Bij SolarBouwmarkt knippen ze de kabel in de buurt van de connector door zodat daar een afsluitende connector op kan en je veel lengte aan de andere kant overhoudt om aan te sluiten: link naar de videoRienzilla schreef op woensdag 3 april 2024 @ 09:45:
Maar hoeveel kabel zit er aan het eerste resp. laatste uiteinde?
Het hangt van de winkel af waar je de Q-kabel koopt. Die krijgen een doos vol, met alle kabel en stekkers achter elkaar, aan elkaar. Vaak wordt het óf in het midden geknipt (niet zo handig), óf meer aan het eind van de kabel geknipt, zodat de volgkabel lang genoeg is om er nog wat mee te doen. Even bellen/mailen naar de winkel waar je het koopt.Rienzilla schreef op woensdag 3 april 2024 @ 09:45:
Hallo allemaal,
Ik wil graag twee arrays van drie panelen bij mijn bestaande enphase installatie plaatsen, en heb een (wellicht domme) vraag over Q-cables.
Ik begrijp dat als ik een string van bijv. 3 q-kabels bestel, dat ik dan een string van 3 connectoren krijg met een meter of twee kabel ertussen (lengte afhankelijk van portrait of landscape). Maar hoeveel kabel zit er aan het eerste resp. laatste uiteinde?
En wat nu als de lasdoos waar je aan wilt koppelen verder weg is dan een meter of 2 van de eerste micro, wat is dan het handigste om te doen? Gewoon een extra lasdoos plaatsen en die verbinden met ymvk naar de "eerste" lasdoos? Of zou ik ook een 2-string q-kabel, een losse connector, en de benodigde meters raw q-kabel kunnen bestellen (of is dat dan weer niet handig omdat je dan ook nog losse aardedraad moet hebben?)
Thanks,
Rien
Je kan een 'extra stekker’ kopen en daarmee dus extra kabel om de afstand naar de lasdoos te overbruggen en deze ongebruikte stekker met een Q-seal cap dichten.
Andere mogelijkheid: stekker aan het eind van een kabel monteren en deze met kabel naar de lasdoos gaan. De aardedraad moet sowieso ‘los’ naar je bestaande lasdoos.
/f/image/qRcicL9om9oKUZsEJg0adoXV.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/RzXEg4HbrLSkLXVcuJDNymMl.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 7% gewijzigd door grijsman op 03-04-2024 10:42 ]
@Rienzilla verlengen gewoon met ymvk en een extra lasdoos. Is prima te doen en ook voordeliger (verwacht ik).
Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur
Hi allemaal,
ik hoop dat dit een juiste plek is voor een vraag
. Ik ben bezig de installatie van een 3-fase Enphase systeem voor te bereiden op m'n dak.
Kan ik op een 3-fase Q-Cable (4 aders erin) een single-phase male Q-Cable connector aansluiten aan het begin, voor op de eerste micro-omvormer? Ik lees namelijk dat je een Q-Cable met een male connector (zelf aansluiten) kunt beginnen, zodat je geen los eindje hoeft af te doppen (en 1 lengte Q-Cable uitspaart). Ik zie hoe dat kan werken met 1-fase Q-Cable, maar werkt dit ook met 3 fasen? Als het werkt, dan gebruik ik 2 van de fasedraden in de Q-cable niet op de connector. Is dat veilig? Past het uberhaupt in de male connector die op de omvormer gaat? En hoe weet ik welke van de 3 fasen ik aan moet sluiten? (In principe zit 3-fase Q-Cable alternerend aangesloten op de connectors, dus 1,2,3,1,2,3 etc. Dus welke fase gebruik ik aan het begin?)
Mijn gok is dat het antwoord is 'dit kan niet', maar ik hoop van anderen een bevestiging of ontkrachting te horen.
Ik kon het antwoord op deze vraag niet in de FAQ vinden, en ook online niet. Zoeken in dit topic leverde geen resultaat op, maar misschien heb ik eroverheen gekeken, in dat geval excuses.
Alvast hartelijk dank!
ik hoop dat dit een juiste plek is voor een vraag
Kan ik op een 3-fase Q-Cable (4 aders erin) een single-phase male Q-Cable connector aansluiten aan het begin, voor op de eerste micro-omvormer? Ik lees namelijk dat je een Q-Cable met een male connector (zelf aansluiten) kunt beginnen, zodat je geen los eindje hoeft af te doppen (en 1 lengte Q-Cable uitspaart). Ik zie hoe dat kan werken met 1-fase Q-Cable, maar werkt dit ook met 3 fasen? Als het werkt, dan gebruik ik 2 van de fasedraden in de Q-cable niet op de connector. Is dat veilig? Past het uberhaupt in de male connector die op de omvormer gaat? En hoe weet ik welke van de 3 fasen ik aan moet sluiten? (In principe zit 3-fase Q-Cable alternerend aangesloten op de connectors, dus 1,2,3,1,2,3 etc. Dus welke fase gebruik ik aan het begin?)
Mijn gok is dat het antwoord is 'dit kan niet', maar ik hoop van anderen een bevestiging of ontkrachting te horen.
Ik kon het antwoord op deze vraag niet in de FAQ vinden, en ook online niet. Zoeken in dit topic leverde geen resultaat op, maar misschien heb ik eroverheen gekeken, in dat geval excuses.
Alvast hartelijk dank!
@pietervanw Je gok is helemaal goed: dit kan niet! Begin kabel in een lasdoos voor de AC naar de meterkast. Aan het einde een einddop (of ook weer een lasdoos). Hoeveel panelen wil je kwijt in je string?
@Eddie_ dank voor de bevestiging, ik ben weer wat wijzer.. Het worden er 11 op het hoofddak (in 1 'string' maar wel met 3-fase draad aangesloten) en nog 4 los op een kleiner dak.
Mijn plan is nu:
- Begin met de einddop (wat jij het eind noemt
)
- 11 micro-omvormers in een string, 1x of 2x een connector overslaand (ik heb portrait Q-cable besteld maar ze komen niet in 1 lange reeks op het dak, het wordt:
- dan sluit ik na paneel 11 de Q-Cable op de 5-aderige neopreenkabel (naar de meterkast) aan met de 3-fase Q-Cable male/female connectors (volgens de leverancier kan dit :-) )
- Het frame aard ik met losse aardkabel (die krijg in er in die male/female connector natuurlijk niet bij). Dit om wat 'gemak op het dak' te creëren, ik probeer gedoe met een gietmof te voorkomen eigenlijk en alle bekabeling beneden voor te bereiden.
- En in de meterkast de rest natuurlijk aansluiten conform schema.
Ik heb het meeste gecheckt met de leverancier al, maar als je nog iets ziet wat ook niet kan hoor ik het graag!
Mijn plan is nu:
- Begin met de einddop (wat jij het eind noemt
- 11 micro-omvormers in een string, 1x of 2x een connector overslaand (ik heb portrait Q-cable besteld maar ze komen niet in 1 lange reeks op het dak, het wordt:
code:
1
2
3
| [06][07][08][09][10][11] [05][04][03] [01][02] |
- dan sluit ik na paneel 11 de Q-Cable op de 5-aderige neopreenkabel (naar de meterkast) aan met de 3-fase Q-Cable male/female connectors (volgens de leverancier kan dit :-) )
- Het frame aard ik met losse aardkabel (die krijg in er in die male/female connector natuurlijk niet bij). Dit om wat 'gemak op het dak' te creëren, ik probeer gedoe met een gietmof te voorkomen eigenlijk en alle bekabeling beneden voor te bereiden.
- En in de meterkast de rest natuurlijk aansluiten conform schema.
Ik heb het meeste gecheckt met de leverancier al, maar als je nog iets ziet wat ook niet kan hoor ik het graag!
Hoe breng je de aarde/vereffeningskabel naar binnen of ga je die aan je neopreen kabel monteren (hoe dan)? Verder prima natuurlijk als geen gietmof wilt gebruiken maar liever een 3fase q-kabel connector set gebruikt.
Fijn dat je meedenkt! Die wilde ik parallel aan de neopreenkabel (misschien om de zoveel centimeter met UV-bestendige tie-wraps aan elkaar vastmaken?) onder de pannen door naar de meterkast brengen. Legt dus hetzelfde pad af..
Zowel neopreenkabel als aardkabel gaan denk ik door zo'n soort pan (ergens onder een paneel) naar binnen toe: https://www.adr-dakwinkel...raciet-ventilatiepan.html
--Pieter
Zowel neopreenkabel als aardkabel gaan denk ik door zo'n soort pan (ergens onder een paneel) naar binnen toe: https://www.adr-dakwinkel...raciet-ventilatiepan.html
--Pieter
Meedenken met iemand die zich goed ingelezen heeft en grotendeels weet waar hij/zij het over heeft wordt hier heel veel gedaan en doen we ook graag. Dus graag gedaan!
Maar als ik dan lees dat je de aarde kabel met tie-wraps vast gaat zetten aan de neopreen kabel dan zou ik toch liever kiezen voor een gietmof en de aarde van de neopreen kabel gebruiken. De diameter zal dan waarschijnlijk wel te klein zijn om officieel goed te worden geacht maar het zal doen wat hij moet doen: vereffenen.
Maar als ik dan lees dat je de aarde kabel met tie-wraps vast gaat zetten aan de neopreen kabel dan zou ik toch liever kiezen voor een gietmof en de aarde van de neopreen kabel gebruiken. De diameter zal dan waarschijnlijk wel te klein zijn om officieel goed te worden geacht maar het zal doen wat hij moet doen: vereffenen.
