Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:58
Nickname27 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 16:30:
[...]

Loopt nu een 5x4mm2 kabel naar de meterkast. Maakt een 6mm2 kabel veel verschil?

Zie even geen link, maar de rest van de dingen die SMA voorschrijft heb ik inderdaad met de installateur al (tevergeefs) geprobeerd.
Als je 252 Volt in de meterkast hebt op elke fase gaat 6mm2 ook niet helpen schat ik in. Wel zou ik zelf eerst controleren of dit op elke fase zo is. En op basis daarvan een overweging maken of 1 fase omvormer(s) een oplossing zou zijn. Dan heb je ook goed schaduw management met minimaal 3-4 panelen in de zon. Voor Enphase moet je het dak op, alle panelen los halen, boel werk.. als je het zelf doet maakt dat natuurlijk minder uit, maar een q relay, gateway, extra alamat, etc is ook niet gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 25-09 20:11
Of je installeert natuurlijk een driefase accu, die zou als het goed is de spanning weer wat moeten afkolven. Of misschien rechtstreeks een SMA driefase hybride omvormer, die hebben ze net gelanceerd. Smart Sunny Boy heten ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trouwkoets
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-09 18:31
Hoi. Ik zit met een probleem. nadat mijn gateway kapot is gegaan (zie https://gathering.tweaker...message/78675352#78675352) is deze onder garantie gewisseld door een nieuwe. Probleem is dat het mij niet lukt de profielen te laden en de micro's te laten rapporteren met de gateway. Als ik een micro verwijder (in de Toolkit app of rechtstreeks in de gui van de gateway) dan lukt het soms om even een paar micro's te laten rapporteren, maar die rapportage stopt meestal al snel.
Situatie: gateway metered, productie op 2 fases, in totaal 10 panelen.

Wie weet wat ik fout doe of vergeten ben na het wisselen van de gateway?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/McTyUxZqHhOs_t5e0qzuYCofgTA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bCFJZ1qYS2XKT1P5detjuIRs.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname27
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 24-09 14:51
jeeedeee schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 16:38:
[...]

Als je 252 Volt in de meterkast hebt op elke fase gaat 6mm2 ook niet helpen schat ik in. Wel zou ik zelf eerst controleren of dit op elke fase zo is. En op basis daarvan een overweging maken of 1 fase omvormer(s) een oplossing zou zijn. Dan heb je ook goed schaduw management met minimaal 3-4 panelen in de zon. Voor Enphase moet je het dak op, alle panelen los halen, boel werk.. als je het zelf doet maakt dat natuurlijk minder uit, maar een q relay, gateway, extra alamat, etc is ook niet gratis.
Thanks voor de suggestie!
Vooral fase 3 is de boosdoener, maar de andere fases zitten op de piek slechts 1V, max 2V daaronder.

Voor de volledigheid hier een voorbeeld van vandaag op alle drie de fasen (let niet op de dip in de grafiek, toen ging er iets in Home Assistant mis).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mixfyjlyAyITl2XcgKQFf-bE8HU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HCauonrwPR81f981C0bqKH1v.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3JQq1jVQI-TDKC1V5PY_HiNbmPk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/keLykdW1cEl2RAyarveYEMe8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wEGnLwuqAa46hVgv2bnNVrHJqUY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5JzJrSoc2Al28zANT7Gp8MjT.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 48% gewijzigd door Nickname27 op 07-05-2024 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname27
drboneym schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 16:57:
Of je installeert natuurlijk een driefase accu, die zou als het goed is de spanning weer wat moeten afkolven. Of misschien rechtstreeks een SMA driefase hybride omvormer, die hebben ze net gelanceerd. Smart Sunny Boy heten ze.
Op zich interessant, maar ook weer een andere orde van grootte qua investering.
Plus dan is het schaduwprobleem ook niet opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@trouwkoets heb je IQ8 serie? Wellicht moet je gateway eerst een update hebben. Zie ook de documenten onder IQ8 in de derde TS post met documentatie. Daar staat een document met stappenplan wat je moet doen met de gateway en iq8 serie.

Edit: deze https://drive.proton.me/urls/510PJVY734#CKjpDflLh8L7

[ Voor 12% gewijzigd door Pazo op 07-05-2024 17:44 ]

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07:19

martijn v o

Certified by Enphase.

Ik denk dat ze nog aangemeld staan in de kapotte gateway.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtapotheker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:20
Nickname27 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 17:30:
[...]

Vooral fase 3 is de boosdoener, maar de andere fases zitten op de piek slechts 1V, max 2V daaronder.

Voor de volledigheid hier een voorbeeld van vandaag op alle drie de fasen (let niet op de dip in de grafiek, toen ging er iets in Home Assistant mis).

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Dit lijkt de situatie in onze wijk wel :P
Hier wel een enphase systeem en daar vallen idd losse omvormers tijdelijk uit (tussen 12 en 15u). Heb 12 panelen verdeeld over 3 fasen en er werken er eigenlijk altijd wel 9. In vergelijking met een vriend van me met soortgelijk systeem in een andere wijk zonder spanningsproblemen verlies ik gemiddeld zo’n 5-6% van mijn opwek door uitval. Dus dat is zeker beter dan een omvormer die de hele middag niet werkt. Maar het lijkt me nogal een kostbare transitie om het om te bouwen naar Enphase. Haal je dat er ooit uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JMSL2022
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 15-09 10:01
[...]

Ik denk dat je beter bij Enexis (of welke netbeheerder daar actief is) kan vragen wanneer ze de trafo gaan verzwaren. Wellicht kunnen ze de spanning in de tussentijd nog iets laten zakken?

Bij ons is de spanning gemiddeld 223V en loopt die op naar max 231V rond de middag.

