Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:27
Zo, de laatste 10 dakhaken zitten erop. 36 in totaal. Was een beste klus, maar viel me uiteindelijk niet tegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZiDyXfGwFm4S_sFSOavN7Dj7i7E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dX4iWOdeAEYoU3lEuY5Krdv8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Z0djprzhz3qfx4oiscS2tTWTmI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eHNfAMOVcU5WipTNN8tyYPez.jpg?f=fotoalbum_large

Voorlopig is het even klaar. De rest van het materiaal is besteld, maar op de panelen zit een levertijd van een week of 6. Dus nog even geduld :)

Grote Enphase topicIQ Gateway lokaal uitlezenPVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Van de week telefoontje gehad van Solar Bouwmarkt dat de panelen rond 20 juli komen. De andere onderdelen van de bestelling zouden ze alvast versturen. Prima, kan ik vast rommelen ermee.
Zojuist het pakket met onderdelen binnen gekregen; zit de Envoy S Metered van €315,- er niet in! :'( Staat wel op de paklijst die erbij zit, maar zijn ze dus vergeten in de doos te stoppen. Ik heb meteen foto's gemaakt en ze een mail gestuurd. Hopelijk gaat het geen problemen geven en sturen ze die na.

10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfie_T
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 07-07-2020
Hey Pazo,

Waar haal je die afdekkappen voor leien? Ik vind dit een handigere oplossing dan lood knippen.

Allesinds knap gedaan.

Grtn,

Tom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Wolfie_T schreef op zondag 14 juni 2020 @ 15:46:
Hey Pazo,

Waar haal je die afdekkappen voor leien? Ik vind dit een handigere oplossing dan lood knippen.

Allesinds knap gedaan.

Grtn,

Tom
Bedankt :)

Het is Van der Valk Flashing.
https://zonnepanelen-voor...aken_Clamp_01.html#p58840

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pazo
Zo, het was even stil, maar dat kwam omdat de panelen zelf nog even op zich lieten wachten. Maar gisteren zijn ze dan eindelijk binnen gekomen *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/zg8w9fapU8udBAIoF2bcQwky.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/IR0VclpLg5iX2JmJATD0OhTu.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/IlCt4Z2y2ywj6TabE4iVJMjD.jpg

Donders mooi strak zwart :)
De komende dagen het weer voor het weekend in de gaten houden. Als er weinig wind is en droog blijft, ga ik van het weekend eens kijken of ik wat op het dak kan krijgen.
A.s. donderdag komt de elektricien alvast de boel in de meterkast aansluiten.

[ Voor 5% gewijzigd door Pazo op 21-07-2020 08:49 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:31
Ziet er heel goed uit! Mag ik vragen waar je ze uiteindelijk besteld hebt? Wil zelf graag bij solar-bouwmarkt.nl bestellen, maar de afbeeldingen op de website willen nog weleens afwijken van die in de datasheet die ze erbij plaatsen. Voor de Phono Solar is het onduidelijk. Deze panelen zouden echt perfect op ons dak passen qua maten en helemaal zwart heeft een WAF :). Maar ik wil natuurlijk wel een beetje zeker zijn van m'n zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
llevering schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 12:04:
[...]

Ziet er heel goed uit! Mag ik vragen waar je ze uiteindelijk besteld hebt? Wil zelf graag bij solar-bouwmarkt.nl bestellen, maar de afbeeldingen op de website willen nog weleens afwijken van die in de datasheet die ze erbij plaatsen. Voor de Phono Solar is het onduidelijk. Deze panelen zouden echt perfect op ons dak passen qua maten en helemaal zwart heeft een WAF :). Maar ik wil natuurlijk wel een beetje zeker zijn van m'n zaak.
Dit zijn 5x Demin 325Wp en 5x Demin 395Wp, en die komen van Solar-bouwmarkt.nl vandaag. Levertijd was wel dus een week of 6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
Pazo schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 12:08:
Dit zijn 5x Demin 325Wp en 5x Demin 395Wp, en die komen van Solar-bouwmarkt.nl vandaag. Levertijd was wel dus een week of 6.
Duidelijk, top bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21-05 18:04
Heeeeel sjiek, knap werk! Jammer van de tweede haak van links, onderste rij... wilde het leitje niet meewerken ;) ?

Vroeg me af: waar ga je nu met de kabel(s) het huis in..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
[quote]Gramser schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 16:14:
Heeeeel sjiek, knap werk! Jammer van de tweede haak van links, onderste rij... wilde het leitje niet meewerken ;) ?

Weet niet precies welke je bedoelt; op bovenstaande foto's zie je alleen van de onderste de rij de meeste linker; rest is buiten beeld. Die zit inderdaad iets scheef. Komt omdat ik vanaf het dakkapel moest werken, dus zeg maar een halve meter van de kant af. Maar goed, als straks de panelen er overheen liggen zie je het toch niet meer ;)
Gramser schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 16:14:
Vroeg me af: waar ga je nu met de kabel(s) het huis in..?
Gaat buitenom. Vanaf linksonder gaat de kabel dan over het randje van het dak heen, en in een buis langs de dakrand naar de beneden. Vervolgens de grond in, onder de fundering door en dan via de kruipruimte naar de meterkast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pazo
Gisteravond even gekeken hoe dat eruit ziet, 5 panelen naast elkaar. Kon ik gelijk de rails op de juiste afstand afzagen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/Ou6fnMcjWbxgYkhN1zNZ8xjq.jpg

En verder de omvormers op de rails gemonteerd en de kabel gelegd. Kan de rails met omvormers in 1x het dak op, scheelt weer hoop gepruts op het dak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/gXhZYHB1CmmjUjJQsLVQqglA.jpg

En vandaag een dagje vrij van werk genomen. Vanochtend is de elektricien geweest, die heeft de boel in de meterkast aangesloten / voorbereid.
Verder vandaag de rails op het dak gemonteerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/lg4It0ezw69e2HNWmJeZdqYU.jpg

De bovenste rails was lastig. Ik had een dakladder gehuurd, maar met de nokhaak over het huis heen, paste de rails niet onder de ladder / nokhaak door. Dat was te laag, zelfs met blokken eronder. Dus de ladder moest zonder nokhaak en dan vanaf de dakkapel. Eigenlijk was de ladder net wat aan de korte kant daardoor om makkelijk de bovenste rails te monteren. Niet helemaal arbotechnisch verantwoord, maar goed, het is gelukt en zit erop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/2vBC4vXblqtspHWckGfL8sz6.jpg

Morgen moet ik werken, en eigenlijk had ik de planning om zaterdag de panelen te gaan plaatsen. Maar het weer lijkt niet zo goed te worden, dus ik denk dat het dat niet gaat worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21-05 18:04
Hihi, ik dacht een pannetje te zien dat mooi om een haak heen had kunnen vallen maar dat dat niet deed. Kan ook gezichtsbedrog zijn.

Succes met de laatste loodjes, volgens mij ga jij op een mooi project terugkijken!

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Pazo
Zo, vandaag was de dag. De dag dat de 10 panelen er toch maar eens op moesten :)

Gelijk vroeg begonnen (07.30). Eerst maar eens een 'ladder' maken. Hele stapel leien eruit. Mijn vader kwam een uurtje later om te helpen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/hWRvRGuHfmsPYkXXLHhFVBXl.jpg

En dan maar beginnen met de moeilijkste, linksboven. Het was toch wel een heel gedoe om zo'n paneel van 200x100cm a 22,5kg op zijn plek te krijgen. En dan ook nog niet verrekte kabels aansluiten, wat dus onder het paneel zit. Maar goed, uiteindelijk gelukt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/TB0BJ3thBA0i5zU6pBJW92FI.jpg

En dan door. Dan krijg je de slag te pakken, en gaat het redelijk vlot. Nou ja, je loopt wel voor je gevoel 30x naar boven en naar beneden. Al met al ook aardig intensief. Maar rond een uur of 11 hadden we er dan 3 op zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/IaS6FxxxSapD3Gs5lo6LycDV.jpg

Het begon wel steeds meer te waaien, dat was wel minder. Zo'n paneel op zijn kant als je naar boven wilt vangt een hoop wind! Ik was dan ook blij toen we rond 13.00 de vijfde erop hadden liggen en de rij klaar was.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/JgYGtnTnpR1itQ2gVGFW30Z7.jpg

Toen maar eens een lunchpauze gehouden. Het moeilijkste was gedaan, de bovenste rij lag erop. De onderste zou veel makkelijker gaan, omdat je gewoon op de dakkapel kan staan en overal bij kan. Dus dat ging een heel stuk sneller. Na een uurtje lagen er al 3 op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/BFBLrKocqbNERt3xVU0ReYhV.jpg

En rond 15.30 was ook het leggen van het tiende paneel een feit. De boel ligt erop! *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/CSg5A6fF6HmkPHZS203Awha8.jpg

Man, dat was al met al nog een best karwei. Maar het resultaat mag er wezen. Mooie ervaring (maar niet snel weer! ;) ) Het systeem staat nog niet aan. Zo maar eens rustig gaan doorlezen, het Enphase systeem vraagt aardig wat configuratiewerk. Dus het is nog even spannend of alles goed gaan functioneren. Fingers crossed!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/ovcwucr26iWUM4Hharn2Tzud.jpg

[ Voor 0% gewijzigd door Pazo op 28-07-2020 21:38 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:28

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Pazo schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 20:08:

Man, dat was al met al nog een best karwei. Maar het resultaat mag er wezen. Mooie ervaring (maar niet snel weer! ;) ) Het systeem staat nog niet aan. Zo maar eens rustig gaan doorlezen, het Enphase systeem vraagt aardig wat configuratiewerk. Dus het is nog even spannend of alles goed gaan functioneren. Fingers crossed!
Mooie klus!

