Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19:18
Prutser24 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 21:25:
[...]

Je kan beslist niet 1 CT aansluiten op meer dan 1 apparaat. Het is een stroom transformator, geen spannings trafo.
Je schrijft het nogal stellig :) . Het is inderdaad een stroomtrafo. Waarom zou dat niet werken? 2 apparaten in serie aansluiten voor het signaal.
Ik ben nu helemaal benieuwd of dit al dan niet werkt. Ik kan van de week wel eens het signaal van een consumptie en productie ct over 2 gateway’s sturen …laat het resultaat wel weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prutser24
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 25-03-2024
WillemP22 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 21:48:
[...]

Je schrijft het nogal stellig :) . Het is inderdaad een stroomtrafo. Waarom zou dat niet werken? 2 apparaten in serie aansluiten voor het signaal.
Ik ben nu helemaal benieuwd of dit al dan niet werkt. Ik kan van de week wel eens het signaal van een consumptie en productie ct over 2 gateway’s sturen …laat het resultaat wel weten.
Je schreef "over laten lopen", dus ik las dat als parallel schakelen ;) Toch denk ik dat serie niet naar wens zal werken en een onnauwkeurige waarde zal opleveren. Enphase wil toch niet voor niets dat je dikkere draad gebruikt zodra de afstand langer wordt? Verliesweerstand is blijkbaar al een issue, en een apparaat erbij in serie zet een meetweerstand in serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
Prutser24 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 22:16:
[...]

Je schreef "over laten lopen", dus ik las dat als parallel schakelen ;) Toch denk ik dat serie niet naar wens zal werken en een onnauwkeurige waarde zal opleveren. Enphase wil toch niet voor niets dat je dikkere draad gebruikt zodra de afstand langer wordt? Verliesweerstand is blijkbaar al een issue, en een apparaat erbij in serie zet een meetweerstand in serie.
Klopt, je krijgt wat extra weerstand. Bij mij gaat het stroompje over een meter draad. Volgens Enphase moet je bij grotere afstanden inderdaad andere kabeldiktes gebruiken. Heb die afstanden niet in mn hoofd zitten, maar dat is iets vanaf tientallen meters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutser24
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 25-03-2024
WillemP22 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 22:26:
[...]

Klopt, je krijgt wat extra weerstand. Bij mij gaat het stroompje over een meter draad. Volgens Enphase moet je bij grotere afstanden inderdaad andere kabeldiktes gebruiken. Heb die afstanden niet in mn hoofd zitten, maar dat is iets vanaf tientallen meters.
Het gaat niet zozeer om de afstand maar de weerstand. Uit de manual van enphase:
The electrician may add as much as three ohms round trip resistance to the CT or up to 1.5 ohms per wire.

Ik verwacht dat een 2de envoy meer dan 3 ohm weerstand heeft.
Ik snap de verleiding om te experimenteren, zoals je merkt ben ik zelf erg terughoudend niet alleen om bovengenoemde reden, maar ook omdat ik niet zeker weet of de CT inputs op de envoy galvanisch gescheiden zijn van het net. Je zou het wel verwachten, maar om het zomaar aan te nemen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-06 14:24
Vraagje, zit de ballast bak op onderstaande foto op de juiste plek, of moet ik hem verplaatsen naar beneden. Hij ligt nl. al op het dak in deze vorm.

Ik heb een extra voetje, die ik eronder wil plaatsen, om de omvormer erop te zetten. Als het niet nodig is, dan laat ik de ballast bak op de plek waar hij nu ligt.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/3s2jc05/onderdelen.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21:25
Ballastbak kan gewoon blijven zitten waar die zit.

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
Prutser24 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 09:49:
[...]

Het gaat niet zozeer om de afstand maar de weerstand. Uit de manual van enphase:
The electrician may add as much as three ohms round trip resistance to the CT or up to 1.5 ohms per wire.

Ik verwacht dat een 2de envoy meer dan 3 ohm weerstand heeft.
Ik snap de verleiding om te experimenteren, zoals je merkt ben ik zelf erg terughoudend niet alleen om bovengenoemde reden, maar ook omdat ik niet zeker weet of de CT inputs op de envoy galvanisch gescheiden zijn van het net. Je zou het wel verwachten, maar om het zomaar aan te nemen..
De Ct inputs zijn uiteraard galvanisch gescheiden van het net, anders zou je toch ook niet gewoon 1 ct op 1 gateway kunnen plaatsen.

Vanmiddag de weerstand van een paar CT’s gemeten; beide ca. 220 Ohm. Nu begrijp ik ook waar die 3 ohm vandaan komt… dat is om binnen de 1.5% nauwkeurigheid te blijven. Maar met een paar meter draad is dat 0, weinig Ohm. Geen issue. De interne weerstand van de gateway op de ct aansluitpunten is 2.5 Ohm.
1 ct over 2 gateways zou dus zo’n 225 ohm zijn, 1% meer dat over 1gateway. Inderdaad iets minder nauwkeurig maar nog steeds bruikbaar zou ik zeggen. Van de week zal ik het eens aansluiten en vergelijken in de portal. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:30
Omdat de installateur van mijn zonnepanelen IQ7's en envoy-s metered (nu iq-gateway geloof ik) enige tijd geleden failliet is gegaan, heb ik een tijd geleden zelf een beheerdersaccount aangemaakt, zodat ik toegang heb en houd tot mijn systeem. Het lukte me niet om een andere installateur te vinden.
Dit weekend keek ik eens en zag dat deze Envoy firmware versie 5 had. Zonet verbonden met de toolkit en geupdate naar versie 7.6.177. Dat ging voorspoedig.
Moet ik nog ergens rekening mee houden? Bijvoorbeeld wat betreft de verbinding met Home Assistant? Of iets anders wat betreft veranderde configuratie instellingen/mogelijkheden?
Ik moest in Home assistant opnieuw verbinding maken, en dat lijkt te zijn gelukt. Nog andere zaken waar ik weet van moet hebben?

