Ik weet niet of het oud nieuws is maar kwam dit net tegen op YouTube, van de Green Guys.
https://youtu.be/VWwGFRtGkpg?si=-g_TbRLMTLFZvLbN
https://youtu.be/VWwGFRtGkpg?si=-g_TbRLMTLFZvLbN
Beide zijn weloverwogen beslissingen om het te doen zoals het nu is, maar daar gaat dit topic niet over dus daar laat ik het bij.Eddie_ schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 21:18:
Portrait rails voor landscape plaatsing? Zonde van de extra rails die daar voor nodig is. Plus op de onderste rij had je portrait kunnen plaatsen, iets meer panelen. Maar wellicht is dit en een weloverwogen beslissing.
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
[ Voor 8% gewijzigd door Eddie_ op 05-06-2024 07:43 ]
Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur
208V (3x120V) is de Amerikaanse 3 fase variant van onze 400V (3x230V)Vale Ouwe schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 08:10:
208V (183/229V) ?
[ Voor 46% gewijzigd door MaStar op 05-06-2024 14:23 ]
Je moet hem inderdaad opnieuw aanmelden aan je netwerk:MaStar schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 14:23:
Hoi tweakers! Ik maak gebruik van Enphase en ben vandaag overgestapt naar een andere WIFI provider. Sinds de overstap registreert de app geen KWh meer.
Weet iemand hoe ik het Enphase kastje kan aansluiten op de nieuwe WIFI verbinding? Ik vermoed dat dit draadloos gaat?
Alle lampjes staan wel op groen. Zie alleen geen activiteit meer in de app.
[Afbeelding]
Er zijn verschillende methodes. Zie de handleiding, "Methode b" op pagina 27, "Verbinding maken met de lokale interface van de Envoy-S" op pagina 30 en "Wi-Fi-instellingen bekijken of aanpassen" op pagina 32. Kan gewoon met een (mobiele) browser.MaStar schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 14:23:
Hoi tweakers! Ik maak gebruik van Enphase en ben vandaag overgestapt naar een andere WIFI provider. Sinds de overstap registreert de app geen KWh meer.
Weet iemand hoe ik het Enphase kastje kan aansluiten op de nieuwe WIFI verbinding? Ik vermoed dat dit draadloos gaat?
[ Voor 24% gewijzigd door The Zep Man op 05-06-2024 15:28 ]
Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!
Het makkelijkste is om je nieuwe netwerk dezelde naam te geven als het oude en ook je password hetzelfde te houden. Dan verbinden alle apparaten met je nieuwe router en hoef je niet alles weer opnieuw aan te melden.MaStar schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 14:23:
Alle lampjes staan wel op groen. Zie alleen geen activiteit meer in de app.
[Afbeelding]
8* sunpower max5ac 410 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW
Deze gaat helaas nooit geïntroduceerd worden inde Nederlandse markt.Eddie_ schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 07:06:
Ik ben weer even aan het rond kijken in mijn systeem en zie ineens dit staan:
[Afbeelding]
https://enphase.com/sites..._IQ8D-DS-EN-US-PRELIM.pdf
Deze is nog voor de Amerikaanse markt maar komt wellicht ook naar Nederland?
@drboneym Heb jij hier meer info over, of kan je hier info over verkrijgen?
APano001 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 23:55:
Dit is interessant. Enphase batterij/Dynamisch contract en ZERO Export.
YouTube: Enphase batterij icm dynamisch energiecontract en zero export was no...
Goede tip!! Nu aangepast naar de wifi gegevens van mijn oude provider. Even kijken of het nu allemaal weer werktElac schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 15:43:
[...]
Het makkelijkste is om je nieuwe netwerk dezelde naam te geven als het oude en ook je password hetzelfde te houden. Dan verbinden alle apparaten met je nieuwe router en hoef je niet alles weer opnieuw aan te melden.
[ Voor 26% gewijzigd door MaStar op 05-06-2024 18:51 ]
[ Voor 5% gewijzigd door Unknown Alien op 05-06-2024 20:27 ]
Dat is waarschijnlijk de Amerikaanse split phase, 2 * 110 V uit een trafo, de nul is de center tap, ofwel halverwege de winding van de trafo. (Die meestal aan een houten paal hangt.)ta_chi79 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 08:22:
[...]
