Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
martijn v o schreef op zondag 17 maart 2024 @ 17:00:
Geen idee, ik denk zelf dat het iets van eerder (vroeger) is dat een drie fasen systeem niet met een een fase envoy kon communiceren.
En dan volgens mij nog eerder voor de opwek of netvermogens metingen want met de spoelen kun je wel de stromen meten maar als je de spanningen niet weet dan meet ie fout.

Waarschijnlijk heb je een 3 fasen envoy metered versie en dan communiceert ie wel via de drie fasen aansluiting daar, maar even goed kan het je warmtepomp zijn of zelfs het trafo huisje.

Maar als het nu werkt, dan is het goed toch?
Hi nee heb zeker een 1 fase envoy en die is zeker niet metered.. ik meet met wat shellies.. maar enphase zegt dat een phase coupler nodig id terwijl het dud zonder ook werkt .. strange toch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karlok[JY-616]
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-08 22:49
@MisterB je zegt dat er voor vrijdag helemaal geen Q relay in het systeem aanwezig was? Hoe kreeg de gateway toen zijn data/powerlink?

Vleuten 4x430wp Oost Schuin dak 25°, 5x430wp Zuid plat dak 13°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Karlok[JY-616] schreef op zondag 17 maart 2024 @ 17:41:
@MisterB je zegt dat er voor vrijdag helemaal geen Q relay in het systeem aanwezig was? Hoe kreeg de gateway toen zijn data/powerlink?
Idem als in het schema maar dan zonder die losse q relays .. dus de 1 fase bridge gewoon op 1 van de 3 fases net als in het schema hierboven - en 3 losse automaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MisterB schreef op zondag 17 maart 2024 @ 16:02:
[...]

Zoals eerder aangegeven hier kan niemand uitleggen waarom het wel werkt qua data van alle fases naar die bridge.. wellicht fungeert mijn 3fase warmtepomp als soort fase koppelaar?

Voor afgelopen vrijdag was er niet eens edn qrelay in het systeem en kwam alle data vannalle losse strings goed binnen op de 1 fase bridge

Of is dat enphase phase coupler verhaal gewoon bullshit?
De 3-fase q-relais met fasekoppelaar is zeker geen bullshit, daarvoor hebben wij te veel installaties geplaatst en ook wel eens geprobeert zonder. Het kan niet anders dan dat een ander apparaat die fasekoppel functie overneemt. Geen idee wat, de fasekoppeling werkt middels condensatoren, zodat het hoogfrequente signaal van de ene naar de andere fase kan worden overgedragen.
Zolang het werkt prima, alleen als dat onbekende apparaat wegvalt zie je dat 2/3 van je panelen niet meer haar data kan laten zien.
Ps, nu vooral geen ferrietringen plaatsen. ;-).
…of juist wel, als je wilt aantonen dat het zonder fasekoppelaar ook werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Ja zoiets denk ik ook .. de 3f warmtepomp of wellicht de leidingen die een meter of 5 parallel liggen? Maar idd met een phasecoupler wellicht robuusteren en minder afhankelijk

[ Voor 4% gewijzigd door MisterB op 17-03-2024 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16-09 13:56
Ik vermoed dat er een soort van fase koppeling in de slimme meter zit. Als ik namelijk een powerline adapter gebruik over verschillende fasen dan werkt dat ook.

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Eddie_ schreef op zondag 17 maart 2024 @ 18:55:
Ik vermoed dat er een soort van fase koppeling in de slimme meter zit. Als ik namelijk een powerline adapter gebruik over verschillende fasen dan werkt dat ook.
Er schijnen ook powerline adapters te zijn met automatische fasekoppeling. Hoe dat precies werkt ben ik nog niet achter.
Bij jouw? Gaat het niet via je 3-fase q-relais.? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Dat zou nu wel kunnen maar het werkte ook voordat ik een drie fase IQ Relais in de meterkast had zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mama
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 13-03 12:49
ik wil mijn oude PV-systeem uitbreiden en kreeg een aanbieding van Sunpower panelen type spr-p6-410-blk-e8-ac voor 250/stuk. Volgens de specificatie zit hier een IQ 8A ingebouwd, helaas kan ik weinig vinden over dit type van enphase. Weet iemand of dit een goed paneel is en of de prijs ok is?

Ik begrijp ook niet waarom er geen datasheet van de IQ 8A op de NL Enphase site staat en op de Amerikaanse site wel. De IQ 8A staat ook niet in de tabellen in het begin van dit topic.

[ Voor 24% gewijzigd door mama op 18-03-2024 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mama schreef op zondag 17 maart 2024 @ 20:44:
ik wil mijn oude PV-systeem uitbreiden en kreeg een aanbieding van Sunpower panelen type spr-p6-410-blk-e8-ac voor 250/stuk. Volgens de specificatie zit hier een IQ 8A ingebouwd, helaas kan ik weinig vinden over dit type van enphase. Weet iemand of dit een goed paneel is en of de prijs ok is?
Klopt. O.a. sunpower heeft een micro, die achterop gemonteerd zit. 250 euro voor paneel met micro is niet duur voor dit high-end paneel. Ff googlen op sunpower met Enphase…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:42

martijn v o

Certified by Enphase.

mama schreef op zondag 17 maart 2024 @ 20:44:
wat heb je nu liggen aan panelen en welke omvormer?

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mama
11,28 KWp op een 3-fasen omvormer van Mastervolt XL-10 (bijna 15 jaar oud)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mama
martijn v o schreef op zondag 17 maart 2024 @ 21:04:
[...]

wat heb je nu liggen aan panelen en welke omvormer?
11,28 KWp op een 3-fasen omvormer van Mastervolt XL-10 (bijna 15 jaar oud)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 17:18
Eddie_ schreef op zondag 17 maart 2024 @ 18:55:
Of buren die een fasekoppelaar/Enphase hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Zwartoog schreef op zondag 17 maart 2024 @ 21:23:
[...]

onze buren idd een 3 fase qrelay.....maar vorig jaar niet en toen werkte het ookhier zonder...

[ Voor 12% gewijzigd door MisterB op 17-03-2024 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Zwartoog schreef op zondag 17 maart 2024 @ 21:23:
[...]

Dat kan ik niet uitsluiten maar als ze die hebben dan is dat niet vanwege zonnepanelen. Ben dan wel benieuwd tot hoever weg zo'n fasekoppeling mag zitten zodat zo'n powerline bij mij werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rienzilla
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-01 11:52
Hallo allemaal,

Ik heb op dit moment een werkend enphase systeem (envoy, 16 iq7 micro's en een 3-fasen q-relais). Ik wil de installatie uitbreiden.

Nou heb ik op mijn schuur nog plek voor twee panelen. Er staat op de planning om een subgroepenkastje in de schuur te maken (o.a. voor laadpaal en stroomvoorziening schuur). Kan (en mag) ik in die subgroepenkast een 1-fasen q-relay en een alamat plaatsen om daar de micro's op de schuur aan aan te sluiten?

Kunnen die dan communicatie tot stand brengen met de envoy? Of moet ik daar nog iets speciaals voor doen?

