Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:33

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

rkonings schreef op donderdag 11 april 2024 @ 08:40:
[...]

Ik begrijp dat ze aftoppen maar hoe kom je dan aan die factor van 1,25?
Andere panelen kiezen met lagere/hogere Voc/Isc?
Of andere wattpiek?
Met jouw 440Wp en een IQ8MC zit je op 440/330 = 1,33. Prima toch?
Mijn ratio is 405/300=1,35. Ik verwacht dan bij jou min of meer dezelfde grafieken, met een kleine aftopping op z'n max. Zou je de IQ8+ nemen, dan is je ratio 1,46 en wordt er meer afgetopt en raak je meer kwijt.

[ Voor 24% gewijzigd door Microkid op 11-04-2024 10:00 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asjemenou74
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 05:26
Niet helemaal correct.

Tenzij je bij de IQ8 familie wilt zijn/blijven voor de nieuwigheid en de eventuele accu's.
Ik zie tot dit moment nergens dat dat een requirement vereiste is.

Qua prijs kwaliteit en kwantiteit is het de IQ7A 440/360= 1.22 en 129 euro.
En het uiterst ruime Mpp bereik van 18V – 58V zal zeker helpen.
Wat dat betreft is het nogal een universele rammelaar en drumstel tegelijk tov IQ8 AC en HC de 2 hoogste&/zwaarste uit de IQ8 familie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 11:37
@asjemenou74 voor eventuele accu's hoef je niet bij de IQ8 serie te blijven, die werken ook prima met de IQ7 serie samen.

Grote vraag is dan natuurlijk wel: hoe zit het met beschikbaarheid van de IQ7 serie? Voorlopig is die er nog maar wat doet dat over anderhalf jaar?

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asjemenou74
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 05:26
ja, dat was voor no-grid off-grid de IQ8 serie niet vd accu's.

Kies wel een paneel met een hogere Vmp met de IQ7A. Niet 108 cellen maar 120 tot 144. Dat zorgt voor een hogere dc in spanning.

[ Voor 51% gewijzigd door asjemenou74 op 11-04-2024 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari2asem
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-05 17:29
WillemP22 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 11:14:
[...]

Voor zover ik weet kan dat alleen met de Enlighten Manager. Daar kun je via de juiste site, bij de apparaten de gateway o.a. de stroomproductie uit laten zetten....en later ook weer aan uiteraard.
Maar het lijkt me dat je daar een installateurs account voor dient te hebben.
Uiteraard is het leuk om die knop achter de hand te hebben, mocht de stroomprijs erg negatief worden, dan kun je daar een paar euro mee besparen, maar het wordt nogal geromantiseerd. Qua euros gaat het nergens over....nog niet....en het komt maar zelden voor. Stroomprijs moet lager dan -0,15 euro/kWh zijn voor dat het geld zou kosten.
Mocht je geen toegang hebben tot de Enlighten Manager, zou je zelf nog een schakelaar ertussen moeten maken...via HA of Homewizard of zoiets.
ik zou graag willen weten hoe je op die -15cent (minus 15 cent) komt? dat het dan ook echt geld gaat kosten?

want als je teruglevert tijdens negatieve energieprijzen (zoals vandaag), dan krijg je kale prijs. en dat is dus -5cent.
dit kost wel geld (misschien paar centen als je kleine PV installatie hebt).

[ Voor 9% gewijzigd door ari2asem op 13-04-2024 10:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15:33
ari2asem schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 10:41:
[...]
ik zou graag willen weten hoe je op die -15cent (minus 15 cent) komt? dat het dan ook echt geld gaat kosten?

want als je teruglevert tijdens negatieve energieprijzen (zoals vandaag), dan krijg je kale prijs. en dat is dus -5cent.
dit kost wel geld (misschien paar centen als je kleine PV installatie hebt).
Dat geldt voor diegene die salderen; dus zolang je verbruik hoger is dan je geproduceerde energie.
Bij een electra prijs van 0ct:
Onbalans en GvO kosten, ca. 2ct/kWh
Energiebelasring 2024: 10,88 ct/kWh
Btw over 0+2+10,88 is 2.7 ct/kWh
Totaal: 15,6 ct/kWh
Dus bij een electraprijs van 0 krijg je nog steeds 15,6 ct/kWh zodra je teruglevert en kunt salderen.

Bij een electraprijs van -15 ct/kWh:
Onbalans en energiebelasting zijn nog steeds hetzelfde.
Btw over -15+2+10,88 is -0,45 ct/kWh
Totaal: - 2,6 ct/kWh

In dit rekenvoorbeeld zou je bij n prijs van -12,88 ct precies op 0 uitkomen.
Energiebelasting is voor iedereen gelijk (de eerste 10000 kWh). De onbalanskosten varieren per energieleverancier…tussen 2 en 5 ct/kWh meen ik laatst gezien te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari2asem
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-05 17:29
WillemP22 schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 14:17:
[...]

Dat geldt voor diegene die salderen; dus zolang je verbruik hoger is dan je geproduceerde energie.
Bij een electra prijs van 0ct:
Onbalans en GvO kosten, ca. 2ct/kWh
Energiebelasring 2024: 10,88 ct/kWh
Btw over 0+2+10,88 is 2.7 ct/kWh
Totaal: 15,6 ct/kWh
Dus bij een electraprijs van 0 krijg je nog steeds 15,6 ct/kWh zodra je teruglevert en kunt salderen.
nope. je berekening klopt niet omdat je bij teruglevering alleen de kale pijrs terugkrijgt/uitbetaald krijg. dus die btw+energiebelasting krijg je niet.
als je stoom van het net binnenhaalt, betaal je dus wel energiebelasting+btw (totaal 0,13165 euro per kwh).
maar als je teruglevert, krijg je kale prijs.

en als die prijs negatief is, betaal jij dus voor je teruglevering

ik zit bij zonneplan, met dynamische prijs. bij zonneplan krijg je dus kale prijs als terugleververgoeding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
ari2asem schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 15:13:
[...]
nope. je berekening klopt niet omdat je bij teruglevering alleen de kale pijrs terugkrijgt/uitbetaald krijg. dus die btw+energiebelasting krijg je niet.
als je stoom van het net binnenhaalt, betaal je dus wel energiebelasting+btw (totaal 0,13165 euro per kwh).
maar als je teruglevert, krijg je kale prijs.

en als die prijs negatief is, betaal jij dus voor je teruglevering

ik zit bij zonneplan, met dynamische prijs. bij zonneplan krijg je dus kale prijs als terugleververgoeding.
Ik zit bij Tibber met een dynamische contract… al bijna 2 jaar…en daar werkt het wel zo. Gaat zonneplan niet aan het eind van het jaar nog keer kijken/ corrigeren ?
Het lijkt me sterk dat dat zo is, anders had ik dat in het day-ahead topic allang een keer gelezen.

As we speak is de all-in prijs nu 9ct.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Nieuwe ronde Enphase roadshow: "Enphase Game changer Roadshow". 13 juni ben ik er bij in Heerenveen. Benieuwd of ik misschien wat enthousiaster ga worden. Ben sowieso wel benieuwd naar de IQ Battery 5P!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/69v5e4Vp833KgbXoz45TfwGIUwc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/l68RuLa5gNOKAIMPpZUBUn8E.png?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door Eddie_ op 15-04-2024 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Sinds ik een uitbreiding van mijn panelen heb (van 12 naar 17 gegaan) werkt de Q-relay 3P niet meer;
"Device failed to report"

Nu heb ik zitten zoeken op het internet, maar wordt er niet veel wijzer van.. Het systeem werkt overigens zoals het zou moeten, op zich ook niet gek.. Als ik het goed zeg, heb ik nu geen beveiliging voor 'onregelmatigheden' die kunnen ontstaan op het net..

Verder geen andere foutmeldingen of bijzonderheden though..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Branden de lampjes wel groen op je IQ Relais? Persoonlijk vind ik het geen enkel probleem als het IQ Relais niet gevonden wordt door het systeem (zolang die er maar wel zit en goed is aangesloten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Eddie_ schreef op maandag 15 april 2024 @ 16:50:
Branden de lampjes wel groen op je IQ Relais? Persoonlijk vind ik het geen enkel probleem als het IQ Relais niet gevonden wordt door het systeem (zolang die er maar wel zit en goed is aangesloten).
Alle lampjes branden groen :)
Overigens des te meer, naar mijn gevoel, vreemd dat het volgens het systeem niet werkt.. :+

[ Voor 12% gewijzigd door beyazz06 op 15-04-2024 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
En als je een systeemscan uitvoert? Tweede knopje op de IQ Gateway één keer indrukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deefdeef
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-05 11:37
Ik overweeg om zonnepanelen te laten installeren. Zeer waarschijnlijk met micro-omvormers van Enphase.
Met de Envoy-S Standard

Kan ik op dit systeem, later zomaar elk merk thuisbatterij aansluiten of ben ik beperkt tot de thuisbatterij van Enphase?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:44
deefdeef schreef op woensdag 17 april 2024 @ 12:09:
Ik overweeg om zonnepanelen te laten installeren. Zeer waarschijnlijk met micro-omvormers van Enphase.
Met de Envoy-S Standard

Kan ik op dit systeem, later zomaar elk merk thuisbatterij aansluiten of ben ik beperkt tot de thuisbatterij van Enphase?
Lees de fipo. Staan alle antwoorden in.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 14:28
Panzer_V schreef op woensdag 17 april 2024 @ 12:45:
[...]

