Sjamo schreef op zondag 16 juni 2024 @ 20:11:
Hier een spannende dag. Hele meterkast overhoop gehaald. Alle apparatuur voor pv verplaatst. Zit nu op de zijmuur van de meterkast, bij elkaar. En alles wat daar zat wat geen pv was is nu bij elkaar in de hoofdkast geplaatst.
2e kWh-meter geplaatst voor ons pv-systeem achter (4xiq8+) , werkt goed. De 1e kWh-meter op het pv-systeem voor (8x iq7+), welke al een paar dagen goed de opwek weergaf, geeft nu wiebelend een laag verbruik tot 0, terwijl het daar eigenlijk nog te vroeg voor is. Er branden geen rode lampen op de betreffende gateway.
De 5 nieuwe spoelen lijken goed te werken.
We zien nu op het systeem van de metered gateway het verbruik van de woning en de totale opwek van de panelen. Deze kunnen we ook per fase, dus per systeem bekijken, dat is onverwacht. En een heel nieuwe lay-out nu op de enlighten app. Leuk.
Afwachten hoe de opwek zich morgen na een goede nachtrust gedraagt

Wanneer volgende week alles nog goed werkt kunnen we nieuwe stickers voor groepen en andere modules gaan plakken in de meterkast.
Maar in principe zou ons systeem nu klaar moeten zijn voor zero-export wanneer dat in de nieuwe update komt, en eventueel voor een thuisbatterij.
[Afbeelding]
Vandaag lijken onze zonnepanelen op beide systemen het weer goed op te pakken. Ik zie in de registratie wel een afwijking nu die ik eerder nooit heb gezien.
In het kort, we hebben hier 2 volledig gescheiden pv-systemen.
Zuid= 8 panelen met 8x iq7+, een metered gateway, sinds gisteren met 5 ct's. 3x op de binnenkomende fasen, 1x voor ons pv-systeem op Zuid, 1x voor ons pv-systeem op Oost-West.
Op Oost-West hebben we 4 panelen met 4x iq8+ en een standard gateway.
In Homewizard hebben we nu om te checken of alles goed loopt zowel een rechtstreekse verbinding naar Enphase voor beide systemen, plus voor beide een registratie via een kWh-meter. En ja, dat gooit de cijfers redelijk in de war door de dubbele registratie maar vooor deze dagen vinden we dat geen probleem.
Dit laat de Enlighten app zien:
Hier boven zie je een registratie van opwek en consumptie (voor beide systemen gezamenlijk) dus dat klopt, maar ik zie een opwek tijdens de nacht. Dat is nieuw.
Dit hierboven is de grafiek van wat Enphase heeft geregistreerd voor het systeem op zuid, een lichte opwek in de nacht, wisselend tussen 4 en 8W. Dat is nieuw en komt overeen met wat de Enlighten app laat zien.
Dit hierboven is wat de kWh-meter laat zien vwb de opwek over dezelfde periode op hetzelfde systeem, geen opwek dus en correct.
Dit is wat Enphase heeft geregistreerd voor het systeem op oost-west, dus het andere pv-systeem. Geen opwek in de nacht en dus correct.
Volgens mijn logica zit er dus een probleem in de spoel die de opwek van het pv-systeem zuid meet. Die spoel is het enige wat daar veranderd is. Iemand een idee wat er mis is?