Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjouke Jacobsen
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 17-09 09:08
Tiesert schreef op woensdag 13 november 2024 @ 21:49:
[...]

Goede vraag en interessant idee. Ik heb de info uit de TS. Daar staat:
- We starten de warmteproductie door de doeltemperatuur op 3 graden boven de retour watertemperatuur te zetten.
- Zodra de compressor is gestart, zetten we de doeltemperatuur op 1 graad onder de watertemperatuur.
- Dit blijven we herhalen tot de kamer op temperatuur is en de warmteproductie gestopt moet worden.

Aanvulling: het heeft wel zin, want hij draait nu de hele dag strak op 19/20Hz, en dat was aan het begin echt wel anders. Met een 12kW Tcap heb ik nu eenmaal teveel capaciteit in dit deel van het jaar. Maar vraag me af of ik die opstartfase nog kan verbeteren.
Ik heb die info uit het starttopic ook een paar keer gelezen, maar snap nog niet hoe ik de WP strak op 19/20 Hz kan laten draaien. Of is dit alleen met domotica? Ik draai met de controller en de cz-taw met service cloud.

Zo ziet het plaatje er vanmorgen uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N9JZQWGd1muZyxjHmOhsKx987zs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KrbkHqurlJqyBSTwbr7B7oN0.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Sjouke Jacobsen op 15-11-2024 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:00
@Maasluip @RichieB het is inderdaad geen overkill aan vermogen dat ben ik met jullie eens maar toch. Een kant tekening het radiator vermogen wat ik noem is hetgeen altijd aan staat ( op de bovenverdieping stook ik alleen de badkamer omdat ik graag in een koele slaapkamer slaap dus het totaal vermogen is zeker wel hoger). verder staat ook de radiator in de garage altijd dicht.

Zie onderstaande grafiek met daarin het opstoken vanuit nacht verlaging naar doel temperatuur deze ochtend. De nacht verlaging is 15 graden en de doel temperatuur is 19.5 in de ochtend om de kou uit het huis te krijgen als ik op sta. Op het moment dat hij constant doorstook 7:30-08:00 is de aanvoer ongeveer 47 retour 39 Bij benadering. maar dan is hij dus nog aan het opstoken erna gaat de cv in low load en is dit niet de temperatuur die nodig is om het geheel op termperatuur te houden dit zal lager zijn (alleen ben ik dus aan het zoeken naar hoe veel lager)

Logischerwijs zou dit betekenen dat ik met de huidige buiten temperatuur vanmorgen iets van 6-7 graden, met een aanvoer van 40-45 toch makkelijk moeten uitkomen? en met die aanvoer kan ik ongeveer 5kw aan warmte kwijt (dan zou een 9kw dus royale overkill zijn maar het gaat om minimaal vermogen in dit geval denk ik toch wat bepaald of deze uit gaat of niet?)

Ik denk dat ik zowiezo op de badkamer en in de keuken een probleem ga krijgen (beide vertical design radiatoren die wat krap zijn bemeten op de lagere temperatuur dus hier zal waarschijnlijk een probleem ontstaan.

Verder heb ik in de tuinkamer een oude convectorput in de grond zitten waarvan ik bij god niet weet hoeveel vermogen deze is... 275 lang 18 hoog en 15 breed (heb ik ingeschat op 2500w bij 75/65/20 maar geen idee of dit klopt omdat ik geen specificaties hiervan kan vinden). In deze ruimte zou eventueel (tijdelijk) een radiator T33 200*60 geplaatst kunnen worden voor ik naar vloerverwarming zou gaan waardoor het vermogen geen 2500w zou zijn (geschat) maar 4700w zou zijn bij 75/65/20.

Anyway met wat aanpassingen kan ik her vermogen bij 45 graden wel krijgen naar 6kw bij 45-40 en 3kw bij 35-30 (maar 35-30 gaat te weinig zijn dat is me ondertussen wel duidelijk qua opgesteld vermogen).

Is het trouwens zo dat wanneer je een 7kw nodig hebt en je bv een 9kw zou pakken dat deze minder defrosts zou hebben bij de 9kw omdat hij rustiger kan draaien ivm de 7kw?

Het afgifte systeem blijft voor mij nog steeds een grote vraag of dit gaat werken met een 9kw, ik wil daar eigenlijk niet te veel aan doen aangezien ik uiteindelijk naar vloerverwarming heen wil....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PilVFqgy78WA3UV2a7ZAmFeVxyQ=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/8vtoeqrLDPw6ESX7IXDy7jrX.gif?f=fotoalbum_large

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22:06
Fantastic_fox schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 10:18:
[...]

Zie onderstaande grafiek met daarin het opstoken vanuit nacht verlaging naar doel temperatuur deze ochtend. De nacht verlaging is 15 graden en de doel temperatuur is 19.5 in de ochtend om de kou uit het huis te krijgen als ik op sta. Op het moment dat hij constant doorstook 7:30-08:00 is de aanvoer ongeveer 47 retour 39 Bij benadering. maar dan is hij dus nog aan het opstoken erna gaat de cv in low load en is dit niet de temperatuur die nodig is om het geheel op termperatuur te houden dit zal lager zijn (alleen ben ik dus aan het zoeken naar hoe veel lager)

[...]
Begin met een constante ruimtetemperatuur in te stellen. Het opstoken na nachtverlaging is echt "cv denken". Met een WP wil je een zo laag mogelijke watertemperatuur, dus net genoeg om de ruimte op temperatuur te houden. Op basis daarvan bepaal je ook het benodigd vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16:23
Wolly schreef op donderdag 14 november 2024 @ 22:45:
[...]

Iemand die ervaring heeft met de Velleman sensor ipv de originele (dure!) CZ-TK1 sensor?

Welke huls moet ik ervoor gebruiken en waar vul ik de huls mee? Zo'n ntc aan twee pootjes lijkt mij erg fragiel om in het SWW vat te steken.
Als het goed is, steek je hem in een dompelbuis in de sww tank. In die dompelbuis is het droog en schoon en precies dezelfde temperatuur als het water. Het enige waar je voor moet zorgen is dat de draadjes geen kontakt maken met de dompelbuis en om te voorkomen dat er een koude luchtstroom door de dompelbuis langs de thermistor gaat of de kabel met thermistor uit de buis valt, moet je de doorvoer van de kabel in de dompelbuis dichtproppen met isolatiemateriaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22:06
Wolly schreef op donderdag 14 november 2024 @ 22:45:
[...]

Iemand die ervaring heeft met de Velleman sensor ipv de originele (dure!) CZ-TK1 sensor?

Welke huls moet ik ervoor gebruiken en waar vul ik de huls mee? Zo'n ntc aan twee pootjes lijkt mij erg fragiel om in het SWW vat te steken.
Als ik het goed zie, is CZ-TK1 de variant inclusief dompelbuis. Normaal kun je ook de PAW-TS4 gebruiken, die is al een stuk goedkoper. Zelf heb ik het alternatief van rjtec, die nog wat goedkoper is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Hoe regelt de interne sensor thermstat in de remote control de ruimtetemperatuur. Bij de J-serie. Het valt me op dat de stooklijn gewoon gevolgd wordt, er is dus geen shift. Maar wanneer gaat de warmtepomp uit- en aan als ik bijvoorbeeld "22" instel als gewenste temperatuur. Iemand ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:12
Dre schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 14:08:
Hoe regelt de interne sensor thermstat in de remote control de ruimtetemperatuur. Het valt me op dat de stooklijn gewoon gevolgd wordt, er is dus geen shift. Maar wanneer gaat de warmtepomp uit- en aan als ik bijvoorbeeld "22" instel als gewenste temperatuur. Iemand ervaring mee?
Aan bij 21 en uit bij 23. Weergegeven op de display, volgens mij meet hij achter de schermen wel op halve graden.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pasghetti
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 16:14
ErikVers schreef op donderdag 14 november 2024 @ 22:36:
[...]

Met dat symbool draai je war+thermostaat. Weet je zeker je geen int of ext hebt aangevinkt via t installateurs menu?
Room sensor staat op internal thermostat. Moet ik heb wijzigen naar Water temperature om te kunnen shiften via de remote?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pasghetti
Dre schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 14:08:
Hoe regelt de interne sensor thermstat in de remote control de ruimtetemperatuur. Bij de J-serie. Het valt me op dat de stooklijn gewoon gevolgd wordt, er is dus geen shift. Maar wanneer gaat de warmtepomp uit- en aan als ik bijvoorbeeld "22" instel als gewenste temperatuur. Iemand ervaring mee?
Ik heb ook wel wat vraagtekens bij de interne logica.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vmhlmHDp6WfxmnOZMXBUnd0jTIE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oXeLcjfYETGhEYexymqGXtgt.png?f=fotoalbum_large

Van links naar rechts de eerste sessie stopt omdat Outlet 2 graden hoger is dan doel, de 2 sessies erna worden gestart zonder dat de inlet 3 graden groter is dan de inlet op moment van stoppen.

De laatste 2 sessies lijken te worden gestart vanwege een daling in buitentemperatuur terwijl de 3 graden groter regel niet wordt gehaald. Sinsdien is de actual temp 1 graad afgekoeld en lijkt het er op dat hij pas weer gaat starten bij groter dan 3 graden.

De zone target staat op de remote ingesteld op 21 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Pasghetti schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 14:48:
[...]

Room sensor staat op internal thermostat. Moet ik heb wijzigen naar Water temperature om te kunnen shiften via de remote?
Ja. Als je hem op Internal Thermo hebt staan, stel je de gewenste kamertemperatuur in en shift de software van de pana zelf volgens de geheimzinnige PI control (zie Service Manual). Als je handmatig (of in de weektimer) wilt shiften, moet je hem op regeling op watertemperatuur zetten en eventueel een externe thermostaat aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pasghetti
FransvWoerkom schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 15:52:
[...]

Ja. Als je hem op Internal Thermo hebt staan, stel je de gewenste kamertemperatuur in en shift de software van de pana zelf volgens de geheimzinnige PI control (zie Service Manual). Als je handmatig (of in de weektimer) wilt shiften, moet je hem op regeling op watertemperatuur zetten en eventueel een externe thermostaat aansluiten.
Ja, de service manual is mijn bijbel, echter is de informatie betreft de interne logica daarin ver te zoeken, er zijn schakelmomenten zichtbaar die niet beschreven staan.