Goedenavond mede tweakers.
ik heb een 10x405W 3 fasen PV installatie.
Ik registreer alles via domoticz
Nu zie ik dat mijn opbrengst op Fase 2 gemiddeld groter is dan op Fase 1.
Echter verbuik standaard meer op fase 1 dan 2.
Mijn idee is om van de PV fase 1 en 2 te draaien aan de PV zijde van het 3~ Enphase Q relais om het verbruik beter te verdelen.
Kan dit zomaar ivm 120° fase verschuiving en het omdraaien van het draaiveld.
(P.s. ik heb geen 3~ apparatuur welke gevoelig is voor fase verdraaiing)
Ik heb proberen info te krijgen bij mijn leverancier en Enphase.
Beiden willen geen uitspraak doen.
Aangezien het een "relais" is verwacht ik hier geen probleem, maar *ANNA is beter.
Alle input is welkom.
*ANNA = Altijd Navragen Nooit Aannemen.
ik heb een 10x405W 3 fasen PV installatie.
Ik registreer alles via domoticz
Nu zie ik dat mijn opbrengst op Fase 2 gemiddeld groter is dan op Fase 1.
Echter verbuik standaard meer op fase 1 dan 2.
Mijn idee is om van de PV fase 1 en 2 te draaien aan de PV zijde van het 3~ Enphase Q relais om het verbruik beter te verdelen.
Kan dit zomaar ivm 120° fase verschuiving en het omdraaien van het draaiveld.
(P.s. ik heb geen 3~ apparatuur welke gevoelig is voor fase verdraaiing)
Ik heb proberen info te krijgen bij mijn leverancier en Enphase.
Beiden willen geen uitspraak doen.
Aangezien het een "relais" is verwacht ik hier geen probleem, maar *ANNA is beter.
Alle input is welkom.
*ANNA = Altijd Navragen Nooit Aannemen.
er zijn ook waterdichte kabelmoffen tekoop waarin je de q kabel en de aardekabel appart kan invoeren en dan verbinden met je neoprene kabel doormiddel van waggo s zonder dat je deze vol moet gieten (bijv bij conrad)pietervanw schreef op woensdag 3 april 2024 @ 20:55:
Fijn dat je meedenkt! Die wilde ik parallel aan de neopreenkabel (misschien om de zoveel centimeter met UV-bestendige tie-wraps aan elkaar vastmaken?) onder de pannen door naar de meterkast brengen. Legt dus hetzelfde pad af..
--Pieter
ANNA kende ik nog niet maar wel leuk gevonden! Maar je kan probleemloos de fase wisselen op je IQ Relais! Dat maakt echt helemaal niets uit, zelfs niet als je wel apparatuur hebt die gevoelig is voor fase draaiingen. Dat zelfs de Enphase helpdesk dit niet weet vind ik dan weer geen verrassing. Tjonge wat is daar de kennis beperkt!
[ Voor 21% gewijzigd door Eddie_ op 04-04-2024 20:26 ]
Sinds enkele weken een Enphase systeem, dit in 3-fase aan laten leggen ter voorbereiding ook op inductiekoken in de toekomst en eventueel een warmtepomp. Nu is vanochtend de omzetting door Liander van 1 naar 3 fase gedaan. Alles verliep goed behalve dat de zonnepanelengroep niet meer aan ging.
Beneden in de meterkast hebben ze een brug weggehaald maar daardoor werkte het niet. Nu heb ik het vermoeden dat er boven op zolder ook 2 bruggen zitten. Volgens mij hebben ze namelijk 2 kabels van twee extra groepen die daar zaten gebruikt om van boven naar beneden te komen. Op de foto hoe de aansluiting op zolder zit waar de q-relay zit. Ik vermoed dat de plastic doorverbindingskammen het probleem vormen.
:strip_exif()/f/image/W0rigWPx7gncJMPy6LCWK6zp.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu mijn vraag: kan ik deze plastic klemmen eenvoudig weghalen en kijken of het werkt of kan ik op die manier mijn systeem beschadigen? De leverancier van de zonnepanelen heeft vandaag niemand beschikbaar die hier meer van af weet en ik zou het wel fijn vinden als de panelen dit weekend toch werken.
Beneden in de meterkast hebben ze een brug weggehaald maar daardoor werkte het niet. Nu heb ik het vermoeden dat er boven op zolder ook 2 bruggen zitten. Volgens mij hebben ze namelijk 2 kabels van twee extra groepen die daar zaten gebruikt om van boven naar beneden te komen. Op de foto hoe de aansluiting op zolder zit waar de q-relay zit. Ik vermoed dat de plastic doorverbindingskammen het probleem vormen.
:strip_exif()/f/image/W0rigWPx7gncJMPy6LCWK6zp.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu mijn vraag: kan ik deze plastic klemmen eenvoudig weghalen en kijken of het werkt of kan ik op die manier mijn systeem beschadigen? De leverancier van de zonnepanelen heeft vandaag niemand beschikbaar die hier meer van af weet en ik zou het wel fijn vinden als de panelen dit weekend toch werken.
Dat is zo niet te zien.wmn79 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 15:42:
Sinds enkele weken een Enphase systeem, dit in 3-fase aan laten leggen ter voorbereiding ook op inductiekoken in de toekomst en eventueel een warmtepomp. Nu is vanochtend de omzetting door Liander van 1 naar 3 fase gedaan. Alles verliep goed behalve dat de zonnepanelengroep niet meer aan ging.
Beneden in de meterkast hebben ze een brug weggehaald maar daardoor werkte het niet. Nu heb ik het vermoeden dat er boven ook 1 of 2 bruggen zitten. Volgens mij hebben ze namelijk 2 kabel van twee extra groepen die daar zaten gebruikt om van boven naar beneden te komen. Op de foto hoe de aansluiting op zolder zit waar de q-relay zit. Ik vermoed dat de plastic doorverbindingskammen het probleem vormen.
[Afbeelding]
Wat zit er precies beneden in de meterkast voor die 5 aderige kabel die boven uitkomt?
Die kabel op de foto komt van beneden of is die juist vanaf het dak/micro's? Zo te zien gaat die naar de hoofdschakelaar rechts. Waar gaan de draden vanaf die hoofdschakelaar dan heen?
De foto in de vorige post is de situatie op zolder. Die kabel die je ziet gaat naar een stopcontact waar drie verschillende groepen op aangesloten waren vanaf daar gaat hij volgens mij via de kabels van twee groepen naar de meterkast beneden. In de meterkast worden ze volgens mij m.b.v. lasklemmen zo weer doorgezet naar de PV groep. Hieronder twee foto's van de meterkast beneden. Op de eerste foto rechts zie je hoe de kabels rechtsboven met lasklemmen worden doorgezet.Rouske schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 15:48:
[...]
Dat is zo niet te zien.
Wat zit er precies beneden in de meterkast voor die 5 aderige kabel die boven uitkomt?
Die kabel op de foto komt van beneden en gaat naar de hoofdschakelaar rechts? En waar gaan de draden vanaf die hoofdschakelaar dan heen?
:strip_exif()/f/image/D5bsxcFSdktthMPg9vwwulKX.jpg?f=fotoalbum_large)
Op de foto hieronder zie je linksonder de PV groep. Hier zaten vanochtend twee bruggen op die door de installateur van Liander verwijderd zijn.
:strip_exif()/f/image/NSAdMrmq18UIWDlAYORy2vH5.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 11% gewijzigd door wmn79 op 05-04-2024 16:08 ]
Ik heb 6 panelen op oost liggen, en ineens (rond 16u) geeft 1 paneel een piek qua vermogen voor 8 minuten. Enig idee hoe dat kan? Tijdelijke reflectie? Meetfout?
/f/image/q3VntpOXTB5rdXpV4eBxLmcq.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 20% gewijzigd door mrwiggs op 05-04-2024 16:05 ]
Wekt niet is wel erg algemeen, wat zeggen de led's op je 3-fase IQ-relais? Of werkt je IQ gateway nu alleen niet?wmn79 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 15:54:
[...]
Dit is de situatie op zolder. Die kabel die je ziet gaat naar een stopcontact waar drie verschillende groepen op aangesloten waren vanaf daar gaat hij volgens mij via de kabels van twee groepen naar de meterkast beneden. In de meterkast ziet worden ze m.b.v. lasklemmen zo weer doorgezet naar de PV groep. Hieronder twee foto's van de meterkast beneden. Op de eerste foto rechts zie je hoe de kabels rechtsboven met lasklemmen worden doorgezet.
[Afbeelding]
Op de foto hieronder zie je linksonder de PV groep. Hier zaten vanochtend twee bruggen op die door de installateur van Liander verwijderd zijn.
[Afbeelding]
Losse steekklemmen horen niet in een groepenkast
Verschillende kleuren draad onder dezelfde klem.
Wat een gepruts zeg !
De brug hadden op de onderkant van je 4-polige hoofdschakelaar moeten zitten, daar waar de draden van de kWH-meter op aangesloten zijn.
En dan had het zo weer gewerkt.
Geen idee hoe die weggehaald brug op je PV groep zat, mogelijk heb je nu alleen 1 fase op die PV groep aan de onderkant aangesloten zitten?
Lijkt me handig dat je een en ander na gaat lopen vanaf de hoofdschakelaar.
Die automaat rechts van de PV groep heeft die maar 1 fase aangesloten?
