Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 23-09 12:50
m.theloosen schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 22:52:
Ik merk op dat er soms toch wel wat afwijking zit op het import getal.

Liander 5,11 kWh
Enphase 4,7 kWh.
Haal je het Enphase getal uit Enlighten (app of web), of is dat op basis van lokaal uitlezen van de API?

Mijn theorie is dat Enlighten de import/export per kwartier 'saldeert', waardoor je best grote verschillen kan krijgen. Als je tijdens dat kwartier continu 1000W opwek hebt, de eerste 7:30min 200W consumptie, en de tweede 7:30min 2200W consumptie (omdat de vaatwasser aan gaat), dan meldt Enlighten 0,25kWh opwek (klopt), 0,3kWh consumptie (klopt ook), 0kWh export (was in werkelijkheid 0,1kWh) en 0,05kWh import (was in werkelijkheid 0,15kWh).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.theloosen
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-08 23:19
a2aan schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 12:00:
[...]

Haal je het Enphase getal uit Enlighten (app of web), of is dat op basis van lokaal uitlezen van de API?

Mijn theorie is dat Enlighten de import/export per kwartier 'saldeert', waardoor je best grote verschillen kan krijgen. Als je tijdens dat kwartier continu 1000W opwek hebt, de eerste 7:30min 200W consumptie, en de tweede 7:30min 2200W consumptie (omdat de vaatwasser aan gaat), dan meldt Enlighten 0,25kWh opwek (klopt), 0,3kWh consumptie (klopt ook), 0kWh export (was in werkelijkheid 0,1kWh) en 0,05kWh import (was in werkelijkheid 0,15kWh).
Uit de app haal ik de data en vergelijk met Umeter en nog een ander platform welke overeenkomen.
Geeft de Api betere data? Gisteren de panelen uitgezet en dan lijkt de momentopname voor de consumptie meters goed overeen te komen de de Liander meter. Eigenlijk wil ik van Liander en Enphase per fase een vergelijk maar ik weet niet of dat kan. Zoiezo voor de Liander meter wordt dat moeilijk. De eerste week sloot het aardig aan maar nu krijg ik meer verschillen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a2aan
m.theloosen schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 12:54:
[...]

Uit de app haal ik de data en vergelijk met Umeter en nog een ander platform welke overeenkomen.
Geeft de Api betere data? Gisteren de panelen uitgezet en dan lijkt de momentopname voor de consumptie meters goed overeen te komen de de Liander meter. Eigenlijk wil ik van Liander en Enphase per fase een vergelijk maar ik weet niet of dat kan. Zoiezo voor de Liander meter wordt dat moeilijk. De eerste week sloot het aardig aan maar nu krijg ik meer verschillen.
Via de API zijn de opwek en consumptie 'real time' (updates per seconde) beschikbaar, dus daarmee zou je (bijvoorbeeld m.b.v. Home Assistant) zelf de ruwe data kunnen processen, en ben je niet afhankelijk van het salderen/afronden dat Enphase doet. Of het salderen of afronden is waar het mis gaat weet ik niet, maar in de app van Enphase vallen pieken in im/export (die ik wel in de HomeWizard app zie) structureel weg.

De actuele cijfers vind je via het pad /ivp/meters/readings (zelfde IP waar je het Enphase screenshot van stuurde). De actEnergyDlvd linksboven is (bij mij) de totale opwek, hetzelfde veld linksonder is de import, en de actEnergyRcvd linksonder de export.

Er zal wel nog steeds een meetverschil blijven tussen de CT-spoelen van Enphase en de slimme meter van Liander, maar bij mij is het 'netto' verschil tussen Enphase en HomeWizard ongeveer 1%, wat ik zeer acceptabel vind. Zie ook mijn eerdere posts in dit topic op 6 en 7 juni.

Met Home Assistant heb ik overigens zelf geen ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnbrand
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07:24
Enphase support heeft eindelijk na 1,5 week reactie gegeven op mijn mail verzoek de software bij te werken. Komt die engineer met de mededeling dat eerst de meetspoelen aangesloten moeten worden (die zijn niet geplaatst want ik zag het nut er niet van in).

Weet iemand of dat een vereiste is of om wat meer ademruimte te krijgen in de update aanvragen?

Als een reactie weer zo lang duurt ga ik eens bellen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:43
johnbrand schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 14:59:
Enphase support heeft eindelijk na 1,5 week reactie gegeven op mijn mail verzoek de software bij te werken. Komt die engineer met de mededeling dat eerst de meetspoelen aangesloten moeten worden (die zijn niet geplaatst want ik zag het nut er niet van in).

Weet iemand of dat een vereiste is of om wat meer ademruimte te krijgen in de update aanvragen?

Zonder meetspoelen weet je Envoy natuurlijk het verbruik in de woning niet dus dit lijkt mij inderdaad wel een vereiste

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnbrand
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07:24
Maar bij het uitschakelen van zonnepanelen bij lage dynamische stroomprijzen heeft het toch niets te maken met het totale verbruik of de totale opwek? Het is niet zo dat de functie er voor gaat zorgen dat je opwek gelijk gehouden word op je verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain.John
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 06:48
Hi all

vraagje. Ik heb een systeem liggen van Enphase (3fase, IQ7). Deze heb ik uitgebreid door panelen op mijn garage te leggen (5x, ook IQ7+) en deze aan te sluiten via groepenkastje aldaar (met een aparte groep, aparte IQ relais. Op groepenkastje zit ook alamat voor de tuin). Ook heb ik mijn Gateway Standard vervangen door een Metered, inclusief spoelen. Nu heb ik het probleem dat de panelen op mijn garage niet door de spoelen worden opgepikt die bij mijn 3f relais zitten. Daardoor raakt de consumptiemeter in de war (er wordt immers stroom opgewekt die niet wordt gemeten, waardoor die fase een minus gebruik geeft). Hoe kan ik dit oplossen? Ik kan niet redelijkerwijs een nieuwe kabel trekken vanaf de garage en die koppelen aan het bestaande 3f systeem...

Iemand een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 08:24
@Captain.John Aangeven dat je een batterij van derden in je systeem hebt. Dan moet gaat het met de CT's weer goed. Heb je drie fase kabel naar de schuur? Indien ja: misschien kun je één fase kabel voor je PV systeem gebruiken. Dan kun je die fase in de meterkast ook door de juiste CT laten lopen.

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain.John
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 06:48
Dank voor je reactie. Helaas 1f naar de garage, dus dat lukt dan weer niet... Ik ga aangeven dat er accu van derden in systeem zit. Hopelijk is het dan opgelost (en heb ik geen problemen als ik straks mogelijk een enphase 5p accu wil installeren... Maar goed, dat is van later zorg)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:24

luigi87

Domotica Fanaticus

Ik kijk al een tijdje mee in dit forum en van de week is mijn nieuwe zonnepalen setje geleverd.
Nu was ik bezig met de voorbereidingen (Zekering en voeding aanpassen).
En wil ook vast de Envoy-s gebruiksklaar maken dmv de guide in de TS.

Echter wat mijn niet lukt is mijn installer account gekoppeld krijgen aan mijn DHZ account.
In de installer account blijf ik de melding "Your account is not currently associated with any systems" zien.

In mijn DHZ account heb ik netjes toegang gegeven dmv een gmail adres met +DHZ erachter.
Nadat ik het een 2de keer deed stond er al bij

Nu zijn de Envoy-s, Q-relay en de Micro's nog niet actief (geinstalleerd), Krijg ik het hierdoor nog niet zichtbaar in het installer account? of doe ik toch nog iets fout?

Ik snap het even niet meer :'(

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 09:56

martijn v o

Certified by Enphase.

Zijn er meer waarvan de grafieken per micro omvormer niet helemaal goed zijn?
vermogen en temperatuur lijken goed maar paneelspanning, paneelstroom zijn niet ok.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U8YA5c_P7yLgCkiGHxxZ7PVPblo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AEbKuTZ7GV09Tj3qhV1wvEJa.png?f=fotoalbum_large

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 09:56

martijn v o

Certified by Enphase.

niets gevraagd, staat al weer goed. Was wel de afgelopen twee weken zag ik. Maar de historie is ook weer bijgewerkt.
Zal wel te maken hebben gehad met de achterstand van de informatieverwerking bij Enphase want daar kreeg ik wel een melding van.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelReitsma
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-09 22:28
johnbrand schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 21:17:
Maar bij het uitschakelen van zonnepanelen bij lage dynamische stroomprijzen heeft het toch niets te maken met het totale verbruik of de totale opwek? Het is niet zo dat de functie er voor gaat zorgen dat je opwek gelijk gehouden word op je verbruik.
Wel dus, zie ook yt van green guys.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Eddie_
Grappig, ik heb hier nog twee M215 micro's liggen. Even één voorzien van een paneel:
(had ik veel eerder moeten doen schijnbaar, wat een vermogen produceert dat ding!) : :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NhQ7N7buCIGQvwUIwYeuM2k2Rw4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YmTvEFZGZA4AmKKiFDychb4p.png?f=user_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MnMFAuoT6a__xOeEV23_ksfvRP0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Lswbzyi0eCD6XIULCuozwR6n.png?f=user_large

