Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 08:35
@Boeryepes In Nederland is 30mA verplicht voor de woning. Omvormers mogen op 300mA. Het Enphase systeem is uitermate geschikt om ook op 30mA te draaien. Uiteraard mag je die achter 300mA aansluiten, moet je helemaal zelf weten.

@Kanoet Metered, inclusief CT's, is voor de dynamische aansturing noodzakelijk. Hoe weet het Enphase systeem anders wat de consumptie van de woning is? Het aansluiten van de CT's in de meterkast kan een tijdrovende klus zijn, maar dat ligt volledig aan de meterkast zelf. Bij een ruime meterkast kan je gewoon binnen 30 minuten klaar zijn, inclusief mooi afwerken. Prijzen: heb ik geen zicht op.

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:48

The Zep Man

🏴‍☠️

Eddie_ schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 06:41:
@Kanoet Metered, inclusief CT's, is voor de dynamische aansturing noodzakelijk. Hoe weet het Enphase systeem anders wat de consumptie van de woning is? Het aansluiten van de CT's in de meterkast kan een tijdrovende klus zijn, maar dat ligt volledig aan de meterkast zelf. Bij een ruime meterkast kan je gewoon binnen 30 minuten klaar zijn, inclusief mooi afwerken. Prijzen: heb ik geen zicht op.
Je krijgt twee CT-meetspoelen meegeleverd bij een metered installatie, wat voldoende is voor een installatie met een enkele fase. In het ergste geval moet je er vier bijkopen voor een 3-faseinstallatie. Per stuk kost een CT-100-SPLIT-ROW zo'n 30-40 EUR, net waar je die koopt onder welke voorwaarden. Reken wat extra voor afwerkmateriaal, en je zit qua materiaalkosten ruim onder de 200 EUR.

Installatie is niet moeilijk, maar kost wat tijd als je het netjes wilt doen. Daarom verprutsen zoveel zonnepaneelboeren het.

[ Voor 6% gewijzigd door The Zep Man op 25-06-2024 07:15 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 23:24

AMDFreak

Intel is zo..

Sinds februari 2024 dit jaar heb ik een Enphase systeem op mijn dak liggen.
Gisteren wilde pakte ik de tag voor onze ondergrondse afvalcontainer uit de meterkast. En mijn oog viel direct op een roodlampje (bij het bliksemschikje) .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZiFnV-XangRnfONO6TTlBJi-jn8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FF9Tz4d9f0OhE2814UgjAZa0.jpg?f=fotoalbum_medium

Ik heb toen direct mijn Enlight App geopend, en de status bekeken, alle 9 communiceren ze niet.. Hmmm, ff mijn slimme lezer checken, ja er wordt (gelukkig) wel gewoon teruggeleverd..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1AxOwqbHeVDFxnrWPk7o2-E9fkw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vf4EtUl4ecGhFFj4QiUjBvvh.jpg?f=fotoalbum_medium

Iemand enig idee hoe ik dit weer kan "resetten"?

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:08
@AMDFreak Je kunt even een powercycle doen (dus even de stroom eraf en de boel opnieuw laten starten).

Grote Enphase topicIQ Gateway lokaal uitlezenPVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
Sjamo schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 00:07:
Dit is in elk geval een printscreen van wat wij hebben opgestuurd, plus een plattegrond van de locatie inclusief afmetingen.

[Afbeelding]We gaan het lezen denk ik, waar we verkeerd denken of waar het verkeerd getekend is.
En onze tekening is goed gekeurd, en de account is vrij gegeven voor installatie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak

AMDFreak

Intel is zo..

Pazo schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 10:22:
@AMDFreak Je kunt even een powercycle doen (dus even de stroom eraf en de boel opnieuw laten starten).
Uitgevoerd, lampje brand inmiddels wel groen.
5 van de 9 inverters worden herkend, maar bij die andere 4 blijft hij "fout".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iyw2xCX-hzeN_1fd0rEVpn1sxKI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PkTNGMZGX5BFVzZ9Tt8kwK2x.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Pazo schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 22:34:
Zo, vandaag eindelijk de 6 panelen erbij gelegd op de nieuwe uitbouw die net zo'n beetje klaar is (lagen al ca. 2 maanden in de schuur).

Eerst betonschansen op het dak gelegd (nou ja, met 1,5m lang en 58kg per stuk nog een behoorlijke uitdaging / uitputtingsslag) en de micro's gemonteerd:

[Afbeelding]

Eerste 2 panelen gemonteerd. Past heel mooi :)

[Afbeelding]

En ik denk ca een uurtje later lagen ze er alle 6 op:

[Afbeelding]

Daarna de boel aangesloten, via een doosje bij de kabel vanaf het dak erbij gevoegd:

[Afbeelding]

Vervolgens in de Toolkit app de bevoorradingsscan gedaan. Het was al bijna 21:30 dus de vraag was nog even of er genoeg licht was. Maar al snel werden ze alle 6 gevonden.
Daarna in Enlighten het legplan aangepast en voila, ze staan erbij en hebben nog net enkele watts weten op te wekken. Het lijkt er dus op dat het allemaal werkt :)

[Afbeelding]

Overigens heb ik dus onder de middelste 2 panelen IQ7A's hangen, en bij de andere 4 IQ7+. Gewoon, om eens in de praktijk het verschil te kunnen vergelijken. Het betreffen hier 435Wp panelen.

Totaal nu 10.690Wp liggen.
Nu nog even een volle zomer knallen en volle bak salderen zolang het nog kan.
Ik ben blij :D
Gisteren een mooi dagje gehad met zeer veel zon, resultaat mbt de nieuwe panelen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nA94GzBj9lc1JC6Zp8MPevVr1GQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bkx4zgFj7wkD9dw7yP5mI7Ao.jpg?f=user_large

Eerste indruk: het maakt dus geen bal uit op west, IQ7A of IQ7+.
(rechter rij start iets later omdat die wat later in de zon komt)

Vandaag waarschijnlijk nog zo'n dag, maar dan helemaal wolkloos lijkt het.
Alleen eigenlijk wel iets te warm. Wellicht met iets koeler weer / meer wind dat er dan wel verschil te zien is omdat de IQ7+ tegen zijn limiet aanloopt. Gisteren net niet namelijk.

10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19:32
AMDFreak schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 10:45:
[...]

Uitgevoerd, lampje brand inmiddels wel groen.
5 van de 9 inverters worden herkend, maar bij die andere 4 blijft hij "fout".

[Afbeelding]
Even troubleshoot doorlopen met je

Zijn er ferrietringen toegepast in de installatie? Zit de Gateway net als de PV áchter deze ringen? Is er sprake van een driefase verdeling, en zo ja, is er een 3p q relais of fasekoppelaar toegepast? Wat is de lengte van het kabeltraject tussen Gateway en micros?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:03

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Kon deze vraag niet echt beantwoord krijgen met zoeken in dit topic.

Maar heb ik mijn installateur nodig als ik zelf 10 panelen bij plaats en deze wil koppelen aan mijn huidige Enphase installatie? of kan ik dat zelf regelen met Enphase?

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak

AMDFreak

Intel is zo..

Gelukkig heb ik tijdens de installatie een foto gemaakt van de meterkast terwijl deze open was.
Het lijkt erop dat er wel gebruik is gemaakt van een ferrietring.
Het betreft een 1 fase systeem. Het systeem ligt op het schuine dak en een gedeelte op de uitbouw. Metertje of 7 tot 10 is het wel weg ja.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E3bPVHeZcvwC0abeB7Hi1dZ-i9U=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qWOrmzU8CSgL9k3yDYvh6O2A.jpg?f=fotoalbum_medium

Verder lijkt er geen communicatie te zijn met de enlighting.
HomeAssistant meet wel teruglevering, alleen de enlighting zegt geen productie (ook de 5 "actieve" verbindingen")

[ Voor 11% gewijzigd door AMDFreak op 25-06-2024 11:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
mydogisgone schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 11:07:

Maar heb ik mijn installateur nodig als ik zelf 10 panelen bij plaats en deze wil koppelen aan mijn huidige Enphase installatie? of kan ik dat zelf regelen met Enphase?
Als je een installateurs / DHZ account hebt kan je het eenvoudig zelf, anders moet je installateur het doen.
Je moet toegang hebben tot de Installer Toolkit app.