Ik heb "Water temperature for heating on" op compensation curve staan. De remote controller op 21 graden. De 21 graden is nog nooit bereikt wat op zich niet vreemd is want ik heb de curve zo ingesteld dat de actual zone zo rond de 20 blijft wat prima is.

Is er ergens in te zien welke versie firmware er draait? Ik weet dat er geen updates zijn voor de panasonic maar wellicht zijn er door de jaren heen diverse iteraties in de pompen beland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 20:51
Pasghetti schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 14:48:
[...]

Correct. Als je zonder thermostaat wil werken en wil shiften is dat de route. Zodra je een thermostaat (op de juiste manier aansluit ivm tapwater) kiest vervalt de shift. Op zich niet spannend als je de juiste stooklijn hebt.

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
Sjouke Jacobsen schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 09:50:
[...]

Ik heb die info uit het starttopic ook een paar keer gelezen, maar snap nog niet hoe ik de WP strak op 19/20 Hz kan laten draaien. Of is dit alleen met domotica? Ik draai met de controller en de cz-taw met service cloud.

Zo ziet het plaatje er vanmorgen uit:
[Afbeelding]
Wat mij betreft een prima grafiek met een mooi stabiel draaiende warmtepomp. Als het te snel warm gaat worden kun je stooklijn hierop aanpassen.

Om op je vraag te reageren;
Je compressor gaat op die hz draaien zodra hij terug gaat toeren naar minimale afgifte. Dat hoeft geen doel op zich te zijn wat mij betreft hoor.

Wil je dit ook dan verlaag je je war of shift je met je stooklijn rustig aan naar beneden.

Let op dat onder de 26 bij vvw je kans hebt dat hij uitgaat en voor uren niet opnieuw aan. Zie manual voor stop en start parameters na een overshoot.

[ Voor 8% gewijzigd door ErikVers op 15-11-2024 23:31 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pasghetti
ErikVers schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 16:26:
[...]

Correct. Als je zonder thermostaat wil werken en wil shiften is dat de route. Zodra je een thermostaat (op de juiste manier aansluit ivm tapwater) kiest vervalt de shift. Op zich niet spannend als je de juiste stooklijn hebt.
Het is niet dat ik zonder wil werken, maar als dat moet om te kunnen shiften via de control ga ik dat eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pasghetti
ErikVers schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 16:59:
[...]

...

Let op dat onder de 26 bij vvw je kans hebt dat hij uitgaat en voor uren niet opnieuw aan. Zie manual voor stop en start parameters na een overshoot.
Waar haal je deze 26 (graden neem ik aan) vandaan? Ik lees niets over in de J-series manual over een andere logica bij een andere temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
Pasghetti schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 17:24:
[...]

Waar haal je deze 26 (graden neem ik aan) vandaan? Ik lees niets over in de J-series manual over een andere logica bij een andere temperatuur.
Inst installateur en dan bedrijfinstellungen - verwarmen - stooklijn.
Ik doe het nu uit mijn hoofd maar daar vind je het wel. Dit is je WAR welke je naar eigen inzicht kan instellen. Onderin laat ik vaak staan en links zet je bij vvw bijvoorbeeld op 26 en 33 maar kan anders zijn ivm je warmteverlies per woning. Radiatoren kan het bijvoorbeel 35-45 zijn afhankelijk van de hoeveelheid. Deze getallen om je een gevoel te geven.

Zelf werk ik met 26-28 (water temp high en low outside) 😜 en geef wel eens een shift -2 bij 20.3 graden ruimtetemperatuur via domotica. Alleen dan gaat hij na een dhw run ook niet meer verwarmen vandaar de tip; let op met lager dan 26 draaien. Soms werkt het, vaak ook niet.
En accepteer dat bij goede vorst de woning wat afkoelt. Prefereer een vlakke stooklijn.

[ Voor 12% gewijzigd door ErikVers op 15-11-2024 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 31-08 23:02
Sjouke Jacobsen schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 09:50:
[...]

Als de capaciteit van je pana goed aansluit bij het warmteverlies van je huis, zou het ook zonder automatisering en scripting lukken. Maar mijn J-gen t-cap is in deze periode van het jaar te zwaar, dus het risico op pendelen is hoog. Dan helpt automatisering en scripting. Het lukt me met de Heishamon en domotica goed om de Pana strak op 19/20Hz te laten draaien. Ben vooral nog op zoek naar het ideale start-scenario.

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:11

Carboy54

Duurzaamheid coach

Tiesert schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 19:59:
[...]

Als de capaciteit van je pana goed aansluit bij het warmteverlies van je huis, zou het ook zonder automatisering en scripting lukken. Maar mijn J-gen t-cap is in deze periode van het jaar te zwaar, dus het risico op pendelen is hoog. Dan helpt automatisering en scripting. Het lukt me met de Heishamon en domotica goed om de Pana strak op 19/20Hz te laten draaien. Ben vooral nog op zoek naar het ideale start-scenario.
Panasonic cloud met IFTTT en thermostaat deze automatisch shift heeft op een simpele manier bij mij ook prima gewerkt

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:24
Carboy54 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 21:02:
[...]

Panasonic cloud met IFTTT en thermostaat deze automatisch shift heeft op een simpele manier bij mij ook prima gewerkt
Ik gebruik een variant. Gebruik nu UbiBot Connect als temperatuur voeler in de huiskamer om te shiften gekoppeld met Cloud en IFTTT. Dit nadat Tado stopte met IFTTT ondersteuning.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:13
Het was even wat gepiel met de WAR curve maar nu draait mijn 9J al 3 dagen vol continue. Hij houdt het huis eng strak op 20 °C. Nu varieert de buitentemperatuur nog niet heel erg, dus wellicht blijf ik het aanpassen. Mijn zwager draait nu voor het 2e seizoen en is de eerste winter ook steeds aan het bijstellen geweest. Als je WAR eenmaal de verliezen van je huis goed compenseert kan je er voortaan vanaf blijven..

Ik draai verder met de controller als ruimtethermostaat, geen externe rules of domotica.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4SorkoqfIO5kiefFQAdvCGDiF-8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CA0HMjWKQWCHXMfmuu9OhZCm.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uSkTg78Fy470oydGy-i8ehrJ9EI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ENhXFtrJps7bRARkbmOjvt7L.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vs_ZWlOhJmAmo8qeS_rFWdFV1OE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/quNznqqYEQ0f2MdBy5Tl0Zwu.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door RichieB op 15-11-2024 23:27 ]

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

RichieB schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 23:18:
Het was even wat gepiel met de WAR curve maar nu draait mijn 9J al 3 dagen vol continue. Hij houdt het huis eng strak op 20 °C. Nu varieert de buitentemperatuur nog niet heel erg, dus wellicht blijf ik het aanpassen. Mijn zwager draait nu voor het 2e seizoen en is de eerste winter ook steeds aan het bijstellen geweest. Als je WAR eenmaal de verliezen van je huis goed compenseert kan je er voortaan vanaf blijven..

Ik draai verder met de controller als ruimtethermostaat, geen externe rules of domotica.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Jij hebt ook alleen radiatoren?
Ziet er netjes uit maar moet je niet weer veranderen als het kouder wordt?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emacee
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09 21:38
Er vanuitgaande dat je alleen radiatoren hebt (40°C de vloer in lijkt me hoog) ben ik benieuwd of/hoe je de minimale afgifte haalt met maar 25°C aanvoertemperatuur als het buiten al wat warmer wordt. Bij mij lukt het niet of nauwelijks om stabiel onder de 33°C te komen met alleen radiatoren/convectoren, het is dan vaak al warm zat in huis. Vanaf dan kan ik dus alleen nog verder moduleren in tijd door de pomp maar delen van de dag te laten draaien. Dat doe ik nu met een tijdschema (nacht uit) maar dat is weinig verfijnd, ik ga dus nog wel een keer een thermostaat aan deze stooklijn knopen.

Al eens een opstartende WP meegemaakt in een systeem waar het water al warm is? Kan je dan voldoende vermogen afgeven om de WP te laten terugschakelen van opstartvermogen naar benodigde vermogen? Daar gebruik ik Quiet Mode 2 voor om de opstart te begrenzen. Dat kun je automatiseren met allerhande scriptjes.

PV: 3080Wp 35° Z + 5600Wp 5° Z + 3210Wp 20° OW SWW: Hewalex 3kW - Nefit indirecte boilers 3x 80L - CV: Panasonic Aquarea J 9kW Monoblock op radiatoren en convectoren, geen buffervat of vloerverwarming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinkerer84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19:24
RichieB schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 23:18:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Totdat het een keer flink waait of het een zonnige dag is, dan voldoet je compensation curve opeens niet meer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Tinkerer84 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 09:11:
[...]

Totdat het een keer flink waait of het een zonnige dag is, dan voldoet je compensation curve opeens niet meer.
Dan helpt de controller als ruimtethermostaat met z'n auto-shift van de compensation curve.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
klump4u schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 07:37:
[...]

Jij hebt ook alleen radiatoren?
Klopt. Ik heb alleen in de studeerkamer 2 lussen vloerverwarming liggen als bijverwarming. Daar zit nog een mengverdeler op... moet ik ook maar eens weghalen.
Ziet er netjes uit maar moet je niet weer veranderen als het kouder wordt?
Dat hoop ik niet. Maar van 6 - 13 °C buiten voldoet het nu goed. Als de stooklijn bij erg koud weer te laag blijkt ga ik weer tweaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
Emacee schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 08:56:
Er vanuitgaande dat je alleen radiatoren hebt (40°C de vloer in lijkt me hoog)
Inderdaad :)
ben ik benieuwd of/hoe je de minimale afgifte haalt met maar 25°C aanvoertemperatuur als het buiten al wat warmer wordt. Bij mij lukt het niet of nauwelijks om stabiel onder de 33°C te komen met alleen radiatoren/convectoren, het is dan vaak al warm zat in huis.
Ik gebruik de controller als kamerthermostaat, dat werkt op zich afdoende.
Vanaf dan kan ik dus alleen nog verder moduleren in tijd door de pomp maar delen van de dag te laten draaien. Dat doe ik nu met een tijdschema (nacht uit) maar dat is weinig verfijnd, ik ga dus nog wel een keer een thermostaat aan deze stooklijn knopen.
Toen het buiten nog 15 °C werd heb ik ook met nachtverlaging gewerkt. Om 22:00 de kamer op 18 °C en dan om 8:00 uur weer op 20 °C. Dat heb ik ook met het tijdsschema gedaan. Het is wel makkelijk dat je dat schema in zijn geheel aan en uit kan zetten. Toen het buiten onder de 10 °C dook en de WP ook 's nachts runs ging doen heb ik het maar uitgezet.
Al eens een opstartende WP meegemaakt in een systeem waar het water al warm is? Kan je dan voldoende vermogen afgeven om de WP te laten terugschakelen van opstartvermogen naar benodigde vermogen?
Ja, dat lukt hier aardig met de gebooste radiatoren/convector op de benedenverdieping.
Daar gebruik ik Quiet Mode 2 voor om de opstart te begrenzen. Dat kun je automatiseren met allerhande scriptjes.
Ik weet er van, maar ik heb het (nog) niet nodig gehad.

