Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc.u
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 24-09 11:14
Hallo mede Tweakers,

Mag je Enphase micro(iq7+) naar boven hangen/plaatsen? Naar de nok toe met de aansluiting kant.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-4XbjR6B1Xba9CDwaMXlVkWAvsU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NTqvJeZ8dL6xNqZtNiJI2nr9.png?f=user_large

Ik zie dat ik de 1 micro op het plaatje verkeerd heb getekend :) de laatste
Door deze plaatsing kan ik de bestaande houtbalken gebruiken om de rails te bevestigen.

Groet Marc,

[ Voor 8% gewijzigd door Marc.u op 15-05-2024 10:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:36
Marc.u schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 10:52:
Hallo mede Tweakers,

Mag je Enphase micro(iq7+) naar boven hangen/plaatsen? Naar de nok toe met de aansluiting kant.
[Afbeelding]

Ik zie dat ik de 1 micro op het plaatje verkeerd heb getekend :) de laatste
Door deze plaatsing kan ik de bestaande houtbalken gebruiken om de rails te bevestigen.

Groet Marc,
Ja geen probleem, heb ik destijds ook gedaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Isw7pNcrD8exQb67YPZuDAiu0yE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9AW7lhX0fh8Y3HS9vPSK63BS.jpg?f=user_large

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20:11
Pazo schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 11:06:
[...]

Ja geen probleem, heb ik destijds ook gedaan.

[Afbeelding]
Helemaal mee eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
Hmm, ik had een Enphase IQ Router besteld, blijkt dat een apparatuur van derde partij te zijn met een enphase sticker en doosje. Namelijk de Hive Nano Hub 2, een slimme thermostaat die uitsluitend in de UK zaken doet. Dus ik dacht, mooi, dan importeer ik er eentje rechtstreeks (scheelt €300) en kijk ik of een metered envoy ook die oppikt. Installatie is uiterst simpel, voedingsadaptertje en verder gewoon rechtstreeks met utp op je netwerk inprikken. Maar helaas, ik krijg hem niet toegevoegd in Enphase Toolkit, ik verwacht dat het apparaatje zich moet melden bij een Enphase server ipv Hive server, en dat ze daarvoor ook een software rework hebben gekregen.

Dus het spoor lijkt dood te lopen. Of zijn er hier slimmeriken die van hardware de complete software kunnen clonen op een ander apparaat?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 25-09 09:54
Goed ik heb net maar even geprobeerd (op mijn eigen systeem) of ik iets met Power Production Limit by Gateway kon doen. Ik heb onderstaande ingesteld en binnen een paar minuten ging mijn export keurig naar 1kW.

Maar het terug zetten door te kiezen voor: Disable Existing Settings lijkt niet te werken. Productie bleef gelimiteerd. Dus ik heb nu de terugleverwaarde maar verhoogd van 1kW naar 7kW (zoveel kan ik niet produceren).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2KxRlfNGPTbRkUf5h5hUECC31TM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fsE5GSBpauXp6bfpf8qp1iqD.png?f=user_large

Tot nu toe werkt de eerste keer instellen wel. Alles wat ik daarna aanpas wordt niet geaccepteerd. Oftewel ik zit nu met een exportlimiet van 1000W

Edit 2: nu uiteindelijk wel alles weer normaal. Ik heb alle tabbladen met Enphase gesloten totdat ik alleen mijn managers dashboard zichtbaar had. Wellicht is dat toch de oplossing.

[ Voor 20% gewijzigd door Eddie_ op 15-05-2024 14:05 ]

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc.u
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 24-09 11:14
Bedankt heren!

Is er een reden waarom er twee verschillende versie van aansluiten zijn met aardlekautomaten? 1 aardlek op iq gateway en 1 voor relais/pv. Solar boumarkt handleiding 1 aardlek voor beide. Ze staan beide als mogelijkeden in de startpost inleiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Met twee verschillende aardlekautomaten kun je de IQ Gateway en/of IQ Relais afzonderlijk uit zetten. Sluit je ze beide aan op één aardlekautomaat (wat gewoon mag want de IQ Gateway is onderdeel van het PV systeem) kun je ze dus niet individueel volledig uitzetten.

Ik heb ze beide op een eigen automaat zitten omdat ik daar wel de ruimte voor heb. Anders had ik ze beide op één gezet.

[ Voor 18% gewijzigd door Eddie_ op 15-05-2024 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMSL2022
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 15-09 10:01
Eddie_ schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 13:56:
Goed ik heb net maar even geprobeerd (op mijn eigen systeem) of ik iets met Power Production Limit by Gateway kon doen. Ik heb onderstaande ingesteld en binnen een paar minuten ging mijn export keurig naar 1kW.

Maar het terug zetten door te kiezen voor: Disable Existing Settings lijkt niet te werken. Productie bleef gelimiteerd. Dus ik heb nu de terugleverwaarde maar verhoogd van 1kW naar 7kW (zoveel kan ik niet produceren).

[Afbeelding]

Tot nu toe werkt de eerste keer instellen wel. Alles wat ik daarna aanpas wordt niet geaccepteerd. Oftewel ik zit nu met een exportlimiet van 1000W

Edit 2: nu uiteindelijk wel alles weer normaal. Ik heb alle tabbladen met Enphase gesloten totdat ik alleen mijn managers dashboard zichtbaar had. Wellicht is dat toch de oplossing.
Het lijkt erop dat je via de digitale ingangen straks je vermogen kan regelen? Kan wel interessant worden als we straks naar dynamisch over (moeten) schakelen.

20xLongi 410Wp, IQ7+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Vooralsnog zijn die digitale ingangen niet in gebruik. Alleen in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. Daarbij geeft Enphase aan dat dit voor "grid operator control". Dus mogelijk sorteert Enphase hier al voor op de mogelijkheid dat de energieleveranciers/netbeheerder gedeeltelijk (of volledig) controle krijgt over je output naar het net. Dit is puur gissen van mij uit, iemand die het wel weet laat het maar weten.

Via digitale ingangen je vermogen regelen? Dan zou ik toch eerder kiezen voor een software oplossing hierin. Gebruikersvriendelijker, dat sowieso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiziger88
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 01:01
Ik heb 11 575wp panelen van jinko. Als ik het goed begrijp ondersteund emphase dit niet? Kan ik toch hiervoor een micro omvormer installeren en dat het eventueel aftopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMSL2022
Eddie_ schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 17:12:
Vooralsnog zijn die digitale ingangen niet in gebruik. Alleen in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. Daarbij geeft Enphase aan dat dit voor "grid operator control". Dus mogelijk sorteert Enphase hier al voor op de mogelijkheid dat de energieleveranciers/netbeheerder gedeeltelijk (of volledig) controle krijgt over je output naar het net. Dit is puur gissen van mij uit, iemand die het wel weet laat het maar weten.