edit:
Wat is EnPower bijvoorbeeld? Die stond er volgens mij eerst niet in de lokale webserver van de Envoy.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ePrVmSYC_1HTbVOhBpfNSEDxQsI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/N8orLwLTWX8tsQjQccG0ibKA.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door ahbart op 25-03-2024 13:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:35
@ahbart die foutmelding heb ik al vaker voorbij zien komen, deels is het een vertaling die niet goed is. Maar Enpower is ook een apart apparaat wat hier in NL niet verkrijgbaar is. Wel vreemd dat naar voren komt / genoemd wordt. Lijkt mij een foutje in de firmware, maar zou het verder niet te veel aandacht aan besteden.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
hi, na de installatie nieuwe panelen/omvormers ca 2 weken geleden leek het erop dat 1 paneel/omvormer steeds 25% minder opbrengst gaf per dag (en gister zelfs 45% minder) .. dat heb ik continu dagelijks in de data gezien ... en nu opeens vandaag 'magically' staat er overal bij elke dag gedurende de laatste 2 weken gewoon soortgelijk opbrengst bij dat specifieke paneel/omvormer als de rest van de panelen ... en wat ik verwachtte...

Net alsof de data nu opeens in orde is in de app voor die ene omvormer/paneel? Of dat die omvormer opeens meer data is gaan spugen ? Strange.. kan het zijn dat het een week of 2 kan duren voordat de data die je in de enphase app ziet een beetje correct wordt ??? Hebben jullie al zoiets meegemaakt ?

strange mvg mb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timk
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 11-07 20:02
Sinds het begin van deze maand hebben we zonnepanelen en ik heb sinds gisteren de Enphase micro-omvormers en Envoy toegevoegd aan home-assisten. Mij viel op dat ik gisteren tussen half 10 en half 1 geen gegevens binnen heb gekregen en afgelopen uur flat-lined de productie grafiek opnieuw.

De Enlighten app heeft ook aan uur geen data binnengekregen. Hebben meer mensen hier last van of kan dit duiden op een probleem met mijn setup? Via de lokale API is geen enkel endpoint (`api/v1/production/inverters`, etc.) te benaderen.

De Envoy is overigens draadloos verbonden met het thuisnetwerk.

[ Voor 12% gewijzigd door timk op 26-03-2024 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 00:33
timk schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 11:24:
Sinds het begin van deze maand hebben we zonnepanelen en ik heb sinds gisteren de Enphase micro-omvormers en Envoy toegevoegd aan home-assisten. Mij viel op dat ik gisteren tussen half 10 en half 1 geen gegevens binnen heb gekregen en afgelopen uur flat-lined de productie grafiek opnieuw.

De Enlighten app heeft ook aan uur geen data binnengekregen. Hebben meer mensen hier last van of kan dit duiden op een probleem met mijn setup? Via de lokale API is geen enkel endpoint (`api/v1/production/inverters`, etc.) te benaderen.

De Envoy is overigens draadloos verbonden met het thuisnetwerk.
De Envoy houdt van een bedrade aansluiting. Draadloos kan, maar soms verliest ie signaal. Komt altijd wel goed, maar als je je er aan irriteert dan verander je het naar draadloos.

Ikzelf heb anderhalf jaar met draadloos gedaan, toen toch maar naar bedraad omgezet.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23:14
Panzer_V schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 13:35:
[...]

De Envoy houdt van een bedrade aansluiting. Draadloos kan, maar soms verliest ie signaal. Komt altijd wel goed, maar als je je er aan irriteert dan verander je het naar draadloos.

Ikzelf heb anderhalf jaar met draadloos gedaan, toen toch maar naar bedraad omgezet.
En @timk .
Bij vrijwel iedereen hangt in de meterkast toch ook het modem en de router? Dan lijkt me bedraad aansluiten toch een no-brainer?
Ik heb sowieso een hele goede router met genoeg poorten, maar je kunt altijd nog een switch gebruiken. Mijn router covert via WiFi mijn hele huis tot aan halverwege de tuin redelijk tot goed. De investering van €300 voor een router absoluut meer dan waard, aangezien alles tegenwoordig met het internet verbonden wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timk
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 11-07 20:02
Helaas komt hij daar niet binnen, maar UTP kabels trekken staat nog op de lijst met klussen voor onze verbouwing. Via de kruipruimte en plafonds van de eerste verdieping komen we er wel.

Maar het lijkt dus een bekend euvel wat met kabels kan worden opgelost. 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
timk schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 16:55:
Helaas komt hij daar niet binnen, maar UTP kabels trekken staat nog op de lijst met klussen voor onze verbouwing. Via de kruipruimte en plafonds van de eerste verdieping komen we er wel.

Maar het lijkt dus een bekend euvel wat met kabels kan worden opgelost. 👍
Ik heb het hier opgelost met een powerline adapter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• svkaster
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 15-09-2024
Kreeg vandaag een mail van Enphase t.a.v de thuisbatterij inc terug verdien tijd voor verschillende energie contracten en configuraties

https://enphase.com/nl-nl/installers/energy-management

Mail:

Beste Stefan,

Via de Enphase University ben je gecertificeerd voor het installeren van de IQ Battery met e-mailadres: xxxxxxxxxx

Installatie
Graag willen we nogmaals het belang van een goede communicatieverbinding tussen de IQ Gateway en de IQ Battery benadrukken.
Indien de IQ Gateway Metered en de IQ Battery niet binnen 10 meter vrije ruimte van elkaar hangen adviseren wij USB over ethernet te gebruiken. Deze zal binnenkort ook beschikbaar zijn in onze Enphase Store.

Om je verder op weg te helpen met het installatieproces hebben we de technische handleiding voor het installeren van de meetspoelen toegevoegd in de bijlage, overige handleidingen vind je in ons Documentatiecentrum.
Een video over het juist installeren van o.a. de meetspoelen is ook te vinden op Enphase Energy Training op Youtube.

Voor ondersteuning tijdens het installatieproces is onze supportafdeling bereikbaar op 085 20 823 05.