208V (3x120V) is de Amerikaanse 3 fase variant van onze 400V (3x230V)
Wellicht kunnen ze hiermee voor grotere commerciele installaties meer panelen efficienter aansluiten?
Bedenk dat aan het gebruik van deze software ook een keerzijde hangt: Het volgen van een dynamische contact zorgt voor meer (ont)laadcycli en dus een korte levensduur van de accu. Dat zorgt onder de streep dus voor hogere kosten.Pano001 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 23:55:
Dit is interessant. Enphase batterij/Dynamisch contract en ZERO Export.
Mijn huis is slimmer dan ik...
Normaliter blijft de melding van een storing 24 uur nadat het verholpen is, die storing weergeven. Als die periode ook voorbij is en er is nog een melding....dan kun je je installateur raadplegen en of Enphae contacten.Unknown Alien schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 20:25:
hhmm heeft iemand misschien een tip wqaar ik moet zoeken. Ben al 3 dgn bezig
We hebben een stroomstoring gehad en 1 uur zonder stroom gezeten. Blijkbaar is de gateway meters-S in de war geraakt.
De GW geeft aan
Gateway not reporting
Op de GW zelf branden de 3 lampjes groen.
De GW heeft een IP adres gekregen. Bekabeld aangesloten
Er wordt stroom opgewekt ( zie dat in de homewizard)
Toolkit geeft dat alles goed werkt.
Toolkit geeft wat productie en consumptie is (live status als ik met de GW verbonden ben)
In de toolkit bij apparaten & Array, geeft hij aan IQ GW verbonden met Enphase cloud
Ik heb thuis op elk apparaat gewoon internet.
maar op de Englighten website en in de App geeft hij aan " Gateway not reporting ".
Iemand een idee war ik moet zoeken om het op te lossen?
Enphase is dit in de beta aan het testen vanaf eind december. Er zijn inmiddels diverse critera die in het algoritme zitten.Conrado schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 22:45:
[...]
Bedenk dat aan het gebruik van deze software ook een keerzijde hangt: Het volgen van een dynamische contact zorgt voor meer (ont)laadcycli en dus een korte levensduur van de accu. Dat zorgt onder de streep dus voor hogere kosten.
De vraag is sowieso hoe goed Enphase deze software voor elkaar heeft, want vaak gaat daar best wat tijd overheen.
Wat ik van andere systemen heb begrepen, is dat het aantal cycli echt hoger ligt en die gegarandeerde 6000 cycli in 9~10 jaar bereikt zijn.WillemP22 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 23:52:
[...]
Dit resulteerd dat met de huidige marktprijzen er 5 a 6 cycles per week gemaakt worden.....dat kan natuurlijk zomaar veranderen indien de marktprijzen anders gaan worden.
Mijn huis is slimmer dan ik...
Software draait lokaal, in de Gateway.Conrado schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 00:01:
[...]
Wat ik van andere systemen heb begrepen, is dat het aantal cycli echt hoger ligt en die gegarandeerde 6000 cycli in 9~10 jaar bereikt zijn.
Weet jij of de software lokaal draait, of in de cloud?
[ Voor 34% gewijzigd door pven op 06-06-2024 18:18 ]
|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Grote Enphase topic • IQ Gateway uitlezen • PVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023
Ik ben door mijn opties heen. Alles ziet er goed uit, op het knipperende lampje na dan. Ik heb hem net opnieuw met de wifi verbonden, ook dat gaat goed maar het lampje blijft knipperen. Afgelopen twee dagen is er ook werkelijk niets gewijzigd in mijn lokale infra thuis.Pazo schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 18:32:
Hier ook nergens last van @pven . Ligt denk ik toch bij jou, maar wat het precies kan zijn vraag ik mij ook af.
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023
Een meetafwijking (die zo'n 1% lijkt te zijn) kan ik wel mee leven, maar kleine getallen grof afronden en dan optellen (waardoor in sommige maanden verschillen van 10-15% in stand worden gehouden) lijkt me toch wel een beetje zonde. Dat is ten minste wat ik denk dat er gebeurt, maar misschien zijn er hier mensen met andere ervaringen en/of betere hypothesen.Pazo schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 21:57:
@a2aan Ja, dat is wel vaker naar voren gekomen. Enphase is niet altijd even nauwkeurig, er zit wel een meetafwijking in de CT spoelen. Als je het vanuit de micro's zou uitlezen dan klopt het beter.
