Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:43
EDIT: Inmiddels is deze openingspost niet helemaal meer van toepassing. Uitgangspunt van deze post is een serieel systeem op basis van een SMA omvormer, maar ik ben inmiddels overstag gegaan naar een systeem op basis van Enphase micro omvormers.

Update 23-7-2020: Start met installatie / bevestiging van de rails.
Pazo in "Aanschaf zonnepanelen; zelf installeren"
Update 28-7-2020: Installatie zonnepanelen *O*
Update 11-8-2020: Blikseminslag... einde PV systeem? -O- :'(

Update 9-9-2020: PV systeem doorgemeten: kapot... ;(

Update 15-10-2020: Nieuw PV systeem ligt weer op *O*

Zoals zovelen in dit subforum ben ook ik mij aan het oriënteren op het aanschaffen van zonnepanelen. Daarbij wil ik de installatie, op de aansluiting in de meterkast na, zelf gaan doen. Waarom? Leipannen. Mijn dak (zeg maar gerust bijna mijn hele huis) bestaat uit leien. En alleen de installatiekosten gaan makkelijk richting de €3000, voor 10 panelen, ALS ze het al willen doen (en op een installatie van €4500 vind ik dat gewoon te veel). Dus dat gaan we dan maar zelf doen. Ik ben inmiddels al dagen bezig met alles uit te zoeken. Ik denk dat ik er nu wel aardig ben, maar ik wil mijn plan en aan te schaffen materialen toch hier even toetsten en ik heb ook nog wat openstaande vraagjes.

Eerst even de uitgangssituatie.
Dak bestaat dus uit leien, ligt op het zuiden westen, heeft een helling van circa 40 graden en is vrij van obstakels / schaduwen (grootste gedeelte van de dag).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/FCmnaV1Q93qWr1X3AJLtgV0p.jpg

Op bovenstaande foto zie je ook mijn weerstation, die o.a. ook de 'Solar Radiation' meet in watts/m2. Deze zit echter wel een stuk lager dan de hoogte waarop de zonnepanelen komen, dus heeft als eerste last van de schaduw van het huis dat achter ons staat. Maar toch geeft het een goed beeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/c1dXZF8G5n7zjLdf2IeTtrE8.jpg

Ik heb hier 2 zonnige dagen genomen, en zoals je ziet komt de zon tussen 10.00 en 11.00 over het dak heen, om rond 19.00 achter het huis (van de achterburen) te verdwijnen. Omdat de panelen hoger komen te hangen zal dit dus iets later worden.

Door de twee dakramen en de dakkapel is beschikbare ruimte voor zonnepanelen beperkt. De afmeting van 165x100cm is maximaal wat ik kan nemen.

Mijn legplan is dan als volgt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/1oGgXCuPAogOGTI6EEgOhRUB.jpg

De hoogte boven het dakraam tot aan de nok is ongeveer 210cm.
De hoogte onder het dakraam tot aan de dakkapel is ongeveer 172cm. Vooral aan de onderkant gaat het dus net passen met panelen van 164x99cm.

Hetgeen waar mijn keuze op gevallen is:
10 stuks AEG 325 Half Cel Mono Full Black = 3250Wp
Omvormer SMA Sunnyboy 3.0 inclusief LAN + Wifi (3000Wp)

Ik heb nog een aantal vragen.

1 - Ik heb gelezen dat in de regel wordt gekozen voor een omvormer die 20% kleiner en maximaal 10% groter is dan het vermogen van de zonnepalen (in Wp). Ook weet ik dat je de 3250Wp nooit gaat halen, maar eerder ergens rond de 2900Wp zal liggen. Ik neem aan de gekozen omvormer dus prima volstaat voor deze opstelling?

2 - Ik heb gelezen dat circa 20m DC kabel naar de omvormer en circa 20m AC kabel naar de meterkast het maximale is om zo min mogelijk verlies op de kabels te hebben. Mede omdat ik op zolder eigenlijk geen ruimte heb voor de omvormer (er zit een slaapkamer), zit ik de denken om de omvormer buiten, maar wel onder een afdak (fietsen 'schuurtje') te hangen. Afstand panelen => omvormer => meterkast vallen ruim onder de 20 meter en zijn ongeveer gelijk. Neem aan dat buiten ophangen geen probleem is?

3 - De DC en AC kabels, die dan dus grotendeels buitenom gaan, verstandig om die door een PVC buis te laten lopen? En mogen de plus- en minkabel dan beide in dezelfde buis, of moet ik twee buizen aanleggen (worden de kabels warm?)

4 - Mbt aansluiten van de panelen onderling, (dat zal in serie gaan), zitten de connectoren en kabels al bij de panelen dat je ze 'out of the box' al kan koppelen? Ik kon dat nergens vinden. Scheelt nogal wat geld in aanschaf van connectoren en kabels, als ik alleen maar de DC kabels vanaf de panelen naar de omvormer hoef te trekken.

5 - Ik denk dat ik geen optimizers of micro omvormers nodig heb. Als de zon erop komt, zal grotendeels van de tijd beide rijen panelen in de zon staan. Alleen aan het einde van de dag als de zon onder gaat (zal verdwijnen achter het huis van de achterburen) dan zal eerst de onderste rij in de schaduw vallen en daarna de bovenste. Maar ik schat dat daar maar een half uur / max uurtje tussen zal zitten. Ik denk dat het de extra kosten voor optimizers niet waard is.

6 - Vooral boven de dakramen komen de panelen dicht bij de nok, en aangezien we een hoekhuis hebben aan de linkerkant dus ook dicht bij de dakrand. Daar kan de wind nog wel eens omheen circuleren en het laatste wat we willen is weggerukte zonnepanelen en een beschadigd dak. Gezien de breedte van ons huis kan ik de panelen op maximaal zo'n 30cm van de dakrand krijgen, en zullen zo'n 40cm onder de nok komen. Ik heb gelezen dat de dakhaken van de rails op maximaal 100-120cm uit elkaar mogen zitten. Ik zit dan te denken, om juist aan de rand een extra dakhaak te plaatsen. Dus bijvoorbeeld 1 op 15cm, de tweede op 75cm en daarna per 120cm (dakleien zijn 30cm breed), of iets in de geest dat het netjes uit komt. Maar dus wel extra haak bij de rand. Denken jullie dat dit voldoende is?

Paint skills incoming:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/wxZU37BDyBXbcUCp6A9flVCQ.jpg
(En dan nog zo'n rijtje van 5 onder de dakramen / boven de dakkapel)

7 - Zelf de boel installeren, volgens mij mag dat toch gewoon? Het stukje aansluiten in de meterkast wil ik door een elektricien laten doen. In feite breng ik de AC kabel van de omvormer en de aardekabel tot in de meterkast, en mag de elektricien de rest doen. Mag dit of passeer ik nu iets van bouwbesluiten, of moet de hele installatie gekeurd worden door een instantie? En mbt de verzekering?

Klein stukje over het kostenplaatje:
Qua bevestigingsmateriaal, panelen, omvormer, kabels en elektricien kom ik ongeveer op €4500,- incl BTW uit (waarvan ik dan ongeveer €700 BTW kan terugvragen).

Last but not least, voor de mensen die zich afvragen (of gewoon nieuwsgierig zijn) hoe ik de panelen zal bevestigingen op mijn leien dak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/9VbVJ9ZcFcXYctBdf7Poh4FS.jpg

En dan met behulp van o.a. dit filmpje (weet je gelijk waarom veel installateurs er niet aan willen beginnen of wereldbedragen vragen ;) ):

Zo, hele bonk informatie. Denken jullie dat ik zo op de goede weg ben, of vergeet ik iets cruciaal?

EDIT: Kan een mod dat typfoutje in het onderwerp aanpassen? :)

[ Voor 4% gewijzigd door Pazo op 15-10-2020 08:59 ]

Grote Enphase topicIQ Gateway lokaal uitlezenPVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:10
Die afdekkap voor die haken heb ik echt nog nooit gezien en wij hebben toch heel wat leidaken gelegd. Weet je iig wel zeker dat het niet lekken gaat. Wat kost die kap per stuk?
Heb je bedacht hoe je boven komt? Normaal loop je op panlatten of over de pannen, dat gaat niet bij lei.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
No Hands schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 22:34:
Die afdekkap voor die haken heb ik echt nog nooit gezien en wij hebben toch heel wat leidaken gelegd. Weet je iig wel zeker dat het niet lekken gaat. Wat kost die kap per stuk?
Heb je bedacht hoe je boven komt? Normaal loop je op panlatten of over de pannen, dat gaat niet bij lei.
Ja die afdekkappen kosten wel wat, €11,- per stuk, maar ik wil zeker weten dat ik geen lekkage krijg.
Met betrekking op het dak komen, zal waarschijnlijk iets in de trend worden van een dakladder met nokhaak. Scheelt dat ik een dakkapel heb waar ik op kan staan. En misschien bij het plaatsen van de panelen zelf dat ik een hoogwerker huur.

[ Voor 4% gewijzigd door Pazo op 19-05-2020 22:44 ]

10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-04 22:37

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Weet je zeker dat je die panelen neemt? Als die rails eenmaal zit, wat veel werk is denk ik, zou ik er maximaal op willen leggen.
Je kan onder de ramen deze doen 1m68x1m
https://www.solar-bouwmar...-half-cell-105672321.html
1600Wp

En boven de ramen deze 201x1m
https://www.solar-bouwmarkt.nl/390-wp-full-black.html
1950Wp

Kunnen alle 10 in 1 string op een 3600 omvormer, dc kabels kan je best 20m leggen, ik heb ze ook vanaf de andere kant van het huis, wel moet de omvormer op een eigen groep, dus ook vanuit het fietsenschuurtje.

Stekkers zitten aan de panelen, wel moet je de verbindingskabel 1x hebben van boven de ramen naar onder de ramen en naar de omvormer toe. 2x

Als je nog meer dan 5 meter breed kwijt kan is er nog meer mogelijk.

[ Voor 29% gewijzigd door Rol-Co op 19-05-2020 23:16 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:44
Wat betreft 2. Lijkt wel erg omslachtig en buitenom is niet echt fraai. De omvormer is in principe stil.
Heb je wasmachine op zolder? Of een loze leiding?
4. Ja elk zonnepaneel heeft al kabels en connectors.

De AEG is wel groter dan wat jij als max opgeeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:50
Hulde dat je panelen gaat leggen op je leien dak! Laat ons weten wat het resultaat is.

Als je bij de nok en bij de gevel 30 cm over hebt is het prima qua windbelasting. Minder kan ook nog wel als je een paar extra dakhaken gebruikt.

