Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:46
Ik weet niet of het oud nieuws is maar kwam dit net tegen op YouTube, van de Green Guys.
https://youtu.be/VWwGFRtGkpg?si=-g_TbRLMTLFZvLbN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Eddie_ schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 21:18:
Portrait rails voor landscape plaatsing? Zonde van de extra rails die daar voor nodig is. Plus op de onderste rij had je portrait kunnen plaatsen, iets meer panelen. Maar wellicht is dit en een weloverwogen beslissing.
Beide zijn weloverwogen beslissingen om het te doen zoals het nu is, maar daar gaat dit topic niet over dus daar laat ik het bij.

Punt waar het om ging: een bestaande set is goed (en relatief goedkoop) uit te breiden als je zelf de handen uit de mouwen steekt.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pano001
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 02-10-2024
Dit is interessant. Enphase batterij/Dynamisch contract en ZERO Export.

YouTube: Enphase batterij icm dynamisch energiecontract en zero export was no...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 08:35
Ik ben weer even aan het rond kijken in mijn systeem en zie ineens dit staan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/amFYAr23PwjxnrjBIM3fuDJb5bA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1B8PkUOI8lPp7h4sSPMtfZiG.png?f=user_large

https://enphase.com/sites..._IQ8D-DS-EN-US-PRELIM.pdf
Deze is nog voor de Amerikaanse markt maar komt wellicht ook naar Nederland?

@drboneym Heb jij hier meer info over, of kan je hier info over verkrijgen?

[ Voor 8% gewijzigd door Eddie_ op 05-06-2024 07:43 ]

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vale Ouwe
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 24-09 09:00
208V (183/229V) ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cgSBTajjBZXPO6PGBlrTNZ56BDo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wxmkuqRryU8s0WtoWAYk1kvV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ta_chi79
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:25
208V (3x120V) is de Amerikaanse 3 fase variant van onze 400V (3x230V)
Wellicht kunnen ze hiermee voor grotere commerciele installaties meer panelen efficienter aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:24
Hoi tweakers! Ik maak gebruik van Enphase en ben vandaag overgestapt naar een andere WIFI provider. Sinds de overstap registreert de app geen KWh meer.

Weet iemand hoe ik het Enphase kastje kan aansluiten op de nieuwe WIFI verbinding? Ik vermoed dat dit draadloos gaat?

Alle lampjes staan wel op groen. Zie alleen geen activiteit meer in de app.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8KWNoxFiQ4Vnr1936jsB9JMThQY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IKnG6j1Qh5uMr5Q9o769myHD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door MaStar op 05-06-2024 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 06:32
MaStar schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 14:23:
Hoi tweakers! Ik maak gebruik van Enphase en ben vandaag overgestapt naar een andere WIFI provider. Sinds de overstap registreert de app geen KWh meer.

Weet iemand hoe ik het Enphase kastje kan aansluiten op de nieuwe WIFI verbinding? Ik vermoed dat dit draadloos gaat?

[Afbeelding]
Je moet hem inderdaad opnieuw aanmelden aan je netwerk:
Klopt dit kan draadloos via wifi of gsm. Zelf geef ik de voorkeur aan bedraad middels een LAN kabeltje.
Via wifi kan dit ook via allerlei manieren: Installer Toolkit of via de WPS functie van de router.
Ik zou zeggen ff de handleiding erbij pakken als je meer details nodig hebt. Handleiding staat in de TS van dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:55

The Zep Man

🏴‍☠️

Er zijn verschillende methodes. Zie de handleiding, "Methode b" op pagina 27, "Verbinding maken met de lokale interface van de Envoy-S" op pagina 30 en "Wi-Fi-instellingen bekijken of aanpassen" op pagina 32. Kan gewoon met een (mobiele) browser.

Zelf geef ik net als @WillemP22 de voorkeur aan een ouderwets ethernetkabeltje, ook om de IQ Gateway aan te hangen. Saai, maar het werkt (lekker in zijn eigen afgezonderde netwerk).

[ Voor 24% gewijzigd door The Zep Man op 05-06-2024 15:28 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Elac
  • Laatst online: 22-09 17:15

[Afbeelding]
Het makkelijkste is om je nieuwe netwerk dezelde naam te geven als het oude en ook je password hetzelfde te houden. Dan verbinden alle apparaten met je nieuwe router en hoef je niet alles weer opnieuw aan te melden.

8* sunpower max5ac 410 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 24-09 19:35
Eddie_ schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 07:06:
Ik ben weer even aan het rond kijken in mijn systeem en zie ineens dit staan:

[Afbeelding]

https://enphase.com/sites..._IQ8D-DS-EN-US-PRELIM.pdf
Deze is nog voor de Amerikaanse markt maar komt wellicht ook naar Nederland?

@drboneym Heb jij hier meer info over, of kan je hier info over verkrijgen?
Deze gaat helaas nooit geïntroduceerd worden inde Nederlandse markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
A
Technisch uiteraard super interessant, maar commercieel zie vooralsnog alleen een interessante situatie voor zero export bij grootaansluitingen die een export verbod hebben.

Als volgende week dynamische sturing er is, dan wil je toch PV invoeding in het net ook al is de stroom maar €0,01 waard? Bij negatieve prijzen gaan ze vanzelf in een soort zero export modus, zo je wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:24
Elac schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 15:43:
[...]

Het makkelijkste is om je nieuwe netwerk dezelde naam te geven als het oude en ook je password hetzelfde te houden. Dan verbinden alle apparaten met je nieuwe router en hoef je niet alles weer opnieuw aan te melden.
Goede tip!! Nu aangepast naar de wifi gegevens van mijn oude provider. Even kijken of het nu allemaal weer werkt :)

[ Voor 26% gewijzigd door MaStar op 05-06-2024 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 24-09 15:37
hhmm heeft iemand misschien een tip wqaar ik moet zoeken. Ben al 3 dgn bezig :(

We hebben een stroomstoring gehad en 1 uur zonder stroom gezeten. Blijkbaar is de gateway meters-S in de war geraakt.

De GW geeft aan

Gateway not reporting

Op de GW zelf branden de 3 lampjes groen.
De GW heeft een IP adres gekregen. Bekabeld aangesloten
Er wordt stroom opgewekt ( zie dat in de homewizard)
Toolkit geeft dat alles goed werkt.
Toolkit geeft wat productie en consumptie is (live status als ik met de GW verbonden ben)
In de toolkit bij apparaten & Array, geeft hij aan IQ GW verbonden met Enphase cloud

Ik heb thuis op elk apparaat gewoon internet.

maar op de Englighten website en in de App geeft hij aan " Gateway not reporting ".

Iemand een idee war ik moet zoeken om het op te lossen?

[ Voor 5% gewijzigd door Unknown Alien op 05-06-2024 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grlk
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 24-09 13:45
ta_chi79 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 08:22:
[...]