De p1 meter is accurater, en dat zijn ook de waardes die energieleverancier hanteert.
Nou ja: ik heb niets gedaan en nu werkt het wel weer. Ik denk dan toch dat het bij Enphase heeft gelegen.pven schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 18:35:
[...]
Ik ben door mijn opties heen. Alles ziet er goed uit, op het knipperende lampje na dan. Ik heb hem net opnieuw met de wifi verbonden, ook dat gaat goed maar het lampje blijft knipperen. Afgelopen twee dagen is er ook werkelijk niets gewijzigd in mijn lokale infra thuis.
Morgen ga ik maar eens met de installateur bellen.
In een standaard huishoudelijke installatie, gaat je batterij achteruit door de leeftijd. En niet door je cycli. Want die haal je nooit van je leven. Zo'n batterijen kunnen 10.000 cycli aan.Conrado schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 22:45:
[...]
Bedenk dat aan het gebruik van deze software ook een keerzijde hangt: Het volgen van een dynamische contact zorgt voor meer (ont)laadcycli en dus een korte levensduur van de accu. Dat zorgt onder de streep dus voor hogere kosten.
De vraag is sowieso hoe goed Enphase deze software voor elkaar heeft, want vaak gaat daar best wat tijd overheen.
[ Voor 3% gewijzigd door bottom line op 07-06-2024 08:17 ]
Ja 10-15% is inderdaad wel erg veel. Als ik kijk wat er in HA wordt weergeven (vanuit de p1 meter dus) en wat Enphase zegt zit daar over de hele dag nog geen halve kWh verschil tussen. Dat wijd ik meer aan meetfouten / afrondingsfouten. Maar 10-15% per dag verschil is te groot.a2aan schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 22:10:
[...]
Een meetafwijking (die zo'n 1% lijkt te zijn) kan ik wel mee leven, maar kleine getallen grof afronden en dan optellen (waardoor in sommige maanden verschillen van 10-15% in stand worden gehouden) lijkt me toch wel een beetje zonde. Dat is ten minste wat ik denk dat er gebeurt, maar misschien zijn er hier mensen met andere ervaringen en/of betere hypothesen.
En of de micro's beter/nauwkeuriger zouden meten dan de CT-spoel weet ik nog zo net niet (er is vast een goede reden dat Enphase óók CT-spoelen voor de productiemetingen gebruikt), maar die micro's gaan natuurlijk sowieso niet mijn import/export naar het net kunnen meten.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Ik heb maar 1 fase, en per dag is bij mij het verschil ook wel minder dan 0,5kWh, maar t.o.v. mijn import is dat dus best veel. Gisteren 2,0kWh geïmporteerd volgens HomeWizard (via P1), en 1,6 volgens Enphase. En aangezien het bij mij structureel is dat zowel de import als de export te laag worden gerapporteerd door Enphase, tellen die afwijkingen de hele maand door op.Pazo schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 09:30:
Ja 10-15% is inderdaad wel erg veel. Als ik kijk wat er in HA wordt weergeven (vanuit de p1 meter dus) en wat Enphase zegt zit daar over de hele dag nog geen halve kWh verschil tussen. Dat wijd ik meer aan meetfouten / afrondingsfouten. Maar 10-15% per dag verschil is te groot.
Kan je evt nog achterhalen of dat misschien op 1 van de fases (als je 3 fasen hebt)?
Die info is puur informatief, en wordt verder niet technisch gebruikt.player2911 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 11:05:
Goedemorgen Tweakers,
Ik loop al een tijdje met een vraag rond waar ik zelf niet het antwoord op heb kunnen vinden. De installateur zou antwoord moeten kunnen geven maar die beweert nog dat een gebarsten paneel geen probleem is…
In de Enphase app, onder systeem > apparaten > microinverters, staat het type paneel vermeld. Echter staat daar bij mij een ander type dan daadwerkelijk op het dak ligt. Maakt dit iets uit voor het functioneren van het systeem? Wordt er bijvoorbeeld een soort profiel geladen, of heeft dit geen effect en is het meer een vermelding zonder invloed?
[Afbeelding]
Er staat bij mij in de app het paneel ‘JAM78S10-435/MR’ terwijl is geïnstalleerd ‘E.ON Aura JN435BB-54G3’. Als ik de specificaties van de panelen vergelijk, is eigenlijk de enige overeenkomst het vermogen, 435. De verschillen zijn bijvoorbeeld, respectievelijk: P-type vs. N-type, 156 vs 108 cellen, etc.
