Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17:08
PhilipsFan schreef op zondag 19 mei 2024 @ 15:00:
Ik lees van alles over terugregelen van de productie. Dat zou een welkome functie zijn als straks dynamische contracten mainstream worden en/of het salderen wordt afgeschaft. Weet iemand of deze ook naar de 'oude' series komt? Ik heb een installatie met een metered Envoy en IQ7A micro's.
Ja, dat wordt een in te stellen profiel in de app, zodat het geregeld wordt vanuit de Gateway.
Enphase noemde afgelopen dinsdag dat dit 2e kwartaal komt. Kan dus niet lang meer duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groentje1.0
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 21-09 15:47
@ Microkid:

En wat zegt de noise grafiek? Wellicht heb je gewoon te veel ruis op de lijn waardoor er geen communicatie is. Dan zal je toch echt die ferrietringen moeten plaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LWa6FwfHuveyMEbknPWienz6hW0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sGyYGeatgEqwcKcZQwq6TSUX.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groentje1.0
@ gazu:

Gatway zit nu op 2 meter vanaf de panelen. Maar nog steeds geen productie.😢🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20:11
groentje1.0 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 19:05:
@ gazu:

Gatway zit nu op 2 meter vanaf de panelen. Maar nog steeds geen productie.😢🤔
Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat je óf de gateway niet geupdate hebt om met een nieuwe IQ8 micro te praten, óf dat je ze niet ge-commissioned hebt via de toolkit app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groentje1.0
drboneym schreef op zondag 19 mei 2024 @ 19:10:
[...]

Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat je óf de gateway niet geupdate hebt om met een nieuwe IQ8 micro te praten, óf dat je ze niet ge-commissioned hebt via de toolkit app.
Niet om het een of ander, maar de gatway is up to date dat had ik al eerder geschreven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drboneym
Ah sorry, ik kijk even terug en zie het inderdaad.

Er is wel iets geks met die software update, als je eerst je gateway aansluit en update, en dan de IQ8 micro's toevoegd, dan pas krijg je teogang tot de 7.xxxx software versie, kun je delen welke software versie je gateway heeft?
-------
wacht hierboven had ik het wat vaag geschreven. Als er geen IQ8 micro's zijn toegevoegd en je hangt dan je Gateway op en update je deze, dan zegt hij dat hij gewoon mooi up to date is, maar dat is hij voor software versie 5.xxxx even uit m'n hoofd. Deze versie is niet geschikt om te praten met de 8 serie. Wanneer er een IQ8 wordt toegevoegd krijgt de gateway pas een signaal dat er een nieuwe software update beschikbaar is, dat is die 7.xxxx versie. Vandaar ben ik benieuwd naar je versie nu.

[ Voor 47% gewijzigd door drboneym op 19-05-2024 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gAzu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:44
groentje1.0 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 19:15:
[...]

Niet om het een of ander, maar de gatway is up to date dat had ik al eerder geschreven.
En hij communiceert met het Qrelais!

Wat ik nu nog bedenk is de gescande micro's uit de setup verwijderen met de installer toolkit en dan de gateway zelf laten zoeken. (scan for new devices oid)

Misschien leidt dat tot resultaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groentje1.0
drboneym schreef op zondag 19 mei 2024 @ 19:19:
Ah sorry, ik kijk even terug en zie het inderdaad.

Er is wel iets geks met die software update, als je eerst je gateway aansluit en update, en dan de IQ8 micro's toevoegd, dan pas krijg je teogang tot de 7.xxxx software versie, kun je delen welke software versie je gateway heeft?
-------
wacht hierboven had ik het wat vaag geschreven. Als er geen IQ8 micro's zijn toegevoegd en je hangt dan je Gateway op en update je deze, dan zegt hij dat hij gewoon mooi up to date is, maar dat is hij voor software versie 5.xxxx even uit m'n hoofd. Deze versie is niet geschikt om te praten met de 8 serie. Wanneer er een IQ8 wordt toegevoegd krijgt de gateway pas een signaal dat er een nieuwe software update beschikbaar is, dat is die 7.xxxx versie. Vandaar ben ik benieuwd naar je versie nu.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ETSHckfv2ATgLF9RhcRt2UQB9pI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hmnzQ3v4Y0tZibo3HGgG09x4.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
OK daar ligt het niet aan (al heb ik wel xx.177 als laatste software release van 4 mei).

Even lekker open vraag: heb je alles op dezelfde fase geïnstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groentje1.0
drboneym schreef op zondag 19 mei 2024 @ 19:56:
[...]

OK daar ligt het niet aan (al heb ik wel xx.177 als laatste software release van 4 mei).

Even lekker open vraag: heb je alles op dezelfde fase geïnstalleerd?
Snap niet helemaal wat je bedoelt, maar ik heb maar 1 fase.

Na de meter, aftakking naar een appart hoofdschakelaar/ werkschakelaar ( 40Amp) voor PV systeem, dan 2 x aardlekautomaat 16amp ( 1x q-relais en dan naar zonnepanelen en 1x gateway),

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groentje1.0
gAzu schreef op zondag 19 mei 2024 @ 19:43:
[...]

En hij communiceert met het Qrelais!

Wat ik nu nog bedenk is de gescande micro's uit de setup verwijderen met de installer toolkit en dan de gateway zelf laten zoeken. (scan for new devices oid)

Misschien leidt dat tot resultaat...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fmZ998_tHWVbxZ6jUlvEu2TveDc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mIsi46XM926g6egI6WymjVqx.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
groentje1.0 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 20:14:
[...]

Snap niet helemaal wat je bedoelt, maar ik heb maar 1 fase.

Na de meter, aftakking naar een appart hoofdschakelaar/ werkschakelaar ( 40Amp) voor PV systeem, dan 2 x aardlekautomaat 16amp ( 1x q-relais en dan naar zonnepanelen en 1x gateway),
Klinkt goed. Kun je de kap van de meterkast afhalen en een foto sturen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• groentje1.0
drboneym schreef op zondag 19 mei 2024 @ 20:37:
[...]

Klinkt goed. Kun je de kap van de meterkast afhalen en een foto sturen?
Kan wel, maar vanavond niet meer.🤪

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
groentje1.0 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 20:40:
[...]

Kan wel, maar vanavond niet meer.🤪
Gans gut, ik probeerde gewoon een troubleshoot te doorlopen. Een eerste stap die ik zou zetten bij wijze van uitsluiting is om de Q relais helemaal te omzeilen en je PV, mits veilig, eens rechstreeks op de automaat van je gateway erbij te zetten, dan zijn er al een paar fouten uitgesloten/geminimaliseerd.

