Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.theloosen
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-06 18:25
jeeedeee schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 18:44:
[...]

Ik wil even terugkomen op mijn eerdere post, het is inmiddels gelukt om de Enphase microomvormers te laten stoppen met produceren als mijn andere opwek boven een bepaalde grenswaarde komt. Kwam er een paar dagen later achter toen ik vond dat er wat weinig opbrengst was :)

Ik heb straks meer opwek(max zo'n 31A per fase piek vermogen) dan mijn 3x25A aankan, nu zag onderstaand profiel.

[Afbeelding]

Lijkt mij dat ik deze kan laden, zodat Enphase de boel vervolgens netjes per fase onder de 25A kan houden. Zijn er mensen met ervaring met het profiel "EN 50549-1:2019 RfG E02
Netherlands // PIM OFF /| PEL 5750W (per phase)". Ik zou hopen dat deze stuurt op de GRID export, en niet zo zeer op de opwek zelf.
Wellicht kun je met de Power Limiting Production by gateway wel iets inregelen wat voor jouw relevant is. Heb al gezien dat de optie bij mij beschikbaar is. Tip kwam van de week langs via de Green Guys.

YouTube: Enphase batterij icm dynamisch energiecontract en zero export was no...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:33
Microkid schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 17:38:
[...]

Nee, er is al nieuwer.
Software Version
D7.6.358 (499545)
Gaat hard :)
Unknown Alien schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 18:05:
Maar goed, zit nu te kijken, want ik heb nu GEEN opbrengst meer....Zie dat de microconvertors in storing staan, dus niet gek dat er niks opgewekt wordt.

Gaat lekker zo.
Nieuwe gateway zei je he? Zijn de micro's wel aangemeld bij de nieuwe gateway?

[ Voor 48% gewijzigd door Pazo op 12-06-2024 21:39 ]

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
De toolkit app heeft een nieuwe versie, 4.0.0. Alleen lijkt het erop dat ik niet meer met de gateway kan verbinden via wifi? Alleen maar via AP. Dat vind ik wel jammer, vind het veel makkelijker om even vanaf te bank met de gateway te kunnen verbinden zonder dat ik eerst op de gateway de AP in moet drukken en dan ook nog eens redelijk in de buurt moet blijven.

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.theloosen
Pazo schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 21:40:
De toolkit app heeft een nieuwe versie, 4.0.0. Alleen lijkt het erop dat ik niet meer met de gateway kan verbinden via wifi? Alleen maar via AP. Dat vind ik wel jammer, vind het veel makkelijker om even vanaf te bank met de gateway te kunnen verbinden zonder dat ik eerst op de gateway de AP in moet drukken en dan ook nog eens redelijk in de buurt moet blijven.
Heb ook 4.0.0(13) geïnstalleerd en kan vanaf dit adres ook de site van mn vader zien. Geen AP verplichtingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
m.theloosen schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 22:05:
[...]

Heb ook 4.0.0(13) geïnstalleerd en kan vanaf dit adres ook de site van mn vader zien. Geen AP verplichtingen.
Ja maar kan je ook verbinding maken met de gateway?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.theloosen
Pazo schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 22:06:
[...]

Ja maar kan je ook verbinding maken met de gateway?
Als je in stap 3 telkens op volgende klikt vraagt hij eerst om AP modus in te schakelen maar als je dan nog een keer op volgende klikt, kun je ineens kiezen tussen Wifi of Ap modus. Heb je wifi op je telefoon aan staan? Kreeg ook een vraag om Bluetooth aan te zetten. Wellicht helpt dat ook.

[ Voor 13% gewijzigd door m.theloosen op 12-06-2024 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:43
Pazo schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 21:37:
[...]

Nieuwe gateway zei je he? Zijn de micro's wel aangemeld bij de nieuwe gateway?
Klopt nieuwe GW. Ik zie in de logs wel dat bij alle MC provisioned staat. Melding is: MicroConverters not responding.

Ik vind het wel suf van de monteur. Je kan op de GW zien dat de led uitstaat, dus er niks binnenkomt en toch weggaan...beetje jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigEagle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:00
Migratie naar nieuwe gateway heb ik ook gedaan (naar metered version). Je kan de micro's gelijk laten verhuizen en dan werkt alles weer (via de enlighten site en als je voldoende rechten hebt uiteraard).

Beetje jammer van de monteur interdaad...

[ Voor 10% gewijzigd door BigEagle op 13-06-2024 10:27 ]

Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
m.theloosen schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 22:37:
[...]

Als je in stap 3 telkens op volgende klikt vraagt hij eerst om AP modus in te schakelen maar als je dan nog een keer op volgende klikt, kun je ineens kiezen tussen Wifi of Ap modus. Heb je wifi op je telefoon aan staan? Kreeg ook een vraag om Bluetooth aan te zetten. Wellicht helpt dat ook.
Zal nog eens proberen. Bij mij wil ie steeds verbinding maken via het AP als ik op volgende klik. Gaat ie zoeken en krijg ik na 1 minuut de melding dat de gateway niet gevonden kan worden. Krijg nergens de melding of ik verbinding wil maken via wifi (welke optie voorheen dus wel (direct) zichtbaar was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21:55
Raar maar ik heb nog gewoon de "oude" toolkit en kan ook nog niet updaten.

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:43
BigEagle schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 10:26:
Migratie naar nieuwe gateway heb ik ook gedaan (naar metered version). Je kan de micro's gelijk laten verhuizen en dan werkt alles weer (via de enlighten site en als je voldoende rechten hebt uiteraard).

Beetje jammer van de monteur interdaad...
Er is iets aangepast. Er wordt nu wel weer opgewekt, alleen rapporteren de MC niet aan de GW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trouwkoets
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:37
Hoi. Vraag. Ik heb afgelopen weekend veranderingen uitgevoerd aan de panelen op één dakvlak: van 1x6 (portrait) naar 2x4 landscape. In de oude situatie zaten alle 6 micro's op fase 1, in de nieuwe situatie zitten 4 micro's op fase 1 en andere 4 op fase 3. Nu 5 dagen later zijn alle 8 micro's volgens Enlighten aangesloten op fase 1.
Hoe kan ik er voor zorgen dat in Enlighten de juiste situatie wordt weergegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
trouwkoets schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 11:40:
Hoi. Vraag. Ik heb afgelopen weekend veranderingen uitgevoerd aan de panelen op één dakvlak: van 1x6 (portrait) naar 2x4 landscape. In de oude situatie zaten alle 6 micro's op fase 1, in de nieuwe situatie zitten 4 micro's op fase 1 en andere 4 op fase 3. Nu 5 dagen later zijn alle 8 micro's volgens Enlighten aangesloten op fase 1.
Hoe kan ik er voor zorgen dat in Enlighten de juiste situatie wordt weergegeven?
Heb je een standard of een metered gateway?
FAQ vraag 16 geeft wellicht antwoord?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• trouwkoets
@Pazo Dank. Metered gw met alle CT's. Ik heb ook nog 4 micro's op fase2 en die worden wel als zodanig aangegeven. Productie is op alle 3 de fases, zoals verwacht. Alleen Enlighten gaat in de fout.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pfs6TYVarThwDByMUPB05lShOZQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7v9mFovSPpzDv2i7Duymfreq.png?f=user_large

[ Voor 32% gewijzigd door trouwkoets op 13-06-2024 14:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pazo
@trouwkoets Het is puur een administratief iets binnen Enlighten.
Zelf kan je het (zover ik weet) niet aanpassen, wellicht dat je een belletje richting Enphase kan wagen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sandergar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 00:12
Skipper_NH schreef op zondag 9 juni 2024 @ 14:01:
Enphase voert de IQ combiner, maar die lijkt me duurder dan de installateur zelf een kast te laten samenstellen gericht op mijn situatie. Dus hoe kan ik dit oplossen?
Ik heb de Combiner 3P EU even in onderdelen opgesplitst :
Kast1x150150
IQ Gateway Metered1x319319
3F IQ Relays2x124248
20A onderbrekers2x3060
16A onderbreker1x2020
63A aardlekschakelaar1x6060
Communications kit1x139139
CT4x29116
1112

Te koop voor 1.182 bij de Solar bouwmarkt. Vind persoonlijk de Enphase prijs zeer interessant. Je krijgt hiervoor een compleet bedrade kast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jFFMpDM5-iYNwQ-rdaEOW7HikPo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/F5Bb5uSFaXsIAMV8QUdtdAQz.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door sandergar op 14-06-2024 01:41 ]

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase (nog niet actief) | 45kWh PylonTech Pelio accu (nog niet actief)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:46
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TRzxH3Z1edVEOIUW9V61kOMhdB8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RKZfcfCdbDsvZlMC0UyTdSJA.png?f=fotoalbum_large

Mijn Enphase is ook even de weg kwijt 😂

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:03
sandergar schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 21:13:
[...]

Kast1x150150
3F IQ Relays2x124248
20A onderbrekers2x3060
16A onderbreker1x2020
CT4x29116
1112

Te koop voor 1.182 bij de Solar bouwmarkt. Vind persoonlijk de Enphase prijs zeer interessant. Je krijgt hiervoor een compleet bedrade kast.