Is het verstandig om dit aan te passen of maakt het niet uit?
Alvast bedankt!
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
Okay, bedankt!ConQuestador schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 11:07:
[...]
Die info is puur informatief, en wordt verder niet technisch gebruikt.
Bij mij is het nieteens ingevuld
[ Voor 10% gewijzigd door Pazo op 07-06-2024 16:29 ]
heb hier M250 en IQ7+ op 1 envoy zitten zonder problemendrboneym schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 16:04:
Ik hoorde in een filmpje van Green Guys voorbij komen dat IQ7 IQ8 en M serie micro's in één systeem gewoon prima functioneerden. Heeft iemand ervaring met 7 en 8 generatie micro's werkend achter één gateway?
Nee dat gaat niet. Nog niet. Heeft Enphase van de week nog gezegd in haar roadshow.drboneym schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 16:04:
Ik hoorde in een filmpje van Green Guys voorbij komen dat IQ7 IQ8 en M serie micro's in één systeem gewoon prima functioneerden. Heeft iemand ervaring met 7 en 8 generatie micro's werkend achter één gateway?
[ Voor 8% gewijzigd door proconsoles op 08-06-2024 10:44 ]
Perfecte keuze, niks mis mee, installeren wij dagelijks.proconsoles schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 20:27:
Een vraagje,
Mijn vriendin heeft begin van de maand 5 zonnepanelen laten installeren met de volgende omvormers:
- Aiko 445Wp All Black (de zonnepanelen)
- Enphase | Micro omvormer IQ 8PLUS, welke het vermogen afkapt boven de 300W.
Nu lees ik dat toch wel wordt aangeraden om omvormers te kiezen, die pas later afkappen, bv. boven de 360Wp pas. Dit lees ik ook op : https://www.solar-bouwmar.../enphase-groter-is-beter/ onderaan in de tabel.
De 2 installateurs waren een werkdag bezig om alles aan te leggen en het heeft in totaal 3840 Euro gekost.
Wat is jullie mening over de IQ 8PLUS, die zij hebben gekozen voor de Aiko 445Wp panelen ?
Wij hebben vorig jaar voor een zelfde keuze staand (4x 435Wp oost-west), gekozen voor de iq8+. Nu zijn het vrij slechte maanden geweest maar toch, we raken echt zelden de 1,2kW aan.proconsoles schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 20:49:
Kijk,
de Enphase | Micro omvormer IQ8+ (max 300Wp) kost 79 Euro
en de Enphase IQ8AC Micro-Omvormer (max 360 Wp) kost 141 Euro
Dan is die IQ8AC toch een veel beter keuze voor 445Wp panelen ?
Of niet dan ?
Dat gaat werken. En voor de batterij heb je geen extra spoelen nodig. Om de batterij aan te sturen heeft de gateway alleen de import/export info nodig, oftewel de 3 consumptie ct’s.Sjamo schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 20:49:
Op dit moment gebruiken wij 2 gateways.
1 metered zonder de spoelen (vanuit installateur), op 1 van de 3 fase terugleverend van 8 panelen op zuid, met iq7+ omvormers.
De 2e (standaard) gateway hebben we zelf geplaatst. Wordt gebruikt voor 4 panelen op oost-west, op een andere fase, met iq8+ omvormers.
Nu willen we het systeem klaar maken voor eventueel zero export op het systeem achter de metered gateway, de 8 panelen.
We willen dat de andere gateway, de 4 panelen gewoon door blijft leveren zoals het nu doet. Bovendien willen we het systeem hiermee klaarmaken voor een toekomstige batterij van Enphase. Waarschijnlijk de 3T.
Wij denken dat we dan 5 spoelen moeten toevoegen, 3 op de 3 binnenkomende fases, 1 op de 8 panelen zuid, 1 op 4 panelen oost-west. Dat voor de informatie-voorziening.
Denken jullie dat dat moet werken met de 5 spoelen? En hebben we dan ook nog een spoel nodig voor de toekomstige batterij? Of zit daar al standaard in verwerkt?
Lees ook even FAQ vraag 1.proconsoles schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 20:49:
Kijk,
Of niet dan ?
Die stress hebben wij in het begin ook gehadproconsoles schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 21:06:
Oke dankjewel !
Het voelde een beetje als een auto die 200 kan, maar begrensd is op 135 km/uur.
