Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
suave1234 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 18:44:
[...]

heb ik ook geinstalleerd maar ik zie die productie on off knop niet, ik ben wel ingelogd met de installer account van mijn huis, begrijp het ook niet. Ik zie tig entiteiten en apparaten maar niet die productie switch....
bij mij staat hij op de pagina van de gateway-device
entity: switch.production

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KMO6U0DjuITF1Oek2jXRo41Aofc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EZGVPjsG8RTXALAeQF79aWVq.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door breew op 12-03-2024 19:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:59
(jarig!)
@suave1234 @breew mbt domotica / HA kan je beter in het andere topic verder gaan.
[Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica

Grote Enphase topicIQ Gateway lokaal uitlezenPVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phil_BE
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 10-05 15:13
Hallo,

ik heb sinds een paar dagen(8maart) maar 2 van de 3 fases die zonne-energie leveren. 1 fase wekt niks op nochtans liggen de pannelen langs dezelfde 2 kanten van het dak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ST1PIbkFMAdSTNtDoNOjmG7AuYo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pFqNLVj6HpKCfoSx0vLzelKJ.jpg?f=fotoalbum_large

er was één inverter die een probleem gaf maar die staat intussen weer groen.

Doorgegeven aan installateur die het heeft doorgegeven aan Enphase.

Inverters zijn IQ8MC ik was een van de beta testers in België.

heb gemeten of misschien een te hoog Voltage zou zijn tussen de fases ( zou raar zijn in de winter maar bon) dat was niet het geval schommelde mooi rond 237-240V

iemand een idee om dit te troubleshooten?
bedankt

Phil

[ Voor 0% gewijzigd door Phil_BE op 12-03-2024 20:53 . Reden: 8 maart toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
(jarig!)
@Phil_BE Eerste gedachte is dat er ergens een connectie niet goed zit, dus dat 1 van de fasedraden los / geen verbinding maakt zit. Bijvoorbeeld in koppelstuk / lasdoos of misschien in de meterkast bij de aardlekautomaat.

10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phil_BE
bedankt @Pazo maar het heeft heel goed gewerkt en nu plots problemen.
Ik bel morgen de installateur

Phil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:48
@Phil_BE geen opwek zeg je, maar is er wel communicatie met die micro's? Via de Toolkit app? Moet het wel eerst weer licht zijn buiten...

Zit er een IQ-relais in je installatie en heb je ook daar aan de PV kant gemeten? En staan alle LED's op het relais groen.

Heb je een standaard Gateway of de metered gateway met de 6 meetspoelen?
Indien het laatste zie je op de meetspoelen ook geen opwek op die fase sinds die datum.

[ Voor 7% gewijzigd door Rouske op 12-03-2024 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phil_BE
Toolkit app heb ik niet. er is een IQ relais, ik heb daar nog niet gemeten.
ga morgen even alles nakijken.

heb een metered gateway met 6 spoelen.

bedankt voor de tips

Philippe

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rouske
Communicatie kan je ook checken via de monitoring link op de 1e pagina van dit topic.
En dan scrollen naar het kopje :Systeem overzicht (lokaal), zie het plaatje wat daar staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 03-06 18:54
@Phil_BE Zijn het puur de panelen van één string? Ik verwacht een drie fase Q kabel. Als ik dan naar de layout kijk dan snap ik de stringvolgorde niet, met name de tuin kant. Als het wel gewerkt heeft maar nu ineens niet meer dan verwacht ik een losse verbinding in een lasdoos of in het IQ Relais.

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

DjVe

Hatsaflats!

Klinkt inderdaad als een losse fase draad in je meterkast/eerste lasdoos.

Je kan via de enlighten website wel wat zien qua spanning van de micro's meen ik (in de app niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phil_BE
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/re5E8ZaJ9Y23raBD4-4u4aQo6Dg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DB2Hi94tFlfCtn1QZmAc2yP2.jpg?f=fotoalbum_large

alles staat groen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:01
@Phil_BE ik zet mijn geld op een losse draad ergens. Wanneer komt die installateur van je langs?

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Ik ga ook voor een slechte verbinding in de lasdoos tussen Q kabel en AC kabel naar meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• druktemaker
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 31-05 20:42
inmiddels de omvormers opgehaald, nu als ik ze toe wil voegen aan mijn systeem krijg ik bij elke omvormer de melding "apparaat Serienummer ****** is al toegevoegd in een ander systeem"

De oude eigenaar heeft me inmiddels manager toegang gegeven tot zijn oude systeem (wat offline is), en hier kan ik alle omvormers etc zien. Alleen als ik daar de omvormers selecteer en wil verwijderen doet die knop simpelweg niets. De knop lijkt niet klikbaar.

Is er een manier om deze toch te verwijderen?
Of als ik alles aansluit en de Gateway laat zoeken naar apparaten zal hij de omvormers toch vinden en krijg ik inzicht in opbrengst en kan ik ze koppelen aan mijn legplan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
Eddie_ schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 09:59:
Ik ga ook voor een slechte verbinding in de lasdoos tussen Q kabel en AC kabel naar meterkast.
De micro's communiceren allemaal met de gateway, dan zou je toch zeggen dat de 3 fase bedrading vanaf 3f Q-relais naar de micro's in orde is 8)7
Het is mij hierdoor nu niet helemaal duidelijk meer hoe die communicatie daadwerkelijk verloopt....

Dacht dat elke micro communiceert via de fase waar die op aangesloten zit en dat het Q-relais dit dan samenvoegt (fase koppelaar).

@Phil_BE al gemeten op het Q-relais? Zowel grid als PV kant.

[ Voor 17% gewijzigd door Rouske op 13-03-2024 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Communicatie verloopt inderdaad via alle drie de fasen en wordt in het IQ Relais naar de eerste fase omgezet. Maar de ervaring leert dat communicatie nog prima is bij een slecht contact maar dat productie dan niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigEagle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:14
druktemaker schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 10:19:
inmiddels de omvormers opgehaald, nu als ik ze toe wil voegen aan mijn systeem krijg ik bij elke omvormer de melding "apparaat Serienummer ****** is al toegevoegd in een ander systeem"

De oude eigenaar heeft me inmiddels manager toegang gegeven tot zijn oude systeem (wat offline is), en hier kan ik alle omvormers etc zien. Alleen als ik daar de omvormers selecteer en wil verwijderen doet die knop simpelweg niets. De knop lijkt niet klikbaar.