Je kan de pv groep gewoon aanzetten en ze gaan meteen produceren (als er zon schijnt :-). De omvormers zijn als het goed is pre-loaded met een nl profiel en werken dus zonder te configueren.

Installeren de je met de toolkit app van enphase. Dat wijst zich vanzelf. Heb je CTś van envoy al laten installeren/geïnstalleerd in je meterkast ?

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Zuluman schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 22:54:
[...]
Je kan de pv groep gewoon aanzetten en ze gaan meteen produceren (als er zon schijnt :-). De omvormers zijn als het goed is pre-loaded met een nl profiel en werken dus zonder te configueren.

Installeren de je met de toolkit app van enphase. Dat wijst zich vanzelf. Heb je CTś van envoy al laten installeren/geïnstalleerd in je meterkast ?
Het systeem heb ik inderdaad gisteren aangezet en het werkt (CT's zitten er ook tussen). Alleen ben ik met de configuratie nog niet helemaal klaar; klopt ook nog niet helemaal. Ik loop ook tegen een stap aan waarmee ik niet verder kom: via de Toolkit Installer app van Enphase, moet ik de meters instellen. Ik krijg dan eerst de vraag om het systeem aan te zetten (wat het al staat), en gaat de app meten. Volgende stap is om het systeem uit te zetten, en dan meten. Zoals de app / meter weet wanneer er geproduceerd wordt. Alleen kan ik het PV systeem niet uitzetten! Ja, in zijn geheel door de aardlekschakelaar om te zetten, maar dan gaat de Envoy ook uit en kom je dus niet verder. Ik kan het PV systeem niet uitzetten zonder dat de Envoy uit gaat. En de stap kan je niet overslaan in de app. Dus ik ben nog een tijd aan het klooien geweest, ook om het handmatig in te stellen. Maar het klopt nog niet helemaal, want als ik een stroomverbruiker aanzet zoals de waterkoker, knalt de meter 600-700W in de min, ivm omhoog :+ Dus moet ik vanavond maar weer mee aan de slag gaan, want er zitten wat fouten in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

Pazo schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 08:56:
[...]

Het systeem heb ik inderdaad gisteren aangezet en het werkt (CT's zitten er ook tussen). Alleen ben ik met de configuratie nog niet helemaal klaar; klopt ook nog niet helemaal. Ik loop ook tegen een stap aan waarmee ik niet verder kom: via de Toolkit Installer app van Enphase, moet ik de meters instellen. Ik krijg dan eerst de vraag om het systeem aan te zetten (wat het al staat), en gaat de app meten. Volgende stap is om het systeem uit te zetten, en dan meten. Zoals de app / meter weet wanneer er geproduceerd wordt. Alleen kan ik het PV systeem niet uitzetten! Ja, in zijn geheel door de aardlekschakelaar om te zetten, maar dan gaat de Envoy ook uit en kom je dus niet verder. Ik kan het PV systeem niet uitzetten zonder dat de Envoy uit gaat. En de stap kan je niet overslaan in de app. Dus ik ben nog een tijd aan het klooien geweest, ook om het handmatig in te stellen. Maar het klopt nog niet helemaal, want als ik een stroomverbruiker aanzet zoals de waterkoker, knalt de meter 600-700W in de min, ivm omhoog :+ Dus moet ik vanavond maar weer mee aan de slag gaan, want er zitten wat fouten in.
Had ik ook. Heb toen ct gewoon omgedraaid. Ondanks dat de richting wel klopte. Bij mijn buurman was ook zoiets raars. Hij had na inatallatie aan de meterkast gewerkt voor iets anders. Hij was niet aan de cts gekomen maar ineens was zijn verbruik ook negatief. Meterkast een keer aan en uit en het klopte weer. Een andere bekende had na uit en aanzetten ook negatieve waarden. Echt vreemd. Probeer eens aan en uitzetten. Als dat niet werkt de spoel even controleren en evt omdraaien. Wel de hoofdschakelaar uitzetten!

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@Zuluman Bedankt voor de tip, zal ik vanavond eens doen! Heb ik mijn Enlighten dashboard nu ook een foutmelding staan bij de CT waarden, dat het niet klopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Nou, en dat was 3 weken genieten van mijn panelen... ;(

In navolging op mijn verhaal hier:
Pazo in "WTF (?!) Deel je ervaringen bij WTF situaties - Deel 10"

Vandaag heeft elektricien even gekeken in de meterkast. Envoy en Q-relais zijn kapot. Hij kan de micro omvormers niet bekijken / meten, daar moet een installateur voor komen, maar zegt dat waarschijnlijk de omvormers de eerste klap hebben opgevangen, en daarna de meterkast. En aangezien daar de boel kapot is, zullen de omvormers waarschijnlijk ook kapot zijn. En dan de panelen zelf nog...

En nu bouwvak, dus zie maar eens zonnepanelen boer te vinden. Wat een gedoe weer... ;w

• llevering
Wat een verhaal en echt heel zuur! Hopelijk wordt het goed geregeld met de verzekering.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Balen!
(ik kan je topic niet openen, raar)

Blikseminslag gehad?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 22-05 19:41
AUijtdehaag schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 13:48:
Balen!
(ik kan je topic niet openen, raar)

Blikseminslag gehad?
Ik ook al niet. Ben wel benieuwd wat er is gebeurd inderdaad!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:18
Ik (en de anderen waarschijnlijk) krijgen deze foutmelding als we de link proberen te openen:

Error™
Je hebt geen toegang tot dit forum

Het topic dat je op hebt gevraagd bevindt zich momenteel in een voor jou afgesloten forum.

(interne identificatie: forum::get_forumdata::forum_not_allowed)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@AUijtdehaag @WackoH @emot

Is huiskamer, moet je wel toegang voor hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aet6xNk_NCtOrhS5w3SCr0rj0PU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qkWSSbnFiniGNMIkugdFFpEN.jpg?f=fotoalbum_large
Pazo schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 22:36:
Zo, ik had gisteren ook even mijn WTF momentje. Even wat van me afschrijven, alvast sorry voor de misschien onsamenhangende schrijfwijze:

Vast wel gehoord mbt noodweer van gisteren, o.a. in Barneveld waar ik woon.

Rond 17.00 bakken met regen.
Oke... goed voor tuin zullen we maar zeggen.
Rond 17.30 bakken met hagel, als kiezelstenen zo groot, en rukwinden / valwinden.
Oke... dat is niet zo leuk meer eigenlijk. Steeds boven kijken, bij de ramen of alles goed gaat. Ik dacht daar gaan mijn zonnepanelen die er amper 3 weken op liggen....
Rond 18.00 wordt het wat rustiger, maar er komt onweer.
Oke, gelukkig is het ergste voorbij. Aan de kook dan maar.,

18.10: KLABAM! Brandalarm op zolder gaat af, ik zie stukken rondvliegen in de tuin. Stoppen eruit. Nee daar gaan mijn zonnepanelen! Brand? WTF? Eerst 112 bellen. Al bellend rennend met brandblusser naar zolder. Niets te zien, ruik wel brandlucht. Ondertussen brandweer aan de lijn en zeggen dat ze moeten komen ivm blikseminslag en mogelijk brand. Geef aan het waarschijnlijk inslag in mijn zonnepanelen betreft. Ren al bellend weer naar beneden om toch buiten in de tuin te kijken, en wat zie ik:

[Afbeelding]
(foto vandaag gemaakt)

Voltreffer bij de buren. Gat in het dak. Brandweer gezegd dat het bij de buren is. Naar binnen rennen, buurman staat op mijn raam te bonken. Heb je brandblussers vraag ik? Nee was het antwoord. Ik wel, kom eraan. Als een gek naar zolder gerend, want daar (natuurlijk) de brandblusser laten staan. Weer naar beneden, naar de buurman, naar zolder. Buurman in paniek. Ik roepen dat ik de brandweer al heb gebeld en die onderweg is. Op zolder kijk ik gewoon letterlijk door het dak naar buiten. Niet echt brand maar het leek wel te smeulen. Poederblusser leeggespoten in het dak. Daarna direct naar beneden gerend want die bende is verstikkend. Op dat moment komt de brandweer aan. Waren er echt snel, hulde. Die naar boven. Buiten buurman in ongeloof janken (woonden er net een half jaar, hevig binnen aan het verbouwen geweest, net zo'n beetje klaar). Brandweer komt naar mij. Bij jou ook naar boven. Shit oke... Vrouw / kinderen ophalen, mee naar andere buren. Door de stromende regen. Kinderen overstuur. Brandweer met 3 man sterk naar boven. Gelukkig achteraf geen brand. Hoogwerker komt op dak verder te inspecteren. En dat alles in de stromende regen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Uurtje of 19.30 ging de brandweer weg, hadden nog 10 meldingen staan.. Toen ff een potje staan janken, de spanning moest er even uit. Wat was dat een nare ervaring zeg! Ben eigenlijk nooit echt bang geweest voor onweer, maar dit was niet leuk.

