Zijn er trouwens mensen die ervaring hebben met het gebruik van Billy boekenkasten van IKEA met LEGO? En dan heb ik het specifiek over de combinatie met bodemplaten. Boekenkasten van IKEA hebben namelijk een breedte aan de binnenkant van 76 cm waardoor je net een paar millimeter tekort komt als je drie bodemplaten naast elkaar wil leggen. Welke trucjes gebruiken jullie om dit alsnog passend te maken?
Thanks!JBplap schreef op zondag 15 februari 2026 @ 00:16:
Nee, dit kan niet. Je kunt alleen de hele order annuleren.
Beter om dan 2 orders te plaatsen dus. Dan kun je er wel altijd 1 annuleren.
Kerngezond schreef op zondag 15 februari 2026 @ 02:41:
Welke trucjes gebruiken jullie om dit alsnog passend te maken?
[ Voor 30% gewijzigd door CLB op 15-02-2026 08:01 ]
Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit
Leg. De. Zaag. Neer.Kerngezond schreef op zondag 15 februari 2026 @ 02:41:
Zijn er trouwens mensen die ervaring hebben met het gebruik van Billy boekenkasten van IKEA met LEGO? En dan heb ik het specifiek over de combinatie met bodemplaten. Boekenkasten van IKEA hebben namelijk een breedte aan de binnenkant van 76 cm waardoor je net een paar millimeter tekort komt als je drie bodemplaten naast elkaar wil leggen. Welke trucjes gebruiken jullie om dit alsnog passend te maken?
https://www.reddit.com/r/...rfect_lego_shelf_spacing/
Deze thread op Reddit het er precies over: oplossingen komen neer op minder strak aandraaien. Gezien het minimale verschil zal de stevigheid er maar een klein beetje onder lijden.
Ah, dit was de oplossing die ik nodig had! Gewoon een paar ringetjes ertussen doen wonderen!HelloIamAldo schreef op zondag 15 februari 2026 @ 08:46:
[...]
Leg. De. Zaag. Neer.
https://www.reddit.com/r/...rfect_lego_shelf_spacing/
Deze thread op Reddit het er precies over: oplossingen komen neer op minder strak aandraaien. Gezien het minimale verschil zal de stevigheid er maar een klein beetje onder lijden.
Ik heb een aantal Lego Technic 1:8 auto's gebouwd en voor mijn gevoel hebben die dat euvel ook, een binnenkant van Technic die oersterk is maar de buitenlaag zit niet zo heel stevig vast. Nu zijn het wel displaymodellen, dus het is niet heel erg, maar als ik ze een keer moet verplaatsen, is het toch met de hand eronder en zo optillen, want aan de buitenkant kan ik ze echt niet vastpakken tenzij ik een gat in de vloer wil van het Technic gedeelte en de rest van de auto door de hele kamer wil verspreiden. Maar dat is in zekere zin ook wel de aard van het beestje, aan de binnenkant kunnen er tientallen pinnen ingestoken worden om dingen vast te zetten zonder dat je het ziet maar aan de buitenkant is het vol in het zicht en moeten er concessies gemaakt worden.Pazo schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 20:19:
Waar het Technic gedeelte oersterk is, is het classic gedeelte behoorlijk slap. Met name de bumper / grill en de deuren zijn erg fragiel. Hele stukken zitten vast met enkele studs waardoor ze er makkelijk afvallen. Zo zitten de deuren maar vast met 1 scharnier en bestaat deze uit 2 delen welke aan de binnenkant dmv enkele studs aan elkaar zitten. Ze braken regelmatig af tijdens het bouwen.
Wel leuk om te lezen hoe je ervaring was en je ons mee hebt laten genieten.
@Pazo Als je een echte batterijbox gebruikt en je gebruikt oplaadbare batterijen, kan het helpen om gewone niet-oplaadbare batterijen te proberen. Of 1.5V Lithium batterijen, check het filmpje van RacingBrick. Anders is inderdaad een Buwizz een optie, maar die zijn gauw 100 euro of meer.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
@zonoskar bedankt voor de tip, zitten nu oplaadbare van de IKEA in. Maar ik ga er binnenkort eens induiken.
Grote Enphase topic • IQ Gateway uitlezen • PVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline
Ik vind de Snoopy wel leuk. Wel zo dat de meeste steentjes in de groene basisplaat gaan en/of het hok. De Pantasy is dan weer op minifig schaal. Wel leuk dat ze extra poten er bij doen zodat Snoopy anders gepositioneerd kan worden. Ik ga deze halen als nieuwste aanwinst na twee jaar.
@Pazo Wat een gevaarte! Maar tof om je build(progress) te zien afgelopen maanden. Kan me goed voorstellen dat het vooral 'stevig' is gebouwd en het gewicht fixen nog best lastig gaat zijn. Ben benieuwd of je het beter bestuurbaar krijgt!
In het kader van de luxeproblemen die een LEGO-fan ondervindt... Regelmatig lees ik hier verhalen als "waar laat ik dit allemaal?" Vorige week heb ik het piratenschip van kapitein Jack Sparrow gekocht met het idee dat die wel past in mijn IKEA kast. Nu kom ik tot de conclusie dat hij 20cm hoger is dan de vakken in de kast. Dan maar op zoek naar een ander plekje, want die set gaat niet meer weg
per aspera ad astra
ga wel ff zitten voor je de prijslijst gaat bekijkenPazo schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 21:20:
[...]
Mbt rijden zei ik dit tegen mijn broer, die ook veel met Lego doet, en die gaf aan een Buwizz besturingsunit te nemen. Die schijnen veel meer vermogen te kunnen geven. Ken het niet, maar ik ga daar binnenkort eens naar kijken.
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Licentie ......Snoopy en dat hele Peanuts-gebeuren er omheen heeft nog steeds een grote cult-status.Kerngezond schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 20:46:
[...]
Ik ben normaal niet zo iemand die zeurt om hoge LEGO-prijzen, maar 80 euro hiervoor?
Het amerikaanse Timex verkoopt veel horloges met Snoopy-thema.
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Nog een paar uurtjes voordat de pre-order opent van Bricklink Designer Program #7!
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/EGWINXgZcxqAPG36rAeDw4jS.jpg?f=user_large)
Poll: Ik kan niet wachten op Designer Program Series 7!
• Ja, kom maar op ik wil bestellen
• Nee, voor mij zit er niks bij deze ronde
• Ja hee, ik bestel er van 1 set twee
• Ja, ik ga voor meerdere type setjes

Tussenstand zien van de poll checken doe je hier.
Poll: Ik ga voor deze set uit Bricklink Designer Program #7
• Alchemist's Shop
• Antique Collection
• Privateer Frigate Fortuna
• Sushi Restaurant
• W.A.L.T.

Ik weet niet of ik om 17.00 stipt achter de computer zal zitten, we will see
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/EGWINXgZcxqAPG36rAeDw4jS.jpg?f=user_large)
Poll: Ik kan niet wachten op Designer Program Series 7!