208V (3x120V) is de Amerikaanse 3 fase variant van onze 400V (3x230V)
Wellicht kunnen ze hiermee voor grotere commerciele installaties meer panelen efficienter aansluiten?
Dat is waarschijnlijk de Amerikaanse split phase, 2 * 110 V uit een trafo, de nul is de center tap, ofwel halverwege de winding van de trafo. (Die meestal aan een houten paal hangt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:21
Pano001 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 23:55:
Dit is interessant. Enphase batterij/Dynamisch contract en ZERO Export.
Bedenk dat aan het gebruik van deze software ook een keerzijde hangt: Het volgen van een dynamische contact zorgt voor meer (ont)laadcycli en dus een korte levensduur van de accu. Dat zorgt onder de streep dus voor hogere kosten.
De vraag is sowieso hoe goed Enphase deze software voor elkaar heeft, want vaak gaat daar best wat tijd overheen.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
Unknown Alien schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 20:25:
hhmm heeft iemand misschien een tip wqaar ik moet zoeken. Ben al 3 dgn bezig :(

We hebben een stroomstoring gehad en 1 uur zonder stroom gezeten. Blijkbaar is de gateway meters-S in de war geraakt.

De GW geeft aan

Gateway not reporting

Op de GW zelf branden de 3 lampjes groen.
De GW heeft een IP adres gekregen. Bekabeld aangesloten
Er wordt stroom opgewekt ( zie dat in de homewizard)
Toolkit geeft dat alles goed werkt.
Toolkit geeft wat productie en consumptie is (live status als ik met de GW verbonden ben)
In de toolkit bij apparaten & Array, geeft hij aan IQ GW verbonden met Enphase cloud

Ik heb thuis op elk apparaat gewoon internet.

maar op de Englighten website en in de App geeft hij aan " Gateway not reporting ".

Iemand een idee war ik moet zoeken om het op te lossen?
Normaliter blijft de melding van een storing 24 uur nadat het verholpen is, die storing weergeven. Als die periode ook voorbij is en er is nog een melding....dan kun je je installateur raadplegen en of Enphae contacten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WillemP22
Conrado schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 22:45:
[...]

Bedenk dat aan het gebruik van deze software ook een keerzijde hangt: Het volgen van een dynamische contact zorgt voor meer (ont)laadcycli en dus een korte levensduur van de accu. Dat zorgt onder de streep dus voor hogere kosten.
De vraag is sowieso hoe goed Enphase deze software voor elkaar heeft, want vaak gaat daar best wat tijd overheen.
Enphase is dit in de beta aan het testen vanaf eind december. Er zijn inmiddels diverse critera die in het algoritme zitten.
Uit de garantie, 15 jaar, 6000 laadcycli...daarna is de performance nog x %. maximaal 400 cycles per jaar.
Er moet een minimale prijsdelta zijn tussen goedkoopste en duurste uren, wil het relevant zijn als je ook afschrijving meeneemt. Volgens mij zit men nu op een prijsdelta van 13 of 14 ct. Dit resulteerd dat met de huidige marktprijzen er 5 a 6 cycles per week gemaakt worden.....dat kan natuurlijk zomaar veranderen indien de marktprijzen anders gaan worden. Daarnaast zijn er nog wat parameters, maar die heb ik nog niet meegekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:21
WillemP22 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 23:52:
[...]

Dit resulteerd dat met de huidige marktprijzen er 5 a 6 cycles per week gemaakt worden.....dat kan natuurlijk zomaar veranderen indien de marktprijzen anders gaan worden.
Wat ik van andere systemen heb begrepen, is dat het aantal cycli echt hoger ligt en die gegarandeerde 6000 cycli in 9~10 jaar bereikt zijn.
Weet jij of de software lokaal draait, of in de cloud?

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
Conrado schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 00:01:
[...]

Wat ik van andere systemen heb begrepen, is dat het aantal cycli echt hoger ligt en die gegarandeerde 6000 cycli in 9~10 jaar bereikt zijn.
Weet jij of de software lokaal draait, of in de cloud?
Software draait lokaal, in de Gateway.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Mijn Enphase-installatie geeft online al 24 uur niet weer wat er opgewekt is. Alles aan mijn zijde lijkt goed te werken (voor de zekerheid ook alles even herstart), maar ik kan niet vinden dat er aan de Enphase-site een storing is. Soms loopt ie wel eens een paar uur achter, maar dat haalt ie dan vrij snel weer in. Maar dit lijkt erger te zijn.

Hebben meer mensen hier last van?

Aanvullend: het ledje van de netwerk communicatie knippert groen. Als ik er een ethernet-kabel aan hang wordt deze rood. Via de ethernet-kabel kan ik echter wel bij http://envoy.local , maar daarna loop ik wat vast met een token en de systeem-naam. Als ik de kabel eruit trek dan met de app dat de wifi wel verbonden is.

Kortom: heeft Enphase storing, of zit er lokaal iets niet goed bij mij?

[ Voor 34% gewijzigd door pven op 06-06-2024 18:18 ]

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07:29

martijn v o

Certified by Enphase.

Hier niet.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:20
Hier ook nergens last van @pven . Ligt denk ik toch bij jou, maar wat het precies kan zijn vraag ik mij ook af.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
Pazo schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 18:32:
Hier ook nergens last van @pven . Ligt denk ik toch bij jou, maar wat het precies kan zijn vraag ik mij ook af.
Ik ben door mijn opties heen. Alles ziet er goed uit, op het knipperende lampje na dan. Ik heb hem net opnieuw met de wifi verbonden, ook dat gaat goed maar het lampje blijft knipperen. Afgelopen twee dagen is er ook werkelijk niets gewijzigd in mijn lokale infra thuis.

Morgen ga ik maar eens met de installateur bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
  • Laatst online: 08:59
Zien jullie ook verschillen tussen de import/export waarden van Enphase t.o.v. de P1-poort van de slimme meter? Aangezien de 'consumptie' CT-klem van Enphase vlak bij de meter zit, zou ik verwachten dat er dezelfde waarden uitkomen.

Bij mij geeft Enphase, de netto import/export zo'n 1% lager dan de slimme meter, wat mij een acceptabele meetfout lijkt, maar tussen de absolute waarden van import en export zitten veel grotere verschillen (tot meer dan 15%).

Zo had ik in mei, volgens Enphase 12% minder import, en 2,5% minder export. Doordat ik in mei netto veel heb teruggeleverd komt Enphase onderaan de streep op -0,8% uit. In januari, met veel meer import dan export was het beeld gespiegeld (2,4% minder import, 15,5% minder export, en netto -0,8%). Op dag- en weekbasis is het beeld vergelijkbaar.

Zou dit kunnen komen omdat Enphase per kwartier afrondt, en die afgeronde getallen optelt om tot de waarden per dag/week/maand te komen?

Ik vind het onhandig dat ik nu toch weer twee bronnen nodig heb om (nauwkeurig) in beeld te brengen hoeveel ik eventueel zou kunnen besparen met een thuisaccu: Enphase voor de opgewekte energie, en P1 voor de import/export (want daar word ik uiteindelijk op afgerekend, zeker nu er ook terugleverkosten komen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
@a2aan Ja, dat is wel vaker naar voren gekomen. Enphase is niet altijd even nauwkeurig, er zit wel een meetafwijking in de CT spoelen. Als je het vanuit de micro's zou uitlezen dan klopt het beter.
De p1 meter is accurater, en dat zijn ook de waardes die energieleverancier hanteert.

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Pazo schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 21:57:
@a2aan Ja, dat is wel vaker naar voren gekomen. Enphase is niet altijd even nauwkeurig, er zit wel een meetafwijking in de CT spoelen. Als je het vanuit de micro's zou uitlezen dan klopt het beter.
De p1 meter is accurater, en dat zijn ook de waardes die energieleverancier hanteert.
Een meetafwijking (die zo'n 1% lijkt te zijn) kan ik wel mee leven, maar kleine getallen grof afronden en dan optellen (waardoor in sommige maanden verschillen van 10-15% in stand worden gehouden) lijkt me toch wel een beetje zonde. Dat is ten minste wat ik denk dat er gebeurt, maar misschien zijn er hier mensen met andere ervaringen en/of betere hypothesen.

