Geen zorgen, dan nog was het omslagpunt 53 geweest. Wel was de COP in het traject daarvoor wat hoger geweestercolano schreef op zondag 10 november 2024 @ 11:55:
[...]
Ja, ik was te snel. heb je gelijk in. Doel temp is 57 graden. Veel hoger dan dat wordt hij niet. Bij een betere afgiste in de boiler zou idd de BUH minder moeten doen. Had ik toch de Hi moeten kopen ...
Heeft iemand toevallig ervaring met garantie(claims) op een Duitse Panasonic? De L wordt bij Immotec wel voor een heel interessante prijs aangeboden: https://www.immotecshop24...kW-Hydromodul-Gen-L-230-V
Lijkt de moeite om op zaterdagochtend even een uurtje de grens over te rijden.
Nee, die ervaring heeft denk ik niemand, is ooit iemand geweest met garantie bij Rjtec volgens mij maar dan moet je zelf al veel uitzoeken, maar idd een flink prijsverschil.shoof schreef op zondag 10 november 2024 @ 12:48:
Heeft iemand toevallig ervaring met garantie(claims) op een Duitse Panasonic? De L wordt bij Immotec wel voor een heel interessante prijs aangeboden: https://www.immotecshop24...kW-Hydromodul-Gen-L-230-V
18950Wpš, Atlantic 270V3š§, Pana 5Jš„. Zendure 2400AC 11,5kWhš,Hyundai Kona 64kWh š, Peblar Home ā½
Bij de J serie worden (goed passende/afsluitende) dopjes geleverd en 1 afvoertuitje.Dre schreef op zondag 10 november 2024 @ 11:16:
[...]
Bij mij lekt ie gewoon op de tegels van het terras, maar daar loopt dan ook niemand in de winter.
Voorkeur is alle gaten open houden en dus zorgen dat dat water uit al die gaten weg kan lopen, gebruikelijke oplossing is een grindbed.
Als je om wat voor reden dan ook āt water op 1 punt wil afvoeren naar een afvoer of valpijp dat kan je dus alle gaten - 1 dicht zetten en in dat laatste gat dat afvoertuitje en dat dan aansluiten op riool of valpijp. Dit moet dan wel in combinatie met een base pad heater / warmtelint in die base pan en je moet er ook voor zorgen dat de afvoer niet bevriest.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Ik denk dat ik weet wie dat wasklump4u schreef op zondag 10 november 2024 @ 13:10:
[...]
Nee, die ervaring heeft denk ik niemand, is ooit iemand geweest met garantie bij Rjtec volgens mij maar dan moet je zelf al veel uitzoeken, maar idd een flink prijsverschil.
Rjtec bestelt onderdelen en vraagt eerst online toegang tot de wp, ook mocht ik aangeven hoe technisch ik ben want anders had het via een installateur gemoeten en ik weet niet wie dat dan verzorgt cq betaalt.
De diagnose heb ik zelf gesteld door te doen wat de SM aanbeveelt, ik had error H90 en de buiten sensor gaf -20 aan wat betekent dat er geen communicatie is met het buitendeel (stuurprint compressor enz.).
Hij zou nog wel de BUH kunnen gebruiken maar ik kon met airco's verwarmen.
Het heeft wel een paar weken geduurd voor de pcb er was, die kwam van Panasonic.
Her en der lees ik dat Immotec hier minder bereidwillig mee omgaat.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
iemand bekend mee dat er een magneet (vuil?) afscheider in de J serie warmtepomp zit? zo ja, spoelen jullie deze dan ook regelmatig? is er dan nog een externe magneet/vuil afscheider nodig? aangezien deze ook in het watercircuit zit
met de 2 kraantjes kan je hem tijdelijk dichtzetten om te spoelen
:strip_exif()/f/image/xHqijG6eLAfaJFf5pu65rV2I.png?f=user_large)
[ Voor 7% gewijzigd door wouter_tw op 10-11-2024 14:59 ]
Tja, zoek je even in dit topic dan is je vraag beantwoord.
Handig dat ie er in zit als de wp op een bereikbare plek staat
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
of een gevalletje RTFM....Speedy-Andre schreef op zondag 10 november 2024 @ 16:01:
Tja, zoek je even in dit topic dan is je vraag beantwoord.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Pfff dat is 20 jaar geleden. Nu gepassioneerde en gepensioneerde consultant in verduurzaming. Van het werk op de foto verdient Joris @Stoker de credits.blb4 schreef op zondag 10 november 2024 @ 01:01:
[...]
Ik dacht dat je iets met autoās hiervoor deed maar blijkbaar toch wat anders??
[Afbeelding]
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Bij een systeem met veel metaal zoals radiatoren een must. Vastgelopen door vuil:wouter_tw schreef op zondag 10 november 2024 @ 14:58:
iemand bekend mee dat er een magneet (vuil?) afscheider in de J serie warmtepomp zit? zo ja, spoelen jullie deze dan ook regelmatig? is er dan nog een externe magneet/vuil afscheider nodig? aangezien deze ook in het watercircuit zit
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/5NkxMo9PH4v9ITiPqq2yh6sc.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 22% gewijzigd door Carboy54 op 10-11-2024 17:20 ]
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Je bedoelt dat het vuil filter in de warmtepomp is vastgelopen of een externe vuilfilter?Carboy54 schreef op zondag 10 november 2024 @ 17:19:
[...]
Bij een systeem met veel metaal zoals radiatoren een must. Vastgelopen door vuil:
[Afbeelding]
Ik herinner mij een artikel op het Pana forum waarbij iemand 3 mnd in de kou heeft gezeten. Wettelijke garantie of niet. Panasonic NL zal er zeker alles aan doen om de boel te vertragen en niet zonder reden. Zelfs met xxx aantal Panasonics moet ik hemel en aarde bewegen om zoals afgelopen maand een splinternieuwe J serie met een F23 storing ( compressor ) binnen 2 weken te laten omwisselen voor een goed exemplaar. En dan wordt er nog tegen een tweaker gezegd geen garantie want u heeft het zelf gemonteerd. Dat laatste wordt binnen de gemaakte afspraken dan wel weer opgelost maar toch. Organisatorisch valt er binnen Panasonic nog heel wat te verbeteren. Die kunnen op dat gebied nog veel leren van Itho met een landelijke goed werkende servicedienst. Helaas zijn ook de Panasonics van de laatste generaties ook niet meer gegarandeerd storingsvrij.Speedy-Andre schreef op zondag 10 november 2024 @ 13:59:
[...]
Ik denk dat ik weet wie dat was![]()
Rjtec bestelt onderdelen en vraagt eerst online toegang tot de wp, ook mocht ik aangeven hoe technisch ik ben want anders had het via een installateur gemoeten en ik weet niet wie dat dan verzorgt cq betaalt.
De diagnose heb ik zelf gesteld door te doen wat de SM aanbeveelt, ik had error H90 en de buiten sensor gaf -20 aan wat betekent dat er geen communicatie is met het buitendeel (stuurprint compressor enz.).
Hij zou nog wel de BUH kunnen gebruiken maar ik kon met airco's verwarmen.
Het heeft wel een paar weken geduurd voor de pcb er was, die kwam van Panasonic.
Her en der lees ik dat Immotec hier minder bereidwillig mee omgaat.
Voorbeeld was van een vastgelopen pomp door magnetiet en vuil ondanks het kleine standaard filtertje.wouter_tw schreef op zondag 10 november 2024 @ 17:25:
[...]
Je bedoelt dat het vuil filter in de warmtepomp is vastgelopen of een externe vuilfilter?
Daarom ging ik direct naar m'n leverancier die gelukkig meedenkt, ben je zelf niet technisch dan is het een uitdaging om zo'n fout te troubleshooten al is die compressor fout duidelijker dan mijn H90 want dat had aan zowat elke print kunnen liggen of meerdere 

Ervaringen en of het genoeg is staan in diverse topics, zoek met de juiste term en voilĆ .
Wat mij betreft kan ik hem iets vaker checken dan jaarlijks, er zat wel veel gruis in.
Dat dit magneetfilter erin zit hoort geen ontdekking te zijn idd, waar is dat klepje anders voor
Ervaringen en of het genoeg is staan in diverse topics, zoek met de juiste term en voilĆ .
Wat mij betreft kan ik hem iets vaker checken dan jaarlijks, er zat wel veel gruis in.
Itho is ook niet altijd geweldig hoor.Carboy54 schreef op zondag 10 november 2024 @ 17:33:
[...]
Die kunnen op dat gebied nog veel leren van Itho met een landelijke goed werkende servicedienst. Helaas zijn ook de Panasonics van de laatste generaties ook niet meer gegarandeerd storingsvrij.
Op basis van mijn ervaring mbt garantie op een ventilatiebox staan ze bij mij op -1.
Als de warmtepomp afdeling een eigen (minder stugge) service dienst heeft, zou dat een pluspunt zijn.
[ Voor 10% gewijzigd door Nnoitra op 11-11-2024 13:33 ]
Sarcasm is my superpower! What's yours?
Niet vaak nodig gehad maar bij een drietal online meldingen binnen 1-2 dagen opgelost. Daarnaast zijn de verantwoordelijke mensen voor de installateur gewoon telefonisch bereikbaar.Nnoitra schreef op maandag 11 november 2024 @ 13:24:
[...]
Itho is ook niet altijd geweldig hoor.
