Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20-05 15:33
Conrado schreef op zondag 28 april 2024 @ 20:04:
[...]

Bedankt, maar dat was al duidelijk. Mijn 'probleem' is dat dankzij 35 cm gewapend beton zigbee niet werkt en die range-extenders allemaal over een kabel lopen, en niet via een netwerk werken.

Wat ik begrijp is dat de nieuwe 5P batterij die er aan komt over power communiceert net als de micro omvormers al doen. Een directe 3 fase verbinding naar de meterkast is al voorbereid, dus dat gaat vast werken.
De 5P gaat niet via PLC communiceren maar via een andere bedrade verbinding. RS485 meen ik.
PLC is niet snel genoeg en de commskit is niet stabiel genoeg vermoed ik.
https://enphase.com/download/iq-battery-5p-data-sheet

[ Voor 9% gewijzigd door WillemP22 op 29-04-2024 08:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 17:42
Vooralsnog alleen voor UK en Italië gevonden:
https://enphase.com/en-gb...-compatible-iq-battery-5p
Ze geven zelf aan tot zo'n 100 meter communicatie, zal dan geen RS485 zijn verwacht ik.

PLC is niet snel genoeg qua communicatie voor aansturing van de batterij.

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:08
Ik heb sinds kort zonnepanelen op de flat hier. Daar was ik erg tevreden over, aangezien ik de afgelopen maanden hier al gebruik van kon maken, het zouden 3 zonnepanelen zijn en ik haal mooi ~1190 watt op de omvormer als de zon vol schijnt, kan niet beter.
Nou kreeg ik voor het weekend ineens een brief van de woningbouw, surprise surprise: je hebt 4 zonnepanelen van 420Wp, in plaats van 3. Oke nou mooi, alleen maar beter, toch?

Alleen toen kwamen de vragen bij mij: waarom topt mijn systeem af op 1200W? Ik ben langs de woningbouw geweest en heb even de specs van het systeem opgevraagd: 4x Longhi LR5 420Wp en 4x Enphase IQ7 + Q Relay. Maar huh, de IQ7 gaat maar tot max 295Wp en topt dan af.

Hoe kan de woningbouw nou kiezen voor omvormers van 295Wp bij zonnepanelen van 420Wp. Ja het werkt wel, maar waarom wordt er 1 zonnepaneel aan stroom "weggegooid" ? Ik zou immers met 3 zonnepanelen kunnen halen wat ik nu met 4 haal (beide rond de 1200W). Zie ik iets over het hoofd? Waarom zou de installateur / woningbouw voor deze combinatie kiezen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:17
@dehardstyler Zie FAQ vraag 1a en 1b.

Grote Enphase topicIQ Gateway lokaal uitlezenPVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:08
Mijn welgemeende excuses, heb je zo'n mooie topicstart gemaakt en dan kom ik zo achteloos het topic in. :F
Ik heb wat huiswerk zie ik, dank je wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
dehardstyler schreef op maandag 29 april 2024 @ 13:35:
[...]

Mijn welgemeende excuses, heb je zo'n mooie topicstart gemaakt en dan kom ik zo achteloos het topic in. :F
Ik heb wat huiswerk zie ik, dank je wel!
Geeft niet :)
Ik snap je punt hoor, komt regelmatig voorbij. En deels klopt het, deels valt het ook wel weer mee op jaarbasis gezien.

10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 20:47
Ik ben altijd gewend geweest om lokaal in te loggen op mijn Envoy, vervolgens klikte ik dan op installer login zodat ik toegang heb tot de pagina om meer informatie uit te kunnen lezen etc. Puur uit interesse/nieuwsgierigheid.

Als ik daar nu op klik krijg ik de melding 401 not authorized en dan kom ik terug bij de home pagina.

Misschien is het een hikje, maar kan dit te maken hebben met een firmware update waardoor dit nu is dichtgezet en ik aan de slag moet met een token/installer account?

Mijn envoy draait op firmware D7.6.175.

Zo ja kan iemand mij aangeven welke stappen ik exact moet volgen binnen dit topic. Ik twijfel daarover.

[ Voor 5% gewijzigd door glas86 op 29-04-2024 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@glas86 Heb je alleen een home-owner account? Want je hebt een installateurs / bedrijfsaccount nodig om daar in te kunnen loggen. Als je die niet hebt, zie FAQ vraag 14. Heb je die al wel, en heb je fw versie 7, dan heb je dus een token nodig. Zie Toegang krijgen tot de IQ Gateway met firmware versie 7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
Pazo schreef op maandag 29 april 2024 @ 14:27:
@glas86 Heb je alleen een home-owner account? Want je hebt een installateurs / bedrijfsaccount nodig om daar in te kunnen loggen. Als je die niet hebt, zie FAQ vraag 14. Heb je die al wel, en heb je fw versie 7, dan heb je dus een token nodig. Zie Toegang krijgen tot de IQ Gateway met firmware versie 7.
@Pazo, ja ik heb alleen een home-owner account. Ik deed alleen maar uitlezen en hoef niet perse iets aan te kunnen passen maar als dit type account nodig is, zal ik daar als eerste mee aan de slag gaan. Zijn er nog zaken waar ik expliciet op moet letten of spreekt dit allemaal vanzelf en kan ik hiermee niets verkeerds doen?

Ik neem aan dat ik bij registratie het volgende item moet kiezen:

I want to register a new Solar Company with Enphase of kun je met

I am a do-it-yourself user installing Enphase products

ook uit de voeten?

Niemand hier ooit gezeik mee gehad? Want feitelijk gezien ben je jezelf natuurlijk aan het voordoen als een installateur welke je niet bent. Neem aan dat Enphase ook wel controles doet of kijken ze daar niet na?

Als ik dat gedaan heb kan ik dan de volgende procedure van Enphase hanteren?

https://enphase.com/downl...434-1765750934.1676903595

[ Voor 31% gewijzigd door glas86 op 29-04-2024 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20-05 13:27
Conrado schreef op zondag 28 april 2024 @ 20:04:
[...]

Bedankt, maar dat was al duidelijk. Mijn 'probleem' is dat dankzij 35 cm gewapend beton zigbee niet werkt en die range-extenders allemaal over een kabel lopen, en niet via een netwerk werken.

Wat ik begrijp is dat de nieuwe 5P batterij die er aan komt over power communiceert net als de micro omvormers al doen. Een directe 3 fase verbinding naar de meterkast is al voorbereid, dus dat gaat vast werken.
Ok sorry dan had ik je vraag niet goed begrepen.

Heb me maar even rechtstreeks tot de engineer bij Enphase gewend. Het wordt een bedrade communicatie tussen Gateway en 5P door middel van een comms kit v2. Welke draad specifiek wordt eind mei bekend.

Dus geen zigbee of PLC.

Hoop dat dat juist fijn is in jouw situatie.

[ Voor 14% gewijzigd door drboneym op 29-04-2024 16:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19:14
Eind mei komt Solar-Outlet de zonnepanelen installeren, 27 stuks! Kan niet wachten. Natuurlijk met Enphase gateway.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
drboneym schreef op zondag 28 april 2024 @ 19:37:
[...]

Als je het netjes wil doen moet je het op de manier van Eddie doen en kan de nieuwe eigenaar via Enphase voor €150 het account overnemen.

Je kan ook je installateur vragen om je NAW gegevens en emailadres van je site aan te passen naar de nieuwe eigenaar. De nieuwe eigenaar drukt dan op wachtwoord vergeten en kan een nieuwe ww aanmaken. Je historische Enphase gegevens blijven dan inzichtelijk, maar geen NAW gegevens.