[Afbeelding]
Handig inderdaad, lekker ruim en overzichtelijk zo. Rijgklemmen om voeding en ct’s aan te sluiten.
Worden de consumptie ct’s los meegeleverd?
En ik zie een range extender (dat usb stikkie boven de Gateway) ipv die comms kit…doet die hetzelfde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-06 15:52
Is er hier toevallig iemand die zijn Enphase installatie heeft gekoppeld aan het domoticasysteem Niko Home Control 2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
WillemP22 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 05:12:
[...]

Handig inderdaad, lekker ruim en overzichtelijk zo. Rijgklemmen om voeding en ct’s aan te sluiten.
Worden de consumptie ct’s los meegeleverd?
En ik zie een range extender (dat usb stikkie boven de Gateway) ipv die comms kit…doet die hetzelfde?
Geleverd wordt :
  • IQ Gateway Metered
  • 2 x 3-fase IQ Relays
  • 2 x 20 A onderbrekers
  • 16 A IQ Gateway-onderbreker
  • 63 A aardlekschakelaar
  • Communications Kit
  • 3 Productie-CT’s met voorgemonteerde bedrading
  • 3 Verbruiks-CT’s
De range extender van de foto (afkomstig van https://enphase.com/nl-nl...ication/iq-combiner-3p-eu) staat niet in het lijstje inderdaad. Mogelijk is de foto niet geheel juist.

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase (nog niet actief) | 45kWh PylonTech Pelio accu (nog niet actief)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PisPix
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-06 15:04
Ik zit met een uitdaging om de PV installatie goed aangesloten te krijgen. Wellicht dat mensen hier tips hebben of kunnen meedenken. Er is onlangs een PV systeem geplaatst van Enphase met 6 panelen op het garagedak. Dit is op een enkele fase aangesloten en werkt naar behoren. Maar nu komt het aan op het aansluiten van de spoelen en wordt het toch ingewikkeld (voor mij). Er was reeds een PV systeem van 2016 aanwezig wat op 3 fases aangesloten zit. Ik wil het Enphase systeem zo instellen dat het in de toekomst kan leveren op basis van behoefte (komt eraan in een van de volgende releases van Enphase). Met het oog op het mogelijk afschaffen van het salderen. Los van hoe ik dit met het Solaredge systeem moet gaan doen, wil ik het Enphase systeem hierop voorbereid hebben. Volgens Enphase zullen er dan 7 spoelen gebruikt moeten worden om zo de totale opbrengst te kunnen afhalen van het verbruik. Momenteel zit alleen de blauwe spoel aangesloten en kan ik alleen de opwekking zien. Volgens de installateur moet de Envoy in deze situatie op 3 fases aangesloten worden omdat anders de 7 spoelen niet correct zullen functioneren. Er zitten op de Envoy maar 6 poorten (3 productie, 3 consumptie). Maar er zouden 2 spoelen samen op 1 poort aangesloten kunnen worden. Wie heeft ervaring met een dusdanige installatie die bestaat uit meerdere PV systemen? Zie tekening voor details. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YQZVcBJtASSCLhZl1S5X5INJLEQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/acyaTRNXexDINNdIxZlFh0Tz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Als je de fase van het Enphase systeem langs dezelfde fasekabel maar dan van Solaredge kan laten lopen dan heb je maar drie CT's voor Productie nodig. Je kan namelijk gewoon twee fasekabels door één CT laten lopen. Of twee CT's samenvoegen voordat je ze aansluit op de Metered.

Maar ik ben benieuwd hoe het geheel dan gaat werken met leveren op behoefte met twee verschillende PV systemen. Welk systeem bepaalt dan wie minder gaat produceren bij een overproductie van de PV systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
Eddie_ schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 11:21:
Als je de fase van het Enphase systeem langs dezelfde fasekabel maar dan van Solaredge kan laten lopen dan heb je maar drie CT's voor Productie nodig. Je kan namelijk gewoon twee fasekabels door één CT laten lopen. Of twee CT's samenvoegen voordat je ze aansluit op de Metered.

Maar ik ben benieuwd hoe het geheel dan gaat werken met leveren op behoefte met twee verschillende PV systemen. Welk systeem bepaalt dan wie minder gaat produceren bij een overproductie van de PV systemen.
Ja, dit is de mooiste manier. Mocht dat praktisch niet lukken kun je CT’s parallel aansluiten op 1 Gateway-poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PisPix
Eddie_ schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 11:21:

Ik kan die fasekabels wel door 1 spoel laten lopen idd, dat is een goede, daar had ik nog niet aan gedacht. Dan zijn er iig genoeg poorten op de Envoy, scheelt ook weer een spoel.

Qua leveren op behoefte zou de Envoy in ieder geval moeten gaan down-tunen als er overproductie is. Het is mij onbekend wat het systeem doet als het down-tunen op 100% staat en er nog steeds overproductie is. Ik kan de Solaredge met modbus wel down-tunen, maar dat gaat niet zo dynamisch als de Enphase dat binnekort kan. Ik gok dat ik daar zelf mee aan de slag moet met Home Assistant oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:44
PisPix schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 12:41:
[...]

Ik kan die fasekabels wel door 1 spoel laten lopen idd, dat is een goede, daar had ik nog niet aan gedacht. Dan zijn er iig genoeg poorten op de Envoy, scheelt ook weer een spoel.

Qua leveren op behoefte zou de Envoy in ieder geval moeten gaan down-tunen als er overproductie is. Het is mij onbekend wat het systeem doet als het down-tunen op 100% staat en er nog steeds overproductie is. Ik kan de Solaredge met modbus wel down-tunen, maar dat gaat niet zo dynamisch als de Enphase dat binnekort kan. Ik gok dat ik daar zelf mee aan de slag moet met Home Assistant oid.
Ik heb hier meerdere omvormers, en ga de Enphase gebruiken om 1 en ander terug te regelen. Ik heb de limiet functie onlangs getest limiet ingesteld op 1 kW export. Als mijn SolarEdge genoeg produceert doet Enphase niks. Schakel ik een grote verbruiker aan, dan begint Enphase weer te leveren. Levert de SolarEdge minder dan 1 kW dan produceert Enphase net zoveel om tot de limiet te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:44
Ik laat trouwens alle opwek op 1 plek samenkomen in de kast en vanaf daar de drie fase draden via de CT spoelen naar de remautomaat (en hoofdschakelaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper_NH
  • Laatst online: 21:04
sandergar schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 21:13:
[...]

Kast1x150150
3F IQ Relays2x124248
20A onderbrekers2x3060
16A onderbreker1x2020
CT4x29116
1112

[Afbeelding]
Hartelijk dank voor het uitsplitsen. Waar ik op aan sla in deze is, dat de aardlekschakelaar 63A is. Dat lijkt mij voor Nederland met veelal 3x 25A 3 fase aansluitingen te veel. Hier zou een 40A beter op zn plaats.
Verder lijkt het erop (zie gesloten kast foto) dat de gateway leds niet allemaal zichtbaar zijn. Lijkt mij niet handig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q_DPehylyCMjsH601W1BrcdV4vM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Kv5dFguQHAdBuCYc70qX47vD.jpg?f=user_large

Mag je in deze kast een 3 fase automaat voor de laadpaal toevoegen?
Kan je deze kast in de garage plaatsen?
Zo ja, hoe sluit je die dan aan in je meterkast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
  • Registratie: Mei 2005
Op de Envoy zitten relay ports. Hiermee zou je de Envoy in een modus kunnen schakelen dat er geen export is of dat de productie word beperkt.

Is er iemand die hier al mee gestoeid heeft? Denk dat het modelijk is om via een relais of esphome te schakelen via home assistant. Zo kan je bv bij een negatieve prijs de export of productie beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PisPix
Remco Tr schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 14:47:
Op de Envoy zitten relay ports. Hiermee zou je de Envoy in een modus kunnen schakelen dat er geen export is of dat de productie word beperkt.

Is er iemand die hier al mee gestoeid heeft? Denk dat het modelijk is om via een relais of esphome te schakelen via home assistant. Zo kan je bv bij een negatieve prijs de export of productie beperken.
Op zeer korte termijn kan je dit vanuit de software van Enphase regelen. De beta waarin dit kan is al uit.

YouTube: Enphase batterij icm dynamisch energiecontract en zero export was no...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trouwkoets
@Remco Tr, volgens mij worden de 'relay ports' niet gebruikt om de productie beperken. De functie van de relays is enkel en alleen het voldoen aan VDE0126/NEN EN 50530

[ Voor 4% gewijzigd door trouwkoets op 14-06-2024 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trouwkoets
Skipper_NH schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 14:44:
[...]