Op basis van mijn ervaring mbt garantie op een ventilatiebox staan ze bij mij op -1.
Als de warmtepomp afdeling een eigen (minder stugge) service dienst heeft, zou dat een pluspunt zijn.
Heb van een nieuwe (best dure) L serie een lekkende overstort onder garantie een vervangende gekregen, dit duurde 2 weken, vind ik lang. En de nieuwe lekt ook bij 2 bar al.
[ Voor 3% gewijzigd door Technician- op 11-11-2024 16:41 ]
De J-serie heeft een nullast standby verbruik van 18 8 Watt. Dat komt neer op 70 kWh per jaar.
Kan iemand dat nog opnemen in de topicstart. Bij mij is dat meer dan 10% van het jaarverbruik
Kan iemand dat nog opnemen in de topicstart. Bij mij is dat meer dan 10% van het jaarverbruik
[ Voor 8% gewijzigd door Dre op 12-11-2024 14:31 . Reden: Rectificatie vanwege fout in energiemeter ]
AIO versie hier van hetzelfde šTechnician- schreef op maandag 11 november 2024 @ 16:41:
Heb van een nieuwe (best dure) L serie een lekkende overstort onder garantie een vervangende gekregen, dit duurde 2 weken, vind ik lang. En de nieuwe lekt ook bij 2 bar al.
nuance hierin is dat dit 7 watt is als je de unit buiten het stookseizoen uit zet.Dre schreef op maandag 11 november 2024 @ 16:49:
De J-serie heeft een nullast verbruik van 18 Watt. Dat komt neer op 158 kWh per jaar.
bij mij staat mijn j-serie uit buiten het stookseizoen (van begin mei tot eind september).
Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.
In dit geval stond de unit uit (groene lampje op remote was uit) en het was 11°C boven nul. Hoe krijg ik uhm op 7 Wattpc_freak1 schreef op maandag 11 november 2024 @ 16:55:
[...]
nuance hierin is dat dit 7 watt is als je de unit buiten het stookseizoen uit zet.
bij mij staat mijn j-serie uit buiten het stookseizoen (van begin mei tot eind september).
Door niet met war te stoken want dan blijft de pomp draaien, met de (een) thermostaat stopt de pomp.Dre schreef op maandag 11 november 2024 @ 16:57:
[...]
In dit geval stond de unit uit (groene lampje op remote was uit) en het was 11°C boven nul. Hoe krijg ik uhm op 7 Watt
Dat gebeurt ook als hij lange tijd geen vraag heeft.
Is dat het enige? Hier namelijk precies zo draaien met thermostaat en zit op 9-10w met de kwh meter.Speedy-Andre schreef op maandag 11 november 2024 @ 17:23:
[...]
Door niet met war te stoken want dan blijft de pomp draaien, met de (een) thermostaat stopt de pomp.
Dat gebeurt ook als hij lange tijd geen vraag heeft.
Ik heb 'm ook zo, maar wel op QM level 3. Dan loopt de pomp ook nog lang na; langer dan zonder QM ingeschakeld voelt het.mister_muller schreef op maandag 11 november 2024 @ 18:14:
[...]
Is dat het enige? Hier namelijk precies zo draaien met thermostaat en zit op 9-10w met de kwh meter.
Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB
Da's beter dan de 18W van @Dre , hier 8W volgens de (rj45) HeishaMon SO teller met de CZ-TAW1 al krijgt de HeishaMon deels voeding via usb.mister_muller schreef op maandag 11 november 2024 @ 18:14:
[...]
Is dat het enige? Hier namelijk precies zo draaien met thermostaat en zit op 9-10w met de kwh meter.
QM3 doet er volgens mij niet toe wanneer de wp niet draait.
[ Voor 7% gewijzigd door Speedy-Andre op 11-11-2024 18:37 ]
Het standby verbruik bedoel je waarschijnlijk?Dre schreef op maandag 11 november 2024 @ 16:49:
De J-serie heeft een nullast verbruik van 18 Watt. Dat komt neer op 158 kWh per jaar.
Dat is een 8 watt. Ik weet niet hoe je aan 18 komt?
Daarnaast is met war en war+int thermostaat het iets hoger bij bereik dicht rond doel ruimtetemp maar dan heb je het wel gelijk over 35+ en niet de genoemde 18w. En een geruststelling; als buiten boven je max verwarmen temp is stopt je water pomp ook.
Ps er zijn mensen met zone regeling die meer stroom verbruiken aan de thermokleppen dan jij aan standbyverbruik ook al was het wel de 18w geweest šš
[ Voor 10% gewijzigd door ErikVers op 11-11-2024 19:22 ]
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20ā |
7-8-9 watt zijn vaak gewoon meet verschillen. Of met kabellengte te maken en de positie waar je de tussen meter hebt gemonteerd.mister_muller schreef op maandag 11 november 2024 @ 18:14:
[...]
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20ā |
Allen,
Is er hier iemand die een panasonic heeft lopen op radiatoren en die bij de installatie aan het afgfite systeem niets heeft aangepast? Ik wil nl eens kijken wat verbruiken hebben gedaan gas vs nu stroom, en ervaringen qua comfort en vermogens opgesteld
Ik merk dat ik wel wil maar ik heb koudwatervrees (wellicht helemaal onterecht) en zijn er mede tweakers die Panasonic installateurs kennen met werkgebied midden limburg?
Ik kom niet veel installatiebedrijven tegen die monoblock Panasonic lijken te doen?
Thnx
Is er hier iemand die een panasonic heeft lopen op radiatoren en die bij de installatie aan het afgfite systeem niets heeft aangepast? Ik wil nl eens kijken wat verbruiken hebben gedaan gas vs nu stroom, en ervaringen qua comfort en vermogens opgesteld
Ik merk dat ik wel wil maar ik heb koudwatervrees (wellicht helemaal onterecht) en zijn er mede tweakers die Panasonic installateurs kennen met werkgebied midden limburg?
Ik kom niet veel installatiebedrijven tegen die monoblock Panasonic lijken te doen?
Thnx
APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen
Ik niet, maar het hangt nogal af van de grootte en type radiatoren (T10 of T33 of er tussenin).Fantastic_fox schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 10:04:
Heb je genoeg systeeminhoud in liters (van je radiatoren die altijd openstaan) + heb je genoeg afgifte met je (gebooste) radiatoren?
Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos
Ik heb het een aantal maanden geprobeerd afgelopen winter en ben toen een aantal radiatoren (T10 en T11) gaan vervangen. De T10 gewisseld voor T21/T22 en in een hobby kamer van T10 naar T33. Ik heb wel vloerverwarming in de woonkamer en badkamer welke van oorsprong bij verwarming waren (hoh 15cm). maar die worden nu gebruikt als hoofdverwarming. Door de langere runs op 29 graden is ons huis comfortabel warm, ca 21 graden. aantal verwarmde m2 is 106. Gas verbruik was daarvoor al behoorlijk gereduceerd tot ca 900m3 en afgelopen winter ca 1850Kwh.Fantastic_fox schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 10:04:
Allen,
Panasonic 7kW J-Series, Solar 5040Wp
Mijn 12H verbruikt 11W in standby. 2W daarvan is het verbruik van de CZ-TAW cloud adapter. Je hebt toch geen veerbelaste driewegklep die 95% van de tijd geactiveerd is?Dre schreef op maandag 11 november 2024 @ 16:49:
Bedenk bij vervanging van radiatoren ook dat (tenzij je ventilatoren hebt) hoogte er vaak meer toe doet dan dikte i.v.m. het schoorsteeneffect.Cubico schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 10:44:
[quote]Fantastic_fox schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 10:04:
Allen,
Ik heb het een aantal maanden geprobeerd afgelopen winter en ben toen een aantal radiatoren (T10 en T11) gaan vervangen. De T10 gewisseld voor T21/T22 en in een hobby kamer van T10 naar T33. Ik heb wel vloerverwarming in de woonkamer en badkamer welke van oorsprong bij verwarming waren (hoh 15cm). maar die worden nu gebruikt als hoofdverwarming. Door de langere runs op 29 graden is ons huis comfortabel warm, ca 21 graden. aantal verwarmde m2 is 106. Gas verbruik was daarvoor al behoorlijk gereduceerd tot ca 900m3 en afgelopen winter ca 1850Kwh.
Ik heb het eerste seizoen gedraaid zonder aanpassingen aan de radiatoren.Fantastic_fox schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 10:04:
Allen,
Is er hier iemand die een panasonic heeft lopen op radiatoren en die bij de installatie aan het afgfite systeem niets heeft aangepast?
Hal met T20
Woonkamer met 3x T20
2x slaapkamer met T10
slaapkamer met T11
badkamer met T22
Zolder met T21
Aanvoertemperatuur van 35C bij 7C tot 45C bij -7C, alle radiatorkranen volledig open.
Daarmee werd het op de bovenverdieping net iets warmer dan in de woonkamer, daarom nu alsnog de T20's in de woonkamer vervangen voor T33's om de verhouding anders te leggen.
Standpijpen door het huis zijn 3/4" dikwandig staal (ca. 20mm intern). Deze lopen van zolder aan de ene kant van het huis naar beneden, door de kruipruimte naar de andere kant en dan weer omhoog tot de eerste verdieping.
