Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NorbertO
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 16-07 13:31
Hoi Allemaal,
Ik heb Enphase gevraagd om de nieuwe firmware op mijn envoy te plaatsen ivm de nieuwe functionaliteit dynamische prijzen.
Uhm, dubbel gevoel. Ja ik heb de nieuwe firmware op mijn envoy (D8.2.4225). Gisteren had ik wel in de app de melding dat ik het kon instellen, maar dat werkte niet! Opnieuw de service desk gebeld en ik moest screen shots opsturen. Echter vandaag toen ik keek werkte het wel zoals in de handleiding beschreven stond. (soms heeft enphase een nachtje extra nodig, bekend verschijnsel)

Je kan geen belastingtarief en opslag instellen. Enphase stelt het voor jou in. (In de app staat het volgende - de weergegeven tarieven zijn inclusief groothandelstarieven gerapporteerd door (EPEX spot) evenals gemiddelde energiekosten en verschillende belastingen en toeslagen die gedurende de dag stabiel zijn).

Ik heb nu gekozen voor het profiel "besparing". gedrag is dan
- positie prijzen energie verbruik van het net wordt geminimaliseerd door gebruik te maken van zonnepanelen-energie te maximaliseren
-overschot wordt geëxporteerd bij postive prijs
-negative prijs het energie verbruik van het net wordt gemaximaliseerd door de zonen enige uit te schakelen en het energie verbruik te verhogen (denk aan het laden van een accu of zo iets warmte pomp aan zetten ect)

Nu is de vraag wanneer is de prijs negatief! Gaat Enphase schakelen bij een bruto negatieve prijs of gaan ze schakelen bij de netto prijs (prijs inclusief energie belasting en opslag). Ik hoop niet het laatste!

Hopelijk gaat het systeem zo reageren. Positieve bruto prijs altijd max opwek en max export, negatief prijs terug tunen naar alleen eigen verbruik en 0 export, bij een negatieve prijs waar bij ook de belasting en opslag compleet in het niks vallen dan opwek uit en maximaal import.
Vrees dat dit een droom is en het systeem dit nog niet kan!

Ook wil gewoon zelf de energie belasting kunnen instellen en de opslag! Dat weet ik beter dan Enphase met hun gemiddelde!

Ik ga het monitoren dit wekend. Screenshot daarvan volgen.

Systeem overzicht:
19 panelen totaal 8550wp omvormer iq7A. Geen opslag. Dynamisch stroom contract (Tibber).

Soms gebruikte ik bij negatieve prijzen de export beperking 0w dat werkt oké in de installer portal.
Word vervolgd als er behoefte is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NorbertO
@ydestord Ja zie mij blog. Heb een service verzoek gedaan bij enphase dan kan krijg je de nieuwe envoy software gepushed. Ik had deze binnen 48 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NorbertO
ydestord schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 07:58:
[...]

Heeft er al iemand zijn batterijprofiel kunnen wijzigen? Ik heb nog steeds alleen maar zelf-verbruik en geen optie voor de besparingsmode. Bij de tarieven heb ik ook nog geen optie voor een dynamisch tarief.
Zie mij blog, enphase service desk bellen en een verzoek tot upgrade envoy vragen, ik heb dit gedaan en binnen 48 had ik de upgrade zie mij blog.

[ Voor 0% gewijzigd door NorbertO op 28-06-2024 09:30 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisterB
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
NorbertO schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 09:22:
Hoi Allemaal,
Ik heb Enphase gevraagd om de nieuwe firmware op mijn envoy te plaatsen ivm de nieuwe functionaliteit dynamische prijzen.
Uhm, dubbel gevoel. Ja ik heb de nieuwe firmware op mijn envoy (D8.2.4225). Gisteren had ik wel in de app de melding dat ik het kon instellen, maar dat werkte niet! Opnieuw de service desk gebeld en ik moest screen shots opsturen. Echter vandaag toen ik keek werkte het wel zoals in de handleiding beschreven stond. (soms heeft enphase een nachtje extra nodig, bekend verschijnsel)

Je kan geen belastingtarief en opslag instellen. Enphase stelt het voor jou in. (In de app staat het volgende - de weergegeven tarieven zijn inclusief groothandelstarieven gerapporteerd door (EPEX spot) evenals gemiddelde energiekosten en verschillende belastingen en toeslagen die gedurende de dag stabiel zijn).

Ik heb nu gekozen voor het profiel "besparing". gedrag is dan
- positie prijzen energie verbruik van het net wordt geminimaliseerd door gebruik te maken van zonnepanelen-energie te maximaliseren
-overschot wordt geëxporteerd bij postive prijs
-negative prijs het energie verbruik van het net wordt gemaximaliseerd door de zonen enige uit te schakelen en het energie verbruik te verhogen (denk aan het laden van een accu of zo iets warmte pomp aan zetten ect)

Nu is de vraag wanneer is de prijs negatief! Gaat Enphase schakelen bij een bruto negatieve prijs of gaan ze schakelen bij de netto prijs (prijs inclusief energie belasting en opslag). Ik hoop niet het laatste!

Hopelijk gaat het systeem zo reageren. Positieve bruto prijs altijd max opwek en max export, negatief prijs terug tunen naar alleen eigen verbruik en 0 export, bij een negatieve prijs waar bij ook de belasting en opslag compleet in het niks vallen dan opwek uit en maximaal import.

Ook wil gewoon zelf de energie belasting kunnen instellen en de opslag! Dat weet ik beter dan Enphase met hun gemiddelde!

Ik ga het monitoren dit wekend. Screenshot daarvan volgen.

Systeem overzicht:
19 panelen totaal 8550wp omvormer iq7A. Geen opslag. Dynamisch stroom contract (Tibber).

Soms gebruikte ik bij negatieve prijzen de export beperking 0w dat werkt oké in de installer portal.
Word vervolgd als er behoefte is!
Je zou toch meer controle willen zonder aan door enphase bepaalde logica overgeleverd te zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yeti007
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-12-2024
NorbertO schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 09:22:

Ik begrijp je zorg en dat had ik in eerste instantie ook. Ik denk echter dat ze een generieke oplossing (curtailen op wholesale markt prijzen) gekozen hebben die voor alle aanbieders in NL werken omdat alleen de opslag per aanbieder slechts enkele Euro per maand wat varieert.

Jan Willem Zwang vermeld trouwens dat je pas hoeft te curtailen bij bepaalde netto negatieve wholesale markt prijzen vanwege de energiebelasting en btw. Zie dit voorbeeld. https://www.linkedin.com/...-7191049249973747717-ZFLS
Ik snap zelf nog niet goed hoe ik dat moet inschatten, want nu lijkt het dat niet alle netto/bruto negatieve prijzen meteen zeggen dat curtailen geld bespaard.

Heeft iemand een goede uitleg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ranjo
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:11
Ik maak me een beetje zorgen over deze functionaliteit. Er is weinig mogelijkheid om de werking te beïnvloeden. Zeker omdat ik géén Enphase accu ga aanschaffen, ben ik heel benieuwd als ik dadelijk een ander merk "slimme" accu heb. Want als de accu bedenkt om extra op te laden vanwege negatieve prijs, en Enphase op dat moment "zero export" profiel heeft en dus de opbrengst gaat opschroeven, importeer je op dat moment nog niks.
Hoe moeilijk kan het zijn om "gewoon" (via een api, of relais contacten) tegen de Envoy te zeggen: nu max zoveel watt leveren. Of nu even helemaal niet. De functionaliteit zit er in maar werkt helaas niet in ons land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Boeryepes schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 19:58:
Heb zojuist de Q-Relais 1fase geïnstalleerd en werkt (alles groen). Maar ... de handleiding zegt dat ik een grid profiel aan het relais moet toekennen (verplicht).

In Enlighten staat het profiel al goed voor mijn systeem maar ik vind geen optie om dit voor het relais apart in te stellen.

Mis ik iets of is het ok zo? Google is ogenschijnlijk niet behulpzaam ...
wellicht ondergesneeuwd door de andere discussies maar kan iemand mij vertellen of/hoe ik een gridprofiel voor het W-relais instel?

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KMvrtr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22-07 12:18
Zie mij blog, enphase service desk bellen en een verzoek tot upgrade envoy vragen, ik heb dit gedaan en binnen 48 had ik de upgrade zie mij blog.
Waar vind ik jouw blog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14:43
@Boeryepes Is het niet een kwestie van verbinden via de toolkit en dan kiezen voor Apparaat voorziening?

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Eddie_ schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 14:33:
@Boeryepes Is het niet een kwestie van verbinden via de toolkit en dan kiezen voor Apparaat voorziening?
👍 Het lijkt er wel op. Er is een instructie 'commissioning IQ relay" online te vinden met hoe je dat ding toevoegt en dan comissioned maar ik denk dat ik eerst mijn kapotte Envoy moet vervangen 😁

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydestord
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 20:08
NorbertO schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 09:26:
@ydestord Ja zie mij blog. Heb een service verzoek gedaan bij enphase dan kan krijg je de nieuwe envoy software gepushed. Ik had deze binnen 48 uur.
@NorbertO Heb ik gedaan, nu maar wachten tot ze me ooit terugbellen want had een engelstalige support medewerker aan de lijn die zei dat de Dutch helpdesk me ging terugbellen...

Maar ik had al 8.2.4225 sinds dinsdag (upgrade was 'zichtbaar' want 2h geen productie en batterij lag eruit tot s'avonds...) en heb normaal alle prereqs (Envoy metered, Encharge 10T + IQ7 micro's..)

