Ik herken de kabeltjes. Die heb ik nog genoeg volgens mij. Dat ga ik doen. Super bedankt.vanenkelen schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 17:33:
[...]
Je kunt Lego 12 volt stekkertjes altijd doorlussen. Er zitten gaatjes in waar je weer een nieuw stekkertje in kunt steken. Dat is bij alle varianten zo:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Of je draait de schroefjes los in het stekkertje dat je in de transformator stopt en doet daar een paar draadjes bij elkaar in en draait de schroefjes weer vast.
Erg leuk die Micro Rocket GWP, maar veel stickers en niet echt bijzondere onderdelen zo te zien. Denk dat ik de verleiding wel kan weer staan, ondanks dat ik een groot fan ben van Classic Space. Misschien als de prijzen op Marktplaats laag zijn…
Ik kijk meer uit naar de space CMF serie die schijnbaar in mei uitkomt met nieuwe M-Tron, Ice Planet en Black Tron 2 mini figs!
Ik kijk meer uit naar de space CMF serie die schijnbaar in mei uitkomt met nieuwe M-Tron, Ice Planet en Black Tron 2 mini figs!

Het bijzondere onderdeel is de trans-yellow windscreen, die is voor het eerst in deze kleur beschikbaar. Maar aannemelijk is dat deze later ook in andere sets verschijnt.Xtuv schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 18:42:
Erg leuk die Micro Rocket GWP, maar veel stickers en niet echt bijzondere onderdelen zo te zien. Denk dat ik de verleiding wel kan weer staan, ondanks dat ik een groot fan ben van Classic Space. Misschien als de prijzen op Marktplaats laag zijn…
Ik kijk meer uit naar de space CMF serie die schijnbaar in mei uitkomt met nieuwe M-Tron, Ice Planet en Black Tron 2 mini figs!![]()
[Afbeelding]
Space CMF serie kijk ik ook naar uit. Al ben ik niet echt fan van die Redux/gemuteerde varianten, gewone moderne M-Tron, Ice Planet en Black Tron minifiguren had ik leuker gevonden. Maar goed, het is Lego en dus kunnen we dat zelf aanpassen.
Je kan bij BrickTastic en Brickwatch nog een code aanvragen voor LEGO City 40582 4×4 Off-Road Ambulance Rescue als extra GWP. Niet de meest spectaculaire GWP, maar altijd leuk om mee te pakken.Kapoen schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 17:50:
[...]
Ik begrijp waarom deze GWP aantrekkelijk is voor veel potentiële kopers/verzamelaars.
Zelf vind ik de bestedingsdrempel toch net iets te hoog op zich. Moest er nu 2x VIP en/of andere GWPs die stapelbaar zijn aan lagere drempels bijkomen was de beslissing iets gemakkelijker.
Nu kijk ik helaas naar de vele stickers en de baby minifigs die ik zelf niet zo interessant vind,
maar nogmaals ik begrijp goed waarom dat voor andere fans van het genre wel zo kan zijn.
't is wel een ferme teaser deze set, ik zou graag een remake zien van de blauwe classic space minifig met een onbeschadigde torso (itt de Benny minifig). Hetzelfde wat betreft de zwarte variant, dan heb ik de hele lineup in hedendaagse onderdelen
Om de Lego hobby betaalbaar te houden koop ik zo nu en dan een grote lot op bij de plaatselijke kringloopwinkel. Ik heb daar 2 jaar geleden voor €125 euro wat opgekocht. Het bleek meer dan €1000 euro waard te zijn. Er zaten o.a. de volgende sets met boekjes in: caribbean clipper 6274, Camouflaged Outpost 6066, starfleet voyager 6929, riding stable 6379, Coastal Rescue Base 6387, fire station 7945. En dit zijn nog maar een aantal sets. Er zat nog een trein bij, heel veel autos, 12v rails, wegenplaten en nog veel meer. Puur geluk mee gehad natuurlijk.
Vorig jaar voor €400,- euro een lot gekocht, maar dat was te veel vond ik. Ik haal het er wel uit, maar niet zoals het lot van 125 euro.
Dus een tip, probeer een afspraak te maken bij de plaatselijke kringloopwinkel dat ze je bellen als een mooie lot hebben.
Vorig jaar voor €400,- euro een lot gekocht, maar dat was te veel vond ik. Ik haal het er wel uit, maar niet zoals het lot van 125 euro.
Dus een tip, probeer een afspraak te maken bij de plaatselijke kringloopwinkel dat ze je bellen als een mooie lot hebben.
en niet te vergeten een roze SpaceBaby!Xtuv schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 18:42:
Ik kijk meer uit naar de space CMF serie die schijnbaar in mei uitkomt met nieuwe M-Tron, Ice Planet en Black Tron 2 mini figs!![]()
[Afbeelding]
Ik zou het doen!
Uiteraard, je hoeft je niet te verantwoorden hoorL23 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 18:07:
[...]
Ja ik geef je gelijk hoor, maar ik ga niet zo vaak voor een GWP en deze spring er voor mij wel uit. De bestedingsdrempel is te hoog en zie liever dat kleine setjes zoals de Forest Hideout en Blacktron Cruiser los te koop zijn. Stickers zijn inderdaad jammer, zagen we ook bij Blacktron Cruiser.
Ik snap de aantrekkingskracht van deze GWPs, ik heb dat ook meer met piratensets denk ik.
Daarnaast hoop ik ook dat deze GWP het goed doet, zodanig dat er in de toekomst nog
meer classic space setjes komen.
Legendarische set, mooie aankoop! Die werd indertijd zwaar gehypet, er was zelfs een YouTube kanaal die het gerucht verspreidde dat er maar 20000 exemplaren van zouden verschijnen. Veel liefhebbers en scalpers gingen helaas lopen met dat idee. Ik heb toen gelukkig een exemplaar kunnen bemachtigen in de Lego store in Antwerpen. Ik weet niet meer hoe dat YouTube kanaal heette, maar het is gestopt na een schandaal iets later.Ik heb eind vorig jaar 21109 Exo-Suit gekocht en ben nu ook aardig compleet qua Classic Space minifigs.
Ja ik heb ook nog een paar exemplaren van beide, als kind van de jaren 80Van blauw en zwart heb ik de minifigs uit de jaren 80. De zwarte mocht ik van mijn broer hebben, maar die heeft nu eigenlijk een incomplete set. Geef die graag weer terug mocht er een remake komen. Die zwarte helm heb ik al de nieuwe variant van.

Ik heb letterlijk warme herinneringen aan deze set, gekregen indertijd als een soort troostcadeau omdat ik ziek was en koorts maakte
Bedankt voor de tipNotSoSteady schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 18:56:
[...]
Je kan bij BrickTastic en Brickwatch nog een code aanvragen voor LEGO City 40582 4×4 Off-Road Ambulance Rescue als extra GWP. Niet de meest spectaculaire GWP, maar altijd leuk om mee te pakken.