[ Voor 7% gewijzigd door RichieB op 16-11-2024 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 20:02
RichieB schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 16:51:

Ik gebruik de controller als kamerthermostaat, dat werkt op zich afdoende.
ik had het idee dat de controller de kamerthermostaat was, maar dat is dus niet zo?
waar zit die controller?

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerebrum
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:29
Ik bemerk af en toe gedrag van mijn 7J wat ik niet kan verklaren. In ieder geval heb ik niet de juiste documentatie hierbij kunnen vinden.

Op het moment dat ik een DHW run wil doen schakel ik de modus van Heat only naar Heat+DHW
De retourtemperatuur zakt even behoorlijk in omdat er "koud" water uit het DHW circuit bijkomt.
De Pana vindt dat blijkbaar niet leuk en schakelt het (interne) backup element bij.
De Room heater is uitgeschakeld in het gebruikersmenu (wordt dus alleen gebruikt voor defrost en anti-freeze).
Tank heater staat op Extern
In mijn optiek zou de interne heater dus helemaal niet ingeschakeld moeten worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nx38MtcL8vG2wpvLNOeYn2w8CmA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Wd7oDt6sfsuWueFha28QwrWw.png?f=fotoalbum_large

Opvallend:
Precies zodra de inlet boven 20C komt schakelt de heater uit. Het zal wel bepaalde logica zijn, maar in de service manual kan ik deze situatie niet terugvinden.

WP Pana 7J mono | AC Toshiba 3.5+4.6kW | PV 3200WP ZZO | Gasloos Nov23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
cerebrum schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 19:42:
Ik bemerk af en toe gedrag van mijn 7J wat ik niet kan verklaren. In ieder geval heb ik niet de juiste documentatie hierbij kunnen vinden.

Op het moment dat ik een DHW run wil doen schakel ik de modus van Heat only naar Heat+DHW
De retourtemperatuur zakt even behoorlijk in omdat er "koud" water uit het DHW circuit bijkomt.
De Pana vindt dat blijkbaar niet leuk en schakelt het (interne) backup element bij.
De Room heater is uitgeschakeld in het gebruikersmenu (wordt dus alleen gebruikt voor defrost en anti-freeze).
In mijn optiek zou de interne heater dus helemaal niet ingeschakeld moeten worden.

[Afbeelding]

Opvallend:
Precies zodra de inlet boven 20C komt schakelt de heater uit. Het zal wel bepaalde logica zijn, maar in de service manual kan ik deze situatie niet terugvinden.
Ik weet uit ervaring dat bij heat dit inderdaad standaard gedrag is, hij wil geen retour water onder de 20 graden. Ik had dat weleens als ik met target 24 of 25 opstarte. Na 20min kwam die er dan in. Nu ik met 26 start is hij altijd voor de 20 min boven de 20 graden op retour water.

Ik verbaas mij ook over die temperatuur vanuit je dhw tank? En element komt er dus gelijk in, zonder vertraging? Oplossing kan dus zijn je tapwater iets eerder weer bij te verwarmen.

[ Voor 11% gewijzigd door ErikVers op 16-11-2024 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerebrum
@ErikVers
De tanktemperatuur in de grafiek (op 1/3 van boven in de tank) was nog 42 graden, maar onderin de tank zal het wellicht veel kouder zijn.
De run begint om 13:00. In deze situatie liep de WP al voor verwarming. Om 13:01 komt het element in.
Het gaat uiteindelijk maar om korte stukjes, 15 seconden in dit geval, maar ik vind het vreemd dat het element überhaupt inkomt terwijl die uitgeschakeld staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
hemertje schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 17:04:
[...]

ik had het idee dat de controller de kamerthermostaat was, maar dat is dus niet zo?
Ik schrijf juist dat dit wel zo is.
waar zit die controller?
In de woonkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
hemertje schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 17:04:
[...]

waar zit die controller?
De controller is het bedieningspaneel van de pana. Thermostaten zitten in de software. Als je de Interne Thermostaat selecteert, kies je voor een software kamerthermostaat in combinatie met de bij de controller ingebouwde sensor.

De controller zit bij de all-in-one in de binnenunit en soms aan de muur en soms in de technische ruimte. Als je met de interne thermostaat de kamertemperatuur wilt regelen, moet je controller ivm de sensor dus in de kamer hangen.

Bij aflevering zit de controller in de kast. Je moet hem daar niet laten zitten en je moet hem niet kwijtraken want zonder aangesloten controller doet de pana niks. Ik herinner me iemand die de controller weggooide want hij had al een thermostaat.

[ Voor 4% gewijzigd door FransvWoerkom op 16-11-2024 23:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:24
cerebrum schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 19:42:

[Afbeelding]

Opvallend:
Komt dit koude water uit 't vat of uit de (lange) retourleiding vanaf de boiler? Indien dat laatste dan valt er misschien nog iets te isoleren of en andere leidingloop?

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerebrum
blb4 schreef op zondag 17 november 2024 @ 03:41:
[...]

Komt dit koude water uit 't vat of uit de (lange) retourleiding vanaf de boiler? Indien dat laatste dan valt er misschien nog iets te isoleren of en andere leidingloop?
Het komt uit de retourleiding vanaf de boiler. Vanwege de gelaagdheid is het water onderin het vat is dan waarschijnlijk ook ongeveer die temperatuur. De leidingen van en naar de boiler zijn geisoleerd. Deze leidingen zitten in een koof en door een oude luchtafvoer. Ze gaan eigenlijk in 1 streep van de kruipruimte naar zolder. Daar komen ze direct uit waar de boiler staat.
Vanaf het t-stuk in kruipruimte is het ca. 7,5m naar de boiler.

Terugkijkend in de beperkte historie die ik van al deze data heb, lijkt het erop dat dit alleen gebeurt als de WP al aan het verwarmen is op het moment dat hij een DHW run start.
Normaal pompt hij eerste een minuut of 3 water rond, voordat de compressor start. Mogelijk is dan het water al wat opgewarmd door het warme gedeelte van de boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 20:02
FransvWoerkom schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 23:05:
[...]

De controller is het bedieningspaneel van de pana. Thermostaten zitten in de software. Als je de Interne Thermostaat selecteert, kies je voor een software kamerthermostaat in combinatie met de bij de controller ingebouwde sensor.

De controller zit bij de all-in-one in de binnenunit en soms aan de muur en soms in de technische ruimte. Als je met de interne thermostaat de kamertemperatuur wilt regelen, moet je controller ivm de sensor dus in de kamer hangen.

Bij aflevering zit de controller in de kast. Je moet hem daar niet laten zitten en je moet hem niet kwijtraken want zonder aangesloten controller doet de pana niks. Ik herinner me iemand die de controller weggooide want hij had al een thermostaat.
Duidelijk verhaal en toelichting Frans, dankjewel.

In onze situatie hebben we destijds de Controller in de kast van de binnenunit laten zitten en hebben we de Panasonic kamerthermostaat in de woonkamer gehangen, het systeem is ingesteld op EXTERNE thermostaat

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

hemertje schreef op zondag 17 november 2024 @ 11:30:
[...]

Duidelijk verhaal en toelichting Frans, dankjewel.

In onze situatie hebben we destijds de Controller in de kast van de binnenunit laten zitten en hebben we de Panasonic kamerthermostaat in de woonkamer gehangen, het systeem is ingesteld op EXTERNE thermostaat
Veel tweakers noemen de controller ook een thermostaat en het komt regelmatig voor dat ze hem ook als zodanig aansluiten ipv op de controller aansluiting. Daar staat echter 230 volt op en dan is de controller direct total loss met een paar honderd euro aan schade. Een gewaarschuwd mens telt voor twee 😏

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 17-11-2024 11:47 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:49
Ik draai nu een paar weken met de 5J, opzich naar tevredenheid :)
60m2 vloerverwarming (begane grond) en 5 matige radiatoren boven (T10/T11).
Tijdje stooklijn geprobeerd, maar die kreeg ik niet helemaal goed. Dus nu even op Direct (26 graden), en dat lijkt prima te gaan. Controller hangt netjes weggewerkt in de trapkast. Bij Direct is de sensor in de controller niet van toepassing toch? Anders is de trapkast geen handige plek :P
Overdag warmt het langzaam op van 19.5 naar 20.5, 's nachts gaat de WP uit en daalt temperatuur weer naar 19.5. Reden dat ie uit gaat: deels geluid, deels omdat het blijkbaar niet nodig is om aan te blijven (wellicht anders als het echt koud wordt).

Enige wat ik niet goed krijg, is de lange runs. Ik heb nu runs van ongeveer een uur, langer niet. Ik vermoed dat dit komt omdat er te weinig afgifte op de bovenverdieping is, waardoor de retour te snel te warm wordt. Kan dat? Ik heb al een paar nieuwe grote T22's klaarstaan, maar nog niet aangesloten. Ook moet ik de CZ-TAW1 nog aansluiten, die geeft hopelijk wat meer info/inzicht. Kan ik in de tussentijd al iets doen? Of beter eerst T22's + module aansluiten en dan verder?