Fijne avond en vrije pinksterdag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:15
drboneym schreef op zondag 19 mei 2024 @ 17:29:
[...]

Bijvoorbeeld een 3T €2800 met 0% btw inclusief installatie met metered gateway, 10T is €8000.
waar komen die prijzen vandaan

ik zie de 10t al voor minder dan 6000 bij externe partners en dan heb ik nog niet eens goed gezocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
boyette schreef op maandag 20 mei 2024 @ 13:51:
[...]

waar komen die prijzen vandaan

ik zie de 10t al voor minder dan 6000 bij externe partners en dan heb ik nog niet eens goed gezocht
Volgens mij heb je niet gans gut gelezen.

Ik ging uit van volledige montage inclusief metered gateway, AC werk, zekering, Q relais, kabeltraject.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
drboneym schreef op maandag 20 mei 2024 @ 14:41:
[...]

Volgens mij heb je niet gans gut gelezen.

Ik ging uit van volledige montage inclusief metered gateway, AC werk, zekering, Q relais, kabeltraject.
dat was de vraag niet..

de vraag wat wat die accu kost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
boyette schreef op maandag 20 mei 2024 @ 14:42:
[...]

dat was de vraag niet..

de vraag wat wat die accu kost
Dan heb je er toch al eentje gevonden voor €6000 of minder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
drboneym schreef op maandag 20 mei 2024 @ 14:50:
[...]

Dan heb je er toch al eentje gevonden voor €6000 of minder?
nee

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drboneym
Zo, jij zal vast een graag geziene gast zijn op verjaardagen.

https://letmegooglethat.com/?q=prijs+enphase+batterij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
drboneym schreef op maandag 20 mei 2024 @ 14:58:
[...]

Zo, jij zal vast een graag geziene gast zijn op verjaardagen.

https://letmegooglethat.com/?q=prijs+enphase+batterij
dat kun je niet googlen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 25-09 09:54
@boyette Wat wil je nou precies dan? Volgens mij de prijs van een Enphase accu en die heb je gevonden. Maar vervolgens zeg je van: Nee

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
ik heb de prijs van enphase nodig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drboneym
boyette schreef op maandag 20 mei 2024 @ 15:02:
Schrijf je in bij de KVK als groothandel en neem contact op met een Enphase account manager voor inkoop. Succes!

Ik heb wel een nummer als je zover bent.

[ Voor 7% gewijzigd door drboneym op 20-05-2024 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Dat gaat dus niet omdat Enphase ze zelf niet verkoopt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
natuurlijk verkopen ze die zelf wel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Oké en waarom heb je dan nog geen prijs kunnen vinden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ckWAdMCHbaTYwBzIR1Ah1Sa1oHg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IEnQ0cIf06uHrPahIAS3NLAK.png?f=user_large

Ow wacht, omdat ze deze niet zelf verkopen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Eddie_ schreef op maandag 20 mei 2024 @ 15:15:
Oké en waarom heb je dan nog geen prijs kunnen vinden?

[Afbeelding]

Ow wacht, omdat ze deze niet zelf verkopen!
dat is dus de vraag wat de prijs is
waar denk je dat de installateurs ze kopen dan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eddie_
Dan doen wat @drboneym al zei:
https://gathering.tweaker...message/79039752#79039752

En dan nog ga je niet de prijs van Enphase krijgen. De accu's komen via importeurs naar Nederland, niet via Enphase Nederland.

Maar waarschijnlijk weet jij het wel weer beter: succes daarmee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
ok welke distributeurs zijn dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:17

DjVe

Hatsaflats!

Nou, alle groothandels die Enphase doen. Dat zijn er bijzonder veel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Merion
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 01:44
Mijn broer is geslaagd in zijn Enphase examen, Encharge 3T’s zijn in bedrijf. Werkt als een klok. Wat wil een mens nog meer 😃

Toch nog een bijkomende vraag. Hij heeft een 4-tal IQ7A’s uit een faling die hij wil gebruiken om wat uit te breiden. Werken, maar zijn echter nog geregistreerd. Enphase laat niets van zich horen als je vraagt om deze vrij te geven. Zonde om ze weg te gooien.

Ideeën?

[ Voor 3% gewijzigd door Merion op 20-05-2024 17:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Oude eigenaar benaderen. Of morgen bellen met Enphase Nederland. Los daarvan kunnen ze natuurlijk gewoon werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:17

DjVe

Hatsaflats!

Bellen werkt altijd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
@boyette In Duitsland kan je ze wel bij Enphase kopen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s2pA9W3DIUI3486mQe6ot4w7pyQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JsaOvrKFs25KqhZ4aes3qxJs.png?f=user_large

Blijft voor mij een raadsel waarom je specifiek bij Enphase zelf wil kopen trouwens. De micro's die ze verkopen zijn veel voordeliger bij andere partijen te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Eddie_ schreef op maandag 20 mei 2024 @ 17:35:
[Afbeelding]

Blijft voor mij een raadsel waarom je specifiek bij Enphase zelf wil kopen trouwens. De micro's die ze verkopen zijn veel voordeliger bij andere partijen te koop.
dat geldt dan ook voor de accu..

de micros heb ik al ...daarom moet ik ook een enphase accu..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
Enphase verkoopt alleen via haar distributiekanalen; ESTG, navetto, solarclarity, vdh, Natec, Libra, TU etc.

[ Voor 12% gewijzigd door WillemP22 op 20-05-2024 22:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
Eddie_ schreef op maandag 20 mei 2024 @ 17:35:
[Afbeelding]

Inderdaad…Enphase heeft een eigen shop waar al hun materiaal kunt krijgen ….echter zijn die prijzen dusdanig oninteressant dat het daar nooit iemand over heeft. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:45
Ik ben bezig wat extra paneeltjes toe te voegen aan mijn installatie die enkele jaren geleden door een installateur is aangelegd.

Ik had een half jaar gelden al eens een installer account aangemaakt waarmee ik ook kan inloggen en mijn systeem kan bekijken.

Echter: Ik sta niet ingesteld als "PV system maintainer", en in de dropdown kan ik mezelf ook niet kiezen, alleen de huidige installateur.

Zijn er nog bepaalde dingen die ik moet doen zodat ik maintainer kan worden? Want zonder maintainer te zijn lijkt het me niet mogelijk om omvormers toe te voegen en het legplan uit te breiden.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 19:21
ConQuestador schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 14:23:
Ik ben bezig wat extra paneeltjes toe te voegen aan mijn installatie die enkele jaren geleden door een installateur is aangelegd.