Vanochtend de schade opgenomen. Ik mis een paar nokpannen (leien). Scherven lagen trouwens tientallen meters door de tuinen en op straat verspreid. Gewoon uit elkaar gespat. Helaas ook veel schade aan apparatuur: O.a. CV, switches, camera's, server, access points, verlichting etc aan gort. En de zonnepanelen, (die er pas 3 weken op liggen...) weet ik nog niet. Mag het van de brandweer niet aanzetten zonder dat er een elektricien bij is, dus ben bezig dat die binnenkort komt.

Maar goed, schade is niets vergeleken die van de buren. Hun hele huis moet van binnen gestript worden en opnieuw opgebouwd. Waterschade, meterkast aan gort, letterlijk de roosters van de MV installatie in de badkamer en wc waren eruit gesprongen. Overal zwarte kringen om plafondlampen, schakelaars, stopcontacten. Stuctwerk van de muur af waar leidingen achter lopen. Man wat een stroomstoot is daar door het huis gegaan, echt bizar. Heb het met ze te doen.

Vandaag hele dag bezig geweest met de verzekering en opstellen schadeposten etc. Morgen komt CV installateur. En als het goed is komt morgen of vrijdag ook een bedrijf die hun dak gaan dichtmaken (nood), en pakken ze mijn dak als het goed is ook mee.

Zo, dat was er ff uit....
Ik ga mn bed opzoeken.
Ik hoor wel of pazo het goed vind.
:)

[ Voor 151% gewijzigd door Rol-Co op 13-08-2020 14:05 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• WackoH
[Bericht verwijderd]
Ik had gepost voordat ik het gekopieerde bericht van Pazo door Rol-Co had gelezen. Leek me niet gepast mijn post te laten staan.

Sterkte Pazo. Een geluk bij een ongeluk dat er geen echte brand is uitgebroken.

[ Voor 141% gewijzigd door WackoH op 13-08-2020 14:15 ]

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:37
De panelen zijn vast niet kapot.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Rol-Co

Rol-Co

Toch denk ik niet dat je het risico kan nemen, ze moeten er toch af voor de enphase, gelijk maar 10 nieuwe, zoveel scheelt het niet.
Met een string kan je nog gaan meten en een keuze maken maar deze moeten ook los om dat te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
@Rol-Co bedankt, prima dat je dat bericht hebt gequote, had even niet in gaten dat de Huiskamer niet voor iedereen toegankelijk is.

Maar goed, ik ga morgen eens een rondje bellen of ik een bedrijf kan vinden die op korte termijn kan kijken / doormeten. Zal wel lastig worden met de bouwvak. Ik baal hier wel eigenlijk het meeste van, van alles wat kapot is. Ben er een 3 maanden of wat mee bezig geweest, en poef, als ik pech heb alles in 1 klap weg.
De Envoy Metered is sowieso kapot, even als de Q-relais die ervoor zat. Rest dus nog niet bekend.

• Rol-Co

Rol-Co

Pazo schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 19:31:
@Rol-Co bedankt, prima dat je dat bericht hebt gequote, had even niet in gaten dat de Huiskamer niet voor iedereen toegankelijk is.

Maar goed, ik ga morgen eens een rondje bellen of ik een bedrijf kan vinden die op korte termijn kan kijken / doormeten. Zal wel lastig worden met de bouwvak. Ik baal hier wel eigenlijk het meeste van, van alles wat kapot is. Ben er een 3 maanden of wat mee bezig geweest, en poef, als ik pech heb alles in 1 klap weg.
De Envoy Metered is sowieso kapot, even als de Q-relais die ervoor zat. Rest dus nog niet bekend.
Alles opgeven aan de verzekering, geen risico nemen, nu meet je misschien goed maar gaat het later "iets" worden.
Ook houd je dan altijd twijfel als er een keer een slechte opbrengst is of wat dan ook.

Zonnepaneel installateurs gaan gewoon door met de bouwvak hoor.

[ Voor 3% gewijzigd door Rol-Co op 13-08-2020 19:45 ]

• Pazo
Ja de schade expert is al geweest. Die heeft aangegeven dat er eerste metingen gedaan moeten worden, dat hij die metingen / analyse moet hebben. Maar ik hoop gewoon dat ze het nog doen... scheelt weer een hoop gedoe. Dan zou het kwestie zijn van Envoy en de Relay vervangen, en dat het dan weer werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Zouden de bypass diodes door inductie en misschien wel directe spanning/stroom kapot gegaan kunnen zijn?
Als dat zo is, zouden de solderingen in de panelen door de grote stroom een tik hebben gekregen en misschien op termijn problemen met bv. hot spots gaan geven. (alleen speculatie)

Overspanningsbeveiliging?
Je kunt overwegen om een overspanningsbeveiliging in de meterkast in te bouwen om de schade in de rest van het huis bij een volgende keer (die hopelijk nooit komt) te beperken. Die kun je op Ebay of Ali express, of bij bv. Elektramat (maar dan krijg je die van Ali Express met een ander label, zo te zien...)

Maar voor een beetje meer (en jij wilt alleen goede spullen, lijkt me) heb je er een van een degelijke Duitse firma (OBO) die in dit soort zaken is gespecialiseerd.
Zelf heb ik een Obo V10 compact in m'n meterkast gezet (zie https://www.sandervunderi...3-polig-npe-woonhuis.html)

PS: Het helpt natuurlijk niet tegen alles. Dit is een middenklasse beveiliging die tegen inslag in de buurt beschermt. Die klap bij jou was misschien alsnog te dichtbij. Maar voor een kleine 70 Euro heb je iets meer gemoedsrust.

Sterkte met de afhandeling verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
@WackoH Ja mbt die overspanningsbeveiliging zei de CV installateur vanochtend ook al (we hebben weer warm water, jeej :) ) Ga zeker over nadenken.

Als het mee zit komen ze volgende week kijken naar de panelen / omvormers. Heb wel 7 bedrijven gebeld: zijn wel open, maar kennen allemaal Enphase niet dus willen er niet aan? Toen een bedrijf gevonden maar die had geen tijd tot oktober, en daarna uiteindelijk een bedrijf die waarschijnlijk begin volgende week kan komen. Hoor ik hopelijk vandaag nog. Fingers crossed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Pazo schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 12:29:
@WackoH Ja mbt die overspanningsbeveiliging zei de CV installateur vanochtend ook al (we hebben weer warm water, jeej :) ) Ga zeker over nadenken.

Als het mee zit komen ze volgende week kijken naar de panelen / omvormers. Heb wel 7 bedrijven gebeld: zijn wel open, maar kennen allemaal Enphase niet dus willen er niet aan? Toen een bedrijf gevonden maar die had geen tijd tot oktober, en daarna uiteindelijk een bedrijf die waarschijnlijk begin volgende week kan komen. Hoor ik hopelijk vandaag nog. Fingers crossed.
Waarom ga je niet zelf meten?

Panelen moeten er toch af, ik had het wel geweten, panelen er af, 10 nieuwe omvormers, 10 panelen laten leggen door die partij en rapportje dat alles beschadigd is en of gevolgschade kan hebben. Klaar.
Envoy en relais en draaien maar weer, dat meten en controleren kost ook tijd/geld, soms is gewoon vervangen goedkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
@Rol-Co Nee daar ga ik niet meer aan beginnen. Was leuk zo'n project, maar niet nog een keer. Was een hels karwei om met name de panelen erop te krijgen, dat was een ervaring voor 1 keer. Laat nu een bedrijf dat maar doen. En de verzekering is gewoon aan zet. Als zij zeggen je moet iemand laten komen om het door te meten, dat laat ik dat gewoon doen. Zij vergoeden die onderzoekskosten hebben ze al gezegd. Waarom zou ik dan gaan zitten kloten op het dak? En als de boel kapot is gaan zij het waarschijnlijk allemaal vergoeden, ook de installatie / reparatie ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Pazo schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 13:33:
@Rol-Co Nee daar ga ik niet meer aan beginnen. Was leuk zo'n project, maar niet nog een keer. Was een hels karwei om met name de panelen erop te krijgen, dat was een ervaring voor 1 keer. Laat nu een bedrijf dat maar doen. En de verzekering is gewoon aan zet. Als zij zeggen je moet iemand laten komen om het door te meten, dat laat ik dat gewoon doen. Zij vergoeden die onderzoekskosten hebben ze al gezegd. Waarom zou ik dan gaan zitten kloten op het dak? En als de boel kapot is gaan zij het waarschijnlijk allemaal vergoeden, ook de installatie / reparatie ervan.
Ok, duidelijk, maar wat als er later nog dingen kapot gaan? Dat geld alleen voor deelvervanging natuurlijk maar toch, is er een opgenomen clausule ?
Als er ook maar 1 ding kapot is op het dak ging ik toch voor totale vervanging, al moest ik gedeeltelijk zelf de rekening nemen, oude zooi op mp en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
Sow, klote dit!
En ik zou er inderdaad ook zelf niet meer aan beginnen. En waarom zou je het risico lopen met deze panelen als de verzekering waarschijnlijk gewoon nieuwe uitkeert?