[ Voor 20% gewijzigd door Eddie_ op 15-07-2024 11:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09:29
Eddie_ schreef op maandag 15 juli 2024 @ 11:27:
Grappig, ik heb hier nog twee M215 micro's liggen. Even één voorzien van een paneel:
(had ik veel eerder moeten doen schijnbaar, wat een vermogen produceert dat ding!) : :)

[Afbeelding] [Afbeelding]
Amazing! Goed spul hadden ze vroeger… :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
johnbrand schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 14:59:

Voor nu is het wel een vereiste, omdat Enphase dit nog niet zonder Gateway-metered aanbiedt.
Het kan wel, maar komt pas bij een latere release.
Er is ook geen prioriteit, want negatieve energieprijzen, na energiebelasting, fee en btw zijn zeldzaam. En als het al gebeurt gaat het om centenwerk.
Alleen bij sommigen zit die dreiging van te moeten betalen bij productie zo vast tussen de oren, dat het pijn lijkt te doen. Valt allemaal erg mee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Als je de Metered variant hebt dan kan die juiste wel zorgen dat je opwek gelijk wordt gehouden aan je verbruik. En er zal een omslagpunt zijn, bij negatieve tarieven, waarbij de panelen niets zouden moeten doen. Maar tot die tijd zullen ze nog wel moeten produceren.

Ik heb zelf die update nog niet en ook niet nodig, ik ben er nog niet uit of ik over wil op een dynamisch contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:01
Eddie_ schreef op maandag 15 juli 2024 @ 13:42:
[...]

Als je de Metered variant hebt dan kan die juiste wel zorgen dat je opwek gelijk wordt gehouden aan je verbruik. En er zal een omslagpunt zijn, bij negatieve tarieven, waarbij de panelen niets zouden moeten doen. Maar tot die tijd zullen ze nog wel moeten produceren.

Ik heb zelf die update nog niet en ook niet nodig, ik ben er nog niet uit of ik over wil op een dynamisch contract.
Maar waarom zou je eigen opwek gebruiken bij negatieve tarieven? Je krijgt dan toch juist geld toe bij gebruik?

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Ligt natuurlijk wel aan hoe ver negatief die tarieven zijn. D'r is natuurlijk een omslagpunt. Ook rekening houden met energiebelasting en BTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenS1986
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 30-06 00:12
Hallo, nieuw hier en absoluut geen techneut. Dus hulp vragen van de professionals 😉

Sedert 28 juni doet mijn Enlighten app raar... Er wordt steeds geïmporteerd van het net terwijl er voldoende van de zon komt. Er wordt dan ook onmiddellijk weer geëxporteerd.

Als ik de data uit de app mag geloven ben ik sedert 28 junk maar 20 a 30 % netonafhankelijk (zelfs op zonnige dagen dat ik niet thuis was en quasi niks verbruikt heb) daar waar dit ervoor 90 % was.

Als ik de data vergelijk met de officiële data van de netbeheerder in België Fluvius, zijn de gegevens van geimporteerde energie totaal foutief in de app...

Hieronder enkele foto's van wat ik probeerde te beschrijven.

Iemand idee wat er aan de hand is? Ligt duidelijk enkel bij de app...

Bedankt voor jullie hulp!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qHRPgL866Ts3RjqbE1-qJF7B04M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n1CbEVCrSbAv7Py3oHwzJwwA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4aVyUh2T9oa8S2I_HAZec_FEnQM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mIcyIVq6VihkVPPWNCI6QnoY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
JeroenS1986 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 22:20:
Hallo, nieuw hier en absoluut geen techneut. Dus hulp vragen van de professionals 😉

Sedert 28 juni doet mijn Enlighten app raar... Er wordt steeds geïmporteerd van het net terwijl er voldoende van de zon komt. Er wordt dan ook onmiddellijk weer geëxporteerd.

Als ik de data uit de app mag geloven ben ik sedert 28 junk maar 20 a 30 % netonafhankelijk (zelfs op zonnige dagen dat ik niet thuis was en quasi niks verbruikt heb) daar waar dit ervoor 90 % was.

Als ik de data vergelijk met de officiële data van de netbeheerder in België Fluvius, zijn de gegevens van geimporteerde energie totaal foutief in de app...

Bedankt voor jullie hulp![Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik ken je situatie verder niet, maar wat ik in de grafieken zie, je hebt denk ik een 3T en overdag staat er van 8.00-18.00h een verbruiker aan van 2kW continue…of iets wat 0,5 kWh elk half uur nodig heeft.
28 juni is wel in de periode dat Enphase de Gateway metereds met batterijen van nieuwe firmware voorzag. Het profiel staat op “zelf consumptie”. Het ziet er allemaal wat onrustig uit. Welke software versie heeft de Gateway? 8.2.4225 ? In Nederland althans, ik dacht in Belgie ook trouwens.
Anders Enphase contacteren over de juiste FW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenS1986
WillemP22 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 23:18:
[...]

Ik ken je situatie verder niet, maar wat ik in de grafieken zie, je hebt denk ik een 3T en overdag staat er van 8.00-18.00h een verbruiker aan van 2kW continue…of iets wat 0,5 kWh elk half uur nodig heeft.
28 juni is wel in de periode dat Enphase de Gateway metereds met batterijen van nieuwe firmware voorzag. Het profiel staat op “zelf consumptie”. Het ziet er allemaal wat onrustig uit. Welke software versie heeft de Gateway? 8.2.4225 ? In Nederland althans, ik dacht in Belgie ook trouwens.
Anders Enphase contacteren over de juiste FW.
Dank voor jouw antwoord! Die verbruiker is een opblaasbare jacuzzi die opwarmt. Maar dat was voor 28 juni ook. En toen zag het er zo uit zoals op onderstaande foto.

Batterij is inderdaad een 3T. Software Gateway betreft idd 8.2.4225...

Het vreemde is dat de data inzake afname van het net gewoon totaal niet overeenkomen met de effectie afname van het net zoals ik uit de digitale meter kan halen...

Geen idee waarom dit ineens begonnen is 28 juni terwijl er in mijn situatie inzake installatie, verbruik (zoals uit data van de digitale meter blijkt),... helemaal niks gewijzigd is..

Als je de gegevens van vandaag bekijkt (zie foto on vorige bericht) zou ik 27 kwh verbruikt hebben en 28 kwh geproduceerd. En toch zou ik dan ook bijna 18 kwh geïmporteerd hebben om dan 17 kwh te exporteren naar het net? Dat kan toch simpelweg niet... en is dus ook niet zo zoals blijkt uit data digitale meter

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/muO0Dvvfm0zHJB0RWOg8C0SWFqo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dUCbz5HgcYSwnHIjkyebGXmv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door JeroenS1986 op 16-07-2024 00:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
JeroenS1986 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 23:32:
[...]

Dank voor jouw antwoord! Die verbruiker is een opblaasbare jacuzzi die opwarmt. Maar dat was voor 28 juni ook. En toen zag het er zo uit zoals op onderstaande foto.

Het vreemde is dat de data inzake afname van het net gewoon totaal niet overeenkomen met de effectie afname van het net zoals ik uit de digitale meter kan halen...

Geen idee waarom dit ineens begonnen is 28 juni terwijl er in mijn situatie inzake installatie, verbruik (zoals uit data van de digitale meter blijkt),... helemaal niks gewijzigd is..

Als je de gegevens van vandaag bekijkt (zie foto on vorige bericht) zou ik 27 kwh verbruikt hebben en 28 kwh geproduceerd. En toch zou ik dan ook bijna 18 kwh geïmporteerd hebben om dan 17 kwh te exporteren naar het net? Dat kan toch simpelweg niet... en is dus ook niet zo zoals blijkt uit data digitale meter

[Afbeelding]
Inderdaad, nu zie ik duidelijk verschil. De Gateway registreet kennelijk veel import en export, die er niet is…anders zou je dat op de slimme meter ook zien.
Ik zou Enphase support eens bellen hierover, mogelijk een software dingetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yeti007
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-12-2024
Volgens de Enphase roadmap zou er eind 2024/ begin 2025 ook onbalansturing mogelijk moeten zijn met Enphase batterijen.
Weet iemand toevallig al hoe de vergoeding geregeld gaat worden? Vanuit Enphase zelf, of via bijv. een energieleverancier zoals Frank Energie?
Bron: https://enphase.com/nl-nl...voor-de-nederlandse-markt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
@Yeti007 Ik kan het zo niet terug vinden maar ik dacht ergens gelezen te hebben dat het via Enphase zelf zou gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jami_456
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 02-12-2024
JeroenS1986 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 23:32:
[...]

[Afbeelding]
Hier hetzelfde. Importwaarden (en de daarvan afgeleide waarden) kloppen niet in de app. Heel even waren de dagwaarden nog oke maar dezelfde waarden in de bv de week- en maandoverzichten veel te hoog. Nadat ik vorige week bij enphase melding heb gemaakt zijn de dag-, week- en maandwaarden voor import weer gelijk maar nog steeds te hoog tov die van de slimme meter. Vreemd genoeg (of gelukkig) is de rapportage 'maandenergie' vwb het download-.csv-deel wel correct. Heb nog geen reactie terug van Enphase. Mijn advies is ook: melden bij Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenS1986
jami_456 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 19:27:
[...]