Is er een manier om deze toch te verwijderen?
Of als ik alles aansluit en de Gateway laat zoeken naar apparaten zal hij de omvormers toch vinden en krijg ik inzicht in opbrengst en kan ik ze koppelen aan mijn legplan?
Even contact opnemen met Enphase... Die kunnen ze dan weer vrijgeven.

Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
nav mijn post in het vorige topid: breew in "Het grote Enphase topic"

Installateur is vandaag even langsgeweest. CT's voor consumptie zaten niet goed aangesloten, waardoor productie bij verbruik werd opgeteld.
Werkt nu weer zoals het hoort :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rpmwYtfGR_OQEh08x5yJoUk1Bl0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aSt6sWKC1T4b0SogJHunTVBA.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:15
Eddie_ schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 13:42:
Communicatie verloopt inderdaad via alle drie de fasen en wordt in het IQ Relais naar de eerste fase omgezet. Maar de ervaring leert dat communicatie nog prima is bij een slecht contact maar dat productie dan niet werkt.
Klopt, wij hebben zo’n geval ook eens gehad. Toen bleek de nul niet goed contact te maken, maar dat was bij een 1-fase systeem. Hier produceren 2 vd 3 fases. Ik zet mn geld in op 1 vd fasedraden, dat die niet goed contact maakt. In de portal zou je al kunnen zien welke fase dat is. Maar goed laten we de bevindingen vd installateur ff afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMSL2022
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 28-04 15:43
Phil_BE schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 20:49:
Hallo,

ik heb sinds een paar dagen(8maart) maar 2 van de 3 fases die zonne-energie leveren. 1 fase wekt niks op nochtans liggen de pannelen langs dezelfde 2 kanten van het dak.

[Afbeelding]

er was één inverter die een probleem gaf maar die staat intussen weer groen.

Doorgegeven aan installateur die het heeft doorgegeven aan Enphase.

Inverters zijn IQ8MC ik was een van de beta testers in België.

heb gemeten of misschien een te hoog Voltage zou zijn tussen de fases ( zou raar zijn in de winter maar bon) dat was niet het geval schommelde mooi rond 237-240V

iemand een idee om dit te troubleshooten?
bedankt

Phil
Ik neem aan dat je 240V gemeten hebt tussen de Fase en de Nul.

Ik dacht dat er in Belgie ook laagspanningsnetten waren zonder nul, maar ik neem aan dat je gewoon 3-fase + Nul hebt?

Weet je of de lasdoos tussen de Q-kabel en de kabel naar je meterkast is volgegoten met giethars of is die nog te openen?

20xLongi 410Wp, IQ7+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:01
Wordt bij jullie de Enphase app ook niet meer geüpdatet? Is hier een uur geleden er mee opgehouden. En ja…zit bekabeld aangesloten ;) HA krijgt gewoon data binnen.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
(jarig!)
Panzer_V schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 15:48:
Wordt bij jullie de Enphase app ook niet meer geüpdatet? Is hier een uur geleden er mee opgehouden. En ja…zit bekabeld aangesloten ;) HA krijgt gewoon data binnen.
Ah, waarschijnlijk dus. Ik begon al te twijfelen.
Ik zag rond 14.00 geen grote piek in mijn verbruik, dan start de DHW run van de warmtepomp. In de portal van de wp zie ik dat ie wel gestart is. Maar dan zou dit wel de verklaring zijn :)

EDIT: rond 14.30 gestopt zo te zien in de app.

Nou ja, komt later met terugwerkende kracht wel weer terug.

EDIT 2: werkt weer, data is weer up to date, ook mijn grote verbruikspiek van de wp staat erin :)

[ Voor 16% gewijzigd door Pazo op 14-03-2024 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Straffestof
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 03-06 10:35
Ik ben van plan om zelf aan de slag te gaan met het Enhpase systeem. Mijn installatie zal de wat nieuwere panelen gebruiken met 108 halve cellen in portrait, die zijn 1134mm breedt. Welke Q-cable zouden jullie daarbij aanbevelen, Enphase geeft voor de portrait mode de kortste variant aan. Maar dat lijkt me toch erg krap 1,3m tussen de connectors? Is ook nie de bedoeling dat je die kabel in hoeken van 90° moet wringen dacht ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
(jarig!)
Straffestof schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 16:15:
Ik ben van plan om zelf aan de slag te gaan met het Enhpase systeem. Mijn installatie zal de wat nieuwere panelen gebruiken met 108 halve cellen in portrait, die zijn 1134mm breedt. Welke Q-cable zouden jullie daarbij aanbevelen, Enphase geeft voor de portrait mode de kortste variant aan. Maar dat lijkt me toch erg krap 1,3m tussen de connectors? Is ook nie de bedoeling dat je die kabel in hoeken van 90° moet wringen dacht ik?
Je hebt verschillende kabel lengtes.
Ik denk dat 130cm wel moet kunnen, je wilt eigenlijk zo min mogelijk kabellengte overhebben.
Volgende lengte is volgens mij 170-175cm.

Je kunt het anders ook nog even vragen bij de shop waar je het gaat bestellen, hoe zij daar over denken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eddie_
Wij werken standaard met de 170 cm landscape kabels. Voorkomt dat monteurs te korte kabels meenemen etc. Volop aan de lengte. Die bekabeling maar zeker niet onder spanning (hahaha) aan de micro omvormer gekoppeld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Straffestof
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 03-06 10:35
Eddie_ schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 16:29:
Wij werken standaard met de 170 cm landscape kabels. Voorkomt dat monteurs te korte kabels meenemen etc. Volop aan de lengte. Die bekabeling maar zeker niet onder spanning (hahaha) aan de micro omvormer gekoppeld worden.
Zijn dat de éénfasige kabels die jullie altijd gebruiken dan? Waarbij je manueel gaat verdelen over fases indien er 3-fasig moet worden aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Straffestof schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 16:15:
Ook afhankelijk hoe je de boel gaat/kunt monteren.
Op een rij panelen naast elkaar kun je de omvormer bij het meest linkse paneel rechts hangen, en bij het volgende paneel een cm of 10 verder naar links enz…. Win je toch weer een paar cm mee.
Zoals gezegd wel afhankelijk hoe eea gemonteerd wordt.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phil_BE
Rouske schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 11:25:
[...]