Ik heb deze buizen in de kruipruimte doorgeslepen en daar de WP aangesloten (ik ga dus van 32mm MLB naar 2x 3/4"). Op deze manier kan het water 2 kanten op en is de flow ongeveer verdubbeld.
2 automatische ontluchters op de plek waar de CV zat.
Hij draait vandaag precies een jaar. Komende van 1300-1400m³ gas.
3244kWh voor de WP en 116kWh voor de backup elementen (incl. SWW en legionellaruns).
Ik merk nu al wel dat de COP behoorlijk hoger wordt als de Ta naar beneden kan.
Nu met de T33's een voorlopige stooklijn ingesteld van 30C bij 5C en 35C bij -7
WP Pana 7J mono | AC Toshiba 3.5+4.6kW | PV 3200WP ZZO | Gasloos Nov23
Allereerst heel veel dank voor alle top info die in dit topic is gedeeld! Na brainstormen in het Lucht/water topic en het Zonneboiler topic zijn we nu toe aan de installatie van onze Panasonic WH-MDC05J3E5 .
Hij staat al op het dak, maar is nog niet aangesloten , dus er is haast geboden met installeren (lijkt me voor de wp niet fijn als het gaat vriezen).
Ik heb een eigen topic aangemaakt, Warmtepomp + zonneboiler + Heishamon installatie, dus als jullie mee willen kijken naar de concept bestellijst en het installatieschema dan is mijn dank groot! Het is niet echt KISS, omdat het in combinatie met zonneboiler en retourverhoging is, daar ben ik me van bewust... Als alles draait hoop ik met mijn ervaringen ook weer anderen te kunnen helpen.
Hij staat al op het dak, maar is nog niet aangesloten , dus er is haast geboden met installeren (lijkt me voor de wp niet fijn als het gaat vriezen).
Ik heb een eigen topic aangemaakt, Warmtepomp + zonneboiler + Heishamon installatie, dus als jullie mee willen kijken naar de concept bestellijst en het installatieschema dan is mijn dank groot! Het is niet echt KISS, omdat het in combinatie met zonneboiler en retourverhoging is, daar ben ik me van bewust... Als alles draait hoop ik met mijn ervaringen ook weer anderen te kunnen helpen.
[ Voor 12% gewijzigd door Ecowoman op 12-11-2024 12:07 ]
2280Wp Suntech STP190S-24AD+, 72 heatpipes en retour vvw op 500L hygiƫnevat, binnenkort Panasonic monoblock 5kW J-serie, gasloos sinds dec 2022
Allen,
Lukonair in Heythuysen doet Panasonic
Allen,
Allen dank hierbij al wat antwoorden
Systeem inhoud ongeveer 158liter (maar dit is een schatting obv 5l per meter leiding (28mm staal) en de ratiator inhoud en dat zou voor de panasonic voldoende moeten zijn ik meen minimaal 125l openstaande systeem inhoud moet die hebben toch
Of gewoon zwart gat erin springen en wel zien?
:strip_exif()/f/image/RTf2l2UEr8P0sTB5JdXWEm7q.gif?f=fotoalbum_large)
Ik heb bij 75-65 ongeveer 13kw vermogen hangen wat terug loopt naar 8kw in 55-50, 5kw 45-40 en 35-30 is dit 2kw. OVer het algemeen T22 met 2 design ratiatoren (en die zullen wel een probleem gaan worden)MisterMailman schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 10:21:
[...]
Ik niet, maar het hangt nogal af van de grootte en type radiatoren (T10 of T33 of er tussenin).
Heb je genoeg systeeminhoud in liters (van je radiatoren die altijd openstaan) + heb je genoeg afgifte met je (gebooste) radiatoren?
Systeem inhoud ongeveer 158liter (maar dit is een schatting obv 5l per meter leiding (28mm staal) en de ratiator inhoud en dat zou voor de panasonic voldoende moeten zijn ik meen minimaal 125l openstaande systeem inhoud moet die hebben toch
Ik vind met name de temperatuur lastig in relatie met opgesteld vermogen, ik stook nu bv deze morgen op van nacht verlaging en dan komt de aanvoer niet ver boven de 45 (om op te stoken) erna gaat de ketel in low load en krijg je korte stoten met opstoken en weer even niets dus het is lastig te bepalen welke temperatuur gaat werken? heb jij dit ook gehad destijds en hoe heb je je afweging gemaakt om het gewoon te doen?Cubico schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 10:44:
Allen,
Ik heb het een aantal maanden geprobeerd afgelopen winter en ben toen een aantal radiatoren (T10 en T11) gaan vervangen. De T10 gewisseld voor T21/T22 en in een hobby kamer van T10 naar T33. Ik heb wel vloerverwarming in de woonkamer en badkamer welke van oorsprong bij verwarming waren (hoh 15cm). maar die worden nu gebruikt als hoofdverwarming. Door de langere runs op 29 graden is ons huis comfortabel warm, ca 21 graden. aantal verwarmde m2 is 106. Gas verbruik was daarvoor al behoorlijk gereduceerd tot ca 900m3 en afgelopen winter ca 1850Kwh.
Staat genoteerd in de overwegingen indien er iets vervangen moet gaan worden, dus liever een breed 90 hoog 60 vervangen voor een gelijke radiator maar dan bv breed 90 hoog 80 (indien het past)FransvWoerkom schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 11:19:
[...]
Bedenk bij vervanging van radiatoren ook dat (tenzij je ventilatoren hebt) hoogte er vaak meer toe doet dan dikte i.v.m. het schoorsteeneffect.
Kun ook jij me uitleggen hoe je hebt bepaald vooraf voor jezelf of het zou werken en wat je stooklijn ongeveer zou zijn zoals gezegd mijn ketel stook op low load ongeveer als hieronder (die dag -2 of iets dergelijks. iets zegt me dat 40-45 graden aanvoer en continue stoken ipv aan uit wel zou moeten gaan werken maar dit is een gok.cerebrum schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 11:21:
[...]
Ik heb het eerste seizoen gedraaid zonder aanpassingen aan de radiatoren.
Hal met T20
Woonkamer met 3x T20
2x slaapkamer met T10
slaapkamer met T11
badkamer met T22
Zolder met T21
Aanvoertemperatuur van 35C bij 7C tot 45C bij -7C, alle radiatorkranen volledig open.
Daarmee werd het op de bovenverdieping net iets warmer dan in de woonkamer, daarom nu alsnog de T20's in de woonkamer vervangen voor T33's om de verhouding anders te leggen.
Standpijpen door het huis zijn 3/4" dikwandig staal (ca. 20mm intern). Deze lopen van zolder aan de ene kant van het huis naar beneden, door de kruipruimte naar de andere kant en dan weer omhoog tot de eerste verdieping.
Ik heb deze buizen in de kruipruimte doorgeslepen en daar de WP aangesloten (ik ga dus van 32mm MLB naar 2x 3/4"). Op deze manier kan het water 2 kanten op en is de flow ongeveer verdubbeld.
2 automatische ontluchters op de plek waar de CV zat.
Hij draait vandaag precies een jaar. Komende van 1300-1400m³ gas.
3244kWh voor de WP en 116kWh voor de backup elementen (incl. SWW en legionellaruns).
Ik merk nu al wel dat de COP behoorlijk hoger wordt als de Ta naar beneden kan.
Nu met de T33's een voorlopige stooklijn ingesteld van 30C bij 5C en 35C bij -7
:strip_exif()/f/image/RTf2l2UEr8P0sTB5JdXWEm7q.gif?f=fotoalbum_large)
Thnx, ervaring mee zijn het een beetje redelijke prijzen en weet je toevallig of ze ook bv een monobloc installeren (ze zijn van juis uit airco georiƫnteerd natuurlijk.Leudal schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 12:44:
Allen,
APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen
Hier komen ze een WTW systeem plaatsen en hoorde ik dat ze ook airco's en warmtepompen installeren van Panasonic.Fantastic_fox schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 13:51:
[...]
Ik heb bij 75-65 ongeveer 13kw vermogen hangen wat terug loopt naar 8kw in 55-50, 5kw 45-40 en 35-30 is dit 2kw. OVer het algemeen T22 met 2 design ratiatoren (en die zullen wel een probleem gaan worden)
[...]
Ik vind met name de temperatuur lastig in relatie met opgesteld vermogen, ik stook nu bv deze morgen op van nacht verlaging en dan komt de aanvoer niet ver boven de 45 (om op te stoken) erna gaat de ketel in low load en krijg je korte stoten met opstoken en weer even niets dus het is lastig te bepalen welke temperatuur gaat werken? heb jij dit ook gehad destijds en hoe heb je je afweging gemaakt om het gewoon te doen?
[...]
Staat genoteerd in de overwegingen indien er iets vervangen moet gaan worden, dus liever een breed 90 hoog 60 vervangen voor een gelijke radiator maar dan bv breed 90 hoog 80 (indien het past)
[...]
Kun ook jij me uitleggen hoe je hebt bepaald vooraf voor jezelf of het zou werken en wat je stooklijn ongeveer zou zijn zoals gezegd mijn ketel stook op low load ongeveer als hieronder (die dag -2 of iets dergelijks. iets zegt me dat 40-45 graden aanvoer en continue stoken ipv aan uit wel zou moeten gaan werken maar dit is een gok.
[Afbeelding]
[...]
Thnx, ervaring mee zijn het een beetje redelijke prijzen en weet je toevallig of ze ook bv een monobloc installeren (ze zijn van juis uit airco georiƫnteerd natuurlijk.
