunpower 1690x1160x35mm incl.
Enphase IQ7A micro-omvormer en Envoy S-metered.

Als ik de waardes uit de Envoy S-metered "Geïmporteerd uit grid" afzet tegen de waardes uit HomeWizard (P1) "T1+T2" dan kom ik tot verschillen van tussen de 1,5% en 6% wisselend per maand. Terwijl Enphase aangeeft dat de afwijking hooguit 1% zal zijn.

Kan iemand uitleggen hoe dit kan?
Pagina: 1 ... 19 ... 49 Laatste