De micro's communiceren allemaal met de gateway, dan zou je toch zeggen dat de 3 fase bedrading vanaf 3f Q-relais naar de micro's in orde is 8)7
Het is mij hierdoor nu niet helemaal duidelijk meer hoe die communicatie daadwerkelijk verloopt....

Dacht dat elke micro communiceert via de fase waar die op aangesloten zit en dat het Q-relais dit dan samenvoegt (fase koppelaar).

@Phil_BE al gemeten op het Q-relais? Zowel grid als PV kant.
doe ik dit weekend bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Straffestof schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 17:30:
[...]

Zijn dat de éénfasige kabels die jullie altijd gebruiken dan? Waarbij je manueel gaat verdelen over fases indien er 3-fasig moet worden aangesloten.
Wij gebruiken zowel de enkel fase Q kabel als de drie fase Q kabel. Bij drie fase is het afhankelijk van het legplan of ik daar drie fase kabel inzet of wellicht gewoon drie strings maak met enkel fase kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis 1
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 03-06 21:33
.

[ Voor 99% gewijzigd door Dennis 1 op 15-03-2024 22:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eddie_
@Dennis 1 Zou ik niet in meegaan. Wordt de productie van alle drie de fasen opgeteld en dat geldt ook voor de consumptie kant. Je koopt toch niet voor niets een Metered?

Mijn klanten met drie fase die een Metered kopen krijgen deze gewoon aangesloten met zes CT's. Ik vind het belachelijk om daar nog extra geld voor te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMSL2022
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 28-04 15:43
Dennis 1 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 07:53:
Ik heb een metered S waarvan de ct ringen nog aangesloten dienen te worden door de installateur. Er worden standaard maar 2 ct ringen bij geleverd terwijl ik overal lees dat er bij een 3 fase systeem er 6 aangesloten dienen te worden.

Mijn installateur geeft aan dat het ook met 2 ringen kan als je de 3 fasen tegelijk pakt.

Is dat ook zo?
Nee je hebt gewoon in totaal 6 CT ringen nodig, je kan ook per fase kijken wat er opgewekt wordt.
Verder denk ik dat je fouten krijgt als je alles op 1 fase inleest.

Beetje bizar om zo kosten te willen besparen.
Hopelijk is de rest van de installatie wel normaal aangesloten?

20xLongi 410Wp, IQ7+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
Ik heb een metered S waarvan de ct ringen nog aangesloten dienen te worden door de installateur. Er worden standaard maar 2 ct ringen bij geleverd terwijl ik overal lees dat er bij een 3 fase systeem er 6 aangesloten dienen te worden.

Mijn installateur geeft aan dat het ook met 2 ringen kan als je de 3 fasen tegelijk pakt.

Is dat ook zo?
Nee, dat kan echt niet. 😂 Indien je op een bepaald moment op elke fase exacthetzelfde vermogen afneemt, middelt ie het uit, en zou je zelfs helemaal niets meten. Daarom heb je ook maar 1 nul-leider.
Die installateur is een trucje geleerd maar zeker geen electricien.

Het wordt wel gedaan om lekstromen te meten, dan gaan alle fases en de nul door 1 ct. meet die ct iets…dan is dat een lekstroom, want opgeteld zou de stromen nul moeten zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door WillemP22 op 15-03-2024 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
@WillemP22 Misschien lees ik het verkeerd maar de Nul wordt niet meegenomen in een CT. Dus alle drie de fase, consumptie of productie, door één CT kan wel en wordt niet gemiddeld. Wordt door Enphase als een enkel fase systeem gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
Eddie_ schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 11:08:
@WillemP22 Misschien lees ik het verkeerd maar de Nul wordt niet meegenomen in een CT. Dus alle drie de fase, consumptie of productie, door één CT kan wel en wordt niet gemiddeld. Wordt door Enphase als een enkel fase systeem gezien.
Die laatste zin heb ik er bij gezet…als alternatieve toepassing van ct’s.

3 fases door 1 ct middelt inderdaad niet…hij telt de fases inclusief faseverschuiving op…dan krijg je gekke waardes. Tel maar eens 3 sinussen, met verschillende amplitude en 120 graden verschoven op. Daar komt niets bruikbaars uit. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door WillemP22 op 15-03-2024 11:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Is dat ook zo?
Ik vind dit echt gepruts in de marge. Als dit zou kunnen waarom denk je dan dat Enphase alle elektronica in zo'n gateway bouwt? Als dit zou kunnen dan zou Enphase geld kunnen besparen in hun apparaten en zouden ze waarschijnlijk in allerlei fora te horen krijgen dat dit overbodig is.

De 3 fases zijn in fase verschoven. Door meerdere fases via 1 spoel te willen meten kun je niet per fase zien wat er gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
@WillemP22 check, ik heb geen rekening gehouden met de fase verschuiving. Begin maar niet aan verschillende fase door één CT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jez821
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik volg dit topic al een tijdje en zie veel kennis bij verschillende tweakers over Enphase, maar ik mis dat nog wel bij installateurs. Inmiddels ben ik zo ver dat ik zelf e.e.a. redelijk begrijp, en wil ook een nieuwe installatie laten aanleggen met Enphase IQ8+ micro's en alles er op en er aan. De aanschaf alle materialen kan ik zelf doen, maar het leggen en aansluiten kan en wil ik niet zelf doen. Echter wil het vinden van een installateur die het écht snapt (en bijvoorbeeld alle meterkast aanpassingen kan doen inclusief CT spoelen aansluiten) ook nog niet lukken. Alle installateurs die ik tot nu toe over de vloer heb gehad (zuid holland) blijven liever weg van Enphase en willen me alleen maar string/serie omvormers verkopen. Heb ik pech gehad dat ik niet de juiste installateur heb kunnen vinden? Bestaan er 'Enphase specialisten' die die installatie voor mij kunnen doen? Ik hoor het graag als jullie iemand kennen ;-)