Hier hetzelfde. Importwaarden (en de daarvan afgeleide waarden) kloppen niet in de app. Heel even waren de dagwaarden nog oke maar dezelfde waarden in de bv de week- en maandoverzichten veel te hoog. Nadat ik vorige week bij enphase melding heb gemaakt zijn de dag-, week- en maandwaarden voor import weer gelijk maar nog steeds te hoog tov die van de slimme meter. Vreemd genoeg (of gelukkig) is de rapportage 'maandenergie' vwb het download-.csv-deel wel correct. Heb nog geen reactie terug van Enphase. Mijn advies is ook: melden bij Enphase.
Bedankt!

Melden via email of?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yeti007
Eddie_ schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 10:51:
@Yeti007 Ik kan het zo niet terug vinden maar ik dacht ergens gelezen te hebben dat het via Enphase zelf zou gaan.
OK, ik ben benieuwd welke vergoedingen Enphase zelf kan gaan hanteren in vergelijking tot energieleveranciers die een totaal ander energie portfolio te managen hebben en op meerdere plekken marges kunnen maken incl. dynamische energie tarief contracten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jami_456
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 02-12-2024
JeroenS1986 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 08:25:
[...]

Bedankt!

Melden via email of?
Via de enphase-site (Ondersteuning/Support), contactformulier.Bellen kan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLeX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:47
martijn v o schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 14:24:
Zijn er meer waarvan de grafieken per micro omvormer niet helemaal goed zijn?
vermogen en temperatuur lijken goed maar paneelspanning, paneelstroom zijn niet ok.
[Afbeelding]
Waar tref je deze temp. grafiek aan? Aan de installer kant neem ik aan? Nog niet eerder gezien, thnx voor de tip!

Edit: found it! Wordt best warm :9
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h--VXUmcn5fQbJUB-9z6YiLpFLM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EwYouGLswzXl4m1iO9rszJpA.png?f=user_large

[ Voor 16% gewijzigd door PLeX op 17-07-2024 16:01 ]

Hoi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Dan valt dat bij mij nog wel mee:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qf0Qht4EwyrGDJXzYU3Qe-DonvQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Q4a55XsFySVwiAhRLi7XHky4.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:01
Mijn software van de Envoy is geupdate naar D8.2.4225 en ik kan nu de dynamische tarieven gebruiken in de app. Het systeem profiel kan ik nu op Besparingen zetten waardoor hij uit gaat als de importtarieven negatief zijn. Wat zijn jullie ervaringen daar nu mee tot nu toe?

En iemand een idee hoe ik nu op deze firmware nog API toegang regel via een token? edit: Lijkt integratie afhankelijk of die firmware D8 ondersteund, lijkt e.a. anders te werken tov D7.

[ Voor 12% gewijzigd door ChiLLeR op 18-07-2024 11:34 ]

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Ben een klein stukje verder met mijn systeem.

Maar heb even een vraag.
Wanneer gaat een micro reporten? Doet deze dit al als hij enkel gekoppeld is aan het net? Of moet er per se ook een dc spanning aanwezig zijn?

Ik heb nu 2 van mijn 6 micros even gekoppelt om te checken of het signaal wel binnenkomt.
Maar ik krijg helaas nog geen connectiviteit.
Wel met mijn Q-relay die er 1 mtr voor zit.

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Je micro's rapporteren pas als er DC spanning op aangesloten is. Welke kleur knippert het ledje op de micro's waar wel een paneel op aangesloten zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Eddie_ schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 17:42:
Je micro's rapporteren pas als er DC spanning op aangesloten is. Welke kleur knippert het ledje op de micro's waar wel een paneel op aangesloten zit?
Dank je, Duidelijk dan kan ik lang wachten op een report.
Ik heb er nog geen met paneel erop zitten.

Wilde graag even testen of alles werkte wat ik tot nog heb aangesloten.

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
ChiLLeR schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 11:07:
Mijn software van de Envoy is geupdate naar D8.2.4225 en ik kan nu de dynamische tarieven gebruiken in de app. Het systeem profiel kan ik nu op Besparingen zetten waardoor hij uit gaat als de importtarieven negatief zijn. Wat zijn jullie ervaringen daar nu mee tot nu toe?

En iemand een idee hoe ik nu op deze firmware nog API toegang regel via een token? edit: Lijkt integratie afhankelijk of die firmware D8 ondersteund, lijkt e.a. anders te werken tov D7.
Dat de energieprijzen negatief zijn icm profiel besparingen.
Het is dit jaar precies 3x voorgekomen, waarvan 2x tijdens de beta van Enphase. Bij mij werkte het toen niet, na onderzoek kwam men erachter dat ik ook M250 micro’s had en daar was de software niet op voorzien. Hopelijk nu wel.
De laatste keer dat de prijs negatief was, was 4 juli…maar toen was het fractioneel onder 0. Daar schakelt het systeem niet voor af.
Kortom: het is nog ff wachten op ervaringen op dit vlak.

Je ziet wel: qua inkomstenderving gaat het nergens over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ydestord
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 23-09 22:00
ChiLLeR schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 11:07:

Hier al een paar keer negatieve prijzen meegemaakt sinds de update. Ik zie dat mijn productie dan beperkt wordt om mijn eigengebruik te compenseren. 16 juli was zo een dag

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I5s0qlQJXr1sX8IUrbkBjMwgt6w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EVg0ecDWKeMynvWVGswzSS11.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aPQR3YZ_VkV1AV0hWPxGzuMC-F0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8csDyGliLwAtdojbSexftr5v.jpg?f=fotoalbum_large
D8 heeft niks veranderd voor mijn access via Homeassistant op de IQ Gateway & API's, de standaard plugin voor HA haalt een token op via je Enlighten credentials.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
ydestord schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 21:47:
[...]

Hier al een paar keer negatieve prijzen meegemaakt sinds de update. Ik zie dat mijn productie dan beperkt wordt om mijn eigengebruik te compenseren. 16 juli was zo een dag

[Afbeelding]
[Afbeelding]
D8 heeft niks veranderd voor mijn access via Homeassistant op de IQ Gateway & API's, de standaard plugin voor HA haalt een token op via je Enlighten credentials.
Je vergeet de energiebelasting, btw en de fee van de inkoopkosten…als je die meeneemt kom je op 13-15ct/kWh uit. Zolang je op jaarbasis niet meer opwekt dan je verbruikt, natuurlijk.
En dan is het zonde om je panelen uit te zetten, toch?

Op 16 juli heeft ie bij mij 2 cycles gedaan zonder productie beperkingen.
Welk profiel en tariefstructuur staat er ingesteld bij jouw?

[ Voor 5% gewijzigd door WillemP22 op 18-07-2024 23:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ydestord
WillemP22 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 23:17:
[...]

Je vergeet de energiebelasting, btw en de fee van de inkoopkosten…als je die meeneemt kom je op 13-15ct/kWh uit. Zolang je op jaarbasis niet meer opwekt dan je verbruikt, natuurlijk.
En dan is het zonde om je panelen uit te zetten, toch?

Op 16 juli heeft ie bij mij 2 cycles gedaan zonder productie beperkingen.
Welk profiel en tariefstructuur staat er ingesteld bij jouw?
@WillemP22 Ik vond dit normaal gedrag, export beperken ('zero export') en niet 'afzetten' dus niks aan een negatieve prijs op het net zetten. Vanaf dat de prijzen weer positief werden was de beperking opgeheven. Mijn profiel staat op besparingen en heb vanzelfsprekend een dynamisch tarief. Ik heb nog maar 1 keer gezien dat de productie nul was maar dat was wanneer de prijzen > 13-14 cent waren (6 juli hier in België).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qHYa2BlHAHMkefFgsC1tMBXUVr8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/290MWsRgiow5IGs2sIQAWmWM.png?f=fotoalbum_large

In België hebben we andere spelregels, dus die 'op jaarbasis' regel speelt hier niet, en met een negatieve prijs moet men betalen om te injecteren. Dus ik vond dit normaal gedrag, behalve op 6 juli wanneer het opbracht om te verbruiken (dus prijs lager dan de som van de naakte kost + heffingen, maar dat was maar 1 à 2 uur), maar achteraf heb ik toch de besparing mode afgezet (kan je zien op de grafiek) omdat de productie niet op gang kwam (zelf niet in beperkte 'zero export' mode) wanneer de prijs weer zo was dat ik moest betalen door de bijkomende heffingen.

Dus toch een beetje black box omdat je niet kan zien met welke heffingen ze rekening houden maar al bij al tevreden met het gedrag nu er meer en meer momenten van negatieve prijzen zijn.