Hartelijk dank voor het uitsplitsen. Waar ik op aan sla in deze is, dat de aardlekschakelaar 63A is. Dat lijkt mij voor Nederland met veelal 3x 25A 3 fase aansluitingen te veel. Hier zou een 40A beter op zn plaats.
Verder lijkt het erop (zie gesloten kast foto) dat de gateway leds niet allemaal zichtbaar zijn. Lijkt mij niet handig.
[Afbeelding]

Mag je in deze kast een 3 fase automaat voor de laadpaal toevoegen?
Kan je deze kast in de garage plaatsen?
Zo ja, hoe sluit je die dan aan in je meterkast?
Het kán, maar de vraag is of je het wil. Voor een laadpaal heb je minimaal een 3fase alamat of 3 fase automaat achter een bestaande ALS nodig. Dat zijn minimaal 4 posities op een DIN rail, dat past. Maar ook een 3fase KWh meter is prettig, en daar is geen plaats voor.
Verder moeten alle kabels die de hoofdverdeler verlaten afgezekerd zijn. Dus je zal in je groepenkast hoe dan ook plek moeten maken voor je laadpaal voor een alamat of automaat. (Dat geldt overigens ook voor deze kant-en-klare Enphase kast). Waarom zou je dan nogmaals een automaat in deze (PV) kast plaatsen.
Laatste punt: Ik zou het PV systeem niet op dezelfde automaat zetten als je laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
trouwkoets schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 16:50:
[...]
Verder moeten alle kabels die de hoofdverdeler verlaten afgezekerd zijn. Dus je zal in je groepenkast hoe dan ook plek moeten maken voor je laadpaal voor een alamat of automaat. (Dat geldt overigens ook voor deze kant-en-klare Enphase kast).
Mocht ik zelf besluiten deze kast/configuratie te nemen dan zou ik het automaat uit deze kast halen en in de hoofdverdeler plaatsen. Je hebt dan tenminste ook de mogelijkheid om het gehele PV gedeelte in de hoofdverdeler uit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
PisPix schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 15:30:
[...]

Op zeer korte termijn kan je dit vanuit de software van Enphase regelen. De beta waarin dit kan is al uit.

In Enphase kan je een profiel kiezen. Enphase bepaald dan vervolgens of er geladen of ontladen gaat worden. Zelf aansturen met Home Assistent gaat Enphase niet bieden (helaas).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
Skipper_NH schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 14:44:
[...]

Kwestie van zelf een paar gaatjes boren in de afdekkap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
  • Registratie: Mei 2005
PisPix schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 15:30:
[...]

Het lijkt erop dat je via relay kan schakelen. Zo staat het in enlighten manager tenminste. En dan zou je het kunnen gebruiken met Home Assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.theloosen
Ik zou graag van een standaard naar metered gateway willen met aangesloten CT's. Bij de Standard gateway wordt de opbrengst geregistreerd via de metingen van de IQs. Hoe zit dat bij de metered versie? Wat is dan de bron van de geregistreerde opbrengst? En is hierin een keuze tussen bron van metingen te maken? Wellicht wil ik namelijk eerst even de metered gebruiken om over een maand pas CTs te installeren. Zou het mogelijk zijn om de opbrengst registratie te behouden net zoals dat nu op de Standard gateway wordt gedaan?

[ Voor 3% gewijzigd door m.theloosen op 14-06-2024 20:43 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• groentje1.0
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 21-05 20:17
groentje1.0 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 22:12:
Beste Tweakers,

Wie kan mij helpen?

Heb in december 2023t samen met een collega van mij een Enphase systeem aangeschaf, die van hem in december operationeel gemaakt door middel van een doe het zelf account. (Solar-outlet)(8 x jinko 435 met 8 x iq8mc, envoy-s metered) tot zover alles goed. Die van mij hetzelfde systeem alvast begonnen met installeren van envoy-s en q-relais ivm updaten. Tot zover alles goed, helaas ben ik toen door mijn rug gegaan, dus alles op een laag pitje. Met Hemelvaartsdag begonnen met installeren van 4 panelen op mijn schuurtje zuid 15 graden en later op mijn dak 36 graden west. Nu wilde ik de serienummers van de zonnepanelen scannen maar kwam toen niet meer in de Toolkit waar ik daarvoor nog wel in kwam🤔( dec 2023) van alles geprobeerd nieuw ww aangevraagd lukte niet.( Er kwam op scherm alleen bedrijfsinstallateurs of zelf- installateurs hebben toegang controleer uw gebruikersprofiel) toen een mailtje naar Solar-outlet of zij mij konden helpen die hadden mij een nieuw verzoek WW veranderen gestuurd mocht niet baten. Toen een mail naar Enphase gestuurd tot op heden nog geen antwoord.
Nu kwam ik er achter via internet dat als je een installateurs account aanmaakt dan kan je via dat account een uitnodiging kan sturen om toestemming te geven om zijn systeem te beheren. Zo gezegd zo gedaan.
Serienummers gescand , legplan gemaakt alles oké.
Nu het probleem:
De omvormers willen niet communiceren, spanning gemeten tot aan de omvormers (244V) lampjes op omvormers knipperen groen, bij de omvormers staat in toolkit net profiel niet ingesteld. Netwerkprofiel gatway EN50549-1 2019 ( meest aanbevolen) , gescand 4/4 gedetecteerd 0/4 legplan aangemaakt 1 profiel ingesteld 0/4.
Stroom al diverse keren eraf gehaald, panelen verwijderd en weer terug gezet, stekkers uit omvormer en weer terug ledje knippert, lengte kabel ongeveer 13 meter 2,5 kwadraat maar geen productie ☹️😢

Wat doe ik fout of wat mis ik?
Na veel communicatie tussen enpase en Eddie. Heb ik een andere gateway gekocht via MP. Nieuwe gemonteerd, Alles doorlopen in 1 keer alles werkend. Dank allen voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-06 11:56
m.theloosen schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 20:20:
Ik zou graag van een standaard naar metered gateway willen met aangesloten CT's. Bij de Standard gateway wordt de opbrengst geregistreerd via de metingen van de IQs. Hoe zit dat bij de metered versie? Wat is dan de bron van de geregistreerde opbrengst? En is hierin een keuze tussen bron van metingen te maken? Wellicht wil ik namelijk eerst even de metered gebruiken om over een maand pas CTs te installeren. Zou het mogelijk zijn om de opbrengst registratie te behouden net zoals dat nu op de Standard gateway wordt gedaan?
Ook bij een metered wordt de opbrengst geregistreerd via de metingen van de iQ’s. De metered geeft je de mogelijkheid om via de CT klemmen ook het verbruik in je woning in kaart te brengen waardoor je een totaalplaatje krijgt. Hetzelfde kan je met Home Assistant bereiken, zonder CT klemmen.

Daarnaast geeft de metered wat voordelen als je een Enphase batterij wenst en deze wilt laten aansturen door de envoy. En je kunt speciale profielen laden inzake wel/geen teruglevering.

Enfin….lees de FIPO eens zou ik zeggen. Staat het ook allemaal in.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Eddie_
@Panzer_V Bij de Metered kun je kiezen of de productie via de IQ's komt of via de CT's (anders zou je geen CT's nodig hebben bij de productie kant).

@m.theloosen Je kan prima de Metered plaatsen en op een later moment de CT's. Productie wordt dan gemeten via de IQ's i.p.v. CT's (wat dus selecteerbaar is).

De relais poortjes op de Gateway worden (o.a.) in Engeland gebruikt zodat de netbeheerder jouw systeem kan aansturen qua productie (lees omlaag schroeven) als dat nodig is.

@sandergar welke automaat zou je uit die verdelerkast halen en in de hoofdkast plaatsen? De aardlekschakelaar? Dat is niet verstandig. Ik zou gewoon een extra (aardlek)automaat in de meterkast plaatsen.

Ik vind die kast wel mooi gemaakt. Weet iemand welk merk die automaten zijn? Persoonlijk zou ik ook geen Legrand in mijn meterkast willen hebben. Ik ben fan van Eaton :)

@groentje1.0 Mooi dat het nu werkt en dat dus duidelijk is dat je Metered het probleem was. Het CT meetgedeelte werkt prima bij jou maar hij kan dus niet communiceren met de IQ's. Ik zou dit gaan bespreken met Enphase zodat zij dit onder garantie kunnen omwisselen. Hoef je niet met twee Gateways te werken (mag natuurlijk wel en zal ook geen probleem zijn).

@Skipper_NH Als je in deze kast ook de aardlekautomaat van je laadpaal wilt plaatsen hou dan wel rekening met de kabeldiameter. Afhankelijk van de afstand tussen hoofdkast en subkast minimaal 6mm2 en wellicht dikker. Absoluut niet dunner doen! Hou dan ook rekening met een voorbeveiliging zodat je laadpaal de boel niet kan overbelasten! Beter zou zijn om beide systemen gescheiden houden. Laadpaal in je hoofdkast afzekeren en rechtstreeks met de kabel naar je laadpaal. Afzonderlijke afzekering/kabel naar deze kast.

[ Voor 34% gewijzigd door Eddie_ op 15-06-2024 10:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Deze IQ System Controller vind ik wel erg leuk! Die kan dus Off-Grid gaan met zelfs de IQ7 serie! In Nederland nog niet echt van toepassing. Maar ik denk wel dat ik deze ga vragen aan de "baas" zodra het weer een beetje aantrekt in zonnepanelen land. Als hij wil sponsoren dan wil ik deze wel in huis! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
Eddie_ schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 10:38:
[...]