De 2e manier is zoals wij het altijd doen.
Thanks, ik betwijfel of de mensen €150 daar voor over hebben, dus ik zal mijn installateur wel mailen met die info.

Is er nog een manier waarop ik wel zelf al mijn account kan verwijderen en dus blanco achterlaat? Aan Enphase kant bedoel ik dus?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• glas86
MooDyBLueS schreef op maandag 29 april 2024 @ 17:13:
[...]

Thanks, ik betwijfel of de mensen €150 daar voor over hebben, dus ik zal mijn installateur wel mailen met die info.

Is er nog een manier waarop ik wel zelf al mijn account kan verwijderen en dus blanco achterlaat? Aan Enphase kant bedoel ik dus?
Ik vind dit echt niet kunnen van Enphase. Dit is gewoon mensen geld uit de zak kloppen.
Dit zouden ze gewoon uit service overweging moeten doen of gebruikers hier zelf de mogelijkheid voor moeten bieden i.p.v. hier geld voor vragen. Dit is gewoon een verdienmodel.

Zonnepanelen horen in mijn beleving gewoon bij het huis. De nieuwe bewoner moet dus zonder beperkingen gebruik kunnen maken van dit systeem. Waarom is dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
glas86 schreef op maandag 29 april 2024 @ 14:28:
[...]

@Pazo, ja ik heb alleen een home-owner account. Ik deed alleen maar uitlezen en hoef niet perse iets aan te kunnen passen maar als dit type account nodig is, zal ik daar als eerste mee aan de slag gaan. Zijn er nog zaken waar ik expliciet op moet letten of spreekt dit allemaal vanzelf en kan ik hiermee niets verkeerds doen?

Ik neem aan dat ik bij registratie het volgende item moet kiezen:

I want to register a new Solar Company with Enphase of kun je met

I am a do-it-yourself user installing Enphase products

ook uit de voeten?

Niemand hier ooit gezeik mee gehad? Want feitelijk gezien ben je jezelf natuurlijk aan het voordoen als een installateur welke je niet bent. Neem aan dat Enphase ook wel controles doet of kijken ze daar niet na?

Als ik dat gedaan heb kan ik dan de volgende procedure van Enphase hanteren?

https://enphase.com/downl...434-1765750934.1676903595
Er zijn hier heel wat mensen die een bedrijfsaccount (wordt hier in de volksmond ook wel installateurs account genoemd, maar klopt eigenlijk niet, want dan moet je monteur zijn bij een bestaan bedrijf) hebben aangemaakt en daaraan hun eigen gebruikersaccount (home owner account) hebben gekoppeld. Dan kan je alles. Gewoon zo min mogelijk gegevens / fictieve gegevens invullen. Ik heb mijn bedrijfsaccount al meer dan 3 jaar. Alleen mijn eigen systeem en die van mijn broer (ook DHZ'er) hangen er onder, verder niets. DHZ account kan evt ook wel (die heb ik ook ipv home owner account, omdat ik destijds alles zelf gelegd heb en dus al mijn eigen installateur ben), maar kan je net wat minder mee. Ik heb Enphase nog er nog nooit over gehoord. Zoals je het maar niet verder commercieel gaat uitbuiten en alleen voor je eigen account gebruikt omdat je graag alles zelf wil kunnen en het DHZ account te beperkt is in sommige gevallen, lijkt het mij prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
glas86 schreef op maandag 29 april 2024 @ 21:28:
[...]

Ik vind dit echt niet kunnen van Enphase. Dit is gewoon mensen geld uit de zak kloppen.
Dit zouden ze gewoon uit service overweging moeten doen of gebruikers hier zelf de mogelijkheid voor moeten bieden i.p.v. hier geld voor vragen. Dit is gewoon een verdienmodel.

Zonnepanelen horen in mijn beleving gewoon bij het huis. De nieuwe bewoner moet dus zonder beperkingen gebruik kunnen maken van dit systeem. Waarom is dit?
Ik vind dat het ook een service zou moeten zijn. Maar ook Enphase moet voldoen aan de AVG. Zij poetsen het oude account weg en maken een nieuw account aan. Hiermee gaat ook de garantie over maar geen historische data. Of het die € 150 rechtvaardigt? Ik denk het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timk
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23:14
Ik lees zo nu en dan op de lokale API het `<ip>/api/v1/production/inverters` endpoint uit om te zien wat het maximaal gereporteerde wattage is. Na de zonnige ochtend van gisteren deed ik dat vandaag opnieuw en mij viel op dat deze value is gereset. Ik krijg dus iets in de trend van:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
...
    {
        "serialNumber": "<id>",
        "lastReportDate": 1714463273,
        "devType": 1,
        "lastReportWatts": 198,
        "maxReportWatts": 198
    },
...

Ik zie ook in mijn Home Assistent data dat tussen circa 23:00 en middernacht voor het grootste deel van de tijd er geen data is binnengekomen. Aangezien de lokale API ook is gereset, lijkt mij de conclusie dat het probleem aan de kant van de Envoy zat.

Ik ben benieuwd of iemand hiervoor een verklaring kan geven. Gebeurt dat onder bepaalde omstandigheden (software updates, stroomuitval) of kan het een symptoom van problemen met de hardware zijn? Ik heb het een aantal weken geleden ook al eens meegemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-04 18:02

ben

Aankomende maanden organiseert enphase een aantal roadshows waar ook de “nieuwe” 5P batterij wordt gepresenteerd. Zie https://energy.enphase.com/NL-Enphase-Roadshows24?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eddie_
Ze versturen de uitnodigingen in batches. Ik had er eerder één ontvangen:
https://gathering.tweaker...message/78727622#78727622

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:09

nwagenaar

God, root. What's the differen

Kan iemand eens in zijn Enlighten-app controleren of zij de mogelijkheid hebben om dynamische tarieven te activeren volgens deze handleiding: https://enphase.com/nl-nl...-tarieven-technisch-brief

Ik heb iig deze mogelijkheid niet binnen de iOS applicatie.

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
nwagenaar schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 13:29:
Kan iemand eens in zijn Enlighten-app controleren of zij de mogelijkheid hebben om dynamische tarieven te activeren volgens deze handleiding: https://enphase.com/nl-nl...-tarieven-technisch-brief

Nee, ik heb daar alleen invoertarief elektriciteit en elektriciteit exporttarief toevoegen staan.

[ Voor 3% gewijzigd door Pazo op 30-04-2024 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
gents, kan je enphase iq7+ of iq7a omvormers selectief (dus individueel) op elk willekeurig moment tijdelijk aan of uit zetten (mbv home automation) of is dat geen feature ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
MisterB schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 13:52:
gents, kan je enphase iq7+ of iq7a omvormers selectief (dus individueel) op elk willekeurig moment tijdelijk aan of uit zetten (mbv home automation) of is dat geen feature ?
Nee, alleen het hele systeem (productie uitschakelen) via de installeer toolkit app of via sommige integraties voor HA.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-05 07:16

The Zep Man

🏴‍☠️

Pazo schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 08:55:
[...]

Er zijn hier heel wat mensen die een bedrijfsaccount (wordt hier in de volksmond ook wel installateurs account genoemd, maar klopt eigenlijk niet, want dan moet je monteur zijn bij een bestaan bedrijf) hebben aangemaakt en daaraan hun eigen gebruikersaccount (home owner account) hebben gekoppeld. Dan kan je alles.
Ik heb dit. Als Enphase daar ooit vanaf wilt, dan stel ik voor dat ze een lokale API zonder regelmatige online hernieuwing van een authenticatietoken beschikbaar stellen. Een uplink naar Enphase vind ik verder niet erg voor garantie, maar wat Enphase digitaal aanbiedt kan mij als gebruiker van Home Asssistant gestolen worden.

