Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:21
Leuk @Sjamo , ben benieuwd naar je (installatie)ervaring van de batterij.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 06:12
ydestord schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 19:05:
[...]

@drboneym "De micro's krijgen een opdracht om zelf opnieuw te zoeken op welke fase ze zijn geïnstalleerd". Heb ik gezien bij een recente RMA, de fase wordt automatisch toegewezen. Kan ik dit opnieuw forceren voor de bestaande micro's (retire / unretire? )
Geen idee of dit zou werken. Je kan het altijd proberen, maar ik zou toch nerveus worden van retiren zonder reden ivm andere problemen doe hieruit kunnen voortkomen. Mijn advies, morgenvroeg enphase support bellen, system id bij de hand en dan is dat zo gepiept (mits niet te druk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12:47
Wat @drboneym zegt, gewoon bellen met Enphase. Die doen dat "gewoon" voor je.

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydestord
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 10-06 13:55
Eddie_ schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 19:30:
Wat @drboneym zegt, gewoon bellen met Enphase. Die doen dat "gewoon" voor je.
Had ik gisteren al gebeld (na lang in de wachtrij) en de persoon aan de lijn ging de PIM 'uitschakelen' maar dan werd de verbinding verbroken (had al mijn system id etc.. gegeven). Dan zat ik opnieuw in de 'avondspits' en geraakte ik niet meer binnen. Via email is de reactietijd ook meerdere dagen.

Door de geringe productie vandaag zag ik geen meldingen meer maar mijn Solcast voorspelling voor morgen ziet er zonnig uit dus zal ik morgen eens kijken en opnieuw bellen en hun deze ontdekking van de verkeerde faseverdeling mededelen.

Yves

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Een verbroken verbinding is niet fijn maar kan een foutje zijn. Ik zou gewoon weer bellen. Als het druk is of kiezen voor 1 zodat je teruggebeld wordt of blijven wachten. Wellicht krijg je iemand uit India aan de lijn. Moet je wel verder in het Engels maar die zijn absoluut zeer behulpzaam! Bepaalde zaken heb ik liever met iemand van India dan met iemand uit Nederland. Kennis van de Nederlandse medewerkers lijkt af en toe niet zo heel erg aanwezig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
Pazo schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 19:12:
Leuk @Sjamo , ben benieuwd naar je (installatie)ervaring van de batterij.
Wij ook :)
Mijn partner heeft net de meterkast verbouwd om alle Enphase (pv) bij elkaar te krijgen, en nu alweer meterkast-stress :) 1 plaatsje te weinig. Maar we gaan het oplossen met 2 aardlekautomaten die maar 1 plek nodig hebben :) Dan hebben we alle Enphase modules in 1 kast. Onderste rij wordt dan 6 plaatsen voor ons 2e pv-systeem en 6 plaatsen voor de batterij (1 voor aardlekautomaat, 3 voor q-relais en 2 voor kWh-meter).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ja8FP8JmmPvhVKoKxD-AUnKi7mQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h6mlGltsUAhSVj5uYYTeurn9.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn partner moet de cursus nog afmaken, en het ontwerp nog inleveren ter goedkeuring. We hebben nog even de tijd. Ik begreep dat de levertijd rond week 28 ligt.

We hebben in elk geval voor het fysieke deel van de installatie een goed beeld denk ik, en voor het deel van de installer toolkit is veel informatie te vinden, waaronder in de startpost van dit topic. Die startpost hebben we al gebruikt voor het zelf installeren van 4 zonnepanelen, voor het ombouwen van onze gateway naar meting door ct's, en straks dus voor de batterij.

Het grootste nadeel van de 3t tov de 5p vind ik de Wireless communication. Maar hopelijk werkt het ook redelijk, en het is ons het verschil in prijs/kWh niet waard. De overige verschillen zijn hier niet van belang. De 3t die we kopen heeft ook 15 jr garantie, net als de 5p. Dat is wel fijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13:09
Tuin in groen schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 18:06:
@thomskipsp
Alleen heb je het huis niet van Enphase gekocht. En de installatie is niet aangelegd door Enphase.

Je moet bij de verkoper van je huis zijn voor overdrachten van garantie (als dat niet vanzelf gaat op wettelijke gronden). Ook zal de installateur vermoedelijk garantie moeten verlenen nu jij de eigenaar van het huis met het systeem bent (Dit kan anders zijn ivm het contract, maar er is veel beschermend recht op dit punt). Misschien dat de installateur met de verkoper heeft afgesproken dat er gekozen kan worden: of betalen ivm inschrijven wijziging bij Enphase, of gratis overzetten account maar met behoud van de oude gegevens.

@Eddie_ Je koopt een huis met alles wat erbij hoort. De PV installatie behoort daarbij (is ook achtergelaten). Het is vreemd als Thomskipp geen eigenaar is geworden.

Maar bij Enphase zelf: daar zie ik niet waarom je daar zou moeten wezen.
Hier lopen wij ook tegenaan. Een woning gekocht met een Enphase systeem. Vanavond de kabel in de router geprikt en op de link voor overdracht gedrukt die de installateur had doorgestuurd. Kosten, 149,- euro, en je moet toestemmen met telefonische marketing 8)7. Dat bedrijf is niet goed wijs. Het systeem is mijn eigendom en daarbij horen ook alle functionaliteiten. Het verwonderd mij dat er mensen zijn die het OK vinden dat er kosten in rekening worden gebracht voor zoiets basis als het veranderen van een account. Naar mijn mening is dit gewoon een dikke middelvinger naar de klant en het heeft niets te maken met het op een gezonde manier winst maken.

In mijn geval heb ik de installateur gevraagd of zij een voorstel hebben om dit op te lossen. Misschien kunnen zij een truc toepassen zoals eerder in het topic genoemd is. Anders ga ik het de oud bewoners vragen voor een oplossing. Ik ben niet van plan om 149,- te gaan betalen hiervoor. En als Enphase dit niet gaat aanpassen dan is de kans heel klein dat ik in de toekomst nog producten van hen ga afnemen.

/rant

Heeft iemand ervaring met marketing telefoontjes van Enphase? Het liefst zou ik mijn telefoonnummer of andere persoonsgegevens helemaal niet achterlaten en een anoniem mailadres gebruiken hiervoor. Is het überhaupt de moeite waar om een account te hebben? Kun je niet alle info ook lokaal uitlezen of werken bepaalde functionaliteiten dan niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m.theloosen
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-06 18:25
Wellicht kan de vorige eigenaar gewoon het emailadres laten wijzigen naar jouw emailadres en kan jij het password veranderen daarna op dat account? Dan ben je er ook toch? Een login is eigenlijk gebaseerd op een fysieke locatie en dat blijft je gekochte huis. Een nieuw account opzetten lijkt me geen optie. Alle serienummers van alle apparaten zijn aan het account met dat ene emailadres gekoppeld. De verkoper zou wellicht alle serienummers kunnen removen van zijn account en naar een nieuw account overgezet kunnen worden. Moet je ook weer een leg plan maken, veel gedoe. Emailadres aanpassen moet toch kunnen lijkt me en is de makkelijkste manier.

[ Voor 42% gewijzigd door m.theloosen op 18-06-2024 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Sjamo schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 19:10:
Het 4 tot 5cm uit elkaar plaatsen van de ct's had hier geen invloed op de "spook-opwek" tijdens de nacht. De opwek wordt niet gemeten via de kWh-meters en is niet zichtbaar op de panelen zelf. De opwek (4 tot 8W) blijft volgens de installer app zelfs staan wanneer we de productie-ct's loskoppelen.
We hebben besloten het te accepteren voor wat het is.

Verder is hier eindelijk de kogel door de kerk. We hebben de mogelijkheid om voor een voor ons acceptabele prijs een 3t te kopen en dat gaan we morgen doen.

