Hallo allemaal,
Na lang nadenken hebben we de keuze gemaakt om volledig warmtenetloos te gaan

. Ik heb gekozen voor een Panasonic Monoblock 9 kW (ivm community en Heisamon aansturing), welke aan de voorkant van het huis komt te staan waar niemand er last van heeft. Ter info: ons huis is 185 m² en gebouwd in 2010.
Momenteel hebben we vloerverwarming op zolder en op de begane grond, en we plannen om binnenkort de vloer van de eerste etage te vernieuwen. Dit lijkt mij een ideaal moment om daar ook vloerverwarming in te frezen (wat we eerder al op zolder hebben gedaan). Ons doel is om het hele systeem onder de 30 graden ingangstemperatuur te laten draaien (huidige vloerverwarming krijgt on huis met gemak warm onder de 27 gr).
Nu zijn mijn vrouw en ik erg gehecht aan onze Evohome-besturing, vooral de mogelijkheid om kamers individueel te regelen. Ik ben nu aan het overwegen hoe ik het beste de binneninstallatie kan aanpakken en heb een paar ideeën die ik graag met jullie wil delen.
Wat ik voor ogen heb:
Het vervangen van alle CV-leidingen door 32 mm kunststof en het verbinden van alles in de kruipruimte, ik kan eigenlijk overal bijkomen. Ook de verdelers wil ik vervangen voor open verdelers die voor koeling geschikt zijn. Dit deel wil ik zelf uitvoeren, aangezien ik eerder al mijn hele huisinstallatie voor elektriciteit, water en centrale verwarming heb gedaan.
Het 300L SWW-vat blijft in de garage staan, en dat is ook de enige ruimte die ik aan de warmtepomp binnen wil toewijzen

.
Mijn opties:
Eerste gedachte: WAR besturing
WAR-besturing met buffervat: Hierbij zou ik Evohome gebruiken in combinatie met een aparte cv-pomp. Nadeel is dat ik een groot buffervat nodig heb, en daarvoor heb ik eigenlijk geen ruimte (en wil ik ook niet opofferen). Bovendien lijkt het me zonde om steeds een buffervat op te warmen terwijl mijn woonkamer al goed functioneert als buffer dankzij de 18 mm slangen van de vloerverwarming.
Voorkeursoptie: directe aansturing
Klein buffervat (25-50L) in de kruipruimte: Dit buffervat zou voor de minimale systeeminhoud zorgen, met een bypassklep voor het geval alle zones gesloten zijn. Evohome zou dan rechtstreeks de warmtepomp aansturen, die is ingesteld om een beperkt aantal schakelingen per uur en een minimale aan-tijd te hebben. Primair zal toch de woonkamer de meeste warmtevraag hebben dus verwacht niet al teveel pendelen (of zien jullie dit anders?).
Altijd nog een optie als het toch niet lekker blijkt te werken:
Custom besturing via Heisamon + Opentherm + Node-RED: Dit zou meer flexibiliteit geven, maar ik heb mijn twijfels vanwege de afhankelijkheid van de juiste instellingen en de tijd voor het inregelen. Het liefst wil ik een systeem dat werkt volgens het principe van 'set and forget'.
Mijn vragen:- Heeft iemand ervaring met een soortgelijke setup? input is welkom.
- Werkt het direct aansturen van de warmtepomp met Evohome goed in de praktijk?
- Wat zou een geschikte grootte voor het buffervat zijn?
- Zal de Pomp uit de warmtepomp het trekken om alles in de vloerverwarmingen rond te pompen?
Het belangrijkste voor mij is een hoge 'WAF' (wife acceptance factor) en dat het systeem net zo zorgeloos blijft functioneren als nu. Ik ben bereid om een beetje efficiëntie in te leveren als dat betekent dat het systeem stabiel en eenvoudig blijft. De besparing ten opzichte van stadsver(w)arming is al 1500-2000 euro per jaar, dus de hoogste COP is voor mij geen must

.
Alvast bedankt voor jullie feedback en advies!