Ik heb deze helaas vorig jaar al gestapeld vrees ik, maar niettemin een leuke bonus voor de koopjesjagers hier
[ Voor 16% gewijzigd door Kapoen op 14-02-2024 20:23 ]
Clowns to the left of me, Jokers to the right
Ja die set is bij mijn broer nu incompleetKapoen schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 20:20:
Ja ik heb ook nog een paar exemplaren van beide, als kind van de jaren 80
[Afbeelding]
Ik heb letterlijk warme herinneringen aan deze set, gekregen indertijd als een soort troostcadeau omdat ik ziek was en koorts maakte
:strip_exif()/f/image/yFUiapZvQ79hBbk1ATcRRGtI.gif?f=fotoalbum_large)
Heeft iemand ervaring met het bieden op Catawiki partijen? Ik heb een minifigures tekort en zie best interessante partijen minifigures op Catawiki voorbij komen...
Nog nooit geboden maar dat komt meer omdat er allemaal dingen bijkomen, lees:markkie95 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 09:11:
Heeft iemand ervaring met het bieden op Catawiki partijen? Ik heb een minifigures tekort en zie best interessante partijen minifigures op Catawiki voorbij komen...
Afdracht catawiki
Kneiterhoge verzendkosten (heb wel eens 35,- gezien omdat het uit Italië moest komen o.i.d.)
Geen idee wat nog meer
Ik zou eerst de kleine(re) lettertjes lezen voordat je een bieding doet in elk geval
Nee, maar van een bekende: Vergeet niet rekening te houden met alle kosten die je moet betalen.markkie95 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 09:11:
RubjeMazter schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 09:13:
[...]
Nog nooit geboden maar dat komt meer omdat er allemaal dingen bijkomen, lees:
Afdracht catawiki
Kneiterhoge verzendkosten (heb wel eens 35,- gezien omdat het uit Italië moest komen o.i.d.)
Geen idee wat nog meer
Ik zou eerst de kleine(re) lettertjes lezen voordat je een bieding doet in elk geval
Hmm good to know. Verzendkosten viel mij ook al op dat dat nogal verschilt hahasjorsjuhmaniac schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 09:15:
[...]
Nee, maar van een bekende: Vergeet niet rekening te houden met alle kosten die je moet betalen.
[ Voor 18% gewijzigd door markkie95 op 15-02-2024 09:16 ]
Ik heb er wel eens naar gekeken maar ze rekenen belachelijke kosten. Voor een Lego Star Wars Tydirium Shuttle kwam €35 verzendkosten (uit België!!!!) PLUS 9% administratiekosten bovenop het winnende bod prijs. Dus stel je wint met een bod van €200 komt er nog eens €53 bovenop aan verzending en administratiekosten...markkie95 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 09:11:
alle kosten staan er gewoon onder hoor.markkie95 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 09:16:
[...]
[...]
Hmm good to know. Verzendkosten viel mij ook al op dat dat nogal verschilt haha
tip:
als je gaat bieden van te voren een max afspreken en niet erover heen gaan, voor je weet zit in je bied oorlog
je zou ook eens bij vinted kunnen kijken naar minifigures.
Moet je wel een fatsoenlijke kringloopwinkel hebben. Degene die hier zit stinkt naar rook, heeft alleen maar kapotte of incomplete troep en vraagt belachelijke prijzen.ovm schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 18:59:.
Zou daar geen LEGO van hoeven.
Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties
ze? de aanbieder bepaald verzend kosten. klopt je betaald catawiki als verkoper maar ook als koper dat is een percentage, maar soms zitten er mensen bij die hele rare pakketten verstuurd.Robinblitz schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 09:43:
[...]
Ik heb er wel eens naar gekeken maar ze rekenen belachelijke kosten. Voor een Lego Star Wars Tydirium Shuttle kwam €35 verzendkosten (uit België!!!!) PLUS 9% administratiekosten bovenop het winnende bod prijs. Dus stel je wint met een bod van €200 komt er nog eens €53 bovenop aan verzending en administratiekosten...
want je stelt in wat afmeting is en met wie je wil versturen.
(Ik verkoop ook wel eens wat via catawiki)
Dat is logisch natuurlijk.magic_nl schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 10:00:
[...]
Moet je wel een fatsoenlijke kringloopwinkel hebben. Degene die hier zit stinkt naar rook, heeft alleen maar kapotte of incomplete troep en vraagt belachelijke prijzen.
Zou daar geen LEGO van hoeven.
Goede tip. Vinted koop ik zo nu en dan ook Lego. Soms heb je daar mensen die de waarde van Lego niet kennen.leosand schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 09:58:
[...]
alle kosten staan er gewoon onder hoor.
tip:
als je gaat bieden van te voren een max afspreken en niet erover heen gaan, voor je weet zit in je bied oorlog
Jeetje dat is wel flink haha, maar volgens mij, zoals @leosand zegt, staat dat er wel duidelijk onder (vond ik tenminste)Robinblitz schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 09:43:
[...]
Ik heb er wel eens naar gekeken maar ze rekenen belachelijke kosten. Voor een Lego Star Wars Tydirium Shuttle kwam €35 verzendkosten (uit België!!!!) PLUS 9% administratiekosten bovenop het winnende bod prijs. Dus stel je wint met een bod van €200 komt er nog eens €53 bovenop aan verzending en administratiekosten...
Ah ja slim, liever niet natuurlijk. Vinted heb ik om mij heen een hoop slechte verhalen over gehoord, dus daar ben ik wat terughoudend in.leosand schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 09:58:
[...]
tip:
Heb wel eens vaker op Catawiki gekocht, gaat over het algemeen prima.
Ik kijk wel meestal naar NLse verkopers die dan niet meer dan 10-12 verzending vragen.
Die hoge verzendprijs is natuurlijk om de uiteindelijke kosten een beetje te verhogen.Met een veiling kan het alle kanten op gaan, dus voor het zelfde geld wint iemand met een bod van 5 euro, en als je dan 35 verzendkosten belast, "verdien" je 40 euro, minus de daadwerkelijke verzendkosten en dan kan het zo zijn dat je alsnog je kosten eruit haalt.
Wat veel mensen volgens mij niet weten, is dat je als koper teveel betaalde verzendkosten gewoon kan terugvorderen bij de verkoper.
Als jij dus een lot koopt uit Nederland, en de verkoper vraag 25 euro verzendkosten, dan weten wij allemaal dat PostNL dat niet belast.
Dan kan je dus de teveel betaalde verzendkosten terug vragen tot het daadwerkelijke bedrag dat de verkoper heeft betaald.
Ik kijk wel meestal naar NLse verkopers die dan niet meer dan 10-12 verzending vragen.
Die hoge verzendprijs is natuurlijk om de uiteindelijke kosten een beetje te verhogen.Met een veiling kan het alle kanten op gaan, dus voor het zelfde geld wint iemand met een bod van 5 euro, en als je dan 35 verzendkosten belast, "verdien" je 40 euro, minus de daadwerkelijke verzendkosten en dan kan het zo zijn dat je alsnog je kosten eruit haalt.
Wat veel mensen volgens mij niet weten, is dat je als koper teveel betaalde verzendkosten gewoon kan terugvorderen bij de verkoper.
Als jij dus een lot koopt uit Nederland, en de verkoper vraag 25 euro verzendkosten, dan weten wij allemaal dat PostNL dat niet belast.