Verkoop
Wij adviseren om vanaf nu elke installatie te voorzien van de IQ Gateway Metered en de daarbij horende meetspoelen, ook als er in eerste instantie nog geen batterij wordt geplaatst.
Hierdoor krijgt de klant inzicht in de energiestromen in zijn woning en is het makkelijker om later een thuisbatterij te kunnen bijplaatsen.
Met onze aanstaande gratis software update kan de eindklant onze Home Energy Management software gaan gebruiken om i.c.m. een dynamisch energiecontract zijn energiehuishouding te optimaliseren.
Lees meer over de mogelijkheden van deze software en onze visie op het gebruik hiervan in de veranderende Nederlandse energiemarkt op Solar Next.

Voor ondersteuning tijdens het verkoop- of ontwerptraject van onze oplossingen is ons sales team tijdens kantooruren bereikbaar op 073 303 58 59.

Met vriendelijke groet,

Thomas van Gulik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• svkaster
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 15-09-2024
In het artikel staat onderandere een terug verdien tabel onder Solar Next

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gUcv0grWVg8UnRDHhBXQPzvDY5w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4la2U8pYsd5fYdI3GIDhiJY8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:57

Sport_Life

Solvitur ambulando

Sinds dit weekend is de connectie met internet verbroken, als ik terug probeer verbinding te maken krijg ik de melding dat het wachtwoord verkeerd is. Iemand dit ook gehad?
Wachtwoord is wel correct voor de puristen ;)

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Panzer_V
Sport_Life schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 11:12:
Sinds dit weekend is de connectie met internet verbroken, als ik terug probeer verbinding te maken krijg ik de melding dat het wachtwoord verkeerd is. Iemand dit ook gehad?
Wachtwoord is wel correct voor de puristen ;)
Oh boy….. ik krijg weer flashbacks naar ‘het ligt niet aan mijn netwerk’ van een jaar geleden.

Tip: verander je wachtwoord naar 123test en voer dat in. Werkt het? Fijn….dan toch ophouden typo’s te maken :+

Ps. Sorry @Eddie_ voor het oprakelen van jouw trauma O-)

[ Voor 5% gewijzigd door Panzer_V op 27-03-2024 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:57

Sport_Life

Solvitur ambulando

Panzer_V schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 11:14:
[...]

Oh boy….. ik krijg weer flashbacks naar ‘het ligt niet aan mijn netwerk’ van een jaar geleden.

Tip: verander je wachtwoord naar 123test en voer dat in. Werkt het? Fijn….dan toch ophouden typo’s te maken :+

Ps. Sorry @Eddie_ voor het oprakelen van jouw trauma -)
Wachtwoord veranderen heeft idd geholpen :*)

Bedankt O-)

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
Sport_Life schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 11:28:
[...]

Wachtwoord veranderen heeft idd geholpen :*)

Bedankt O-)
Wat fijn! Top dat het weer werkt 8)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Eddie_
@Panzer_V Je staat nu heel hoog op de nominatie om geblokkeerd te worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DtenBrink
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-06 09:02
Beste allen,

Ik heb vaker PV systemen geïnstalleerd maar ben nieuw met Enphase. Ik heb een appartementje (in VvE) met een kleine schuur. In het kader van "alle beetjes helpen" heb ik één glas-glas zonnepaneel met enphase IQ8 omvormer gekocht. Ik was, obv wat ik in een eerder topic had gelezen, onder de illusie dat ik zonder Envoy zou kunnen werken. Nu ben ik er helaas achter gekomen dat mijn IQ8 een update nodig heeft.

Ik vind het een beetje absurd om voor één paneeltje zo'n systeem aan te schaffen. Is er iemand in de regio Amsterdam waar ik mijn IQ8 door de envoy zou kunnen laten updaten zodat deze daarna gewoon op zichzelf aan het werk wil? Pretty please? O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
@DtenBrink Dan ben ik benieuwd waar je dit, in dit topic, gelezen zou hebben? D'r zijn hier meerdere installateurs (maar ook tweakers) actief en die weten allemaal dat de IQ8 serie een eigen update via de IQ Gateway nodig hebben.

Huisbezoekjes doe ik niet meer aan. Vraag maar aan @Panzer_V waarom niet :)
(Amsterdam is voor mij twee uur rijden dus sowieso geen optie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DtenBrink
@Eddie_ In de vorige editie van dit topic stonden meerdere vermeldingen dat IQ micro omvormers konden worden aangesloten zonder Envoy, en enkele google searches hadden ditzelfde beeld geschept. Ik had wel specifiek op de IQ8 gezocht maar geen aparte verwijzing gelezen.

Pas nu ik het apparaat al heb aangeschaft en ik het volledige Enphase topic heb doorgespit ben ik erachter gekomen dat specifiek de IQ8 dit niet toe laat.

[ Voor 10% gewijzigd door DtenBrink op 28-03-2024 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
@DtenBrink , kijk of je die iQ8 kunt omruilen voor een iQ7+. Geen envoy nodig. Werkt direct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karlok[JY-616]
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-07 21:53
Is het niet dat ze eerst een grid profile moeten krijgen?

Vleuten 4x430wp Oost Schuin dak 25°, 5x430wp Zuid plat dak 13°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JMSL2022
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 03-07 10:24
Karlok[JY-616] schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 12:21:
Is het niet dat ze eerst een grid profile moeten krijgen?
Ja, maar de IQ7 serie hebben volgens mij al een default grid, en die staat meestal voor Europa al goed, of je moet toevallig een omvormer hebben die voor de Amerikaanse markt bestemd was.

20xLongi 410Wp, IQ7+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@DtenBrink nee inderdaad, dat is alleen bij de IQ7 zo.
IQ8 werkt alleen zonder gateway nadat ze zijn geüpdatet (door de gateway).

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:47
Hmm, zag tussen 12:50 en 13:00 0W opwek, dacht stroomstoring geweest ofzo.

Maar zie nu dat de gateway (non-metered) nieuwe SW heeft gekregen (schuifje staat echt op uit :( ), dacht dat het voorheen een mei build versie was (D7.6.125 ofzo ?)

