Als de kring onderbroken is, leveren de andere panelen dan nog wel, of geen stroom?WillemP22 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 17:02:
[...]
Ja dat kan gewoon. Zodra 1 van de stekkers los is….is de kring onderbroken en loopt er geen stroom meer. De micro wordt niet meer gevoed dus kan dan ook niets leveren, maar kan wel gewoon aan de ac-kabel blijven zitten.
Als de AC niet onderbroken is en de micro's dus gewoon de "grid" zien dan zullen ze wel werken. Als je alleen de panelen loskoppelt dan zou dat geen problemen moeten geven.
Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur
Duidelijk die heb ik ookPazo schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 17:48:
[...]
Jinko JKM435N-54HL4R-B Tiger Neo N-type Full Black 435Wp
- leeg -
Zelfs al zou je de micro’s van de panelen die in de weg liggen ook weghalen, blijven die andere 2 werken. 😁 maar dat is meer werk, wat niet hoeft.Eddie_ schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 19:40:
Als de AC niet onderbroken is en de micro's dus gewoon de "grid" zien dan zullen ze wel werken. Als je alleen de panelen loskoppelt dan zou dat geen problemen moeten geven.
Dat is alleen de kring van dat ene paneel. De ac- verbinding blijft gewoon zoals ie was.ahbart schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 17:49:
[...]
Als de kring onderbroken is, leveren de andere panelen dan nog wel, of geen stroom?
Ben je nu van plan om micro's uit de IQ7 serie toe te voegen terwijl je al uit de IQ8 serie hebt liggen?luigi87 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 13:41:
[...]
Ik heb hier nu 6 maal (totaal) de iq8AC op oost-west liggen met een 435Paneeltje.
Nu wil nog nog op en andere plek 4 maal (totaal) oost-west gaan leggen.
en zit te denken om de iq7+ toe toepassen wegens het prijsverschil ( 4 x 30 euro)
Bij mijn weten kan je de IQ7 serie en IQ8 serie micro's niet combineren, zie ook FAQ Q2.
Misschien is het een optie om deze 12 panelen per 4 aan te sluiten op een 1 fasige Q cable. Dat zijn 3 kabels die je op een 3 fase Q relais kan aansluiten en verder 3 fasig verwerken naar het net. Maar wel dunnere 1 fasige kabel als voordeel. Zo heb ik het hier ook aangesloten.Krispy81 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 14:49:
goedemiddag,
Ik heb reeds een set van 6 Trina 420w panelen in combinatie met IQ7A micro's op mijn schuurdak liggen.
Nu komen er op mijn overkapping 6 Jinko 435w panelen in combinatie met IQ7A micro's op mijn overkapping bij. De overkapping zit aan het huis vast en fungeert als 2e woonkamer. Omdat het dak van de overkapping bestaat uit kanaalplaten waarbij de kanalen 10cm breed zijn en je hierdoor alles bovenop het dak goed ziet wil ik zo min mogelijk kabels zichtbaar hebben. Het is bijna onbegonnen werk om de micro's en 3 fase q-cable strak weg te werken onder de panelen.
Om het er zo strak mogelijk uit te laten zien was mijn idee om de omvormers onder de overkapping weg te hangen en de DC kabels te verlengen. 1 paneel krijgt dan kabels van 12 meter, de rest is korter.
ik heb al veel opgezocht over dc kabels leggen i.v.m. regelgeving en arcing etc. maar dit betreft voornamelijk artikelen over string omvormers waarbij de spanningen hoger zijn. Duidelijk antwoord kan ik hier niet op vinden (zelfs nog in de NEN1010 gekeken maar werd mij ook niet geheel duidelijk.
mag ik alle DC kabels bundelen en in 1 draadgoot naar de micro's brengen of moet ik + en - kabels echt gescheiden houden van elkaar.
2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant
dat was ook mijn gedachte, vandaar dat ik wilde weten hoe belangrijk het dan nog is om plus en min te scheiden.WillemP22 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 15:51:
[...]
Het risico van spanningsbogen is bij micro’s natuurlijk minimaal…er staat ten slotte maar ca. 40v op.
dan ga ik daar rekening mee houden, dank je wel.Eddie_ schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 15:56:
Maar ik zou de DC kabels wel gescheiden leggen. Plus kabels bij elkaar aan één kant in de draadgoot en de min kabels aan de andere kant. Dit is dan ook conform de NEN1010
de 6 panelen op het schuurdak zijn al middels een 3 fase q-cable aangesloten en straks deze 6 panelen op mijn overkapping ook dus daarmee heb ik straks ook 4 panelen per fasemarnie schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 23:45:
[...]
Misschien is het een optie om deze 12 panelen per 4 aan te sluiten op een 1 fasige Q cable. Dat zijn 3 kabels die je op een 3 fase Q relais kan aansluiten en verder 3 fasig verwerken naar het net. Maar wel dunnere 1 fasige kabel als voordeel. Zo heb ik het hier ook aangesloten.
Ik volg dit topic al een tijdje met interesse. Heb zelf zonnepanelen met Enphase micro-inverters en zou de installatie graag willen uitbreiden met een Enphase 5p of 10t.
Heb daarvoor wat offertes opgevraagd maar ben erg geschrokken van de ‘meerprijs’ die ze rekenen voor installatie tov de kosten van de accu bij bv solarbouwmarkt.
Lees hier in het topic dat diverse mensen hun accu zelf hebben geïnstalleerd. Zit er ook iemand tussen die dit als (natuurlijk betaalde) service zou willen aanbieden?
Heb daarvoor wat offertes opgevraagd maar ben erg geschrokken van de ‘meerprijs’ die ze rekenen voor installatie tov de kosten van de accu bij bv solarbouwmarkt.
Lees hier in het topic dat diverse mensen hun accu zelf hebben geïnstalleerd. Zit er ook iemand tussen die dit als (natuurlijk betaalde) service zou willen aanbieden?