Idee is een beetje bijgaand plaatje. Er zitten nu ferrietringen tussen hoofdschakelaar en de linker 3p-alamat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e8A3_H60jG7WWSOaznZIwWY5Iks=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GgU8NAit5Nhk0LZiavz0nWMf.jpg?f=fotoalbum_large

Thanks,

Rien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
@Rienzilla ,

Bijna zoals ik het thuis heb. Op mijn huis zelf 15 panelen schuin dak met drie fase Enphase. Vanaf hoofdkast naar OVK in de schuur gaat een 5x6mm2 kabel. En op mijn schuur heb ik vier panalen oost/west liggen. Deze vier zitten achter een enkel fase IQ relais. Deze zit aangesloten op de tweede fase. In mijn hoofdmeterkast laat ik die tweede fase weer lopen de productie CT van mijn drie fase systeem. Dit geheel werkt prima zelfs zonder ferrietringen. En ja ik heb dus de Metered variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rienzilla
Eddie_ schreef op maandag 18 maart 2024 @ 13:34:
@Rienzilla ,

Bijna zoals ik het thuis heb. Op mijn huis zelf 15 panelen schuin dak met drie fase Enphase. Vanaf hoofdkast naar OVK in de schuur gaat een 5x6mm2 kabel. En op mijn schuur heb ik vier panalen oost/west liggen. Deze vier zitten achter een enkel fase IQ relais. Deze zit aangesloten op de tweede fase. In mijn hoofdmeterkast laat ik die tweede fase weer lopen de productie CT van mijn drie fase systeem. Dit geheel werkt prima zelfs zonder ferrietringen. En ja ik heb dus de Metered variant.
ok.

Zit er bij jou nog iets anders aan de "schuurkast"? Verbruikers dus?

En qua ferrietringen, heb ik het goed dat ik ervoor moet zorgen dat er in elk geval geen ferrietringen zitten tussen de nieuwe schuur-micro's en de envoy? (d.w.z. dat ze in mijn plaatje ergens moeten zitten voor de afsplitsing van de alamat rechtsonder?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Ja mijn schuur bevat diverse WCD's en verlichting. Die zitten op fase 1 en 3. Op fase 2 heb ik daar niets zitten.

Ferrietringen moeten tussen je PV systeem en de rest van het huis zitten. Die moeten ruis er uit filteren zodat Enphase daar geen last van heeft.

[ Voor 39% gewijzigd door Eddie_ op 18-03-2024 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Gm all, ik zie bij mijn nieuwe panelen en iq7+/iq7a omvormers dat er 1 paneel van de 30 is met ca 20% minder opbrengst. Staat exact in zelfde vlak als rest en geen schaduw net als de rest. Staat wel gewoon in het groen. Waar zou zoietsaan kunnen liggen ?

De rest allemaal vrijwel identiek qua opbrengst. Zit ergens in het midden van een hele string.

[ Voor 16% gewijzigd door MisterB op 19-03-2024 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rienzilla
MisterB schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 10:12:
Gm all, ik zie bij mijn nieuwe panelen en iq7+/iq7a omvormers dat er 1 paneel van de 30 is met ca 20% minder opbrengst. Staat exact in zelfde vlak als rest en geen schaduw net als de rest. Staat wel gewoon in het groen. Waar zou zoietsaan kunnen liggen ?

De rest allemaal vrijwel identiek qua opbrengst. Zit ergens in het midden van een hele string.
Ah! Dat heb ik ook. Installateur riep "schaduw" maar dat kan het niet zijn want er is niets dat schaduw op het dakvlak werpt (laat staan precies op dat ene paneel).

Ik ben van plan om twee panelen van plek te verwisselen om te kijken of het aan het paneel ligt. Maar tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:46
Dat wisselen wat @Rienzilla oppert is een goed idee, want dan kan je in ieder geval iets uitsluiten. Ligt het aan de omvormer of aan het paneel? (ik gok op het laatste).

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Als je de manager dashboard hebt dan kun je per paneel de spanning/stroom bekijken. Op die manier kun je al zien of het wellicht aan het paneel ligt. Dus je installateur kan dit sowieso inzien.

Verwisselen van locatie is ook een goede optie om het te controleren. 20% is dan wel weer een raar getal zou het aan het paneel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rienzilla
Eddie_ schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 12:27:
Als je de manager dashboard hebt dan kun je per paneel de spanning/stroom bekijken. Op die manier kun je al zien of het wellicht aan het paneel ligt. Dus je installateur kan dit sowieso inzien.

Verwisselen van locatie is ook een goede optie om het te controleren. 20% is dan wel weer een raar getal zou het aan het paneel liggen.
Ah zo leer je elke dag wat nieuws!

DC Voltage van het paneel in kwestie is inderdaad (veel) lager dan van de overige. Overdag rond de 22V. De anderen in hetzelfde dakvlak doen allemaal ruim 32-35V. Betekent dit een probleem met het paneel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Heb het maar ff bij installateur gelgd hen zelf geen admin access

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:20
Rienzilla schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 13:29:
[...]

Ah zo leer je elke dag wat nieuws!

DC Voltage van het paneel in kwestie is inderdaad (veel) lager dan van de overige. Overdag rond de 22V. De anderen in hetzelfde dakvlak doen allemaal ruim 32-35V. Betekent dit een probleem met het paneel?
Correct, 1 van de 3 by-pass diodes in het paneel defect of een defecte cel / onderbreking in een van de 3 cel stringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Verwacht een bypass diode die stuk is waardoor je paneel nog maar voor twee derde werkt.
Ik was te laat :)

[ Voor 12% gewijzigd door Eddie_ op 19-03-2024 15:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• svkaster
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 21:40
Eddie_ schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 10:46:
Die kunnen zo op het bitumen dak, dat is geen enkel probleem. Zijn ze voor gemaakt.
ik den kdat het licht aan welke set je hebt. Voor de ESDEC, met die ronde plastic voetjes zou je denken dat het er voor gemaakt is maar als de bitumen direct in de zon zit dan zie je na verloop van de tijd de ronde voet in de bitumen smelten, heb dit al bij meerder installaties gezien. Dus ik gebruik altijd die rubberen onder plaatjes van 2 of 3 euro onder elke voetje. Better safe than sorry

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phil_BE
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 27-07 19:05
Eddie_ schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 09:05:
@Phil_BE Als de "fout" zich bevindt in de lasdoos dan klopt het wel dat je 240V meet op het IQ Relais.
Installateur vandaag geweest, bekabeling is in orde.
Heel even naar de reboot van de gateway was er productie op meer dan 1 fase, maar dat heeft 2 minuten geduurd.
Enphase support is nu verder aan het kijken blijkbaar.
Ik hou jullie op de hoogte, jammer genoeg was het geen losse kabel
Philippe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
svkaster schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 17:16:
[...]

ik den kdat het licht aan welke set je hebt. Voor de ESDEC, met die ronde plastic voetjes zou je denken dat het er voor gemaakt is maar als de bitumen direct in de zon zit dan zie je na verloop van de tijd de ronde voet in de bitumen smelten, heb dit al bij meerder installaties gezien. Dus ik gebruik altijd die rubberen onder plaatjes van 2 of 3 euro onder elke voetje. Better safe than sorry
Het ging hier specifiek over Blubase/Solarstell. En die kun je prima op bitumen neerzetten. Uiteraard mag je er rubberen matjes onder leggen, dat kan geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdb20
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 15-04-2024
Ik heb nog een paar Enphase vragen waar jullie mogelijk meer over weten:

1. Hoe werkt de Enphase batterij samen met een dynamisch energiecontract? Kun je modi instellen zoals bijvoorbeeld bij Zonneplan en Sessy?