20xLongi 410Wp, IQ7+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trouwkoets
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-09 18:31
@Pazo : Thanks. Software Version is D7.6.168 (f1975b)
@martijn v o : Dat zou best kunnen. Hoe ont-aanmeld ik ze in de kapotte gateway? Ik heb de administratie van de verwisseling van de gw's via Enlighten gedaan, en daar zie ik alle apparaten van mijn installatie, met de opmerking 'Microinverters not reporting'

[ Voor 26% gewijzigd door trouwkoets op 07-05-2024 19:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nickname27
@Nachtapotheker Goed om te weten dat het in jouw situatie goed werkt! :)

Idd is het altijd kijken of het de investering waard is, maar ik denk het wel omdat mijn omvormer gratis was (overgenomen van familie). Kosten voor panelen e.d. had ik sowieso gemaakt en in feite zou ik dus onderaan de streep hetzelfde uitgekomen zijn was ik toen gelijk voor Enphase gegaan.

Op dit moment werkt mijn systeem gewoon zo goed als niet, want: buiten de middagpiek schaduw dus stringomvormer niet optimaal, tijdens de middagpiek is mijn opwek precies 0. Ik denk dat ik beide problemen kan mitigeren met een Enphase systeem (en is het dus goed om te weten dat het bij jou idd werkt).

@JMSL2022 Enexis heb ik al lang en breed een hele procedure mee doorlopen. Eerst storingsmelding, later zelfs een klacht ingediend. Antwoord: we kennen het probleem, maar je moet het er de komende jaren maar mee doen. Geen indicatie van hoe lang het precies gaat duren. Heb verder geen poot om op te staan. 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door Nickname27 op 07-05-2024 19:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nachtapotheker
@Nickname27 Same here met Stedin, bekend probleem, voorlopig geen oplossing en geen indicatie.
Ik zou het wel verdelen over 3 fasen trouwens, en dikke kabel naar het dak. Hier hadden we het eerst op 1 fase draaien, dat ging totaal niet.

[ Voor 42% gewijzigd door Nachtapotheker op 07-05-2024 19:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nickname27
@Nachtapotheker Check, er gaat al een 3-fase 4mm2 kabel naar de omvormer op zolder, dat lijkt me voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07:27
[...]

Als je bij de meterkast met de p1 meter al deze spanning hebt, gaat een oplossing met micro’s niet helpen. Ze gaan weliswaar stuk voor stuk uit….maar wel eerder dan je sma. De micro’s moeten namelijk ook het spanningsverlies van d3 bekabeling opheffen. Als extra bekabeling tov de sma is dan de bekabeling vanaf bijvoorbeeld de werkschakelaar vd sma tot en met op het dak naar alle micro’s.
Grote verbruikers inschakelen of wachten tot de netbeheerder zn trafo een tab naar beneden zet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

trouwkoets schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 19:01:
@Pazo : Thanks. Software Version is D7.6.168 (f1975b)
@martijn v o : Dat zou best kunnen. Hoe ont-aanmeld ik ze in de kapotte gateway? Ik heb de administratie van de verwisseling van de gw's via Enlighten gedaan, en daar zie ik alle apparaten van mijn installatie, met de opmerking 'Microinverters not reporting'
Even contact opnemen met Enphase support, die kunnen dat voor je doen.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nachtapotheker
Nickname27 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 19:54:
@Nachtapotheker Check, er gaat al een 3-fase 4mm2 kabel naar de omvormer op zolder, dat lijkt me voldoende?
Dat moet goed gaan, ik heb hier ook 4mm. Dikker is natuurlijk altijd beter :D
Ik heb hier een verdeling van 2-4-6 panelen op de fasen (vanwege verschillende dak vlakken). Op de fase met 6 stuks heb ik het meeste uitval. Uiteraard heb ik de 2 panelen op de ‘slechtste’ fase gezet en 6 op ‘beste’ qua spanning. De kabel bij de 6 stuks is ook het langst en er gaat natuurlijk meer stroom doorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname27
WillemP22 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 20:28:
[...]

Als je bij de meterkast met de p1 meter al deze spanning hebt, gaat een oplossing met micro’s niet helpen. Ze gaan weliswaar stuk voor stuk uit….maar wel eerder dan je sma. De micro’s moeten namelijk ook het spanningsverlies van d3 bekabeling opheffen. Als extra bekabeling tov de sma is dan de bekabeling vanaf bijvoorbeeld de werkschakelaar vd sma tot en met op het dak naar alle micro’s.
Grote verbruikers inschakelen of wachten tot de netbeheerder zn trafo een tab naar beneden zet.
Dat is misschien 2 tot 3 meter extra bekabeling naar de "verste" micro. Gaat dat qua spanningsval zo veel verschil maken tov de plek van de SMA omvormer?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• drboneym
Snelle update van het grote elektra project, nu net 3x 3t geïnstalleerd in de kelder, draaien vooralsnog op een kleine goodwe en een 3600 solaredge.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F5A4AzEB3vuz-pjxxQWr_4RFRJU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1FPbYr36YcGEqmtuXKgzaNoO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtapotheker
Nickname27 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 22:21:
[...]

Dat is misschien 2 tot 3 meter extra bekabeling naar de "verste" micro. Gaat dat qua spanningsval zo veel verschil maken tov de plek van de SMA omvormer?
Kan de omvormer niet dichter bij de meterkast? Dat zal flink schelen met de spanningsval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 25-09 09:54
Als de netspanning bij binnenkomst al 252V is dan gaan dikkere kabels ook niet zo heel veel verschil maken. Omvormers moeten sowieso een hogere spanning genereren om de stroom kwijt te kunnen en schieten dan meteen in beveiliging omdat ze over de 253V gaan.

Omzetten van SMA naar Enphase gaat in deze situatie niet helpen. Mijns inziens is het aan de netbeheerder om de netspanning te verlagen ("even draaien aan de trafo"). Maar ervaring leert dat ze dit niet zo heel snel oppakken.

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtapotheker
Eddie_ schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 07:45:
Als de netspanning bij binnenkomst al 252V is dan gaan dikkere kabels ook niet zo heel veel verschil maken. Omvormers moeten sowieso een hogere spanning genereren om de stroom kwijt te kunnen en schieten dan meteen in beveiliging omdat ze over de 253V gaan.