Gezien ons jaarverbruik (ongeveer 2700kWh waarvan ongeveer 1650kWh afname), met een betrekkelijk lage vraag hier qua vermogen (zelden boven de 1,2kW), is dit voor ons een manier om uit te proberen hoe een thuisbatterij hier werkt in de praktijk. Wel spannend en leuk.
Dank voor het uitzoeken. Hoef ik dus niets met mijn CT's te doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Nu online
Eddie_ schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 08:05:
[...]

Dank voor het uitzoeken. Hoef ik dus niets met mijn CT's te doen ;)
Wij zijn geen Enphase-kenners, dus het kan goed zijn dat we zaken verkeerd geinterpreteerd hebben :)

Maar we hebben dus ook niet het idee dat we hier zelf uit gaan komen.

Ik las ook van mensen waar "spook-opwek" opgelost werd mbv Enphase, maar dat was dan een vorm waarbij de opwek zichtbaar was op de panelen. Dat is hier niet het geval.

Omdat we de monitoring van verbruik gaan doen via Homewizard dmv p1 en kWh-meters maakt het eigenlijk ook niet uit. Wel is het irritant dat ik elke ochtend in Enlighten zie dat het verbruik 0,1kWh te laag wordt aangegeven, waarschijnlijk hierdoor :)

Ik ben ook benieuwd of onze toekomstige batterij, welke natuurlijk vanuit Enphase wordt aangestuurd, hier wat mee gaat doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drboneym
Sjamo schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 08:12:
[...]

Wij zijn geen Enphase-kenners, dus het kan goed zijn dat we zaken verkeerd geinterpreteerd hebben :)

Maar we hebben dus ook niet het idee dat we hier zelf uit gaan komen.

Ik las ook van mensen waar "spook-opwek" opgelost werd mbv Enphase, maar dat was dan een vorm waarbij de opwek zichtbaar was op de panelen. Dat is hier niet het geval.

Omdat we de monitoring van verbruik gaan doen via Homewizard dmv p1 en kWh-meters maakt het eigenlijk ook niet uit. Wel is het irritant dat ik elke ochtend in Enlighten zie dat het verbruik 0,1kWh te laag wordt aangegeven, waarschijnlijk hierdoor :)

Ik ben ook benieuwd of onze toekomstige batterij, welke natuurlijk vanuit Enphase wordt aangestuurd, hier wat mee gaat doen.
Je kan in de Enlighten Manager omgeving trouwens bij instellingen kiezen dat de zichtbare productie de data is van de micro's ipv de CT ringen. Dan zal het in je portal dus zonder de spookstroom zichtbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Nu online
drboneym schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 08:19:
[...]

Je kan in de Enlighten Manager omgeving trouwens bij instellingen kiezen dat de zichtbare productie de data is van de micro's ipv de CT ringen. Dan zal het in je portal dus zonder de spookstroom zichtbaar zijn.
Ik moet daar nog eens over gaan lezen.
We hebben een installer account gemaakt destijds voor onze 2e pv-set, maar onze eerste set is geinstalleerd door Coolblue. Dus in onze Enlighten app hebben wij met onze eigen inlog geen rechten om ook maar iets te veranderen dat los staat van onze persoonlijke gegevens en of we de app willen bekijken met een lichte of donkere achtergrond :)

Dat is tot nu toe nooit een probleem geweest, maar het zou zeker handig zijn als we zelf beheer zouden hebben over de Enlighten omgeving. Ik weet niet goed hoe dat dan zit met de service en garantie vanuit de installateur. Ook dat is een reden dat ik er nog niets mee gedaan heb, plus, het werkt nu in elk geval, zij het beperkt.

Huiswerk te doen hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 17-06 16:40
Sjamo schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 19:10:
Het 4 tot 5cm uit elkaar plaatsen van de ct's had hier geen invloed op de "spook-opwek" tijdens de nacht. De opwek wordt niet gemeten via de kWh-meters en is niet zichtbaar op de panelen zelf. De opwek (4 tot 8W) blijft volgens de installer app zelfs staan wanneer we de productie-ct's loskoppelen.
We hebben besloten het te accepteren voor wat het is.
Totale n00b hier, maar kan dat komen door de maan en omgevingslicht? 4 tot 8W is niet heel veel en echt donker zijn de nachten over het algemeen ook niet (athans niet hier in het westen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Nu online
Holk schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 08:45:
[...]

Totale n00b hier, maar kan dat komen door de maan en omgevingslicht? 4 tot 8W is niet heel veel en echt donker zijn de nachten over het algemeen ook niet (athans niet hier in het westen)
Hier ook totale n00b hoor :) Gelukkig een partner met een technische achtergrond.

Maar in de jaren hiervoor, voor we de ct's aansloten, hebben we nooit opwek gezien in de avond en de nacht. Mij lijkt het dus onwaarschijnlijk dat maanlicht de oorzaak zou zijn. Ook al omdat de opwek zichtbaar is in de staafdiagram voor verbruik en opwek, maar niet op de panelen in de tab array, en ook niet via de kWh-meter.

Wij gaan er vanuit dat het toch een vorm van ruis is. Ik wil nog kijken of de plaatsing van onze ferrietringen correct is. Het schijnt dat een filter nog beter helpt tegen ruis maar daar hangt weer een stevige prijs aan. Zo'n prijs terwijl we niet zeker weten of dat het probleem oplost, en dat het maar om enkele Watt's gaat maakt dat een minder goede optie voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.theloosen
Van de week heb ik een hagelnieuwe metered gateway geplaatst. De oude gateway afgemeld via de Toolkit en het nieuwe serienummer van de metered gateway aangemeld.

Nu zou ik vanwege de E waste reden de vorige meter aan iemand anders willen aanbieden. Maar ik las ergens op de Enphase site dat de oude gateway welke ik te koop wil aanbieden aan een nieuwe eigenaar, er wellicht een full reset van de oude gateway gedaan zou moeten worden met een potentiële data loss op mijn account t.b.v. alle data gemeten uit het verleden. Heeft iemand ook zon dergelijk bericht gehoord? Telefonisch gaf men aan dat ik de oude gateway maar het beste "on stock" kan leggen wat ik wel een erg makkelijk antwoord vind. Is dit iets voor de Autoriteit Consument en Markt?

[ Voor 5% gewijzigd door m.theloosen op 19-06-2024 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
De data staat in de cloud niet op de Gateway. Die heeft voor, maximaal, zo'n 30 dagen data aan boord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Je data blijft gewoon beschikbaar, in februari heb ik hetzelfde gedaan, nieuwe Envoy Metered (bij)geplaatst, alle omvormers op de nieuwe gateway aangemeld en vervolgens Enphase Support een berichtje gestuurd om de gateway met #serienummer te factory-resetten. Was met een dag of 2 geregeld.

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.theloosen
SlinkingAnt schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 14:17:
Je data blijft gewoon beschikbaar, in februari heb ik hetzelfde gedaan, nieuwe Envoy Metered (bij)geplaatst, alle omvormers op de nieuwe gateway aangemeld en vervolgens Enphase Support een berichtje gestuurd om de gateway met #serienummer te factory-resetten. Was met een dag of 2 geregeld.
Wat is het nut van zon factory reset dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13:09
m.theloosen schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 23:53:
Wellicht kan de vorige eigenaar gewoon het emailadres laten wijzigen naar jouw emailadres en kan jij het password veranderen daarna op dat account? Dan ben je er ook toch? Een login is eigenlijk gebaseerd op een fysieke locatie en dat blijft je gekochte huis. Een nieuw account opzetten lijkt me geen optie. Alle serienummers van alle apparaten zijn aan het account met dat ene emailadres gekoppeld. De verkoper zou wellicht alle serienummers kunnen removen van zijn account en naar een nieuw account overgezet kunnen worden. Moet je ook weer een leg plan maken, veel gedoe. Emailadres aanpassen moet toch kunnen lijkt me en is de makkelijkste manier.
Dit heb ik bij de installateur voorgelegd en bij de vorige eigenaar. De installateur geeft aan dat dit niet mogelijk is. De vorige eigenaar heeft nog niet gereageerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
m.theloosen schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 15:19:
[...]
Wat is het nut van zon factory reset dan?
Je kan zelf een gateway niet loskoppelen van je account, dus een koper heeft er dan niets aan, tenzij
ze jouw inloggegevens hebben ;)

Als die door Enphase gereset is, kan deze weer aan een nieuw/ander account gekoppeld worden.