Huidige is:
Software Version
D7.6.358 (499545)
Software Build Date
24 Nov, 2023 7:18 AM

[ Voor 14% gewijzigd door Rouske op 28-03-2024 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@Rouske welkom bij de club van ongewenste updates, al val ik er tot nog toe steeds buiten, voor zolang het duurt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
@Pazo ik had al v7 bij de install van vorig jaar juni gekregen, dus ik weet niet beter :)

Maar het blijft zeker vreemd/onwenselijk dat je die DO NOT UPDATE optie kan kiezen, maar Enphase er zich niks van aantrekt :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoMoFo
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 04-07 03:16
Rouske schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 16:07:
@Pazo ik had al v7 bij de install van vorig jaar juni gekregen, dus ik weet niet beter :)

Maar het blijft zeker vreemd/onwenselijk dat je die DO NOT UPDATE optie kan kiezen, maar Enphase er zich niks van aantrekt :(
Dit is echt _zo_ jammer, het is echt een prachtig stukje techniek, de micro's bedoel ik, niet de Envoy. Dit soort "grappen" en uiteraard het wel bekende firmware / cloud upgrade verhaal maakt dat ik nooit meer een Enphase systeem zou aanschaffen.

Sinds twee jaar een (deels) tevreden gebruiker van 10x IQ7+ icm 10x Hyundai 395Wp panelen met 3fase Q Relay en Envoy standaard. Aangezien dat precies de periode was dat de move-to-cloud gekte begon (het lokaal kunnen gebruiken van de Envoy was 1 van mijn aanschaf criteria) heb ik schriftelijk expliciet aangegeven dat firmware upgrades _niet_ uitgevoerd mogen worden. Ik zit dus nog op D5.0.55 en zolang het krankzinnige beleid niet veranderd zal dat wel zo blijven.

Het is niet voor niets dat ze de Garantie Voorwaarden hebben veranderd voor systemen na 2023...
https://enphase.com/nl-nl/warranty/netherlands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-07 16:44

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

In april 2022 heb ik een M250 vervangen uit juli 2017 voor een M250-IQ7 middels RMA. Op 29 februari 2024, nog geen 2 jaar verder is die specifieke vervanging ook ermee gestopt. Communiceren deed ie wel maar niet produceren. De nieuwe is M250-IQ7 is inmiddels binnen maar ik had de oude al vervangen voor een reguliere M250 die in nog had liggen.

Mijn buurman, die ook een systeem heeft met M250's sinds juli 2018, heeft in april 2023 ook een defecte M250 gehad en ook vervangen voor een M250-IQ7 versie. Van de week appte hij mij dat 1 paneel niet meer produceerde. Ook gestopt op 29 februari. 8)7 RMA is aangevraagd.

Ik had nog een defecte M250 maar die M250-IQ7 vervanging heb ik niet gebruikt en een 2e handse M250 die ik had liggen gebruikt. Ik heb 2 paneeltjes besteld en ga die M250-IQ7 samen me de nieuwe testen om te zien die t wel nog doet. De sluit ik aan op een aparte kabel. En die M215 ga ik gebruiken voor een vertikaal paneel aan de gevel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pVNyucILPIxijlQ0pTuL9xDkFNc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eZA406CGSqKXx4w3ewvFlIvp.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iZQCOFZcreCZrisKkgympOdOlI4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CSMfJ2jMSttZKxwGb5IvYFBh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door Zuluman op 29-03-2024 10:16 ]

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Precies gestopt op 29-2, toeval? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
Ik heb vannochtend mijn panelen op het schuurdak gelegd en wil nu de Enphase configuratie afmaken.
Op het (3 fase) Q relais branden alle lampjes groen, maar de gateway is nog niet gereed.

De gateway is met een netwerkkabel aangesloten en heeft een verbinding met internet, maar de toolkit app geeft aan dat m'n telefoon nog geen verbinding met de gateway heeft.

De toolkit app geeft aan dat stap 1,2 en 3 voltooid zijn en dat stap 4 nu moet worden uitgevoerd.
Stap 4 is "fApparaat voorziening", De bevoorrading is onvolledig.

Ik kan met het wifi netwerk van de gateway verbinden, maar dat zorgt er niet voor dat de toolkit app verder gaat.

Herkend iemand dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@Piet400 Je moet verbinding met de gateway maken via het accesspoint van de gateway, dus niet via je eigen wifi netwerk. Je drukt dus (volgens mij / uit mijn hoofd) het 2de knopje van boven van de gateway in, en dan zie in de beschikbare netwerken op je mobiel iets van Envoy_xxxxx of Gateway_xxxxx erbij staan. Daar maak je verbinding mee, dan heeft je telefoon verbinding met de gateway. Wellicht kan je dan wel verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
Pazo schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 13:04:
@Piet400 Je moet verbinding met de gateway maken via het accesspoint van de gateway, dus niet via je eigen wifi netwerk. Je drukt dus (volgens mij / uit mijn hoofd) het 2de knopje van boven van de gateway in, en dan zie in de beschikbare netwerken op je mobiel iets van Envoy_xxxxx of Gateway_xxxxx erbij staan. Daar maak je verbinding mee, dan heeft je telefoon verbinding met de gateway. Wellicht kan je dan wel verder.
Bedankt voor je reactie. Deze handeling heb ik uitgevoerd.

Mijn telefoon heeft verbinding met het Envoy wifi netwerk en in de toolkit app staat bovenaan 'verbinden'. Als ik daarop tik, dan geeft hij aan 'verbonden'. Ga ik dan weer naar stap 4 (waar ik gebleven was), dan geeft hij het volgende aan.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/wcMrv44/toolkit-app.jpg

Mobiel data staat uit, zoals geadviseerd.
Ik ben verbonden via de AP modus, zoals ok te zien op de gateway (2 groene lampjes)

[ Voor 6% gewijzigd door Piet400 op 29-03-2024 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@Piet400 Het is voor mij ook weer even geleden dat ik dat gedaan heb (en bij IQ7, toen gewoon de streepjescodes gescanned maar dat raden ze bij IQ8 volgens mij af).
Ook deze handleiding en/of deze handleiding bekeken / gevolgd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet400
Update,

Zojuist m'n samsung telefoon even aan de kant gelegd en de toolkit app op m'n ipad geinstalleerd. nu gaat hij wel verder.