Lees de fipo. Staan alle antwoorden in.
Ik heb net gecontrold+F en ik vond geen hit op deze vraag. Sowieso goed om een update te geven, de ontwikkelingen zijn snel gegaan.

Desalniettemin, het wordt op Tweakers wel gewaardeerd als er iets van eigen onderzoek wordt gedaan voor je een vraag stelt.

Zelf ben ik in de markt voor een systeem van 27 panelen + Enphase. Onder de 10k, met metered. Ik ben op het punt om de trekker over te halen, ben erg excited!

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Je kan met Enphase ook prima andere accu's plaatsen. Alleen draaien die niet mee in de Enphase omgeving. Wil je één ecosysteem dan zul je de Enphase accu moeten kiezen.

@Ecological Succes met het schieten en we lezen het hier wel. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deefdeef
Ecological schreef op woensdag 17 april 2024 @ 13:11:
[...]

Ik heb net gecontrold+F en ik vond geen hit op deze vraag. ...

Desalniettemin, het wordt op Tweakers wel gewaardeerd als er iets van eigen onderzoek wordt gedaan voor je een vraag stelt.
...
Ik weet hoe forums werken en had dus inderdaad ook de zoekfunctie gebruikt op de fipo en in het gehele forum. Maar kreeg geen duidelijk antwoord.
Bij een vraag over mijn offertes werd gezegd dat een accu aansluiten op een enphase systeem lastiger zou zijn, dus was benieuwd bij of Enphase die ervaring ook hadden. Vandaar de vraag hier. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef012
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15-05 13:32
deefdeef schreef op woensdag 17 april 2024 @ 13:31:
[...]

Ik weet hoe forums werken en had dus inderdaad ook de zoekfunctie gebruikt op de fipo en in het gehele forum. Maar kreeg geen duidelijk antwoord.
Bij een vraag over mijn offertes werd gezegd dat een accu aansluiten op een enphase systeem lastiger zou zijn, dus was benieuwd bij of Enphase die ervaring ook hadden. Vandaar de vraag hier. :D
Als antwoord, * en toevoeging op de post van Eddie * volgens mij is hier de Envoy metered nodig om een Enphase accu aan te sluiten. Zoals @Eddie_ al aangeeft, is het voordeel dat alles in één omgeving draait en hierdoor mogelijk ook beter op elkaar afgestemd is.
Hierdoor heb ik ervoor gekozen om mijn systeem met een Envoy metered uit te voeren. En omdat hierdoor (in de toekomst?) andere grid profielen mogelijk zijn.
Volgens mij een kleine meerprijs om iets toekomstbestendiger te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deefdeef
Bedankt @Stef012 en @Eddie_

Toekomstbestendiger gaat dan over de Meterd tov van Standard.

Of over het gehele Enphase-systeem?
Ben nog in de "race" voor panelen en wordt heen en weer getrokken tussen de voor en nadelen van mirco's en centrale omvormers :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deefdeef
Nog een vraagje.

Zijn er gebruikers die al eens een defecte micro omvormer hebben gehad.

Als argument tegen micro omvormers wordt gezegd dat ze gevoelig zijn en dan is het bij een defect lastig en kostbaar dat er iemand het dak op moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

deefdeef schreef op woensdag 17 april 2024 @ 17:31:
Nog een vraagje.

Als argument tegen micro omvormers wordt gezegd dat ze gevoelig zijn en dan is het bij een defect lastig en kostbaar dat er iemand het dak op moet.
Hier 3x keer een micro (M250) stuk. Systeem met 12 panelen, nu 7 jaar oud. Kosteloos vervangen door de installateur. Wel vraag ik me af wie ze zou vervangen als installateur failliet is.

Meer info: jelmervos in "Het grote Enphase topic"

[ Voor 7% gewijzigd door jelmervos op 17-04-2024 18:07 ]

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Eddie_
Een defecte micro komt zeker voor. Ik vind de afhandeling van Enphase bij een RMA prima. Uitval van Enphase is veel lager dan bij Solaredge, gebaseerd op eigen (praktijk)ervaringen. Uitval ten opzichte van stringomvormers is meer appels met peren vergelijken. Maar vergelijk ik het met de Goodwe CCA omvormers met Tigo's onder elk paneel: dan wint Enphase het ruimschoots, wat een bedroevend product is dat.

Is je installateur failliet dan wordt het een ander verhaal. Je kan als consument ook een RMA aanvragen en de vervangende micro thuis gestuurd krijgen. Maar dan moet hij nog onder het paneel.

@deefdeef ja, toekomstbestendiger is dan gelijk voor de metered variant te gaan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 13:27
deefdeef schreef op woensdag 17 april 2024 @ 17:31:
Nog een vraagje.

Ik ben het met Eddie eens, ze gaan inderdaad wel eens kapot, maar laat je er zeker niet door afschrikken. Mijn bedrijf installeert al 12 jaar nagenoeg exclusief Enphase micro's en hebben afgelopen jaar 49 RMA's gehad op 2150 Enphase systemen / circa 30.000 micro's. Dat is ook inclusief de Gateways, die ook nog wel eens kapot gaan (die data kan ik niet scheiden op m'n portal helaas).

Plus, de nieuwe gateways en micro's lijken veel minder vaak defect te gaan dan de oude, dus die fail rate ligt bij de huidige systemen nog veel lager.

Als je een betrouwbare installateur hebt die al een tijd bezig is kun je met Enphase echt niet verkeerd gaan. String is financieel scherper aan de voorkant, maar Enphase is uiteindelijk financieel ook altijd sterker door het gebrek aan vervangingskosten tijdens levensduur van het systeem, plus het uitblijven van onderzoekskosten door dure arbeidskrachten ter plekke.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deefdeef
Wel grappig dat op 1 forum binnen 2 topics zo verschillend over microomvormers wordt gesproken. Nu zit hier natuurlijk wel in een Enphase fantopic 😎

Wat mij zou tegenhouden voor microomvormers te kiezen is het vervangen van een eventueel defecte omvormer. Ik durf zelf het dak niet op en heb nog niet duidelijk of mijn aanbieders zolang die omvormers gratis of zonder voorrijkosten willen installeren.

En meerprijs speelt ook iets mee. Maar die verdient zich terug, omdat ik in principe 25 jaar garantie heb tegenover 10-12 voor centrale. En microomvormers zouden eerder aangaan en later uitgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuin in groen
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 18-05 18:09
Het is te verwachten dat in het forum van Enphase, mensen toch enthousiast zijn over Enphase.

Er zijn natuurlijk nog meer voordelen. Het idee dat er geen hoge voltages op mijn dak liggen vind ik wel fijn.
En als je iets van schaduw hebt, zijn micro-omvormers ook in het voordeel.

Een nadeel is natuurlijk ook dat nagenoeg de hele installatie op het dak ligt. Dus iemand die wil stelen, kan alles zo meenemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
deefdeef schreef op woensdag 17 april 2024 @ 12:09:
De vraag is vaker voorgekomen. Dus zojuist Q18 toegevoegd in de FAQ :)

Grote Enphase topicIQ Gateway lokaal uitlezenPVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:38
Tuin in groen schreef op woensdag 17 april 2024 @ 21:00:
Er zijn natuurlijk nog meer voordelen. Het idee dat er geen hoge voltages op mijn dak liggen vind ik wel fijn.
Zakelijk heb ik veel te doen met grote batterij-systemen en -omvormers. Dat soort DC voltages wil ik ook niet op m'n dak en in mijn huis te hebben. Ik heb 46 panelen over twee daken, da's toch al snel 15 kWh. Alleen dat was al de reden voor Enphase te kiezen.

Het klopt dat je meer techniek onder de panelen hebt liggen en dat kàn defect gaan. Het is alleen geen zwakste schakel; de overig panelen blijven werken.

[ Voor 7% gewijzigd door Conrado op 17-04-2024 22:46 ]

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
Tuin in groen schreef op woensdag 17 april 2024 @ 21:00:
Het is te verwachten dat in het forum van Enphase, mensen toch enthousiast zijn over Enphase.