Dan maar afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19:23
ydestord schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 18:16:
[...]

@NorbertO Heb ik gedaan, nu maar wachten tot ze me ooit terugbellen want had een engelstalige support medewerker aan de lijn die zei dat de Dutch helpdesk me ging terugbellen...

Maar ik had al 8.2.4225 sinds dinsdag (upgrade was 'zichtbaar' want 2h geen productie en batterij lag eruit tot s'avonds...) en heb normaal alle prereqs (Envoy metered, Encharge 10T + IQ7 micro's..)

Dan maar afwachten.
Ik heb hetzelfde, update is gedaan maar geen functie beschikbaar. Wachten is het devies inderdaad, ik denk niet dat support je echt kan helpen (of je hierover gaat terugbellen for that matter)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NorbertO
Boeryepes schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 14:06:
[...]

wellicht ondergesneeuwd door de andere discussies maar kan iemand mij vertellen of/hoe ik een gridprofiel voor het W-relais instel?
@Boeryepes Als je de tootkit app opent dan kan je naar je systeem gaan. Klik op op "stap 2 devices and configurations"
(klik op het pijltje rechts.)
Klik dan vervolgens op het pijltje rechts bij IQ relais. Dan komt er als het goed is een nummer in beeld met daar onder de melding Connected to IQ Gateway. Klik hier op! Dan komt er een status overzicht en daar kan je zijn of er een grid profile is geladen! De envoy zou het moeten uploaden naar het q-relais.

[ Voor 1% gewijzigd door NorbertO op 28-06-2024 21:08 . Reden: typo correction and @ ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik heb via Het grote Enphase topic - deel 2 en Zwartoog in "Het grote Enphase topic" mezelf een installer account proberen toe te dichten, echter, met fake kvk telefoonnr kom ik niet voorbij de ok knop. Alles lijkt geldig te zijn, echter de locatie (rechterscherm) is niet gevuld. Het is onduidelijk waar de boel op hing. Zelfs met een fake bedrijfslogo file (png) lukte het niet. Er werd niet iets rood getoond, van dat zit fout...

Toen maar, zelfde mail adres als voor 'eigen fake bedrijf' gebruikt, echter dat email adres is - uiteraard - geen bedrijfsaccount en niet toe te voegen als access in de enlighten app op de telefoon..

Wat kan ik nu nog doen:
1. mijn email adres is w.s. nu DHZ, dat is niet meer te gebruiken als fake-eigen-bedrijfs account? C.q. hoe kom ik hier weer van af?
2. En als ik er niet van af kan komen: Is het DHZ account op een bestaand systeem te gebruiken?

Doel is om meer inzage te hebben in de enphase gegevens (o.a. per paneel, piek spanning c.q. uitschakelen a.g.v. overspanning).

Overigens denk ik niet dat ik last heb van uitschakelen. Ik krijg nette grafieken, zonder dips midden op de dag (d.w.z de laatste paar dagen, nu het eindelijk warmer is, c.q. bijna weer te heet (gisteren) ;-)). Maar ik vind het gewoon prettig meer te kunnen zien. Het lijkt er een beetje op dat de verificatie voor bedrijfsaccounts iets strenger is geworden.

[ Voor 3% gewijzigd door kdekker op 28-06-2024 21:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichaelReitsma
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-07 22:28
kdekker schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 21:10:
Ik heb via Het grote Enphase topic - deel 2 en Zwartoog in "Het grote Enphase topic" mezelf een installer account proberen toe te dichten, echter, met fake kvk telefoonnr kom ik niet voorbij de ok knop. Alles lijkt geldig te zijn, echter de locatie (rechterscherm) is niet gevuld. Het is onduidelijk waar de boel op hing. Zelfs met een fake bedrijfslogo file (png) lukte het niet. Er werd niet iets rood getoond, van dat zit fout...

Toen maar, zelfde mail adres als voor 'eigen fake bedrijf' gebruikt, echter dat email adres is - uiteraard - geen bedrijfsaccount en niet toe te voegen als access in de enlighten app op de telefoon..

Wat kan ik nu nog doen:
1. mijn email adres is w.s. nu DHZ, dat is niet meer te gebruiken als fake-eigen-bedrijfs account? C.q. hoe kom ik hier weer van af?
2. En als ik er niet van af kan komen: Is het DHZ account op een bestaand systeem te gebruiken?

Doel is om meer inzage te hebben in de enphase gegevens (o.a. per paneel, piek spanning c.q. uitschakelen a.g.v. overspanning).

Overigens denk ik niet dat ik last heb van uitschakelen. Ik krijg nette grafieken, zonder dips midden op de dag (d.w.z de laatste paar dagen, nu het eindelijk warmer is, c.q. bijna weer te heet (gisteren) ;-)). Maar ik vind het gewoon prettig meer te kunnen zien. Het lijkt er een beetje op dat de verificatie voor bedrijfsaccounts iets strenger is geworden.
Ik heb indertijd via de gmail+ truuk hetzelfde gmail adres gebruikt als installer adres.
Als je nl. een + met suffix achter het voorste gedeelte van je gmail zet dan komt het nogsteeds aan bij je gmail account maar zien een hoop bedrijven het als een apart adres.
Dus zoiets jeadres+installer@gmail.com komt gewoon aan bij jeadres@gmail.com .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
MichaelReitsma schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 07:27:
[...]

Ik heb indertijd via de gmail+ truuk hetzelfde gmail adres gebruikt als installer adres.
Als je nl. een + met suffix achter het voorste gedeelte van je gmail zet dan komt het nogsteeds aan bij je gmail account maar zien een hoop bedrijven het als een apart adres.
Dus zoiets jeadres+installer@gmail.com komt gewoon aan bij jeadres@gmail.com .
Ik denk dat het probleem van 'niet' doorgaan niet in mijn email zat, want dat was een ander adres + een webformulier kan niet op voorhand testen of het een bestaand adres was. Maar wat het wel was, is dan lastig te zeggen. Ben benieuwd of er anderen waren die nog recent een eigen fake bedrijf hebben geregistreerd met doel om meer te zien van je installatie....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neuros
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21-07 22:08
kdekker schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 09:10:
[...]

Ik denk dat het probleem van 'niet' doorgaan niet in mijn email zat, want dat was een ander adres + een webformulier kan niet op voorhand testen of het een bestaand adres was. Maar wat het wel was, is dan lastig te zeggen. Ben benieuwd of er anderen waren die nog recent een eigen fake bedrijf hebben geregistreerd met doel om meer te zien van je installatie....
Wel aan het proberen.... Maar ik kan geen installer account toegang geven tot mijn systeem ( Envoy-S-Metered-EU ENV-S-WM-230 )
Dat kon voorheen via de app/ web-interface in 'mijn toegangscontrole'. Nu ontbreekt deze optie !
Anderen ook gemerkt dat deze optie ontbreekt? Hoe nu installer account toegang geven?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vl128p7d5kOjkk4S0s49L1yqxg0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NG4OOmN7GHjrEngA7eUAko1X.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
Neuros schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 14:41:
[...]

Wel aan het proberen.... Maar ik kan geen installer account toegang geven tot mijn systeem ( Envoy-S-Metered-EU ENV-S-WM-230 )
Dat kon voorheen via de app/ web-interface in 'mijn toegangscontrole'. Nu ontbreekt deze optie !
Anderen ook gemerkt dat deze optie ontbreekt? Hoe nu installer account toegang geven?
[Afbeelding]
In de web interface had ik die optie niet, in de app op de telefoon wel... Enlighten app versie: 3.8.1. Onder instellingen, account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neuros
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21-07 22:08
kdekker schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 20:38:
[...]

In de web interface had ik die optie niet, in de app op de telefoon wel... Enlighten app versie: 3.8.1. Onder instellingen, account.
Ik heb zelfde app 3.8.1. De app is zelfde als webinterface: geen opties tot toevoegen via instellingen -> account -> toegangscontrole

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:04

Onbekend

...

Kan je met de installer app wel direct verbinding maken met de Envoy? En zit daar dan verder geen mogelijkheid in?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NorbertO
ranjo schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 13:20:
Ik maak me een beetje zorgen over deze functionaliteit. Er is weinig mogelijkheid om de werking te beïnvloeden. Zeker omdat ik géén Enphase accu ga aanschaffen, ben ik heel benieuwd als ik dadelijk een ander merk "slimme" accu heb. Want als de accu bedenkt om extra op te laden vanwege negatieve prijs, en Enphase op dat moment "zero export" profiel heeft en dus de opbrengst gaat opschroeven, importeer je op dat moment nog niks.
Hoe moeilijk kan het zijn om "gewoon" (via een api, of relais contacten) tegen de Envoy te zeggen: nu max zoveel watt leveren. Of nu even helemaal niet. De functionaliteit zit er in maar werkt helaas niet in ons land.
@ranjo Geheel mee eens. Er is geen normale API interface om instellingen te aan te passen. De API is gericht op het uit lezen van data en niet het beïnvloeden van settings. Nu ben ik wel wat op het spoor gekomen (maak er nog wel een blog over als het werkt).
Wat ik nu soms doe (en is alleen beschikbaar met een insteller account) is dat ik de export limiteer op 0w. Dit gezien ik een dynamisch contract heb. Hiervoor moet je wel een meterd gateway (envoy) hebben. Ik zie dan in mijn eigen data als ik meer verbruik, en er is voldoende opwek beschikbaar dat hij de meter op 0 houd.
Ik heb nu het dynamisch profiel aan staan op besparen en ik ben nog niet onder in de indruk! Het probleem is dat Enphase de marketing afdeling het positief brengt en de praktijk wat weer barstiger is. Mijn stelregel is dat bij meer opwek dan verbruik terug leveren bij een negative prijs altijd geld kost! Ik heb nu het gevoel dat Enphase deze mening niet deelt. Dat is mijn voorlopige conclusie. Dus ook de verhalen van de groen jongens dat je geld kan verdienen met een batterij is waar maar in een specifiek geval waar. Mijn gedachte is er moet zo min mogelijk stroom mijn huis in, en zoveel mogelijk er uit tegen een positive prijs (bruto). Pas dan heb ik voordeel in alle andere situaties niet.