2. Wat is een goede plek voor een thuisaccu? Ik denk aan zolder bij de warmtepomp in de technische ruimte

3. Waar moet ik rekening mee houden qua bekabeling en laten aanleggen van loze leidingen?

Ter info: gaat om nieuwbouw dus ik kan nu nog dingen laten aanpassen/voorbereiden. Dus alle tips zijn welkom. Vraag voor aanpassen naar Enphase micro omvormers ipv standaard omvormer ligt al bij de bouwer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
rvdb20 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 10:31:
Ik heb nog een paar Enphase vragen waar jullie mogelijk meer over weten:

1. Hoe werkt de Enphase batterij samen met een dynamisch energiecontract? Kun je modi instellen zoals bijvoorbeeld bij Zonneplan en Sessy?

2. Wat is een goede plek voor een thuisaccu? Ik denk aan zolder bij de warmtepomp in de technische ruimte

3. Waar moet ik rekening mee houden qua bekabeling en laten aanleggen van loze leidingen?

Ter info: gaat om nieuwbouw dus ik kan nu nog dingen laten aanpassen/voorbereiden. Dus alle tips zijn welkom. Vraag voor aanpassen naar Enphase micro omvormers ipv standaard omvormer ligt al bij de bouwer.
1. Vanaf binnenkort kan dat ook met de Enphase batterij…dan laadt ie op de goedkoopste momenten en ontlaadt op de dure momenten mits een minimale relevante prijsdelta. Vanaf mei gaat dit live.
2. Van Enphase mag ie binnen en buiten. Zelf zou ik hem niet buiten hangen ivm lage temperaturen die we soms nog hebben. Boven hangen kan, batterijen zijn bijna 50 kg per stuk, maar is te doen…als je er 1 tegelijk mee neemt.
3. er moet een 1 of 3-fase kabel ( ik heb 5x4mm2 gebruikt) naar toe en een lan kabel tbv de commskit, tenzij hij vlakbij de gateway hangt. De batterij maakt geen geluid, geen fans of zo…en er moet wat ruimte omheen zitten, want wordt heel iets warm. En vraagt wat ruimte in je groepenkast natuurlijk.

YouTube: Enphase 10T battery introductie

[ Voor 11% gewijzigd door WillemP22 op 20-03-2024 16:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• avds69
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16-09 11:13
Hallo allemaal. Ik ben nieuw en dacht laat ik even wat posten.

Ik zat al op het Teruglever forum op Tweakers en zocht naar een Enphase forum, en ja hoor :-)

Sinds maart 2022 heb ik:
10x Enphase IQ7+
10x Canadian Solar 375
Envoy Standard
Enphase Q relais
op 1 fase.
Tot nu toe opgeleverd 6,36 MWh.

Per vandaag is dat aangevuld met:
2x IQ7A
2x AIKO 450

Allen op plat dak, oriëntatie 160gr: ZZO.

Ik kon dat laatste doen vanwege een duurzaamheidsbudget dat ik in 2024 via mijn werkgever te besteden had en verder geen idee had er mee te doen :-) Een batterij mocht helaas niet. Een warmtepomp had ook geen zin, want wij hebben stadsverwarming.

Ik doe hier vast goede ideeën op. Bye!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruinbaard
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21-08 19:11
Ik lees online veel over het iets oversizen van panelen ten opzichte van de maximale micro omvormer output, omdat de panelen toch bijna nooit op hun max produceren, maar heeft er iemand een idee hoe goed het werkt als je relatief hoog vermogen omvormers gebruikt voor wat oudere panelen?

Mijn situatie is als volgt; we hebben een huis gekocht waar al een set zonnepanelen op lag van zo'n 10 jaar oud. 16 stuks Hyundai His S255MG(BK) 255Wp panelen met daarbij Enecsys single en duo micro omvormers. Ik ben erachter gekomen dat een groot deel van de Enecsys omvormers de geest heeft gegeven (net als Enecsys zelf...) en daarom wil ik ze allemaal gaan vervangen.
De Enphase IQ8+ lijkt een goede economische vervanger, aangezien deze nu al voor rond de €70-80 per stuk te koop zijn.
Maaarrrr, gaat dit wel lekker samen? Gaan deze omvormers niet pas vrij laat inschakelen door de kleine panelen?

Volgens de enphase website check zijn de IQ8 omvormers wel allemaal geschikt voor dit type panelen, en ze vallen net binnen de aanbevolen range van 235Wp tot 440Wp die op de IQ8+ datasheet staat aangegeven. Maar hoe efficient gaat dit echt werken?.. Ik vermoed dat deze 10 jaar oude panelen in Nederlandse omstandigheden niet vaak boven de 200W zullen produceren.

De panelen staan overigens op het WZW tot ZW, in portrait op ongeveer 35° op een plat dak. 3 van de 16 panelen staan begin van de dag in de schaduw van het huis/dakrand. De rest heeft weinig tot geen schaduw.

Ik heb ook nagedacht over het vervangen van de panelen voor moderne panelen met meer Wp. Echter past het met de huidige 1,64m hoge panelen allemaal precies en moeten grotere panelen in landscape, waardoor ik een stuk minder panelen kwijt zou kunnen en op een vergelijkbare totale Wp uit zou komen. Dat lijkt mij dus een beetje zonde van het geld en de moeite..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KweNi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21:56
@Bruinbaard panelen zijn gewoon compatibel.
Als het paneel licht heeft, dan gaat er spanning opstaan, dus leveren ze.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Eddie_
Bij een hoek van 35 graden en Azimut op 205 krijg je(ingevuld in het mooie document die gewoon beschikbaar:
https://docs.google.com/s...FPI11g8g/edit?usp=sharing
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xXmifehSIkQXw6zC1agQN4482CM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lHuY8wEojKlmPQEILZq1yBAB.png?f=user_large

En dit is gebaseerd op de originele gegevens van de panelen. De panelen zullen wel wat in prestatie achteruit zijn gegaan. Dus ja: als er licht op valt dan werkt een paneel. Maar je moet natuurlijk verder kijken dan alleen: een paneel werkt! Ik zou toch echt even gaan rekenen en kijken wat nieuwe panelen doen. Ondanks dat er dan minder passen (wellicht oost/west plaatsen). Maar ik verwacht dat je met nieuwe panelen een veel betere opbrengst gaat hebben dan met je huidige panelen.