Edit: Precies dat ja @Rol-Co
Je bedoeld natuurlijk oude zooi op noord, met een simpele stringomvormer en klaar 8)7

[ Voor 25% gewijzigd door emot op 14-08-2020 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@Rol-Co Eerst maar eens afwachten wat uit de meting / analyse gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Pazo schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 13:51:
@Rol-Co Eerst maar eens afwachten wat uit de meting / analyse gaat komen.
Natuurlijk, maar begrijp dat dat het bedrijf straks kan zeggen dat meten en troubble shooten meer kost dan gewoon nieuw er op plakken, rails ligt al en elk paneel moet ook los om te meten.

@emot
Neah, is moeizaam dakje, dus beter niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Rol-Co schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 13:58:
[...]

Natuurlijk, maar begrijp dat dat het bedrijf straks kan zeggen dat meten en troubble shooten meer kost dan gewoon nieuw er op plakken, rails ligt al en elk paneel moet ook los om te meten.
Ja oke, maar kosten worden gedekt door de verzekering. Moeten zij weten, ik volg momenteel gewoon de schade expert. Die beslist en bepaald wat er in aanmerking komt voor vergoeding, en die heeft al bevestigd dat ik zelf een installateur mag laten komen om de boel door te meten en dat die kosten vergoed zullen worden, en uit de analyse worden dan vervolgstappen besproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Pazo schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 14:06:
[...]

Ja oke, maar kosten worden gedekt door de verzekering. Moeten zij weten, ik volg momenteel gewoon de schade expert. Die beslist en bepaald wat er in aanmerking komt voor vergoeding, en die heeft al bevestigd dat ik zelf een installateur mag laten komen om de boel door te meten en dat die kosten vergoed zullen worden, en uit de analyse worden dan vervolgstappen besproken.
Dat begreep ik al ja, maar wie heb je geholpen als je alleen kapotte vervangt en de rest niet mochten er slechts een paar kapot zijn? Juist ja, die verzekering, en later aankloppen voor nog een omvormer of paneel incl leggen kan niet meer.
Vandaar mijn opmerking 1 kapot alles vervangen en dat meten heb jij in zijn mond gelegd ? Of kwam hij er zelf mee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WackoH
@Rol-Co Hier ben ik het mee eens:
Envoy en relais en draaien maar weer, dat meten en controleren kost ook tijd/geld, soms is gewoon vervangen goedkoper.
Ben je misschien autoverkoper? ;)
Want je morele kompas lijkt me een beetje van het Noorden af als ik lees...
[...], ik had het wel geweten, panelen er af, 10 nieuwe omvormers, 10 panelen laten leggen door die partij en rapportje dat alles beschadigd is en of gevolgschade kan hebben. Klaar.
(ik ben er mee opgevoed dat dit fraude is. De uitbetaling groeit niet aan bomen maar betalen we met z'n allen als premie).
[...]oude zooi op mp en klaar.
(dus iemand anders met de mogelijke gevolgen opzadelen?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
@Rol-Co We weten gewoon nog niet wat er wel of niet kapot is op het dak. Kan wel van alles verzinnen / gaan speculeren maar dat heeft geen zin. Ik zal zeker opperen, dat als er een paar kapot zijn, of het dan niet beter is om alles te vervangen. Of ze daar dan in mee gaan is punt 2.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Mooi :)
Ben je misschien autoverkoper? ;)
Want je morele kompas lijkt me een beetje van het Noorden af als ik lees...
Nee, en staat in mijn profiel dus had je kunnen lezen.
(ik ben er mee opgevoed dat dit fraude is. De uitbetaling groeit niet aan bomen maar betalen we met z'n allen als premie).
Helemaal niet, is gewoon uitsluiten van ge en vervolg problemen, pazo en de buren betalen (en hebben betaald) premie voor gevallen zoals dit, als ik mijzelf kijk heb ik al vele decennia premie betaald zonder iets te claimen maar als ik dan iets heb wil ik het wel goed gedaan hebben en niet zuinig aan in het voordeel van de verzekering waar ik niets aan heb.
Dit soort dingen kunnen altijd gebeuren, is overmacht maar moet wel schadeloos gesteld worden.
(dus iemand anders met de mogelijke gevolgen opzadelen?)
Gebruikt op marktplaats kopen is altijd een risico, maar je zou er een uitleg bij kunnen vermelden, wedden dat er nog zat op af komt?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21-05 12:58
[b]WackoH schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 14:48:
[...]
ik ben er mee opgevoed dat dit fraude is. De uitbetaling groeit niet aan bomen maar betalen we met z'n allen als premie.
Als voormalig HTS-er elektro weet ik dat volledige vervanging vaak nodig en gebruikelijk is.
Zodra ergens een te hoge stroom doorheen is gelopen, raken de meeste onderdelen inwendig beschadigd. Dat er dan enkele panelen nog werken wil niet zeggen dat b.v. dioden zo goed als nieuw zijn en uitval op korte termijn is dan zeer waarschijnlijk. Dat doen elektro-installateurs ook met de meterkast: vanwege veiligheid wordt alles vervangen want we kunnen de automaten en aardlekschakelaars niet van binnen bekijken.

Wellicht is het wel mogelijk om panelen zeer nauwgezet te inspecteren en dan hangt het inderdaad van het onderzoeksresultaat af.

De aanname dat @Rol-Co bij Tweedehandsverkoop mensen ergens mee opzadelt vind ik niet fair: dat is gewoon een kwestie van opvoeding, normen en waarden dat bij zo'n verkoop wordt vermeld dat onderdelen mogelijk beschadigd zijn en dat er geen enkele garantie wordt gegeven.

@Pazo Sterkte met de reparatie, komt goed. :Y

EDIT:
@Pazo Hierbij een link naar de pvKnowHowBlog van een van Duitslands beste specialisten op PV gebied: Artikel gaat over kapotte dioden o.a. door Overspanning of Blikseminslag:
https://photovoltaikbuero...otovoltaikanlagen-finden/

De thermische foto's laten goed zien wat er dan in zo'n paneel aan de hand is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T8bNZPBH0CGBLTSFwRfH_wwkz58=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eU0jZNWKdXGjkfvhDdnnoUdt.png?f=user_large

Zo kunnen contacten door de te hoge stromen deels loslaten wat hoge weerstand en dus hot spots geeft:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tvJjgXiKGq27xN8YvUDNst8GiKo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hPxIjp1n2exS8Pcczou5gsWC.jpg?f=user_large

[ Voor 27% gewijzigd door Remco45 op 15-08-2020 13:04 ]

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de schompen
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23-05 18:16
Doe gelijk een 6 mm aarde draad aan je rails koppelen en gelijk deze verbinden aan de aardpen. Dus niet via de groepenkast.( is trouwens verplicht!) Voor de rest mijn advies is om alles te vervangen. Weg met electronica wat met bliksem inslag te maken heeft gehad.

Set 1: 5200 Wp op een se 5k. Set 2: 5200 Wp op een se 5k. Set 3: 5040 Wp op een Growatt 5000tl3-xh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WackoH
Er zijn verschillende aspecten:

1) Het technische verhaal: Wat doet (indirecte) blikseminslag met zonnepanelen?
Remco45 geeft een link (dank daarvoor!) waar men aangeeft dat de bypassdiodes het loodje kunnen leggen
"Bei einem Blitzstoßstrom im Bereich von mehreren kA (Kilo-Ampere) fließt aus oben genanntem Grund immer der meiste Strom über die Bypassdioden und zerstört diese in aller Regel"
Met elektroluminiscentie (de foto die Remco postte) is te zien is welke defect zijn en welke niet.
Er staat daarna:
"Die Zellen sind sehr oft unbeschädigt und können nach Reparatur der Bypassdioden wieder arbeiten."
Nu zijn bypass diodes tegenwoordig vaak 'potted' (ingekapseld met een of andere kunststof). Maar ik zie hier niet de conclusie dat panelen maar preventief vervangen moeten worden.

Pazo heeft micro-omvormers waardoor ieder paneel op zich werkt. Dat heeft de kans op schade verkleind t.o.v. een stringomvormer ligt er een lus op het dak die in meer of mindere mate kwetsbaar is voor inductie (hangt er van af hoe die is aangelegd). De stroom loopt dan door alle panelen.
Verder is de vraag waar de stroom vandaan is gekomen: Kwam die via de panelen of juist vanuit de buren via de meterkast naar de micro’s?

Ander voordeel is dat bij een falend paneel met een micro-omvormer alleen dat paneel uit, en niet de hele string.

2) Het praktische verhaal.
In Rol-Co's profiel staat dat 'ie Manager TD (Technische Dienst). In zo'n rol snap ik wel dat je niet het risico wilt open dat een onderdeel mogelijk later alsnog faalt en je het liefste alles preventief vervangt. Maar ik weet niet of degene die over de financiën gaat, daar ook zo over denkt.
Het is anders als het om veiligheid of productieuitval met grote gevolgschade gaat. Maar in dit geval gaat het om een verlies van Euro's per dag, geen tonnen...

3) Verzekeringszaak
De verzekering zal het vermoedelijk praktisch bekijken. Wat gaan nieuwe panelen kosten t.o.v. inspectie en gedoe?
De vergelijking die Remco45 maakt met zekeringsautomaten etc. gaat niet helemaal op: Dat betreft beveiligingen. De zonnepanelen zijn gewoon apparaten die stroom leveren.
We vinden het toch ook normaal dat een nieuwe auto na een botsing niet direct total loss wordt verklaard, maar dat wordt gekeken hoe de reparatie t.o.v. dagwaarde uitpakt?