[ Voor 0% gewijzigd door NorbertO op 30-06-2024 10:36 . Reden: kleine aanpassing ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sly___
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22-07 21:19
Eddie_ schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 16:40:
Paneel overzicht en klikken op een paneel. Kiezen voor grafiek. Daar kun je ook zien wat de netspanning is. Hierbij maakt het niet uit of je een metered hebt of niet.
Ik kan dus niet op een paneel klikken, dan gebeurd er niks. Wat doe ik fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:31
NorbertO schreef op zondag 30 juni 2024 @ 10:22:
[...]

@ranjo Geheel mee eens. Er is geen normale API interface om instellingen te aan te passen. De API is gericht op het uit lezen van data en niet het beïnvloeden van settings. Nu ben ik wel wat op het spoor gekomen (maak er nog wel een blog over als het werkt).
Wat ik nu soms doe (en is alleen beschikbaar met een insteller account) is dat ik de export limiteer op 0w. Dit gezien ik een dynamisch contract heb. Hiervoor moet je wel een meterd gateway (envoy) hebben. Ik zie dan in mijn eigen data als ik meer verbruik, en er is voldoende opwek beschikbaar dat hij de meter op 0 houd.
Ik heb nu het dynamisch profiel aan staan op besparen en ik ben nog niet onder in de indruk! Het probleem is dat Enphase de marketing afdeling het positief brengt en de praktijk wat weer barstiger is. Mijn stelregel is dat bij meer opwek dan verbruik terug leveren bij een negative prijs altijd geld kost! Ik heb nu het gevoel dat Enphase deze mening niet deelt. Dat is mijn voorlopige conclusie. Dus ook de verhalen van de groen jongens dat je geld kan verdienen met een batterij is waar maar in een specifiek geval waar. Mijn gedachte is er moet zo min mogelijk stroom mijn huis in, en zoveel mogelijk er uit tegen een positive prijs (bruto). Pas dan heb ik voordeel in alle andere situaties niet.
Je stelregel klopt. Allen 98%-99% van de zonnepaneelbezitters wekt minder op dan verbruik. En alleen met die groep houdt Enphase rekening mee. Ik heb nog gepleit voor het als klant zelf kunnen invullen van een paar prijs parameters…maar daar wilde men niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelReitsma
Ik heb al paar jaar enphase metered s en log al tijdje mijn p1 data naar enelogic. Ik kan dus zien waar mijn verbruik en Teruglevering is. Ik heb nog geen accu , als ik die koop dan is het misschien beter te wachten op een 3 faseversie van de 5p.
Nu enphase dus die optie heeft en essent me van die Teruglevering boetes will laten betalen ben ik aan het kijken wat handig is. (Ik heb variabel contract dus kan zo weg. )
Weet iemand een site waar een doorreken model staat? Het nadeel van dynamisch is natuurlijk dat het onvoorspelbaar is. Vandaar dat ik ergens de 2023 data in wilde kloppen om te kijken wat voordelig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogervdh
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15:16
mrdop schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 20:18:
Sinds de laatste ITK geeft mijn bestaande (en verder prima werkend systeem) in de app 2 onvoltooide grijze bolletjes bij stap 5in de installatie die ik niet weg krijg.

Ik heb een gewone gateway (niet metered) en ik krijg dit niet weg. In de oude ITK was alles gewoon groen en klaar. Iemand een idee?
Ik heb exact hetzelfde met mijn Envoy standard sinds de laatste update. Vroeger waren alle stappen keurig afgerond en nu opeens twee openstaande items, terwijl die helemaal niet mogelijk zijn op de standard Envoy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Recent zijn bij mij 2 panelen bijgelegd en één paneel veranderd van locatie.
Nu wil ik dit graag in mijn overzicht ook even op tekening aanpassen.
Ik heb toegang tot de Enlighten Manager, maar ik zie dat ARRAY BUILDER niet aanklikbaar/greyed-out is voor mij.
Hoe kan dit?
Is dit te veranderen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_WLK8BZkW2i1oNjdcH_fcazj8a4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7IRyAIDN6QMzDHQpwBuxwQ0R.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powermage
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-06 12:26
Ik heb afgelopen week mijn eigen enphase aangelegd, en dat ging helemaal goed, dat werkt allemaal.
Maar toevallig kwam dat ter sprake bij mijn schoonouders die 22 panelen met ME250's hebben, die vertelde dat ze een storing hadden met 3 panelen "al een tijdje", maar de installateur maar niet langs kwam en steeds geen tijd had (al maanden niet)

Nu heb ik mijn installer account aan hun installatie toegevoegd, en nu kan ik wat meer zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CJWH1qEQ6Xa9ayCuYpMkhQfodyE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IYieTZGhyKtHx9sIDxGFPMrz.png?f=fotoalbum_large

Op het kaartje zie ik 3 panelen die niets meer zouden doen, echter in de logs staan "maar" 2 inverters met "production issue" vermeld, en ls je dan verder kijkt krijg ik alleen maar " Device produced no power" (dit is al sinds september en november).
Het 3e paneel wat niet werkt geeft in de logging geen opbrengst weer, maar geeft ook geen enkele error in de log ook geen production issue terwijl de grafiek ook aangeeft dat ie 0,00 opbrengst heeft in de laatste maand.

In de enphase software geeft ie de standaard tips, maar ik weet wel zeker dat de locatie stroom heeft en de zekeringen werken etc.

Iemand tips hoe dit aan te vliegen? mijn idee is binnenkort zelf eens dat dak op te gaan, en evt paneeltjes omwisselen om te kijken of het paneel zelf stuk is (en meteen bekabeling checken etc)
Panelen zijn JA solar JAM 6(L) 60-295/PR (volgens de ingave in enphase)., maar misschien zijn er nog andere stappen.

Ik zie ook dat de Gateway op software versie 4.10.24 zit,die vrij oud is, enlighten raad aan dat hij naar 05.00.62 om moet, alleen als ik op de knop duw dan gebeurt er helemaal niets mee? komt dit omdat ik niet de hoofd-installer ben op het account of moet ik dit op een andere manier aan zetten?

En tot slot, in het overzicht (summary report) die ik kan uitdraaien zie ik 1 omvormer op Grid profile "pending" rapporteren, maar dit is niet een van de drie die geen opbrengst hebben.

[ Voor 12% gewijzigd door Powermage op 01-07-2024 00:03 ]

Join the club

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
Powermage schreef op maandag 1 juli 2024 @ 00:00:
Ik heb afgelopen week mijn eigen enphase aangelegd, en dat ging helemaal goed, dat werkt allemaal.
Maar toevallig kwam dat ter sprake bij mijn schoonouders die 22 panelen met ME250's hebben, die vertelde dat ze een storing hadden met 3 panelen "al een tijdje", maar de installateur maar niet langs kwam en steeds geen tijd had (al maanden niet)

Nu heb ik mijn installer account aan hun installatie toegevoegd, en nu kan ik wat meer zien.

[Afbeelding]

Op het kaartje zie ik 3 panelen die niets meer zouden doen, echter in de logs staan "maar" 2 inverters met "production issue" vermeld, en ls je dan verder kijkt krijg ik alleen maar " Device produced no power" (dit is al sinds september en november).
Het 3e paneel wat niet werkt geeft in de logging geen opbrengst weer, maar geeft ook geen enkele error in de log ook geen production issue terwijl de grafiek ook aangeeft dat ie 0,00 opbrengst heeft in de laatste maand.

In de enphase software geeft ie de standaard tips, maar ik weet wel zeker dat de locatie stroom heeft en de zekeringen werken etc.

Iemand tips hoe dit aan te vliegen? mijn idee is binnenkort zelf eens dat dak op te gaan, en evt paneeltjes omwisselen om te kijken of het paneel zelf stuk is (en meteen bekabeling checken etc)
Panelen zijn JA solar JAM 6(L) 60-295/PR (volgens de ingave in enphase)., maar misschien zijn er nog andere stappen.

Ik zie ook dat de Gateway op software versie 4.10.24 zit,die vrij oud is, enlighten raad aan dat hij naar 05.00.62 om moet, alleen als ik op de knop duw dan gebeurt er helemaal niets mee? komt dit omdat ik niet de hoofd-installer ben op het account of moet ik dit op een andere manier aan zetten?

En tot slot, in het overzicht (summary report) die ik kan uitdraaien zie ik 1 omvormer op Grid profile "pending" rapporteren, maar dit is niet een van de drie die geen opbrengst hebben.
Voor dat je het dak op gaat:
Herstart gateway.
Enphase contacteren, wellicht software update micro’s en Gateway.
RMA indienen micro’s.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Laatst online: 19:09
Powermage schreef op maandag 1 juli 2024 @ 00:00:

[Afbeelding]

Bekijk eerst eens even of de gateway wel internet heeft. Zo neen, dat herstellen. Die moet updaten naar versie 7, niet naar 5. Contacteer Enphase support daarvoor als het je niet zelf lukt.