Dan kan je dus de teveel betaalde verzendkosten terug vragen tot het daadwerkelijke bedrag dat de verkoper heeft betaald.
bron : https://www.catawiki.com/nl/pages/p/seller-terms (bij Artikel 6: Verzending of ophalen)Teveel betaalde verzendkosten of transportkosten terugbetalen aan de koper
Als de werkelijke verzend- of transportkosten lager zijn dan het oorspronkelijk door u aangegeven bedrag, moet u de koper het teveel betaalde bedrag aan verzend- of transportkosten terugbetalen. In sommige gevallen kunnen we de koper namens u terugbetalen en dit bedrag inhouden op uw (toekomstige) uitbetalingen.
Dat wist ik ook niet, dank! Ooit al eens veel verzendkosten moeten betalen (alles bij elkaar nog steeds een mooie deal) maar als ik dit had geweten...iketot schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 11:54:
[...]
bron : https://www.catawiki.com/nl/pages/p/seller-terms (bij Artikel 6: Verzending of ophalen)
Weet niet wat je precies onder verzendkosten mag scharen hoor, vind zelf dat verpakkingsmateriaal en het wegbrengen etc ook wel onder verzendkosten mag vallen want het kost allemaal tijd / geld.hemiparo schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 13:01:
[...]
Dat wist ik ook niet, dank! Ooit al eens veel verzendkosten moeten betalen (alles bij elkaar nog steeds een mooie deal) maar als ik dit had geweten...
Maar weet niet hoe Catawiki daar over denkt, of zij letterlijk de portokosten bedoelen en meer mag je niet vragen. Zij willen uiteindelijk de kopers tevreden houden, dus zullen verwacht ik wel meegaan in zo een verzoek als de verkoper niet kan aantonen dat het zijn daadwerkelijke verzendkosten waren.
Dat valt onder verpakkingskosten, kan je als verkoper apart in rekening brengen.iketot schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 13:40:
[...]
Weet niet wat je precies onder verzendkosten mag scharen hoor, vind zelf dat verpakkingsmateriaal en het wegbrengen etc ook wel onder verzendkosten mag vallen want het kost allemaal tijd / geld.
Maar weet niet hoe Catawiki daar over denkt, of zij letterlijk de portokosten bedoelen en meer mag je niet vragen. Zij willen uiteindelijk de kopers tevreden houden, dus zullen verwacht ik wel meegaan in zo een verzoek als de verkoper niet kan aantonen dat het zijn daadwerkelijke verzendkosten waren.
Catawiki houdt er sowieso discutabele voorwaarde op na, zo rekenen ze commissie aan zowel koper als verkoper en dit mag in Nederland niet zonder toestemming. Ik blijf weg van deze veiling site.
"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius
Sneeuwwitje en de 7 Dwergen staat nu bij Lego op de website.
https://www.lego.com/nl-n...even-dwarfs-cottage-43242
Er valt veel te zeggen over Catawiki, maar onduidelijk over hun verkoopkosten zijn ze niet.gielie schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 15:22:
[...]
Dat valt onder verpakkingskosten, kan je als verkoper apart in rekening brengen.
Catawiki houdt er sowieso discutabele voorwaarde op na, zo rekenen ze commissie aan zowel koper als verkoper en dit mag in Nederland niet zonder toestemming. Ik blijf weg van deze veiling site.
In ieder geval, al zeker een jaar of wat geleden heb ik gekeken om wat te verkopen via Catawiki en was het altijd zeer duidelijk zichtbaar.

Ook bij het bieden staat duidelijk wat de kosten zijn als je bied etc..
Daar kan je ze (nu) naar mijn mening niet op afrekenen.
Verder is het discutabel over de voorwaarden, echter heeft AirBNB een rechtzaak in NL gewonnen en mochten ze gewoon doorblijven gaan met het belasten van verhuurder en huurder, daar zal dit wel ook onder vallen. Het platform moet toch ergens van betaald worden.
Anyway, terug naar Lego!wlchris schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 15:46:
Leuke set zeg, heb er verder niets mee, maar de prijs is voor een Disney set volgens mij best OK.
Wel fijn dat ze niet beknibbelen op het aantal minifigs 😄wlchris schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 15:46:
(Heb niks met Disney maar vind de set wel tof ogen. Hopelijk zakt de prijs nog flink)
Wel jammer dat deze niet te preorderen is, was anders mooi voor de mini space GWP. Zat je gelijk over de drempel.
Helaas lijkt de medieval town square ook niet te pre orderen?
Waren beide mooi boven de drempel van 200,-
Klopt, nog andere sets op het oog?JBplap schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 16:43:
Wel jammer dat deze niet te preorderen is, was anders mooi voor de mini space GWP. Zat je gelijk over de drempel.
Hier thuis voor het eerst de papieren zakjes.
De dune ornithopter nog niet. Het blusvliegtuig wel.
De dune ornithopter nog niet. Het blusvliegtuig wel.
:strip_exif()/f/image/ZHkc7dTLz3iS9eHYvHENSciW.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door Edgenumber op 15-02-2024 17:40 ]
Gecertificeerd ongeleid projectiel
Morgen dus de classic space GWP, wat gaat jullie aankopen worden?
Ik zou het doen!
Ik vraag dat dus steeds, maar krijg geen antwoordenrammes schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 20:34:
Morgen dus de classic space GWP, wat gaat jullie aankopen worden?
Vind het ook wel een leuke set om te hebben, maar deze koop ik idd volgend jaar wel ergens als deze met een mooie 20/30% korting ergens te koop staat.Karp schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 16:34:
[...]
Wel fijn dat ze niet beknibbelen op het aantal minifigs 😄
(Heb niks met Disney maar vind de set wel tof ogen. Hopelijk zakt de prijs nog flink)
Denk dat ik ga voor de StarWars set Mos Eisley Cantina.L23 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 20:37:
[...]
Ik vraag dat dus steeds, maar krijg geen antwoordenIk Eldorado Fort. Jij? Mogelijk zie ik nog een interessante set over het hoofd.
Ik zou het doen!
Dan zou ik voor wat Lego exclusive sets gaan:L23 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 20:37:
[...]
Ik vraag dat dus steeds, maar krijg geen antwoordenIk Eldorado Fort. Jij? Mogelijk zie ik nog een interessante set over het hoofd.
kanshebbers:
Feestelijke familiereünie (veel pieces ook voor het geld)
met 1 of 2x kun je hier een mooie modular mee maken:
https://www.lego.com/nl-n...reunion-celebration-80113
of
Monkey kid 5 jaar Megapolis
https://www.lego.com/nl-n...ity-5th-anniversary-80054
Die Eldorado Fort is ook een exclusive dacht ik, maar kijk net op Brickwatch en zie dat het sinds januari ook te koop is bij Bol.JBplap schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 20:43:
[...]
Dan zou ik voor wat Lego exclusive sets gaan:
kanshebbers:
Feestelijke familiereünie (veel pieces ook voor het geld)
met 1 of 2x kun je hier een mooie modular mee maken:
https://www.lego.com/nl-n...reunion-celebration-80113
of
Monkey kid 5 jaar Megapolis
https://www.lego.com/nl-n...ity-5th-anniversary-80054
Monkey Kid 5 jaar Megapolis ziet er wel leuk uit, maar zou ik dan voornamelijk voor de groene classic helm kopen
Verder weet ik het niet zo. Eldorado Fort wou ik sowieso. En Middeleeuws stadsplein is pas vanaf maart te bestellen.