• Ja, kom maar op ik wil bestellen
• Nee, voor mij zit er niks bij deze ronde
• Ja hee, ik bestel er van 1 set twee
• Ja, ik ga voor meerdere type setjes
Poll: Ik ga voor deze set uit Bricklink Designer Program #7
• Alchemist's Shop
• Antique Collection
• Privateer Frigate Fortuna
• Sushi Restaurant
• W.A.L.T.
Ik weet niet of ik om 17.00 stipt achter de computer zal zitten, we will see
Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit
Oh, dank voor de reminder, ik zat de hele tijd met dinsdag in m'n hoofd!CLB schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:31:
Nog een paar uurtjes voordat de pre-order opent van Bricklink Designer Program #7!
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Ik was voornemens om W.A.L.T. te bestellen maar twijfel nu toch weer een beetje. Ik besluit vanmiddag wel, ook n.a.v. hoe snel het gaat denk ik.
scintillating
Ik ga voor het Sushi restaurant, maar dit wordt mijn eerste aankoop bij Bricklink. Moet ik van te voren nog iets regelen qua betaling? Zag dat ze paypal ondersteunen.
Did you bring the banana's? Steam-id: MonkeySleeve
Je moet er alleen voor zorgen dat tegen de tijd dat ze gaan uitleveren je saldo hebt.MonkeySleeve schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:43:
Ik ga voor het Sushi restaurant, maar dit wordt mijn eerste aankoop bij Bricklink. Moet ik van te voren nog iets regelen qua betaling? Zag dat ze paypal ondersteunen.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Ook vandaag moet de saldo check slagen.Wailing_Banshee schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:54:
[...]
Je moet er alleen voor zorgen dat tegen de tijd dat ze gaan uitleveren je saldo hebt.
Alvast mijn gok wat betreft linkjes:
Privateer Frigate Fortuna?
https://www.lego.com/nl-nl/cart?product=910059
Sushi restaurant
https://www.lego.com/nl-nl/cart?product=910060
Antique
https://www.lego.com/nl-nl/cart?product=910061
Alchemist
https://www.lego.com/nl-nl/cart?product=910062
W.A.L.T.
https://www.lego.com/nl-nl/cart?product=910063
De nummering ben ik vrij zeker van, Bijgewerkt, zou nu moeten kloppen.
[ Voor 23% gewijzigd door JBplap op 16-02-2026 17:04 ]
Je zou de review van Racingbrick nog mee kunnen nemen in je overweging. Al zitten er wel wat spoilers in.Tc99m schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:37:
Ik was voornemens om W.A.L.T. te bestellen maar twijfel nu toch weer een beetje. Ik besluit vanmiddag wel, ook n.a.v. hoe snel het gaat denk ik.
Dat vond ik een gegeven
Nog een tip: zorg ervoor dat je op tijd ingelogd bent! Beter nu inlogproblemen dan als je wilt bestellen...
Ah ze schrijven het bedrag niet direct af, maar tegen de tijd van uitleveren dus. Ok naja zorgen dat ik geld op de rekening heb danWailing_Banshee schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:54:
[...]
Je moet er alleen voor zorgen dat tegen de tijd dat ze gaan uitleveren je saldo hebt.
Did you bring the banana's? Steam-id: MonkeySleeve
Meestal sturen ze ook nog mail vooraf, dat ze van plan zijn om te afschrijven op bepaalde datum.MonkeySleeve schreef op maandag 16 februari 2026 @ 13:33:
[...]
Ah ze schrijven het bedrag niet direct af, maar tegen de tijd van uitleveren dus. Ok naja zorgen dat ik geld op de rekening heb dan
Zo snel zullen ze toch niet vol zijn, de laatste paar rondes kon je je een paar dagen later nog inschrijven op de meeste sets.Wailing_Banshee schreef op maandag 16 februari 2026 @ 13:18:
[...]
Nog een tip: zorg ervoor dat je op tijd ingelogd bent! Beter nu inlogproblemen dan als je wilt bestellen...
scintillating
Precies, dat geloof ik ook niet. Vroeger was alles nog echt gelimiteerd ook toch? Een bepaald aantal stuks en klaar. Sinds een paar series schaalt dat al mee dacht ik? Alhoewel het geheel nog steeds een beetje in nevelend gehuld is hoe of wat dat nou precies allemaal werkt. Hier ook eerste keer bestellen, ben benieuwd.
Voor meer details is hier een interview met iemand van BDP.CLB schreef op maandag 16 februari 2026 @ 16:02:
Precies, dat geloof ik ook niet. Vroeger was alles nog echt gelimiteerd ook toch? Een bepaald aantal stuks en klaar. Sinds een paar series schaalt dat al mee dacht ik? Alhoewel het geheel nog steeds een beetje in nevelend gehuld is hoe of wat dat nou precies allemaal werkt. Hier ook eerste keer bestellen, ben benieuwd.
YouTube: The Lego Bricklink Designer Program is NOT What I Thought it was...
Wel een lange zit, met 1:40:00.
Waar het op neerkomt is dat ze nu per ronde 150.000 sets kunnen maken.
Elke set begint met 30.000 allocatie, maar kan desgewenst opgehoogd worden naar 50.000 als andere sets achterblijven.
Ook moet de gemiddelde part count van de 5 sets samen ongeveer 2500 zijn. Daarom zie je vaak maar 1 grote set per ronde. Maar omdat bv W.A.L.T. nu heel klein is was er ruimte ook voor het Sushi restaurant en hebben we 2 grote sets.
Nou, aan de traagheid van de LEGO site te merken is het een populaire ronde...
scintillating
Druk, zeker met Bricklink orders....
"500 Internal Server Error"
Als je maar lang genoeg naar het blauwe cirkeltje kijkt, komt de bestelling er vanzelf door
"500 Internal Server Error"
Als je maar lang genoeg naar het blauwe cirkeltje kijkt, komt de bestelling er vanzelf door
[ Voor 44% gewijzigd door Flabergasted op 16-02-2026 17:15 ]
Wel stom dat ze dit keer niet al om 16.50 de sets online gooiden.
Dan had je voor 17.00 al de eerste druk afgevangen, nu gekkenhuis.
Wel 1 van de leukste Lego dagen van het jaar voor ons altijd, BDP bestellen
Dan had je voor 17.00 al de eerste druk afgevangen, nu gekkenhuis.
Wel 1 van de leukste Lego dagen van het jaar voor ons altijd, BDP bestellen
Ja hier dus ook, gelukkig kreeg ik net een reel dat het vandaag was.Wailing_Banshee schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:34:
[...]
Oh, dank voor de reminder, ik zat de hele tijd met dinsdag in m'n hoofd!