Als de lengte kritisch is:
https://www.solar-bouwmarkt.nl/320wp-full-black.html

https://www.sun-solar.nl/...-e-181-incl-btw-sunsolar/
https://www.sun-solar.nl/...-e-215-incl-btw-sunsolar/

Die laatste twee kunnen samen in een string maar zijn misschien weer te breed.
Sorry ik had niet goed gekeken. Nog niet gewend aan die shingled panelen.

edit:
of kort en smal
https://www.sun-solar.nl/...146-incl-btw-op-voorraad/

[ Voor 13% gewijzigd door busscherski op 19-05-2020 23:59 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@busscherski

Die 2 juist niet amperage is niet gelijk dus trek je de 405 naar beneden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Rol-Co schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 23:05:
Weet je zeker dat je die panelen neemt? Als die rails eenmaal zit, wat veel werk is denk ik, zou ik er maximaal op willen leggen.
Je kan onder de ramen deze doen 1m68x1m
https://www.solar-bouwmar...-half-cell-105672321.html
1600Wp

En boven de ramen deze 201x1m
https://www.solar-bouwmarkt.nl/390-wp-full-black.html
1950Wp
Ik sta altijd open voor andere panelen met meer Wp. Inderdaad, zoveel mogelijk capaciteit erop.
Ik had alleen voor AEG gekozen omdat die uit vele tests zeer goed uit de verf komen met amper verlies. Dit merk wat jij noemt ken ik niet en vind ik ook geen vergelijkingstests van. Wat ook wel vraagtekens oproept is dat het ruim €70,- goedkoper per paneel is (de 320wp versie). Dan ben ik toch bang voor goedkoop = duurkoop? Of zijn de AEG's gewoon veel te duur :)
Verder lijkt het me beter dat alle panelen dezelfde capaciteit hebben? Heb gelezen, omdat het in serie geschakeld gaat worden zonder optimizers / micro omvormers, dat dan de keten zo sterk is als de het zwakste paneel. Dus zonde van de 390Wp panelen als ze in dezelfde seriële string zitten als de 320Wp panelen.
Stekkers zitten aan de panelen, wel moet je de verbindingskabel 1x hebben van boven de ramen naar onder de ramen en naar de omvormer toe. 2x
Thanks.
Als je nog meer dan 5 meter breed kwijt kan is er nog meer mogelijk.
540cm is wel de max, maar zit je al aan de rand, dus lijkt me niet wenselijk.
lothar schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 23:06:
Wat betreft 2. Lijkt wel erg omslachtig en buitenom is niet echt fraai. De omvormer is in principe stil.
Probleem is dat ik op zolder geen ruimte heb. Er zit een kinder slaapkamer gebouwd en wil die omvormer niet in de kamer hebben hangen. Ik denk dat ik de leidingen / kabels heel strak kan wegwerken, heb daar al mogelijkheden voor gezien. En scheelt weer een dakdoorvoer.
lothar schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 23:06:
De AEG is wel groter dan wat jij als max opgeeft.
Kak, ik heb de maat van de 310Wp versie gebruikt zie ik. Maar goed, 169x101 (afgerond naar boven) zou nog net moeten gaan als ik deze panelen neem.
busscherski schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 23:51:
Hulde dat je panelen gaat leggen op je leien dak! Laat ons weten wat het resultaat is.
Er zal denk ik wel een fotoverslagje volgen :) Wellicht een blog, moet ik nog even bekijken.
busscherski schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 23:51:
Als je bij de nok en bij de gevel 30 cm over hebt is het prima qua windbelasting. Minder kan ook nog wel als je een paar extra dakhaken gebruikt.
Ik denk dat ik inderdaad het zekere voor het onzekere neem en een extra haak bij de rand zal plaatsen. Kan (en wil) het maar 1x doen.
Interessant paneel. Ken het merk niet maar zie er wel goede resultaten van, en de prijs ligt ook een stuk lager per paneel.
Ga ik even verder naar kijken.

EDIT:
Mede door de link van @Rol-Co naar Solar Bouwmarkt (kende ik nog niet) ben ik daar verder gaan lezen, o.a. dit artikel mbt manier van schakelen. Ik begin nu toch te twijfelen of niet naar een parallelle opstelling ga met Enphase mico omvormers. Dit is veiliger, biedt altijd zo veel mogelijk capaciteit als 1 paneel uit valt of slecht presteert en je kan het ook zien per paneel. Tevens heb ik dus geen grote omvormer nodig. Daarnaast staat er een keurige DHZ handleiding, met precies wat je allemaal nodig hebt. En een eerste berekening is het niet eens zo veel duurder met 10 panelen. Een 3000Wp omvormer van SMA kost ca 1050,-, 10x Enphase IQ7 micro omvomer ook €1050,- Uiteraard moet er dan wat extra aansluitmateriaal bij en een Enphase uitlees meter, maar als ik voor wat goedkopere panelen van bijvoorbeeld Munchen Solar neem, hef ik dat weer aardig op dan met panelen van AEG. Zal dat vanavond een verder gaan uitwerken. Hoe kijken jullie daar tegen aan?

[ Voor 14% gewijzigd door Pazo op 20-05-2020 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Pazo

En waarom geen phonosolar met enphase, phonosolar is een kwalitatief goed paneel, en boven de ramen heb je meer ruimte, wordt dat geen gek gezicht met een klein paneeltje er in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediacj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:16
Onderschat het niet op zo'n steile hoogte werken met relatief zware en lompe panelen.

Hoe dan ook heel veel succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Rol-Co schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 19:09:
@Pazo

En waarom geen phonosolar met enphase, phonosolar is een kwalitatief goed paneel, en boven de ramen heb je meer ruimte, wordt dat geen gek gezicht met een klein paneeltje er in?
Ik zal er zeker naar kijken. Mbt kleiner paneel; bij een paneel van 165cm hoog zit er maar een halve meter vrij boven, als ik het paneel strak tegen de bovenkant van het dakraam zou plaatsen. Lijkt mij dat je ook nog wel een cm of 20-30 van de nok moet zitten ivm de wind? Bij een paneel van 185cm is dat maar een cm of 20. Is dat niet wat tricky? En je kijkt er vanaf onderen schuin tegenaan. Als de kleine panelen er op zitten, zie vanaf onderen wellicht de nok niet eens meer.

Maar goed, met iets grotere panelen zou ik wel hogere capaciteit kunnen nemen.
Ik neem aan, dat als ik ga werken met Enphase micro omvormers, dat twee verschillende typen wp- panelen geen probleem is? Bijvoorbeeld 5 boven van 390 en 5 onder van 320?

Ik ga me nu eens verdiepen in een setup op basis van Enphase micro omvormers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:46

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Heb je voldoende reserve leien? Want als amateur zou het me niets verbazen als er toch een paar sneuvelen...

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Microkid schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 20:19:
Heb je voldoende reserve leien? Want als amateur zou het me niets verbazen als er toch een paar sneuvelen...
Die dakkapel is er 2 jaar geleden opgezet, dat was dus eerst ook lei. Denk denk ik er nog wel een stuk of 200 heb liggen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Pazo schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 20:11:
[...]

Ik zal er zeker naar kijken. Mbt kleiner paneel; bij een paneel van 165cm hoog zit er maar een halve meter vrij boven, als ik het paneel strak tegen de bovenkant van het dakraam zou plaatsen. Lijkt mij dat je ook nog wel een cm of 20-30 van de nok moet zitten ivm de wind? Bij een paneel van 185cm is dat maar een cm of 20. Is dat niet wat tricky? En je kijkt er vanaf onderen schuin tegenaan. Als de kleine panelen er op zitten, zie vanaf onderen wellicht de nok niet eens meer.

Maar goed, met iets grotere panelen zou ik wel hogere capaciteit kunnen nemen.
Ik neem aan, dat als ik ga werken met Enphase micro omvormers, dat twee verschillende typen wp- panelen geen probleem is? Bijvoorbeeld 5 boven van 390 en 5 onder van 320?

Ik ga me nu eens verdiepen in een setup op basis van Enphase micro omvormers.
Tegen de nok of raam is geen probleem hoor, niet voor de wind.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R_s0EYtikajUk883YJFMNBKvNT0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ly2uj9sMu6Zl4gxYJoVJPr8R.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@Rol-Co dat is een mooi rijtje panelen :)
Ik moet het nog een keer exact nameten, maar ik denk dat ik dan maximaal tot ca 200cm boven het dakraam kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Oke, na weer een avondje inlezen en vergelijken ben ik nu aanbeland bij de volgende setup:

* 5 stuks Phono Solar PS390M1-24/TH 390WP Full Black (boven de dakramen, ALS 201cm hoog mogelijk is)
* 5 stuks Phono Solar PS320M1-20/UH 320WP Full Black Half Cell (onder de dakramen)
Totaal dan 3550Wp.

* 10 stuks Enphase IQ7+ Micro Omvormer

In de DHZ handleiding en op de site wordt aangeraden dan een Enphase Q-Relay te gebruiken. Ik ben er alleen nog even niet uit of ik 1 fase of 3 fase in de meterkast heb (mailtje naar de elektricien die het destijds heeft aangelegd is eruit ;) )

En dan zou er nog een Enphase IQ Envoy / Envoy S Metered tussen moeten.

Ik denk dat dit ongeveer de setup gaat worden. Dit is zo'n beetje het maximale Wp's wat ik op het dak kan krijgen.

Ben momenteel ook bezig om een materialenlijst te maken / dat inzichtelijk te krijgen.
Het meeste heb ik er nu wel in staan, en dan zou ik op ca €4500-€4750 voor het complete plaatje komen.

Binnenkort nog even het dak op nog eens na te meten. En dan denk ik dat ik binnenkort het bevestigingsmateriaal (dakhaken / rails etc) ga bestellen, want die montage zal de grootste klus worden.

[ Voor 13% gewijzigd door Pazo op 20-05-2020 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
1 of 3 fase meterkast hadden we ook gemakkelijk kunnen zien als je een foto van je meterkast had gestuurd. Of een foto van de elektriciteitsmeter.
Maar het maakt toch niet uit of het enkelfase of driefase is? Gewoon een 16A groep en een enkele kabel naar boven toch?

Goed idee met die micro omvormers, het scheelt veel gedoe met de bekabeling.
Nadeel is wel dat als een micro omvormer kapot gaat, je het dak op moet. En bij een string omvormer hoef je niet verder dan je fietsenschuurtje.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 30-04 10:33
Je realiseert je dat die AEG panelen weinig tot niets met het oorspronkelijk Duitse conglomeraat AEG te maken hebben? [Edit: Je kijkt inmiddels ook naar andere panelen, begrijp ik] Ik was er in ieder geval bijna ingetrapt.
Het bedrijf "Solar Solutions GmbH" heeft de naam in licentie genomen van AB Electrolux.
(AEG is a registered trademark used under license from AB Electrolux (publ)).
Hun contactadres (Brückenstrasse 94, 60594 Frankfurt am Main, Germany) is volgens Google het onderstaande fraaie kantoorpand midden in de stad (foto is uit 2008. Recente satellietfoto laat geen nieuw glimmend pand zien maar misschien is het nu opgeknapt):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-YUeBwvyOPZdsP0n5STAhOsL0Uw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jbLfPlWtd7RnNeXzOCyx4VSQ.png?f=fotoalbum_large

Dun & Bradstreet meldt dat ze in 2018 een omzet van slechts 1.2 miljoen USD en 19 FTE hadden (maar slechts weinig op LinkedIn te vinden).
Volgens Northdata.de is de firma in sept. 2016 opgericht en staan ze ingeschreven als 'Großhandel'. De 'Geschäftsführer' was/is een zekere Stuart Patrick Brannigan uit het VK. Hij is in het verleden Geschäftsführer van 'Yingli Green Energy Europe GmbH' ('07~'11) geweest en heeft bij BP solar (rond 2000) gewerkt https://www.smartenergyforum.cz/speaker/stuart-brannigan-2/.
Dus de beste man kent het wereldje. En als je geluk hebt, heeft hij goede panelen voor je ingekocht. Maar al gaven ze 100 jaar garantie. Ik zou daar niet op rekenen. Stuart heeft in ieder geval nog nooit zo de afgelopen 20 jaar lang bij dezelfde baan gehad (afgezien van z'n prive-BV).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
busscherski schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 23:15:
1 of 3 fase meterkast hadden we ook gemakkelijk kunnen zien als je een foto van je meterkast had gestuurd. Of een foto van de elektriciteitsmeter.
Maar het maakt toch niet uit of het enkelfase of driefase is? Gewoon een 16A groep en een enkele kabel naar boven toch?
Ik ben toch al met de elektricien bezig om een offerte te laten maken voor het aansluiten van de boel. En die vroeg om een foto van de meterkast, ook om te kijken voor ruimte etc. Maar dit is m:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MLCwo58h_BjFfIdSIUpcV5GmXuc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4e99lnfhOIPvzY3HyPKmlzfA.jpg?f=fotoalbum_medium
(sorry voor de slechte foto)
busscherski schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 23:15:
Goed idee met die micro omvormers, het scheelt veel gedoe met de bekabeling.
Nadeel is wel dat als een micro omvormer kapot gaat, je het dak op moet. En bij een string omvormer hoef je niet verder dan je fietsenschuurtje.
Ja ik heb me deze avond ingelezen in Enphase, en ik word daar toch wel blij van :) Ze hebben ook duidelijke stap-voor-stap installatiehandleidingen op hun website staan, en er zijn ook tal van video's over te vinden. En qua totaalprijs is het niet eens zo heel veel duurder. Je hebt er gewoon meer mogelijkheden mee, ook qua uitlezen etc, en dat wil ik toch wel. Anders zit ik later van 'had ik toch maar....'. Liever in 1x goed.