Daarna, en inclusief een herstart van de Gateway, zal er vast gezocht gaan worden naar micro’s, updates van micro’s etc.

Eerst de boel updaten. Daarna pas het dak op.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
sly___ schreef op zondag 30 juni 2024 @ 14:24:
[...]

Ik kan dus niet op een paneel klikken, dan gebeurd er niks. Wat doe ik fout?
Account omzetten naar installer account.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
@Powermage Zoals hierboven al is gezegd: contact met Enphase opnemen. Ik heb recent ook een issue met een M215 systeem. Heb daar al keurig een vervangende micro voor gekregen zie:
(heb ik ook een foto van geplaatst).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powermage
Thanks voor de tips!

De gateway heeft internet, zie hem in enlighten ook verbonden staan, anders had ik ook van de 19 andere panelen geen opbrengst kunnen zien.

Ivm de panelen op een (los) schuurdak liggen zit er een verdeler en had ik vanuit daar de micro's wel herstart, maar heb stom genoeg niet nagedacht over de gateway goed te herstarten, ga ik even laten doen.

Wat ik wel gek vind is dat ik niet alles kan op het systeem, oa de array designer kan ik niet opstarten dan krijg ik een fout, en ik kan vanuit enligten geen software update starten.
Is dit dan omdat ik mijzelf als 2e installateur aan dat systeem heb toegevoegd en dan toch niet alles kan, of is er meer aan de hand waar enphase naar moet kijken?

[ Voor 11% gewijzigd door Powermage op 01-07-2024 08:12 ]

Join the club

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Laatst online: 19:09
Powermage schreef op maandag 1 juli 2024 @ 08:09:
Thanks voor de tips!

De gateway heeft internet, zie hem in enlighten ook verbonden staan, anders had ik ook van de 19 andere panelen geen opbrengst kunnen zien.

Ivm de panelen op een (los) schuurdak liggen zit er een verdeler en had ik vanuit daar de micro's wel herstart, maar heb stom genoeg niet nagedacht over de gateway goed te herstarten, ga ik even laten doen.

Wat ik wel gek vind is dat ik niet alles kan op het systeem, oa de array designer kan ik niet opstarten dan krijg ik een fout, en ik kan vanuit enligten geen software update starten.
Is dit dan omdat ik mijzelf als 2e installateur aan dat systeem heb toegevoegd en dan toch niet alles kan, of is er meer aan de hand waar enphase naar moet kijken?
Als die gateway nog op v4 draait wilt ie misschien niet meer updaten en moet dat handmatig gepushed worden vanuit Enphase. Mijn advies: schiet een ticket in bij Enphase voor het updaten van de gateway naar v7. Pas daarna kan je goed gaan troubleshooten en eventueel een nieuw ticket inschieten voor de issues die je dan tegenkomt.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powermage
Thanks @Panzer_V heb een ticket ingeschoten, we gaan het zien!

Join the club

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouters84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 28-12-2024
NorbertO schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 09:26:
Heb je een link naar je blog, wil ook graag de nieuwe software, heb ANWB dynamisch energie contract.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:12
martijn v o schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 13:45:
klopt, ik heb het even nagekeken.
3900 Wp zonnepanelen, 5 kW WP en de hele maand 2,2 kWh geëxporteerd.
[Afbeelding]
Misschien wat off topic. Mijn plaatje in Enlighten ziet er anders uit. Maar hoe krijg je in Enlighten/ Enphase je import ook te zien? Ik heb alleen mijn eigen opwek er in staan. Is er nog iets te koppelen via instellingen? Heb het overigens in HA wel beide. Maar is altijd handig voor a quick view.
Of mis ik iets in mijn Enphase installatie om dat te meten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_S3anbLxA76rr6jLK--B9GeQKy8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ezaINIQPzHAMxnviE4pn2wQU.png?f=fotoalbum_large

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchDie
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23-07 09:47
Hi allemaal,

Momenteel heb ik een set van 14 stuks IQ7+ liggen.
Waarvan 10 op het schuine dak en 4 op de aanbouw.

Ik wil mijn installatie met 5 panelen met IQ7+ gaan uitbreiden.
Hiervoor wil ik mijn huidige Esdec Flatfix fusion landscape gaan verplaatsen naar de voorzijde van het huis.
Op de aanbouw ga ik dan de Esdec Flatfix fusion portrait leggen zodat ik beter gebruik kan maken van het platte dak van de aanbouw. Enkele jaren geleden bij de installateur al aangegeven dat ik deze wens had maar was destijds nog niet beschikbaar.

Over het aansluiten van alles heb ik mij al uitgebreud op dit forum en de handleidingen ingelezen.
Ik vroeg mij alleen af of ik nog een specifieke volgorde van het demonteren en omzetten van mijn installatie op de aanbouw moet aanhouden?

- Alamat PV installatie uitzetten
- In de lasdoos kabel van alamat naar Q cable onderbreken en afdoppen met wago's
- Panelen loshalen van IQ7
- Q cable loshalen van IQ7
- Landscape stellage van het dak halen
- Portrait stellage opzetten
- Q cable monteren aan IQ7
- Panelen aansluiten op IQ7
- Lasdoos aansluiten
- Alamat PV installatie aanzetten

Zie ik iets over het hoofd of is dit een prima volgorde? Of mis ik eventueel toch iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelReitsma
Hoi,

Heeft er iemand een linkje oid om de update van je envoy aan te vragen bij enphase?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powermage
pc_slopert schreef op maandag 1 juli 2024 @ 11:54:
[...]

Misschien wat off topic. Mijn plaatje in Enlighten ziet er anders uit. Maar hoe krijg je in Enlighten/ Enphase je import ook te zien? Ik heb alleen mijn eigen opwek er in staan. Is er nog iets te koppelen via instellingen? Heb het overigens in HA wel beide. Maar is altijd handig voor a quick view.
Of mis ik iets in mijn Enphase installatie om dat te meten?

[Afbeelding]
Heb je wel een metered versie gateway?
En heb je de meters ook geconfigureerd in de device settings? dan zou je het gewoon bij je status moeten zien.

Join the club

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-07 20:33

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Stef012 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 16:49:
[...]

Gezien jouw post ben ik er vanuitgegaan dat het een metered 3fasen systeem is. De andere plaatjes komen op hetzelfde neer. Linkje

Ben benieuwd!
De CT spoelen zitten er op de juiste manier in. Kan ik zelf dan nog iets meer informatie uitlezen als ik zelf een installer account toevoeg bijv?

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef012
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:45
mydogisgone schreef op maandag 1 juli 2024 @ 22:25:
[...]

De CT spoelen zitten er op de juiste manier in. Kan ik zelf dan nog iets meer informatie uitlezen als ik zelf een installer account toevoeg bijv?
Paar controle puntjes, hopelijk heb je er wat aan. Misschien heb je er al een aantal gedaan:
  • Geeft je meter/energie plaatje in HA de juiste waarden aan? (opbrengst/teruglevering/afname en woning gebruik)
  • Momentopname pakken bij mooi weer, komt de actuele teruglevering overeen met de Enlighten app?
  • Geeft de Enlighten app hetzelfde aan als HA?
Je zou als extra controle de omvormers separaat kunnen uitlezen. Als dit niet met de standaard Enphase integratie werkt, kan dit kan met de Enphase installer app LINK. Deze kun je via HACS downloaden. Als je al waardes in HA gebruikt, moeten deze misschien wel opnieuw geladen/gecalibreerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karlok[JY-616]
  • Laatst online: 22-07 14:07
Regelmatig krijg ik deze melding “ AC Disconnect Active (Gateway Dynamic Control Not Running)”

Dan valt de productie weg, kan iemand vertellen waar dit vandaan komt?

Heb dit kunnen vinden, er staat als het vaker voorkomt om enphase support te contacteren.
https://support.enphase.c...namic-control-not-running

[ Voor 37% gewijzigd door Karlok[JY-616] op 01-07-2024 22:49 ]

Vleuten 4x430wp Oost Schuin dak 25°, 5x430wp Zuid plat dak 13°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Stef012 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 22:45:
[...]

Paar controle puntjes, hopelijk heb je er wat aan. Misschien heb je er al een aantal gedaan:
  • Geeft je meter/energie plaatje in HA de juiste waarden aan? (opbrengst/teruglevering/afname en woning gebruik)
  • Momentopname pakken bij mooi weer, komt de actuele teruglevering overeen met de Enlighten app?
Je zou als extra controle de omvormers separaat kunnen uitlezen. Als dit niet met de standaard Enphase integratie werkt, kan dit kan met de Enphase installer app LINK. Deze kun je via HACS downloaden. Als je al waardes in HA gebruikt, moeten deze misschien wel opnieuw geladen/gecalibreerd worden.
De waardes lijken in HA wel overeen te komen. Sinds ik de CT spoelen er op heb, zijn de waardes anders dan voorheen. Maar goed ik denk zelf dat er in de enphase iets nog niet helemaal correct werkt. Toch maar even wachten wat de installateur zegt. Die komt 12 Juli langs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelReitsma
wouters84 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 09:20:
[...]

Heb je een link naar je blog, wil ook graag de nieuwe software, heb ANWB dynamisch energie contract.