En of de micro's beter/nauwkeuriger zouden meten dan de CT-spoel weet ik nog zo net niet (er is vast een goede reden dat Enphase óók CT-spoelen voor de productiemetingen gebruikt), maar die micro's gaan natuurlijk sowieso niet mijn import/export naar het net kunnen meten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
pven schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 18:35:
[...]

Ik ben door mijn opties heen. Alles ziet er goed uit, op het knipperende lampje na dan. Ik heb hem net opnieuw met de wifi verbonden, ook dat gaat goed maar het lampje blijft knipperen. Afgelopen twee dagen is er ook werkelijk niets gewijzigd in mijn lokale infra thuis.

Morgen ga ik maar eens met de installateur bellen.
Nou ja: ik heb niets gedaan en nu werkt het wel weer. Ik denk dan toch dat het bij Enphase heeft gelegen. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23-09 22:00
Conrado schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 22:45:
[...]

In een standaard huishoudelijke installatie, gaat je batterij achteruit door de leeftijd. En niet door je cycli. Want die haal je nooit van je leven. Zo'n batterijen kunnen 10.000 cycli aan.

Je kan beter wel het aantal cycli verhogen, omdat je batterij moet kunnen fluctueren om beter/langer te kunnen werken. Voor elke batterij geldt dat stilstaan schadelijk is.
En je investering wordt sneller terugverdiend.

[ Voor 3% gewijzigd door bottom line op 07-06-2024 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
a2aan schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 22:10:
[...]

Een meetafwijking (die zo'n 1% lijkt te zijn) kan ik wel mee leven, maar kleine getallen grof afronden en dan optellen (waardoor in sommige maanden verschillen van 10-15% in stand worden gehouden) lijkt me toch wel een beetje zonde. Dat is ten minste wat ik denk dat er gebeurt, maar misschien zijn er hier mensen met andere ervaringen en/of betere hypothesen.

En of de micro's beter/nauwkeuriger zouden meten dan de CT-spoel weet ik nog zo net niet (er is vast een goede reden dat Enphase óók CT-spoelen voor de productiemetingen gebruikt), maar die micro's gaan natuurlijk sowieso niet mijn import/export naar het net kunnen meten.
Ja 10-15% is inderdaad wel erg veel. Als ik kijk wat er in HA wordt weergeven (vanuit de p1 meter dus) en wat Enphase zegt zit daar over de hele dag nog geen halve kWh verschil tussen. Dat wijd ik meer aan meetfouten / afrondingsfouten. Maar 10-15% per dag verschil is te groot.
Kan je evt nog achterhalen of dat misschien op 1 van de fases (als je 3 fasen hebt)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Gewoon een HomeWizard kWh meter ertussen, nauwkeuriger wordt het niet.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a2aan
Pazo schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 09:30:
Ja 10-15% is inderdaad wel erg veel. Als ik kijk wat er in HA wordt weergeven (vanuit de p1 meter dus) en wat Enphase zegt zit daar over de hele dag nog geen halve kWh verschil tussen. Dat wijd ik meer aan meetfouten / afrondingsfouten. Maar 10-15% per dag verschil is te groot.
Kan je evt nog achterhalen of dat misschien op 1 van de fases (als je 3 fasen hebt)?
Ik heb maar 1 fase, en per dag is bij mij het verschil ook wel minder dan 0,5kWh, maar t.o.v. mijn import is dat dus best veel. Gisteren 2,0kWh geïmporteerd volgens HomeWizard (via P1), en 1,6 volgens Enphase. En aangezien het bij mij structureel is dat zowel de import als de export te laag worden gerapporteerd door Enphase, tellen die afwijkingen de hele maand door op.

Overigens kijk ik weleens via de API rechtstreeks naar de IQ-gateway, en daar wordt het vermogen iedere seconde bijgeewerkt, en weergegeven tot op de milliwatt. Misschien moet ik toch ook maar HA optuigen, om te kijken of die met het uitlezen van de API op andere waarden komt dan de Enphase-app.

Hmmz, zie nu via de API dat actEnergyDlvd en actEnergyRcvd ook tot op de mWh worden bijgehouden. Ik ga eens kijken of die van dag tot dag met dezelfde waarden omhooggaan als de Enphase app, dan weten we iets meer of het 'probleem' al lokaal in de gateway ontstaat, of dat het in de Enphase cloud of app mis gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@a2aan Ik vind de cloud / app sowieso minder betrouwbaar, mede omdat het niet actueel is maar altijd minimaal 15 min (en soms langer) wordt bijgewerkt. Ik kijk eigenlijk altijd in HA dat de waarden rechtstreeks uit de Gateway haalt, en inderdaad bijna realtime.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player2911
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Goedemorgen Tweakers,

Ik loop al een tijdje met een vraag rond waar ik zelf niet het antwoord op heb kunnen vinden. De installateur zou antwoord moeten kunnen geven maar die beweert nog dat een gebarsten paneel geen probleem is…

In de Enphase app, onder systeem > apparaten > microinverters, staat het type paneel vermeld. Echter staat daar bij mij een ander type dan daadwerkelijk op het dak ligt. Maakt dit iets uit voor het functioneren van het systeem? Wordt er bijvoorbeeld een soort profiel geladen, of heeft dit geen effect en is het meer een vermelding zonder invloed?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QiH2KQPoU-6JqF46bZG1vHFASng=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qtXXSlykl9HwZ394Jo1ZLiyo.jpg?f=user_large

Er staat bij mij in de app het paneel ‘JAM78S10-435/MR’ terwijl is geïnstalleerd ‘E.ON Aura JN435BB-54G3’. Als ik de specificaties van de panelen vergelijk, is eigenlijk de enige overeenkomst het vermogen, 435. De verschillen zijn bijvoorbeeld, respectievelijk: P-type vs. N-type, 156 vs 108 cellen, etc.

Is het verstandig om dit aan te passen of maakt het niet uit?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
player2911 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 11:05:
Goedemorgen Tweakers,

Ik loop al een tijdje met een vraag rond waar ik zelf niet het antwoord op heb kunnen vinden. De installateur zou antwoord moeten kunnen geven maar die beweert nog dat een gebarsten paneel geen probleem is…

In de Enphase app, onder systeem > apparaten > microinverters, staat het type paneel vermeld. Echter staat daar bij mij een ander type dan daadwerkelijk op het dak ligt. Maakt dit iets uit voor het functioneren van het systeem? Wordt er bijvoorbeeld een soort profiel geladen, of heeft dit geen effect en is het meer een vermelding zonder invloed?

[Afbeelding]

Er staat bij mij in de app het paneel ‘JAM78S10-435/MR’ terwijl is geïnstalleerd ‘E.ON Aura JN435BB-54G3’. Als ik de specificaties van de panelen vergelijk, is eigenlijk de enige overeenkomst het vermogen, 435. De verschillen zijn bijvoorbeeld, respectievelijk: P-type vs. N-type, 156 vs 108 cellen, etc.

Is het verstandig om dit aan te passen of maakt het niet uit?

Alvast bedankt!
Die info is puur informatief, en wordt verder niet technisch gebruikt.