Verder heb ik ook de 'bug' in de rapportage dat de Enlighten sinds de update ook de import registreert die eigenlijk mijn eigen export is die ik op een andere fase verbruik (dus 'nul' operatie voor mijn digitale meter)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gBO5I59GuCq9u2S9QwXmUMYuTzY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3aDZn2Q59a7XVF1BQKVJwXYi.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydestord
JeroenS1986 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 22:20:

Bedankt voor jullie hulp![Afbeelding]

[Afbeelding]
@JeroenS1986 Ik had ook dit probleem en blijkbaar is het sinds deze middag opgelost

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
ydestord schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 07:59:
[...]

@WillemP22 Ik vond dit normaal gedrag, export beperken ('zero export') en niet 'afzetten' dus niks aan een negatieve prijs op het net zetten. Vanaf dat de prijzen weer positief werden was de beperking opgeheven. Mijn profiel staat op besparingen en heb vanzelfsprekend een dynamisch tarief. Ik heb nog maar 1 keer gezien dat de productie nul was maar dat was wanneer de prijzen > 13-14 cent waren (6 juli hier in België).

[Afbeelding]

In België hebben we andere spelregels, dus die 'op jaarbasis' regel speelt hier niet, en met een negatieve prijs moet men betalen om te injecteren. Dus ik vond dit normaal gedrag, behalve op 6 juli wanneer het opbracht om te verbruiken (dus prijs lager dan de som van de naakte kost + heffingen, maar dat was maar 1 à 2 uur), maar achteraf heb ik toch de besparing mode afgezet (kan je zien op de grafiek) omdat de productie niet op gang kwam (zelf niet in beperkte 'zero export' mode) wanneer de prijs weer zo was dat ik moest betalen door de bijkomende heffingen.

Dus toch een beetje black box omdat je niet kan zien met welke heffingen ze rekening houden maar al bij al tevreden met het gedrag nu er meer en meer momenten van negatieve prijzen zijn.

Verder heb ik ook de 'bug' in de rapportage dat de Enlighten sinds de update ook de import registreert die eigenlijk mijn eigen export is die ik op een andere fase verbruik (dus 'nul' operatie voor mijn digitale meter)
[Afbeelding]
Ah ok, vandaar dat ik je geposte dynamisch tariefpatroon niet kon thuisbrengen. Belgisch en nederlands tariefstructuur is inderdaad compleet anders. Dat verklaart ook dat de beta zoveel tijd in beslag nam…het moest voor een aantal tariefstructuren allemaal goed werken afhankelijk van locatie, en misschien nog andere factoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NorbertO
  • Nu online
Yeti007 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 09:11:
Volgens de Enphase roadmap zou er eind 2024/ begin 2025 ook onbalansturing mogelijk moeten zijn met Enphase batterijen.
Weet iemand toevallig al hoe de vergoeding geregeld gaat worden? Vanuit Enphase zelf, of via bijv. een energieleverancier zoals Frank Energie?
Bron: https://enphase.com/nl-nl...voor-de-nederlandse-markt
@Yeti007 staat in het artikel zelf ik citeer "Huiseigenaren kiezen via hun energieleverancier om deze oplossing te activeren" pagina16 van het document. daaruit maak ik op dat de energie leverancier jou gaat vergoeden. Zij weten immers dat jij mee doet en hoeveel je heb bij gedragen. De net beheerder blijft vermoedelijk op de achtergrond. onbalans kosten worden ook verrekend door de energie leverancier.

[ Voor 16% gewijzigd door NorbertO op 20-07-2024 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NorbertO
  • Nu online
@johnbrand Klopt wat je zegt, het is heel complex. Er zijn veel senario's en bij elk scenario moet anders gereageerd worden. Daar is Enphase nog niet op ingericht met de nieuw functionaliteit.
Uitgaande van dynamisch contract:
Senario 1 minder verbruik dan opwek. dan heeft het uit zetten van panelen alleen nut als de prijs inclusief alle belastingen lager is dan 0.
Senario 2 meer opwek dan verbruik. Voor het optimale besparing is dan het als volgt, panelen moet even veel opwekken als verbruik bij prijzen lager dan 0 (bruto inkoop), en panelen moet uit bij een prijs lager dan 0 inclusief alle belastingen. Zo maak je optimaal gebruik van saldering en bespaar je het meest. Aan het einde van je contract jaar betaal je de teveel ontvangen energie belasting terug.
Helaas is enphase nog niet zo ver, dat dit ingesteld kan worden. Dit geld voor Nederland, in België reageert het systeem anders omdat daar andere spel regels zijn. Het is complex!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NorbertO
  • Nu online
-

[ Voor 100% gewijzigd door NorbertO op 20-07-2024 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NorbertO
  • Nu online
Heeft iemand de specificaties van de DMRM port (die blokjes met die 15k weerstand) van de envoy/gateway. Ik krijg kan wel met een relais vermogen schakelen en of de panelen uitzetten dat is gelukt maar nu wil een stap verder.
Het zou fijn zijn als iemand bij voorbeeld een specificatie sheet, schema's heeft en of documenten erover. Ik heb het bovenstaande voor elkaar gekregen met een document uit Amerika en Australië/Nieuw Zeeland!
Er is heel weinig over te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
NorbertO schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 10:27:
Heeft iemand de specificaties van de DMRM port (die blokjes met die 15k weerstand) van de envoy/gateway. Ik krijg kan wel met een relais vermogen schakelen en of de panelen uitzetten dat is gelukt maar nu wil een stap verder.
Het zou fijn zijn als iemand bij voorbeeld een specificatie sheet, schema's heeft en of documenten erover. Ik heb het bovenstaande voor elkaar gekregen met een document uit Amerika en Australië/Nieuw Zeeland!
Er is heel weinig over te vinden.
Even zoeken in dit forum, ik heb er al het één en ander over gevonden/verteld. In Nederland niet van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emwieberdink
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 23-09 16:12
Kan iemand mij vertellen of ik niet teveel aan het aftoppen ben? En zo ja wat zijn mijn opties?

Toch naar IQ8M? al hoewel ik niet verwacht dat dit prijs technisch uit kan.

Ik heb 14x430WP JInko JKM430N Tiger Neo N-type All Black zonnepanelen panelen op zuid met IQ8+ omvormers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZAMBP5hZcoweOS74y8A5QAO2KTE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sxvJW96r5hq7HbT1xDmMbVPz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:04
emwieberdink schreef op zondag 21 juli 2024 @ 10:38:
Kan iemand mij vertellen of ik niet teveel aan het aftoppen ben? En zo ja wat zijn mijn opties?

Ik heb 14x430WP JInko JKM430N Tiger Neo N-type All Black zonnepanelen panelen op zuid met IQ8+ omvormers.

[Afbeelding]
Lekker zo laten. Hele topic hier staat vol met dezelfde vraag. Je gaat het er niet uithalen.

Check vooral in het voorjaar, najaar en winter eens je grafieken. Want ook dan liggen de panelen op je dak.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marnie
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10:52
emwieberdink schreef op zondag 21 juli 2024 @ 10:38:

[Afbeelding]
Heb je de informatie op solar-bouwmarkt al eens bekeken:
https://www.solar-bouwmar...8zWUpPqiM7FhoClP4QAvD_BwE
maar vooral ook:
https://www.solar-bouwmar...8zWUpPqiM7FhoClP4QAvD_BwE

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emwieberdink
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 23-09 16:12
De bovenste link had ik al weleens gezien maar de onderste nog niet. Dank je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Intussen heb ik als 'gewone gebruiker' ook een optie in de Enlighten app om te kiezen tussen profiel "Self-Consumption" en "Savings". Het lijkt er alleen op dat dit niet kan waar ik het voor wil gebruiken, namelijk om tijdelijk 'zero export' te bereiken.

Alhoewel niks zo onvoorspelbaar is als het weer, zou het zomaar kunnen dat ik in augustus, op het moment dat mijn jaarrekening wordt opgemaakt, net rond de grens zit tussen geen terugleverkosten, of €56 terugleverkosten (bij Vattenfall betaal je sinds 1 juli, maar zijn de eerste 500kWh gratis).

Ik dacht dus 'slim' te zijn, en vanaf het moment dat ik op 498kWh zit, tijdelijk hogere exportkosten dan importkosten te configureren, en op die manier zero-export af te dwingen. Alleen lijkt het erop dat je alleen importtarieven kan instellen, óf aangeven dat je een dynamisch contract hebt.

Zie ik iets over het hoofd, of zijn er misschien andere 'trucjes' te bedenken, anders dan tijdelijk het hele systeem uit te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 09:46
a2aan schreef op maandag 22 juli 2024 @ 10:08:
Intussen heb ik als 'gewone gebruiker' ook een optie in de Enlighten app om te kiezen tussen profiel "Self-Consumption" en "Savings". Het lijkt er alleen op dat dit niet kan waar ik het voor wil gebruiken, namelijk om tijdelijk 'zero export' te bereiken.

Alhoewel niks zo onvoorspelbaar is als het weer, zou het zomaar kunnen dat ik in augustus, op het moment dat mijn jaarrekening wordt opgemaakt, net rond de grens zit tussen geen terugleverkosten, of €56 terugleverkosten (bij Vattenfall betaal je sinds 1 juli, maar zijn de eerste 500kWh gratis).