Daar zitten zelfs aftakblokjes op de bovenkant, maar geen 2e draad (of kijk ik fout).
[ Voor 3% gewijzigd door Rouske op 05-04-2024 16:14 ]
Wat de man van Liander aangaf is dat de groep er meteen weer uitklapte zodra hij hem omzette. Dus de groep is nu volledig uit. Daardoor hebben de 3-fase IQ-relais en IQ gateway geen stroom dus ook geen ledjes.Rouske schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 16:10:
[...]
Wekt niet is wel erg algemeen, wat zeggen de led's op je 3-fase IQ-relais? Of werkt je IQ gateway nu alleen niet?
Losse steekklemmen horen niet in een groepenkast![]()
Verschillende kleuren draad onder dezelfde klem.
Wat een gepruts zeg !
De brug hadden op de onderkant van je 4-polige hoofdschakelaar moeten zitten, daar waar de draden van de kWH-meter op aangesloten zijn.
En dan had het zo weer gewerkt.
Geen idee hoe die weggehaald brug op je PV groep zat, mogelijk heb je nu alleen 1 fase op die PV groep aan de onderkant aangesloten zitten?
Lijkt me handig dat je een en ander na gaat lopen vanaf de hoofdschakelaar.
Die automaat rechts van de PV groep heeft die maar 1 fase aangesloten?
De weggehaalde brug op de PV groep was d.m.v. twee simpele fasedraadjes in u-vorm gebogen (heb ik helaas geen foto van).
Zou graag weer stroom op de groep hebben maar wil natuurlijk voorkomen dat ik zaken beschadig.
kennelijk snap jij niks van electra dus ik zou een professional erbij halen, en begin eens met een schema maken hoe alles zat en zit - dan wordt het vanzelf duidelijk .. op je fotos kan je niet zien hoe die kammen zijn aangesloten etc
[ Voor 56% gewijzigd door MisterB op 05-04-2024 16:28 ]
Geen idee wat men geprutst heeft, volgens mij heeft EMAT rechts de Nul (blauw) zitten, ook volgens het schema op de automaat zelf, waarom zit er dan 2x blauw helemaal links?wmn79 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 16:22:
[...]
Wat de man van Liander aangaf is dat de groep er meteen weer uitklapte zodra hij hem omzette. Dus de groep is nu volledig uit. Daardoor hebben de 3-fase IQ-relais en IQ gateway geen stroom dus ook geen ledjes.
De weggehaalde brug op de PV groep was d.m.v. twee simpele fasedraadjes in u-vorm gebogen (heb ik helaas geen foto van).
Zou graag weer stroom op de groep hebben maar wil natuurlijk voorkomen dat ik zaken beschadig.
Ook die automaat rechts er van heeft de 2 linker plekken aangesloten terwijl blauw rechts moet zitten!
Ik zou beide automaten uit laten tot er iemand langs is geweest!
@MisterB Inderdaad hier moet iemand met verstand heen!
MisterB schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 16:26:
kennelijk snap jij niks van electra dus ik zou een professional erbij halen, en begin eens met een schema maken hoe alles zat en zit - dan wordt het vanzelf duidelijk .. op je fotos kan je niet zien hoe die kammen zijn aangesloten etc
Dan heb ik antwoord op mijn vraag: dit weekend beide automaten uit laten en maandag degene die het geïnstalleerd heeft het laten oplossen. Het klopt dat ik weinig van electra snap, daarom heb ik het door de installateur van de zonnepanelen laten doen. Zodat ik me hier niet druk over hoefde te maken.Rouske schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 16:32:
[...]
Geen idee wat men geprutst heeft, volgens mij heeft EMAT rechts de Nul (blauw) zitten, ook volgens het schema op de automaat zelf, waarom zit er dan 2x blauw helemaal links?
Ook die automaat rechts er van heeft de 2 linker plekken aangesloten terwijl blauw rechts moet zitten!
Ik zou beide automaten uit laten tot er iemand langs is geweest!
Bedankt voor jullie input, dit neem ik maandag zeker mee als de zonnepaneel installateur er weer is.
Eens met Rouske.
Als de hoofd schakelaar onder je stopcontact aangesloten is volgens de norm nen 1010 of 3140. Dan heb je inderdaad een volle sluiting op je derde fase. Hier zit grijs bij blauw.
Dit mag niet. Wellicht hebben ze blauw gebruikt als een fase, maar ook dit mag niet en is levensgevaarlijk.
Laat dit aub nakijken, bij eventuele brand ben je niet verzekerd.
Die beide 3-fase automaten zijn verkeerd aangesloten, zie ook de 3-fase aardlekschakelaar rechts er van, die is wel juist aangesloten met blauw rechts.wmn79 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 16:43:
[...]
Dan heb ik antwoord op mijn vraag: dit weekend beide automaten uit laten en maandag degene die het geïnstalleerd heeft het laten oplossen. Het klopt dat ik weinig van electra snap, daarom heb ik het door de installateur van de zonnepanelen laten doen. Zodat ik me hier niet druk over hoefde te maken.
Bedankt voor jullie input, dit neem ik maandag zeker mee als de zonnepaneel installateur er weer is.
Geen idee wat er op de middelste 3-fase automaat aangesloten zit en wat er nu niet in huis werkt. Als het alleen je PV is dat niet werkt is dat pech en maandag dan maar.
Anders toch wat meer druk er op dat ze desnoods morgen maar langs komen.
[ Voor 20% gewijzigd door Rouske op 05-04-2024 16:59 ]
Die middelste 3-fase automaat is alleen dat stopcontact er linksboven. Dat is een voorbereiding voor koken op inductie dus die kunnen we zeker wel missen dit weekendRouske schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 16:53:
[...]
Die beide 3-fase automaten zijn verkeerd aangesloten, zie ook de 3-fase aardlekschakelaar rechts er van, die is wel juist aangesloten met blauw rechts.
Geen idee wat er op de middelste 3-fase automaat aangesloten zit en wat er nu niet in huis werkt. Als het alleen je PV is dat niet werkt is dat pech en maandag dan maar.
Anders toch wat meer druk er op dat ze desnoods morgen maar langs komen.
Helaas ziet het er naar uit dat de installateur van de zonnepanelen ook weinig snapt van elektra...wmn79 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 16:43:
Het klopt dat ik weinig van electra snap, daarom heb ik het door de installateur van de zonnepanelen laten doen.
Punctuality is the politeness of kings
@wmn79 ok, dan valt het mee, wel balen.
had nog een edit gedaan, maar weer aangepast en nu in dit bericht erbij.
Eigenlijk moeten ze boven de groepenkast een lasdoosje plaatsen voor die 2 leidingen naar zolder en daar dan die steekklemmen is plaatsen en vanaf daar met de juiste kleuren naar je automaat in de groepenkast gaan.
Eigenlijk moeten ze boven de groepenkast een lasdoosje plaatsen voor die 2 leidingen naar zolder en daar dan die steekklemmen is plaatsen en vanaf daar met de juiste kleuren naar je automaat in de groepenkast gaan.
Zijn er meer mensen die een firmware update hebben ontvangen van hun iq8mc omvormers en van de envoy s metered?
Zit nu op r06-v08.05.02 voor de omvormers en op 7.6.358 voor de metered.
Was wel benieuwd naar de release notes.
Zit nu op r06-v08.05.02 voor de omvormers en op 7.6.358 voor de metered.
Was wel benieuwd naar de release notes.
Edit: Ging ff wat mis toch niet handig op mn telefoon.Rouske schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 17:01:
@wmn79 ok, dan valt het mee, wel balen.
Wat ik wilde schrijven: is al aardig vol boven de kast. Misschien rechtsboven tegen de zijkant een lasdoosje. Die drie grijze kabels komen van boven. 1 voor de cv-ketel en 2 nu voor de PV-groep.
:strip_exif()/f/image/dRpSpxClhob0qHSQrnzYPqFf.jpg?f=fotoalbum_large)
Sowieso is de meterkast al aardig vol aan het raken zo.
:strip_exif()/f/image/tQBIfz2xO1C64zxPBwtr0GVB.jpg?f=fotoalbum_large)
Bedankt voor alle feedback. Nu weer terug on topic
[ Voor 31% gewijzigd door wmn79 op 05-04-2024 17:59 ]
@wmn79 Die twee ymvk kabels van de PV die naar zolder lopen, kan je die niet gemakkelijk vervangen door een 5g4 ymvk (drie fase kabel)? Zo ja: dat absoluut laten uitvoeren. Wat de cowboys nu bij je hebben uitgevoerd is te triest voor woorden!
Kan je een wat betere foto maken van de PV verdeler op zolder? Liefst meerdere ? Wellicht kunnen we op die manier zien wat er daar mis gaat.
Kan je een wat betere foto maken van de PV verdeler op zolder? Liefst meerdere ? Wellicht kunnen we op die manier zien wat er daar mis gaat.
[ Voor 22% gewijzigd door Eddie_ op 05-04-2024 19:15 ]
Ligt bij jullie de Enphase app er ook uit?
Ja: Service Unavailable. Please try again later.
Gaat het afgelopen jaar wel steeds vaker mis bij Enphase. Groeien hard qua PV systemen maar hun servers groeien schijnbaar niet gelijkmatig mee.
Gaat het afgelopen jaar wel steeds vaker mis bij Enphase. Groeien hard qua PV systemen maar hun servers groeien schijnbaar niet gelijkmatig mee.
@Rouske Helemaal mee eens dat de meterkast een bende is! Ik zou bijna mijn gereedschap in de auto zetten en er naar toe rijden. Maar ja die huisbezoekjes....