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pasghetti
MisterMailman schreef op zondag 17 november 2024 @ 13:47:
Tijdje stooklijn geprobeerd, maar die kreeg ik niet helemaal goed. Dus nu even op Direct (26 graden), en dat lijkt prima te gaan. Controller hangt netjes weggewerkt in de trapkast. Bij Direct is de sensor in de controller niet van toepassing toch? Anders is de trapkast geen handige plek :P
Overdag warmt het langzaam op van 19.5 naar 20.5, 's nachts gaat de WP uit en daalt temperatuur weer naar 19.5. Reden dat ie uit gaat: deels geluid, deels omdat het blijkbaar niet nodig is om aan te blijven (wellicht anders als het echt koud wordt).

Enige wat ik niet goed krijg, is de lange runs. Ik heb nu runs van ongeveer een uur, langer niet. Ik vermoed dat dit komt omdat er te weinig afgifte op de bovenverdieping is, waardoor de retour te snel te warm wordt. Kan dat? Ik heb al een paar nieuwe grote T22's klaarstaan, maar nog niet aangesloten. Ook moet ik de CZ-TAW1 nog aansluiten, die geeft hopelijk wat meer info/inzicht. Kan ik in de tussentijd al iets doen? Of beter eerst T22's + module aansluiten en dan verder?
Meten is weten dus eerste klus is het aansluiten van de CZ-TAW1. Alles wat je schrijft zijn aannames.

En staar je ook niet blind op lange runs (en hoe lang is eigenlijk een lange run?). In een goed geisoleerd huis is een minimaal vermogen van 2500 watt gewoon teveel om continue te draaien. In mijn situatie is het zo dat pas bij 5 graden buiten 20 binnen hij continu kan draaien op het laagste vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:02

martijn v o

Certified by Enphase.

Zitten de radiatoren rechtstreeks op de leiding zonder buffer en pomp, oftewel gaat er 26 graden de radiatoren in?

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FransvWoerkom
MisterMailman schreef op zondag 17 november 2024 @ 13:47:
[...]
In System Setup > Zone & Sensor kies je eventueel een Interne of Externe Kamerthermostaat. Vervolgens stel je onder Operation Setup > Heat in of de watertemperatuur Direct of Compensation Curve wordt geregeld.

Kiezen voor Direct sluit dus NIET het kiezen van een kamerthermostaat uit. Als je de kamerthermostaat wilt uitschakelen, moet je dus onder Zone & Sensor Water Temp kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisterMailman
Dank je @FransvWoerkom , dat is goed om te weten.
Reden dat ik niet met sensor wil werken, is dat we veel glas op het zuiden hebben. Bij goede winterzon lijkt het dus warm binnen, maar dat is het niet (volledig) en moet de WP dus door draaien. Dus is mijn idee dat ik op watertemperatuur stuur ipv ruimtetemperatuur. Maar ik laat me graag adviseren ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Junkiexp-
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-09 07:48
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8EX0OSv0d2EGUbDSx6d9lQUphLs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cf2YklktGC7J2qauF1ofwkJx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OLPqlWpKxRy2aejiwaVtywKEsv4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f7RPMOmBSJBnruwp4PcnuxvA.jpg?f=fotoalbum_large

Was vandaag even bij de Pana om een thermostaat op CN2 aan te sluiten en dacht zal gelijk even de overstort testen op correcte werking en de het vuilfilter even schoonmaken.
Laatstgenoemde was geen overbodige luxe want er zat best wat drek in.
Had tot voor kort nog een paar radiatoren in het systeem, nu alleen vloerverwarming dus dat zal wel schelen.
Het vuilfilter binnen pakt dus niet alles mee, goed om te weten.

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mister_muller
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
-Junkiexp- schreef op zondag 17 november 2024 @ 16:59:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Was vandaag even bij de Pana om een thermostaat op CN2 aan te sluiten en dacht zal gelijk even de overstort testen op correcte werking en de het vuilfilter even schoonmaken.
Laatstgenoemde was geen overbodige luxe want er zat best wat drek in.
Had tot voor kort nog een paar radiatoren in het systeem, nu alleen vloerverwarming dus dat zal wel schelen.
Het vuilfilter binnen pakt dus niet alles mee, goed om te weten.
Welk filter heb je dan binnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Junkiexp-
mister_muller schreef op zondag 17 november 2024 @ 18:19:
[...]

Welk filter heb je dan binnen?
Uit mijn hoofd gezegd een Spirotech 1".

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisterMailman
martijn v o schreef op zondag 17 november 2024 @ 14:34:
Zitten de radiatoren rechtstreeks op de leiding zonder buffer en pomp, oftewel gaat er 26 graden de radiatoren in?
Zeker, niks geen poespas aan buffers en pompen. Gewoon een simpel t-stuk (met wat kogelkranen) :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiesert
Pasghetti schreef op zondag 17 november 2024 @ 14:04:
[...]

Meten is weten dus eerste klus is het aansluiten van de CZ-TAW1. Alles wat je schrijft zijn aannames.

En staar je ook niet blind op lange runs (en hoe lang is eigenlijk een lange run?). In een goed geisoleerd huis is een minimaal vermogen van 2500 watt gewoon teveel om continue te draaien. In mijn situatie is het zo dat pas bij 5 graden buiten 20 binnen hij continu kan draaien op het laagste vermogen.
Mee eens, en ter aanvulling @MisterMailman Ik denk ook niet dat een lange run een doel op zich is, maar wel het omgekeerde: het vermijden van veel korte runs oftewel pendelen. Je zou kunnen overwegen om dan in te regelen om overdag twee of drie langere runs te maken, en tussendoor je pana een tijdje uit te laten.

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 15:49
Ik heb nog een bypass in mijn leidingen zitten ten tijde van Evohome en de CV-ketel. Heb deze nu dichtgedraait, wat heet dat hij pas open gaat bij 0,5 bar.
Zat het verste weg van de CV-ketel in de kelder, maar nu dus redelijk dicht bij de Pana 7J.
Maar ik neem aan dat ik die beter kan verwijderen?

Dan nog een vraagje om de CZ-TAW1B op wifi te zetten zonder WPS. Ik las dat je een usb-stick kan maken met een settings.txt file erop. Maar kan die file ook over weg met spatie's in de SSID? Iemand die dit weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

MisterMailman schreef op zondag 17 november 2024 @ 19:07:
[...]

Zeker, niks geen poespas aan buffers en pompen. Gewoon een simpel t-stuk (met wat kogelkranen) :)
Ik denk dat en de vloerverwarming m2 wat weinig is om lange runs te draaien, maar zeker ook dat de radiatoren zorgen voor een ongewenste verhoging van je retour, maar dat zou je eigenlijk eens moeten meten.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pasghetti
martijn v o schreef op zondag 17 november 2024 @ 20:30:
[...]

Ik denk dat en de vloerverwarming m2 wat weinig is om lange runs te draaien, maar zeker ook dat de radiatoren zorgen voor een ongewenste verhoging van je retour, maar dat zou je eigenlijk eens moeten meten.
60m2 voor een 5J. Matched toch prima toch? Hij zal pas continu draaen en opschalen van vermogen vanaf grofweg 40 tot 80 watt per m2. Tot 40 zal hij niet Continu blijven draaien nee en waarom ook?

Niks mis mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
MisterMailman schreef op zondag 17 november 2024 @ 16:33:
Dank je @FransvWoerkom , dat is goed om te weten.
Reden dat ik niet met sensor wil werken, is dat we veel glas op het zuiden hebben. Bij goede winterzon lijkt het dus warm binnen, maar dat is het niet (volledig) en moet de WP dus door draaien. Dus is mijn idee dat ik op watertemperatuur stuur ipv ruimtetemperatuur. Maar ik laat me graag adviseren ;)
Ik doe hetzelfde in de vvw zone op het zuiden. Alleen op war, geen thermostaat. Als de zon op de vloer staat, gaat de Ta omhoog en dan gaat de frequentie van de compressor omlaag of hij stopt. Maar ik wil de temperatuur van de vloer wel op peil houden. Het is tenslotte geen lucht- maar stralingsverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisterMailman
Tiesert schreef op zondag 17 november 2024 @ 20:06:
Mee eens, en ter aanvulling @MisterMailman Ik denk ook niet dat een lange run een doel op zich is, maar wel het omgekeerde: het vermijden van veel korte runs oftewel pendelen.
Ja daar heb je gelijk in. Maar dan moet ik eens meten hoe lang de runs nu zijn. Dus dat gaan we eerst maar eens doen / aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterMailman
martijn v o schreef op zondag 17 november 2024 @ 20:30:
maar zeker ook dat de radiatoren zorgen voor een ongewenste verhoging van je retour, maar dat zou je eigenlijk eens moeten meten.
Op gevoel lijkt het alsof de retour vanaf de radiatoren warmer is dan vanaf de vvw. Maar dat is niet heel objectief, maar zo kwam ik wel bij mijn vermoeden ja :P
Mocht dat zo blijven (ook met grotere radiatoren), is het dan een optie om de aanvoer of retour richting radiatoren iets te knijpen? Of heeft dat ook nadelen (zoals dat het boven minder warm wordt)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Tiesert schreef op woensdag 13 november 2024 @ 20:48:
Ik ben bezig met de slowstart om de Pana rustiger te laten opstarten.

- Ik start op met 25C Ta, dit is zo'n 3 a 4 graden boven de Tr. Meestal is de Pana daarvoor volledig uitgeweest. Ik weet niet of de Pana dan de Tr onthoudt van het moment dat ie afsloeg. Onder de 25C Target Temp lijkt ie niet aan te slaan.
- Binnen gem. 10s na start vd compressor gaat de Target temp naar 1C onder de Ta
- de Quiet mode is 3 (gedurende het eerste kwartier, tenzij het vriest).

De compressor gaat altijd eerst naar 35Hz en dan in een kwartier naar 20Hz. Kan de Slowstart nog beter?
[Afbeelding]
Om je nog eens lekker te maken dat het kan (en ik weet niet hoe):

Gisteravond rond 21:30 de thermostaat van 20 naar 19 gezet, even na middernacht gaat hij dus aan op deze manier.
6:30 is de boiler die opwarmt en 8:15 is de thermostaat die naar 20 gaat. Quiet mode staat uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cp6p9itZ0sy3BX7kXg9Zt0Y-QE4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1Y35wwbhGWGb1LIY6dY7HtU2.png?f=user_large

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ercolano
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:58
MisterMailman schreef op maandag 18 november 2024 @ 08:37:
[...]