[ Voor 14% gewijzigd door SlinkingAnt op 19-06-2024 15:26 ]

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:46
Ik heb sinds kort ook een setje panelen liggen met Enphase.
Ben ik de enige die de verticale opbrengst grafiek verwarrend vind?
De grafiek is niet een lijn grafiek, maar een bar grafiek.
Iedere bar representeert 15 minuten in tijd
Horizontaal is dus de tijd uitgedrukt
Verticaal is de eenheid uitgedrukt in kWh.
Daar zit dus OOK tijd in verwerkt.
Dus alle getallen links moet je eigenlijk vermenigvuligen met 4 (iedere bar is 1/4 uur) om een kW rating te krijgen.
Als ze verticaal nu kW hadden gekozen ipv kWh, dan was de oppervlakte onder de grafiek de werkelijke opbrengst, namelijk kW (verticaal) maal uur (horizontaal) = kWh.

Maar nu is het dus kWh (verticaal) maar uur (horizontaal) = kWh-kwadraat ?!?

Ander puntje...
Ik heb de Envoy... ehm... Gateway gekoppeld via Home Assistant.
Hiervoor moest ik het IP-adres opgeven van de gateway op mijn interne netwerk.
Tegelijkertijd heeft ie ook de credentials van mijn Enphase cloud account nodig?!?
Haalt ie nu de gegevens intern op? Of extern?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trouwkoets
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-06 22:37
@GarBaGe De gegevens haalt HA op bij het apparaat. Om gegevens op te kunnen halen moet je inloggen. Het accounts dat je opgeeft wordt geverifieerd in de cloud.
Gevolg: Als je Internet eruit ligt dan zal HA ook gegevens binnenkrijgen. Na herstel van de Internet connectie worden de gemiste gegevens in Enlighten aangevuld. Ik vraag uit met Domoticz, en daarin wordt het gat niet dichtgelopen.

[ Voor 41% gewijzigd door trouwkoets op 19-06-2024 16:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18-06 23:03
GarBaGe schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 15:53:
Ik heb sinds kort ook een setje panelen liggen met Enphase.
Ben ik de enige die de verticale opbrengst grafiek verwarrend vind?
De grafiek is niet een lijn grafiek, maar een bar grafiek.
Iedere bar representeert 15 minuten in tijd
Horizontaal is dus de tijd uitgedrukt
Verticaal is de eenheid uitgedrukt in kWh.
Daar zit dus OOK tijd in verwerkt.
Dus alle getallen links moet je eigenlijk vermenigvuligen met 4 (iedere bar is 1/4 uur) om een kW rating te krijgen.
Als ze verticaal nu kW hadden gekozen ipv kWh, dan was de oppervlakte onder de grafiek de werkelijke opbrengst, namelijk kW (verticaal) maal uur (horizontaal) = kWh.

Maar nu is het dus kWh (verticaal) maar uur (horizontaal) = kWh-kwadraat and
Klopt. Dat is inderdaad verwarrend. Vertikaal staat al opbrengst voor elk kwartier uitgedrukt in kWh.
Als je alle staafjes op zou tellen, hebben je de opbrengst/verbruik van die dag. Maar ja dat doet niemand, want dat zijn 96 getallen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Pazo
Zo, vandaag eindelijk de 6 panelen erbij gelegd op de nieuwe uitbouw die net zo'n beetje klaar is (lagen al ca. 2 maanden in de schuur).

Eerst betonschansen op het dak gelegd (nou ja, met 1,5m lang en 58kg per stuk nog een behoorlijke uitdaging / uitputtingsslag) en de micro's gemonteerd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k6id-yU6zXLEkbAEy9r3Pegcqs8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1M7fjNWg0maPq9oYoqLsCOqw.jpg?f=user_large

Eerste 2 panelen gemonteerd. Past heel mooi :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NwAT-wfAALBh7ko6rBcc-Ep7Wg4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LrrponR2LxLpPiPjiHp1iSsW.jpg?f=user_large

En ik denk ca een uurtje later lagen ze er alle 6 op:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5EvQfrTuvQOiCziD3yYs0BxFLvo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ChQGm14zfmztYGL9JvJgQpja.jpg?f=user_large

Daarna de boel aangesloten, via een doosje bij de kabel vanaf het dak erbij gevoegd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dMD65fIK1hdqgIygi1txywlKtRg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YgQNhSreWhuoPkz3Dj8ebLVg.jpg?f=user_large

Vervolgens in de Toolkit app de bevoorradingsscan gedaan. Het was al bijna 21:30 dus de vraag was nog even of er genoeg licht was. Maar al snel werden ze alle 6 gevonden.
Daarna in Enlighten het legplan aangepast en voila, ze staan erbij en hebben nog net enkele watts weten op te wekken. Het lijkt er dus op dat het allemaal werkt :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_82yBz07zt3QJQhCwi29_l4UDr0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5pJ11G8JSrIDloxQfxmlYVkr.png?f=user_large

Overigens heb ik dus onder de middelste 2 panelen IQ7A's hangen, en bij de andere 4 IQ7+. Gewoon, om eens in de praktijk het verschil te kunnen vergelijken. Het betreffen hier 435Wp panelen.

Totaal nu 10.690Wp liggen.
Nu nog even een volle zomer knallen en volle bak salderen zolang het nog kan.
Ik ben blij :D

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
Ganz neu, die IQ Balcony van Enphase.
Balkon kraftwerk…kan ook off-grid.
YouTube: Fast live aus München, das brandneue Enphase Balkon Kraftwerk - IQ B...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Pazo schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 22:34:
Zo, vandaag eindelijk de 6 panelen erbij gelegd op de nieuwe uitbouw die net zo'n beetje klaar is (lagen al ca. 2 maanden in de schuur).

Eerst betonschansen op het dak gelegd (nou ja, met 1,5m lang en 58kg per stuk nog een behoorlijke uitdaging / uitputtingsslag) en de micro's gemonteerd:

[Afbeelding]

Eerste 2 panelen gemonteerd. Past heel mooi :)

[Afbeelding]

En ik denk ca een uurtje later lagen ze er alle 6 op:

[Afbeelding]

Daarna de boel aangesloten, via een doosje bij de kabel vanaf het dak erbij gevoegd:

[Afbeelding]

Vervolgens in de Toolkit app de bevoorradingsscan gedaan. Het was al bijna 21:30 dus de vraag was nog even of er genoeg licht was. Maar al snel werden ze alle 6 gevonden.
Daarna in Enlighten het legplan aangepast en voila, ze staan erbij en hebben nog net enkele watts weten op te wekken. Het lijkt er dus op dat het allemaal werkt :)

[Afbeelding]

Overigens heb ik dus onder de middelste 2 panelen IQ7A's hangen, en bij de andere 4 IQ7+. Gewoon, om eens in de praktijk het verschil te kunnen vergelijken. Het betreffen hier 435Wp panelen.

Totaal nu 10.690Wp liggen.
Nu nog even een volle zomer knallen en volle bak salderen zolang het nog kan.
Ik ben blij :D
Nice hoe zit dat vast? Gewoon pluggen en schroeven in dat beton?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:45
Lekker bezig @Pazo

Ziet er strak uit. Is er wel voldoende ruimte tussen je schuine dak en de panelen om een hevige regenbui af te voeren?

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:04
@Panzer_V lijkt mij wel, aangezien je alleen water krijgt van het laatste rijtje leisteen.
Op de foto's zie je een 'in dak' dakgoot daarboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unconnected
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:09
Even een misschien domme vraag maar hoe start Enphase 's ochtends op? Ik verwacht iets als 'zon zorgt voor genoeg energie zodat de microinverter aan gaat en begint met produceren en communiceren'.