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
The Zep Man schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 14:03:
[...]

Ik heb dit. Als Enphase daar ooit vanaf wilt, dan stel ik voor dat ze een lokale API zonder regelmatige online hernieuwing van een authenticatietoken beschikbaar stellen.
Dat was zo mooi met versie 5. Helaas is iedereen, ondanks updates uit stonden, geforceerd gepushed naar versie 7. Dat vind ik wel slecht van ze.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MisterB
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Pazo schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 13:54:
[...]

Nee, alleen het hele systeem (productie uitschakelen) via de installeer toolkit app of via sommige integraties voor HA.
ok thx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19:30
nwagenaar schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 13:29:

Was deze optie niet pas beschikbaar per mei 2024 in Nederland? it being 30 april..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:09

nwagenaar

God, root. What's the differen

Holk schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 15:55:
[...]
Was deze optie niet pas beschikbaar per mei 2024 in Nederland? it being 30 april..
Ah ja, nu lees ik dat ook. Dan moeten we nog ff geduld hebben dus :+

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Pazo schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 13:54:
[...]

Gerelateerd aan de vraag over de nieuwe mogelijkheden binnen het Metered systeem; zal dit met de nieuwe systeem niet toepasbaar zijn vanuit Enphase zelf? Of schakelt de envoy de panelen allemaal uit en gaan ze op de 'gratis' stroom van het dynamische contract leunen. Want in het geval dat de stroom 0.10 euro is zal een deel van de panelen en een deel uitschakelen meer voordeel opleveren dan volledig uit en 10 cent betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
@Holk Ik weet (nog) niet hoe het systeem zal gaan werken icm met een dynamisch contract.

Ik denk dat ik op den duur zelf ga kijken naar mogelijkheden in Home Assistant. Je kunt via Home Assistant de productie uitschakelen. Aangezien je ook tarieven kunt inladen kan je daar dus zaken met elkaar koppelen / schema's voor maken.
Andere optie is om een zero-export profiel in te laden in de omvormers, dan wordt er nooit geëxporteerd / teruggeleverd. Maar dat is vrij bewerkelijk en meer iets voor een langere periode, kan je (tot op heden) niet automatiseren maar moet je handmatig inladen via de Installer Toolkit app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
@Pazo Thanks

Ik zit namelijk met een schuin oog te kijken wat het beste is voor onze situatie. Momenteel hebben we een ruim overschot aan energie die opgewekt wordt per jaar. Schatting leverancier is 11500 kWu per jaar opbrengst van de panelen, 7500 kWu verbruik (ook schatting). Het overschot is bewust en deels voor een EV die nu voor de deur staat, deels om in de nabije toekomst een accu te laden overdag zodat we in de avond 'eigen' stroom verbruiken en deels om zo veel mogelijk maanden neutraal te kunnen zijn (dit seizoen november t/m februari niet gelukt, idee was december/januari).

Met een vast contract tot september dit jaar en voorlopig nog geen terugleververgoeding (Vattenfall) zitten we top, krijgen veel geld van de Vattenfall voor terugleveren en betalen geen voorschot (sinds maart 2024). Maar, met de opties die er zijn zou ik het wat efficienter willen inrichten.

Ik kan dynamisch gaan en dan de panelen uit laten schakelen als de stroom gratis is en de zon hard schijnt. Maar ik wil niet dat ik over een heel jaar te weinig opbrengst heb zodat ik mezelf in de vingers snij. Ik wil best een investering doen voor een 10T voor het verbruik op te vangen voor de avond (doen nu ~22 kWu in de energie vragende dagen zoals kou of zeer warm; de warmtepomp kan ook koelen, een 10T zou dat moeten kunnen opvangen, 3 van die dingen zodat ik kan speculeren gaat mij weer veel te ver. De EV rijdt in het weekend en staat voornamelijk stil, dus dit is geen goede en stabiele buffer om overschot op te vangen. Daarbij is V2x nog geen optie voor nu dus voorlopig een bron voor ~100 a 150 kWu per maand. Heb al een IQ Router, dus dat is geen belemmering, met een 10T is rekening mee gehouden in het ontwerp van het huis en systeem

Niemand kan me echt op de juiste manier informeren wat dan de beste keuze is mbt energiecontract. Vast houden en de goedkopere zoeken met een lage terugleververgoeding en zo de panelen als inkomstenbron gebruiken naast het gratis auto rijden en een BENG huis hebben, of wel dynamisch zonder thuisaccu, of dynamisch met thuisaccu.

Heel veel bomen (mogelijkheden), maar geen idee waar het bos (beste keuze) is.

Beetje out-of-scope in dit topic, maar gezien het huidige onderwerp en het ecosysteem wat bij mij draait relevant..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
@Holk Helemaal mee eens hoor, het is ook lastig, vind ik ook .Ik weet ook nog niet wat ik ga doen. Ik heb momenteel dik overschot, komt nog meer bij (zijn nu aan het verbouwen, heb nog 6 panelen in de garage liggen :) ) Hebben sinds nov vorig jaar een warmtepomp en zijn van het gas af. Wellicht in de nabije toekomst een EV. Dus het eigen verbruik gaat wel omhoog.

Wat ik over een jaar ga doen weet ik nog niet. Ik zit nog tot maart 2025 met een vast contract, en eigenlijk hoop ik dat de ACM binnenkort duidelijkheid en een lijn gaat trekken mbt de terugleverboetes. Thuisaccu lijkt me aan de ene kant best interessant, maar aan de andere kant, voor die €6-7-8K investering kan je heel wat jaartjes stroom inkopen. Ik hoop dat de komende jaren grotere accu's komen en lagere aanschafkosten, wellicht met subsidie, zodat het interessanter wordt. Zoals ik er nu naar kijk, zal ik volgend jaar bij een nieuwe contract meer aan de slag moeten met Home Assistant (wat ook wel weer leuk is :) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
Pazo schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 08:55:
[...]

Er zijn hier heel wat mensen die een bedrijfsaccount (wordt hier in de volksmond ook wel installateurs account genoemd, maar klopt eigenlijk niet, want dan moet je monteur zijn bij een bestaan bedrijf) hebben aangemaakt en daaraan hun eigen gebruikersaccount (home owner account) hebben gekoppeld. Dan kan je alles. Gewoon zo min mogelijk gegevens / fictieve gegevens invullen. Ik heb mijn bedrijfsaccount al meer dan 3 jaar. Alleen mijn eigen systeem en die van mijn broer (ook DHZ'er) hangen er onder, verder niets. DHZ account kan evt ook wel (die heb ik ook ipv home owner account, omdat ik destijds alles zelf gelegd heb en dus al mijn eigen installateur ben), maar kan je net wat minder mee. Ik heb Enphase nog er nog nooit over gehoord. Zoals je het maar niet verder commercieel gaat uitbuiten en alleen voor je eigen account gebruikt omdat je graag alles zelf wil kunnen en het DHZ account te beperkt is in sommige gevallen, lijkt het mij prima.
Ik heb een DHZ account aangemaakt. Daarmee een keer ingelogd en verder niets gedaan met dit account. Als ik vervolgens in de Enlighten App bij mijn toegangscontrole via mijn "standaard" account dit DHZ account wil toevoegen krijg ik het bericht dat er geen bedrijf gekoppeld zit aan deze gebruiker. Moet ik nog iets doen met mijn DHZ account of moet ik toch iets anders doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
glas86 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 19:32:
[...]