Op gevoel lijkt het alsof de retour vanaf de radiatoren warmer is dan vanaf de vvw. Maar dat is niet heel objectief, maar zo kwam ik wel bij mijn vermoeden ja :P
Mocht dat zo blijven (ook met grotere radiatoren), is het dan een optie om de aanvoer of retour richting radiatoren iets te knijpen? Of heeft dat ook nadelen (zoals dat het boven minder warm wordt)?
Als je radiatoren niet geknepen zijn, gaat er waarschijnlijk een flinke flow doorheen (bypass effect). Die flow koelt nauwelijks af => Tr omhoog => TA>+2.
Draai eerst al je radiatoren eens dicht. Kijk eens wat dat met je run-lengte doet (effect bejag) en of het warm blijft in huis (doel).
Dan je aanvoer en retour temp per radiator meten (warmtebeeld Camara (nauwkeurig ??) , ik plak zelf een sensor op de buis) en de boel langzaam opendraaien. Stel dat je met dT van 5 verwarmt als instelling, dan is je actuele Ta-Tr vaak iets van 4. Probeer de radiator zodanig te knijpen dat de afvoer van de radiator dan 3 a 4 graden kouder is dan de aanvoer. Oftewel je radiator koelt de retour ongeveer evenveel af als de rest van je systeem.

Bovenstaande exercitie geeft natuurlijk andere waardes met andere pump flows en TA´s , maar je moet ergens beginnen.
In de service cloud kan je zien wat er gebeurd als je een bypass opendraait.

Gasloos | Pana 9J | 300l boiler | 8000wp | PHEV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ercolano
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:58
Maasluip schreef op maandag 18 november 2024 @ 09:39:
[...]

Gisteravond rond 21:30 de thermostaat van 20 naar 19 gezet, even na middernacht gaat hij dus aan op deze manier.
6:30 is de boiler die opwarmt en 8:15 is de thermostaat die naar 20 gaat. Quiet mode staat uit.

[Afbeelding]
Wat is het verbruik na einde boiler run 7:15 tot start 8:15 ?
Mooie run !

Gasloos | Pana 9J | 300l boiler | 8000wp | PHEV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

ercolano schreef op maandag 18 november 2024 @ 09:52:
[...]

Wat is het verbruik na einde boiler run 7:15 tot start 8:15 ?
Mooie run !
0,086 kWh en dat zal ergens een pomp zijn. Dit was een legionellarun, boiler naar 65, dus tot 52 op de WP en om 7:15 gaat de elektrische spiraal aan (2,968 kWh).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
MisterMailman schreef op maandag 18 november 2024 @ 08:37:
[...]

Normaal gesproken krijg je nooit evenveel afgifte via je radiatoren als vanuit je vvw.
Vandaar dat inderdaad je retour vaak warmer is vanuit de radiatoren dan uit je vloerverwarming.

Je kunt dit waterzijdig inregelen maar daar zit wel een grens aan Want je wil natuurlijk nog wel water richting de radiatoren Meten is weten en vooral ga meespelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers
[...]

[Afbeelding]
Als ik vragen mag; waarom laat je op het duurste en koudste moment van de dag je boiler opwarmen en ook nog eens een anti legionella run draaien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Pasghetti schreef op zondag 17 november 2024 @ 21:58:
[...]

60m2 voor een 5J. Matched toch prima toch? Hij zal pas continu draaen en opschalen van vermogen vanaf grofweg 40 tot 80 watt per m2. Tot 40 zal hij niet Continu blijven draaien nee en waarom ook?

Niks mis mee.
60 m2 EN een watertemperatuur van 26 (ik ga even uit van retour 22) geeft een afgifte van 22 Watt/m2.
Totaal is dat dan 60*22 = 1320 Watt
Minimum (afgifte) vermogen van een 5J is 2250 Watt of zoiets dus volgens mij past dat niet.

Dus een hogere aanvoertemperatuur instellen, en dan doen de radiatoren het ook beter, maar dan moet je gaan mengen bij de vloerverwarming en dan is de COP wat slechter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

ErikVers schreef op maandag 18 november 2024 @ 10:24:
[...]

Als ik vragen mag; waarom laat je op het duurste en koudste moment van de dag je boiler opwarmen en ook nog eens een anti legionella run draaien?
Omdat maandag de poetsvrouw komt en dan heeft zij lekker veel warm water.

Als ik dat zondagmiddag doe is de boiler ook weer 5-10 graden afgekoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pasghetti
martijn v o schreef op maandag 18 november 2024 @ 10:45:
[...]

60 m2 EN een watertemperatuur van 26 (ik ga even uit van retour 22) geeft een afgifte van 22 Watt/m2.
Totaal is dat dan 60*22 = 1320 Watt
Minimum (afgifte) vermogen van een 5J is 2250 Watt of zoiets dus volgens mij past dat niet.

Dus een hogere aanvoertemperatuur instellen, en dan doen de radiatoren het ook beter, maar dan moet je gaan mengen bij de vloerverwarming en dan is de COP wat slechter.
Als je de temperatuur omhoog gooit om vervolgens bij te mengen ben je toch gewoon weer terug bij af?

Ik heb ook geen idee hoe je aan die 22 watt komt. Toegegeven de afgifte van vloerverwarming licht niet zo simpel als van een radiator. Buisdikte, hoh afstand etc heeft allemaal invloed en je moet ook geen mooie parketvloer of shag carpet over je vloerverwarming leggen.

Hoe dan ook. Mijn situatie is vergelijkbaar. 68 m2 vloerverwarming hoh 10 met 16x2 buis. De radiatoren op de verdieping lopen mee en stelt qua afgifte niet veel voor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Al_U1qNUxq5BHl3RuXTw7dbo4zI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MJ1g2Ls7pR7inDklO2A2Fj2L.png?f=fotoalbum_large

Run van 12+ uur met afgifte van zon 2800 watt continu met een target van 25 graden. De pomp is een 7j.

Ps. Iemand een verklaring voor de laatste actie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Pasghetti schreef op maandag 18 november 2024 @ 11:33:
[...]
[Afbeelding]

Run van 12+ uur met afgifte van zon 2800 watt continu met een target van 25 graden. De pomp is een 7j.

Ps. Iemand een verklaring voor de laatste actie?
Thermostaat grijpt in? (Zone1: Actual...) Wat er precies gebeurt, zie je beter bij een plaatje van 60min of 4uur.

[ Voor 33% gewijzigd door FransvWoerkom op 18-11-2024 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boroma
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 23-01 22:04
ik ben hier pas net aangekomen.
we hebben een aquarea L type aan het draaien en probeer for die L de rules op te zetten.
in de naloop is een 300 liter buffer vat en er wodt geen warmwater gemaakt.
dus een eenvoudige installatie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8DXCtyy4Hgn_1h7qj04jSVLGHo0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ao0L0FaW0sg32Oqk254gNexQ.png?f=fotoalbum_large
de start van vandaag is erg interessant.
de pomp van de WP gaat aan en weer uit. de tweede pomp voor de vloerverwarming blijft draaien.
dus word er energie van het buffer vat in de vloerverwarming gelijdt.
dat was ook de idee van de installatie.
wie werkt met een L type WP?
en zijn er hier al samples, want ik vertaa nog niet alles van dat ding ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiesert
[...]

[Afbeelding]
haha, ja het gaat best goed hier hoor, zeker voor een 12kW t-cap in de herfst. Het wordt mijn derde winter, en als ik dit gedrag vergelijk met de eerste winter heb ik al veel winst geboekt. Alleen die opstartfase van zo'n 20 minuten is nog wat wild.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qw9PnS5ah9tED_AZwICFjRpUWPw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GGIN4pdURhDLfNdRAe4Wl0vs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MisterMailman
Dank voor alle tips @ercolano @martijn v o @ErikVers
Stap 1 is gedaan: m'n wifi-module werkt en ik heb nu Smart Cloud en Service Cloud (niet gedacht dat de hele boel registreren in 1000 stappen lastiger was dan de module aansluiten 8)7 ).
Volgende stap is radiatoren vervangen, data verzamelen en inregelen. Eerst inregelen en dan radiatoren vervangen heeft weinig zin immers :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leudal
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-09 22:54

Leudal

2 X Pana MDC05J3E5 72 cpc

MisterMailman schreef op maandag 18 november 2024 @ 14:03:
Dank voor alle tips @ercolano @martijn v o @ErikVers
Stap 1 is gedaan: m'n wifi-module werkt en ik heb nu Smart Cloud en Service Cloud (niet gedacht dat de hele boel registreren in 1000 stappen lastiger was dan de module aansluiten 8)7 ).
Volgende stap is radiatoren vervangen, data verzamelen en inregelen. Eerst inregelen en dan radiatoren vervangen heeft weinig zin immers :P
Jouw is het gelukt,, hier vanaf vorige week bezig.
Van de helpdesk bij Panasonic via mail nog geen oplossing/ antwoord /gekregen.
Foutmelding is wachtwoord en email adres zijn al toegewezen. ( het vreemde is dat de 3 led allemaal groen zijn terwijl ik niet verder kom )
Ik ben de eerste die hem in gebruik neemt!

[ Voor 7% gewijzigd door Leudal op 18-11-2024 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pasghetti
FransvWoerkom schreef op maandag 18 november 2024 @ 11:56:
[...]

Thermostaat grijpt in? (Zone1: Actual...) Wat er precies gebeurt, zie je beter bij een plaatje van 60min of 4uur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WQW91CBbTUdBHF_-Bxji5ObT1XI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oGWwYXMG7FX0x3iqcB9Q2mYQ.png?f=fotoalbum_large

Ingezoomd. Ik kan louter speculeren. De actual temp zit wel tegen de 20.5 aan vermoedelijk schakeld hij daardoor uit idd. Waarom hij weer opstart is mij een raadsel.