Ik heb namelijk afgelopen jaar misschien een keer of 5 gehad dat er 1 paneel (willekeurig) niet start. Niet veel op een heel jaar dus niet iets waar ik me zorgen over maak, maar ik vraag me af waarom dit is. Zoals van de week, het was bewolkt 's ochtends en 1 paneel communiceerde nog iets rond 7:00 volgens de logs en is daarna gestopt met communiceren en produceren. De rest van de panelen deden het wel gewoon. Later was het de hele dag gewoon prima zonnig, waarom gaat het paneel dan alsnog niet daarna aan? Pas de volgende dag waren alle panelen weer online en produceerde ze weer.

Is er iets wat 's ochtends een geheim signaaltje stuurt ofzo waardoor alles aan gaat? En if so, kan je ook een paneel forceren weer aan te gaan als hij niet opstart? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
MisterB schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 23:55:
[...]

Nice hoe zit dat vast? Gewoon pluggen en schroeven in dat beton?
Voor de panelen / klemmen zit het al voorgeboord met schroefdraad erin. De micro's hebben we moeten boren + pluggen, maar was ook zo gebeurt.
Panzer_V schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 07:12:
Lekker bezig @Pazo

Ziet er strak uit. Is er wel voldoende ruimte tussen je schuine dak en de panelen om een hevige regenbui af te voeren?
Rouske schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 08:35:
@Panzer_V lijkt mij wel, aangezien je alleen water krijgt van het laatste rijtje leisteen.
Op de foto's zie je een 'in dak' dakgoot daarboven.
Ja, links zit een dakgoot van het schuine dak. Komt wel met een pijpje uit op het platte dak, maar er zitten in totaal 3 regenpijpen aan het plattedak voor de afvoer. Dat moet wel goed gaan lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:39
unconnected schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 09:11:
Even een misschien domme vraag maar hoe start Enphase 's ochtends op? Ik verwacht iets als 'zon zorgt voor genoeg energie zodat de microinverter aan gaat en begint met produceren en communiceren'.

Ik heb namelijk afgelopen jaar misschien een keer of 5 gehad dat er 1 paneel (willekeurig) niet start. Niet veel op een heel jaar dus niet iets waar ik me zorgen over maak, maar ik vraag me af waarom dit is. Zoals van de week, het was bewolkt 's ochtends en 1 paneel communiceerde nog iets rond 7:00 volgens de logs en is daarna gestopt met communiceren en produceren. De rest van de panelen deden het wel gewoon. Later was het de hele dag gewoon prima zonnig, waarom gaat het paneel dan alsnog niet daarna aan? Pas de volgende dag waren alle panelen weer online en produceerde ze weer.

Is er iets wat 's ochtends een geheim signaaltje stuurt ofzo waardoor alles aan gaat? En if so, kan je ook een paneel forceren weer aan te gaan als hij niet opstart? :P
Ik kan geen direct antwoord op je vraag geven, maar heb hier zelf ook last van gehad met eerdere firmware versies waar er 1 paneel niet opstartte, ondanks dat de naastgelegen panelen wel werkte.
Na een herstart van de gateway startte het paneel wel op.
Daarna nog een aantal keer gehad, waarna ik eens de toolkit opende om te zien wat er aan de hand was. Het bleek dat het netprofiel niet geladen was, in de logs zie ik ook dat er gecommuniceerd wordt (grafiek van spanning e.d. werd wel geupdate alleen geen productie).
Na wederom een herstart van de gateway werkte het weer naar behoren.

Nu met firmware 7.6.358 heb ik hier geen last meer van gehad.
Echter wat ik nog wel heb is dat de gateway af en toe reboot, aldus de logs en het gat in HA. Er staat dan in de commissioning logs dat er een ensemble update is geweest waarna blijkbaar een herstart wordt uitgevoerd, maar heb geen idee wat dit nu precies inhoudt, want de firmware e.d. wordt niet geupdate. Iemand daar enig idee van?

http://luxeofzuinig.blogspot.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 11:18
Pazo schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 22:34:

....
Mooie oplossing die betonschansen, misschien voor mij in de toekomst voor de overkapping. Zou alleen moeten kijken hoe ik het aan de "hoge" kant winddicht kan maken.
Hier ben ik wel geïnteresseerd in. Vooral bij zeer bewolkt weer/winter, welke micro's meer opbrengen en opstarten in die situatie. Het maximale vermogen geloof ik wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yeti007
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-12-2024
Vanaf vandaag zou de ondersteuning voor dynamische energie tarieven voor de metered (met CT spoelen) IQ gateway er moeten komen zijn lees ik https://enphase.com/nl-nl/installers/iq-energy-management
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0OX1gqLMMR8agr5ivE6pxh91cls=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6SV4bqMAycewIDiFTD5m2gWi.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 49% gewijzigd door Yeti007 op 20-06-2024 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
Yeti007 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 16:50:
Vanaf vandaag zou de ondersteuning voor dynamische energie tarieven voor de metered (met CT spoelen) IQ gateway er moeten komen zijn lees ik https://enphase.com/nl-nl/installers/iq-energy-management
[Afbeelding]
Yes!

Zie link voor de mailing naar de installateurs

*****edit
Oeps die mag niet naar buiten denk ik

[ Voor 15% gewijzigd door drboneym op 20-06-2024 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
drboneym schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 20:30:
[...]

Yes!

Zie link voor de mailing naar de installateurs

*****edit
Oeps die mag niet naar buiten denk ik
Oh nee kan denk ik wel.

https://view.email.enphas...6a693d217f8671c479c1fd18d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
Ja, kwam vanmiddag ook al op LinkedIn voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yeti007
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-12-2024
Hopelijk dan een spoedige firmware push naar iedereen en niet weer weken wachten

“ De software-update wordt gefaseerd uitgerold en als eerste toegepast bij systemen met een IQ Battery die voldoen aan de voorwaarden van dynamische tarieven sturing.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdgraaf
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 22-04 14:04
Maar als ik het dus lees gaat het uitschakelen obv tarieven alleen werken met de metered gateway? Gaat de standaard gateway hier dus geen functionaliteit krijgen? Al is het maar optie voor tarieven zijn negatief dus productie uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robr57
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 23-05 08:19
Weet iemand welk release level hier voor nodig is ? Ik zie 7.6.177 en 8.2.86 als laatste level/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Mij staat bij / gelezen te hebben dat de Gateway naar versie 8 geüpdatet moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
robr57 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 10:50:
Weet iemand welk release level hier voor nodig is ? Ik zie 7.6.177 en 8.2.86 als laatste level/
De Gateway had op het laatst tijdens de beta versie 8.2.4225 bij mij. Dus nu de beta is afgerond verwacht ik dat nummer of hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbin_t
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 17-06 12:50
Mijn zonnecowboy heeft naast een ranzige installatie (zelf opgelost) ook bezuinigd op het meeleveren van de meetspoelen bij mijn Envoy Metered. Op zich op dit moment niet zo'n probleem maar met het oog op eventueel dynamisch schakelen en een batterij lijkt het me toch handig om deze te installeren.

Weet iemand wat de spec van deze spoelen moeten zijn zodat ik op de Ali eens kan kijken of er een alternatief verkrijgbaar is? De officiele kosten namelijk zo €30-€40 per stuk en ik vind €200 uitgeven voor wat ferriet met een kabeltje een beetje gortig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toiletduck
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-04 22:48
Heeft iemand al ervaring met de update? Ik heb het enphase systeem liggen met een metered,( geen accu nog, druk voor aan het sparen) en vanaf september zal ik ongetwijfeld naar een flex contract moeten, net als vele zonnepanelen houders. Mijn grote vraag is, volgens mij moet je een prijs invullen vanaf wanneer je wil schakelen, in nederland moeten we €0,20 belasting betalen over geimporteerde kwh toch? Dus dan zou pas bij een prijs van -€0,20 pas effectief zijn om ze uit te zetten.. of gaat het allemaal volledig automatisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
@Robbin_t Kan je niet gewoon terecht bij die cowboy vanwege incompleet installeren? En anders:
https://enphase.com/nl-nl...ation/kleine-meetspoel-ct

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
Robbin_t schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 13:25:
Mijn zonnecowboy heeft naast een ranzige installatie (zelf opgelost) ook bezuinigd op het meeleveren van de meetspoelen bij mijn Envoy Metered. Op zich op dit moment niet zo'n probleem maar met het oog op eventueel dynamisch schakelen en een batterij lijkt het me toch handig om deze te installeren.