Via digitale ingangen je vermogen regelen? Dan zou ik toch eerder kiezen voor een software oplossing hierin. Gebruikersvriendelijker, dat sowieso.
Ja software zou mooier zijn, maar ze lijken hier toch te refereren aan de digitale ingangen:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Zmq1C5e1o24clwmuhJeVhq9JVE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8YPJ9cQ4AvFU6RT1oMO08zxW.png?f=fotoalbum_large

En hier de settings voor de verschillende ingangen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cbHIHh0MUfRAmDFzIFucNUs0YuY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EfSiVsoueLb8dam8juCoFdHb.png?f=fotoalbum_large

20xLongi 410Wp, IQ7+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Ja die had ik wel gezien maar volgens de officiële informatie van Enphase werken die poorten niet in Nederland. Ik heb geen idee hoe ik dit zou kunnen testen anders wil ik dit wel proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
JMSL2022 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 18:50:
[...]

Ja software zou mooier zijn, maar ze lijken hier toch te refereren aan de digitale ingangen:[Afbeelding]

En hier de settings voor de verschillende ingangen?
[Afbeelding]
Voor zover ik op de hoogte ben zal aan- en uitschakelen of limiteren van de micro's gewoon softwarematig gaan gebeuren in Nederland. De enige 2 scenario's nu waarin dat aan de orde kan zijn is

of met export restricties/beschermen van installaties (niet meer dan 3x25A bijvoorbeeld), dat wordt dan als vast gegeven ingesteld in de Gateway

Of met dynamische prijzen, dan krijg je bij de functie om tarieven in te stellen in je Enlighten app ook een knop waar je kan kiezen voor dynamisch, wat betekent dat je gateway via een API de EPEX prijzen ophaalt en die aanneemt als tarieven voor sturing van je micro's.

Ik weet dat in de UK alle omvormers bedraad zijn verbonden met de slimme meter die vanuit daar signalen krijgen om verminderd of niet in te voeden, dus ik neem aan dat die fysieke poorten daarvoor gebruikt kunnen worden. In delen van Duitsland gelden die import restricties ook.

Fun fact, zie je het weerstandje een brug maken in je Gateway aansluitblok? Als je die eruit haalt schakelen de micro's softwarematig uit. Mocht je nu al je pv installatie aan en uit willen zetten onder vollast kun je dat fysiek het beste daar regelen omdat er dan geen afschakeling onder vollast plaatsvind. Weerstandje kan er ook uitgehaald en vervangen voor een simpele snoerschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMSL2022
drboneym schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 07:49:
[...]

Voor zover ik op de hoogte ben zal aan- en uitschakelen of limiteren van de micro's gewoon softwarematig gaan gebeuren in Nederland. De enige 2 scenario's nu waarin dat aan de orde kan zijn is

of met export restricties/beschermen van installaties (niet meer dan 3x25A bijvoorbeeld), dat wordt dan als vast gegeven ingesteld in de Gateway

Of met dynamische prijzen, dan krijg je bij de functie om tarieven in te stellen in je Enlighten app ook een knop waar je kan kiezen voor dynamisch, wat betekent dat je gateway via een API de EPEX prijzen ophaalt en die aanneemt als tarieven voor sturing van je micro's.

Ik weet dat in de UK alle omvormers bedraad zijn verbonden met de slimme meter die vanuit daar signalen krijgen om verminderd of niet in te voeden, dus ik neem aan dat die fysieke poorten daarvoor gebruikt kunnen worden. In delen van Duitsland gelden die import restricties ook.

Fun fact, zie je het weerstandje een brug maken in je Gateway aansluitblok? Als je die eruit haalt schakelen de micro's softwarematig uit. Mocht je nu al je pv installatie aan en uit willen zetten onder vollast kun je dat fysiek het beste daar regelen omdat er dan geen afschakeling onder vollast plaatsvind. Weerstandje kan er ook uitgehaald en vervangen voor een simpele snoerschakelaar.
Ja dat van dat weerstandje wist ik, ik dacht ook dat dat in een paar landen gebruikt werd om vermogen terug te regelen.
Het mooiste zou inderdaad zijn dat je aan de hand van dynamische tarieven de levering kan terug regelen.

20xLongi 410Wp, IQ7+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Ik heb een Duits document gevonden waarin gesproken wordt over een "Radio Ripple control receiver". Dit is een ontvanger die controle signalen, via het energienet, kan verwerken. Schijnbaar tot vier relais die dan aangestuurd kunnen worden om gereduceerd stroom terug te leveren (vanuit het document, zie hieronder) wordt gesproken over 60%, 30% of 0% (kan dus nog een stap bij).

https://enphase.com/de-de...funk-rundsteuerempfangers

De ingestelde percentages zijn dus in te stellen in de software van Enphase.

Die digitale poorten zijn dus vooralsnog niet te gebruiken in Nederland. Wie weet in de toekomst maar dat is alleen maar gissen.

[ Voor 9% gewijzigd door Eddie_ op 16-05-2024 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppaulv
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-08 13:06
De ultime logica zou mijn inziens moeten zijn dat het geproduceerde vermogen zodanig te regelen is (automatisch dus) dat mijn installatie maximaal een door mij te kiezen vermogen aan het net levert, wat dus afhankelijk is van mijn productie en gebruik op dat moment (dynamisch dus). Of zien jullie dat anders?
Nu het technisch mogelijk blijkt het geleverde vermogen netjes te regelen (in 4 stapjes regelbaar opent de weg naar continu regelbaar) en de metered envoy niet alleen de productie maar ook het (netto) verbruik kan meten, moet dat simpel zijn (in theorie). Toch?

One cookie a day keeps the doctor away !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZuidLimburg
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 27-06 20:47
ppaulv schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:39:
De ultime logica zou mijn inziens moeten zijn dat het geproduceerde vermogen zodanig te regelen is (automatisch dus) dat mijn installatie maximaal een door mij te kiezen vermogen aan het net levert, wat dus afhankelijk is van mijn productie en gebruik op dat moment (dynamisch dus). Of zien jullie dat anders?
Nu het technisch mogelijk blijkt het geleverde vermogen netjes te regelen (in 4 stapjes regelbaar opent de weg naar continu regelbaar) en de metered envoy niet alleen de productie maar ook het (netto) verbruik kan meten, moet dat simpel zijn (in theorie). Toch?
Volgens mij kun je een vaste (c.q. maximale) exportwaarde relatief eenvoudig instellen. 'Limit production via gateway', vervolgens 'Export' en dan als 'Freely waarde' bijvoorbeeld 1000 W.

Feitelijk is het niet zo interessant om dynamisch je verbruik en opwek te relateren aan de export, immers de cummulatieve jaarlijkse export is hetgeen sommige energieleveranciers proberen de zonnepaneelbezitter voor extra kosten te laten opdraaien.

Of mis ik iets? (misschien begrijp ik jouw vraag niet goed?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-08 16:25
thomskipsp schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 19:52:
[...]

Precies dit. Mijn ervaring bij een andere leverancier is (Growatt) is dat je geen problemen hebt met het overschrijven.

Was het een plicht om dit te onderzoeken voor het kopen van het huis? Wellicht; echter was ik hier dus totaal niet mee bezig. Weer wat geleerd denk ik dan maar.

Overigens wel interessant om de verschillende hoeken te horen van jullie en zodra ik wat nieuws heb laat ik het weten.
Heb je hier al nieuws over? Ik ben verkopende partij, heb de Enphase spullen zelf geinstalleerd, en nu zouden de nieuwe eigenaren moeten betalen voor functionaliteit waar ik al (fors) voor betaald heb (Enphase Metered). En waar ze voor betaald hebben in de koopsom (een solar installatie waarbij het uitlezen ervan een basisfunctionaliteit is).

