Wat me zo gauw opviel; Dengar, Bossk, 4-LOM, IG-88, Shadow (christmas?) Guard, 2 extra Royal Guards.gielie schreef op zondag 1 februari 2026 @ 14:43:
Ik heb wat extra figuren erin gezet, wie weet wie ze zijn?
Hier wordt er, op dit moment, ook druk gebouwd aan een Harry Potter-set (76419):Pazo schreef op zondag 1 februari 2026 @ 10:54:
Druk bezig met het Harry Potter bankgebouw.
Wat een gave draak!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/IIBkZ9jgV3cTigfVxpTgsk9G.jpg?f=fotoalbum_large)
Die heeft de kleine man voor zijn verjaardag gekregen, net als 76430:
De Christmas guard (in d3 hoek) moet Carnor Jax voorstellen. Past niet helemaal in de timeline.Xqlus1ve schreef op zondag 1 februari 2026 @ 15:32:
[...]
Wat me zo gauw opviel; Dengar, Bossk, 4-LOM, IG-88, Shadow (christmas?) Guard, 2 extra Royal Guards.
"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius
Lego MOC Challenge
Nieuwe maand, nieuwe ronde, nieuwe kansen.De nieuwe MOC challenge staat online!
Tweakers Lego MOC Challenge 39 - Februari & maart 2026

Allemaal meedoen!
Grote Enphase topic • IQ Gateway uitlezen • PVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline
Hele toffe set! Ga ik ook zeker nog bouwen.gielie schreef op zondag 1 februari 2026 @ 14:43:
Mijn Death Star is af, ik ben op 22 december 2025 ermee begonnen en heb om de zoveel dagen enkele zakjes gebouwd. Dit was voor mij de leukste build ever. Mijn enthousiasme voor Lego was wat minder geworden maar na de Death Star heb ik het weer helemaal te pakken. Ik kan hem iedereen aanraden. Plaatjes zeggen meer dan worden dus bij deze.Ik heb wat extra figuren erin gezet, wie weet wie ze zijn?
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Oja en een filmpje
[Video]
Moet zeggen dat het hangaar gedeelte met de TIE Fighter heel erg vol overkomt, zonder de TIE Fighter komt het grootse hangaar gevoel beter over..
Iemand de gouden tip voor mij? Ik heb de Sian eindelijk af, maar... En je hoeft maar 1x te raden, één van de differentiëlen zit verkeerd 
Mijn fout, ergens niet opgelet. Maar goed, de auto zit dus helemaal in elkaar. Iemand die dit varkentje eerder heeft gewassen en de gouden tip heeft om het te repareren zonder de hele auto grotendeels uit elkaar te halen?
Dit is ergens bij de opbouw van de assen al misgegaan.
Aan de achterkant kan dat k*t ding aanraken, maar natuurlijk niet zomaar omdraaien... Wie helpt me?
Mijn fout, ergens niet opgelet. Maar goed, de auto zit dus helemaal in elkaar. Iemand die dit varkentje eerder heeft gewassen en de gouden tip heeft om het te repareren zonder de hele auto grotendeels uit elkaar te halen?
Aan de achterkant kan dat k*t ding aanraken, maar natuurlijk niet zomaar omdraaien... Wie helpt me?
"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."
In de kast zetten, lekker naar kijken en nooit meer aanpassen.Arjan90 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 19:51:
Iemand de gouden tip voor mij? Ik heb de Sian eindelijk af, maar... En je hoeft maar 1x te raden, één van de differentiëlen zit verkeerd
Mijn fout, ergens niet opgelet. Maar goed, de auto zit dus helemaal in elkaar. Iemand die dit varkentje eerder heeft gewassen en de gouden tip heeft om het te repareren zonder de hele auto grotendeels uit elkaar te halen?Dit is ergens bij de opbouw van de assen al misgegaan.
Ik zou het doen!