Als je dan tegelijkertijd zegt, je kunt op die slechte wegen nergens harder dan 135 km/uur, dan heb je daar ook vrede mee.
Het paneel kan 336 watt leveren. De IQ8+ heeft een toegekend vermogen van 300 watt. Een IQ8MC 325 en een IQ8AC 360.proconsoles schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 20:49:
Kijk,
Of niet dan ?
Maar als je ze voor hetzelfde geld kan krijgen (in mijn geval is dat zo) dan dus altijd de HC kiezen? In het filmpje van de Green Guys (broodje aap over de opstart spanning) lijkt dat de conclusie wel een beetje te zijn..Pano001 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 21:23:
[...]
Het paneel kan 336 watt leveren. De IQ8+ heeft een toegekend vermogen van 300 watt. Een IQ8MC 325 en een IQ8AC 360.
Dat is dan wel het piekvermogen als de zon goed schijnt en er is ook nog afhankelijkheid van ligging op de zon. Je mist met de MC 11 watt in de piek, maar dat brengt met 5 panelen niet veel op. De AC is overigens voor 117 euro te koop.
Hoe lang zal dan de terugverdientijd worden 5x38 is 190 euro totaal.
Ik zou me er niet al te druk over maken.
Ik heb de MC en die haalde vandaag 7 juni met 12 panelen AIKO 455 - 31,2 kw. liggng ZO. 5 panelen zouden dan 13kw produceren. Mogelijk kan je er iets mee.
Dan altijd doen als het kan. Voor de toekomst kan je er dan een paneel van 380W aanhangen als er nog ruimte op het dak is en het nodig is. De max. outputstroom ligt wel op 1,67 en daar moet je dan wel rekening meehouden.ArjenIsM3 schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 00:02:
[...]
Maar als je ze voor hetzelfde geld kan krijgen (in mijn geval is dat zo) dan dus altijd de HC kiezen? In het filmpje van de Green Guys (broodje aap over de opstart spanning) lijkt dat de conclusie wel een beetje te zijn..
Dat dus. Zelf heb ik 12x 405Wp liggen met IQ8+, zodat het netjes gelimiteerd wordt op 3600W (1 groep). Nou zou je denken, ja, maar 12x405=4860Wp, dus je mist veel. Maar in NL kan je beter uitgaan van een gemiddelde van 0,85 x je WP, dus ong 4100Wp. Op een hele mooie dag zie ik soms wat aftopping, maar zoals hierboven gezegd, dat komt slechts weinig voor en de rest van de tijd heb je mooi je winst door het hogere Wp van de panelen.Sjamo schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 21:17:
[...]
Die stress hebben wij in het begin ook gehadMet de iq7+ (295W) op onze panelen (8x395Wp) vol op zuid
We dachten dat ze ons bedot hadden met omvormers die maar 70% van het vermogen konden leveren maar zo werkt het niet.
Zelfs daar missen we nauwelijks wat. De grootste winst die je haalt met meer Wp, haal je de hele dag. Een 445Wp paneel brengt 's ochtends om 10 uur al meer op dan een paneel met bijvoorbeeld 350Wp, terwijl het dan nog niet in de buurt van de aftopping komt.
De aftopping gaat over het stukje wat je haalt op het midden van de dag, op de beste dagen. Dat is alles. De rest van de dag en dagen merk je er niets van.
[ Voor 4% gewijzigd door Microkid op 08-06-2024 10:19 ]
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
[ Voor 17% gewijzigd door martijn v o op 08-06-2024 10:25 ]
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
[ Voor 4% gewijzigd door emwieberdink op 08-06-2024 12:08 ]
Ik heb dat ook, na bijplaatsing van 13 panelen IQ8+ bij de 8 panelen met IQ7A. uiteindelijk heeft de installateur een standaard gatewy geleverd. Ze worden wel beide gemeten door de gateway van de IQ7 panelen dus wel in een overzicht de totale opbrengst. Alleen voor details moet ik in de IQ8 gateway kijken. Hoop inderdaad wel dat het ooit, voor 2027 op een gateway kan in verband met de aankomende netprofiel update voor dynamische tarieven.drboneym schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 16:04:
8* sunpower max5ac 410 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW
Zit je weerstandje nog wel goed in de IQ Gateway?emwieberdink schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 12:07:
Wie kan mij helpen met dit probleem?