My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans
Interessant, ik had twee extra sets (die ik toch al wilde bestellen) toegevoegd aan mijn bestelling, zodat ik boven de €55 uit zou komen (i.v.m. verzendkosten). Daardoor komt mijn order boven de €100 uit, maar blijkbaar telt de Bricklink set niet mee om in aanmerking te komen voor een GWP (Creator Eendenfamilie voor aankopen boven de €100). Niet dat ik daar heel erg rouwig om ben, maar wel opvallend. Bewaar ik één set toch maar voor de volgende keer.
scintillating
Idd, wel insider punten (5%), geen GWP's.Tc99m schreef op maandag 16 februari 2026 @ 17:19:
Interessant, ik had twee extra sets (die ik toch al wilde bestellen) toegevoegd aan mijn bestelling, zodat ik boven de €55 uit zou komen (i.v.m. verzendkosten). Daardoor komt mijn order boven de €100 uit, maar blijkbaar telt de Bricklink set niet mee om in aanmerking te komen voor een GWP (Creator Eendenfamilie voor aankopen boven de €100). Niet dat ik daar heel erg rouwig om ben, maar wel opvallend. Bewaar ik één set toch maar voor de volgende keer.
Dat was een eerste ervaring, die al met al nog best wat tijd in beslag nam... Van wachtrijen, naar Internal 500-server-errors naar Cloudflare-errors, lege boodschappentassen en meer. Maar bestellingen zijn gedaan, twee losse. Ik twijfelde toch teveel om in één bestelling twee dezelfde sets te bestellen, kan nu altijd nog 'wijzigen'.
Benieuwd of er binnen enkele dagen wat bekend wordt qua aantallen van pre-orders, altijd leuk om te weten.
Kwam dit nog tegen over dat onderwerp:
• Alchemist's Shop: 0.2860666666666667
• Antique Collection: 0.09973333333333333
• Privateer Frigate Fortuna: 0.2907666666666667
• Sushi Restaurant: 0.27163333333333334
• W.A.L.T: 0.11453333333333333
Benieuwd of er binnen enkele dagen wat bekend wordt qua aantallen van pre-orders, altijd leuk om te weten.
Op dit moment:ATTENTION! TO VIEW PERCENTAGE PREORDERED.
Step 1: View page source (Ctrl + U on Wins and Cmd + Option + U on Mac).
Step 2: Search in the field (Ctrl + F on Wins and Cmd + F on Mac) for keyword: dPercentagePreordered
You will see the number next to it, for example 0.6... means 60%
• Alchemist's Shop: 0.2860666666666667
• Privateer Frigate Fortuna: 0.2907666666666667
• Sushi Restaurant: 0.27163333333333334
[ Voor 57% gewijzigd door CLB op 16-02-2026 20:16 ]
Vorige keren kon op de serie-pagina je zien hoeveel (percentage)er al besteld was en of een set gefunded was.Alleen de boekenkast is nog niet gefunded, de overige wel
De boekenkast is net gefunded
[ Voor 9% gewijzigd door RickMan op 16-02-2026 17:31 ]
Die staat bij mij ook al wel op funded.RickMan schreef op maandag 16 februari 2026 @ 17:30:
Vorige keren kon op de serie-pagina je zien hoeveel (percentage)er al besteld was en of een set gefunded was.Alleen de boekenkast is nog niet gefunded, de overige wel
Overigens niet helemaal goed gegaan hier.
Ideal betaling is wel afgeschreven, daarna een fail en dus niet terug te vinden op de Lego website?
Mensen dit weleens eerder gehad?
Overige bestellingen zijn wel geslaagd.
Sushi restaurant & Alchemist shop hier besteld. (meerdere zodat we er altijd een groter model van kunnen maken).
Blijft een gaaf ding, en komt net voor het moment dat wij een maandje naar Japan gaan dus precies mooi om in de stemming te komen
[ Voor 35% gewijzigd door Donstil op 16-02-2026 17:39 ]
Op de originele crocs wil ik al niet dood gevonden wordenpukvg schreef op maandag 16 februari 2026 @ 17:48:
Over exclusieve sets gesproken, heeft er iemand de crocs besteld vandaag?
Zelfkastijding denk ik dan
Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)
Gadverdamme helemaal vergetenpukvg schreef op maandag 16 februari 2026 @ 17:48:
Over exclusieve sets gesproken, heeft er iemand de crocs besteld vandaag?
Die had ik wel gewild voor de collectie, althans zeer zeker niet om te dragen maar wel voor bij de lego spullen.
De grote 3 nu rond de 36-38%.CLB schreef op maandag 16 februari 2026 @ 17:26:
Dat was een eerste ervaring, die al met al nog best wat tijd in beslag nam... Van wachtrijen, naar Internal 500-server-errors naar Cloudflare-errors, lege boodschappentassen en meer. Maar bestellingen zijn gedaan, twee losse. Ik twijfelde toch teveel om in één bestelling twee dezelfde sets te bestellen, kan nu altijd nog 'wijzigen'.
[...]
Op dit moment:
• Alchemist: 0.2860666666666667
• Fortune: 0.2907666666666667
• Sushi: 0.27163333333333334
Valt me toch op dat de grote sets wel het hardste gaan.
Terwijl een veel gehoorde klacht juist is dat ze meer kleine setjes zouden moeten doen.
Maar die 2 kleine blijven allebei ver achter (met 13% en 16%). (al is het thema misschien ook wel niche, maarja ze waren natuurlijk wel het meest op gestemd destijds).
Wat mij betreft blijven ze mooie grote gebouwen maken. University in de volgende ronde komt er ook zeker 2 keer. Een universiteit hoort immers groot te zijn
Leuk zo'n groot schip maar die raak ik aan de straatstenen niet meer kwijt. Veel te duur. en te niche.
Ik zou het doen!
Hoe kun je nu zien wat de voortgang verkoop is?JBplap schreef op maandag 16 februari 2026 @ 18:07:
[...]
De grote 3 nu rond de 36-38%.
Valt me toch op dat de grote sets wel het hardste gaan.
Terwijl een veel gehoorde klacht juist is dat ze meer kleine setjes zouden moeten doen.
Maar die 2 kleine blijven allebei ver achter (met 13% en 16%). (al is het thema misschien ook wel niche, maarja ze waren natuurlijk wel het meest op gestemd destijds).
Wat mij betreft blijven ze mooie grote gebouwen maken. University in de volgende ronde komt er ook zeker 2 keer. Een universiteit hoort immers groot te zijn
Ik zou het doen!
Zie de post van @CLB hierboven.rammes schreef op maandag 16 februari 2026 @ 19:12:
[...]
Hoe kun je nu zien wat de voortgang verkoop is?
ATTENTION! TO VIEW PERCENTAGE PREORDERED.
Step 2: Search in the field (Ctrl + F on Wins and Cmd + F on Mac) for keyword: dPercentagePreordered
Ik heb toch maar een BL setje gekocht
Het robotje vond ik wel leuk. Komt mooi op het werk te staan als rubber-duck.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Op dit moment:rammes schreef op maandag 16 februari 2026 @ 19:12:
Hoe kun je nu zien wat de voortgang verkoop is?
• Alchemist's Shop: 64,2%
• Antique Collection: 28,5%
• Privateer Frigate Fortuna: 69,4%
• Sushi Restaurant: 68,4%
• W.A.L.T: 34,2%
Ik heb één set met CC gekocht, alle mails daarover zijn in het Engels. Eén set is betaald via iDeal, alle communicatie daarover is in het Nederlands, heel geinig. Tevens staat er in de bevestiging dat het gaat om 'Antiekverzameling V29', zou de set zoveel interne revisies hebben gehad ofzo? Nu weer maanden wachten...