Deze IQ System Controller vind ik wel erg leuk! Die kan dus Off-Grid gaan met zelfs de IQ7 serie! In Nederland nog niet echt van toepassing. Maar ik denk wel dat ik deze ga vragen aan de "baas" zodra het weer een beetje aantrekt in zonnepanelen land. Als hij wil sponsoren dan wil ik deze wel in huis! :)
Same here. Het is alleen jammer dat de system controller 3 niet met de 10T samengaat. Het liefst zou ik die inruilen voor de 5P ( en dan 3 van 5P, voorelke fase 1….of nog even wachten en dan 2stuks 5P-3fase. Het is inderdaad niet echt nodig maar wel leuk als het kan. Diverse klanten van ons wijken nu uit naar Victron…daar kan vanalles mee, allen het is kostbaar omdat je weer omvormers en batterijen nodig hebt …wat omslachtig als je al een Enphase systeem hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Waarom kan die niet met de 10T werken dan? Dat heb ik gemist dan denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
Eddie_ schreef op zondag 16 juni 2024 @ 16:25:
Waarom kan die niet met de 10T werken dan? Dat heb ik gemist dan denk ik.
Het exacte waarom weet ik ook niet. Maar naast dat Marvin het vertelde heb ik dat ook in een compatibiliteitsmatrix terug gevonden. Zal toch met het communicatieprotocol te maken hebben, verwacht ik. Het goede is dat dat nu wel bedraad is tussen de 5P en de gateway, via commskit 2. Die commskit 1 voor de 3T/10T is soms wat instabiel en je moet best snel met die wired range extender werken als er een betonnen muur of plafond tussenzit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Tnt4ASyzAe4f_xF-RVLvgghjr4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9gA4xEV0EqotztFfRoSbXyCd.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door WillemP22 op 16-06-2024 17:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19:45
sandergar schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 10:30:
[...]
De range extender van de foto (afkomstig van https://enphase.com/nl-nl...ication/iq-combiner-3p-eu) staat niet in het lijstje inderdaad. Mogelijk is de foto niet geheel juist.
Dit is geen range extender, maar de comms kit 1 zelf. Die wordt door enphase geleverd in een grote casino, maar is eigenlijk gewoon een zigbee USB stickje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 00:44
Hier een spannende dag. Hele meterkast overhoop gehaald. Alle apparatuur voor pv verplaatst. Zit nu op de zijmuur van de meterkast, bij elkaar. En alles wat daar zat wat geen pv was is nu bij elkaar in de hoofdkast geplaatst.
2e kWh-meter geplaatst voor ons pv-systeem achter (4xiq8+) , werkt goed. De 1e kWh-meter op het pv-systeem voor (8x iq7+), welke al een paar dagen goed de opwek weergaf, geeft nu wiebelend een laag verbruik tot 0, terwijl het daar eigenlijk nog te vroeg voor is. Er branden geen rode lampen op de betreffende gateway.

De 5 nieuwe spoelen lijken goed te werken.
We zien nu op het systeem van de metered gateway het verbruik van de woning en de totale opwek van de panelen. Deze kunnen we ook per fase, dus per systeem bekijken, dat is onverwacht. En een heel nieuwe lay-out nu op de enlighten app. Leuk.

Afwachten hoe de opwek zich morgen na een goede nachtrust gedraagt :) Wanneer volgende week alles nog goed werkt kunnen we nieuwe stickers voor groepen en andere modules gaan plakken in de meterkast.

Maar in principe zou ons systeem nu klaar moeten zijn voor zero-export wanneer dat in de nieuwe update komt, en eventueel voor een thuisbatterij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WjwMSK_vD19_DwrzDgQPrQjHRi8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yJ4Bq8fDgjnobcyalkBxuJXJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Sjamo op 16-06-2024 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper_NH
Als je een batterij 10T of 3T aansluit op je installatie, is dat slechts mogelijk op één fase (volgens de officiële documentatie). Betekent dat dan ook dat alleen de verbruikers van die fase de batterij kunnen aanspreken?

Weet iemand op welke termijn Enphase in Nederland een 3 fase batterij zal uitbrengen?

Ik twijfel erg tussen een Enphase of Solaredge installatie. Deze laatste heeft een ruimer batterij assortiment.
Mijn voorkeur gaat uit naar één Eco systeem, want ik ben niet van plan om Home Assistent oid ook nog te moeten activeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
Skipper_NH schreef op zondag 16 juni 2024 @ 22:25:
Als je een batterij 10T of 3T aansluit op je installatie, is dat slechts mogelijk op één fase (volgens de officiële documentatie). Betekent dat dan ook dat alleen de verbruikers van die fase de batterij kunnen aanspreken?

Weet iemand op welke termijn Enphase in Nederland een 3 fase batterij zal uitbrengen?

Ik twijfel erg tussen een Enphase of Solaredge installatie. Deze laatste heeft een ruimer batterij assortiment.
Mijn voorkeur gaat uit naar één Eco systeem, want ik ben niet van plan om Home Assistent oid ook nog te moeten activeren.
De 10T bestaat uit 3 modules die je gewoon op elk een fase kunt aansluiten. Volgens mij wordt dat 9 van de 10 keer gedaan nu.
Indien je een 10T op bijvoorbeeld fase 1 aansluit. En op fase 2 ga je verbruiken. Dan gaat de batterij op fase 1 aan het net leveren…en houdt zo de meter op 0.
Volgend jaar komt Enphase met de 5P-3fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Sjamo schreef op zondag 16 juni 2024 @ 20:11:
Hier een spannende dag. Hele meterkast overhoop gehaald. Alle apparatuur voor pv verplaatst. Zit nu op de zijmuur van de meterkast, bij elkaar. En alles wat daar zat wat geen pv was is nu bij elkaar in de hoofdkast geplaatst.
2e kWh-meter geplaatst voor ons pv-systeem achter (4xiq8+) , werkt goed. De 1e kWh-meter op het pv-systeem voor (8x iq7+), welke al een paar dagen goed de opwek weergaf, geeft nu wiebelend een laag verbruik tot 0, terwijl het daar eigenlijk nog te vroeg voor is. Er branden geen rode lampen op de betreffende gateway.

De 5 nieuwe spoelen lijken goed te werken.
We zien nu op het systeem van de metered gateway het verbruik van de woning en de totale opwek van de panelen. Deze kunnen we ook per fase, dus per systeem bekijken, dat is onverwacht. En een heel nieuwe lay-out nu op de enlighten app. Leuk.

Afwachten hoe de opwek zich morgen na een goede nachtrust gedraagt :) Wanneer volgende week alles nog goed werkt kunnen we nieuwe stickers voor groepen en andere modules gaan plakken in de meterkast.

Maar in principe zou ons systeem nu klaar moeten zijn voor zero-export wanneer dat in de nieuwe update komt, en eventueel voor een thuisbatterij.
[Afbeelding]
Vandaag lijken onze zonnepanelen op beide systemen het weer goed op te pakken. Ik zie in de registratie wel een afwijking nu die ik eerder nooit heb gezien.

In het kort, we hebben hier 2 volledig gescheiden pv-systemen.

Zuid= 8 panelen met 8x iq7+, een metered gateway, sinds gisteren met 5 ct's. 3x op de binnenkomende fasen, 1x voor ons pv-systeem op Zuid, 1x voor ons pv-systeem op Oost-West.

Op Oost-West hebben we 4 panelen met 4x iq8+ en een standard gateway.

In Homewizard hebben we nu om te checken of alles goed loopt zowel een rechtstreekse verbinding naar Enphase voor beide systemen, plus voor beide een registratie via een kWh-meter. En ja, dat gooit de cijfers redelijk in de war door de dubbele registratie maar vooor deze dagen vinden we dat geen probleem.

Dit laat de Enlighten app zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aF96ag46JxQUjhOfhjQrcwzQsvs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vR3e7Wp6MSIPtX4PIEKKiJYT.jpg?f=fotoalbum_large

Hier boven zie je een registratie van opwek en consumptie (voor beide systemen gezamenlijk) dus dat klopt, maar ik zie een opwek tijdens de nacht. Dat is nieuw.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WaYuuGdPX96GT5hjRNve2s86go8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G4KIuXCLOiCZoCQVnURzB3Ce.jpg?f=fotoalbum_large

Dit hierboven is de grafiek van wat Enphase heeft geregistreerd voor het systeem op zuid, een lichte opwek in de nacht, wisselend tussen 4 en 8W. Dat is nieuw en komt overeen met wat de Enlighten app laat zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gdpYKzNpVIrIPMLviJBc4_IbVHs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9reeS6bk8eKsAhwcTV3DdG1P.jpg?f=fotoalbum_large

Dit hierboven is wat de kWh-meter laat zien vwb de opwek over dezelfde periode op hetzelfde systeem, geen opwek dus en correct.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2dBS8g1WI5w0GSLUvVjvbe6oNPU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5XAfRHHyCK5rWS1O93MrXLW7.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is wat Enphase heeft geregistreerd voor het systeem op oost-west, dus het andere pv-systeem. Geen opwek in de nacht en dus correct.