4) Het morele stuk:
Is het acceptabel om een inspecterende partij onder druk te zetten (of te stimuleren als zij daarmee (meer) nieuwe panelen kunnen leveren) om onderdelen af te keuren, ook al werken ze nog wel?
"Sukkels" als ik vinden van niet en zijn daarmee waarschijnlijk een dief van onze eigen portemonnee. Anderen vinden van wel omdat ze tenslotte al zoveel jaar premie hebben betaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@WackoH

Food for thought
Iemand legt zelf een pv set op dak omdat de installatie kosten teveel zijn en wil daarop besparen maar nu er iets mee is en het door een verzekering betaald word wil hij het niet zelf onderzoeken.
Dus als we het dan over premie betalen hebben met zijn allen past dit ook in het rijtje en heb ik persoonlijk meer moeite mee dan alles er af en nieuw er op en als het mijn set was lagen ze er nu al af.

No hard feelings pazo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:37
Rol-Co schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 22:35:
@WackoH
Iemand legt zelf een pv set op dak omdat de installatie kosten teveel zijn en wil daarop besparen maar nu er iets mee is en het door een verzekering betaald word wil hij het niet zelf onderzoeken.
Het heeft ook te maken met het steile lei dak, dat rekenen veel installateurs de hoofdprijs voor.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

busscherski schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 22:39:
[...]

Het heeft ook te maken met het steile lei dak, dat rekenen veel installateurs de hoofdprijs voor.
Begrijpelijk, maar ook een heerlijke dakkapel om op te werken. Met montage hulpjes hang je ze zo alle 5 aan de rails en hoef je geen 2 te tillen en vast te zetten, dat is hell

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pazo
Oke, ik wil jullie alvast bedanken voor jullie input en verschillende gedachtegangen; ik kan ze stuk voor stuk allemaal goed begrijpen. Een paar dingen;

@Rol-Co ; zelf onderzoeken, ik zou niet weten hoe ik dat zelf moet doen. Ik heb geen apparatuur om omvormers of panelen door te meten / te testen. Daarnaast vereist de verzekering gewoon een analyserapport van een bedrijf, waarna zij op basis daarvan een besluit zullen nemen wat en of ze gaan uitkeren. Kan ik zelf wel gaan klooien, maar gaat het gewoon niet worden. Kijk, misschien blijkt de helft kapot te zijn, en omdat ze nog zo nieuw zijn zegt de verzekering je mag de hele boel laten vervangen, waarom zou ik dan nog een keer op mijn dak gaan klooien als een bedrijf dat met 2 man binnen een dag geregeld heeft en volledig betaald is? Tuurlijk, ik baal hier enorm van, heb er 3 maanden aan gewerkt, 'het is mijn kind' en ben er bere trots op wat ik bereikt heb, maar ik was ook wel blij dat het klaar was. Het liefste hoop ik dat alleen de Envoy en Relay kapot zijn en de boel daarna gewoon weer werkt. En anders dat alles kapot is en de verzekering alles vergoed en ik het door een bedrijf kan laten afhandelen. Maar goed, zoals eerder gezegd, eerst maar eens afwachten op de metingen / analyse. Ik heb als het goed is maandag contact met het bedrijf om daar een afspraak voor te maken.

@de schompen Hoewel het gekke is dat Enphase overal zegt dat aarde draad niet nodig is omdat hun omvormers en kabels dubbel geïsoleerd zouden zijn, heb ik toch een 6mm2 aarde draad aan het rek bevestigd. Dus dat zit er al. Ik weet alleen niet of die rechtstreeks naar de aardpen gaat of via de meterkast. Had alleen tegen de elektricien gezegd dat die wel de aarde draad moest aansluiten.

@busscherski niet zozeer het steile ervan, maar vooral het feit dat het leien zijn die stuk voor stuk met een haakje vast zitten. Ik had in het begin 1 offerte die alleen al ca €4000 puur voor de installatie rekende, en een andere die de installatie alleen per uur wilde aanbieden, dus geen vast bedrag. De andere 4 die had benaderd wilde er niet aan beginnen. Vandaar dat ik dus zelf aan de slag ben gegaan.
En voor een partij die straks evt de boel zou moeten vervangen; de dakhaken en rails zitten er al, kwestie van panelen en omvormers wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

@Pazo Heb je enphase benadert? Denk dat ze wel ervaring hiermee hebben. Zij kunnen ze eventueel de omvormers testen. En wat is de invloed van de aarde draad vraag ik mij af? Ik heb in ieder geval geen aarde draad gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@Zuluman Nee ik heb Enphase zelf niet benadert. Maar wel een bedrijf dat veel Enphase systemen legt, dus ik hoop dat zei mij kunnen verder helpen. En mbt de aardedraad? Tja, ergens vond ik het vreemd dat ik niet zou hoeven aarden. En in de ymvk kabel zat toch al een aardedraad, dus kleine moeite om die even aan te sluiten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21-05 12:58
WackoH schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 22:16:
Er zijn verschillende aspecten:

1) Het technische verhaal: Wat doet (indirecte) blikseminslag met zonnepanelen?
Remco45 geeft een link (dank daarvoor!) waar men aangeeft dat de bypassdiodes het loodje kunnen leggen
"Bei einem Blitzstoßstrom im Bereich von mehreren kA (Kilo-Ampere) fließt aus oben genanntem Grund immer der meiste Strom über die Bypassdioden und zerstört diese in aller Regel"
Met elektroluminiscentie (de foto die Remco postte) is te zien is welke defect zijn en welke niet.
Er staat daarna:
"Die Zellen sind sehr oft unbeschädigt und können nach Reparatur der Bypassdioden wieder arbeiten."
Nu zijn bypass diodes tegenwoordig vaak 'potted' (ingekapseld met een of andere kunststof). Maar ik zie hier niet de conclusie dat panelen maar preventief vervangen moeten worden.
Later is ontdekt dat er ook andere soorten schade kunnen ontstaan, zie o.a. tweede foto.
2) Het praktische verhaal.
In Rol-Co's profiel staat dat 'ie Manager TD (Technische Dienst). In zo'n rol snap ik wel dat je niet het risico wilt open dat een onderdeel mogelijk later alsnog faalt en je het liefste alles preventief vervangt. Maar ik weet niet of degene die over de financiën gaat, daar ook zo over denkt.
Het is anders als het om veiligheid of productieuitval met grote gevolgschade gaat. Maar in dit geval gaat het om een verlies van Euro's per dag, geen tonnen...

3) Verzekeringszaak
De verzekering zal het vermoedelijk praktisch bekijken. Wat gaan nieuwe panelen kosten t.o.v. inspectie en gedoe?
De vergelijking die Remco45 maakt met zekeringsautomaten etc. gaat niet helemaal op: Dat betreft beveiligingen. De zonnepanelen zijn gewoon apparaten die stroom leveren.
We vinden het toch ook normaal dat een nieuwe auto na een botsing niet direct total loss wordt verklaard, maar dat wordt gekeken hoe de reparatie t.o.v. dagwaarde uitpakt?
Het ging mij niet om de veiligheid an sich.
De zonnepanelen horen bij de opstal en die is - hoop ik voor @Pazo en zijn buren - verzekerd tegen herbouwwaarde, lees nieuwwaarde. Uiteraard mag men repareren, maar de staat na die reparatie dient wel "als nieuw" te zijn.
Laten we jouw gloednieuwe auto als voorbeeld nemen en aannemen dat deze is verzekerd tegen nieuwwaarde en dat kort na aanschaf schade is ontstaan.
Iedereen vindt het normaal dat de auto wordt overgespoten i.p.v. de beschadigde plek professioneel te laten schilderen met een kwast, ook al garandeert de schilder met zijn kwastmethode dezelfde bescherming.
Men vindt het vanzelfsprekend dat de auto er weer "als nieuw" uit ziet.

Zou men het accepteren dat van de perfect gerepareerde en overgespoten auto, welke rijdt als vanouds, men wel het geluid van een wiellager net kan waarnemen (niet storend), los van de veiligheid? De auto doet exact wat er van verwacht mag worden, het wiel draait soepel, er is niets aan het lager te zien, maar ja...we weten dat dit lager mogelijk in de toekomst vast gaat lopen o.i.d.

Mijns inziens dient dat lager te worden vervangen, net als elk onderdeel van de PV-installatie dat door de stroom welke er doorheen is gegaan mogelijk/zeer waarschijnlijk inwendige schade heeft opgelopen.

Daar mag je best een discussie over voeren of netjes op aandringen.

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Goed, ik heb een afspraak kunnen maken met een installateur welke de boel kan doormeten. Wegens drukte kunnen ze pas woensdag 9 september. Het is niet anders. Hopen dat het weer dan goed is. Zal waarschijnlijk weer een trap moeten maken door leien eruit te halen om bij de bovenste panelen te komen, dus moet wel droog zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WackoH
Rol-Co schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 22:35:
@WackoH

Food for thought
Dus als we het dan over premie betalen hebben met zijn allen past dit ook in het rijtje en heb ik persoonlijk meer moeite mee dan alles er af en nieuw er op en als het mijn set was lagen ze er nu al af.