Ik had een half jaar gelden al eens een installer account aangemaakt waarmee ik ook kan inloggen en mijn systeem kan bekijken.

Echter: Ik sta niet ingesteld als "PV system maintainer", en in de dropdown kan ik mezelf ook niet kiezen, alleen de huidige installateur.

Zijn er nog bepaalde dingen die ik moet doen zodat ik maintainer kan worden? Want zonder maintainer te zijn lijkt het me niet mogelijk om omvormers toe te voegen en het legplan uit te breiden.
Volgens mij heb je dan of geen installer account of er is met koppelen van je systeem iets mis gegaan.

Ik kan het zelfs aanpassen binnen de Enlighten app onder menu, account, mijn toegangscontrole en dan onder het kopje onderhoudsmonteur systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:45
glas86 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 18:44:
[...]

Volgens mij heb je dan of geen installer account of er is met koppelen van je systeem iets mis gegaan.

Ik kan het zelfs aanpassen binnen de Enlighten app onder menu, account, mijn toegangscontrole en dan onder het kopje onderhoudsmonteur systeem.
Het is iig wel een bedrijfs account want ik kan medewerkers toevoegen en in enlighten manager alles inzien. Ik kan alleen niks belangrijks aanpassen.

Als ik met mijn persoonlijke account inloggen (bv in de app) dan zie ik bij bedrijven de installateur staan, en mezelf.

Maar bij de dropdown "onderhoudsmonteur systeem" kan ik alleen de originele installateur kiezen, en niet mezelf.

Ik heb in mijn installer account rondgekeken maar ik kon niks vinden wat ik nog aan zou kunnen passen. Ik heb ook geprobeerd de toegang te ontnemen en opnieuw te koppelen.

Enige wat ik nu nog kan bedenken is from scratch te beginnen en nog een nieuw fake bedrijf account op te zetten. Alleen jammer dat mijn privé email adressen op zijn :p (I know, nieuw emailadresje is ook zo geregeld)

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ananas_NL
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15:55
Vraagje, zojuist een advies gesprek gehad met een zonnepanelen leverancier. Ik heb een plat dak oost zuid ligging waarbij ik een offerte heb voor 17 panelen met enphase 8+, welke volgens hem beter is voor mijn dan bijvoorbeeld de 8 IQM. Is dit aannemelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Geen idee, bijzonder weinig informatie om er iets zinnigs over te zeggen. Maar in TS staat een Excel document wat je kan invullen. Daarmee kun je dan de verschillen zien tussen de verschillende micro's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markweb4871
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-09 22:09
Ik heb regelmatig (8x per dag) deze melding:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/1qF0hwC/Screenshot-20240522-152211-Chrome.jpg

De spanning op het net is goed. Herkent iemand dit issue?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjenIsM3
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:50
Hoe komt het eigenlijk dat een IQ8HC later inschakelt dan een IQ8MC? Zie in de datasheet weinig verschillen. Zit het in de minimale MPP-spanning? Moet de keuze maken tussen die twee en ze zijn in prijs gelijk voor mij, vandaar de vraag. Wil met het oog op het afschaffen van de saldering een zo stabiel mogelijke opbrengst zodat we meer zelf gaan verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knightfield
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21:53
Weet iemand toevallig of er momenteel een cloudverbinding probleem is bij Enphase? Ik heb de gateway via ethernet aaangesloten, maar er komt geen groen lampje bij de cloud en die melding krijg ik ook in m’n app. De router is gereset, poort is gediagnosticeerd en werkt, andere poort voor de zekerheid georobeerd, gateway opnieuw gestart. Niets helpt en er is ook niets gewijzigd op m’n internet verbinding. Ik heb wel gewoon internet thuis, in ieder geval via wifi geen problemen op andere apparaten. (Ik wil wel graag de ethernet verbinding aanhouden ipv de gateway via wifi verbinden). Iemand een idee?

[ Voor 9% gewijzigd door knightfield op 22-05-2024 19:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23:06
Bij mij werkt alles op dit moment prima.

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper_NH
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:27
Ivm voorbereid zijn op de toekomstige ontwikkelingen, ben ik bij de aanleg van mijn systeem aan het kijken naar integratie mogelijkheden en dus plaatsing van een batterij. Ik ga een 3 fase systeem aan laten leggen. Twijfel tussen Enphase en Solaredge. Beide hebben uiteraard voor- en nadelen. Solaredge heeft een knappe oplossing met een 3 fase batterij (gestapeld).
Ik zie bij Enphase geen 3 fase batterij. Hooguit de 10T “uitsmeren” over de 3 fasen. Daarbij heb je naar mijn mening gewoon op elke fase een batterij met beperkte capaciteit. Ik zie met mijn beperkte technische kennis geen mogelijkheden om alle verbruikers netjes voeden vanuit die 10T. Graag jullie expertise in deze.

Daarnaast weet iemand of Enphase op redelijke termijn een echte 3 fase batterij gaat voeren in het assortiment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMSL2022
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 15-09 10:01
Skipper_NH schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 19:39:
Ivm voorbereid zijn op de toekomstige ontwikkelingen, ben ik bij de aanleg van mijn systeem aan het kijken naar integratie mogelijkheden en dus plaatsing van een batterij. Ik ga een 3 fase systeem aan laten leggen. Twijfel tussen Enphase en Solaredge. Beide hebben uiteraard voor- en nadelen. Solaredge heeft een knappe oplossing met een 3 fase batterij (gestapeld).
Ik zie bij Enphase geen 3 fase batterij. Hooguit de 10T “uitsmeren” over de 3 fasen. Daarbij heb je naar mijn mening gewoon op elke fase een batterij met beperkte capaciteit. Ik zie met mijn beperkte technische kennis geen mogelijkheden om alle verbruikers netjes voeden vanuit die 10T. Graag jullie expertise in deze.

Daarnaast weet iemand of Enphase op redelijke termijn een echte 3 fase batterij gaat voeren in het assortiment.
Enphase heeft wel de 5P Battery in de planning staan, die is wel modulair uitbreidbaar maar (helaas) ook nog steeds 1 fase.

20xLongi 410Wp, IQ7+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
knightfield schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 18:58:
Weet iemand toevallig of er momenteel een cloudverbinding probleem is bij Enphase? Ik heb de gateway via ethernet aaangesloten, maar er komt geen groen lampje bij de cloud en die melding krijg ik ook in m’n app. De router is gereset, poort is gediagnosticeerd en werkt, andere poort voor de zekerheid georobeerd, gateway opnieuw gestart. Niets helpt en er is ook niets gewijzigd op m’n internet verbinding. Ik heb wel gewoon internet thuis, in ieder geval via wifi geen problemen op andere apparaten. (Ik wil wel graag de ethernet verbinding aanhouden ipv de gateway via wifi verbinden). Iemand een idee?
De 5P komt ook in een 3-fase variant. Echter pas in 2025.
De 5P in 1-fase is meen ik al bestelbaar of anders binnen dit kwartaal.