Volgens mijn logica zit er dus een probleem in de spoel die de opwek van het pv-systeem zuid meet. Die spoel is het enige wat daar veranderd is. Iemand een idee wat er mis is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
al gechecked of de fases kloppen .. gaf bij ook rare info destijds toen bleek dat ze niet in juiste volgorde zaten

[ Voor 53% gewijzigd door MisterB op 17-06-2024 07:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Ik heb ook 's nachts een opwek van 8 of 12 Watt volgens mijn Metered. De CT's zitten goed. Geen idee waar het vandaan komt, heb ik niet kunnen traceren. Ik hou het maar op een meetfout van Enphase. Elk paneel individueel bekeken en geen één die produceert 's nachts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:58
@Sjamo Geen idee op welke plek de ct's geplaatst zijn, maar zou het misschien het verbruik van het IQ-relais kunnen zijn?
Laat maar, dan zou het als verbruik geregistreerd moeten zijn en niet als opwek... goedemorgen :F

[ Voor 30% gewijzigd door Rouske op 17-06-2024 07:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
MisterB schreef op maandag 17 juni 2024 @ 07:16:
al gechecked of de fases kloppen .. gaf bij ook rare info destijds toen bleek dat ze niet in juiste volgorde zaten
Mijn partner heeft de verandering in de kast gedaan gisteren en gaat het straks meten. Dank voor de tip :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Rouske schreef op maandag 17 juni 2024 @ 07:43:
@Sjamo Geen idee op welke plek de ct's geplaatst zijn, maar zou het misschien het verbruik van het IQ-relais kunnen zijn?
Laat maar, dan zou het als verbruik geregistreerd moeten zijn en niet als opwek... goedemorgen :F
Ik ben er vanuit gegaan dat het q-relais een dom ding is, aangestuurd door de slimme gateway, die hier normaal een rustverbruik heeft van rond de 7W. Maar het is de moeite om te kijken of daar iets kan zitten wat mogelijk verschillend geregistreerd wordt door hoe we meten. En ik heb in het verleden zelfs wel eens gelezen dat verbruik (soms?) als opwek geregistreerd wordt wanneer iets niet goed aangesloten zit, dus we gaan het bekijken. Dank je :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Eddie_ schreef op maandag 17 juni 2024 @ 07:38:
Ik heb ook 's nachts een opwek van 8 of 12 Watt volgens mijn Metered. De CT's zitten goed. Geen idee waar het vandaan komt, heb ik niet kunnen traceren. Ik hou het maar op een meetfout van Enphase. Elk paneel individueel bekeken en geen één die produceert 's nachts.
Het zit hier dus bewezen in de registratie van Enphase (kWh-meter registreert 0W in de nacht), en deze registratie van licht verbruik op PV-zuid (niets op het O-W systeem) is er dus pas sinds we de ct' s gisteren hebben aangelegd. Daarvoor nooit eerder opwek gezien in de nacht bij dat PV-systeem. Ook niet in de Enphase-registratie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drboneym
Eddie_ schreef op maandag 17 juni 2024 @ 07:38:
Ik kreeg laatst nog als tip vanuit Enphase mee dat de CTs het liefst een eindje uut elkaar moeten staan omdat ze wel eens elkaar beïnvloeden. Als er ruimte is zou je eens kunnen kijken of dat iets doen.

Maar wel bekend voor mij zo'n spookverbruik of opwek, wel vaker gezien. Dat schaar ik dan maar onder de foutmarge van de CTs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
De CT's van consumptie zitten achter de din rail en "onder" de hoofdschakelaar. Maar ja dat is consumptie. Maar die zijn dus niet te verplaatsen. Productie CT's zitten wel enigszins bij elkaar in de buurt. Die zal ik één dezer dagen eens wat verder uit elkaar plaatsen, voor zover mogelijk. Mocht dit het zijn dan laat ik het wel weten, goeie tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Met alle input hebben we nu 3 dingen die we kunnen checken. Of de fasen omgedraaid zijn, of inkomende fasen goed zitten (de check volgens installatie-guide is wat rommelig verlopen gisteren) en of het fysiek verder uit elkaar plaatsen van de spoelen op fase 1 (pv systeem met metende gateway en welke dwars ligt) en fase 2 (pv systeem met normale gateway, metingen correct) helpt. Wordt vervolgd na werktijd :)
Dank voor de input.

Aanvulling:
Op de grafieken uit Homewizard die ik toonde bij mijn vorige post, zie ik nog iets anders.
Homewizard toont de productie in de grafiek zoals hij anders doet, wat onbenullig omdat de cijfers niet real time verwerkt worden, maar aan het einde van de dag zal het kloppen.

Maar iets wat daar sinds gisteren is veranderd is dat specifiiek voor die grafiek, die de meting van Enphase weergeeft voor het pv-systeem waar het probleem zit, niet het totaal getoond wordt. En er wordt normaal altijd een totaal getoond. Op de laatste screenshot die ik deelde (Enphase oost-west fase 2) is dat ook te zien. Production plus een getal voor de dag tot dan toe. Bij het andere pv-systeem stond dat eerder (voor gisteren) ook, maar nu niet meer.

Dat betekent dat ook Homewizard een afwijking lijkt te zien. Vraag is dan nog of het verband houdt met elkaar maar die vraag kan ik misschien beter stellen in het Homewizard topic.

We hebben hier in elk geval 2 ct's die praktisch tegen elkaar aan lagen een cm of 4 a 5cm uit elkaar gelegd en we wachten vanavond af wat dat betreft.

[ Voor 55% gewijzigd door Sjamo op 17-06-2024 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yeti007
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-12-2024
Weet iemand of de combinatie van 10T batterij met een Enphase Q-relais 3-fase er voor zorgt dat er een soort van load-balancing (continue bijsturen van vermogen per fase afhankelijk van de totale load op een fase) plaatsvindt binnen huis, of dat de 3 batterij units direct op ieders 1 fase aansluiting gezet worden en je daar evt. geen fase-load optimalisatie kunt laten uitvoeren voor het hele huis (door bijv. 3-fase apparatuur die ook evenveel of meer dan het vermogen van 1 fase trekt)?

[ Voor 16% gewijzigd door Yeti007 op 17-06-2024 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper_NH
WillemP22 schreef op zondag 16 juni 2024 @ 23:16:
[...]

De 10T bestaat uit 3 modules die je gewoon op elk een fase kunt aansluiten. Volgens mij wordt dat 9 van de 10 keer gedaan nu.
Indien je een 10T op bijvoorbeeld fase 1 aansluit. En op fase 2 ga je verbruiken. Dan gaat de batterij op fase 1 aan het net leveren…en houdt zo de meter op 0.
Volgend jaar komt Enphase met de 5P-3fase
Dat je de 10T op 3 fases kan aansluiten, had ik gelezen. Helaas is dat niet wat Enphase toelaat in hun installatievoorschriften. Ik wil dat risico niet nemen met het oog op verzekeringsclaims bij brand oid.
Dat het verbruik op een andere fase automatisch tot ontlading van de accu leidt is op zich netjes geregeld. Wel een gekunstelde constructie, maar dan kan je de grote van de batterij afstemmen op het gehele verbruik van de installatie.
Hopelijk komt die 3 fase 5P op tijd voordat de saldering wordt afgeschaft en de batterij echt interessant wordt. Al zal de prijs doorslag gevend zijn.
Hopelijk is het tegen die tijd ook toegestaan om je hele installatie in de back-up mode te laten draaien. Dan heb je in ieder geval een optie voor het geval de leveringszekerheid in het gedrang komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper_NH
Yeti007 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 08:58:
Weet iemand of de combinatie van 10T batterij met een Enphase Q-relais 3-fase er voor zorgt dat er een soort van load-balancing (continue bijsturen van vermogen per fase afhankelijk van de totale load op een fase) plaatsvindt binnen huis, of dat de 3 batterij units direct op ieders 1 fase aansluiting gezet worden en je daar evt. geen fase-load optimalisatie kunt laten uitvoeren voor het hele huis (door bijv. 3-fase apparatuur die ook evenveel of meer dan het vermogen van 1 fase trekt)?
FerroAmp heeft phase balancing ingebouwd. Is wel een dure installatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• skiwi
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:06
Dat je de 10T op 3 fases kan aansluiten, had ik gelezen. Helaas is dat niet wat Enphase toelaat in hun installatievoorschriften. Ik wil dat risico niet nemen met het oog op verzekeringsclaims bij brand oid.
Ik heb een dergelijke installatie (10T op 3 fases) zelf geinstalleerd. En als onderdeel van de activatie moest ik mijn ontwerp naar Enphase sturen ter review. Daar is zonder vragen een positieve reactie op gekomen dus lijkt mij gewoon te kunnen en mogen, anders hadden ze er iets van moeten zeggen op basis van mijn ontwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
skiwi schreef op maandag 17 juni 2024 @ 10:30:
[...]