Een nadeel is natuurlijk ook dat nagenoeg de hele installatie op het dak ligt. Dus iemand die wil stelen, kan alles zo meenemen.
Stelen? 😁, dat argument hoor ik nu voor het eerst. Af en toe zijn de koperdieven weer in het nieuws bij zonneweides, maar komt het voor dat mensen de micro.s onder de panelen vandaan halen? Veels te veel werk voor dieven, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
En zoiets valt ook niet op, het stelen. Ik heb dit nog nooit als tegenargument gehoord, ook voor mij voor het eerst :) Alhoewel als het systeem op een laag plat dak ligt is dat natuurlijk wel gemakkelijker te realiseren.

En wat @Conrado zegt: één micro defect en de rest blijft gewoon werken.

[ Voor 20% gewijzigd door Eddie_ op 18-04-2024 07:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timblup
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 12-07-2024
Ik heb een vraag:
Ik heb al een PV installatie (Solar Edge) op 1 fase, daarnaast is nu de 3 fase Enphase PV installatie gekomen met de Envoy S Metered CT spoelen.
Standaard worden de meetspoelen aangesloten op de inkomende 3 fases van de panelen en de 3 fase netaansluiting.
Moet en nog in de meetopstelling gecompenseerd worden voor die ene fase van de solar edge om de juiste meet resultaten te krijgen in de app?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
timblup schreef op donderdag 18 april 2024 @ 08:36:
Standaard worden de meetspoelen aangesloten op de inkomende 3 fases van de panelen en de 3 fase netaansluiting.
Je kunt de productie-spoelen achter beide inkomende PV-systemen plaatsen, dan heb je toch de totale productie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deefdeef
Wat zijn de ervaringen met aftoppen?
Hoe vaak topt de Enphase het vermogen nu echt daadwerkelijk af?

Ik heb zo'n berekeningsprogramma van PVcalc ingevuld en daar komt het er op neer dat tussen half april en eind mei ongeveer 2 uur lang mijn systeem afgetopt zou worden. Bij een heldere lucht.
Ik ben dan uitgegaan van IQ8AC en paneel van 430/440Wp. Dat is zo'n 2% verlies op het hoogtepunt.

Zie ook de berekening : klik

Pak ik de vaak aangeboden IQ8MC, dan wordt er 4 maanden afgetopt, bij heldere omstandigheden. En verlies ik max zo'n 13%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
@timblup Ja dit kan prima. Precies zoals @Conrado al zegt. Ik heb een soortgelijke installatie gehad waarbij ik de productie L1 (van beide systemen) door één CT liet lopen. Je kan er ook voor kiezen om een extra CT te plaatsen. Dan heb je twee CT's op één aansluiting van de Metered.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
deefdeef schreef op donderdag 18 april 2024 @ 10:46:

Ik heb zo'n berekeningsprogramma van PVcalc ingevuld en daar komt het er op neer dat tussen half april en eind mei ongeveer 2 uur lang mijn systeem afgetopt zou worden. Bij een heldere lucht.
Ik ben dan uitgegaan van IQ8AC en paneel van 430/440Wp. Dat is zo'n 2% verlies op het hoogtepunt.

Pak ik de vaak aangeboden IQ8MC, dan wordt er 4 maanden afgetopt, bij heldere omstandigheden. En verlies ik max zo'n 13%
Valt erg mee in NL. ca 2% verlies op jaarbasis.
Er zijn verschillende studies geweest in o.a. Frankrijk, waar de ligging en zonkracht veel beter / hoger is.
Zie ook FAQ vraag 1a en 1b.

10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nachtapotheker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:33
deefdeef schreef op donderdag 18 april 2024 @ 10:46:

Scheelt erg weinig, ik heb de IQ8M met 12x 435wp paneeltjes, de IQ8M’s kunnen max 330w leveren. Dit topt idd af, echter scheelt het bij mij op zuid volgens simulaties 100kwh per jaar tov een AC variant. Niet echt de moeite dus :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drboneym
Pazo schreef op donderdag 18 april 2024 @ 10:50:
[...]

Valt erg mee in NL. ca 2% verlies op jaarbasis.
Er zijn verschillende studies geweest in o.a. Frankrijk, waar de ligging en zonkracht veel beter / hoger is.
Zie ook FAQ vraag 1a en 1b.
Ik had hier zelf ook laatst aandacht aan besteed, wel via een flinke omweg:
Solaredge designer
Kies een Solaredge 3.6kW omvormer
Stel dat gelijk aan 12 stuks IQ8PLUS (300W max AC uit)
Simuleer een pannendak 45% op zuid, zuidoost, oost, en oostwest op platdak

Simulatie met 470 en 490Wp 120 cells HC topcon.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lUOHLlI9VRNFltMnR9peKy8dkRs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oPcl74Eyw5hyw2oqbt561YPO.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Goede toevoeging @drboneym (y)
En dat is zelfs met 470 / 490Wp panelen.

[ Voor 38% gewijzigd door Pazo op 18-04-2024 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Ik heb een IQ Gateway Metered met 6 spoelen. Nu had ik verwacht dat ik in de Enphase App ook het actuele verbruik zou kunnen zien, zeg maar wat je ook op de kWh-meter kunt aflezen, maar dat heb ik nog niet ontdekt. Of is dat enkel via de API beschikbaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JMSL2022
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 28-04 15:43
Conrado schreef op donderdag 18 april 2024 @ 17:02:
Ik heb een IQ Gateway Metered met 6 spoelen. Nu had ik verwacht dat ik in de Enphase App ook het actuele verbruik zou kunnen zien, zeg maar wat je ook op de kWh-meter kunt aflezen, maar dat heb ik nog niet ontdekt. Of is dat enkel via de API beschikbaar?
Dat kan je gewoon in de app zien, zowel live als over de hele dag. Live kan je het zelfs per fase zien.

20xLongi 410Wp, IQ7+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Conrado Als je een metered met 6 spoelen hebt maar geen verbruik kan zien, dan is er iets niet goed geïnstalleerd of geconfigureerd.
Edit: iets te snel gelezen. Je bedoelt het actuele verbruik. Ja dat kan je zien in de live status (vanaf firmware v7, v5 heeft dat niet).

[ Voor 33% gewijzigd door Pazo op 18-04-2024 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
JMSL2022 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 17:26:
Dat kan je gewoon in de app zien, zowel live als over de hele dag. Live kan je het zelfs per fase zien.
Moet je daarvoor in de buurt van de gateway zijn? We zijn nog aan het bouwen, en ik ben niet elke dag op de bouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee, als je de app opent staat gelijk rechts bovenin 'Live status'.

Dan zie je dit (net gemaakt):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BqBlp6CYBdv43xhEliUmQaXq7s8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ybh6zOfKkfw9AnD2leFqYjch.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 73% gewijzigd door Pazo op 18-04-2024 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter243
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-05 21:20
Bij nieuwbouw heb ik qua omvormer nu de keuze uit solaredge of enphase. Installateur heeft voorkeur voor enphase zou minder problemen geven dan solaredge. Echter ben ik bij Tibber en die hebben een integratie met solaredge. Daar bij lijkt solaredge uit te breiden met diverse merken batterij en blijf ik bij enphase beperkt tot enphase batterijen die gemiddeld vrij aan de prijs zijn. Keuzestress… iemand nog een tip. Prijstechnisch is solaredge sowieso wat gunstiger. Dakvlak ligt op het zuiden. 30 of 40 panelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
peter243 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 08:23:
Daar bij lijkt solaredge uit te breiden met diverse merken batterij en blijf ik bij enphase beperkt tot enphase batterijen die gemiddeld vrij aan de prijs zijn.
Nee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Mijn tip: kies voor Enphase. Ook daarbij kan je andere merk batterijen plaatsen. Dit is hier in het forum ook al (zeer recent) benoemt. Uitvalpercentages zijn hoger bij Solaredge (is in dit forum al door meerdere installateurs bevestigd).

Maar je keuze af laten hangen omdat de een wel werkt met Tibber en de ander niet? Alhoewel je het geheel natuurlijk wel in Homeassistant kunt onderbrengen en zodoende kunt instellen wat je wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 14:28
Eddie_ schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 08:31:
Mijn tip: kies voor Enphase. Ook daarbij kan je andere merk batterijen plaatsen. Dit is hier in het forum ook al (zeer recent) benoemt. Uitvalpercentages zijn hoger bij Solaredge (is in dit forum al door meerdere installateurs bevestigd).

Maar je keuze af laten hangen omdat de een wel werkt met Tibber en de ander niet? Alhoewel je het geheel natuurlijk wel in Homeassistant kunt onderbrengen en zodoende kunt instellen wat je wil.
Daarbij Enphase is 1 van de meeste geinstalleerde systemen, Tibber zal echt wel proberen te zoeken naar manieren om het te laten werken :)

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• peter243
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-05 21:20
Dank voor de reactie het wordt enphase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Uitstekende keuze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deefdeef
Wij gaan vrijwel zeker voor een systeem met Enphase omvormers.

Ons dak is ongeveer West Zuidwest georiënteerd. We gaan voor 10 panelen, 440Wp per stuk.