Forum nergens een. Verplichting.
eraan.
Het enlighten werkt nu weer.
Het enlighten werkt nu weer.
Inderdaad. Onder 2 verschillende klemmen blauw draad. En rechterklem grijs en blauw onder 1 klem. Wel spannend.Rouske schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 16:32:
[...]
Geen idee wat men geprutst heeft, volgens mij heeft EMAT rechts de Nul (blauw) zitten, ook volgens het schema op de automaat zelf, waarom zit er dan 2x blauw helemaal links?
Vleuten 4x430wp Oost Schuin dak 25°, 5x430wp Zuid plat dak 13°
Zin, coherent, maak eens?

Punctuality is the politeness of kings
Heb nog even geprobeerd betere foto's te maken boven kan er niet goed naast komen dus dit is het beste wat ik ervan kan maken. Zie hieronder.Eddie_ schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 19:14:
@wmn79 Die twee ymvk kabels van de PV die naar zolder lopen, kan je die niet gemakkelijk vervangen door een 5g4 ymvk (drie fase kabel)? Zo ja: dat absoluut laten uitvoeren. Wat de cowboys nu bij je hebben uitgevoerd is te triest voor woorden!
![]() | ![]() | ![]() |
Als ik je foto's goed bekijk dan ziet het er naar uit dat de gehele PV installatie niet achter een aardlek zit. Voor het Enphase systeem mag dit mits je een TN stelsel hebt (aarde geleverd door de netbeheerder). Maar de twee installatie automaten die hierboven worden gebruikt zitten dan niet achter een aardlek. Niet duidelijk te zien in je meterkast maar ik vermoed dat jij een TT stelsel (aardpen in de grond bij je woning) hebt en dan moet er wel een aardlekbeveiliging worden geplaatst. De monteur blijft wel consequent met blauw links aan te sluiten, om toch maar iets positiefs te zeggen. Maar zoals @Rouske al zei, probleem zit in je hoofdkast.
Lijkt wel op de rechter automaat boven niet aangesloten is?
En de grijze kabel linksonder waar gaat dat heen? Lijkt wel een kabel een een apparaat?Laat maar is een stukje flexbuis wat ik zie.
En de grijze kabel linksonder waar gaat dat heen? Lijkt wel een kabel een een apparaat?Laat maar is een stukje flexbuis wat ik zie.
[ Voor 14% gewijzigd door Karlok[JY-616] op 07-04-2024 12:57 ]
Die grijze kabel, ymvk, is de voedende kabel en gaat naar de hoofdschakelaar rects. Maar die voedende kabel vertrekt uit de meterkast als zijnde twee ymvk kabels. Dus ergens wordt dit samegevoegd en voortgezet met een drie fase kabel.
[ Voor 47% gewijzigd door Eddie_ op 07-04-2024 12:59 ]
Eddie_ schreef op zondag 7 april 2024 @ 12:49:
Als ik je foto's goed bekijk dan ziet het er naar uit dat de gehele PV installatie niet achter een aardlek zit. Voor het Enphase systeem mag dit mits je een TN stelsel hebt (aarde geleverd door de netbeheerder). Maar de twee installatie automaten die hierboven worden gebruikt zitten dan niet achter een aardlek. Niet duidelijk te zien in je meterkast maar ik vermoed dat jij een TT stelsel (aardpen in de grond bij je woning) hebt en dan moet er wel een aardlekbeveiliging worden geplaatst. De monteur blijft wel consequent met blauw links aan te sluiten, om toch maar iets positiefs te zeggen. Maar zoals @Rouske al zei, probleem zit in je hoofdkast.
M.b.t. aarde is dat iets waar ik ook nog niet helemaal uit ben hier, heb in de meterkast geen plek gevonden waar ik aarde op aan kan sluiten voor b.v. patchpaneel of de coax kabel.
Grijze kabel van boven komt van de zonnepanelen van het dak. Hij gaat via de kabel onder door naar het stopcontact waar de koppeling gemaakt is met de twee 1 fase kabels die naar de meterkast beneden lopen.Karlok[JY-616] schreef op zondag 7 april 2024 @ 12:55:
Lijkt wel op de rechter automaat boven niet aangesloten is?
En die twee enkel fase ymvk kabels zijn niet gemakkelijk te vervangen door een drie fase ymvk kabel?
Als je geen hoofdaarderail in je meterkast hebt dan kan het zo zijn dat je een TN stelsel hebt. In dat geval voldoet het als de Enphase installatie niet achter een aardlek zit.
Als je geen hoofdaarderail in je meterkast hebt dan kan het zo zijn dat je een TN stelsel hebt. In dat geval voldoet het als de Enphase installatie niet achter een aardlek zit.
Dat kan ik niet goed zien, die komen achter een stopcontact uit. Ik vermoed dat alle drie de kabels daar achter het stopcontact uitkomen. Heb alleen geen idee hoe makkelijk de weg ernaar toe is.Zou ik morgen naar moeten kijken als het open is en het stopcontact eruit gehaald is.Eddie_ schreef op zondag 7 april 2024 @ 14:20:
En die twee enkel fase ymvk kabels zijn niet gemakkelijk te vervangen door een drie fase ymvk kabel?
@wmn79 jij zegt. Er lopen 2 grijze kabels naar zolder. 1x Cv-Ketel 2x Pv.
Ik zie toch maar 1 voedende kabel naar zolder/pv-verdeler?
Klopt die 2 grijze naar zolder worden achter een stopcontact samengevoegd tot de voedende kabel. De derde wordt gebruikt voor het stopcontact van de CV ketel.Karlok[JY-616] schreef op zondag 7 april 2024 @ 16:35:
@wmn79 jij zegt. Er lopen 2 grijze kabels naar zolder. 1x Cv-Ketel 2x Pv.
Ik probeer het te begrijpen, dus 2 grijze kabels vanuit de meterkast naar een stopcontact naar zolder? En die zijndAr samengelast en gaan dan naar de pv-verdeler?
Er kan/mag toch geen wcd tussen de groepenkast en pv-verdeler zitten?
Achter een stopcontactwmn79 schreef op zondag 7 april 2024 @ 17:19:
[...]
Klopt die 2 grijze naar zolder worden achter een stopcontact samengevoegd tot de voedende kabel. De derde wordt gebruikt voor het stopcontact van de CV ketel.
En dat stopcontact is dan hopelijk niet aangesloten op die 2 kabels

spuit11, net te laat
[ Voor 3% gewijzigd door Rouske op 08-04-2024 09:34 ]
3 grijze kabels vanuit de meterkast naar boven, zaten allemaal op een eigen groep en eigen stopcontact naast elkaar (waarschijnlijk voor wasmachine, droger en CV, 1 had een blindplaatje ervoor). 1 kabel is nu gebruikt om 2 van de stopcontacten aan te sluiten (CV ketel en stopcontact, 3e nog steeds met plaatje). De andere 2 grijze kabels zijn samengevoegd tot de voedingskabel van de pv-verdeler.Karlok[JY-616] schreef op maandag 8 april 2024 @ 09:28:
Ik probeer het te begrijpen, dus 2 grijze kabels vanuit de meterkast naar een stopcontact naar zolder? En die zijndAr samengelast en gaan dan naar de pv-verdeler?
Kan ik op de 1 of andere manier ook meedoen met de beta? Ik heb installer access maar zie nergens de optie. Ik heb nu een jaar 3x 10T batterijen hangen maar (wegens serverruimte) de zijn nog nooit boven de 30% opgeladen geweest. Met de beta zou ik ze kunnen opladen via de grid als het goed is..WillemP22 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 19:38:
[...]
Zeker weten!. Bij mij draait dat al, daar ik meedoe met de beta van Enphase. Die IQ energy router is nodig om bepaalde laadpalen te laten functioneren op basis van dynamische tarieven. Zelf hoef ik die niet, vind het ook wat omslachtig. Heb zelf een zelfbouw-paal en laad de auto slim met Tibber of de app vd auto zelf.
Wat is nou de reden waarom de micro omvormers van Enphase zoals de IQ8 maximaal 330W kunnen leveren terwijl een paneel met 430Wp op zit?
Nou weet ik dat dit om piekopbrengsten gaat maar is het aftoppen van bijna 25% per paneel niet teveel?
Waarom zou je dan niet voor een S440 optimizer gaan met een SolarEdge omvormer?
Nou weet ik dat dit om piekopbrengsten gaat maar is het aftoppen van bijna 25% per paneel niet teveel?
Die vraag is al heel vaak voorbij gekomen, zie de FAQ: Het grote Enphase topic - deel 2com2,1ghz schreef op maandag 8 april 2024 @ 14:24:
Wat is nou de reden waarom de micro omvormers van Enphase zoals de IQ8 maximaal 330W kunnen leveren terwijl een paneel met 430Wp op zit?
En aanvulling: we zitten hier niet in het (meestal) zonniger Italie. Dus zijn de STC waardes van een paneel louter theorie (voor ons in Noordelijker Europa). NOCT is al een stuk realistischer, maar dan nog een waarde die we in ons kikkerland waarschijnlijk nooit gaan halen. De meest zuidelijke Belgen hebben w.s. mooier weer ;-).