Ik heb een DHZ account aangemaakt. Daarmee een keer ingelogd en verder niets gedaan met dit account. Als ik vervolgens in de Enlighten App bij mijn toegangscontrole via mijn "standaard" account dit DHZ account wil toevoegen krijg ik het bericht dat er geen bedrijf gekoppeld zit aan deze gebruiker. Moet ik nog iets doen met mijn DHZ account of moet ik toch iets anders doen?
Dat kan dus niet. Een DHZ account is dat als je zelf je systeem installeert. Je kan dan een hoop, de installer toolkit werkt ook, je kan een legplan maken, micro's toevoegen, gateway instellen etc, maar je kan niet een home-owner account onder een DHZ account hangen. Onder een bedrijfsaccount kan je een DHZ of een home-owner account hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Dit zou wel een mooie toevoeging in de Enphase software zijn: zelf micro's selecteren die uit moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
Pazo schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 21:31:
[...]

Dat kan dus niet. Een DHZ account is dat als je zelf je systeem installeert. Je kan dan een hoop, de installer toolkit werkt ook, je kan een legplan maken, micro's toevoegen, gateway instellen etc, maar je kan niet een home-owner account onder een DHZ account hangen. Onder een bedrijfsaccount kan je een DHZ of een home-owner account hangen.
Dank voor je reactie. Ga ik kijken of ik dit DHZ account kan opheffen en dan maak ik een bedrijfsaccount aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-05 19:40

Servowire

prutser:~#

Goedendag, ik zat te lezen over zero export. Is dit nog (steeds) toegestaan om dit profiel te laden in een NL installatie?

Vraag 1;
Ik heb enkele fase, dan hoef ik toch alleen daar een meter op te zetten?

Vraag 2;
Is het ook mogelijk om een _deel_ van de micro's binnen 1 Envoy op zero export te zetten? Of gaat het per installatie aan/uit?

met papier mache kun je alles maken!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@Servowire Ja zero export kan je gewoon inladen via de installer toolkit app en is gewoon toegestaan.

@ vraag 1: bij 1 fase pv en 1 fase meterkast 2 ct spoelen, 1 voor de productiekant en 1 voor de verbruikskant. Er zitten er standaard 2 bij de metered dus je hoeft dan geen extra te bestellen.

@ vraag 2: nee, alles of niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:30
Holk schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 16:26:
Voor de avond (doen nu ~22 kWu in de energie vragende dagen zoals kou of zeer warm; de warmtepomp kan ook koelen, een 10T zou dat moeten kunnen opvangen,
Heb je al ervaring in de winter? Kun je dan genoeg energie opwekken om (ook) de avond door te komen? Is 3x 3,5 kWh (één 10T) genoeg om de avond/nacht door te komen?
Ik weet het vragen, vragen, vragen.....

[ Voor 4% gewijzigd door Conrado op 01-05-2024 17:55 ]

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Conrado schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 17:55:
[...]

Heb je al ervaring in de winter? Kun je dan genoeg energie opwekken om (ook) de avond door te komen? Is 3x 3,5 kWh (één 10T) genoeg om de avond/nacht door te komen?
Goede vragen, in de december en januari maanden is het niet te doen. De warmtepomp draait dat wat harder en verbruik is dan wat hoger. De opbrengt gedurende de dag zal dan direct verbruikt worden. Desalniettemin zou een dynamisch contact op bepaalde momenten voordeliger kunnen zijn als de accu geladen kan worden met goedkope netstroom. Een 10T is voldoende om een nacht op te draaien. Adviseur vertelde me dat je de helft van het dagelijks verbruik aan capaciteit moest aanhouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drboneym
Holk schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 18:16:
[...]

Adviseur vertelde me dat je de helft van het dagelijks verbruik aan capaciteit moest aanhouden
Tenzij je naast zelfconsumptie maximaliseren ook vol wil gaan handelen op de energiemarkt, dan wil je gewoon 3x25A aan laadvermogen met een maximale buffer tegen een zo laag mogelijke prijs. (Dat bedoel ik half sarcastisch, half super goed plan)

[ Voor 6% gewijzigd door drboneym op 01-05-2024 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
Conrado schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 17:55:
[...]

Misschien heb je hier iets aan.

Een goed geïsoleerde woning heeft 50W/m2 aan warmtevraag nodig in een nacht met -10C, als je die warmte levert met een warmtepomp met een COP van 3.5 wordt dan dan 15W/m2 opgenomen vermogen. Woning 120m2 één uur verwarmen vraagt dan 1.800Wh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
drboneym schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 19:51:
[...]

Tenzij je naast zelfconsumptie maximaliseren ook vol wil gaan handelen op de energiemarkt, dan wil je gewoon 3x25A aan laadvermogen met een maximale buffer tegen een zo laag mogelijke prijs. (Dat bedoel ik half sarcastisch, half super goed plan)
Klinkt leuk, maar ik vermoed dat ze dat wel gaan reguleren net als ik hoop dat ze de teruglever boetes gaan reguleren. Daarbij heb ik ruimte voor een 10T, 3 van die dingen of andere thuis accu systemen kost me teveel ruimte en gaat z’n doel voorbij. Als het past en je hebt het geld voor de initiële investering liggen, by all means maar niet voor mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:44
Is het een foutje/bug in de Enphase manager portal dat de 'month to date' waarde (aan de rechterkant) op de 1e dag van de maand gewoon doortelt en niet vanaf 0 begint :?

De 'month to date' waarde bij serie/array en de grafiek is wel alleen vandaag.

[ Voor 23% gewijzigd door Rouske op 01-05-2024 20:35 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Vale Ouwe
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 17:34
Het was vandaag natuurlijk een mooie dag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PnfqtRzRrCuXDfxBslP9nXoQokQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6yAX4e5k7q2Ax9laaunYY7Qv.png?f=fotoalbum_large

Doordat het wat heiig was niet de maximaal mogelijke opbrengst, die ligt net onder de 4KWh en was nu ca 3,7KWh.

Wij hebben 12 panelen, verdeeld over drie fasen.
Niet op een dak, maar in de tuin.

3 panelen van 330 W-peak met IQ7X omvormers.
3 panelen van 410 W-peak met IQ7A
Deze 6 panelen zijn vast opgesteld richting het zuiden.

3 panelen van 455 W-peak met IQ7A
3 panelen van 455 W-peak met IQ8AC
Deze 6 panelen kunnen we per 3 handmatig bijdraaien.

En dat scheelt best een beetje.

Bij het opstarten (links in de grafiek) stonden die 6 panelen nog gericht op het westen (271 W).
Na even bijdraaien werd dat 828 W.
Dat bijdraaien doen we ongeveer 4x per dag.
Ruim voorbij de "top" (15.30h) zie je nog zo'n sprongetje van 2966 naar 3218 W. Ca 40 graden bijdraaien.

Een stukje hobby ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-05 07:16

The Zep Man

🏴‍☠️

Eddie_ schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 06:12:
Dit zou wel een mooie toevoeging in de Enphase software lokale API zijn: zelf micro's selecteren die uit moeten.
Fixed.

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
Vale Ouwe schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 21:14:
Het was vandaag natuurlijk een mooie dag.

[Afbeelding]

Doordat het wat heiig was niet de maximaal mogelijke opbrengst, die ligt net onder de 4KWh en was nu ca 3,7KWh.

Wij hebben 12 panelen, verdeeld over drie fasen.
Niet op een dak, maar in de tuin.