Die GWP haal je vanaf morgen toch voor een paar tientjes bij een random marktplaatsverkoper? Althans, dat zie ik gebeuren met nagenoeg met iedere GWP....
Ga er maar vanuit dat die voor 50-70euro gaat verkopen...vhal schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 21:30:
Die GWP haal je vanaf morgen toch voor een paar tientjes bij een random marktplaatsverkoper? Althans, dat zie ik gebeuren met nagenoeg met iedere GWP....
Mocht iemand de nieuwe GWP niet willen, shoot me a PM
[ Voor 8% gewijzigd door Tijll op 15-02-2024 22:20 ]
Vandaag de 1989 Batmobile MOC gemaakt op basis van Lego set 42127, Batman's batmobile. Ik vind hem gaaf gemaakt en hij heeft een leuke functie: machine geweren die omhoog poppen. Nice. Helaas standaad niet de lightbricks gebruikt, maar er zit een extra beschrijving bij om die wel te gebruiken, maar dan heb je extra onderdelen nodig. Zie: https://rebrickable.com/m...-alternate-model/#details
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XzI2k1a6qsKX0Q5XRnd58No5.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HvOZYvOVmTYsLrFwwhP4WI2C.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oa5wAG2m3AndToV42CC1fIpE.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hFvAmkkZy8CS5LzeRH4NRfUw.jpg?f=user_large)
Ik heb ook een filmpje gemaakt:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XzI2k1a6qsKX0Q5XRnd58No5.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HvOZYvOVmTYsLrFwwhP4WI2C.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oa5wAG2m3AndToV42CC1fIpE.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hFvAmkkZy8CS5LzeRH4NRfUw.jpg?f=user_large)
Ik heb ook een filmpje gemaakt:
[ Voor 3% gewijzigd door zonoskar op 15-02-2024 23:13 ]
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Welke de eend?Thomas schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 10:46:
Och de nieuwe GWP is wel echt heel gaaf, maar ik weet niet wat ik moet kopen voor 200 euro.
Na een tijdje bouwen is de 42110 af. Ben vrij zeker dat ik qua versnellingen alles goed heb gedaan, echter draait het toch allemaal niet lekker. Bij bepaalde keuzes van versnellingen kraakt er vanalles...
Is dit een bekend iets? Of kan ie helemaal uit elkaar?
Het gebeurt veel mensen. Het is geen makkelijke build. Als je alles gewoon netjes stap voor stap volgt en dingen niet te strak aandrukt loopt hij prima. Ik heb er 3 gebouwd inmiddels en geen van allen met de kraakproblemen. Maar je moet echt goed opletten bij dit model.zunrob schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 00:12:
Na een tijdje bouwen is de 42110 af. Ben vrij zeker dat ik qua versnellingen alles goed heb gedaan, echter draait het toch allemaal niet lekker. Bij bepaalde keuzes van versnellingen kraakt er vanalles...
Jammer. Ik had (vond ik) super goed opgelet. Alles niet te strak zodat het makkelijk draait. Blijkbaar toch niet goed genoeg opgelet dus. Vreemde is wel dat het alleen met een bepaalde combinatie van versnellingen optreed.Bardu schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 00:15:
[...]
Het gebeurt veel mensen. Het is geen makkelijke build. Als je alles gewoon netjes stap voor stap volgt en dingen niet te strak aandrukt loopt hij prima. Ik heb er 3 gebouwd inmiddels en geen van allen met de kraakproblemen. Maar je moet echt goed opletten bij dit model.
Dat wordt demonteren...
Edit: hoe zit het met de koppelingen tussen voor en achterkant? In de handleiding van Lego staat er eentje uitgelijnd, en de ander juist niet. Zo heb ik het ook gedaan. Online vind je echter dat ze allebei uitgelijnd moeten zijn?
[ Voor 15% gewijzigd door zunrob op 16-02-2024 00:29 ]
Weet iemand toevallig hoe vaak die online pick a brick nieuwe voorraad krijgt?
Wil daar nog wel eea bestellen maar zie nu opeens dat er 20 items niet op voorraad zijn. Die waren er vorige week nog wel.
Zou ik evt mooi kunnen gebruiken om voor die gwp te gaan.
Wil daar nog wel eea bestellen maar zie nu opeens dat er 20 items niet op voorraad zijn. Die waren er vorige week nog wel.
Zou ik evt mooi kunnen gebruiken om voor die gwp te gaan.
En we gaan door!
#Legocation #31109
:strip_exif()/f/image/ruwzfEXHo0bfDHtVWrQMrqmt.jpg?f=fotoalbum_large)
Trouwens, eerder deze week ook nog een setje op de kop kunnen tikken via Marktplaats. Set in kwestie: 76078.
:strip_exif()/f/image/6e6sq77YxeL9qH7Pq5Eqe6Rj.jpg?f=fotoalbum_large)
Red Hulk!
Toch waren de Marvel / Super Heroes-sets van een paar jaar geleden wel érg tof! Daarnaast leek het aanbod wel groter / diverser te zijn. Jammer dat het nu meer gericht is op de 18+ (en collectors) en minder op de kinderen en speelbaarheid.
:strip_exif()/f/image/ruwzfEXHo0bfDHtVWrQMrqmt.jpg?f=fotoalbum_large)
Trouwens, eerder deze week ook nog een setje op de kop kunnen tikken via Marktplaats. Set in kwestie: 76078.
:strip_exif()/f/image/6e6sq77YxeL9qH7Pq5Eqe6Rj.jpg?f=fotoalbum_large)
Red Hulk!
Toch waren de Marvel / Super Heroes-sets van een paar jaar geleden wel érg tof! Daarnaast leek het aanbod wel groter / diverser te zijn. Jammer dat het nu meer gericht is op de 18+ (en collectors) en minder op de kinderen en speelbaarheid.
Nice, deze set is één van mijn favoriete Creator sets van de afgelopen jaren.
Heel veel interessante bouwtechnieken, en de interne kleurenverschillen helpen echt wel om bakboord en stuurboord van elkaar te scheiden
Het enige minpunt wmb is dat Lego een beetje gierig is geweest met het aantal kanonnen.
Er is veel te vinden op internet over het kraken. Alles lijkt goed te zitten. Kraken treedt ook alleen op in de hoogste 2 versnellingen. De oplossing vind ik alleen niet.zunrob schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 00:17:
[...]
Jammer. Ik had (vond ik) super goed opgelet. Alles niet te strak zodat het makkelijk draait. Blijkbaar toch niet goed genoeg opgelet dus. Vreemde is wel dat het alleen met een bepaalde combinatie van versnellingen optreed.
Dat wordt demonteren...
Edit: hoe zit het met de koppelingen tussen voor en achterkant? In de handleiding van Lego staat er eentje uitgelijnd, en de ander juist niet. Zo heb ik het ook gedaan. Online vind je echter dat ze allebei uitgelijnd moeten zijn?