[ Voor 5% gewijzigd door Pazo op 25-06-2024 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Nu online
mydogisgone schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 11:07:

Antwoord is al gegeven zag ik over installatie-account.
Maar reminder van hier mocht dit bij jou aan de orde zijn, het combineren van iq7 en iq8 kan niet binnen hetzelfde systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 11:09
Pazo schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 10:49:
[...]
Gisteren een mooi dagje gehad met zeer veel zon, resultaat mbt de nieuwe panelen:
....

Alleen eigenlijk wel iets te warm. Wellicht met iets koeler weer / meer wind dat er dan wel verschil te zien is omdat de IQ7+ tegen zijn limiet aanloopt. Gisteren net niet namelijk.
Ik ben eigenlijk benieuwd wat de micro's doen bij bewolkt weer. Is daar verschil in te zien, en starten ze tegelijk op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
ardvark99 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 11:19:
[...]

Ik ben eigenlijk benieuwd wat de micro's doen bij bewolkt weer. Is daar verschil in te zien, en starten ze tegelijk op?
Afgelopen donderdag, de eerste volledige dag dat ze erop lagen, toen was het volgens mij aardig bewolkt en regenachtig. Starten vrijwel gelijk op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dqhVd4mF0qv1KCdo4unhGbtQFTU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SIaHhOdq5KmKRzjyYJ5jmog1.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Pazo schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 11:11:
[...]

Als je een installateurs / DHZ account hebt kan je het eenvoudig zelf, anders moet je installateur het doen.
Je moet toegang hebben tot de Installer Toolkit app.
Thanks. :) Kan ik dit toevallig ook regelen dat ik hier toegang tot krijg via Enphase?
Sjamo schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 11:16:
[...]

Antwoord is al gegeven zag ik over installatie-account.
Maar reminder van hier mocht dit bij jou aan de orde zijn, het combineren van iq7 en iq8 kan niet binnen hetzelfde systeem.
Weet ik :) Ik heb nu IQ7A op het dak liggen en wil het uitbreiden met IQ7A micro omvormers. Iig thanks voor de headsup

[ Voor 36% gewijzigd door mydogisgone op 25-06-2024 11:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
mydogisgone schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 11:31:
[...]

Thanks. :) Kan ik dit toevallig ook regelen dat ik hier toegang tot krijg via Enphase?
FAQ vraag 14.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JMSL2022
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 28-04 15:43
Pazo schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 10:49:
[...]

[Afbeelding]

Mooi om te zien dat het in dit geval niets uitmaakt.
Maar dat betekend waarschijnlijk dat de IQ7A zijn maximale vermogen niet haalt omdat de uitgangsspanning van de panelen niet hoog genoeg is en de maximale stroom beperkt wordt op 10.2A
Kan je dat ook terug zien in de gemeten data?

20xLongi 410Wp, IQ7+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drboneym
AMDFreak schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 11:08:
Gelukkig heb ik tijdens de installatie een foto gemaakt van de meterkast terwijl deze open was.
Het lijkt erop dat er wel gebruik is gemaakt van een ferrietring.
Het betreft een 1 fase systeem. Het systeem ligt op het schuine dak en een gedeelte op de uitbouw. Metertje of 7 tot 10 is het wel weg ja.
[Afbeelding]

Verder lijkt er geen communicatie te zijn met de enlighting.
HomeAssistant meet wel teruglevering, alleen de enlighting zegt geen productie (ook de 5 "actieve" verbindingen")
OK, even los van wat ik allemaal zie en iets van vind, kabellengte is OK, Gateway is noodzakelijkerwijs op dezelfde fase dus geen comm. storing door fase verschil.

Eerste stap voor mij zou zijn, zet ook een ferrietring om de nul. Voer een ruismeting uit via de installer omgeving.

Los van gateway naar micro communicatie zou ik ook zeggen probeer de gateway bedraad aan te sluiten op je netwerk.

Heb je al contact met je installateur hierover gehad? Wat boden zij aan qua hulp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
JMSL2022 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 11:47:
[...]

Mooi om te zien dat het in dit geval niets uitmaakt.
Maar dat betekend waarschijnlijk dat de IQ7A zijn maximale vermogen niet haalt omdat de uitgangsspanning van de panelen niet hoog genoeg is en de maximale stroom beperkt wordt op 10.2A
Kan je dat ook terug zien in de gemeten data?
Dat is wel interessant. Het klopt, ik zie dat de IQ7A inderdaad piekt / topt af op ca 10,2A.
Maar de IQ7+ gaat er vrolijk doorheen naar ca 10,6A (piek, top niet af).
Hetzelfde paneel uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:00
Pazo schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 12:16:
[...]
Dat is wel interessant. Het klopt, ik zie dat de IQ7A inderdaad piekt / topt af op ca 10,2A.
Maar de IQ7+ gaat er vrolijk doorheen naar ca 10,6A (piek, top niet af).
Hetzelfde paneel uiteraard.
De IQ7A is i.c.m. jouw type paneel dus een verkeerde keuze geweest :|
Maar een leuke test (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Rouske schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 12:23:
[...]

De IQ7A is i.c.m. jouw type paneel dus een verkeerde keuze geweest :|
Maar een leuke test (y)
Ja het is niet optimaal.
Maar wel leuk / interessant om daarmee data te vergelijken en kijken wat er gebeurt. Dat was ook de enige reden dat ik 2x IQ7A erbij heb genomen, anders had ik alles op 7+ gelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
@Pazo Kan je ook zo een vergelijk laten zien tussen de beide IQ's, maar dan met paneel spanning en stroom in 1 grafiek?
Plaatjes spreken wat meer tot de verbeelding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuin in groen
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 18:09
@AMDFreak Als het wel goed gewerkt heeft, zou het toch goed moeten zijn.
Buren met nieuwe panelen? Of zelf nieuwe electrische apparaten?

Ik had de eerste paar dagen met mijn installatie dit soort dingen. Wat toen geholpen heeft, is de stroom iets van 10 minuten tot een paar uur van de envoy en de panelen af in de nacht/avond. Dus als er geen opwekking is op de PV. Dan weer alles onder spanning zetten. De volgende dag was er geen probleem meer (het draait nu een jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l3jorn
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 07-05 12:58
Goedemiddag,

Misschien is deze vraag al een keer behandeld, maar ik kon deze niet zo gauw vinden.

Kleine vraag mbt paneelkeuze vs type micro omvormer. Op solarbouwmarkt staat de volgende opmerking bij de verschillende types.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9NWYVnykfH2QtC3wYibk9PkTFaI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8gp2xyzZ0WCCdcLS0iL0NA5h.png?f=user_large

Nu wil ik graag een systeem met de AIKO 455Wp All Back Contact (ABC) Neostar 2S (AIKO-A455-MAH54Mb), maar in de datasheet staat dat zij een Isc waarden hebben van 14.22A. Kunnen deze panelen dan niet of is dit niet erg?

Op Enphase site staat namelijk gewoon een groen vinkje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak

AMDFreak

Intel is zo..

Tuin in groen schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 12:42:
@AMDFreak Als het wel goed gewerkt heeft, zou het toch goed moeten zijn.
Buren met nieuwe panelen? Of zelf nieuwe electrische apparaten?

Ik had de eerste paar dagen met mijn installatie dit soort dingen. Wat toen geholpen heeft, is de stroom iets van 10 minuten tot een paar uur van de envoy en de panelen af in de nacht/avond. Dus als er geen opwekking is op de PV. Dan weer alles onder spanning zetten. De volgende dag was er geen probleem meer (het draait nu een jaar).
Het heeft altijd goed stabiel gedraaid, tot gisterenochtend, toen sloeg hij in storing.
Wat misschien wel zou kunnen, is dat mijn NUC systeem in conflict is met mijn DHCP van m;n router.. waardoor er geen data wordt verzonden.

Ik probeer de netwerkkabel op een andere poort aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
l3jorn schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 12:53:
Goedemiddag,

Misschien is deze vraag al een keer behandeld, maar ik kon deze niet zo gauw vinden.

Kleine vraag mbt paneelkeuze vs type micro omvormer. Op solarbouwmarkt staat de volgende opmerking bij de verschillende types.
[Afbeelding]

Nu wil ik graag een systeem met de AIKO 455Wp All Back Contact (ABC) Neostar 2S (AIKO-A455-MAH54Mb), maar in de datasheet staat dat zij een Isc waarden hebben van 14.22A. Kunnen deze panelen dan niet of is dit niet erg?