De meeste bieden de IQ8MC aan, dat zal voor mijn en de gemiddelde Nederlandse situatie wel voldoende zijn.

Maar ik heb een beter gevoel bij IQ8 AC of IQ8HC omdat deze een hoger piekvermogen hebben en ik dus bij zonnige dagen meer kan profiteren. Ook al komt aftoppen weinig voor in de praktijk.

Is mijn gevoel juist of hebben die AC en HC andere nadelen? Ik zie bijvoorbeeld in de startpost dat ze allemaal dezelfde ingangsspanning hebben bij opstarten, maar het begin van het MPP-bereik wordt steeds iets hoger. Is dat nadelig in de donkere of bij bewolkte dagen?

Het prijsverschil tussen MC em AC/HC is "slechts" tussen de 100 of 120 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rkonings
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:05
120/0.27cent per kWh is afgerond 450kWh...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deefdeef
rkonings schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 15:49:
120/0.27cent per kWh is afgerond 450kWh...
Okay, dat is een mooie rekensom, maar in het geheel niet mijn vraag. Ik snap dat het goedkoper kan, maar op het geheel vind ik die 100-120 euro niet zo boeiend eerlijk gezegd.

Ik zocht meer uitleg over het verschil tussen die MPP-waardes van de MC, AC en HC en wat dat betekent in de praktijk. Heeft dat invloed over hoe snel een omvormer stroom levert bij bijvoorbeeld minder licht in de ochtend en avond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B747
  • Laatst online: 29-11-2024
Geachte lezer,

Ik heb een Enphase systeem wat ik heb uitgebreid met 6 panelen. Het betreft een groot perceel. De Envoy die in de meterkast hangt “ziet” de 6 micro omvormers niet waarschijnlijk vanwege de afstand. Ik heb een tweede Envoy gekocht en opgehangen MAAR hoe voeg ik deze toe aan mijn systeem, iemand die mij daar advies over heeft ? Ik kan het in de Enlighten Manager niet vinden en dat terwijl ik een installatie account heb ……..Zie alleen de mogelijk om de bestaande gateway te vervangen door de nieuwe. Ik weet niet beter als dat er meerdere gateways in 1 systeem mogelijk moeten zijn. Graag hulp hoe en wat ik mis. Dank 🙏

Fijn weekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:44
@B747 , wat wil je bereiken met een tweede envoy?

Je micro’s komen daarmee niet opeens dichterbij te hangen. Heb je wel genoeg aftakkingen gemaakt? Of is alles een string? En hoe dik is de kabel naar het perceel toe?

Ik zou persoonlijk daar zoeken naar een oplossing, niet in de vorm van een tweede envoy.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
B747 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 21:40:
Geachte lezer,

Ik heb een Enphase systeem wat ik heb uitgebreid met 6 panelen. Het betreft een groot perceel. De Envoy die in de meterkast hangt “ziet” de 6 micro omvormers niet waarschijnlijk vanwege de afstand. Ik heb een tweede Envoy gekocht en opgehangen MAAR hoe voeg ik deze toe aan mijn systeem, iemand die mij daar advies over heeft ? Ik kan het in de Enlighten Manager niet vinden en dat terwijl ik een installatie account heb ……..Zie alleen de mogelijk om de bestaande gateway te vervangen door de nieuwe. Ik weet niet beter als dat er meerdere gateways in 1 systeem mogelijk moeten zijn. Graag hulp hoe en wat ik mis. Dank 🙏

Fijn weekend.
Over welke afstand hebben we het hier? Kabeldiktes? Zijn het wellicht IQ8-serie met een oudere serie, want dat gaat vooralsnog ook niet samen.
En mocht je toch meerdere gateways in 1 systeem willen, kan dat gewoon in de installer toolkit aangegeven worden bij de apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deefdeef
Willen jullie mij nog een keer helpen kiezen?
Na het lezen van de documenten uit de FAQ weet ik dat een 8+ of 8-MC meer dan voldoende is voor Nederland

Ik heb heb nu 2 aanbieders uitgekozen. De 1 bied standaard IQ8+ en de ander de IQ-8MC.

Aanbieder 1 wil ook liever niet de IQ8-MC aanbieden want die zou in mijn situatie niet nodig zijn en ze staan er daarom niet achter deze te installeren/aan te bieden.

Wat is nu de juiste keuze de 8+ of de 8MC

Mijn dak ligt op het West Zuidwesten (azimut 250) en heeft een hoek van ongeveer 35-40graden.

Als ik Enphase Paneel check invul uit de startpost krijg ik:
- bij aanbieder 1 allemaal groene vinkjes en het getal 270,6 in geel bij Pac max en DC/AC is 0,93 of 0,83
- bij aanbieder 2 ook allemaal groen vinkjes en het getal 330 in groen bij Pac max en DC/AC is 1,28 of 1,14

Gezien de kleuren in de tabel zegt mijn gevoel zegt aanbieder 2 de betere optie is qua combinatie paneel en omvormer.

Klopt mijn gevoel?

EN kies ik voor nu voor een Envoy S-standard of S-meterd?
Ik heb nu nog geen thuisaccu. Misschien in de toekomst als ze wat betaalbaarder zijn. Ook zegt aanbieder 1 dat de Meterd nu niet overbodig is want ik heb geen accu en als ik een thuisaccu aanschaf, komt daar sowieso een meterd bij. Dus is de meterd nu een investering die onnodig is.

Voor de verduidelijking:
Aanbieders bieden beide 10 panelen aan.
Aanbieder 1 heeft de Longi LR5-54HTB 430WP
Aanbieder 2 heeft de Trina Vertex-S TSM 440 NEG9RC27

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B747
Dank voor jullie reactie.

Ben ik in de onjuiste veronderstelling dat de Envoy via een wifi signaal communiceert met de omvormers ? Als mijn gedachte juist is dan is afstand wel degelijk een factor, toch ? Het betreft 6 extra panelen achter in de tuin op een tuinhuisje. Er ligt daar een netwerk kabel dus de Envoy zelf heeft dit probleem niet. Zit uiteraard niet op dezelfde string maar via een andere 5x 2,5 kabel verbonden direct op de meterkast uiteraard via een aardlekautomaat etc. Wat ik dus wil bereiken is communicerende omvormers met een Envoy/gateway zodat ik systeem performance via Enlighten kan zien. Hopelijk heb ik het zo goed uitgelegd. Denk ik fout ?
Panelen produceren daar ik even een Homewizard kwh meter heb aangesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

B747 schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 12:12:
Dank voor jullie reactie.

Ben ik in de onjuiste veronderstelling dat de Envoy via een wifi signaal communiceert met de omvormers ?
Nee, via PLC, dus over je 230v lijn.
Zie https://enphase.com/downl...ctie-en-probleemoplossing

Via de installateur toolkit app kan je de ruis op je lijn zien, zodat je weet of er goede communicatie is of niet tussen micro's en gateway.

[ Voor 32% gewijzigd door Microkid op 20-04-2024 12:17 ]

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B747
@Panzer_V , hiermee komen mijn nieuwe micro omvormers wel degelijk dichter bij de tweede Envoy te hangen. De gateway heeft met de netwerk kabel geen communicatie probleem. Maar goed, als ik een denkfout maak dat de micro’s niet direct via wifi met een Envoy communiceren dan zit ik op de verkeerde denkwijze en heb voor niets een nieuwe Envoy gekocht :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

B747 schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 12:25:
@Panzer_V , hiermee komen mijn nieuwe micro omvormers wel degelijk dichter bij de tweede Envoy te hangen. De gateway heeft met de netwerk kabel geen communicatie probleem. Maar goed, als ik een denkfout maak dat de micro’s niet direct via wifi met een Envoy communiceren dan zit ik op de verkeerde denkwijze en heb voor niets een nieuwe Envoy gekocht :-)
Ook afstand via het 230v systeem speel een rol bij Enphase. Indien de afstand tussen micro's en gateway te ver is, kan het zijn dat de gateway de micro's niet ziet.
In most applications, powerline communication (PLC) can work reliably for distances of up to 250 feet. However, if the PV system and the Envoy are isolated from the site load, the communication distance will improve significantly (240 feet or a maximum distance of up to 75 meters). Site loads can affect the impedance of the wiring and can add electrical noise. These factors can have a significant impact on PLC.

[ Voor 25% gewijzigd door Microkid op 20-04-2024 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
@B747 welke micro's had je en welke zijn er bij gekomen? Kun je wel ergens aan zien dat de nieuwe set produceert? Heb je een enkel fase Enphase systeem of drie fase? En hoe is je meterkast ook drie fase? Wat is die afstand van de nieuwe set naar de meterkast?

Ik heb te weinig info om een duidelijke richting in te sturen qua zoeken.