Met veel moeite heb ik de micro rocket launchpad in m'n mandje kunnen krijgen, maar er is natuurlijk weer geen doorkomen aan 
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/chQqHiDLNnQHcObke0KuyqHe.jpg?f=user_large)
70,- lijkt mij wel heel optimistisch, de meeste gwp setjes staan rond de 40 op marktplaatsTijll schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 22:00:
[...]
Ga er maar vanuit dat die voor 50-70euro gaat verkopen...
Mocht iemand de nieuwe GWP niet willen, shoot me a PM
Als je ook nog even een week of 2 wacht en via bricklink koopt dan is de prijs ook al wat lager.
De forestmen hideout staat nu op marktplaats voor 45/50 te koop omdat iedereen zn prijzen gelijk trekt. Op bricklink kan je m voor 35,- vinden.
@zunrob Misschien heb je iets aan de filmpjes van Racingbrick op youtube:
Of je kan proberen met de nieuwe tandwielen die met de Daytona geintroduceert zijn:
Of..... je bouwt de pimped versie van jb70 op rebrickable, dan loopt ie ook een stuk beter: https://rebrickable.com/m...up-my-land-rover/#details Dat laatste heb ik gedaan. Geen problemen meer.
Of je kan proberen met de nieuwe tandwielen die met de Daytona geintroduceert zijn:
Of..... je bouwt de pimped versie van jb70 op rebrickable, dan loopt ie ook een stuk beter: https://rebrickable.com/m...up-my-land-rover/#details Dat laatste heb ik gedaan. Geen problemen meer.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Ik koop al een tijdje GWP's die ik wil via MP of BrickLink. Zelfs met punten is LEGO zelf nog steeds duurder, zeker als je even wilt wachten en de sets via andere kanalen koopt. De prijs die je dan betaald is ruim voldoende om af en toe een GWP te kopen en nog goedkoper uit te zijn.dr86 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 09:33:
[...]
70,- lijkt mij wel heel optimistisch, de meeste gwp setjes staan rond de 40 op marktplaats
Als je ook nog even een week of 2 wacht en via bricklink koopt dan is de prijs ook al wat lager.
De forestmen hideout staat nu op marktplaats voor 45/50 te koop omdat iedereen zn prijzen gelijk trekt. Op bricklink kan je m voor 35,- vinden.
Ga eigenlijk alleen naar LEGO voor de BrickHeadz.
[ Voor 3% gewijzigd door hemiparo op 16-02-2024 09:50 ]
Ja, maar ondertussen heeft iedereen genoeg kansen gehad om extra kanonnen te bemachtigen met de piraten GWPKapoen schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 08:47:
[...]
Nice, deze set is één van mijn favoriete Creator sets van de afgelopen jaren.
Heel veel interessante bouwtechnieken, en de interne kleurenverschillen helpen echt wel om bakboord en stuurboord van elkaar te scheiden![]()
Het enige minpunt wmb is dat Lego een beetje gierig is geweest met het aantal kanonnen.
<mopper> En ondertussen heb ik nog steeds de minifiguur met de geit niet van de meest recente CMF series. De scanner(s) werkte niet in de winkel. Heeft dan wellicht te doen met de QR code die erop staat (2 smaken?). 3 filialen geprobeerd, nul resultaat. En ik weiger ergens toch echt om ergens €10 ervoor neer te moeten tellen
Yes, bedankt! Allemaal al gekeken, en doorgelezen. Alles lijkt goed te zitten. Tijdens de bouw al voldoende speling etc. Lijkt dus allicht te komen door de tandwielen zelf.zonoskar schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 09:34:
@zunrob Misschien heb je iets aan de filmpjes van Racingbrick op youtube:
[YouTube: How to fix the cracking noise of the LEGO Technic 42110 Land Rover Defender]
[YouTube: Decoding the gearbox of the LEGO Technic 42110 Land Rover Defender]
[YouTube: LEGO Technic 42110 Land Rover Defender Ultimate repair guide]
[YouTube: LEGO Technic Defender 3 years later - is it any better? Possible fix with new gears!]
Maar ben ik echt de enige hier met dit issue? Want dan bouw ik hem beter toch gewoon opnieuw.
Denk dat die €10 inmiddels wel uit had gekundGim schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 10:25:
[...]
<mopper> En ondertussen heb ik nog steeds de minifiguur met de geit niet van de meest recente CMF series. De scanner(s) werkte niet in de winkel. Heeft dan wellicht te doen met de QR code die erop staat (2 smaken?). 3 filialen geprobeerd, nul resultaat. En ik weiger ergens toch echt om ergens €10 ervoor neer te moeten tellen</mopper>
Ik kocht voorheen gewoon de hele serie, maar ik ben daar mee gestopt. Het werden er wat veel. Ik kies nu alleen bepaalde figuren om te kunnen gebruiken met fotograferen, te gebruiken zijn in bepaalde lay-out verhaaltjes of omdat ze me anderszins aanspreken en leuk uitgelijst staan.RubjeMazter schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 10:29:
[...]
Denk dat die €10 inmiddels wel uit had gekundblijf 't een leuk discussiepunt vinden die CMF
ik spaar ze zelf niet maar ik zou gewoon in 1x de hele batch kopen i.p.v. dingen te scannen in de winkel.
Same here, alhoewel ik merk dat ik ze ook steeds minder koop. Die Space GWP maakte me erg hebberig, en ik overwoog ik de Technic Mercedes W14 te pre-orderen, maar die is bij Proshop incl shipping al €52,- goedkoper te scoren. Die gaat na release dus zo richting de €150,- en dat is me een te groot verschil, zelfs met insider puntjes er bij.hemiparo schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 09:50:
[...]
Ik koop al een tijdje GWP's die ik wil via MP of BrickLink. Zelfs met punten is LEGO zelf nog steeds duurder, zeker als je even wilt wachten en de sets via andere kanalen koopt. De prijs die je dan betaald is ruim voldoende om af en toe een GWP te kopen en nog goedkoper uit te zijn.
Ga eigenlijk alleen naar LEGO voor de BrickHeadz.
Helaas is er ook geen exclusive die ik nog wil, en ook dat is niet heilig. Alles waarvan ik vermoedde dat het (in elk geval nog wel een paar maanden) exclusive zou blijven is inmiddels bij andere retailers te koop met korting (Concorde, Eldorado Fortress, Natural History Museum, Pac Man).
O gaaf! Ik heb de 42127 overgeslagen omdat ik er niks mee heb maar de 1989 Batmobile vind ik juist erg gaaf.zonoskar schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 23:13:
Vandaag de 1989 Batmobile MOC gemaakt op basis van Lego set 42127, Batman's batmobile.
Zo te zien zijn er geen extra parts nodig.
Dan moet ik die 42127 maar eens 2e hands gaan opsnorren
Hier zou een signature kunnen staan. En die staat er dus ook.
Jamaar maar ... euhm... er zit maar 1 kanon in die VIP add on GWP, niet genoeg om die Creator set aan te vullen (er ontbreken immers 2 stuks)Gim schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 10:25:
[...]
Ja, maar ondertussen heeft iedereen genoeg kansen gehad om extra kanonnen te bemachtigen met de piraten GWP
Om de één of andere reden heb ik die GWP wel 2x gescoord, ik vermoed dat die twee jaren achter elkaar verdeeld werd.