Omzetten van SMA naar Enphase gaat in deze situatie niet helpen. Mijns inziens is het aan de netbeheerder om de netspanning te verlagen ("even draaien aan de trafo"). Maar ervaring leert dat ze dit niet zo heel snel oppakken.
Klopt bij continu 252 gaat het niet werken, maar vaak fluctueert het. Dit is bijv gisteren bij ons.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/brm5HKZaRXNnEvRK6IWDHyBUMtI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TEke4iDCMZehp4FwJvCeyygc.jpg?f=fotoalbum_large

Op alle fasen hoge netspanning.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BSuyNG-IK7-TSkdz1VPQ4ko1gsQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4N42laE6ZLHByyqyKo6FBqK9.jpg?f=fotoalbum_large

Vooral op de fase met 6 panelen behoorlijk wat uival af en toe, toch nog 26kwh opgewekt met 12 paneeltjes.

(Op de “blauwe” fase geen uitval)

Ze gaan hier die trafo helaas niet aanpassen, want met donker weer komt er ook wel eens <210v voorbij :| (ligt geen gas in de wijk, dus iedereen kookt elektrisch)

[ Voor 5% gewijzigd door Nachtapotheker op 08-05-2024 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Wat is de afstand van de meterkast naar de omvormer? Het vervangen van 4mm2 door 6mm2 scheelt 0,2V bij zo'n 8 meter en een belasting van 16A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtapotheker
Eddie_ schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 08:39:
Wat is de afstand van de meterkast naar de omvormer? Het vervangen van 4mm2 door 6mm2 scheelt 0,2V bij zo'n 8 meter en een belasting van 16A.
Ja afstand is wel een ding idd, die 6 stuks waarop ik de meestal uitval heb liggen ook het verst weg van de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMSL2022
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 15-09 10:01
Nachtapotheker schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 08:32:
[...]

Klopt bij continu 252 gaat het niet werken, maar vaak fluctueert het. Dit is bijv gisteren bij ons.

[Afbeelding]

Op alle fasen hoge netspanning.

[Afbeelding]

Vooral op de fase met 6 panelen behoorlijk wat uival af en toe, toch nog 26kwh opgewekt met 12 paneeltjes.

(Op de “blauwe” fase geen uitval)

Ze gaan hier die trafo helaas niet aanpassen, want met donker weer komt er ook wel eens <210v voorbij :| (ligt geen gas in de wijk, dus iedereen kookt elektrisch)
Als je ook onderspanning hebt dan is de trafo waarschijnlijk veel te klein, wellicht met een aantal buurtgenoten en rechtsbijstand proberen om een claim neer te leggen? Misschien dat het dan een wat hogere prioriteit krijgt?
Bij onderspanning schakelt een warmtepomp in de winter ook uit, dus dan zit je in de kou.

20xLongi 410Wp, IQ7+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtapotheker
JMSL2022 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 09:10:
[...]

Als je ook onderspanning hebt dan is de trafo waarschijnlijk veel te klein, wellicht met een aantal buurtgenoten en rechtsbijstand proberen om een claim neer te leggen? Misschien dat het dan een wat hogere prioriteit krijgt?
Bij onderspanning schakelt een warmtepomp in de winter ook uit, dus dan zit je in de kou.
De wijk stamt uit begin jaren 80, dus het zal niet meer van deze tijd zijn haha, onderspanning is wel een zeldzaamheid hoor. Wellicht 1-2x gezien afgelopen jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
Nickname27 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 22:21:
[...]

2 a 3 meter is inderdaad verwaarloosbaar. Maar ik dacht te lezen dat je 15 panelen had verdeeld over oost en west. 3 meter is wel heel krap als je 1-fase q-cable gebruikt. Maar goed indien het minimale lengtes zijn is het spanningsval verwaarloosbaar en daarmee de afschakelmomenten niet veel eerder dan de sma. Maar nooit later. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evdzwaag
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 08-05-2024
Hallo, dit onderwerp is vast vaker behandeld maar het zoekt wat lastig op dit forum, volgens mij is het niet aftoppen want er is vandaag bijna geen zon geweest, kan het ook zijn dat het afvlakken komt doordat er een periode geen goede verbinding is geweest, ik heb het met beide systemen, 1 systeem met 12 iq7 inverters en 1 systeem met iq8 inverters, elk met een eigen envoy-sAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lgsZCWpRKlecQ3tkMLNdF-M15C0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HdkfHLxPtEugM7wrLfB0bk21.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uEFq32Rfowie_uY_7W0nSM-QFaw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mz0oK3eWBDZl1DmwkNrrlG7V.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O9XVquWtsT1ABF3Yy9jgU_u9Qa8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ROzXZSIX7Ik61QNVEn1VQk9o.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drboneym
Evdzwaag schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 17:40:
Hallo, dit onderwerp is vast vaker behandeld maar het zoekt wat lastig op dit forum, volgens mij is het niet aftoppen want er is vandaag bijna geen zon geweest, kan het ook zijn dat het afvlakken komt doordat er een periode geen goede verbinding is geweest, ik heb het met beide systemen, 1 systeem met 12 iq7 inverters en 1 systeem met iq8 inverters, elk met een eigen envoy-s[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ik zie dat in onze systemen (ben installateur) wel op deze manier terug dat als er wat data stops zijn dat hij dan een rechte lijn trekt tussen punt A en punt B. Ik zou je niet druk maken tenzij het 2 weken achter elkaar elke dag gebeurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evdzwaag
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 08-05-2024
drboneym schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 17:54:
[...]