Alvast bedankt.
Die link zoek ik ook nog steeds.

Ik heb de YT vid van the GreenGuys bekeken, en de Power Grid settings sectie, waar je de uitvoer op 0 kan zetten, zie ik wel staan.
Ik kan echter nergens kiezen voor dynamisch contract zoals hij wel doet.
Welke software versie heb je hiervoor nodig ? Ik heb nu 7.6.175. op een Metered S systeem. de video verteld ook niet welke versie je nodig hebt.
Ik heb (nog) geen batterij maar wil misschien wel dynamisch contract nemen omdat ik nu op een ongunstig variabel contract zit.
Dan is het wel handig als de Envoy de levering naar 0 zet als de markt op 0 / negatief zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/55lT-T8TZ0lpQivH0J0TNZOTHys=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GtmYRDEM5rDJMwuKR1nBUVLq.jpg?f=fotoalbum_large

Is het geupdate en beschikbaar, lukt het me op geen enkele wijze deze modus te selecteren. Toch best frustrerend, nu maar weer wachten op Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NorbertO
wouters84 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 09:20:
[...]

Alvast bedankt.
@wouters84 @MichaelReitsma
Ja kan contact opnemen met de service desk van Enphase. Je heb je site ID nodig en dan krijg je de firmware gepushed. dit stond in de email naar de installateurs:
"Als een huiseigenaar zo snel mogelijk gebruik wil maken van de dynamische tarieven optimalisatie kan contact worden opgenomen met onze service afdeling via support_NL@Enphaseenergy.com of telefonisch via +31 85 208 23 05.
"

Ik zag ook nog een opmerking om je systeem in stellen als het bruto tarief 0 cent is, om je export te minimaliseren tot eigen verbruik. Die instelling werk goed is mijn ervaring.
- optie 1, Je wekt minder op dan je verbruikt dan is het gunstiger om bij een bruto prijs van 0 maximaal terug te leveren. Dat kan je energie toeslag nog salderen
- optie 2, Je wekt meer op dan je verbruikt dan niet exporten gezien je dan de energie toeslag moet terug betalen bij een dynamisch contract. (je krijgt het als vergoeding en je moet het in je jaarlijkse afrekening betalen gezien salderen over een verbruikt periode/jaar gaat, onterecht toeslag uit betaald).

[ Voor 33% gewijzigd door NorbertO op 02-07-2024 15:37 . Reden: Extra vraag beantwoord en extra @ ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sii
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 24-06 15:39

Sii

Waarschijnlijk staat dit wel ergen op het forum maar heb ik het niet kunnen vinden maar is er ergens een plek waar installateurs in regio's worden aangegeven? ik zoek iemand met goede Enphase ervaring en die ook mee wil denken met kabel diktes, CT spoelen etc en niet de standaard wil leveren. Iemand ervaring in regio Soest/ Amersfoort/Baarn? of zijn dit niet vragen die ik kan/mag stellen :?
Alvast dank voor suggesties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilverMane
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:35
Bij mij zijn sinds kort enkele panelen op het dak geinstalleerd maar volgens de manager zouden ze allemaal op 1 fase zitten, klopt dit en hoe pas ik dat aan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_EUGIG_PkJyqJ3GhFIcgFSbHkbI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/d803vmvJTDRe688Rmny1aKdp.png?f=fotoalbum_large
En ja alles is, voor zover ik kan zien, ingericht voor 3 fasen.

[ Voor 6% gewijzigd door SilverMane op 02-07-2024 15:12 ]

(=<`#9]~6ZY32Vx/4Rs+0No-&Jk)"Fh}|Bcy?`=*z]Kw%oG4UUS0/@-ejc(:'8dc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
SilverMane schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 15:11:
Bij mij zijn sinds kort enkele panelen op het dak geinstalleerd maar volgens de manager zouden ze allemaal op 1 fase zitten, klopt dit en hoe pas ik dat aan?
[Afbeelding]
En ja alles is, voor zover ik kan zien, ingericht voor 3 fasen.
Het is óf een verkeerde softwarematige toewijzing, komt vaker voor, dan moet je support NL bellen met verzoek om deze opnieuw toe te wijzen.

óf je systeem is maar op één fase aangesloten, dat kan natuurlijk ook, en daar is vanuit de bank weinig aan te doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouters84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 28-12-2024
MichaelReitsma schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 13:06:
[...]

Die link zoek ik ook nog steeds.

Ik heb de YT vid van the GreenGuys bekeken, en de Power Grid settings sectie, waar je de uitvoer op 0 kan zetten, zie ik wel staan.
Ik kan echter nergens kiezen voor dynamisch contract zoals hij wel doet.
Welke software versie heb je hiervoor nodig ? Ik heb nu 7.6.175. op een Metered S systeem. de video verteld ook niet welke versie je nodig hebt.
Ik heb (nog) geen batterij maar wil misschien wel dynamisch contract nemen omdat ik nu op een ongunstig variabel contract zit.
Dan is het wel handig als de Envoy de levering naar 0 zet als de markt op 0 / negatief zit.
Dit moet je doen:

Ja kan contact opnemen met de service desk van Enphase. Je heb je site ID nodig en dan krijg je de firmware gepushed.
"Als een huiseigenaar zo snel mogelijk gebruik wil maken van de dynamische tarieven optimalisatie kan contact worden opgenomen met onze service afdeling via support_NL@Enphaseenergy.com of telefonisch via +31 85 208 23 05.
"
Deze tekst komt uit hun communicatie.
Succes!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SilverMane
drboneym schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 15:17:
[...]

Het is óf een verkeerde softwarematige toewijzing, komt vaker voor, dan moet je support NL bellen met verzoek om deze opnieuw toe te wijzen.

óf je systeem is maar op één fase aangesloten, dat kan natuurlijk ook, en daar is vanuit de bank weinig aan te doen ;)
Bedankt, ik heb ze net gebeld en ze zouden er naar gaan kijken, ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelReitsma
NorbertO schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 14:47:
[...]

@wouters84 @MichaelReitsma
Ja kan contact opnemen met de service desk van Enphase. Je heb je site ID nodig en dan krijg je de firmware gepushed. dit stond in de email naar de installateurs:
"

Ik zag ook nog een opmerking om je systeem in stellen als het bruto tarief 0 cent is, om je export te minimaliseren tot eigen verbruik. Die instelling werk goed is mijn ervaring.
- optie 1, Je wekt minder op dan je verbruikt dan is het gunstiger om bij een bruto prijs van 0 maximaal terug te leveren. Dat kan je energie toeslag nog salderen
- optie 2, Je wekt meer op dan je verbruikt dan niet exporten gezien je dan de energie toeslag moet terug betalen bij een dynamisch contract. (je krijgt het als vergoeding en je moet het in je jaarlijkse afrekening betalen gezien salderen over een verbruikt periode/jaar gaat, onterecht toeslag uit betaald).
Ja, zojuist gebeld.
Je wordt op een lijst gezet, er worden er 50 per keer gedaan, waarbij de batterij versies voorrang hebben.
Die lijst zal wel door Enphase US worden afgewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydestord
drboneym schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 14:35:
[Afbeelding]

Is het geupdate en beschikbaar, lukt het me op geen enkele wijze deze modus te selecteren. Toch best frustrerend, nu maar weer wachten op Enphase
@drboneym Hoe ben je op de hoogte gekomen van de 'update'? Nieuwe versie van de app? Mijn gateway staat ook al op D8.2.4225 maar 'zie' nog niks gebeuren. geen optie om in de tarieven een dynamisch tarief toe te voegen en ook geen nieuwe besparingsmodus.

Tenzij wij Belgen deze optie voor één of andere obscure reden niet gaan krijgen :'( maar Enphase maakt alvast publiciteit op de BE site ook https://enphase.com/nl-be/homeowners/iq-energy-management)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Stef012 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 22:45:
[...]

Ik heb even contact gehad met Enphase support en die zeggen dat de productie CT negatieve data doorstuurt. Maar ik heb de bekabeling gecontroleerd en dat zit allemaal goed.

Ook staan de pijlen de juiste richting op en ze geven nu aan dat de installateur moet komen kijken. Hebben jullie nog tips wat ik eventueel zou kunnen controleren?

Wat mij ook opvalt is dat de foutmelding bij de consumption meter staat en niet bij de productie. :X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/es4WZvFmu7nKdveBLFl58NdhEMU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PuBPFpEejzKUnEqxXNgTObTz.png?f=fotoalbum_large

Net even de installer toolkit geïnstalleerd en wat mij opvalt is dat installatie en pv module mist qua informatie. Moet dit ingevuld zijn? Of maakt dat niet zoveel uit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NqEtiNz_cK_cX59HH6aLRGm0pfc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/63L7rPpikN1NklDMXJ45hn7m.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 53% gewijzigd door mydogisgone op 02-07-2024 17:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ben
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:52

ben

Karlok[JY-616] schreef op maandag 1 juli 2024 @ 22:46:
Regelmatig krijg ik deze melding “ AC Disconnect Active (Gateway Dynamic Control Not Running)”

Heb dit kunnen vinden, er staat als het vaker voorkomt om enphase support te contacteren.
Hier het zelfde probleem en meldingen (gehad) waarbij ook een paar keer per dag mijn gateway metered rebooten, aantal keren hier de enphase support afdeling over aan de lijn gehad, waarbij ik allerlei suggesties te horen kreeg (te hoge netspanning, defecte CT spoel etc.) wat het allemaal niet was, ze hebben op afstand getracht de gateway te resetten maar dat mocht ook niet baten en als laatste heb ik in de Toolkit de installatie procedure maar opnieuw uitgevoerd en nu lijkt het een aantal dagen weer stabiel te werken, vermoed zelf dat het te maken heeft met de laatste firmware update waarbij de mogelijkheid is bijgekomen om de export te managen.