Ik heb vier panelen op de schuur met zo'n 20/25 meter AC kabel tot de meterkast en die communiceren prima met mijn IQ Gateway (die in de meterkast hangt).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drboneym
deefdeef schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 11:10:
Willen jullie mij nog een keer helpen kiezen?
Na het lezen van de documenten uit de FAQ weet ik dat een 8+ of 8-MC meer dan voldoende is voor Nederland

Ik heb heb nu 2 aanbieders uitgekozen. De 1 bied standaard IQ8+ en de ander de IQ-8MC.

Aanbieder 1 wil ook liever niet de IQ8-MC aanbieden want die zou in mijn situatie niet nodig zijn en ze staan er daarom niet achter deze te installeren/aan te bieden.

Wat is nu de juiste keuze de 8+ of de 8MC

Mijn dak ligt op het West Zuidwesten (azimut 250) en heeft een hoek van ongeveer 35-40graden.

Als ik Enphase Paneel check invul uit de startpost krijg ik:
- bij aanbieder 1 allemaal groene vinkjes en het getal 270,6 in geel bij Pac max en DC/AC is 0,93 of 0,83
- bij aanbieder 2 ook allemaal groen vinkjes en het getal 330 in groen bij Pac max en DC/AC is 1,28 of 1,14

Gezien de kleuren in de tabel zegt mijn gevoel zegt aanbieder 2 de betere optie is qua combinatie paneel en omvormer.

Klopt mijn gevoel?

EN kies ik voor nu voor een Envoy S-standard of S-meterd?
Ik heb nu nog geen thuisaccu. Misschien in de toekomst als ze wat betaalbaarder zijn. Ook zegt aanbieder 1 dat de Meterd nu niet overbodig is want ik heb geen accu en als ik een thuisaccu aanschaf, komt daar sowieso een meterd bij. Dus is de meterd nu een investering die onnodig is.

Voor de verduidelijking:
Aanbieders bieden beide 10 panelen aan.
Aanbieder 1 heeft de Longi LR5-54HTB 430WP
Aanbieder 2 heeft de Trina Vertex-S TSM 440 NEG9RC27
Kies je voor de iq8plus met 430wp dan verlies je amper een procent qua aftoppen op jaarbasis. Deze optie zal een stukje goedkoper zijn.

Kies je voor 440 met iq8mc heb je nooit last van aftappen plus 2,3% meer wp op je dak per plaat.

Ik zou in jouw geval voor optie 2 gaan, meer vermogen, geen aftop-angst.

Metered zou ik zeker doen. Die data zal je helpen betere en kostenefficiëntere keuzes te maken wanneer de salderingsregeling eraf gaat, lees je kan je batterij exacte dimensioneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deefdeef
Dus de Metered heeft nu ook al wel nut? En niet pas als ik over een paar jaar een thuisaccu zou aanschaffen?

Het bijzondere is verder dat de offerte met IQ8+ net iets duurder is. Maar het is een grotere installateur met meerdere vestigingen en partner van Essent. Dus interessant vanwege langer kunnen naleven van garantie
Aanbieder 2 is een kleinere aanbieder. Paar man personeel en bestaat pas zo'n 2 of 3 jaar. Maar wel aangesloten bij garantiefonds van zonnepaneel aanbieders.
Idee was om de offerte prijs van aanbieder 1 naar beneden te krijgen mits die IQ8+ een goede betere opties was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
deefdeef schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 20:20:
Dus de Metered heeft nu ook al wel nut? En niet pas als ik over een paar jaar een thuisaccu zou aanschaffen?

Het bijzondere is verder dat de offerte met IQ8+ net iets duurder is. Maar het is een grotere installateur met meerdere vestigingen en partner van Essent. Dus interessant vanwege langer kunnen naleven van garantie
Aanbieder 2 is een kleinere aanbieder. Paar man personeel en bestaat pas zo'n 2 of 3 jaar. Maar wel aangesloten bij garantiefonds van zonnepaneel aanbieders.
Idee was om de offerte prijs van aanbieder 1 naar beneden te krijgen mits die IQ8+ een goede betere opties was.
Ik zou inderdaad voor de Metered gaan. Het nut is dat je jarenlang nauwkeurige data hebt over opwek, verbruik, overschot, tekort en directe consumptie. Zodra je die zaken weet kun je heel snel en secuur een batterij systeem ontwerpen dat past bij jouw situatie. En vergeet niet de functionaliteit om ook een autolader mee te sturen, PV automatisch terug te laten schakelen bij bijvoorbeeld dynamische contracten, of zelfs wamtepompen in de Enphase HEMS mee aan te sturen. Plus je voorkomt kapitaalvernietiging als je over 4 jaar je Gateway moet vervangen voor een Metered.

Over de aanbieders, ik heb zelf niet zoveel met grote bedrijven = betrouwbaar versus kleine = onbetrouwbaar. Je hebt natuurlijk vreemde bedrijfjes bij de kleintjes maar ik denk dat jouw intuïtie daar wel goed onderscheid in kan maken. Garantiefondsen zijn in de regel een wassen neus. Grote bedrijven kunnen weer door personeelsdruk niet de meest getalenteerde jongens naar je sturen etc etc. Zoveel verschil.

Enige dat ik over de panelen kan zeggen: die longi's zijn echt heel sjiek om te zien, Ultra Black noemen we dat. De Trina Vertex moet je even dubbelchecken of daar 'black mesh' tussen de cellen zit, lijkt op de datasheet afbeelding glasglas transparant en dat ziet er niet altijd zo strak uit als een volledig zwarte plaat is.

Verder is de Trina glasglas en de Longi niet, ik heb daar niet enorm veel mee behalve dat glasglas van nature PFAS vrij is en dus in de end of life minder gedoe met afvoeren zal geven.

OK nu stop ik met praten om je niet nog meer info te geven waar je over kan gaan prakiseren (zoals we dat in Limburg noemen)

https://static.trinasolar...G9RC.27_DE_2023_B_web.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vale Ouwe
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 05:29
De afstand hoeft niet snel een probleem te zijn.

Mijn router zit bijlange niet in de buurt van de meterkast (waar de opbrengst binnenkomt).
En om 3 stuks IQ-8 aan te melden moest ik even een tijdelijke verbinding maken.
De vaste verbinding naar de meterkast is ca 15 meter en daar kwam nog een haspel van 50 meter bij om op dezelfde dubbele wcd aangesloten te kunnen worden als de router.

15 of 20 meter "huis-bekabeling" tussen waar de panelen en je router zijn aangesloten maken wel een verschil tussen werken of niet van de gateway.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drboneym
B747 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 21:40:
Geachte lezer,

Fijn weekend.
Mijn 2 cents, je hebt een driefase hoofdaansluiting, PV ligt op een andere fase dan de voeding van de Gateway.

Als dat het niet is, plaats ferrietringen om de voedende fase en nul van naar de voeding van Gateway en PV, zorg dat er geen enkel ander apparaat mee achter die ringen zit.

Als dat het ook niet is, laat ringen zitten, plaats Gateway superdicht bij de micros en verbindt hem met wifi.

Dan zou je al een heel end moeten zijn met je troubleshoot. Vergeet voor nu even die 2e Gateway. Dat is echt heel uitzonderlijk dat dat de oplossing gaat bieden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bjorn4
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12-05 20:09
Na jarenlang alleen meelezen zal ik ook eens wat delen op Tweakers. Wellicht heeft iemand er iets aan.

Wij willen al jaren zonnepanelen. Ons dak was echter een uitdaging. Deze loopt namelijk rond en heeft PVC dakbedekking. Het huis is uit 1995 maar een constructietekening van het dak is nergens te vinden, ook niet bij de gemeente. Daarom is niet bekend hoe het zit met draaglast wanneer hier reguliere zonnepanelen op gemonteerd zouden worden. Nog onzekerder is hoe het dak zich zou houden met windbelasting.

Lang verhaal kort; we hebben gekozen voor 12x lichtgewicht Sunman 520wp zonnepanelen. Deze zijn op het dak geplakt zodat we geen zorgen hebben over daklast en windbelasting. Daarbij hebben we gekozen voor Enphase IQ8+ omvormers. Theoretisch een behoorlijk stuk te licht voor deze zonnepanelen maar ik heb er vertrouwen in dat dit de juiste keuze is. Gebaseerd op o.a. het lezen van de studie van Enphase waarbij de verschillen in opbrenst tussen IQ7+ en IQ7A in Nederland minimaal zijn.
Uiteraard ben ik heel benieuwd hoe dit zal uitpakken. Dat gaan we meemaken komende tijd.

In de meterkast (alles 3 fase) een IQ Gateway metered opgehangen om alles te kunnen monitoren. Omdat ik al werk met Homewizard ook een kWh meter laten installeren. De plek van de kWh meter was even onzeker. Normaal plaats je deze tussen de zonnepanelen en de aardlekautomaat. Daar zit echter ook al het Enphase Q-relais. Homewizard kon niet helpen dus zelf maar wat geprobeerd. Nu zit de kWh meter tussen de zonnepanelen en het Q-relais.
Dus: zonnepanelen > HW kWh meter > Enphase Q-relais > aardlekautomaat.
Alles werkt prima d:)b . Behalve meten doet hij niks dus waarschijnlijk maakt het niets uit en kan hij ook tussen het Q-relais en de aardlekautomaat.