Ik zie dat in onze systemen (ben installateur) wel op deze manier terug dat als er wat data stops zijn dat hij dan een rechte lijn trekt tussen punt A en punt B. Ik zou je niet druk maken tenzij het 2 weken achter elkaar elke dag gebeurd.
Dankje, dat dacht ik al, zal het in de gaten houden de komende tijd :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vale Ouwe
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 24-09 09:00
Gisteren was voor onze 12 panelen een record.
Het was ook wel een mooie dag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yl0eTT9Zg4kt56vIIO7xqvWbgLI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zBWcypQyf4swg2y7MV6Rve63.png?f=fotoalbum_large

Nog geen aftoppen te zien . Dat gebeurd rond de 3950 W ( dat is ook de limiet van de IQ's)
Maar dat komt weinig voor en is in de daggrafieken nog niet waar te nemen,

De Watt-peak van de 12 panelen is 4920.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gisteren was een goede dag ja. Veel zon maar ook een koel windje, beter kunnen je panelen het niet hebben. Ik had 42,5kWh met 8080wp op oost / west. 30kWh terug geleverd :)

Binnenkort, uitbouw is bijna klaar, komen er nog 6 panelen a 435wp bij. Vandaag de betonnen schansen, qcable etc ontvangen. En 4x iq7+ en 2x iq7a liggen om te gaan vergelijken. Mogelijk hebben ze eind volgende week het dak klaar en dan gaan ze er zsm op. Heb nog ruim een jaar om volledig te salderen dus knallen met die handel!

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merion
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 01:44
Mijn broer heeft zelf een Encharge 3T systeem opgebouwd. Bij het instellen van de Gateway krijgt hij echter steeds de melding dat hij niet over voldoende rechten beschikt en dit moet gebeuren via een installateur met certificering. Gaat morgen contact opnemen met Enphase maar weet iemand wat zijn opties zijn?

Kan dit ook als particulier?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-09 12:13
Merion schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 18:52:
Mijn broer heeft zelf een Encharge 3T systeem opgebouwd. Bij het instellen van de Gateway krijgt hij echter steeds de melding dat hij niet over voldoende rechten beschikt en dit moet gebeuren via een installateur met certificering. Gaat morgen contact opnemen met Enphase maar weet iemand wat zijn opties zijn?

Kan dit ook als particulier?
Heeft hij het examen afgelegd bij Enphase? Is het aansluitschema goedgekeurd door Enphase?

Zo neen….terug naar de studie voor je broer.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vale Ouwe
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 24-09 09:00
10% van de opbrengst in de salderingspot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KOKEexHZ8oiF3v8fnpB52KKr-So=/800x/filters:strip_exif()/f/image/m032wTiDy2JipPoB20AQf7sx.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merion
[b]Panzer_V schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 19:10:[/
Zo neen….terug naar de studie voor je broer.
Kan dat als particulier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
Merion schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 20:32:
[...]
Kan dat als particulier?
Je zult effe moeten zoeken in dit topic. Er zijn meerdere Tweakers die het examen afgelegd hebben en succesvol een batterijsysteem geplaatst hebben.

Kan dat als particulier? Ik denk dat je je moet afvragen….is het wenselijk dat je als particulier een dergelijk product installeert zonder dat je gecertificeerd bent. En dus aantoonbaar weet waar je mee bezig bent. Het is niet gelijk het ophangen van een lampje…….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
De Enphase batterijen zijn op zich prima te installeren, zelfs als particulier. Zolang je maar weet hoe om te gaan met elektriciteit. Het is niet bepaald raketwetenschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merion
Panzer_V schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 20:38:
Het is niet gelijk het ophangen van een lampje…….
Ok een lampje van 40kg misschien, meer als een aansluitsnoer lijkt er niet echt aan te hangen.

Maar goed,
- hij kan zich dus als particulier laten certificeren?
- kan dit ook door een andere particulier met certificaat? Vakman gaat hij waarschijnlijk niet meer vinden, heeft het allemaal online gekocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Online cursus volgen en daarna een tekening insturen. Zal wel een installer account nodig hebben verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
Merion schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 20:54:
[...]
Ok een lampje van 40kg misschien, meer als een aansluitsnoer lijkt er niet echt aan te hangen.

Maar goed,
- hij kan zich dus als particulier laten certificeren?
- kan dit ook door een andere particulier met certificaat? Vakman gaat hij waarschijnlijk niet meer vinden, heeft het allemaal online gekocht.
Wat @Eddie_ hierboven zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merion
Dank je wel.

En optie 2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Gewoon zelf doen, cursus volgen en ontwerp insturen en daarna kun je hem via de toolkit activeren.
Als je alles zelf hebt gedaan is dit een koud kunstje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
Installer account kan je zelf aanmaken. Zie in dit forum voor tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Mijn beste vriend heeft een offerte gekregen met daarop:

* 16* Ja solar 440 Wp (Zwart)
* 16 Enphase IQ8HC 380VA
* Enphase gateway, Q relais en bekabeling

Gaat de IQ8HC goed samen met 440WP panelen? Als ik de specificaties van de verschillende omvormer hier bekijk lijkt het me wel omdat die versie het hoogste piekvermogen heeft.

Ik heb geen idee of het een metered Enphase gateway is, maar hij wil op termijn wel thuisbatterijen gaan plaatsen. Dan heb je toch een Metered versie nodig? En heeft een EMI-lijnfilter nog enige nut?

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Backpacker schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 21:38:

* 16 Enphase IQ8HC 380VA

Gaat de IQ8HC goed samen met 440WP panelen? Als ik de specificaties van de verschillende omvormer hier bekijk lijkt het me wel omdat die versie het hoogste piekvermogen heeft.

Ik heb geen idee of het een metered Enphase gateway is, maar hij wil op termijn wel thuisbatterijen gaan plaatsen. Dan heb je toch een Metered versie nodig? En heeft een EMI-lijnfilter nog enige nut?
Kijk even op de eerste pagina van dit forum. Daar staat diezelfde vraag ook al. En ook hoe je uit kunt rekenen welke omvormer het beste bij je paneel past (wel datasheet van je paneel nodig).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drboneym
Backpacker schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 21:38:

* 16 Enphase IQ8HC 380VA

Gewoon voor de IQ8MC gaan, dat is de beste keuze. Ze proberen je vriend extra dure spullen te verkopen met de angst voor mismatch óf omdat ze niet weten wat ze doen óf omdat ze extra marge willen maken.