Op Enphase site staat namelijk gewoon een groen vinkje.
Apart dat ze dat daar zeggen, in de datasheets van de IQ8's staat:
Maximale kortsluitstroom voor modules (Isc) die mogen worden gecombineerd met
IQ8 Series Microinverters: 20 A (berekend met veiligheidsfactor 1,25 volgens IEC 62548).

Maximale kortsluiting DC-input stroom Iscmax 25 A (= 20 A * 1,25)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
@AMDFreak Even bellen met Enphase. Zij kunnen op afstand ook veel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Rouske schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 12:33:
@Pazo Kan je ook zo een vergelijk laten zien tussen de beide IQ's, maar dan met paneel spanning en stroom in 1 grafiek?
Plaatjes spreken wat meer tot de verbeelding.
Zeker, zo?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nvHc6nOAbohPfMTUn31x6w_M_ms=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HC2EPYqVqgFAGstU3hZsQBkP.jpg?f=user_large

Kan je inderdaad goed zien het paneel de beperkende factor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f27cJPifWSshrO1zsLEPpJN9IZo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/t2C0DSgIpWe7aNDV6FER12ys.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
AMDFreak schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 13:03:
[...]

Het heeft altijd goed stabiel gedraaid, tot gisterenochtend, toen sloeg hij in storing.
Wat misschien wel zou kunnen, is dat mijn NUC systeem in conflict is met mijn DHCP van m;n router.. waardoor er geen data wordt verzonden.

Ik probeer de netwerkkabel op een andere poort aan te sluiten.
De micro's sturen data over de elektrische bedrading naast de 50Hz 230V op 120kHz. Dit soort problemen worden daarom vaker aangevlogen aan de 'hardware' kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak

AMDFreak

Intel is zo..

Nahja, wat vreemd, ik heb verder niks uitgespookt, nu herkent ie wel alle micro's..
Maar ik ga dit wel even in de gaten houden..

Ik ga dit wel melden richting mijn installateur. Het werkt wel wat wantrouwen op maargoed, positief blijven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pazo
AMDFreak schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 13:26:
Nahja, wat vreemd, ik heb verder niks uitgespookt, nu herkent ie wel alle micro's..
Na een powercyle kan het makkelijk 30-45min duren voordat het complete systeem weer draait en alle micro's weer hun netprofiel ingeladen hebben gekregen. Maar zeker even in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
Pazo schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 13:15:
[...]
Zeker, zo?

[Afbeelding]

Kan je inderdaad goed zien het paneel de beperkende factor is.
Bedoelde de 'gelijkstroomspanning' en 'gelijkstroom' om te zien of de paneelspanning nog aangepast wordt door de MPPT op het moment dat de IQ7A op max stroom zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Rouske schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 13:47:
[...]

Bedoelde de 'gelijkstroomspanning' en 'gelijkstroom' om te zien of de paneelspanning nog aangepast wordt door de MPPT op het moment dat de IQ7A op max stroom zit.
U vraagt, wij draaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LkFIO7vAAJnlVkh5Olb2b8HCGrs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0c5FFPxvBuMRy1dxxL7tERik.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l3jorn
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 07-05 12:58
Rouske schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 13:08:
[...]

Apart dat ze dat daar zeggen, in de datasheets van de IQ8's staat:
Maximale kortsluitstroom voor modules (Isc) die mogen worden gecombineerd met
IQ8 Series Microinverters: 20 A (berekend met veiligheidsfactor 1,25 volgens IEC 62548).

Maximale kortsluiting DC-input stroom Iscmax 25 A (= 20 A * 1,25)
Jaa precies! Dat is wat ik dus ook las in de datasheets.
En verder dat er ook gewoon mensen met IQ8 en Aiko 455WP panelen in dit forum zijn.
Heel verwarrend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
*Kortsluitstroom.... Is niet de nominale / bedrijfsstroom van een zonnepaneel!

Enphase zegt zelf dat dit prima kan op de IQ8 MC/AC/HC

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aKceN_70Nba5aIccpEp14qGfinE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/g6hzfi482kv8hXIlK16AXLqA.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 71% gewijzigd door Eddie_ op 25-06-2024 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 11:09
De maand juni staat bij mij in de Enlighten app lekker verkeerd, grafiek klopt niet, alleen productie staat op de 7de, geen verbruik of andere data op de andere dagen. Wanneer ik met de muis over de grafiek heen ga, zie ik wel de data dagelijks. Misschien ff melden bij Enphase?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IXE9Xb5l3IrIDwnkbWsDqFoKEVg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ba2wVDD9UtX8fpxb79C4UBiA.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 00:01
Kanoet schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 05:58:
Mijn installateur wilt 300 euro extra hebben als is een Metered systeem wil. Omdat ik geen plannen hebt voor een Enphase accu heb ik dit niet gedaan.

Maar de Metered envoy heb ik wel nodig als ik een exportbeperking wil gaan gebruiken, klopt dat?
Wat is een logische meerprijs voor de Metered envoy? De installateur geeft aan dat die 'veel meer' werk is.
300 euro is geen rare prijs. De meerprijs van de gateway is al 150 euro, dan heb je misschien nog een aantal extra spoelen nodig, die zijn ook 30-35 euro per stuk. Dan moet het er nog in…ruime kast met 2 spoelen is zo gepiept…maar een volle kast met 6 ct’s kan maar zo uurtje 1,5 nemen. Toolkit update…gaat ook nooit zo vlot als je zelf zou willen. Je kunt het ook zelf doen met marktplaats spoelen, ben je tegen de 200 euro klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louwm
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 18:24
hebben jullie al gezien dat homewizard met een accu gaat komen ,lijkt wel interesant , zie ketelklets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aritmeester
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:01
Ik heb een 3-tal spookmicro's in mijn systeem. Deze zullen ergens bij mij uit de buurt komen.
Waarschijnlijk moet ik ferrietringen bij mijn hoofdschakelaar plaatsen om deze communicatielijn te doorbreken.
Is er nog een andere manier om ze uit mijn systeem weg te krijgen? Kan ik ze een 'retire' status geven of stoppen ze dan ook met produceren voor mijn buur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Nu online
Bedankt voor de informatie over de Metered envoy. Moeilijke keuze om nu 300 euro uit te geven als ik nog geen dynamisch contract hebt(of Enphase accu). En in principe zou dit toch ook via de p1 poort moeten kunnen ipv de spoelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
aritmeester schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 21:14:
Ik heb een 3-tal spookmicro's in mijn systeem. Deze zullen ergens bij mij uit de buurt komen.
Waarschijnlijk moet ik ferrietringen bij mijn hoofdschakelaar plaatsen om deze communicatielijn te doorbreken.
Is er nog een andere manier om ze uit mijn systeem weg te krijgen? Kan ik ze een 'retire' status geven of stoppen ze dan ook met produceren voor mijn buur?
Heb dit met mijn buurman gehad, in een huurhuis waar ik dus niks mee kon; mijn zonnepaneelinstallateur heeft ze via het adminaccount verwijderd en ze zijn nooit meer teruggekomen. Ik hebb ook geen ferrietring (nog niet maar die ga ik wel plaatsen).

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef012
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15-05 13:32
AMDFreak schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 13:26:

Ik ga dit wel melden richting mijn installateur. Het werkt wel wat wantrouwen op maargoed, positief blijven.
Dit viel mij maandag ook op, volgens mij was het syteeem een firmware update aan het draaien. Daarna duurde het ook even voordat alles weer online en zonder fouten was..
  • Mijn Envoy metered draait nu op D7.6.358
  • De inverters IQ8MC draaien nu op 521-00005-r06-v08.05.02 549.00072-r01-v08.05.01

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMDFreak

AMDFreak

Intel is zo..

Die van mij draait op precies dezelfde versie. Vanochtend was alle micro's weer "normaal" connected..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eddie_
Binnenkort een oude M215 micro omvormer vervangen. Die zijn dus nu ook "omgebouwd" tot de herkenbare IQ serie micro's.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cVQWoKduDTGPllIG-6R52_f0mGk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TVQrSAeUDRfIfs1SjeSq12FZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Voor de meesten hier denk ik een simpele vraag, naar ik snap het even niet:

Nu het zo lekker zonnig is en mijn 19DMEGC 410wp panelen allemaal op het zuiden zo fijn in de volle zon liggen: ik zie live een piekvermogen dat nóóit boven de 5,7kWh komt.
Is het te simpel gedacht dat ik max 7,6kWh zou horen te zien? -> 19 x 400wp = 7600wp?
Vind het zo'n groot verschil...