Wat hij nu aangeeft is dat er geen voltage is gedetecteerd op fase L2 en L3. heeft dat met een installatie probleem te maken?

Ik heb de meegeleverde kabel doorgelust, naar de iq8+ omvormers, kan je daar nog iets aan fout doen?

[ Voor 36% gewijzigd door Piet400 op 29-03-2024 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Piet400 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 13:27:
Welke app moet ik nu gebruiken nadat de installatie gereed is?
Voor het monitoren / lezen van je systeem gewoon de standaard Enphase Enlighten app.
https://play.google.com/s...enphaseenergy.myenlighten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
Top, dank je wel.
Ik merk dat ik nog even door de installatie wizard heen moet en af en toe wat moet opzoeken. Zo geeft de toolkit app in de wizard aan dat ik de PV onderbrekers moet uitzetten om door te gaan. maar wat daarmee wordt bedoeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@Piet400 ja dat is ook een wat vreemde kan ik mij herinneren. Dat is waarschijnlijk op het punt waar je de meters moet instellen, en dan even grootverbruikers zoals een waterkoker moet inschakelen om de meting te valideren? Dan zeggen ze dat dus je PV uit moet om een 0-meting (geen opwek) te doen, als je panelen en gateway op 1 aardelek zitten, dan is de gateway dus ook uit en kan je niet verder 8)7 (Daarom zitten ze bij mij dus ook beide achter een eigen aardlek, de PV en de gateway kunnen afzonderlijk van elkaar uit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
Pazo schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 13:37:
@Piet400 ja dat is ook een wat vreemde kan ik mij herinneren. Dat is waarschijnlijk op het punt waar je de meters moet instellen, en dan even grootverbruikers zoals een waterkoker moet inschakelen om de meting te valideren? Dan zeggen ze dat dus je PV uit moet om een 0-meting (geen opwek) te doen, als je panelen en gateway op 1 aardelek zitten, dan is de gateway dus ook uit en kan je niet verder 8)7 (Daarom zitten ze bij mij dus ook beide achter een eigen aardlek, de PV en de gateway kunnen afzonderlijk van elkaar uit).
Inderdaad vreemd, begreep even niet wat ze bedoelen. Onderstaande afbeelding staat wat onhandig op z'n zij (kon hem niet roteren). maar hier zie je dat L2 en L3 rood zijn, zou dat met de spoelen te maken hebben?

Of wordt er gewoon niets ge-/verbruikt?

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/sjnLkHy/l1l2l3.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Volgens mij kan je PV onderbreken door de Q-relais in te drukken (test knop). Dan blijft de gateway aan.
Maar nogmaals, is voor mij ook bijna 3 jaar geleden met IQ-7 serie, er is in die tijd wel het een en ander verandert. Wellicht heeft @Eddie_ er meer zicht op gezien zijn werkzaamheden? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aritmeester
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
Weet niet of het helpt, maar hierbij een foto van m'n kast.
Je ziet links onder de hoofdschakelaar de spoelen zitten op de 3 fasen.
De andere 3 zitten rechts net boven het Q relais.
Zit nog met het probleem dat hij geen spanning op de L2 en L3 meet, wat is het meest waarschijnlijk in dit scenario?

Ik wil de installatie uiteraard graag voltooien, zodat het systeem operationeel wordt.

Kan je de dikke kabel waar de omvormers op zijn aangesloten ook verkeerd aansluiten?

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/k6T8BFmS/meterkast.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/PCYbfwFX/tookit-1.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/q6py1Js8/tookit-2.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/H8Vmb5rR/tookit-3.jpg

[ Voor 53% gewijzigd door Piet400 op 29-03-2024 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aritmeester
@Piet400 Zijn L2 en L3 wel aangesloten op de gateway?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
@Piet400 Heb je geen fase draaiing in je meterkast? Oftewel is de eerste fase van de hoofdschakelaar ook de eerste fase van je aardlekautomaat? Geldt natuurlijk ook voor de tweede en derde fase.

IQ Relais kan uitgezet worden met de test knop. Verder lijkt het er op dat je ingesteld hebt een enkel fase systeem te hebben i.p.v. een drie fase systeem.

Ik zie nu pas de aanvullende screenshots. Kan je een foto maken van de CT aansluiting op de Gateway? CT's lijken goed te zitten, zijn wel allemaal dicht geklikt?

[ Voor 18% gewijzigd door Eddie_ op 29-03-2024 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
aritmeester schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 14:20:
@Piet400 Zijn L2 en L3 wel aangesloten op de gateway?
Correctie, de gateway zelf is aangesloten met 1 fase + nul. Dat zag ik op verschillende tekeningen terug. is dat niet juist?

[ Voor 22% gewijzigd door Piet400 op 29-03-2024 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
En de Q-relais staat ook op 3-fase ingesteld zoals Eddie_ aangeeft? Zie evt handleiding IQ Relais
PROGRAMMA VOOR 1 of 2 FASEGEBRUIK
Het driefasige Q-relais kan ook tweefasige en enkelfasige toepassingen ondersteunen.
Het aantal fasen programmeren:
A ) Druk op de testknop en houd deze knop ingedrukt. De fasespanningsindicatoren (V1,
V2, V3) worden rood en het relais klikt. Na verloop van ongeveer 6 seconden gaan de
fasespannings-RED‘s rood knipperen. Het aantal rode LED‘s dat knippert, corres-
pondeert met het aantal fasen. Een sequentie van 3, vervolgens 2 en vervolgens 1
knipperende LED‘s wordt herhaald.
B ) Laat de testknop los wanneer het toepasselijke aantal LED‘s knippert.

Opmerkingen:
• De geselecteerde modus wordt gehandhaafd tijdens het schakelen.
• Het geselecteerde aantal fasen moet in sequentie zijn verbonden, beginnend bij L1.
• Alle opties moeten een neutraal omvatten

[ Voor 69% gewijzigd door Pazo op 29-03-2024 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
Eddie_ schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 14:36:
@Piet400 Heb je geen fase draaiing in je meterkast? Oftewel is de eerste fase van de hoofdschakelaar ook de eerste fase van je aardlekautomaat? Geldt natuurlijk ook voor de tweede en derde fase.