Tot slot, om een indruk te krijgen van het dak nog wat foto's van tijdens de installatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_5G-3sOHzPkrcbT157WsfQ9LbpQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EKE63S83vHu4v3ejPAhHaBbn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qhgfhWwkzqc6JApmKA15EhIk_bQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k9StS6OOXMUgSJ2HruUO5X7k.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4WE3rUWX_8ffz3b0-zjalvmY_qs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XzBKIpwS9toFrjiyC1VnrVMr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6NtEUQuE36e7ZeOtNA7hsLiDbE8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ErkavPQoQVPOcI1MmHo5fdEZ.jpg?f=fotoalbum_large
*Ja, de beltrafo wordt nog vervangen voor een nieuwe :) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
Bjorn4 schreef op zondag 21 april 2024 @ 00:01:
Na jarenlang alleen meelezen zal ik ook eens wat delen op Tweakers. Wellicht heeft iemand er iets aan.

Wij willen al jaren zonnepanelen. Ons dak was echter een uitdaging. Deze loopt namelijk rond en heeft PVC dakbedekking. Het huis is uit 1995 maar een constructietekening van het dak is nergens te vinden, ook niet bij de gemeente. Daarom is niet bekend hoe het zit met draaglast wanneer hier reguliere zonnepanelen op gemonteerd zouden worden. Nog onzekerder is hoe het dak zich zou houden met windbelasting.

Lang verhaal kort; we hebben gekozen voor 12x lichtgewicht Sunman 520wp zonnepanelen. Deze zijn op het dak geplakt zodat we geen zorgen hebben over daklast en windbelasting. Daarbij hebben we gekozen voor Enphase IQ8+ omvormers. Theoretisch een behoorlijk stuk te licht voor deze zonnepanelen maar ik heb er vertrouwen in dat dit de juiste keuze is. Gebaseerd op o.a. het lezen van de studie van Enphase waarbij de verschillen in opbrenst tussen IQ7+ en IQ7A in Nederland minimaal zijn.
Uiteraard ben ik heel benieuwd hoe dit zal uitpakken. Dat gaan we meemaken komende tijd.

In de meterkast (alles 3 fase) een IQ Gateway metered opgehangen om alles te kunnen monitoren. Omdat ik al werk met Homewizard ook een kWh meter laten installeren. De plek van de kWh meter was even onzeker. Normaal plaats je deze tussen de zonnepanelen en de aardlekautomaat. Daar zit echter ook al het Enphase Q-relais. Homewizard kon niet helpen dus zelf maar wat geprobeerd. Nu zit de kWh meter tussen de zonnepanelen en het Q-relais.
Alles werkt prima d:)b . Behalve meten doet hij niks dus waarschijnlijk maakt het niets uit en kan hij ook tussen het Q-relais en de aardlekautomaat.

Tot slot, om een indruk te krijgen van het dak nog wat foto's van tijdens de installatie:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
*Ja, de beltrafo wordt nog vervangen voor een nieuwe :) .
Creatieve oplossing voor dit type dak!
Locatie van de kWh-meter maakt inderdaad niet zoveel uit zou ik zeggen. Afhankelijk van waar je de productie ct’s heb zitten, kun je dat aardig vergelijken. Beide metingen hebben hun eigen meetonnauwkeurigheid die je dan wel in acht moet nemen.
De keuze van de micro’s zal inderdaad moeten blijken. Qua Wp-waarde zou ik denk de HC gekozen heben, maar is misschien door de ronding van het dak weer een overkill. Ben benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
@Bjorn4 Mooie oplossing! Zelf geplaatst of door een bedrijf laten doen? Je hebt de draadgoot, waar de micro's inzitten, toch nog wel voorzien van een kap? Of blijven die zo in de open lucht liggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unconnected
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:30
Bjorn4 schreef op zondag 21 april 2024 @ 00:01:
De plek van de kWh meter was even onzeker. Normaal plaats je deze tussen de zonnepanelen en de aardlekautomaat. Daar zit echter ook al het Enphase Q-relais. Homewizard kon niet helpen dus zelf maar wat geprobeerd. Nu zit de kWh meter tussen de zonnepanelen en het Q-relais.
De locatie van die kwh verschilt alleen in 'verbruik-meting'. Ik heb hem achter het Q-relais en 's avonds geeft de meter een verbruik aan (af en toe) van -4 watt. Voor de rest zal het qua opbrengst meting niets uitmaken :P Bij mij is het alleen minus het verbruik van het totale Enphase systeem op deze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B747
Eddie, het betreffen IQ7+ omvormers. De twee die ik nu niet zie zijn 1 fase aangesloten. Kan zien dat ze werken daar ik ereven een Homewizard socket tussen heb gezet. De andere onzichtbare 6 zijn 3 fase aangesloten. Dit zijn geintegreerde IQ7A omvormers. Leveren ook, te zien via Kwh meter van ook Homewizard. De afstand van de nieuwe panelen via de 5 aderige grondkabel naar de meterkast is ruim 50 meter.
Is het een idee dat de 2 IQ7+ en nietgezien worden omdat ze op 1 fase zitten ? De 11 3 fase panelen via Enphase die ik al had zijn geen enkel probleem. Als ik de Envoy even los in de garage hang via het stopcontact aldaar ziet hij de 11 panelen niet maar WEL de IQ7+ dus vandaar mijn gedachte daar een tweede Envoy op te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
@B747 Ik begrijp er niets meer van. D'r zijn er zes bijgeplaatst die niet worden gevonden tenzij je de IQ Gateway verplaatst. Maar dan ziet hij er twee niet en even later ziet hij er zes niet. Vervolgens missen de elf.

Hoeveel panelen heb je in totaal? En hoe zijn deze geplaatst? Ik neem aan 11 op het huis plus 6 op het tuinhuisje zo'n 50 meter van de meterkast.

Als de IQ Gateway bij de nieuwe panelen in de buurt hangt hoeveel van die nieuwe panelen ziet het systeem? En als hij daar hangt ziet hij de oude 11 panelen niet meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjorn4
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12-05 20:09
WillemP22 schreef op zondag 21 april 2024 @ 04:00:
[...]

Creatieve oplossing voor dit type dak!
Locatie van de kWh-meter maakt inderdaad niet zoveel uit zou ik zeggen. Afhankelijk van waar je de productie ct’s heb zitten, kun je dat aardig vergelijken. Beide metingen hebben hun eigen meetonnauwkeurigheid die je dan wel in acht moet nemen.
De keuze van de micro’s zal inderdaad moeten blijken. Qua Wp-waarde zou ik denk de HC gekozen heben, maar is misschien door de ronding van het dak weer een overkill. Ben benieuwd.
Tnx!
De productie CT's zitten tussen de kWh meter en het Q-relais. De kWh meter zal iedere watt van de zonnepanelen registreren. Het Q-relais zal de productie registreren minus het verbruik van de kWh meter.

Over de omvormers heb ik lang getwijfeld. Ik neig al snel naar hoe groter hoe beter. In dit geval heb ik geprobeerd minder eigenwijs te zijn en ben ik meer uitgegaan van de Enphase studie en berichten op dit forum.
Eddie_ schreef op zondag 21 april 2024 @ 07:31:
@Bjorn4 Mooie oplossing! Zelf geplaatst of door een bedrijf laten doen? Je hebt de draadgoot, waar de micro's inzitten, toch nog wel voorzien van een kap? Of blijven die zo in de open lucht liggen?
Deze panelen heb ik laten plaatsen. Met name door de uitdagingen die erbij komen kijken om op dit dak te werken. PVC wordt snel glad en gevaarlijk door de helling. Het dak bestaat uit sandwichpanelen van c.a. 120cm breed en 600cm lang. Kijk ik van voor naar achter dan zie je het volgende:
  • Paneel 1: 120x600cm ligt in een hellingshoek van 5gr richting west.
  • Paneel 2: 120x600cm ligt plat.
  • Paneel 3: 120x600cm ligt 5gr richting oost,
  • Paneel 4: 120x600cm ligt 10gr richting oost
  • Paneel 5: 120x600cm ligt 15gr richting oost
  • Paneel 6: 120x600cm ligt 20gr richting oost
Vooral het deel aan de oostkant is behoorlijk stijl.
De panelen zijn iets flexibel waardoor ze de ronding van het dak kunnen volgen. Omdat ze portait op het dak liggen heeft 1 paneel meerdere hoeken t.o.v. de zon.