Kijk goed of de prijs inclusief of exclusief btw wordt aangegeven. Ik dacht dat bijvoorbeeld solar bouwmarkt de prijs heeft exclusief btw, terwijl de voorwaarden om btw terug te krijgen zo strak zijn dat lang niet iedereen daar voor in aanmerking komt.JvandenBrand schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 12:10:
Ik volg dit topic al een tijdje met interesse. Heb zelf zonnepanelen met Enphase micro-inverters en zou de installatie graag willen uitbreiden met een Enphase 5p of 10t.
Meer informatie over thuisbatterij en btw op de site van de belastingdienst.
@JvandenBrand Wat is dan die meerprijs voor installatie? Wat is de afstand tussen meterkast en locatie Enphase accu en/of is het een lastige route?
De accu moet in de kelder komen. Vandaar is het ongeveer 5 meter naar een locatie waar we een stopcontact voor een droger en een voor een wasmachine hebben. Beiden zitten op aparte groepen en ik zou er dan 1 voor de accu willen gaan gebruiken. Dus denk dat er geen nieuwe kabel getrokken hoeft te worden? We hebben al een Envoy metered met CT spoelen laten installeren (half jaar geleden).Eddie_ schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 07:22:
@JvandenBrand Wat is dan die meerprijs voor installatie? Wat is de afstand tussen meterkast en locatie Enphase accu en/of is het een lastige route?
Als ik de prijs van de Enphase 10t bekijk bij Solarbouwmarkt (inclusief BTW genomen), dan rekenen ze 1800 euro voor de installatie. Maar misschien moet er nog meer bijkomen dan alleen de accu?
Ja daar zijn nog extra's bij nodig zoals een Q-relais, een comms-kit en ik denk omdat je over een kelder spreek nog een communicatie versterker.
Maar dat staat toch gespecificeerd in de offerte wat ze doen, dus ook of er een nieuwe kabel komt?
5P is volgens mij bedraad betreft communicatie maar die heb ik nog niet geplaatst.
wellicht bij mij zelf thuis eerst eens om te proberen.
Maar dat staat toch gespecificeerd in de offerte wat ze doen, dus ook of er een nieuwe kabel komt?
5P is volgens mij bedraad betreft communicatie maar die heb ik nog niet geplaatst.
wellicht bij mij zelf thuis eerst eens om te proberen.
[ Voor 26% gewijzigd door martijn v o op 27-07-2024 10:01 ]
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Oei thanks voor de tip. Dit wist ik nog niet en was mij ook nog niet opgevallen.Wrc schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 22:32:
[...]
Ben je nu van plan om micro's uit de IQ7 serie toe te voegen terwijl je al uit de IQ8 serie hebt liggen?
Bij mijn weten kan je de IQ7 serie en IQ8 serie micro's niet combineren, zie ook FAQ Q2.
Dan heb ik alleen de keuze om de iq8 toe te passen.
- leeg -
Voor een plek in de kelder moet je zeerwaarschijnlijk een range extender gebruiken, bedraad. De ac-kabel die er nu ligt is niet geschikt.(3x2.5mm2 neem ik aan)JvandenBrand schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 09:13:
[...]
De accu moet in de kelder komen. Vandaar is het ongeveer 5 meter naar een locatie waar we een stopcontact voor een droger en een voor een wasmachine hebben. Beiden zitten op aparte groepen en ik zou er dan 1 voor de accu willen gaan gebruiken. Dus denk dat er geen nieuwe kabel getrokken hoeft te worden? We hebben al een Envoy metered met CT spoelen laten installeren (half jaar geleden).
Als ik de prijs van de Enphase 10t bekijk bij Solarbouwmarkt (inclusief BTW genomen), dan rekenen ze 1800 euro voor de installatie. Maar misschien moet er nog meer bijkomen dan alleen de accu?
Een 5P of een 10T op 1-fase levert 3.84 kW dat maak je met minimaal 3x4mm2 en zeker je af met 20A. De 10T op 3-fase vraagt uiteraard een 3-fase kabel.
Er zijn wel mogelijkheden om beide series te combineren als je zou willen. In deze vraag inde FAQ gaan ze in op de detailsluigi87 schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 10:05:
[...]
Oei thanks voor de tip. Dit wist ik nog niet en was mij ook nog niet opgevallen.
Dan heb ik alleen de keuze om de iq8 toe te passen.
Tja als er eenneigen envoy voor koet kan ik beter gewoon die 4 x 30 euro uitgeven aan de iq8 seriesmasaman schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 14:40:
[...]
Er zijn wel mogelijkheden om beide series te combineren als je zou willen. In deze vraag inde FAQ gaan ze in op de details
- leeg -
Meer mensen hier waarbij de koppeling tussen Enphase Cloud en PVOutput sinds vanmorgen geen data meer ophaalt?
Ik heb wel iets van ‘onderhoud’ bij Enphse voorbij zien komen…
Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.
Ja hier ligt hij er ook steeds uit, al doet hij het op dit moment wel weer.Panzer_V schreef op zondag 28 juli 2024 @ 12:29:
Meer mensen hier waarbij de koppeling tussen Enphase Cloud en PVOutput sinds vanmorgen geen data meer ophaalt?
@Panzer_V
Ze hebben vandaag onderhoud. Dit staat op de website nadat je bent ingelogd:
Ze hebben vandaag onderhoud. Dit staat op de website nadat je bent ingelogd:
Belangrijke opmerking: gepland onderhoud
Enlighten zal gedurende 3 uur (3:30 - 6:30 UTC op zon 28 juli) onderhoud ondergaan en rapporten in de App kunnen vertraagd zijn. Dit heeft geen invloed op de functionaliteit van je Enphase systeem.