@WackoH Interessant verhaal, dank je wel. Geeft toch wel een ander beeld van AEG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
@Pazo

3 fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeeBeee
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-01 21:49
Hallo, vandaag nog enig overleg met een zonnepaneel verkoper gehad. Na behoorlijk wat opzoeken en rekenen werd voor mij duidelijk dat ik het beste rendement uit mijn panelen zou halen indien ik ze op mijn plat dak in portrait onder een hoek van 20° zou monteren. Helaas kon de verkoper enkel het pakket aanbieden dat zijn bedrijf voerde. Enkel landscape montage onder een hoek van 13°. Ik had het met hem ook over de aankoopprijs van hun panelen. Ik had voor een installatie van 6570wp een all-in (panelen+omvormer+montage) prijs van 1,08€/wp gekregen. Prijs lijkt me zeker voor het gebruikte materiaal competitief. Nu koop ik al een paar jaar regelmatig spullen via het Chinese AliExpress. Het grote professionele broertje is Alibaba. En daar ben ik even gaan informeren wat panelen bij de aanbieders daar zouden kosten. Ik kreeg van 2 types panelen prijzen door. Telkens van het merk Solid Solar, een top Tier 1 producent. Let op Tier 1 zegt niets over de kwaliteit vd panelen, het zegt wel iets over de financiële gezondheid vd producent. De offerte betroffen panelen van 365wp en ook 435 wp. Je moet ze wel per pallet (30st) afnemen. De hoeveelheid is wat mij betreft, ik kan er max. 18 leggen, iets te veel, maar kostprijs matig is voor een zelfplaatser misschien wel mogelijk om het te veel met een paar zielsverwanten te delen. En wat het kost vraagt u zich wel af? Wel, per wp, incl.shipping kom ik uit aan 0,23/wp. ( Ik weet helaas niet in welke mate daar reeds BTW of import of andere taksen inbegrepen zijn). Nu tijdens het overleg zei ik ook tegen de verkoper dat er wel een mooie marge op de panelen zit. Ik kreeg op de vermelde prijs zeker geen "onmogelijk, dat kan niet reactie". De montage schansen zouden dan bij een Nederlandse leverancier ook nog eens 0,23€/wp kosten, dan nog een omvormer (1000€) + kabels en klein materiaal en je komt al snel voor materiaal alleen uit op 0,70€ zonder montage, aansluitings en keuringskosten. Vraag blijft wat mij betreft of het dan allemaal wel de moeite loont om het allemaal zelf te doen. Maar laat me duidelijk zijn er is montage technisch gezien een beduidend verschil tussen een plat dak en een leien dak.
Voila dat wou ik even met de groep delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

DeeeBeee schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 00:52:
Hallo, vandaag nog enig overleg met een zonnepaneel verkoper gehad. Na behoorlijk wat opzoeken en rekenen werd voor mij duidelijk dat ik het beste rendement uit mijn panelen zou halen indien ik ze op mijn plat dak in portrait onder een hoek van 20° zou monteren. Helaas kon de verkoper enkel het pakket aanbieden dat zijn bedrijf voerde. Enkel landscape montage onder een hoek van 13°. Ik had het met hem ook over de aankoopprijs van hun panelen. Ik had voor een installatie van 6570wp een all-in (panelen+omvormer+montage) prijs van 1,08€/wp gekregen. Prijs lijkt me zeker voor het gebruikte materiaal competitief. Nu koop ik al een paar jaar regelmatig spullen via het Chinese AliExpress. Het grote professionele broertje is Alibaba. En daar ben ik even gaan informeren wat panelen bij de aanbieders daar zouden kosten. Ik kreeg van 2 types panelen prijzen door. Telkens van het merk Solid Solar, een top Tier 1 producent. Let op Tier 1 zegt niets over de kwaliteit vd panelen, het zegt wel iets over de financiële gezondheid vd producent. De offerte betroffen panelen van 365wp en ook 435 wp. Je moet ze wel per pallet (30st) afnemen. De hoeveelheid is wat mij betreft, ik kan er max. 18 leggen, iets te veel, maar kostprijs matig is voor een zelfplaatser misschien wel mogelijk om het te veel met een paar zielsverwanten te delen. En wat het kost vraagt u zich wel af? Wel, per wp, incl.shipping kom ik uit aan 0,23/wp. ( Ik weet helaas niet in welke mate daar reeds BTW of import of andere taksen inbegrepen zijn). Nu tijdens het overleg zei ik ook tegen de verkoper dat er wel een mooie marge op de panelen zit. Ik kreeg op de vermelde prijs zeker geen "onmogelijk, dat kan niet reactie". De montage schansen zouden dan bij een Nederlandse leverancier ook nog eens 0,23€/wp kosten, dan nog een omvormer (1000€) + kabels en klein materiaal en je komt al snel voor materiaal alleen uit op 0,70€ zonder montage, aansluitings en keuringskosten. Vraag blijft wat mij betreft of het dan allemaal wel de moeite loont om het allemaal zelf te doen. Maar laat me duidelijk zijn er is montage technisch gezien een beduidend verschil tussen een plat dak en een leien dak.
Voila dat wou ik even met de groep delen.
Tja, invoerrechten van 16%? En btw van 21% plus shipping kosten. Deze zijn ook maar 0,39 bij 30 stuks.
https://www.winkelman-zon...llen/51779/?display=tiles

Wil je dan wel een winglong paneel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Pazo schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 23:36:
[...]

Ik ben toch al met de elektricien bezig om een offerte te laten maken voor het aansluiten van de boel. En die vroeg om een foto van de meterkast, ook om te kijken voor ruimte etc. Maar dit is m:

[Afbeelding]
(sorry voor de slechte foto)

[...]
2005 wil zijn camera terug >:)

Is een 3-fase installatie. Zitten nog wel wat vrije plekjes, aardlekautomaatje enkelfase kun je er nog wel in kwijt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• swat!
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-04 19:56

swat!

computeraar

mbt vraag 7 staat hier nog wel wat informatie:En verder nog een veiligheidstip: Als je het zelf gaat installeren zoals je aangeeft zorg er dan voor dat je jezelf middels een harnas kan zekeren. Zeker op dit dak (steil en wellicht glad) zit een ongeluk in een klein hoekje.

EV6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08:52

Managelorian

“This is the workflow.”

Betreffende punt 1:

Ik heb twee maanden geleden hetzelfde Wp met een SMA SB 2,5kW geïnstalleerd. Dakhelling 51 graden op -18 graden tov zuid (dus ong ZZO richting). De 2,5 kW omvormer gaf een beetje extra kWh per jaar tov de 3,0 kW variant volgens Sunny Design Web. Bovendien is de 2,5 kW verhoudingsgewijs veel lichter in gewicht (wat wel fijn was voor de wand waar ‘ie aan kwam te hangen) en bovendien zo’n €150 ex BTW goedkoper.

In de koude voorjaarsdagen zie je dat ie flink aftopt, maar op een warme dag als vandaag verwacht ik dat effect nauwelijks. Bovendien gaat de kleinere omvormer eerder op de dag aan en gaat ‘s avonds langer door wat het aftoppen (als het goed is) meer dan compenseert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Dank, die is bekend en had ik zelf al een keer gelinkt ;)
Nou, het is een Samsung A5 2017, maar met Linaege OS op. Maar m'n flitser werkt sindsdien niet meer en het was al schemerig toen ik de foto maakte, met dit als beste resultaat :'(
kabeltjekabel schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 01:56:
Is een 3-fase installatie. Zitten nog wel wat vrije plekjes, aardlekautomaatje enkelfase kun je er nog wel in kwijt.
Dank. Maar moet ik dan ook perse een 3 fase Enphase systeem nemen? Dat is namelijk behoorlijk duurder. Als ik met niet vergis zou 1 fase prima voldoen met ca 3500Wp, en kan dat ook aangesloten worden op een 3 fase meterkast. Of zouden jullie wel voor 3 fase kiezen?
swat! schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 08:44:
mbt vraag 7 staat hier nog wel wat informatie:En verder nog een veiligheidstip: Als je het zelf gaat installeren zoals je aangeeft zorg er dan voor dat je jezelf middels een harnas kan zekeren. Zeker op dit dak (steil en wellicht glad) zit een ongeluk in een klein hoekje.
Bedankt. En veiligheidsharnas is present :)
Managelorian schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 10:42:
Betreffende punt 1:

Ik heb twee maanden geleden hetzelfde Wp met een SMA SB 2,5kW geïnstalleerd. Dakhelling 51 graden op -18 graden tov zuid (dus ong ZZO richting). De 2,5 kW omvormer gaf een beetje extra kWh per jaar tov de 3,0 kW variant volgens Sunny Design Web. Bovendien is de 2,5 kW verhoudingsgewijs veel lichter in gewicht (wat wel fijn was voor de wand waar ‘ie aan kwam te hangen) en bovendien zo’n €150 ex BTW goedkoper.

In de koude voorjaarsdagen zie je dat ie flink aftopt, maar op een warme dag als vandaag verwacht ik dat effect nauwelijks. Bovendien gaat de kleinere omvormer eerder op de dag aan en gaat ‘s avonds langer door wat het aftoppen (als het goed is) meer dan compenseert.
Bedankt voor je ervaring. Inmiddels ben ik afgeweken van mijn startpost, en ga ik waarschijnlijk voor een systeem op basis Enphase micro omvormers.

[ Voor 22% gewijzigd door Pazo op 21-05-2020 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Hoeveel dakhaken per rails zouden jullie gebruiken / over wat voor onderlinge afstand?
Ik heb gelezen dat ze meestal om de 90 tot 120cm worden geplaatst. Het mooie is dat mijn dakleien precies 30cm breed zijn, dus het is makkelijk uitrekenen / uittekenen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/aODMtxBEHTwY7tCxq37Ft959.jpg

Heb 2 mogelijkheden getekend. Wil dus wel een extra dakhaak aan de dakrand doen, maar daarna dus 90 of 120cm uit elkaar. Eerste haken links en rechts zitten op 15cm. Dus 6 of 7 haken per rails. Wat denken jullie?

[ Voor 4% gewijzigd door Pazo op 21-05-2020 14:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Managelorian schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 10:42:
Betreffende punt 1:

De 2,5 kW SMA heeft dacht ik 1 MPPT, de 3 kW heeft er 2. Als ik het goed begrijp kun je dan op de 3 twee strings maken en maakt het ook niet uit dat de grote panelen een andere stroom hebben dan de kleintjes.
Pazo schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 11:49:

[...]

Dank. Maar moet ik dan ook perse een 3 fase Enphase systeem nemen? Dat is namelijk behoorlijk duurder. Als ik met niet vergis zou 1 fase prima voldoen met ca 3500Wp, en kan dat ook aangesloten worden op een 3 fase meterkast. Of zouden jullie wel voor 3 fase kiezen?
Voor die 3-3,5 kWp zou ik het lekker enkelfase invoeden.