Waarom Enphase niet gewoon 400 of nog meer vermogen kan leveren, weet ik niet. Op een zeker moment kwamen ook de IQ8 MC/HC series, waar meer vermogen uitgeperst wordt, zonder - voor zover ik weet - andere negatieve gevolgen (bijv. andere Iscmax or drempelspanning, iets waar de IQ7A t.o.v. de IQ7+ wel last van had). Maar dan nog is het de afweging of de extra prijs van de mogelijk-meer-opbrengde omvormers opweegt tegen de werkelijke meeropbrengst (al gauw 20 euro per omvormer meer). Daar sus ik mezelf mee, want ik heb een IQ8+ die al op 300VA aftopt. Maar goed: een Tweaker wil wellicht het maximum krijgen, ongeacht de prijs (net zoals dat voor GPUs soms lijkt te gelden ;-)).
Ergens in de FAQ huist ook nog een case studie van Enphase. De meeropbrengst was in orde grootte van enkele euro's per jaar, als ik me niet vergis.
@com2,1ghz Dit is de https://drive.proton.me/urls/C7MQM3WR7C#T8fBXvaswV1j link waar @kdekker aan refereert.
@com2,1ghz Waarom geen S440 etc. Omdat de uitval percentages bij Solaredge bedroefend zijn. Ik ben blij dat wij dat systeem niet meer verkopen. Nadat ik de chef een lijstje had gegeven van de serviceopdrachten die wij hadden met Solaredge was die beslissing snel genomen. Maar ieder moet het voor zich weten.
@com2,1ghz Waarom geen S440 etc. Omdat de uitval percentages bij Solaredge bedroefend zijn. Ik ben blij dat wij dat systeem niet meer verkopen. Nadat ik de chef een lijstje had gegeven van de serviceopdrachten die wij hadden met Solaredge was die beslissing snel genomen. Maar ieder moet het voor zich weten.
Kreeg vandaag een mail van Enphase support dat mijn gateway bijgewerkt is van 7.6.127 naar 7.6.358, dit ivm een bug die ik had aangemeld dat de gateway bij 1.2MWh lifetime reset naar 0. Hij staat nu op 1.19, morgen dus eens in de gaten houden 
:fill(white):strip_exif()/f/image/uG6RnbTkMTi33P89m1XJjyak.png?f=user_large)
Nou, het heeft niet geholpen... vanmorgen de 1.2MWh aangetikt en prompt ging de lifetime weer naar 0...
:fill(white):strip_exif()/f/image/uG6RnbTkMTi33P89m1XJjyak.png?f=user_large)
Nou, het heeft niet geholpen... vanmorgen de 1.2MWh aangetikt en prompt ging de lifetime weer naar 0...
:fill(white):strip_exif()/f/image/tCIOl1gi7KDvxZWmpoqQEoum.png?f=user_large)
[ Voor 26% gewijzigd door Microkid op 09-04-2024 11:11 ]
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Je hebt helemaal gelijk. Fixed en dank.Rouske schreef op maandag 8 april 2024 @ 19:17:
@kdekker ik denk dat je STC en NOCT even in je verhaal moet wisselen
Gateway lifetime? Bij een bepaalde sw versie? Die van mijzit op 41.5 MWh inmiddels…vanaf zomer 2018.Microkid schreef op maandag 8 april 2024 @ 18:14:
Kreeg vandaag een mail van Enphase support dat mijn gateway bijgewerkt is van 7.6.127 naar 7.6.358, dit ivm een bug die ik had aangemeld dat de gateway bij 1.2MWh lifetime reset naar 0. Hij staat nu op 1.19, morgen dus eens in de gaten houden
[Afbeelding]
Ik verwacht niet dat je met deze beta nog mee kunt doen. In een jaar niet boven de 30% betekend…te veel verbruik of te weinig panelen.😉yoda-ict schreef op maandag 8 april 2024 @ 12:34:
[...]
Kan ik op de 1 of andere manier ook meedoen met de beta? Ik heb installer access maar zie nergens de optie. Ik heb nu een jaar 3x 10T batterijen hangen maar (wegens serverruimte) de zijn nog nooit boven de 30% opgeladen geweest. Met de beta zou ik ze kunnen opladen via de grid als het goed is..
Het profiel “besparingen” waarbij je vanuit het net kunt laden indien je een dynamisch energgiecontract hebt, wordt eerdaags vrijgegeven. Het zou al eerder, maar is kennelijk nog niet geheel naar wens van de Enphase-engineers. Het algorithme is wat ingewikkelder dan simpelweg laden en ontladen op basis van prijs wat ik vermoedde.
Bedankt voor deze uitgebreide uitleg. Ik begreep het maar niet en kon het ook niet even vinden. Weer een gevalletje fabrikantwaarde vs realistische waarde.kdekker schreef op maandag 8 april 2024 @ 15:14:
[...]
Die vraag is al heel vaak voorbij gekomen, zie de FAQ: Het grote Enphase topic - deel 2
En aanvulling: we zitten hier niet in het (meestal) zonniger Italie. Dus zijn de STC waardes van een paneel louter theorie (voor ons in Noordelijker Europa). NOCT is al een stuk realistischer, maar dan nog een waarde die we in ons kikkerland waarschijnlijk nooit gaan halen. De meest zuidelijke Belgen hebben w.s. mooier weer ;-).
Waarom Enphase niet gewoon 400 of nog meer vermogen kan leveren, weet ik niet. Op een zeker moment kwamen ook de IQ8 MC/HC series, waar meer vermogen uitgeperst wordt, zonder - voor zover ik weet - andere negatieve gevolgen (bijv. andere Iscmax or drempelspanning, iets waar de IQ7A t.o.v. de IQ7+ wel last van had). Maar dan nog is het de afweging of de extra prijs van de mogelijk-meer-opbrengde omvormers opweegt tegen de werkelijke meeropbrengst (al gauw 20 euro per omvormer meer). Daar sus ik mezelf mee, want ik heb een IQ8+ die al op 300VA aftopt. Maar goed: een Tweaker wil wellicht het maximum krijgen, ongeacht de prijs (net zoals dat voor GPUs soms lijkt te gelden ;-)).
Ergens in de FAQ huist ook nog een case studie van Enphase. De meeropbrengst was in orde grootte van enkele euro's per jaar, als ik me niet vergis.
Dus die Longhi LR5-54HTB-430M in mijn offerte hebben een NOCT van 320Wp wat dus het daadwerkelijk vermogen is.
Nu begrijp ik ook dat mijn oude installatie met AEG AS-M606B-310 met een NOCT vermogen van 229Wp met 12 stuks altijd piekte op 2.7kWh terwijl er 'bruto' er 3.72kWp op het dak lag.
In de data-sheet / product sheet van mijn paneel kan ik de NOCT helemaal niet zien (of ik zie iets over het hoofd?).
Gaat om DAS-solar 425wp full black glas-glas. Via Google kun je de product sheet vinden, kan iemand daar meer wijs uit?
Maar volgens mij zou mijn piekvermogen in de Enphase app uit kunnen komen op 14 x 330 = 4.6kW i.v.m. max haalbare van de IQ8Mc.
Gaat om DAS-solar 425wp full black glas-glas. Via Google kun je de product sheet vinden, kan iemand daar meer wijs uit?
Maar volgens mij zou mijn piekvermogen in de Enphase app uit kunnen komen op 14 x 330 = 4.6kW i.v.m. max haalbare van de IQ8Mc.
[ Voor 8% gewijzigd door remzor op 09-04-2024 08:25 ]
@remzor in deze datasheet hebben ze het NMOT genoemd
Ja, die zag ik ook idd maar dat is dus hetzelfde? Daar twijfelde ik aan. Maar oke, weet ik dat. Thanks!Eddie_ schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 08:58:
@remzor in deze datasheet hebben ze het NMOT genoemd
Edit: die STC en NMOT waardes liggen wel erg dicht bij elkaar, dat verschil is miniem vind ik. Ook een tikkeltje vreemd eigenlijk.
[ Voor 19% gewijzigd door remzor op 09-04-2024 09:05 ]
Hoi. Vraag: alle lampjes op de gw metered branden permanent rood. Wat betekent dat?
Situatie: 3-fase systeem. Draait sinds een jaar, zelf aangelegd. Op fase-1 en -2 zitten in totaal 10 panelen. Er is stroomproductie, relais is groen. Gateway is onbereikbaar: heeft geen contact met Enlighten, AP mode werkt niet, lokaal http(s) werkt ook niet. Op ping wordt wel geantwoord. Bij een powercycle van het hele systeem gaat de gateway even functioneren, om na enkele 10 minuten weer naar 4x rood te gaan.
Mijn conclusie is dat de gateway is overleden. Iemand nog andere inzichten of zaken die ik kan proberen? En regel ik het vervangen van de gateway bij de leverancier of bij Enphase?
Dank, groet
Situatie: 3-fase systeem. Draait sinds een jaar, zelf aangelegd. Op fase-1 en -2 zitten in totaal 10 panelen. Er is stroomproductie, relais is groen. Gateway is onbereikbaar: heeft geen contact met Enlighten, AP mode werkt niet, lokaal http(s) werkt ook niet. Op ping wordt wel geantwoord. Bij een powercycle van het hele systeem gaat de gateway even functioneren, om na enkele 10 minuten weer naar 4x rood te gaan.
Mijn conclusie is dat de gateway is overleden. Iemand nog andere inzichten of zaken die ik kan proberen? En regel ik het vervangen van de gateway bij de leverancier of bij Enphase?