No hard feelings pazo :)
Dat ben ik niet met je eens. ;)
a) Je hebt installeren en installeren. Het is niet zo dat Pazo zelf de omvormers in elkaar heeft gesoldeerd. Hij heeft volgens mij nog geen connector hoeven te krimpen omdat het hele systeem met prefab stekkers in elkaar te klikken is. Het werk wat een beetje riskanter was (in de meterkast) heeft hij door een elektricien laten doen.
b) Het logisch dat een onafhankelijk persoon of organisatie de schade vaststelt, niet de eigenaar.
c) Naar de verzekering toe is het niet handig om nu zelf te gaan rommelen. Dan loopt Pazo het risico dat ze niet meer willen vergoeden.
d) Een goede diagnose vereist specialistische en dure apparatuur (infrarood camera en/of een manier om elektroluminiscentie te meten), en kennis

Omdat voor zover ik kan beoordelen geen relatie is tot de (mogelijke schade) en de doe-het-zelf installatie, mag dat ook geen rol bij de beoordeling van de schade spelen.

Als de panelen van het dak zouden zijn gewaaid, dan was er een direct verband tussen de wijze installatie en de schade. Maar de wijze waarop Pazo het heeft bevestigd, heeft de onweerbui prima doorstaan.

Ik heb privé en zakelijke genoeg missers van professionals gezien om hun kennis en kunde met gezonde argwaan te zien. >:)

Je kunt beter een 'doe-het-zelver' hebben die zich goed inleest en z'n grenzen stelt (zoals Pazo) dan een professional die het niet nodig vindt om een handleiding te lezen omdat 'ie het toch wel weet.

• Rol-Co

Rol-Co

WackoH schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 16:51:
[...]

Dat ben ik niet met je eens. ;)
Zoals verwacht
a) Je hebt installeren en installeren. Het is niet zo dat Pazo zelf de omvormers in elkaar heeft gesoldeerd. Hij heeft volgens mij nog geen connector hoeven te krimpen omdat het hele systeem met prefab stekkers in elkaar te klikken is. Het werk wat een beetje riskanter was (in de meterkast) heeft hij door een elektricien laten doen.
Irrelevant, het gaat om panelen meten.
b) Het logisch dat een onafhankelijk persoon of organisatie de schade vaststelt, niet de eigenaar.
c) Naar de verzekering toe is het niet handig om nu zelf te gaan rommelen. Dan loopt Pazo het risico dat ze niet meer willen vergoeden.
Eens, maar daarom stoort het me nog wel. :)
d) Een goede diagnose vereist specialistische en dure apparatuur (infrarood camera en/of een manier om elektroluminiscentie te meten), en kennis
Wedden dat het alleen een multimeter is, daar zit nou juist het probleem.
Omdat voor zover ik kan beoordelen geen relatie is tot de (mogelijke schade) en de doe-het-zelf installatie, mag dat ook geen rol bij de beoordeling van de schade spelen.
Kan hij aantonen dat het voor die tijd wel 100% werkte? Of waren er al problemen, fouten, verkeerde montage.
Als de panelen van het dak zouden zijn gewaaid, dan was er een direct verband tussen de wijze installatie en de schade. Maar de wijze waarop Pazo het heeft bevestigd, heeft de onweerbui prima doorstaan.
Zelfde als vorige punt.
Ik heb privé en zakelijke genoeg missers van professionals gezien om hun kennis en kunde met gezonde argwaan te zien. >:)
Ik ook, daarom kijk ik ook liever zelf.
Je kunt beter een 'doe-het-zelver' hebben die zich goed inleest en z'n grenzen stelt (zoals Pazo) dan een professional die het niet nodig vindt om een handleiding te lezen omdat 'ie het toch wel weet.
Aanname dat er zoiemand komt.
:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• emot
Met een multimeter is inderdaad te meten of ze het nog doen, maar absoluut niet te bepalen of er wel of geen schade is.

En wat als je nu zelf aan het meten gaat en ze laat liggen, en over een aantal weken brand je dak af. Wie is dan de verantwoordelijke?

Daarnaast staat het installeren en beoordelen bij schade toch volledig los van elkaar? Plus dat verzekeringsmaatschappijen meestal gewoon een officieel “schaderapport” eisen.

• Rol-Co

Rol-Co

emot schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 21:24:
Met een multimeter is inderdaad te meten of ze het nog doen, maar absoluut niet te bepalen of er wel of geen schade is.
Vandaar ook mijn eerdere post om alles te vervangen, geen risico, ik zou het zelfs doen als het geen verzekeringswerk was.
En wat als je nu zelf aan het meten gaat en ze laat liggen, en over een aantal weken brand je dak af. Wie is dan de verantwoordelijke?
Nou dat zal niet, eerder dat het gewoon niet werkt, of gedeeltelijk.
Daarnaast staat het installeren en beoordelen bij schade toch volledig los van elkaar? Plus dat verzekeringsmaatschappijen meestal gewoon een officieel “schaderapport” eisen.
Schade raport is bij een autoschade, bij zoiets als een pv set is het een proforma rekening voor reparatie of vervanging, als daar op staat 10 panelen en 10 omvormers kunnen ze nog niet weten of het 10 totaal zijn of 10 van de 20.
Voor hun is dan alleen onder de streep belangrijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

Pazo schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 08:49:
@Zuluman Nee ik heb Enphase zelf niet benadert. Maar wel een bedrijf dat veel Enphase systemen legt, dus ik hoop dat zei mij kunnen verder helpen. En mbt de aardedraad? Tja, ergens vond ik het vreemd dat ik niet zou hoeven aarden. En in de ymvk kabel zat toch al een aardedraad, dus kleine moeite om die even aan te sluiten.
Ik zou ze toch even gewoon bellen om na te vragen. die hebben wereldwijd zo veel geplaatst en kunnen je zo vertellen wat de gevolgen zijn. nu heb je een installateur ingeschakeld en die zal weer zelf contact opnemen met enphase. kleine moeite om even na te vragen met een telefoongesprek van misschien 10 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Bedankt voor jullie input allemaal. Ik wacht gewoon eerst even af wat er 9 september gaat gebeuren en wat de uitkomst is, dan ga ik verder in gesprek met de verzekering / schade expert.

@Zuluman Enphase NL bellen is wel een goed idee, gewoon even vragen hoe zij er over denken. Ze zullen er allicht vaker mee te maken hebben gehad. Ga ik van de week even doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Even een update, vandaag is de boel doorgemeten.

Concreet:
- Envoy kapot,
- Relay kapot,
- alle 10 de micro omvormers kapot,
- 1 paneel kapot ( andere 9 OK).
;(

De panelen zijn nu van het dak af. Krijg binnenkort nog een rapport van ze met de resultaten. Schade expert al geïnformeerd, maar nu dus even afwachten. Helaas moet dus een hoop vernieuwd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Zo, da's een flinke schade. Was er ook zichtbare schade aan het paneel of de omvormers?
Hoe is e.e.a. doorgemeten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Pazo schreef op woensdag 9 september 2020 @ 20:11:
Even een update, vandaag is de boel doorgemeten.

Concreet:
- Envoy kapot,
- Relay kapot,
- alle 10 de micro omvormers kapot,
- 1 paneel kapot ( andere 9 OK).
;(

De panelen zijn nu van het dak af. Krijg binnenkort nog een rapport van ze met de resultaten. Schade expert al geïnformeerd, maar nu dus even afwachten. Helaas moet dus een hoop vernieuwd worden.
Alles dus! Je zou gek zijn als je de andere 9 terug gaat leggen.

• Pazo
WackoH schreef op woensdag 9 september 2020 @ 21:17:
Zo, da's een flinke schade. Was er ook zichtbare schade aan het paneel of de omvormers?
Hoe is e.e.a. doorgemeten?
Nee geen fysieke schade te zien aan de panelen of aan de omvormers. Panelen hebben ze gemeten met een multimeter. Panelen moeten een bepaalde waarde hebben met een tolerantie van 3%. 9 van de 10 panelen zaten op 1 a 2% afwijking, dus eigenlijk gewoon goed. 1 paneel zat maar op ca 30% van de waarde die het moest hebben, dus kapot. Envoy en Relay in de meterkast gaven helemaal geen signaal.

De omvormers hebben ze gemeten met een ander soort apparaat, die ze aan de stekker van de omvormer konden koppelen. 8 stuks deden helemaal niets meer, 2 stuks wel maar gaven verkeerde waarden aan. Dus alle 10 afgeschreven.
Rol-Co schreef op woensdag 9 september 2020 @ 22:34:
[...]

Alles dus! Je zou gek zijn als je de andere 9 terug gaat leggen.
Ik snap je gedachtegang, heb er zelf ook voor, maar de schade expert beslist in de dit geval. Ik heb het bedrijf gevraagd om in hun rapport het advies te geven om alles te laten vervangen, en ik zal het dan zelf ook aangeven dat ik dat graag wil. Hopelijk gaat de schade expert daar dan in mee.

[ Voor 46% gewijzigd door Pazo op 10-09-2020 09:18 ]

• Rol-Co

Rol-Co

@Pazo
Zoals ik ook al eerder zei, ook al zou ik de andere 9 zelf moeten betalen maar de oude gingen er niet op.

Wat kost een paneel nou vandaag de dag.

• Pazo
Rol-Co schreef op donderdag 10 september 2020 @ 11:46:
@Pazo
Zoals ik ook al eerder zei, ook al zou ik de andere 9 zelf moeten betalen maar de oude gingen er niet op.