[ Voor 4% gewijzigd door WillemP22 op 23-05-2024 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper_NH
JMSL2022 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 23:07:
[...]

Enphase heeft wel de 5P Battery in de planning staan, die is wel modulair uitbreidbaar maar (helaas) ook nog steeds 1 fase.
Ik heb die 5P inderdaad gezien, maar kan niet vinden hoe die modulair uitbreidbaar zou zijn.
@WillemP22 Goed te weten dat er een 3 fase variant aan komt.

Solaredge stapelt tot max. 3 modules. De 10T is feitelijke 3x een 3T naast elkaar. Mijn voorkeur is stapelen ivm beschikbare ruimte en gewicht. 150 kg aan een zandstenen binnenmuur is misschien wat veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powermage
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-06 12:26
Ik ben bezig (alles aan het plannen) om met Enphase 9 panelen uit te gaan breiden (5 zijdak, 4 achter dak), deze wil ik op 1 fase aansluiten ivm dat bekabelingstechnisch goed uit komt, en op een andere fase een bestaande PV met string omvormer aangesloten zit.

Maar in de toekomst wil ik al voorbereid zijn om mogelijk dit systeem te vervangen, mogelijk zou ik dan nog 2x 6 panelen erbij gaan leggen die dan evt op de 2 andere fases kunnen, en wil dit dan ook evt met enphase doen (omdat ik de basis al heb)

Is het zinvol dan nu al een 3 fase Qrelay (en 3 fase zekering) te plaatsen, de meerprijs nu valt best wel mee daarvoor en dan kan ik makkelijk die 2x 6 panelen verdelen over die andere fases.

of werkt de 3fase relay niet als je hem maar met 1 fase aan sluit?

Join the club

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tuin in groen
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 25-09 08:16
@Powermage de 3 fase q-relay is met de instellingen op 1 fase te zetten (dus de andere twee uit).
Hoe het zit met de 3fase zekering weet ik niet.

Zelf heb ik de panelen drie-fase bekabeld, maar in de lasdoos direct voor de groepenkast de 5-aderige kabel samengevoegd naar 3-aderig en een 1 fase q-relais gebruikt. De aanpassingen in de meterkast komen tzt als er meer panelen komen en ik naar 3-fase ga.
Volgens de technische sheet gebruikt een 3-fase q-relais iets meer stroom dan een 1-fase q-relais. Het is niet veel, maar hij staat wel altijd aan. (wat dus ook voor hogere kosten zou leiden vanwege de sluipstroom).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzoverschoor
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17-09 22:35
speedmetal35 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 17:32:
Zijn er meer mensen die een firmware update hebben ontvangen van hun iq8mc omvormers en van de envoy s metered?
Zit nu op r06-v08.05.02 voor de omvormers en op 7.6.358 voor de metered.
Was wel benieuwd naar de release notes.
Ja en nee, bij mij lijkt er iets niet te kloppen. De update is al een maand geleden uitgevoerd.
Metered inderdaad op 7.6.358.
Echter ik heb 25x IQ8M's (niet de c versie), verdeeld over 3-fase, welke niet allemaal ge-update zijn.

r06-v08.05.02
L1 - 2 panelen
L2 - 5 panelen
L3 - 8 panelen

r05-v06.05.02
L1 - 5 panelen
L2 - 5 panelen
L3 - 0 panelen

iemand enig idee hoe dit kan? of beter hoe kan ik die andere 10 ook naar de laatste firmware updaten?
In de toolkit zie ik nergens een mogelijkheid om dit te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-09 21:58

ben

Skipper_NH schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 09:23:
[...]

Ik heb die 5P inderdaad gezien, maar kan niet vinden hoe die modulair uitbreidbaar zou zijn.
@WillemP22 Goed te weten dat er een 3 fase variant aan komt.

Solaredge stapelt tot max. 3 modules. De 10T is feitelijke 3x een 3T naast elkaar. Mijn voorkeur is stapelen ivm beschikbare ruimte en gewicht. 150 kg aan een zandstenen binnenmuur is misschien wat veel.
Voor de werking maakt het niet zo heel veel uit wanneer je een Enphase 1 fase batterij systeem zou toepassen op een 3 fase installatie, wanneer op één van de andere fases vermogen uit het net gevraagd zou worden gaat de batterij hetzelfde vermogen weer terug leveren aan het net waarbij het verbruik weer automatisch wordt verrekend in de kWh meter.

Er is indien gewenst voor de 5P Batterij t.z.t. ook een voet standaard verkrijgbaar.
zie ook: https://enphase.com/download/iq-battery-5p-data-sheet

Wanneer je een enphase batterij zelf gaat installeren hou er dan wel rekening mee dat je op je installeurs account bij enphase een (online) certificeringstraining moet volgen en behalen, anders is het niet mogelijk je batterij systeem in bedrijf te stellen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ananas_NL
Ik heb een offerte voor 17 panelen van München Solar 440Wp GlasGlas Bifacial met Enphase IQ8Plus. Nu probeer ik erachter te komen of de omvormer sterk genoeg is voor het paneel. Echter kom ik er echt niet uit. Iemand die mij kan helpen of dit de goede keuze is. Volgens de adviseur wel maar die geeft ook aan dat het prijsverschil met bijvoorbeeld de IQ8mc te groot is en de meerprijs dan zonde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:10
Wat is het prijsverschil met de duurdere Enphase omvormer?