Weet iemand wat de spec van deze spoelen moeten zijn zodat ik op de Ali eens kan kijken of er een alternatief verkrijgbaar is? De officiële kosten namelijk zo €30-€40 per stuk en ik vind €200 uitgeven voor wat ferriet met een kabeltje een beetje gortig.
Specs heeft @Eddie_ reeds gedeeld. Wij hebben ook wel eens van die Ali spoelen besteld....zijn inderdaad daar te verkrijgen voor 4 a 5 euro per stuk....ze zijn wel wat groter dan die "kleintjes" van Enphase.
Als bedrijf houden we ons gewoon bij de Enphase-CT's.
Ik heb ze ooit aangesloten en gaven een vergelijkbaar signaal af. Belangrijk is dat de overbrengingsverhouding hetzelfde is, die moet namelijk 1:2500 zijn.

Dus 1 A in de te-meten-ader resulteert in een signaal stroompje van 1/2500=0,0004 A (0,4 mA).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
toiletduck schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 13:37:
Heeft iemand al ervaring met de update? Ik heb het enphase systeem liggen met een metered,( geen accu nog, druk voor aan het sparen) en vanaf september zal ik ongetwijfeld naar een flex contract moeten, net als vele zonnepanelen houders. Mijn grote vraag is, volgens mij moet je een prijs invullen vanaf wanneer je wil schakelen, in nederland moeten we €0,20 belasting betalen over geimporteerde kwh toch? Dus dan zou pas bij een prijs van -€0,20 pas effectief zijn om ze uit te zetten.. of gaat het allemaal volledig automatisch?
Bij SolarEdge kun je zelf een prijs invoeren. Het jammere alleen is dat bijna niemand snapt wat je dan in moet vullen.
Enphase wil al die vragen hierover voorkomen en stellen zelf iets in en daarmee kun je het niet zelf invullen.

Productie wordt gestopt zodra het een paar ct negatief is. (EPEX uurtarief + 0,1088 aan energiebelasting + 3 ct gemiddelde "fee" voor energieleverancier) x 121% (incl. btw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydestord
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 10-06 13:55
drboneym schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 19:14:
[...]

Geen idee of dit zou werken. Je kan het altijd proberen, maar ik zou toch nerveus worden van retiren zonder reden ivm andere problemen doe hieruit kunnen voortkomen. Mijn advies, morgenvroeg Enphase support bellen, system id bij de hand en dan is dat zo gepiept (mits niet te druk)
@drboneym Zoals je vermelde heeft Enphase support met een faze discovery die micro's weer op de goede fazes gezet. We dachten dat dit het PIM fenomeen ging oplossen, maar is dus niet het geval.

Gisteren dan opnieuw aan de lijn met Enphase. Het zijn de CT's die de meting per faze doen, dit komt niet van de IQ's. Maar met de fysieke verdeling over de fazes kon men onmogelijk aan een onbalans van 5000W tussen de fazen komen.

Maar.. ik heb een 3T op L2, dus als die aan het opladen is vergroot dit blijkbaar de imbalans. Vandaar dat ik die PIM berichten had in de morgen voor mijn batterij vol was. Hij ging het doorgeven aan een collega om de PIM uit de grid profile te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaDude
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:03

ThaDude

Hang Loose

Had een heel plan uitgedacht met gebruik van 2 verschillen IQ8 omvormers (iq8+ en iq8mc) afhankelijk van hoek en wel of geen schaduw. Nu zegt installateur deze in een string fase niet te willen mixen. Kan dit nu wel of niet?

Lees bij IQ7 dat dit geen probleem moet zijn.. Voor de IQ8 kan ik het zo niet vinden

@Panzer_V bedoelde per fase natuurlijk 8)7

Ik heb straks een set van 5*iq8mc op een fase. Een set van 8*iq8+ op een fase en een fase met 6*iq8mc.

Hij wil niet op een fase de iq8+ en iq8mc samen hebben :? :X

[ Voor 27% gewijzigd door ThaDude op 22-06-2024 12:06 ]

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:45
ThaDude schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 10:32:
Had een heel plan uitgedacht met gebruik van 2 verschillen IQ8 omvormers (iq8+ en iq8mc) afhankelijk van hoek en wel of geen schaduw. Nu zegt installateur deze in een string niet te willen mixen. Kan dit nu wel of niet?

Lees bij IQ7 dat dit geen probleem moet zijn.. Voor de IQ8 kan ik het zo niet vinden
Die installateur gaat al mis bij het woord "string".

Enfin....hij kletst lulkoek. Je kunt mixen wat je wilt.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
Panzer_V schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 10:58:
[...]

Die installateur gaat al mis bij het woord "string".

Enfin....hij kletst lulkoek. Je kunt mixen wat je wilt.
Helemaal eens, je kan zelfs een 1000watt growatt erbij stoppen als je zou willen.

Belangrijk is om binnen je branching en zekeringswaardes te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
Na renovatie van m'n meterkast en plaatsing van 10T fase 2 van het PV plan in m'n nieuwe huis.

Na lang aandringen bij m'n planner om ook mezelf in de planning te zetten was het gisteren zover. Hard gewerkt met m'n monteurs om van 12 x 305 met Solaredge en 5x 360 met Goodwe/Tigo te gaan naar 12 x 305 iq8+, 5x 360 met iq8+, de 12 stuks eraf en verplaatst, en dan nog 6x450Wp Recom met iq8+ op platdak en tweemaal 8x460 Aiko.

Helaas zat het weer tegen in de middag plus waren het nogal ambitieuze plannen. Wordt vervolgt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f5-IqveBv5ZD2mrHth7DEZeis5Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7XZMqE0EMbQ67L00Rr31RScS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eddie_
Gelukkig wel dakrandbeveiliging. Maar met panelen/materialen via ladder het dak op? Dat mag niet :) RSS had ik andersom verwacht, niet zoals het hier te zien is. Knik naar buiten ipv binnen. En gebruiken jullie altijd zwarte rails?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• drboneym
Eddie_ schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 18:09:
Gelukkig wel dakrandbeveiliging. Maar met panelen/materialen via ladder het dak op? Dat mag niet :) RSS had ik andersom verwacht, niet zoals het hier te zien is. Knik naar buiten ipv binnen. En gebruiken jullie altijd zwarte rails?
Ga je mij een beetje de les lezen?

Daar hebben wij ander speelgoed voor ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iDWQ9lPZmWl7RwwfpK9pLoT7CBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e9Et3hClxh5fNEmTPpmfvVzK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Ander dak... Rails anders etc. :)

Panelen boven de voordeur, heb ik ook nog niet... Komende week maar eens even over nadenken.

Uiteraard ga ik je niet de les lezen! Jij weet donders goed hoe het moet/gaat :)

[ Voor 176% gewijzigd door Eddie_ op 22-06-2024 18:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drboneym
Eddie_ schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 18:50:
Ander dak... Rails anders etc. :)

Panelen boven de voordeur, heb ik ook nog niet... Komende week maar eens even over nadenken.
Kerel, waarom zo'n houding joh? Je kan toch ook nieuwsgierig vragen hoe wij ons matetiaal verticaal vervoeren?

Ik hoopte eigenlijk dat wij in hetzelfde team zaten in plaats van dat je als de zoveelste 'vakman' begint met commentaar geven.

De hoogwerker staat niet op de foto omdat vanuit daar de foto is geknipt. En nu terug naar de mopperhoek jij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
@drboneym rustig kerel, ik bedoel het gewoon goed hoor. Was niet heel serieus bedoelt hoor. En ja ik zit absoluut in dezelfde hoek als jij!