Ik dacht dus 'slim' te zijn, en vanaf het moment dat ik op 498kWh zit, tijdelijk hogere exportkosten dan importkosten te configureren, en op die manier zero-export af te dwingen. Alleen lijkt het erop dat je alleen importtarieven kan instellen, óf aangeven dat je een dynamisch contract hebt.

Zie ik iets over het hoofd, of zijn er misschien andere 'trucjes' te bedenken, anders dan tijdelijk het hele systeem uit te zetten?
Zero export profiel inladen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
breew schreef op maandag 22 juli 2024 @ 11:01:
Zero export profiel inladen?
Dat is iets dat denk ik alleen met een installateursaccount (al dan niet DHZ) kan?

Ik ben daar wat huiverig voor, omdat ik (met zo min mogelijk 'gedoe') ook nog volledig aanspraak wil kunnen maken op de garantie/service van de installateur.

Daarom was ik juist zo blij/verrast dat je als consument nu ook via de Enlighten app tussen profielen kan kiezen, alleen lijkt dat dan net weer niet te kunnen wat ik wil (story of my life).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yeti007
FYI vanmorgen via Enphase email aangekondigd:
Alle locaties met zowel IQ8-micro-omvormers en batterijen zijn bijgewerkt naar de nieuwste software waarmee huiseigenaren kunnen profiteren van het dynamische netwerkprofiel.

Locaties met alleen IQ8-micro-omvormers zouden dit weekend allemaal moeten zijn bijgewerkt, terwijl locaties met alleen IQ7-micro-omvormers uiterlijk 10 Augustus zullen worden bijgewerkt.

Als uw locatie al is bijgewerkt, kunt u doorgaan met de aanvullende stappen die vereist zijn in de Enlighten-app.

Wat moet u hiervoor doen in uw Enphase App?

1. Vermeldt bij instellingen in uw Enphase App dat u gebruik maakt van een dynamisch contract, hiervoor gaat u naar:
Menu > Instellingen > Elektriciteitstarief > Elektriciteit Importtarief toevoegen
Tevens bevestigt u dat u een dynamisch tariefcontract heeft en u gaat akkoord met de voorwaarden.

2. In uw Enphase App zet uw profiel op Besparingen (in plaats van Eigen Verbruik):
Menu > Instellingen > Profiel > Besparingen

Tech brief NL:
https://enphase.com/nl-nl...-tarieven-technisch-brief
Video: Instellen Enphase App van Batterijprofiel op ‘Besparingen’ in plaats van ‘Eigen verbruik’:
YouTube: Enphase App dynamische tarieven
Video: Contractvormen op de energiemarkt:
YouTube: Contractvormen op de energiemarkt
Video: Enphase App dynamische tarieven:
YouTube: Enphase App dynamische tarieven

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De verbouwing hier zit in de afrondende fase en ik krijg eindelijk weer wat lucht (en zin) om mij met andere dingen bezig te houden. Hoop mij binnenkort wat meer te verdiepen in de mogelijkheden mbt zero export / beperken van vermogen / dynamische tarief etc zodat ik ook de TS kan updaten.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Zijn er hier mee gebruikers van deze HACS integratie met Home assistent?
https://github.com/vincen...t_enphase_envoy_installer

Mijn vraag specifiek is waarop schakelt enphase de productie aan of uit?
is dit op de inverters zelf, of op het Q relay?

Ik wil namelijk mogelijk nog een 2de veld met 4 panelen neerleggen. deze en de bestaande panelen zou ik dan op termijn gaan in uit en schakelen per deel. en zo met de totale opbrengst gaan spelen.

- leeg -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• One-eye864
luigi87 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 13:41:
Zijn er hier mee gebruikers van deze HACS integratie met Home assistent?
https://github.com/vincen...t_enphase_envoy_installer

Mijn vraag specifiek is waarop schakelt enphase de productie aan of uit?
is dit op de inverters zelf, of op het Q relay?

Ik wil namelijk mogelijk nog een 2de veld met 4 panelen neerleggen. deze en de bestaande panelen zou ik dan op termijn gaan in uit en schakelen per deel. en zo met de totale opbrengst gaan spelen.
In de inverters zelf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a2aan
De Gateway lijkt me het hart van deze operatie: die neemt beslissingen op basis van de stromen die door de meetspoelen lopen, en instrueert individuele inverters om af/uit te schakelen.

Als je een tweede veld panelen plaatst is het dus sowieso nodig dat de opwek daarvan door de meetspoelen van de Gateway loopt. Het lijkt me het beste als dit nieuwe veld met inverters ook weer door dezelfde Gateway wordt aangestuurd, maar misschien is het niet strikt noodzakelijk.

Stel dat veld 1 2kW opwekt, en veld 2 1kW, en er zou 1,5kW moeten worden afgeschakeld, dan zou je dat ook met alleen veld 1 kunnen bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One-eye864
a2aan schreef op maandag 22 juli 2024 @ 14:09:
[...]

De Gateway lijkt me het hart van deze operatie: die neemt beslissingen op basis van de stromen die door de meetspoelen lopen, en instrueert individuele inverters om af/uit te schakelen.

Als je een tweede veld panelen plaatst is het dus sowieso nodig dat de opwek daarvan door de meetspoelen van de Gateway loopt. Het lijkt me het beste als dit nieuwe veld met inverters ook weer door dezelfde Gateway wordt aangestuurd, maar misschien is het niet strikt noodzakelijk.

Stel dat veld 1 2kW opwekt, en veld 2 1kW, en er zou 1,5kW moeten worden afgeschakeld, dan zou je dat ook met alleen veld 1 kunnen bereiken.
Het klopt dat de gateway het aanstuurt. Echter de vraag was of de gateway het terugregelt in de inverters of doormiddel van het Q-relay en dat is dus in de inverters.

Doormiddel van de genoemde HA integratie is het enkel aan en uit en dan zet de gateway dus alle inverters uit. Het klopt absoluut dat de gateway (met de juiste profielen) slimmer per inverter de opwek kan beperken maar dat was de vraag niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
One-eye864 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 14:13:
Doormiddel van de genoemde HA integratie is het enkel aan en uit en dan zet de gateway dus alle inverters uit. Het klopt absoluut dat de gateway (met de juiste profielen) slimmer per inverter de opwek kan beperken maar dat was de vraag niet.
Ik weet niet precies wat je wilt bereiken, maar zou het helpen om je tweede veld met panelen op een eigen Gateway te zetten, zodat je in ieder geval je twee velden met panelen onafhankelijk van elkaar kan aan/uitzetten via HA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Oke, dan maakt het moeilijker te maken wat ik wil denk ik.
a2aan schreef op maandag 22 juli 2024 @ 14:09:
[...]

Ik gebruik Home Assistant als mijn Energie Manager, en hier komt alle data op binnen.
Envoy heeft dus geen Griddata
One-eye864 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 14:13:
[...]
Het klopt dat de gateway het aanstuurt. Echter de vraag was of de gateway het terugregelt in de inverters of doormiddel van het Q-relay en dat is dus in de inverters.

Per inverter (micro) zou perfect zijn, maar hier legt Envoy de basis niet voor denk ik.
a2aan schreef op maandag 22 juli 2024 @ 14:54:
[...]

Ik weet niet precies wat je wilt bereiken, maar zou het helpen om je tweede veld met panelen op een eigen Gateway te zetten, zodat je in ieder geval je twee velden met panelen onafhankelijk van elkaar kan aan/uitzetten via HA?
2de Envoy is niet wenselijk ivm mij prijs, en mogelijk interferentie tussen de 2.
Dan kan je het beter een contactor/ magneet schakelaar toe passen.

Ik had de hoop dat ik zonder contactor dit kon regelen, Maar dat zal ik dus nog steeds een contactor per veld moeten plaatsen om het veld in/ uit te schakelen.

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One-eye864
a2aan schreef op maandag 22 juli 2024 @ 14:54:
[...]

Dat zou @luigi87 inderdaad kunnen doen. OF als hij straks bijv zijn export wil beperken kan hij ook gebruik maken van de netprofielen in de gateway die Enphase hiervoor maakt/heeft gemaakt. Dan gaat het automatisch maar dus NIET via de HA integratie.

Als @luigi87 het echt via HA wil doen dan zou je idd aan een tweede gateway gaan denken maar ik vraag me af of dit is wat je zou moeten willen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

One-eye864 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 15:15:
[...]

Dat zou @luigi87 inderdaad kunnen doen. OF als hij straks bijv zijn export wil beperken kan hij ook gebruik maken van de netprofielen in de gateway die Enphase hiervoor maakt/heeft gemaakt. Dan gaat het automatisch maar dus NIET via de HA integratie.

Als @luigi87 het echt via HA wil doen dan zou je idd aan een tweede gateway gaan denken maar ik vraag me af of dit is wat je zou moeten willen
"Kort door de bocht"
Ik denk dat er gewoon een Contactor in komt dan.
Even rekening mee houden in mijn nieuwe onder-verdeler.