Ik heb nog wel een overkapping en schuur. Wellicht dat ik daar later zelf nog wat op knutsel. Met het ophogen en opnieuw bestraten van de tuin vorig jaar heb ik ook gelijk een mantelbuis voorzien hiervoor. Maar eerst even zien wat de panelen op het dak gaan doen.

Edit: De micro's zijn afgedekt met een plaat die hoort bij de draadgoot.
unconnected schreef op zondag 21 april 2024 @ 08:36:
[...]

De locatie van die kwh verschilt alleen in 'verbruik-meting'. Ik heb hem achter het Q-relais en 's avonds geeft de meter een verbruik aan (af en toe) van -4 watt. Voor de rest zal het qua opbrengst meting niets uitmaken :P Bij mij is het alleen minus het verbruik van het totale Enphase systeem op deze manier.
We hebben nu 3 volle dagen gehad. Daarin zien we een klein verschil in de data van Enphase en Homewizard:
Donderdag 18-4-2024: HW; 21,5 / Enphase 21,31 kWh > Verschil = 0,883%
Vrijdag 19-4-2024: HW; 14,8 kWh / Enphase; 14,53 kWh > Verschil = 1,824%
Zaterdag 20-4-2024: HW; 18,9 kWh / Enphase; 18,73 kWh > Verschil = 0,899%

Enphase laat iets minder opwek zien dan Homewizard. Dat is in ieder geval logisch. Homewizard laat maar 1 cijfer achter de komma zien waardoor je ook nog te maken hebt met afrondingsverschillen. Ik denk daarom dat het verschil kleiner is dan hierboven aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gAzu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13:20
En heb je ferrietringen in je systeem?
Zo ja, bevinden alle componenten zich aan dezelfde kant van de ferrietringen?

Dit alles @B747

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B747
Eddie, ik heb 42 panelen waarvan 20 op een Solaredge omvormer en inmiddels 20 Sunpower met geintergreerde IQ7A omvormers en nog 2 panelen op IQ7+ omvormers. Ze liggen uiteraard niet op1 dak, zo groot is mijn schuine dak niet ………. De 11 op het schuine dak draaien prima via de bestaande Envoy en IQ relay op 3 fase. 2 panelen zijn 1 fase aangesloten. Die 2 zijn zichtbaar met de Envoy als ik die in de garage hang, hangt normaal in de meterkast ECHTER de 11 op mijn schuine dak “ziet” hij ineens niet meer. Inmiddels zijn er weer wat panelen bijgekomen die ik dus niet “zie” met de Envoy die inmiddels weer in de meterkast hangt. Vandaar dus mijn gedachte een tweede Envoy in de garage te hangen zodat ik die 2 IQ7+ kan monitoren evenals de extra panelen verder op een bijgebouw.
Ik was in de veronderstelling dat de Micro’s per wifi signaal communiceren maar inmiddels begrijp ik dat dit niet zo is maar via PLC. Ik probeer te bevatten waarom de twee panelen WEL zichtbaar zijn met de Envoy in de garage en NIET met de Envoy in de meterkast.

Hopelijk is het nu helder waarom ik dacht dat een tweede Envoy de eventuele oplossing zou zijn. Ik heb hem nog niet toegevoegd dus weet dat antwoord nog niet. Ik was in afwachting van de gouden tip hier van iemand met veel Enphase ervaring :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
D'r zitten hier een aantal met veel Enphase ervaring, dat scheelt weer. Ik verwacht persoonlijk dat de afstand te groot is voor de PowerLine Comunication (PLC). Die AC van de twee panelen naar de meterkast, zit daar nog meer op of is die puur voor de micro's? Dat die twee op één fase zitten is mag geen enkel probleem zijn. De vier op mijn schuur zitten ook op één fase terwijl de overige 15 panelen over drie fasen zijn verdeeld.

btw, zie ook je PM die ik gestuurd heb (mocht je die nog niet gelezen hebben).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unconnected
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:30
Bjorn4 schreef op zondag 21 april 2024 @ 13:19:
[...]

We hebben nu 3 volle dagen gehad. Daarin zien we een klein verschil in de data van Enphase en Homewizard:
Donderdag 18-4-2024: HW; 21,5 / Enphase 21,31 kWh > Verschil = 0,883%
Vrijdag 19-4-2024: HW; 14,8 kWh / Enphase; 14,53 kWh > Verschil = 1,824%
Zaterdag 20-4-2024: HW; 18,9 kWh / Enphase; 18,73 kWh > Verschil = 0,899%

Enphase laat iets minder opwek zien dan Homewizard. Dat is in ieder geval logisch. Homewizard laat maar 1 cijfer achter de komma zien waardoor je ook nog te maken hebt met afrondingsverschillen. Ik denk daarom dat het verschil kleiner is dan hierboven aangegeven.
Dat is wel heel grappig, met de kwh meter dus achter het Q-relais zit ik iedere dag op ongeveer 0,2kwh minder dan Enphase (gister 17,5kwh in Enphase Enlighten met IQ7A's) en 17,2kwh in Homewizard). Mijn ouders idem met de IQ8 dus het ligt niet aan de micro-omvormer-meting. Blijkbaar is er toch meer verschil waar je de meter plaatst dan dat ik dacht :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deefdeef
De zonnepanelen die ik zou willen kiezen krijgen, na een extra check, in het excel-bestand Enphase Paneel Check uit de startpost een X bij VMP-Range/C .

Blijkt dat de max. VMPP overschreden wordt met 1,64 (bij STC). Als ik de uitleg lees is dit niet erg.
Maar wil het hier toch even checken, voor ik een definitieve keuze maak.
Is dit niet nadeling voor de microomvormer?

Kijk ik bij de NOTC, dan blijft het wel binnen de range en krijg ik wel een groen vinkje.

Het gaat om de Trina Vertex-S+ TSM-440 NEG9RC.27-panelen.
En ik zou dan de IQ8-MC kiezen.

[ Voor 7% gewijzigd door deefdeef op 22-04-2024 12:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
unconnected schreef op maandag 22 april 2024 @ 10:30:
[...]

Dat is wel heel grappig, met de kwh meter dus achter het Q-relais zit ik iedere dag op ongeveer 0,2kwh minder dan Enphase (gister 17,5kwh in Enphase Enlighten met IQ7A's) en 17,2kwh in Homewizard). Mijn ouders idem met de IQ8 dus het ligt niet aan de micro-omvormer-meting. Blijkbaar is er toch meer verschil waar je de meter plaatst dan dat ik dacht :P
Q-relais vraagt ook 10-13 W dacht ik. Staat in de specs. En onderschat de meetfouten niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rienzilla
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-01 11:52
Hallo allemaal,

Ik heb afgelopen weekend een extra IQ7a micro+paneel aangesloten aan mijn bestaande installatie van 16 IQ7+ micro's. De nieuwe micro hangt aan een apart subgroepenkastje in mijn schuur. Kabelafstand is ca. 25 meter (4mm2). Er zit, naast een lampje, nog geen andere gebruiker aan de subgroepenkast gekoppeld.

Tot mijn ongenoegen rapporteert het nieuwe 1P Q-relais in de subgroepenkast wel netjes aan mijn envoy. Maar de nieuwe micro rapporteert in echt geheel niet. Ik begrijp niet goed waarom. Kan ik iets verkeerd gedaan hebben? Schakelschema below:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c8oWSqbBhktdpAtpnuaC912O0uI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NctPnPlJNZYzxY4agMceav8o.png?f=fotoalbum_large

EDIT: look at this. Ik had de micro in de installer toolkit toegevoegd. Dat was kennelijk niet genoeg. Vervolgens heb ik hem via de installer login op de enlighten website ge"provisioned". Nu geeft ie opeens antwoord. Zal wel geen toeval zijn na 2 dagen :-)

[ Voor 12% gewijzigd door Rienzilla op 22-04-2024 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
Rienzilla schreef op maandag 22 april 2024 @ 20:53:
Hallo allemaal,

Ik heb afgelopen weekend een extra IQ7a micro+paneel aangesloten aan mijn bestaande installatie van 16 IQ7+ micro's. De nieuwe micro hangt aan een apart subgroepenkastje in mijn schuur. Kabelafstand is ca. 25 meter (4mm2). Er zit, naast een lampje, nog geen andere gebruiker aan de subgroepenkast gekoppeld.