[ Voor 6% gewijzigd door Jez821 op 15-03-2024 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
Jez821 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 13:59:
Ik volg dit topic al een tijdje en zie veel kennis bij verschillende tweakers over Enphase, maar ik mis dat nog wel bij installateurs. Inmiddels ben ik zo ver dat ik zelf e.e.a. redelijk begrijp, en wil ook een nieuwe installatie laten aanleggen met Enphase IQ8+ micro's en alles er op en er aan. De aanschaf alle materialen kan ik zelf doen, maar het leggen en aansluiten kan en wil ik niet zelf doen. Echter wil het vinden van een installateur die het écht snapt (en bijvoorbeeld alle meterkast aanpassingen kan doen inclusief CT spoelen aansluiten) ook nog niet lukken. Alle installateurs die ik tot nu toe over de vloer heb gehad (zuid holland) blijven liever weg van Enphase en willen me alleen maar string/serie omvormers verkopen. Heb ik pech gehad dat ik niet de juiste installateur heb kunnen vinden? Bestaan er 'Enphase specialisten' die die installatie voor mij kunnen doen? Ik hoor het graag als jullie iemand kennen ;-)
Dan heb je waarschijnlijk pech gehad had met vinden, of bent wat cowboys tegen gekomen.

Als je op de enphase site zoekt naar Enphase installateurs kom je tientallen Gold en platinum installers tegen in zuid Holland.

Wij kunnen het ook voor je doen, maar zitten wat uit de regio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-06 08:29
Ik ben alle enphase informatie uit dit topic nog aan het doornemen, maar tussendoor even een vraag. Ik heb vandaag m'n spullen ontvangen voor een kleine installatie op m'n schuur.

De kabel voor de micro omvormers heeft twee losse uiteinden, waarvan ik dacht dat het er maar 1 zou zijn en de lus in de kabel zou zitten. klopt deze kabel en hoe sluit je die aan als je 4 panelen naast elkaar hebt liggen ?

De losse einden zijn dan vrij ver van elkaar verwijderd, dan krijg ik ze niet in 1 lasdoos samen, of zie ik dat verkeerd?

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/BcRfTSC/Enphase.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louwm
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 03-06 19:13
Piet400 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 18:46:
Ik ben alle enphase informatie uit dit topic nog aan het doornemen, maar tussendoor even een vraag. Ik heb vandaag m'n spullen ontvangen voor een kleine installatie op m'n schuur.

De kabel voor de micro omvormers heeft twee losse uiteinden, waarvan ik dacht dat het er maar 1 zou zijn en de lus in de kabel zou zitten. klopt deze kabel en hoe sluit je die aan als je 4 panelen naast elkaar hebt liggen ?

De losse einden zijn dan vrij ver van elkaar verwijderd, dan krijg ik ze niet in 1 lasdoos samen, of zie ik dat verkeerd?

[Afbeelding]
1 eind wordt afgedopt met een speciale dop en het andere eind verdwijnt in je lasdoos dus niet beide

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
(jarig!)
@Piet400 Aan 1 uiteinde gaan de afsluitdop, ook wel terminator genoemd. Zie de TS.
Andere zijde gaat in de lasdoos of sluit je een kabelmof aan, naar de ymvk kabel richting meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
hi all, ik zag dat installateur deels iq7a omvormers heeft geplaatst ipv de afgesproken iq7+. Panelen zijn ca. 375 wp. Een korte zoekactie leert me dat de iq7a meer vermogen aan kan en dat startspanning etc gelijk is. Heb nu 2 sets panelen van 10 stuks ieder met iq7+ en 1 set van 10 panelen met iq7a omvormers. (zie ook vraga 2)

Kortom, vooralsnog zie ik het als een positieve verassing .... wete iemand of er een nadeel is van de iq7a tov de iq7+ ? Ze zijn zelfs iets duurder zag ik..

thanks

[ Voor 16% gewijzigd door MisterB op 15-03-2024 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Hi all, en vraagje 2: we hebben 30 panelen en die zijn ingedeeld in 3 sets van 10 stuks.
Dus die 10 zijn doorgelust en daarna op een 1 fase aardlek automaat aangesloten (met een 1 fase q-relais ertussen).

Dus heb 3 maal een 1 fase q-relais en 3 maal een 1 fase aardlek automaat. Eea verdeeld over de 3 fases in de mk.

De 1 fase envoy bridge hangt op 1 van de fases.

Ten eerste ben ik benieuwd of er data van alle 3 de fases binnen gaat komen op die 1 fase bridge (in een vorige installatie ging dat magically wel goed) en ten 2e vraag ik mij af of een 3 fase aardlek automaat en een 3-fase q-relay niet beter was geweest (en vast goedkoper per saldo) omdat dat 3-fase q-relais dan ook meteen als fase koppelaar kan fungeren tbc data overdracht. Nu heb ik in feite 3 maal een 1 fase systeem met op elke fase 10 panelen. Iemand hier een gedachte over ?

thanks gr mb

[ Voor 10% gewijzigd door MisterB op 15-03-2024 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
Pazo schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 18:59:
@Piet400 Aan 1 uiteinde gaan de afsluitdop, ook wel terminator genoemd. Zie de TS.
Andere zijde gaat in de lasdoos of sluit je een kabelmof aan, naar de ymvk kabel richting meterkast.
Helder, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
Louwm schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 18:51:
[...]

1 eind wordt afgedopt met een speciale dop en het andere eind verdwijnt in je lasdoos dus niet beide
Thnx. duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karlok[JY-616]
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-04 00:14
MisterB schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 21:09:
Hi all, en vraagje 2: we hebben 30 panelen en die zijn ingedeeld in 3 sets van 10 stuks.
Dus die 10 zijn doorgelust en daarna op een 1 fase aardlek automaat aangesloten (met een 1 fase q-relais ertussen).

Dus heb 3 maal een 1 fase q-relais en 3 maal een aardlek automaat.