Volgens mij zit je er een factor 10 naast en gaat er maar 0,5 L in een meter leiding van 28 mm.Fantastic_fox schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 13:51:
[...]
Ik heb bij 75-65 ongeveer 13kw vermogen hangen wat terug loopt naar 8kw in 55-50, 5kw 45-40 en 35-30 is dit 2kw. OVer het algemeen T22 met 2 design ratiatoren (en die zullen wel een probleem gaan worden)
[...]
Verder zou ik op basis van je gasverbruik schatten hoeveel vermogen je nodig hebt bij -10C op basis van 23-24 uur per dag verwarmen.
Dan kan je vervolgens benaderen welke afgifte temperatuur bij dat vermogen past.
[ Voor 12% gewijzigd door Tinkerer84 op 12-11-2024 14:34 ]
@Speedy-Andre @mister_muller @ErikVers @FransvWoerkompc_freak1 schreef op maandag 11 november 2024 @ 16:55:
[...]
nuance hierin is dat dit 7 watt is als je de unit buiten het stookseizoen uit zet.
Rectificatie: De J-serie heeft een standby verbruik van 8 Watt
Nu even met drie energiemeter tegelijk bekeken en twee geven 8 Watt aan en één geeft 18 Watt aan. Vermoedelijk kan de ene energiemeter niet goed overweg met de belasting van de Panasonic. Er loopt dan ook 0,5 ampère blindstroom in standby
Met circulatiepomp aan op 10L/minuut 28 Watt
Met circulatiepomp en herrie ventilator op volle toeren na elke run 126 Watt
Hier draait een J in stand-by/WAR met 10.2l/m en dan trekt die ~17W.
Ik denk dat het pomp vermogen afhangt hoeveel weerstand het CV circuit heeft. Heb daar eens een P vs flow tabel van gemaakt, viel wel mee met het verbruik vond ik. Max 70W of dacht ik (? 40l/m)
Ik denk dat het pomp vermogen afhangt hoeveel weerstand het CV circuit heeft. Heb daar eens een P vs flow tabel van gemaakt, viel wel mee met het verbruik vond ik. Max 70W of dacht ik (? 40l/m)
Vooral op basis van mijn gasverbruik en ervaringen van anderen hier. Je kunt uitrekenen hoeveel energie je nodig hebt op basis van je gasverbruik, en hoeveel je afgifte systeem kan leveren met bepaalde aanvoertemperaturen.Fantastic_fox schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 13:51:
Kun ook jij me uitleggen hoe je hebt bepaald vooraf voor jezelf of het zou werken en wat je stooklijn ongeveer zou zijn zoals gezegd mijn ketel stook op low load ongeveer als hieronder (die dag -2 of iets dergelijks. iets zegt me dat 40-45 graden aanvoer en continue stoken ipv aan uit wel zou moeten gaan werken maar dit is een gok.
Bovendien geeft Panasonic in de manuals aan dat 35-45 graden een goede uitgangspositie is voor radiatoren.
Dat bleek heel aardig te kloppen.
Daarnaast is mijn CV systeem overbemeten voor de huidige situatie. Want mijn huis (eind van een 6-onder-1-kap uit 1972) had oorspronkelijk nagenoeg geen isolatie en alleen beneden dubbelglas.
Ik heb de jaren ervoor al vloer-, dak-, en spouwisolatie toegepast en nieuwe kozijnen laten plaatsen met triple glas. Oorspronkelijke gasverbruik was ca. 2400m³
Idem hier:TheAlBundy schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 15:02:
Hier draait een J in stand-by/WAR met 10.2l/m en dan trekt die ~17W.
WP standby (zonder waterpomp): 9W
WP met waterflow van 10l/m (pompsnelheid 1300 rpm): 19W
Dit komt zeer goed overeen met mijn situatie. Mijn huis is dan wel uit 1953, triest te zien dat er tussen 1950 en eind jaren 70 nauwelijks tot geen verbetering is plaatsgevonden.cerebrum schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 15:04:
[...]
Vooral op basis van mijn gasverbruik en ervaringen van anderen hier. Je kunt uitrekenen hoeveel energie je nodig hebt op basis van je gasverbruik, en hoeveel je afgifte systeem kan leveren met bepaalde aanvoertemperaturen.
Bovendien geeft Panasonic in de manuals aan dat 35-45 graden een goede uitgangspositie is voor radiatoren.
Daarnaast is mijn CV systeem overbemeten voor de huidige situatie. Want mijn huis (eind van een 6-onder-1-kap uit 1972) had oorspronkelijk nagenoeg geen isolatie en alleen beneden dubbelglas.
Ik heb de jaren ervoor al vloer-, dak-, en spouwisolatie toegepast en nieuwe kozijnen laten plaatsen met triple glas. Oorspronkelijke gasverbruik was ca. 2400m³
Heb in de winter voor de overgang naar WP op 32 graden gedraaid met de cv ketel. Toen zag ik al welke radiatoren het net niet trokken bij wat extra kou. Ook werd men vloer niet goed warm, daar toen de thermostaat kranen vervangen voor kogelkranen en toen kreeg ik men vloer weer warm. Dus eigenlijk toch een beetje trail en errorFantastic_fox schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 13:51:
Ik vind met name de temperatuur lastig in relatie met opgesteld vermogen, ik stook nu bv deze morgen op van nacht verlaging en dan komt de aanvoer niet ver boven de 45 (om op te stoken) erna gaat de ketel in low load en krijg je korte stoten met opstoken en weer even niets dus het is lastig te bepalen welke temperatuur gaat werken? heb jij dit ook gehad destijds en hoe heb je je afweging gemaakt om het gewoon te doen?
Ik heb niks aangepast bij de overstap naar wp met alleen radiatoren, van 800m3 gas met alleen onder verwarmen en boven de badkamer en nachtverlaging naar 2200kWh stroom en het hele huis behalve onze slaapkamer op 20,5graden nu. 2 jaar gedaan en afgelopen zomer de oude kozijnen met dubbelglas vervangen door kunstof met triple glas en de t40 radiatoren die 28cm hoog en 250 lang waren vervangen door 2 T33 die nu 40 cm hoog zijn en 180 lang gelijk met de kozijnen. stookte met gasketel ook op 43graden en met warmtepomp op 31-41 en nu 27-35Fantastic_fox schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 10:04:
Allen,
Thnx
18950Wpš, Atlantic 270V3š§, Pana 5Jš„. Zendure 2400AC 11,5kWhš,Hyundai Kona 64kWh š, Peblar Home ā½
@Tinkerer84 merci!Tinkerer84 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 14:24:
[...]
Volgens mij zit je er een factor 10 naast en gaat er maar 0,5 L in een meter leiding van 28 mm.
Verder zou ik op basis van je gasverbruik schatten hoeveel vermogen je nodig hebt bij -10C op basis van 23-24 uur per dag verwarmen.
Dan kan je vervolgens benaderen welke afgifte temperatuur bij dat vermogen past.
Kak je hebt gelijk dat is inderdaad 0.5-0.6 per meter dus te weinig systeem volume als ik hiervoor aanpas kom ik op ~70liters en dat is te weinig voor het minimale systeem volume lijkt het. er komt nog wel een paar meter bij voor de warmte pomp tot de aansluiting warm/koud maar dat gaat iets van 8 liter ofzo zijn (10m 32mm MLB = 8 liter ongeveer). Dat wordt dus een buffer vat van een 60liter ofzo anders ga ik de 135liter voor een 9kw niet halen.
Ik heb een beetje hetzelfde huis is na-geisoleerd qua kruipruimte, glas (triple + nieuwe kozijnen en buiten deuren) spouwmuur alleen het dak moet nog een keer.cerebrum schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 15:04:
[...]
Vooral op basis van mijn gasverbruik en ervaringen van anderen hier. Je kunt uitrekenen hoeveel energie je nodig hebt op basis van je gasverbruik, en hoeveel je afgifte systeem kan leveren met bepaalde aanvoertemperaturen.
Sommige radiatoren zijn al vervangen (woonkamer en gang, er ligt een convector waar een eigen bouw ventilator systeem op ligt (speedcomfort verplaatste te weinig lucht)).
Het is alleen zo lastig te test doordat die verdomde cv ketels zo'n hoog minimaal vermogen hebben
Die test op 32 graden die je hebt gedaan, ketel op laagste vermogensstand en pomp op hoge stand of hoe heb je dit gedaan, ik heb hem nu op de settings van John Visser staan (min vermogen en min pompsnelheid) en dan reageert hij heel traag maar gaat bij het op temperatuur houden wel aan uit regeling tonen oftewel low load en dat maakt de temperatuur inschatten net zo lastig volgens mij zie de grafiek uit mijn vorige post bij -2 buiten temperatuur en 20 graaddagen.Cubico schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 15:54:
[...]
Heb in de winter voor de overgang naar WP op 32 graden gedraaid met de cv ketel. Toen zag ik al welke radiatoren het net niet trokken bij wat extra kou. Ook werd men vloer niet goed warm, daar toen de thermostaat kranen vervangen voor kogelkranen en toen kreeg ik men vloer weer warm. Dus eigenlijk toch een beetje trail en errorBleef in die tijd al wel 24 uur stoken zonder nacht verlaging.