[ Voor 7% gewijzigd door Onbekend op 28-07-2024 13:22 ]
Speel ook Balls Connect en Repeat
Hallo allemaal, even een vraag
Ik heb mijn accusysteem vergroot en lever nu 's-nachts terug om mijn rustverbruik te compenseren.
Het systeem compenseert tot max 30 watt verbruik
Alles werkt OK, alleen nu krijg ik een Enphase error
"Meter issue, There is an issue with your gateway meter measurement"
Waarschijnlijk omdat ik nu meer terug lever?
Kan ik dit gewoon negeren of kan/moet ik ergens iets wijzigen.
Ik heb mijn accusysteem vergroot en lever nu 's-nachts terug om mijn rustverbruik te compenseren.
Het systeem compenseert tot max 30 watt verbruik
Alles werkt OK, alleen nu krijg ik een Enphase error
"Meter issue, There is an issue with your gateway meter measurement"
Waarschijnlijk omdat ik nu meer terug lever?
Kan ik dit gewoon negeren of kan/moet ik ergens iets wijzigen.
@Ies Korpershoek Heb je wel aangegeven dat je een accu systeem van derden hebt?
Even een vraag voor de ervaren gebruikers van het systeem.
Ik ben op dit moment bezig om een cursus te doen (Certificeringstraining voor installateurs van Enphase IQ™ Battery-systemen) , omdat ik in de toekomst(waarschijnlijk ergens eind 2026 ofzo) een batterij in mijn systeem te plaatsen.
Klopt het dat de cursus ongeveer 3,5 uur duurt,(ben nu bij niveau 2) en als je deze hebt voltooid je alleen nog een tekening van situatie naar desbetreffende mail hoeft te sturen voor goedkeuring?
Ik ben op dit moment bezig om een cursus te doen (Certificeringstraining voor installateurs van Enphase IQ™ Battery-systemen) , omdat ik in de toekomst(waarschijnlijk ergens eind 2026 ofzo) een batterij in mijn systeem te plaatsen.
Klopt het dat de cursus ongeveer 3,5 uur duurt,(ben nu bij niveau 2) en als je deze hebt voltooid je alleen nog een tekening van situatie naar desbetreffende mail hoeft te sturen voor goedkeuring?
Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 200L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.
ja correct, niet alleen een tekening maar ook wat gegevens.
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Nee, waar doe ik dat?Eddie_ schreef op maandag 29 juli 2024 @ 10:43:
Via Installer ToolKit: stap 1.
:fill(white):strip_exif()/f/image/UIKhQe6RmvcFXgox3xpT1DxA.png?f=user_large)
Voor jouw info dit is een ac gekoppelde accu via het stopcontact. Overdag laad hij op basis van laagste energie kosten 's-avonds laad ik 450 watt terug ter compensatie van mijn rustverbruik. Zal Enphase eens bellen. Steeds meer van deze accu's komen op de markt, Homewizzard Battery, Zendure Hyper 2000, Anker, enz..Eddie_ schreef op maandag 29 juli 2024 @ 10:43:
Ik denk dat als je de gateway instelt zoals @Eddie_ aangeeft, deze ook de negatieve waardes van consumptie s nachts accepteerd. Bij alleen zonnepanelen in een Enphase systeem verwacht ie geen negatieve productie…en zal ie een fout melding geven…in de sfeer van ct’s verkeerd, meetwaarde incorrect of zoiets. Door aan te geven dat er een andere batterij in het spel is, laat ie die restrictie hopelijk los.Ies Korpershoek schreef op maandag 29 juli 2024 @ 19:13:
[...]
Voor jouw info dit is een ac gekoppelde accu via het stopcontact. Overdag laad hij op basis van laagste energie kosten 's-avonds laad ik 450 watt terug ter compensatie van mijn rustverbruik. Zal Enphase eens bellen. Steeds meer van deze accu's komen op de markt, Homewizzard Battery, Zendure Hyper 2000, Anker, enz..
Ben welbenieuwd wat Enphase hierover zegt, trouwens.
Collega van mij heeft een Solaredge systeem. Ook een Enphase IQ Metered die de metingen in zijn meterkast verricht. Tevens heeft hij één paneel met een micro omvormer op z'n schuur liggen. De productie van dat paneel wordt niet gemeten door de Metered. Kreeg ook foutmeldingen bij zijn metingen totdat hij deze optie op Ja had gezet.
Ik weet bijna zeker dat dit je probleem met je Metered oplost. Gewoon proberen, kan geen kwaad.
Ik weet bijna zeker dat dit je probleem met je Metered oplost. Gewoon proberen, kan geen kwaad.
Ik zie nergens iets van een optie waar dit genoemd wordt.Eddie_ schreef op maandag 29 juli 2024 @ 20:12:
Collega van mij heeft een Solaredge systeem. Ook een Enphase IQ Metered die de metingen in zijn meterkast verricht. Tevens heeft hij één paneel met een micro omvormer op z'n schuur liggen. De productie van dat paneel wordt niet gemeten door de Metered. Kreeg ook foutmeldingen bij zijn metingen totdat hij deze optie op Ja had gezet.
Had ik laatst ook een tweetal keren. Op basis van overlappende timestamps en logregistraties in de Installer-omgeving heb ik het afgedaan alszijnde updates.
Hoi.
Heb even in de manager ingelogd. Daar kon ik meer logs zien. Inderdaad was er rond 14:30 een update. De gateway is daarna herstart. Ik kan niet zo snel vinden welke update en waarom ie dat om 14.30 doet ipv om 23.00?PLeX schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 08:34:
Had ik laatst ook een tweetal keren. Op basis van overlappende timestamps en logregistraties in de Installer-omgeving heb ik het afgedaan alszijnde updates.
en aans löpt wa vast
Dat heb ik me destijds ook afgevraagd, maar ik heb niet een mogelijkheid gezien om je updates te schedulen op een bepaald tijdstip. Dat zou namelijk wel zo efficiënt zijn.
Hoi.