Ten eerste ben ik benieuwd of er data van alle 3 de fases binnen gaat komen op die 1 fase bridge en ten 2e vraag ik mij af of een 3 fase aardlek automaat en een 3-fase q-relay niet beter was geweest omdat dat q-relais dan ook als fase koppelaar kan fungeren. Nu heb ik in feite 3 maal een 1 fase systeem met op elke fase 10 panelen. Iemand hier een gedachte over ?

thanks gr mb
3x 1F q-relais + alamat neemt ook meer ruimte in beslag in de groepenkast toch? Vergeleken met 1x 3F q-relais en alamat?

Vleuten 4x430wp Oost Schuin dak 25°, 5x430wp Zuid plat dak 13°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Karlok[JY-616] schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 21:18:
[...]

3x 1F q-relais + alamat neemt ook meer ruimte in beslag in de groepenkast toch? Vergeleken met 1x 3F q-relais en alamat?
klopt maar dat was geen probleem...

vraag me meer af of het gewoon niet simpelweg (technisch gezien) op 1 3-fase aardlek automaat had gekund met als voordeel de fase koppelaar functie van de 3-fase q-relay..

ps - ik moet nog zien of alle data van alle panelen in alle 3 de strings nu goed in de enphase app/cloud binnen gaat komen dan is het verder geen issue

[ Voor 14% gewijzigd door MisterB op 15-03-2024 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis 1
Eddie_ schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 08:48:
@Dennis 1 Zou ik niet in meegaan. Wordt de productie van alle drie de fasen opgeteld en dat geldt ook voor de consumptie kant. Je koopt toch niet voor niets een Metered?

Mijn klanten met drie fase die een Metered kopen krijgen deze gewoon aangesloten met zes CT's. Ik vind het belachelijk om daar nog extra geld voor te vragen.
@Eddie_

Ik wil er ook niet in meegaan. Ik heb inderdaad niets voor niets een Metered gekocht. Ik kom er in ieder geval niet verder mee. Oeverloze discussie.

Zoals jij het beschrijft zou het inderdaad altijd moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis 1
JMSL2022 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 09:21:
[...]

Nee je hebt gewoon in totaal 6 CT ringen nodig, je kan ook per fase kijken wat er opgewekt wordt.
Verder denk ik dat je fouten krijgt als je alles op 1 fase inleest.

Beetje bizar om zo kosten te willen besparen.
Hopelijk is de rest van de installatie wel normaal aangesloten?
@JMSL2022 De rest van de installatie is goed aangesloten. Alleen over CT ringen wordt er moeilijk over gedaan 🫣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis 1
WillemP22 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 11:04:
[...]

Nee, dat kan echt niet. 😂 Indien je op een bepaald moment op elke fase exacthetzelfde vermogen afneemt, middelt ie het uit, en zou je zelfs helemaal niets meten. Daarom heb je ook maar 1 nul-leider.
Die installateur is een trucje geleerd maar zeker geen electricien.

Het wordt wel gedaan om lekstromen te meten, dan gaan alle fases en de nul door 1 ct. meet die ct iets…dan is dat een lekstroom, want opgeteld zou de stromen nul moeten zijn.
@WillemP22 Het gaat hem waarschijnlijk alleen om het geld 🤨

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
@Piet400 Je kan ook een lasdoos gebruiken om de eindkabel af te doppen.

@MisterB Bijzondere installatie. Is dit in één keer zo geplaatst of zijn het drie verschillende installaties geweest. Bij een enkelvoudige plaatsing snap ik totaal niet waarom hiervoor is gekozen!.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Besparen op CT spoelen. Ik heb er heel veel verkocht via marktplaats voor weinig. Snap niet dat installateurs daar zo "panisch" over doen! Tuurlijk moet je geld verdienen maar je wil toch ook een top product afleveren? En gaan die paar euro's nou het verschil maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis 1
Eddie_ schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 21:50:
Besparen op CT spoelen. Ik heb er heel veel verkocht via marktplaats voor weinig. Snap niet dat installateurs daar zo "panisch" over doen! Tuurlijk moet je geld verdienen maar je wil toch ook een top product afleveren? En gaan die paar euro's nou het verschil maken?
@Eddie_
Aha. Misschien een ingang bij jou? 😇 Wat kosten de CT ringen bij jou? Wellicht als ik ze zelf aanschaf ben ik stukken goedkoper uit dan bij de installateur 😁

Het dienen trouwens de 2022 versie te zijn (de kleinste) i.v.m. de beperkte ruimte in de verdeelkasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
En dat is het jammere, ik heb nog maar een paar CT's liggen maar dat zijn wel de grotere. De kleinere gebruik ik uiteraard zelf voor mijn installaties. Sorry :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Eddie_ schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 21:49:
@Piet400 Je kan ook een lasdoos gebruiken om de eindkabel af te doppen.

@MisterB Bijzondere installatie. Is dit in één keer zo geplaatst of zijn het drie verschillende installaties geweest. Bij een enkelvoudige plaatsing snap ik totaal niet waarom hiervoor is gekozen!.
dit is meteen zo aangelegd.. werkte prima op zich ... installateur was bekender met ander merk spul denk ik .. nu is de hele boel vervangen (om niet nader te noemen reden) en heb ik opeens 20 iq7+ en 10 iq7a omvormers en ook enkel fasige q-relais...

aangezien enphase geen 3 fase omvormers heeft zit je altijd vast aan max een stuk of 10 omvormers achter elkaar doorgelust op 1 fase .. en dat dus 3 maal als je er 30 hebt ... en dus 3 kabels naar je meterkast vanaf het dak etc ..

maar het had toch wel op 1 maal een 3-fase aarlek en 1 maal een 3-fase q-relay aangsloten kunnen worden ..?

ps = mbt clambs - ik gebruik gewoon een p1 gateway en een paar shellys om de warmtepomp en pv zelf te meten icm home assistant - werkt ook prima -- alleen zijn de clambs van een shelly best fors dus dat is proppen (en vragen of ze de draden wat langer houden)

[ Voor 11% gewijzigd door MisterB op 15-03-2024 21:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis 1
Eddie_ schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 21:55:
En dat is het jammere, ik heb nog maar een paar CT's liggen maar dat zijn wel de grotere. De kleinere gebruik ik uiteraard zelf voor mijn installaties. Sorry :)
@Eddie_ Helaas. Het was te proberen 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Sowieso niet meer dan 8 micro's in één string. Parallel kan dan natuurlijk wel. Maar een drie fase systeem was wel gemakkelijker geweest. Één kabel naar het dak en in je meterkast een 4p aardlekautomaat plus meerfasige IQ relais. Scheelt ruimte (en warmte ontwikkeling) in je meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
Het is me steeds duidelijker hoe ik mijn installatie moet aansluiten. Wat ik nog wel moet uitzoeken is hoe/waar de enphase iq8+ omvormers moeten worden gemonteerd. Ik heb Solarstell elementen om de panelen op te leggen.