Dank, groet
:strip_exif()/f/image/reyu7ZzOjmJx2WhgMjT4XQzv.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 35% gewijzigd door trouwkoets op 09-04-2024 11:44 ]
NMOT waardes liggen ruim 100 W lager dan de STC waardes. Dat zit hem voornamelijk in het verschil van instraling. Bij STC betreft het 1000W/m2 en bij NMOT is dat 800W/m2....dat is 20% lager en een relaistische waarde voor wat in Nederland aan instraling te verwachten valt. Verder is er nog een verschil in temperatuur.remzor schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 09:04:
[...]
Ja, die zag ik ook idd maar dat is dus hetzelfde? Daar twijfelde ik aan. Maar oke, weet ik dat. Thanks!
Edit: die STC en NMOT waardes liggen wel erg dicht bij elkaar, dat verschil is miniem vind ik. Ook een tikkeltje vreemd eigenlijk.
Indien het opnieuw opstarten geen soelaas biedt kun je bij je leverancier melden dat deze defect lijkt. Zij of jij kunnen dan een RMA aanvragen...dan kijkt op afstand Enphase er nog een keer naar. Bij een defect zullen ze een nieuwe opsturen, verwacht ik, het is tenslotte binnen de garantietermijn.trouwkoets schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 11:28:
Hoi. Vraag: alle lampjes op de gw metered branden permanent rood. Wat betekent dat?
Dank, groet
[Afbeelding]
Is al bekend welke laadpalen dit zijn? Op de documentatie van Enphase bij de IQ Energy Router+ staan namelijk alleen warmtepompen genoemd.Holk schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 15:06:
[...]
De IQ Router kan praten met (een aantal soorten) laadpalen en met (een aantal soorten) warmtepompen om zo de integratie met panelen (en accu) optimaal te laten verlopen. Het lijkt erop dat Enphase de communicatie tussen de panelen en accu icm dynamisch tarrief heeft opgelost binnen het Envoy systeem (niet zeker of dat een Metered moet zijn of niet, maar lijkt me wel)
PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP
Een drie-tal:Impossibl3 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 12:41:
[...]
Is al bekend welke laadpalen dit zijn? Op de documentatie van Enphase bij de IQ Energy Router+ staan namelijk alleen warmtepompen genoemd.
:strip_exif()/f/image/TxcCTTvNyuX5BpkoGcenMCYa.jpg?f=fotoalbum_large)
https://enphase.com/insta...on/home-energy-management
Zie dat Enphase NL alleen de Router+ op z’n site heeft staan
@Holk Dank. Wel vaag dat op de NL versie bij de Router+ alleen warmtepompen staan. En dat de Router (zonder +) hier blijkbaar niet beschikbaar is.
/f/image/j0GDxVPVxaXRlZxPIKb4iHP3.png?f=fotoalbum_large)
Lijkt alsof Enphase meer inzet op de warmtepomp dan de EV laders, want de lijst van WP’en is verdubbeld. “Mijn” merk staat er nog niet tussen (Itho Daalderop), de laadpaal wel. En op zich is het pas echt interessant als er een thuis accu bij staat en een dynamisch contract meelooptImpossibl3 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 12:57:
@Holk Dank. Wel vaag dat op de NL versie bij de Router+ alleen warmtepompen staan. En dat de Router (zonder +) hier blijkbaar niet beschikbaar is.
[Afbeelding]
"Jou" merk is ook "Mijn" merk WP. Overigens heb ik even gekeken bij de Valliant en die schakelen ook de SG contacten. Bij mijn Itho pomp (Amber) heb ik van die zelfde SG contacten dus ik zou niet weten waarom de Itho pomp het niet zou doen. Nu nog wachten tot de Essee laadpaal ook gekoppeld kan worden. Nu stuur ik die los aan.Holk schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 13:05:
[...]
Lijkt alsof Enphase meer inzet op de warmtepomp dan de EV laders, want de lijst van WP’en is verdubbeld. “Mijn” merk staat er nog niet tussen (Itho Daalderop), de laadpaal wel. En op zich is het pas echt interessant als er een thuis accu bij staat en een dynamisch contract meeloopt
Ik heb een WPU 5G en heb ID al eens gevraagd of het mogelijk was deze aan te sluiten op een externe regel bron. Antwoordt was nogal duidelijk en bot; “nee, wij doen dat het beste dus we hebben geen SG-ready aansluiting”Impossibl3 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 13:10:
[...]
"Jou" merk is ook "Mijn" merk WP. Overigens heb ik even gekeken bij de Valliant en die schakelen ook de SG contacten. Bij mijn Itho pomp (Amber) heb ik van die zelfde SG contacten dus ik zou niet weten waarom de Itho pomp het niet zou doen. Nu nog wachten tot de Essee laadpaal ook gekoppeld kan worden. Nu stuur ik die los aan.
Maar ze bieden wel een I2C Modbus module aan dus er is wel meer mogelijk dan die “nee”
https://www.ithodaalderop...essional/product/03-00638
Voor de thuisbatterij met dynamisch contract heb je deze hardware niet nodig. Enphase verwacht binnenkort dat profiel in de gateway vrij te geven.Holk schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 13:05:
[...]
Lijkt alsof Enphase meer inzet op de warmtepomp dan de EV laders, want de lijst van WP’en is verdubbeld. “Mijn” merk staat er nog niet tussen (Itho Daalderop), de laadpaal wel. En op zich is het pas echt interessant als er een thuis accu bij staat en een dynamisch contract meeloopt
Kortom: nog even geduld aub.
Klopt, maar zoals eerder ook werd genoemd, voor een totale integratie met een laadpaal en/of warmtepomp is de router ( + ) wel noodzakelijkWillemP22 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 13:31:
[...]
Voor de thuisbatterij met dynamisch contract heb je deze hardware niet nodig. Enphase verwacht binnenkort dat profiel in de gateway vrij te geven.
Kortom: nog even geduld aub.
Kee wacht ik gewoon af.WillemP22 schreef op maandag 8 april 2024 @ 22:32:
[...]
Ik verwacht niet dat je met deze beta nog mee kunt doen. In een jaar niet boven de 30% betekend…te veel verbruik of te weinig panelen.😉
Het profiel “besparingen” waarbij je vanuit het net kunt laden indien je een dynamisch energgiecontract hebt, wordt eerdaags vrijgegeven. Het zou al eerder, maar is kennelijk nog niet geheel naar wens van de Enphase-engineers. Het algorithme is wat ingewikkelder dan simpelweg laden en ontladen op basis van prijs wat ik vermoedde.
PS 36x sunpower 425wp panelen dus daar ligt het niet aan:-) Continue verbruik van gemiddeld 8kWh dag en nacht..
@yoda-ict Hoe krijg je je batterijen niet boven de 30% met deze hoeveelheid panelen? Je noemt wel iets van serverruimte.
@Eddie_ met een verbruik van 205kWh per 24u:-) Servers inderdaad..
Ow wacht, 8kWh per uur x 24. Heel nieuwsgierig: is dat gewoon thuis of in een bedrijfspand?
[ Voor 14% gewijzigd door Eddie_ op 09-04-2024 19:50 ]
Ah, nu vat ik hem ook. Je bedoeld continue 8kW. Dat tikt wel aan inderdaad.yoda-ict schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 14:09:
[...]
Kee wacht ik gewoon af.
PS 36x sunpower 425wp panelen dus daar ligt het niet aan:-) Continue verbruik van gemiddeld 8kWh dag en nacht..
Nog even een terugkoppeling n.a.v. het herstel hier thuis in de meterkast de afgelopen dagen. Vind ik wel zo netjes na alle input hier 
- Maandag is de installateur van de zonnepanelen langs geweest om het werk van zijn collega op te lossen. Meeste hersteld maar hij kreeg het toen niet voor elkaar om het volledig af te ronden en het systeem weer aan de praat te krijgen. Het hielp ook niet dat ons internet er (toen al bijna een week) uit lag, maar dat is een ander verhaal.
- Daarom gisteren weer teruggekomen en is alles opgelost. Bleek uiteindelijk dat de smeltzekeringen van fase 2 en 3 ook doorgebrand waren, dus Liander moest ook komen om die te vervangen en het allemaal weer aan de praat te krijgen.
Hieronder de foto's van hoe het er nu uit ziet. Boven gaf hij aan dat hij de kabels om heeft moeten draaien maar dat hij het daarom duidelijk gelabeld heeft met de correcte fase.
Nogmaals bedankt allemaal en @Rouske @Eddie_ @Karlok[JY-616] in het bijzonder.
- Maandag is de installateur van de zonnepanelen langs geweest om het werk van zijn collega op te lossen. Meeste hersteld maar hij kreeg het toen niet voor elkaar om het volledig af te ronden en het systeem weer aan de praat te krijgen. Het hielp ook niet dat ons internet er (toen al bijna een week) uit lag, maar dat is een ander verhaal.
- Daarom gisteren weer teruggekomen en is alles opgelost. Bleek uiteindelijk dat de smeltzekeringen van fase 2 en 3 ook doorgebrand waren, dus Liander moest ook komen om die te vervangen en het allemaal weer aan de praat te krijgen.
Hieronder de foto's van hoe het er nu uit ziet. Boven gaf hij aan dat hij de kabels om heeft moeten draaien maar dat hij het daarom duidelijk gelabeld heeft met de correcte fase.
Nogmaals bedankt allemaal en @Rouske @Eddie_ @Karlok[JY-616] in het bijzonder.