Besef dat je pas aftopt als het in de zomer volle zon is, dan is die 'verloren' opbrengst sowieso weinig waard. Na 2027 is je verlies in financiële zin gering.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ben

ben

Ananas_NL schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 22:16:
Ik heb een offerte voor 17 panelen van München Solar 440Wp GlasGlas Bifacial met Enphase IQ8Plus. Nu probeer ik erachter te komen of de omvormer sterk genoeg is voor het paneel. Echter kom ik er echt niet uit. Iemand die mij kan helpen of dit de goede keuze is. Volgens de adviseur wel maar die geeft ook aan dat het prijsverschil met bijvoorbeeld de IQ8mc te groot is en de meerprijs dan zonde is.
Ligt eraan wat het prijsverschil t.o.v. een IQ8MC is, uitgaande van een levensduur van 25 jaar zou over deze periode een IQ8+ ca 2 % aftoppen en een IQ8MC ca 0,5 %, e.e.a. is uiteraard afhankelijk van oriëntatie, schaduwverliezen etc.
Dit zal in het begin een stukje hoger zijn maar door het over de jaren degraderen van de panelen loopt het opbrengstverlies relatief weer wat terug.

zie ook blz 8 van onderstaande link waarbij een IQ7+ kwa specs. ongeveer overeenkomt met een IQ8+
https://enphase.com/nl-nl...del-van-pvsyst-simulaties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:36
Ananas_NL schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 22:16:
Er is wel wat naslagwerk mbt aftoppen tussen de micro's, wat ook in de TS staat.
Zie bijv. deze casestudy mbt clipping / verlies. Dat is in zuid Frankrijk in betere condities, dus hier in NL waarschijnlijk nog iets minder.
Hier nog een technical briefing mbt micro-grootte, degradatie en verlies.
Verder kan je ook onze bekende Excel sheet eens invullen om te kijken wat daar uit komt, welke micro je moet kiezen icm het gekozen paneel.
ben schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 22:59:
zie ook blz 8 van onderstaande link waarbij een IQ7+ kwa specs. ongeveer overeenkomt met een IQ8+
Deze kende ik nog niet, bedankt :)

[ Voor 13% gewijzigd door Pazo op 24-05-2024 08:09 ]

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ananas_NL
ben schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 22:59:
[...]

Ligt eraan wat het prijsverschil t.o.v. een IQ8MC is, uitgaande van een levensduur van 25 jaar zou over deze periode een IQ8+ ca 2 % aftoppen en een IQ8MC ca 0,5 %, e.e.a. is uiteraard afhankelijk van oriëntatie, schaduwverliezen etc.
Dit zal in het begin een stukje hoger zijn maar door het over de jaren degraderen van de panelen loopt het opbrengstverlies relatief weer wat terug.

Het prijsverschil is 46 euro per omvormer. De panelen komen op een plat dak dus ik vind het lastig welke keuze te maken. Als ik de grafiek bekijk (en dan de Canadian 455Wp aan houdt) dan zit je met de 8MC wel beter. Al zijn de panelen die ik krijg 440Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ananas_NL
Pazo schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 08:08:
[...]

Er is wel wat naslagwerk mbt aftoppen tussen de micro's, wat ook in de TS staat.
Zie bijv. deze casestudy mbt clipping / verlies. Dat is in zuid Frankrijk in betere condities, dus hier in NL waarschijnlijk nog iets minder.
Hier nog een technical briefing mbt micro-grootte, degradatie en verlies.
Verder kan je ook onze bekende Excel sheet eens invullen om te kijken wat daar uit komt, welke micro je moet kiezen icm het gekozen paneel.

[...]

Deze kende ik nog niet, bedankt :)
Ik heb ook veel gelezen, alleen wordt het te technisch voor mij. Dit geldt ook voor de Excel sheet, deze had ik al gezien maar ik heb niet alle gegevens van de panelen om alles goed in te vullen.

[ Voor 6% gewijzigd door Ananas_NL op 24-05-2024 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Ananas_NL schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 09:00:
[...]

Ik heb ook veel gelezen, alleen wordt het te technisch voor mij. Dit geldt ook voor de Excel sheet, deze had ik al gezien maar ik heb niet alle gegevens van de panelen om alles goed in te vullen.
Heb je de datasheet van je panelen niet kunnen vinden? Daar staat alles in.

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef012
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:01
Gistermiddag zag ik dat mijn panelen even naar 0 zijn gegaan. Vanuit HA kan ik zien dat het Q-relais voor een aantal minuten uitgeschakeld is geweest. Helaas kan ik niet zien waarom. En in de Enlighten app (huiseigenaar account) kan ik deze storing helemaal niet terugvinden..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/USKQF_gMKBwJxJTAAV239wXDfOc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rpPK2gyIdy5Vy9BYnLgf22no.png?f=fotoalbum_large[/URL]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NEaFJg4_hxEY2IJF_Y1_TbpG8ik=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tTIFxKimaD4dbIwiehj5brSx.png?f=user_large

Als ik terugkijk naar het logboek van mijn p1 meter, zijn er een aantal "voltage swells" langsgekomen gistermiddag. Met name fase 1 en 2. onderstaand een plaatje van Fase 1

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fm9_19gC5sQj3rRIUhP4vyYHE-0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/e9rqJRLLkP4kD1oaD9sNFwel.png?f=fotoalbum_large

Maw. Het relais heeft goed zijn werk gedaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:33

martijn v o

Certified by Enphase.

kun je zien bij events, zowel in de toolbox als ook in enlighten.
Je moet alleen op resolved klikken en dan verversen, standaard staat hij niet op resolved namelijk.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
martijn v o schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 15:22:
kun je zien bij events, zowel in de toolbox als ook in enlighten.
Je moet alleen op resolved klikken en dan verversen, standaard staat hij niet op resolved namelijk.
Niet met home owner account, wat @Stef012 heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper_NH
ben schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 22:09:
Voor de werking maakt het niet zo heel veel uit wanneer je een Enphase 1 fase batterij systeem zou toepassen op een 3 fase installatie, wanneer op één van de andere fases vermogen uit het net gevraagd zou worden gaat de batterij hetzelfde vermogen weer terug leveren aan het net waarbij het verbruik weer automatisch wordt verrekend in de kWh meter.
Dit klinkt als ongewenst gedrag, tenzij dit gedrag is in te stellen. Ik wil wel zelf kunnen bepalen, wanneer de batterijopslag gebruikt mag worden. Bovendien kan dat zo snel in de tijd? En wat als 2 fases heel veel vragen, bv de kookplaat en oven?
Dus deze feedback roept meer vragen op dan dat hij beantwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydestord
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22:02
Skipper_NH schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 15:51:
[...]

Dit klinkt als ongewenst gedrag, tenzij dit gedrag is in te stellen. Ik wil wel zelf kunnen bepalen, wanneer de batterijopslag gebruikt mag worden. Bovendien kan dat zo snel in de tijd? En wat als 2 fases heel veel vragen, bv de kookplaat en oven?
Dus deze feedback roept meer vragen op dan dat hij beantwoord.
Dit is 'normaal' gedrag (op mijn Enphase installatie met "Zelf verbruik" als profiel,in België hebben we alleen deze :| ...). Wanneer er niet genoeg zonneopbrengst is zal de batterij bijspringen met als limiet zijn maximaal vermogen (3800W voor mijn 10T). Als het verbruik op een andere faze dan de batterij zit zal de batterij 'injecteren' maar door de digitale meter is de som van alle fasen nul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:09

nwagenaar

God, root. What's the differen

nwagenaar schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 13:29:
Kan iemand eens in zijn Enlighten-app controleren of zij de mogelijkheid hebben om dynamische tarieven te activeren volgens deze handleiding: https://enphase.com/nl-nl...-tarieven-technisch-brief

Ik heb iig deze mogelijkheid niet binnen de iOS applicatie.
De vorige keer was ik te snel (april), maar ondertussen is het mei en staat juni om de hoek.