Wat ik mij zo kan bedenken, is dat ze willen dat de gateway na een reboot alle micro's ziet. En dan moet er zon zijn. Als het 's nachts gebeurt ziet je gateway geen micro's en krijg je een rits foutmeldingen. Dus dan maar midden op de dag met de meeste kans op zon.filthy rich schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 13:28:
[...]
Heb even in de manager ingelogd. Daar kon ik meer logs zien. Inderdaad was er rond 14:30 een update. De gateway is daarna herstart. Ik kan niet zo snel vinden welke update en waarom ie dat om 14.30 doet ipv om 23.00?
Is mijn gedachte
Grote Enphase topic • IQ Gateway uitlezen • PVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023
Heeft er iemand het net-zero profiel al werkend en is het ook daadwerkelijk net-zero?
Ik zit er nl. over na te denken om mijn huige Envoy-Standard te upgraden naar een metered met 4 extra spoelen om geen terugleverkosten te hoeven te betalen.
Ik zit er nl. over na te denken om mijn huige Envoy-Standard te upgraden naar een metered met 4 extra spoelen om geen terugleverkosten te hoeven te betalen.
Heb je een DHZ account of een Installer account? Ik weet dat niet meerIes Korpershoek schreef op maandag 29 juli 2024 @ 21:26:
[...]
Ik zie nergens iets van een optie waar dit genoemd wordt.
Installer accountEddie_ schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 15:24:
[...]
Heb je een DHZ account of een Installer account? Ik weet dat niet meer
Kan het zijn dat je misschien op de verkeerde plek zoekt? Ik heb het gewoon in de toolkit staan en kan de informatie ook aanpassen.Ies Korpershoek schreef op maandag 29 juli 2024 @ 21:26:
[...]
Ik zie nergens iets van een optie waar dit genoemd wordt.
Ik zit nu in de toolkit maar zie niets of ik kijk inderdaad op de verkeerde plekSjamo schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 16:12:
[...]
Kan het zijn dat je misschien op de verkeerde plek zoekt? Ik heb het gewoon in de toolkit staan en kan de informatie ook aanpassen.
In de toolkit klik je op de installatie, dan op het pijltje naast system details. Als je daar naar beneden scrollt zie je onderaan het punt.Ies Korpershoek schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 16:15:
[...]
Ik zit nu in de toolkit maar zie niets of ik kijk inderdaad op de verkeerde plek
Met edit kan je het wijzigen.
Geweldig, aangepast. Super bedankt, geen idee waar dit zat verstopt. Kijken wat er gebeurd.Sjamo schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 16:18:
[...]
In de toolkit klik je op de installatie, dan op het pijltje naast system details. Als je daar naar beneden scrollt zie je onderaan het punt.
Met edit kan je het wijzigen.
Pff, blijkbaar een gefaalde update gisteravond, de gateway zit nu in een rare bootloop. Enphase probeert het op afstand te fixen, tot die tijd geen monitoring meer. Lokale toegang doet het ook niet (API / Website)
Ik zie hier op het forum wel eens de opmerking DHZ (do het zelf) account genoemd worden. Is dat een vorm die bestaat? Ik dacht dat er alleen "home owners" (huiseigenaren) en "Installers" (Installateur) accounts waren?
Kijk eensWrc schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 16:45:
Ik zie hier op het forum wel eens de opmerking DHZ (do het zelf) account genoemd worden. Is dat een vorm die bestaat? Ik dacht dat er alleen "home owners" (huiseigenaren) en "Installers" (Installateur) accounts waren?
https://enlighten.enphaseenergy.com/manager/registration
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023
Bedankt, die kende ik nog niet.
Ik zal nu nog wel een Installer account hebben (opnieuw registreren meldt dat mijn account n.l. al bestaat).
Als je al een installer account hebt hoef je geen DHZ account te hebben hoor 
Met een installer account kan je vrijwel alles.
Met een installer account kan je vrijwel alles.
Ik probeer mijn gateway toe te voegen maar hij geeft aan dat die al geregisteerd is (wat ook klopt door mijn installateur) hoe kan ik dan toch inzicht krijgen?
Bellen met Enphase en vragen om deze Gateway uit het systeem te halen.
Wij hebben onze installateur laten staan voor de installatie ivm de garantie. Maar we hebben onze eigen installateurs-account laten toevoegen voor meer informatie en voor het instellen van de ct's etc. Ook voor de batterij zullen we het binnenkort nodig hebben.rkonings schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 17:20:
Ik probeer mijn gateway toe te voegen maar hij geeft aan dat die al geregisteerd is (wat ook klopt door mijn installateur) hoe kan ik dan toch inzicht krijgen?
Wij hebben dat via de telefonische support geregeld.
Even een vraag, heb je dit via je eigen installateur geregeld of voa de support van enphase.nl?Sjamo schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 18:41:
[...]
Wij hebben dat via de telefonische support geregeld.
2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant
Via Enphase support. Die had ik aan de telefoon voor iets anders en toen kwam dit ter sprake, hebben ze direct geregeld.marnie schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 20:59:
[...]
Even een vraag, heb je dit via je eigen installateur geregeld of voa de support van enphase.nl?
Omdat het salderen gaat stoppen, wil ik mij verdiepen in het aannschaffen van een thuisbatterij, om een hoger percentage van mijn productie zelf te gebruiken. Ik ben wel geinteresseerd in de nieuwe 5P batterij, maar ik schrok wel van de stroom die het verbruikt om de batterij in bedrijf te houden (parasitic/tare load). Dat ze 6 micro-inverters gebruiken is vast de oorzaak voor het hoge stand-by verbruik, goedkoop voor hun om te maken, maar niet bijzonder efficient in combinatie met een grote batterij.
Bij een eigen verbruik van de Enphase 5P van 300 watt per dag 300 watt/h, dan verbruik je dus al 7.2 kWh per dag, ook in de winter. Samen met een roundtrip efficiency van 90% blijft er dan niet veel over van de stroom die je opwekt, of kost het je juist stroom.