[/quote]

Ik heb een dergelijke installatie (10T op 3 fases) zelf geinstalleerd. En als onderdeel van de activatie moest ik mijn ontwerp naar Enphase sturen ter review. Daar is zonder vragen een positieve reactie op gekomen dus lijkt mij gewoon te kunnen en mogen, anders hadden ze er iets van moeten zeggen op basis van mijn ontwerp.
Nee dat klopt inderdaad niet. Gewoon met een afdoende Type B 30mA aardlekautomaat 3P+N driefase afzekeren, naar je 3P Q relais, en dan weg met bijvoorbeeld een 5x4mm2 kabel (afhankelijk van belasting/afzekering). Linker unit bruin blauw/midden zwart blauw/rechts grijs blauw, alles gutes en helemaal volgens voorschrift.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• drboneym
Yeti007 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 08:58:
Je moet het zo zien, een 10T bestaat niet. In de T generatie bestaat alleen de 3T en dat is een enkelfase apparaat. Die wordt binnenshuis hardwarematig op een fase aangesloten, en krijgt softwarematig deze fase toegewezen.

Dat betekent dat, elektrotechnisch gezien, de 3T alleen kan interacteren met de spanningen en de stromen van de fase waarop hij is aangesloten.

Alle sturingen rondom ontladen op L1 terwijl er alleen vraag is op L2 zijn softwarematig en gebaseerd op het feit dat Enphase stuurt op 'aggregate' gegevens vanuit de CTs; opgetelde cijfers. Hiermee simuleert de Gateway de meetmethode van de hoofdmeter van je netbeheerder.

Er vinden vanuit het Enphase eco systeem dus geen exotische faseverschuivingen of iets dergelijks.

Interessant is wel dat in een 'Zero Export' schema voor 2 strategiëen gekozen kan worden: per fase of aggregate. Maar dat heeft dan puur met afschakeling van micro's en af- en inschakeling van batterijen te maken ten opzichte van invoeding naar het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
Eddie_ schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 10:18:
@sandergar welke automaat zou je uit die verdelerkast halen en in de hoofdkast plaatsen? De aardlekschakelaar? Dat is niet verstandig. Ik zou gewoon een extra (aardlek)automaat in de meterkast plaatsen.
Wat is het nut van 2 aardlekschakelaars achter elkaar plaatsen als de kasten naast elkaar hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Het maakt niet zozeer uit of je in je hoofdverdeelinrichting een aardlekautomaat of een automaat plaatst. Vandaar het stukje aardlek tussen haakjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
Skipper_NH schreef op maandag 17 juni 2024 @ 09:16:
[...]

Dat het verbruik op een andere fase automatisch tot ontlading van de accu leidt is op zich netjes geregeld. Wel een gekunstelde constructie, maar dan kan je de grote van de batterij afstemmen op het gehele verbruik van de installatie.
Hopelijk komt die 3 fase 5P op tijd voordat de saldering wordt afgeschaft en de batterij echt interessant wordt. Al zal de prijs doorslag gevend zijn.
Hopelijk is het tegen die tijd ook toegestaan om je hele installatie in de back-up mode te laten draaien. Dan heb je in ieder geval een optie voor het geval de leveringszekerheid in het gedrang komt.
Enphase benoemd het anders gewoon in hun roadshows. Door het te verdelen over de fases verlaag je juist het risico, omdat de stroomsterktes afnemen. En het is ook geen gekunstelde constructie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Sjamo schreef op maandag 17 juni 2024 @ 07:10:
[...]

Vandaag lijken onze zonnepanelen op beide systemen het weer goed op te pakken. Ik zie in de registratie wel een afwijking nu die ik eerder nooit heb gezien.

In het kort, we hebben hier 2 volledig gescheiden pv-systemen.

Zuid= 8 panelen met 8x iq7+, een metered gateway, sinds gisteren met 5 ct's. 3x op de binnenkomende fasen, 1x voor ons pv-systeem op Zuid, 1x voor ons pv-systeem op Oost-West.

Op Oost-West hebben we 4 panelen met 4x iq8+ en een standard gateway.

In Homewizard hebben we nu om te checken of alles goed loopt zowel een rechtstreekse verbinding naar Enphase voor beide systemen, plus voor beide een registratie via een kWh-meter. En ja, dat gooit de cijfers redelijk in de war door de dubbele registratie maar vooor deze dagen vinden we dat geen probleem.

Dit laat de Enlighten app zien:
[Afbeelding]

Hier boven zie je een registratie van opwek en consumptie (voor beide systemen gezamenlijk) dus dat klopt, maar ik zie een opwek tijdens de nacht. Dat is nieuw.

[Afbeelding]

Dit hierboven is de grafiek van wat Enphase heeft geregistreerd voor het systeem op zuid, een lichte opwek in de nacht, wisselend tussen 4 en 8W. Dat is nieuw en komt overeen met wat de Enlighten app laat zien.

[Afbeelding]

Dit hierboven is wat de kWh-meter laat zien vwb de opwek over dezelfde periode op hetzelfde systeem, geen opwek dus en correct.

[Afbeelding]

Dit is wat Enphase heeft geregistreerd voor het systeem op oost-west, dus het andere pv-systeem. Geen opwek in de nacht en dus correct.

Volgens mijn logica zit er dus een probleem in de spoel die de opwek van het pv-systeem zuid meet. Die spoel is het enige wat daar veranderd is. Iemand een idee wat er mis is?
We hebben hier inmiddels de spanning tussen de fasen gecheckt. Er zijn geen fasen verwisseld. We hebben nogmaals, met de pv uit, door consumptie gecheckt of de consumptie-ct's op de goede binnenkomende fasen zitten. Dat zitten ze. Daar lijkt dus geen probleem te zijn.

Wel zaten 2 van de 3 consumptie-ct's eigenlijk tegen elkaar aan. Die zitten nu een cm of 4 a 5 uit elkaar.

We hebben ook gezien dat 1 productie-ct bijna bovenop een kWh-meter zit in de kast. Daar hebben we nog niets aan veranderd, omdat we eerst het effect van de andere aanpassing vanavond/vannacht willen bekijken. Morgen meer :)

Ik heb inmiddels begrepen dat ook internationaal nachtelijke "spook"-opwek bepaald geen uitzondering is. Ik ga morgen verder lezen of er mensen zijn met een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper_NH
WillemP22 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 19:38:
[...]

Enphase benoemd het anders gewoon in hun roadshows. Door het te verdelen over de fases verlaag je juist het risico, omdat de stroomsterktes afnemen. En het is ook geen gekunstelde constructie. Probeer het eerst technisch te begrijpen …
Omdat ik het wil begrijpen, stel ik hier vragen. Als wat jullie stellen, dat je een 10T gewoon over 3 fases mag aansluiten, waar is, waarom is er dan geen installatiehandleiding of aanvullende te vinden die dat beschrijft.
Waarom zijn er dan geen kabels en doorvoeren die dat mogelijk maken, anders dan zelf gemaakte oplossingen. Het zou fijn zijn als Enphase dit niet gedoogd, maar gewoon mogelijk maakt.
Ik noem het gekunsteld, omdat het allemaal softwarematig geregeld moet worden, waardoor je bij een 3 fase aansluiting voorlopig aan het net gebonden bent om je volle batterij te gebruiken. Micro-salderen in een micro-omvormer omgeving. ;)
Ik denk waarschijnlijk nog teveel in de centrale omvormer opzet. Je regelt alles eerst DC en als dat klaar is gaat het door de omvormer naar je gebruikers. Dus ja ik moet de Enphase opzet leren te begrijpen en graag met jullie uitleg en zonder waarde oordeel over mijn woord gebruik.
Misschien kan de installateur, die morgen langs komt, helpen bij het begrijpelijk uitleggen waarom Enphase zo lang enkel fasig denkt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WillemP22
Skipper_NH schreef op maandag 17 juni 2024 @ 20:51:
[...]

Omdat ik het wil begrijpen, stel ik hier vragen. Als wat jullie stellen, dat je een 10T gewoon over 3 fases mag aansluiten, waar is, waarom is er dan geen installatiehandleiding of aanvullende te vinden die dat beschrijft.
Waarom zijn er dan geen kabels en doorvoeren die dat mogelijk maken, anders dan zelf gemaakte oplossingen. Het zou fijn zijn als Enphase dit niet gedoogd, maar gewoon mogelijk maakt.
Ik noem het gekunsteld, omdat het allemaal softwarematig geregeld moet worden, waardoor je bij een 3 fase aansluiting voorlopig aan het net gebonden bent om je volle batterij te gebruiken. Micro-salderen in een micro-omvormer omgeving. ;)
Ik denk waarschijnlijk nog teveel in de centrale omvormer opzet. Je regelt alles eerst DC en als dat klaar is gaat het door de omvormer naar je gebruikers. Dus ja ik moet de Enphase opzet leren te begrijpen en graag met jullie uitleg en zonder waarde oordeel over mijn woord gebruik.
Misschien kan de installateur, die morgen langs komt, helpen bij het begrijpelijk uitleggen waarom Enphase zo lang enkel fasig denkt.
In samenwerking met de solar bouwmarkt hebben we dat in de dhz handleiding voor het aansluiten van de Enphase batterijen al verwerkt.
Dat Enphase zo lang in 1 fase denkt heeft denk ik zn herkomst uit de states. Daar wordt het ontworpen en als eerste getest. Daar hebben ze 1 fase of split-fase meen ik.