Dan zijn we straks +/- 15 maanden verder ofzo, vanaf eerste keer dat ik die set zag, pure onzin eigenlijkCLB schreef op maandag 17 maart 2025 @ 09:23:
Oeh, die 'Antique Collection' is echt heel cute! Tzt eens inlezen en 'backen' denk ik:
[ Voor 28% gewijzigd door CLB op 16-02-2026 22:38 ]
Ik weet niet in hoe verre de tweakers en AFOL's in dit topic gebruik maken van Vinted?
Vandaag de Lamborghini Revuelto supersportwagen (42214) gescored nieuw en gesealed voor 100 euro
Dit lijkt mij een goede deal,
Vinted is een stuk betrouwbaarder dan MP met hoe ze met transacties omgaan.
Als het geleverde niet voldoet aan de omschrijving, dan kan je met de verkoper afspreken dat je een deel van je geld terug wilt of je stuurt het retour en krijgt hele bedrag terug.
En ook merk ik bij verkopers op Vinted meer waardering voor je aankoop, soms stoppen ze wat lekkers bij of leuk kaartje.
Ze maken er in ieder geval meer werk van
Dus zoek je nog een specifieke Lego set, probeer ook even Vinted.
Ps. Ik heb geen aandelen in Vinted, wil gewoon een goed alternatief voor MP en Bricklink delen.
Vandaag de Lamborghini Revuelto supersportwagen (42214) gescored nieuw en gesealed voor 100 euro
Als het geleverde niet voldoet aan de omschrijving, dan kan je met de verkoper afspreken dat je een deel van je geld terug wilt of je stuurt het retour en krijgt hele bedrag terug.
En ook merk ik bij verkopers op Vinted meer waardering voor je aankoop, soms stoppen ze wat lekkers bij of leuk kaartje.
Ps. Ik heb geen aandelen in Vinted, wil gewoon een goed alternatief voor MP en Bricklink delen.
ICE ICE Baby
Ik heb het sushi restaurant besteld en ook hier staat v29. Lijkt me niet dat twee sets toevallig hetzelfde aantal revisies gehad hebben.CLB schreef op maandag 16 februari 2026 @ 20:19:
[...]
Tevens staat er in de bevestiging dat het gaat om 'Antiekverzameling V29', zou de set zoveel interne revisies hebben gehad ofzo? Nu weer maanden wachten...
[...]
V29 is de niet-US versie (o.a. Europa). V39 is US/Canada, V9 is Japans en V55 is Chinees.
Althans, dat is altijd al zo geweest voor reguliere sets.
Weer wat geleerd, ook dat ik m'n hersenspinsels maar voor mezelf moet laten dus.
Zie het nu inderdaad bij eerdere bestellingen bij Lego ook in de orderbevestiging staan, viel me nu pas op.
Zie het nu inderdaad bij eerdere bestellingen bij Lego ook in de orderbevestiging staan, viel me nu pas op.
[ Voor 40% gewijzigd door CLB op 16-02-2026 22:00 ]
Er staat inderdaad in al mijn LEGO S@H bestelbevestigingen (ook los van Bricklink) V29 bij iedere set.Reinier schreef op maandag 16 februari 2026 @ 21:55:
V29 is de niet-US versie (o.a. Europa). V39 is US/Canada, V9 is Japans en V55 is Chinees.
scintillating
Ik blijf ver weg van vinted kwa Lego, heel veel nep troep staat er op, vooral de minifigs. En terug sturen is op eigen kosten als het niet blijkt te zijn wat het is.djmuggs schreef op maandag 16 februari 2026 @ 20:55:
Ik weet niet in hoe verre de tweakers en AFOL's in dit topic gebruik maken van Vinted?
Die revuelto was pas bij dreamland voor 89 te koop.
"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius
Heb je ook al gevonden waar je de exacte allocatie kunt zien?CLB schreef op maandag 16 februari 2026 @ 20:19:
[...]
Op dit moment:
• Sushi Restaurant: 768,4%
Ik heb één set met CC gekocht, alle mails daarover zijn in het Engels. Eén set is betaald via iDeal, alle communicatie daarover is in het Nederlands, heel geinig. Tevens staat er in de bevestiging dat het gaat om 'Antiekverzameling V29', zou de set zoveel interne revisies hebben gehad ofzo? Nu weer maanden wachten...
[...]
Dan zijn we straks +/- 15 maanden verder ofzo, vanaf eerste keer dat ik die set zag, pure onzin eigenlijk
Want er lijkt al iets aangepast te zijn.
Alchemist was steeds bovenaan en nu gezakt naar nr3 positie en de 2 kleine hebben een grote sprong gemaakt. Dus ik vermoed dat Alchemist al naar bv 40k is gezet, en die van de 2 kleine verlaagd.
Nee, geen idee...
Zag het net ook veranderen bij de laatste checkronde inderdaad.
Zag het net ook veranderen bij de laatste checkronde inderdaad.
Ooh wat gek, ik betaal altijd met creditcard en mijn mails zijn altijd in het Nederlands, zo ook vandaag.CLB schreef op maandag 16 februari 2026 @ 20:19:
Ik heb één set met CC gekocht, alle mails daarover zijn in het Engels. Eén set is betaald via iDeal, alle communicatie daarover is in het Nederlands, heel geinig.
Ik zie hier een stabiele toename
Op 22:51
• Alchemist's Shop: 65,5%
• Antique Collection: 29,1%
• Privateer Frigate Fortuna: 70,8%
• Sushi Restaurant: 69.,8%
• W.A.L.T: 34,8%
Om 20:19 was het
Op 22:51
• Alchemist's Shop: 65,5%
• Antique Collection: 29,1%
• Privateer Frigate Fortuna: 70,8%
• Sushi Restaurant: 69.,8%
• W.A.L.T: 34,8%
Om 20:19 was het
Hier ook, heb nu al de vrolijke plantjes voor dezelfde reden.zonoskar schreef op maandag 16 februari 2026 @ 19:52:
Ik heb toch maar een BL setje gekochtHet robotje vond ik wel leuk. Komt mooi op het werk te staan als rubber-duck.
Die percentages zijn uren later aangepast, zie de edit-tijd.Uniday schreef op maandag 16 februari 2026 @ 22:56:
Ik zie hier een stabiele toename. Om 20:19 was het [...]
[ Voor 14% gewijzigd door CLB op 16-02-2026 23:09 ]
Ook op marktplaats een keer meegemaakt hoor. Verkoper bleef ontkennen terwijl een set echt voor een groot deel uit neppe onderdelen bestond.gielie schreef op maandag 16 februari 2026 @ 22:09:
[...]
Ik blijf ver weg van vinted kwa Lego, heel veel nep troep staat er op, vooral de minifigs. En terug sturen is op eigen kosten als het niet blijkt te zijn wat het is.
Die revuelto was pas bij dreamland voor 89 te koop.