Erg vreemde gang van zaken, ik wil via mijn zelf aangemaakte installateursaccount hun installatie/verbruik niet meer willen zien, en heb liever niet dat ze mijn historie kunnen zien (al kan ik daar wel mee leven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppaulv
Cereal schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:02:
[...]

Heb je hier al nieuws over? Ik ben verkopende partij, heb de Enphase spullen zelf geinstalleerd, en nu zouden de nieuwe eigenaren moeten betalen voor functionaliteit waar ik al (fors) voor betaald heb (Enphase Metered). En waar ze voor betaald hebben in de koopsom (een solar installatie waarbij het uitlezen ervan een basisfunctionaliteit is).

Erg vreemde gang van zaken, ik wil via mijn zelf aangemaakte installateursaccount hun installatie/verbruik niet meer willen zien, en heb liever niet dat ze mijn historie kunnen zien (al kan ik daar wel mee leven).
Ehhh ... ik volg niet helemaal wat hier mis gaat, maar ben zelf bezig mijn huis te verkopen, inclusief Enphase installatie. Gaat dat niet soepel dan? Welke problemen moet ik verwachten? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppaulv
ZuidLimburg schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:56:
[...]

Volgens mij kun je een vaste (c.q. maximale) exportwaarde relatief eenvoudig instellen. 'Limit production via gateway', vervolgens 'Export' en dan als 'Freely waarde' bijvoorbeeld 1000 W.

Feitelijk is het niet zo interessant om dynamisch je verbruik en opwek te relateren aan de export, immers de cummulatieve jaarlijkse export is hetgeen sommige energieleveranciers proberen de zonnepaneelbezitter voor extra kosten te laten opdraaien.

Of mis ik iets? (misschien begrijp ik jouw vraag niet goed?)
Ik begreep nu net dat leveranciers zo snel mogelijk alle terugleveringen (nog los van saldering) willen belasten met een teruglever vergoeding. En dan niks netto per jaar maar iedere individuele Kwh. Misschien kunnen ze dat nu nog niet vanwege vaste contracten en saldering, maar zeker binnen dynamische contracten ben je al de Sjaak. Begrijp ik ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuidLimburg
ppaulv schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:10:
[...]

Ik begreep nu net dat leveranciers zo snel mogelijk alle terugleveringen (nog los van saldering) willen belasten met een teruglever vergoeding. En dan niks netto per jaar maar iedere individuele Kwh. Misschien kunnen ze dat nu nog niet vanwege vaste contracten en saldering, maar zeker binnen dynamische contracten ben je al de Sjaak. Begrijp ik ....
Dus de export limiet op 0 W instellen, dan lever je dus niets terug en kun je de opbrengst vrijelijk gebruiken als de zon schijnt, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuidLimburg
ppaulv schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:08:
[...]

Ehhh ... ik volg niet helemaal wat hier mis gaat, maar ben zelf bezig mijn huis te verkopen, inclusief Enphase installatie. Gaat dat niet soepel dan? Welke problemen moet ik verwachten? :?
Zover mij bekend rekent Enphase een zogenaamd transfer-ownership-fee (circa E 150) om je installatie over te dragen naar een andere eigenaar.

Zie hier:
https://www4.enphase.com/...-een-enphase-systeem-over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
ppaulv schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:39:
Precies wat @ZuidLimburg zegt. En ook precies wat ik gisteren met mijn eigen systeem heb geprobeerd (wat dus werkte. Zelf een export limiet ingesteld op 1000W en ik kon daarna zien dat de productie teruggeschroefd werd zodat er maar 1000W teruggeleverd werd. Voor de duidelijkheid dit gebeurd dus softwarematig en maakt géén gebruik van de digitale poorten.

Dit werkt natuurlijk alleen bij een Metered variant. Hoe het zit met een standaard weet ik (nog) niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Eddie_ op 16-05-2024 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@Eddie_ al weer weten terug te krijgen naar je normale export? Bleef toch hangen op 1000w zei je?

Ik wil er eigenlijk ook wel mee gaan rommelen / proberen, maar zit momenteel in een enorme verbouwing thuis dus weinig tijd (en eigenlijk ook geen zin meer als ik wel tijd heb, haha). Komt wel.

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
@Pazo Ja gelukkig wel. Ik had meerdere tabbladen open staan. Elke keer als je klikt op Edit (Power Production Limiting by Gateway) dan wordt er een nieuw tabblad geopend. Heb toen alle tabbladen, behalve die van het algemene dashboard, gesloten. Vervolgens heb ik mijn systeem erbij gepakt en de instellingen gewijzigd naar normaal. Dat werd toen gelukkig doorgevoerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Goed te weten dat het werkt :) Wil het binnenkort ook eens gaan testen.
Ik verwacht volgende week of de week erop nog eens 6x 430wp erbij te leggen, kom ik op 10660wp uit :)
Maar goed, met alle perikelen rondom het salderen / terugleverboetes etc hoop ik uiteindelijk de boel met Home Assistant automatisch te kunnen aansturen mbt terugleveren. Hopelijk voert Enphase de komende maanden meer functionaliteit door zodat er meer te automatiseren is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZuidLimburg
Pazo schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:48:
Goed te weten dat het werkt :) Wil het binnenkort ook eens gaan testen.
Ik verwacht volgende week of de week erop nog eens 6x 430wp erbij te leggen, kom ik op 10660wp uit :)
Maar goed, met alle perikelen rondom het salderen / terugleverboetes etc hoop ik uiteindelijk de boel met Home Assistant automatisch te kunnen aansturen mbt terugleveren. Hopelijk voert Enphase de komende maanden meer functionaliteit door zodat er meer te automatiseren is.
Heb er zelf ook 6 panelen aan toegevoegd enige tijd geleden.

https://pvoutput.org/list.jsp?sid=89694

Heb even getest met zero export (0 w) en werkt perfect. Zodra mijn energieleverancier terugleververgoeding in rekening gaat brengen, zet ik de zero export aan en vervolgens alleen nog de auto opladen als de zon schijnt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JMSL2022
ZuidLimburg schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:55:
[...]

Heb er zelf ook 6 panelen aan toegevoegd enige tijd geleden.

https://pvoutput.org/list.jsp?sid=89694

Heb even getest met zero export (0 w) en werkt perfect. Zodra mijn energieleverancier terugleververgoeding in rekening gaat brengen, zet ik de zero export aan en vervolgens alleen nog de auto opladen als de zon schijnt ;)
Nou ja zo zwart/wit is ook weer niet handig. Je betaald straks misschien wel een teruglever vergoeding, maar dat is is voor de stroom die je later weer gebruikt (saldering). Als je straks niks meer gaat terugleveren dan betaal je op de andere tijdstippen het volledige kWh-tarief.

Het zal er waarschijnlijk op uitdraaien dat dynamische tarieven straks voor zonnepaneel eigenaren het voordeligste zijn. Dan veranderd het tarief per uur, en dan wil je eigenlijk alleen je panelen uitschakelen als de uurtarieven negatief zijn.

20xLongi 410Wp, IQ7+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23:56
ZuidLimburg schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:55:
[...]

