@
ppaulv
De terugverdientijd nu inschatten is lastig.
Ik meen dat in Spanje er zelfs belasting geheven wordt als je zonnepanelen hebt. Dan wordt het nog wat negatiever.
De nu worst-case voor Nederland lijkt te zijn dat je op het moment dat er veel opgewekt wordt (dus als de zon schijnt) je niets krijgt of zelfs moet betalen (=export op 0 zetten). En als er weinig opgewekt wordt, je wel "iets" vergoed krijgt. Punt is natuurlijk wel dat als iedereen weinig opwekt, jij ook weinig opwekt. Op dat moment zul je ook weinig exporteren. Dus samengevat: worst case: voor alles wat je aan het net levert krijg je niets vergoed.
De winst is alleen wat je zelf weet te gebruiken op het moment dat je het opwekt, ook in de winterperiode.
Als ik bij mijn eigen installatie kijk dan wek ik ongeveer 2/3 op van wat ik verbruik. Dus zeker niet overgedimensioneerd. In de winterperiode haal ik overdag met mijn installatie ongeveer het verbruik dat mijn huis altijd heeft (het basis-verbruik). Dat zouden met flextarieven toch mooi de dure kwh's zijn.
Ik merk dat ik met name opwek, op het moment dat ik het niet gebruik. Over het jaar heen, gebruik ik ongeveer 40% direct zelf. (geen electrische auto, geen warmtepomp, wel een kleine server thuis). De wasmachine, waterkoker, etc draaien dus allemaal op gesaldeerde stroom.
Met de nieuwe regelingen wordt de terugverdiend iets van een factor 2,5 langer.