Eigenlijk heb ik een rekentool nodig die laat zien wat de optimale capaciteit is voor je stroomverbruik en wat je bespaart aan energiebelasting door meer zelf te verbruiken voor de meter. Daarnaast moet de tool dan bepalen wanneer het eigen verbruik van de batterij hoger is dan de besparingen. Dan zou je de batterij uit kunnen schakelen tussen oktober en maart, aangezien je dan toch al zelf een groter gedeelte van je opgewekte stroom zelf gebruikt. Maar misschien is dat ook teveel moeite voor de besparing van een paar tientjes per jaar...
Bij een eigen verbruik van de Enphase 5P van 300 watt per dag 300 watt/h, dan verbruik je dus al 7.2 kWh per dag, ook in de winter. Samen met een roundtrip efficiency van 90% blijft er dan niet veel over van de stroom die je opwekt, of kost het je juist stroom.
Als je het vergelijkt met een Tesla Powerwall, dan scheelt het best wel. Die heeft een eigen verbruik van zo'n 300 wh met en capaciteit van 13.5 kWh. Dat zou omgerekend 111 Wh per dag (2.664 kWh per dag) verbruik zijn voor 5kWh capaciteit.Hoeveel lading verliest een IQ Battery 5P gedurende de dag?
Als je je accu's een tijdje in de gaten houdt, merk je misschien dat ze een kleine hoeveelheid lading verliezen, zelfs als je ze niet gebruikt. Dit is normaal en wordt in de industrie ook wel tarraverlies genoemd. Alle thuisaccu's verbruiken gedurende de dag wat lading om stand-bysystemen zoals de Battery Management Controller of omvormers van stroom te voorzien. Het is vergelijkbaar met een elektrisch voertuig dat 's nachts wat bereik verliest, hoewel het mechanisme waarom en hoe het gebeurt iets anders is. Dit is niet uniek voor Enphase en maakt deel uit van alle thuisaccu's, ongeacht de fabrikant.
Voor elke IQ Battery 5P in een Enphase Energy System kan je ongeveer 150-400 Wh tarraverlies per dag waarnemen, afhankelijk van je accuprofiel. Dit kan een beetje variëren van systeem tot systeem, afhankelijk van hoe vaak de accu inactief is en niet actief zonne-energie opwekt. Omdat we altijd nauwkeurig willen weergeven waar je energie naartoe gaat, worden de laad- en ontlaadtrends in de app normaal bijgewerkt wanneer dit gebeurt.
Eigenlijk heb ik een rekentool nodig die laat zien wat de optimale capaciteit is voor je stroomverbruik en wat je bespaart aan energiebelasting door meer zelf te verbruiken voor de meter. Daarnaast moet de tool dan bepalen wanneer het eigen verbruik van de batterij hoger is dan de besparingen. Dan zou je de batterij uit kunnen schakelen tussen oktober en maart, aangezien je dan toch al zelf een groter gedeelte van je opgewekte stroom zelf gebruikt. Maar misschien is dat ook teveel moeite voor de besparing van een paar tientjes per jaar...
@TwiSteD1 , je gaat helemaal nat met je aannames.
Als ik die quote in jouw bericht lees dan verbruikt die P5 zo’n 300 watt/u per dag, niet per uur. Dus 0,3kWh per dag.
Op een zeer donkere natte december dag is dat mogelijk gelijk aan je productie. Maar zeker niet zo desastreus als jij nu schetst.
Als ik die quote in jouw bericht lees dan verbruikt die P5 zo’n 300 watt/u per dag, niet per uur. Dus 0,3kWh per dag.
Op een zeer donkere natte december dag is dat mogelijk gelijk aan je productie. Maar zeker niet zo desastreus als jij nu schetst.
Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.
@rkonings Ja dat heb ik werkend, het werkt zeer goed. Zorg er wel voor dat de meetspoelen goed zijn in geleerd. Kleine tip, de web pagina om het in te stellen vergt wat geduld. Hat kan voorkomen dat je het meerdere keren moet doen voordat het daadwerkelijk is ingesteld. Frustrerend ......is dat.rkonings schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 14:43:
Heeft er iemand het net-zero profiel al werkend en is het ook daadwerkelijk net-zero?
Je hebt gelijk, ik vond het al absurd veel. Dus het komt neer op zo'n 9 kWh per maand met 0.3 kWh per dag. Dat valt dan wel weer mee inderdaad, ik zal me eens verdiepen in Thuisaccu: al interessant (voor mij)? De eerste berichten die ik lees zijn nog niet heel rooskleurig wat betreft de ROI.Panzer_V schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 18:26:
@TwiSteD1 , je gaat helemaal nat met je aannames.
Weet iemand hoe het zit met de verschillende netwerkprofielen die je in kan stellen (in kan laden)?
In de FAQ Q13 wordt nog verwezen naar 2 profielen waar je uit kunt kiezen om op te laden. De details als gegeven in de link in deze FAQ, een 2013 en een 2019 profiel. De 2013 profiel is als zodanig nog altijd te kiezen maar het 2019 profiel heeft nu ondertussen een keuze uit 23 verschillende versies.
In de FAQ Q13 wordt nog verwezen naar 2 profielen waar je uit kunt kiezen om op te laden. De details als gegeven in de link in deze FAQ, een 2013 en een 2019 profiel. De 2013 profiel is als zodanig nog altijd te kiezen maar het 2019 profiel heeft nu ondertussen een keuze uit 23 verschillende versies.
Klopt, zie ook deze post van mij: Pazo in "Het grote Enphase topic - deel 2"Wrc schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 19:39:
Weet iemand hoe het zit met de verschillende netwerkprofielen die je in kan stellen (in kan laden)?