@klump4u jij zegt dus eigenlijk gewoon springen en aanpassen wat fout gaat....?
@Fantastic_fox Ja eigenlijk wel, ik heb de gas ketel een jaar laten hangen maar echt niet nodig gehad, hoekhuis is uit 1953 met de woonkamer aan de buitenmuur op het No-O. We hebben ook nog een 3,5kW airco in de kamer en eentje boven voor eventuele ondersteuning maar in die 2,5 jaar dat we een Monoblock 5kW hebben nog nooit nodig gehad.
Wat je zou kunnen doen is bij je CV ketel het max vermogen op minimaal zetten en de pompsnelheid eens flink opvoeren zodat de delta t kleiner wordt en de aanvoertemperatuur lager. Je stimuleert daarmee meer een warmtepomp dan bij alleen de max temp naar beneden zetten zoals vaag gesuggereerd wordtFantastic_fox schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 10:04:
Allen,
Thnx
Hier afgelopen maart een 7kW K serie geplaatst en alleen radiatoren als afgifte. 2004 tussenwoning 135m2. Gasverbruik was 800m3. Ik verwacht nu ergens tussen 1600 en 1800kWh uit te komen. Gaat tot nu toe prima. Heb nog geen hogere watertemperatuur dan 30 graden nodig gehad. Radiatoren beneden wel geboost met ventilatoren.
WP had ook een 5kW kunnen zijn. Maar gezien het identieke minimumvermogen en geringe prijsverschil....
[ Voor 3% gewijzigd door RaymondD op 12-11-2024 17:52 ]
Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3
Inderdaad op minimaal vermogen en een wat hogere flow, maar dat was eerder omdat ik een redelijk lange vloerverwarming lus (110 meter) heb liggen en het moest nog door een stilstaande pomp heen. Heb meer naar de delta T gekeken die uit de vloer kwam. Had toen runs van ca 1,5 uur en dan weer een uurtje niks. Maar dat is meer te danken aan de bufferende werking van beton vloer van ca 20 cm.Fantastic_fox schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 17:44:
Die test op 32 graden die je hebt gedaan, ketel op laagste vermogensstand en pomp op hoge stand of hoe heb je dit gedaan, ik heb hem nu op de settings van John Visser staan (min vermogen en min pompsnelheid) en dan reageert hij heel traag maar gaat bij het op temperatuur houden wel aan uit regeling tonen oftewel low load en dat maakt de temperatuur inschatten net zo lastig volgens mij zie de grafiek uit mijn vorige post bij -2 buiten temperatuur en 20 graaddagen.
@Cubico @RaymondD @klump4u @blb4
Kan/wil iemand van jullie de kosten delen van zelf installatie?
Ik heb net even zelf zitten tellen buffer, bigfoots, kranen leidingen koppelinge overdruk expansie en vuilafscheiders wat koppelingen en flexbuis dan kom ik ergens op 2500euro zo ongeveer (niet gezocht naar goedkoopste opties maar gewoon bij elkaar gezocht wat ik denk nodig te hebben (ongeveer zodat ik een idee heb van de bijkomende kosten exclusief het werk wat je zelf moet doen natuurlijk :-)
Ik heb net even zelf zitten tellen buffer, bigfoots, kranen leidingen koppelinge overdruk expansie en vuilafscheiders wat koppelingen en flexbuis dan kom ik ergens op 2500euro zo ongeveer (niet gezocht naar goedkoopste opties maar gewoon bij elkaar gezocht wat ik denk nodig te hebben (ongeveer zodat ik een idee heb van de bijkomende kosten exclusief het werk wat je zelf moet doen natuurlijk :-)
Hierbij mijn overzichtFantastic_fox schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 18:16:
nMad in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
Warmtepomp zelf kan ondertussen wel wat goedkoper. Andere zaken ook, heb eigenlijk nergens op bezuinigd qua keuzes.
[ Voor 9% gewijzigd door nMad op 12-11-2024 18:29 ]
PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ā19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W
Als je op bestaande cv aansluit heb je overstort en expansie al(expansie zit ook in de pana zelf). Ik heb hem aan de muur hangen en korte leiding naar binnen, maar wel met kogelkranen. Kosten incl aanpassing meterkast, isolatie, andere (2 hands) radiatoren, een vuil afscheider en een stuk 22 mm leiding en diverse koppelingen een kleine ā¬1000,--.Fantastic_fox schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 18:16:
Overgangsregeling subsidie 2025
De nieuwe subsidiebedragen gaan per 1 januari 2025 in. Toestellen die in 2024 zijn aangeschaft, maar pas na de jaarwisseling worden geĆÆnstalleerd, vallen onder een overgangsregeling, waarbij de oude subsidiebedragen gelden. Dit zal betekenen dat installateurs rekening moeten houden met een grotere vraag naar warmtepompen in de laatste maanden van het jaar, en een verdere terugval begin 2025. De Vereniging Warmtepompen respecteert de correctie van de subsidiebedragen, omdat ze in lijn zijn met de basisprincipes van de subsidieregeling (30% aanschafwaarde toestel). De fabrikantenkoepel is blij met de hogere waardering voor grotere vermogens.
Bron: Staatscourant en installatie.nl
https://www.installatie.n...sde-bedragen-liggen-vast/
De nieuwe subsidiebedragen gaan per 1 januari 2025 in. Toestellen die in 2024 zijn aangeschaft, maar pas na de jaarwisseling worden geĆÆnstalleerd, vallen onder een overgangsregeling, waarbij de oude subsidiebedragen gelden. Dit zal betekenen dat installateurs rekening moeten houden met een grotere vraag naar warmtepompen in de laatste maanden van het jaar, en een verdere terugval begin 2025. De Vereniging Warmtepompen respecteert de correctie van de subsidiebedragen, omdat ze in lijn zijn met de basisprincipes van de subsidieregeling (30% aanschafwaarde toestel). De fabrikantenkoepel is blij met de hogere waardering voor grotere vermogens.
Bron: Staatscourant en installatie.nl
https://www.installatie.n...sde-bedragen-liggen-vast/
Ik kwam aan ā¬750 incl. elektra (B20, 15m 4mm2, kabels voor controller en thermostaat, 2 2-wegkleppen).
Pijpwerk 2x 6m 28mm staal, flexen 1", isolatie.
Het was dan ook echt een budget setup zonder bigfoots (staat op grind met balken) en geen buffer.
Radiatoren zijn eender gebleven, ik heb er alleen 1 teruggeplaatst (uit de opslag) voor meer afgifte.
Eventueel wil ik nog naar T33 als ik de juiste maat vind met nog oude aansluitingen aan de zijkanten (270x40).
SWW deed ik al met een wpb die nu ook via de wp kan opwarmen (zit bij deze kosten).
Pijpwerk 2x 6m 28mm staal, flexen 1", isolatie.
Het was dan ook echt een budget setup zonder bigfoots (staat op grind met balken) en geen buffer.
Radiatoren zijn eender gebleven, ik heb er alleen 1 teruggeplaatst (uit de opslag) voor meer afgifte.
Eventueel wil ik nog naar T33 als ik de juiste maat vind met nog oude aansluitingen aan de zijkanten (270x40).
SWW deed ik al met een wpb die nu ook via de wp kan opwarmen (zit bij deze kosten).
Herkent iemand dit gedrag @ErikVers jij weet heel veel over de werking.
SWW run start, na +- 30 min is de Ta 57,50 en gaat de compressor uit, na +10 min is de Ta gezakt naar 48 en gaat de compressor weer aan, ondertussen is het vat van 46 naar 51 graden gegaan. Setpunt is 52. Ta is binnen no-time weer 58,25, compressor gaat weer uit, kan ook komen omdat vat op dat moment de 52 heeft gehaald. Vervolgens start een paar minuten later de BH voor sterilisatie.

Ik heb het volgens mij al een keer eerder gepost dat ik op zo een moment buiten stond en hoorde dat de WP uit ging en na een paar minuten weer terug aan ging, is dit normaal? Is de SWW run nooit aan 1 stuk?
SWW run start, na +- 30 min is de Ta 57,50 en gaat de compressor uit, na +10 min is de Ta gezakt naar 48 en gaat de compressor weer aan, ondertussen is het vat van 46 naar 51 graden gegaan. Setpunt is 52. Ta is binnen no-time weer 58,25, compressor gaat weer uit, kan ook komen omdat vat op dat moment de 52 heeft gehaald. Vervolgens start een paar minuten later de BH voor sterilisatie.

Ik heb het volgens mij al een keer eerder gepost dat ik op zo een moment buiten stond en hoorde dat de WP uit ging en na een paar minuten weer terug aan ging, is dit normaal? Is de SWW run nooit aan 1 stuk?
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
Ik gebruik zelf graag de HyTools app. Hiermee kun je makkelijk berekenen hoeveel vermogen jouw afgifte heeft bij verschillende aanvoertemperaturen. Als deze afgifte voldoet aan jouw thermische energiebehoefte (m.b.v. Koevlaas methode) dan zie ik niet in waarom het niet zou kunnen.Fantastic_fox schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 17:44:
Ik heb een beetje hetzelfde huis is na-geisoleerd qua kruipruimte, glas (triple + nieuwe kozijnen en buiten deuren) spouwmuur alleen het dak moet nog een keer.