[ Voor 5% gewijzigd door kabeltjekabel op 21-05-2020 14:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Pazo

Met clickfit is het elke 2 dakpannen, dus 60cm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@Rol-Co Is dat niet wat veel? Is dat ergens terug te zien / lezen? Ik zie ze hier op 120cm zitten namelijk:

Afbeeldingslocatie: https://www.bongosolar.nl/wordpress/wp-content/uploads/Panelen-lei-Visser.jpg

Iedere 60cm lijkt me wel erg veel. Dan heb je om de leipan een haak zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pKhgURg19j9FnxToMCTEQuvK54k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yGBjq1gcQAgEAySmiTAsivGt.png?f=fotoalbum_large

68 haken op 19 panelen. Ligging: wzw 3,5 km van de Noordzee.

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Oke duidelijk, dan zou ik 9 haken per rails nodig hebben = 36 in totaal.
Kosten lopen daarvoor dan wel aardig op (mede door de flashing), maar het moet wel vast zitten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Pazo schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 15:54:
@Rol-Co Is dat niet wat veel? Is dat ergens terug te zien / lezen? Ik zie ze hier op 120cm zitten namelijk:

[Afbeelding]

Iedere 60cm lijkt me wel erg veel. Dan heb je om de leipan een haak zitten.
Ja, met dakpannen maakt dat natuurlijk niet uit, een haakje meer of minder maar bij jou is het gelijk veel werk. Je moet gewoon even kijken wat leuk uit komt met de rails en de ruimte er tussen, 5 panelen van 99 is 5.07 rails, daar beide kanten minimaal 10cm uit de kant een haak, de rest verdeel je in gelijke delen van 75- 80cm.

Zoals je ziet kwam @joko ook niet uit met de middelste rails rechts van het raam ;)

Ik maak eerst een foto van het dak, print die uit en zet bolletjes waar de dakhaken moeten komen, dan kom je er daar al achter als het niet klopt i.p.v op dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Pazo schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 16:29:
Oke duidelijk, dan zou ik 9 haken per rails nodig hebben = 36 in totaal.
Kosten lopen daarvoor dan wel aardig op (mede door de flashing), maar het moet wel vast zitten :)
16 per rij panelen, begin en eind met 6 ertussen x 4.

Maar kijk anders even hier.
https://www.esdec.com/nl/calculator/

[ Voor 9% gewijzigd door Rol-Co op 21-05-2020 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Rol-Co schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 16:33:
[...]

16 per rij panelen, begin en eind met 6 ertussen x 4.

Maar kijk anders even hier.
https://www.esdec.com/nl/calculator/
Als ik het uitteken zou op 9 per rij uitkomen (middelste rij):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/fOQHV5FSyAldRvYfLMpqnFVO.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Pazo schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 16:41:
[...]

Als ik het uitteken zou op 9 per rij uitkomen (middelste rij):

[Afbeelding]
Ok, maar 5m07 en 10cm uit de kant een haak aan beide kanten is 487 over, delen door 6.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik heb geen ervaring met dit soort daken, maar in de video zie ik de haken op de verticale balken zitten?
Ben je daar niet van afhankelijk, voor de montage en afstand van de haken?

Hier lijkt de afstand allemaal even ver uit elkaar te liggen. (= afstand verticale balken?)
Afbeeldingslocatie: http://www.wvrenergietechnieken.be/WP/wp-content/uploads/2019/02/detailfoto-dakhaken-met-rails-op-leiendak-ingevlochten-met-lood-1024x576.jpg

Normaals: ik heb geen ervaring ermee.

[ Voor 45% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-05-2020 17:31 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@AUijtdehaag Als je bedoelt op welke punten de haken vast moeten zitten aan de rails; dat is volgens mij universeel / traploos zegt maar. Je kan op elke cm van de rails aan de haak vastmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Nee ik heb het over de verticale houten balken onder de leien, waar je de haken aan monteert.

Die zitten niet om de 60 cm neem ik aan?
Of ga je balken er tussen zetten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nNZrRLNhq2iWnzuTE5f5CnxXj4E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YBlcpmVk6gZr5eD4UfGlHgGz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 13:38:
Nee ik heb het over de verticale houten balken onder de leien, waar je de haken aan monteert.

Die zitten niet om de 60 cm neem ik aan?
Of ga je balken er tussen zetten?

[Afbeelding]
Goed punt, in de video zitten de gaten er zelfs al :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pazo
O dat, ja dat is een goede. Ik heb foto's van toen ze de dakkapel aan het zetten waren, waarbij dus het halve dak open lag, en als ik het goed zie zitten ze daar keurig 60cm uit elkaar :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/cB3xSM5mQtf7zkSX96NziyOW.jpg

Dus ik heb zojuist 36 haken, 36 flashes en 4x rails besteld :D
Rol-Co schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 13:42:
[...]

Goed punt, in de video zitten de gaten er zelfs al :)
Dat zou handig zijn! :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pazo
Update! Bevestigingsmateriaal is binnen, dus ik ben begonnen met monteren van de dakhaken.

De eerste was uiteraard even puzzelen.

Eerst dacht ik om de dakhaak onder de lei te monteren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/WORnwtLE9xO8NVmxaMZDbB4P.jpg

Maar dat kwam niet lekker uit, mede omdat als de andere lei er overheen ging, dan deze door de dikte van de haak aardig ver omhoog kwam, en dus een behoorlijke kier eronder onderstond.
Bleek toch beter te zijn om de dakhaak dan op de lei te schroeven (uiteraard ook de verticale balk eronder):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/iXSrptEhSqnu80HLgsXiiU1f.jpg

Dan de flashing eroverheen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/tDbDAnNOqcp866JNBRepdQPe.jpg

En de 2 dakleien op maat slijpen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/wuovxh7jDUuUCekUbOpcBWvz.jpg

En daarna de boel weer verder dichtmaken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/9n44ax4oT3yNPLuH5n5bCpOC.jpg

Daarna kreeg ik de slag te pakken en heb ik in een ochtend 8 dakhaken geplaatst:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/9yqYj7qW8eq3ARwahwhTAAu9.jpg

Al met al viel dat niet tegen. Nu was dit wel de makkelijkste rij, want ik lekker op de dakkapel zitten. De tweede rij erboven, onder het dakraam zal ook geen probleem zijn. De 2 rijen boven het dakraam zal een stuk meer tijd kosten. Morgen weer verder, nu tijd voor bier. :9B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Pazo

Ziet er netjes uit maar toch een paar opmerkingen.

Op het hout kan je echt vast aandraaien, nu heb je op het lei dus als die breekt of scheurt zit je haak los.
De haken die je nu hebt zijn denk ik niet geschikt voor jou lei plaatjes, ze moeten of langer en een verzetje in. In de film zag je dat ook dacht ik.

En de onderste rij die je nu gedaan hebt lijkt me een rij te laag, kijk even naar de specs van de panelen en de tussenruimte van de rails. Vaak 3 dakpannen in portrait (90-95cm)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
@Rol-Co bedankt voor je input. Mbt vastdraaien bovenop de lei kan ik begrijpen. Toch zit het wel muurvast. Heb er na de eerste aardig aan zitten trekken en jutteren maar zit vast als n huis. Verder is dit de enige leihaak die ik overal op internet tegenkom.
Met betrekking tot de afstand, ik had gelezen dat een paneel op 1/5 van de bovenkant en onderkant vast moet zitten. Voor een paneel van 168cm is dat ca 33 centimeter. Vanaf het hart van de haak tot aan het dak zit nu precies 30 centimeter. En aangezien ik maar 170cm dus de rand van de dakkapel het de onderkant van het dakraam heb, gaat dat precies. Dus deze rij lijkt me toch het beste.

[ Voor 3% gewijzigd door Pazo op 01-06-2020 16:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pazo
Zo, de afgelopen dagen redelijk wat kunnen doen.
De 2 rijen van 9 haken onder de dakramen zitten erop:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/q1cwREOCtMp2B0kcxSKrqOAL.jpg

En ben nu begonnen met de twee rijen boven het dakraam:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/1MckyPim6KytKn8YAshsUVsb.jpg

Tot nu toe gaat het heel goed. Alleen de haken helemaal aan de linkerkant zijn wat lastig, mede omdat ik de ladder niet verder kan opschuiven door het dakraam. Daar moet ik nog even wat op verzinnen.

Ik denk dat ik dit weekend de omvormers, panelen en installatiemateriaal ga bestellen. Het monteren van de panelen zelf zal ik gaan doen door middel van huren van een hoogwerker. So far so good! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Even een vraag voor de zekerheid, kan het zo niet vinden: ik kan toch 60 cell en 72 cell panelen combineren?
Onder komt de Phono Solar PS320M1-20/UH 320WP Full Black Half Cell (2x60 cell) en boven komt de Phono Solar PS390M1-24/TH 390WP Full Black (2x72 cell). De Enphase Micro-omvormer IQ 7+ (pdf) is zowel geschikt voor 60 cell als 72 cell panelen. Ik neem dat ik beide rijen toch kan toch combineren in 1 aangesloten lus / kring?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Met Enphase kun je allerlei panelen combineren. Bij het 72 cells paneel krijg je wel iets meer aftopping. Ik heb het niet gesimuleerd maar ik schat 0.5 tot 0.6% opbrengst verlies per jaar. Op jaarbasis stelt het niet veel voor maar op de 10 mooiste dagen van het jaar zie je enkele uren lang aftopping, dan lijkt het erger dan het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Oke, ik ben bezig op mijn materialenlijst samen te stellen, voor de panelen, omvormers en materiaal.

Dit is het legplan en zoals ik de bekabeling wil aanleggen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/yeNMgQExUFjpI5pNifGWZx1o.jpg

- Omvormers zijn de Emphase IQ7+, 10 stuks
- Bruin is de Enphase Q-Cable 1-fase, daar heb ik er dan 10 van nodig.
- Bruin vierkantje links bovenin is een Enphase einddop, om het einde van de string af te sluiten.
- Blauw is de aansluiting naar de panelen (wordt geleverd met / zit vast aan de panelen)
- Grijs vierkantje links onderin is een lasdoos, vanuit daar de 2 solar kabels (zwart en rood) richting meterkast.

Ik heb nu deze materialenlijst (via zonnepanelen-voordelig.nl):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/eYylPnLRr5i4Whdgy4NT0raA.png

Wat ik nog moet toevoegen / hebben:
- Solar kabel rood en zwart vanaf lasdoos richting meterkast (moet nog even meten hoeveel meter ik ongeveer nodig heb)
- Kabelbinders
- Tussen bovenste 5 en onderste 5 moeten een verleng Q-Cable komen. Ik heb in bovenstaande lijst wel alvast 2 connectoren geplaatst, maar ze hebben geen losse Q-Cable. Dus die moet ik nog even ergens anders zoeken.
- M4 tang voor het krimpen van die verlenkabel
- Installatie in de meterkast laat ik doen door een electricien. Wel heb ik de Relais en de Envoy S-metered nodig.

Vragen:
- Klopt mijn plaatje zo / Heb ik alles of mis ik nog wat?
- Solarkabels zijn in 4mm2 en 6mm2. 4 is in principe voldoende, of toch 6 nemen?
- Weet iemand hoe de verbinding in de lasdoos is? Is dat gewoon de Q-Cable van de laatste IQ7+ via lasdoppen / koppelstukken aan de 2 solar kabels koppelen? Ik kan daar eigenlijk niets over vinden. Heb complete Enphase installatiehandleidingen gevonden, maar er staats niet over in de aansluiting / verloop de laatste IQ7+ omvormer naar de solarkabels in de lasdoos.

Merci! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Pazo schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 22:07:
Oke, ik ben bezig op mijn materialenlijst samen te stellen, voor de panelen, omvormers en materiaal.