3 panelen van 330 W-peak met IQ7X omvormers.
3 panelen van 410 W-peak met IQ7A
Deze 6 panelen zijn vast opgesteld richting het zuiden.

3 panelen van 455 W-peak met IQ7A
3 panelen van 455 W-peak met IQ8AC
Deze 6 panelen kunnen we per 3 handmatig bijdraaien.

En dat scheelt best een beetje.

Bij het opstarten (links in de grafiek) stonden die 6 panelen nog gericht op het westen (271 W).
Na even bijdraaien werd dat 828 W.
Dat bijdraaien doen we ongeveer 4x per dag.
Ruim voorbij de "top" (15.30h) zie je nog zo'n sprongetje van 2966 naar 3218 W. Ca 40 graden bijdraaien.

Een stukje hobby ;)
Heb je voor de IQ8AC een 2e gateway?
Het bijdraaien handmatig? Of gaat daar nog een regeling/motortje voor komen… ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vale Ouwe
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 17:34
Ik heb er tijdelijk een gateway tussen gehad om de IQ8's "aan te melden".
Het volgen doe ik via HomeWizard (P1 en een Wifi KWh-meter).

Het bijdraaien gaat handmatig (maak morgen wel een foto).
Natuurlijk wel gedacht aan een motortje, maar dat is teveel moeite.
Er is maar één dag in de week dat hier niemand is om even de panelen een zetje te geven, nou ja dan staan die gewoon de hele dag op het zuiden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thomskipsp
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-05 19:52
MooDyBLueS schreef op donderdag 25 april 2024 @ 16:49:
Vraagje: binnenkort ga ik verhuizen en mijn huidige woning heeft een Enphase Envoy-S (met IQ7+ micro-omvormers). Daar heb ik een login voor en ik zoek de beste manier om dat aan de nieuwe eigenaren straks over te dragen.

Het liefst ontkoppel ik mijn account gewoon (opheffen), waarmee ik dus als het goed is het systeem vrijgeef voor de volgende om zelf hun account aan te maken. Zo blijft er ook niks van mij qua informatie achter. Is dit een optie? En zo ja, hoe doe ik dit?

Andere optie waar ik aan denk is even snel een e-mailadresje ergens aan te maken en mijn Enphase Enlighten account daarop over te zetten zodat ik ze daarvan het e-mailadres en wachtwoord kan geven bij de overdracht.
Ben in november verhuisd naar een huis met een Enphase systeem. Hierbij zou ik inderdaad ook moeten betalen voor de overdracht wat mij erg vreemd lijkt. Ik heb inmiddels mijn verzekering gevraagd wat zij hiervan vinden; lijkt me dat je een systeem aanschaft met monitoring en garantie zonder extra betaling, ik heb immers al betaald voor het huis inclusief systeem. Mocht ik updates hebben laat ik het weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
Pazo schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 21:31:
[...]

Ik heb nu een installer account aangemaakt. Tijdens het aanmaakproces de informatie die gevraagd werd uit mijn duim gezogen, maar wel met een separaat e-mailadres aangemaakt waar ik bij kan. Als ik nu binnen Enlighten naar My Access Control ga. Daar heb ik nu mijn huidige installateur staan als zijnde company en ook bij PV system maintainer. Hier kan ik mijn eigenlijk account installer (tijdelijk) toevoegen maar verdwijnt de huidige installateur dan niet of kan ik daartussen later switchen? Krijgt de huidige installateur dan ook bericht hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtapotheker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:21
glas86 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 16:07:
[...]

Ik heb nu een installer account aangemaakt. Tijdens het aanmaakproces de informatie die gevraagd werd uit mijn duim gezogen, maar wel met een separaat e-mailadres aangemaakt waar ik bij kan. Als ik nu binnen Enlighten naar My Access Control ga. Daar heb ik nu mijn huidige installateur staan als zijnde company en ook bij PV system maintainer. Hier kan ik mijn eigenlijk account installer (tijdelijk) toevoegen maar verdwijnt de huidige installateur dan niet of kan ik daartussen later switchen? Krijgt de huidige installateur dan ook bericht hierover?
Ik heb mezelf ook op die manier toegevoegd, werkt prima, niks gehoord van de installateur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
thomskipsp schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 15:03:
[...]

Ben in november verhuisd naar een huis met een Enphase systeem. Hierbij zou ik inderdaad ook moeten betalen voor de overdracht wat mij erg vreemd lijkt. Ik heb inmiddels mijn verzekering gevraagd wat zij hiervan vinden; lijkt me dat je een systeem aanschaft met monitoring en garantie zonder extra betaling, ik heb immers al betaald voor het huis inclusief systeem. Mocht ik updates hebben laat ik het weten.
Ben benieuwd.

Ik ga mijn installateur even mailen, kijken of zij het over kunnen zetten.

En wat gebeurt er eigenlijk als ik gewoon mijn account ophef? Ik zie daar een optie voor in de Enphase app en daar staat ook specifiek bij dat mijn persoonlijke gegevens volledig verwijderd worden en niet meer op dit systeem gekoppeld zullen staan.

Komt het systeem dan niet "vrij" voor toekomstige bewoners?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ecological
thomskipsp schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 15:03:
[...]

Welke verzekering? 150 euro administratiekosten lijkt me zeer redelijk. Enphase is een bedrijf dat ook winst wilt maken en doet dat met mooie producten. Daar is niks mis mee. Ik snap dat verhuizen duur is, maar er is geen wet die dit verbiedt en het lijkt me ook prima binnen de marktwerking passen.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
@thomskipsp Toch wel je rechtsbijstandsverzekering? Benieuwd wat die er van gaan zeggen, reken er maar op dat Enphase dit ook juridisch gecontroleerd heeft.

@glas86 Je huidige installateur krijgt hier geen bericht over maar zou het wel kunnen zien in hun portaal. Mij maakt het als installateur niets uit wat je daar doet, al gooi je mij er uit. Maar als je mij er uit gooit kom dan niet voor garantie bij mij aankloppen, dan mag je dat ook zelf oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomskipsp
Ecological schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 17:16:
[...]

Welke verzekering? 150 euro administratiekosten lijkt me zeer redelijk. Enphase is een bedrijf dat ook winst wilt maken en doet dat met mooie producten. Daar is niks mis mee. Ik snap dat verhuizen duur is, maar er is geen wet die dit verbiedt en het lijkt me ook prima binnen de marktwerking passen.
Rechtsbijstand. Ik vind het bijzonder veel geld voor een (digitale!) verandering. In mijn optiek zou het gratis moeten zijn, het is is namelijk al aangeschaft. Maar goed, ieder zo zijn mening :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ecological
thomskipsp schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 17:42:
[...]

Rechtsbijstand. Ik vind het bijzonder veel geld voor een (digitale!) verandering. In mijn optiek zou het gratis moeten zijn, het is is namelijk al aangeschaft. Maar goed, ieder zo zijn mening :)
Iedereen mag zijn mening hebben, alleen het is wel goed als je een mening kan onderbouwen. Daar komt het woord forum ook vandaan :)

Op welke rechtsgrond zou dit verboden moeten zijn? Heb je hier wetsartikelen of jurisprudentie van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thomskipsp
Ecological schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 17:47:
[...]