Tip: kijk niet naar de hoeveelheid Wp die je op een dak kwijt kan. Maak dankbaar gebruik van het Excel bestand van @jeroen3 en @Pazo .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Momenteel zijn er wat problemen bij Enphase m.b.t. Enlighten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
@avds69 Zijn gave panelen die Aiko 450Wp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudjuhhh
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 13-05 21:21
Jammer dat er storing is, want ik had de IQ Gateway willen updaten naar de nieuwste software versie, 07.06.177 (vorige versie 07.06.172) . Helaas nog geen release notes van Enphase gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-09 21:27
WillemP22 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 16:18:
[...]

2. Van Enphase mag ie binnen en buiten. Zelf zou ik hem niet buiten hangen ivm lage temperaturen die we soms nog hebben. Boven hangen kan, batterijen zijn bijna 50 kg per stuk, maar is te doen…als je er 1 tegelijk mee neemt.
Specifiek dit punt. Als ik een 10T wil ophangen in de berging, dan zal deze in de winter periode in een niet al te warme omgeving hangen (lees; ongeisoleerde stenen schuur). Hoeveel effect heeft dit op de capaciteit en de functionaliteit van de accu?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eddie_
Volgens de datasheet:
[/quote]
Bedrijfstemperatuurbereik van omgeving -15°C tot 55°C (5°F tot 131°F), niet-condenserend
[quote]
Zolang je hier binnenblijft zou er in theorie niets moeten veranderen aan de capaciteit/functionaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Bedrijfstemperatuurbereik zegt denk ik niets over de effectiviteit of capaciteit van een accu. Bij minder dan -15°C willen ze niet meer dat ie ingeschakeld wordt, hij kan wel degelijk minder capaciteit hebben, datzelfde geldt voor allerlei accu's. Dus de zorg van @Holk lijkt me terecht en hopelijk te beantwoorden door Enphase.

Vergelijkbaar voorbeeld: Als ik kijk in de datasheet van een Daikin airco dan staat daar hij kan verwarmen in dit temperatuursbereik: Buitentemperatuur: –10°C tot 21 °C. Bij -10°C is de efficiëntie een stuk minder dan bij +10°C. Maar dat staat er in de datasheet niet bij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JMSL2022
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 15-09 10:01
Holk schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 10:49:
[...]

Specifiek dit punt. Als ik een 10T wil ophangen in de berging, dan zal deze in de winter periode in een niet al te warme omgeving hangen (lees; ongeisoleerde stenen schuur). Hoeveel effect heeft dit op de capaciteit en de functionaliteit van de accu?
Ze mogen ook buiten hangen, dus dit lijkt me een betere plek dan op zolder.
Als ik een thuis batterij zou kopen dan komt ie ook in de garage te hangen.
Wellicht kan je het schuurtje nog iets na-isoleren om de ergste nachtvorst tegen te houden, maar ze worden ook in landen toegepast waar het veel kouder wordt dan hier, dus ik zou me er niet te druk over maken.

20xLongi 410Wp, IQ7+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdb20
Bij mij staat de garage meters van het huis af. Daar komt wel een kabel voor de laadpaal inclusief UTP. Die kabels kun je zeker niet voor én de accu én de laadpaal gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phil_BE
Phil_BE schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 22:18:
[...]

Installateur vandaag geweest, bekabeling is in orde.
Heel even naar de reboot van de gateway was er productie op meer dan 1 fase, maar dat heeft 2 minuten geduurd.
Enphase support is nu verder aan het kijken blijkbaar.
Ik hou jullie op de hoogte, jammer genoeg was het geen losse kabel
Philippe
Bon sinds gisteren is productie volledig uitgevallen. Installateur weet niet wat er mis is en enphase ook niet. Alle lichtjes branden en micros worden gedetecteerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Phil_BE schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 19:44:
[...]

Bon sinds gisteren is productie volledig uitgevallen. Installateur weet niet wat er mis is en enphase ook niet. Alle lichtjes branden en micros worden gedetecteerd
Misschien iemand er bij halen die wel storing kan zoeken…echte electricien. 😉 Ik verdenk nog steeds de bekabeling.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Holk schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 10:49:
[...]

Enphase heeft een simpel tabelletje performance en functioneren van laden en ontladen bij verschillende temperaturen. Ik zal het eens zoeken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GuZSFWeG-lTwnzUiQWJJlaDhe4Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aVv3hJqPvql5ARr2zl3UQPkz.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door WillemP22 op 21-03-2024 20:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bruinbaard
Eddie_ schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 08:35:
Bij een hoek van 35 graden en Azimut op 205 krijg je(ingevuld in het mooie document die gewoon beschikbaar:
https://docs.google.com/s...FPI11g8g/edit?usp=sharing
[Afbeelding]

En dit is gebaseerd op de originele gegevens van de panelen. De panelen zullen wel wat in prestatie achteruit zijn gegaan. Dus ja: als er licht op valt dan werkt een paneel. Maar je moet natuurlijk verder kijken dan alleen: een paneel werkt! Ik zou toch echt even gaan rekenen en kijken wat nieuwe panelen doen. Ondanks dat er dan minder passen (wellicht oost/west plaatsen). Maar ik verwacht dat je met nieuwe panelen een veel betere opbrengst gaat hebben dan met je huidige panelen.

Tip: kijk niet naar de hoeveelheid Wp die je op een dak kwijt kan. Maak dankbaar gebruik van het Excel bestand van @jeroen3 en @Pazo .
Bedankt voor je uitgebreide reactie!

In eerste instantie ging het me er vooral om dat de panelen wel produceren wat ze kunnen produceren met de (te) grote omvormers, en dat de omvormers bijvoorbeeld niet pas aan slaan op het moment dat de panelen een X hoeveelheid watt produceren. Wat met de relatief kleine panelen dan een groot deel van de tijd misschien te weinig zou kunnen zijn. Maar gelukkig lijk ik me hier geen zorgen over te hoeven maken!

Ook nog nieuwe panelen kopen is momenteel even buiten het budget, met de lopende verbouwing. Ik wil vooral de boel weer up-and-running krijgen voor de zomer. Maar je hebt gelijk, waarschijnlijk ben je beter af met nieuwe panelen op termijn, dus dat sluit ik zeker niet uit.

Ik heb de sheet zelf ook even ingevuld (erg interessant!) en kom nog iets lager uit doordat de azimuth helaas meer richting de 250 is. Met deze panelen kom ik dan op Pac,max=206W. Neem even aan dat ze 10% capaciteit hebben verloren naar 10 jaar, zoals de specsheet aangeeft, dan zal ik daadwerkelijk max rond de 185W per paneel zien?.. Dus voor de totale set van 16 panelen net onder de 3000W. Momenteel is het hoogste wat ik in totaal heb gezien met de defecte omvormers 700W de afgelopen weken, dus dat zou al een flinke vooruitgang zijn.