Uit angst voor FOMO toch maar de Sushi restaurant besteld, mooie herinnering aan de reis naar Japan afgelopen jaar
Ik heb gisterenavond W.A.L.T. bestelt en betaald met Ideal, maar vervolgens staat op de bankrekening betaalt met PayPal. Vond ik ook vrij bijzonder. Mijn eerste BrinkLink-set. Vond deze wel erg grappig en kwa prijs ook nog leuk voor een hebbeding. Gelijk nog een paar kleine dingetjes mee bestelt en mijn punten omgezet naar een gratis setje.
Er komt nog een setje dit jaar van Happy Plants, ik heb alleen een vage foto:jip_86 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 23:00:
[...]
Hier ook, heb nu al de vrolijke plantjes voor dezelfde reden.
:strip_exif()/f/image/kDba4sUcm1ZcoNNqah9QYREC.jpg?f=fotoalbum_large)
(voor mensen die ze niet kennen: de 2 aan de linker kant zijn de nieuwe, de 2 rechts zijn van de bestaande set.)
Weet eigenlijk niet of die al gepost was, maar ik heb ook geen zin de afgelopen pagina's van (imo) bestellingen updates door te spitten om het te controleren.
Altijd leuk, ben benieuwd of ze allemaal bij elkaar passen...
Net wat ander type plantjes zo te zien! Maar ze komen hier toch wel
Wat betreft de pre-order van Bricklink #7-series:
• Alchemist's Shop: 72,8%
• Antique Collection: 32,9%
• Privateer Frigate Fortuna: 78,9%
• Sushi Restaurant: 77,9%
• W.A.L.T: 39,2%
Net wat ander type plantjes zo te zien! Maar ze komen hier toch wel
Hier iemand die eigenlijk alleen maar interesse heeft in ''thema based'' lego, zoals Harry potter/ Lord of the Rings..
Wat is er nou zo bijzonder aan deze sets?
Waar/hoe vind je die percentages?CLB schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 08:55:
@CLB Overheen gescrolled
baracortez schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 09:04:
Waar/hoe vind je die percentages?
CLB schreef op maandag 16 februari 2026 @ 17:26:
Benieuwd of er binnen enkele dagen wat bekend wordt qua aantallen van pre-orders, altijd leuk.
ATTENTION! TO VIEW PERCENTAGE PREORDERED.
Welke sets zijn 'deze' sets? Los daarvan is het toch niet gek dat iemand met andere interesses juist meer interesse heeft in andere thema's? Mijn vrouw vindt Harry Potter tof, terwijl ik juist meer van de (Classic) Space themes ben bijvoorbeeld.dfbt schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 09:03:
Hier iemand die eigenlijk alleen maar interesse heeft in ''thema based'' lego, zoals Harry potter/ Lord of the Rings..
Ik bedoelde deze hype van bricklink sets?SomerenV schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 11:06:
[...]
Welke sets zijn 'deze' sets? Los daarvan is het toch niet gek dat iemand met andere interesses juist meer interesse heeft in andere thema's? Mijn vrouw vindt Harry Potter tof, terwijl ik juist meer van de (Classic) Space themes ben bijvoorbeeld.
Helemaal dikke prima he en ieder zijn eigen smaken!
Mijn vraag was echt oprechte interesse, of er nog bijzondere dingen aan deze sets vastzitten?
Kom hier een paar keer week meelezen met iedereen, maar dat er nu wordt bijgehouden hoeveel % deze sets waren verkocht trok mij interesse.
Hou mijzelf weinig bezig met Lego tenzij t om Lotr of harry potter dingen gaat, dus fan created sets, bricklink en dergelijke dingen heb ik weinig tot geen verstand van.
[ Voor 11% gewijzigd door dfbt op 17-02-2026 11:12 ]
Dat kan je ook anders verwoordendfbt schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 09:03:
[ Voor 13% gewijzigd door Outerspace op 18-02-2026 01:02 ]
Ik zou het doen!
Lees hierboven, het was niet eens negatief bedoeld. Verkeerd been uit bed gestapt ofso? Tering hè
[ Voor 24% gewijzigd door Outerspace op 18-02-2026 01:02 . Reden: Quote aangepast ]
Ik vind een Bricklink set alleen leuk als de set zelf mij aanspreektdfbt schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 11:11:
[...]
Ik bedoelde deze hype van bricklink sets?
Mijn vraag was echt oprechte interesse, of er nog bijzondere dingen aan deze sets vastzitten?
Kom hier een paar keer week meelezen met iedereen, maar dat er nu wordt bijgehouden hoeveel % deze sets waren verkocht trok mij interesse.
Hou mijzelf weinig bezig met Lego tenzij t om Lotr of harry potter dingen gaat, dus fan created sets, bricklink en dergelijke dingen heb ik weinig tot geen verstand van.
Er is (los van dat het ontwerpen zijn die LEGO zelf misschien niet zo snel zou maken) een beetje een hype omheen ontstaan omdat een set de drempel moet halen om geproduceerd te worden, je maar een paar dagen hebt om te bestellen, en dat de oplage uiteindelijk beperkt is. Dus er is een kans dat je misgrijpt, al is die kans tegenwoordig veel kleiner dan voorheen.
Het bijhouden van de percentages boeit mij persoonlijk ook niet zoveel, maar to each their own.
scintillating
De huidige wave boeit mij ook niet heel veel hoor, al zien de Fortuna en het Sushi Restaurant er wel heel tof uit. Maar mijn limiet qua wat ik bereid ben te betalen voor LEGO ligt een beetje op de 200 euro, en dan moet ik iets wel echt heel graag willen. In het verleden heb ik de Mushroom House gekocht en de Mushroom Village, omdat die mij heel erg de vibes van klassieke LEGO geven. Kleurrijk, geen IP, fantasierijk en geen kant en klaar achtergrondverhaal.dfbt schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 11:11:
[...]
Ik bedoelde deze hype van bricklink sets?
Maar het Bricklink Designer Program speelt regelmatig heel erg in op wat mensen willen, omdat het crowdsourced is (volgens mij is dat het juiste woord). Dus vaak zie je sets met piraten/schepen, architectuur, treinen of de middeleeuwen. Vanuit de community wordt al jaren geroepen dat LEGO meer moet doen met het piraten- en middeleeuwen-thema, en het BDP is daar een reflectie van. Maar wat ik dan jammer vindt is dat er wel toffe middeleeuwen-sets tussen zitten, maar dat er totaal geen cohesie is qua schaal, detailering of gebruik van kleuren. Dan trekt mij dat persoonlijk ook een stuk minder. Thema's zijn in mijn ogen juist enorm tof als het allemaal bij elkaar past, zodat je het mooi bij elkaar kunt plaatsen.