[ Voor 20% gewijzigd door Eddie_ op 22-06-2024 19:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drboneym
Eddie_ schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 19:04:
@drboneym rustig kerel, ik bedoel het gewoon goed hoor. Was niet heel serieus bedoelt hoor. En ja ik zit absoluut in dezelfde hoek als jij!
Lol, ja sorry blijkbaar ben ik makkelijk uit m'n tent te lokken. Altijd lastig ook zo'n platte forumtekst. 'tis al goe jonge xx

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vale Ouwe
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 15-06 17:29
Rustig jongens.

Ik werk als uitvoerder in de bouw en na de oplevering komen er allerlei klussers de boel verder "afmaken". En dan zie je wel eens wat.

Zo ook deze lieden; (foto is ongeveer 3 weken geleden op locatie genomen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NRCKIYoB7VuvjycbLGJTMXgDHRs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i38D8TuP9cYmuQutASX4gq8w.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Vale Ouwe op 22-06-2024 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18-06 22:46
drboneym schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 18:19:
[...]

Ga je mij een beetje de les lezen?

Daar hebben wij ander speelgoed voor ;)

[Afbeelding]
Wow, wat een tof ding!

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Tijdens het plaatsen van een thuisaccu is mijn standaard Envoy stukgegaan en ik vraag me af wat de oorzaak zou kunnen zijn. Ik heb geen probleem met de installateur dus wil het topic neutraal houden. Het gaat me om te begrijpen wat er misgegaan zou kunnen zijn. Hope it makes sense...

Allereerst is de PV groep uitgezet. Het betreft een 1-fase Envoy zonder q-relay (in een ander topic is al bevestigd dat dit mag).

Vervolgens is de accu geplaatst met daarbij een Homewizard kWh meter in de meterkast (verondersteld volgens handleiding).

Toen de PV groep weer aanging, bleef de Envoy 'dood' en gaf de HW-meter geen verbruik op de meter (koppelen met app lukte ook niet) terwijl PV stroom leverde (zichtbaar op slimme meter) en de accu werd opgeladen.

HW meter is er weer tussenuit gehaald en de Envoy moet nog vervangen worden.

Iemand enig idee?

[ Voor 20% gewijzigd door Boeryepes op 23-06-2024 14:33 ]

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07:10

martijn v o

Certified by Enphase.

Dat is natuurlijk met deze summiere informatie en geen foto's niet te zeggen zo.

Maar standaard envoy terwijl een Enpase accu alleen gekoppeld kan worden met een metered envoy.
Dus ik vermoed dat je geen Encharge accu hebt maar een andere accu?

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
martijn v o schreef op zondag 23 juni 2024 @ 14:47:
Dat is natuurlijk met deze summiere informatie en geen foto's niet te zeggen zo.

Maar standaard envoy terwijl een Enpase accu alleen gekoppeld kan worden met een metered envoy.
Dus ik vermoed dat je geen Encharge accu hebt maar een andere accu?
Yep, een Sessy. Twijfelde even ik dat wilde toevoegen maar snap dat het onhandig is om weg te laten. Installatie ziet er trouwens netjes uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uKv8V9pytrLPeUJNR_4e2Wyf-EQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kMCVTRQf0Lmw0MFuI0ISdgYT.jpg?f=fotoalbum_large

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Nu online
Boeryepes schreef op zondag 23 juni 2024 @ 14:32:
Tijdens het plaatsen van een thuisaccu is mijn standaard Envoy stukgegaan en ik vraag me af wat de oorzaak zou kunnen zijn. Ik heb geen probleem met de installateur dus wil het topic neutraal houden. Het gaat me om te begrijpen wat er misgegaan zou kunnen zijn. Hope it makes sense...

Allereerst is de PV groep uitgezet. Het betreft een 1-fase Envoy zonder q-relay (in een ander topic is al bevestigd dat dit mag).

Vervolgens is de accu geplaatst met daarbij een Homewizard kWh meter in de meterkast (verondersteld volgens handleiding).

Toen de PV groep weer aanging, bleef de Envoy 'dood' en gaf de HW-meter geen verbruik op de meter (koppelen met app lukte ook niet) terwijl PV stroom leverde (zichtbaar op slimme meter) en de accu werd opgeladen.

HW meter is er weer tussenuit gehaald en de Envoy moet nog vervangen worden.

Iemand enig idee?
Heb je een verwijzing naar het topic waar bevestigd is dat een enphase pv installatie zonder IQ-relais toegestaan is?

En mijn partner vraagt zich af of de kWh-meter goed aangesloten is.

[ Voor 3% gewijzigd door Sjamo op 23-06-2024 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Sjamo schreef op zondag 23 juni 2024 @ 15:34:
[...]

Heb je een verwijzing naar het topic waar bevestigd is dat een enphase pv installatie zonder IQ-relais toegestaan is?

En mijn partner vraagt zich af of de kWh-meter goed aangesloten is.
Deze
Glashelder in "Enphase Q-Relay nodig bij 3-fase installatie?"

De kWh meter is weer losgekoppeld dus niet met te controleren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Nu online
Boeryepes schreef op zondag 23 juni 2024 @ 15:44:
[...]

Deze
Glashelder in "Enphase Q-Relay nodig bij 3-fase installatie?"

De kWh meter is weer losgekoppeld dus niet met te controleren
Dank je voor de link. Ik heb het (een heel stuk) door gelezen.

Ik moet zeggen dat ik op basis daarvan zelf niet de gok zou nemen.

Volgens Enphase zit er een prima software matige afsluiter op, maar geldt deze niet voor de norm/regel. Wordt deze niet geaccepteerd omdat men een mechanische afsluiting vraagt. De afsluiter in de micro-omvormer schijnt erg goed te werken, maar niet te voldoen aan die norm omdat het niet mechanisch is. Daarvoor is dan de IQ-relais. Volgens Enphase is deze niet nodig om het systeem te laten werken, maar wel om aan de regels te voldoen.

Het feit dat iemand zegt dat het niet hoeft, of dat men zegt dat Enphase dat zegt, of dat, gevraagd, Enexis zegt dat het niet hoeft, dat zegt mij niets zolang Enphase zelf in hun informatie zegt dat het nodig is.

Ik weet niet wie het gevraagd heeft, of wie bij Enexis dat gezegd heeft, hoe de vraag gesteld is en of men überhaupt voldoende kennis had om er iets over te kunnen zeggen.

Voor die paar tientjes neem ik zo'n risico liever niet.

Dat gezegd hebbende, we gaan hier zelf over een goede maand waarschijnlijk een batterij installeren, en dat kan ook nog aan alle kanten mis gaan :)

Ik noemde het aansluiten van de kWh-meter omdat mijn partner daar gelijk over begon. Hij heeft er hier pas ook nog 1 aangesloten, en volgens hem is het zeer makkelijk om dat verkeerd te doen wanneer je de bijgevoegde handleiding niet leest. Vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Sjamo schreef op zondag 23 juni 2024 @ 16:38:
[...]

Dank je voor de link. Ik heb het (een heel stuk) door gelezen.

Ik moet zeggen dat ik op basis daarvan zelf niet de gok zou nemen.

Volgens Enphase zit er een prima software matige afsluiter op, maar geldt deze niet voor de norm/regel. Wordt deze niet geaccepteerd omdat men een mechanische afsluiting vraagt. De afsluiter in de micro-omvormer schijnt erg goed te werken, maar niet te voldoen aan die norm omdat het niet mechanisch is. Daarvoor is dan de IQ-relais. Volgens Enphase is deze niet nodig om het systeem te laten werken, maar wel om aan de regels te voldoen.

Het feit dat iemand zegt dat het niet hoeft, of dat men zegt dat Enphase dat zegt, of dat, gevraagd, Enexis zegt dat het niet hoeft, dat zegt mij niets zolang Enphase zelf in hun informatie zegt dat het nodig is.

Ik weet niet wie het gevraagd heeft, of wie bij Enexis dat gezegd heeft, hoe de vraag gesteld is en of men überhaupt voldoende kennis had om er iets over te kunnen zeggen.