Zodra mijn energieleverancier terugleververgoeding in rekening gaat brengen, zet ik de zero export aan en vervolgens alleen nog de auto opladen als de zon schijnt ;)
Dat wordt gedurende de herfst- en wintermaanden weinig opladen dus. Of weinig auto rijden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:06
Erg interessant die dynamische teruglevering, hier met de volgende settings getest:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZTW3ORsW7j-ldaqIex8PF-lvtM0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/x8FTm4ggc4unZL7rXMPLpPKI.png?f=user_large

Ik meet met de CT klemmen twee systemen Enphase en SolarEdge. Ik lever nu nog volle bak terug naar het net. Op 1 of andere manier zorgt hij er niet voor dat de Enphase microomvormers / gateway stoppen met produceren... Later maar eens verder induiken.

@Eddie_ welke waardes zie jij bij je panelen als ze (minder terugleveren) zie je hier dan minder power?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cu6cUEp5hdb4h9eXvYi2GpMj1i0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bjMexRN34EmOCyqDxWE8QUNJ.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Ik heb niet op individueel niveau gekeken maar heb gebruik gemaakt van Live Status. En die ging van 5kW naar iets meer dan 1kW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Die Average Real Power zal niet zo heel snel dalen. Dat is wat het paneel gemiddeld heeft geproduceerd vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 23:46
Pazo schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 12:44:
@ranjo Niet met DHZ, wel met bedrijfsaccount (net getest, ik heb beide namelijk).
Vreemd, ik heb een DHZ account, en ik kom wel bij de settings voor "Power Production Limiting by Gateway", met een metered gateway.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
ardvark99 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 21:19:
[...]

Vreemd, ik heb een DHZ account, en ik kom wel bij de settings voor "Power Production Limiting by Gateway", met een metered gateway.
Nee, het gaat om deze link:
https://enlighten.enphaseenergy.com/manager/dashboard

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• astute
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-09 09:51
Gezien de afgelopen periode de prijzen nu al twee keer negatief zijn geweest, en ik niet altijd thuis kan zijn om de omvormers uit te schakelen, ben ik op zoek naar hoe ik op afstand de energieproductie uit kan zetten.
Op o.a. GoT las ik hoe je middels een monteursprofiel dit zou moeten kunnen (met veel omwegen), en ook schreef iemand dat er een update onderweg is van de consumenten app.

Naar aanleiding van dat laatste ben ik gaan vissen bij Enphase en kreeg de volgende reactie die ik ook graag met jullie wil delen:
Enphase staat op het punt een speciaal netwerkprofiel vrij te geven voor klanten met een dynamisch energiecontract. Deze update van de Gateway voorkomt export in tijden die financieel niet rendabel zijn voor de huiseigenaar.

Het programma bevindt zich in de laatste testfase. We verwachten dat dit binnen de komende 30 tot 60 dagen zal worden vrijgegeven, zo niet eerder.

Zodra dit netwerkprofiel beschikbaar komt, worden onze klanten geïnformeerd via e-mail, evenals banners die verschijnen in de Installer Tool Kit-app, de Enlighten-app voor huiseigenaren en de Enlighten-desktopversie.
Op zich goed nieuws dus!

Pickle Rick!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@astute dat zou zeker goed nieuws zijn. De vraag is echter wel of dan niet het HEMS is vereist, ik hoop van niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 04:49
Pazo schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 22:12:
@astute dat zou zeker goed nieuws zijn. De vraag is echter wel of dan niet het HEMS is vereist, ik hoop van niet.
Nee, daar is de IQ router niet voor nodig. Afgelopen dinsdag werd op de roadshow van Enphase al aangegeven dat dit onderdeel goed werkt, hetgeen met wat praktijkvoorbeelden werd aangetoond. Afgelopen zondag hadden we voor 2e keer die negatieve all-in prijzen.

Met die 30 a60 dagen nemen ze nog ff wat marge denk ik, want volgens kunnen ze dit elk moment vrijgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuin in groen
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 25-09 08:16
Mooi dat Enphase er aan werkt.
En fijn dat het door Enphase eerst goed getest wordt.
Ik heb het liefst zo min mogelijk gedoe met de installatie. Het moet gewoon werken. Dus als het wat langer duurt, ... het geeft mij alleen maar meer vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemvdvliet
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 25-09 08:06
Configuratie Enphase Gateway metered en 13x IQ8MC, gateway aangesloten op een unifi dream machine pro (bekabeld).

Sinds afgelopen zondag valt mij op in Home Assistant dat de MicroOmverters om de zoveel tijd Disconnecten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4cb7Ie3iU8WdIPKjw-1EOUUZO0Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/A4k0Yiv8VIWV4vGjI4xizKfP.png?f=user_large

Als ik vervolgens in de Enlighten Manager kijk komt de volgende melding continue naar voren bij de Commissioning Logs:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H0m6PSLYhlXPdPFjsKgoT794hpU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Kg5nfokwSciTwqtSo6ccDrW2.png?f=fotoalbum_large

Dit resulteert dat rondt dat tijdstip er een warning komt in de Event Logs, en waarbij de Micro Omvormers herstarten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GVXIpjWDe-BFpQleYyMpc6auyNE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Dl2E6Q2Q5RJZAK9fDpvIj02T.png?f=fotoalbum_large

Tussen de MicroOmvormers zit ene PV-Verdeler met daarop een wasmachine/droger die heb ik voor de zekerheid even uitgetrokken. Maar het heeft voorheen altijd goed gewerkt ...

Inmiddels heb ik een ticket aangemaakt bij Enphase maar er komt niet echt de vaart in.
Hebben jullie wellicht een idee wat er aan de hand kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Heb je ook informatie over je netspanning? Die AC disconnect Active zie ik ook verschijnen bij systemen waarbij de netspanning te hoog is. Die wordt dan ook standaard opgevolgd door de Power generation off by command.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppaulv
Ik begrijp dat het nieuwe kabinet de saldering zsm volledig wil stoppen.
Daardoor ontstaat denk ik (!) voor heel veel (alle?) panelen bezitters de behoefte die dingen dynamisch te kunnen beperken. Ongeacht je contract.
Of vergis ik me hiermee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Yep. Ik denk dat (voor mij) de meest ideale situatie is dat ik gedurende de dag automatisch via Home Assistant het export vermogen kan reguleren adhv verbruik dat ik omdat moment heb. Ik hoop dat dat uiteindelijk te realiseren is. 1x goed instellen en nooit maar naar hoeven te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppaulv
Dit heeft natuurlijk enorme consequenties voor de terugverdientijd.
Ik heb net een nieuwe woning gekocht zonder panelen dus ik moet nu op korte termijn beslissen hoeveel panelen zinvol zijn in relatie tot deze onverwachte verandering in de spelregels.
Iemand enig idee? Ik twijfel heel erg of ik goed genoeg doorheb wat de juiste rekenmethode is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Dat is inderdaad lastig te zeggen. Langer worden zal het zeker wel. Aan de andere kant zijn de panelen momenteel spot goedkoop (ik kocht ca 3 jaar geleden 385wp voor €199,- paar weken geleden 430wp voor €79,-....). Kans is ook aanwezig dat de markt nu volledig instort omdat iedereen bang is om aan te schaffen, waarvoor de prijzen / installatie wellicht nog verder gaan zakken. Dan zou voor de terugverdientijd nog enigszins meevallen (zeggen ze niet 6-7 jaar momenteel?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemvdvliet
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 25-09 08:06
Eddie_ schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 12:31:
Heb je ook informatie over je netspanning? Die AC disconnect Active zie ik ook verschijnen bij systemen waarbij de netspanning te hoog is. Die wordt dan ook standaard opgevolgd door de Power generation off by command.
Thx voor de reply.
Ik denk niet dat het aan de netspanning ligt, zie het onderstaande op basis van de P1 meter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-LOO1VY-Fm8h0rCzTZD4s4vm9dQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2XHprWcuznjZ6ST0Kcu6hmGE.png?f=user_large

Het systeem is 3 fase aangesloten en dit gedrag doet zich zelfs voor al vroeg in de ochtend, over alle fases heen. Als ik naar de afgelopen dagen kijk was het niet heel erg zonnig...