Ik zie Bricklink meer als wat exclusievere thema based lego sets die niet direct door Lego zelf opgepakt gaan worden.dfbt schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 09:03:
Ja wat mij betreft wel, namelijk het "van a-tot-z" betrokken zijn. Eerst heb je inspraak door te stemmen op de sets, dan heb je inspraak door daadwerkelijk te bestellen en aan het eind krijg je daar dan een unieke limited edition set voor en daar boven op gaat het in de hoek van de creativiteit ook net wat verder, er worden (soms) wat creatievere bouw technieken gebruikt, enz.dfbt schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 11:11:
Genoeg "Bijzondere dingen" om er direct op te duiken wat mij betreft. Zo baal ik nog steeds dat ik de bricklink modular construction site toen niet gekocht heb dus tegenwoordig twijfel ik niet meer en bestel ik gewoon in het eerste uur
Ze zijn net zo bijzonder als sommige andere sets die je bij Lego of andere kanalen kunt kopen. Het verschil zit hem in de tijd die je krijgt om het te kopen. Ik heb nog wel meer sets die ik wil hebben, maar die kan ik vandaag ook kopen. En anders volgende maand nog wel. Met die Bricklink sets kan dat niet. Het is nu of nooit (even de mensen die alleen kopen om met winst te verkopen buiten beschouwing laten).dfbt schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 09:03:
Ik heb de kast gekocht, omdat ik die heel leuk vind en ook past bij een paar andere sets die ik heb.
Ik persoonlijk ben vanaf de eerste keer dat ik de Antique Collection zag stiekem heel enthousiast. Zo heel veel Lego koop ik niet, voornamelijk vanwege tijdgebrek. Maar zo'n set als deze is prima te displayen, is exclusief wat ik wel leuk vind en past gewoon in m'n straatje. Die percentages delen van hoeveel voorraad er is verkocht van een bepaalde set, komt simpelweg weer voort uit het feit dat die info niet meer publiekelijk zichtbaaris. Bij vorige Bricklink-rondes was dat blijkbaar makkelijker in te zien. Brengt de nerd in me een beetje naar boven 
Het viel me trouwens op dat ik gewoon nog een derde dezelfde Bricklink-set kon bestellen zojuist. Ze zeggen dat de limiet op twee stuks ligt natuurlijk. Zal wel per order zijn, dus eigenlijk heel makkelijk te 'omzeilen'.
Het viel me trouwens op dat ik gewoon nog een derde dezelfde Bricklink-set kon bestellen zojuist. Ze zeggen dat de limiet op twee stuks ligt natuurlijk. Zal wel per order zijn, dus eigenlijk heel makkelijk te 'omzeilen'.
[ Voor 16% gewijzigd door CLB op 17-02-2026 15:25 ]
Toffe reacties allemaal mensen! Zo leer je wel wat andere lego perspectieven.
Zijn bepaalde sets dan nu ook 2e hands zo verschrikkelijk duur door beperkte oplage?
Ik zit met bijvoorbeeld de GWPS vaak in de knel van sets die uitkomen. Als je die ook graag erbij wilt hebben, moet je ook echt met hele populaire dingen zo snel mogelijk orderen/bestellen op lego site.
Helaas belanden ze vaak al met veel winst op marktplaats. ( ik mis de fel beast GWP van Baradur set) en om dan tussen 150-200 euro nu te betalen , valt een beetje tegen..
Zijn bepaalde sets dan nu ook 2e hands zo verschrikkelijk duur door beperkte oplage?
Ik zit met bijvoorbeeld de GWPS vaak in de knel van sets die uitkomen. Als je die ook graag erbij wilt hebben, moet je ook echt met hele populaire dingen zo snel mogelijk orderen/bestellen op lego site.
Helaas belanden ze vaak al met veel winst op marktplaats. ( ik mis de fel beast GWP van Baradur set) en om dan tussen 150-200 euro nu te betalen , valt een beetje tegen..
Als je geannuleerd wilt worden "heel makkelijk te omzeilen" iddCLB schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 12:56:
Zoals @Donstil ook aangaf zal je order geannuleerd worden, of worden ze alle 3 geannuleerd.CLB schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 12:56:
Dit heb ik in het verleden gehad met het Winter challet. Order van 2st bleef hangen en gaf een fout. Daarna nogmaals geprobeerd, en kon ze wel bestellen. Kort daarna beide orders geannuleerd, omdat de 1e order in het systeem toch door gekomen was.
Na contact met LEGO kon ik er nog 1 bemachtigen door de systeemfout, omdat ondertussen alles uitverkocht was.
Het gaat dus om max X aantal per adres.
Daar ben ik het niet echt mee eens. Bij de BL-sets zitten vaak bouwtechnieken die bij officiële lego-sets niet gebruikt worden omdat lego zelf een hogere eis aan stabiliteit stelt. BL-sets hebben daardoor meer ruimte/flexibiliteit en dat leidt vaak tot erg mooie dingen, dat is voor mij de grootste extra aantrekkingskracht. Het leid trouwens ook tot vloeken bij het bouwen als iets voor de zoveelste keer erafvalt omdat het niet heel erg vast zitWailing_Banshee schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 12:44:
[...]
Ze zijn net zo bijzonder als sommige andere sets die je bij Lego of andere kanalen kunt kopen. Het verschil zit hem in de tijd die je krijgt om het te kopen. Ik heb nog wel meer sets die ik wil hebben, maar die kan ik vandaag ook kopen. En anders volgende maand nog wel. Met die Bricklink sets kan dat niet. Het is nu of nooit (even de mensen die alleen kopen om met winst te verkopen buiten beschouwing laten).
Ik heb de kast gekocht, omdat ik die heel leuk vind en ook past bij een paar andere sets die ik heb.
[ Voor 3% gewijzigd door STLT op 17-02-2026 13:54 ]
Mijn geld zit in stenen... :')
Wat mij wel een beetje tegenhoudt bij het Designer Program is dat ik het tot nu toe erg wisselend vind hoe goed de gebouwen in elkaar zitten. De Mountain Fortress was bijvoorbeeld geweldig om te bouwen, de Medieval Seaside Market vond ik mooi om te zien maar die zat soms onlogisch en niet altijd stevig in elkaar. Dat vond ik wel jammer, omdat je voor deze sets tegenwoordig relatief net zoveel betaalt als een gewone legoset. Daarnaast blijven er maar nieuwe hele grote en dure bricklink designersets uitkomen, dat maakt dat mijn FOMO inmiddels wat minder is geworden
If the whole universe has no meaning, we should never have found out that it has no meaning: just as, if there were no light in the universe and therefore no creatures with eyes, we should never know it was dark. Dark would be without meaning - C.S. Lewis
Is dat niet altijd al zo geweest dan? Ik vind het juist een nadeel dat de BL-sets voor mij relatief duur zijn omdat ik ze alleen voor de vaste prijs kan kopen, zo ongeveer alle sets die lego zelf uitbrengt koop ik voor relatief minder.Jakkus schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 13:56:
Wat mij wel een beetje tegenhoudt bij het Designer Program is dat ik het tot nu toe erg wisselend vind hoe goed de gebouwen in elkaar zitten. De Mountain Fortress was bijvoorbeeld geweldig om te bouwen, de Medieval Seaside Market vond ik mooi om te zien maar die zat soms onlogisch en niet altijd stevig in elkaar. Dat vond ik wel jammer, omdat je voor deze sets tegenwoordig relatief net zoveel betaalt als een gewone legoset. Daarnaast blijven er maar nieuwe hele grote en dure bricklink designersets uitkomen, dat maakt dat mijn FOMO inmiddels wat minder is geworden
Donstil schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 13:30:
Als je geannuleerd wilt worden "heel makkelijk te omzeilen" idd
Ah duidelijk en helemaal goed natuurlijk, mooi om zo scalpers buiten de deur te houden
We zien het hier wel. Er staan twee lopende bestellingen uit nu, dus komt vast en zeker goed.