Dit is het legplan en zoals ik de bekabeling wil aanleggen:

[Afbeelding]

- Omvormers zijn de Emphase IQ7+, 10 stuks
- Bruin is de Enphase Q-Cable 1-fase, daar heb ik er dan 10 van nodig.
- Bruin vierkantje links bovenin is een Enphase einddop, om het einde van de string af te sluiten.
- Blauw is de aansluiting naar de panelen (wordt geleverd met / zit vast aan de panelen)
- Grijs vierkantje links onderin is een lasdoos, vanuit daar de 2 solar kabels (zwart en rood) richting meterkast.

Ik heb nu deze materialenlijst (via zonnepanelen-voordelig.nl):

[Afbeelding]

Wat ik nog moet toevoegen / hebben:
- Solar kabel rood en zwart vanaf lasdoos richting meterkast (moet nog even meten hoeveel meter ik ongeveer nodig heb)
Moet je daarmee dan? Je hebt toch micro omvormers? Je moet een ymvk kabel trekken naar de meterkast, en een lasdoos monteren.
- Kabelbinders
- Tussen bovenste 5 en onderste 5 moeten een verleng Q-Cable komen. Ik heb in bovenstaande lijst wel alvast 2 connectoren geplaatst, maar ze hebben geen losse Q-Cable. Dus die moet ik nog even ergens anders zoeken.
Ongetwijfeld zijn het eigen enphase stekkers maar is gewoon 230V kabel toch?
- M4 tang voor het krimpen van die verlengkabel
Ook niet nodig vanwege de micro omvormers, paneelstekkers passen gelijk in de omvormer.
- Installatie in de meterkast laat ik doen door een electricien. Wel heb ik de Relais en de Envoy S-metered nodig.

Vragen:
- Klopt mijn plaatje zo / Heb ik alles of mis ik nog wat?
- Solarkabels zijn in 4mm2 en 6mm2. 4 is in principe voldoende, of toch 6 nemen?
Zie bovenstaande
- Weet iemand hoe de verbinding in de lasdoos is? Is dat gewoon de Q-Cable van de laatste IQ7+ via lasdoppen / koppelstukken aan de 2 solar kabels koppelen? Ik kan daar eigenlijk niets over vinden. Heb complete Enphase installatiehandleidingen gevonden, maar er staats niet over in de aansluiting / verloop de laatste IQ7+ omvormer naar de solarkabels in de lasdoos.
Zie bovenstaande over ymvk
Merci! :)
Nog iets
Kon je nou nog breder kwijt dan 5 meter? 5 panelen van 1m05 bijv?

Edit:
Het lijkt dat enphase de 220 kant ook aansluit met dc bekabeling in serie, vreemd, dan is het geen 220 en lijkt het een optimizer ipv een micro omvormer.
Dan heb je wel solar kabel en een mc4 tang nodig, ik zou 6mm2 nemen.

[ Voor 4% gewijzigd door Rol-Co op 05-06-2020 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Had je deze al gevonden?
https://cdn.webshopapp.co...dleiding-voor-enphase.pdf

[ Voor 65% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-06-2020 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Bedankt weer voor je input @Rol-Co , waardeer ik zeer :)
Rol-Co schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 22:45:
[...]

Moet je daarmee dan? Je hebt toch micro omvormers? Je moet een ymvk kabel trekken naar de meterkast, en een lasdoos monteren.
Kijk, ik zat mij volledig te focussen op solar kabels. Maar toch even vraagtekens bij YMVK kabel. Die heeft 3 aderen / draden. Ik heb een enkel fase systeem, 2 aderen dus. Vandaar dat ik bij 2 solar kabels zat in mijn gedachte. De derde draad is aarde dan. Volgens het Emphase systeem heb ik die niet nodig, omdat de kabels volgens Enphase dubbel geïsoleerd zijn. Of zou ik de aarde kabel aan de rails bevestigen, dus om alle 4 de rails te aarden?
[...]

Ongetwijfeld zijn het eigen enphase stekkers maar is gewoon 230V kabel toch?

[...]

Ook niet nodig vanwege de micro omvormers, paneelstekkers passen gelijk in de omvormer.
Dat is een goede, dat weet ik niet. Maar ik dacht als ik die Enphase kabel, of desnoods 'gewone' 230V kabel wil verlegen, dan moet het toch aan die Enphase 2 connectoren om aan te kunnen sluiten aan de micro omvormers. Dan heb ik toch een krimptang nodig?
[...]

Nog iets
Kon je nou nog breder kwijt dan 5 meter? 5 panelen van 1m05 bijv?
Ik ga morgen nog even exact nameten, maar volgens mij heb ik maar iets van 5,2m. Als er ook nog bevestigingsklemmen voor de panelen tussen moeten (ow ja, die moeten ook nog op de lijst!), dan komen daar ook weer een paar centimeters bij.
Edit:
Het lijkt dat enphase de 220 kant ook aansluit met dc bekabeling in serie, vreemd, dan is het geen 220 en lijkt het een optimizer ipv een micro omvormer.
Dan heb je wel solar kabel en een mc4 tang nodig, ik zou 6mm2 nemen.
Hmm, zie je, toch de twijfel over de juiste kabel richting de meterkast. Als staat in deze handleiding ook een YMVK kabel genoemd. Maar over de installatie daarvan weer niets...
Ja die is bekend en staat op mn PC, maar bedankt ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Pazo op 05-06-2020 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Gelezen? Snap jij hem?

Nou denk ik dat de ts gewoon kant en klare kabels van 1m voor tussen de panelen kan gebruiken en 1x1m65 voor bovenste naar onderste rij en de eind kabel om binnen te komen.
Maar heel duidelijk wat voor kabel het is vind ik het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lothar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Rol-Co schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 23:12:
[...]

Gelezen? Snap jij hem?

Nou denk ik dat de ts gewoon kant en klare kabels van 1m voor tussen de panelen kan gebruiken en 1x1m65 voor bovenste naar onderste rij en de eind kabel om binnen te komen.
Maar heel duidelijk wat voor kabel het is vind ik het niet.
Nee niet gelezen.
Stringomvormer en klaar ;)
(Ik kan niet tegen aftoppen, dus 10 panasonic 335 + sma 3.6 of sma stp 4.0)

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-06-2020 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Pazo schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 23:09:
Bedankt weer voor je input @Rol-Co , waardeer ik zeer :)

[...]

Kijk, ik zat mij volledig te focussen op solar kabels. Maar toch even vraagtekens bij YMVK kabel. Die heeft 3 aderen / draden. Ik heb een enkel fase systeem, 2 aderen dus. Vandaar dat ik bij 2 solar kabels zat in mijn gedachte. De derde draad is aarde dan. Volgens het Emphase systeem heb ik die niet nodig, omdat de kabels volgens Enphase dubbel geïsoleerd zijn. Of zou ik de aarde kabel aan de rails bevestigen, dus om alle 4 de rails te aarden?

Dat is een goede, dat weet ik niet. Maar ik dacht als ik die Enphase kabel, of desnoods 'gewone' 230V kabel wil verlegen, dan moet het toch aan die Enphase 2 connectoren om aan te kunnen sluiten aan de micro omvormers. Dan heb ik toch een krimptang nodig?
Ik vermoed dat het "lampensnoer" is tussen de omvormers, dus 2 aderige kabel, echter snap ik 2 dingen niet.

Vaste kabels zijn tekoop van 1 meter maar hoe plug je die door, ofwel hoe zet je de 2e kabel daar aan, het lijkt dat je daar wel een mc4 tang voor moet hebben omdat ze het zelfde systeem gebruiken maar zijn geen mc4 stekkers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EXnzJ7uD7OWfLcoj0j7MRh5MOmk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dke0ytmzysZ6cxC7HTcqUYhk.jpg?f=fotoalbum_large
En de zorg als je 10 panelen aan die lampensnoertjes zet lijkt me teveel, dan beter 2x5 naar een lasdoos binnen en daar naar het relay.
Dan heb je 2x4 kabels van 1meter en 2x van 1m65 om naar binnen te komen op 1 centrale plek.
Zo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JcPZjTmF2QnB8G3pTW2y5UFILVo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pmFHnIJTFDFYAMV0HEoZIDRU.jpg?f=fotoalbum_large
Ik ga morgen nog even exact nameten, maar volgens mij heb ik maar iets van 5,2m. Als er ook nog bevestigingsklemmen voor de panelen tussen moeten (ow ja, die moeten ook nog op de lijst!), dan komen daar ook weer een paar centimeters bij.
Klemmen, rails, schroeven of bouten, glijmoeren, kapjes zwart, eindstukken voor de rails.

Er zijn ook 405W panelen in 1m94x 1m07 en 340W in 1m62x1m07 bij sunsolar, geeft je nog iets meer vermogen eventueel.
https://www.sun-solar.nl/...t-categorie/zonnepanelen/
Hmm, zie je, toch de twijfel over de juiste kabel richting de meterkast. Als staat in deze handleiding ook een YMVK kabel genoemd. Maar over de installatie daarvan weer niets...
Ja inderdaad, de stekkertjes die je op foto's ziet is mc4 en gaan naar de panelen, andere stekker op de unit is 220v dus kan je niet in serie zetten, dus waarschijnlijk lampensnoer (dun :'( ) wat parallel zit maar serie lijkt.
Daar is die handleiding niet duidelijk in, dat ben ik met je eens. Als je het in handen hebt ben je weer te laat, mis je iets enz enz.

[ Voor 16% gewijzigd door Rol-Co op 05-06-2020 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ja daag! Heel ander type, die is simpel en logisch ja. :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Rol-Co schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 23:30:
[...]

Ik vermoed dat het "lampensnoer" is tussen de omvormers, dus 2 aderige kabel, echter snap ik 2 dingen niet.

Vaste kabels zijn tekoop van 1 meter maar hoe plug je die door, ofwel hoe zet je de 2e kabel daar aan, het lijkt dat je daar wel een mc4 tang voor moet hebben omdat ze het zelfde systeem gebruiken maar zijn geen mc4 stekkers.
En de zorg als je 10 panelen aan die lampensnoertjes zet lijkt me teveel, dan meter 2x5 naar een lasdoos binnen en daar naar het relay.
Dan heb je 2x4 kabels van 1meter en 2x van 1m65 om naar binnen te komen op 1 centrale plek.
Zie hier de officiële installatie handleiding (pdf). De Q-Cables zijn kant en klaar en voorzien van stekker, zodat de panelen achter elkaar door kunt koppelen. Op pagina 10 staat dat je op een 1-fase systeem maximaal 13 micro omvormers (IQ7+ )mag koppelen (ik krijg er dus 10). Op pagina 12 zie je een schematische tekening mbt aansluiten / koppelen.

Op pagina 18 staat wat over het aansluiten in de lasdoos / verdeeldoos. 1-fase systeem, dus 2 aderen L1 en N. Op pagina 37 staat een schematische weergave. Hierin is wel een aardedraad opgenomen. Je zou dus denken dan een 3-aderige YMVK kabel voldoet. Al snap ik het nut van de aardedraad niet helemaal, want die houd op in de lasdoos. Nergens aan verbonden? Zelf verbinden aan de rails?

[ Voor 13% gewijzigd door Pazo op 05-06-2020 23:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Rol-Co al sluit je er panelen van 500 Wp aan, er komt echt niet meer dan 290 watt uit de IQ7+ hoor.
IQ7A moet je hebben. (Helaas)

Ik wil niet pessimistisch overkomen, maar zonde van de extra kosten aan micro omvormers.

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-06-2020 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
AUijtdehaag schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 00:02:
Ik wil niet pessimistisch overkomen, maar zonde van de extra kosten aan micro omvormers.
Want? Zo heel veel duurder is het toch niet? Een SMA omvormer die 3,5Wp kan hebben kost net als deze 10 micro omvormers ook circa €1050-1100. Zit toch amper verschil in? Ja ik moet misschien iets meer aansluitmateriaal hebben, maar met dit systeem werkt elk paneel onafhankelijk en met bijvoorbeeld een centrale SMA omvormer in serie heeft 1 vies / bedekt / defect paneel negatieve invloed op de het hele systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Pazo schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 23:47:
[...]