Heb iq7a+, DM400M10-54HBW panelen, envoy S metered, 3 fase q relay, etc.

Niet dat ik wat te klagen heb qua dagopbrengst. Het geheel doet deze dagen iedere dag ~50kWh per dag opwekken, maar wil het wel snappen en begrijpen dat/of er niets mis is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UD95YmQbLQ6WZWHBrfvA65AqyI4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lOZOpTRLXeZSGtE9KspQeDsb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Welk uitgangsvermogen hebben je IQ7A+ (heb je de A of heb je de +)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
@Eddie_ excuus tikfout. Ik heb de IQ7+.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ko02cC3wLc9fL8k-auQXp4m8buE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6dWEFFwvB3s2nKnMotPMWFbF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
@Allewijn 19x 290W is 5510W, dus met max 5,7kW heb je niks te klagen :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JMSL2022
Allewijn schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 13:03:
Voor de meesten hier denk ik een simpele vraag, naar ik snap het even niet:

Nu het zo lekker zonnig is en mijn 19DMEGC 410wp panelen allemaal op het zuiden zo fijn in de volle zon liggen: ik zie live een piekvermogen dat nóóit boven de 5,7kWh komt.
Is het te simpel gedacht dat ik max 7,6kWh zou horen te zien? -> 19 x 400wp = 7600wp?
Vind het zo'n groot verschil...

Heb iq7a+, DM400M10-54HBW panelen, envoy S metered, 3 fase q relay, etc.

Niet dat ik wat te klagen heb qua dagopbrengst. Het geheel doet deze dagen iedere dag ~50kWh per dag opwekken, maar wil het wel snappen en begrijpen dat/of er niets mis is.

[Afbeelding]
Het maximale uitgangsvermogen van de IQ7A is 360 W, dus je gaat in ieder geval nooit meer dan 19x 360 = 6840 W opwekken.
Maar dat is niet het hele verhaal, de IQ7A heeft een maximale ingangsstroom van 10.2 A (zie de laatste reacties van Pazo).
Door de beperkte maximale ingangsstroom is de IQ7A eigenlijk alleen geschikt voor panelen met een relatief hoge spanning. Maar ik denk dat jouw panelen rond de 30VDC leveren.
Op deze manier wordt er per paneel maar 30Vx10A = 300 wat geleverd.
19 x 300 = 5700 W

20xLongi 410Wp, IQ7+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
@allemaal bedankt voor de snelle, duidelijke en technische uitleg verwoordingen.
Zo snap ik hem. Lijkt dus 'correct'.

Zou ik door een andere keus Enphase omvormer NOEMENSWAARDIG meer opwekken?...
Overigens bestond de 8 serie überhaupt nog nèt niet toen ze geplaatst werden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pano001
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 02-10-2024
De Enphase IQ7+ micro-omvormer is geschikt voor 60 en 72 cel zonnepanelen en heeft een maximale uitgangsstroom van 295 Watt op piekmomenten. U kunt er zonder problemen tussen de 235 en 440 Wattpiek op aansluiten, maar dan wordt het aantal opgewekte watt boven de 295 afgetopt.

19x295=5605 watt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JMSL2022
Allewijn schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 13:39:
@allemaal bedankt voor de snelle, duidelijke en technische uitleg verwoordingen.
Zo snap ik hem. Lijkt dus 'correct'.

Zou ik door een andere keus Enphase omvormer NOEMENSWAARDIG meer opwekken?...
Overigens bestond de 8 serie überhaupt nog nèt niet toen ze geplaatst werden...
Nee dat denk ik niet.
Ik heb zelf ook IQ7+ met 410Wp panelen, die toppen soms iets af maar op jaarbasis is dat niet noemenswaardig.

20xLongi 410Wp, IQ7+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
Duidelijk. Geen noemenswaardige winst door te veranderen naar een A serie of 8 generatie (fijn gevoel dat ik 2jr geleden niet verkeerd geadviseerd ben/gekozen heb)...
Nu ik deze uitleg van jullie kreeg zie ik dat de IQ7A 349v doet. Dus die zouden dan op deze max zonnige dagen op 19x349= 6631wp komen ipv nu 5700wp?...
Of ook anders ivm aantal VDC zoals @JMSL2022 uitlegde?

Panelen met meer dan 400wp hebben dan ook geen nut/extra investering moet waard op de iq7a over het gehele jaar door?
Of moet je dat ook anders zien?
Ivm opmerking @Pano001 aftoppen boven 295wp...

[ Voor 22% gewijzigd door Allewijn op 26-06-2024 14:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Nu online
Allewijn schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 13:45:
Duidelijk. Geen noemenswaardige winst door te veranderen naar een A serie of 8 generatie (fijn gevoel dat ik 2jr geleden niet verkeerd geadviseerd ben/gekozen heb)...

Panelen met meer dan 400wp hebben dan ook geen nut/extra investering moet waard op de iq7a over het gehele jaar door?
Wij hebben iq8+ (max 300VA) op onze 435Wp panelen gezet. Oost west, maar toch. Toppen zelden af.

De winst van hogere Wp zit grotendeels in een hogere opwek door de dag heen, ook wanneer je niet aan de top zit. Dus je opbrengst wordt bij meer Wp sowieso meer, ook wanneer je blijft aftoppen.

Voor mensen die erg zenuwachtig worden van aftoppen zijn er ook wat varianten die wat hoger aftoppen, of je kan natuurlijk een string omvormer gebruiken.

Ik zelf zie eigenlijk nooit verschil bij onze opbrengst, tov andere mensen met bijvoorbeeld string omvormers.

Overigens, de piek die afgetopt wordt is altijd op het moment dat al een overvloed aan zonne-energie is. Op de dynamische markt vaak het moment dat je er weinig of niets voor krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pano001
Ik heb de IQ8MC. Die gaan tot 325 watt. De panelen zijn Aiko's 455. Die kunnen max. 343 watt leveren.

Ik zie vandaag duidelijk een aftopping, maar dat is alleen op zonnige dagen. Achteraf had ik voor dezelfde prijs de IQ8AC kunnen hebben. Die gaan tot 360 watt. Nu heb ik dus 12 x 325 = 3.9kw en dit had 4.1kw kunnen zijn op de zonnige momenten. Gisteren had ik 5 uur 3.9kw maw dit had 4.1kw kunnen zijn is 5x200 watt. 1 kw verschil. Dus op heel zonnige dagen voor 1 tot 1.2 kw extra. Nu veranderen ga ik dan niet terugverdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JacobsT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09:25
In augustus start hier de dakrenovatie met ingewerkte zonnepanelen.

Ik ben echt gegaan voor een grote installatie.
64 x Longi Solar LR5 panelen met 64 enphase IQ8HC omvormers, goed voor 26.88kWp.

We zijn momenteel al best grote stroomverbruikers en met de heraanleg van de tuin die volgt met zwembad ed liever toch overschot dan te weinig. Ik zie in de toekomst het stroomverbruik alleen maar toenemen door elektrische wagens oa dus ik ben best wel excited.

Ben wel aan het twijfelen voor 1 of 2 van de 10T thuisbatterijen toe te voegen.
Ter info: in april verbruikten wij 1700kWh aan elektriciteit (en we verwarmen niet elektrisch/geen warmtepomp). Enkel men vrouw haar EV ging sporadisch is aan de lader. Denk dat dergelijke installatie dus zeker geen overbodige luxe gaat blijken.

Internet Entrepreneur / Petrolhead / Vaper / Poker Player / Nontheist

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JMSL2022
Allewijn schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 13:45:

Jawel, meer dan 400Wp heeft wel degelijk nut.
Zoals het er nu naar uit ziet zal de stroom op piekmomenten (rond het middaguur) steeds minder waard worden, helemaal als de saldering verdwijnt.

De uren dat de zon niet volle bak schijnt en in de winter zullen panelen met een hoger vermogen in verhouding nog steeds meer opbrengen dan bijvoorbeeld 350Wp panelen.
Juist in de winter en in de ochtend en vroege avond zal de stroom in verhouding meer waard zijn.

Persoonlijk denk ik dat uiteindelijk veel mensen met zonnepanelen zullen overstappen naar dynamische tarieven.