Misschien moeten we het gewoon anders noemen. Net zoals @drboneym ook al noemde: je hebt eigenlijk 3x een 3T, die je elk op een andere fase hangt. Je hangt ze alleen op aan 1 montageplaat en je gebruikt 1 grote kap voor een fraaie afwerking. De 10T bestaat niet, het zijn 3 3T’tjes. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Met de 'onzekerheid' van terugleverkosten en saldering is het toch een lastige mix geworden van allerlei variabelen om uit te zoeken wat je nou echt nodig hebt en wat on average het meest efficient is ...
Huis komt binnenkort en moet de panelen nog aanschaffen.
Heb: goed geisoleerd huis, forse l/w warmtepomp die ook kan koelen (fwiw), een EV, 2 aircos, gewoon dagelijks gebruik van 10kw/d en kan 20 panelen kwijt waarvan 14 op west en 6 op zuid met iq8+ oid en totaal geen schaduw. Zou er ook nog 10 op overkapping kwijt kunnen (plat dak oost/zuid). Een 10kw accu aanschaffen is geen probleem mits dat helpt. Hoe kom je hier uit ... ?

Met salderen en zonder terugleverkosten geneuzel zou ik het gewoon volgooien met die 20 panelen...

[ Voor 22% gewijzigd door MisterB op 17-06-2024 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23:11
Het is eigenlijk heel simpel. In de basis kan je het beste je eigen verbruik coveren qua verbruik. 10kw/d is dus 3600kw per jaar. Ik zou de 6 paneeltjes op zuid en 4 paneeltjes op west pakken. Een accu is leuk voor je dag en nacht overgang of opslaan voor een slechte dag maar de golfbeweging die je ziet tussen zomer en winter ga je voorlopig echt niet kunnen opvangen met welke (betaalbare) accu dan ook. Een 10KW accu helpt ook niet echt om je accu van de EV op te laden. Die accu is al snel 6 tot 10 x zo groot als de 10KW accu die je wellicht zou aanschaffen. Ik lees je verhaal als dat je financieel niet al te moeilijk hoeft te doen over de aanschaf van een dergelijke accu, dan zou ik het ook gewoon doen en de glazen bol moet je gewoon lekker vergeten. Die hebben we geen van allen. Als de saldering echt gaat vervallen dan wordt het nut van een accu pas echt zichtbaar maar zodra de politiek dat besluit definitief en onomkeerbaar heeft gemaakt zal je zien dat er een run op accu's ontstaat met de bijbehorende prijsstijgingen. En dan zit jij net lekker goed.

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
thx, en toegevoegde (of juist niet) waarde van 20 ipv 10 panelen ?... op zonnige momenten in zomer 12 uur lang oid je wp-koelen en aircos op de zon laten draaien cq zoveel mogelijk je auto opladen .. en in de winter zo nu en dan de wp-verwarmen op de zon draaien... dat je met geen enkele accu momenteel de winter doorkomt is duidelijk... dus idd 10 paneeltjes is ok-isch voor dagelijks coveren indien icm een accu (om uit te vlakken) voor de nacht een een donker dagje... 10 extra panelen is ok-isch om waar mogelijk qua zon de zware jongens op de pv te draaien ..

[ Voor 3% gewijzigd door MisterB op 17-06-2024 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
MisterB schreef op maandag 17 juni 2024 @ 21:15:
Met de 'onzekerheid' van terugleverkosten en saldering is het toch een lastige mix geworden van allerlei variabelen om uit te zoeken wat je nou echt nodig hebt en wat on average het meest efficient is ...
Huis komt binnenkort en moet de panelen nog aanschaffen.
Heb: goed geisoleerd huis, forse l/w warmtepomp die ook kan koelen (fwiw), een EV, 2 aircos, gewoon dagelijks gebruik van 10kw/d en kan 20 panelen kwijt waarvan 14 op west en 6 op zuid met iq8+ oid en totaal geen schaduw. Zou er ook nog 10 op overkapping kwijt kunnen (plat dak oost/zuid). Een 10kw accu aanschaffen is geen probleem mits dat helpt. Hoe kom je hier uit ... ?

Met salderen en zonder terugleverkosten geneuzel zou ik het gewoon volgooien met die 20 panelen...
Dynamisch energiecontract. Dan heb je geen terugleverkosten geneuzel. Met je EV en eventueel een thuisbatterij kun je wat sturen naar de goedkopere uren. Het is sterk afhankelijk van je eigen situatie. Zelf kwam ik afgelopen maand uit op 18 ct/kWh voor import en 22 ct/kWh voor export. Dat is de all-in prijs incl. EB en btw. Het valt te proberen, want de opzegtermijn is vaak kort bij die contracten 1 dag of max 1 maand. Bijv. Tibber rekent zonder voorschotten elk maand met je af. Dat betekend veelal s’winters betalen en zomers ontvangen.
Maar er zijn er tegenwoordig > 20. Daar is een ander topic voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
als je de kant van de dynamische contracten op gaat denk ik dat je ook dat je goed over je home automation etc na moet gaan denken zodat alles op het juiste moment loopt of niet en aan of uit gezet wordt etc dus automatiseren om er optimaal gebruik van te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
MisterB schreef op maandag 17 juni 2024 @ 21:48:
als je de kant van de dynamische contracten op gaat denk ik dat je ook dat je goed over je home automation etc na moet gaan denken zodat alles op het juiste moment loopt of niet en aan of uit gezet wordt etc dus automatiseren om er optimaal gebruik van te maken
Dat kan, maar of het financieel zoden aan de dijk zet…
Mijn 10T laad en ontlaad op basis van prijs en de EV laad ik meestal in het weekend of anders overdag op. Voor de rest letten we er niet op. Wassen, drogen, elektrische boiler zou je kunnen sturen om nog wat te winnen. Zelf laat ik dat voor wat het is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23:11
Airco's zijn uiteraard fijne apparaten omdat je ze in de "koelmodus" kan gebruiken op het moment dat je panelen hun werk doen. Het is niet "fout"om je dak vol te leggen, zeker niet als je de centen er gewoon gereed voor hebt liggen. Maar we hebben hier (en dat is geen slechte eigenschap) nogal de neiging om alles vantevoren helemaal doorgerekend te hebben en vastgelegd zodat je zekerheid hebt. Die zekerheid gaat er helaas voorlopig niet komen. Uiteindelijk zeg je gewoon ja of gewoon nee tegen de aanschaf. En met een goede financiële buffer ga je die gok eerder aan dan wanneer je je laatste spaarcenten erop los moet slaan. (of zelfs lenen)

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skiwi
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:06
Mijn 10T laad en ontlaad op basis van prijs…
Ik ben benieuwd hoe je dit hebt ingeregeld? Zelf een 10T met nog een vast contract maar zodra die afloopt wil ik eens kijken of dynamisch een optie is. Zeker met de enphase update die er aan zit te komen voor ondersteuning dynamisch tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
ok thx allemaal !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
skiwi schreef op maandag 17 juni 2024 @ 22:35:
[...]

Ik ben benieuwd hoe je dit hebt ingeregeld? Zelf een 10T met nog een vast contract maar zodra die afloopt wil ik eens kijken of dynamisch een optie is. Zeker met de enphase update die er aan zit te komen voor ondersteuning dynamisch tarief.
Ingeregeld door Enphase, als betatester. Die update wordt vanaf deze week uitgerold…ze gaan batchgewijs mailings verzorgen en Gateways updaten naar versie 8.nogwat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Vooralsnog staat die update gepland op volgende week woensdag. Tenzij ze nog wat "raars" tegen komen. Is dus nog niet definitief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
heeft de enphase battery (de controller daarvan) al een interface naar bv home assistant of andere home automation systemen (i.e. een api) of ben je overgeleverd aan de functionaliteit die enphase uitrolt (en is het dus proprietary)

[ Voor 6% gewijzigd door MisterB op 18-06-2024 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingKoning
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-06 16:11
MisterB schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 09:40:
heeft de enphase battery (de controller daarvan) al een interface naar bv home assistant of andere home automation systemen (i.e. een api) of ben je overgeleverd aan de functionaliteit die enphase uitrolt (en is het dus proprietary)
ik heb geen batterij, maar documentatie van HA enphase integratie maakt wel melding van entiteiten voor batterijen:

https://www.home-assistant.io/integrations/enphase_envoy/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
ja zag het maar leek me vrij beperkt.. wat het echt is kom je pas achter als je eea gaat gebruiken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
ff ter controle, jullie gebruiken de enphase battery icm q-relay en de metered versie van de gateway maar de IQ System Controller is niet nodig in de oplossing als je met dynamische tarieven om wil gaan ? right ? Wat voegt dat ding toe ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@MisterB In Nederland volgens mij niet zoveel. Of misschien anders: voor de tweaker die het graag op andere manieren regelt met bijv. Home Assistant. Wellicht dat het voor de gemiddelde consument die na installatie er nooit meer naar wil kijken en er vanuit gaat dat het allemaal vanzelf doet wat het moet doen, wel handig is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eddie_
De IQ System Controller kan grid uitval opvangen. Je gaat dan off-grid "werken". Zonder accu alleen overdag als de panelen voldoende opwekken en eventueel 's nachts mits je een accu hebt. Hij is niet nodig om iets met dynamische tarieven te gaan doen.