Ik heb gisteren mijn Enphase Standard aangesloten nadat ik 14 zonnepanelen heb gelegd. met IQ8+ omvormers en een 3 phase relais
Alle omvormers zijn toegevoegd aan het systeem en signaal sterkte is ook goed.
Maar ik krijg nog een power off by command error:
Ik heb gisteren wel enable power production gedaan maar dat heeft nog tot niks geleid
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[ Voor 11% gewijzigd door Eddie_ op 08-06-2024 17:02 ]
Ik heb een envoy s standard, hier zitten geen terminals verder op. Dus ik neem aan dat deze ook zonder weerstand is?Eddie_ schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 13:03:
[...]
Zit je weerstandje nog wel goed in de IQ Gateway?
[Afbeelding]
Edit: Het kan ook zijn dat je grid profiel niet goed staat, kan je die nog controleren?
Op de plaatjes van de print in de topicstart kan je m ook zien zitten inderdaad:Eddie_ schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 19:57:
Ook de standaard heeft die weerstand
Speel ook Balls Connect en Repeat
Ik heb de temperatuur van mijn Q-relais niet gemeten, maar vind dit wel erg hoog.Onbekend schreef op zondag 9 juni 2024 @ 10:19:
Ik heb nu eens gemeten hoe warm de meterkast wordt.
En nu valt het mij op dat ik op de bovenkant van het IQ-Relay (1-fase) 37 graden meet en dat ding zelf geeft ook warmte af. Er gaat nu overigens 3kW doorheen.
Is dit niet te hoog?
ik heb even gebeld met Enphase. Het probleem zit hem erin dat ik nog een oude type Gateway heb zonder weerstand. Maar de nieuwe firmware kijkt wel naar een weerstand, maar dat gaat dus niet werken.Eddie_ schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 19:57:
Ook de standaard heeft die weerstand
[ Voor 9% gewijzigd door emwieberdink op 10-06-2024 11:33 ]
Het zijn inderdaad de klemmen die warm worden. Vreemd eigenlijk dat ze zo warm mogen/kunnen worden.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Heel scherp. Fase 1 en 3 zijn inderdaad verwisseld op het q-relais. Voor het functioneren zal dat niets uitmaken, maar de lampjes zijn dan ook omgedraaid…..detekst bij de lampjes.Powermage schreef op maandag 10 juni 2024 @ 20:35:
Ik zit die handleiding van Solar Bouwmarkt door te lezen voor enphase installatie (eigenlijk vooral ivm installateursaccount etc wat ik straks moet gaan instellen)
Maar ben ik nu gek, of sluiten ze nu de fases andersom aan op het Q Relais op pagina 30.
Bruin is fase 1, zwart fase 2 en grijs fase 3, en an sich schrijven ze dat er ook bij, maar op het qrelais zit het ook gewoon N-1-2-3 maar hun sluiten het (boven en onder) aan als N-3-2-1
Nu zitten de meetklemmen wel goed ingetekend, maar in theorie kloppen je lampjes op de relais dan niet denk ik?
[ Voor 9% gewijzigd door WillemP22 op 10-06-2024 21:40 ]
Inmiddels bericht terug; het bedrag dat Enphase rekent is helaas te laag om de rechtsbijstand in te schakelen. Voglens de jurist is het wel gebruikelijk dat een fabrikant administratiekosten vraagt.Cereal schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:02:
[...]
Heb je hier al nieuws over? Ik ben verkopende partij, heb de Enphase spullen zelf geinstalleerd, en nu zouden de nieuwe eigenaren moeten betalen voor functionaliteit waar ik al (fors) voor betaald heb (Enphase Metered). En waar ze voor betaald hebben in de koopsom (een solar installatie waarbij het uitlezen ervan een basisfunctionaliteit is).
Erg vreemde gang van zaken, ik wil via mijn zelf aangemaakte installateursaccount hun installatie/verbruik niet meer willen zien, en heb liever niet dat ze mijn historie kunnen zien (al kan ik daar wel mee leven).
[ Voor 3% gewijzigd door m.theloosen op 11-06-2024 23:38 ]
[ Voor 9% gewijzigd door m.theloosen op 11-06-2024 23:56 ]
[ Voor 99% gewijzigd door Harrie21 op 12-06-2024 00:20 ]
Sup
Ja, hier is Enphase ook mee bezig. Ergens in januari komen ze met HEMS (Home Energie Management System)wouters84 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 13:06:
Ik heb 8 panelen met de Enphase IQ7+ omvormers.