Ja hij heeft een Metered nodig voor thuisbatterijen. Installeer hem meteen zodat je op termijn een bult data hebt waar je je batterij op kan dimensioneren.

EMI lijnfilter niet nodig in dit geval. Dat gebruiken we als er een situatie met uitzonderlijk veel ruis, óf het wordt aangeraden door Enphase waar er export limieten zijn om communicatie tussen micro en Gateway te garanderen. In jouw geval zijn ferrietringen afdoende.

Mocht je wel meteen een willen filter plaatsen, nogmaalds dat zal niet nodig zijn, maar zoek dan de FN3280H van Schaffner, deze is driefase, pak je PV omvormer uitgangsvermogen en zoek het model dat voor 80% max belast wordt.

[ Voor 7% gewijzigd door drboneym op 10-05-2024 07:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Ik zie sinds vanmorgen 9:00 uur geen verbruik meer op enlighten.enphaseenergy.com en in de app. Lokaal kan het verbruik nog uitlezen. Alle systemen staan ook op groen.
Zijn er meer die dit hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Bij mij werkt alles naar behoren zowel lokaal als via de cloud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shamp0o
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-09 16:05
Dag, ik ga het toch even vragen of iemand bekend is met het volgende.
Wij wonen sinds een aantal maanden in een woning met enphase systeem. Nu zie bij mooie dagen zoals 2 mei dat het mooi oploopt, tot een uurtje of 11 en vervolgens heel iets in zakt en de rest van de dag daar blijft schommelen.
Nu heb ik mijn buurman van 2 huizen verder op gevraagd en die heeft toevallig hetzelfde systeem die heeft op 2 mei een mooie boog ( dat wil ik ook) wij hebben geen schaduw en 2 mei was een mooie heldere dag. In de data van 2022 zie dat er mooie bogen zijn maar sinds 2023 niet meer.
Edit: de vraag is eigenlijk: heeft iemand hier een logische verklaring voor?het betreft een systeem met iq7+ en longi 360 panelenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pwCXbetQ4pY4cbDL7Z-tTq8OGFY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JM2aP81n5zMGcu7t4TtrVV0h.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door shamp0o op 10-05-2024 14:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 25-09 20:17

DjVe

Hatsaflats!

Ziet eruit als schaduw of je hebt een (te) hoge netspanning, waardoor omvormers uit gaan. Je vermogen bouwt mooi op, dus ik neem hiermee aan dat je systeem verder prima in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtapotheker
Ik zou ook zeggen netspanning idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Mee eens met bovenstaande opmerkingen. Heb je een enkel fase systeem of een drie fase?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 25-09 19:21
DjVe schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 14:08:
Ziet eruit als schaduw of je hebt een (te) hoge netspanning, waardoor omvormers uit gaan. Je vermogen bouwt mooi op, dus ik neem hiermee aan dat je systeem verder prima in orde.
Zien wij hier dan ook het voordeel van een micro omvormer systeem? Want bij een serieel systeem zou bij een te hoge netspanning alles uitvallen en dus niets meer opleveren maar met het Enphase systeem vallen alleen een of meerdere omvormers uit waardoor je altijd wel enige opbrengst?

[ Voor 3% gewijzigd door glas86 op 10-05-2024 14:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Kopt, bij een te hoge netspanning gaat eerst één micro uit. Dit gaat zo door totdat er geen te hoge netspanning meer is. Als er dan nog micro's aan zijn blijven die produceren.

Maar dit geldt alleen indien de netspanning te hoog wordt voorbij de hoofdschakelaar. Als de netspanning daar al te hoog is zal het IQ Relais uitschakelen en is het hele systeem uit. Met dit in het achterhoofd is het ook verstandig om zoveel mogelijk van de AC route met minimaal 4mm2 uit te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markweb4871
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-09 22:09
Misschien kan iemand helpen. Afgelopen week is er in de straat een transformatorhuisje afgebrand met een langdurige stroomuitval als gevolg. Sinds deze storing gedragen de zonnepanelen zich vreemd.

De spanning is veel lager dan voorheen en soms onder de 230v maar komt niet boven de 253v. De uitval kan bijna niet te maken hebben met een te hoge spanning.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/HDY4wVt/IMG-5188.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/qkfz0Yd/IMG-5192.png

Huidig:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/HCMwTQn/IMG-0549.jpg
Voorheen:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/QYM1ymG/IMG-0550.jpg
Spanning:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/JtY9Xv3/IMG-0548.jpg

Mijn productie valt soms dan uit en start soms weer op. Gek genoeg lijken mijn panelen op oost goed te werken maar de panelen op zuid en west niet.

Iets wat liander moet oplossen of zit er bij de omvormers iets niet goed?

[ Voor 5% gewijzigd door markweb4871 op 10-05-2024 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Misschien beter om even in de Enlighten portal (niet via de app) wat grafiekjes te maken van je netspanning. Zo valt er weinig over te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
Ik heb zelf even gekeken in de enlighten web portal maar ik kan daar echt geen informatie zien over de netspanning. Wellicht omdat ik de envoy-s Standard heb ipv de metered? Ik heb ook geen p1 meter dus deze info haal ik daar ook niet vandaan. (ferraris)
Ook geen problemen trouwens met wegvallende energie opwekking maar wees dus geïnformeerd dat je niet altijd de benodigde informatie kan opvragen.

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Paneel overzicht en klikken op een paneel. Kiezen voor grafiek. Daar kun je ook zien wat de netspanning is. Hierbij maakt het niet uit of je een metered hebt of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
Hm, paneel overzicht lukt prima maar dan klikken op een individueel paneel dat gaat niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_E0LQ0ERNVf2LIp-YFlvgcFjpPs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TXAf1RGliNIfe4C1vqH2org9.jpg?f=fotoalbum_large

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shamp0o
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-09 16:05
Eddie_ schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 14:13:
Mee eens met bovenstaande opmerkingen. Heb je een enkel fase systeem of een drie fase?
Het is een 1 fase. Dus als ik een 3fase aansluiting heb, heb je kans dat dit niet meer voorkomt?
Kan je ook zien in een log of er een inverter is uitgegegaan o.i.d?