Zie hier de officiële installatie handleiding (pdf). De Q-Cables zijn kant en klaar en voorzien van stekker, zodat de panelen achter elkaar door kunt koppelen. Op pagina 10 staat dat je op een 1-fase systeem maximaal 13 micro omvormers (IQ7+ )mag koppelen (ik krijg er dus 10). Op pagina 12 zie je een schematische tekening mbt aansluiten / koppelen.

Op pagina 18 staat wat over het aansluiten in de lasdoos / verdeeldoos. 1-fase systeem, dus 2 aderen L1 en N. Op pagina 37 staat een schematische weergave. Hierin is wel een aardedraad opgenomen. Je zou dus denken dan een 3-aderige YMVK kabel voldoet. Al snap ik het nut van de aardedraad niet helemaal, want die houd op in de lasdoos. Nergens aan verbonden? Zelf verbinden aan de rails?
Maar geen duidelijkheid over het doorlussen, je hebt maar 1stekker AC hé, en je moet toch door naar de volgende, ik zie ook alleen gekoppelde kabels maar nergens hoe je ze maakt.

Hier nog een stukje meer duidelijkheid, ook wat meer de dikte en grootte te zien.
YouTube: De basisprincipes van een Enphase installatie.

En installatie video, waar je ook een rol kabel ziet met losse stekkers om zelf lengte te bepalen/maken, echter verkoopt solar bouwmarkt die kabel niet, q-cable per meter bijv, wel kant en klaar in 1,3 tot 2,3m maar je ziet ook maar 1 kant van de kabel.
Ze schrijven wel dat je een mc4 tang moet hebben, maar die kabel kan je op de grond al klaar maken.

YouTube: IQ: Microinverter Rooftop Installation

En nog 1, kijk vanaf 6 min 50
YouTube: My DIY Solar: Part 6 Enphase IQ6+ Microinverters and Q Cable

@AUijtdehaag

Ja de max zal je niet halen van het paneel maar er zijn ook slechte dagen in nederland dus uiteindelijk benut je de omvormers meer en zal je meer opbrengst hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door Rol-Co op 06-06-2020 00:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Qrelay+enphase S+kabels+ de rest ben je vergeten mee te nemen in de prijsvergelijking.

En 1 paneel wordt niet vies, ze worden allemaal vies.
Ik snap die angst niet.

Neem panasonic 335 Wp en je kan er 25 jaar mee vooruit. (Ook panasonic)
En over 10 jaar een nieuwe sma ( of misschien wel 15 jaar)
En niks aftoppen en schaduwmanagement.

Ik vind enphase prima, maar beperkt
(Ik lees ze ook uit voor iemand per 15 minuten, dan heb ik liever de 10 sec van sma modbus)

[ Voor 25% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-06-2020 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-04 22:48

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

AUijtdehaag schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 00:15:
Qrelay+enphase S+kabels+ de rest ben je vergeten mee te nemen in de prijsvergelijking.

En 1 paneel wordt niet vies, ze worden allemaal vies.
Ik snap die angst niet.

Neem panasonic 335 Wp en je kan er 25 jaar mee vooruit.
En over 10 jaar een nieuwe sma ( of misschien wel 15 jaar)
En niks aftoppen en schaduwmanagement.

Ik vind enphase prima maar beperkt
Er zijn veel meer voordelen voor de keuze van een micro. (brand)veiligheid icm zelf installatie, uitbreidbaarheid, monitoring, en ik vergeet er een paar.

En enphase geeft 25 jaar garantie. je kan een iq7 vinden voor 81 excl. btw. aftoppen valt reuze mee. Ik heb voor een kennis op een dak met zelfde hoek dak als topicstarter en ZZW een Enphase systeem geinstalleerd. M250 met 12x300wp lg bifacials. 3600Wp levert in hoek van holland gemiddeld 4200kWh. en hij topt ook af in voor en najaar gedurende een uurtje voor een paar dagen. Al zou je bij boven de 320Wp een IQ7+ moeten nemen.

En mijn oost-west systeem doet het echt goed als ik vergelijk met de andere oost-west systemen in het oost-west topic Oost - west opstelling: jouw productie afgelopen maand..ofzo

en aflezen kan live per sec. je kan in domiticz live de local lan page uitlezen. en mijn upload naar pvoutput staat op 5 min. kan je (laten) wijzigen in enlighten. moet je wel een enphase-se nemen. en t leifst de metered zodat je ook je verbruik kan uitlezen. kan geen smart meter tegenop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6yRCyIIBNPWuXYbnjkLq7v2D2ec=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/t46SwnLKNBNVDPCkb0YM2Hbh.png?f=user_large

[ Voor 15% gewijzigd door Zuluman op 06-06-2020 00:49 ]

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@AUijtdehaag

String zou prima kunnen maar hij gebruikt wel 5 panelen van 390Wp 2 meter en 5x320 dus wat zou de toegevoegde waarde zijn van de 10 pana's behalve 200Wp minder Wp en flink meer kosten? ( 2690,- ipv 1720,- ) :)

@Pazo
Phono 390 is er niet meer, zal deze worden als je wilt bestellen.

https://www.solar-bouwmarkt.nl/zonnepanelen/denim/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Rol-Co kijk eens naar het hele plaatje.

Panasonic + sma is 25 euro duurder per paneel incl btw.
Maar niks aftoppen en 25 jaar garantie op de panelen dus uitstekende kwaliteit.
Ik hoop dat die chinezen ook zo lang meegaan. Anders 2x kosten.
En omvormers die tegen die tijd echt te klein zijn met nieuwe panelen.
Grappig dat je nu al niet meer aan de phonos kan komen...

Maar succes hoor met de keuzes.

@Zuluman
Over die logging moeten we binnenkort even babbelen. Trusten ;-) )

[ Voor 35% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-06-2020 01:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 00:45:

Ik zie alleen totaal 900,- duurder voor 200Wp minder, die garantie is natuurlijk een wassen neus, en mijn ervaring met panasonic garantie is ook niet heel best.
Zoals we altijd hier al roepen, 1 paneel kapot na 8 jaar, niet meer te krijgen, en dan? Gaan ze alles vervangen voor je? Of kost het je gewoon weer centen? Met 1 ding als een omvormer geloof ik het wel, maar met zonnepanelen is garantie na 2 jaar al kansloos.

Voorbeeld:
Het is nu bijna allemaal half cell, nu heb ik een 230Wp paneel kapot in een set van 10 van 2015 en wil ik claimen maar wordt niet meer gemaakt, wat gaan we doen? Ik denk dat ik het wel weet, dat gaan 10 nieuwe half cel 330Wp worden.
Waar zit je dan met je garantie? Paneeltjes waren net of nauwelijks terugverdiend dus kan je nagaan met kuro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 30-04 22:52
Pazo schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 23:47:
[...] Al snap ik het nut van de aardedraad niet helemaal, want die houd op in de lasdoos. Nergens aan verbonden? Zelf verbinden aan de rails?
Dat klopt. Al mag je natuurlijk ook gewoon een extra aardedraad trekken.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
AUijtdehaag schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 00:45:

Hier heb je ook 25 jaar garantie, op een QCells paneel;
https://www.solar-bouwmar...k-25jr-garantie-copy.html

Maar 25 jaar... tja; bestaat dat bedrijf dan nog?

De SMA heeft juist weer een kortere garantie dan veel nieuwere merken. Maargoed, liever geen garantie en iets wat gewoon heel blijft dan wel garantie en een jaar lang touwtrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Nogmaals de hele post doorgenomen.
En zie dat er geen plaats is voor een string omvormer.

Ik benoemde de 25 jaar garantie, omdat het prima panelen zijn.
Iedereen weet dat garantie een wassen neus is en over 10 jaar de huidige techniek zwaar achterhaald is, dus daar moet je het niet om doen.

Die panasonic hebben op Vmpp nog een klein voordeel.
10x is 2x5 op een 1-fase omvormer, dus prima vergelijkbaar per string.
Of 10x op een 3 fase omvormer en met 590 Vmpp, de ideale stringspanning daarvoor.
Maar zonder stringomvormer heeft het minder nut.

@Pazo heb je de spanningen van de slimme meter al eens gemeten tijdens een zonnige dag?
Met een usb ftdi P1 kabel (cedel) en dsmr reader kun je dat prima uitlezen via een pi of odroid.

Als deze hoog is, kun je daar nu nog rekening mee houden in je aanleg.

Ik keek nog naar de s-metered.
Bij solar-bouwmarkt zeggen ze: Wanneer je een 1-fase PV systeem aansluit op een 3-fase meterkast heb je 2 extra CT stroomspoelen nodig.
Heb je voldoende vrije ruimte in je groepenkast?

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-06-2020 08:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Rol-Co schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 00:10:
[...]

Maar geen duidelijkheid over het doorlussen, je hebt maar 1stekker AC hé, en je moet toch door naar de volgende, ik zie ook alleen gekoppelde kabels maar nergens hoe je ze maakt.

[...]

En installatie video, waar je ook een rol kabel ziet met losse stekkers om zelf lengte te bepalen/maken, echter verkoopt solar bouwmarkt die kabel niet, q-cable per meter bijv, wel kant en klaar in 1,3 tot 2,3m maar je ziet ook maar 1 kant van de kabel.
Ze schrijven wel dat je een mc4 tang moet hebben, maar die kabel kan je op de grond al klaar maken.
Ja ik snap nu waar je op doelt. Je zie inderdaad nergens op de afbeeldingen van de Q-Cable hoe het andere uiteinde eruit ziet. Vermoedelijk toch gewoon een losse kabel die dan in de volgende Q-Cable stekker moet.
Ik heb deze pdf gevonden van de Q-Cable. Op pagina 2 zie een voorbeeld met doorlussen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/2UXjclBLvUsdoAtj1rGe7pCS.jpg

Dus ik denk dat aan de Q-Cable 1 stekker zit, en beide uiteinden zonder stekker zijn. De vraag is dus even of daar dan de MC4 tang voor benodigd is.

@AUijtdehaag ik snap jouw keuze voor een systeem met centrale omvormer, maar dat is bij mij haast niet mogelijk, dan zou ik die buiten moeten plaatsen. Verder vind ik het Enphase toch wel een mooi systeem, mede door de onafhankelijkheid per paneel, en ook door de lagere spanning die door het systeem loopt. Het is voor mij een beter keuze, ook al is het inderdaad wel een stukje duurder.
Rol-Co schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 00:37:
@Pazo
Phono 390 is er niet meer, zal deze worden als je wilt bestellen.
https://www.solar-bouwmarkt.nl/zonnepanelen/denim/
Zag ik gisteren ook, maar is er nog wel bij Zonnepanelen-voordelig, dus daar ga ik de boel bestellen (ook daar de rails en dak materiaal besteld).
AUijtdehaag schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 07:25:
@Pazo heb je de spanningen van de slimme meter al eens gemeten tijdens een zonnige dag?
Met een usb ftdi P1 kabel (cedel) en dsmr reader kun je dat prima uitlezen via een pi of odroid.

Als deze hoog is, kun je daar nu nog rekening mee houden in je aanleg.
Nee geen idee. Mijn electricien weet mijn plan inmiddels ook en heeft er niets over gezegd, maar ik zal er nog eens specifiek naar vragen.
AUijtdehaag schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 07:25:
Ik keek nog naar de s-metered.
Bij solar-bouwmarkt zeggen ze: Wanneer je een 1-fase PV systeem aansluit op een 3-fase meterkast heb je 2 extra CT stroomspoelen nodig.
Heb je voldoende vrije ruimte in je groepenkast?
Die 2 CT-stroomspoelen worden al meegeleverd bij de Envoy. Ik zal even overleggen met de electricien, bedankt voor de tip.