20xLongi 410Wp, IQ7+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
@JacobsT Ingewerkte zonnepanelen, oftewel indak systeem? Twijfelen over de hoeveelheid 10T, goed dat je daar mee bezig bent. Maar wil je ook ooit de System Controller van Enphase, zodat je backup kunt draaien als het net wegvalt? Zo ja: de 10T schijnt daar niet mee te kunnen samenwerken. Dan zou je beter kunnen gaan voor de 5P, die vermoedelijk aan het eind van het jaar in een drie fase uitvoering uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pano001
JacobsT schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 14:06:
In augustus start hier de dakrenovatie met ingewerkte zonnepanelen.

Ik ben echt gegaan voor een grote installatie.
64 x Longi Solar LR5 panelen met 64 enphase IQ8HC omvormers, goed voor 26.88kWp.

We zijn momenteel al best grote stroomverbruikers en met de heraanleg van de tuin die volgt met zwembad ed liever toch overschot dan te weinig. Ik zie in de toekomst het stroomverbruik alleen maar toenemen door elektrische wagens oa dus ik ben best wel excited.

Ben wel aan het twijfelen voor 1 of 2 van de 10T thuisbatterijen toe te voegen.
Ter info: in april verbruikten wij 1700kWh aan elektriciteit (en we verwarmen niet elektrisch/geen warmtepomp). Enkel men vrouw haar EV ging sporadisch is aan de lader. Denk dat dergelijke installatie dus zeker geen overbodige luxe gaat blijken.
Op basis van de getallen heb je denk ik 420wp panelen Longhi. Deze halen maximaal 314 watt. Oftewel 20kw per uur op zonnige dagen. Ik kijk dan naar de Longi
LR5-54HTH-40M. De IQ8HC kan 380watt aan. 380-313x64 is dan 4.2kw per uur op zonnige dagen die je dan gaat missen.

Misschien dat je nog betere zonnepanelen kan krijgen. Hou me ten goede als je andere panelen hebt besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutsky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-05 16:09
Vorige jaar ben ik verhuisd naar een woning waar al 12 panelen op het dak lagen. Nu voor het eerst ook hele dagen zonnig. Wat mij gisteren opviel is een duidelijke dip in productie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/539NRZgRl8Rj6_Nh3fILw0Cjhq8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/p5pCllThnPaVmayI1PoB534F.png?f=fotoalbum_large

Vandaag lijkt dit weer te gebeuren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0knrIYzDN4n_f16F_1pfVWSQpUI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pJu77dvGsAP4xjHNypkFNlvt.png?f=fotoalbum_large

Waar zou dit aan kunnen liggen?
Er is sowieso 1 paneel dat veel minder op lijkt te brengen dan de twwe die er naast liggen in dezelfde richting:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hhY-wKPUhjNp8GDIK1Xi4ItGyJM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IfHV64UAJdG7Gus1leuIeM0I.png?f=fotoalbum_large

Zie ook https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=42717&sid=39024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
@Pano001 Wat wil je nou eigenlijk zeggen met je verhaaltje?

@Prutsky Ik verwacht een te hoge netspanning waardoor één (of meerdere) micro's uitschakelen. Dat ene paneel, heeft die schaduw oid? Maak een installateursaccount van je eigen account, als je dat nog niet hebt gedaan. Dan kun je grafieken per paneel/micro naar voren halen, kan je beter achterhalen wat er gaande is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutsky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-05 16:09
Dit paneel ligt niet en de schaduw:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XrLZlz6W3twLm7wFT89SgOy64rQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tdMUHzlqXIaHKXjGtDkDadya.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe maak ik mij account een installateursaccount? Daar moet je toch een abonnement voor afnemen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pazo
@Prutsky Zie FAQ vraag 14 mbt installateursaccount en vraag 15 mbt verminderde productie gedurende piekuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:53
Eddie_ schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 14:14:
@JacobsTDan zou je beter kunnen gaan voor de 5P, die vermoedelijk aan het eind van het jaar in een drie fase uitvoering uitkomt.
De leverdatum voor de 5P 1 fase lijkt Augustus te zijn heb ik vandaag begrepen van een leverancier. Van de System Controller was nog geen datum bekend bij deze leverancier.

Tijdens de roadshow in Rotterdam vorige week werd verteld dat de 5P 3 fase nog ontwikkeld moet gaan worden en volgend jaar verwacht wordt. Er is niet uitgesproken in welke periode van volgend jaar dit is.

De 5P 1 fase zal dit jaar de 3T (en dus ook de 10T) gaan vervangen.

De 5P 3 fase versie zal de 5P 1 fase versie van dit jaar weer gaan vervangen. De 5P 3 fase versie zal zowel op 1 fase als op 3 fase aangesloten kunnen worden. Uiteindelijk dus geen 1-fase en een 3-fase variant, maar 1 variant die naar wens aangesloten kan worden op 1- of 3 fase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Nu online
sandergar schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 19:00:
[...]

De leverdatum voor de 5P 1 fase lijkt Augustus te zijn heb ik vandaag begrepen van een leverancier. Van de System Controller was nog geen datum bekend bij deze leverancier.

Tijdens de roadshow in Rotterdam vorige week werd verteld dat de 5P 3 fase nog ontwikkeld moet gaan worden en volgend jaar verwacht wordt. Er is niet uitgesproken in welke periode van volgend jaar dit is.

De 5P 3 fase versie zal de 5P 1 fase versie van dit jaar weer gaan vervangen. De 5P 3 fase versie zal zowel op 1 fase als op 3 fase aangesloten kunnen worden. Uiteindelijk dus geen 1-fase en een 3-fase variant, maar 1 variant die naar wens aangesloten kan worden op 1- of 3 fase.
Ik had begrepen dat de 3t aan zou blijven als goedkoper model? Of is dit specifiek voor Nederland?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louwm
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 18:24
[...]

de 5P is vanaf NU leverbaar volgens enphase

Beste installateur,

We zijn verheugd om aan te kondigen dat de IQ Battery 5P nu beschikbaar is in Nederland! Deze geavanceerde thuisbatterij is modulair en heeft een capaciteit van 5 kWh. Door de ongeëvenaarde prestaties en betrouwbaarheid kunnen huiseigenaren nog meer kunnen profiteren van hun zonne-energiesysteem.

[ Voor 15% gewijzigd door Louwm op 26-06-2024 19:24 . Reden: toe voeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelReitsma
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:22
Is er ook verteld of de 5p 3 fase ook variabel tussen de fases kan leveren? Zodat alle fases op 0 uitkomen, mocht je genoeg vermogen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.theloosen
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-05 21:16
Eddie_ schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 06:36:
Hieronder mijn creatie, welke zeer positief werd ontvangen door Enphase.

[Afbeelding]
Ik dacht al, er moet dus een Qrelay tussen de 3T's zitten anders staat de netwerk beheerder te branden tijdens straat werkzaamheden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Eddie_
Tip voor installateurs:
Stel je hebt een Enphase systeem Metered uitgevoerd. Maar er is ook een stringomvormer aanwezig, waarvan je de stroom niet kan meten met de CT's. Dan ga je foutmeldingen krijgen bij de metingen op de Consumptie kant. Als installateur kun je dan aangeven, in de Toolkit, dat er een accu van derden aanwezig is: dan gaat het wel goed met de metingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
m.theloosen schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 23:09:
[...]

Ik dacht al, er moet dus een Qrelay tussen de 3T's zitten anders staat de netwerk beheerder te branden tijdens straat werkzaamheden.
Q relais is inderdaad verplicht. Maar ook zonder Q relais gaat het wel goed, net als met de pv kant. Geen grid betekent geen frequentie en dat zorgt voor een onmiddelijke uitschakeling van het gehele Enphase systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydestord
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 15-05 22:07
[...]

@sandergar Dat wil dus zeggen dat klanten met een bestaande 3 of 10T hun systeem niet meer kunnen uitbreiden met extra opslagcapaciteit want ik had ergens gelezen dat hun 2de generatie batterijen (3 & 10T) niet met de 3de gen. ( 5P) kan gecombineerd worden door een ander communicatieprotocol. (wireless vs wired voor de 5P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydestord
Yeti007 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 20:46:
Hopelijk dan een spoedige firmware push naar iedereen en niet weer weken wachten

“ De software-update wordt gefaseerd uitgerold en als eerste toegepast bij systemen met een IQ Battery die voldoen aan de voorwaarden van dynamische tarieven sturing.”
Vorige dinsdag heeft Enphase op mijn site D8.2.4225.240606 gepush'ed , mijn 10T was 'disconnected' en mijn productie lag er ook uit voor 2h..