Die 1.3.2 die bij mij aangevinkt staat is prima. Al die profielen met toevoegingen zijn voor aggregraten / accu's, / vooraf ingesteld vermogensverdelingen over verschillende fases etc. Zouden denk ik ook werken maar wellicht niet het gewenste resultaat bieden qua opbrengst. Het zero-export profiel is evt nog wel interessant als je wilt dat er niets wordt teruggeleverd aan het net.
Binnenkort ga ik van een Standard naar een Metered Gateway. Nu herinner ik mij van een eerdere wissel (die gateway was stuk) dat ik tijdens de wisselprocedure een melding kreeg dat de verwisselde gateway niet zomaar ergens anders ingezet kon worden.
Geen probleem want het ding was stuk. Nu wil ik mijn prima werkende Standard wel verkopen. Ticket inleggen bij Enphase of is er een andere manier om de oude ‘schoon’ voor verkoop te krijgen?
Geen probleem want het ding was stuk. Nu wil ik mijn prima werkende Standard wel verkopen. Ticket inleggen bij Enphase of is er een andere manier om de oude ‘schoon’ voor verkoop te krijgen?
Gewoon even bellen met Enphase of dat door de koper laten doen (is voor jou gemakkelijker).
Iemand enig idee hoe het kan dat mijn Enphase systeem geen productie meer heeft sinds 30 juli 14:30 uur?
Het lijkt alsof er heel kort weer wat geproduceerd wordt, maar binnen de minuut is dat weer over. Tot 30 juli 14:30 uur geen problemen gehad. Mijn installateur heeft ook geen idee en de Engelse costumer support van Enphase ook niet.
Mijn systeem:
Envoy-S-Metered-EU (staat normaal, firmware D8.2.4225, ethernet actief)
12 Hyundai panelen 440W
12 IQ8HC (staat normaal)
Het lijkt alsof er heel kort weer wat geproduceerd wordt, maar binnen de minuut is dat weer over. Tot 30 juli 14:30 uur geen problemen gehad. Mijn installateur heeft ook geen idee en de Engelse costumer support van Enphase ook niet.
Mijn systeem:
12 Hyundai panelen 440W
12 IQ8HC (staat normaal)
@Marc333 Al eens een powercycle gedaan?
Heb je nog iets van foutmeldingen in de app of in Enlighten staan?
Heb je nog iets van foutmeldingen in de app of in Enlighten staan?
De installateur is wel langs geweest, of hij een powercycle heeft gedaan durf ik niet te zeggen. Zelf niet gedaan, maar als dat zelf prima uit te voeren is zoek ik even op hoe dat moet.
Verder alleen de melding “er is een probleem met de meetwaarden van uw Envoy-meter, maar dat is al zo vanaf plaatsing 7 mei 2024 en het systeem deed het altijd prima.
Verder alleen de melding “er is een probleem met de meetwaarden van uw Envoy-meter, maar dat is al zo vanaf plaatsing 7 mei 2024 en het systeem deed het altijd prima.
Stroom van de gateway / panelen eraf en een minuutje later weer aanzetten en de boel laten opstartenMarc333 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 11:34:
De installateur is wel langs geweest, of hij een powercycle heeft gedaan durf ik niet te zeggen. Zelf niet gedaan, maar als dat zelf prima uit te voeren is zoek ik even op hoe dat moet.
Dit zit er iets niet goed aangesloten mbt de CT spoelen of niet goed ingesteld. Maar dan zou het ook alleen meetfout kunnen zijn. Als je op de slimme meter kijkt, zie dan wel dat er geproduceerd en / of teruggeleverd wordt?Marc333 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 11:34:
De installateur heeft dan wel een powercycle gedaan.
Volgens de p1 meter wordt er niet teruggeleverd. Zowel de Enlighten app als mijn p1 meter app geven dat aan.
Het vreemde eraan is dat dit pas vanaf 30 juli 14:30 uur het geval is. Daarvoor was alles “goed”. Weliswaar altijd de foutmelding gehad “er is een probleem met de meetwaarden van uw Envoy-meter”.
Volgens de p1 meter wordt er niet teruggeleverd. Zowel de Enlighten app als mijn p1 meter app geven dat aan.
Het vreemde eraan is dat dit pas vanaf 30 juli 14:30 uur het geval is. Daarvoor was alles “goed”. Weliswaar altijd de foutmelding gehad “er is een probleem met de meetwaarden van uw Envoy-meter”.
Welke kleur lampjes branden er op je Gateway? Als er altijd al die foutmelding is geweest dan is het inderdaad een instellingsfout of een verkeerd geplaatste CT (of meerdere). Maar dat zou niet het probleem van niet produceren moeten geven.
Hmmm, alles groen. Dan is het wel raar dat je systeem niets produceert.
Even een vraag, ik ben bezig geweest met een uitbreiding van een bestaand Ephase systeem en ik heb IQ7+ micro's, nu wist een cowboy installateur mij te vertellen dat je gewoon de nieuwere IQ8 micro's kan toevoegen op dezelfde Envoy Metered mits de IQ8 micros achter hun eigen Q-relais zitten, blijf het een vreemd verhaal vinden.
@Marc333
Misschien dat je nog iets in de events / meldingen terug zou kunnen vinden? Rond ie tijd van 30-7 14.30
Misschien dat je nog iets in de events / meldingen terug zou kunnen vinden? Rond ie tijd van 30-7 14.30
Dit is absoluut niet waar! Die twee zijn niet door één Gateway te bedienen.targaryanwolf schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 12:19:
Even een vraag, ik ben bezig geweest met een uitbreiding van een bestaand Ephase systeem en ik heb IQ7+ micro's, nu wist een cowboy installateur mij te vertellen dat je gewoon de nieuwere IQ8 micro's kan toevoegen op dezelfde Envoy Metered mits de IQ8 micros achter hun eigen Q-relais zitten, blijf het een vreemd verhaal vinden.