Wat kost een paneel nou vandaag de dag.
Toch bijna €1900,-.... Ik weet niet maar ik vind dat best veel geld.
Maar goed, in het rapport zal het dringende advies staan dat alles vervangen moet worden (heb ze gesproken). Dus als ik dat rapport heb ga ik ermee naar de schade expert. De beste man is zeker van goede wil, contact loopt heel goed en hij is vrij makkelijk. Dus ik heb goede hoop.

• Zuluman

Zuluman

@Pazo en hoe zit het met de kabeling? dus de envoy bekabeling en de leiding naar de meterkast? Moeten die niet vervangen worden?

Het bizarre aan dit verhaal is dat de kosten voor de inspectie, het maken van de (verzekerings)rapporten en allerlei administratiekosten bijna net zoveel zijn als de vervanging zelf vermoed ik en als het tegenzit zelfs meer..

• Pazo
@Zuluman De Q-Cable tussen de omvormers zal ook vervangen worden. Kabel vanaf laatste omvormer naar de meterskast is een 6mm2 YMVK kabel, daar is niets mis mee.

En mbt de kosten van inspectie e.d., tja, als de expert dat wil en vergoed, prima toch? Daar maak ik me niet druk om. Ik snap echt wel dat zij eerst een analyse rapport willen hebben alvorens ze zeggen 'vervang alles maar en stuur de factuur maar'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
Als de panelen met een multimeter zijn gemeten, dan is om de nullastspanning te bepalen?
Die 30% afwijking in een paneel zou dan 1 kapotte (kortsluiting) bypass diode zijn.
In ieder paneel zitten er misschien al 6, 12 of 18 (half cel panelen met drie loops, tussen de loops 1 tot 3 diodes?).
Defecte bypas diodes is oo precies hetgeen dat Duitse bericht van de experts als meest voorkomende schade na blikseminslag zag.
Pazo heeft 10 panelen, stel ieder heeft 12 diodes, dan is er van de 120 diodes 1 of hooguit 2 defect.
Tegenwoordig zijn diodes vaak 'potted', dus lastig (maar niet onmogleijk) te vervangen.

Maar om op basis van ~1% defecten, alles te gaan vervangen, is wel wat overkill als dat een kleine 2 mill;e kost.
Maar goed, ik vermoed dat de verzerking een volledige vergoeding gaat gaat betalen. Dus het is meer een theoretische discussie.

• WackoH
@Zuluman Ik denk dat de verzkeringsmattacshappij die afweging echt wel maakt, Bij kleine schadegevallen betalen ze volgens mij direct uit, zo lang je maar niet opvallend vaak schade claimt.

• WackoH
@Rol-Co Ik begrijp je emotie. Maar wat zijn je zakelijke argumenten om voor een volledige vervanging te pleiten?

• Rol-Co

Rol-Co

WackoH schreef op donderdag 10 september 2020 @ 13:55:
@Rol-Co Ik begrijp je emotie. Maar wat zijn je zakelijke argumenten om voor een volledige vervanging te pleiten?
Over een paar jaar een slecht presterende set en alsnog op eigen kosten vervangen EN leggen.
Het is ook geen 1900,- , een paneel van meer dan 200,- ps moet je al goed naar zoeken.

5x405Wp van 2 meter is 156,- ps en de kleinere 345Wp is 146,- ps
Ongeveer 9x150,- is 1350,-

https://www.sun-solar.nl/...onnepanelen/yingli-solar/

Edit:
Oh en ze zijn er al kosteloos af, half werk al klaar.

[ Voor 11% gewijzigd door Rol-Co op 10-09-2020 16:39 ]

• Pazo
@WackoH

Ik begrijp je uiteenzetting :) Voor mijn gemoedstoestand zou ik het fijner vinden als alles vervangen gaat worden, daar ga ik wel voor pleiten.
Rol-Co schreef op donderdag 10 september 2020 @ 16:37:
[...]

Over een paar jaar een slecht presterende set en alsnog op eigen kosten vervangen EN leggen.
Het is ook geen 1900,- , een paneel van meer dan 200,- ps moet je al goed naar zoeken.
Ik bedoel €1900 voor 10 panelen, als ik ze allemaal zelf moet aanschaffen / vervangen, mocht de verzekering er maar 1 vergoeden, maar goed doet er verder niet toe.

[ Voor 17% gewijzigd door Pazo op 10-09-2020 17:07 ]

• Rol-Co

Rol-Co

Pazo schreef op donderdag 10 september 2020 @ 17:05:
@WackoH

Ik begrijp je uiteenzetting :) Voor mijn gemoedstoestand zou ik het fijner vinden als alles vervangen gaat worden, daar ga ik wel voor pleiten.

[...]

Ik bedoel €1900 voor 10 panelen, als ik ze allemaal zelf moet aanschaffen / vervangen, mocht de verzekering er maar 1 vergoeden, maar goed doet er verder niet toe.
Ik ook :)
Het monteren wordt al betaald, dus is alleen panelen bestellen, maar solarbouwmarkt heeft ze niet meer, dus zal je iets anders moeten.
1500 heb je 10 nieuwe, veel geld dus maar hopen dat ze het vergoeden, aangeven dat dit type al niet meer te krijgen is dus 1 bij leggen gaat kleurverschil geven. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
Rol-Co schreef op donderdag 10 september 2020 @ 16:37:
[...]
Over een paar jaar een slecht prestrende set en alsnog op eigen kosten vervangen EN leggen.
Ik begrijp uit je reactie dat er geen enkel argument is waarom nu alle panelen beschadigd zouden zijn en moeten worden vervangen. Alleen 100% onderbuikgevoel. Tja....

Ik gun Pazo van harte een volledig nieuwe set (en het gaat ook niet om hele grote bedragen).
Net zo goed als dat ik het liefste een nieuwe auto krijg na een ongeluk omdat ik me anders niet veilig voel. Maar ook al gaat het dan om veiligheid (en geen economisch gewin), dan nog wil de verzekering de auto meestal laten repareren.

Maar ik wil ook graag snappen wat blikseminslag dan voor schade doet. Op basis van de info die ik eerder heb gevonden, is er niet veel aan de hand (de omvormers met hun micro-elektronica zijn veel gevoeliger).
En wat is het risico dat hier wordt gelopen? Enkele honderden Euro's minder opbrengst?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

WackoH schreef op donderdag 10 september 2020 @ 18:25:
[...]
Ik begrijp uit je reactie dat er geen enkel argument is waarom nu alle panelen beschadigd zouden zijn en moeten worden vervangen. Alleen 100% onderbuikgevoel. Tja....
Nee ongeveer een halve eeuw ervaring :) je denkt nu het valt wel mee maar ach het moet slechts 25 jaar mee dus als er over 10 jaar iets mee is kan je lekker zelf het dak op en gaan zoeken of laten doen.
Het is er nu al af, het moet er ook weer op, dus enige verschil is welk paneel die installateur pakt, een oude of een nieuwe. :)
Ik gun Pazo van harte een volledig nieuwe set (en het gaat ook niet om hele grote bedragen).
Net zo goed als dat ik het liefste een nieuwe auto krijg na een ongeluk omdat ik me anders niet veilig voel. Maar ook al gaat het dan om veiligheid (en geen economisch gewin), dan nog wil de verzekering de auto meestal laten repareren.
Ik ook vandaar dat ik het roep, zoveel geld is het ook niet mocht de verzekering het echt niet willen betalen.
Je verhaal gaat mank, dat gebeurd regelmatig dat mensen er afstand van doen aan een bieder ondanks hij niet total loss is en gewoon gemaakt kan worden. Bod en schade bedrag samen plus een beetje eigen geld bij en ze rijden weer nieuw.
Is het een kleinere schade en je hebt bijv hard geremd gaan ze ook 4 banden vervangen en zeggen ook niet die 2 achter kunnen nog wel, risico analyse.
Maar ik wil ook graag snappen wat blikseminslag dan voor schade doet. Op basis van de info die ik eerder heb gevonden, is er niet veel aan de hand (de omvormers met hun micro-elektronica zijn veel gevoeliger).
En wat is het risico dat hier wordt gelopen? Enkele honderden Euro's minder opbrengst?
Risico op defect later bijv
Risico op kleurverschil met 1 paneel vervangen.

Laten we de vraag eens omdraaien, zou jij ze op je dak willen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Wat ik me steeds afvraag....
En wellicht is de vraag bij Pazo ook de revu gepasseerd.....

Is dit nou een toevalstreffer, of heeft het toch enigszins te maken, dat er panelen op het dak liggen met bijbehorende "aarding" via de micro omvormers?
Hoe voorkom je dat het niet weer gebeurd (of beter gezegd, hoe verklein je de kans)?

Als het een nieuwbouw wijk betreft, vraag ik me weer af, zijn er andere objecten in de buurt, die de bliksem af kunnen lijden of is het dak met de zonnepanelen het aantrekkelijks voor de bliksem om naartoe getrokken te worden?

Als er niets in de buurt is (bomen of hoge gebouwen met bliksem afleiding), zou het zomaar weer kunnen gebeuren. Al hoop ik het niet natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
@AUijtdehaag Ja die vraag heb mij ook zeker gesteld. In mijn huizenblok ben ik de eerste met zonnepanelen (3x raden waarom; leien dak). Echter, alle blokken direct om mij heen zijn er ook zat die zonnepanelen hebben. En het gekke is, dat schuin voor ons huis een boom staat die boven de huizenblokken uit komt.
Aan de andere kant, als die panelen bliksem zouden aantrekken, dat zou het toch echt direct in de installatie ingeslagen moeten zijn, en niet 3 meter er naast in het dak?