Dit is eigenlijk wat ik doorgaans zie. Als hij stopt, dan daalt ook gelijk de target temp. In bovenstaande blijft de target temp (nog even) hoog, zelfs na de 2e stop.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7-j8aHqpDZASX7uOUL24br6Hzn0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jgeYXjjS5nPw33LAmaXkbDvm.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Pasghetti op 18-11-2024 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 15:49
loyske schreef op zondag 17 november 2024 @ 20:16:
Ik heb nog een bypass in mijn leidingen zitten ten tijde van Evohome en de CV-ketel. Heb deze nu dichtgedraait, wat heet dat hij pas open gaat bij 0,5 bar.
Zat het verste weg van de CV-ketel in de kelder, maar nu dus redelijk dicht bij de Pana 7J.
Maar ik neem aan dat ik die beter kan verwijderen?
Niemand?
Dan nog een vraagje om de CZ-TAW1B op wifi te zetten zonder WPS. Ik las dat je een usb-stick kan maken met een settings.txt file erop. Maar kan die file ook over weg met spatie's in de SSID? Iemand die dit weet?
Om mijn eigen vraag te beantwoorden zodat iemand anders er wat aan heeft. Ja dat kan. Spatie in SSID is geen probleem in de settings.txt file!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisterMailman
Ik heb er zeker geen verstand van, maar heb mijn bypass eruit gehaald ja. Omdat ie m.i. niks toevoegde in mijn setup, en weer een onderdeel wat stuk kan of andere moeilijkheden kan veroorzaken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pasghetti
Als je geen naregeling hebt of iets waardoor het systeem dichtloopt kan hij gewoon weg.

[ Voor 4% gewijzigd door Pasghetti op 18-11-2024 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
Leudal schreef op maandag 18 november 2024 @ 14:36:
[...]

Jouw is het gelukt,, hier vanaf vorige week bezig.
Van de helpdesk bij Panasonic via mail nog geen oplossing/ antwoord /gekregen.
Foutmelding is wachtwoord en email adres zijn al toegewezen. ( het vreemde is dat de 3 led allemaal groen zijn terwijl ik niet verder kom )
Ik ben de eerste die hem in gebruik neemt!
Heel vervelend. Ik weet uit ervaring hoe stroef de registratie kan gaan. Het had in mijn geval met gekozen wachtwoord van t installateurs account te maken.

Let daarbij op dat je wel cijfer maar geen leesteken toepast. In mijn geval gaf hij geen foutmelding maar was dit wel de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leudal

Leudal

ErikVers schreef op maandag 18 november 2024 @ 16:53:
[...]

Heel vervelend. Ik weet uit ervaring hoe stroef de registratie kan gaan. Het had in mijn geval met gekozen wachtwoord van t installateurs account te maken.

Let daarbij op dat je wel cijfer maar geen leesteken toepast. In mijn geval gaf hij geen foutmelding maar was dit wel de oplossing.
Daar zal het probleem zitten het leesteken gebruikt, maar ook zonder dat leesteken kan ik de CZ-TAW1B niet benaderen. Wel is deze gekoppeld omdat de LED alle 3 groen zijn. ( geen import warmtepomp dit keer maar Nederlands geleverd )
I

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
Leudal schreef op maandag 18 november 2024 @ 17:00:
[...]

Daar zal het probleem zitten het leesteken gebruikt, maar ook zonder dat leesteken kan ik de CZ-TAW1B niet benaderen. Wel is deze gekoppeld omdat de LED alle 3 groen zijn. ( geen import warmtepomp dit keer maar Nederlands geleverd )
I
Mooi dat dit je iets verder helpt!

Kun je wel via de Comfort Cloud als klant bij de unit? je moet namelijk vanaf de klant zeide de installateur toegang geven je kan niet als installateur via service cloud de unit zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:34
ErikVers schreef op maandag 18 november 2024 @ 10:21:
[...]

Normaal gesproken krijg je nooit evenveel afgifte via je radiatoren als vanuit je vvw.
Vandaar dat inderdaad je retour vaak warmer is vanuit de radiatoren dan uit je vloerverwarming.

Je kunt dit waterzijdig inregelen maar daar zit wel een grens aan Want je wil natuurlijk nog wel water richting de radiatoren Meten is weten en vooral ga meespelen.
Idd.
Tijdje terug eens mee zitten spelen. Met een Ta van 30°C haal ik al geen dT van 2°C op een T21 met 15 ventilatoren. En dan staat het onderblok een (als ik het mij goed herinner) slechts een 1/2 of 3/4 slag open.
Als ik 'm nog verder knijp gaat ie lawaai maken.

Ik zou de pompsnelheid naar beneden kunnen schroeven (van 20L/m), maar dan gaat de dT van m'n vloerverwarming weer teveel omhoog..

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leudal

Leudal

ErikVers schreef op maandag 18 november 2024 @ 17:11:
[...]

Mooi dat dit je iets verder helpt!

Kun je wel via de Comfort Cloud als klant bij de unit? je moet namelijk vanaf de klant zeide de installateur toegang geven je kan niet als installateur via service cloud de unit zoeken.
Nee, waarschijnlijk heb ik de volgorde verkeerd gedaan, nu bij registreren apparaat ID instelling in de Comfort Cloud weer geen letter invoeren maar alleen de cijfers of is dat alleen bij het registreren apparaat ID als installateur in de service cloud?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers
Leudal schreef op maandag 18 november 2024 @ 18:57:
[...]

Nee, waarschijnlijk heb ik de volgorde verkeerd gedaan, nu bij registreren apparaat ID instelling in de Comfort Cloud weer geen letter invoeren maar alleen de cijfers of is dat alleen bij het registreren apparaat ID als installateur in de service cloud?
Voor de meelezers; (tip doe dit als je tijd hebt en niet even tussendoor)

-Comfort cloud het klanten account aanmaken (edit; ww met leestekens)

-Service cloud installateurs account aanmaken wachtwoord zonder leestekens. Je krijgt er helaas geen duidelijke foutmelding op maar tot op heden werkt dat niet met leestekens.

- Voor het koppelen van de unit moet je vanuit de comfort cloud (klant zeide) de unit “aanbieden” richting de installateur.

[ Voor 37% gewijzigd door ErikVers op 18-11-2024 20:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leudal

Leudal

ErikVers schreef op maandag 18 november 2024 @ 19:07:
[...]

Uit mijn hoofd kan bij comfort cloud een leesteken wel en bij service cloud iig niet. Ik zou voor zekerheid bij beide niet doen.

Dus voor de meelezers; (tip doe dit als je tijd hebt en niet even tussendoor)

-Comfort cloud het klanten account aanmaken (ww zonder leestekens)

-Service cloud installateurs account aanmaken wachtwoord zonder leestekens. Je krijgt er helaas geen duidelijke foutmelding op maar tot op heden werkt dat niet met leestekens.

- Voor het koppelen van de unit moet je vanuit de comfort cloud (klant zeide) de unit “aanbieden” richting de installateur.
Hallo Erik, ik kan bevestigen dat in de Comfort Clout app, zonder letterteken kom je niet verder en gaat het met letterteken wel. Nu kan ik hem voor het eerst benaderen.
Nu effe geen tijd om verder te gaan.
Dankjewel zover _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
boroma schreef op maandag 18 november 2024 @ 12:59:
ik ben hier pas net aangekomen.
we hebben een aquarea L type aan het draaien en probeer for die L de rules op te zetten.
in de naloop is een 300 liter buffer vat en er wodt geen warmwater gemaakt.
dus een eenvoudige installatie.
[Afbeelding]
de start van vandaag is erg interessant.
de pomp van de WP gaat aan en weer uit. de tweede pomp voor de vloerverwarming blijft draaien.
dus word er energie van het buffer vat in de vloerverwarming gelijdt.
dat was ook de idee van de installatie.
wie werkt met een L type WP?
en zijn er hier al samples, want ik vertaa nog niet alles van dat ding ;-)
Welkom dan :-)

Er zijn hier vele met een L het lijkt me beter dat je dan in de balk bovenaan dit topic zoekt op bepaalde trefwoorden (als iedereen gaat reageren met “ik” dan wordt het wat chaos in dit topic)

Je vraagt om “samples” wat bedoel je hiermee?
Mocht je specifieke heishamon vragen hebben kun je je beter in het topic daarvoor melden.

Je geeft aan dat de wp pomp begin te draaien en de “tweede pomp voor de vloerverwarming” ook. Ik weet verder niet hoe je eea aanstuurt en of je een tweede circulatiepomp bedoelt of dat je nog een verdeler met pomp hebt? Mocht dit laatste het geval zijn is mijn advies om een pomploze toe te passen.

Mocht je vragen hebben waar wij je mee kunnen helpen reageer gerust en geniet van je mooie apparaat 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:05
Bij deze meld ik me hier even af. Ik stond op het punt een monoblock te bestellen, maar de twijfel sloeg toch toe. Redenen om het (voorlopig) niet te doen:
- De vorstbeveiliging gaat vermoedelijk relatief veel stroom vragen omdat we maar heel weinig stoken.
- De fysieke grootte van de unit.
- Als bijverwarming is de kleinste unit eigenlijk nog te groot.

We verwarmen nu met een L/L en doen het SWW met een WPB. Misschien komt er nog eens een split L/L of L/W bij of toch een monoblock. Speciale dank aan @Technician- voor je extra informatie en tips _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boroma
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 23-01 22:04
ErikVers schreef op maandag 18 november 2024 @ 21:34:
[...]

Welkom dan :-)

Er zijn hier vele met een L het lijkt me beter dat je dan in de balk bovenaan dit topic zoekt op bepaalde trefwoorden (als iedereen gaat reageren met “ik” dan wordt het wat chaos in dit topic)

Je vraagt om “samples” wat bedoel je hiermee?
Mocht je specifieke heishamon vragen hebben kun je je beter in het topic daarvoor melden.

Je geeft aan dat de wp pomp begin te draaien en de “tweede pomp voor de vloerverwarming” ook. Ik weet verder niet hoe je eea aanstuurt en of je een tweede circulatiepomp bedoelt of dat je nog een verdeler met pomp hebt? Mocht dit laatste het geval zijn is mijn advies om een pomploze toe te passen.

Mocht je vragen hebben waar wij je mee kunnen helpen reageer gerust en geniet van je mooie apparaat 👍
ik bedoel de water pomp - daarvan zijn er twee geinstalleert.
de panasonic is een goedkoop ding - niet direkt mooi.
maar de L doet het beeter als de J variante.
het topic is panasonic monoblock - ik denk dat je de topic name moet veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
boroma schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 07:33:
[...]

ik bedoel de water pomp - daarvan zijn er twee geinstalleert.
de panasonic is een goedkoop ding - niet direkt mooi.
maar de L doet het beeter als de J variante.
het topic is panasonic monoblock - ik denk dat je de topic name moet veranderen.
Ik denk dat je een aantal dingen noemt wat reacties kan uitlokken 😜🙈

Goedkoop en mooi zijn gelukkig beide geen objectieve waarnemingen.