Ook nog met een eigen Envoy/Gateway, en een eigen Q relais kan het. Kan niet samen achter 1 Gateway.targaryanwolf schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 12:19:
FAQ vraag 2.
Heb je dynamisch tarieven of zo per ongeluk aanstaan, met firmware D8.2.4225 kan de Envoy export knijpen als je een Dynamisch profiel hebt aangezet. Meen via een installateurs account kan de export op een vaste waarde worden gezet, stel deze staat op 0, dan gaat er niets terug door de meter, alleen je eigen verbruik wordt dan opgewekt.Marc333 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 11:27:
Iemand enig idee hoe het kan dat mijn Enphase systeem geen productie meer heeft sinds 30 juli 14:30 uur?
Mijn systeem:
12 Hyundai panelen 440W
12 IQ8HC (staat normaal)
@Marc333 Heb je een DHZ of installateurs account?
Kan je onderstaande link gebruiken met je eigen site-id ingevuld?
https://enlighten.enphase...p/system_dashboard/sites/[je site-id]
Kan je onderstaande link gebruiken met je eigen site-id ingevuld?
https://enlighten.enphase...p/system_dashboard/sites/[je site-id]
@targaryanwolf ik heb geen tarieven gewijzigd of iets dergelijks. Nooit bij deze instellingen geweest. Heb ook geen dynamisch contract (nog niet).
@Eddie_ als ik op uw link klik kan ik wel inloggen met mijn account gegevens. Ik heb gewoon een klant account neem ik aan.
@Eddie_ als ik op uw link klik kan ik wel inloggen met mijn account gegevens. Ik heb gewoon een klant account neem ik aan.
Zie je iets bijzonders staan bij de tabbladen Event Logs, Standing Alarms, Homeowner events ?
Volgens mij zit er ergens iets niet goed in de bedrading.
Wel gek dat alles dan groen blijft branden.
Wel gek dat alles dan groen blijft branden.
Dan weer een te hoge spanning maar ook een te lage frequentie. Met @Pazo eens: lijkt iets met de bekabeling te zijn. Tenzij er daadwerkelijk iets met de netspanning bezig is. Geen onderhoudswerkzaamheden in de wijk waardoor de wijk nu op een (nood)aggregaat draait?
@Eddie_ zover mij bekend zijn er wel eens spanningsproblemen in de wijk, maar dan zit ik nog met de volgende vragen:
1. Waarom zo plotseling vanaf 30 juli 14:30 uur helemaal geen productie terwijl op eerdere dagen met zonniger weer er wel een prima productie was?
2. Waarom ook geen productie in de ochtend bijvoorbeeld als de netspanning niet te hoog is. De installateur heeft de netspanning gemeten en dat was allemaal prima op elke fase.
3. Zou een dergelijk systeem met mini omvormers niet beter bestand moeten zijn tegen een te hoge netspanning? Door bijvoorbeeld een paar panelen uit te schakelen?
1. Waarom zo plotseling vanaf 30 juli 14:30 uur helemaal geen productie terwijl op eerdere dagen met zonniger weer er wel een prima productie was?
2. Waarom ook geen productie in de ochtend bijvoorbeeld als de netspanning niet te hoog is. De installateur heeft de netspanning gemeten en dat was allemaal prima op elke fase.
3. Zou een dergelijk systeem met mini omvormers niet beter bestand moeten zijn tegen een te hoge netspanning? Door bijvoorbeeld een paar panelen uit te schakelen?
Mijn oude Envoy-S is vervangen. Heb deze vandaag geïnstalleerd en de PV installateur heeft de Envoy aan het systeem toegevoegd. Alles lijkt er te werken en de statusledjes zijn groen.
Maar...in de Installer Toolkit wordt de indruk gewerkt dat Site Configuration en Device Provisioning nog gedaan moest worden. Ik blijf er liever vanaf want 'alles werkt'... Maar klopt dat wel?
:strip_exif()/f/image/PlBNo3A7WtJe6oe5vpXXwTtL.jpg?f=fotoalbum_large)
Aanvullend: het grid profiel stond verkeerd (outdated profile) en ik heb het 2019 profiel ingesteld dat al klaar stond om geselecteerd te worden.
Maar...in de Installer Toolkit wordt de indruk gewerkt dat Site Configuration en Device Provisioning nog gedaan moest worden. Ik blijf er liever vanaf want 'alles werkt'... Maar klopt dat wel?
:strip_exif()/f/image/PlBNo3A7WtJe6oe5vpXXwTtL.jpg?f=fotoalbum_large)
Aanvullend: het grid profiel stond verkeerd (outdated profile) en ik heb het 2019 profiel ingesteld dat al klaar stond om geselecteerd te worden.
The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.
@Marc333 Het is wel een lastige dit, maar lijkt erop dat de gateway ook connectie met de fasen verliest.
Misschien dat toch de gateway niet helemaal lekker is. Zou toch Enphase support nog eens bellen, en of ze even kunnen meekijken.
@Boeryepes Je kunt prima de stappen verder doorlopen en afronden. Verwacht er niets spannends uit, slopen kan haast niet
Misschien dat toch de gateway niet helemaal lekker is. Zou toch Enphase support nog eens bellen, en of ze even kunnen meekijken.
@Boeryepes Je kunt prima de stappen verder doorlopen en afronden. Verwacht er niets spannends uit, slopen kan haast niet
[ Voor 21% gewijzigd door Pazo op 01-08-2024 14:30 ]
Dankjewel. Maar wat levert het dan op om alle stappen door te lopen?Pazo schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 14:29:
The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.
Een netjes administratief afgeronde installatie
Ahh vinkjes verzamelen dus. Mijn vrouw zou zeggen "laat het los" 😋
Haha, en ik kan dus niet tegen niet-behaalde vinkjesBoeryepes schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 14:43:
[...]