Ik heb deze VIP GWP nog liggen maar niks mee gedaan omdat ik niks met dat thema doe. Idem met de Halloween VIP GWP.Kapoen schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 11:01:
[...]
Jamaar maar ... euhm... er zit maar 1 kanon in die VIP add on GWP, niet genoeg om die Creator set aan te vullen (er ontbreken immers 2 stuks)
Om de één of andere reden heb ik die GWP wel 2x gescoord, ik vermoed dat die twee jaren achter elkaar verdeeld werd.
Heeft iemand nog behoefte aan de pirates GWP? Ik heb he-le-maal niets met de pirates serie. Tegen vergoeding envelop en postzegels mag deze zo weg. Ga even kijken of hij nog dicht zit (volgens mij wel), first come first serve.
Dit is m.i. geen V&A
Dit is m.i. geen V&A
[ Voor 7% gewijzigd door Maximus op 16-02-2024 11:12 ]
PhD i.o.
Om één reden heb ik die GWP ook 2x gescoord. De GWP werd inderdaad meermaals aangeboden. Of twee bestellingen inzetten tijdens één periode; had wellicht ook nog gekund.Kapoen schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 11:01:
[...]
Jamaar maar ... euhm... er zit maar 1 kanon in die VIP add on GWP, niet genoeg om die Creator set aan te vullen (er ontbreken immers 2 stuks)
De piraten GWP van een tijdje terug ook gescoord om het nog wat verder aan te kunnen kleden
Je bent niet de enige met dat issue. Ik meen een nauwkeurige bouwer te zijn en heb deze set twee keer gebouwd (rekening houdend met alle tips). Het is me niet gelukt om hem zonder gekraak te laten rijden in bepaalde versnellingen. Ik heb me er maar bij neergelegd.zunrob schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 10:29:
Maar ben ik echt de enige hier met dit issue? Want dan bouw ik hem beter toch gewoon opnieuw.
Jazeker!Maximus schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 11:06:
Heeft iemand nog behoefte aan de pirates GWP? Ik heb he-le-maal niets met de pirates serie. Tegen vergoeding envelop en postzegels mag deze zo weg. Ga even kijken of hij nog dicht zit (volgens mij wel), first come first serve.
Dit is m.i. geen V&A
Ehm, hoe vind ik ook alweer de Lego Vraag&Aanbod pagina?
Doe mij even een DM; je bent de eerste. Dan kijk ik later vandaag en wisselen we informatie uit.
PhD i.o.
Volgens mij is het deze:Xqlus1ve schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 11:14:
Ehm, hoe vind ik ook alweer de Lego Vraag&Aanbod pagina?
Vraag & Aanbod overig
Bijzonder dat er nu veel error's zijn. Welke set(s) heb je gehaald om aan de GWP te kunnen komen?Reinier schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 09:25:
Met veel moeite heb ik de micro rocket launchpad in m'n mandje kunnen krijgen, maar er is natuurlijk weer geen doorkomen aan
[Afbeelding]
Eldorado Fort wordt hier aan de backlog toegevoegd... Moet nog steeds Leeuwenridder's kasteel afmaken en heb ook nog A-frame boshut liggen.
dat is ook precies wat ik gedaan heb, gewoon de hele serie in 1 keer gekocht. was rond de 40 euro, geloof ik en er zitten wel meer leuke figs tussenRubjeMazter schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 10:29:
[...]
Denk dat die €10 inmiddels wel uit had gekundblijf 't een leuk discussiepunt vinden die CMF
ik spaar ze zelf niet maar ik zou gewoon in 1x de hele batch kopen i.p.v. dingen te scannen in de winkel.
Ineens fietste ik probleemloos door het bestelproces. Ik ben gegaan voor tweemaal 42179 (Orrery), ik kan er één gebruiken voor kinderlezinkjes op de sterrenwacht, plus 21340 (Verhalen uit de ruimte).L23 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 11:21:
[...]
Bijzonder dat er nu veel error's zijn. Welke set(s) heb je gehaald om aan de GWP te kunnen komen?
Die eerste is pre-order natuurlijk.
Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Probeer het hier nu al een tijdje, maar lijk steeds naast het net te vissen ...Reinier schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 09:25:
[Afbeelding]
:fill(white):strip_exif()/f/image/I2tJiFgErCX9FDJa3r8AFdeQ.png?f=user_large)
Minimumbedrag is €200 dus er moeten nog wat McLarens bij
Of toch naar de dark side en er een Mercedes bij doenReinier schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 12:11:
Geen problemen hier, bestelling ging zonder problemen.
Ik ben gegaan voor de ijsvogel, polaroid camera en de insectencollectie
Ik ben gegaan voor de ijsvogel, polaroid camera en de insectencollectie
[ Voor 41% gewijzigd door krietjur op 16-02-2024 12:28 ]
I see. Nou ja, met de Avengers Toren die ik twee weken geleden heb gekocht ga ik dat minimumbedrag dus even niet uitgeven.Reinier schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 12:11:
Edit: laat maar, het was al duidelijkYonix schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 12:10:
[...]
Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Probeer het hier nu al een tijdje, maar lijk steeds naast het net te vissen ...
[Afbeelding]
[ Voor 31% gewijzigd door sparow op 16-02-2024 14:15 ]
<knip> V&A mag niet via het forum.
[ Voor 93% gewijzigd door Ardana op 19-02-2024 18:16 ]
Zolang ik het zelf geloof is het goed toch?
Dank je wel voor je aanbod; helaas te laat gelezenspok9 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 14:36:
[...]
Ik heb er wel een over, tegen normale prijs plus verzendkosten stuur ik 'm toe.
Of ruilen voor Ridder van het gele kasteel
Deels uit frustratie, deels uit "waag eens een spontaan gokje en voel die spanning en sensatie" bij een 4e filiaal binnengestapt en 3 willekeurige doosjes gekocht uit een veelal leeggeroofde leeggekochte kartonnen bak
Hoe dan ook, 3 doosjes gekocht met als doel: 1) de geitenhoeder 2) film noir detective en 3) paddenstoel.
Het resultaat:
- een maf poppetje met paarse vleugels en Wolverine handen
- een honden kapster met een gehoor apparaat
- ...de geiten hoeder

[ Voor 8% gewijzigd door Gim op 16-02-2024 16:32 ]
Leuk om mee te spelen, leuk om neer te zettenYonix schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 16:23:
Done. Was een leuke voor tussendoor.
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Jazeker, het schip werd hier meteen al tegenover het DreamZzz Haaienschip geplaatst. Het Haaienschip won.Gim schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 16:24:
[...]
Leuk om mee te spelen, leuk om neer te zetten
Gim schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 16:03:
[...]
Die kapster is op zich nog wel geslaagd (al heb ik er niks mee), maar dat figuurtje met die paarse vleugels is m.i. een monsterlijk gedrocht
Zolang ik het zelf geloof is het goed toch?
Net voor de eerste keer een grote set afgebroken, namelijk: Hogwarts Castle 71043. Heeft me 3,5 uur gekost. Mijn vingers en nagels kunnen wel wat rust gebruiken nu 😅.