Ik heb nog even gekeken hoever de lijn inzakt. Dat gaat van 10.45: 2800W naar 11.30 1500W. Dan moet ik daar toch iets van kunnen terug vinden?

[ Voor 16% gewijzigd door shamp0o op 10-05-2024 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sKH25zKDY_zGaJrvXDVlBDizsdk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NS9wlKpOmmoDZEn3aGV9aPJZ.jpg?f=user_large deze grafieken, kun je ook het vtage zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markweb4871
DjVe schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 16:12:
Misschien beter om even in de Enlighten portal (niet via de app) wat grafiekjes te maken van je netspanning. Zo valt er weinig over te zeggen.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/84n49t5/enlighten-chart.jpg

Spanning lijkt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 25-09 19:21
Eddie_ schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 16:40:
Paneel overzicht en klikken op een paneel. Kiezen voor grafiek. Daar kun je ook zien wat de netspanning is. Hierbij maakt het niet uit of je een metered hebt of niet.
Welke stappen moet je exact doorlopen? Ik heb een installer account maar krijg de spanning niet te zien in een mooi grafiekje. Waarschijnlijk klik en/of kijk ik niet goed...

[ Voor 5% gewijzigd door glas86 op 10-05-2024 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markweb4871
Er lijkt inderdaad wat vreemds aan de hand met het dc voltage voor en na 7 mei.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/pwrZ9L3/enlighten-chart-1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Ik denk dat ie last heeft van de frequentie instabiliteit. Paars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
glas86 schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 20:10:
[...]

Welke stappen moet je exact doorlopen? Ik heb een installer account maar krijg de spanning niet te zien in een mooi grafiekje. Waarschijnlijk klik en/of kijk ik niet goed...
Ik heb ook geen grafiek zoals @markweb4871 zegt, maar wel op de url van @Eddie_ een getal. En als ik doorklik (ergens onderaan voor Enlighten manager (volledige versie) dan kan ik weer doorklikken en per omvormer de spanning zien). Ik heb een normaal account en Eddie een installateurs account. Wellicht heeft @markweb4871 dat ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Welke panelen en welke omvormers? Ziet eruit alsof er een mismatch zit in spanningsbereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
glas86 schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 20:10:
[...]

https://enlighten.enphaseenergy.com/systems/[hier_je_eigen_siteID]/arrays?range=today&endDate1=2024-04-27&startDate1=2024-04-27&view=energy_production

Als het goed is zie je dan je panelen array. Klik op een paneel en je krijgt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/myvaGcSBE2Te1ENwk651J9HUcW4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/A7zAc7KUwEdtx41NfRg16bHk.png?f=user_large

Klik nu op het grafiekje.

[ Voor 28% gewijzigd door Eddie_ op 11-05-2024 07:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Mooi grafiekje maar heb je ook naar de waarden gekeken? Die zijn zo niet echt goed zichtbaar. Wel stopt je micro met produceren terwijl er wel gewoon paneelspanning aanwezig is. Probeer onderstaande link eens, met je eigen siteID. Misschien dat je daar nog informatie terug kan vinden:
https://enlighten.enphase...p/system_dashboard/sites/[eigen_siteID]/homeowner-events

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Everest
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-09 13:27
markweb4871 schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 20:20:
Er lijkt inderdaad wat vreemds aan de hand met het dc voltage voor en na 7 mei.

[Afbeelding]
Dat de DC spanning stijgt als de productie stopt is normaal. Ik zou het zoeken bij Liander.
Hoe hebben ze de stroomvoorziening zo vlot hersteld? Ze zullen het trafohuisje niet binnen een aantal uren vervangen hebben.
Zou er niet een noodgenerator staan, die bv de frequentie verhoogd omdat hij de teruglevering niet kan verwerken, waardoor de omvormers automatisch uitschakelen?

Zappi, IQ EV 2, Nibe S2125-12+SMO40, 15,8kWp, 3x Enphase 5P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
Eddie_ schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 07:14:
[...]

https://enlighten.enphaseenergy.com/systems/[hier_je_eigen_siteID]/arrays?range=today&endDate1=2024-04-27&startDate1=2024-04-27&view=energy_production

Als het goed is zie je dan je panelen array. Klik op een paneel en je krijgt:

[Afbeelding]

Klik nu op het grafiekje.
Jij mag meer. Dat icoontje voor een grafiek heb ik niet. Zeer waarschijnlijk toch gekoppeld aan rechten (installer/dhz).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Heb jij alleen een gebruikers account? Zo ja dan omzetten naar een DHZ account (volgens mij is het daar wel bij zichtbaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
Eddie_ schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 13:06:
Heb jij alleen een gebruikers account? Zo ja dan omzetten naar een DHZ account (volgens mij is het daar wel bij zichtbaar).
Klinkt als een goed plan. Mijn account is door de installateur gemaakt. Ik zal eens kijken of ik zonder problemen een account ernaast kan maken (wat de installateur ook weer weg kan gooien, vermoed ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Eigen e-mail gebruiken om te "upgraden". Kan je installateur dan niets aan veranderen. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rleeraar
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-08 17:54
Eddie_ schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 13:06:
Goedemorgen,

Kan je met een DHZ account ook je panelen uit en aanschakelen? Heb een dynamisch energie contract en vandaag bv. €0,24 betalen voor elke geleverde kWh.

Vandaag maar het systeem via de automaat uitgeschakeld. Wel gelezen dat Enphase "bezig" is om deze functie in homeowner app beschikbaar te maken.

8 x sunpower 425wp IQ7a op 3 fasen met 6 x ct

groet

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@rleeraar ja dat kan, maar wel als geheel systeem, (nog) niet individueel. Je kunt evt dan ook een zero export profiel inladen.