"iets langer door de bocht"
Bij nader inzien is een tweede envoy dan mogelijk beter, omdat dat niet koud schakelt in de AC van de inverter. Schakelen in de AC geeft uiteindelijk toch schade bij veelvuldig doen.

[ Voor 15% gewijzigd door luigi87 op 22-07-2024 15:26 ]

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
luigi87 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 15:18:
Bij nader inzien is een tweede envoy dan mogelijk beter, omdat dat niet koud schakelt in de AC van de inverter. Schakelen in de AC geeft uiteindelijk toch schade bij veelvuldig doen.
Klopt mijn aanname dat je 'conditioneel zero-export' wilt bereiken? En zijn er dan opties (nu, of eventueel na toekomstige updates van Enphase) om dat soort settings via HA naar de Gateway te pushen?

Ikzelf zoek dus iets veel simpelers (via de consumenten-app tijdelijk zero-export) aanzetten, en had dus gehoopt dat dat kon door hogere terugleverkosten in te stellen dan het levertarief, maar dat lijkt nu nog niet te kunnen, maar zou wellicht wel iets zijn dat Enphase in de toekomst gaat bieden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
Schakelen in de AC geeft uiteindelijk toch schade bij veelvuldig doen.
Is dat echt zo? En wat is veelvuldig?

Voorzichtig zijn met in de DC te schakelen kan ik begrijpen, alleen al om de vlamboog in de contacten. Of een daardoor veroorzaakt spanningspiekje. Dat kan al niet met Enphase.

Zijn er spanningspieken te verwachten door hoge inductie?
En wat is veelvuldig? Een keer per uur, kwartier? Tenzij Enphase aangeeft dat het not done is zie ik in eerste instantie geen probleem. Het Q-relais schakelt ook in de AC.

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

a2aan schreef op maandag 22 juli 2024 @ 16:07:
[...]

Klopt mijn aanname dat je 'conditioneel zero-export' wilt bereiken? En zijn er dan opties (nu, of eventueel na toekomstige updates van Enphase) om dat soort settings via HA naar de Gateway te pushen?

Ikzelf zoek dus iets veel simpelers (via de consumenten-app tijdelijk zero-export) aanzetten, en had dus gehoopt dat dat kon door hogere terugleverkosten in te stellen dan het levertarief, maar dat lijkt nu nog niet te kunnen, maar zou wellicht wel iets zijn dat Enphase in de toekomst gaat bieden?
Je aanname klopt.
Maar ik heb er geen haast mee, omdat ik net optijd mijn energie contact voor 2 jaar vast heb weten te zetten zonder teruglever kosten.

echter probeer ik wel met de keuzes die ik nu maak 'conditioneel zero-export' te kunnen realiseren.
Hierin voorzien Enphase nu nog niet, Home assistant kan dit feitelijk wel maar dan dmv contactors.

Vandaar ook mijn vraag hoe dit exact binnen enphase werkt.

Waar ik momenteel mee bezig ben ik mijn totale zonnepaneel oppervlakte aan het vergroten (alle platte daken ook vol leggen), zodat ik in de voor/na-jaar en winter een betere opbrengst heb.
Ik verwarm met Airco's en heb sindskort een Jacuzzi staan, dus ook een grotere energie behoefde.

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

marnie schreef op maandag 22 juli 2024 @ 16:15:
[...]

Is dat echt zo? En wat is veelvuldig?

Voorzichtig zijn met in de DC te schakelen kan ik begrijpen, alleen al om de vlamboog in de contacten. Of een daardoor veroorzaakt spanningspiekje. Dat kan al niet met Enphase.

Zijn er spanningspieken te verwachten door hoge inductie?
En wat is veelvuldig? Een keer per uur, kwartier? Tenzij Enphase aangeeft dat het not done is zie ik in eerste instantie geen probleem. Het Q-relais schakelt ook in de AC.
Weet ik niet zeker, maar schakelen in de AC creëert op ieder apparaat een reactie. Met name op de condesators/elco's die dit proberen te compenseren. ieder kwalitatief product zal hier voor een demping plaatsen.
Ik kom nergens info tegen dat het kan, al-dan-niet kan.

DC is risicovoller wegens de vlamboog bij een lagere spanning.

Als ik fout programmeer kan het per seconde :+
Maar uitgaande van wat ik zou willen, max 1 maar per uur? en dan op de zon uren dus 10 keer per dag?

En het Q relay schakelt enkel in een probleem geval, dus vrij weinig en niet te vergelijken met mijn situatie.

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
luigi87 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 16:23:
[...]

Weet ik niet zeker, maar schakelen in de AC creëert op ieder apparaat een reactie. Met name op de condesators/elco's die dit proberen te compenseren. ieder kwalitatief product zal hier voor een demping plaatsen.
Ik kom nergens info tegen dat het kan, al-dan-niet kan.

DC is risicovoller wegens de vlamboog bij een lagere spanning.

Als ik fout programmeer kan het per seconde :+
Maar uitgaande van wat ik zou willen, max 1 maar per uur? en dan op de zon uren dus 10 keer per dag?

En het Q relay schakelt enkel in een probleem geval, dus vrij weinig en niet te vergelijken met mijn situatie.
Ik begrijp je voorzichtigheid met schakelen in de AC met een mechanisch contact ivm mogelijke spanningspieken die terug gaan naar de Enphase inverter. Als dat onzekerheid geeft dan zou je een solid state relais met schakelen in de nul doorgang kunnen overwegen, die geeft geen spanningspieken bij het schakelen. (kan ook één keer per sec :) .) Het is geen scheider ivm de persoonlijke veiligheid, maar dat is hier, naar mijn visie, ook niet een eis..Daarvoor heb je oa het Q relais.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ranjo
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-09 09:35
Ook ik wil eigenlijk zelf bepalen wanneer ik de productie uit wil zetten, of beperken. En niet adhv de ingebouwde functionaliteit van Enphase. Ik heb ook geen meetspoelen (wel een envoy metered).

Wat ik me afvraag, via de enlighten manager heb je wel de limit production by gateway. (zoals @Eddie_ al Eddie_ in "Het grote Enphase topic - deel 2" voor elkaar heeft gekregen). Is het niet een idee dat we deze "call" naar Enphase kunnen scripten? De http Post ziet er niet heel ingewikkeld uit (hier beperk ik tot 500 watt productie):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_INHEEclDVKDOPpuR2ix8_KNacA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tJHCoascYBWgjVlBRtpb0iTt.png?f=user_large

Wel moet ik checken of deze token dezelfde token is als die we ook nodig hebben om lokaal in de Envoy in te kunnen loggen.

Deze oplossing is natuurlijk verre van ideaal, dit commando gaat via de Enlighten cloud. Liever wil je dit rechtstreeks aan de Envoy laten weten, maar dat wordt niet ondersteund. Ik zie dus eigenlijk geen andere mogelijkheden. (voor zover ik weet heb ik ook het probleem dat als ik de panelen helemaal uit zet via de production switch, dat de panelen de dag erna pas weer aan willen gaan) Ook is de vraag of Enphase dit helemaal leuk gaan vinden, en moet je voorkomen dat je heel veel van deze post commando's op een dag gaat afvuren. Maar een paar commando's per dag moet geen probleem zijn lijkt me.

Overigens zie ik (nu 10 minuten na de bovenstaande http post) nog geen effect in mijn levering. Misschien heb ik de meetspoelen hiervoor ook nodig...

[ Voor 27% gewijzigd door ranjo op 22-07-2024 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
Voor degene met Enphase die graag hun zonnepanelen aan/uitzetten, ik ben deze site onlangs tegengekomen. Ik weet niet of de code werkt maar misschien heeft iemand hier iets aan.
https://enever.nl/zonnepanelen-aan-uit-zetten-enphase/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

marnie schreef op maandag 22 juli 2024 @ 16:43:
[...]

Ik begrijp je voorzichtigheid met schakelen in de AC met een mechanisch contact ivm mogelijke spanningspieken die terug gaan naar de Enphase inverter. Als dat onzekerheid geeft dan zou je een solid state relais met schakelen in de nul doorgang kunnen overwegen, die geeft geen spanningspieken bij het schakelen. (kan ook één keer per sec :) .) Het is geen scheider ivm de persoonlijke veiligheid, maar dat is hier, naar mijn visie, ook niet een eis..Daarvoor heb je oa het Q relais.
Thanks, dat is best een goede tip _/-\o_
Niet aangedacht maar solid state is ook wel een mooie inderdaad.

En met drie losse solid state relais ( 1 per fase) zou ik dan nog per 1 a 2 micros kunnen schakelen.

het is puur een schakelfunctie. de installatie automaat is je lastscheider voor veilig werken.

[ Voor 6% gewijzigd door luigi87 op 22-07-2024 17:22 ]

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Wil je alleen de nul schakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Eddie_ schreef op maandag 22 juli 2024 @ 17:32:
Wil je alleen de nul schakelen?
Nee wat dat is zeker niet oke.
Dan blijft een spanning aanwezig. Net zoals de verboden wissel schakeling

Ik wil mogelijk met de solid state enkel de fases schakelen.