Bij mij is het nieteens ingevuld

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player2911
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
ConQuestador schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 11:07:
[...]

Die info is puur informatief, en wordt verder niet technisch gebruikt.

Bij mij is het nieteens ingevuld
Okay, bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Nee inderdaad, en je kan ook 1 maar paneel type invullen volgens mij.
Ik heb 4 verschillende liggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
Ik hoorde in een filmpje van Green Guys voorbij komen dat IQ7 IQ8 en M serie micro's in één systeem gewoon prima functioneerden. Heeft iemand ervaring met 7 en 8 generatie micro's werkend achter één gateway?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
@drboneym Was dat niet al een keer eerder (in de praktijk) voorbij gekomen?
IQ7 systeem, daarbij IQ8 met (andere) gateway geactiveerd / profiel toegekend, en daarna samen in 1 systeem? Was jij dat @Eddie_ die dat een keer zei?

Overigens zie ik / hoop ik dat het sowieso nog wel eens officieel ondersteund gaat worden in de gateway, het is gewoon een softwarematig iets dat aangepast moet worden. IQ7 en de M serie werken ook gewoon samen in 1 systeem.

Edit: Dit bericht, maar IQ8 deed het toch niet.
Eddie_ in "Het grote Enphase topic"

[ Voor 10% gewijzigd door Pazo op 07-06-2024 16:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vale Ouwe
  • Laatst online: 24-09 09:00
Ik heb 9 panelen met IQ7 en 3 panelen met IQ8.
Leveren prima stroom en ik heb er geen gateway meer tussen zitten.

Wil je IQ7 & 8 gebruiken en wel de gateway, dan zul je twee gateways moeten aanschaffen.
IQ7's moeten dan op een eigen gateway, net als de IQ8's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teo1966
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:59
drboneym schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 16:04:
Ik hoorde in een filmpje van Green Guys voorbij komen dat IQ7 IQ8 en M serie micro's in één systeem gewoon prima functioneerden. Heeft iemand ervaring met 7 en 8 generatie micro's werkend achter één gateway?
heb hier M250 en IQ7+ op 1 envoy zitten zonder problemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
Nee dat gaat niet. Nog niet. Heeft Enphase van de week nog gezegd in haar roadshow.
Kan alleen met 2 gateways.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• proconsoles
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 24-06-2024
Een vraagje,

Mijn vriendin heeft begin van de maand 5 zonnepanelen laten installeren met de volgende omvormers:

- Aiko 445Wp All Black (de zonnepanelen)
- Enphase | Micro omvormer IQ 8PLUS, welke het vermogen afkapt boven de 300W.

Nu lees ik dat toch wel wordt aangeraden om omvormers te kiezen, die pas later afkappen, bv. boven de 360Wp pas. Dit lees ik ook op : https://www.solar-bouwmar.../enphase-groter-is-beter/ onderaan in de tabel.

Wat is jullie mening over de IQ 8PLUS, die zij hebben gekozen voor de Aiko 445Wp panelen ?

[ Voor 8% gewijzigd door proconsoles op 08-06-2024 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
proconsoles schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 20:27:
Een vraagje,

Mijn vriendin heeft begin van de maand 5 zonnepanelen laten installeren met de volgende omvormers:

- Aiko 445Wp All Black (de zonnepanelen)
- Enphase | Micro omvormer IQ 8PLUS, welke het vermogen afkapt boven de 300W.

Nu lees ik dat toch wel wordt aangeraden om omvormers te kiezen, die pas later afkappen, bv. boven de 360Wp pas. Dit lees ik ook op : https://www.solar-bouwmar.../enphase-groter-is-beter/ onderaan in de tabel.

De 2 installateurs waren een werkdag bezig om alles aan te leggen en het heeft in totaal 3840 Euro gekost.

Wat is jullie mening over de IQ 8PLUS, die zij hebben gekozen voor de Aiko 445Wp panelen ?
Perfecte keuze, niks mis mee, installeren wij dagelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• proconsoles
Kijk,

de Enphase | Micro omvormer IQ8+ (max 300Wp) kost 79 Euro
en de Enphase IQ8AC Micro-Omvormer (max 360 Wp) kost 141 Euro

Dan is die IQ8AC toch een veel beter keuze voor 445Wp panelen ?

Of niet dan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09:27
Op dit moment gebruiken wij 2 gateways.

1 metered zonder de spoelen (vanuit installateur), op 1 van de 3 fase terugleverend van 8 panelen op zuid, met iq7+ omvormers.

De 2e (standaard) gateway hebben we zelf geplaatst. Wordt gebruikt voor 4 panelen op oost-west, op een andere fase, met iq8+ omvormers.

Nu willen we het systeem klaar maken voor eventueel zero export op het systeem achter de metered gateway, de 8 panelen.
We willen dat de andere gateway, de 4 panelen gewoon door blijft leveren zoals het nu doet. Bovendien willen we het systeem hiermee klaarmaken voor een toekomstige batterij van Enphase. Waarschijnlijk de 3T.

Wij denken dat we dan 5 spoelen moeten toevoegen, 3 op de 3 binnenkomende fases, 1 op de 8 panelen zuid, 1 op 4 panelen oost-west. Dat voor de informatie-voorziening.

Denken jullie dat dat moet werken met de 5 spoelen? En hebben we dan ook nog een spoel nodig voor de toekomstige batterij? Of zit daar al standaard in verwerkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
proconsoles schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 20:49:
Kijk,

Of niet dan ?
Wij hebben vorig jaar voor een zelfde keuze staand (4x 435Wp oost-west), gekozen voor de iq8+. Nu zijn het vrij slechte maanden geweest maar toch, we raken echt zelden de 1,2kW aan.

Ik zou nu zo weer dezelfde keuze maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• proconsoles
Oke dankjewel !

Het voelde een beetje als een auto die 200 kan, maar begrensd is op 135 km/uur.
Als je dan tegelijkertijd zegt, je kunt op die slechte wegen nergens harder dan 135 km/uur, dan heb je daar ook vrede mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
Sjamo schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 20:49:
Op dit moment gebruiken wij 2 gateways.

1 metered zonder de spoelen (vanuit installateur), op 1 van de 3 fase terugleverend van 8 panelen op zuid, met iq7+ omvormers.

De 2e (standaard) gateway hebben we zelf geplaatst. Wordt gebruikt voor 4 panelen op oost-west, op een andere fase, met iq8+ omvormers.

Nu willen we het systeem klaar maken voor eventueel zero export op het systeem achter de metered gateway, de 8 panelen.
We willen dat de andere gateway, de 4 panelen gewoon door blijft leveren zoals het nu doet. Bovendien willen we het systeem hiermee klaarmaken voor een toekomstige batterij van Enphase. Waarschijnlijk de 3T.

Wij denken dat we dan 5 spoelen moeten toevoegen, 3 op de 3 binnenkomende fases, 1 op de 8 panelen zuid, 1 op 4 panelen oost-west. Dat voor de informatie-voorziening.

Denken jullie dat dat moet werken met de 5 spoelen? En hebben we dan ook nog een spoel nodig voor de toekomstige batterij? Of zit daar al standaard in verwerkt?
Dat gaat werken. En voor de batterij heb je geen extra spoelen nodig. Om de batterij aan te sturen heeft de gateway alleen de import/export info nodig, oftewel de 3 consumptie ct’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Kijk,

Of niet dan ?
Lees ook even FAQ vraag 1.
De ervaring hier leert dat voor 400-450wp panelen meestal iq8+ of iq8mc een prima keuze is, en dat de HC of AC overkill is / niet terug verdiend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
proconsoles schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 21:06:
Oke dankjewel !