Volgende dag alles normaal maar nog steeds niet het nieuwe profiel om met dynamische tarieven rekening te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
ydestord schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 10:45:
[...]
@sandergar Dat wil dus zeggen dat klanten met een bestaande 3 of 10T hun systeem niet meer kunnen uitbreiden met extra opslagcapaciteit want ik had ergens gelezen dat hun 2de generatie batterijen (3 & 10T) niet met de 3de gen. ( 5P) kan gecombineerd worden door een ander communicatieprotocol. (wireless vs wired voor de 5P)
Zo heb ik het in R'dam mee gekregen. Ik kan het natuurlijk verkeerd begrepen hebben.
De 3T werkt met draadloze communicatie, de 5P werkt met bedrade communicatie. 2 verschillende protocollen die niet samen gaan. 2 aparte comms kit's nodig hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Nu online
sandergar schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 11:20:
[...]

Zo heb ik het in R'dam mee gekregen. Ik kan het natuurlijk verkeerd begrepen hebben.
De 3T werkt met draadloze communicatie, de 5P werkt met bedrade communicatie. 2 verschillende protocollen die niet samen gaan. 2 aparte comms kit's nodig hiervoor.
Op youtube, in Amerikaanse reviews over de 5p, geeft men aan dat de 3t en 10t blijven bestaan als goedkopere lijn. De lijn die is geproduceerd vanaf juli vorig jaar dacht ik, met nu 15jr garantie ipv 10jr.

De nieuwe 3t die we hier over een aantal weken binnen krijgen heeft ook 15jr garantie.

Vandaar ook mijn eerdere vraag of dit iets is wat specifiek voor Nederland wordt verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Afgelopen 17 Juni is er bij mij een installateur geweest die de missende CT spoelen bij mij heeft geplaatst.
Deze waren nooit geplaatst en ik miste informatie in mijn Enphase app.

Nu zijn deze geplaatst. Maar krijg nu ineens andere waardes in mijn home assistant installatie. Eerst was het +- 5000 watt opbrengst op de piek en dat is nu rond de 3100 watt.

Nu heb ik het enphase systeem wel een fout staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vJPsRvew1-s8mkNO_PLnnzDweXg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/27ANi98tFxtEED3YO8TMhIgC.png?f=fotoalbum_large

En dit zijn de waardes binnen home assistant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nP_jND6VU4z5Se9Gw-6z4crBXc0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WhFDaNMxbzvSEmaSKeXPxd4O.png?f=user_large

Zijn er zaken die ik zelf kan controleren? De monteur komt 12 juli pas weer. Als ik de losse panelen bekijk dan hebben ze gemiddeld een opbrengst van 280 watt per paneel. Ik heb er 17 liggen. Dus 17x 280= 4760 watt +- (dit zal wel iets afwijken, omdat het ene paneel wat meer of minder opbrengt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef012
mydogisgone schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 11:50:
Afgelopen 17 Juni is er bij mij een installateur geweest die de missende CT spoelen bij mij heeft geplaatst.
Deze waren nooit geplaatst en ik miste informatie in mijn Enphase app.

Nu zijn deze geplaatst. Maar krijg nu ineens andere waardes in mijn home assistant installatie. Eerst was het +- 5000 watt opbrengst op de piek en dat is nu rond de 3100 watt.

Nu heb ik het enphase systeem wel een fout staan.

[Afbeelding]

En dit zijn de waardes binnen home assistant:
[Afbeelding]

Zijn er zaken die ik zelf kan controleren? De monteur komt 12 juli pas weer. Als ik de losse panelen bekijk dan hebben ze gemiddeld een opbrengst van 280 watt per paneel. Ik heb er 17 liggen. Dus 17x 280= 4760 watt +- (dit zal wel iets afwijken, omdat het ene paneel wat meer of minder opbrengt)
Als je aangeeft dat er CT's geplaatst zijn, zou ik controleren of deze de juiste kant op geplaatst zijn. De CT's moeten naar de meterkast richten (vanaf je PV kabel naar de meterkast en vanaf de netaansluiting richting de meterkast).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydestord
sandergar schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 11:20:
[...]

Twee aparte comms kits zijn niet noodzakelijk een probleem als de IQ controller die beiden kan aansluiten op de USB poorten en zo de verschillende types batterijen kan controleren. Qua elektrische aansluiting komt die op hetzelfde neer, IQ relay + automaat. Misschien gaat Enphase hun Q&A updaten eens de launch dichterbij komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Stef012 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 11:55:
[...]

Als je aangeeft dat er CT's geplaatst zijn, zou ik controleren of deze de juiste kant op geplaatst zijn. De CT's moeten naar de meterkast richten (vanaf je PV kabel naar de meterkast en vanaf de netaansluiting richting de meterkast).
Bedoel je dan hoe ze om de kabel zitten of de plek waar ze geplaatst zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
ydestord schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 12:38:
[...]
Twee aparte comms kits zijn niet noodzakelijk een probleem als de IQ controller die beiden kan aansluiten op de USB poorten en zo de verschillende types batterijen kan controleren. Qua elektrische aansluiting komt die op hetzelfde neer, IQ relay + automaat. Misschien gaat Enphase hun Q&A updaten eens de launch dichterbij komt.
In Nederland lanceren ze de System Controller 3. De "Storage compatibility matrix" geeft :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_9QBxq5ZzW1w_AS2J2dZ_QKRPsk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nXS6oRrak2vZsLZKhWKRPdaj.png?f=fotoalbum_large

Zie : https://enphase.com/installers/storage/compatibility

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
Sjamo schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 11:27:
[...]

Op youtube, in Amerikaanse reviews over de 5p, geeft men aan dat de 3t en 10t blijven bestaan als goedkopere lijn. De lijn die is geproduceerd vanaf juli vorig jaar dacht ik, met nu 15jr garantie ipv 10jr.

De nieuwe 3t die we hier over een aantal weken binnen krijgen heeft ook 15jr garantie.

Vandaar ook mijn eerdere vraag of dit iets is wat specifiek voor Nederland wordt verwacht.
T generatie is inderdaad niet te combineren met P generatie batterijen. Het idee is dat de T generatie nog een tijdje/enkele jaren leverbaar zal zijn maar uiteindelijk wordt deze natuurlijk niet meer gefabriceerd.

Prijs per kWh aan de inkoop kant is niet veel goedkoper, 5% per kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Nu online
drboneym schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 13:54:
[...]

T generatie is inderdaad niet te combineren met P generatie batterijen. Het idee is dat de T generatie nog een tijdje/enkele jaren leverbaar zal zijn maar uiteindelijk wordt deze natuurlijk niet meer gefabriceerd.

Prijs per kWh aan de inkoop kant is niet veel goedkoper, 5% per kWh.
We hebben onze 3t nu 25% goedkoper dan dat we de 5p konden krijgen (inclusief 12,5% korting voor gezamenlijke order bij solar bouwmarkt).

Dat verschil was ons te groot, vooral omdat de 5p betrekkelijk weinig voordelen biedt tov de 3t, die ook nuttig zijn voor ons. De wired communication tov de draadloze communicatie van de 3t was eigen het belangrijkste naar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Wel bijzonder dat de P generatie zo snel na de T generatie wordt uitgebracht. Zit vast een goede gedachte achter maar het komt op mij over dat de T generatie toch niet helemaal is wat Enphase zou willen en daarom met de P generatie is gekomen. Oftewel te laat met een accupakket welke ook nog eens snel wordt voorbij gegaan door een nieuwere, niet backwards compatibel, P generatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Nu online
Eddie_ schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 14:25:
Wel bijzonder dat de P generatie zo snel na de T generatie wordt uitgebracht. Zit vast een goede gedachte achter maar het komt op mij over dat de T generatie toch niet helemaal is wat Enphase zou willen en daarom met de P generatie is gekomen. Oftewel te laat met een accupakket welke ook nog eens snel wordt voorbij gegaan door een nieuwere, niet backwards compatibel, P generatie.
Mijn gok (voor wat het waard is), is dat stappen van 3kWh te beperkt zijn. Dat 5kWh betere en meer logische stappen geeft gemiddeld voor het samenstellen van een batterij-pakket.