Je zou in de Enlighten manager bij “systeemdashboard / homeowner events” kunnen zien of jou gateway ook regelmatig reboot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gAzu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13:32
mydogisgone schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 16:55:
[...]

Ik heb even contact gehad met Enphase support en die zeggen dat de productie CT negatieve data doorstuurt. Maar ik heb de bekabeling gecontroleerd en dat zit allemaal goed.

Ook staan de pijlen de juiste richting op en ze geven nu aan dat de installateur moet komen kijken. Hebben jullie nog tips wat ik eventueel zou kunnen controleren?
Je kan in de toolkit ook de polariteit van de CT softwarematig omdraaien.
Je kan dus controleren of 1 van de 2 gevallen daar "verkeerd" staat.

Klopt het ook dat door de consumption CT de load plus PV gaat?
Hangt van de plek van de CT's af in de meterkast.

[ Voor 4% gewijzigd door gAzu op 02-07-2024 18:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23:57
Karlok[JY-616] schreef op maandag 1 juli 2024 @ 22:46:

Ik heb dit ook. Viel me voor het eerst op in mei, daarna in mei en juni elke 2 a 3 dagen, je kon er haast een klok op gelijk zetten. Volgens de installateur komt het door te hoge spanning maar het gebeurt net zo goed midden in de nacht. Gezien de regelmaat hoop ik een software probleem, wellicht opgelost in V8.

Gekke is dat sinds 26 juni niet meer voorgekomen is...

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

gAzu schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 18:44:
[...]

Je kan in de toolkit ook de polariteit van de CT softwarematig omdraaien.
Je kan dus controleren of 1 van de 2 gevallen daar "verkeerd" staat.

Klopt het ook dat door de consumption CT de load plus PV gaat?
Hangt van de plek van de CT's af in de meterkast.
Hoe bedoel je dat? Dat ze dus op de verkeerde plek zitten? Of dat ik teruglever en dat ze dat meten bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef012
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:45
mydogisgone schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 23:02:
[...]

Hoe bedoel je dat? Dat ze dus op de verkeerde plek zitten? Of dat ik teruglever en dat ze dat meten bedoel je?
Heb je foto's gemaakt van de meterkast?
Bij de CT's worden ook labels geleverd, hopelijk zijn deze ook netjes opgeplakt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
@SilverMane heb je wel een Metered uitvoering? Zo nee: daar zit je "probleem". De standaard Gateway wordt maar enkel fase aangesloten en zodoende weet Enphase niet op welke fase je micro's zitten.
@mydogisgone Waar zijn je consumptie CT's geplaatst? Consumptie staat ingesteld dat hij ook de productie ziet. Wellicht zit daar iets niet goed? Mocht je foto's hebben van de meterkast dan kijken we uiteraard graag even met je mee. Je hebt niet toevallig een accu of een ander PV systeem in huis?

Misschien overbodig maar hier de handleiding van Enphase m.b.t. CT's :
https://enphase.com/nl-nl...tallatie-informatiebladen

[ Voor 14% gewijzigd door Eddie_ op 03-07-2024 11:32 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• SilverMane
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yEwTV4fXDlFW_RZiYXEhtLYQvSg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OXlOBIJtCsHVjiqtet8L3AyW.png?f=fotoalbum_large

Ze hebben het gefixed bij Enphase, de fase voor elk paneel wordt nu wel goed weergegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Stef012 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 08:56:
[...]

Heb je foto's gemaakt van de meterkast?
Bij de CT's worden ook labels geleverd, hopelijk zijn deze ook netjes opgeplakt..
Ik zal vanmiddag even een foto maken. :)
Er zitten gelukkig labels op.
Eddie_ schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 09:16:
@SilverMane heb je wel een Metered uitvoering? Zo nee: daar zit je "probleem". De standaard Gateway wordt maar enkel fase aangesloten en zodoende weet Enphase niet op welke fase je micro's zitten.
@mydogisgone Waar zijn je consumptie CT's geplaatst? Consumptie staat ingesteld dat hij ook de productie ziet. Wellicht zit daar iets niet goed? Mocht je foto's hebben van de meterkast dan kijken we uiteraard graag even met je mee. Je hebt niet toevallig een accu of een ander PV systeem in huis?

Misschien overbodig maar hier de handleiding van Enphase m.b.t. CT's :
https://enphase.com/nl-nl...tallatie-informatiebladen
Nee geen ander PV of accu systeem. Maar ik zal even een foto van de meterkast maken en dan kunnen jullie het zien. :)

Bij deze foto’s van de meterkast:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yWHmX_KChkKPlqNhDoNWKgR8NrA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VYmG6XxF5MKoqY8Mm9Ky46fo.jpg?f=fotoalbum_large

Hieronder de consumption CT’s voor de hoofdschakelaar. Had ze eerder erna verwacht. Maar er is geen ruimte kennelijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o7u7tXGcZUQlz6yiYMVZFPuEEAg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TeKdL6XFJb8WpwYkMxTMnngG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RTYYHhbXX736haTX67-E1kL33-s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BfLSVPRiDUZdx48HcHniNJp8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U6fLXNaykVHRiu5UhwV6OOsfSzo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m60TXuLwXafgmsvaN4VD42Ac.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 103% gewijzigd door mydogisgone op 03-07-2024 13:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gAzu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13:32
mydogisgone schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 23:02:
[...]

Ik bedoel dat ze op de plek waar ze zitten daadwerkelijk de load meten maar ook de pv stroom naar het net. zoals de consumptieCT's geconfigureerd nu staan.

Aan je foto te zien is dat het geval.
Ze zitten tussen je hoofdschakelaar en de meter en daar lopen beide stromen doorheen bij terugleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:06

martijn v o

Certified by Enphase.

Nee dat zit wel goed, ik denk eerder dat de consumption spoel fase 1 niet overeenkomt met de netspoel fase 1. Tussen de twee voedingen die die spoelen meten moet er 0 Volt gemeten worden onderling en dat zal waarschijnlijk wel 400 zijn.
De draadjes wit en blauw zitten op de juiste positie, tenminste wit boven en blauw onder dat is goed. Je hebt zes spoelen dat is ook goed. Je meet de PV opwek en net dat is ook goed. Maar nu nog drie dingen:
1- kloppen de spoelen per fase samen? PV-fase-1 met net-fase 1 enz.
2- Staat de installatie goed ingesteld op solar with consumption?
3- Zijn de meters aangemeld in het instelproces?

Als je dit volgt dan moet het goed komen: https://enphase.com/nl-nl...nstallatie-beste-praktijk

[ Voor 9% gewijzigd door martijn v o op 03-07-2024 17:52 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eddie_
Ik zie een CT , bij productie, met een tierap: da's meestal geen goed teken. Stuk gegaan bij openmaken? Zo ja dan is de kans aanwezig dat daar je probleem zit: geen goede verbinding misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
ydestord schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 16:36:
[...]

@drboneym Hoe ben je op de hoogte gekomen van de 'update'? Nieuwe versie van de app? Mijn gateway staat ook al op D8.2.4225 maar 'zie' nog niks gebeuren. geen optie om in de tarieven een dynamisch tarief toe te voegen en ook geen nieuwe besparingsmodus.

Tenzij wij Belgen deze optie voor één of andere obscure reden niet gaan krijgen :'( maar Enphase maakt alvast publiciteit op de BE site ook https://enphase.com/nl-be/homeowners/iq-energy-management)
Heb je wel een batterij hangen al? Is enkel beschikbaar als batterij profiel vooralsnog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydestord
drboneym schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 20:19:
[...]

Heb je wel een batterij hangen al? Is enkel beschikbaar als batterij profiel vooralsnog.
Ja hoor, een Encharge 10T en ik heb ook een dynamisch energiecontract.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yz-LQ0XHKpeLx2w0XzoAgtBHDUQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0XlUjbf41jb1bRHYusIHHBon.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

martijn v o schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 17:26:
Nee dat zit wel goed, ik denk eerder dat de consumption spoel fase 1 niet overeenkomt met de netspoel fase 1. Tussen de twee voedingen die die spoelen meten moet er 0 Volt gemeten worden onderling en dat zal waarschijnlijk wel 400 zijn.
De draadjes wit en blauw zitten op de juiste positie, tenminste wit boven en blauw onder dat is goed. Je hebt zes spoelen dat is ook goed. Je meet de PV opwek en net dat is ook goed. Maar nu nog drie dingen:

Als je dit volgt dan moet het goed komen: https://enphase.com/nl-nl...nstallatie-beste-praktijk
Ik zal de fases iig controleren. Wat opvalt is dat nr 3 onder hoofdschakelaar al een ander nr heeft. Dus idd daar zal dan wel iets in zitten denk ik.

De installatie staat volgens mij op solar with consumption. Zal dit voor de zekerheid nog controleren.

De meters zijn wel aangemeld. De toolkit laat vinkjes zien bij de consumption en production meters.