Vanwege het stabiele net dat we in Nederland hebben is de IQ System Controller nog niet echt een noodzakelijk iets. Maar ik wil em wel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Omdat het kan :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WillemP22
Yep, daarom wil ik hem ook. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Eddie_ schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 13:52:
De IQ System Controller kan grid uitval opvangen. Je gaat dan off-grid "werken". Zonder accu alleen overdag als de panelen voldoende opwekken en eventueel 's nachts mits je een accu hebt. Hij is niet nodig om iets met dynamische tarieven te gaan doen.

Vanwege het stabiele net dat we in Nederland hebben is de IQ System Controller nog niet echt een noodzakelijk iets. Maar ik wil em wel :)
eddie , de beta functionaliteit die jij net hierboven noemt die kan zonder die iq system controller right

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Ja, die is puur voor het "standaard" Enphase systeem, met de Metered Gateway (dat dan weer wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydestord
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 10-06 13:55
WillemP22 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 21:53:
[...]

Dat kan, maar of het financieel zoden aan de dijk zet…
Mijn 10T laad en ontlaad op basis van prijs en de EV laad ik meestal in het weekend of anders overdag op. Voor de rest letten we er niet op. Wassen, drogen, elektrische boiler zou je kunnen sturen om nog wat te winnen. Zelf laat ik dat voor wat het is.
Iemand een idee wanneer de beta 'GA' gaat worden? k'Hoop dat we in België ook deze release krijgen. Ik heb ook een 10T in combinatie met een dynamisch tarief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yeti007
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-12-2024
WillemP22 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 14:00:
[...]

Yep, daarom wil ik hem ook. O-)
In de US kost dat ding $2000 8)7 Ben benieuwd hoeveel duurder dat hier gaat kosten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
ydestord schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 16:26:
[...]

Iemand een idee wanneer de beta 'GA' gaat worden? k'Hoop dat we in België ook deze release krijgen. Ik heb ook een 10T in combinatie met een dynamisch tarief
Zie: https://gathering.tweaker...message/79308162#79308162

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydestord
Beste Enphase experts, iemand ervaring met PIM (phase imbalance management) berichten in de event logs

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EZyInWyG8WoSrRHd-_ZoqdL0PTs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QQjWBuLImO8bweTMVfcZUtF9.png?f=fotoalbum_large

Sinds de vervanging van een micro en het pushen van de laatste grid profile voor België staat PIM aan (voordien in een oudere grid profile stond die dus niet aan, maar die oude versie is niet meer beschikbaar online)

Wel zie ik in enlighten manager in de 'Data & privacy' optie onder grid profiles dat er een profile is 'copy of ...' die geen PIM sectie bevat maar ik kan dit profiel niet selecteren om toe te passen op de envoy & micro's

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kP8kzkl3vsd1zQVbbbqs6tlu9ac=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ckXPSrawF1EuPoolei5ve2A9.png?f=fotoalbum_large

Iemand een idee?

Mvg

Yves

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drboneym
ydestord schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 17:22:
Beste Enphase experts, iemand ervaring met PIM (phase imbalance management) berichten in de event logs

[Afbeelding]

Sinds de vervanging van een micro en het pushen van de laatste grid profile voor België staat PIM aan (voordien in een oudere grid profile stond die dus niet aan, maar die oude versie is niet meer beschikbaar online)

Wel zie ik in enlighten manager in de 'Data & privacy' optie onder grid profiles dat er een profile is 'copy of ...' die geen PIM sectie bevat maar ik kan dit profiel niet selecteren om toe te passen op de envoy & micro's

[Afbeelding]

Iemand een idee?

Mvg

Yves
Ik zal eens beginnen met wat ideeën. Pim is gebaseerd op het voorschrift dat er niet meer dan ... ampère verschil tussen de fases mag zijn. Voor enphase geldt daarvoor de data die uit de micro komt als leidend. De PIM afschakeling gaat in mijn ervaring automatisch in bij een metered envoy, omdat micro's dan pas een fase krijgen toegekend.

Ik zou zeggen gebaseerd op m'n eigen PIM troubleshoot ervaringen, stap 1, kijk eens in manager, devices, en loop na of die fase toekenning van de micros ergens op slaat. Daar kan iets mis zijn gegaan in de toekenning en moet handmatig door support worden ingezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
In nl is er geen pim toch op dit moment? De meter maakt er 1 geheel van

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ydestord
drboneym schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 18:04:
[...]

Ik zal eens beginnen met wat ideeën. Pim is gebaseerd op het voorschrift dat er niet meer dan ... ampère verschil tussen de fases mag zijn. Voor enphase geldt daarvoor de data die uit de micro komt als leidend. De PIM afschakeling gaat in mijn ervaring automatisch in bij een metered envoy, omdat micro's dan pas een fase krijgen toegekend.

Ik zou zeggen gebaseerd op m'n eigen PIM troubleshoot ervaringen, stap 1, kijk eens in manager, devices, en loop na of die fase toekenning van de micros ergens op slaat. Daar kan iets mis zijn gegaan in de toekenning en moet handmatig door support worden ingezet.
@drboneym spot on! Vorige installateurs hebben er een soepje van gemaakt. Bij een eerste install van 20 panelen was de faze verdeling ok, dan heeft een tweede installateur er nog 14 panelen bijgezet en de fazen herschikt maar voor Envoy was er niets veranderd en zijn er teveel op één faze blijven staan. In Enlighten manager zie ik er teveel op één bepaalde fase staan, terwijl in realiteit de faze verdeling anders is ( en de metingen van de CT klemmen weerspiegelen de correcte fase verdeling). Dat zal puzzelen worden om te vinden welke micro op welke fase zit.

Voordien had ik wel niet dit gedrag dus de grid profile update heeft wel iets veranderd

Yves

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
ydestord schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 18:31:
[...]

@drboneym spot on! Vorige installateurs hebben er een soepje van gemaakt. Bij een eerste install van 20 panelen was de faze verdeling ok, dan heeft een tweede installateur er nog 14 panelen bijgezet en de fazen herschikt maar voor Envoy was er niets veranderd en zijn er teveel op één faze blijven staan. In Enlighten manager zie ik er teveel op één bepaalde fase staan, terwijl in realiteit de faze verdeling anders is ( en de metingen van de CT klemmen weerspiegelen de correcte fase verdeling). Dat zal puzzelen worden om te vinden welke micro op welke fase zit.

Voordien had ik wel niet dit gedrag dus de grid profile update heeft wel iets veranderd

Yves
Fijn om te horen! Er hoeft niet handmatig gezocht te worden. De micro's krijgen een opdracht om zelf opnieuw te zoeken op welke fase ze zijn geïnstalleerd. Geen handwerk dus, wat het in dit geval ook juist omslachtig en foutgevoelig maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydestord
drboneym schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 18:40:
[...]

Fijn om te horen! Er hoeft niet handmatig gezocht te worden. De micro's krijgen een opdracht om zelf opnieuw te zoeken op welke fase ze zijn geïnstalleerd. Geen handwerk dus, wat het in dit geval ook juist omslachtig en foutgevoelig maakt.
@drboneym "De micro's krijgen een opdracht om zelf opnieuw te zoeken op welke fase ze zijn geïnstalleerd". Heb ik gezien bij een recente RMA, de fase wordt automatisch toegewezen. Kan ik dit opnieuw forceren voor de bestaande micro's (retire / unretire? )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
Het 4 tot 5cm uit elkaar plaatsen van de ct's had hier geen invloed op de "spook-opwek" tijdens de nacht. De opwek wordt niet gemeten via de kWh-meters en is niet zichtbaar op de panelen zelf. De opwek (4 tot 8W) blijft volgens de installer app zelfs staan wanneer we de productie-ct's loskoppelen.
We hebben besloten het te accepteren voor wat het is.

Verder is hier eindelijk de kogel door de kerk. We hebben de mogelijkheid om voor een voor ons acceptabele prijs een 3t te kopen en dat gaan we morgen doen.

Gezien ons jaarverbruik (ongeveer 2700kWh waarvan ongeveer 1650kWh afname), met een betrekkelijk lage vraag hier qua vermogen (zelden boven de 1,2kW), is dit voor ons een manier om uit te proberen hoe een thuisbatterij hier werkt in de praktijk. Wel spannend en leuk.
Pagina: 1 ... 13 ... 49 Laatste