Daarnaast heeft de 3t een relatief beperkt vermogen. De 10t zit geloof ik nog net onder de 5p qua vermogen. En ik mag misschien niet op deze manier generaliseren maar doe dat natuurlijk toch, ik denk dat veel mensen die in deze tijd bereid zijn geld uit te geven aan thuisbatterij-en, vaak in de categorie mensen zitten die ook apparatuur hebben die meer vermogen vraagt. Denk aan warmtepompen, EV, IT-apparatuur etc. Zeker wanneer je, zoals in Amerika de concurrentie moet aan gaan met bijvoorbeeld Tesla.

En dan heb je nog de, voor vooral Amerika de toegevoegde waarde van verbeterde samenwerking met een generator.

Dus op zich vind ik de nieuwe 5p logisch.
Wij zijn hier thuis die mensen die op een dag niet of zelden boven de 1,2kW van 1x 3t zullen uitkomen maar ik denk wel dat we daarin een uitzondering zijn. Zeker binnen de doelgroep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef012
mydogisgone schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 13:01:
[...]
Bedoel je dan hoe ze om de kabel zitten of de plek waar ze geplaatst zijn?
Dat is natuurlijk allebei erg belangrijk. Vanuit die topgozer van Solarbouwmarkt kun je in de Enphase handleiding allemaal duidelijke schema's vinden hoe de CT's geplaatst moeten zijn. Via google kun je de hele handleiding vinden, dit is een screenshot uit de handleiding;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eZNNRbUV7i9ky3ao5EupKEY9CQc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sSkqGa0IwOaUCJbAWMfkVYOX.png?f=fotoalbum_large
Duidelijk te zien dat alle pijlen op de CT's (C en P) naar de meterkast wijzen. Als je nog nooit een meterkast hebt opengeschroefd, zou ik je aanraden op de installateur te wachten..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Stef012 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 16:24:
[...]

Dat is natuurlijk allebei erg belangrijk. Vanuit die topgozer van Solarbouwmarkt kun je in de Enphase handleiding allemaal duidelijke schema's vinden hoe de CT's geplaatst moeten zijn. Via google kun je de hele handleiding vinden, dit is een screenshot uit de handleiding;
[Afbeelding]
Duidelijk te zien dat alle pijlen op de CT's (C en P) naar de meterkast wijzen. Als je nog nooit een meterkast hebt opengeschroefd, zou ik je aanraden op de installateur te wachten..
De meterkast heb ik paar jaar geleden zelf geplaatst. :) Dus open schroeven en wat aanpassen zou geen issue moeten opleveren. Alleen mijn installateur heeft het gedaan, omdat ze het bij de installatie zijn vergeten. En als iemand het voor mij doet en ik hoef niets te doen. Dan laat ik het graag aan een ander over.

Maar nu wordt het wat irritant. Want mijn metingen kloppen niet meer. :+ Ik zal vanavond wel even een kijkje nemen. Dank voor het duidelijke plaatje.

[ Voor 3% gewijzigd door mydogisgone op 27-06-2024 16:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef012
mydogisgone schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 16:36:
[...]

De meterkast heb ik paar jaar geleden zelf geplaatst. :) Dus open schroeven en wat aanpassen zou geen issue moeten opleveren. Alleen mijn installateur heeft het gedaan, omdat ze het bij de installatie zijn vergeten. En als iemand het voor mij doet en ik hoef niets te doen. Dan laat ik het graag aan een ander over.

Maar nu wordt het wat irritant. Want mijn metingen kloppen niet meer. :+ Ik zal vanavond wel even een kijkje nemen. Dank voor het duidelijke plaatje.
Gezien jouw post ben ik er vanuitgegaan dat het een metered 3fasen systeem is. De andere plaatjes komen op hetzelfde neer. Linkje

Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17-05 23:17

luigi87

Domotica Fanaticus

Ik sluit mij ook maar eens aan bij dit mooie informatieve forum.

Momenteel ben ik aan het ontwerpen om mijn huidige PV uit te bereiden met 2 enphase velden.

Mijn bestaande PV zijn 24 280Wp panelen op ongeveer het zuiden.
Nu wil ik graag oppervlakte vergroten en oost en west beter benutten, zodoende heb ik meer energie over de hele dag. en in de wintermaanden ook een grotere opbrengst.
(zomers ga ik mogelijk de nieuwe velden uitschakelen, als mijn energie contract mij hier tot dwingt)

mijn nieuwe velden zouden zijn:
Veld 1 is op mijn garage bestaande uit 6 panelen in een oost-west opstelling
Veld 2 is op mijn platte dakje bestaande uit 4 panelen in een oost west opstelling.

Hieronder een schetsje van de situatie elektrisch gezien (is echt nog een schets en niet compleet)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lXHuSqTm2rymjZRAZ41nvac-bSw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wYScPd0DHQbwvXIcaxWu20Xg.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn vraag, ik wil de Envoy-s graag in de meterkast plaatsen zodat deze allebij de velden kan monitoren.
Hierdoor mix ik wel meer de distributie van energie en opwek door elkaar heen.
Vindt de Envoy-s dit een probleem qua signaal?
want dan zou ik mogelijk per veld een envoy-s moeten plaatsen.

Iemand hier een idee over of dit kan?

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Stef012 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 16:49:
[...]

Gezien jouw post ben ik er vanuitgegaan dat het een metered 3fasen systeem is. De andere plaatjes komen op hetzelfde neer. Linkje

Ben benieuwd!
Klopt is idd een 3fase systeem :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
luigi87 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 16:51:
Ik sluit mij ook maar eens aan bij dit mooie informatieve forum.

Momenteel ben ik aan het ontwerpen om mijn huidige PV uit te bereiden met 2 enphase velden.

Mijn bestaande PV zijn 24 280Wp panelen op ongeveer het zuiden.
Nu wil ik graag oppervlakte vergroten en oost en west beter benutten, zodoende heb ik meer energie over de hele dag. en in de wintermaanden ook een grotere opbrengst.
(zomers ga ik mogelijk de nieuwe velden uitschakelen, als mijn energie contract mij hier tot dwingt)

mijn nieuwe velden zouden zijn:
Veld 1 is op mijn garage bestaande uit 6 panelen in een oost-west opstelling
Veld 2 is op mijn platte dakje bestaande uit 4 panelen in een oost west opstelling.

Hieronder een schetsje van de situatie elektrisch gezien (is echt nog een schets en niet compleet)

[Afbeelding]

Mijn vraag, ik wil de Envoy-s graag in de meterkast plaatsen zodat deze allebij de velden kan monitoren.
Hierdoor mix ik wel meer de distributie van energie en opwek door elkaar heen.
Vindt de Envoy-s dit een probleem qua signaal?
want dan zou ik mogelijk per veld een envoy-s moeten plaatsen.

Iemand hier een idee over of dit kan?
Dat kan gewoon op 1 gateway/Envoy. Als het nog mogelijk is de lange kabel uitvoeren in 3x4mm2 of 3x6mm2. Normaliter ziet de gateway alle micro’s bij dit soort afstanden…anders zijn er nog wel fixes te bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
  • Laatst online: 18:13
Zie een verschijnsel met mijn 3maanden jonge pv-systeem waar ik niet uit kom.
Ik sinds maart 19x Suntech Ultra V Pro Mini 425 FB met IQ8+ micros te samen met Envoy Metered S en 3 fase gateway.
De panelen liggen 8x op Oost en 11 op west
Deze hebben geen schaduw inval of andere belemmering en wekken in deze tijd van het jaar van 5:30 tot 22:00 uur op.
Nu de zon op zijn hoogst staat en de afgelopen dagen vol zon zonder bewolking valt mij iets op wat ik niet kan verklaren.

Van 5:30 tot circa 12uur wekken de panelen mooi op op Oost met max 2450w zoals het hoort.
Komt de zon omstreeks 12uur over het dak en dan tot 17uur als beide zijdes van het dak opwekken zie ik vreemde dippen in de opwek terwijl er geen wolkje te zien is.
Eerst dacht ik aan te hoge voltages op het net.
Via de P1 kan middels raspberry en Homewizard zien dat de voltages beneden de 240v blijven terwijl de wijk bijna vol licht met panelen.
Ook kan de voltages uitlezen van wat er vanaf de pv komt.
Deze zijn zoals het hoort net boven de net spanning maar komen nooit boven de 243v uit.