Moet zeggen dat het afbreken ook wel weer voldoening geeft. Deze set mag nu de verkoop in 🙂.
Ik weet nu wel zeker dat ik nooit een set zal gaan huren. Zo leuk vond ik het ook weer niet😜.
Moet zeggen dat het afbreken ook wel weer voldoening geeft. Deze set mag nu de verkoop in 🙂.
Ik weet nu wel zeker dat ik nooit een set zal gaan huren. Zo leuk vond ik het ook weer niet😜.
Gefeliciteerd! Mooi cadeau.L23 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 18:07:
Deze stond al een tijdje op mijn verlanglijst en vandaag voor mijn verjaardag gekregen. Geschiedenis van het Lego Space thema.
[Afbeelding]
Zijn er hier nog gebruikers van de Brickhunter browser addon?
voor wie het niet kent:
Is een hele handige tool om vanuit een wishlist de lego PAB te vergelijken met oa bricklink en van daaruit ook makkelijk in 1 keer exporteren naar de PAB store. Dus je hoeft dat niet alle onderdelen op de lego site 1 voor 1 aan te klikken.
Loop tegen een probleem aan dat de 1e keer na installatie alles goed werkt, maar na een tijdje ik de pab prijzen niet meer zie, terwijl hij deze wel ophaalt want het totaal klopt wel. Iemand daar toevallig ervaring mee?
Wel weer een order kunnen plaatsen voor parts voor een moc die ik ga bouwen en het chinese familierestaurant die ik ook wil remoccen in een modular
Dus de gwp treshold kunnen halen
voor wie het niet kent:
Is een hele handige tool om vanuit een wishlist de lego PAB te vergelijken met oa bricklink en van daaruit ook makkelijk in 1 keer exporteren naar de PAB store. Dus je hoeft dat niet alle onderdelen op de lego site 1 voor 1 aan te klikken.
Loop tegen een probleem aan dat de 1e keer na installatie alles goed werkt, maar na een tijdje ik de pab prijzen niet meer zie, terwijl hij deze wel ophaalt want het totaal klopt wel. Iemand daar toevallig ervaring mee?
Wel weer een order kunnen plaatsen voor parts voor een moc die ik ga bouwen en het chinese familierestaurant die ik ook wil remoccen in een modular
Dus de gwp treshold kunnen halen
Enige tijd geleden kwam ik de Wuppe4taler Schwebebahn / Wuppertal suspension railway bij Lego Ideas.
Ik was direct enthousiast. Misschien wel een beetje verliefd.. Mijn nieuwe doel was een hangende metro in mijn stad. Helaas zijn er van die set geen blauwdrukken te vinden, dus ik ben op goed geluk steentjes gaan kopen.
Hieronder volgen een aantal pogingen:
Ik vond de metro uit Lego Ideas te breed. In het echt is hij ook niet vierkant, dus ik besloot van 12 studs naar 10 te gaan. Dan kwam ik op bepaalde plekken beter uit, maar helaas niet overal. Ik moet zeggen dat het raamwerk wel gaat lukken. Momenteel heb ik even geen financiele ruimte om de ontbrekende stenen te kopen, maar zodra ik die kan kopen weet ik zeker dat ik een mooie metro kan maken die naar mijn zin is.
Maar nu loop ik stuk op een ander punt en ik hoop dat jullie mij op ideeen kunnen brengen. Het probleem is immers heel simpel: de creatie uit Lego Ideas gaat niet zonder lijm blijven hangen en kan ook moeilijk een bocht maken. Nu ben ik begonnen met wat creaties om de metro op te hangen, dat ziet er alsvolgt uit:
Ansich is dit een leuke start, maar het geheel is niet stabiel. De metro is te zwaar en de baseplate buigt als ik hem geen tegendruk geef. Mijn idee was de metro aan een rail op te hangen, maar echt recht hangt hij niet. Als ik de constructie vast zet zie je op de laatste foto dat er enorm veel druk op bepaalde delen komt te staan. Dat is niet goed voor de Lego en wil ik voorkomen. Daarom ben ik doorgegaan met versie drie:
Dit lijkt een stabiele optie te zijn. Ik heb helaas maar 1 rail tot mijn beschikking, maar ik kan zo al zien dat dat gaat werken. Nadelen zijn er genoeg. Ik heb aan twee kanten pilaren nodig en dat wilde ik voorkomen. Geen idee of dat uberhaupt realistisch is, maar ik wil zo min mogelijk ruimte op de grond verliezen. Ik vrees dat ik anders heel slecht uit kom met mijn gebouwen. Daarnaast zijn bochten op deze manier een drama. De metro is vrij groot (32 studs lang) en dat vereist een hoop draairuimte. Wanneer je aan twee kanten pilaren hebt staan dan gaat dat absoluut niet lukken.
Tot slot zat ik nog te kijken naar deze optie. Last and also least:
:strip_exif()/f/image/x4e0CLBttoZS3V8kcvu43STV.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze optie is gewoon lelijk en vereist nog steeds een hoop pilaren.
Uiteraard heb ik op internet gekeken, maar vergelijkbare suspended trains en monorails hebben vaak veel kleinere cabines. Daarmee is draaien makkelijker en heb je veel minder gewicht te dragen. Ik kom er momenteel niet uit en zie de volgende opties:
- Accepteren dat de metro niet kan draaien. Hij heeft dan aan twee kanten steunpilaren en zal niet overal in de stad geplaatst kunnen worden. Ik zou wellicht enkel het eindstation kunnen bouwen.
- Zoals bovenstaande, maar dan ruimte in de stad opofferen en de metro boven de stad laten hangen. Meer dan alleen een eindstation dus, maar dat gaat ten koste van andere leuke sets. De ruimte is immers beperkt.
- Ombouwen naar een gewone metro en het hangende deel laten zitten. Dit is de makkelijke weg
- Zelfde als bovenstaande, maar dan de stad verhogen en hem onder de grond maken. Stiekem ook wel gaaf! Maar het hele idee van een hangende metro is natuurlijk weg.
- Doorgaan met zoeken naar een manier om te voldoen aan al mijn eisen: moet kunnen draaien, aan 1 kant pilaren, moet recht blijven hangen en uberhaupt niet instorten.
Wat zouden jullie doen / aanraden? Misschien hebben jullie nog tips om de metro beter te laten hangen? In mijn probeersels had ik op 1 punt een ophanging gemaakt, maar dat kunnen er ook 2 worden.
Ik was direct enthousiast. Misschien wel een beetje verliefd.. Mijn nieuwe doel was een hangende metro in mijn stad. Helaas zijn er van die set geen blauwdrukken te vinden, dus ik ben op goed geluk steentjes gaan kopen.
Hieronder volgen een aantal pogingen:
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
Ik vond de metro uit Lego Ideas te breed. In het echt is hij ook niet vierkant, dus ik besloot van 12 studs naar 10 te gaan. Dan kwam ik op bepaalde plekken beter uit, maar helaas niet overal. Ik moet zeggen dat het raamwerk wel gaat lukken. Momenteel heb ik even geen financiele ruimte om de ontbrekende stenen te kopen, maar zodra ik die kan kopen weet ik zeker dat ik een mooie metro kan maken die naar mijn zin is.