Moeten de omvormers aan de panelen worden bevestigd, of aan een Solarstell element?

https://www.stralendgroen...ct-basiselement-portrait/

Mocht er een linkje van zijn, dan is ie van harte welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Eddie_ schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 22:05:
Sowieso niet meer dan 8 micro's in één string. Parallel kan dan natuurlijk wel. Maar een drie fase systeem was wel gemakkelijker geweest. Één kabel naar het dak en in je meterkast een 4p aardlekautomaat plus meerfasige IQ relais. Scheelt ruimte (en warmte ontwikkeling) in je meterkast.
ja had wat eenvoudiger gekund... ben benieuwd (nu er q-relais tussen zitten) of ik nog data binnen ga krijgen omdat er in weze geen fase -coupler is...

mbt iq7+ tov de iq7a - is er nog een overwegen of belangrijk nadeel (los van prijs) bij de iq7a ? ik zie het niet bij mijn 375 wp panelen... iemand ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
(jarig!)
@Piet400 rechtop in de voeten van het onderstel steken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bN0JXR0EFsZRphqe8Fdr6_TXDek=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mQROvPrPHpGSRzkiU1qn1VWi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
(jarig!)
@MisterB pak de specs van je panelen er eens bij en vul de paneel check excel sheet eens in. Zie TS (o.a. bij stuks op de micro's of bij de posts met documentatie).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet400
Pazo schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 22:13:
@Piet400 rechtop in de voeten van het onderstel steken.

[Afbeelding]
Dank je wel, plaatje maakt het een stuk duidelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Pazo schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 22:15:
@MisterB pak de specs van je panelen er eens bij en vul de paneel check excel sheet eens in. Zie TS (o.a. bij stuks op de micro's of bij de posts met documentatie).
ja zoals aangegeven grofweg gedaan .. meer vermogen (340 tov 295 - das goed) , zelfde start / paneel spanning (das geen issue dus) etc ... kortom ik zie geen naddel vande iq7a (waar ik niet om gevraagd heb) tov de iq7+ ... maar wellicht is er iets dat ik over het hoofd zie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
(jarig!)
MisterB schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 22:18:
[...]

ja zoals aangegeven grofweg gedaan .. meer vermogen (340 tov 295 - das goed) , zelfde start / paneel spanning (das geen issue dus) etc ... kortom ik zie geen naddel vande iq7a (waar ik niet om gevraagd heb) tov de iq7+ ... maar wellicht is er iets dat ik over het hoofd zie
Dan lekker zo laten. Misschien dat je iets meer gaat opwekken, is gelijk een leuke casus om te vergelijken tussen iq7+ en de A bij dezelfde panelen. Denk dat bij 375wp het verschil te verwaarlozen is, verwacht dat je op jaarbasis de 2% niet eens gaat halen.
Ik ga straks na de verbouwing 6 stuks 435wp bijplaatsen, en daar bij 4 iq7+ en bij 2 iq7a onder plaatsen. Gewoon omdat ik benieuwd ben naar het verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet400
Aan het begin van dit topic wordt aangegeven dat je de Enphase app (toolkit) moet installeren. Dit heb ik gedaan en me geregistreerd via de website. Echter vind ik nergens een optie om de omvormers toe te voegen.

Kan je voordat de installatie in werking is de componenten toevoegen in de app? en is deze toolkit app de juiste hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
(jarig!)
Piet400 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 22:24:
Aan het begin van dit topic wordt aangegeven dat je de Enphase app (toolkit) moet installeren. Dit heb ik gedaan en me geregistreerd via de website. Echter vind ik nergens een optie om de omvormers toe te voegen.

Kan je voordat de installatie in werking is de componenten toevoegen in de app? en is deze toolkit app de juiste hiervoor?
Ja volgens mij wel (al is het ook weer anderhalf jaar geleden voor mij). Er zit een scanfunctie in de installer toolkit app om de streepjescodes van de micros te scannen in te lezen / toe te voegen.

Pak anders de DHZ handleiding van Solar Bouwmarkt erbij. Zie documentatie post onder de TS.

[ Voor 6% gewijzigd door Pazo op 15-03-2024 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
Pazo schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 22:27:
[...]

Ja volgens mij wel (al is het ook weer anderhalf jaar geleden voor mij). Er zit een scanfunctie in de installer toolkit app om de streepjescodes van de micros te scannen in te lezen / toe te voegen.

Pak anders de DHZ handleiding van Solar Bouwmarkt erbij. Zie documentatie post onder de TS.
Ga ik doen, bedankt voor de info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KweNi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 08:17
@MisterB Welke panelen zijn het?
De iq7a heeft een lagere maximale stroom, dus normaal gezien voor panelen met hogere VOC.
Sommige panelen zouden slechter kunnen presteren met een iq7a ipv iq7+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
KweNi schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 22:57:
@MisterB Welke panelen zijn het?
De iq7a heeft een lagere maximale stroom, dus normaal gezien voor panelen met hogere VOC.
Sommige panelen zouden slechter kunnen presteren met een iq7a ipv iq7+.
het zijn de DMECG 375

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
MisterB schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 21:09:

Dus heb 3 maal een 1 fase q-relais en 3 maal een 1 fase aardlek automaat. Eea verdeeld over de 3 fases in de mk.