Heeft iemand al deze optie in de Enlighten app beschikbaar?

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper_NH
ydestord schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 16:41:
Dit is 'normaal' gedrag (op mijn Enphase installatie met "Zelf verbruik" als profiel,in België hebben we alleen deze :| ...). Wanneer er niet genoeg zonneopbrengst is zal de batterij bijspringen met als limiet zijn maximaal vermogen (3800W voor mijn 10T). Als het verbruik op een andere faze dan de batterij zit zal de batterij 'injecteren' maar door de digitale meter is de som van alle fasen nul.
Dank voor uw bijdrage. Als ik het zo lees werkt Enphase met profielen. Had niet begrepen dat die zo strict toegepast worden. Kan je niet zelf een geschikt profiel kiezen en/of een profiel aanpassen naar behoefte?
Dit zou, in deze snel wijzigende omstandigheden, toch erg handig dan wel nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydestord
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22:02
Skipper_NH schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 17:35:
[...]

Dank voor uw bijdrage. Als ik het zo lees werkt Enphase met profielen. Had niet begrepen dat die zo strict toegepast worden. Kan je niet zelf een geschikt profiel kiezen en/of een profiel aanpassen naar behoefte?
Dit zou, in deze snel wijzigende omstandigheden, toch erg handig dan wel nodig zijn.
Nee, profielen worden door Enphase via hun app beschikbaar gesteld aan de eindgebruikers. Daar heb ik begrip voor als een gewone gebruiker een 'out of the box' experience wil zonder daar expert in te moeten zijn. Maar beide zijn mogelijk, het product kan de meeste scenarios aan maar ze geven de meer technische gebruikers geen toegang tot deze opties. Zie ook mijn post op hun community (https://support.enphase.c...ynamic-electricity-tariff). Ik wil gewoon wat controle over de batterij (op en ontladen) ifv EPEX, zero export wanneer de prijzen te negatief worden etc..

+ dan hebben jullie Nederlanders nog geluk dat sommige features eerder bij jullie beschikbaar komen dan hier in België en onze noden zijn dezelfde :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
ydestord schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 17:53:
[...]

Nee, profielen worden door Enphase via hun app beschikbaar gesteld aan de eindgebruikers. Daar heb ik begrip voor als een gewone gebruiker een 'out of the box' experience wil zonder daar expert in te moeten zijn. Maar beide zijn mogelijk, het product kan de meeste scenarios aan maar ze geven de meer technische gebruikers geen toegang tot deze opties. Zie ook mijn post op hun community (https://support.enphase.c...ynamic-electricity-tariff). Ik wil gewoon wat controle over de batterij (op en ontladen) ifv EPEX, zero export wanneer de prijzen te negatief worden etc..

+ dan hebben jullie Nederlanders nog geluk dat sommige features eerder bij jullie beschikbaar komen dan hier in België en onze noden zijn dezelfde :-(
Als je zelf al die controle wil en wil tweaken moet je niet bij Enphase zijn. Het is mooi en goed maar GEEn open systeem. Dan denk ik meer aan Victron met een home assistent oplossing bijv.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
nwagenaar schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 16:51:
[...]

De vorige keer was ik te snel (april), maar ondertussen is het mei en staat juni om de hoek.

Heeft iemand al deze optie in de Enlighten app beschikbaar?
Alleen nog in de beta. Het wordt in juni vrijgegeven, zegt Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• infosennor
  • Laatst online: 30-07 12:57
Ik heb een bestaande Enphase configuratie liggen:
29 x IQ7+ met 345wp Qcells panelen
3 fase Q relais met verdeling Fase 1 - 10 / Fase 2 - 9 / Fase 3 10

Kan ik hier 8 x IQ7A met 440wp Aiko panelen aan toevoegen.

Zo ja, hoe kan ik beide delen 29 + 8 het beste bij elkaar brengen voordat ze de Q relais ingaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
infosennor schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 20:54:
Ik heb een bestaande Enphase configuratie liggen:
29 x IQ7+ met 345wp Qcells panelen
3 fase Q relais met verdeling Fase 1 - 10 / Fase 2 - 9 / Fase 3 10

Kan ik hier 8 x IQ7A met 440wp Aiko panelen aan toevoegen.

Zo ja, hoe kan ik beide delen 29 + 8 het beste bij elkaar brengen voordat ze de Q relais ingaan?
Die 8 extra zul je ook in 3 fase moeten toevoegen. Dan heb je een verdeling 2/3/3 over de fases.
Indien je ze samen pakt krijgt fase 1 of fase 3: 10 stuks IQ7+ en 3 stuks IQ7A (10 * 1,26 + 3 * 1,52 = 17,7 A als ontwerstroom)
Dat is teveel voor de aardlekautomaat die er nu zit. Ik verwacht dat er een 3x16A zit.
Kortom: ik zou het splitsen, 2e 3-fase systeem ernaast, eigen 3-fase q-relais, eigen alamat. Opgeteld is dat binnen de hoofdaansluiting (3x25A neem ik aan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:34
Ligt er ook aan of alle panelen allemaal dezelfde oriëntatie hebben of dat het verschillende oriëntaties zijn.
Bij verschillende oriëntaties kan alles mogelijk op de bestaande aardlekautomaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
Rouske schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 23:52:
Ligt er ook aan of alle panelen allemaal dezelfde oriëntatie hebben of dat het verschillende oriëntaties zijn.
Bij verschillende oriëntaties kan alles mogelijk op de bestaande aardlekautomaat.
Klopt, in de praktijk zullen de micro’s nooit allemaal tegelijk hun max vermogen leveren. Maar voor het ontwerp van je elektra moet je daar wel rekening mee houden.
Als huiseigenaar mag je daar best vanaf wijken, zolang je zelf maar weet wat je aan het doen bent. Dat is je eigen verantwoording.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
WillemP22 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 21:41:
[...]