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
luigi87 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 19:17:
[...]

Nee wat dat is zeker niet oke.
Dan blijft een spanning aanwezig. Net zoals de verboden wissel schakeling

Ik wil mogelijk met de solid state enkel de fases schakelen.
Schakelen in de nul doorgang betekend dat je het contact omzet (uitzet) op het moment dat de sinusspanning 0V is (de nuldoorgang), dat kan je 50x per seconde doen. Hiervoor zorgt de solid state als deze functie aanwezig is. Voordeel: spanningsloos schakelen geeft geen stoorpiek.

Alleen in de nul leider (de N) schakelen 'not done' en gevaarlijk en verboden.

Ik zou ook niet dubbelpolig (fase en nul) een Enphase groep gaan schakelen. De afgeschakelde groep krijgt spanning van de zonnepanelen en inverters, deze is dan zwevend t.o.v. de netspanning en deze spanning kan gevaar hoog oplopen t.o.v. aarde. Ook gevaarlijk. Door de nulleider verbonden te houden heb je dit effect niet. Herstel: hier zat ik er naast. @Eddie_ en @luigi87 hebben hieronder gelijk, de Enphase groep wordt spanningsloos..

Corrigeer me als ik ernaast zit.

[ Voor 5% gewijzigd door marnie op 22-07-2024 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Nu snap ik schakelen bij de nuldoorgang. Je kan trouwens wel prima dubbelpolig schakelen. De micro's schakelen zichzelf direct uit (net als het Q relais indien op dezelfde automaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

marnie schreef op maandag 22 juli 2024 @ 20:01:
[...]

Ik zou ook niet dubbelpolig (fase en nul) een Enphase groep gaan schakelen. De afgeschakelde groep krijgt spanning van de zonnepanelen en inverters, deze is dan zwevend t.o.v. de netspanning en deze spanning kan gevaar hoog oplopen t.o.v. aarde. Ook gevaarlijk. Door de nulleider verbonden te houden heb je dit effect niet.

Corrigeer me als ik ernaast zit.
even meedenkend.

de enphase micro meet of de grid aanwezig is, zo niet gaat die niet leveren en dus is geen kring dus geen stroom??
Als de Grid aanwezig is, zal hij eerst gaan syncen met de sinus op de grid en dan pas gaan terug leveren.

Zwevend is die niet, omdat die altijd zal syncen met de grid. hij wordt pas zwevend als je een nieuwe grid maakt toch?( AC-> DC->AC)
en denk ook niet dat de spanning kan oplopen op dit moment.
Wel bespaar je een contact door de nul niet te schakelen, en deze zou (idealiter) aanraak veilig moeten zijn. En je aardfout detectie blijft ook werken.

Ook hierbij geldt, Corrigeer me als ik ernaast zit.

- leeg -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marnie
@Eddie_ en @luigi87, jullie hebben gelijk: eea hersteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digin
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-08 20:51
Ik heb een PV installatie op oost van 14 panelen en de IQ7A. Deze wil ik uitbreiden met 6 full black panelen op west met de IQ7A, zodat deze nieuwe set toegevoegd kan worden in de app bij de andere set. Nu zou ik graag als paneel de AIKO 440Wp All Black Black Hole Series N-Type ABC willen gebruiken, maar de calculator geeft hier een uitroepteken op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1VIiSLjYIlLVH610m3uSPRjuNoc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/efsFWvkwSViC4yEi0INXqjUi.png?f=user_large

Is dit een probleem m.b.t. de opbrengst of kan ik beter voor een ander paneel gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• a2aan
Digin schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 19:46:
[Afbeelding]

Is dit een probleem m.b.t. de opbrengst of kan ik beter voor een ander paneel gaan?
Ander paneel, omdat je dan met hetzelfde Wp-vermogen meer performance uit de micro kan halen, of eventueel IQ7+ micro's, waarmee je met minder geld even veel performance uit je panelen haalt. Het is (nog!) meer zonde om een paneel te nemen dat niet het maximale uit je micro haalt, dan andersom. Iemand anders in dit topic had een tijdje geleden een praktijkvoorbeeld waarbij de + micro het even goed deed, simpelweg omdat de meerwaarde van de A niet werd benut, terwijl het paneel wel een hoog Wp-vermogen had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Digin schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 19:46:
Ik heb een PV installatie op oost van 14 panelen en de IQ7A. Deze wil ik uitbreiden met 6 full black panelen op west met de IQ7A, zodat deze nieuwe set toegevoegd kan worden in de app bij de andere set. Nu zou ik graag als paneel de AIKO 440Wp All Black Black Hole Series N-Type ABC willen gebruiken, maar de calculator geeft hier een uitroepteken op.

[Afbeelding]

Voor een ander paneel gaan.
Vul evt eens adhv de datasheet van het paneel eens onze excel sheet in.
a2aan schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 20:08:
[...]

Ander paneel, omdat je dan met hetzelfde Wp-vermogen meer performance uit de micro kan halen, of eventueel IQ7+ micro's, waarmee je met minder geld even veel performance uit je panelen haalt. Het is (nog!) meer zonde om een paneel te nemen dat niet het maximale uit je micro haalt, dan andersom. Iemand anders in dit topic had een tijdje geleden een praktijkvoorbeeld waarbij de + micro het even goed deed, simpelweg omdat de meerwaarde van de A niet werd benut, terwijl het paneel wel een hoog Wp-vermogen had.
Dat was ik. IQ7+ en IQ7A op 435wp panelen op west. Doen exact hetzelfde, maar kanttekening daarbij is wel dat het paneel icm met IQ7A zijn maximale uitgangsspanning niet haalt en de maximale stroom daardoor wordt beperkt op 10,2A. Wellicht met een ander paneel dat je wel wat meer vermogen eruit kan krijgen, maar er zijn meer voorbeelden dat het niet heel veel verschil maakt en waarschijnlijk de extra kosten niet waard zien. Zie ook FAQ vraag 1a en 1b.

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digin
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-08 20:51
Bedankt voor jullie reactie. Omdat ik deze panelen er mooi uit vind zien, kan ik dus beter voor de IQ7+ gaan. Of een ander paneel kiezen die meer geschikt is voor de IQ7A. Ik heb wel wat panelen gezien die geschikt zijn, maar deze zijn niet full black en dat is wel een eis voor mij. Het liefst een paneel van zo'n 420Wp, zodat deze na enige degradatie toch het maximale haalt uit de IQ7A. Iemand een suggestie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieholste
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 20-06 08:47
Ik heb een vraagje. Bij mij thuis zijn ze aan het verbouwen. Bij de start van de werkzaamheden is mijn enphase systeem afgekoppeld. Er moest namelijk een andere dakdoorvoer komen. Inmiddels loopt de verbouwing op zijn eind en zou het systeem weer aan kunnen.

De situatie is als volgt. Er loopt een kabel van de meterkast naar de 2e verdieping. Die komt in een lasdoos uit. De kabel vanaf het dak (gekoppeld aan het systeem) loopt door een leiding naar diezelfde lasdoos. In principe moeten alleen deze twee kabels doorverbonden worden. Kan ik dit zelf doen als de automaat van het Enpahse systeem in de metkast uit staat en de Q-relais dus geen lampjes heeft branden? Of staat er ook spanning op de kabel die vanaf het dak komt omdat de panelen stroom opwekken?

De electrien heeft vakantie en ik zou het zonde vinden om nog een week te wachten om mijn systeem aan te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Je kan dit probleemloos aansluiten als je de meterkast kant uit hebt staan. De micro omvormers produceren niet en zullen ook geen spanning/stroom door de kabels voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
Advies: ga er nooit vanuit dat ergens geen spanning op staat: meet het na (bv met een spanningsvoeler). Als ik zelf onzeker ben of in een huisinstallatie spanning staat op een kabel dan maak ik vaak bewust even kortsluiting: liever een automaat eruit dan ik eruit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieholste
marnie schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 10:03:
Advies: ga er nooit vanuit dat ergens geen spanning op staat: meet het na (bv met een spanningsvoeler). Als ik zelf onzeker ben of in een huisinstallatie spanning staat op een kabel dan maak ik vaak bewust even kortsluiting: liever een automaat eruit dan ik eruit..
Dank voor de tip. Mijn spanningszoeker (schroevendraaier) is stuk. Ik haal straks even een nieuwe en dubbelcheck over geen spanning op staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieholste
Eddie_ schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 09:55:
Je kan dit probleemloos aansluiten als je de meterkast kant uit hebt staan. De micro omvormers produceren niet en zullen ook geen spanning/stroom door de kabels voeren.
Dank, ik ga er mee aan de slag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BigEagle
  • Registratie: Oktober 2000
nieholste schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 10:38:
[...]

Dank voor de tip. Mijn spanningszoeker (schroevendraaier) is stuk. Ik haal straks even een nieuwe en dubbelcheck over geen spanning op staat.
Tip: gebruik liever geen schroevendraaier spanningszoeker voor dit soort zaken. Regel/koop/leen een multimeter.

Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieholste
BigEagle schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 11:22:
[...]