Het voelde een beetje als een auto die 200 kan, maar begrensd is op 135 km/uur.
Als je dan tegelijkertijd zegt, je kunt op die slechte wegen nergens harder dan 135 km/uur, dan heb je daar ook vrede mee.
Die stress hebben wij in het begin ook gehad :) Met de iq7+ (295W) op onze panelen (8x395Wp) vol op zuid :) We dachten dat ze ons bedot hadden met omvormers die maar 70% van het vermogen konden leveren maar zo werkt het niet.
Zelfs daar missen we nauwelijks wat. De grootste winst die je haalt met meer Wp, haal je de hele dag. Een 445Wp paneel brengt 's ochtends om 10 uur al meer op dan een paneel met bijvoorbeeld 350Wp, terwijl het dan nog niet in de buurt van de aftopping komt.

De aftopping gaat over het stukje wat je haalt op het midden van de dag, op de beste dagen. Dat is alles. De rest van de dag en dagen merk je er niets van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pano001
Kijk,

Of niet dan ?
Het paneel kan 336 watt leveren. De IQ8+ heeft een toegekend vermogen van 300 watt. Een IQ8MC 325 en een IQ8AC 360.

Dat is dan wel het piekvermogen als de zon goed schijnt en er is ook nog afhankelijkheid van ligging op de zon. Je mist met de MC 11 watt in de piek, maar dat brengt met 5 panelen niet veel op. De AC is overigens voor 117 euro te koop.

Hoe lang zal dan de terugverdientijd worden 5x38 is 190 euro totaal.

Ik zou me er niet al te druk over maken.

Ik heb de MC en die haalde vandaag 7 juni met 12 panelen AIKO 455 - 31,2 kw. liggng ZO. 5 panelen zouden dan 13kw produceren. Mogelijk kan je er iets mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjenIsM3
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:58
Pano001 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 21:23:
[...]

Het paneel kan 336 watt leveren. De IQ8+ heeft een toegekend vermogen van 300 watt. Een IQ8MC 325 en een IQ8AC 360.

Dat is dan wel het piekvermogen als de zon goed schijnt en er is ook nog afhankelijkheid van ligging op de zon. Je mist met de MC 11 watt in de piek, maar dat brengt met 5 panelen niet veel op. De AC is overigens voor 117 euro te koop.

Hoe lang zal dan de terugverdientijd worden 5x38 is 190 euro totaal.

Ik zou me er niet al te druk over maken.

Ik heb de MC en die haalde vandaag 7 juni met 12 panelen AIKO 455 - 31,2 kw. liggng ZO. 5 panelen zouden dan 13kw produceren. Mogelijk kan je er iets mee.
Maar als je ze voor hetzelfde geld kan krijgen (in mijn geval is dat zo) dan dus altijd de HC kiezen? In het filmpje van de Green Guys (broodje aap over de opstart spanning) lijkt dat de conclusie wel een beetje te zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pano001
ArjenIsM3 schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 00:02:
[...]

Maar als je ze voor hetzelfde geld kan krijgen (in mijn geval is dat zo) dan dus altijd de HC kiezen? In het filmpje van de Green Guys (broodje aap over de opstart spanning) lijkt dat de conclusie wel een beetje te zijn..
Dan altijd doen als het kan. Voor de toekomst kan je er dan een paneel van 380W aanhangen als er nog ruimte op het dak is en het nodig is. De max. outputstroom ligt wel op 1,67 en daar moet je dan wel rekening meehouden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Sjamo schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 21:17:
[...]

Die stress hebben wij in het begin ook gehad :) Met de iq7+ (295W) op onze panelen (8x395Wp) vol op zuid :) We dachten dat ze ons bedot hadden met omvormers die maar 70% van het vermogen konden leveren maar zo werkt het niet.
Zelfs daar missen we nauwelijks wat. De grootste winst die je haalt met meer Wp, haal je de hele dag. Een 445Wp paneel brengt 's ochtends om 10 uur al meer op dan een paneel met bijvoorbeeld 350Wp, terwijl het dan nog niet in de buurt van de aftopping komt.

De aftopping gaat over het stukje wat je haalt op het midden van de dag, op de beste dagen. Dat is alles. De rest van de dag en dagen merk je er niets van.
Dat dus. Zelf heb ik 12x 405Wp liggen met IQ8+, zodat het netjes gelimiteerd wordt op 3600W (1 groep). Nou zou je denken, ja, maar 12x405=4860Wp, dus je mist veel. Maar in NL kan je beter uitgaan van een gemiddelde van 0,85 x je WP, dus ong 4100Wp. Op een hele mooie dag zie ik soms wat aftopping, maar zoals hierboven gezegd, dat komt slechts weinig voor en de rest van de tijd heb je mooi je winst door het hogere Wp van de panelen.

Hier kan je zien dat hij aftopt op 3600W. Mogelijk had het zonder limitatie iets van 4100W kunnen zijn. Maar aangezien die soort grafieken niet zo vaak voorkomen maak ik me er niet druk om.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aNM5t2_ksQz5UQiyJwewYfBaeUc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XcJW4hXoY8QSqGrK7wtDYFRv.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Microkid op 08-06-2024 10:19 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07:29

martijn v o

Certified by Enphase.

Is wel een mooi voorbeeld.
De aftopping is hier minimaal, en zoals je aangeeft ook niet vaak per jaar.
Dan mis je niks betreft opbrengst in een heel jaar.

Aftopping werkelijk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LMTF3j6PSjB3oURAwajMBwHImj0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/66hEaOc3gt6TMRKqHMDVmCrD.png?f=fotoalbum_large

Voor je gevoel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p9iWfDu-Z-k4KCcYz87nVU2M4KE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oZwD5gckCaED7X2gmqLKvZG0.png?f=fotoalbum_large

Je kunt het al een beetje zien dat het weinig is aan het begin, hij is al aan het afvlakken.
Hier is de aftopping wat meer, de hoek van aanvang is ook wat groter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OqbIU3PwQTvUOYL41RR2AmnqG1M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iAD7zbvJF3QoFdyFIdAzc8Yv.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door martijn v o op 08-06-2024 10:25 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emwieberdink
  • Laatst online: 23-09 16:12
Wie kan mij helpen met dit probleem?

Ik heb gisteren mijn Enphase Standard aangesloten nadat ik 14 zonnepanelen heb gelegd. met IQ8+ omvormers en een 3 phase relais

Alle omvormers zijn toegevoegd aan het systeem en signaal sterkte is ook goed.

Maar ik krijg nog een power off by command error:

Ik heb gisteren wel enable power production gedaan maar dat heeft nog tot niks geleid

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ps8N9mry2LJO639ddVgWoEIQUg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NWdsyn64csoyWsOQrcY7eigK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HFVei14tVrAOkxyax1lVblGcZZ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jxGYBAhi1o9DVPuN6CCQYFdj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door emwieberdink op 08-06-2024 12:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elac
Ik heb dat ook, na bijplaatsing van 13 panelen IQ8+ bij de 8 panelen met IQ7A. uiteindelijk heeft de installateur een standaard gatewy geleverd. Ze worden wel beide gemeten door de gateway van de IQ7 panelen dus wel in een overzicht de totale opbrengst. Alleen voor details moet ik in de IQ8 gateway kijken. Hoop inderdaad wel dat het ooit, voor 2027 op een gateway kan in verband met de aankomende netprofiel update voor dynamische tarieven.