Oost/West zou alleen een optie zijn op onze dakkapellen helaas (maar dat wordt geloof ik afgeraden in het algemeen wegens niet sterk genoeg/lekkage). Het huis zelf zit in de weg voor Oost-West, aangezien het platte dak op de 1e etage is en het dak boven de 2e etage schuin is. Ik zou mogelijk nog wel een paar panelen bij kunnen plaatsen onder de dakkapel aan de ONO zijde. Dat lijkt met een azimuth van 70 graden zo slecht nog niet, ik kom dan op Pac_max=187W als ik hetzelfde type panelen zou gebruiken.

Zonneplan heeft me een offerte gestuurd op basis van 9 panelen van 440Wp, meer konden ze er niet kwijt van die moderne grotere panelen. Als ik deze door dezelfde sheet heen gooi kom ik op een Hespul Pmax=367W, maar de Pac_max=300W door de limiet van de IQ8+. Wel een goede DC/AC ratio van 1,27. Dus in theorie zou ik later met deze omvormers nog naar flink hoger vermogen panelen kunnen switchen. Het deel op het platte dak zouden ze op 12,5 graad helling zetten, dan is de Hespul Pmax nog iets hoger met 376W. Totaal max systeem vermogen voor de 9 panelen zou dan zo'n 3350W zijn, min een beetje clipping op sommige momenten. Is het dan een reële vergelijking dat ik met de 9 nieuwe panelen zo'n 10% meer kWh zou opwekken over het jaar dan met de 16 oude panelen? (3350W vs 3000W maxima)

Financieel is dat niet echt de moeite denk ik, alhoewel ik dan wel ook maar 9 omvormers + kabels zou hoeven te kopen. Maar wel ook nog nieuwe frames voor op het platte en schuine dak.
Voor nu houden we het wel bij alleen nieuwe omvormers en als het tegenvalt ga ik wel puzzelen hoe ik richting de 16 moderne panelen kwijt zou kunnen (om toch de dan al gekochte omvormers zoveel mogelijk te gebruiken..).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruinbaard
Ik kwam net na mijn reactie nog een heel informatieve video tegen op Youtube van De Green Guys die eigenlijk al mijn vragen over undersized panelen met een Enphase omvormer beantwoord. Mocht er in de toekomst iemand met dezelfde vragen zitten:

https://www.youtube.com/watch?v=twGRB7qLXy0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sir_knudde
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 00:45
rvdb20 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 17:16:
Bij mij staat de garage meters van het huis af. Daar komt wel een kabel voor de laadpaal inclusief UTP. Die kabels kun je zeker niet voor én de accu én de laadpaal gebruiken...
Waarom niet?
Je kunt toch wel een onderverdeler en een netwerkswitch in de garage kwijt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:24

DjVe

Hatsaflats!

sir_knudde schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 00:03:
[...]

Waarom niet?
Je kan het zigbee signaal wat nodig is voor de accu (connectie tussen USB dongle op Gateway en accu-modules zelf) wel via netwerkkabel verlengen (USB over UTP converter), maar er kan dan geen andere bron over die kabel lopen. Dus het is of netwerk laadpaal of data voor accu.

Ik meen dat een dergelijke converter ook alle 8 van de aders gebruikt, dus splitsen van 2x4 aders is ook geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdb20
Dank. Nou weer een leuk puzzelstukje erbij :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
WillemP22 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 19:57:
[...]

Enphase heeft een simpel tabelletje performance en functioneren van laden en ontladen bij verschillende temperaturen. Ik zal het eens zoeken.
[Afbeelding]
Het is dus verstandig om de accu in een omgeving te zetten die >5°C is voor laden en ontladen. Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 17:18
Holk schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 10:49:
[...]

Het is dus verstandig om de accu in een omgeving te zetten die >5°C is voor laden en ontladen. Thanks!
Ligt eraan hoe je hem gaat gebruiken. In de winter gaat de schamiele PV-opbrengst direct in de WP. Een eventuele accu zal bij mij 2-3 maanden niet/nauwelijks gebruikt worden.

Heb je op koude dagen nog steeds aanzienlijke overproductie of wil je gaan handelen, dan is het een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Zwartoog schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 11:20:
[...]

Ligt eraan hoe je hem gaat gebruiken. In de winter gaat de schamiele PV-opbrengst direct in de WP. Een eventuele accu zal bij mij 2-3 maanden niet/nauwelijks gebruikt worden.

Heb je op koude dagen nog steeds aanzienlijke overproductie of wil je gaan handelen, dan is het een ander verhaal.
Als het echt koud is, is het vaak ook helder en dan zal er toch voldoende productie zijn om de accu te vullen. Moet wel zeggen dat als ik naar december 2023 kijk het vrij kansloos is qua opbrengst, maar aan de andere kant kun je de accu ook gaan vullen in de nacht als de tarieven nagenoeg 0 zijn. In beide gevallen zou je toch optimaal gebruik willen maken van de functionaliteit denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tumke84
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-09 21:14
Hallo,

Ik ben voornemens het aantal panelen op mijn dak uit te gaan breiden en daarbij Enphase micro omvormers te gaan gebruiken.

Huidige situatie:
16x 290Wp panelen (totaal 4640Wp)
Ligging ZZW (205) dakhelling 45 graden, geen schaduw
Goodwe 4,2kW stringomvormer (1 fase)
Geplaatst april 2018
Gemiddelde jaaropbrengst 5050kW (min. 4666 / max. 5502)

Nieuw te plaatsen:
16x 435-450Wp panelen (totaal 6960-7200Wp)
Ligging ZZW (205) dakhelling 45 graden, beperkt schaduw
Enphase IQ8MC/AC/HC omvormers

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yHO_Q-715k9iZmfy3sSrJUJyuZU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/H4Ss3FAqJeyPS7t9usld09Aa.jpg?f=user_large

Nu is recent onze hoofdaansluiting omgezet van 1x35A naar 3x25A. De huidige Goodwe omvormer is een 1-fase omvormer en zit achter een C20 aardlekautomaat. Ondanks dat de panelen al 6 jaar oud zijn tikt de omvormer nog regelmatig de maximale 4,2kW aan.

Nu heb ik een tweetal zonnepaneelleveranciers over de vloer gehad. De ene geeft aan dat er gewoon een 3-fase Enphase systeem bij kan, de andere adviseert de nieuwe panelen op te splitsen in 2 1-fase systemen. Dat laatste lijkt mij persoonlijk inderdaad logischer, aangezien de fase waarop de Goodwe teruglevert al vrij vol zit. Wat is hierin volgens jullie de beste keuze? Of zijn er nog andere opties? Voorkeur is wel om de Goodwe te laten hangen en wanneer deze stuk gaat dan te vervangen voor een nieuwe stringomvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karlok[JY-616]
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-08 22:49
Ligt eraan wat de zonnepaneel leverancier bedoelt met 3fase systeem. Je kan ook 2 strings gebruiken toch op een 3F q-relay

Vleuten 4x430wp Oost Schuin dak 25°, 5x430wp Zuid plat dak 13°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skiwi
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-09 15:22
WillemP22 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 16:18:
[...]
1. Vanaf binnenkort kan dat ook met de Enphase batterij…dan laadt ie op de goedkoopste momenten en ontlaadt op de dure momenten mits een minimale relevante prijsdelta. Vanaf mei gaat dit live.
Zeker weten? Ik dacht dat hier extra componenten voor nodig zijn en wel specifiek een IQ Energy Router of IQ Energy Router+ (als onderdeel van het Enphase Home Energy Management System - HEMS). Maar kan het ook helemaal mis hebben gezien het een half jaar geleden is dat ik dit heb nagevraagd bij Enphase met een 10T batterij in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
@tumke84 En als je het oude systeem tegelijk vervangt voor een nieuwe set inclusief Enphase micro's? De panelen zelf hebben zichzelf al wel terugbetaald, maar de prijs is nu wel erg laag dus misschien het overwegen waard. Dan kun je alles op 1 3-fase systeem aansluiten en regelen met 1 Envoy (etc.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
skiwi schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 15:03:
[...]