Voor die paar tientjes neem ik zo'n risico liever niet.

Dat gezegd hebbende, we gaan hier zelf over een goede maand waarschijnlijk een batterij installeren, en dat kan ook nog aan alle kanten mis gaan :)

Ik noemde het aansluiten van de kWh-meter omdat mijn partner daar gelijk over begon. Hij heeft er hier pas ook nog 1 aangesloten, en volgens hem is het zeer makkelijk om dat verkeerd te doen wanneer je de bijgevoegde handleiding niet leest. Vandaar.
Zou het gebrek aan zo'n Q-relay kunnen leiden tot een kapotte Envoy?

En kan ik dat zelf installeren obv handleiding?

Die kWH meter laat ik even zitten.

Edit:installatie lijkt makkelijk. Q-rekay ernaast, aanvoer van PV omleggen en door naar de bestaande PV groepkast.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HMqLkjEt9bDwx5guwoDNNhx4YCg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/m3ar4hdie3BgwaxaiwOmkjdt.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Boeryepes op 23-06-2024 16:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Nu online
Boeryepes schreef op zondag 23 juni 2024 @ 16:50:
[...]

Volgens Enphase kan het hele systeem prima werken zonder Q-relais. De reden dat oa wij er hier een Q-relais tussen moeten hebben heeft te maken met onze regels, zoals ik het lees.

Om die reden denk ik dat dat op zich niet waarschijnlijk is, maar ik ben geen kenner. Misschien zijn er mensen hier die daar meer over kunnen zeggen.

Wat betreft de gateway, eigenlijk hetzelfde als hierboven. Ik ben geen kenner. Ik laat dat graag bij anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groentje1.0
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 21-05 20:17
[...]

Edit:installatie lijkt makkelijk. Q-rekay ernaast, aanvoer van PV omleggen en door naar de bestaande PV groepkast.
[Afbeelding]
Als je een beetje handig bent, kan je het makkelijk zelf. Even opletten aan welke kant je de zonnepanelen aansluit en de bedrading naar het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
groentje1.0 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 17:04:
[...]

Als je een beetje handig bent, kan je het makkelijk zelf. Even opletten aan welke kant je de zonnepanelen aansluit en de bedrading naar het net.
Ik neem aan conform instructies en kleurschema hierboven. Of is dat te simpel gedacht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• groentje1.0
Boeryepes schreef op zondag 23 juni 2024 @ 17:07:
[...]

Ik neem aan conform instructies en kleurschema hierboven. Of is dat te simpel gedacht?
Even stroom eraf, controleren met multimeter en inderdaad aansluiten zoals op schema staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
groentje1.0 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 17:27:
[...]

Even stroom eraf, controleren met multimeter en inderdaad aansluiten zoals op schema staat.
Thanks. Precies wat ik dacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nachtapotheker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:23
Het zou pas mooi zijn als die micro’s niet meer bij 253v afschakelen als er een Q-relais geïnstalleerd is. In de meterkast is de spanning uiteraard lager, waardoor je eigenlijk (binnen de regelgeving) gewoon door zou kunnen draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louwm
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 18-06 19:06
[...]

[Afbeelding]
de q relay sluit je toch normaal aan de bovenzijde van de automaat aan?
en niet aan de onderzijde zoals op dat schema , (zie aansluit schema's in TS)

[ Voor 2% gewijzigd door Louwm op 23-06-2024 19:12 . Reden: toevoeging TS ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Bij enkel fase wel, bij drie fase niet. Je ziet ook dat Grid aan de bovenkant staat van het relais.

[ Voor 43% gewijzigd door Eddie_ op 23-06-2024 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
@Eddie_ het gaat om de automaat aansluiting wat @Louwm bedoeld in dat schema.

De aardlekschakelaar wordt van boven gevoed, maar ook de doorverbindingskammen naar de automaten zitten aan de bovenkant getekend ..... verwarrend 😉

Aardlekschakelaar van boven voeden, dan de doorverbindingskammen aan onderkant naar de automaten en van bovenkant automaat naar het IQ-relais.
Of
Aardlekschakelaar van onder voeden, dan de doorverbindingskammen aan bovenkant naar de automaten en van onderkant automaat naar het IQ-relais.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Rouske schreef op zondag 23 juni 2024 @ 19:57:
@Eddie_ het gaat om de automaat aansluiting wat @Louwm bedoeld in dat schema.

De aardlekschakelaar wordt van boven gevoed, maar ook de doorverbindingskammen naar de automaten zitten aan de bovenkant getekend ..... verwarrend 😉

Aardlekschakelaar van boven voeden, dan de doorverbindingskammen aan onderkant naar de automaten en van bovenkant automaat naar het IQ-relais.
Of
Aardlekschakelaar van onder voeden, dan de doorverbindingskammen aan bovenkant naar de automaten en van onderkant automaat naar het IQ-relais.
Gaat dit over het plaatje dat ik postte voor de aansluiting Q-relais? Ik zat net even in mijn meterkast te kijken en kon dat ook niet rijmen met dit plaatje maar dat komt doordat de PV direct op een 300mA aardlekschakelaar is aangesloten zonder 'gewone schakelaar en die aardlekschakelaar wordt idd van boven aangesloten.

Rechtsonder: Bovenop de aardlekschakelaar zitten de leidingen van de PV (en de Envoy sluit hierop aan). Deze leg ik dus om naar de PV -in van het relais. En grid out gaat naar deingang (bovenkant van die 300mA aardlekschakelaar?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z_gfLyj0jOb2FudJTVo1CaoLulE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DOoQXR49D1zJ31OMiMxW9QCo.jpg?f=fotoalbum_large
Ik wil ook nog een ferrietring aansluiten, klopt het dat die op de uitgaande fase van die 300mA aardlekschakelaar wordt geplaatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
Boeryepes schreef op zondag 23 juni 2024 @ 20:09:
[...]

Gaat dit over het plaatje dat ik postte voor de aansluiting Q-relais? Ik zat net even in mijn meterkast te kijken en kon dat ook niet rijmen met dit plaatje maar dat komt doordat de PV direct op een 300mA aardlekschakelaar is aangesloten zonder 'gewone schakelaar en die aardlekschakelaar wordt idd van boven aangesloten.

Rechtsonder: Bovenop de aardlekschakelaar zitten de leidingen van de PV (en de Envoy sluit hierop aan). Deze leg ik dus om naar de PV -in van het relais. En grid out gaat naar deingang (bovenkant van die 300mA aardlekschakelaar?
[Afbeelding]
Ik wil ook nog een ferrietring aansluiten, klopt het dat die op de uitgaande fase van die 300mA aardlekschakelaar wordt geplaatst?
Vanwaar het dubbele aansluitblokje op de aardlekschakelaar (40A/30mA links op de foto) zitten daar nog extra draden op aangesloten naar een andere automaat?

Volgens mij ga je vanaf de aardlekschakelaar naar de B16 automaat rechts (onder aangesloten). Bovenop zie je de dikke draden (naar PV) en de dunne draden (Envoy) samen in een dubbele aderhuls zitten.

Die dunne moeten op de B16 automaat blijven zitten. De PV moet dan naar het IQ-relais (PV kant) en van het IQ-relais (grid kant) moet weer naar de bovenkant van de,B16 automaat met extra draden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Rouske schreef op zondag 23 juni 2024 @ 20:25:
[...]

Vanwaar het dubbele aansluitblokje op de aardlekschakelaar (40A/30mA links op de foto) zitten daar nog extra draden op aangesloten naar een andere automaat?
Ja erboven zitten een aantal automaten (echter maar eentje in gebruik)
Volgens mij ga je vanaf de aardlekschakelaar naar de B16 automaat rechts (onder aangesloten). Bovenop zie je de dikke draden (naar PV) en de dunne draden (Envoy) samen in een dubbele aderhuls zitten.

Die dunne moeten op de B16 automaat blijven zitten. De PV moet dan naar het IQ-relais (PV kant) en van het IQ-relais (grid kant) moet weer naar de bovenkant van de,B16 automaat met extra draden.
Thanks! Het relais is besteld.