Die 8 extra zul je ook in 3 fase moeten toevoegen. Dan heb je een verdeling 2/3/3 over de fases.
Indien je ze samen pakt krijgt fase 1 of fase 3: 10 stuks IQ7+ en 3 stuks IQ7A (10 * 1,26 + 3 * 1,52 = 17,7 A als ontwerstroom)
Dat is teveel voor de aardlekautomaat die er nu zit. Ik verwacht dat er een 3x16A zit.
Kortom: ik zou het splitsen, 2e 3-fase systeem ernaast, eigen 3-fase q-relais, eigen alamat. Opgeteld is dat binnen de hoofdaansluiting (3x25A neem ik aan).
Dit is wel het netste inderdaad. Mocht je uiteindelijk nog eens uitbreiden kan dat dan op die groep.

Eventueel kun je dan een nieuw q relais achterwege laten, je fasekoppeling is al gebeurd en het is absoluut geen voorwaarde voor een goede werking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• infosennor
29 op schuindak op zuid, de 8 op plat dak van de garage op zuid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Installeren zonder IQ Relais kan inderdaad en het systeem zal wel werken. Maar ik zou dit dan weer niet adviseren. Het IQ Relais Multiphase kan tot 25A per fase aan. Ik heb niet gerekend maar ik verwacht dat de genoemde uitbreiding nog prima op de bestaande installatie kan. Uiteraard de uitbreiding ook weer op drie fase aansluiten en combineren met de oude set panelen. Dit kan op het dak of eventueel in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• infosennor
Q relais kan het aan, maar bottleneck zit bij de aardlekautomaat, als ik het goed begrijp (16a)

Dak woning
Fase 1 10 x iq7+ 1,26 12,6
Fase 2 9 x iq7+ 1,26 11,34
Fase 3 10 x iq7+ 1,26 12,6
Totaal 29

Dak garage
Fase 1 3 x iq7a 1,52 4,38
Fase 2 3 x iq7a 1,52 4,38
Fase 3 2 x iq7a 1,52 2,92
8

Totaal
Fase 1 17,16a
Fase 2 15,12a
Fase 3 15,64a
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y9Lu56EFTH3liFL-Bazj3RydjIM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4bHdoWHoOAUVfVZeQhrWpxnQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door infosennor op 25-05-2024 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Die automaat kan je dan toch gewoon vervangen. Als 17.16A de max is dan zou je hem op 20A kunnen afzekeren. Voldoe je net niet aan de 80% regel. Maar als je één IQ7A van fase 1 naar fase 3 zet dan voldoe je ook gewoon aan die 80% regel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• infosennor
Nog aanvullende vraag:
Kan ik ergens zien op welke fase hoeveel omvormers zijn aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Alleen als je de Metered variant hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• infosennor
Ja, heb ik, waar vind ik dat?

Overigens denk ik dat ik kies voor 7 ipv 8, dan past het binnen 16A

F1 15,64
F2 15,9
F3 15,64

Moet dan nog wel kijken hoe ik ze bij elkaar breng in de meterkast. Kan ik twee aders op een aansluiting van de Q-relais doen, of mag dat niet.

[ Voor 98% gewijzigd door infosennor op 25-05-2024 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Ik kan helaas alleen maar inloggen op mijn installateursaccount. Daar kan je het vinden onder Apparaten (Devices).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drboneym
Eddie_ schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 10:30:
Die automaat kan je dan toch gewoon vervangen. Als 17.16A de max is dan zou je hem op 20A kunnen afzekeren. Voldoe je net niet aan de 80% regel. Maar als je één IQ7A van fase 1 naar fase 3 zet dan voldoe je ook gewoon aan die 80% regel.
Niet aan de 80% 'regel', maar ook niet aan selectief zijn ten opzichte van de hoofdzekering toch? Ik heb me altijd laren vertellen dat je 2 trappen onder de hoofdzekering moet blijven binnen de normen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Ik vind selectief zijn discutabel voor een PV systeem. Een PV systeem is net zo voedend als het net zelf. Een PV systeem zal ook nooit en te nimmer (veel) stroom verbruiken, laat staan de hoofdzekering overschrijden. Wat wel van belang is is een goede voorbeveiliging voor de meterkast zelf.

Als je selectief wil zijn in de meterkast dan moet je geen installatie automaten gebruiken maar smeltzekeringen.

[ Voor 16% gewijzigd door Eddie_ op 25-05-2024 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:34
infosennor schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 14:38:
Moet dan nog wel kijken hoe ik ze bij elkaar breng in de meterkast. Kan ik twee aders op een aansluiting van de Q-relais doen, of mag dat niet.
Geen idee of het mag, anders een aftakblokje gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
drboneym schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 15:20:
[...]

Niet aan de 80% 'regel', maar ook niet aan selectief zijn ten opzichte van de hoofdzekering toch? Ik heb me altijd laren vertellen dat je 2 trappen onder de hoofdzekering moet blijven binnen de normen.
Selectiviteit is geen harde eis, maar een richtlijn. Omwille van veiligheid wijken wij als installateur er ook liever niet van af. Ik ben het met je eens hoor, zoiets gewoon splitsen en niet een paar tientjes besparen en vervolgens op de grens zitten met je elektra.
Better safe then sorry. 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Ik moet even terug komen op wat ik eerder heb gezegd. Enphase zegt zelf: IQ Relais 3 fase maximaal afzekeren op 20A. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UsIWy_fjI-0DHZCHZMHCoLJkh_M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kAqjExsp8ZXmcuzjKbSKm2EJ.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Ohja, dus slechts één ader in een klem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben

ben

infosennor schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 14:38:
Ja, heb ik, waar vind ik dat?

Overigens denk ik dat ik kies voor 7 ipv 8, dan past het binnen 16A

F1 15,64
F2 15,9
F3 15,64

De fase verdeling van de micro's kan je vinden in de enlighten manager onder de tap "apparaten"
Overigens is het tegenwoordig ook mogelijk het maximale toegestane export vermogen in te stellen (zie ook mijn eerdere post), heb daar verder (nog) geen ervaring mee maar je zou deze evt. kunnen gebruiken om de maximale export vermogen grens in te stellen zodat je aardlekautomaat niet wordt getriggerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WGzCyHRNw7j7J00HTzaAIsWLXs8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yahpkYIKOjsqOuQ61U5wAJMC.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emwieberdink
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 25-09 11:17
Aanvullend op bovenstaande discussie heb ik hier ook nog een vraag over wat mij nog niet helemaal duidelijk is.

Mijn zonnepanelen liggen op de schuur. Hiervoor ik een aparte 5x6mm2 kabel richting de meterkast gemaakt.(11 meter) Deze kabel heb ik afgezekerd met een B16 0.03a alamat.(4 polig)

Nu was ik van plan om de Envoy Metered en het relais in de schuur te plaatsen.