Volgende GRID profiel wordt gebruikt: "EN 50549-1:2019 RfG E02 Netherlands:1.3.2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuin in groen
@ppaulv
De terugverdientijd nu inschatten is lastig.
Ik meen dat in Spanje er zelfs belasting geheven wordt als je zonnepanelen hebt. Dan wordt het nog wat negatiever.

De nu worst-case voor Nederland lijkt te zijn dat je op het moment dat er veel opgewekt wordt (dus als de zon schijnt) je niets krijgt of zelfs moet betalen (=export op 0 zetten). En als er weinig opgewekt wordt, je wel "iets" vergoed krijgt. Punt is natuurlijk wel dat als iedereen weinig opwekt, jij ook weinig opwekt. Op dat moment zul je ook weinig exporteren. Dus samengevat: worst case: voor alles wat je aan het net levert krijg je niets vergoed.
De winst is alleen wat je zelf weet te gebruiken op het moment dat je het opwekt, ook in de winterperiode.

Als ik bij mijn eigen installatie kijk dan wek ik ongeveer 2/3 op van wat ik verbruik. Dus zeker niet overgedimensioneerd. In de winterperiode haal ik overdag met mijn installatie ongeveer het verbruik dat mijn huis altijd heeft (het basis-verbruik). Dat zouden met flextarieven toch mooi de dure kwh's zijn.
Ik merk dat ik met name opwek, op het moment dat ik het niet gebruik. Over het jaar heen, gebruik ik ongeveer 40% direct zelf. (geen electrische auto, geen warmtepomp, wel een kleine server thuis). De wasmachine, waterkoker, etc draaien dus allemaal op gesaldeerde stroom.
Met de nieuwe regelingen wordt de terugverdiend iets van een factor 2,5 langer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppaulv
Tja @Tuin in groen . Op dit moment is de grote terugverdientijd winst de zomerdag. Dat is dus dadelijk weg en heb je alleen 'winst' als je zelf al je productie opeet.
Dat betekent dus dat je straks er goed aan doet om zeg 200% van je jaarverbruik aan vermogen op je dak te leggen en dan consequent in de zomer 75% of zoiets uitzetten. Het rendement zit dan in de vele panelen die in de winter ieder een beetje en samen net genoeg opwekken voor mijn warmtepomp.
Ook zie ik dan echt voordeel bij een electrische auto die ook fungeert als thuisaccu. Maar dat is nu nog niet commercieel op de markt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drboneym
ppaulv schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 15:02:
Dit heeft natuurlijk enorme consequenties voor de terugverdientijd.
Ik heb net een nieuwe woning gekocht zonder panelen dus ik moet nu op korte termijn beslissen hoeveel panelen zinvol zijn in relatie tot deze onverwachte verandering in de spelregels.
Iemand enig idee? Ik twijfel heel erg of ik goed genoeg doorheb wat de juiste rekenmethode is.
Ik zou het niet te lastig maken, tot 1 Jan 2027 is het duidelijk, 100% salderen, dus investeer nu in een set die je verbruik matcht. Zoek daarbij een leverancier die je nog een OK contract geeft in combinatie met panelen. Maak een sport van overstappen en hang een accu/investeer in slimme sturing maar pas de saldering eraf gaat.

Als je geld te investeren hebt en vooruit op de troepen wil lopen rust je meteen vanaf moment 1 je huis uit met warmtepomp, panelen, batterij, neem dynamisch energiecontract en ga dat financieel proberen te optimaliseren. Dan moet je wel gezonde interesse, goede zenuwen en niey risicoschuw zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• astute
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-09 09:51
En wie weet is tegen die tijd het kabinet gevallen en draait Timmermans/Klaver 1 het weer om..

Pickle Rick!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
willemvdvliet schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 17:07:
[...]

Thx voor de reply.
Ik denk niet dat het aan de netspanning ligt, zie het onderstaande op basis van de P1 meter:
[Afbeelding]

Het systeem is 3 fase aangesloten en dit gedrag doet zich zelfs voor al vroeg in de ochtend, over alle fases heen. Als ik naar de afgelopen dagen kijk was het niet heel erg zonnig...

Volgende GRID profiel wordt gebruikt: "EN 50549-1:2019 RfG E02 Netherlands:1.3.2"
Welke bekabeling ligt er tussen de meterkast en je panelen en welke lengte? Dit kan namelijk de netspanning doen opdrijven. Kan je wellicht ook kijken bij het grafiekje van één van de panelen die "raar" doen? Dan kan je ook zien wat daar de netspanning is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Iemand op dit forum ervaring met Solargraf ? Schijnbaar komt dit één dezer dagen uit namens Enphase.
https://enphase.com/store/services/solargraf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sliener
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 19:59
Over enkele dagen worder bijons 24 Aico 455 Gen 2 panelen icm IQ8HC omvormers geinstalleerd,
Ik wil ook richting de toekomst de opties open houden voor wat betreft 0 terug leveren etc.

Kan ik met de standaard en een P1 meter nagenoeg het zelfde als met een metered op het aansluiten van een accu na?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Zoals het er nu naar uitziet kan je met de Metered versie zelf aangeven hoeveel je terug wil leveren. Hierbij wordt de productie dynamisch teruggeschroefd (indien nodig). Bij de standaard kan dat niet zomaar omdat die niet weet wat de consumptie van het huis zelf is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:43
Beste tweakers,

Ik zit een beetje te twijfelen. Ik wil zodra ik de sleutel heb van mijn nieuwe woning zonnepanelen op het dak leggen. Het doel is uiteraard zoveel mogelijk zelf gebruiken, maar alles thuis is of word enkel fase, denk bijv aan een warmtepomp, koelkast, ventilatie, vaatwasser, wasmachine etc.

Nou wil ik de panelen op het platte dak leggen en waar ik de kabel naartoe wil trekken zou al een stopcontact moeten zijn voor de balansventilatie, of het makkelijk is om extra kabels te trekken durf ik nu nog niet te zeggen.