Sommige radiatoren zijn al vervangen (woonkamer en gang, er ligt een convector waar een eigen bouw ventilator systeem op ligt (speedcomfort verplaatste te weinig lucht)).
Het is alleen zo lastig te test doordat die verdomde cv ketels zo'n hoog minimaal vermogen hebben
Ik was in totaal overigens ca. ā¬9800 kwijt voor subsidie. Dat is inclusief alles.
WP + 192l vat (Panasonic / OSO)
Honeywell 3weg klep (geen aanrader overigens)
Toevoeging groepenkast (alamats / kWh meters / bekabeling)
Materiaal voor opstelling (grint / bandjes / bigfoots, PVC voor slangen/kabels)
Kleppen/kranen/slangen/buizen/koppelingen etc.
Isolatie voor leidingwerk binnen en buiten
Magneet-/vuilfilter
Microbellenontluchter
Gereedschap wat ik gehuurd en/of gekocht heb.
Tijdelijke elektrische boiler + aansluitmateriaal (CV ketel hing in de weg, voordat de rest klaar was)
Inbedrijfstelling
Monitoring (heishamon)
Daarvan heb ik nog enkele installatiematerialen overgehouden, en gereedschap komt natuurlijk wel vaker van pas. Ik heb niet op koppelingniveau gekeken waar het het goedkoopst was. Daarnaast zorgde voortschrijdend inzicht regelmatig voor extra aanschaf van materiaal.
Staat in mijn topic, zie footer. Laat āt maar weten ( in dat topic is āt overzichtelijkste denk ik) als je daar specifieke vragen over hebben.Fantastic_fox schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 18:16:
[ Voor 8% gewijzigd door blb4 op 12-11-2024 19:13 ]
Het lijkt dat hij zijn warmte niet kwijt kan en gaat in een overshoot. Heb je een standaard of een hi variant tapwater vat?Maikie18 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 19:00:
Herkent iemand dit gedrag @ErikVers jij weet heel veel over de werking.
[Afbeelding]
Twee dingen waar je mee kan testen;
-setpoint iets lager zetten (50) zodat hij minder in het kritische deel moet werken waar afgifte lastig is. Hoe kleiner verschil is tussen outlet temp en je DHW water temp hoe minder warmte (vermogen thermisch) je kunt afgeven. Tijdens anti legionella run ontkom je hier natuurlijk niet aan.
-En tweede is zorgen dat je vat goed afkoelt dus bijvoorbeeld grotere hysterese instellen of met klokprogram sturen naar 1 moment per dag voor het opwarmen.
Nb
Check ook of je sensor voor tapwater temp goed geklemd zit dat hij wel de goede waarde meet.
[ Voor 4% gewijzigd door ErikVers op 12-11-2024 19:18 ]
Ik heb de HI variant.ErikVers schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 19:13:
[...]
Het lijkt dat hij zijn warmte niet kwijt kan en gaat in een overshoot. Heb je een standaard of een hi variant tapwater vat?
Twee dingen waar je mee kan testen;
-setpoint iets lager zetten (50) zodat hij minder in het kritische deel moet werken waar afgifte lastig is. Hoe kleiner verschil is tussen outlet temp en je DHW water temp hoe minder warmte (vermogen thermisch) je kunt afgeven. Tijdens anti legionella run ontkom je hier natuurlijk niet aan.
-En tweede is zorgen dat je vat goed afkoelt dus bijvoorbeeld grotere hysterese instellen of met klokprogram sturen naar 1 moment per dag voor het opwarmen.
Nb
Check ook of je sensor voor tapwater temp goed geklemd zit dat hij wel de goede waarde meet.
Ik kan zeker naar 50, heb tot op heden nog nooit met koud water gezeten, bedankt voor de tip.
Hysterese staat nu op -5 dus in theorie aan bij 47 graden.
Sensor ga ik even nakijken maar die zit bij mij aan de zijkant in een pocket via een wartel
Edit: inmiddels de instellingen aangepast en logging aangezet. Vaak gaat hij na herstart meteen SWW doen, kon dus meteen even kijken, het lijkt nu beter te gaan

[ Voor 17% gewijzigd door Maikie18 op 12-11-2024 21:25 ]
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
Is per situatie verschillend denk ik, is was met ā¬400,- wel klaar.Fantastic_fox schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 18:16:
Het minimum systeem volume is maar 30L tot 9kW, zie topic start en de manuals. Dus die buffer heb je helemaal niet nodig.Fantastic_fox schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 18:16:
Mooi, dat ziet er nu uit als een perfecte dhw run.Maikie18 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 19:33:
[...]
Ik heb de HI variant.
Ik kan zeker naar 50, heb tot op heden nog nooit met koud water gezeten, bedankt voor de tip.
Hysterese staat nu op -5 dus in theorie aan bij 47 graden.
Sensor ga ik even nakijken maar die zit bij mij aan de zijkant in een pocket via een wartel
Edit: inmiddels de instellingen aangepast en logging aangezet. Vaak gaat hij na herstart meteen SWW doen, kon dus meteen even kijken, het lijkt nu beter te gaan
[Afbeelding]
Wat betreft herstart bedoel je denk ik zodra tapwater in programma komt.
Wat je kan doen is dat je altijd tapwater program aanhoudt alleen met 40 (nacht) en 50gr (vanaf een uur of 12:00) setpoint werkt. Zodra hij dan verspringt naar 50 kijkt hij wel netjes naar hysterese iets wat anders inderdaad niet gebeurd.
Moet het nog even aankijken want hij had nog niet zo lang geleden vat opgewarmd natuurlijk. Ik bedoelde als je de controller uit zet en vervolgens weer aan gaat die bijna altijd een SWW run doen.ErikVers schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 22:33:
[...]
Mooi, dat ziet er nu uit als een perfecte dhw run.
Wat betreft herstart bedoel je denk ik zodra tapwater in programma komt.
Wat je kan doen is dat je altijd tapwater program aanhoudt alleen met 40 (nacht) en 50gr (vanaf een uur of 12:00) setpoint werkt. Zodra hij dan verspringt naar 50 kijkt hij wel netjes naar hysterese iets wat anders inderdaad niet gebeurd.
En expansie tot 150ltr (uit mn hoofd) ook niet nodig.Tinkerer84 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 22:06:
[...]
Het minimum systeem volume is maar 30L tot 9kW, zie topic start en de manuals. Dus die buffer heb je helemaal niet nodig.
Ik ben bezig met een concept bestellijst en heb die hier inclusief links gezet. Misschien heb je daar (en de feedback die ik er op krijg) ook wat aan.Fantastic_fox schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 18:16:
2280Wp Suntech STP190S-24AD+, 72 heatpipes en retour vvw op 500L hygiƫnevat, binnenkort Panasonic monoblock 5kW J-serie, gasloos sinds dec 2022
De watertemperatuur kun je makkelijk wat hoger zetten. Dan heb je het nog steeds warm binnen, het kost alleen iets meer. Dan kun je later kijken waar de bottlenecks zitten, en die evt aanpassen.Fantastic_fox schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 17:44:
[...]
Ik ga ervan uit dat je geen 50+ nodig hebt. Veel ketels kun je wel op 40 zetten om te testen.
Mooi topic, interessante opzet, niet standaard en meer toepasbaar als je bestaande set hebt en de ruimte ššEcowoman schreef op woensdag 13 november 2024 @ 00:14:
[...]
Ik ben bezig met een concept bestellijst en heb die hier inclusief links gezet. Misschien heb je daar (en de feedback die ik er op krijg) ook wat aan.
Ziet er verder goed uit!
[ Voor 64% gewijzigd door ErikVers op 13-11-2024 15:14 ]
Voorbeeld uit Duitsland...Fantastic_fox schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 18:16:
https://www.travelonmymin...die-realisierung-teil-01/
Panasonic J 5 kW MDC05J3E5, Heishamon large, EMOS OTP56160T
Toch eens wat beter quoten, dit ziet er niet uitErikVers schreef op woensdag 13 november 2024 @ 06:42:
quote]Ecowoman schreef op woensdag 13 november 2024 @ 00:14:
[...]
Ik ben bezig met een concept bestellijst en heb die hier inclusief links gezet. Misschien heb je daar (en de feedback die ik er op krijg) ook wat aan.
[/quote]
Mooi topic, interessante opzet, niet standaard en meer toepasbaar als je bestaande set hebt en de ruimte šš
Ziet er verder goed uit!
Iemand hier nog tips hoe de buitenleiding te isoleren? In de startpost staat een link naar aliexpress bedoeld voor airconditioning van enkele euro's? Enige wat ik echt kan vinden als expliciet voor buiten is armaflex, maar dat wordt inclusief lijm en tape ongeveer 200 euro. Dat voelt wel weer wat overdreven.
Ik heb er nu 1 laag Armacell Tubolit DG B1 (13mm) omheen zitten, met daar omheen 1 laag PVCtape (0.19mm).Aurelium schreef op woensdag 13 november 2024 @ 13:33:
Iemand hier nog tips hoe de buitenleiding te isoleren? In de startpost staat een link naar aliexpress bedoeld voor airconditioning van enkele euro's? Enige wat ik echt kan vinden als expliciet voor buiten is armaflex, maar dat wordt inclusief lijm en tape ongeveer 200 euro. Dat voelt wel weer wat overdreven.
Sarcasm is my superpower! What's yours?