![]() | ![]() | ![]() |
Niet om de boel af te kraken maar die ferrietringen gaan niet doen wat ze moeten doen. Een elektricien die de kabels labelt met P1 (zwart), P2 (bruin) en P3 (blauw!) is geen elektricien! Plus de installatie automaten boven zitten nog steeds niet achter een aardlek. En dit geldt ook voor de tweede drie fase automaat die je voor de keuken ging gebruiken.
Cowboys zijn bij jou aan het werk geweest.
Om positief af te sluiten: mooi dat ze wel terug zijn gekomen.
Thuis, met een serverruimte aan huis. Daar hangen de batterijen overigens ook.Eddie_ schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 19:47:
Ow wacht, 8kWh per uur x 24. Heel nieuwsgierig: is dat gewoon thuis of in een bedrijfspand?
Je hebt gelijk, ik keek scheel en dacht 425 vs 419 te zien staan maar het is idd 319. Vandaar dat ik het ook zo vreemd vondWillemP22 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 11:48:
[...]
NMOT waardes liggen ruim 100 W lager dan de STC waardes. Dat zit hem voornamelijk in het verschil van instraling. Bij STC betreft het 1000W/m2 en bij NMOT is dat 800W/m2....dat is 20% lager en een relaistische waarde voor wat in Nederland aan instraling te verwachten valt. Verder is er nog een verschil in temperatuur.

Maar de IQ8Mc lijkt een prima combi te zijn met dit paneel zo te zien. STC en NMOT schelen toch best veel met elkaar dus eigenlijk..
@wmn79 dankje
Eens, als je gaat labelen, dan is L1,L2,L3 (wat niet nodig is, er is immers bruin, zwart en grijs gebruikt) en N wel beter geweest.
Ik heb je tekst nog eens gelezen, hebben ze nou blauw op een fase aangesloten?
Verder, als er 2 hoofdverzekeringen zijn gesprongen, hoe is jouw huis installatie aangesloten? Oftewel was het niet donker in huis? Of is je kast 1 fase aangesloten?
Eens, als je gaat labelen, dan is L1,L2,L3 (wat niet nodig is, er is immers bruin, zwart en grijs gebruikt) en N wel beter geweest.
Verder, als er 2 hoofdverzekeringen zijn gesprongen, hoe is jouw huis installatie aangesloten? Oftewel was het niet donker in huis? Of is je kast 1 fase aangesloten?
[ Voor 23% gewijzigd door Karlok[JY-616] op 10-04-2024 13:33 ]
Ik zit voor mij thuis een beetje te kijken om een nieuwe PV installatie erbij te leggen (er ligt al 7x 270wp op ons schuine dak, maar vervangen is een tikkeltje lastig door wat redenen).
Ik heb 2 uitbouwen aan ons huis, 1x naar de achterkant (Zuid-Oost) waar ik 4 panelen in portrait kwijt kan
en 1x aan de zijkant (Zuid-West) waar ik 5 a 6 panelen kwijt kan (nog even twijfel of ik er 6 in een dubbele landscape opstelling leg, of 5 in portraid mode, dat is makkelijker en laat nog wat ruimte over voor solar matten van ons opzet zwembad).
Gezien de 2 verschillende orientaties wil ik voor micro omvormers gaan en kom ik uit bij Enphase.
gezien de wat vlakke ligging denk ik richting IQ8+ of IQ8MC te gaan met iets van 430wp panelen (NOCT is dan een 320/330WP van die panelen, dus alleen als je heel gunstig aan iq8mc kan komen is dat interessant, want iq8+ zijn redelijk gunstig te krijgen zo te zien).
Dan zou alles op 1 fase kunnen en mogen (9 a 10 stuks) en komt goed uit, want er ligt een lege mantelbuis waar ik prima 3x 2,5 doorheen kan en mag krijgen.
En doordat ik de keten in t midden kan aansluiten heb ik max 5 of 6 panelen achter elkaar zitten (omdat de monitoring beter onder de 9 panelen blijft per keten), daarnaast zit de andere PV installatie op een andere fase dus is t ook nog eens enigsinds verdeeld.
voor 3 fase gaan lijkt mij niet echt zinvol, sowieso omdat ik daar geen 3 fase stroom naartoe krijg tenzij ik t op 10a ga afzekeren, maar dan verlies ik alle voordeel voor de toekomst omdat er toch een relais etc bij moet komen mocht ik de bestaande installatie toch willen vervangen of uitbreiden oid.
Ook denk ik dat in mijn situatie het prijsverschil tussen de de normale envoy en de metered variant het in deze ook niet waard is eigenlijk, ik denk dat ik er de komende jaren nog niets aan heb, ook kan ik niet echt makkelijk een accu in de buurt van mijn meterkast plaatsen waar de envoy zou hangen.
Enige wat ik mij dan nog afvraag, op plat dak orientatie, als ik de enphase aan de steun plaats (die aan de rand van het paneel zit) dan past de mc4 kabel toch nooit aan de inverter? of lijkt dit maar te kort en valt het in het echt wel mee?
Ik heb 2 uitbouwen aan ons huis, 1x naar de achterkant (Zuid-Oost) waar ik 4 panelen in portrait kwijt kan
en 1x aan de zijkant (Zuid-West) waar ik 5 a 6 panelen kwijt kan (nog even twijfel of ik er 6 in een dubbele landscape opstelling leg, of 5 in portraid mode, dat is makkelijker en laat nog wat ruimte over voor solar matten van ons opzet zwembad).
Gezien de 2 verschillende orientaties wil ik voor micro omvormers gaan en kom ik uit bij Enphase.
gezien de wat vlakke ligging denk ik richting IQ8+ of IQ8MC te gaan met iets van 430wp panelen (NOCT is dan een 320/330WP van die panelen, dus alleen als je heel gunstig aan iq8mc kan komen is dat interessant, want iq8+ zijn redelijk gunstig te krijgen zo te zien).
Dan zou alles op 1 fase kunnen en mogen (9 a 10 stuks) en komt goed uit, want er ligt een lege mantelbuis waar ik prima 3x 2,5 doorheen kan en mag krijgen.
En doordat ik de keten in t midden kan aansluiten heb ik max 5 of 6 panelen achter elkaar zitten (omdat de monitoring beter onder de 9 panelen blijft per keten), daarnaast zit de andere PV installatie op een andere fase dus is t ook nog eens enigsinds verdeeld.
voor 3 fase gaan lijkt mij niet echt zinvol, sowieso omdat ik daar geen 3 fase stroom naartoe krijg tenzij ik t op 10a ga afzekeren, maar dan verlies ik alle voordeel voor de toekomst omdat er toch een relais etc bij moet komen mocht ik de bestaande installatie toch willen vervangen of uitbreiden oid.
Ook denk ik dat in mijn situatie het prijsverschil tussen de de normale envoy en de metered variant het in deze ook niet waard is eigenlijk, ik denk dat ik er de komende jaren nog niets aan heb, ook kan ik niet echt makkelijk een accu in de buurt van mijn meterkast plaatsen waar de envoy zou hangen.
Enige wat ik mij dan nog afvraag, op plat dak orientatie, als ik de enphase aan de steun plaats (die aan de rand van het paneel zit) dan past de mc4 kabel toch nooit aan de inverter? of lijkt dit maar te kort en valt het in het echt wel mee?
@Powermage Dat ligt aan het paneel. Bij landscape panelen zijn de kabels langer dan bij de portrait soorten. Je kan de DC kabels natuurlijk ook verlengen. De platte daken: heb je ook gekeken naar de oost/west opstel mogelijkheden? Meestal kan je dan meer panelen kwijt op hetzelfde oppervlakte van het dak. Als je al een lege mantelbuis hebt liggen ga dan voor 4mm2 ipv 2,5mm2. Hoe dikker hoe beter.
De keuze voor enkel fase (of drie fase) moet je zelf maken. Mocht je ooit uit willen breiden dan zou ik nu ook gewoon gaan voor een drie fase uitvoering (stel dat je ook het bestaande systeem wel gaat vervangen).
De keuze voor enkel fase (of drie fase) moet je zelf maken. Mocht je ooit uit willen breiden dan zou ik nu ook gewoon gaan voor een drie fase uitvoering (stel dat je ook het bestaande systeem wel gaat vervangen).
@Eddie_ Oost-West is niet heel handig, gezien de uitbouwen alleen maar op de begane grond zijn, terwijl de hoofdwoning er nog bij zit (hoekwoning in een rijtje met nog 2 verdiepingen erop).
ik ga eens kijken of ik idd 4mm2 door die buis kan krijgen, of in iedergeval minimaal 2 aders, dat is idd wel de moeite om te overwegen als dat past (alhoewel t misschien niet past in een normale pvc buis van 16mm).
Het 1 fase is gebaseerd op dat ik door die mantelbuis geen 5x 2,5mm2 kan (of vooral mag) leggen.
ik zou wel 5x 1,5mm2 kunnen doen, en dan op 10A afzekeren, maar dan zit je relais achter die 10A zekering, waardoor dat segment toch beperkt is is met uitbreiden, dus echt toekomstbestendig is t niet om achter die keten nog uit tebreiden dan.
Sterker nog, als ik zou willen uitbreiden dan moet ik toch die schuine kant (laten) vervangen, ook daar krijg ik geen 3 fase aangelegd door de mantelbuizen, maar relatief simpel kan ik daar wel 2x een groep aanleggen voor 2 segmenten enphase (2x 6 panelen).
Enige is dan alleen dat die ketens een eigen relais, groep en iets om ze te binden moeten krijgen, maar dat lijkt mij in een toekomstige upgrade wel te overzien.
ik ga eens kijken of ik idd 4mm2 door die buis kan krijgen, of in iedergeval minimaal 2 aders, dat is idd wel de moeite om te overwegen als dat past (alhoewel t misschien niet past in een normale pvc buis van 16mm).