De sets uit de eerste series (10k oplage) zijn nu inderdaad heel erg duur. (bv Modular Construction Site of Studgate treinstation)dfbt schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 13:15:
Toffe reacties allemaal mensen! Zo leer je wel wat andere lego perspectieven.
De recentere zijn minder in waarde gestegen.
Voor mij is de aantrekkingskracht ook de uniekheid, andere bouwtechnieken. En dat het een fan design is geeft voor mij ook bonuspunten.
En de gebouwen passen gewoon goed in onze stad. Lego brengt maar 1 modular per jaar uit, en ik wil graag juist wat meer.
Piraten/space/kastelen etc heb ik dan weer niks mee, dus die sets laten we voor wat het is.
@CLB vooral blijven posten die percentages, super interessant!
In mijn beleving waren de eerste series relatief goedkoop, met o.a. de Castle in the Forest. Maar dat kan ik me verkeerd herinnerenSTLT schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 13:59:
[...]
Is dat niet altijd al zo geweest dan? Ik vind het juist een nadeel dat de BL-sets voor mij relatief duur zijn omdat ik ze alleen voor de vaste prijs kan kopen, zo ongeveer alle sets die lego zelf uitbrengt koop ik voor relatief minder.
If the whole universe has no meaning, we should never have found out that it has no meaning: just as, if there were no light in the universe and therefore no creatures with eyes, we should never know it was dark. Dark would be without meaning - C.S. Lewis
Als het klopt dat die set 150 euro kostte dan komt hij met 1953 stukjes uit op 7.8ct per stukje. Exact hetzelfde als de stukjesprijs van het sushirestaurant van nuJakkus schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 14:11:
[...]
In mijn beleving waren de eerste series relatief goedkoop, met o.a. de Castle in the Forest. Maar dat kan ik me verkeerd herinneren
In eerste instantie vond ik de bricklink sets een super tof initiatief. Een select groepje bouwers/ontwerpers, kregen de kans om hun eigen, unieke ontwerpen als set uitgebracht te zien worden. Oplages waren beperkt wat het allemaal nog wat exclusiever maakte.
Nu ben ik er wel klaar mee. Voor mijn gevoel is er te vaak een nieuwe ronde van sets en is het vaak een herhaling van dezelfde thema’s die voorbij komen. Ook zie je al een aantal keer dezelfde bouwers/ontwerpers terugkomen. Niettemin ontzettend knap van ze, maar dat alles doet voor mij afbreuk aan het originele concept.
Ik heb er vele malen minder interesse is en ik ben langzaam aan wel verzadigd met dit soort sets.
Nu ben ik er wel klaar mee. Voor mijn gevoel is er te vaak een nieuwe ronde van sets en is het vaak een herhaling van dezelfde thema’s die voorbij komen. Ook zie je al een aantal keer dezelfde bouwers/ontwerpers terugkomen. Niettemin ontzettend knap van ze, maar dat alles doet voor mij afbreuk aan het originele concept.
Ik heb er vele malen minder interesse is en ik ben langzaam aan wel verzadigd met dit soort sets.
Ouch, het ziet ernaar uit dat Lego de plank misslaat met het hele ‘SmartBricks-concept’:Een set van € 100 die slechts ‘SmartBrick Compatible’ is en niet eens een dergelijk blokje in de doos heeft. Nee, daarvoor moet je nog eens € 70 uitgeven, dan heb je één blokje die je kunt uitwisselen tussen twee sets … En een SmartBrick is ook niet los verkrijgbaar.
Dit en de matige Pokémon-sets … Misschien een gevalletje ’hoogmoed voor de val’?
Misschien maar wat dozen inslaan? SmartBricks lijkt mij geen lang leven gegund te zijn.
Dit en de matige Pokémon-sets … Misschien een gevalletje ’hoogmoed voor de val’?
Misschien maar wat dozen inslaan? SmartBricks lijkt mij geen lang leven gegund te zijn.
Ben het een klein beetje met je eens, hoewel ik het erg kan waarderen dat er iets komt wat niet standaard uit de LEGO keuken komt, alle echt grote sets zijn toch veelal gelicentieerde modellen.Sabbas-nl schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 19:34:
In eerste instantie vond ik de bricklink sets een super tof initiatief. Een select groepje bouwers/ontwerpers, kregen de kans om hun eigen, unieke ontwerpen als set uitgebracht te zien worden. Oplages waren beperkt wat het allemaal nog wat exclusiever maakte.
De serie heeft een refresh nodig, vooral het unieke is er af, als er 50k van een set gemaakt worden vind ik het niet erg uniek meer. Misschien moet LEGO wat sturender zijn of de eisen wat hoger leggen.
Ik zou het doen!
Nee hoor, meer een gevalletje "het is toch nooit goed wat Lego ook doet". Heb de video niet gezien maar gezien de thumbnail komt het toch een beetje over als een negatieveling die altijd wel iets "belachelijks" of "super dom van Lego" te vinden heeft. Overigens doen de pokemon sets het dacht ik best goed? In elk geval die kneiterdure....Yonix schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 19:58:
Ouch, het ziet ernaar uit dat Lego de plank misslaat met het hele ‘SmartBricks-concept’:
[YouTube: What Was LEGO Thinking? SMART PLAY: MILLENNIUM FALCON "Review"]
Een set van € 100 die slechts ‘SmartBrick Compatible’ is en niet eens een dergelijk blokje in de doos heeft. Nee, daarvoor moet je nog eens € 70 uitgeven, dan heb je één blokje die je kunt uitwisselen tussen twee sets … En een SmartBrick is ook niet los verkrijgbaar.
Ik durf te wedden dat als het in alle sets zat dat men dan zou klagen dat ze zo lekker de prijs van alle sets opschroeven met een tientje of meer, terwijl er niemand op 8 van die bricks zit te wachten.
En als ze alleen los te verkrijgen waren waren er weer veel ouders die het vergeten te kopen, of en dat zou me niks verbazen dat het alleen direct bij Lego te halen is.... en als dat net zo gaat als met de andere elektronica dan is het nooit op voorraad en superduur.
Oftewel: Lego doet het weer eens nooit goed denk ik.