8* sunpower max5ac 410 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
emwieberdink schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 12:07:
Wie kan mij helpen met dit probleem?

Ik heb gisteren mijn Enphase Standard aangesloten nadat ik 14 zonnepanelen heb gelegd. met IQ8+ omvormers en een 3 phase relais

Alle omvormers zijn toegevoegd aan het systeem en signaal sterkte is ook goed.

Maar ik krijg nog een power off by command error:

Ik heb gisteren wel enable power production gedaan maar dat heeft nog tot niks geleid

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zit je weerstandje nog wel goed in de IQ Gateway?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MtrO10tJ47pFnawuKkzyHFvgCy8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jZzBlzMrrdJiddlhA2oIjeWd.png?f=user_large

Edit: Het kan ook zijn dat je grid profiel niet goed staat, kan je die nog controleren?

[ Voor 11% gewijzigd door Eddie_ op 08-06-2024 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emwieberdink
Eddie_ schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 13:03:
[...]

Zit je weerstandje nog wel goed in de IQ Gateway?
[Afbeelding]

Edit: Het kan ook zijn dat je grid profiel niet goed staat, kan je die nog controleren?
Ik heb een envoy s standard, hier zitten geen terminals verder op. Dus ik neem aan dat deze ook zonder weerstand is?

Ik had een andere grid profiel gekozen dat heeft geresulteerd dat sommige omvormers het even deden maar daarna hetzelfde probleem weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Ook de standaard heeft die weerstand

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gAzu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23-09 19:05
Eddie_ schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 19:57:
Op de plaatjes van de print in de topicstart kan je m ook zien zitten inderdaad:

https://tweakers.net/i/u1...RYKGypJb.png?f=user_large

Linker plaatje onderaan.
Beetje inzoomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-09 09:45

Onbekend

...

Ik heb nu eens gemeten hoe warm de meterkast wordt.
En nu valt het mij op dat ik op de bovenkant van het IQ-Relay (1-fase) 37 graden meet en dat ding zelf geeft ook warmte af. Er gaat nu overigens 3kW doorheen.

Is dit niet te hoog?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Hij kan tot 50 graden aan. Ik heb de mijne nog nooit gemeten qua temperatuur, zal dat eens op een mooie zonnige dag gaan doen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IZNG9FNOCJfMoftYPKaASmRpB8Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OvgANu2AKpWdV7lpsxzxbI28.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper_NH
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-09 20:00
Ik ben bezig met een volledig nieuwe installatie van 21 panelen, 9 Oost, 3 Zuid en 9 West met schaduw van een grote brede schoorsteen. Installateur heeft Jinko 435 Wp panelen geoffreerd. Mijn meterkast is best al wel vol. Hoofdaansluiting is 3x25A. 12 alamat groepen en een deel met relais voor wat automatische schakeltaken.
In die volle meterkast moet nu het Enphase systeem geïntegreerd worden. Daarbij wil ik ook voorbereid zijn op een accu en een laadpaal. Dat betekent 2x 3 fase IQ relais van 6 modules, 4x een 3 fase aardlekautomaat van 4 modules en de IQ gateway metered van 12 modules. Nou dat krijg ik er niet in. Ik dacht een onderverdeler in de garage te plaatsen, maar volgens de beoogde installateur kan dat niet in verband met de noodzakelijke selectiviteit waar ze zich aan moeten houden.
Ik kan me niet voorstellen, dat ik de enige ben met ruimte gebrek in de meterkast. Ook zie ik her en der topics en foto’s van verdelers in garage of schuur. Enphase voert de IQ combiner, maar die lijkt me duurder dan de installateur zelf een kast te laten samenstellen gericht op mijn situatie. Dus hoe kan ik dit oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
De IQ Gateway hoeft absoluut niet in de meterkast, scheelt je 12 posities. Eén aardlekautomaat voor het PV gedeelte, één aardlekautomaat voor je accu en één aardlekautomaat voor je laadpaal. Die vierde wilde je gebruiken voor je IQ Gateway? Indien ja: dan sluit je dit toch aan op de aardlekautomaat van je PV systeem? Scheelt ook weer vier posities. Zo al 16 posities bespaard.

Misschien een foto van je meterkast plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
We zijn hier ook aan het schipperen met de ruimte :) Een huis uit "57 waarin de meterkast gemaakt is op maximaal 4 groepen is best een uitdaging nu :)

2 aparte PV-systemen met eigen gateway en q-relais, en dan wil ik er ook nog losse kWh-meters bij hebben :) Bovendien voorbereiden voor toekomstige accu.

Wij gebruiken de zijkanten van de meterkast. Momenteel links alleen voor de gateways en een beltrafo. We plaatsen een nieuwe kast onder de gateways waar we de q-relais (3 modules breed elk) en kWh-meters (2 modules breed elk) gaan plaatsen. In die kast hebben we dan ook meteen ruimte voot een toekomstig q-relais voor een accu.

Op die manier krijgen we in de kast zelf meer plek voor een zekeringautomaat voor een toekomstige accu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uz4kPWxSqjmv3e7VpCoRcQkGBx0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0IDvfPpF4cQQYaLPGGIszjbq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper_NH
Ik heb voor alles 3 fase nodig dus al meer ruimte nodig. Verder heb ik aan de zijkant niet zoveel ruimte als Sjamo.
Als ik met 1 automaat zowel het q relais als de gateway kan dekken dan scheelt dat zeker ruimte.
Voor de accu moet er ook nog een communicatie kit komen. Dit staat niet in bedradingsschema van HEMS. Dat moet ik nog uitzoeken.
Het liefst hang ik een grote extra verdeelkast in de garage, dicht bij toekomstige accu, vlakbij de dakdoorvoer van de PV en straks de EV lader. Van daar een dikke kabel naar meterkast met netwerkkabel en verlengde CT spoeldraden voor consumptie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Je kan ook twee kabels naar je garage brengen. Eén voor de PV en één voor laadpaal en overige. Dan kan je alsnog de IQ Gateway in de meterkast ophangen en ook daar de CT's plaatsen. Afhankelijk van de afstand of 4mm2 voor PV of 6mm2. Voor je laadpaal sowieso 6mm2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elac
Je kunt ook het q relais in een apart kastje zetten bij je panelen.
Ik heb panelen op de schuur in de schuur een apart kastje voor het q relasi en een zekering voor de gateway. Vandaar een 5x4 naar de automaat in de meterkast. Zo neemt het geen ruimte in in de meterkast.
De tweede installatie heeft het q relais op zolder, waar de kabel door het dak komt, en vandaar gaat er een 5x4 naar de automaat in de meterkast. Hier hangt een meterd gateway, die meet beide systemen, die gevoed wordt uit de 3 fase automaat van de kookplaat. Zo kan alsnog de panelen en de gateway apart uitgezet worden.
Noot: een iq7 en iq8 installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef012
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 24-09 13:58
Onbekend schreef op zondag 9 juni 2024 @ 10:19:
Ik heb nu eens gemeten hoe warm de meterkast wordt.
En nu valt het mij op dat ik op de bovenkant van het IQ-Relay (1-fase) 37 graden meet en dat ding zelf geeft ook warmte af. Er gaat nu overigens 3kW doorheen.