Ik denk gewoon dat het domme pech is. Er zijn momenteel meer dan een miljoen huishoudens met zonnepanelen las ik laatst. Zouden er dan de laatste jaren steeds meer inslagen zijn bij huizen met panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Ik vroeg me hetzeflde inderdaad ook af. Maar het is inderdaad opvallend dat de bliksem juist naast de panelen is ingeslagen.
Als je zoekt op blikseminslag en zonnepanelen wordt op internet beweerd dat panelen geen bliksem aantrekken.
Aan de andere kant denk ik niet dat bliksem zo slim is, dat die onderscheid tussen een geaarde PV installatie, en een geaarde bliksemafleider kan maken.

Misschien kunnen jij en je buren overwegen om (gezamelijk) een bliksemafleider te plaatsen die boven de panelen uitsteekt? Dat lijkt me een mooie investering voor meer gemoedsrust. Maar geen garantie.

[ Voor 5% gewijzigd door WackoH op 11-09-2020 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 08:17:
Wat ik me steeds afvraag....
En wellicht is de vraag bij Pazo ook de revu gepasseerd.....

Is dit nou een toevalstreffer, of heeft het toch enigszins te maken, dat er panelen op het dak liggen met bijbehorende "aarding" via de micro omvormers?
Hoe voorkom je dat het niet weer gebeurd (of beter gezegd, hoe verklein je de kans)?

Als het een nieuwbouw wijk betreft, vraag ik me weer af, zijn er andere objecten in de buurt, die de bliksem af kunnen lijden of is het dak met de zonnepanelen het aantrekkelijks voor de bliksem om naartoe getrokken te worden?

Als er niets in de buurt is (bomen of hoge gebouwen met bliksem afleiding), zou het zomaar weer kunnen gebeuren. Al hoop ik het niet natuurlijk.
Wij kwamen 20 jaar geleden hier wonen en met 2 maanden sloeg het 1 rij achter ons ook in het dak, panelen lagen er toen nog niet, nu ook niet trouwens maar ook zomaar in de nok van een rijtjes huis, in het midden, geen schoorsteen of iets, net als de buren van pazo.
En daar staan ook bomen van 20 meter hoog op steenworp afstand.

Maar het gaat ook van aarde naar de wolk, zie wikipedia.
Vonk en kanaal Bewerken
Als gevolg van de onregelmatige verdeling van de ladingen in de wolk kan plaatselijk wel enige vonkvorming optreden. Hierdoor vindt dan ionisatie plaats waardoor de geleiding sterk toeneemt. De hoogste potentiaalverschillen verplaatsen zich daardoor naar de tip van het geleidende kanaal. Daar vormen zich weer vonken en herhaalt zich het proces. Deze kettingreactie leidt dus tot een zichzelf voortplantend geleidend kanaal, de zogenaamde voorontlading. Overigens heeft dit 'kanaal' een doorsnede van slechts enkele centimeters. De voorontlading groeit zo stootsgewijs in stappen van enkele tientallen meters in de richting van de grootste potentiaalverschillen (stepped leader). Soms treden bij dit groeien vertakkingen op.

Een echt grote stroom loopt er nog niet: de (negatieve) lading schuift af en toe iets verder op in het geleidende kanaal, waarbij dat kanaal telkens iets oplicht. De daalsnelheid van de voorontlading is 'slechts' zo'n 1.500 kilometer per seconde.

Een of meer takken van de voorontlading kunnen dicht bij de grond komen, op 50 tot 100 meter hoogte. Het kanaal heeft dan ongeveer de elektrische spanning van de wolk en de veldsterkte (volt per meter hoogteverschil) boven de grond loopt dus enorm op. Met name boven spitse punten is er dan geen sprake meer van rustige ionisatie gepaard gaande met sint-Elmsvuur, maar eerder van krachtige vonkvorming, die zich in de richting van het naderende voorontladingskanaal spoedt. Men noemt dit om begrijpelijke redenen de vangontlading.

Hoofdontlading Bewerken
Als de vangontlading contact maakt, is er een soort kortsluiting ontstaan tussen de ladingscentra in wolk en aarde. Te beginnen bij het contactpunt gaan elektronen dan in grote aantallen sneller bewegen. Even later vult deze sterke stroom het hele kanaal. Men noemt dit de hoofdontlading of soms ook wel de 'terugslag' (return stroke). Dit verschijnsel, dat met hevig oplichten gepaard gaat, verplaatst zich met ca. 100.000 tot 150.000 km/s van de aarde naar de wolk. In het hier geschetste voorbeeld bewegen de elektronen omlaag en in ons spraakgebruik wordt dan de stroomrichting omhoog gerekend. De elektrische stroom loopt immers van plus naar min, tegengesteld aan de elektronen.
Bron
Wikipedia: Bliksem

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pazo
Vandaag een update van de schade expert gekregen: hele systeem is afgekeurd / afgeschreven en ik mag alles opnieuw bestellen.

Helaas zijn de Demin panelen niet meer leverbaar, maar van Phono Solar zijn dezelfde maten en Wp's wel leverbaar. Dus ik ga morgen waarschijnlijk nieuw bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Pazo schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 22:55:
Vandaag een update van de schade expert gekregen: hele systeem is afgekeurd / afgeschreven en ik mag alles opnieuw bestellen.

Helaas zijn de Demin panelen niet meer leverbaar, maar van Phono Solar zijn dezelfde maten en Wp's wel leverbaar. Dus ik ga morgen waarschijnlijk nieuw bestellen.
Gefeliciteerd, en terecht!

Je hebt zeker dezelfde breedte nodig? Anders eens kijken naar de yingli bij sunsolar.

https://www.sun-solar.nl/...onnepanelen/yingli-solar/

[ Voor 6% gewijzigd door Rol-Co op 15-09-2020 23:06 ]

• Pazo
@Rol-Co bedankt maar die panelen kunnen allemaal niet, zijn te breed. Kan max 100cm breed hebben.
Gaan deze worden: https://zonnepanelen-voor...nl/d2490_Phono-Solar.html
5x die van 325wp en 5x die van 390wp. Zelfde als ik eerste had van Demin. Hebben exact dezelfde maten. Rails en bevestiging ligt nog op het dak, dus wel fijn als het exact dezelfde maat heeft.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Pazo En nu een IQ7A erop?

• Pazo
Nee denk niet, gewoon de IQ7+ weer zoals de vorige keer. Die voldoen prima. Ik zie nu de meerwaarde niet van deze IQ7A serie. En daarnaast moet ik ongeveer hetzelfde bestellen wat ik had qua prijs, ivm verzekering / vergoeding.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Pazo
Zo, alles is weer besteld en komt binnen enkele dagen binnen. Panelen op voorraad. Tevens besloten om gelijk uit te breiden: ga 4 extra panelen op het garagedak leggen, dus ook extra omvormers en aansluitmateriaal besteld. Dan heb ik totaal zo'n 5000Wp liggen straks.
Vandaag kijken of ik afspraak met de elektricien kan maken voor de meterkast, en als ik die datum weet kan ik ook de installateur laten komen. Dus als het mee zit ligt het er met een week of 2-3 allemaal weer op :)
Dan hebben we het eindelijk allemaal weer gehad, en hoop ik dat ik er wat langer van kan genieten dan 2 weken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Pazo

En? Ligt er al nieuw?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Nee nog niet. Op de panelen zit toch weer een levertijd. Maar woensdag 14 oktober is de dag dat het moet gaan gebeuren, dan ga ik samen met een installateur het dak weer op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pazo
Gepaste blijdschap, zojuist zijn de nieuwe zonnepanelen geleverd :)
Morgen dagje vrij van het werk en samen met de installateur het dak op.
Dan hopelijk eindelijk klaar...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Pazo
Zo, gisterochtend zelf alvast de omvormers en bedrading aangelegd. Rond 12.00 kwam de installateur en rond 14.00 lagen de panelen erop :)
Ik heb tevens 4 extra panelen op het platte garagedak in oost-west opstelling gelegd. Totaal nu 5100Wp op de daken liggen :)
Gister de boel aangezet, vast een beetje gerommeld in Enlighten en de Toolbox, lijkt erop dat alles werkt maar van het weekend nog maar even fine tunen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/5FImKDw2N1drwun9vuO4LDqi.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/G3K5JzoEFgoCWwm0xD8KK4Bu.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/yXG9XXsTHUsnGd1bRS8eo0wv.png

Dus het totale plaatje is geworden:

Op het huis
Boven 5x Denim 385Wp (1990x1000x40mm)
Onder 5x Denim 325Wp (1670x1000x35mm)

Op de garage
4x Denim 390Wp (2010x1000x40mm)

14x Enphase IQ7+ micro omvormer (3 fase)
1x Enphase Envoy S Metered
1x Q-Relay (3 fase)

Nu nog even met de verzekering de boel afronden, en dan mag ik er hopelijk wat langer van genieten dan de vorige keer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aoosten
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 12-01-2024
Hoe is de oriëntatie van dat platte dak? Oost-West? Ik heb zelf ook nog ruimte op het garagedak en het installeren is dar een stukje gemakkelijker.
Pagina: 1 2 Laatste