Ik heb zelf deze eromheen zitten: https://www.rjtec-shop.eu/de/Iso-50-48.html Maar dan moet je dus zelf intapen (moet ik eigenlijk nog doen).Aurelium schreef op woensdag 13 november 2024 @ 13:33:
Later kreeg ik deze als tip: https://www.buisisolatie....atie-uv-plak-overlap.html Ziet er ook wel handig en netjes uit.
Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos
Goed verhaal, lekker kort ook.Speedy-Andre schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:39:
[...]
Toch eens wat beter quoten, dit ziet er niet uit
[ Voor 45% gewijzigd door ErikVers op 13-11-2024 15:16 ]
Volgens mij mis je tenminste een [ aan het begin (voor het woord 'quote').ErikVers schreef op woensdag 13 november 2024 @ 13:54:
[...]
100% eens dit komt doordat ik eerst op een verkeerde post reageerde en dus later moest aanpassen. Je kunt namelijk niet achteraf verwijderenā¦
Of dit een reactie op mijn bericht waard was durf ik wel te betwijfelen: ik denk dat het mijn eerste en anders ƩƩn van de eerste keren van mijn duizende posts is die er zo uit zienā¦
Daarna met de voorbeeldweergave verder knutselen
-Verwijderd- Al opgelost in Node-Red.
[ Voor 114% gewijzigd door Tiesert op 13-11-2024 17:08 ]
PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22
Dit zit er al vier jaar bij mij om, ook een stukje buiten. Geen probleem tot nu toe en een stukje voordeliger dan armaflex.Aurelium schreef op woensdag 13 november 2024 @ 13:33:
https://www.heima24.de/sh...qsearch=rohr%20insulation
Thanks is gefixed.Speedy-Andre schreef op woensdag 13 november 2024 @ 14:19:
[...]
Volgens mij mis je tenminste een [ aan het begin (voor het woord 'quote').
Daarna met de voorbeeldweergave verder knutselen
Toch nog even een laatste vraag, ik overweeg ivm de hoeveelheid installatiewerk de wp toch iets dichter bij de erfgrens te zetten. Ik ben heel erg benieuwd of er nog meer ervaring is met het geluidsniveau van de L 9kw. @ErikVers gaf al aan dat het in de praktijk overeenkomt met een Amber, maar ik ben benieuwd of er nog meer ervaringen zijn. Bijvoorbeeld ook in vergelijking met een arotherm plus oid?
Arotherm is nog klein tikje stiller. Maar ook stuk dikkere buitenunit en je hebt ook binnen losse componenten nodig. Wel eens overwogen mee te gaan werken, uiteindelijk om diverse redenen (prijs-afmetingen buiten unit-irritante bediening en losse componenten) toch niet gedaan. Is geluid je hoofd beslisser dan zou ik hem mee nemen in je keuze.shoof schreef op woensdag 13 november 2024 @ 15:18:
Toch nog even een laatste vraag, ik overweeg ivm de hoeveelheid installatiewerk de wp toch iets dichter bij de erfgrens te zetten. Ik ben heel erg benieuwd of er nog meer ervaring is met het geluidsniveau van de L 9kw. @ErikVers gaf al aan dat het in de praktijk overeenkomt met een Amber, maar ik ben benieuwd of er nog meer ervaringen zijn. Bijvoorbeeld ook in vergelijking met een arotherm plus oid?
Bij mij staat de pomp (7J) een halve meter van de erfgrens. Voordat ik aan de slag ben gegaan ben ik naar mijn buren gestapt en mijn voornemens kenbaar gemaakt en ze met klem op het hart gedrukt dat ik geen overlast wil en ga bezorgen en dat ze bij overlast volledig in hun recht staan.shoof schreef op woensdag 13 november 2024 @ 15:18:
Uiteindelijk maken ze allemaal "geluid". In hoeverre je of buren daar last van hebben kan heel persoonlijk zijn. Zo stoort de een zich aan 20 hz en de ander aan 23. Uiteindelijk ga je er toch pas achterkomen als de pomp draait.
Zorg er dus gewoon voor dat je als de pomp eenmaal staat, je een (flink) aantal opties hebt om eventuele klachten te kunnen mitigeren zonder daarvoor enorme kosten te maken. Hetzij door een omkasting, draaien op deellast, of draaien alleen overdag ipv snahcts etc etc
Al die overheidsregels zijn leuk, maar je moet er gewoon samen uitkomen, in dichte bebouwing is het anders strict genomen vrijwel onmogelijk en er komt een tijd dat de buren ook een pomp willen.
Naast de Amber en de L serie kan je ook nog de Nederlandse Weheat Sparrow 9 kW of Blackbird 11 kW overwegen die alle drie tot de categorie stiller behoren.ErikVers schreef op woensdag 13 november 2024 @ 15:43:
[...]
Arotherm is nog klein tikje stiller. Maar ook stuk dikkere buitenunit en je hebt ook binnen losse componenten nodig. Wel eens overwogen mee te gaan werken, uiteindelijk om diverse redenen (prijs-afmetingen buiten unit-irritante bediening en losse componenten) toch niet gedaan. Is geluid je hoofd beslisser dan zou ik hem mee nemen in je keuze.
Ik ben bezig met de slowstart om de Pana rustiger te laten opstarten.
- Ik start op met 25C Ta, dit is zo'n 3 a 4 graden boven de Tr. Meestal is de Pana daarvoor volledig uitgeweest. Ik weet niet of de Pana dan de Tr onthoudt van het moment dat ie afsloeg. Onder de 25C Target Temp lijkt ie niet aan te slaan.
- Binnen gem. 10s na start vd compressor gaat de Target temp naar 1C onder de Ta
- de Quiet mode is 3 (gedurende het eerste kwartier, tenzij het vriest).
De compressor gaat altijd eerst naar 35Hz en dan in een kwartier naar 20Hz. Kan de Slowstart nog beter?
- Ik start op met 25C Ta, dit is zo'n 3 a 4 graden boven de Tr. Meestal is de Pana daarvoor volledig uitgeweest. Ik weet niet of de Pana dan de Tr onthoudt van het moment dat ie afsloeg. Onder de 25C Target Temp lijkt ie niet aan te slaan.
- Binnen gem. 10s na start vd compressor gaat de Target temp naar 1C onder de Ta
De compressor gaat altijd eerst naar 35Hz en dan in een kwartier naar 20Hz. Kan de Slowstart nog beter?
:strip_exif()/f/image/clbclmip2nuN1InePXoRZ6YZ.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 9% gewijzigd door Tiesert op 13-11-2024 20:50 ]
PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22
Heeft dit wel zin? Want Panasonic gaat pas terugregelen bij Ta_gewenst+2°C. Zou dus eerder -2 doen, en eventueel 1x per <180 seconden naar -1 om te voorkomen dat ie uitgaat.Tiesert schreef op woensdag 13 november 2024 @ 20:48:
[...]
[...]
Let op dat Panasonic intern met komma getallen rekent, maar dit niet op het display weergeeft.
Goede vraag en interessant idee. Ik heb de info uit de TS. Daar staat:Dre schreef op woensdag 13 november 2024 @ 21:26:
[...]
Heeft dit wel zin? Want Panasonic gaat pas terugregelen bij Ta_gewenst+2°C. Zou dus eerder -2 doen, en eventueel 1x per <180 seconden naar -1 om te voorkomen dat ie uitgaat.
Let op dat Panasonic intern met komma getallen rekent, maar dit niet op het display weergeeft.
- We starten de warmteproductie door de doeltemperatuur op 3 graden boven de retour watertemperatuur te zetten.
- Zodra de compressor is gestart, zetten we de doeltemperatuur op 1 graad onder de watertemperatuur.
- Dit blijven we herhalen tot de kamer op temperatuur is en de warmteproductie gestopt moet worden.
Aanvulling: het heeft wel zin, want hij draait nu de hele dag strak op 19/20Hz, en dat was aan het begin echt wel anders. Met een 12kW Tcap heb ik nu eenmaal teveel capaciteit in dit deel van het jaar. Maar vraag me af of ik die opstartfase nog kan verbeteren.
[ Voor 14% gewijzigd door Tiesert op 13-11-2024 23:07 ]
Ja, op de een of andere manier moet dat wel kunnen, maar vraag me niet hoe.Tiesert schreef op woensdag 13 november 2024 @ 20:48:
[Afbeelding]
Hier zie je twee starts, allebei in quiet 3, dat is max 33-34 Hz.
De eerste is via de timer van setpoint 18 naar 19 de tweede handmatig van 19 naar 20.
:strip_exif()/f/image/kwjrkoA4kkZBG0feiFaciNmZ.png?f=user_large)
Signatures zijn voor boomers.
Misschien een stomme vraag, maar ik draai nu 2 weken met de 7J en alleen radiatoren.
Alles wordt prima warm, dus dat is het probleem niet.
Op 1 T33 van 30x300cm in de woonkamer heb ik net een heatbooster geplaatst met 5x 14mm fans.
De heatbooster geeft aan dat de delta T naar 2,5 gaat als de 7J draait.
Moet ik die radiator nog waterzijdig inregelen/knijpen met voetventiel om een hogere delta T te krijgen?
Ik zie trouwens dezelfde delta T bij de in/uitlaat van de 7J.
Dus ik denk dat het knijpen niet echt hoeft!?
Op 1 T33 van 30x300cm in de woonkamer heb ik net een heatbooster geplaatst met 5x 14mm fans.