Zeker weten? Ik dacht dat hier extra componenten voor nodig zijn en wel specifiek een IQ Energy Router of IQ Energy Router+ (als onderdeel van het Enphase Home Energy Management System - HEMS). Maar kan het ook helemaal mis hebben gezien het een half jaar geleden is dat ik dit heb nagevraagd bij Enphase met een 10T batterij in huis.
De IQ Router kan praten met (een aantal soorten) laadpalen en met (een aantal soorten) warmtepompen om zo de integratie met panelen (en accu) optimaal te laten verlopen. Het lijkt erop dat Enphase de communicatie tussen de panelen en accu icm dynamisch tarrief heeft opgelost binnen het Envoy systeem (niet zeker of dat een Metered moet zijn of niet, maar lijkt me wel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:20
sir_knudde schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 00:03:
[...]
Waarom niet?
De kabel vanuit de meterkast naar de onderverdeler moet dan wel hoog genoeg afgezekerd worden en voldoende dik zijn om gelijktijdig de auto en de Enphase batterij op te laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
@Holk Een Enphase systeem met Enphase accu's moet een Metered hebben.

Schijnbaar is de IQ Energy Router nodig als je ook wilt laden/ontladen op basis van dynamische tarieven. Maar zo'n IQ Energy Router kost ook al zo'n € 400,-. Ik weet niet of je dan nog iets kunt verdienen op een accu met dynamische tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16-09 16:50
JMSL2022 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 15:34:
[...]

Ze mogen ook buiten hangen, dus dit lijkt me een betere plek dan op zolder.
Als ik een thuis batterij zou kopen dan komt ie ook in de garage te hangen.
Wellicht kan je het schuurtje nog iets na-isoleren om de ergste nachtvorst tegen te houden, maar ze worden ook in landen toegepast waar het veel kouder wordt dan hier, dus ik zou me er niet te druk over maken.
Zou je dit ook moeten melden bij je verzekeraar wat betreft de opstalverzekering en potentieel brandgevaar? Ik weet dat de kans klein is maar zeker niet nul. Vraag me zoiezo af hoe verzekeraars hierin staan aangezien de thuis accu in opmars is maar het toch vrij nieuw is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tumke84
Karlok[JY-616] schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 13:30:
Ligt eraan wat de zonnepaneel leverancier bedoelt met 3fase systeem. Je kan ook 2 strings gebruiken toch op een 3F q-relay
Als het inderdaad mogelijk is om 1 fase onbenut te laten dan zou dat denk ik inderdaad prima zijn. Zal dat nog eens navragen. Er komen nog 2 bedrijven de komende week, ben benieuwd wat zij er van zeggen.
Holk schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 15:03:
@tumke84 En als je het oude systeem tegelijk vervangt voor een nieuwe set inclusief Enphase micro's? De panelen zelf hebben zichzelf al wel terugbetaald, maar de prijs is nu wel erg laag dus misschien het overwegen waard. Dan kun je alles op 1 3-fase systeem aansluiten en regelen met 1 Envoy (etc.)
Heb dit heel even overwogen, maar uiteindelijk vind ik het toch zonde om panelen van 6 jaar oud nu al te vervangen. Bedoeling is dat ze ook geld opleveren, niet alleen zichzelf terug verdienen 😉

Andere vraag nog, is er buiten de mogelijkheid om in de toekomst een Enphase batterij aan te sluiten nog een andere reden om een IQ Gateway metered te nemen? Twijfel namelijk nog of een metered nodig is. Heb al een Zappi laadpaal en dus al 6 CT-klemmen in mijn meterkast hangen. Daarnaast voorlopig nog niet van plan om een batterij aan te schaffen. Maar kan niet echt vinden of er nog andere redenen zijn om een metered te nemen? Kan in de toekomst uiteraard altijd nog omwisselen als het echt nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
@tumke84 Ik vind dat de Enphase accu eigenlijk de enige reden om de Metered variant te kopen. Alhoewel er een tweede is maar dat wordt wat afgezaagd als ik dat maar moet blijven melden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMSL2022
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 15-09 10:01
glas86 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 16:53:
[...]

Zou je dit ook moeten melden bij je verzekeraar wat betreft de opstalverzekering en potentieel brandgevaar? Ik weet dat de kans klein is maar zeker niet nul. Vraag me zoiezo af hoe verzekeraars hierin staan aangezien de thuis accu in opmars is maar het toch vrij nieuw is.
Is per maatschappij verschillend: https://jeroen.nl/blog/on...n-wat-vinden-verzekeraars

20xLongi 410Wp, IQ7+

Acties:
  • +2 Henk 'm!
skiwi schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 15:03:
[...]

Zeker weten!. Bij mij draait dat al, daar ik meedoe met de beta van Enphase. Die IQ energy router is nodig om bepaalde laadpalen te laten functioneren op basis van dynamische tarieven. Zelf hoef ik die niet, vind het ook wat omslachtig. Heb zelf een zelfbouw-paal en laad de auto slim met Tibber of de app vd auto zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
glas86 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 16:53:
[...]

LiFePO4 cellen branden bijzonder slecht. Het risico van 18650-batterijen is groter, die zitten in laptops, powerbanks, fietsaccu’s en zo. Ik denk dat het risico wel mee valt, zeker zolang je de batterij niet inbouwd tussen je andere spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Karlok[JY-616] schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 13:30:
Klopt, dat zou ik doen. Het Q-relay kan als 2-fasig ingesteld worden….en dan alleen voor L1 en L2. Dus als het bestaande systeem op L3 komt is het evenwichtig verdeeld.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Phil_BE
WillemP22 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 19:55:
[...]

Misschien iemand er bij halen die wel storing kan zoeken…echte electricien. 😉 Ik verdenk nog steeds de bekabeling.
het probleem is opgelost, het lag aan het netprofiel, ik was Beta tester voor IQ8 in België. Blijkbaar ging er een en ander mis met de verandering van het non-beta naar ander netprofiel.

Bedankt iedereen voor de hulp en feedback! echt fijn en top !

[ Voor 6% gewijzigd door Phil_BE op 23-03-2024 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Aha, mooi dat het gevonden is. Jammer dat ze dit niet eerder hebben opgemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phil_BE
Eddie_ schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 10:16:
Aha, mooi dat het gevonden is. Jammer dat ze dit niet eerder hebben opgemerkt.
Exact te meer omdat installateur dat had gemeld aan Enphase...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkNL
  • Niet online
Wilde zojuist mijn gateway updaten naar de laatste versie, maar ik zal vast ergens iets fout doen.