Iedereen mag zijn mening hebben, alleen het is wel goed als je een mening kan onderbouwen. Daar komt het woord forum ook vandaan :)

Op welke rechtsgrond zou dit verboden moeten zijn? Heb je hier wetsartikelen of jurisprudentie van?
Ik koop een huis met een zonnepaneelinstallatie. In mijn mening hoort daar ook monitoring en garantie bij. Nu heb ik beide niet, terwijl ik wel een voor het huis met installatie heb betaald. Dat is toch raar dat ik vervolgens voor het overdragen van een account moet betalen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eddie_
Voor het kopen van dat huis zijn officiële documenten getekend. Heb je in die documenten ook staan dat je de eigenaar wordt van de nieuwe PV installatie inclusief monitoringstoegang? Zo ja: verkopende partij blijft in gebreke. Zo nee: succes met je Rechtsbijstandsverzekering.

[ Voor 20% gewijzigd door Eddie_ op 02-05-2024 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuin in groen
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 18-05 18:09
@thomskipsp
Alleen heb je het huis niet van Enphase gekocht. En de installatie is niet aangelegd door Enphase.

Je moet bij de verkoper van je huis zijn voor overdrachten van garantie (als dat niet vanzelf gaat op wettelijke gronden). Ook zal de installateur vermoedelijk garantie moeten verlenen nu jij de eigenaar van het huis met het systeem bent (Dit kan anders zijn ivm het contract, maar er is veel beschermend recht op dit punt). Misschien dat de installateur met de verkoper heeft afgesproken dat er gekozen kan worden: of betalen ivm inschrijven wijziging bij Enphase, of gratis overzetten account maar met behoud van de oude gegevens.

@Eddie_ Je koopt een huis met alles wat erbij hoort. De PV installatie behoort daarbij (is ook achtergelaten). Het is vreemd als Thomskipp geen eigenaar is geworden.

Maar bij Enphase zelf: daar zie ik niet waarom je daar zou moeten wezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Hé ik roeptoeter maar wat, ik ben niet juridisch onderlegd. Maar ik verwacht dat Enphase dit ook juridisch onderzocht heeft. Take it or leave it.

Is € 150 veel? Ik vind van wel. Had de koper zich goed voorbereid dan had hij deze kosten gewoon in de financiering mee kunnen nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
  • Laatst online: 00:23
Eddie_ schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 18:17:
Hé ik roeptoeter maar wat, ik ben niet juridisch onderlegd. Maar ik verwacht dat Enphase dit ook juridisch onderzocht heeft. Take it or leave it.

Is € 150 veel? Ik vind van wel. Had de koper zich goed voorbereid dan had hij deze kosten gewoon in de financiering mee kunnen nemen.
Heb zelf ook Enphase, maar als ik op deze wijze met Enphase kennis zou maken zou voor mij de lol er snel af zijn. Dit doet natuurlijk niets af aan rechten of plichten van eenieder, maar de marketing afdeling heeft hier duidelijk niet goed over nagedacht (de financiële afdeling denk waarschijnlijk dat ze het heel goed gedaan hebben :F ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thomskipsp
Batilan schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 19:08:
[...]

Heb zelf ook Enphase, maar als ik op deze wijze met Enphase kennis zou maken zou voor mij de lol er snel af zijn. Dit doet natuurlijk niets af aan rechten of plichten van eenieder, maar de marketing afdeling heeft hier duidelijk niet goed over nagedacht (de financiële afdeling denk waarschijnlijk dat ze het heel goed gedaan hebben :F ).
Precies dit. Mijn ervaring bij een andere leverancier is (Growatt) is dat je geen problemen hebt met het overschrijven.

Was het een plicht om dit te onderzoeken voor het kopen van het huis? Wellicht; echter was ik hier dus totaal niet mee bezig. Weer wat geleerd denk ik dan maar.

Overigens wel interessant om de verschillende hoeken te horen van jullie en zodra ik wat nieuws heb laat ik het weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tuin in groen
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 18-05 18:09
@Eddie_ Iedereen zijn kennis. Jij bent goed in Enphase en installeren. Je bijdragen zijn inhoudelijk sterk en opbouwend. Zelf ben ik jurist, en de vraag wat bij de verkoop van een huis hoort is wel klassieke vraag in het juridisch onderwijs.
Ik vind € 150 ook veel. De systematiek dat de installateur de naam + email verandert, is goedkoper (gratis) en ik zie niet direct wat daar een issue mee is. Misschien als je een metered hebt, dat gezien kan worden wanneer de vorige bewoners op vakantie gingen en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
Tuin in groen schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 20:52:
@Eddie_ Iedereen zijn kennis. Jij bent goed in Enphase en installeren. Je bijdragen zijn inhoudelijk sterk en opbouwend. Zelf ben ik jurist, en de vraag wat bij de verkoop van een huis hoort is wel klassieke vraag in het juridisch onderwijs.
Ik vind € 150 ook veel. De systematiek dat de installateur de naam + email verandert, is goedkoper (gratis) en ik zie niet direct wat daar een issue mee is. Misschien als je een metered hebt, dat gezien kan worden wanneer de vorige bewoners op vakantie gingen en dergelijke.
Ook de installateur kan naam en e-mailadres niet aanpassen. Alleen binnen de eerste 6 maanden vanaf het moment dat de gateway zich aanmeldt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
Eddie_ schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 17:41:
@thomskipsp Toch wel je rechtsbijstandsverzekering? Benieuwd wat die er van gaan zeggen, reken er maar op dat Enphase dit ook juridisch gecontroleerd heeft.

@glas86 Je huidige installateur krijgt hier geen bericht over maar zou het wel kunnen zien in hun portaal. Mij maakt het als installateur niets uit wat je daar doet, al gooi je mij er uit. Maar als je mij er uit gooit kom dan niet voor garantie bij mij aankloppen, dan mag je dat ook zelf oplossen.
Het is zeker niet mijn bedoeling om de huidige installateur eruit te gooien. Ik heb mezelf nu toegevoegd als zijnde installateur. Maar wat kan ik nu precies meer als ik mezelf dan ook selecteer bij het stukje onderhoudsmonteur systeem? Daar staat nu nog de huidige installateur. Is dat alleen nodig als ik echt configuratie zaken wil aanpassen? Ik ben met name geïnteresseerd in het in detail uit kunnen lezen van het systeem.

Ik heb in iedergeval al ontdekt dat ik met mijn installer account nu weer lokaal kan inloggen op de Envoy waar ik al erg blij mee ben.

[ Voor 9% gewijzigd door glas86 op 02-05-2024 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
Heeft iemandel hier een idee van het opgenomen vermogen van een IQ relais?

Ik heb een nieuw huis en ben de meterkast grondig aan het verbouwen en wil 100% instappen op de enphase HEMS, maar dat betekent in mijn geval dus ook 3 IQ Relais.

Ik wil graag een gevoel krijgen van hun verbruik want mijn professionele mening is nog altijd dat ze overbodig zijn als overspanningsschakelaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007

DjVe

Hatsaflats!

drboneym schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 09:24:
Heeft iemandel hier een idee van het opgenomen vermogen van een IQ relais?

Ik heb een nieuw huis en ben de meterkast grondig aan het verbouwen en wil 100% instappen op de enphase HEMS, maar dat betekent in mijn geval dus ook 3 IQ Relais.

Ik wil graag een gevoel krijgen van hun verbruik want mijn professionele mening is nog altijd dat ze overbodig zijn als overspanningsschakelaar.
Waarom 3x een Relay?

Dingen verbruiken verder nagenoeg niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Volgens mij is een keer voorbij gekomen dat het iets van 5W is wat een IQ Relais verbruikt, maar zeker weten doe ik het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• drboneym
Ah das fijn, thanks! Ik had een oude datasheet gezien en daar stond niets bij.