Moet ik die radiator nog waterzijdig inregelen/knijpen met voetventiel om een hogere delta T te krijgen?
Welke deltaT heb je ingesteld op de controller?loyske schreef op donderdag 14 november 2024 @ 13:33:
Misschien een stomme vraag, maar ik draai nu 2 weken met de 7J en alleen radiatoren.
Zo heb ik het nu staan:klump4u schreef op donderdag 14 november 2024 @ 14:50:
[...]
Welke deltaT heb je ingesteld op de controller?
:strip_exif()/f/image/bii2vQTGQVMZYIWscjj8GmCh.jpg?f=fotoalbum_large)
Je moet bij alle radiatoren ongeveer hetzelfde hebben, hebben ze allemaal dezelfde waarde bij de in en uitgang dan is het systeem waterzijdig ingeregeld.
Moet ik dan maar eens gaan doen. 3 radiatoren beneden staan helemaal open.klump4u schreef op donderdag 14 november 2024 @ 14:58:
[...]
Je moet bij alle radiatoren ongeveer hetzelfde hebben, hebben ze allemaal dezelfde waarde bij de in en uitgang dan is het systeem waterzijdig ingeregeld.
Maar dacht dat je dan extra weerstand gaat creeren voor de pomp als ik de openstaande radiators iets ga knijpen
Bovenverdieping alleen badkamer open en slaapkamers met thermostaatkraan op 18 ingesteld.
Anders wordt het te warm daar
Ik draai WAR en nu zie ik toevallig dat op de controller het thermometer icoon staat ipv het WAR icoon, ik kan de curve dus niet shiften vanaf de controller. Is dat omdat ik de boel via de service cloud regel ipv op de controller?
In de service cloud zie ik geen optie om te shiften, of ik zie het over het hoofd.
In de service cloud zie ik geen optie om te shiften, of ik zie het over het hoofd.
Weet iemand hier of een sterilisatie run wordt uitgevoerd als de controller op enkel heat staat ingesteld?
Via inst menu sterilisatie ingesteld en via instel menu geactiveerd. Is bij een klant waar helaas nog geen wifi hangt en tapwater een dezer dagen wordt aangesloten. Ik wil uiteraard geen sterilisatierun met een leeg tapvat š
Tank is uiteraard al wel geactiveerd anders kun je bovengenoemde niet instellen.
Bij twijfel moet ik via t klantendeel de sterilisatie laten uitzettenā¦
Edit;
Zie rode streep, ik mag concluderen dat modus ook aan moet staan (wat nog niet zo is) als niemand dit ontkracht laat ik het los šš
Via inst menu sterilisatie ingesteld en via instel menu geactiveerd. Is bij een klant waar helaas nog geen wifi hangt en tapwater een dezer dagen wordt aangesloten. Ik wil uiteraard geen sterilisatierun met een leeg tapvat š
Tank is uiteraard al wel geactiveerd anders kun je bovengenoemde niet instellen.
Edit;
Zie rode streep, ik mag concluderen dat modus ook aan moet staan (wat nog niet zo is) als niemand dit ontkracht laat ik het los šš
:strip_exif()/f/image/2kiw6jOHbdthYLy4h2yrx17y.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 55% gewijzigd door ErikVers op 14-11-2024 22:34 ]
op alleen Heat (OM mode 0) wordt er geen DHW run gedaan en volgens mij ook geen legionella runErikVers schreef op donderdag 14 november 2024 @ 22:26:
Weet iemand hier of een sterilisatie run wordt uitgevoerd als de controller op enkel heat staat ingesteld?
Ala wp op heat only staat dan doet hij niks met de dwh tank. Niet opwarmen en ook geen legionella run. Ik heb een tijdje zo gedraaid.
Dat eerste weet ik zeker indd. Dat tweede denk ik inderdaad ook, zie mijn edit.blb4 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 22:32:
[...]
op alleen Heat (OM mode 0) wordt er geen DHW run gedaan en volgens mij ook geen legionella run
Met dat symbool draai je war+thermostaat. Weet je zeker je geen int of ext hebt aangevinkt via t installateurs menu?Pasghetti schreef op donderdag 14 november 2024 @ 19:25:
Ik draai WAR en nu zie ik toevallig dat op de controller het thermometer icoon staat ipv het WAR icoon, ik kan de curve dus niet shiften vanaf de controller. Is dat omdat ik de boel via de service cloud regel ipv op de controller?
Iemand die ervaring heeft met de Velleman sensor ipv de originele (dure!) CZ-TK1 sensor?Wolly schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 19:32:
@pleio65
[...]
De Ali link werkt niet meer, is dat een 6mm huls?
En waarmee vul je de huls, neem aan dat je niet de NTC er los in schuift en verder niets, er moet toch een materiaal in wat de warmte goed geleidt?
Welke huls moet ik ervoor gebruiken en waar vul ik de huls mee? Zo'n ntc aan twee pootjes lijkt mij erg fragiel om in het SWW vat te steken.
Tip, heb je een L all in one dan kun je kiezen bij āfunctie instellenā (klanten menu) voor Smart of Standaard. Kies je daar voor Smart (beter gezegd hij staat daar helaas al op bij default) dan gaat dhw bij default uit ( tot <20gr) tussen 20:00/05:00. In t custom menu kun je die tijden aanpassen.
Je kunt in mijn ogen beter hier op standaard zetten en met een klok menu naar de middag sturen. En anders pas iig de tijden in custom menu aan zodat niet steeds om 05:00(!!) hij tapwater gaat maken. Dan is stroom schaars (duur) en je cop laag.
Nb dit is dus wat anders dan in installateurs menu waar je variabel en standaard kunt kiezen voor dhw. Daar gaat het om met welk vermogen het mag gaan.
/f/image/cWzGlgXJHnVvRhi0wtvul89D.png?f=fotoalbum_large)
Je kunt in mijn ogen beter hier op standaard zetten en met een klok menu naar de middag sturen. En anders pas iig de tijden in custom menu aan zodat niet steeds om 05:00(!!) hij tapwater gaat maken. Dan is stroom schaars (duur) en je cop laag.
Nb dit is dus wat anders dan in installateurs menu waar je variabel en standaard kunt kiezen voor dhw. Daar gaat het om met welk vermogen het mag gaan.
/f/image/cWzGlgXJHnVvRhi0wtvul89D.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/0BO2XYIhWoFruFh81xEod95X.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 9% gewijzigd door ErikVers op 14-11-2024 23:45 ]
Je hebt gewoon te weinig radiatoren.Fantastic_fox schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 13:51:
[...]
Volgens mij is het veel minder. Afhankelijk van de grootte van je WP kan je met 30 liter systeem inhoud al toekomen zonder extra buffer nodig te hebben.Systeem inhoud ongeveer 158liter (maar dit is een schatting obv 5l per meter leiding (28mm staal) en de ratiator inhoud en dat zou voor de panasonic voldoende moeten zijn ik meen minimaal 125l openstaande systeem inhoud moet die hebben toch
Ik dacht vantevoren (toen ik nog een CV had) dat 45 °C het minimum was wat ik nodig zou hebben. Dat kwam ook omdat mijn CV ketel niet lager kon. Vandaag was het vrij constant 11 °C buiten en de WP houdt mijn huis mooi warm met een Ta van 28 °C. In de nacht met 9 °C buiten loopt dat dan op naar een Ta van 30 °C. COP van de afgelopen 24 uur is 6,2.[...]
Ik vind met name de temperatuur lastig in relatie met opgesteld vermogen, ik stook nu bv deze morgen op van nacht verlaging en dan komt de aanvoer niet ver boven de 45 (om op te stoken)
[...]
Werkt echt prima zo zonder enige aanpassing aan de radiatoren. Wat natuurlijk helpt om een lage Ta te kunnen gebruiken is isoleren. Zoals @klump4u ook aangeeft. Dat hebben wij ook flink gedaan. Spouwmuur, vloer en dak hebben allemaal nieuwe isolatie gekregen de afgelopen jaren.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Dat is weinig. Hoe groot is je huis? Ik heb met 136 m2 (inclusief zolder) 17,3 kW bij 90/70/20 en 3,7 kW bij 40/35/20. Daarmee moet ik al mijn radiatoren open hebben om op 37 graden te kunnen verwarmen. Bij een lagere watertemperatuur (een beetje afhankelijk van de buitentemperatuur) kan de WP zijn warmte niet kwijt -> Ta loopt op, WP schakelt uit.Fantastic_fox schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 13:51:
[...]
Wat ook heel goed te beredeneren is. Het minimale elektrische vermogen van de WP is 650 W (gaat nog een beetje van af vanwege de pomp), met een COP van 5 is dat 3,2 kW warmtevermogen.
Dus 2 kW aan afgifte is veel te weinig voor de WP. Of je hebt een klein huis met een veel te grote WP, of je hebt te weinig radiatoren.
Bij mij is het nog niet zo goed als bij @RichieB, maar met die 37 graden loopt de temperatuur in mijn huis met deze buitentemperaturen heel langzaam op (denk aan 0,2 °C per uur). Ik heb de WP 's nachts nog uit staan, dan warmt het in huis van 's morgens 19 °C naar 's avonds 20,6-20,7 °C op.
[ Voor 12% gewijzigd door Maasluip op 15-11-2024 08:40 ]
Signatures zijn voor boomers.