Ben zelf wel een beetje benieuwd naar die brick, maar meer eigenlijk naar of ze er nog meer mee gaan doen dan alleen "kinderspeelgoed" van Star Wars (ik pas)
Als in investering voor later?Yonix schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 19:58:
Voor wie is dat 'unieke' leuk dan? Alleen maar voor die paar die de set dan wel kunnen bemachtigen. Ik vind het juist wel zo leuk en fair dat het tot (max) 50k gaat zodat niet alleen maar een handjevol mensen een door hen erg gewilde set kunnen bemachtigen maar iedereen echt de kans heeft hem te bestellen.rammes schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 19:59:
[...]
Ben het een klein beetje met je eens, hoewel ik het erg kan waarderen dat er iets komt wat niet standaard uit de LEGO keuken komt, alle echt grote sets zijn toch veelal gelicentieerde modellen.
De serie heeft een refresh nodig, vooral het unieke is er af, als er 50k van een set gemaakt worden vind ik het niet erg uniek meer. Misschien moet LEGO wat sturender zijn of de eisen wat hoger leggen.
En het ook niet meer een object is om heel erg mee te speculeren. Groot pluspunt.
Daarnaast blijft het dat als je het gemist hebt (omdat je nog niet eerder van het BDP wist bijv. en nu niet meer omdat je niet precies op tijd klaarzat met de snelste verbinding) je het niet meer kunt bestellen omdat het nou eenmaal een eenmalige productie is.
Voor mij, als liefhebber bouwer en verzamelaar, geeft dat unieke een extra gevoel bij de set. Dat is ooit begonnen bij set 41999. Dat het unieke de handel een impuls gaf is zeker waar, maar de laatste rondes zijn alle sets echt makkelijk voor iedereen te bestellen geweest, zelfs in de uren/dagen na de release.STLT schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 21:39:
[...]
Voor wie is dat 'unieke' leuk dan? Alleen maar voor die paar die de set dan wel kunnen bemachtigen. Ik vind het juist wel zo leuk en fair dat het tot (max) 50k gaat zodat niet alleen maar een handjevol mensen een door hen erg gewilde set kunnen bemachtigen maar iedereen echt de kans heeft hem te bestellen.
En het ook niet meer een object is om heel erg mee te speculeren. Groot pluspunt.
Daarnaast blijft het dat als je het gemist hebt (omdat je nog niet eerder van het BDP wist bijv. en nu niet meer omdat je niet precies op tijd klaarzat met de snelste verbinding) je het niet meer kunt bestellen omdat het nou eenmaal een eenmalige productie is.
Eens met wat je zegt, over unieke sets/thema’s etc. Ook dat het een refresh nodig heeft. Wat mij betreft minder vaak en alleen sets/thema’s die Lego zelf niet uitbrengt. Geen castle meer.rammes schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 19:59:
[...]
Ben het een klein beetje met je eens, hoewel ik het erg kan waarderen dat er iets komt wat niet standaard uit de LEGO keuken komt, alle echt grote sets zijn toch veelal gelicentieerde modellen.
En de McLaren MCL39 F1® auto is officieel gepresenteerd: 1675 stenen, 229,95 euro, release in maart!

Eeeeeeen nog steeds geen brede achterbanden….
Ik vind ook wel dat ze de limiet nu echt te ver hebben opgehoogd. Enerzijds is het tof als sets voor iedereen beschikbaar zijn, maar van de andere kant is het wel prima als het BDP het exclusieve karakter blijft behouden. De limiet moet hoog gezien zijn om niet interessant te zijn voor scalpers, maar laag genoeg om het gevoel van exclusiviteit te behouden.Sabbas-nl schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 22:28:
[...]
Voor mij, als liefhebber bouwer en verzamelaar, geeft dat unieke een extra gevoel bij de set. Dat is ooit begonnen bij set 41999. Dat het unieke de handel een impuls gaf is zeker waar, maar de laatste rondes zijn alle sets echt makkelijk voor iedereen te bestellen geweest, zelfs in de uren/dagen na de release.
Tja... mensen stemmen op kastelen dus krijg je kastelen. Als LEGO nou eens iets deed met het gegeven dat er nogal wat vraag is naar een middeleeuws thema....Sabbas-nl schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 22:32:
[...]
Eens met wat je zegt, over unieke sets/thema’s etc. Ook dat het een refresh nodig heeft. Wat mij betreft minder vaak en alleen sets/thema’s die Lego zelf niet uitbrengt. Geen castle meer.
ik vind Castle ook enorm tof overigens, maar ik wil het als thema, dus meerdere sets. Meerdere losstaande sets doen mij echt maar bar weinig.
Uiteraard is het een smaakkwestie, maar voor mij heeft het niet een speciale waarde bovenop reguliere LEGO-sets. Ik heb een bepaalde smaak (waaronder City), en als er iets uit een serie mij aanstaat dan koop ik het, daarin behandel ik het gewoon als normale LEGO. Nou ben ik pas twee jaar geleden uit mijn dark ages gestapt en sindsdien is er toevalligerwijs nog niet iets van mijn smaak langsgekomen maar de universiteit en de luchtballon van de volgende reeks gaan er zeker komen.dfbt schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 09:03:
Hier ben ik het echt volledig mee oneens. Misschien ben ik er te egocentrisch voor, maar het kan mij echt totaal niet schelen of er meer of minder mensen dezelfde set hebben als ik. Het verzamelaspect snap ik wel, maar van mij mag LEGO van elke set zoveel produceren als nodig is om de markt te verzadigen. Kunstmatige schaarste zorgt er alleen maar voor dat liefhebbers achter het net vissen en de zakken van handelaren gespekt worden. Ik heb toevallig op Marktplaats gisteren een LEGO Friends set gekocht die al een jaar uit roulatie is, maar ondanks dat kon ik de set nog met 40% korting kopen. Dat is wat mij betreft de ideale situatie.Sabbas-nl schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 22:28:
[...]
Voor mij, als liefhebber bouwer en verzamelaar, geeft dat unieke een extra gevoel bij de set. Dat is ooit begonnen bij set 41999. Dat het unieke de handel een impuls gaf is zeker waar, maar de laatste rondes zijn alle sets echt makkelijk voor iedereen te bestellen geweest, zelfs in de uren/dagen na de release.
Let op:
Dit topic is voor discussie over modellen, eigen bouwsels en meer. Hier kun je je nieuw aangekochte Lego-set naar hartelust showen. Andere leuke/ interessante topics:
.
Dit topic is voor discussie over modellen, eigen bouwsels en meer. Hier kun je je nieuw aangekochte Lego-set naar hartelust showen. Andere leuke/ interessante topics:
- De Lego MOC-Challenge discussietopic: De Tweakers Lego MOC Challenge
- Voor Lego aanbiedingen zie: Lego & Duplo aanbiedingen- & kortingscodetopic.
- Voor V&A (Vraag en Aanbod) zie: Vraag & Aanbod overig.
- Voor het ruilen van minifigs zie: [LEGO] minifigure ruil topic
- Voor alternatieve steentjes, zie: Het kleine 'Bouwsteentjes' topic.
- Voor statusupdates van bestellingen: niet hier, wel in Lego bestellingen en ervaringen met (web)shops. Zie hier voor de uitleg: Outerspace in "Het Grote Lego Topic - Deel 7"