Zal de handleiding iig nog even doornemen. Voor nu bedankt voor de tips iig.
Eddie_ schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 17:32:
Ik zie een CT , bij productie, met een tierap: da's meestal geen goed teken. Stuk gegaan bij openmaken? Zo ja dan is de kans aanwezig dat daar je probleem zit: geen goede verbinding misschien?
Ik zal dit als bovenstaande stappen niet helpen iig even met mijn installateur bespreken. Maar ben het daar wel mee eens. Ik heb de spoelen niet zelf geplaatst. Dus kan iig op die beste man terug vallen :)

Update:

Net even wezen meten en er achter gekomen dat de de L1 en L3 van de productie zijn omgewisseld. Voor nu de ct spoelen even gewisseld en kijken of dit verschil maakt. Morgen na het werk de fases even zo aansluiten dat ze weer kloppen. Hopelijk is dit het probleem. :)

[ Voor 23% gewijzigd door mydogisgone op 03-07-2024 23:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• skiwi
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:58
ydestord schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 16:36:
[...]

Het duurde bij mij ruim een week nadat de gateway was geüpdatet naar 8.x firmware, voordat ik uiteindelijk gisteren een notificatie op mijn telefoon kreeg dat ik kon kiezen tussen het “self-consumption” en nieuwe “savings” profiel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NorbertO
Zo vandaag de proef op de som. Dynamisch stroom prijzen met de nieuwe bespaar modes in de Enphase app.
Gateway op versie firmware op versie 8, 3 fase systeem, 19 panelen.

Vandaag waren de prijzen inclusief belasting onder 0 voor twee uurtjes. In het screen shot hieronder zie je het gedrag wat er gebeurd (Ik heb geen accu!).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xlZndPtsKyILteBGyNLICmYuDcs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ugYpJhsJWB7ZkNDMsfdfpVUE.jpg?f=fotoalbum_large

Om 13:00 worden zonnepanelen uitgezet en word er van het stroomnet geconsumeerd, de stijging die zichtbaar is om 13:00 is mijn warmtepomp die aanslaat om het buffer vat te verwarmen.
om 15:00 zijn de prijzen volgens weer boven 0 (inclusief alles toeslagen en btw) en gaan de zonnepanelen weer werken.
Ik ben er niet helemaal blij met deze manier gezien ik meer opwek dan verbruik over een jaar genomen. Dus eigenlijk voor het maximaal financieel voordeel, moeten de panelen altijd uit bij een bruto prijs onder 0.
Daar moet Enphase maar eens over nadenken....

[ Voor 0% gewijzigd door NorbertO op 04-07-2024 16:08 . Reden: typo correctie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydestord
NorbertO schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 16:06:
Zo vandaag de proef op de som. Dynamisch stroom prijzen met de nieuwe bespaar modes in de Enphase app.

Vandaag waren de prijzen inclusief belasting onder 0 voor twee uurtjes. In het screen shot hieronder zie je het gedrag wat er gebeurd (Ik heb geen accu!).

[Afbeelding]

Om 13:00 worden zonnepanelen uitgezet en word er van het stroomnet geconsumeerd, de stijging die zichtbaar is om 13:00 is mijn warmtepomp die aanslaat om het buffer vat te verwarmen.
om 15:00 zijn de prijzen volgens weer boven 0 (inclusief alles toeslagen en btw) en gaan de zonnepanelen weer werken.
Ik ben er niet helemaal blij met deze manier gezien ik meer opwek dan verbruik over een jaar genomen. Dus eigenlijk voor het maximaal financieel voordeel, moeten de panelen altijd uit bij een bruto prijs onder 0.
@NorbertO Worden de panelen uitgezet of gaan ze in "zero-export" want idealiter gebruik je nog je eigen PV voor het verbruik dat je nog hebt (of voor je batterij op te laden als die nog niet vol zit)? Je wil alleen niet exporteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NorbertO
ydestord schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 16:15:
[...]

@NorbertO Worden de panelen uitgezet of gaan ze in "zero-export" want idealiter gebruik je nog je eigen PV voor het verbruik dat je nog hebt (of voor je batterij op te laden als die nog niet vol zit)? Je wil alleen niet exporteren.
@ydestord zover ik kan zien in de data, gaan de panelen uit. 0 opwek, dat is ook een juiste beslissing met min (inclusief energie toeslag en btw ) prijs onder 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydestord
NorbertO schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 16:33:
[...]

@ydestord zover ik kan zien in de data, gaan de panelen uit. 0 opwek, dat is ook een juiste beslissing met min (inclusief energie toeslag en btw ) prijs onder 0.
Ja, correct als ze de energie toeslag en btw in rekening brengen dan krijg je werkelijk terug als de negatieve prijs groter is dan deze twee componenten. Had je een optie om die toeslagen & btw aan te passen of past Enphase deze aan per land? (ik ben Belg)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
NorbertO schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 16:06:

[Afbeelding]

Is het niet zo dat, zolang er nog salderen is, het erg lastig is om te bepalen of de panelen dan uit moeten bij 0 of voorbij 0? Ook mensen die netto terugleveren hebben, zolang er nog gesaldeerd wordt, teruggeleverde kWh's nodig om liefst volledig te kunnen salderen.

Misschien een toegevoegde optie waarmee mensen zelf kunnen kiezen, maar ik zou het twijfelachtig vinden te vragen dit in zijn algemeenheid aan te passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NorbertO
ydestord schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 17:45:
[...]

Ja, correct als ze de energie toeslag en btw in rekening brengen dan krijg je werkelijk terug als de negatieve prijs groter is dan deze twee componenten. Had je een optie om die toeslagen & btw aan te passen of past Enphase deze aan per land? (ik ben Belg)
@ydestord Ja kan geen tarieven instellen. Enphase laat de dynamische tarieven zien tellen de energie toeslag er bij op plus een gem opslag (van de leveranciers van de dynamische contracten ) plus de BTW. dat is volgens Enphase de stroom prijs van dat uur. Ik hoop dat ze het per land aanpassen, zou wel moeten denk ik gezien elk land zijn eigen regels en toeslagen heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NorbertO
Sjamo schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 18:09:
[...]

Is het niet zo dat, zolang er nog salderen is, het erg lastig is om te bepalen of de panelen dan uit moeten bij 0 of voorbij 0? Ook mensen die netto terugleveren hebben, zolang er nog gesaldeerd wordt, teruggeleverde kWh's nodig om liefst volledig te kunnen salderen.

Misschien een toegevoegde optie waarmee mensen zelf kunnen kiezen, maar ik zou het twijfelachtig vinden te vragen dit in zijn algemeenheid aan te passen.
@Sjamo Je hebt zeker een goed punt. In mijn situatie lever ik meer terug dan ik verbruik. Dus het kost mij geld, als ik netto teruglever na salderen, het overschot. Dus bij -1 cent bruto kost het mij al geld. Nu vandaag kreeg je geld toe. Pas in deze situatie grijpt het systeem automatisch in. Het zou fijn zijn als je iets meer controle in de sturing zou hebben dan wat het nu is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydestord
NorbertO schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 18:46:
[...]

@ydestord Ja kan geen tarieven instellen. Enphase laat de dynamische tarieven zien tellen de energie toeslag er bij op plus een gem opslag (van de leveranciers van de dynamische contracten ) plus de BTW. dat is volgens Enphase de stroom prijs van dat uur. Ik hoop dat ze het per land aanpassen, zou wel moeten denk ik gezien elk land zijn eigen regels en toeslagen heeft
Heb deze avond ook de melding gekregen in de app dat ik vanaf nu de nieuwe modus kan gebruiken. We gaan het eens proberen en zien wat het doet gedurende negatieve prijzen. Volgens Solcast is er weer wat zon op zaterdag dus waarschijnlijk weer negatieve prijzen zoals de vorige weekends wanneer er zon was. Dus even observeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
NorbertO schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 16:33:
[...]

Yep, dat is de bedoeling. Zelf was ik benieuwd bij welk bedrag de productie uitgezet wordt. Want bij mij bleef de productie wel doorgaan. Pv met batterij en de gateway ook in 8.2.4225. De vorige keer zou het liggen aan het feit dat ik ook M250’s in het systeem heb zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nougat
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 00:10
Allereerst even een situatie/product overzicht:

6x panelen Jinko
6x micro omvormers IQ8M-72-M-INT
op 3 fase aangesloten

Gisterenochtend vroeg werd er 0,1kW teruggeleverd, daarna de gehele dag niets (ons andere systeem van SolarEdge leverde voldoende op).
Er stond een melding in de app "Lage zonneproductie De zonneproductie van uw systeem is lager dan normaal omdat de meeste micro-omvormers zijn uitgeschakeld. Neem contact op met uw zonnebeheerder om uw micro-omvormers in te schakelen." Dit kon ik pas vanmorgen doen omdat ik er te laat achter kwam...

Eén van die omvormers gaf bij "Staat" de melding Fout.

Vanmorgen waren alle omvormers weer online, dus totaal geen probleem meer.....

Nu had ik net via de chat met het zonnepanelenbedrijf al begrepen dat als er 1 micro-omvormer het niet doet de rest wel gewoon stroom zouden opleveren, maar dat was bij mij dus niet het geval.