IQ Relais kan uitgezet worden met de test knop. Verder lijkt het er op dat je ingesteld hebt een enkel fase systeem te hebben i.p.v. een drie fase systeem.

Ik zie nu pas de aanvullende screenshots. Kan je een foto maken van de CT aansluiting op de Gateway? CT's lijken goed te zitten, zijn wel allemaal dicht geklikt?
Zal zo dubbelchecken of de CTs allemaal dicht geklikt zijn, maar dat lijkt wel het geval te zijn.
Draaiing zou kunnen, nog niet gechecked.
Moet de gateway met 3 fasen worden aangesloten? tekeningen wezen uit dat dit niet nodig was, maar of dat correct is?

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/qqYMK99z/gateway-relais-1.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/jSYRrQK0/gateway-relais-2.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Piet400 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 15:12:
Moet de gateway met 3 fasen worden aangesloten? tekeningen wezen uit dat dit niet nodig was, maar of dat correct is?
Als je een 3-fase systeem hebt wel ja :)
Daar zit je probleem (en de oplossing).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sighMdYPDZiDR-niJ9vkqcd_l1w=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DrPCCFokHZhdK9zV7xzbt6v6.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DtenBrink
Panzer_V schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 11:56:
@DtenBrink , kijk of je die iQ8 kunt omruilen voor een iQ7+. Geen envoy nodig. Werkt direct.
Daar ga ik naar informeren. Maar ik ga ook bij andere merken zoals Hoymiles kijken. Ik heb de IQ8HC gekozen omdat mn zonnepaneel een glas glas 435wp model is. Theoretisch kan de opwek zelfs richting de 500watt als de cellen aan de achterkant goed indirect licht krijgen. Een IQ7 met 295W max output klinkt pover, bovendien weet ik niet of die micro omvormer het aan kan als er kortstondig 500watt overheen gaat

[ Voor 8% gewijzigd door DtenBrink op 29-03-2024 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aritmeester
Piet400 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 15:05:
[...]

Correctie, de gateway zelf is aangesloten met 1 fase + nul. Dat zag ik op verschillende tekeningen terug. is dat niet juist?
Exact, dáár zit je probleem!
De gateway gebruikt fase 1 voor eigen voeding maar ook voor de communicatie (PLC) met de omvormers. Aansluiten van fase 2 en 3 zijn nodig om iets te maken van de data die de CT-klemmen leveren.
Dus bij metered op alle fasen moeten ook alle fasen op de gateway worden aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
Helder,

Bedankt voor het meedenken allemaal. Ik weet wat me te doen staat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
DtenBrink schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 15:17:
[...]

Daar ga ik naar informeren. Maar ik ga ook bij andere merken zoals Hoymiles kijken. Ik heb de IQ8HC gekozen omdat mn zonnepaneel een glas glas 435wp model is. Theoretisch kan de opwek zelfs richting de 500watt als de cellen aan de achterkant goed indirect licht krijgen. Een IQ7 met 295W max output klinkt pover, bovendien weet ik niet of die micro omvormer het aan kan als er kortstondig 500watt overheen gaat
Ik denk niet dat je goed begrijpt hoe Enphase werkt getuige je laatste opmerking.

Lees nog eens goed de info aan het begin van dit topic. Daarin staat van alles helder uitgelegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
Pazo schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 10:13:
Precies gestopt op 29-2, toeval? :)
Vroeger had je de milennium-bug....misschien is die ge-evolueerd tot de schrikkeldag-bug. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
Piet400 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 15:05:
[...]

Op welke tekening staat het verkeerd? Ik heb ze nog niet gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
WillemP22 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 15:47:
[...]

Op welke tekening staat het verkeerd? Ik heb ze nog niet gezien.
Ik moet even zoeken, heb heel veel pdf's opgehaald van alle componenten. Maar wellicht heb ik de tekening van een 1 fase installatie bekeken en was ik in de veronderstelling dat deze voor 3 fasen was.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:33
Begin deze week is de elektra naar binnen getrokken, dus kon het PV-systeem actief worden.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23:14
@Conrado Prachtige woning en ziet er gaaf uit zo! Jij gaat heel wat opbrengen met die panelen, hehe :)

Ik vraag me wel af of die aparte kast zo genoeg kan ventileren? Dit lijkt me wel belangrijk met al die elektra en de eventuele warmteafgifte van de kastjes etc., toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louwm
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 20:02
Piet400 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 15:49:
[...]

Ik moet even zoeken, heb heel veel pdf's opgehaald van alle componenten. Maar wellicht heb ik de tekening van een 1 fase installatie bekeken en was ik in de veronderstelling dat deze voor 3 fasen was.
heb je een 1 fase of 3 fase kabel gebruikt voor die 4 paneel?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:33
remzor schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 19:08:
@Conrado Prachtige woning en ziet er gaaf uit zo! Jij gaat heel wat opbrengen met die panelen, hehe :)

Ik vraag me wel af of die aparte kast zo genoeg kan ventileren? Dit lijkt me wel belangrijk met al die elektra en de eventuele warmteafgifte van de kastjes etc., toch?
Bedankt :)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miersel
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 19:06
Piet400 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 15:49:
[...]

Ik weet zeker dat het erop staat. Mijn installateur had fase 2 en 3 niet aangesloten. Systeem leverde nauwelijks iets op, alsof het steeds afsloeg. Installateur had geen idee waar te zoeken. Ben toen zelf op onderzoek uit gegaan in de documentatie, bleek dat fase 2 en 3 niet waren aangesloten terwijl dit heel duidelijk op de PDF staat (wordt zelfs nog beschreven bij het testen dat er geen fases verwisseld zijn). Aan laten sluiten en systeem draait als een zonnetje.

Edit: hier te vinden:
https://enphase.com/nl-be...te-installatiehandleiding

[ Voor 6% gewijzigd door Miersel op 30-03-2024 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
Louwm schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 19:11:
[...]

heb je een 1 fase of 3 fase kabel gebruikt voor die 4 paneel?
Alles is op 3 fases aangesloten (ook de panelen). Nadat ik vanmorgen de gateway met 3 fases heb aangesloten, lijkt alles te werken. Heb een legplan gemaakt en ben helemaal door de installatie wizard heen gelopen.