Nu heb ik 2 vragen:

-Moet ik in de schuur ook nog een zekering plaatsen? en welke zou dat kunnen zijn?

-Ik kan dan niet de 3 CT spoelen plaatsen onder de hoofdschakelaar, hoe erg is dat? ik heb tenslotte een P1 meter van home wizard.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hmOlZq9yVpCiGV1ycMeJPxNjG2U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RehWcK1tgfMJdSbE7dd5VKxd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door emwieberdink op 25-05-2024 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
emwieberdink schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 21:14:
Aanvullend op bovenstaande discussie heb ik hier ook nog een vraag over wat mij nog niet helemaal duidelijk is.

Mijn zonnepanelen liggen op de schuur. Hiervoor ik een aparte 5x6mm2 kabel richting de meterkast gemaakt.(11 meter) Deze kabel heb ik afgezekerd met een B16 0.03a alamat.(4 polig)

Nu was ik van plan om de Envoy Metered en het relais in de schuur te plaatsen.

Nu heb ik 2 vragen:

-Moet ik in de schuur ook nog een zekering plaatsen? en welke zou dat kunnen zijn?

-Ik kan dan niet de 3 CT spoelen plaatsen onder de hoofdschakelaar, hoe erg is dat? ik heb tenslotte een P1 meter van home wizard.[Afbeelding]
Dat is erg is de zin dat je geen zuivere meting aan je gateway kan aanbieden, en dat de functionaliteiten die daarmee gepaard gaan dus niet of slecht gaan functioneren.

Als je 5x6 kabel echt apart naar achteren gaat voor PV zonder gebruikers erin, plaats je gateway in de hoofdverdeelkast zodat je wel alles zuiver kunt meten (meet achter je q relais zodat die watts verbruik niet in je opwek terecht komen).

Een iq gateway wordt vaak uitgerust met eigen 3p+n b16 0,03 aardlekautomaat, of net wat minder voorkeur 3p+n b16 automaat achter dezelfde aardlek als je PV.

Edit, met 'vaak' en 'wat minder voorkeur' bedoel ik gewoon de installatie voorschriften en best practices vanuit enphase

[ Voor 3% gewijzigd door drboneym op 25-05-2024 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emwieberdink
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 25-09 11:17
drboneym schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 22:03:
[...]

Dat is erg is de zin dat je geen zuivere meting aan je gateway kan aanbieden, en dat de functionaliteiten die daarmee gepaard gaan dus niet of slecht gaan functioneren.

Als je 5x6 kabel echt apart naar achteren gaat voor PV zonder gebruikers erin, plaats je gateway in de hoofdverdeelkast zodat je wel alles zuiver kunt meten (meet achter je q relais zodat die watts verbruik niet in je opwek terecht komen).

Een iq gateway wordt vaak uitgerust met eigen 3p+n b16 0,03 aardlekautomaat, of net wat minder voorkeur 3p+n b16 automaat achter dezelfde aardlek als je PV.

Edit, met 'vaak' en 'wat minder voorkeur' bedoel ik gewoon de installatie voorschriften en best practices vanuit enphase
Dus de kabel hoeft niet apart afgezekerd te worden? Deze kan in de schuur op een lasdoos en eigenlijk rechstreek naar de zonnepanelen op 3 fase Q kabel aangelsoten worden.

Maar welke functies zou ik dan missen die ik dan ook niet heb in een P1 meter?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drboneym
emwieberdink schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 23:02:
[...]

Dus de kabel hoeft niet apart afgezekerd te worden? Deze kan in de schuur op een lasdoos en eigenlijk rechstreek naar de zonnepanelen op 3 fase Q kabel aangelsoten worden.
Hmm even denken hoe ik dit samenvat omdat je situatie niet helemaal duidelijk is.

Zoals ik het bij jou zou maken:
  • 1x B16 3P+N 30mA aardlekautomaat in hoofdverdeelkast met daarachter droefase q relais, ten behoeve van PV, deze zekert de 5x6 kabel naar achter af waar niks anders dan zonnepanelen op zijn aangesloten
  • 1x B16 3P+N 30mA aardlekautomaat in hoofdverdeelkast ten behoeve van metered gateway
  • Voedende kabel voor die 2 automaten inwikkelen met ferrietingen tbv filtering 120kHz ruis
Alternatief is
  • 1x B20 3P+N 30mA aardlekautomaat in hoofdverdeelkast die de 5x6 kabel afzekert, dan in je schuur een onderverdeelkast zetten, daar mogen dan ook gebruikers op.
  • Op deze onderverdeelkast zet je vervolgens dan je 3p+n met q relais voor PV en 3p+n voor je metered gateway
  • Als je het metered gebeuren aan wil zwengelen leg dan een cat6 kabel naar de schuur om je ct ringen op aan te sluiten (moet eigenlijk 3x2x0,75mm2 shielded twisted pair zijn volgens enphase, maar wij hebben goede ervaring met datakabel).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drboneym
emwieberdink schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 23:02:
[...]

Maar welke functies zou ik dan missen die ik dan ook niet heb in een P1 meter?
Eigenlijk vooral opwek en verbruik in één overzicht versus teruglevering en ingekocht. Dus je krijgt een beter beeld van je woning omdat je inzicht krijgt in directe consumptie en overschotten (hoewel er legio andere manieren zijn dat te krijgen).

Daarnaast ben je meteen voorbereid om Enphase batterijen of storingen te integreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-09 09:45

Onbekend

...

Kan je de IQ8HC-omvormers ook eerst monteren op het frame, aansluiten op 230V en testen of ze communiceren voordat je de zonnepanelen zelf aansluit?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
Onbekend schreef op zondag 26 mei 2024 @ 08:43:
Kan je de IQ8HC-omvormers ook eerst monteren op het frame, aansluiten op 230V en testen of ze communiceren voordat je de zonnepanelen zelf aansluit?
Ja, het eerst aansluiten en spanning erop zetten geeft mogelijkheden.
Niet direct om de communicatie te testen, maar zodra je het zonnepaneel aansluit wordt het middels een lampje bevestigd op de micro. Knippert 6x groen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Onbekend schreef op zondag 26 mei 2024 @ 08:43:
Als je een DC voeding gebruikt wel. Maar zonder DC voeding gaan micro's niet communiceren. Maar wat @WillemP22 zegt. Sluit de kabels volledig aan en zet het systeem aan. Zodra je een paneel aansluit kijken naar het ledje op de micro. Weet je meteen of het goed is.

Pagina: 1 ... 10 ... 58 Laatste