Je laatste punt neem ik ter overweging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nnoitra
nMad schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 14:59:
Ik ben erachter gekomen dat Panasonic de power produced, net als met de power consumed, ook per 200 Watt afrond.

Dus, ik reken nu zelf de power produced uit met een extra sensor.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
# Sensor for calculating the Power produced
      # Using Panasonic flow rate, outlet temp, inlet temp   
      panasonic_heat_pump_power_produced_calculated:
        friendly_name: "Aquarea Power Produced Calculated"
        unit_of_measurement: "W"
        value_template: >
          {% set flowRate = states('sensor.panasonic_heat_pump_main_pump_flow') | float(default=0) %}
          {% set flowRateSec = flowRate / 60 %}
          {% set outletTemp = states('sensor.panasonic_heat_pump_main_main_outlet_temp') | float(default=0) %}
          {% set inletTemp = states('sensor.panasonic_heat_pump_main_main_inlet_temp') | float(default=0) %}
          {% set deltaTemp = outletTemp - inletTemp %}
          {% set powerProduced = flowRateSec * 4.184 * deltaTemp * 1000 %}
          {{ '%0.0f' % powerProduced }}

Power consumed haal ik uit HomeWizard kWh-meter.

Dus met deze twee waarden kan ik behoorlijk nauwkeurig de COP uitrekenen. Ben hiervoor alleen nog afhankelijk van een accurate flow rate, outlet temp & inlet temp vanuit Panasonic. Geen idee hoe nauwkeurig deze zijn :)
Dingetje bij deze, als ie gaat defrosten krijg je een negatieve waarde :+
En als je deze gebruikt om je COP te berekenen, schiet die ook in de min.

Ik heb daarom een kleine aanpassing:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
{% if is_state("switch.panasonic_heat_pump_main_defrosting_state", "off") -%}
{% set flowRate = states('sensor.panasonic_heat_pump_main_pump_flow') | float(default=0) %}
{% set outletTemp = states('sensor.panasonic_heat_pump_main_main_outlet_temp') | float(default=0) %}
{% set inletTemp = states('sensor.panasonic_heat_pump_main_main_inlet_temp') | float(default=0) %}
{%- else -%}
{% set powerProduced = 0 %}
{%- endif %}

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:52
Nnoitra schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 13:23:
[...]

Dingetje bij deze, als ie gaat defrosten krijg je een negatieve waarde :+
En als je deze gebruikt om je COP te berekenen, schiet die ook in de min.

Ik heb daarom een kleine aanpassing:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
{% if is_state("switch.panasonic_heat_pump_main_defrosting_state", "off") -%}
{%- else -%}
{% set powerProduced = 0 %}
{%- endif %}
Maar de Power produced / COP is op dat moment ook negatief, toch? ;) Want je onttrekt warmte aan je woning. Dus wat mij betreft klopt hij wel.

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
nMad schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 15:23:
[...]

Maar de Power produced / COP is op dat moment ook negatief, toch? ;) Want je onttrekt warmte aan je woning. Dus wat mij betreft klopt hij wel.
Ik interpreteer 'm anders:
De COP is de verhouding tussen de afgegeven hoeveelheid warmte tegenover het elektriciteitsverbruik (opgenomen vermogen) van de warmtepomp
Puur wat je produceert, niet wat je evt onttrekt uit een woning (wat dan volgens de berekening zo'n 13kW in die paar minuten zou zijn :+ ) .
Bovendien zou je dan in de berekening ook het verbruik van je BUH en wat die produceert moeten verrekenen.

De pana geeft overigens zelf ook geen negatieve COP of Power Produced bij een defrost.

[ Voor 22% gewijzigd door Nnoitra op 19-11-2024 16:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:02
BUH en negatief vermogen moet je gewoon meetellen mijns inziens, anders hou je jezelf voor de gek.

Bij genormeerde tests wordt dat ook gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
Pejdref schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 15:51:
BUH en negatief vermogen moet je gewoon meetellen mijns inziens, anders hou je jezelf voor de gek.

Bij genormeerde tests wordt dat ook gedaan.
Als je power produced en COP over normaal gebruik en defrost wilt bijhouden, heb je gelijk.
(al betwijfel ik of je een negatieve Power Produced / COP kunt hebben).
Dat doen de normale Pana sensoren voor beide in HA prima.

Wat @nMad z'n script bereken het vermogen heel mooi, maar wel alleen voor normaal gebruik.
In het geval van een defrost echter.. krijg je een negatief vermogen, wat imho niet kan en al helemaal niet als de BUH bijspringt. De Pana zelf geeft je ook geen negatief vermogen maar laat die initieel juist omhoogschieten. En dat heeft ook weer invloed op de COP berekening van de Pana zelf (die piekt even), maar ook die gaat niet negatief.

Ik vind in mijn dashboard alleen de zelf berekende COP (inc BUH verbruik), aan de hand van de zelf berekende Power Produced tijdens normaal gebruik interessant.
En omdat een negatieve Power Produced/COP imho niet kan, zet ik die tijdens een defrost liever op 0.

Als je het "goed" wilt doen en de zelf berekende COP, aan de hand van de zelf berekende Power Produced ook tijdens een defrost goed wilt weergeven, moet de het script om de Power Produced te berekenen nog verder aangepast worden.
Want de "set deltaTemp = outletTemp - inletTemp" klopt dan niet meer want de outlet duikt voor een paar minuten onder inlet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pejdref
De power produced kan wel negatief zijn, je haalt namelijk warmte uit je huis om de warmtewisselaar te ontdooien. Die warmte ben je kwijt want die gaat de buitenlucht in.
Warmte verliezen = negatieve warmteproductie.

Voor de momentane COP boeit het niet zoveel, maar als je een eerlijke dag- of seizoensCOP wil dan telt de verloren warmte door defrosts mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
Pejdref schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 16:50:
De power produced kan wel negatief zijn, je haalt namelijk warmte uit je huis om de warmtewisselaar te ontdooien. Die warmte ben je kwijt want die gaat de buitenlucht in.
Warmte verliezen = negatieve warmteproductie.
Let's agree to disagree dat bovenstaande invloed heeft op de Power Produced van de Pana.
Ook ben ik het niet eens met je "Warmte verliezen = negatieve warmteproductie".
Een negatieve warmteproductie is imho dat je kou aflevert.

Als je de pana gebruikt om te koelen, onttrek je ook warmte uit je huis wat de buitenlucht in gaat.
Volgens jouw beredenering zou koelen ook een negative Power Produced en negatieve COP moeten hebben? ;)

Als de overige ervaringsdeskundigen hier meegaan met jouw verhaal, trek ik mijn gedachtegang zonder problemen terug.

[ Voor 35% gewijzigd door Nnoitra op 19-11-2024 17:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pasghetti
Nnoitra schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 16:57:
[...]

...
Als je de pana gebruikt om te koelen, onttrek je ook warmte uit je huis wat de buitenlucht in gaat.
Volgens jouw beredenering zou koelen ook een negative Power Produced en negatieve COP moeten hebben? ;)
...
Je redenering is onlogisch. Als je in heating mode warmte ontrekt is dat negatief, Als je in cooling mode warmte ontrekt is dat positief.

edit:

Ter illustratie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R4r-EDjXLZbGIGUiVFVyXwegPaw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1U6gH7Jl1eab5FWK4nETZoGc.png?f=fotoalbum_large

Op de afbeelding een defrost. Op de as 23:30 is de consumptie 3.2kw de generation 2.4kw. Is dat positief of negatief?

[ Voor 33% gewijzigd door Pasghetti op 19-11-2024 19:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nnoitra
Pasghetti schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 18:59:
[...]

Je redenering is onlogisch. Als je in heating mode warmte ontrekt is dat negatief, Als je in cooling mode warmte ontrekt is dat positief.
Selectief quoten helpt echt om context te behouden. Daarbij is het niet mijn redenatie, maar de vraag of het matcht met die van hem. Zie het gebruik van "jouw" en het vraagteken.

Dat als de Pana in cooling staat, zijn de COP en Produced Power idd postief, wat exact mijn punt is.
In dit geval staat de Pana niet in Heating mode, niet in Cooling, maar in defrost.
De Pana zet nog altijd electriciteit om in warmte, dat doet de BUH, om de boel te ontdooien, oftwel: warmte productie.
Dat die warmte in plaats van een huis, de lucht in gaat, doet niets af aan de warmte/ Produced Power. De bestemming bepaalt niet of wat er geproduceert is, positief of negatief is.

Om je screenshot er bij te pakken.
De panasonic heat power production, waar ik het steeds over heb, dat is jouw generation van 2.4kw. Niets meer, niets minder. En die waarde is dus gewoon positief.

De COP is produced / consumed, en die is in jouw voorbeeld dan idd negatief.
Weet ik nu dat die dus wel negatief kan zijn. Weer iets geleerd! Dank voor het voorbeeld (y)
heel laag :+

Vraag ik me wel af hoe je dat voor elkaar krijgt, want bij mijn defrost is de productie altijd hoger dan de consumptie. Geen BUH actief?
Sowiesi zie ik verschil in gedrag tussen jouw defrosts en die van mij.
Hier is ie in 8 á 9 minuten klaar, jij lijkt er een minuut of 20 voor nodig te hebben?
En mijn Inlet zakt wat en mijn Outlet nog meer.
Jouw Inlet stijgt juist iets en je Outlet zakt. En je Zone1: Actual stijgt, terwijl die bij mij gelijk is aan de Outlet.
Pasghetti schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 20:24:
Niet een negatieve COP, een COP lager dan 1.
Duh.. Excuus.. Ik heb koffie nodig. Ik bleef hangen in jou "consumptie 3.2kw de generation 2.4kw. Is dat positief of negatief?" stukje. My bad.

[ Voor 40% gewijzigd door Nnoitra op 19-11-2024 20:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:52
Nnoitra schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 19:46:
[...]