Ik heb thuis een variabel contract vd ANWB, ik wek ongeveer 1000KwH meer op dan ik verbruik.
Nu weet ik dat er bij SolarEdge een update is geweest en je dus kunt instellen dat als de uurprijzen vd stroom negatief worden dat de panelen dan automatisch afgeschakeld worden.
Dit is natuurlijk goed voor de piekmomenten tegen te gaan, en je gaat anders betalen boven een bepaalde negatieve energieprijs.
Weet iemand of Enphase hier ook mee bezig is?
Waren de geruchten niet dat dit vandaag / gisteren zou worden geintroduceerd in Nederland?wouters84 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 11:32:
[...]
Ja, hier is Enphase ook mee bezig. Ergens in januari komen ze met HEMS (Home Energie Management System)
Dan kun je in de settings kiezen voor een dynamisch prijscontract.Indien je alleen pv hebt, dan blokt ie de negatieve prijzen zodat er niet teruggeleverd wordt. Vergis je niet: het gebeurt echtmaar heel zelden dat de prijs inclusief alle opslagen en belastingen negatief is.
Indien je pv en een IQ battery hebt, gaat ie laden en ontladen op basis van de uurprijzen.Ik draai nu mee in de betatest van Enphase om dit mede te beoordelen. Het is nog te vroeg voor conclusies maar ziet er goed uit.
Daarnaast kun je nog verder uitbreiden met bepaalde merken warmtepompen en laadpalen die dan ook slim in te zetten zijn.
Weet iemand de status van het HEMS verhaal, dit om automatisch de panelen af te schakelen icm Dynamisch Energie contract, als de prijs negatief wordt.
Ik geef gewoon antwoord op je vraag. Kan je wel van alles erbij gaan verzinnen maar dat verandert niets aan mijn antwoord.Skipper_NH schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 11:26:
Oke, maar productie ligt stil dus dat deel van de ct meting is nul. Consumptie kan je ook meten met een P1 meter.
Nieuwe geruchten zijn ergens aankomende week, en dit is wel wat definitiever gerucht.Holk schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 11:38:
[...]
Waren de geruchten niet dat dit vandaag / gisteren zou worden geintroduceerd in Nederland?
Installateur heeft vandaag een nieuwe gateway geplaatst. Systeem heeft weer een verbinding. Merk alleen dat er een andere firmware op zit D7.6.177. Even opzoeken of dit een oude FW is of nieuwe. Zal vast op de website staan.WillemP22 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 23:46:
[...]
Normaliter blijft de melding van een storing 24 uur nadat het verholpen is, die storing weergeven. Als die periode ook voorbij is en er is nog een melding....dan kun je je installateur raadplegen en of Enphae contacten.
Ik zit hier op D7.6.175 met een standard gateway.Unknown Alien schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 16:12:
[...]
Installateur heeft vandaag een nieuwe gateway geplaatst. Systeem heeft weer een verbinding. Merk alleen dat er een andere firmware op zit D7.6.177. Even opzoeken of dit een oude FW is of nieuwe. Zal vast op de website staan.
Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.
Dat is de laatste / meeste actuele.Unknown Alien schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 16:12:
[...]
Installateur heeft vandaag een nieuwe gateway geplaatst. Systeem heeft weer een verbinding. Merk alleen dat er een andere firmware op zit D7.6.177. Even opzoeken of dit een oude FW is of nieuwe. Zal vast op de website staan.
Ik wil even terugkomen op mijn eerdere post, het is inmiddels gelukt om de Enphase microomvormers te laten stoppen met produceren als mijn andere opwek boven een bepaalde grenswaarde komt. Kwam er een paar dagen later achter toen ik vond dat er wat weinig opbrengst wasjeeedeee schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 14:45:
Erg interessant die dynamische teruglevering, hier met de volgende settings getest:
[Afbeelding]
Ik meet met de CT klemmen twee systemen Enphase en SolarEdge. Ik lever nu nog volle bak terug naar het net. Op 1 of andere manier zorgt hij er niet voor dat de Enphase microomvormers / gateway stoppen met produceren... Later maar eens verder induiken.
@Eddie_ welke waardes zie jij bij je panelen als ze (minder terugleveren) zie je hier dan minder power?
[Afbeelding]
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq