Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-09 09:45

Onbekend

...

Bedankt. Maar mag je de zonnepanelen dan gewoon aansluiten terwijl al de spanning op de omvormers staan?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13:29
Onbekend schreef op zondag 26 mei 2024 @ 12:27:
Bedankt. Maar mag je de zonnepanelen dan gewoon aansluiten terwijl al de spanning op de omvormers staan?
Bij micro omvormers wel. Er kan ook niets gebeuren. Je prikt de plus en min van het paneel in de micro en klaar…checkt of groen gaat knipperen en er is productie en communicatie.

[ Voor 9% gewijzigd door WillemP22 op 26-05-2024 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emwieberdink
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 11:17
drboneym schreef op zondag 26 mei 2024 @ 08:06:
[...]

Hmm even denken hoe ik dit samenvat omdat je situatie niet helemaal duidelijk is.

Zoals ik het bij jou zou maken:
  • 1x B16 3P+N 30mA aardlekautomaat in hoofdverdeelkast met daarachter droefase q relais, ten behoeve van PV, deze zekert de 5x6 kabel naar achter af waar niks anders dan zonnepanelen op zijn aangesloten
  • 1x B16 3P+N 30mA aardlekautomaat in hoofdverdeelkast ten behoeve van metered gateway
  • Voedende kabel voor die 2 automaten inwikkelen met ferrietingen tbv filtering 120kHz ruis
Alternatief is
  • 1x B20 3P+N 30mA aardlekautomaat in hoofdverdeelkast die de 5x6 kabel afzekert, dan in je schuur een onderverdeelkast zetten, daar mogen dan ook gebruikers op.
  • Op deze onderverdeelkast zet je vervolgens dan je 3p+n met q relais voor PV en 3p+n voor je metered gateway
  • Als je het metered gebeuren aan wil zwengelen leg dan een cat6 kabel naar de schuur om je ct ringen op aan te sluiten (moet eigenlijk 3x2x0,75mm2 shielded twisted pair zijn volgens enphase, maar wij hebben goede ervaring met datakabel).
Dank je voor je antwoord, hier ben ik helemaal mee geholpen. 100 punten voor je antwoord! _/-\o_
Ik ga voor het alternatief. Heb een mantelbuis liggen met cat5 erin. maar Cat 6 is er ook zo ingetrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trouwkoets
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-09 18:31
Hoi. Half april heb ik mijn metered gateway verwisseld voor een nieuwe (RMA), omdat de oude kapot was. Sindsdien lukt het niet om (blijvend) verbinding te maken tussen gateway en micro's. Zie ook deze post.
In het kort de situatie: 3-fase systeem, op 2 fases elk een array. Dikke kabels, nieuw, hoofdzakelijk 6 mm^2, ca 10 meter lang, PLC noise is goed.
In de Toolkit worden via devices -> gateway -> PLC scan, na het kiezen van de juiste micro's, binnen enkele seconde de micro's gevonden. Enkele minuten mater is de eerste rapportage binnen. Maar het blijft bij die ene communicatie, er is geen vervolg. Dus na ca 15 minuten krijg je de melding dat de micro's niet rapporteren. Enphase heeft al enkele keren de micro's opnieuw gekoppeld aan de gateway, zonder resultaat.

Vraag: Komt het initiatief om de rapporteren van de micro's, of vraagt de gateway om de rapportage?
In het eerste geval zou er toch een kromme vonk kunnen zitten in de communicatie, in het tweede geval lijkt het een probleem van deze gateway dat opgelost kan worden door opnieuw te wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louwm
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 24-09 19:29
WillemP22 schreef op zondag 26 mei 2024 @ 09:28:
[...]

Ja, het eerst aansluiten en spanning erop zetten geeft mogelijkheden.
Niet direct om de communicatie te testen, maar zodra je het zonnepaneel aansluit wordt het middels een lampje bevestigd op de micro. Knippert 6x groen.
het lampje van de omvormer knippert toch ook 6 maal groen als je de stekkers van het zonnepaneel er in doet ten teken dat het paneel goed is aan gesloten en verbinding heeft met de omvormer en stroom levert zonder dat je deze al hebt aangesloten op het 230 volt stroom net ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 09:54
Nee! Als er geen communicatie is met de IQ Gateway dan knipperen ze oranje. Als er geen grid verbinding is knipperen ze rood. Groen knipperen ze als alles goed is. Lees de informatie over de IQ's nog maar eens goed door!

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vale Ouwe
  • Laatst online: 24-09 09:00
Eddie_ schreef op zondag 26 mei 2024 @ 19:00:
Nee! Als er geen communicatie is met de IQ Gateway dan knipperen ze oranje. Als er geen grid verbinding is knipperen ze rood. Groen knipperen ze als alles goed is. Lees de informatie over de IQ's nog maar eens goed door!
Bij mij (12 panelen, zowel IQ7X, IQ7A en IQ8AC omvormers) knippert alles groen, en dat zonder gateway (er kan dus niet gecommuniceerd worden).
Ik kan dit eenvoudig zien omdat ze in de tuin staan opgesteld.
Opbrengst, verbruik en teruglevering zie ik met behulp van Homewizzard.

Wel een gateway gebruikt om de IQ8's in bedrijf te krijgen, maar die ligt op de plank voor een eventuele uitbreiding met IQ8's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
Vale Ouwe schreef op zondag 26 mei 2024 @ 19:36:
[...]

Bij mij (12 panelen, zowel IQ7X, IQ7A en IQ8AC omvormers) knippert alles groen, en dat zonder gateway (er kan dus niet gecommuniceerd worden).
Ik kan dit eenvoudig zien omdat ze in de tuin staan opgesteld.
Opbrengst, verbruik en teruglevering zie ik met behulp van Homewizzard.

Wel een gateway gebruikt om de IQ8's in bedrijf te krijgen, maar die ligt op de plank voor een eventuele uitbreiding met IQ8's.
Dat is apart inderdaad. In de handleiding staat iets anders. Maar het is vooral bedoeld om de connectie te checken zodra je het paneel aansluit, op plekken waar je naderhand slecht bij kunt.
Niets zo irritant als blijkt dat 1 stekker nietgoed zit bij een paneel midden in het veld op 10m hoogte. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Bijzonder, dus groen knipperen als ze verbinding met de grid hebben. Rood als ze geen grid hebben. Oranje is dan wel raar, want daarvan zegt Enphase: geen communicatie met Gateway.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groentje1.0
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 21-09 15:47
Eddie_ schreef op maandag 27 mei 2024 @ 07:56:
Bijzonder, dus groen knipperen als ze verbinding met de grid hebben. Rood als ze geen grid hebben. Oranje is dan wel raar, want daarvan zegt Enphase: geen communicatie met Gateway.
Bij knipperen ze ook groen maar geen communicatie, zoals je zelf hebt gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Bij jou zien ze wel de grid maar krijgen ze geen grid profiel. Sterke vermoedens dat er iets mis is met je Gateway, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online
Vraagje. Sinds dat mijn 3 fase systeem met Envoy Metered is uitgebreid van 14 naar 26 400Wp panelen heb ik een aantal keer gehad dat het hele systeem ermee gestopt is (logging + opbrengst panelen). Na een half uur (kort) tot een aantal uur (lang) start de Envoy opnieuw op en wordt er weer gemeten en geleverd. Nadien is er via Enlighten ook een gat in de metingen te zien. De netspanning tijdens de uitval vandaag was rond de 240V, max 245V op de 3 fases.

Ik heb geen DHZ of installateursaccount dus ik kan zelf weinig zien maar in het dashboard zie ik wel de volgende meldingen. Ik heb mijn installateur gevraagd wat hij denkt maar misschien zijn er hier nog goede ideeën? Of is dit toch normaal hoge spanning uitval gedrag?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xYhUomMF_vSE__8pLo_t7-_0cF0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BbcPVAZkbGO0ovkEAdS3znWV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zE4rzd4SrCqZ8Tpia76LRZxB9qU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9ZjINb6xW8OhJcpMa1BLfKWi.jpg?f=fotoalbum_large

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ananas_NL
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 24-09 16:08
ben schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 22:59:
[...]

Ligt eraan wat het prijsverschil t.o.v. een IQ8MC is, uitgaande van een levensduur van 25 jaar zou over deze periode een IQ8+ ca 2 % aftoppen en een IQ8MC ca 0,5 %, e.e.a. is uiteraard afhankelijk van oriëntatie, schaduwverliezen etc.
Dit zal in het begin een stukje hoger zijn maar door het over de jaren degraderen van de panelen loopt het opbrengstverlies relatief weer wat terug.

zie ook blz 8 van onderstaande link waarbij een IQ7+ kwa specs. ongeveer overeenkomt met een IQ8+
https://enphase.com/nl-nl...del-van-pvsyst-simulaties
Ik heb nog even contact gehad met de adviseur en hij kan de IQ8HC leveren voor een meerprijs van 60 euro per omvormer en de IQMC 46 euro per omvormer. Wat denk je dat de beste keuze is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deefdeef
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-08 23:33
@Ananas_NL Ik heb zelf uiteindelijk gekozen voor de IQ8-AC omvormers (nog weer een ander model :D ). Een beetje het "polder"-model tussen de MC en de HC :) Ook een beetje gekeken naar de overige spanningen en waarden en dergelijke en de uiteindelijke prijs van de offerte.

De panelen zijn afgelopen donderdag geinstalleerd.
Vandaag zag ik de AC's toevallig even een paar tellen aftoppen.

Mijn panelen liggen ZW en het was rond een uur of 1 's middags bij een strak baluwe lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louwm
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 24-09 19:29
Eddie_ schreef op zondag 26 mei 2024 @ 19:00:
klopt wat je zegt , maar ze knipperen 6 maal groen als je de paneel stekkers aansluit daarna rood als ze nog niet op het grid en gateway zijn aan gesloten ter controle dat het paneel goed is aan gesloten
dit staat er in mijn handleiding :
IQ8MC/IQ8AC/IQ8HC Installatie en werking A. Sluit de DC-kabels van elke PV-module aan op de DC-ingangsconnectoren van de overeenkomstige micro-omvormer. B. Controleer de LED aan de stekkerzijde van de micro-omvormer. De LED knippert zes keer groen als er gelijkspanning wordt toegepast. C. Monteer de PV-modules boven de micro omvormers.
Stap 10: Activeer het systeem
Zet de AC-uitschakeling of de stroomonderbreker van de aftakking aan. B. Zet de hoofdstroomonderbreker of scheidingsschakelaar op ON. Uw systeem begint stroom te produceren na een wachttijd van zes minuten. C. Controleer de LED aan de stekkerzijde van de micro-omvormer:

[ Voor 0% gewijzigd door Louwm op 27-05-2024 19:20 . Reden: oranje vervangen door rood ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vale Ouwe
  • Laatst online: 24-09 09:00
Eddie_ schreef op maandag 27 mei 2024 @ 07:56:
"dus groen knipperen als ze verbinding met de grid hebben"
Klopt.
Ja. Echter leveren doen ze dat pas na de hele "inlees, aanmeld , update etc procedure"

Persoonlijk ben ik dus nog geen liefhebber van de IQ8-serie.
De IQ7-serie is gewoon aansluiten en het werkt.

De belofte om off-grid te kunnen werken wordt hier (NL) ook nog niet waar gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wouters84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 28-12-2024
Weet iemand de status van het HEMS verhaal? Enphase was bezig om in samenwerking met dynamisch energie contract om je panelen af te schakelen als de prijs negatief werd.
Kan Enlighten dit ook of wat is de status van het project?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Debitencredit
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14-09 21:17
We staan op.het punt om een aanvulling op onze huidige panelen te bestellen (huidig systeem is 14 panelen op zuid west met een helling van 45 graden op een stringomvormer op 1 fase).

De uitbreiding willen we van Enphase omdat we geen goede plek hebben voor nog een centrale omvormer. En in iedergeval 2 verschillende ricjtingen. Nu hebben we hierover nog een aantal vragen. Hopelijk kunnen jullie die beantwoorden.

De uitbreiding wordt als volgt:
5 panelen op zuid west met een helling van 10 graden
8 panelen op zuid-oost helling 60 graden
Eventueel nog 6 panelen op noord oost 45 graden (maar deze wekken in de winter wel erg weinig op en maken de installatie wel €2.000 duurder)

Deze set zou - na afloop van onze huidige energie contract op 1 september 2026 - veels te veel opwekken. Als ik het forum goed heb gelezen zou ik dan met de metered gateway de export dynamisch kunnen maximeren op 250 W zodat er niet te veel terug geleverd wordt? Om terugleveren kosten /boetes te voorkomen.

En denk ik dan goed dat als we de EV gaan laden op een zonnige dag dat de productie wordt opgehoogd omdat het verbruik dan toeneemt?

Is er daarnaast nog iemand die een metered gateway heeft aangesloten en ook een (zappi) laadpaal met CT klemmen voor de load balancing? Past dat in de meterkast? De monteur van de laadpaal zij dat het al erg krap zat, dus weet niet of daar nog drie klemmen bij passen op dezelfde kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
Debitencredit schreef op maandag 27 mei 2024 @ 20:48:
We staan op.het punt om een aanvulling op onze huidige panelen te bestellen (huidig systeem is 14 panelen op zuid west met een helling van 45 graden op een stringomvormer op 1 fase).

De uitbreiding willen we van Enphase omdat we geen goede plek hebben voor nog een centrale omvormer. En in iedergeval 2 verschillende ricjtingen. Nu hebben we hierover nog een aantal vragen. Hopelijk kunnen jullie die beantwoorden.

De uitbreiding wordt als volgt:
5 panelen op zuid west met een helling van 10 graden
8 panelen op zuid-oost helling 60 graden
Eventueel nog 6 panelen op noord oost 45 graden (maar deze wekken in de winter wel erg weinig op en maken de installatie wel €2.000 duurder)

Deze set zou - na afloop van onze huidige energie contract op 1 september 2026 - veels te veel opwekken. Als ik het forum goed heb gelezen zou ik dan met de metered gateway de export dynamisch kunnen maximeren op 250 W zodat er niet te veel terug geleverd wordt? Om terugleveren kosten /boetes te voorkomen.

En denk ik dan goed dat als we de EV gaan laden op een zonnige dag dat de productie wordt opgehoogd omdat het verbruik dan toeneemt?

Is er daarnaast nog iemand die een metered gateway heeft aangesloten en ook een (zappi) laadpaal met CT klemmen voor de load balancing? Past dat in de meterkast? De monteur van de laadpaal zij dat het al erg krap zat, dus weet niet of daar nog drie klemmen bij passen op dezelfde kabels.
Vraag 1: ja, dat kan.
Vraag 2: ja,
Vraag 3: ja hoor dat komt vaker voor. Als het niet past, moet de monteur het pas maken, kastje erbij, kabels verlengen…is altijd oplosbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ananas_NL
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 24-09 16:08
deefdeef schreef op maandag 27 mei 2024 @ 15:39:
@Ananas_NL Ik heb zelf uiteindelijk gekozen voor de IQ8-AC omvormers (nog weer een ander model :D ). Een beetje het "polder"-model tussen de MC en de HC :) Ook een beetje gekeken naar de overige spanningen en waarden en dergelijke en de uiteindelijke prijs van de offerte.

De panelen zijn afgelopen donderdag geinstalleerd.
Vandaag zag ik de AC's toevallig even een paar tellen aftoppen.

Mijn panelen liggen ZW en het was rond een uur of 1 's middags bij een strak baluwe lucht.
Weer een ander model haha! Voor welke panelen heb je gekozen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Vale Ouwe schreef op maandag 27 mei 2024 @ 20:18:
[...]
De belofte om off-grid te kunnen werken wordt hier (NL) ook nog niet waar gemaakt.
Deze belofte heeft Enphase in Nederland nooit gemaakt. Ze hebben altijd aangegeven dat de optie aanwezig is in de IQ8 serie. Maar dat er een IQ Combiner (als ik mij niet vergis) bij moet komen. En daarvan hebben ze gezegd dat die er nog niet is voor Nederland en ze ook niet zeker weten of deze er ooit gaat komen. Het Nederlandse grid is zeer robuust en betrouwbaar. Downtime is zeer minimaal. Bij mij heb ik in de afgelopen 25 jaar nog nooit een downtime meegemaakt van meer dan een uur (en die is al zeer zelden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzoverschoor
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17-09 22:35
renzoverschoor schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 19:43:
[...]

Ja en nee, bij mij lijkt er iets niet te kloppen. De update is al een maand geleden uitgevoerd.
Metered inderdaad op 7.6.358.
Echter ik heb 25x IQ8M's (niet de c versie), verdeeld over 3-fase, welke niet allemaal ge-update zijn.

r06-v08.05.02
L1 - 2 panelen
L2 - 5 panelen
L3 - 8 panelen

r05-v06.05.02
L1 - 5 panelen
L2 - 5 panelen
L3 - 0 panelen

iemand enig idee hoe dit kan? of beter hoe kan ik die andere 10 ook naar de laatste firmware updaten?
In de toolkit zie ik nergens een mogelijkheid om dit te doen.
Iemand enig idee om de laatste versie ook manueel te pushen naar de overige 10?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:28
renzoverschoor schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 07:45:
[...]

Iemand enig idee om de laatste versie ook manueel te pushen naar de overige 10?
Dat kan alleen Enphase, dus je zou ze evt kunnen bellen.

Grote Enphase topic • IQ Gateway uitlezen • PVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
Eddie_ schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 06:52:
[...]

Deze belofte heeft Enphase in Nederland nooit gemaakt. Ze hebben altijd aangegeven dat de optie aanwezig is in de IQ8 serie. Maar dat er een IQ Combiner (als ik mij niet vergis) bij moet komen. En daarvan hebben ze gezegd dat die er nog niet is voor Nederland en ze ook niet zeker weten of deze er ooit gaat komen. Het Nederlandse grid is zeer robuust en betrouwbaar. Downtime is zeer minimaal. Bij mij heb ik in de afgelopen 25 jaar nog nooit een downtime meegemaakt van meer dan een uur (en die is al zeer zelden).
Ik heb zelf ook altijd gedacht dat Enphase daar voorlopig niet mee zou komen, de markt voor off-grid systemen is toch klein, echter wel groeiende.
Tijdens de Roadshows die Enphase momenteel houdt, wordt ook de System Controller 3 gepresenteerd. Hiermee schakelt ie naar off-grid bij netuitval. Inhoud van die hugh kast is: gateway, ct’s, automaten, q-relais, commskit-2 en uiteraard een ATS voor de netontkoppeling en koppeling. Electrisch komt ie dan tussen je hoofdschakelaar en de rest van je huis. Eventuele niet essentiele groepen kunnen je buiten de backup houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Hebben ze ook een indicatie gegeven van de verkoopprijs? Klinkt redelijk duur om op die manier een off grid systeem te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuin in groen
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 08:16
Met Victron is al een backup-off-grid systeem te bouwen.
Wel vraag ik me af of in hoeverre een dergelijk backup-off-grid systeem niet juist meer downtime toevoegd.
Er wordt iets tussen het net en het huisstroom-netwerk geplaatst. Die electronica kan kapot, met downdowntime tot gevolg.

Nu heb ik af en toe korte (<1 sec) stroomstoringen. En helaas zijn er ook al een paar langere geweest, van een half uur tot een paar uur. Het gebeurt niet vaak. Maar inmiddels heb ik de nas wel achter een ups hangen, en ook een losse accu-ups gekocht voor het geval dat. Stiekem is de stroomafhankelijkheid best groot.
Mijn vrees is dat met de verdere electrificering van Nederland, en het afkoppelen van de diverse centrales de stroomstoringen ook gaan toenemen.

Dus een backup-off-grid, waarbij overdag vanuit mijn eigen zonnepanelen toch stroom komt, zal door mij zeker serieus bekeken worden.
Ik vrees echter wel dat dit in eerste instantie prijzig zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 24-09 19:35
Eddie_ schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 09:59:
Hebben ze ook een indicatie gegeven van de verkoopprijs? Klinkt redelijk duur om op die manier een off grid systeem te hebben.
In de €3000 range zei m'n accountmanager

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deefdeef
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-08 23:33
Ananas_NL schreef op maandag 27 mei 2024 @ 22:01:
[...]

Weer een ander model haha! Voor welke panelen heb je gekozen?
Wij hebben 10 Trina Solar Vertex-s+ 440wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
drboneym schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 11:38:
[...]

In de €3000 range zei m'n accountmanager
Die orde van grootte inderdaad. Het gaat nog wel een dingetje worden, want bestaande klanten hebben het meeste al wat in die kast zit. Alleen die ATS (automatic transfer switch) niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
Tuin in groen schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 11:15:
Met Victron is al een backup-off-grid systeem te bouwen.
Wel vraag ik me af of in hoeverre een dergelijk backup-off-grid systeem niet juist meer downtime toevoegd.
Er wordt iets tussen het net en het huisstroom-netwerk geplaatst. Die electronica kan kapot, met downdowntime tot gevolg.

Nu heb ik af en toe korte (<1 sec) stroomstoringen. En helaas zijn er ook al een paar langere geweest, van een half uur tot een paar uur. Het gebeurt niet vaak. Maar inmiddels heb ik de nas wel achter een ups hangen, en ook een losse accu-ups gekocht voor het geval dat. Stiekem is de stroomafhankelijkheid best groot.
Mijn vrees is dat met de verdere electrificering van Nederland, en het afkoppelen van de diverse centrales de stroomstoringen ook gaan toenemen.

Dus een backup-off-grid, waarbij overdag vanuit mijn eigen zonnepanelen toch stroom komt, zal door mij zeker serieus bekeken worden.
Ik vrees echter wel dat dit in eerste instantie prijzig zal zijn.
Klopt, Victron werkt met hybride omvormers, die hebben allemaal zo,n switch. Vanuit de marine wereld is dat van begins af an al een harde eis. En daar zijn ze goed in geworden. De herkomst van het ontwerp is natuurlijk compleet anders dan van Enphase. In theorie zou alleen een Vanuit de Gateway gecontroleerde ATS voldoende zijn om naar off-grid modus te kunnen, maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
@WillemP22 Haal je hier niet de System Controller en de Combiner door elkaar? Wat ik nu terug vind over de System Controller zit daar niet apparatuur in die ik nu al heb. De Combiner daarentegen heeft dat wel (IQ Gateway, IQ relais etc.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WillemP22
Hieronder een paar foto'sAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7lGg6SyY51hM25U8HNLS6HnDqHI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/K816nNmDJeWN2ELsJrIRbg7L.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3co_YRTMm1ycAsj7VZ2-38o9_Mo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ijj9mU3JuzeivqAEf3sKbOMw.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G4U3g-QuIMcErgPBsBHnEvp_BjE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sKeNdTeKfjNq8lHEHv0tLWTP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 70% gewijzigd door WillemP22 op 28-05-2024 16:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
Eddie_ schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 15:07:
@WillemP22 Haal je hier niet de System Controller en de Combiner door elkaar? Wat ik nu terug vind over de System Controller zit daar niet apparatuur in die ik nu al heb. De Combiner daarentegen heeft dat wel (IQ Gateway, IQ relais etc.)
Klopt...de Combiner gecombineerd al het nodige voor pv en de batterij in 1 kast. De System controller heeft ook nog de aansluitmogelijkheden voor net, backup en non-backup. Ik was iets te kort door de bocht. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Ik moet tot 13 juni wachten, in Heerenveen. Dan ga ik het pas meemaken. Ben heel benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karlok[JY-616]
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-08 22:49
Heb hier een enphase installatie sinds december 2023, merk dat het systeem veel last heeft van hoge spanning.

Er liggen 5 panelen op een platdak, die komen samen in een lasdoos en dan loopt er een Ymvk kabel naar de 4 panelen op het schuine dak. Die komen weer samen in een lasdoos en vanuit daar gaat het kabeltraject (Ymvk 5G2,5mm2) verder achter de knieschotten naar de meterkast. Dit laatste stuk is ongeveer ~11 meter.

Nu ben ik niet zo’n held op het dak en heb ik het idee om achter de knieschotten een lasdoos tussen te zetten en dan het deel naar de meterkast te vervangen voor een 3G4mm2
Heeft dit zin?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7xwpdIV7ZsHjtYwh2gidjAJlurI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hy1lsUItgFYWfWR7OSYimeni.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yMBfRjTjDaTNF7cuLw2w7rkbYYQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7IDkkwBbHq5qq5EPpTpns7zG.png?f=fotoalbum_large

Vleuten 4x430wp Oost Schuin dak 25°, 5x430wp Zuid plat dak 13°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
Karlok[JY-616] schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 22:48:
Heb hier een enphase installatie sinds december 2023, merk dat het systeem veel last heeft van hoge spanning.

Er liggen 5 panelen op een platdak, die komen samen in een lasdoos en dan loopt er een Ymvk kabel naar de 4 panelen op het schuine dak. Die komen weer samen in een lasdoos en vanuit daar gaat het kabeltraject (Ymvk 5G2,5mm2) verder achter de knieschotten naar de meterkast. Dit laatste stuk is ongeveer ~11 meter.

Nu ben ik niet zo’n held op het dak en heb ik het idee om achter de knieschotten een lasdoos tussen te zetten en dan het deel naar de meterkast te vervangen voor een 3G4mm2
Heeft dit zin?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als er nu een 5x2.5 gebruikt is, waarom ga je dan terug naar 1-fase. je zou daar een 5x4 kunnen gebruiken. Het zal ietsje helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Die hoge netspanning meet je met Homewizard, toch? Dan is bij binnenkomst de netspanning al te hoog. Uiteraard helpt elk stuk dikkere kabel, dus die 2,5mm2 vervangen door 4mm2 is sowieso een goed idee. Wellicht ken je iemand die je op het dak kan helpen zodat je daar ook dikkere kabel kan gaan gebruiken.

Maar een te hoge netspanning bij binnenkomst: meldt het bij de netbeheerder. Je buren zullen daar ook last van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karlok[JY-616]
Klopt. De hoge spanning meet ik inderdaad ook met de homewizard en zie dat ie op het randje van de 250V balanceert en dus nog 3V ruimte is. Zo dacht ik. Ga sowieso een melding maken bij stedin en hoe snel hebben ze het opgelost?
WillemP22 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 05:34:
[...]

Als er nu een 5x2.5 gebruikt is, waarom ga je dan terug naar 1-fase. je zou daar een 5x4 kunnen gebruiken. Het zal ietsje helpen.
Het is een 1 fase systeem, dus 2 aders zijn ongebruikt. En dacht met de kabeldiameter dan het minst te hoeven aanpassen aan de pvc buizen die aangelegd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:37
Karlok[JY-616] schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 07:27:
Klopt. De hoge spanning meet ik inderdaad ook met de homewizard en zie dat ie op het randje van de 250V balanceert en dus nog 3V ruimte is. Zo dacht ik. Ga sowieso een melding maken bij stedin en hoe snel hebben ze het opgelost?

[...]

Het is een 1 fase systeem, dus 2 aders zijn ongebruikt. En dacht met de kabeldiameter dan het minst te hoeven aanpassen aan de pvc buizen die aangelegd zijn.
Op de Stedin site is een postcode bestand te vinden waarin je kunt zien waar er al spanning storingen zijn. Waarschijnlijk staat hun hele gebied er al in. Ik heb toch netjes een melding gedaan met grafieken uit HA en dergelijke en ze gaan er over twee jaar meteen mee aan de slag. ;w

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-09 22:54
Karlok[JY-616] schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 07:27:
[...]
Het is niet helemaal netjes, maar dan zou je de 2 ongebruikte adres ook extra voor de L en N kunnen gebruiken.
Dan heb je dubbele dikte voor L en N en hoef je ook geen nieuwe kabel te trekken. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Gents, even een korte check vraag: we hebben andere woning gekocht en daar kunnen 20 stuks 415wp jinko panelen full-black op het dak. 6 stuks pal op zuiden en 14 stuks pal op westen. Dakhoek 45 graden en geen schaduw. Geschatte opbrengst 7500kw/j.

Ons is geadviseerd ze met iq8+ omvormers te combineren maar die leveren max 300w zag ik. Op zich een prima advies denk ik maar je laat redelijk wat vermogen liggen op piek momenten

De iq8a (of iq8ac) leveren max 360 watt maar kosten paar tientjes meer per stuk. De iq8m 330 watt.

Wat denken jullie ... is die meer prijs (20 maal een paar tientjes) eventueel een zinvolle investering (om minder te laten liggen)..Zouden er andere voordelen zijn ? Op piek momenten laat je toch ruim 100w liggen met een iq7+

Er zouden trouwens ook panelen op de puur oost dak vlak kunnen (dan worst het oos/zuid/west) maar dat lijkt me minder goed dan alleen de zuid/west combi. Eens ?

dank alvast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelvo
  • Nu online
MisterB schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 08:45:
Gents, even een korte check vraag: we hebben andere woning gekocht en daar kunnen 20 stuks 415wp jinko panelen full-black op het dak. 6 stuks pal op zuiden en 14 stuks pal op westen. Dakhoek 45 graden en geen schaduw. Geschatte opbrengst 7500kw/j.

Ons is geadviseerd ze met iq8+ omvormers te combineren maar die leveren max 300w zag ik. Op zich een prima advies denk ik maar je laat redelijk wat vermogen liggen op piek momenten

De iq8a (of iq8ac) leveren max 360 watt maar kosten paar tientjes meer per stuk. De iq8m 330 watt.

Wat denken jullie ... is die meer prijs (20 maal een paar tientjes) eventueel een zinvolle investering (om minder te laten liggen)..Zouden er andere voordelen zijn ? Op piek momenten laat je toch ruim 100w liggen met een iq7+
Zie vraag 1 uit de FAQ (topicstart).

[ Voor 8% gewijzigd door michaelvo op 29-05-2024 08:58 ]

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michaelvo
  • Nu online
MisterB schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 08:45:
Er zouden trouwens ook panelen op de puur oost dak vlak kunnen (dan worst het oos/zuid/west) maar dat lijkt me minder goed dan alleen de zuid/west combi. Eens ?
Met oog op de toekomst (einde saldering en maximalisering eigen verbruik) zou je juist kunnen beargumenteren dat je zuid moet vermijden. Dus zoveel mogelijk op oost en west. De enige reden om zuid te kiezen is misschien dat je in de winter dan midden op de dag nog wat opbrengst hebt voor de warmtepomp. Of dat opweegt tegen veel te veel teruglevering in de zomer weet ik niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
hi, thx, ja oplever heffing en einde saldering kan de argumentatie gaan beinvloeden...ook mbt plaatsing..

Even een snelle calculatie ... 20 maal een duurdere omvomers kost me 20 maal 50 = 1000.. (grofweg)
Ze leveren op hele zonnige dagen 20x60=1.2kw/u extra is zeg maar 10 kw/dag meer op... laten we zeggen 70 dagen per jaar heb je dat wellicht dan geeft dat iets van 700kw extra per jaar .. tja moet je darar blij van worden ... of juist niet ...

ps vraag 1: een foto ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Vragen mbt Enphase uit Topicstart

Vul de gegevens van de panelen in in dit document

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
ja de iq8+ bij mijn panelen alleen geen groene vink op dc stroom grens en die 'hogere' net wel. De keuze blijft toch deels een grijsgebied met kosten/baten/heffing/saldering/verbruik zomer winter mengelmoes,

De overweging zuid/west of oost/west of oost/zuid/west icm impact heffing/saldering/jaargetijde is best 'lastige' lijkt me.. ik zou ook voor 7 oost 6 zuid 7 west kunnen kiezen of allerlei varianten daar tussen (4 oost, 6 zuid, 10 west etc etc) .. hoe kom je uit die keuze opties indien dta substantieel kan schelen .... of is dat in de marge...

[ Voor 46% gewijzigd door MisterB op 29-05-2024 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Excel erbij pakken en gegevens gaan noteren. Met x aantal panelen op oost/zuid/west en welke opbrengst dat met zich meebrengt. Afhankelijk hoe gedetailleerd je dit wil hebben per kwartaal/maand/week invullen en kijken welke opbrengst dit, geschat, gaat zijn. En dat afzetten tegen je verwachte verbruik. Dan kan je wellicht een betere inschatting maken welke opzet het geschiktst is voor jou.

Vergeet niet de hoek en richting in het genoemde Excel bestand in te stellen.

Let wel, met Enphase is het mogelijk om je export, softwarematig, te beperken of zelfs op nul te zetten. Ik verwacht dat dit, zeker in de toekomst, nog wel een oplossing kan bieden aan de Enphase gebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
MisterB schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 09:08:
hi, thx, ja oplever heffing en einde saldering kan de argumentatie gaan beinvloeden...ook mbt plaatsing..

Even een snelle calculatie ... 20 maal een duurdere omvomers kost me 20 maal 50 = 1000.. (grofweg)
Ze leveren op hele zonnige dagen 20x60=1.2kw/u extra is zeg maar 10 kw/dag meer op... laten we zeggen 70 dagen per jaar heb je dat wellicht dan geeft dat iets van 700kw extra per jaar .. tja moet je darar blij van worden ... of juist niet ...

ps vraag 1: een foto ?
Het is overigens kWh en geen kW (dat is echt wat anders). 700 kWh per jaar extra ? …ik denk het niet, misschien 100. Als het financieel geen pijn doet neem je de IQ8M, de IQ8A is overkill.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dexter07051982
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-07 09:34
Ik zou graag weten of het mogelijk is dat de grens waarbij de omvormers (IQ8AC) uitvallen/terugschalen verkeerd ingesteld kan zijn door mijn installateur?

Als ik kijk in Home Assistant blijkt namelijk dat er bij zonnig weer een aantal omvormers uitschakelen of minder produceren (teruggeschaalt) wanneer op de betreffende fase 250V wordt bereikt (homewizard p1 meter). Voor zover mij bekend zou dit in NL toch pas bij een overspanning van 253V moeten gebeuren?

Of moet ik dit verschil zoeken in de spanningsval door de kabellengte? De kabels zijn toch al snel 10/15 meter lang. De dikte van de kabel weet ik niet zeker, maar ik meende 6mm2, of zelfs nog een slag dikker.

[ Voor 7% gewijzigd door dexter07051982 op 29-05-2024 13:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
dexter07051982 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 13:14:
Ik zou graag weten of het mogelijk is dat de grens waarbij de omvormers (IQ8AC) uitvallen/terugschalen verkeerd ingesteld kan zijn door mijn installateur?

Als ik kijk in Home Assistant blijkt namelijk dat er bij zonnig weer een aantal omvormers uitschakelen of minder produceren (teruggeschaalt) wanneer op de betreffende fase 250V wordt bereikt (homewizard p1 meter). Voor zover mij bekend zou dit in NL toch pas bij een overspanning van 253V moeten gebeuren?

Of moet ik dit verschil zoeken in de spanningsval door de kabellengte? De kabels zijn toch al snel 10/15 meter lang. De dikte van de kabel weet ik niet zeker, maar ik meende 6mm2, of zelfs nog een slag dikker.
Dit zal niet door de installateur verkeerd ingesteld kunnen zijn. Met het in bedrijfstellen wordt de nederlandse netcode geselecteerd….en die is voor iedereen gelijk. Wanneer je bij de slimme meter al 250 volt meet is de kan groot dat verderop in de bekabeling, van een voedende bron als de micro omvormers, de spanning nog wat hoger is. En zodra die micro een spanning ziet van 253 volt, stopt ie er tijdelijk mee.
Probleem kun je zelf nauwelijks verhelpen met dikkere kabels. Probleem ligt bij de netbeheerder, de spanning is buiten al te hoog. Soms kunnen ze dat in een lokaal trafohuisje nog wat tweaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Sowieso zal een PV systeem een hogere netspanning genereren om stroom af te kunnen voeren. Ook de kabelafstand speelt hierbij een rol en zal er voor zorgen dat de micro's al snel boven de 253 V komen. En dan, conform Netcode, schakelen ze individueel uit totdat ze onder de 253 V zitten.

btw ik verwacht niet dat je installateur 10mm2 gebruikt heeft als bekabeling. Zelfs de 6mm2 zou ik niet snel bij een installatie gebruiken als de afstand maar 10/15 meter is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• trouwkoets
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-09 18:31
trouwkoets schreef op zondag 26 mei 2024 @ 14:41:
Hoi. Half april heb ik mijn metered gateway verwisseld voor een nieuwe (RMA), omdat de oude kapot was. Sindsdien lukt het niet om (blijvend) verbinding te maken tussen gateway en micro's. Zie ook deze post.
In het kort de situatie: 3-fase systeem, op 2 fases elk een array. Dikke kabels, nieuw, hoofdzakelijk 6 mm^2, ca 10 meter lang, PLC noise is goed.
In de Toolkit worden via devices -> gateway -> PLC scan, na het kiezen van de juiste micro's, binnen enkele seconde de micro's gevonden. Enkele minuten mater is de eerste rapportage binnen. Maar het blijft bij die ene communicatie, er is geen vervolg. Dus na ca 15 minuten krijg je de melding dat de micro's niet rapporteren. Enphase heeft al enkele keren de micro's opnieuw gekoppeld aan de gateway, zonder resultaat.

Vraag: Komt het initiatief om de rapporteren van de micro's, of vraagt de gateway om de rapportage?
In het eerste geval zou er toch een kromme vonk kunnen zitten in de communicatie, in het tweede geval lijkt het een probleem van deze gateway dat opgelost kan worden door opnieuw te wisselen.
Dit probleem is opgelost door Enphase support. Daar heb ik wel wat moeite voor moeten, aardig wat keer contact gehad in verschillende talen, en meerdere tickets. Gateway heeft een hard reset gehad ('harder dan normale stervelingen kunnen doen), is voorzien van nieuwe firmware 7.6.358 (was 7.6.168), en alle micro's zijn opnieuw gekoppeld.
Dank voor de hulp en de suggesties hier op het forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karlok[JY-616]
m.eddy schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 08:05:
[...]

Op de Stedin site is een postcode bestand te vinden waarin je kunt zien waar er al spanning storingen zijn. Waarschijnlijk staat hun hele gebied er al in. Ik heb toch netjes een melding gedaan met grafieken uit HA en dergelijke en ze gaan er over twee jaar meteen mee aan de slag. ;w
Volgens de postcode check is er op mijn postcode geen storing.

Heb vanochtend wel de melding gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powermage
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-06 12:26
Binnenkort gaat voor een uitbreiding wat zonnepanelen op 2 uitbouwen van het huis.
om alvast voorbereid te zijn (verwacht mogelijk in toekomst nog de "oude" installatie een keer te vervangen) heb ik toch de Metered Enphase aangeschaft, en alvast de 3 fase relais omdat ik die in de toekomst verwacht nodig te hebben.

De huidige uitbreiding komt dan op 1 fase, op 1 andere fase zit al een bestaand pv systeem (string met een omvormer)

Kan je dan de meetspoel van de enphase monteren op de "bestaande" losse PV installatie en die mee monitoren of wordt ie dan gek en snapt ie er niets meer van?

Join the club

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WillemP22
Powermage schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 22:43:
Binnenkort gaat voor een uitbreiding wat zonnepanelen op 2 uitbouwen van het huis.
om alvast voorbereid te zijn (verwacht mogelijk in toekomst nog de "oude" installatie een keer te vervangen) heb ik toch de Metered Enphase aangeschaft, en alvast de 3 fase relais omdat ik die in de toekomst verwacht nodig te hebben.

De huidige uitbreiding komt dan op 1 fase, op 1 andere fase zit al een bestaand pv systeem (string met een omvormer)

Kan je dan de meetspoel van de enphase monteren op de "bestaande" losse PV installatie en die mee monitoren of wordt ie dan gek en snapt ie er niets meer van?
Ja dat kan gewoon. Die spoelen meten alleen stromen, verder zit er geen intelligentie in.
Productie vd panelen op fase 1 en 2, q-relais 2-fasig instellen, dat is dan ook de eerste 2 fases.
Verder in de setting ingeven dat de productie gemeten wordt met de meetspoelen ipv micro’s.

[ Voor 10% gewijzigd door WillemP22 op 29-05-2024 23:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Eddie_
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ERcM2fGfF9BcqSxhzARIxKRL4Xs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gI7SnBSyZzXUsb1Tgo9wEcYQ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 10:37
Vandaag mijn zonnepanelen opgeleverd gekregen, heel erg blij mee. Nu wil ik gelijk dynamische tarieven toevoegen aan de Enphase app en volgens mij heb ik daar een installer account voor nodig.

Echter is de link uit de Topicstart kapot en ik heb gezocht in dit topic, en ik kan niet meer vinden hoe ik een installer account maak.

Ik heb wel deze handleiding gevonden: https://enphase.com/nl-nl...-tarieven-technisch-brief

Waar kan ik de tutorial vinden hoe ik mijn systeem koppel aan mijn bv en mijzelf huiseigenaar maak? Moet ik dat via Solar-Outlet doen?

Trouwens een dikke 10 voor de installateurs! O+

edit: heb mijzelf toegang gegeven op mijn B.V. account, dat is gelukt, maar de dynamische tarieven nog niet. Ik heb natuurlijk de metered versie.

[ Voor 9% gewijzigd door Ecological op 31-05-2024 17:10 ]

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 11:18
Ecological schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 16:50:
Vandaag mijn zonnepanelen opgeleverd gekregen, heel erg blij mee. Nu wil ik gelijk dynamische tarieven toevoegen aan de Enphase app en volgens mij heb ik daar een installer account voor nodig.

Echter is de link uit de Topicstart kapot en ik heb gezocht in dit topic, en ik kan niet meer vinden hoe ik een installer account maak.

Ik heb wel deze handleiding gevonden: https://enphase.com/nl-nl...-tarieven-technisch-brief

Waar kan ik de tutorial vinden hoe ik mijn systeem koppel aan mijn bv en mijzelf huiseigenaar maak? Moet ik dat via Solar-Outlet doen?

Trouwens een dikke 10 voor de installateurs! O+

edit: heb mijzelf toegang gegeven op mijn B.V. account, dat is gelukt, maar de dynamische tarieven nog niet. Ik heb natuurlijk de metered versie.
Deze moet je hebben:

https://enlighten.enphaseenergy.com/manager/registration

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Welke link werkt niet meer?

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 10:37
Dit heb ik gedaan, maar heb nog niet de optie! Ik heb mijn bedrijf toegevoegd en ik zie de zonnepanelen maar nog niks.

@Pazo de link van solar bouwmarkt werkte niet.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drboneym
Sturing op dynamische prijzen is nog niet gelanceerd, dat zal ergens de komende 3 weken gebeuren. Wisselen van sturingsprofiel doe je via de eindgebruikersapp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Inmiddels het is gelukt met de omvormers. Zolang er nog geen zonnepanelen aangesloten zitten, lijkt het net alsof de omvormer nog geen verbinding heeft met 230V. Ook in de portal zie je geen enkele reactie van de omvormers. Pas als het zonnepaneel aangesloten ziet zie je pas het lampje knipperen, en even later in de portal dat hij werkt.

Eigenlijk wel een minpuntje dat je pas weet dat hij werkt op het cruciale moment dat je op het dak zit met een groot zonnepaneel in je handen boven de betreffende omvormer.

Nu zit ik nog met 2 problemen in de onderstaande afbeelding:
De gateway software geeft een uitroepteken, terwijl ik geen nieuwe software update meer kan doen.
En daarnaast staat rechts staat ook bij "System Operational" een uitroepteken.
Heeft iemand een suggestie om dat op te lossen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xMK3l2t5_oxLcHZ81qv1ImN7tIs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ulWiKw5UK6t2KJxEIyXXNSGP.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
System Operational gaat na 24 uur goed werken ook op groen. Wat krijg je te zien als je op Gateway Software klikt? De nieuwe layout is bij mij nog niet heel goed bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Dat is de pagina in het midden wat je ziet. De knop wat ik eerst moest gebruiken om te updaten heeft nu de tekst "Software is up-to-date".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Dan zou ik mij er niet al te druk over maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teo1966
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-09 22:59
ik zag de envoy 08.02.86 firmware langskomen via de toolkit maar kan nergens een chance log vinden
heb nu 07.06.175 draaien
alleen als ik bij de 07.06.177 op het vraagteken klik dan krijg ik deze NL tekst / IQ Gateway software voor Enphase ........ ... . .. .. .
en bij de update 08.02.86 krijg als info / Oprogramowanie IQ Gateway dla Enphase Energy System dla niektorych krjow w regionie EMEA
OKE, BEGREPEN
is deze update te vertrouwen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nico445
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09:36
Gisteren hele dag 1 paneel offline. En vandaag opeens 1 paneel met een onmogelijke opbrengst. Iemand dit al eens eerder gezien? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IgrH5Axr8PzIOxVOi3CXdw87cE4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x4hmJYOiz6kDACfiRh9Ctmxt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
@nico445
Als het een keer een dagje gebeurt zou ik er niet te veel aandacht aan besteden; heb ik ook wel eens gehad, zonder dat ik kon verklaren waar het aan lag. Meetfout misschien.
Als het vaker gebeurt en ook steeds hetzelfde paneel is, kan er wat aan de hand zijn.

Mbt een dag offline zijn: kan het evt zijn dat je een te hoge netspanning hebt gehad? Dan vallen 1 of enkele micro's uit om weer onder 253v te vallen, en de rest blijft doorwerken (dat wel een plus van Enphase :).
Check evt FAQ vraag 15 even.
(al zou ik denken dat het dan niet de hele dag is, maar een periode.)

[ Voor 11% gewijzigd door Pazo op 03-06-2024 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Ik had laatst ook één micro omvormer die een hele dag niet gereageerd heeft. Ik heb niet gekeken of er wel (of niet) productie was. Maar een dag later deed hij gewoon weer vrolijk mee.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• drboneym
Door enphase beoogde release van dynamisch PV & batterij profiel dinsdag 11-6-2024 , van horen zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teo1966
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-09 22:59
drboneym schreef op maandag 3 juni 2024 @ 17:34:
Door enphase beoogde release van dynamisch PV & batterij profiel dinsdag 11-6-2024 , van horen zeggen
waarom krijg ik deze al aangeboden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
teo1966 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 18:52:
[...]

waarom krijg ik deze al aangeboden ?
Als in, is hij selecteerbaar in je Enlighten app? Of waar krijg je het aangeboden? Ik zie bij mij aan de eindgebruikers- of installateurskant nog niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Ik moet nu versie 08.02.86 voor de IQ Gateway downloaden als ik de toolkit start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Eddie_ schreef op maandag 3 juni 2024 @ 19:52:
Ik moet nu versie 08.02.86 voor de IQ Gateway downloaden als ik de toolkit start.
Die melding kreeg ik net ook, maar er gebeurde niets daarna.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VipbJBTciTEFXNPPcfM78h7IBL0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/w8ma66LZ3TBd4veEnXjiUjfk.png?f=fotoalbum_large

Daarna staat er onder de Gateway dat de software up to date is.

[ Voor 5% gewijzigd door Pazo op 03-06-2024 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinojo123
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:43
Ik heb sinds 2 dagen geen productie meer, het productielampje op de envoy s metered is uit en ook brandt er een rood lampje bij de L2 op het Q-relais. Ik heb gekeken of er een draad los zit maar alles lijkt goed aangesloten. Wat zou dit kunnen zijn? Het systeem draait al 2 jaar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wSkRUCdTAh6FQTw7px7sg8_QX84=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L5DXZ6tERYCFYAcFEbT69i4N.jpg?f=fotoalbum_large

Ik begrijp geen Pools maar dit krijg ik dus nu te zien als ik op het vraagteken druk. Dit had @teo1966 dus ook al gezien.

[ Voor 13% gewijzigd door Eddie_ op 03-06-2024 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
pinojo123 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 20:05:
Ik heb sinds 2 dagen geen productie meer, het productielampje op de envoy s metered is uit en ook brandt er een rood lampje bij de L2 op het Q-relais. Ik heb gekeken of er een draad los zit maar alles lijkt goed aangesloten. Wat zou dit kunnen zijn? Het systeem draait al 2 jaar goed.
Overspanning op fase 2 misschien? Gezien de Q relais

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Eddie_ schreef op maandag 3 juni 2024 @ 20:05:
[Afbeelding]

Ik begrijp geen Pools maar dit krijg ik dus nu te zien als ik op het vraagteken druk. Dit had @teo1966 dus ook al gezien.
Vrij vertaald 'IQ Gateway-software van Enphase voor sommige landen in de EMEA-regio' Alsof het dus nog niet voor NL is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Ecological schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 23:29:
@Pazo de link van solar bouwmarkt werkte niet.
Fixed. Bedankt voor de melding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinojo123
drboneym schreef op maandag 3 juni 2024 @ 20:26:
[...]

Overspanning op fase 2 misschien? Gezien de Q relais
Dat geloof ik niet, 2 dagen lang?
Spanning in de Homewizard ~240 Volt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
pinojo123 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 20:46:
[...]

Dat geloof ik niet, 2 dagen lang?
Spanning in de Homewizard ~240 Volt.
Kan je naar foutmeldingen kijken in Enlighten, wellicht dat je daar iets uit kan halen? Heb je standaard gebruikersaccount of installateurs account?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinojo123
Pazo schreef op maandag 3 juni 2024 @ 20:48:
[...]

Kan je naar foutmeldingen kijken in Enlighten, wellicht dat je daar iets uit kan halen? Heb je standaard gebruikersaccount of installateurs account?
Standaard, loop morgen even langs het bedrijf en vraag of ze het even uit kunnen lezen.
L1 en L3 zijn wel groen maar daar ook geen productie. Envoy heeft wel internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper_NH
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:20
Ik heb twee offertes liggen voor het zelfde paneel. Het is de Jinko Tiger Neo N-type 54HL4R-B en dan de 435 variant.
De ene installateur komt met de 8 M micro en de andere met de 8 HC. Nu kan ik de M niet vinden dus denk dat het de MC moet zijn. Ik heb de excel ingevuld, maar kom niet uit de laatste twee economische items. DC/AC ratio HC onder de 1 (0,93) en de MC net boven de 1 (1,09). PAC.max de HC oranje en 354,8 en de MC groen en 330. Wie kan mij verder helpen met de keuze van micro. Het gaat om 9 panelen Oost, 9 West en 3 Zuid.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WF2HllDLkdjKVQAL7BlhCEiCH5g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SXjZgjesl9E5KcjVsQ2pIOvG.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wsK3s07K7egmUwwQkr3i5JhJYZs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U96oXAM5yTb3Gnb0P33WG4aB.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 51% gewijzigd door Skipper_NH op 03-06-2024 22:06 . Reden: Op aanraden Pazo foto’s toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:13
Skipper_NH schreef op maandag 3 juni 2024 @ 21:04:
Ik heb twee offertes liggen voor het zelfde paneel. Het is de Jinko Tiger Neo N-type 54HL4R-B en dan de 435 variant.
De ene installateur komt met de 8 M micro en de andere met de 8 HC. Nu kan ik de M niet vinden dus denk dat het de MC moet zijn. Ik heb de excel ingevuld, maar kom niet uit de laatste twee economische items. DC/AC ratio HC onder de 1 (0,93) en de MC net boven de 1 (1,09). PAC.max de HC oranje en 354,8 en de MC groen en 330. Wie kan mij verder helpen met de keuze van micro. Het gaat om 9 panelen Oost, 9 West en 3 Zuid.
Waarom niet gewoon de iQ8+?

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pazo
@Skipper_NH wellicht even een screenshot plaatsen van je ingevulde sheet, maakt het wat makkelijker.

Mbt IQ8m en IQ8mc; bij de introductie van de IQ8-serie was de 8m er, en nog niet de 8mc, die kwam wat later. Die heeft net wat betere specs en vervangt eigenlijk de 8m. De 8m zie dus ook steeds minder. Maar daarom kan het dus wel zijn dat je installateur de 8m aanbied, als die destijds daar een hele grote voorraad van gekocht heeft.

Zonder je sheet gezien te hebben, weten 'we' uit ervaring dat bij 435wp panelen de 8+ of de 8mc prima voldoet en het overkill is om een zwaardere versie zoals de AC of HC te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Eddie_ schreef op maandag 3 juni 2024 @ 20:05:
[Afbeelding]

Pagina met release notes:
https://enphase.com/insta...n?f%5B0%5D=document%3A217

Mbt versie 08.02.62 (8.2.62):
The IQ Gateway software version 8.2.62 supports 3rd-generation Enphase Energy Systems (EES) with control wiring between IQ Gateway, IQ System Controller, and IQ Batteries in United States, Puerto Rico, and Australia.

Gateways supported:

IQ Combiner 5/5C, IQ Gateway, IEEE 1547-2018 compliant IQ Gateway, and Envoy S Metered in the United States and Puerto Rico

IQ System Controller 3 INT, with IQ Gateway integrated, and IQ Gateway Metered in Australia

Countries: United States, Puerto Rico, Australia

Microinverters supported:

IQ8 Series, IQ7 Series, IQ6 Series, and M Series in the United States and Puerto Rico

IQ8 Series, IQ7 Series, and S Series in Australia

Supported system configurations:

The following configurations are supported in the United States and Puerto Rico:

1. Grid-tied, solar-only systems with M Series Microinverters and Envoy S Metered for the United States and Puerto Rico

2. Grid-tied, solar-only systems with IQ6 Series Microinverters and IQ Gateway or IQ Combiner 5/5C

3. Grid-tied, solar-only systems with IQ7 Series or IQ8 Series Microinverters, IQ Gateway or IQ Combiner 5/5C or IEEE 1547-2018 compliant IQ Gateway

4. Grid-tied solar and storage systems with IQ8 Series or IQ7 Series Microinverters, IQ Gateway or IQ Combiner 5/5C or IEEE 1547-2018 compliant IQ Gateway, and IQ Battery 5P

5. Grid-tied solar and storage systems with M Series Microinverters, Envoy S Metered for North America, and IQ Battery 5P

6. Sunlight backup systems with IQ8 Series Microinverters, IQ Gateway or IQ Combiner 5/5C or IEEE 1547-2018 compliant IQ Gateway, and IQ System Controller 3/3G

7. Solar and battery backup systems with IQ6 Series Microinverters, IQ Gateway or IQ Combiner 5/5C, IQ System Controller 3/3G, and IQ Battery 5P

8. Solar and battery backup systems with IQ7 Series or IQ8 Series Microinverters, IQ Gateway or IQ Combiner 5/5C or IEEE 1547-2018 compliant IQ Gateway, IQ System Controller 3/3G, and IQ Battery 5P

9.Solar and battery backup systems with M215 Series or M250 Series Microinverters, Envoy S Metered for North America, IQ System Controller 3/3G, and IQ Battery 5P

10. Solar and battery without backup systems with IQ System Controller 3/3G and IQ Battery 5P

11. Solar and battery without backup systems with IQ Gateway or IQ Combiner 5/5C or IEEE 1547-2018 compliant IQ Gateway, and IQ Battery 5P

Note: The following features are supported only in these specific configurations:

Load control, generator support, and solar circuit control (PV shedding) are supported in configurations 6 through 10

The following configurations are supported in Australia:

Solar and battery without backup systems with IQ8 Series or IQ7 Series, or S Series Microinverters and IQ Gateway Metered

Solar and battery backup systems with IQ8 Series or IQ7 Series, or S Series Microinverters, IQ System Controller 3 INT and IQ Battery 5P
En er staat nog veel meer.
Maar nog niet voor ons voorlopig.

Overigens zie ik daar ook al release notes voor versies 8.2.114 en 8.2.127.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper_NH
Pazo schreef op maandag 3 juni 2024 @ 21:51:
@Skipper_NH wellicht even een screenshot plaatsen van je ingevulde sheet, maakt het wat makkelijker.

Mbt IQ8m en IQ8mc; bij de introductie van de IQ8-serie was de 8m er, en nog niet de 8mc, die kwam wat later. Die heeft net wat betere specs en vervangt eigenlijk de 8m. De 8m zie dus ook steeds minder. Maar daarom kan het dus wel zijn dat je installateur de 8m aanbied, als die destijds daar een hele grote voorraad van gekocht heeft.

Zonder je sheet gezien te hebben, weten 'we' uit ervaring dat bij 435wp panelen de 8+ of de 8mc prima voldoet en het overkill is om een zwaardere versie zoals de AC of HC te nemen.
Gedaan. Zie aldaar. Welke criteria zijn leidend voor de keuze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Skipper_NH schreef op maandag 3 juni 2024 @ 22:09:
[...]

Gedaan. Zie aldaar. Welke criteria zijn leidend voor de keuze?
Bij de IQ8MC is alles groen in beide situaties, dan zou dat toch de beste optie zijn? (HC en AC is onnodig extra duur / verdien je niet terug). Kan je die installateur die de 8m aanbied evt vragen of hij de 8mc versie kan leveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper_NH
Panzer_V schreef op maandag 3 juni 2024 @ 21:46:
[...]