Wat de plannen zijn:
Enphase micro omvormers, 6-10 panelen allemaal onder een hoek van 10 graden en verschillende orientaties zodat ik de hele dag opbrengst heb. Nou zit ik dus een beetje te twijfelen tussen 1 of 3 fase. Ik zat zelf te denken om de zonnepanelen (in het geval van 6 panelen) in groepjes aan te sluiten. Die dan toevallig allemaal op dezelfde fase worden aangesloten met een 3 fase enphase relais. Als ik dan besluit om er later een 3 fase systeem van te maken hoef ik later alleen maar een paar kabels anders aan te sluiten zodat de fase gescheiden worden. Want als ik het goed begrijp is dat het idee achter de enphase micro-omvormers, ze zijn geen drie fase maar als je 3 fase kabels besteld worden ze omstebeurt op een andere fase 'aangesloten'. Iemand tips/suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:33

martijn v o

Certified by Enphase.

Het makkelijkste voor de toekomst is bv 6 panelen in drie maal twee aan te sluiten op een 5 maal 2,5 mm2 kabel naar de meterkast. Daar een lasdoos en deze dan op een eenfase Q relais aan te sluiten.
Wil je dan naar drie fasen toe dan hoef je alleen het Q relais uit te wisselen en dan drie maal fase en eenmaal nu op aan te sluiten. (buiten de aanpassing meterkast dan natuurlijk)

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuin in groen
@ppaulv

Misschien is handig om het dak vol te leggen met 200% aan opbrengst ten opzichte van het jaarverbruik.
Voor mezelf betwijfel ik of dat zinvol is. Ik heb geen elektrische auto en geen warmtepomp (en zolang het realistisch mogelijk is, hou ik ook mijn gas-gestookte cv-ketel).
Afgelopen winter is tijdens de zonneruren bijna op elke dag het basisverbruik in mijn woning opgewekt. Dat is 200Watt. Als ik meer opwek, gaat dat het net in. Tenzij ik het verbruik. Met de stevige verbruikers, zoals waterkoker - vaatwasser - oven - wasmachine, gebeurt het nu regelmatig dat deze stroom gebruiken als er een wolk voor de zon is. Zonder het afvangen van de piek-vraag zie ik nog niet hoe extra zonnepanelen zinvol zijn als voor teruglevering in de praktijk geen vergoeding betaalt wordt. Het zelf gebruiken van de extra stroom door mijn dak met 200% vol te leggen, zal alleen lukken met een accu. Maar met een accu wordt het wel een andere situatie, qua kosten én qua gedoe.
Dus op dit moment ben ik tevreden met mijn 2/3 installatie. Misschien over een paar jaar een uitbreiding, dan zijn de prijzen - belastingen en regels weer anders.

[ Voor 0% gewijzigd door Tuin in groen op 18-05-2024 12:32 . Reden: Verwijzing naar Ppaulv ging niet goed ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drboneym
astute schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 21:20:
En wie weet is tegen die tijd het kabinet gevallen en draait Timmermans/Klaver 1 het weer om..
Of Plasterk 1 gaat gewoon later weer tot inkeer komen -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:43
martijn v o schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 12:24:
Het makkelijkste voor de toekomst is bv 6 panelen in drie maal twee aan te sluiten op een 5 maal 2,5 mm2 kabel naar de meterkast. Daar een lasdoos en deze dan op een eenfase Q relais aan te sluiten.
Wil je dan naar drie fasen toe dan hoef je alleen het Q relais uit te wisselen en dan drie maal fase en eenmaal nu op aan te sluiten. (buiten de aanpassing meterkast dan natuurlijk)
Maar dan kun je toch net zo goed al een 3 fase relais gebruiken? Want ik neem aan dat die naar het net kijkt en niet zozeer naar of elke fase een bepaalde minimale opbrengst heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppaulv
@Tuin in groen ja en nee.
Ik heb in m'n huidige huis 16 panelen liggen in allerlei richtingen en in de eerste weken van dit jaar zie ik dat ze doorgaans zo'n 15 KWh per week hebben opgewekt en ik 5 tot 10 keer zoveel verbruikt heb (airco gebruik als hoofdverwarming).
Dus wat dat betreft zou ik er nog 50 tot 150 bij kunnen leggen. Dat gaat 'm niet worden uiteraard.
Maar wel duidelijk dat het surplus aan panelen in de koude helft van het jaar hun geld moeten verdienen en in de zomer uit zullen moeten om kosten te vermijden.
Dus wat mij betreft worden hier het er zoveel mogelijk, afhankelijk van de ruimte op de beschikbare daken. Nu mijn vrouw nog overtuigen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
martijn v o schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 12:24:
Met het oog op de toekomst en dan zeg je 5 maal 2,5mm2 ? Los van de toekomst altijd minimaal 4mm2 gebruiken. Indien mogelijk zelfs 6mm2, maar dat is weer wat duurder. Dan zit je ook goed naar de toekomst toe.

Als je nu al twijfelt tussen enkel fase en drie fase maar ook in de toekomst uit wil gaan breiden dan zeg ik: gelijk voor drie fase gaan. Dan is een uitbreiding later veel gemakkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Wilde het aansluiten op het hoogspanningsnet dan?

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Sluit jij alles aan op 2,5mm2? Zo ja, hoe ben je dan Enphase certified geworden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Natuurlijk niet alles maar kom op zeg maximaal 10 panelen in 3 fase opstelling. Gewoon meten wat de netspanning is en uitrekenen wat het verlies is in de kabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Jij kijkt alleen naar aantal panelen? Hmmm. Ik weet niet over welke lengte we praten. Plus als je ooit gaat uitbreiden naar 30 panelen, wat dan? Dan is 2,5 toch echt niet toekomstbestendig.

Maar goed dat is mijn professionele mening. Gebruik jij maar de goedkopere 2,5 voor een betere marge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groentje1.0
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 21-09 15:47
Beste Tweakers,

Wie kan mij helpen?

Heb in december 2023t samen met een collega van mij een Enphase systeem aangeschaf, die van hem in december operationeel gemaakt door middel van een doe het zelf account. (Solar-outlet)(8 x jinko 435 met 8 x iq8mc, envoy-s metered) tot zover alles goed. Die van mij hetzelfde systeem alvast begonnen met installeren van envoy-s en q-relais ivm updaten. Tot zover alles goed, helaas ben ik toen door mijn rug gegaan, dus alles op een laag pitje. Met Hemelvaartsdag begonnen met installeren van 4 panelen op mijn schuurtje zuid 15 graden en later op mijn dak 36 graden west. Nu wilde ik de serienummers van de zonnepanelen scannen maar kwam toen niet meer in de Toolkit waar ik daarvoor nog wel in kwam🤔( dec 2023) van alles geprobeerd nieuw ww aangevraagd lukte niet.( Er kwam op scherm alleen bedrijfsinstallateurs of zelf- installateurs hebben toegang controleer uw gebruikersprofiel) toen een mailtje naar Solar-outlet of zij mij konden helpen die hadden mij een nieuw verzoek WW veranderen gestuurd mocht niet baten. Toen een mail naar Enphase gestuurd tot op heden nog geen antwoord.
Nu kwam ik er achter via internet dat als je een installateurs account aanmaakt dan kan je via dat account een uitnodiging kan sturen om toestemming te geven om zijn systeem te beheren. Zo gezegd zo gedaan.
Serienummers gescand , legplan gemaakt alles oké.
Nu het probleem:
De omvormers willen niet communiceren, spanning gemeten tot aan de omvormers (244V) lampjes op omvormers knipperen groen, bij de omvormers staat in toolkit net profiel niet ingesteld. Netwerkprofiel gatway EN50549-1 2019 ( meest aanbevolen) , gescand 4/4 gedetecteerd 0/4 legplan aangemaakt 1 profiel ingesteld 0/4.
Stroom al diverse keren eraf gehaald, panelen verwijderd en weer terug gezet, stekkers uit omvormer en weer terug ledje knippert, lengte kabel ongeveer 13 meter 2,5 kwadraat maar geen productie ☹️😢