Ik heb nog 1 vraag, de app geeft aan dat er een probleem is met 'de metingen van de meter van de gateway'.
wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn?

Overigens dat er nu weinig opbrengst is verbaast me niet, gezien het weer.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/pXTtY7wR/legplan.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
Miersel schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 00:02:
[...]

Ik weet zeker dat het erop staat. Mijn installateur had fase 2 en 3 niet aangesloten. Systeem leverde nauwelijks iets op, alsof het steeds afsloeg. Installateur had geen idee waar te zoeken. Ben toen zelf op onderzoek uit gegaan in de documentatie, bleek dat fase 2 en 3 niet waren aangesloten terwijl dit heel duidelijk op de PDF staat (wordt zelfs nog beschreven bij het testen dat er geen fases verwisseld zijn). Aan laten sluiten en systeem draait als een zonnetje.

Edit: hier te vinden:
https://enphase.com/nl-be...te-installatiehandleiding
Correct, zie mijn vorige bericht, vanmorgen de gateway op 3 fases aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Op de IQ Gateway staat toch ook duidelijk dat de tweede en derde fase aangesloten moeten worden? Ik heb nog nooit officiële documentatie van Enphase gezien waarbij werd aangegeven een drie fase Metered systeem puur en alleen op de eerste fase aangesloten moest worden. Dit geldt alleen bij een enkel fase meterkast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W223vN8eEuGT5pfnEbioALkq3Vs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4vdHMtuxuQeFUH3N3wOKh6RK.png?f=user_large

@Piet400 foutmelding in de metingen: check aub of fase 1 op hoofdschakelaar ook fase 1 is bij je PV systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
Eddie_ schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 10:17:
Op de IQ Gateway staat toch ook duidelijk dat de tweede en derde fase aangesloten moeten worden? Ik heb nog nooit officiële documentatie van Enphase gezien waarbij werd aangegeven een drie fase Metered systeem puur en alleen op de eerste fase aangesloten moest worden. Dit geldt alleen bij een enkel fase meterkast.

[Afbeelding]

@Piet400 foutmelding in de metingen: check aub of fase 1 op hoofdschakelaar ook fase 1 is bij je PV systeem.
Ik heb de fases doorgemeten op de aardlek automaat, q-relais en gateway en daar zit geen draaiing in. bruin, zwart en grijs geven allemaal nul aan op de meter. Mis ik dan nog iets wat ik zou kunnen/moeten meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Dan nog even de blauw/wit draden van de CT's volgen naar de Gateway. Kijken of die ook allemaal goed zitten. Mogelijk dat die niet in de juist volgorde zitten. Kleurcodering is wel goed qua aansluiten op de Gateway.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMSL2022
Piet400 schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 15:17:
[...]

Ik heb de fases doorgemeten op de aardlek automaat, q-relais en gateway en daar zit geen draaiing in. bruin, zwart en grijs geven allemaal nul aan op de meter. Mis ik dan nog iets wat ik zou kunnen/moeten meten?
Het zou ook nog kunnen dat je in de toolkit de verkeerde configuratie hebt ingesteld. Je kan daar kiezen tussen Load with Solar production of Load only. Het moet Load with Solar production zijn.

Maar meestal zit er een verdraaiing bij de CT's of wijzen de pijltjes op de CT's niet in de goede richting.

20xLongi 410Wp, IQ7+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Voor zover de foto's duidelijk maken is de richting van de CT's prima. Terechte opmerking van @JMSL2022 instelling moet wel zijn: Load with Solar (je PV productie loopt ook door de consumptie CT's).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
Bedankt voor de info weer. Ik heb via de Toolkit de juiste instelling gekozen (load with solar production), deze stond inderdaad verkeerd.

De Enlighten app geeft nog steeds aan dat er een fout in de meetwaarden zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gAzu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21:36
Sommige foutmeldingen verdwijnen pas na verloop van tijd, ook al is de fout al hersteld.
Dat is soms heel verwarrend.

Foutenmeldingen van de meters verdwijnen soms pas de volgende dag, dus als je weet dat alles goed zit even afwachten.

[ Voor 33% gewijzigd door gAzu op 31-03-2024 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
gAzu schreef op zondag 31 maart 2024 @ 11:14:
Sommige foutmeldingen verdwijnen pas na verloop van tijd, ook al is de fout al hersteld.
Dat is soms heel verwarrend.

Foutenmeldingen van de meters verdwijnen soms pas de volgende dag, dus als je weet dat alles goed zit even afwachten.
Thnx. zal morgen weer even checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
Helaas, de fout zit er nog steeds in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gAzu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21:36
Piet400 schreef op maandag 1 april 2024 @ 10:29:
Helaas, de fout zit er nog steeds in.
Is het nu meer dan 24 uur geleden sinds je laatste wijziging?

In enlighten manager kun je bij Devices een meter selecteren.
Ik zie daar nu een voor mij nieuwe optie Verify CT

Ook kan je daar softwarematig de polariteit van een CT omdraaien.

Kun je achterhalen van welke van de meters en-of CT's de foutmelding komt?

Verder kun je in de installation toolkit de meters en ct's realtime testen door bv een zware verbruiker aan en uit te schakelen.
Voor de opwekkant moeten de panelen natuurlijk actief zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oslowolff
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 30-04-2024
niet de bedoeling...

[ Voor 85% gewijzigd door teacher op 06-04-2024 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Laatst online: 11-07 15:13
Ik heb SE panelen 410 en de IQ8HC micro. Betekend dat ik dan max 410w per paneel kan opwekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Nee 380

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Piet400
gAzu schreef op maandag 1 april 2024 @ 11:31:
[...]

Is het nu meer dan 24 uur geleden sinds je laatste wijziging?

In enlighten manager kun je bij Devices een meter selecteren.
Ik zie daar nu een voor mij nieuwe optie Verify CT

Ook kan je daar softwarematig de polariteit van een CT omdraaien.