Tot mijn ongenoegen rapporteert het nieuwe 1P Q-relais in de subgroepenkast wel netjes aan mijn envoy. Maar de nieuwe micro rapporteert in echt geheel niet. Ik begrijp niet goed waarom. Kan ik iets verkeerd gedaan hebben? Schakelschema below:

[Afbeelding]

EDIT: look at this. Ik had de micro in de installer toolkit toegevoegd. Dat was kennelijk niet genoeg. Vervolgens heb ik hem via de installer login op de enlighten website ge"provisioned". Nu geeft ie opeens antwoord. Zal wel geen toeval zijn na 2 dagen :-)
Op zich zie geen probleem hierin. Dat het wat langer geduurd heeft, kan te maken hebben met het feit dat je het ene paneel op L3 hebt aangesloten. Nu moet het PLC signaal via het 3-fase q-relais naar L1 waar de gateway op zit. De afstand van 20 m mag geen probleem zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
@Rienzilla als je via de toolkit een micro toevoegt dan moet je niet vergeten apparaatvoorziening te starten. Denk dat je dat niet hebt gedaan. Dat doet hetzelfde als het provisioneren via de Enlighten website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Enphase weer traag of ligt het aan mijn eigen internet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jean luc Picard
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 04-05 15:33
@Eddie_
Eddie_ schreef op woensdag 24 april 2024 @ 18:08:
Enphase weer traag of ligt het aan mijn eigen internet?
Ik heb nergens last van.

[ Voor 3% gewijzigd door Jean luc Picard op 24-04-2024 18:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 06:52

martijn v o

Certified by Enphase.

ik ook niet, ben alleen zelf meestal de beperking :-)

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramhart
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 09-06-2024
@Eddie_
Kunt u als je macro's toevoegd via de toolkit je ze dan nog de apparaatvoorzieningen moet starten iets explicieter omschrijven. Heb er namelijk 13 toegevoegd. Worden wel gedecteerd, maar ze willen maar niet starten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
@bramhart Als je stap twee hebt gedaan in de toolkit (toevoegen apparaten) dan moet je vervolgens nog stap vier uitvoeren: Apparaatvoorziening. Uiteraard wel eerst verbinding maken met de IQ Gateway via AP modus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Vraagje aan de IQ Battery experts...

Begrijp ik het goed dat de IQ Battery draadloos met de IQ gateway communiceert? En dat dit een eigen protocol is, zender in USB, dus niet over WiFi?
Ik heb een batterij-locatie voorbereid in de kelder. Afstand tot de IQ Gateway is 8 m maar wel met 35 cm gewapend beton er tussen. Draadloos gaat echt niet werken. Ik heb wel bedraad ethernet liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Conrado schreef op donderdag 25 april 2024 @ 14:48:
Vraagje aan de IQ Battery experts...

Begrijp ik het goed dat de IQ Battery draadloos met de IQ gateway communiceert? En dat dit een eigen protocol is, zender in USB, dus niet over WiFi?
Ik heb een batterij-locatie voorbereid in de kelder. Afstand tot de IQ Gateway is 8 m maar wel met 35 cm gewapend beton er tussen. Draadloos gaat echt niet werken. Ik heb wel bedraad ethernet liggen.
Wellicht heb je wat aan de info van @skiwi, en zie zijn post skiwi in "Het grote Enphase topic" onder het kopje Communication Kit - COMMS-KIT-01

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Pazo schreef op donderdag 25 april 2024 @ 14:59:
[...]
Wellicht heb je wat aan de info van @skiwi, en zie zijn post skiwi in "Het grote Enphase topic" onder het kopje Communication Kit - COMMS-KIT-01
Dank je, dat had ik ook al gelezen. Echter, dat is een point-to-point USB-over-ethernet verbinding. Mijn bedraad netwerk is natuurlijk TCP/IP.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• skiwi
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Conrado schreef op donderdag 25 april 2024 @ 15:30:
[...]

Dank je, dat had ik ook al gelezen. Echter, dat is een point-to-point USB-over-ethernet verbinding. Mijn bedraad netwerk is natuurlijk TCP/IP.
Als we het over de 10T batterij hebben dan gaat TCP/IP niet werken, alleen USB over ethernet met de specifiek benoemde USB-over-ethernet adapter voor een stabiele communicatie. Bij mijn weten gaat de nieuwe 5T batterij communiceren over de powerline en is een USB over ethernet niet (meer) nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
De nieuwe 5P batterij communiceert wel bekabeld met de IQ Gateway. Ik verwacht niet dat dit powerline communicatie is. De PLC van Enphase is te traag voor communicatie met de 3T en 10T, vandaar dat die een andere vorm van communicatie hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Vraagje: binnenkort ga ik verhuizen en mijn huidige woning heeft een Enphase Envoy-S (met IQ7+ micro-omvormers). Daar heb ik een login voor en ik zoek de beste manier om dat aan de nieuwe eigenaren straks over te dragen.

Het liefst ontkoppel ik mijn account gewoon (opheffen), waarmee ik dus als het goed is het systeem vrijgeef voor de volgende om zelf hun account aan te maken. Zo blijft er ook niks van mij qua informatie achter. Is dit een optie? En zo ja, hoe doe ik dit?

Andere optie waar ik aan denk is even snel een e-mailadresje ergens aan te maken en mijn Enphase Enlighten account daarop over te zetten zodat ik ze daarvan het e-mailadres en wachtwoord kan geven bij de overdracht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
De gemakkelijkste manier is de nieuwe bewoner het te laten regelen via Enphase. Kost zo'n € 150 euro maar daarmee krijgt hij wel de doorlopende garantie op zijn systeem en geen enkel inzicht in jouw gegevens.
https://www4.enphase.com/...-een-enphase-systeem-over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louwm
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 19-05 19:10
ik heb een vraag , ik heb een goed werkend enphase systeem , maar nu zou ik op een tuinhuis op een af gelegen plek zonder grid aansluiting 2 zonnenpaneel met iq 8 omvormers willen leggen zodat ik overdag over 230 volt beschik voor een koelkastje opladen tablet enz , maar nu lees ik overal dat ze niet werken zonder grid
maar in dit filmpje van de green guys YouTube: Hij is er! De IQ8 micro-omvormer van Enphase wordt verteld dat dit wel kan ? moet je ze dan aan sluiten op je zonnepaneel zonder iets anders zo uit de doos ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Gaat niet werken. De IQ8 serie kan offgrid werken maar niet in Nederland. Of dat ooit gaat komen is nog maar de vraag. Als je nu met twee panelen wil gaan werken in een offgrid situatie dan zul je met een laadregelaar accu's moeten opladen waar je een 12/24V -> 230V omvormer aan koppelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louwm
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 19-05 19:10
bedankt voor de uitleg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
Conrado schreef op donderdag 25 april 2024 @ 15:30:
[...]

Hey Conrado, ik ben niet super thuis in all things netwerk, maar wij hebben al enkele 3T en 10T batterijen geïnstalleerd. Je moet een zogenaamde comms kit erbij bestellen, dat is een zigbee USB in een zwarte omkasting. In de batterijen zit een zigbee communicatie module, de comms kit prik je in op de usb ingang van je metered IQ Gateway.

Communicatie is dus draadloos via zigbee. Bij lange afstanden zijn er range extenders te krijgen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drboneym
MooDyBLueS schreef op donderdag 25 april 2024 @ 16:49:
Vraagje: binnenkort ga ik verhuizen en mijn huidige woning heeft een Enphase Envoy-S (met IQ7+ micro-omvormers). Daar heb ik een login voor en ik zoek de beste manier om dat aan de nieuwe eigenaren straks over te dragen.

Het liefst ontkoppel ik mijn account gewoon (opheffen), waarmee ik dus als het goed is het systeem vrijgeef voor de volgende om zelf hun account aan te maken. Zo blijft er ook niks van mij qua informatie achter. Is dit een optie? En zo ja, hoe doe ik dit?

Andere optie waar ik aan denk is even snel een e-mailadresje ergens aan te maken en mijn Enphase Enlighten account daarop over te zetten zodat ik ze daarvan het e-mailadres en wachtwoord kan geven bij de overdracht.
Als je het netjes wil doen moet je het op de manier van Eddie doen en kan de nieuwe eigenaar via Enphase voor €150 het account overnemen.

Je kan ook je installateur vragen om je NAW gegevens en emailadres van je site aan te passen naar de nieuwe eigenaar. De nieuwe eigenaar drukt dan op wachtwoord vergeten en kan een nieuwe ww aanmaken. Je historische Enphase gegevens blijven dan inzichtelijk, maar geen NAW gegevens.

De 2e manier is zoals wij het altijd doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
drboneym schreef op zondag 28 april 2024 @ 19:32:
Je moet een zogenaamde comms kit erbij bestellen, dat is een zigbee USB in een zwarte omkasting. In de batterijen zit een zigbee communicatie module, de comms kit prik je in op de usb ingang van je metered IQ Gateway.

Communicatie is dus draadloos via zigbee. Bij lange afstanden zijn er range extenders te krijgen
Bedankt, maar dat was al duidelijk. Mijn 'probleem' is dat dankzij 35 cm gewapend beton zigbee niet werkt en die range-extenders allemaal over een kabel lopen, en niet via een netwerk werken.

Wat ik begrijp is dat de nieuwe 5P batterij die er aan komt over power communiceert net als de micro omvormers al doen. Een directe 3 fase verbinding naar de meterkast is al voorbereid, dus dat gaat vast werken.

Pagina: 1 ... 6 ... 45 Laatste