Ten eerste ben ik benieuwd of er data van alle 3 de fases binnen gaat komen op die 1 fase bridge (in een vorige installatie ging dat magically wel goed) en ten 2e vraag ik mij af of een 3 fase aardlek automaat en een 3-fase q-relay niet beter was geweest (en vast goedkoper per saldo) omdat dat 3-fase q-relais dan ook meteen als fase koppelaar kan fungeren tbc data overdracht. Nu heb ik in feite 3 maal een 1 fase systeem met op elke fase 10 panelen. Iemand hier een gedachte over ?

thanks gr mb
Er ontbreekt nu een fasekoppeling, dus de data van fase 2 en 3 kunnen je gateway niet bereiken.. daarom had er ook een 3-fase q-relais tussen moet zitten. Goedkoper, minder ruimte EN met fasekoppelaar in zich.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
Ik lees zojuist dat de IQ8+ tot 405w panelen gaat. ik heb 435w panelen besteld, is dat correct of heeft de aanbieder een verkeerd type geleverd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
WillemP22 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 23:01:
[...]

Er ontbreekt nu een fasekoppeling, dus de data van fase 2 en 3 kunnen je gateway niet bereiken.. daarom had er ook een 3-fase q-relais tussen moet zitten. Goedkoper, minder ruimte EN met fasekoppelaar in zich.
klopt - dat is de theorie - maarrrrr -- in de vorige configuratie had ik dus ook 3 losstaande 1 fase aardlek automaten, toen nog geen losse q-relaies ertussen , en d e1 fase bridge op 1 va nde fases ... en tot ieders verbazing (en niemend heeft mij uit kunnen leggen waarom) kwam er gewoon data van alle 3 de fases van alle omvormers binnen in die bridge die alleen op fase 1 hing ... wellicht heeft bijvoorbeeld mijn 3-fase warmtepomp als soort van fase coupler gefungeerd ?? over overspraak op de langs elkaar lopende leidingen of ...geen idee maar het werkte toen wel

Nu hebben we de q-relay ertussen (in iedee fasse) en ik hoop dat ondanks dat er geen fase coupler functie is het nog steeds werkt ..

En ja , het was niet perse mijn keuze de huidige opzet... en ja kan vast goedkoper en ik had het ook met 3-fase spul gedaan .. ruimte is geen issue hier in de zk in de mk

[ Voor 15% gewijzigd door MisterB op 15-03-2024 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
(jarig!)
Piet400 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 23:04:
Ik lees zojuist dat de IQ8+ tot 405w panelen gaat. ik heb 435w panelen besteld, is dat correct of heeft de aanbieder een verkeerd type geleverd?
Kan waarschijnlijk prima. Vul de paneel check sheet uit de TS eens in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phil_BE
gisteren gemeten en overal +- 240 Volt, op Q relais van de panelen en ook van grid.

ik vraag me af of het geen meet probleem is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Dit is wat ik momenteel op mijn dak heb liggen. DMEGC 375 met IQ7A en IQ7+. Hellingshoek zo'n 40 graden en perfect op het zuiden. Ligt er sinds augustus. Nu zo'n 4kWh verschil waarbij de IQ7+ minder heeft gedaan dan de IQ7A. Bij mij een mengelmoes omdat dit over was en ik het mocht gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
@Phil_BE Als de "fout" zich bevindt in de lasdoos dan klopt het wel dat je 240V meet op het IQ Relais.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Piet400 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 22:24:

Als je ingelogd bent in de Installer Toolkit klik op het plusje om een nieuw systeem aan te maken. Vervolgens bij stap één je eigen gegevens invullen. Daarna kan je bij stap twee je Enphase apparaten invullen en scannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
Eddie_ schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 09:06:
[...]

Als je ingelogd bent in de Installer Toolkit klik op het plusje om een nieuw systeem aan te maken. Vervolgens bij stap één je eigen gegevens invullen. Daarna kan je bij stap twee je Enphase apparaten invullen en scannen.
Top, zojuist gedaan. de gateway, omvormers en het relais.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
Kan iemand mij vertellen of de voetjes van de constructie waar de panelen op komen te liggen zo op een bitumen dak kunnen of moeten daar nog rubberen tegeltjes o.i.d. onder ?

https://www.stralendgroen...ct-basiselement-portrait/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
Die kunnen zo op het bitumen dak, dat is geen enkel probleem. Zijn ze voor gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Eddie_ schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 09:04:
[...]

Dit is wat ik momenteel op mijn dak heb liggen. DMEGC 375 met IQ7A en IQ7+. Hellingshoek zo'n 40 graden en perfect op het zuiden. Ligt er sinds augustus. Nu zo'n 4kWh verschil waarbij de IQ7+ minder heeft gedaan dan de IQ7A. Bij mij een mengelmoes omdat dit over was en ik het mocht gebruiken.
Ok top

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mausy5043
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 21-05 18:39

mausy5043

Don't panic.

Ik heb zonnepanelen met micro-omvormers van SolarEdge. Werkt Enphase ook samen met die micro-omvormers of moet ik de micro-omvormers van Enphase gebruiken?

EX40 Ultra SMER 19" - (in afwachting van Volvo EX60)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WillemP22
mausy5043 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 16:31:
Ik heb zonnepanelen met micro-omvormers van SolarEdge. Werkt Enphase ook samen met die micro-omvormers of moet ik de micro-omvormers van Enphase gebruiken?
Bij SolarEdge zijn het optimizers (alleen MPPT met dc-dc conversie). Bij Enphase zijn het micro-omvormers (optimizer en omvorming in 1 device). Die spullen zijn niet door elkaar te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxman1850
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Vandaag mijn eerste set met Enphase IQ8HC aangesloten, wat een prachtig systeem om te installeren zeg.

Nu is alles aangesloten en heb ik een installer-account aangemaakt, echter kan ik alleen maar inloggen als user en geeft hij aan "Your account is not currently associated with any systems."

Ook nog geen mail oid gehad op mijn installer-mailadres. Kan het kloppen dat het even duurt voordat je dit krijgt?

En weet iemand of de set nu al wel stroom kan gaan leveren of moet ik eerst de boel "activeren"? Helaas ging de knop pas om na zonsondergang 🙃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
@Maxman1850 een IQ8 gaat het niet uit zichzelf doen, even de 2 onderste linken lezen van het kopje IQ8-serie van de 2e post

[ Voor 11% gewijzigd door Rouske op 16-03-2024 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxman1850
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
@Rouske Thanks! Staat anders uitgelegd in de handleiding die ik had.