Tip: gebruik liever geen schroevendraaier spanningszoeker voor dit soort zaken. Regel/koop/leen een multimeter.
Ik heb hier een multimeter liggen maar ik heb geen flauw idee hoe ik die moet gebruiken voor zoiets 8)7 ik heb dat ding ooit een keer gekocht om de elco's van mijn subwoofer door te meten. Ik zal eens googlen, scheelt weer een ritje naar de bouwmarkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Als het puur de Enphase kabel is die van het dak komt dan zou ik niet eens gaan meten. Maar ik zal de koperdraden zelf ook niet aanraken en gelijk in een Wago stoppen. Maar voor minder ervaren mensen is het meten wel een goede aanvulling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
BigEagle schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 11:22:
[...]

Eens, een spanningszoeker heeft zijn beperkingen, echter deze ligt wel in menige gereedschapskist.

Ik heb één keer een kabel gecontroleerd op spanning in een industriële omgeving met een toen dure multimeter, was ik vergeten de meetsnoer en schakelaar om te zetten van stroom naar spanning. Resultaat een grote flits, een multimeter die rookte en dood was en twee 630A mespatronen eruit. En twee mensen waaronder ik zelf heel geschrokken en gelukkig dat ik het kon navertellen. Sinds die tijd had ik altijd een tweepolig spanningszoeker (duspel) bij me bv: https://www.bol.com/nl/nl...0-380-v/9200000010403021/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nieholste
Bedankt voor jullie reacties. Het is inmiddels gelukt en de eerste KW's zijn weer opgwekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Pazo schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 20:48:
[...]

[...]

Dat was ik. IQ7+ en IQ7A op 435wp panelen op west. Doen exact hetzelfde, maar kanttekening daarbij is wel dat het paneel icm met IQ7A zijn maximale uitgangsspanning niet haalt en de maximale stroom daardoor wordt beperkt op 10,2A. Wellicht met een ander paneel dat je wel wat meer vermogen eruit kan krijgen, maar er zijn meer voorbeelden dat het niet heel veel verschil maakt en waarschijnlijk de extra kosten niet waard zien. Zie ook FAQ vraag 1a en 1b.
Welk 435 paneel heb je het over bij deze metingen?

Ik heb hier nu 6 maal (totaal) de iq8AC op oost-west liggen met een 435Paneeltje.
Nu wil nog nog op en andere plek 4 maal (totaal) oost-west gaan leggen.
en zit te denken om de iq7+ toe toepassen wegens het prijsverschil ( 4 x 30 euro)

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krispy81
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 04-04 18:56
goedemiddag,

Ik heb reeds een set van 6 Trina 420w panelen in combinatie met IQ7A micro's op mijn schuurdak liggen.
Nu komen er op mijn overkapping 6 Jinko 435w panelen in combinatie met IQ7A micro's op mijn overkapping bij. De overkapping zit aan het huis vast en fungeert als 2e woonkamer. Omdat het dak van de overkapping bestaat uit kanaalplaten waarbij de kanalen 10cm breed zijn en je hierdoor alles bovenop het dak goed ziet wil ik zo min mogelijk kabels zichtbaar hebben. Het is bijna onbegonnen werk om de micro's en 3 fase q-cable strak weg te werken onder de panelen.

Om het er zo strak mogelijk uit te laten zien was mijn idee om de omvormers onder de overkapping weg te hangen en de DC kabels te verlengen. 1 paneel krijgt dan kabels van 12 meter, de rest is korter.

ik heb al veel opgezocht over dc kabels leggen i.v.m. regelgeving en arcing etc. maar dit betreft voornamelijk artikelen over string omvormers waarbij de spanningen hoger zijn. Duidelijk antwoord kan ik hier niet op vinden (zelfs nog in de NEN1010 gekeken maar werd mij ook niet geheel duidelijk.

mag ik alle DC kabels bundelen en in 1 draadgoot naar de micro's brengen of moet ik + en - kabels echt gescheiden houden van elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
Krispy81 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 14:49:
goedemiddag,

Ik heb reeds een set van 6 Trina 420w panelen in combinatie met IQ7A micro's op mijn schuurdak liggen.
Nu komen er op mijn overkapping 6 Jinko 435w panelen in combinatie met IQ7A micro's op mijn overkapping bij. De overkapping zit aan het huis vast en fungeert als 2e woonkamer. Omdat het dak van de overkapping bestaat uit kanaalplaten waarbij de kanalen 10cm breed zijn en je hierdoor alles bovenop het dak goed ziet wil ik zo min mogelijk kabels zichtbaar hebben. Het is bijna onbegonnen werk om de micro's en 3 fase q-cable strak weg te werken onder de panelen.

Om het er zo strak mogelijk uit te laten zien was mijn idee om de omvormers onder de overkapping weg te hangen en de DC kabels te verlengen. 1 paneel krijgt dan kabels van 12 meter, de rest is korter.

ik heb al veel opgezocht over dc kabels leggen i.v.m. regelgeving en arcing etc. maar dit betreft voornamelijk artikelen over string omvormers waarbij de spanningen hoger zijn. Duidelijk antwoord kan ik hier niet op vinden (zelfs nog in de NEN1010 gekeken maar werd mij ook niet geheel duidelijk.

mag ik alle DC kabels bundelen en in 1 draadgoot naar de micro's brengen of moet ik + en - kabels echt gescheiden houden van elkaar.
Het risico van spanningsbogen is bij micro’s natuurlijk minimaal…er staat ten slotte maar ca. 40v op. Mogelijk kun je de plussen aan de ene kant van dedraadgoot leggen/ty-rappen en de minnen aan de andere kant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
@WillemP22 is mij net voor. Het risico aan DC zijde is zeer minimaal. Maar ik zou de DC kabels wel gescheiden leggen. Plus kabels bij elkaar aan één kant in de draadgoot en de min kabels aan de andere kant. Dit is dan ook conform de NEN1010:

712.521.12 Leidingen aan de DC-zijde moeten zo zijn gekozen en geïnstalleerd dat het risico van
aardfouten en kortsluiting zo gering mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-09 18:58
Ik heb een vraag. Ik heb op mijn platte dak 4 panelen liggen. Twee daarvan wil ik loskoppelen in verband met een steiger die daar moet komen te staan. Ze hebben IQ7 omvormers.
Kan ik:
- Werkschakelaar uitzetten;
- 2 panelen loshalen;
- Werkschakelaar aanzetten?
Of kan ik de zonnepanelen beter uit laten staan gedurende de werkzaamheden?

En als ik het systeem met 2 losgekoppelde panelen weer aan kan zetten, moet ik die kabel dan afdoppen met een sealing cap? Ik heb een disconnect tooltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
ahbart schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 15:59:
Ik heb een vraag. Ik heb op mijn platte dak 4 panelen liggen. Twee daarvan wil ik loskoppelen in verband met een steiger die daar moet komen te staan. Ze hebben IQ7 omvormers.
Kan ik:
- Werkschakelaar uitzetten;
- 2 panelen loshalen;
- Werkschakelaar aanzetten?
Of kan ik de zonnepanelen beter uit laten staan gedurende de werkzaamheden?

En als ik het systeem met 2 losgekoppelde panelen weer aan kan zetten, moet ik die kabel dan afdoppen met een sealing cap? Ik heb een disconnect tooltje.
Ik zou alleen de panelen ff loshalen, en als het dreigt te gaan regenen een plastic zakje om de mc4 connectoren vd micro. Werkschakelaar? Die zijn zeldzaam bij systemen met micro,s. 😊 Bij een vve als er meerdere systemen naast elkaar of door elkaar liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-09 18:58
WillemP22 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 16:49:
[...]

Ik zou alleen de panelen ff loshalen, en als het dreigt te gaan regenen een plastic zakje om de mc4 connectoren vd micro. Werkschakelaar? Die zijn zeldzaam bij systemen met micro,s. 😊 Bij een vve als er meerdere systemen naast elkaar of door elkaar liggen.
Kan dat loshalen als de panelen leveren?

Geen idee of een werkschakelaar wel of niet gangbaar is. Oorspronkelijk had de installateur alleen een werkschakelaar geplaatst, maar een Q-relais achterwege gelaten. Er was wel meer mis toen. Maar dat is inmiddels rechtgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
ahbart schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 16:53:
[...]

Kan dat loshalen als de panelen leveren?

Geen idee of een werkschakelaar wel of niet gangbaar is. Oorspronkelijk had de installateur alleen een werkschakelaar geplaatst, maar een Q-relais achterwege gelaten. Er was wel meer mis toen. Maar dat is inmiddels rechtgezet.
Ja dat kan gewoon. Zodra 1 van de stekkers los is….is de kring onderbroken en loopt er geen stroom meer. De micro wordt niet meer gevoed dus kan dan ook niets leveren, maar kan wel gewoon aan de ac-kabel blijven zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
luigi87 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 13:41:
[...]

Welk 435 paneel heb je het over bij deze metingen?
Jinko JKM435N-54HL4R-B Tiger Neo N-type Full Black 435Wp

Pagina: 1 ... 17 ... 58 Laatste