Hier wat foto's van de oude situatie en de ontwikkelingen. Gisteren weer tot 21.30 in de kast zitten frummelen, maar het einde is in zicht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XgTkvIOuI6AUjrtduiSGRkEGIy4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2ZwmEyYx6BNTFzv0z90JjjaK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8AuYY9YRrpeqBOaCjtvO2u36N18=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YRKZ8xGglwR3d7No2rGNXFVV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/No0TZ3cMDVnrVQHt1tSH8bHClBM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zooiRBA1EEEx50bJZ011VjuP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
DjVe schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 09:30:
[...]

Waarom 3x een Relay?

Dingen verbruiken verder nagenoeg niets.
1x driefase tbv PV
1x enkelfase tbv PV
1x driefase tbv 10T

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Lekker bezig @drboneym :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Zo even dan, da's een hele verbetering (plus mooie uitdaging!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliffie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:18

Cliffie

Trompetslet

Hebben meer mensen vandaag dat de opbrengst sinds 6:45 niet meer wordt weergegeven in Enlighten?
Ik heb nog maar 8Wh en ik zie geen events of andere problemen.

17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:08
Cliffie schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 11:11:
Hebben meer mensen vandaag dat de opbrengst sinds 6:45 niet meer wordt weergegeven in Enlighten?
Ik heb nog maar 8Wh en ik zie geen events of andere problemen.
Zie hier geen problemen met de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliffie

Cliffie

Trompetslet

popie schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 11:39:
[...]

Zie hier geen problemen met de app.
Beetje vreemd hier, er wordt wel geüpdatet, maar ik loop een uur of 4 achter lijkt het. Gelukkig geeft de meter zelf in de meterkast wel teruglevering aan als de zon schijnt, dus de boel functioneert wel. Maar ja, cijfernerd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Ik had dit vanochtend, rond 11:00 uur, toen ik met de hond liep. Zon scheen mooi en ik dacht: even kijken dat "we" op dit moment doen: 800W.... Zelfs na verversen geen verandering. App gesloten en opnieuw gestart: 8kWh al opgewekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliffie

Cliffie

Trompetslet

Helaas, via de app en de website hetzelfde. Nu bijgewerkt tot 8:30.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• drboneym
Nog een update van m'n meterkast avontuur, dit lijkt stroomtechnisch voor nu even de final form.

Rechter rij bovenste kast is zekering voor warmtepomp met lijn meter en stuurmodule tbv Enphase IQ Router. Linkeronder die vier kasten zijn tbv Enphase PV en batterijen. Metered Gateway verstopt onder kast rechtsonder.

PV mogelijkheden
  • 1x driefase op woonhuis
  • 1x enkelfase op schuurtje
  • Uitgevoerd met voorbeveiligde lijnfilters Bialon FF01 per fase (communicatie met Gateway optimaliseren)
  • Uitgevoerd met IQ relais
Batterij mogelijkheden
  • 2 x driefase groepen ingepast, nog maar 1 stuk met IQ relais, potentieel tot 4x10T / 12x3T, dat zou ergens 22A per fase aan laadvermogen geven met een buffer van 42kWh.
Grote vooruitgangen algemeen
  • Groepen voorzien van eigen aardlek
  • Meterkast voorzien van overspanningsbeveiliging, mede omdat we tegenover een kerk wonen
  • Minder hittevorming in de modules door minimaal 2 module brede automaten
  • Intern bedraad met minstens 10mm2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r4d5qYnF_Vrqtai-UPbZeav-C10=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hPGOT2YIncMsEiVE6zVYSlQI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door drboneym op 06-05-2024 07:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Ik kijk nu naar mijn eigen systeem vanuit mijn Dashboard en deze blijft nogal achter. Maar bij live status zie ik wel volledige productie. Andere systemen zien er vanuit het Dashboard wel goed uit. Meer mensen die vertraging op de "lijn" hebben?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PUG7xNY5HF3cfyYZeuIM_z38A6E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZBNZY2jjMIOZ0LyYzebUdjta.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2n5k7S-5_hhIuP-JWFelns_Ca1I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3ANhYLkkwGhRLF0b3KzgVrRJ.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMSL2022
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 28-04 15:43
Eddie_ schreef op maandag 6 mei 2024 @ 09:47:
Ik kijk nu naar mijn eigen systeem vanuit mijn Dashboard en deze blijft nogal achter. Maar bij live status zie ik wel volledige productie. Andere systemen zien er vanuit het Dashboard wel goed uit. Meer mensen die vertraging op de "lijn" hebben?

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ja hier ook laatste update ruim een uur geleden, live data werkt wel.
Ook lokaal uitlezen via domoticz werkt gewoon, zal wel ergens een server probleem zijn.

20xLongi 410Wp, IQ7+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Niemand die ziet dat mijn piek op 01:00 16W was? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
Eddie_ schreef op maandag 6 mei 2024 @ 12:53:
Niemand die ziet dat mijn piek op 01:00 16W was? :)
Het was toch volle maan? Of toch meetfout opgenomen vermogen Q relais? /s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Ik heb geen flauw idee waar dit vandaan komt. Ik heb dit namelijk al heel lang. 8W met af en toe een uitschieter naar 16W. En als ik alle panelen individueel bekijk dan doen ze 's nachts helemaal niets. Verwacht een foutje in de meetwaarden van de Metered.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drboneym
Eddie_ schreef op maandag 6 mei 2024 @ 13:19:
Ik heb geen flauw idee waar dit vandaan komt. Ik heb dit namelijk al heel lang. 8W met af en toe een uitschieter naar 16W. En als ik alle panelen individueel bekijk dan doen ze 's nachts helemaal niets. Verwacht een foutje in de meetwaarden van de Metered.
Hmm, soms werkt het als je dan 'meting van micro' selecteert ipv de spoelen in Enlighten Manager als je je er erg aan stoort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Owja, dat kan ik nog wel even proberen. Ik heb er verder geen moeite mee hoor, vind het wel bijzonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gAzu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:04
Servowire schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 14:20:
Goedendag, ik zat te lezen over zero export. Is dit nog (steeds) toegestaan om dit profiel te laden in een NL installatie?

Vraag 2;
Is het ook mogelijk om een _deel_ van de micro's binnen 1 Envoy op zero export te zetten? Of gaat het per installatie aan/uit?
Waar zoek je precies naar?

Als ze een ZeroExport gridprofiel kunnen maken zou je denken dat het ook mogelijk moet zijn om bv een max 500W export gridprofiel te maken.

Er bestaat dacht ik ook een max 5000kWh per jaar export gridprofiel wat kennelijk vereist is ergens, ik weet niet in welk land precies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Hierbij een overzicht van alle netprofielen die in de Installer Toolkit app naar boven komen (in NL).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nNl0IUxocMTX1Hi0Sa5vMK-3MT4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oVg737c94Ls0vs7Xs3LcTcxH.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
Pazo schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 11:49:
Hierbij een overzicht van alle netprofielen die in de Installer Toolkit app naar boven komen (in NL).

[Afbeelding]
Jooh, hoe kom jij aan al die netprofielen? Daar kan ik niet bij hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Ik heb maar drie opties:

NL
EN 50549-1:2019 RfG E02 Netherlands (1.3.2)

EN 50549-1:2019 RfG E02 Netherlands - IQ Gateway Standard (1.3.1)
EN 50549-1:2019 RfG E02 Netherlands - Zero Export (Aggregate) (1.3.1)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23:09
Eddie_ schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 13:58:
Ik heb maar drie opties:

NL
EN 50549-1:2019 RfG E02 Netherlands (1.3.2)

EN 50549-1:2019 RfG E02 Netherlands - IQ Gateway Standard (1.3.1)
EN 50549-1:2019 RfG E02 Netherlands - Zero Export (Aggregate) (1.3.1)
Same

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Geen idee? Gewoon in de installer toolkit app onder Gateway / netprofielen? Kan je downloaden, filteren op land etc? Kan ze zelf van heel europa zien, meer dan 80 netprofielen :)

EDIT: Misschien omdat het een DHZ account betreft?