Nu zijn mijn vragen, klopt het als er ééntje uitvalt de rest gewoon teruglevert? en heeft iemand al zoiets meegemaakt of weet wat er wellicht aan de hand zou kunnen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
Nougat schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 13:49:
Allereerst even een situatie/product overzicht:

6x panelen Jinko
6x micro omvormers IQ8M-72-M-INT
op 3 fase aangesloten

Gisterenochtend vroeg werd er 0,1kW teruggeleverd, daarna de gehele dag niets (ons andere systeem van SolarEdge leverde voldoende op).
Er stond een melding in de app "Lage zonneproductie De zonneproductie van uw systeem is lager dan normaal omdat de meeste micro-omvormers zijn uitgeschakeld. Neem contact op met uw zonnebeheerder om uw micro-omvormers in te schakelen." Dit kon ik pas vanmorgen doen omdat ik er te laat achter kwam...

Eén van die omvormers gaf bij "Staat" de melding Fout.

Vanmorgen waren alle omvormers weer online, dus totaal geen probleem meer.....

Nu had ik net via de chat met het zonnepanelenbedrijf al begrepen dat als er 1 micro-omvormer het niet doet de rest wel gewoon stroom zouden opleveren, maar dat was bij mij dus niet het geval.

Nu zijn mijn vragen, klopt het als er ééntje uitvalt de rest gewoon teruglevert? en heeft iemand al zoiets meegemaakt of weet wat er wellicht aan de hand zou kunnen zijn?
Voor wat het waard is, wij hadden, enkele maanden geleden, dat 1 van de 4 panelen ruim 2 dagen een probleem had. We konden zien dat hij de eerste dag minder opbrengst had, 2 dagen daarna geen opbrengst, rest functioneerde normaal.

Na die dagen deed het paneel het weer normaal zonder ingrijpen, en heeft sinds die tijd geen problemen meer gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
@Nougat
Heb hetzelfde gehad op 2 juli
Dag ernaa gewoon alles weer operationeel zonder problemen.

Ik zie ook geen opbrengst terug van 2 juli, dus denk dat ze die dag niets hebben gedaan. Vreemd.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marnie
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 00:35
Nu zijn mijn vragen, klopt het als er ééntje uitvalt de rest gewoon teruglevert?
Dat klopt.

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 20:31
Goedemiddag,

Ik heb sinds vorig jaar 14 panelen IQ8M micro omvormers met de 1 fase Envoy - S - Standard EU.
Kan ik bij deze ook 2 spoelen toevoegen of kan dit alleen bij de Metered versie.

Tevens is het toekomst perspectief ook dat ik rond 2027 een accu wil aanschaffen, dan heb ik ook de metered nodig?

Hoor graag van jullie.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eddie_
Hier kan je prima CT klemmen aan toe voegen. Helaas gaan ze dan niet werken, daar is de Metered voor nodig namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NorbertO
Krissiejj schreef op zondag 7 juli 2024 @ 12:10:
Goedemiddag,

Ik heb sinds vorig jaar 14 panelen IQ8M micro omvormers met de 1 fase Envoy - S - Standard EU.
Kan ik bij deze ook 2 spoelen toevoegen of kan dit alleen bij de Metered versie.

Tevens is het toekomst perspectief ook dat ik rond 2027 een accu wil aanschaffen, dan heb ik ook de metered nodig?

Hoor graag van jullie.
@Krissiejj Wat je zegt klopt je hebt de Metered versie van de gateway nodig. De standaard versie heeft wel de connectoren om van alles aan stuiten maar dat gaat niet werken.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

martijn v o schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 17:26:

Nou ik ben er achter wat er nu niet goed zat in mijn installatie icm de CT spoelen.
L1 en de L3 waren omgewisseld bij de Q-relay. Dit aangepast en toen kreeg ik nog steeds negatieve meetwaardes. Icm enphase support er achter gekomen dat de L1 en L3 CT production verkeerd om zat. De pijl op de CT spoel stond wel de juist kant op. Maar bleek waarschijnlijk in de fabriek verkeerd gelabeld te zijn. Na het omdraaien kwamen er juiste meetwaardes binnen.

Al met al draaien de metingen nu goed :)

Op 5 juli gingen de metingen nog niet goed. Vanaf 6 juli wel :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1JOlqjnRWr951UWfJXa8oZdp6o0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/X0FzhuDhfFvBDruqymZcBCRm.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door mydogisgone op 07-07-2024 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filthy rich
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17-07 08:11

filthy rich

löp wa los

mrdop schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 20:18:
Sinds de laatste ITK geeft mijn bestaande (en verder prima werkend systeem) in de app 2 onvoltooide grijze bolletjes bij stap 5in de installatie die ik niet weg krijg.

[Afbeelding]

Ik heb een gewone gateway (niet metered) en ik krijg dit niet weg. In de oude ITK was alles gewoon groen en klaar. Iemand een idee?

Onder 5 zie ik alleen dit (en validaties allemaal gedaan):
[Afbeelding]
Dit heb ik ook sindskort. Omdat ik geen metered heb?

en aans löpt wa vast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
filthy rich schreef op maandag 8 juli 2024 @ 11:18:
[...]

Dit heb ik ook sindskort. Omdat ik geen metered heb?
Validatie productie en consumptie meter….daarmee worden de ct’s bedoeld…die alleen op de Gateway-metered kunnen worden aangesloten. Daarom heet ie ook …”metered”. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
Sii schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 15:03:
Waarschijnlijk staat dit wel ergen op het forum maar heb ik het niet kunnen vinden maar is er ergens een plek waar installateurs in regio's worden aangegeven? ik zoek iemand met goede Enphase ervaring en die ook mee wil denken met kabel diktes, CT spoelen etc en niet de standaard wil leveren. Iemand ervaring in regio Soest/ Amersfoort/Baarn? of zijn dit niet vragen die ik kan/mag stellen :?
Alvast dank voor suggesties
Toentertijd gewoon op de Enphase site. Je mag me een berichtje sturen als je meer wilt weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:06

martijn v o

Certified by Enphase.

Hier Amersfoort

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Enphase ervaart vertraging in de verwerking van data. Hierdoor kan het gebeuren dat de app niet up to date is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yeti007
Heeft iemand met alleen Enphase zonne-installatie al wel de Envoy update gekregen om dynamische tarieven te ondersteunen? Ik heb het aangevraagd maar krijg de terugkoppeling dat het beoordeeld moet worden en nog weken kan duren voordat het kan worden gedeployed

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skaaf
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:37
Yeti007 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 08:16:
Heeft iemand met alleen Enphase zonne-installatie al wel de Envoy update gekregen om dynamische tarieven te ondersteunen? Ik heb het aangevraagd maar krijg de terugkoppeling dat het beoordeeld moet worden en nog weken kan duren voordat het kan worden gedeployed
Ik heb nog geen reactie ontvangen op mn verzoek van vorige week..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelReitsma
skaaf schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 10:10:
[...]

Ik heb nog geen reactie ontvangen op mn verzoek van vorige week..
Ik heb het ondertussen gekregen, maar nog niet geactiveerd omdat ik nog niet over ben naar tibber.
En inderdaad ook geen accu.
Gaat in plukjes van 50 waarbij de accu mensen voorrang hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:59
Ik zit te denken om te switchen van IQ-Gateway Standard naar Metered. Ze staan regelmatig op marktplaats. Wel zie ik dat er verschillende versies zijn. 2020 en 2022 heb ik gelezen.

Weet iemand wat de verschillen zijn en vooral - hoe je de verschillende versies herkent?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:59
m.eddy schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 16:49:
Ik zit te denken om te switchen van IQ-Gateway Standard naar Metered. Ze staan regelmatig op marktplaats. Wel zie ik dat er verschillende versies zijn. 2020 en 2022 heb ik gelezen.

Weet iemand wat de verschillen zijn en vooral - hoe je de verschillende versies herkent?
Bij de nieuwere versies worden in elk geval kleinere CT spoelen meegeleverd. Ik zou je adviseren om daarop te letten, ik vind die grote ondingen in de meterkast...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NorbertO
Yeti007 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 08:16:
@Yeti007 ik heb gebeld met ze, en had de update met een paar dagen. Zie in het forum, daar staat het support nummer en e-mail. Ook andere forumleden hadden snel de update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.theloosen
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-07 23:57
Beste Tweakers, momenteel heb ik een negatieve productie van 4 watt als de pv schakelaar uitstaat. De cts zitten boven het 3 fase relay. Is er nog een kalibratie uit te voeren zodat 0 watt word gemeten?

Ik merk op dat er soms toch wel wat afwijking zit op het import getal.

Liander 5,11 kWh
Enphase 4,7 kWh.

Is dat normaal?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PrakyvPdWFhw8ouRfrmItWiVJFU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jd8V2CI9Z9XgdcNRods8W0KF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door m.theloosen op 10-07-2024 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
m.theloosen schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 22:52:
Beste Tweakers, momenteel heb ik een negatieve productie van 4 watt als de pv schakelaar uitstaat. De cts zitten boven het 3 fase relay. Is er nog een kalibratie uit te voeren zodat 0 watt word gemeten?

Ik merk op dat er soms toch wel wat afwijking zit op het import getal.

Liander 5,11 kWh
Enphase 4,7 kWh.

Is dat normaal?[Afbeelding]
Dat valt binnen de meetonnauwkeurigheid. Als je terug rekent welk mini stroompje 4W moet corresponderen…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yeti007
Ik heb nu 2 dagen na de aanvraag (via email) ook de dynamische tarief functie gekregen voor alleen zonnepanelen installatie. Nu dus ook optimalisatie voor energiekosten erbij in het profiel :)

[ Voor 30% gewijzigd door Yeti007 op 11-07-2024 12:33 ]

Pagina: 1 ... 16 ... 53 Laatste