Waarom niet gewoon de iQ8+?
Waarop is deze uitspraak gebaseerd?
Ik begrijp de vinkjes en kleuren in het sheet. Maar de waarden van de DC/AC ratio zegt me niks. De opmerkingen bij die rijen van ratio en Pmax zijn hier niet leesbaar (Macbook).
Dus ik zoek nog steeds uitleg over die twee rijen onder economisch.
Ik zie bij de iq 7 bijvoorbeeld de hoogste waarde ratio staan. Dus graag iemand die dit voor mij duidelijk kan maken, zodat ik een verhaal heb naar de installateur. Want dit excel sheet is hier gemaakt, maar wat is daarvan de waarde. Ik heb veel vertrouwen in de hier aanwezige kennis en de toepassing, maar ik moet mijn installateur wel kunnen overtuigen met een verhaal als ik zijn advies niet overneem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pazo
Skipper_NH schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 11:55:
Ik begrijp de vinkjes en kleuren in het sheet. Maar de waarden van de DC/AC ratio zegt me niks. De opmerkingen bij die rijen van ratio en Pmax zijn hier niet leesbaar (Macbook).
DC / AC Ratio: Controleert of het paneel op de optimale 1,5 DC/AC ratio zit.
en: De optimale DC/AC-verhouding voor zonnepaneelsystemen met micro-omvormers ligt meestal tussen 1,2 en 1,5

Pmax: Geschatte Pac,max op basis van de ingevoerde gegevens.
en: De combinatie paneel, omvormer en montage levert maximaal dit vermogen. Als dit een âś— geeft is de omvormer onjuist, te groot, of begrenst op een van de waarden. Waarschijnlijk Idcmax.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoenderdos
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-08-2024
Ik heb een 16 Ampere schakelaar op een 1 fase aansluiting waarop ik momenteel 10 iq7+ omvormers heb zitten.

Ik wil nu nog 3 panelen bij plaatsen op het dak vanuit de lasdoos (zie tekening). Deze zullen met een 4mm fase kabel aangesloten gaan worden op de bestaande lasdoos.

Ik lees dat je maximaal 12 Enphase iq7+ mag aansluiten op een 16 Ampere schakelaar. Ik kom hier dus net te kort.

Huidige setup is

16 ampere schakelaar in meterkast
4mm fase kabel naar lasdoos op dak
vanuit lasdoos 7x Enphase iq7+ met 2.5mm fase kabel (deze is te vervangen door een 4mm)
vanuit lasdoos 3x Enphase iq7+ met 4mm fase kabel
(Enphase metered envoy)

Wat zouden jullie doen.

2 panelen plaatsen in plaats van 3
de 16 ampere schakelaar vervangen door een 20 ampere
of zien jullie nog een andere optie?

Het is niet eenvoudig een extra installatie kabel naar de meterkast te brengen. Het moet dus op de 4mm installatie kabel die er van de lasdoos op dak naar de meterkast loopt.

Schematisch ziet het er ongeveer zo uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uwYgaMNbglLTLoCCaLjoE6RvvDM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8Xshew2dQgEOrxM96XZdDT4N.png?f=fotoalbum_large

Ik ben benieuwd naar jullie (opbouwende ;) ) feedback

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Professioneel gesproken: dit kan niet. Je 13 x IQ7+ x 1,3 A komt uit op 16,9A. Daar de 80% regel op toe passen zou je af moeten zekeren op 20,28 oftewel 25A. Maar gewoon normaal gesproken zou dit prima kunnen werken op 20A afzekering.

Je hebt geen afstanden genoemd maar daar waar mogelijk 4mm2 gebruiken is zeker een aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinojo123
pinojo123 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 20:05:
De installateur denkt dat het 3 fase q-relais kapot is, wat me nu wel opvalt is dat als ik de test knop van het q-relais indruk ik een knetterend geluid hoor. Zou het kortsluiting op dak zijn? Dan moet de automaat er toch uitgaan....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drboneym
Eddie_ schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 15:35:
Professioneel gesproken: dit kan niet. Je 13 x IQ7+ x 1,3 A komt uit op 16,9A. Daar de 80% regel op toe passen zou je af moeten zekeren op 20,28 oftewel 25A. Maar gewoon normaal gesproken zou dit prima kunnen werken op 20A afzekering.

Je hebt geen afstanden genoemd maar daar waar mogelijk 4mm2 gebruiken is zeker een aanrader.
Ja zeker eens, gaat eigenlijk niks mis met 20A afzekeren en 4mm2. Niet volgens het boekje, maar wel al beter dan 80% van wat er nu geĂŻnstalleerd ligt in NL schat ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14:51
Een zonnepanelen bedrijf komt binnenkort een 3 fase Enphase systeem installeren op het woonhuisdak. Ik heb ervoor gekozen om dit te laten doen omdat ik niet op een schuin dak wil werken en nog nooit zelf groepen hebt bijgeplaatst.

Nu hoor ik 'plots' van mijn werk dat ik een mooie EV ga rijden waardoor ik mijn garagedak(6x3m) ook kan benutten. Dat garagedak is makkelijk op te komen en het lijkt mij leuk en goedkoop om hier zelf iets op te plaatsen.

Hoe makkelijk is het om een Enphase systeem zelf uit te breiden en de monitoring van de panelen toe te voegen aan het monitoringsaccount?
Qua bedrading wil ik de twee 3 fase kabels(van de verschillende daken) met een lasdoos/gietmof met elkaar verbinden naar de meterkast. Dus geen aanpassingen in de meterkast.

Wat zijn jullie ideeën hierover?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Gaaf, @Kanoet gewoon doen. Enphase is redelijk eenvoudig uit te breiden plus op dit forum is veel kennis en hulp aanwezig. Ik zou er dan wel voor kiezen om de kabels in de meterkast samen te voegen. Dus de eerste installatie gewoon uit laten voeren en de AC kabel van de panelen via een lasdoos naar je meterkast. Dan kan jij die lasdoos gebruiken voor uitbreiding. Als een klant mij vraagt dit zo te doen dan plaats ik die lasdoos zonder enige twijfel. Afhankelijk van de afstand meterkast <-> garage toch minimaal 4mm2 gebruiken. Als je daar ook een laadpaal gaat (laten) plaatsen dan zou ik gewoon twee kabels 5G6 naar de garage brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14:51
@Eddie_ bedankt voor je reactie.
Ik heb vooral wat geruststelling bodig mbt de monitoring en het toevoegen van de panelen aan de monitoring. Ik voorzie een reactie van de installateur van "nee want garantie" of "ja maar dan géén garantie meer".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Dan zou ik dat nu eerst met de installateur bespreken. Mijn klanten zouden daar geen last van hebben, tenzij duidelijk dat ze het verkeerd hebben aangesloten natuurlijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:49
Kanoet schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 19:24:
Een zonnepanelen bedrijf komt binnenkort een 3 fase Enphase systeem installeren op het woonhuisdak. Ik heb ervoor gekozen om dit te laten doen omdat ik niet op een schuin dak wil werken en nog nooit zelf groepen hebt bijgeplaatst.

Nu hoor ik 'plots' van mijn werk dat ik een mooie EV ga rijden waardoor ik mijn garagedak(6x3m) ook kan benutten. Dat garagedak is makkelijk op te komen en het lijkt mij leuk en goedkoop om hier zelf iets op te plaatsen.

Hoe makkelijk is het om een Enphase systeem zelf uit te breiden en de monitoring van de panelen toe te voegen aan het monitoringsaccount?
Qua bedrading wil ik de twee 3 fase kabels(van de verschillende daken) met een lasdoos/gietmof met elkaar verbinden naar de meterkast. Dus geen aanpassingen in de meterkast.

Wat zijn jullie ideeën hierover?
Ik had hetzelfde idee, het dak van het huis is me tr hoog, maar de garage durf ik wel. Op marktplaats 11 nieuwe iq7+ kunnen scoren voor een mooi prijsje, en ook esdec montagemateriaal. Daarbij nog 11 jinko 430wp paneeltjes. En voor minder dan 2000 euro heb ik 4730wp erbij geplaatst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AM9lpHYM3QH-I9k_YrnP29z8-us=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nwAgLPUBNXzMMYQcpZvsTjO3.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb wel een 3fase kabel naar de garage getrokken zodat ik de 11 panelen over 3 fases kon verdelen. In de meterkast heb ik een lasdoos geplaatst waar ik de bestaande en nieuwe 3fase kabel laat samenkomen richting de alamat (wel opletten dat je niet over de 16a per groep gaat gaat)

Moraal van het verhaal: gewoon lekker doen!

[ Voor 8% gewijzigd door ConQuestador op 04-06-2024 20:02 ]

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Portrait rails voor landscape plaatsing? Zonde van de extra rails die daar voor nodig is. Plus op de onderste rij had je portrait kunnen plaatsen, iets meer panelen. Maar wellicht is dit en een weloverwogen beslissing.

Pagina: 1 ... 11 ... 58 Laatste