Maar nu loop ik stuk op een ander punt en ik hoop dat jullie mij op ideeen kunnen brengen. Het probleem is immers heel simpel: de creatie uit Lego Ideas gaat niet zonder lijm blijven hangen en kan ook moeilijk een bocht maken. Nu ben ik begonnen met wat creaties om de metro op te hangen, dat ziet er alsvolgt uit:
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Ansich is dit een leuke start, maar het geheel is niet stabiel. De metro is te zwaar en de baseplate buigt als ik hem geen tegendruk geef. Mijn idee was de metro aan een rail op te hangen, maar echt recht hangt hij niet. Als ik de constructie vast zet zie je op de laatste foto dat er enorm veel druk op bepaalde delen komt te staan. Dat is niet goed voor de Lego en wil ik voorkomen. Daarom ben ik doorgegaan met versie drie:
![]() | ![]() | ![]() |
Dit lijkt een stabiele optie te zijn. Ik heb helaas maar 1 rail tot mijn beschikking, maar ik kan zo al zien dat dat gaat werken. Nadelen zijn er genoeg. Ik heb aan twee kanten pilaren nodig en dat wilde ik voorkomen. Geen idee of dat uberhaupt realistisch is, maar ik wil zo min mogelijk ruimte op de grond verliezen. Ik vrees dat ik anders heel slecht uit kom met mijn gebouwen. Daarnaast zijn bochten op deze manier een drama. De metro is vrij groot (32 studs lang) en dat vereist een hoop draairuimte. Wanneer je aan twee kanten pilaren hebt staan dan gaat dat absoluut niet lukken.
Tot slot zat ik nog te kijken naar deze optie. Last and also least:
:strip_exif()/f/image/x4e0CLBttoZS3V8kcvu43STV.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze optie is gewoon lelijk en vereist nog steeds een hoop pilaren.
Uiteraard heb ik op internet gekeken, maar vergelijkbare suspended trains en monorails hebben vaak veel kleinere cabines. Daarmee is draaien makkelijker en heb je veel minder gewicht te dragen. Ik kom er momenteel niet uit en zie de volgende opties:
- Accepteren dat de metro niet kan draaien. Hij heeft dan aan twee kanten steunpilaren en zal niet overal in de stad geplaatst kunnen worden. Ik zou wellicht enkel het eindstation kunnen bouwen.
- Zoals bovenstaande, maar dan ruimte in de stad opofferen en de metro boven de stad laten hangen. Meer dan alleen een eindstation dus, maar dat gaat ten koste van andere leuke sets. De ruimte is immers beperkt.
- Ombouwen naar een gewone metro en het hangende deel laten zitten. Dit is de makkelijke weg
- Zelfde als bovenstaande, maar dan de stad verhogen en hem onder de grond maken. Stiekem ook wel gaaf! Maar het hele idee van een hangende metro is natuurlijk weg.
- Doorgaan met zoeken naar een manier om te voldoen aan al mijn eisen: moet kunnen draaien, aan 1 kant pilaren, moet recht blijven hangen en uberhaupt niet instorten.
Wat zouden jullie doen / aanraden? Misschien hebben jullie nog tips om de metro beter te laten hangen? In mijn probeersels had ik op 1 punt een ophanging gemaakt, maar dat kunnen er ook 2 worden.
Kun je niet beide kanten van de rail gebruiken?
Dus een soort van U ophanging?
Lijkt me veel compacter dan 2 rails naast elkaar.
Ja dat leek mij ook, maar dan zitten de armen in de weg die de rail dragen. De rail heeft maar 4 studs, dus hij valt naar beneden als je hem aan een boog hangt. Daar is de metro te zwaar voor. Ik kwam daarom al snel uit bij een constructie waarbij de rail ligt. Je moet dan door de draagarm kiezen voor ophangen aan 1 kant, wat een hoop nadelen heeft en zelfs omvalt. Of je hangt hem aan twee rails. Al is een rail dan wellicht niet meer de juiste keuze.JBplap schreef op zondag 18 februari 2024 @ 00:23:
[...]
Kun je niet beide kanten van de rail gebruiken?
Dus een soort van U ophanging?
Lijkt me veel compacter dan 2 rails naast elkaar.
Welke MOC wil je gaan bouwen?Dennis van der Stelt schreef op zondag 18 februari 2024 @ 12:14:
Zit helemaal klaar om van 3 dezelfde Lego stores 1 grote MOC te maken, blijken het niet dezelfde dozen. Ouch...[Afbeelding]
Hoe is dat gebeurd? Die 3rde LEGO store heeft een heel ander artikelnummer. Fouttje van de leverancier?Dennis van der Stelt schreef op zondag 18 februari 2024 @ 12:14:
Zit helemaal klaar om van 3 dezelfde Lego stores 1 grote MOC te maken, blijken het niet dezelfde dozen. Ouch...[Afbeelding]
Op de laatste vakantiedag toch nog tijd voor een set, de ECTO-1 (10274):
:strip_exif()/f/image/3XP1mEPUgtsZkDVgNXaUTIED.jpg?f=fotoalbum_large)
Destijds gekocht bij release, kort even gebouwd, maar nog voor het zesde zakje gestopt. Vandaag wilde de missus hem wel afbouwen.
:strip_exif()/f/image/3XP1mEPUgtsZkDVgNXaUTIED.jpg?f=fotoalbum_large)
Destijds gekocht bij release, kort even gebouwd, maar nog voor het zesde zakje gestopt. Vandaag wilde de missus hem wel afbouwen.
Vraag me af of die metro echt zou kunnen rijden. Zo te zien hangt die helemaal om de rail heen en zitten ook pins door die balken gestoken.
Misschien nog iets kleiner maken? Dit concept werkt denk ik ook wel als je die bakjes twee keer zo lang maakt.
YouTube: Lego Ford Mustang Dark Horse Speed Champions REVIEW Set 76920
Denk de eerste video van een van de Speed Champions die 1 maart uitkomen.
Denk de eerste video van een van de Speed Champions die 1 maart uitkomen.
Heeft iemand nog een tip voor korting op Lego House Billund? Zonder korting is het ongeveer 180eu met 4 personen
4800Wp - 225° ZW - 12°
Let op:
Dit topic is voor discussie over modellen, eigen bouwsels en meer. Hier kun je je nieuw aangekochte Lego-set naar hartelust showen. Andere leuke/ interessante topics:
.
Dit topic is voor discussie over modellen, eigen bouwsels en meer. Hier kun je je nieuw aangekochte Lego-set naar hartelust showen. Andere leuke/ interessante topics:
- De Lego MOC-Challenge discussietopic: De Tweakers Lego MOC Challenge
- Voor Lego aanbiedingen zie: Lego & Duplo aanbiedingen- & kortingscodetopic.
- Voor V&A (Vraag en Aanbod) zie: Vraag & Aanbod overig.
- Voor het ruilen van minifigs zie: [LEGO] minifigure ruil topic
- Voor alternatieve steentjes, zie: Het kleine 'Bouwsteentjes' topic.
- Voor statusupdates van bestellingen: niet hier, wel in Lego bestellingen en ervaringen met (web)shops. Zie hier voor de uitleg: Outerspace in "Het Grote Lego Topic - Deel 7"