Is dit niet te hoog?
Ik heb de temperatuur van mijn Q-relais niet gemeten, maar vind dit wel erg hoog.
Heb je de aansluitingen op het Q-relais al eens nagekenen? Misschien zit er iets los, of niet goed onder te klem.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• emwieberdink
Eddie_ schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 19:57:
ik heb even gebeld met Enphase. Het probleem zit hem erin dat ik nog een oude type Gateway heb zonder weerstand. Maar de nieuwe firmware kijkt wel naar een weerstand, maar dat gaat dus niet werken.

Ze zijn aan het testen met een oplossing, mocht dat niet werken dan gaan ze even wat manuele wijzigingen doen.

Edit: Er is een oud type gridprofile ingekomen(obsolete): EN50438:2013 Netherlands (1.1.4)

[ Voor 9% gewijzigd door emwieberdink op 10-06-2024 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SZ4fE8Gx1OYlIw4jJ8pmiDbGRVU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ab0IgXEEdLWKvh0fREuHPfA3.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powermage
  • Laatst online: 18-06 12:26
Ik zit die handleiding van Solar Bouwmarkt door te lezen voor enphase installatie (eigenlijk vooral ivm installateursaccount etc wat ik straks moet gaan instellen)

Maar ben ik nu gek, of sluiten ze nu de fases andersom aan op het Q Relais op pagina 30.
Bruin is fase 1, zwart fase 2 en grijs fase 3, en an sich schrijven ze dat er ook bij, maar op het qrelais zit het ook gewoon N-1-2-3 maar hun sluiten het (boven en onder) aan als N-3-2-1

Nu zitten de meetklemmen wel goed ingetekend, maar in theorie kloppen je lampjes op de relais dan niet denk ik?

Join the club

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-09 09:45

Onbekend

...

Het zijn inderdaad de klemmen die warm worden. Vreemd eigenlijk dat ze zo warm mogen/kunnen worden.
Dus met bijna 40 graden valt het dus nog mee. :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
Powermage schreef op maandag 10 juni 2024 @ 20:35:
Ik zit die handleiding van Solar Bouwmarkt door te lezen voor enphase installatie (eigenlijk vooral ivm installateursaccount etc wat ik straks moet gaan instellen)

Maar ben ik nu gek, of sluiten ze nu de fases andersom aan op het Q Relais op pagina 30.
Bruin is fase 1, zwart fase 2 en grijs fase 3, en an sich schrijven ze dat er ook bij, maar op het qrelais zit het ook gewoon N-1-2-3 maar hun sluiten het (boven en onder) aan als N-3-2-1

Nu zitten de meetklemmen wel goed ingetekend, maar in theorie kloppen je lampjes op de relais dan niet denk ik?
Heel scherp. Fase 1 en 3 zijn inderdaad verwisseld op het q-relais. Voor het functioneren zal dat niets uitmaken, maar de lampjes zijn dan ook omgedraaid…..detekst bij de lampjes.
Op pagina 26 met vergelijkbaar schema staat het dan weer wel goed.

[ Voor 9% gewijzigd door WillemP22 op 10-06-2024 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powermage
  • Laatst online: 18-06 12:26
Ja precies, het maakt idd niet echt uit, maar het viel mij op omdat ik net mn meterkast uitgebreid had, dus zat te kijken en dacht even dat ik het fout had gedaan 😅

Join the club

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thomskipsp
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:26
Cereal schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:02:
[...]

Heb je hier al nieuws over? Ik ben verkopende partij, heb de Enphase spullen zelf geinstalleerd, en nu zouden de nieuwe eigenaren moeten betalen voor functionaliteit waar ik al (fors) voor betaald heb (Enphase Metered). En waar ze voor betaald hebben in de koopsom (een solar installatie waarbij het uitlezen ervan een basisfunctionaliteit is).

Erg vreemde gang van zaken, ik wil via mijn zelf aangemaakte installateursaccount hun installatie/verbruik niet meer willen zien, en heb liever niet dat ze mijn historie kunnen zien (al kan ik daar wel mee leven).
Inmiddels bericht terug; het bedrag dat Enphase rekent is helaas te laag om de rechtsbijstand in te schakelen. Voglens de jurist is het wel gebruikelijk dat een fabrikant administratiekosten vraagt.

Volgende keer ga ik mijn huiswerk beter doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.theloosen
  • Laatst online: 17-08 23:19
Beste Tweakers, momenteel heb ik een Enphase standard systeem met een 3 fase consumptie systeem en met een 3 fase IQ relay waarbij de voeding naar de Standard gateway over 1 fase verloopt.
Nu wil ik een Metered gateway installeren met metingen via kleine CT's per fase productie en consumptie. Het aansluiten van de CTs is niet zon probleem maar de vraag is of voor precieze metingen de metered gateway persé op 3 fase aangesloten moet zijn in plaats van de huidige 1fase aansluiting. Hiervoor is momenteel geen ruimte in de kast beschikbaar als ik van 1fase naar 3 groep zou moeten alleen voor de gateway metered installatie. Hoor graag van jullie.

[ Voor 3% gewijzigd door m.theloosen op 11-06-2024 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sir_knudde
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
@m.theloosen Ja, op alle fasen aansluiten:
CT meet stroom, de gateway de spanning. Vermogen = stroom x spanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elac
Heb je niet toevallig nog een 3 fase groep? De mijne heb ik bij de kookplaat gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.theloosen
  • Laatst online: 17-08 23:19
De setup zonnepanelen is hier in een losse.kast geplaatst aan de linkerkant van de meterkast met een soort setup als op de foto. Daar zie je rechts 1 groep voor 1 fase voeding naar gateway. Kastjes zijn gewoon te klein denk ik.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mRFTHt-bZZQAW9NbaIpb6VeWjyc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ab6fn1c8Wt68Igxs2Pc0vCjK.webp?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door m.theloosen op 11-06-2024 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie21
  • Laatst online: 19-12-2024

Harrie21

Damn..

Nvm

[ Voor 99% gewijzigd door Harrie21 op 12-06-2024 00:20 ]

Sup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
@m.theloosen Dan zet je je Metered toch gewoon op dezelfde aardlekautomaat als je PV systeem? Het maakt onderdeel uit van het PV systeem dus technisch mag dit ook gewoon. Verdubbelaars in je automaat en bekabelen en klaar. En, zoals gezegd, de Metered moet op alle drie de fasen aangesloten worden. Anders werken de metingen niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trouwkoets
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-09 18:31
@m.theloosen Oplossing van @Eddie_ heeft één nadeel: Je kan het PV systeem niet op een elegante manier stroomloos maken zonder dat ook te doen met de gateway. Dat is te overzien. Let erop dat je de gateway aansluit met kabeldiameters die geschikt zijn voor de afzekering, ook al verbruikt de gateway maar een paar watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper_NH
Wat is de reden/voordeel dat je de gateway (indien los afgezekerd) kan blijven gebruiken, als je PV afschakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
CT metingen blijven dan intact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper_NH
Oke, maar productie ligt stil dus dat deel van de ct meting is nul. Consumptie kan je ook meten met een P1 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouters84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 28-12-2024
wouters84 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 13:06:
Ik heb 8 panelen met de Enphase IQ7+ omvormers.