Zo, het wordt volgens mij redelijke mooie dag vandaag, tijd om weer het dak op te gaan om verder te gaan met de dakhaken. Meldt mij einde van de dag wel weer :w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:10
Pazo schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 14:11:
Hoeveel dakhaken per rails zouden jullie gebruiken / over wat voor onderlinge afstand?
De stijfheid van de rails bepaalt het aantal dakhaken. Het oude clickfit ws slap spul dus daar moesten ze vrij dicht bijelkaar. Solarstell had toen hele stevige rails al dus konden de haken verder uit elkaar.
Maar ik zie dat je het al opgelost hebt :)

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Pazo schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 09:43:
[...]

Ja ik snap nu waar je op doelt. Je zie inderdaad nergens op de afbeeldingen van de Q-Cable hoe het andere uiteinde eruit ziet. Vermoedelijk toch gewoon een losse kabel die dan in de volgende Q-Cable stekker moet.
Ik heb deze pdf gevonden van de Q-Cable. Op pagina 2 zie een voorbeeld met doorlussen:
Ook daar dingen die onduidelijk zijn toch? Zoals
Sluitkappen voor ongebruikte connectors
Hoezo? Er zit maar 1 connector aan de omvormer, hoe kan die ongebruikt zijn?

Male en female stekkers
Waarom? Aan die omvormer zit een male of female stekker en je lust door naar de ander, dan heb je toch geen andere "sekse" nodig?

Terminator
Waarom? Bij de laatste omvormer ga je toch niet nog een stukje kabel aan zetten maar stop gewoon met de laatste stekker en klaar.

Als het nou een kabel van 10 meter is met de stekkers er al aan (kerstverlichting zeg maar) en je gebruikt er maar 7 van de 10 dan snap ik de dopjes en teminators, maar dat zie ik niet tekoop.
[Afbeelding]

Dus ik denk dat aan de Q-Cable 1 stekker zit, en beide uiteinden zonder stekker zijn. De vraag is dus even of daar dan de MC4 tang voor benodigd is.
Precies, dat je straks niet weer dagen aan het wachten bent op spullen die je mist.
Zonde tijd.
Zag ik gisteren ook, maar is er nog wel bij Zonnepanelen-voordelig, dus daar ga ik de boel bestellen (ook daar de rails en dak materiaal besteld).
Ok, dacht dat je bij sb ging bestellen namelijk.
Zo, het wordt volgens mij redelijke mooie dag vandaag, tijd om weer het dak op te gaan om verder te gaan met de dakhaken. Meldt mij einde van de dag wel weer :w
Kijk maar uit dat je er niet af waait, het gaat hier tekeer als een malle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Er zitten twee klemmen bij voor 1-fase opwek en verbruik.
En moet je er twee bij kopen voor verbruik overige 2 fases.
Of het nodig Is?
Maar plek neemt het wel in.

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-06-2020 10:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nrdnmg
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-04 23:49
Pazo schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 09:43:
[...]

[Afbeelding]

Klopt! De Q-Cable is gewoon een lange kabel waar om de zoveel tussenruimte een aansluitstekker zit voor aan je omvormers. De ene kant van de Q-Cable dop je af met een einddop; het andere eind monteer je in een lasdoos waar je YMVK kabel uitkomt. Wellicht kom je afstand te kort; dan maak je een waterdichte lasdoos (gietmof) op het dak, waar je met een neopreen kabel naar binnen gaat richting de YMVK kabel.

Onlangs zelf ook een heel Enphase systeem met 21 panelen aangelegd. Dus wel wat ervaring inmiddels ;-)
En het werkt top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

nrdnmg schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 10:35:
[...]

Klopt! De Q-Cable is gewoon een lange kabel waar om de zoveel tussenruimte een aansluitstekker zit voor aan je omvormers. De ene kant van de Q-Cable dop je af met een einddop; het andere eind monteer je in een lasdoos waar je YMVK kabel uitkomt. Wellicht kom je afstand te kort; dan maak je een waterdichte lasdoos (gietmof) op het dak, waar je met een neopreen kabel naar binnen gaat richting de YMVK kabel.

Onlangs zelf ook een heel Enphase systeem met 21 panelen aangelegd. Dus wel wat ervaring inmiddels ;-)
En het werkt top!
Waar zie je die te koop? Ik zie ze alleen van 2,3m maximaal. En waarom niet gewoon op maat maken met een rol kabel en stekkers, kan je vanaf het laatste paneel zonder connectors direct op het relay.

https://www.solar-nu-webs...geen-connectoren-iq7.html

[ Voor 7% gewijzigd door Rol-Co op 06-06-2020 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nrdnmg
Rol-Co schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 10:44:
[...]

Waar zie je die te koop? Ik zie ze alleen van 2,3m maximaal. En waarom niet gewoon op maat maken met een rol kabel en stekkers, kan je vanaf het laatste paneel zonder connectors direct op het relay.
Losse kabel op rol waar je stekkers zelf aan kunt monteren kun je niet meer kopen. Installateurs bij de groothandel waarschijnlijk wel, maar als eindgebruiker ben je gebonden aan de kabels van inderdaad 2,3 meter maximaal. Is ook prima verder; want dan weet je ook zeker dat je een waterdichte en gedegen aansluiting hebt.
Je zult dus vanaf het laatste paneel met een neopreen kabel en lasdoos (Attema, gietmof) verder moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

nrdnmg schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 10:49:
[...]

Losse kabel op rol waar je stekkers zelf aan kunt monteren kun je niet meer kopen. Installateurs bij de groothandel waarschijnlijk wel, maar als eindgebruiker ben je gebonden aan de kabels van inderdaad 2,3 meter maximaal. Is ook prima verder; want dan weet je ook zeker dat je een waterdichte en gedegen aansluiting hebt.
Je zult dus vanaf het laatste paneel met een neopreen kabel en lasdoos (Attema, gietmof) verder moeten.
En tussen de panelen dan? Ik heb 5 panelen op rij, welke kabel koop ik? Ik zie na googel wel deze

https://store.enphase.com/storefront/en-us/enphase-q-cable

Die lijkt me logisch, maar dat zie ik hier niet tekoop

https://www.solar-outlet....ase-kabels-en-toebehoren/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nrdnmg
Rol-Co schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 10:53:
[...]

En tussen de panelen dan? Ik heb 5 panelen op rij, welke kabel koop ik? Ik zie na googel wel deze

https://store.enphase.com/storefront/en-us/enphase-q-cable

Die lijkt me logisch, maar dat zie ik hier niet tekoop

https://www.solar-outlet....ase-kabels-en-toebehoren/
Die Q-cable die je ziet op de site is alleen de stekker, in werkelijkheid zitten ze allemaal aan elkaar en is het 1 lange kabel. Dus als je 12 panelen hebt moet je 12 x zo'n stekker kopen. Je krijgt dan 1 lange kabel. (snap je?)
Eigenlijk is het heel simpel :)
Mocht je de afstand tussen 2 rijen niet kunnen overbruggen omdat je de rijen niet vast onder elkaar legt zul je op het dak ook hier een neopreen kabel tussen moeten leggen en 2 x een gietmof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-04 15:57
nrdnmg schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 10:49:
[...]

Losse kabel op rol waar je stekkers zelf aan kunt monteren kun je niet meer kopen.
Waar haal je die onzin vandaan?

https://www.solar-bouwmar...kkers/solar-materiaal-dc/

Die kabel en stekkers zijn overal te krijgen hoor.

Oeps verkeerd gelezen - sorry 7(8)7 O-)

[ Voor 5% gewijzigd door Gieliovd520 op 06-06-2020 11:28 ]

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Gieliovd520 schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 11:18:
[...]

Waar haal je die onzin vandaan?

https://www.solar-bouwmar...kkers/solar-materiaal-dc/

Die kabel en stekkers zijn overal te krijgen hoor.
rustag, dat is niet de kabel waar het over gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-04 15:57
Rustaaagh haha, je hebt gelijk zie edit, verkeerd gelezen :')

[ Voor 20% gewijzigd door Gieliovd520 op 06-06-2020 11:30 ]

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

nrdnmg schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 11:02:
[...]

Die Q-cable die je ziet op de site is alleen de stekker, in werkelijkheid zitten ze allemaal aan elkaar en is het 1 lange kabel. Dus als je 12 panelen hebt moet je 12 x zo'n stekker kopen. Je krijgt dan 1 lange kabel. (snap je?)
Maar dat staat nergens toch? Dus dat kan wel duidelijker, wel staat er dat je een mc4 tang nodig hebt voor de stekkers aan de kabel te zetten, maar kabel kan je niet kopen 8)7
Als je iets weet is alles simpel, vandaar dat ik het voor @Pazo vraag. ;)
Mocht je de afstand tussen 2 rijen niet kunnen overbruggen omdat je de rijen niet vast onder elkaar legt zul je op het dak ook hier een neopreen kabel tussen moeten leggen en 2 x een gietmof.
Of 2x een 2,3 m kabel en die in 1 gietmof. Of je zet de rijen parallel in een eind giet mof.
Maar die moffen kunnen storing worden, ik zou liefst 1 string en naar binnen maken, dan zelf maar 2x2,5 kopen bij de TU, die hebben vast wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Zo, ben weer van het dak af want het waaide naar mijn mening iets te hard. Niet verantwoord. Helaas maar 2 dakhaken kunnen plaatsen, maar wel de 2 lastigste (links bovenin). Ik moet er nu nog 8 plaatsen in de bovenste rij, maar dat zijn allemaal 'makkelijke' haken. Ben nog t/m woensdag vrij, dus maandag als het weer het toe laat maar weer verder op het dak.
nrdnmg schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 11:02:
[...]

Oke, dat is wel interessant, want dat staat nergens. Dus als ik 10 (voor mijn gevoel) losse Q-Cables koop van 1,3m, dan krijg ik een complete string waarbij ze allemaal al aan elkaar zitten? Aan de ene kant handig omdat de boel al mooi aan elkaar zit, aan de andere kant heb ik een langer stuk nodig naar de volgende rij. Dus ik denk dat ik ook 1x 2,3m Q-Cable koop, zodat dit er tussen kan als verbinding naar de volgende rij. En ik zal voor de zekerheid maar een MC4 tang erbij kopen. Ik denk dat ik de boel maar gewoon moet bestellen, en als ik het binnen heb ga ik het 'droog' neerleggen op de grond, zodat ik mooi alles kan plannen en kijken waar ik tegenaan loop. En als ik dan nog wat nodig heb dan zei het zo. De meeste onderdelen heb je binnen 2-3 dagen in huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nrdnmg
Pazo schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 14:10:
Oke, dat is wel interessant, want dat staat nergens. Dus als ik 10 (voor mijn gevoel) losse Q-Cables koop van 1,3m, dan krijg ik een complete string waarbij ze allemaal al aan elkaar zitten?
Klopt!
Aan de ene kant handig omdat de boel al mooi aan elkaar zit, aan de andere kant heb ik een langer stuk nodig naar de volgende rij. Dus ik denk dat ik ook 1x 2,3m Q-Cable koop, zodat dit er tussen kan als verbinding naar de volgende rij.
Daar heb je dus niks aan. Want er zit dan een stekker aan om een omvormer aan te koppelen met 2 losse draden aan beide zijden. Gewoon gebruik maken van een gietmof + neopreen kabel. Of nog netter: kabel naar binnen voeren, je tweede rij ook naar binnen voeren en binnen afwerken. Blijft het altijd droog en kun je er altijd nog bij.
En ik zal voor de zekerheid maar een MC4 tang erbij kopen.
Heb je echt niks aan. Enphase werkt niet met MC stekkers (jawel; maar ze zitten al vast aan de omvormer). MC4 tang heb je alleen nodig voor DC kabels. En die heb je niet bij dit systeem.
Maar je mag hem gerust bestellen hoor _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Bedankt @nrdnmg . Duidelijk mbt de MC4 tang, niet nodig dus. Al heb ik net een mailtje gestuurd naar de zonnepanelen boer met deze vragen over de stekkers / kabels. Even wachten waar zij mee terug komen.