Dus dacht ik misschien ligt het aan de panelen.
Ga ik via de installers account kijken op paneel niveau op momenten dat de opwek wegvalt zie ik alleen dat de DC wegvalt van pak hem beet 9v naar 2v.
Ik kan niet verklaren waarom en wat dit inhoud.
Als dit te maken zou hebben met een dunne kabel van het dak dan zouden de voltages toch ook hoger moeten zijn?
Wie kan dit verklaren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xGxRbP75vr4_Pz9n8EUa1HbvYK0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m7RQCorB82MANHq0d5GHr0IN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fqWGIXXW_zz5kgx2Lr5TxBlSQmQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LYqjqXh2eA0QcWGfDSswHK8Z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jyVIGH413XlUPScjIbC6SKugoJU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7ewKtTDaa5uY3qOFOK5H1Q5s.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PAuu7eAGgVIS6hzmkh8tw0xFSno=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hv2BTEOr36t3zagacDJxnEb3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 44% gewijzigd door Siewert op 27-06-2024 19:36 ]

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ Segway E125s \-/ My EcoFlow php scripts @ GitHub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Heb zojuist de Q-Relais 1fase geïnstalleerd en werkt (alles groen). Maar ... de handleiding zegt dat ik een grid profiel aan het relais moet toekennen (verplicht).

In Enlighten staat het profiel al goed voor mijn systeem maar ik vind geen optie om dit voor het relais apart in te stellen.

Mis ik iets of is het ok zo? Google is ogenschijnlijk niet behulpzaam ...

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMSL2022
Siewert schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 19:32:
Zie een verschijnsel met mijn 3maanden jonge pv-systeem waar ik niet uit kom.
Ik sinds maart 19x Suntech Ultra V Pro Mini 425 FB met IQ8+ micros te samen met Envoy Metered S en 3 fase gateway.
De panelen liggen 8x op Oost en 11 op west
Deze hebben geen schaduw inval of andere belemmering en wekken in deze tijd van het jaar van 5:30 tot 22:00 uur op.
Nu de zon op zijn hoogst staat en de afgelopen dagen vol zon zonder bewolking valt mij iets op wat ik niet kan verklaren.

Van 5:30 tot circa 12uur wekken de panelen mooi op op Oost met max 2450w zoals het hoort.
Komt de zon omstreeks 12uur over het dak en dan tot 17uur als beide zijdes van het dak opwekken zie ik vreemde dippen in de opwek terwijl er geen wolkje te zien is.
Eerst dacht ik aan te hoge voltages op het net.
Via de P1 kan middels raspberry en Homewizard zien dat de voltages beneden de 240v blijven terwijl de wijk bijna vol licht met panelen.
Ook kan de voltages uitlezen van wat er vanaf de pv komt.
Deze zijn zoals het hoort net boven de net spanning maar komen nooit boven de 243v uit.

Dus dacht ik misschien ligt het aan de panelen.
Ga ik via de installers account kijken op paneel niveau op momenten dat de opwek wegvalt zie ik alleen dat de DC wegvalt van pak hem beet 9v naar 2v.
Ik kan niet verklaren waarom en wat dit inhoud.
Als dit te maken zou hebben met een dunne kabel van het dak dan zouden de voltages toch ook hoger moeten zijn?
Wie kan dit verklaren?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Lastig te verklaren inderdaad, het lijkt wel of kortstondig het vermogen wordt beperkt (de stroom gaat naar beneden). Je zou kunnen kijken of het weerstandje op de klemmenstrook van je Envoy goed vast zit of anders de enphase helpdesk eens bellen.

Heb je dit over alle drie de fasen of over specifiek 1 fase?

20xLongi 410Wp, IQ7+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdop
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:05
Sinds de laatste ITK geeft mijn bestaande (en verder prima werkend systeem) in de app 2 onvoltooide grijze bolletjes bij stap 5in de installatie die ik niet weg krijg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xJxiLOUI5s0cBeiMtWouvugO7X4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kS8qhEzgtmA5OeSgoY82Dv9x.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb een gewone gateway (niet metered) en ik krijg dit niet weg. In de oude ITK was alles gewoon groen en klaar. Iemand een idee?

Onder 5 zie ik alleen dit (en validaties allemaal gedaan):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CKFhB5hMtBsCnSTnl754IC5GR2w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Qn6d9glTXrYiJeuo4H8pc1d.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
  • Laatst online: 18:13
JMSL2022 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 20:17:
[...]

Lastig te verklaren inderdaad, het lijkt wel of kortstondig het vermogen wordt beperkt (de stroom gaat naar beneden). Je zou kunnen kijken of het weerstandje op de klemmenstrook van je Envoy goed vast zit of anders de enphase helpdesk eens bellen.

Heb je dit over alle drie de fasen of over specifiek 1 fase?
Om heel eerlijk te zijn heb ik geen idee.
Viel mij alleen op in het grafiek van Homewizard welke ik sinds kort heb voor de display.
En geeft alles aan ipv per fase.
Dan zou ik als ik weer in de mogelijkheid ben moeten koekeloeren.

De weerstand is een goeie idd, zal van het weekend even kijken dan zijn mij dames weg dus kan ik gerust even het stroom eraf hebben.

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ Segway E125s \-/ My EcoFlow php scripts @ GitHub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17-05 23:17

luigi87

Domotica Fanaticus

WillemP22 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 19:20:
[...]

Dat kan gewoon op 1 gateway/Envoy. Als het nog mogelijk is de lange kabel uitvoeren in 3x4mm2 of 3x6mm2. Normaliter ziet de gateway alle micro’s bij dit soort afstanden…anders zijn er nog wel fixes te bedenken.
Oke thanks ik ga het gewoon proberen. En idd kan altijd nog eventueel een 2de plaatsen.
Nee helaas de kabel ligt er al in en is een 5 x 2,5mm2.

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
https://solarmagazine.nl/...or-eigenaren-zonnepanelen

Enphase presenteert slimme energiemanagementsoftware voor eigenaren zonnepanelen
Enphase Energy presenteert zijn nieuwe, slimme energiemanagementsoftware IQ Energy Management die per direct beschikbaar komt voor huiseigenaren met een Enphase-zonnepaneelsysteem en een dynamisch energiecontract.

[ Voor 53% gewijzigd door Allewijn op 27-06-2024 21:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
luigi87 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 21:20:
[...]

Oke thanks ik ga het gewoon proberen. En idd kan altijd nog eventueel een 2de plaatsen.
Nee helaas de kabel ligt er al in en is een 5 x 2,5mm2.
Dat klopt, maar een 2e gateway in 1 systeem is erg ongebruikelijk.
Allen als je IQ7 en IQ8 in 1 systeem wilt/hebt…andere redenen zijn er niet, zover ik weet.

[ Voor 12% gewijzigd door WillemP22 op 27-06-2024 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:14

Onbekend

...

Allewijn schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 21:40:

Enphase presenteert slimme energiemanagementsoftware voor eigenaren zonnepanelen
Enphase Energy presenteert zijn nieuwe, slimme energiemanagementsoftware IQ Energy Management die per direct beschikbaar komt voor huiseigenaren met een Enphase-zonnepaneelsysteem en een dynamisch energiecontract.
Het laatste stukje in het artikel is interessant:
Onbalansmarkt
Aan het einde van het kalenderjaar verwacht Enphase een volgende software-update uit te brengen waarmee huiseigenaren ook automatisch kunnen handelen in energie op de onbalansmarkt.

Daar verhandelen energieleveranciers energie om op korte termijn het stroomnet te balanceren. Omdat de energieprijzen op de onbalansmarkt een stuk hoger zijn, kunnen huiseigenaren met deze oplossing volgens Enphase Energy tot zo’n 2 euro besparen per kilowattuur stroom.
Enphase kan met de vele zonnepaneelomvormers in Nederland ook inderdaad de onbalansmarkt op. Ik vermoed zelf dat het minder veel oplevert dan wanneer je een accu hebt.
Maar aan de andere kant zou Enphase de Enphase-accu van de buren tijdens piekuren kunnen opladen met jouw zonnepanelen waardoor je gezamenlijk meewerkt aan de onbalansmarkt. :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydestord
Allewijn schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 21:40:

Heeft er al iemand zijn batterijprofiel kunnen wijzigen? Ik heb nog steeds alleen maar zelf-verbruik en geen optie voor de besparingsmode. Bij de tarieven heb ik ook nog geen optie voor een dynamisch tarief.
Pagina: 1 ... 15 ... 44 Laatste