Ik heb thuis een variabel contract vd ANWB, ik wek ongeveer 1000KwH meer op dan ik verbruik.
Nu weet ik dat er bij SolarEdge een update is geweest en je dus kunt instellen dat als de uurprijzen vd stroom negatief worden dat de panelen dan automatisch afgeschakeld worden.
Dit is natuurlijk goed voor de piekmomenten tegen te gaan, en je gaat anders betalen boven een bepaalde negatieve energieprijs.

Weet iemand of Enphase hier ook mee bezig is?
Ja, hier is Enphase ook mee bezig. Ergens in januari komen ze met HEMS (Home Energie Management System)
Dan kun je in de settings kiezen voor een dynamisch prijscontract.Indien je alleen pv hebt, dan blokt ie de negatieve prijzen zodat er niet teruggeleverd wordt. Vergis je niet: het gebeurt echtmaar heel zelden dat de prijs inclusief alle opslagen en belastingen negatief is.
Indien je pv en een IQ battery hebt, gaat ie laden en ontladen op basis van de uurprijzen.Ik draai nu mee in de betatest van Enphase om dit mede te beoordelen. Het is nog te vroeg voor conclusies maar ziet er goed uit.
Daarnaast kun je nog verder uitbreiden met bepaalde merken warmtepompen en laadpalen die dan ook slim in te zetten zijn.

Weet iemand de status van het HEMS verhaal, dit om automatisch de panelen af te schakelen icm Dynamisch Energie contract, als de prijs negatief wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 24-09 20:10
wouters84 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 11:32:
[...]

Ja, hier is Enphase ook mee bezig. Ergens in januari komen ze met HEMS (Home Energie Management System)
Dan kun je in de settings kiezen voor een dynamisch prijscontract.Indien je alleen pv hebt, dan blokt ie de negatieve prijzen zodat er niet teruggeleverd wordt. Vergis je niet: het gebeurt echtmaar heel zelden dat de prijs inclusief alle opslagen en belastingen negatief is.
Indien je pv en een IQ battery hebt, gaat ie laden en ontladen op basis van de uurprijzen.Ik draai nu mee in de betatest van Enphase om dit mede te beoordelen. Het is nog te vroeg voor conclusies maar ziet er goed uit.
Daarnaast kun je nog verder uitbreiden met bepaalde merken warmtepompen en laadpalen die dan ook slim in te zetten zijn.

Weet iemand de status van het HEMS verhaal, dit om automatisch de panelen af te schakelen icm Dynamisch Energie contract, als de prijs negatief wordt.
Waren de geruchten niet dat dit vandaag / gisteren zou worden geintroduceerd in Nederland?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Skipper_NH schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 11:26:
Oke, maar productie ligt stil dus dat deel van de ct meting is nul. Consumptie kan je ook meten met een P1 meter.
Ik geef gewoon antwoord op je vraag. Kan je wel van alles erbij gaan verzinnen maar dat verandert niets aan mijn antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper_NH
Sorry ik wist niet dat je boos werd hierdoor. Maar zie hier vaker dat ze relais en gateway apart willen schakelen. Maar nergens een duidelijk argument. Jouw antwoord is duidelijk, dank daarvoor. Ik geef slechts aan, dat ik de noodzaak om spanning op de gateway te houden als PV is afgeschakeld niet geheel begrijp. Daar staat tegenover dat als de gateway spanningsloos is, je ook geen communicatie meer hebt met de batterij als die geplaatst is. Dus ja wat is wijsheid. Daarom mijn vraag om mijn beeld hierover helder te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Hoe vaak moet je het PV systeem spanningsloos maken? Ik heb dat thuis nog nooit hoeven doen sinds ze in productie zijn. Los daarvan heb ik genoeg ruimte in de meterkast en is mijn Metered op een eigen aardlekautomaat aangesloten.
Ben niet boos maar vond je reactie bijzonder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drboneym
Holk schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 11:38:
[...]

Waren de geruchten niet dat dit vandaag / gisteren zou worden geintroduceerd in Nederland?
Nieuwe geruchten zijn ergens aankomende week, en dit is wel wat definitiever gerucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
WillemP22 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 23:46:
[...]

Normaliter blijft de melding van een storing 24 uur nadat het verholpen is, die storing weergeven. Als die periode ook voorbij is en er is nog een melding....dan kun je je installateur raadplegen en of Enphae contacten.
Installateur heeft vandaag een nieuwe gateway geplaatst. Systeem heeft weer een verbinding. Merk alleen dat er een andere firmware op zit D7.6.177. Even opzoeken of dit een oude FW is of nieuwe. Zal vast op de website staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:30
Unknown Alien schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 16:12:
[...]

Installateur heeft vandaag een nieuwe gateway geplaatst. Systeem heeft weer een verbinding. Merk alleen dat er een andere firmware op zit D7.6.177. Even opzoeken of dit een oude FW is of nieuwe. Zal vast op de website staan.
Ik zit hier op D7.6.175 met een standard gateway.

Oftewel, ik zou als ik jou was lekker niks doen. Als er een update is dan pushed Enphase deze naar je device. Niet alle firmwares zijn voor jouw device geschikt. NIet te veel zelf mee klooien zou ik adviseren. Of je moet er dagelijks mee werken en weten wat je doet, maar dan zou je deze vraag alwel niet gesteld hebben.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Unknown Alien schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 16:12:
[...]

Dat is de laatste / meeste actuele.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Pazo schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 17:20:
[...]

Dat is de laatste / meeste actuele.
Nee, er is al nieuwer.
Software Version
D7.6.358 (499545)

[ Voor 4% gewijzigd door Microkid op 12-06-2024 17:39 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
Ahh maar de 7.6.177 is iig een recente, ik las va nde week dat je vanaf een bepaalde FW versie MOET updaten.

Maar goed, zit nu te kijken, want ik heb nu GEEN opbrengst meer....Zie dat de microconvertors in storing staan, dus niet gek dat er niks opgewekt wordt.

Gaat lekker zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:46
jeeedeee schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 14:45:
Erg interessant die dynamische teruglevering, hier met de volgende settings getest:

[Afbeelding]

Ik meet met de CT klemmen twee systemen Enphase en SolarEdge. Ik lever nu nog volle bak terug naar het net. Op 1 of andere manier zorgt hij er niet voor dat de Enphase microomvormers / gateway stoppen met produceren... Later maar eens verder induiken.

@Eddie_ welke waardes zie jij bij je panelen als ze (minder terugleveren) zie je hier dan minder power?
[Afbeelding]
Ik wil even terugkomen op mijn eerdere post, het is inmiddels gelukt om de Enphase microomvormers te laten stoppen met produceren als mijn andere opwek boven een bepaalde grenswaarde komt. Kwam er een paar dagen later achter toen ik vond dat er wat weinig opbrengst was :)

Ik heb straks meer opwek(max zo'n 31A per fase piek vermogen) dan mijn 3x25A aankan, nu zag onderstaand profiel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BrCyvNlBsBXWaFX0sXYB-HZgK7w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qq4cJqLSFn9WKrOueeC7yZUr.png?f=user_large

Lijkt mij dat ik deze kan laden, zodat Enphase de boel vervolgens netjes per fase onder de 25A kan houden. Zijn er mensen met ervaring met het profiel "EN 50549-1:2019 RfG E02
Netherlands // PIM OFF /| PEL 5750W (per phase)". Ik zou hopen dat deze stuurt op de GRID export, en niet zo zeer op de opwek zelf.
Pagina: 1 ... 12 ... 58 Laatste