[ Voor 25% gewijzigd door Pazo op 12-05-2024 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rleeraar
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-08 17:54
Pazo schreef op zondag 12 mei 2024 @ 12:43:
@rleeraar ja dat kan, maar wel als geheel systeem, (nog) niet individueel. Je kunt evt dan ook een zero export profiel inladen.
Dank voor de snelle reactie!! _/-\o_ Ik ga ermee aan de slag.

Zero export houdt in dat alleen opwek is tot eigen gebruik?

[ Voor 9% gewijzigd door rleeraar op 12-05-2024 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppaulv
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-08 13:06
Na 'alles' over envoy en q-relais doorzocht te hebben heb ik geen antwoord op de vraag waar ik mee zit.
Misschien dat het ergens anders wel is uitgeplozen, dan bij voorbaat excuses maar ik heb het niet gevonden.
In relatie tot de laatste veranderingen in de energieleverantie wereld zit ik mij af te vragen of er op dit moment al 'standaard' mogelijkheden zijn om (een deel van) mijn zonnepanelen (verdeeld over de 3 fases) van het grid te halen door middel van software/logica/een automaat.
Mijn eerste gedacht gaat uit naar het q-relais, waar per fase een relais in zit (als ik het goed begrepen heb?) maar die voor zover ik kan ontdekken NIET aangestuurd kan worden van buitenaf/door mijzelf.
Is hier iets over bekend? Zou het zeer op prijs stellen als dat zo is en ik de juiste richting op gestuurd kan worden. BVD !!

Een paar posts hierboven zie ik : 'Vandaag maar het systeem via de automaat uitgeschakeld. Wel gelezen dat Enphase "bezig" is om deze functie in homeowner app beschikbaar te maken.' Maar dat is denk ik niet helemaal wat ik zoek, tenzij je er criteria en een automatisme aan kunt hangen.

[ Voor 16% gewijzigd door ppaulv op 12-05-2024 14:46 ]

One cookie a day keeps the doctor away !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
ppaulv schreef op zondag 12 mei 2024 @ 14:21:
Na 'alles' over envoy en q-relais doorzocht te hebben heb ik geen antwoord op de vraag waar ik mee zit.
Misschien dat het ergens anders wel is uitgeplozen, dan bij voorbaat excuses maar ik heb het niet gevonden.
In relatie tot de laatste veranderingen in de energieleverantie wereld zit ik mij af te vragen of er op dit moment al 'standaard' mogelijkheden zijn om (een deel van) mijn zonnepanelen (verdeeld over de 3 fases) van het grid te halen door middel van software/logica/een automaat.
Mijn eerste gedacht gaat uit naar het q-relais, waar per fase een relais in zit (als ik het goed begrepen heb?) maar die voor zover ik kan ontdekken NIET aangestuurd kan worden van buitenaf/door mijzelf.
Is hier iets over bekend? Zou het zeer op prijs stellen als dat zo is en ik de juiste richting op gestuurd kan worden. BVD !!

Een paar posts hierboven zie ik : 'Vandaag maar het systeem via de automaat uitgeschakeld. Wel gelezen dat Enphase "bezig" is om deze functie in homeowner app beschikbaar te maken.' Maar dat is denk ik niet helemaal wat ik zoek, tenzij je er criteria en een automatisme aan kunt hangen.
Via een automaat kan het uiteraard sowieso, maar dat is geen sjieke oplossing. Enphase komt eerdaags met een profiel om op kosten te sturen, kostenminimalisatie. Ze zouden dat al eerder opde markt brengen, maar waarschijnlijk komt dat nu samen met de lancering van hun HEMS. Dat stond een half jaar geleden gepland voor mei, dat kan dus nog. Komende week starten ze weer met een aantal roadshows, waarschijnlijk horen we dan daar ook meer over de vorderingen.
Maar goed, binnen dat profiel worden alle micro’s afgeschakeld ( bij negatieve all-in prijs EN bij dynamisch prijscontract). En ook daar bepaald vooralsnog Enphase bij welke prijs dat is, in tegenstelling tot SolarEdge, waar je zelf een threshold kunt kiezen. Dus niet een deel of een te kiezen fase of iets wat zelf te programmeren is. Binnen Enphase houden ze dat erg gesloten, helaas. Binnen de tweakers omgeving lees ik tal van creatieve ideeen om slim om te gaan met de zonneproductie. Maar bij Enphase gaan die ontwikkelingen allemaal niet zo snel. Ze doen het dan ook wel weer grondig en testen alle mogelijke configuraties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppaulv
Dank @WillemP22!
Zit inmiddels zelf te denken aan het gebruik van een home wizard (of tuya/nedis) smart plug. Ik heb er ooit 1 gekocht en kan dat schakelen afhankelijk van vanalles, inclusief mate van teruglevering. Maar dat zou betekenen dat de 3 groepen zonnepanelen met een stekker en zo'n smart plug met de stroomkabels naar de meterkast verbonden worden.
Op zich zie ik daarin geen probleem op 2 na:
1. Je moet die stekker er nooit uithalen terwijl er stroom geproduceerd wordt (of stoppen die micros dan vanzelf?)
2. Geen idee of die plug dat leuk gaat vinden

Enig idee?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ben
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-09 21:58

ben

Ik zie dat je bij instellingen in de Enlighten manager nu ook de mogelijkheid hebt je energie export in te stellen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5HvEAjkJL631EjrDgoQA_eOD7RM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CasAUZPlzUDVzPGZB4MrIhZb.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iAAKX9L7W3lQcMZv0vXLAESc7v4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5wLjvt4EbOE8Dmwg2FrVcabv.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppaulv
Wat voor profiel heb jij? Dit heb ik nooit gezien.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Eddie_
Deze is bij Settings in te stellen:
(ik had deze nog niet gezien!)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WVJEI8sAAb6JCd_ArgygsQTYdKM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/31rb4bhUNATUnY1dAfOCJETK.png?f=user_large