[ Voor 13% gewijzigd door Pazo op 07-05-2024 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname27
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:40
Hi allen,

I.v.m. spanningsproblemen op het net in mijn buurt klapt mijn huidige SMA string omvormer er zo'n beetje de hele middag uit.

Heb 15x REC Alpha Pure-R 420Wp panelen liggen (7 oost en 8 west).

Ik zit eraan te denken om de SMA omvormer te verkopen en Enphase ervoor in de plaats te gebruiken, zodat niet gelijk het hele systeem eruit klapt als de netspanning te hoog wordt. Echter (zo lees ik online) zie ik dat de REC Alpha Pure-R serie kennelijk een vrij uniek paneel is met een hoge Voc (59,4) en 80 half cellen.

Volgens de compatibiliteitstool hier is geen enkel Enphase product compatibel.
Volgens die van Enphase zelf alleen de IQ7X (ook al is deze officieel alleen voor 96 half cel panelen).

Ervan uitgaande dat ik inderdaad voor de micro-omvormer route kies, wat raden jullie aan? Is de IQ7X compatibel of wellicht toch een andere?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drboneym
Nickname27 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 15:19:
Hi allen,

I.v.m. spanningsproblemen op het net in mijn buurt klapt mijn huidige SMA string omvormer er zo'n beetje de hele middag uit.

Heb 15x REC Alpha Pure-R 420Wp panelen liggen (7 oost en 8 west).

Ik zit eraan te denken om de SMA omvormer te verkopen en Enphase ervoor in de plaats te gebruiken, zodat niet gelijk het hele systeem eruit klapt als de netspanning te hoog wordt. Echter (zo lees ik online) zie ik dat de REC Alpha Pure-R serie kennelijk een vrij uniek paneel is met een hoge Voc (59,4) en 80 half cellen.

Volgens de compatibiliteitstool hier is geen enkel Enphase product compatibel.
Volgens die van Enphase zelf alleen de IQ7X (ook al is deze officieel alleen voor 96 half cel panelen).

Ervan uitgaande dat ik inderdaad voor de micro-omvormer route kies, wat raden jullie aan? Is de IQ7X compatibel of wellicht toch een andere?
IQ7X is prima compatibel, met een werkbereik van 33 V / 79.5 V. Die aantal cellen op de datasheet is ter inspiratie, het gaat over de harde specs.

https://www.zonnig.nl/wp-...7-IQ7-IQ7X-Datascheet.pdf

Ik heb er nog 8 liggen die ik niet kwijt kan die je eventueel mag overnemen, dan kun je me een PM sturen

(even ter info voor de lezers hier, ik wil dit forum echt niet gebruiken als handeltje dus hopelijk wek ik die indruk ook niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:40
@Nickname27 dat is nogal een investering. Waarom denk je dat Enphase bij jou wel zal terugleveren? Is je huidige setup 1 fase en kan je niet de omvormer op een andere fase zetten? Of iets doen met het vermogen beperken als het voltage te hoog wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertsjuhn
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20-05 14:40
drboneym schreef op maandag 6 mei 2024 @ 07:37:
Nog een update van m'n meterkast avontuur, dit lijkt stroomtechnisch voor nu even de final form.

Rechter rij bovenste kast is zekering voor warmtepomp met lijn meter en stuurmodule tbv Enphase IQ Router. Linkeronder die vier kasten zijn tbv Enphase PV en batterijen. Metered Gateway verstopt onder kast rechtsonder.

PV mogelijkheden
  • 1x driefase op woonhuis
  • 1x enkelfase op schuurtje
  • Uitgevoerd met voorbeveiligde lijnfilters Bialon FF01 per fase (communicatie met Gateway optimaliseren)
  • Uitgevoerd met IQ relais
Batterij mogelijkheden
  • 2 x driefase groepen ingepast, nog maar 1 stuk met IQ relais, potentieel tot 4x10T / 12x3T, dat zou ergens 22A per fase aan laadvermogen geven met een buffer van 42kWh.
Grote vooruitgangen algemeen
  • Groepen voorzien van eigen aardlek
  • Meterkast voorzien van overspanningsbeveiliging, mede omdat we tegenover een kerk wonen
  • Minder hittevorming in de modules door minimaal 2 module brede automaten
  • Intern bedraad met minstens 10mm2
[Afbeelding]
Ziet er netjes uit!
Die kabels die van onderen komen, lopen die gewoon in de mantel door de kasten naar boven nu?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drboneym
Bertsjuhn schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 16:12:
[...]

Ziet er netjes uit!
Die kabels die van onderen komen, lopen die gewoon in de mantel door de kasten naar boven nu?
Dat had ik eerst wel, toen ergerde ik me eraan en ben ik DIN rail rijgklemmen gaan zetten en soepele 4mm2 naar boven per groep.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RQs_WBspjHr5UWN9f7U66KYZR2w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sFifeZybcJv1eSNhS5oVM9QL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname27
jeeedeee schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 16:11:
@Nickname27 dat is nogal een investering. Waarom denk je dat Enphase bij jou wel zal terugleveren? Is je huidige setup 1 fase en kan je niet de omvormer op een andere fase zetten? Of iets doen met het vermogen beperken als het voltage te hoog wordt?
Ik wil het topic hier niet hijacken met een uitgebreid verhaal over de spanningsproblemen hier. Maar waar het op neerkomt is dat ik al een 3-fase omvormer heb, de netspanning echt hoog is hier (252V inkomend tussen 12 en 15) en ik dus op de off-peak zo veel mogelijk wil opwekken. Maar dan zit ik met schaduw van bomen. Eerst voor lief genomen maar nu lijkt een set up met micro-omvormers dan toch interessant te zijn.

Wat betreft het vermogen beperken: wat zijn daarvoor de opties? Mag ook via PB als dat niet in dit topic thuishoort :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
Nickname27 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 16:17:
[...]

Ik wil het topic hier niet hijacken met een uitgebreid verhaal over de spanningsproblemen hier. Maar waar het op neerkomt is dat ik al een 3-fase omvormer heb, de netspanning echt hoog is hier (252V inkomend tussen 12 en 15) en ik dus op de off-peak zo veel mogelijk wil opwekken. Maar dan zit ik met schaduw van bomen. Eerst voor lief genomen maar nu lijkt een set up met micro-omvormers dan toch interessant te zijn.

Wat betreft het vermogen beperken: wat zijn daarvoor de opties? Mag ook via PB als dat niet in dit topic thuishoort :)
Hier is een stuk dat SMA erover schrijft.

Ik zou zelf als eerste aan een dikke kabel denken van hoofdverdeelkast naar omvormer, bijvoorbeeld 5x6mm2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname27
drboneym schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 16:25:
[...]

Hier is een stuk dat SMA erover schrijft.

Ik zou zelf als eerste aan een dikke kabel denken van hoofdverdeelkast naar omvormer, bijvoorbeeld 5x6mm2.
Loopt nu een 5x4mm2 kabel naar de meterkast. Maakt een 6mm2 kabel veel verschil?

Zie even geen link, maar de rest van de dingen die SMA voorschrijft heb ik inderdaad met de installateur al (tevergeefs) geprobeerd.
Pagina: 1 ... 7 ... 45 Laatste