Kun je achterhalen van welke van de meters en-of CT's de foutmelding komt?

Verder kun je in de installation toolkit de meters en ct's realtime testen door bv een zware verbruiker aan en uit te schakelen.
Voor de opwekkant moeten de panelen natuurlijk actief zijn.
Update: zojuist gekeken en de status is nu 'normaal', dat is echt pas sinds een half uurtje. Het lijkt er dus inderdaad op dat je 24 uur moet wachten.

Bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwiggs
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-07 10:07
Unknown Alien schreef op maandag 1 april 2024 @ 11:52:
Ik heb SE panelen 410 en de IQ8HC micro. Betekend dat ik dan max 410w per paneel kan opwekken?
Ja maar je kan wel een paneel met hogere Wp aansluiten (of een goedkopere omvormer nemen). Ik heb de IQ8MC (325 W) met 435 Wp panelen. Volgens mij is de MPP (NOCT) van mijn panelen iets van 330 W dus zit wel goed.

[ Voor 6% gewijzigd door mrwiggs op 01-04-2024 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Laatst online: 11-07 15:13
mrwiggs schreef op maandag 1 april 2024 @ 12:03:
[...]

Ja maar je kan wel een paneel met hogere Wp aansluiten (of een goedkopere omvormer nemen). Ik heb de IQ8MC (325 W) met 435 Wp panelen. Volgens mij is de MPP (NOCT) van mijn panelen iets van 330 W dus zit wel goed.
Ik heb ze al liggen, ik ben benieuwd wat de max opbrengst zal zijn. Ik wilde een Enlighten gateway ertussen, zodat ik de consumptie en opwekking ect. zelf kon zien. Ben ook van een 1 fase naar 3fase ZK gegaan.

In maart had ik 1 x 4600w pu zien opwekken met alle 15 panelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
Unknown Alien schreef op maandag 1 april 2024 @ 14:38:
[...]

Ik heb ze al liggen, ik ben benieuwd wat de max opbrengst zal zijn. Ik wilde een Enlighten gateway ertussen, zodat ik de consumptie en opwekking ect. zelf kon zien. Ben ook van een 1 fase naar 3fase ZK gegaan.

In maart had ik 1 x 4600w pu zien opwekken met alle 15 panelen.
Als alle 15 panelen van 410Wp dezelfde oriëntatie hebben zal dat max 15x 384W zijn met de IQ8HC's.
De 410Wp panelen gaan hun STC vermogen van 410W toch nooit halen, aangezien de micro de beperking is met 384W.

[ Voor 10% gewijzigd door Rouske op 01-04-2024 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
@Conrado Ziet er gaaf uit je panelenveld (ook je meterkast btw). Het lijkt er op dat de panelen wel dicht aan de nok liggen of is dat gezichtsbedrog?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
het is weer bal bij enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis 1
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 22:04
Heb er ook last van 🤨

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
gelukkig blijven de paneeltjes hun werk wel doen ... ca 1 kw nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekerwauz_NL
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08-07 17:26

Koekerwauz_NL

AMD scorpius

Yep alles ligt eruit.

Crosshair V, FX-6200, HD 6970, Corsair sizzle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
op mijn lokale home assistant icm shellies loopt alles wel lekker door qua monitoring ... werkt een metered envoy niet als de cloud dienst eruit ligt ? Of kan je die met de app ook lokaal bekijken ?

nu lekker 3kw met ietwat zon erop

[ Voor 8% gewijzigd door MisterB op 02-04-2024 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwiggs
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-07 10:07
Weet iemand of het mogelijk is om het actuele vermogen per omvormer uit te lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMSL2022
MisterB schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 16:29:
op mijn lokale home assistant icm shellies loopt alles wel lekker door qua monitoring ... werkt een metered envoy niet als de cloud dienst eruit ligt ? Of kan je die met de app ook lokaal bekijken ?

nu lekker 3kw met ietwat zon erop
Ik kan de metered nog wel lokaal via domoticz uitlezen maar de app ligt eruit.

20xLongi 410Wp, IQ7+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis 1
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 22:04
Het werkt hier weer 😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef012
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11-07 17:06
mrwiggs schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 16:49:
Weet iemand of het mogelijk is om het actuele vermogen per omvormer uit te lezen?
Via Domoticz of Home Assistant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:51
Stef012 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 18:12:
[...]

Via Domoticz of Home Assistant.
Doe ik hier via HA

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a_zLPMc5silohu3kvI8Wut6Sst0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GAFkQvoJF2dtniArVb1Csazy.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
moet je wel admin access hebben toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:51
MisterB schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 18:45:
[...]
Correct. Gaat via de envoy installer integratie. Zie het lokaal-uitlezen-topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuin in groen
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 11-07 22:05
:)

[ Voor 99% gewijzigd door Tuin in groen op 02-04-2024 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef012
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11-07 17:06
MisterB schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 18:45:
[...]
Met de "huiseigenaar" rechten kun je het actuele vermogen ook uitlezen. De refresh rate is alleen niet heel snel.. Ik weet niet hoe dat met Admin rechten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rienzilla
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-01 11:52
Hallo allemaal,

Ik wil graag twee arrays van drie panelen bij mijn bestaande enphase installatie plaatsen, en heb een (wellicht domme) vraag over Q-cables.

Ik begrijp dat als ik een string van bijv. 3 q-kabels bestel, dat ik dan een string van 3 connectoren krijg met een meter of twee kabel ertussen (lengte afhankelijk van portrait of landscape). Maar hoeveel kabel zit er aan het eerste resp. laatste uiteinde?

En wat nu als de lasdoos waar je aan wilt koppelen verder weg is dan een meter of 2 van de eerste micro, wat is dan het handigste om te doen? Gewoon een extra lasdoos plaatsen en die verbinden met ymvk naar de "eerste" lasdoos? Of zou ik ook een 2-string q-kabel, een losse connector, en de benodigde meters raw q-kabel kunnen bestellen (of is dat dan weer niet handig omdat je dan ook nog losse aardedraad moet hebben?)

Thanks,

Rien
Pagina: 1 ... 4 ... 52 Laatste