[URL="https://tweakers.net/i/zUGIm8swhHEczPqx8m2xWi_msos=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JZf58g5YVhRwcR9e6N4bo3zf.png?f=user_large",,"1"]Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CdyjBm4g-ZC8Wv9R6Hc3EpnH1pU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zxu9YwdbbBIVZV3j3Ec7faZY.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LYLCe-3fJg7-2cYJIOshZffdSMQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bRUP2CfmvCkdGBQYt9ZUMbwp.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qndWqsdTcWhCl1XFFISKfRgO8Ts=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SD4nUoFxj89AoSCpal7mcZQw.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppaulv
Sorry maar je bent me kwijt. Hoe ben je daar gekomen @Eddie_?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Via het dashboard:
https://enlighten.enphaseenergy.com/manager/dashboard
Dan het tandwieltje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dUZJVtf0EfXH0aT0JIS1G0cag38=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jElCC3y42fgKAzCN41B8PUyW.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
Eddie_ schreef op zondag 12 mei 2024 @ 17:25:
Deze is bij Settings in te stellen:
(ik had deze nog niet gezien!)
[Afbeelding]

[URL="https://tweakers.net/i/zUGIm8swhHEczPqx8m2xWi_msos=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JZf58g5YVhRwcR9e6N4bo3zf.png?f=user_large",,"1"][Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Voor mij ook nieuw. Interessant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
Ja leuk, vorige week nog custom een export limit moeten laten maken door een engineer bij enphase dus dat kan ik nu gewoon zelf ✌️

Enphase Nederland heeft alvast een voorschot op het zich slim regelende enphase systeem. 2 video's uit een reeks van 5 waarvan 3 nog even een mysterie zullen blijven. Waarom voel ik me dan toch een psyched fanboy?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RDDW7WCctBRwhlss5X8iF1utPHw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H6ZA8lGfnGbAvK7ArN3UuslC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppaulv
Dat krijg ik helemaal niet te zien. Als ik via die link inlog krijg ik dit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U1qZmQPwv5Hf2v3ec7mLHE5bDOw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a1mL7cdMNoA0UTVNHIpiwYeE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomasvt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23-09 09:28
@ppaulv dat is de gebuikers-interface, wat je zoekt is de installateurs-portal (Enligten Manager).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:23

Sport_Life

Solvitur ambulando

Van de 26 pv panelen zijn er dit jaar 4 die ondermaats presteren op dagen met veel zon , zoals vandaag. Vorig jaar geen last van gehad. Komt dit doordat er teveel panelen zijn in de wijk ?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 47% gewijzigd door Sport_Life op 12-05-2024 20:50 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Kun je op de grafieken zien, als je op het paneel klikt komt er een vierkantje met lijntjes, als je dan een goed paneel bekijkt en een slechter paneel en dan kijken naar de AC spanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelwillems
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-09 07:23
drboneym schreef op zondag 12 mei 2024 @ 18:47:
Ja leuk, vorige week nog custom een export limit moeten laten maken door een engineer bij enphase dus dat kan ik nu gewoon zelf ✌️

Enphase Nederland heeft alvast een voorschot op het zich slim regelende enphase systeem. 2 video's uit een reeks van 5 waarvan 3 nog even een mysterie zullen blijven. Waarom voel ik me dan toch een psyched fanboy?
[Afbeelding]
Als ik de video (en uitleg op de website) goed begrijp gaat het hier om optimalisatie van een Enphase metered met hun accusysteem obv dynamische tarieven.

De optie om een dynamische energieprijs in te laden zie ik in mijn Enphase App (standaard gateway) niet terug. Lijkt er op dat deze functie enkel voor metered gateways beschikbaar is/komt en mogelijk alleen als je een accu gebuikt.

Het enkel uitschakelen van het systeem als de energieprijs negatief is (lijkt me dat je daarvoor geen metered gateway nodig zou moeten hebben) lijkt vooralsnog nog niet te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Dat wat ik https://gathering.tweaker...message/78965368#78965368 hier schreef geldt ook voor niet metered varianten. Wat dit in de praktijk doet weet ik niet, ga daar nog niet iets mee doen namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Sport_Life schreef op zondag 12 mei 2024 @ 20:48:
Van de 26 pv panelen zijn er dit jaar 4 die ondermaats presteren op dagen met veel zon , zoals vandaag. Vorig jaar geen last van gehad. Komt dit doordat er teveel panelen zijn in de wijk ?

***members only***
Doen ze dit consequent of af en toe? En wat @martijn v o al aangeeft: heb je de grafieken al bekeken? Daarin is ook veel nuttige informatie te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Sport_Life schreef op zondag 12 mei 2024 @ 20:48:

***members only***
Kijk ook eens in Enlighten Manager bij Events > Status Resolved. Hier laatste tijd ook geregeld omvormers die uitschakelen want AC boven 253v:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pN6ZtdMEbKTCKM9xr-IjKl310PM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0ep23rTVDCQzsnUBuaNNYrz5.png?f=fotoalbum_large

Het is bij mij steeds dezelfde omvormer die uitschakelt, soms zijn het er meerdere (zoals hierboven).

[ Voor 6% gewijzigd door jelmervos op 14-05-2024 10:21 ]

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En zie evt ook FAQ vraag 15 voor meer opties mbt onderzoeken naar uitval / verminderde productie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ranjo
  • Laatst online: 25-09 00:57
Kan je hier ook met een DHZ account bij? (inclusief wijzigen instellingen) Ik moet nog een installer/dhz account aanmaken en zou hier wel graag bij willen kunnen. (zodat ik de productie dmz relais kan regelen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@ranjo Niet met DHZ, wel met bedrijfsaccount (net getest, ik heb beide namelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppaulv
Thomasvt schreef op zondag 12 mei 2024 @ 20:47:
@ppaulv dat is de gebuikers-interface, wat je zoekt is de installateurs-portal (Enligten Manager).
Daar kom ik met mijn eenvoudige gebruikers profiel niet in voor zover ik weet. Correct?

Pagina: 1 ... 8 ... 58 Laatste