Wat doe ik fout of wat mis ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gAzu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:44
groentje1.0 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 22:12:
.
Nu het probleem:
De omvormers willen niet communiceren, spanning gemeten tot aan de omvormers (244V) lampjes op omvormers knipperen groen, bij de omvormers staat in toolkit net profiel niet ingesteld. Netwerkprofiel gatway EN50549-1 2019 ( meest aanbevolen) , gescand 4/4 gedetecteerd 0/4 legplan aangemaakt 1 profiel ingesteld 0/4.
Stroom al diverse keren eraf gehaald, panelen verwijderd en weer terug gezet, stekkers uit omvormer en weer terug ledje knippert, lengte kabel ongeveer 13 meter 2,5 kwadraat maar geen productie ☹️😢

Wat doe ik fout of wat mis ik?
Het netprofiel moet wel eerst ingeladen worden in de micro's.
En dat lukt alleen als er voldoende licht is (op de panelen) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groentje1.0
@ Pazo
Versie: 07.06.175

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groentje1.0
@ gazu:

Vandaag de hele zon gehad, maar niks ingeladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRe
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 22-09 19:09
Ik ben op zoek naar advies wat ik het beste kan doen:
Op dit moment heb ik 12 panelen met Enphase IQ7+ (5 Oost, 7 Zuid). I.vm. aanschaf warmtepomp, inductiekoken, Quooker en hybride auto wil ik 6 panelen op West laten plaatsen. Offerte welke ik heb gekregen betreft 6 x 440 WP panelen met IQ8HC omvormers. Nu weet ik dat ik de iQ7+ en IQ8 omvormers niet kan combineren op 1 Gateway.
Voor de toekomst wil ik graag in staat zijn om evt panelen uit te schakelen indien ik teveel ga terugleveren. Ik heb begrepen dat dat mogelijk zal zijn met de IQ8

Wat is jullie advies? De IQ8 op West op een aparte Metered Gateway en voorbereid zijn op de toekomst of de IQ7+ vervangen door IQ8 zodat ik wel kan combineren op 1 Gateway (duur) of West op IQ8 en zuid IQ7 vervangen door IQ8 zodat die op 1 Gateway zitten en Oost op een aparte Gateway of .......?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:15
Wat kosten die enphase accus eigenlijk?
Overal staat een prijs bij in de webshop behalve bij de accus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
En het stappenplan verder gevolgd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
boyette schreef op zondag 19 mei 2024 @ 04:25:
Zie o.a. skiwi in "Het grote Enphase topic"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pazo
@RaRe of gewoon IQ7 nemen en geld besparen ipv alles vervangen of tweede gateway te nemen.
Dat beperken in het terugleveren regel je via de gateway (moet wel een metered zijn), niet via de micro's. Dus ook met IQ7 kan je dat regelen. Is nog wel volop in ontwikkeling momenteel, je kunt nu al wel de export limiteren, en als het goed is komt Enphase met ca een maand met meer opties voor dynamische contracten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Even een google zoekopdracht: Enphase 3T prijs en vervolgens de eerste de beste optie: Solaroutlet € 2.299

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:15
Eddie_ schreef op zondag 19 mei 2024 @ 09:13:
[...]

Even een google zoekopdracht: Enphase 3T prijs en vervolgens de eerste de beste optie: Solaroutlet € 2.299
oh maar dat is een externe partij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
@groentje1.0 Je hebt niet alle stappen uit @Pazo z'n stappenplanlinkje gevolgd. Je micro's hebben nog niet het juiste netprofiel gekregen en produceren daarom nog niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
boyette schreef op zondag 19 mei 2024 @ 09:14:
[...]

oh maar dat is een externe partij
Klopt want voor zover mij bekend verkoopt Enphase deze niet direct zelf. Vandaar dat je op hun website de optie hebt: "Vind een distributiepartner".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaRe
Pazo schreef op zondag 19 mei 2024 @ 07:49:
@RaRe of gewoon IQ7 nemen en geld besparen ipv alles vervangen of tweede gateway te nemen.
Dat beperken in het terugleveren regel je via de gateway (moet wel een metered zijn), niet via de micro's. Dus ook met IQ7 kan je dat regelen. Is nog wel volop in ontwikkeling momenteel, je kunt nu al wel de export limiteren, en als het goed is komt Enphase met ca een maand met meer opties voor dynamische contracten.
@Pazo Dank je wel! Dat het via de metered gateway werkt wist ik niet. In mijn geval zou het dus betekenen dat ik de "normale" gateway alleen maar moet aanpassen naar een metered gateway in de offerte en mijn huidige gateway welke werkt met de IQ7 ook vervangen door een metered gateway.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

kan ook, maar één metered gateway is toch ook goed als alles in de 7 serie blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Normaal gesproken zou je aan één metered voldoende moeten hebben. Ik weet niet of Enphase daar rekening mee heeft gehouden, lijkt mij van wel. Dan zou de "oude" gateway gewoon gebruik kunnen maken van de data van de metered variant.

Persoonlijk zou ik er voor kiezen alle micro's uit dezelfde serie te nemen. Of IQ7 of IQ8 serie.

Maar mocht je twee versies door elkaar heen hebben dan ben ik wel benieuwd hoe dat gaat met het instellen van een beperkte teruglevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groentje1.0
Q pazo
Stappenplan gevolgd, software up to date, bevoorrading gedaan maar dat had ik gisteravond al gedaan, vanmorgen voor de zekerheid nog maar een keer. Tot op heden niks. En je 2 de link krijg ik niet geopend, nu wel.👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRe
martijn v o schreef op zondag 19 mei 2024 @ 10:28:
kan ook, maar één metered gateway is toch ook goed als alles in de 7 serie blijft.
Inderdaad. Ik moet alleen nog uitzoeken of de IQ7+ wel overweg kunnen met de nieuwe panelen (Aiko-A-MAH54Db).
Als ik het zo van jullie begrijp, zou alles op IQ7 met 1 metered gateway de beste oplossing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gAzu
groentje1.0 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 10:37:
Q pazo
Stappenplan gevolgd, software up to date, bevoorrading gedaan maar dat had ik gisteravond al gedaan, vanmorgen voor de zekerheid nog maar een keer. Tot op heden niks. En je 2 de link krijg ik niet geopend, nu wel.👍
In Enlighten manager onder devices kies je gateway

Onderaan zit een knop Disable Power Production.

Staat daar bij jou misschien: Enable Power Production?

In de installer toolkit is die functie ook te vinden dacht ik, ik weet alleen niet waar zo uit het hoofd.