Ahh vinkjes verzamelen dus. Mijn vrouw zou zeggen "laat het los" 😋
Maar het kan zijn, weet ik niet zeker (want ik heb wel alle vinkjes
@Boeryepes Handig, leuk bugje. Wellicht kan je het melden bij Enphase dat ze bij een volgende release dat aanpassen.
Wat gebeurt er als je de uren omdraait? Dus Peak-1 instellen van 11AM tot 7 PM? Of zou dat ook niet zijn toegestaan?Boeryepes schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 15:08:
[...]
Enphase in de knoop... Mijn 3-jaar vaste contract bij GC heeft een hoger tarief in de daluren. Daar vindt Enphase wat van ...
[Afbeelding]
Slimme. Zal ik proberena2aan schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 15:27:
[...]
Wat gebeurt er als je de uren omdraait? Dus Peak-1 instellen van 11AM tot 7 PM? Of zou dat ook niet zijn toegestaan?
Goeie vragen:Marc333 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 14:12:
@Eddie_ zover mij bekend zijn er wel eens spanningsproblemen in de wijk, maar dan zit ik nog met de volgende vragen:
1. Geen idee
2. Geen idee
3. Ligt er aan waar de netspanning te hoog is. Is dit bij binnenkomst bij de hoofdschakelaar dan moeten alle micro's wel uitgaan. Is de netspanning te hoog bij de micro's dan gaan ze inderdaad stuk voor stuk uit totdat de netspanning weer goed is.
Als de app geen tijdvakken accepteert die over de nachtgrens heen gaan, kan je ze zo te zien ook opsplitsen in een tot middernacht, en eentje erna. Zo lang het 'Off-Peak' tijdvak maar het laagste tarief heeft, en je alle uren met hogere tarieven allemaal netjes in een of meer Peak-tijdvakken stopt, lijkt me dat het zou moeten werken.Boeryepes schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 15:58:
Slimme. Zal ik proberen
Als je definitie van 'piek' is 'de duurste uren', dan is het geen bug.
In geval van 2 tijdvakken voor de nacht lukt het wel om een tijdvak tot 2345 te doen, niet later. Dito wel vanaf 0100, niet eerder. Dus er blijft een gat omdat ie middernacht niet kent.a2aan schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 17:00:
[...]
Als de app geen tijdvakken accepteert die over de nachtgrens heen gaan, kan je ze zo te zien ook opsplitsen in een tot middernacht, en eentje erna. Zo lang het 'Off-Peak' tijdvak maar het laagste tarief heeft, en je alle uren met hogere tarieven allemaal netjes in een of meer Peak-tijdvakken stopt, lijkt me dat het zou moeten werken.
Als je definitie van 'piek' is 'de duurste uren', dan is het geen bug.
Heb er een berichtje naar Enphase aan gewaagd.
[ Voor 3% gewijzigd door Boeryepes op 01-08-2024 18:01 ]
Korte update:
Enphase wijst naar installateur. Die moeten de spoelen controleren volgens hun en het systeem verder nalopen.
Installateur wijst naar Enphase. Er schijnt een firmware/software update te zijn geweest en dat zal opgelost worden. Moet nu 24 uur wachten en dan zou het systeem weer moeten werken.
Enphase wijst naar installateur. Die moeten de spoelen controleren volgens hun en het systeem verder nalopen.
Installateur wijst naar Enphase. Er schijnt een firmware/software update te zijn geweest en dat zal opgelost worden. Moet nu 24 uur wachten en dan zou het systeem weer moeten werken.
Gedaan. Laat wel weten wat eruit komt.Pazo schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 15:23:
@Boeryepes Handig, leuk bugje. Wellicht kan je het melden bij Enphase dat ze bij een volgende release dat aanpassen.
Hallo allemaal,
Ik hoop dat ik niemand zijn post overneem, maar ik heb een vraag over Enphase thuisbatterijen. Ik heb net twee offertes ontvangen: één voor de T10 en één voor twee 5P-batterijen. Mijn voorkeur gaat uit naar de nieuwe 5P-modellen, omdat ze sneller kunnen laden en ontladen.
Ik heb een dynamisch energiecontract en vroeg me af of het mogelijk is om deze batterijen zo te programmeren dat ze opladen wanneer de energieprijzen lager zijn en eventueel energie verkopen wanneer de prijzen hoger zijn, of iets dergelijks.
Jullie advies wordt zeer gewaardeerd.
Ik hoop dat ik niemand zijn post overneem, maar ik heb een vraag over Enphase thuisbatterijen. Ik heb net twee offertes ontvangen: één voor de T10 en één voor twee 5P-batterijen. Mijn voorkeur gaat uit naar de nieuwe 5P-modellen, omdat ze sneller kunnen laden en ontladen.
Ik heb een dynamisch energiecontract en vroeg me af of het mogelijk is om deze batterijen zo te programmeren dat ze opladen wanneer de energieprijzen lager zijn en eventueel energie verkopen wanneer de prijzen hoger zijn, of iets dergelijks.
Programmeren is een groot woord, maar als je in de app “besparingen” als batterijprofiel kiest en aanvinkt dat je een dynamisch contract hebt, doet ie wat jij graag wil.cyberbot schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 20:49:
Hallo allemaal,
Uit nieuwsgierigheid, hoe weet de batterij wanneer die moet laden? Hoe worden de energieprijzen gevolgd? Zit er een soort API waar de batterij gebruik van maakt?
Dat regelt de Gateway allemaal. En die haalt inderdaad dagelijks met een API de prijzen op. En afhankelijk van de prijzen o.a. worden de batterijen geladen en ontladen.cyberbot schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 21:43:
Uit nieuwsgierigheid, hoe weet de batterij wanneer die moet laden? Hoe worden de energieprijzen gevolgd? Zit er een soort API waar de batterij gebruik van maakt?
De gateway stuurt de micro’s aan die de batterijen kunnen laden en ontladen.
[ Voor 8% gewijzigd door WillemP22 op 01-08-2024 21:56 ]