Weet je misschien of ik juist heb beschreven waar de ferrietring hoort te zitten? Ik begrijp uit het aansluitschema hierboven op de bruine fasedraad tussen de B16 en die 49A/30mA aardlekschakelaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• groentje1.0
Boeryepes schreef op zondag 23 juni 2024 @ 20:36:
[...]

Ja erboven zitten een aantal automaten (echter maar eentje in gebruik)

[...]

Thanks! Het relais is besteld.

Weet je misschien of ik juist heb beschreven waar de ferrietring hoort te zitten? Ik begrijp uit het aansluitschema hierboven op de bruine fasedraad tussen de B16 en die 49A/30mA aardlekschakelaar.
Hier een link waar en hoe je ze moet plaatsen.
https://www.stralendgroen...er-line-communication.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Thanks. Al jaren kijk ik uit naar een klusje in de meterkast 😁. Binnenkort vakantie en aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Nu online
Ik vraag me af, moet een q-relais niet geactiveerd worden via de gateway?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Nee joh is gewoon een dom ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMSL2022
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 11-06 14:14
Sjamo schreef op zondag 23 juni 2024 @ 22:15:
Ik vraag me af, moet een q-relais niet geactiveerd worden via de gateway?
Op zich werkt een Q-relais autonoom, maar hij moet wel het juiste netprofiel toegewezen krijgen, hij wordt daarom ook gewoon opgenomen in de configuratie.

20xLongi 410Wp, IQ7+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Nu online
JMSL2022 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 10:48:
[...]

Op zich werkt een Q-relais autonoom, maar hij moet wel het juiste netprofiel toegewezen krijgen, hij wordt daarom ook gewoon opgenomen in de configuratie.
Maar werkt dat ook wanneer je gateway niet functioneert? Dat was meer wat ik bedoelde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JMSL2022
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 11-06 14:14
Sjamo schreef op maandag 24 juni 2024 @ 11:17:
[...]

Maar werkt dat ook wanneer je gateway niet functioneert? Dat was meer wat ik bedoelde.
Bij mij werkte hij wel zonder gateway maar als er toevallig een verkeerd netprofiel in zit zal hij niet werken.
De meeste die in Europa geleverd worden werken volgens mij wel.

20xLongi 410Wp, IQ7+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Mits via normale kanalen verkregen werken de Relais prima zonder Gateway.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Nu online
Omdat we hier over een aantal weken waarschijnlijk een kleine Enphase batterij gaan plaatsen is mijn partner druk bezig met de cursus die nodig is om deze zelf te installeren.

Het theoretische gedeelte is klaar, nu de tekening nog. Ook daar ligt iets voor nu, maar ik dacht dat hier misschien meer mensen zo'n tekening geplaatst hadden om het eens te vergelijken. Ik heb alleen geen idee waar ik op moet zoeken om die tekeningen te vergelijken.

Zijn ze er niet in het topic of zoek ik verkeerd? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
@Sjamo In deel 1 zijn er een aantal voorbij gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Nu online
Pazo schreef op maandag 24 juni 2024 @ 17:57:
@Sjamo In deel 1 zijn er een aantal voorbij gekomen.
Dank je, ik ga op jacht :)

We kunnen het natuurlijk gewoon opsturen, maar ook wel fijn om te zien wat anderen hebben. In deze vorm is het niet iets wat mijn partner vaak doet :)

Aanvulling
Niet kunnen vinden helaas. Ik zal een andere keer nog eens op zoek gaan. Voor nu hebben we het bestand opgestuurd, en we gaan het zien :)

[ Voor 18% gewijzigd door Sjamo op 24-06-2024 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louwm
Boeryepes schreef op zondag 23 juni 2024 @ 20:09:
[...]

[Afbeelding]
klopt dit wel, of zie ik het verkeerd .
ik zie een 300mA aardlekautomaat waar de zonnepanelen en envoy op aangesloten zitten , vervolgens zit dat weer aangesloten op een aardlekschakelaar van 30mA ? die uit staat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Maakt in het geval van Enphase niet uit, dat werkt ook prima achter 30mA. Bij stringomvormers zou dit wel tot problemen kunnen leiden. Wel goed gezien btw!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louwm
Sjamo schreef op maandag 24 juni 2024 @ 18:10:
[...]

We kunnen het natuurlijk gewoon opsturen, maar ook wel fijn om te zien wat anderen hebben. In deze vorm is het niet iets wat mijn partner vaak doet :)

Aanvulling
Niet kunnen vinden helaas. Ik zal een andere keer nog eens op zoek gaan. Voor nu hebben we het bestand opgestuurd, en we gaan het zien :)
deel 1 woensdag 18 oktober 2023 15.11 uur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Nu online
Louwm schreef op maandag 24 juni 2024 @ 19:54:
[...]

deel 1 woensdag 18 oktober 2023 15.11 uur
Gevonden, super, dank!

De onze is wel anders, maar hopenlijk voldoet die ook.

[ Voor 13% gewijzigd door Sjamo op 24-06-2024 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Eddie_ schreef op maandag 24 juni 2024 @ 19:41:
Maakt in het geval van Enphase niet uit, dat werkt ook prima achter 30mA. Bij stringomvormers zou dit wel tot problemen kunnen leiden. Wel goed gezien btw!
In één van de andere topics hier staat dit (mijn situatie, denk ik ...):
Maar er staan ook weer uitzonderingen op die regel in...
je de envoy vast aansluit ( dus niet met een stekker en stopcontact maar met wago klemmen in een lasdoos) mag hij wel achter een 0.3A aardlek.

Zie hier in een reactie op NEN normen:
https://gathering.tweaker...message/71308700#71308700

En iets verderop een reactie m.b.t. NEN normen:
https://gathering.tweaker...message/71300492#71300492

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louwm
Boeryepes schreef op maandag 24 juni 2024 @ 20:20:
[...]

In één van de andere topics hier staat dit (mijn situatie, denk ik ...):
Maar er staan ook weer uitzonderingen op die regel in...
je de envoy vast aansluit ( dus niet met een stekker en stopcontact maar met wago klemmen in een lasdoos) mag hij wel achter een 0.3A aardlek.

Zie hier in een reactie op NEN normen:
https://gathering.tweaker...message/71308700#71308700

En iets verderop een reactie m.b.t. NEN normen:
https://gathering.tweaker...message/71300492#71300492
bij mijn weten gebruiken we in NL gewoonlijk 30mA , en bij onze zuiderburen 300mA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Sjamo schreef op maandag 24 juni 2024 @ 18:10:
[...]

Ik heb net ook zit zoeken op 'diagram', 'tekening' en 'schema' maar kom niets tegen. Toch weet ik zeker dat ik ze wel eens voorbij heb zien komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07:10

martijn v o

Certified by Enphase.

Enphase heeft zelf een schema in de cursus, die kan je ook gebruiken.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Nu online
Dit is in elk geval een printscreen van wat wij hebben opgestuurd, plus een plattegrond van de locatie inclusief afmetingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xbG7t8qdydlb-8-BmMfiem3_6z0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vC8nJzdu7TvPSPoHnAbn12nH.jpg?f=fotoalbum_largeWe gaan het lezen denk ik, waar we verkeerd denken of waar het verkeerd getekend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 07:57
Mijn installateur wilt 300 euro extra hebben als is een Metered systeem wil. Omdat ik geen plannen hebt voor een Enphase accu heb ik dit niet gedaan.

Maar de Metered envoy heb ik wel nodig als ik een exportbeperking wil gaan gebruiken, klopt dat?
Wat is een logische meerprijs voor de Metered envoy? De installateur geeft aan dat die 'veel meer' werk is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Eddie_
Hieronder mijn creatie, welke zeer positief werd ontvangen door Enphase.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9GxU5jbZ3X6_ubCrYTZGCqEgz6M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/anLjmrQyvK7r3QJlmnIAchv4.png?f=fotoalbum_large

Pagina: 1 ... 14 ... 49 Laatste