De telefoon is rechtstreeks met de gateway verbonden.

In de toolkit app bij instellingen staat versie 07.06.177, maar in het update scherm zegt ie dat de laatste versie er al in zit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g2MyTjMD1ZECM--JxTdljzYBuJM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VxYIbJfqwE2PrSmKoZfekZfA.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand een idee?

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: 1x HW - 2,7kWh - 800w (Beta)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-08 07:32
Ik heb een vraagje voor jullie. De spullen voor het leggen van 4 panelen op mijn schuurdak zijn binnen. Ik wilde ze er vandaag op gaan leggen. Echter zie ik dat er maar 2 'ballast bakken' bij zitten. (zoals deze op de faktuur worden genoemd)

Ik was in de veronderstelling dat ik alle 5 de basis elementen met elkaar verbind door middel van een ballast bak. Zijn deze 2 bakken voldoende, of is het toch beter om tussen alle elementen een ballast bak te plaatsen?

De constructie waarover ik het heb zie je op onderstaande foto.
Overigens heb ik wel 4 platen om de achterkant dicht te maken. ivm wind. zijn die 2 ballast bakken dan voldoende?

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/3s2jc05/onderdelen.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Piet400 op 23-03-2024 13:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrdop
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:25
Piet400 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 13:01:
Ik heb een vraagje voor jullie. De spullen voor het leggen van 4 panelen op mijn schuurdak zijn binnen. Ik wilde ze er vandaag op gaan leggen. Echter zie ik dat er maar 2 'ballast bakken' bij zitten. (zoals deze op de faktuur worden genoemd)

Ik was in de veronderstelling dat ik alle 5 de basis elementen met elkaar verbind door middel van een ballast bak. Zijn deze 2 bakken voldoende, of is het toch beter om tussen alle elementen een ballast bak te plaatsen?

De constructie waarover ik het heb zie je op onderstaande foto.
Overigens heb ik wel 4 platen om de achterkant dicht te maken. ivm wind. zijn die 2 ballast bakken dan voldoende?

[Afbeelding]
4 panelen BluBase portrait heeft maar 2 ballastbakken (lichtblauw).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KByMBttBbN4UF8V40kL1tj4qiuc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uwkod0nG2jBwUuk5lrFaoXY2.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
mrdop schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 13:18:
[...]

[Afbeelding]
Ok, helder, bedankt voor deze info!
Als ik het afbeelding zie, ligt de ballast dus helemaal achteraan. Ik dacht hem iets meer naar voren te schuiven, maar waarschijnlijk geen goed idee.

[ Voor 14% gewijzigd door Piet400 op 23-03-2024 13:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Piet400 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 13:20:
[...]

Als ik het afbeelding zie, ligt de ballast dus helemaal achteraan. Ik dacht hem iets meer naar voren te schuiven, maar waarschijnlijk geen goed idee.
Ga maar uit van de voorschriften vanuit Blubase, die hebben daar echt wel flink wat rekenwerk inzitten wat er kan/niet kan...

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Piet400 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 13:20:
[...]

Bij twijfel, ff de handleiding doorbladeren….daar staan vast nog meer tips voor je in…als dit nieuw voor je is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
En beter meer ballast dan minder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
henkNL schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 10:53:
Wilde zojuist mijn gateway updaten naar de laatste versie, maar ik zal vast ergens iets fout doen.

In de toolkit app bij instellingen staat versie 07.06.177, maar in het update scherm zegt ie dat de laatste versie er al in zit:

[Afbeelding]

Iemand een idee?
Moet je nu niet gewoon op "Start bevoorradingsapparaten" klikken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13-09 16:47
We hebben thuis 27 stuks enphase IQ7+ aan mijn pv hangen. Nu wil ik graag een hoog voltage batterij met omvormer met ac mogelijkheid (hybride of retrofit).

Sommigen zeggen geen hoog voltage nemen, maar laag voltage voor de micro omvormers. Anderen zeggen het maakt niks uit.

Wat is het nu? Hebben jullie hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
Vraagje over het aansluiten van de panelen. Ik heb 1 paneel neergelegd en probeer de micro omvormer aan te sluiten. maar zoals op de foto's te zien is, is de achterste kabel van het paneel te kort om hem daar naartoe te brengen. Ik kan de omvormer op zo'n zwart voetje klikken, maar de middelste is te laag en de achterste aan de binnenzijde is niet toegankelijk door de plek van de ballast bak.

Hoe/waar moet ik de omvormer plaatsen om de kabels van het paneel aan te kunnen sluiten?

Moet ik het voetje verplaatsen voor de ballast bak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdop
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:25
Piet400 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 15:47:
Vraagje over het aansluiten van de panelen. Ik heb 1 paneel neergelegd en probeer de micro omvormer aan te sluiten. maar zoals op de foto's te zien is, is de achterste kabel van het paneel te kort om hem daar naartoe te brengen. Ik kan de omvormer op zo'n zwart voetje klikken, maar de middelste is te laag en de achterste aan de binnenzijde is niet toegankelijk door de plek van de ballast bak.

Hoe/waar moet ik de omvormer plaatsen om de kabels van het paneel aan te kunnen sluiten?

Moet ik het voetje verplaatsen voor de ballast bak?
Ballastbak niet op nokje 1 en 2, maar op nokje 2 en 3 (dus 1 naar voren) plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Let wel, sommige panelen hebben niet de juiste lengte DC kabel/connector voor gebruik met Enpase. Zijn dan vaak gewoon panelen voor een string omvormer. Je kan in die gevallen zelf een DC verlengkabeltje maken, als je daar de materialen voor hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruudjuhhh
  • Laatst online: 13-05 21:21
henkNL schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 10:53:

[Afbeelding]

Iemand een idee?
Hier hetzelfde probleem. Updaten niet mogelijk, ook niet door de bevoorrading opnieuw te doen. Ik heb ook nog geen releasenotes gevonden, dus ik denk dat deze update voor een specifiek aantal systemen geldt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tony71 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 15:44:
We hebben thuis 27 stuks enphase IQ7+ aan mijn pv hangen. Nu wil ik graag een hoog voltage batterij met omvormer met ac mogelijkheid (hybride of retrofit).

Sommigen zeggen geen hoog voltage nemen, maar laag voltage voor de micro omvormers. Anderen zeggen het maakt niks uit.

Wat is het nu? Hebben jullie hier ervaring mee?
Het maakt niet uit, want het heeft niets met elkaar te maken.

Hoogvoltage kan dunnere kabels gebruiken… bij de keuze hoog of laagvoltage heb je het over gelijkdpanning tussen de omvormer en de batterij. Micro omvormers leveren wisselspanning.