Selectief quoten helpt echt om context te behouden. Daarbij is het niet mijn redenatie, maar de vraag of het matcht met die van hem. Zie het gebruik van "jouw" en het vraagteken.

Dat als de Pana in cooling staat, zijn de COP en Produced Power idd postief, wat exact mijn punt is.
In dit geval staat de Pana niet in Heating mode, niet in Cooling, maar in defrost.
De Pana zet nog altijd electriciteit om in warmte, dat doet de BUH, om de boel te ontdooien, oftwel: warmte productie.
Dat die warmte in plaats van een huis, de lucht in gaat, doet niets af aan de warmte/ Produced Power. De bestemming bepaalt niet of wat er geproduceert is, positief of negatief is.
Ja hier heb je ook wel weer een punt.

COP gaat niet over hoeveel warmte je huis in gaat versus hoeveel energie je in de warmtepomp stopt. Maar beperkt zich tot de warmtepomp zelf: energie IN in verhouding tot energie UIT.

Met andere woorden: je monitort je WP en niet je huis.

Interessant, ben wel benieuwd naar meningen van de experts hier ;)

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pasghetti

...
Het is niet alleen de BUH, hij pompt warm water uit je afgistesysteem om te ondtooien, dus er komt koeler water terug je afgiste systeem in. Daarmee ontrekt hij dus warmte uit je afgife systeem en dus uit je huis.

..
De COP is produced / consumed, en die is in jouw voorbeeld dan idd negatief.
Weet ik nu dat die dus wel negatief kan zijn. Weer iets geleerd! Dank voor het voorbeeld (y)
..
Niet een negatieve COP, een COP lager dan 1.

[ Voor 47% gewijzigd door Pasghetti op 19-11-2024 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
ErikVers schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 22:33:
[...]

Mooi, dat ziet er nu uit als een perfecte dhw run.

Wat betreft herstart bedoel je denk ik zodra tapwater in programma komt.

Wat je kan doen is dat je altijd tapwater program aanhoudt alleen met 40 (nacht) en 50gr (vanaf een uur of 12:00) setpoint werkt. Zodra hij dan verspringt naar 50 kijkt hij wel netjes naar hysterese iets wat anders inderdaad niet gebeurd.
Deze combinatie heb ik ook nog niet eerder gezien, waarom zou die ervoor gekozen hebben om direct het element te gebruiken en niet eerst nog een deel via de WP?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XzxpUfS.png

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoof
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:16
klump4u schreef op zondag 10 november 2024 @ 13:10:
[...]

Nee, die ervaring heeft denk ik niemand, is ooit iemand geweest met garantie bij Rjtec volgens mij maar dan moet je zelf al veel uitzoeken, maar idd een flink prijsverschil.
Inmiddels zowel contact met Immotec als rjtec gehad. Bij rjtec heb ik een beter gevoel, die geeft aan dat hij reserve onderdelen verstuurd indien nodig (bv pcbs) en Panasonic nl aanstuurt indien het moeilijker wordt. Heb het idee dat hij ook weet waar hij over praat obv mijn andere vragen. Immotec verwijst simpelweg naar Panasonic nl, precies wat ik ook teruglees op dit forum.

Ik denk dat ik dan maar voor rjtec ga, ondanks dat hij ca 300 euro duurder is daar (btw en korting verschil). Aftersales en een goed gevoel is ook wat waard, hoewel ik hoop dat het nooit nodig gaat zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

shoof schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 21:06:
[...]

Inmiddels zowel contact met Immotec als rjtec gehad. Bij rjtec heb ik een beter gevoel, die geeft aan dat hij reserve onderdelen verstuurd indien nodig (bv pcbs) en Panasonic nl aanstuurt indien het moeilijker wordt. Heb het idee dat hij ook weet waar hij over praat obv mijn andere vragen. Immotec verwijst simpelweg naar Panasonic nl, precies wat ik ook teruglees op dit forum.

Ik denk dat ik dan maar voor rjtec ga, ondanks dat hij ca 300 euro duurder is daar (btw en korting verschil). Aftersales en een goed gevoel is ook wat waard, hoewel ik hoop dat het nooit nodig gaat zijn.
Neem van mij aan dat Panasonic Nederland zich niet laat aansturen door een buitenlandse dozen schuiver. Zeker niet wanneer het zelf is geïnstalleerd. Er wordt doodleuk gezegd door hun afdeling zelf geïnstalleerd betekent geen garantie. Alleen een NL leverancier met een officiële fysieke in bedrijf stelling en goede relatie met Panasonic kan deze teleurstelling voor tweakers voorkomen en maakt ook deel uit van hun nieuwe garantie voorwaarden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -Junkiexp-
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qXBq3SKw2J2J3T_7KMzd0n7AdPc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yP7o3qbpzu2YzFk4ACf0haj9.jpg?f=fotoalbum_large

Sinds eergisteren toch maar een thermostaat aan CN2 geknoopt.
Werd af en toe wat te warm in huis zeker als de zon door de grote pui op het zuiden schijnt.
Het is de Emo P5606OT geworden, goedkoop via amazon en in te stellen op een hysterese van 0.2 graad.

Werkt prima, zoals te zien is blijft de Pana de hele middag uit.
Enige nadeel is wel dat de vloer uiteindelijk redelijk afkoelt.
Daarnaast valt de inschakelpiek wel op van bijna 1500 watt.
Met wa only zit dat rond de 900 watt.

Is daar nog wat aan te tweaken zonder Heishamon ed?

Voordel is wel trouwens dat de pomp niet oneindig blijft lopen met 34 watt verbuik en nu netjes teruggaat naar standby met 11 wat verbuik.

[ Voor 7% gewijzigd door -Junkiexp- op 19-11-2024 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
Nnoitra schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 16:57:
[...]

Let's agree to disagree dat bovenstaande invloed heeft op de Power Produced van de Pana.
Ook ben ik het niet eens met je "Warmte verliezen = negatieve warmteproductie".
Een negatieve warmteproductie is imho dat je kou aflevert.
Semantische discussie, ga ik niet in mee.
Stropopredenering, flauw.

Bij rendementsbepalingen wordt gekeken naar nuttig geproduceerde energie/vermogen. Bij verwarmen is dat anders dan bij koelen. Bij verwarmen is geleverde energie positief, bij koelen is onttrokken energie positief. Overigens, om het overzichtelijk te houden wordt er voor koelen meestal EER ipv COP gebruikt.

Als je Tinlet groter is dan je Toutlet, ben je dus energie aan het onttrekken (of warmte aan het verliezen, of kou aan het afleveren, hoe je het ook wil noemen). Als het doel verwarmen is, dan is je nuttig geproduceerd vermogen op dat moment negatief en zo ook je COP.
[...]

Bij een rendementsbepaling maakt dat dus wel uit. Als een CV ketel 100% van de energetische waarde van gas omzet in warmte, maar 20% daarvan via het rookgas de buitenlucht inblaast en 80% afgeeft aan het CV water, dan heeft die een rendement van 80% en niet van 100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
Pejdref schreef op woensdag 20 november 2024 @ 10:03:
[...]

Semantische discussie, ga ik niet in mee.

[...]

Stropopredenering, flauw.

Bij rendementsbepalingen wordt gekeken naar nuttig geproduceerde energie/vermogen. Bij verwarmen is dat anders dan bij koelen. Bij verwarmen is geleverde energie positief, bij koelen is onttrokken energie positief. Overigens, om het overzichtelijk te houden wordt er voor koelen meestal EER ipv COP gebruikt.

Als je Tinlet groter is dan je Toutlet, ben je dus energie aan het onttrekken (of warmte aan het verliezen, of kou aan het afleveren, hoe je het ook wil noemen). Als het doel verwarmen is, dan is je nuttig geproduceerd vermogen op dat moment negatief en zo ook je COP.

[...]

Bij een rendementsbepaling maakt dat dus wel uit. Als een CV ketel 100% van de energetische waarde van gas omzet in warmte, maar 20% daarvan via het rookgas de buitenlucht inblaast en 80% afgeeft aan het CV water, dan heeft die een rendement van 80% en niet van 100%.
Nogmaals, let's agree to disagree.
Ik ga hier verder niet in mee of mee door, ik heb niet het idee dat we het eens (kunnen) gaan worden.

[ Voor 7% gewijzigd door Nnoitra op 20-11-2024 10:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pejdref
-Junkiexp- schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 23:21:
[Afbeelding]

Werd af en toe wat te warm in huis zeker als de zon door de grote pui op het zuiden schijnt.
Het is de Emo P5606OT geworden, goedkoop via amazon en in te stellen op een hysterese van 0.2 graad.

Voordel is wel trouwens dat de pomp niet oneindig blijft lopen met 34 watt verbuik en nu netjes teruggaat naar standby met 11 wat verbuik.
Opstartpiek is afhankelijk van hoe groot het verschil tussen Inlet en Target is bij het opstarten. Omdat je vloer verder afkoelt is je Inlet dus lager en zal de opstartpiek hoger zijn. Is weinig aan te Tweaken zonder Heishamon denk ik.
Hysterese staat al op de laagste instelling ga ik vanuit. Als die lager kan zal je vloer minder afkoelen, maar een lage hysterese zorgt ook weer voor meer schakelmomenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pasghetti
-Junkiexp- schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 23:21:
[Afbeelding]

Ik herken wat @Pejdref beschrijft dat het verschil in Inlet en target bepaald hoe "hard" hij van start gaat. Zo heb ik wel runs gezien dat hij starte op 20hz met een opgenomen vermogen van 0.2kw. Dat was wel toen de buitentemperatuur boven de 15 graden was.

Wat je zou kunnen proberen is de max pompsnelheid terug schalen. Wel beperk je daar effectief het max vermogen mee. Of dat in jou geval een probleem is kan ik niet inschatten. Ik heb mijn 7j ingesteld op max 15 liter. Het warmteverlies bij -7 is ong 4.3kw dus mijn 7j is eigenlijk te groot bemeten voor mijn situatie. 5j had prima gekunt. Of hier verder nog neveneffecten aan zitten kan ik onvoldoende beoordelen omdat de pomp bij mij nog niet zo lang draait (15 Okt jl).
Pagina: 1 ... 24 ... 40 Laatste