Naar binnen voeren weet ik nog niet, heb momenteel de gedachten om het buitenom te doen. Mede omdat ik binnen geen loze leiding o.i.d. heb, dus ik weet niet hoe ik netjes die kabel naar mijn meterkast kan krijgen. Als ik buitenom langs mijn daklijn naar beneden ga, heb ik daar een mogelijkheid om onder de fundering de kruipruimte in de komen. Dus dan ben ik zo bij de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Pazo schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 14:42:
Bedankt @nrdnmg . Duidelijk mbt de MC4 tang, niet nodig dus. Al heb ik net een mailtje gestuurd naar de zonnepanelen boer met deze vragen over de stekkers / kabels. Even wachten waar zij mee terug komen.

Naar binnen voeren weet ik nog niet, heb momenteel de gedachten om het buitenom te doen. Mede omdat ik binnen geen loze leiding o.i.d. heb, dus ik weet niet hoe ik netjes die kabel naar mijn meterkast kan krijgen. Als ik buitenom langs mijn daklijn naar beneden ga, heb ik daar een mogelijkheid om onder de fundering de kruipruimte in de komen. Dus dan ben ik zo bij de meterkast.
Dan kan je beter 2x5 bestellen en die centraal bij de kabel vanuit de meterkast in een gietmof maken op dak anders moet je nog een keer onder je lei door bij de oversteek.

Die relay en de envoy nemen net zoveel ruimte in als een stringomvormer lijkt het, hang je dat op zolder? Of ook in de meterkast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@Rol-Co Nee liefst zoveel mogelijk in de meterkast. Zal dan iets van een gietmof bij het laatste paneel hangen, en dan vanaf daar een kabel buitenom richting meterkast.

Wat is trouwens het verschil tussen een ymvk kabel en een neopreen kabel @nrdnmg ? Het kan dus allebei, maar er zit wel een prijsverschil in. En als ik de kabel dan buitenom doe, is het dan nog raadzaam om die in een PVC buis te laten lopen of is de kabel zelf al sterk / beschermd genoeg?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Pazo schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 18:02:
@Rol-Co Nee liefst zoveel mogelijk in de meterkast. Zal dan iets van een gietmof bij het laatste paneel hangen, en dan vanaf daar een kabel buitenom richting meterkast.

Wat is trouwens het verschil tussen een ymvk kabel en een neopreen kabel @nrdnmg ? Het kan dus allebei, maar er zit wel een prijsverschil in. En als ik de kabel dan buitenom doe, is het dan nog raadzaam om die in een PVC buis te laten lopen of is de kabel zelf al sterk / beschermd genoeg?
De kabel in slagvaste (grijs pvc) buis ziet er strakker uit, kabel krijg je niet recht op de muur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Ja dat is waar, zal in een grijze PVC buis zeker strakker staan. Ga ik dat doen.

Inmiddels ook het verschillen tussen een YMVK kabel en een neopreen kabel gevonden:
De XMVK kabel

De XMVK installatiekabel is een lichte installatiekabel die vaak wordt toegepast in woningbouw en in de agrarische sector. Deze kabel is niet geschikt voor ondergrondse bekabeling.
Geschikt toepassingen van een XMVK kabel zijn bijvoorbeeld het aansluiten van verlichting en wandcontactdozen. De belangrijkste specificaties van deze kabel zijn de kleine diameter, het geringe gewicht en de beperkte buigstraal.

En:

De YMVK-kabel is een grijze installatiekabel die veelal gebruikt wordt in de utiliteit en industrie, daarbij kun je denken aan bovengrondse laagspanningsinstallaties en in vaste aanleg. De YMVK-kabel is tevens zeer goed toe te passen in huisinstallaties. De kabel kan worden toegepast in laagspanningssituaties tot 1000V. De YMVK-kabel is de installatiekabel die je het vaakst tegenkomt.
De Neopreen kabel
Neopreen kabel is een veel voorkomende kabel bij zowel binnen- als buiteninstallaties. De twee varianten binnen het assorimtent zijn de H07RN-F en H05RR-F kabel. Deze twee kabels zijn van rubber en erg soepel. Hierdoor zijn ze uiterst geschikt voor de aansluiting van bijvoorbeeld verplaatsbare installaties in onder andere fabriekshallen.

De buitenmantel is, zoals gezegd, van rubber. Dit biedt een merkbaar voordeel. Het voordeel is namelijk dat de kabel bestendig is tegen bijvoorbeeld slijtage en eveneens vrij eenvoudig is in gebruik.
Ik heb ongeveer 20 meter nodig, hier en daar wat extra bochten, beetje extra voor in de meterkast, dus denk dat ik 25 meter ga bestellen. Aangezien in deze dan in een PVC buis laat lopen, lijkt mij een YMVK kabel meer dan voldoende. 25 meter 3-aderige 4mm2 YMVK kabel kost ca €50,- tegen ca €75,- voor de zelfde versie in neopreen. Kan ik die €25,- die ik uitspaar gebruiken voor de PVC buis ;)

Al met al wordt het plaatje nu steeds completer. Ik wacht nog even af wat zonnepanelen-voordelig mij (hopelijk) gaat antwoorden op de vragen mbt de Q-Cable, en dan begin volgende week de boel maar eens bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Pazo schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 19:27:
Ja dat is waar, zal in een grijze PVC buis zeker strakker staan. Ga ik dat doen.

Inmiddels ook het verschillen tussen een YMVK kabel en een neopreen kabel gevonden:

[...]

[...]

Ik heb ongeveer 20 meter nodig, hier en daar wat extra bochten, beetje extra voor in de meterkast, dus denk dat ik 25 meter ga bestellen. Aangezien in deze dan in een PVC buis laat lopen, lijkt mij een YMVK kabel meer dan voldoende. 25 meter 3-aderige 4mm2 YMVK kabel kost ca €50,- tegen ca €75,- voor de zelfde versie in neopreen. Kan ik die €25,- die ik uitspaar gebruiken voor de PVC buis ;)

Al met al wordt het plaatje nu steeds completer. Ik wacht nog even af wat zonnepanelen-voordelig mij (hopelijk) gaat antwoorden op de vragen mbt de Q-Cable, en dan begin volgende week de boel maar eens bestellen.
En de wago lasklemmen met de handeltjes om vaste kern en flex aan elkaar te maken.
https://www.sandervunderi...le-en-massieve-aders.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Rol-Co schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 20:31:
[...]

En de wago lasklemmen met de handeltjes om vaste kern en flex aan elkaar te maken.
https://www.sandervunderi...le-en-massieve-aders.html
Ja die zijn bekend, daar heb ik nog een doosje van liggen. Ideale dingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:16
Enphase heeft een, vind ik, heldere uitleg over hoe het systeem aan te leggen: YouTube: Enphase Energy micro omvormers plaatsen en aansluiten (volledige ins...

Bekabeling, moffen, doosjes, de micro-omvormers, erg netjes en helder uitgelegd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pazo
@mgizmo Ja die video ken ik, er zit zeker bruikbare informatie in, maar het is wel een ander systeem dan de IQ7 micro omvormers.

Ik heb inmiddels antwoord van de winkel mbt de Q-Cable:

* De Q-cable wordt inderdaad in 1 string geleverd. Dus als ik er 10 bestel, krijg ik 1 string met 10 connectoren.
* Om de overbrugging te maken tussen de bovenste en onderste rij, kan gebruik worden gemaakt van een 2 aderige neopreen kabel. Gewoon in een klein lasdoosje onder het paneel de Q-Cable verbinden met de neopreen kabel en dan ook in de onderste rij dat herhalen om de het andere uiteinde van de neopreen kabel weer aan de volgende Q-Cable te koppelen.
* Vanaf de laatste micro omvormer ook weer via een lasdoosje / gietmof de Q-Cable over laten gaan naar een 3 aderige YMVK kabel, en die naar de meterkast brengen.

Het meeste hadden we hier al uitgevogeld, maar een extra bevestiging kan nooit kwaad. Ik weet nu wat ik allemaal nodig heb. Zo maar een lijst maken en even vergelijken bij verschillende webshops.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lothar
Misschien kan je een string van 11 bestellen en dan 1 in het midden eruit knippen. Hier de drie kabels aan elkaar brengen in een las doos met hars erin.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Akh3yp5Yl_BAjUFOLPTS_TQJ--o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i0d6tr9cfYUua8pRvZkCdLdj.jpg?f=fotoalbum_large

Of aan de andere kant natuurlijk.

[ Voor 58% gewijzigd door lothar op 07-06-2020 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Het maakt denk ik niet zo veel uit. Lijkt me handiger om gewoon een string van 10 te bestellen, en dan na de 5de de kabel door te knippen en daar dus een neopreen kabel tussen te 'plakken' in kleine gietmofjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Pazo schreef op zondag 7 juni 2020 @ 13:18:
Het maakt denk ik niet zo veel uit. Lijkt me handiger om gewoon een string van 10 te bestellen, en dan na de 5de de kabel door te knippen en daar dus een neopreen kabel tussen te 'plakken' in kleine gietmofjes.
Het blijft 220 op je dak waar de weersomstandigheden invloed op hebben, dus zo weinig mogelijk verbinden. Daarom riep ik al neem 2x5

Misschien kunnen ze ook 2x 5 maken met een lang uiteinde zonder stekker, dus terminator, 5 stekkers op een 1,2 meter en laatste 5 meter kabel.
Ik neem aan dat ze hem maken op het moment dat jij besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Ja zit allemaal wel wat in. Denk er nog even over na hoe ik die aansluiting uiteindelijk het beste kan doen.

Ik merk dat de PhonoSolar 390Wp moeilijk leverbaar is. Bij Solar-Bouwmarkt is ie er niet meer, bij Zonnepanelen-voordelig zit er onbekende levertijd op. Zoals eerder door @Rol-Co aangekaart ben ik nu naar de Demin's aan het kijken. Deze hebben dezelfde afmetingen, dus wellicht dat die het gaan worden. Ik wil het liefst ook zo veel mogelijk bij 1 winkel bestellen, en bij Solar Bouwmarkt kan ik het meeste krijgen. Alleen hebben ze niet echt de juiste klemmen, dus die ga ik denk ik allemaal bij SolarGarant bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Pazo

Welke klemmen? Ik heb goede ervaring bij deze zaak met het bestellen van klemmen, schroeven, matjes.

https://www.jenm-zonnepan...clickfit-montagesystemen/

https://www.jenm-zonnepanelen.nl/omvormers/enphase/

Tip
Bestel ook deze dingen voor je bovenste panelen, dan kan je ze zo aan de rails hangen en op schuiven.

https://www.jenm-zonnepan...kfit-montage-hulpset.html

[ Voor 38% gewijzigd door Rol-Co op 07-06-2020 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Bedankt voor de tip @Rol-Co , ik zal eens kijken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pazo
Zo, alles is besteld! Hoop centjes armer, maar goed, voor een goed doel zullen we maar zeggen :) En nu een paar weekjes wachten (met name op de panelen zelf, rest is allemaal voorradig).
Ik moet nog 10 dakhaken plaatsen. Hopelijk morgen goed weer, dan ik weer het dak op.

Bedankt allemaal voor jullie input, heb ik zeker veel aan gehad! d:)b
En uiteraard hou ik jullie op de hoogte met het verdere verloop.

[ Voor 20% gewijzigd door Pazo op 07-06-2020 19:29 ]

Pagina: 1 2 Laatste