Alsnog heb ik een installer account nodig. Die heb ik dus al wel aangemaakt maar kan er nog niet mee inloggen. Ook password reset werkt daarbij dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten60
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-06 18:24
De weergegeven opbrengst per paneel is natuurlijk afhankelijk van het type paneel. Ik heb twee verschillende types panelen, 260 Wp en 410 Wp allemaal uitgerust met een IQ8+. In de app kan ik per micro-omvormer de status zien, inclusief opbrengst, serienummer, firmware etc.
Is het ook mogelijk om de informatie van het paneel zelf te zien? type / WP / serienummer etc? Of ze in het systeem-overzicht (lay-out) een indicatie mee te geven? Dan kan ik appels met appels vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Gents, ik zag in mijn installatie waar zowel iq7+ als iq7a gebruikt zijn dat ze ook zeg maar kris kras toegepast zijn .. dus ik heb 3 strings van 10 en soms lust een 7+ dus door naar een 7a en dan weer naar een 7a en dan weer een 7+ etc .. id dat om wat voor reden dan ook een issue?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 14:06

martijn v o

Certified by Enphase.

Voor het Enphase systeem is dat geen issue.
Of de micros perfect passen bij je panelen geen idee, vul de micro omvormer check in die te vinden is op bladzijde 1.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
martijn v o schreef op zondag 17 maart 2024 @ 15:34:
Voor het Enphase systeem is dat geen issue.
Of de micros perfect passen bij je panelen geen idee, vul de micro omvormer check in die te vinden is op bladzijde 1.
thx ja dat is wel
Ok verder qua relatie panel/omvormet... eea is afgelopen vrijdag opnieuw geinstalleerd.. zie nu 5 van de 30 panelen die opeens sinds gistermiddag geen data meer rapporteren .. hmm strange... en 1 die helemaal nog niks totop heden heeft gemeld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

ik bedoel, IQ7+ en IQ7a kunnen door elkaar gebruikt worden. IQ7 en IQ8 niet.
Waarom is het systeem vrijdag opnieuw geïnstalleerd dan?

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
martijn v o schreef op zondag 17 maart 2024 @ 15:41:
ik bedoel, IQ7+ en IQ7a kunnen door elkaar gebruikt worden. IQ7 en IQ8 niet.
Waarom is het systeem vrijdag opnieuw geïnstalleerd dan?
hi ja had ik gegrepen.. opnieuw omdat het gros kapot was gegaan door een probleem hier in de buurt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Heb je één fase of drie fase systeem?
Branden de lampjes op het Q relais groen?
Branden de lampjes op de IQ gateway (voorheen Envoy) ook groen?

En het probleem in de buurt is dat blikseminslag of een kapotte nul geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
martijn v o schreef op zondag 17 maart 2024 @ 15:46:
Heb je één fase of drie fase systeem?
Branden de lampjes op het Q relais groen?
Branden de lampjes op de IQ gateway (voorheen Envoy) ook groen?

En het probleem in de buurt is dat blikseminslag of een kapotte nul geweest?
ja 3 fase maar in feite 3 maal 1 fase met 3 maal qrelay en 3 maal aardlekautomaat en 10 doorgelusde panelen op elke fase .. ja had mi eenvoudiger gekund maar werkte opzich orima..alle qrelay lampen branden groen bridge ook.. de 5 panelen die sinds gister niet rapporyeren zitte ook verdeeld over de 3 fases zag ik... blijf me verbazen dat er zonder phase couplet sowieso data van alle 3 binnen komt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Je hebt drie fase koppelaars dan, ik heb je een linkje gestuurd zodat ik even kan meekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
martijn v o schreef op zondag 17 maart 2024 @ 15:56:
Je hebt drie fase koppelaars dan, ik heb je een linkje gestuurd zodat ik even kan meekijken.
hi het zijn geen 3 fase koppelaars want het zijn gewoon 3 losse1 fase relays die niks over de fases heen doen .. de 1 fase bridge hangt op 1 van de fases

Eerst gaat de installateur het maar fixen .. dank voor meekijk aanbod!

[ Voor 9% gewijzigd door MisterB op 17-03-2024 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
MisterB schreef op zondag 17 maart 2024 @ 15:59:
[...]
hi het zijn geen 3 fase koppelaars want het zijn gewoon 3 losse1 fase relays die niks over de fases heen doen .. de 1 fase bridge hangt op 1 van de fases

Eerst gaat de installateur het maar fixen .. dank voor meekijk aanbod!
Zoals eerder aangegeven hier kan niemand uitleggen waarom het wel werkt qua data van alle fases naar die bridge.. wellicht fungeert mijn 3fase warmtepomp als soort fase koppelaar?

Voor afgelopen vrijdag was er niet eens edn qrelay in het systeem en kwam alle data vannalle losse strings goed binnen op de 1 fase bridge

Of is dat enphase phase coupler verhaal gewoon bullshit?

[ Voor 15% gewijzigd door MisterB op 17-03-2024 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Lol-- kijk ik net opnieuw zie ik gewoon van alle omvormers data... wellicht heeft het gewoon paar dagen nodig om te settlen.. maar martijn: kan jij verklaren waarom ik in feite zonder 3 fase koppelaar wel data zie van alle omvormers?

Bijgaand schema hoe het hier in elkaar steekt...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/haBGFD86nzHXF_V0jTO482oiY6Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8ebZlaOZt3mLz4VX25lgxH2X.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 48% gewijzigd door MisterB op 17-03-2024 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Geen idee, ik denk zelf dat het iets van eerder (vroeger) is dat een drie fasen systeem niet met een een fase envoy kon communiceren.
En dan volgens mij nog eerder voor de opwek of netvermogens metingen want met de spoelen kun je wel de stromen meten maar als je de spanningen niet weet dan meet ie fout.

Waarschijnlijk heb je een 3 fasen envoy metered versie en dan communiceert ie wel via de drie fasen aansluiting daar, maar even goed kan het je warmtepomp zijn of zelfs het trafo huisje.

Maar als het nu werkt, dan is het goed toch?

[ Voor 21% gewijzigd door martijn v o op 17-03-2024 17:02 ]

Pagina: 1 2 ... 47 Laatste