Het 1 fase is gebaseerd op dat ik door die mantelbuis geen 5x 2,5mm2 kan (of vooral mag) leggen.
ik zou wel 5x 1,5mm2 kunnen doen, en dan op 10A afzekeren, maar dan zit je relais achter die 10A zekering, waardoor dat segment toch beperkt is is met uitbreiden, dus echt toekomstbestendig is t niet om achter die keten nog uit tebreiden dan.
Sterker nog, als ik zou willen uitbreiden dan moet ik toch die schuine kant (laten) vervangen, ook daar krijg ik geen 3 fase aangelegd door de mantelbuizen, maar relatief simpel kan ik daar wel 2x een groep aanleggen voor 2 segmenten enphase (2x 6 panelen).
Enige is dan alleen dat die ketens een eigen relais, groep en iets om ze te binden moeten krijgen, maar dat lijkt mij in een toekomstige upgrade wel te overzien.
Ik weet niet of dit al langere tijd in Enlighten staat, maar het viel mij net op dat de garantiedatum erbij staat.
Voor de Gateway dus 5 jaar, en voor de micro's 25 jaar.
:fill(white):strip_exif()/f/image/cURgIxE0U82C7dXtiTIth4Z9.png?f=user_large)
Grote Enphase topic • IQ Gateway uitlezen • PVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023
@Pazo , bij mij staat in de app niets van dit alles vermeld. Heb de Envoy standard en software 7.6.175
Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.
Het staat in de app ook zag ik.
Zou het nog te maken kunnen hebben ivm installateurs account versus standaard account? Maar heb jij toch ook @Panzer_V ?
Zou het nog te maken kunnen hebben ivm installateurs account versus standaard account? Maar heb jij toch ook @Panzer_V ?
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023
Gisteren (eindelijk) alles geïnstalleerd gekregen, dan is vandaag gelijk een goede testdag.
10 panelen, 4 oost, 6 west op IQ8MC.
Valt me wel tegen dat je in de Enphase app niet de huidige productie per paneel kan zien, alleen dagproductie, Zie wel dat de westpanelen nu al flink over de oostpanelen heen zijn. Blij dat ik toch 2 panelen extra erbij heb laten leggen.
Via HA kan ik wel statistieken over de dag zien per inverter en dan zie ik dat deze rond de 325/330 stopt, zoals te verwachten, volgens mij limiet van zowel paneel (NOCT) )als inverter.
Blij mee zo ver
Heeft al zat opgeleverd vandaag, dat er nog maar veel van zulke dagen mogen volgen.
Valt me wel tegen dat je in de Enphase app niet de huidige productie per paneel kan zien, alleen dagproductie, Zie wel dat de westpanelen nu al flink over de oostpanelen heen zijn. Blij dat ik toch 2 panelen extra erbij heb laten leggen.
Via HA kan ik wel statistieken over de dag zien per inverter en dan zie ik dat deze rond de 325/330 stopt, zoals te verwachten, volgens mij limiet van zowel paneel (NOCT) )als inverter.
Blij mee zo ver
Ah, die dingen die ik nooit leesRouske schreef op woensdag 10 april 2024 @ 17:46:
@Pazo dat staat in de app release notes dat de garantiegegevens er tegenwoordig bij staan.
zie onderaan in menu -> app-informatie -> Wat is er nieuw? 25 maart 2024 (Release 24.2.0)
Dit heb ik ook sinds kort in de Enlighten app staan.Pazo schreef op woensdag 10 april 2024 @ 16:39:
Ik weet niet of dit al langere tijd in Enlighten staat, maar het viel mij net op dat de garantiedatum erbij staat.
[Afbeelding]
@Pazo , er is klaarblijkelijk een verschil tussen de iPhone app en de iPad app. In de iPhone app krijg ik wel de garantie informatie te zien. In de iPad app niet.
Ik gebruik bij beiden mijn ‘normale’ account om in te loggen.
Ik gebruik bij beiden mijn ‘normale’ account om in te loggen.
[ Voor 17% gewijzigd door Panzer_V op 10-04-2024 20:18 ]
Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.
Op zolder geen aardlek inderdaad. Beneden hangen beide 3-fase groepen achter de aardlek ernaast. tenminste al ik die uitschakel dan doen ze het allebei niet meer (op die toekomstige kookgroep zit nu alleen het stopcontact erboven).Eddie_ schreef op woensdag 10 april 2024 @ 10:21:
Niet om de boel af te kraken maar die ferrietringen gaan niet doen wat ze moeten doen. Een elektricien die de kabels labelt met P1 (zwart), P2 (bruin) en P3 (blauw!) is geen elektricien! Plus de installatie automaten boven zitten nog steeds niet achter een aardlek. En dit geldt ook voor de tweede drie fase automaat die je voor de keuken ging gebruiken.
Zitten die ferrietringen op de verkeerde plek of zijn ze niet goed gemonteerd? Misschien dat ik er zelf in de toekomst nog een poging aan ga wagen dan.
Hij is gaan labelen omdat ze verkeerd om aangesloten waren begreep ik van hem. Weet verder ook niet hoe het zat.Karlok[JY-616] schreef op woensdag 10 april 2024 @ 13:28:
@wmn79 dankje
Alleen de drie fase groepen werkten niet, dus de PV groep en de toekomstige kookgroep. Verder werkte alles gewoon zoals het ervoor deed.
Vandaag eens met twee offertes aan het rekenen geweest.
allebei de offertes delfde panelen
Offerte 1: met de IQ8PLUS - Pmax continue 300VA
Offerte 2: met de IQ8MC Pmax continue: 330VA
14 panelen AIKO
STC / NOCT
Watpiek: 440 / 332
VOC 40,05 / 37,72
ISC: 13.62 /10.98
Na invullen van de Enphase excel file kom ik tot de volgende DC/AC ratios:
IQ8PLUS: 1,27 ( Alleen hier staat een kruis bij max DC stroomgrens)
IQ8MC 1,13
Ik lees in het vorige Enphase topic dat er minimaal een ratio van 1.25 moet zijn
Wat betekent dit nu?
toppen ze af of werkt het helemaal niet?
na verschillende berekeningen in PVcalc scheelt het met de MC maar 75kWh per jaar in het voordeel van de IQ8MC.
14 panelen AIKO
STC / NOCT
VOC 40,05 / 37,72
IQ8MC 1,13
Ik lees in het vorige Enphase topic dat er minimaal een ratio van 1.25 moet zijn
Wat betekent dit nu?
na verschillende berekeningen in PVcalc scheelt het met de MC maar 75kWh per jaar in het voordeel van de IQ8MC.
Ik doe een voorzichtige aanname dat de rest van je installatie dus op 1-fase zit. Net als voor je van 1 naar 3 fase ben gegaan.wmn79 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 21:27:
[...]
Hij is gaan labelen omdat ze verkeerd om aangesloten waren begreep ik van hem.
Alleen de drie fase groepen werkten niet, dus de PV groep en de toekomstige kookgroep. Verder werkte alles gewoon zoals het ervoor deed.
Dit onderdeel is nu beetje off-topic aan het worden, dus kan het beter in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2
Maar, het lijkt mij beter als je de rest van het huis ook verdeeld over 3 fase. Gezien je ook 3x 1-fase aardlekschakelaars hebt. Zeker als je van 1x35 naar 3x25 bent gegaan.
[ Voor 3% gewijzigd door Karlok[JY-616] op 10-04-2024 23:10 . Reden: Linkje gemaakt. ]
Ja, dat is inderdaad de limiet van de gekozen micro omvormer. Of het paneel een limiet heeft is wel een goede vraag. Het is dat we niet meer instraling hebben hier in nl. zuidelijkere landen hebben meer instraling maar ook steigende temperaturen, die weer averechts werken op de productie.KeRsTmAnNeKe schreef op woensdag 10 april 2024 @ 18:38:
Gisteren (eindelijk) alles geïnstalleerd gekregen, dan is vandaag gelijk een goede testdag.
Blij mee zo verHeeft al zat opgeleverd vandaag, dat er nog maar veel van zulke dagen mogen volgen.
Ze toppen af. Zelf heb ik 405Wp panelen met IQ8+ en die topten gisteren dus mooi af op 300W. Met 440Wp panelen zal dat alleen maar meer zijn bij een IQ8+, dus meer verlies. Een IQ8MC lijkt me dus de betere keuze.rkonings schreef op woensdag 10 april 2024 @ 22:15:
Vandaag eens met twee offertes aan het rekenen geweest.
14 panelen AIKO
STC / NOCT
VOC 40,05 / 37,72
IQ8MC 1,13
Wat betekent dit nu?
/f/image/0LrQbhXL1P4rOmz3kSIRUUIq.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door Microkid op 11-04-2024 18:56 ]
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Ik begrijp dat ze aftoppen maar hoe kom je dan aan die factor van 1,25?Microkid schreef op donderdag 11 april 2024 @ 06:48:
[...]
Ze toppen af. Zelf heb ik 405Wp panelen met IQ8+ en die topten gisteren dus mooi af op 300W. Met 440Wp panelen zal dat alleen maar meer zijn bij een IQ8+, dus meer verlies. Een IQ8MC lijkt me dus de betere keuze.
[Afbeelding]
Andere panelen kiezen met lagere/hogere Voc/Isc?
Of andere wattpiek?