[ Voor 15% gewijzigd door WillemP22 op 23-03-2024 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tumke84
Eddie_ schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 18:51:
@tumke84 Ik vind dat de Enphase accu eigenlijk de enige reden om de Metered variant te kopen. Alhoewel er een tweede is maar dat wordt wat afgezaagd als ik dat maar moet blijven melden :)
Ik heb het halve topic gelezen maar weet niet wat de tweede reden zou moeten zijn. Tenzij je doelt op het beter kunnen monitoren van je productie en verbruik. Maar dat kan ik al via de CT klemmen die op de Zappi zijn aangesloten en via de HomeWizard.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9-df-PO9_akEuirAAhLedAe7iw8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/93MAAYbBgKnIwcVMVvPZdLI0.png?f=fotoalbum_large

Overigens vroeg ik mij wel af of je dezelfde CT’s niet ook op de Gateway Metered aan kan sluiten? Heb ze nu al met een Wago aan UTP kabels hangen omdat de originele kabels niet lang genoeg waren. Daar kan ik dus makkelijk nog 2 extra UTP kabels aan toevoegen. Met 12 CT klemmen wordt het wel een heel erg drukke bedoeling in de meterkast…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Mijn tweede reden is dat ik het geheel gratis heb gekregen van mijn werkgever. Anders had ik hier echt geen metered in de meterkast hangen. Maar ik wil dit niet telkens weer melden, vandaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tumke84
Oh haha, dat had ik wel gelezen ja. Snap dat je er niet te koop mee wil blijven lopen 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tumke84 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 19:47:
[...]

Ik heb het halve topic gelezen maar weet niet wat de tweede reden zou moeten zijn. Tenzij je doelt op het beter kunnen monitoren van je productie en verbruik. Maar dat kan ik al via de CT klemmen die op de Zappi zijn aangesloten en via de HomeWizard.

[Afbeelding]

Overigens vroeg ik mij wel af of je dezelfde CT’s niet ook op de Gateway Metered aan kan sluiten? Heb ze nu al met een Wago aan UTP kabels hangen omdat de originele kabels niet lang genoeg waren. Daar kan ik dus makkelijk nog 2 extra UTP kabels aan toevoegen. Met 12 CT klemmen wordt het wel een heel erg drukke bedoeling in de meterkast…
Goede vraag. Volgens mij zou dit moeten kunnen, mits de ratios van de Ct’s hetzelfde zijn.
Die van Enphase hebben een ratio van 2500:1. (100 A - 40 mA of 200 A - 80 mA).
https://support.enphase.c...-the-turn-ratio-of-the-ct
Zonet even gegoogled op de datasheet van de Zappi CT… en diegene ik tegenkwam had ook een ratio van 2500:1.
https://support.myenergi....ergi-CT-Clamp-Information

Je zou dus het signaal van de CT over 2 apparaten kunnen laten lopen ( de Zappi en de Gateway)…
Min Zappi - CT - plus Gateway en de min Gateway verbinden met plus Zappi. Dan heb je 1 kring, 1 signaal, wat gelezen wordt door 2 apparaten.

Ik heb ooit wel eens het idee gehad om op die manier met 1 set CT’s het signaal naar 2 Gateway’s te sturen…zou dat nog eens moeten uitproberen.
Iemand dit al eens geprobeerd?

[ Voor 5% gewijzigd door WillemP22 op 23-03-2024 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louwm
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 19:22
mrdop schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 13:18:
[...]

[Afbeelding]
volgens mij moet er minimaal 36 kg in per bak in portret stand en geen 24 kg toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Louwm schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 20:26:
[...]

volgens mij moet er minimaal 36 kg in per bak in portret stand en geen 24 kg toch ?
Ligt aan hoogte en windklasse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
En locatie, bij de kust meer ballast dan tegen de Duitse grens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Eddie_ schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 20:30:
En locatie, bij de kust meer ballast dan tegen de Duitse grens.
Precies…locatie in het land bepaald de windklasse.
Zonodig de calculator op de Blubase site raadplegen voor een nauwkeuriger antwoord.

[ Voor 15% gewijzigd door WillemP22 op 23-03-2024 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louwm
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 19:22
in mijn gebruiksaanwijzing en op de site van solarbouwmarkt staat minimaal 36 kg voor 4 paneel in portret in de buitenste bakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13-09 16:47
WillemP22 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 18:48:
[...]

Het maakt niet uit, want het heeft niets met elkaar te maken.

Hoogvoltage kan dunnere kabels gebruiken… bij de keuze hoog of laagvoltage heb je het over gelijkdpanning tussen de omvormer en de batterij. Micro omvormers leveren wisselspanning.
Ik vind de Enphase batterij wel oke, maar kostbaar voor hetgeen je krijgt. Daarnaast heb ik een EV, warmtepomp, inductie, airco ed. Waardoor mijn keuze valt op hoog voltage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Louwm schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 20:38:
in mijn gebruiksaanwijzing en op de site van solarbouwmarkt staat minimaal 36 kg voor 4 paneel in portret in de buitenste bakken
Dan zou ik daar persoonlijk gewoon dik 40 kg in leggen. Je hebt zij- en achterkappen. Gaat dan nooit iets mee gebeuren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkNL
  • Niet online
Eddie_ schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 14:45:
[...]

Moet je nu niet gewoon op "Start bevoorradingsapparaten" klikken?
Ruudjuhhh schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 18:29:
[...]

Hier hetzelfde probleem. Updaten niet mogelijk, ook niet door de bevoorrading opnieuw te doen. Ik heb ook nog geen releasenotes gevonden, dus ik denk dat deze update voor een specifiek aantal systemen geldt.
Als ik bevoorraden klik, dan krijg ik het volgende scherm, daar staat de gateway niet tussen.
Zal vast wel een keer goedkomen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X6Ai1NQNk6UCAKE3Ng32jfDjfxs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uZ9p6b60sHb5SXgInrwrE4Dv.jpg?f=fotoalbum_large

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: 1x HW - 2,7kWh - 800w (Beta)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutser24
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 25-03-2024
WillemP22 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 20:17:
[...]

Goede vraag. Volgens mij zou dit moeten kunnen, mits de ratios van de Ct’s hetzelfde zijn.
Die van Enphase hebben een ratio van 2500:1. (100 A - 40 mA of 200 A - 80 mA).
https://support.enphase.c...-the-turn-ratio-of-the-ct
Zonet even gegoogled op de datasheet van de Zappi CT… en diegene ik tegenkwam had ook een ratio van 2500:1.
https://support.myenergi....ergi-CT-Clamp-Information

Je zou dus het signaal van de CT over 2 apparaten kunnen laten lopen ( de Zappi en de Gateway)…
Min Zappi - CT - plus Gateway en de min Gateway verbinden met plus Zappi. Dan heb je 1 kring, 1 signaal, wat gelezen wordt door 2 apparaten.

Ik heb ooit wel eens het idee gehad om op die manier met 1 set CT’s het signaal naar 2 Gateway’s te sturen…zou dat nog eens moeten uitproberen.
Iemand dit al eens geprobeerd?
Je kan beslist niet 1 CT aansluiten op meer dan 1 apparaat. Het is een stroom transformator, geen spannings trafo.
Pagina: 1 ... 3 ... 57 Laatste