Nog even voor de zekerheid: hebben de micro's nu een gridprofile geladen gekregen?
In je eerdere post stond dat dat nog niet gelukt was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groentje1.0
@gazu:
Copy uit manager: Stroomproductie is ingeschakeld voor micro-omvormers die met deze Envoy communiceren.

En ze hebben nog steeds niks gerapporteerd.
Micro-omvormer rapporteert niet
Micro-omvormer482313029849
1 storing
Signalstärke
RSSI Null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gAzu
groentje1.0 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 12:21:
@gazu:
Copy uit manager: Stroomproductie is ingeschakeld voor micro-omvormers die met deze Envoy communiceren.

En ze hebben nog steeds niks gerapporteerd.
Micro-omvormer rapporteert niet
Micro-omvormer482313029849
1 storing
Signalstärke
RSSI Null
Ok, ik heb je eerste post nog even teruggelezen.

Je hebt dus nog nooit communicatie met de micro's gehad vanuit de gateway?

- wat is de status van het Qrelais ?

- heb je ferrietringen geplaatst?
(En kom je die onderweg tegen als je van de gateway de bedrading volgt tot aan de micro's?

Als je de mogelijkheid hebt kun je je gateway misschien voor de test zo dicht mogelijk bij de micro's aan de netspanning hangen om te zien of je de communicatie op gang krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
De micro's hebben nog geen grid profiel. Ik heb een stappenplan via berichten gestuurd. Als het goed is gaat het systeem straks produceren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groentje1.0
@ Gaza

Je hebt dus nog nooit communicatie met de micro's gehad vanuit de gateway? KLOPT

- wat is de status van het Qrelais ? VERBONDEN MET GATEWAY, GESCAND EN GEDETECTEERD.

GEEN FERRIETRINGEN GEPLAATST.

Als je de mogelijkheid hebt kun je je gateway misschien voor de test zo dicht mogelijk bij de micro's aan de netspanning hangen om te zien of je de communicatie op gang krijgt.
DAT HEB IK NOG NIET GEPROBEERD, MAAR IN THEORIE ZOU DAT NIET NODIG MOETEN ZIJN. MAAR KAN DAT WEL PROBEREN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13-09 17:01
Excuus als ik de info over het hoofd heb gezien, maar ik probeer het volgende te doen.

Omdat ook ik nu moet gaan betalen voor teruglevering wil ik de productie van de panelen beperken tot mijn gebruik.

Conform dit draadje is dat mogelijk, echter kan ik het netprofiel niet terugvinden in de Enlighten Manager.

Iemand een tip wellicht hoe bovenstaande te bewerkstelligen?

Dank!

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Ik heb helaas geen technische toegang tot het systeem van @groentje1.0 . Maar de micro's knipperen groen maar hebben geen gridprofiel. Gateway heeft 4 micro's gedetecteerd maar 0 communicatie. Daar gaat het mis, die communicatie lijkt het probleem te zijn. Als het niet te veel moeite is zou ik de gateway dichter bij de panelen plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
Eddie_ schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 10:45:
Iemand op dit forum ervaring met Solargraf ? Schijnbaar komt dit één dezer dagen uit namens Enphase.
https://enphase.com/store/services/solargraf
Mijn broer/compagnon/verkoopleider zit in de beta en heeft al 2 instructies gehad. Pluspunten, hoge resolutie luchtfoto's, enphase module matching, clipping berekenen, batterijen berekenen. Minpunten, best even wat werk om een 3d model te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gAzu
Eddie_ schreef op zondag 19 mei 2024 @ 14:25:
Ik heb helaas geen technische toegang tot het systeem van @groentje1.0 . Maar de micro's knipperen groen maar hebben geen gridprofiel. Gateway heeft 4 micro's gedetecteerd maar 0 communicatie. Daar gaat het mis, die communicatie lijkt het probleem te zijn. Als het niet te veel moeite is zou ik de gateway dichter bij de panelen plaatsen.
Het Q relais is er wel en communiceert kennelijk met de gateway.
Gateway heeft niks gedetecteerd, de micro's zijn gescand.
Micro's knipperen wel groen.
Er is geen communicatie met de micro's
Micro's hebben nog geen gridprofiel gekregen van de gateway

Dat maak het wel heel bijzonder.

Tenzij er 5 km kabel kabel tussen het qrelais en de inverters zit heb ik even geen ideeen meer. :-(

(Edit: toch nog 1: ik verwacht het niet maar de panelen zijn nog niet aangesloten aan de micro's. )

[ Voor 13% gewijzigd door gAzu op 19-05-2024 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gAzu
Skyrunner schreef op zondag 19 mei 2024 @ 13:11:
Excuus als ik de info over het hoofd heb gezien, maar ik probeer het volgende te doen.

Omdat ook ik nu moet gaan betalen voor teruglevering wil ik de productie van de panelen beperken tot mijn gebruik.

Conform dit draadje is dat mogelijk, echter kan ik het netprofiel niet terugvinden in de Enlighten Manager.

Dank!
Lees even terug in dit topic vanaf zondag 12 mei... 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-09 15:07
Ik lees van alles over terugregelen van de productie. Dat zou een welkome functie zijn als straks dynamische contracten mainstream worden en/of het salderen wordt afgeschaft. Weet iemand of deze ook naar de 'oude' series komt? Ik heb een installatie met een metered Envoy en IQ7A micro's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groentje1.0
@ gazu:
Tenzij er 5 km kabel kabel tussen het qrelais en de inverters zit heb ik even geen ideeen meer:
Denk een13/14 meter.
Edit: toch nog 1: ik verwacht het niet maar de panelen zijn nog niet aangesloten aan de micro's.
Zijn aangesloten (220v en paneel).

Bij mijn collega ook hetzelfde systeem geïnstalleerd maar alles in 1 keer, werkt gewoon. Lengte kabel 25 meter met 8 panelen 435W

Het enige verschil is dat ik toen in december doe het zelf account heb aangemaakt, de gateway en relais geïnstalleerd heb.
Ivm rugklachten ben ik pas met Hemelvaartsdag verder ben gegaan met installeren van de panelen.
Maar toen kwam ik niet meer in de nieuwe Toolkit.
Dat is het enige verschil

Alle stappen ondernomen ook die Edie gestuurd heeft. Software up to date. 244V tot aan de panelen.

Vraagje: kan je de gateway resetten naar fabrieksinstellingen om helemaal opnieuw te beginnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Jezus @groentje1.0 je panelen zijn nog niet aangesloten op de micro's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groentje1.0
@ Edie,

Was dat maar zo🙈

Alles aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
Bijvoorbeeld een 3T €2800 met 0% btw inclusief installatie met metered gateway, 10T is €8000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:16

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

En wat zegt de noise grafiek? Wellicht heb je gewoon te veel ruis op de lijn waardoor er geen communicatie is. Dan zal je toch echt die ferrietringen moeten plaatsen.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 04:49
Skyrunner schreef op zondag 19 mei 2024 @ 13:11:

Dank!
Heb je rekening gehouden bij die “terugleverboete” dat je eerst nog saldeert? Dus misschien is het probleem minder groot dan je denkt.
YouTube: Terugleverkosten en het einde van de saldering SCHANDALIG? - Dit is ...
Pagina: 1 ... 9 ... 58 Laatste