Ik had bij die set een vergelijkbare fout (onderdeel omgekeerd in de verbinding tussen de voor en achter assen), voorwielen gingen vooruit en achterwielen achteruit, maar ik was er gelukkig al vrij snel achter toen ik eigenlijk alleen nog maar de twee delen binnenwerk aan elkaar had verbonden, maar ook dan is het al een flink karwei om weer genoeg los te krijgen om dat ene onderdeel om te draaien. Aan het einde gaat dat helemaal drama worden, omdat je de twee blokken steeds verder vast zet aan elkaar langs de bodem.Arjan90 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 19:51:
Mijn fout, ergens niet opgelet. Maar goed, de auto zit dus helemaal in elkaar. Iemand die dit varkentje eerder heeft gewassen en de gouden tip heeft om het te repareren zonder de hele auto grotendeels uit elkaar te halen?Dit is ergens bij de opbouw van de assen al misgegaan.
Ik vrees dat als je het echt wilt repareren, de hele auto grotendeels uit elkaar moet om er goed bij te komen. Je zou nog kunnen proberen alleen de buitenlaag aan de achterkant eraf te halen en kijken hoever je dan komt, maar volgens mij zitten de delen waar jouw fout zit zo diep en vastgebouwd dat dat niet zal helpen.
Ik was er al bang voor. Volgens ChatGPT is het in een kwartiertje klaar, even een paar onderdelen loshalen en je kan het omdraaien. Opportunist
Ik heb mijn vrouw al voorgesteld dat ik hem uit elkaar haal en dat zij hem weer in elkaar mag zetten
Maar ik baal er juist van omdat je nu het hele versnellingensysteem niet in werking kan zien. Verdorie.
Gelukkig kan dit bij de Endurance die staat te wachten niet foutgaan
Ik heb mijn vrouw al voorgesteld dat ik hem uit elkaar haal en dat zij hem weer in elkaar mag zetten
Gelukkig kan dit bij de Endurance die staat te wachten niet foutgaan
"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."
Van die hangar klopt, ik heb de tie fighter nog nieuw in doos zitten, dit is een versie via pab. Ik denk dat ik voor de shuttle ook iets anders ga bedenken.schumi1986 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 19:32:
[...]
Hele toffe set! Ga ik ook zeker nog bouwen.
Moet zeggen dat het hangaar gedeelte met de TIE Fighter heel erg vol overkomt, zonder de TIE Fighter komt het grootse hangaar gevoel beter over..
(Ik heb zelfs de midi mf liggen om in de hangar te doen, wacht ik nog even mee.
"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius
Vrouwlief is ook lekker bezig geweest... In 2 dagen tijd. Bijna klaar, nog een dakje maar die wil een van onze dochters morgen bouwen.
Wat een enorm gevaarte!
Wat een enorm gevaarte!
Grote Enphase topic • IQ Gateway uitlezen • PVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline
Van het weekend 71821 gekocht, voor maar €65! Is echt een toffe Mech/Build!
Maar tot mijn verbazing is die minifigure op Bricklink nog aardig wat waard!
En dat terwijl, als je de onderdelen lost koopt dan heb je hem voor ~€8.
Zie ik iets over het hoofd?
Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper? - R.I.P. Pricewatch
Ben die van mij weer uit elkaar aan halen.. Kwam er natuurlijk pas nadat de Death Star klaar was achter dat ik 1 van de liftdeuren niet lekker had geplaatst & deze maar tot halverwege ging daarvoorgielie schreef op zondag 1 februari 2026 @ 14:43:
Mijn Death Star is af, ik ben op 22 december 2025 ermee begonnen en heb om de zoveel dagen enkele zakjes gebouwd. Dit was voor mij de leukste build ever. Mijn enthousiasme voor Lego was wat minder geworden maar na de Death Star heb ik het weer helemaal te pakken. Ik kan hem iedereen aanraden. Plaatjes zeggen meer dan worden dus bij deze.Ik heb wat extra figuren erin gezet, wie weet wie ze zijn?
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Oja en een filmpje
[Video]
Voordeel is dat de LED kit hier ook binnen is, ga hem gewoon nog een keertje bouwen & dan ook meteen rustig die LED kit inbouwen.
Sommige ruimtes ga ik anders moeilijk bijkomen met die grote klauwen van mij
Ben benieuwd, eerste keer dat ik er eentje in ga bouwen!
En omdat ik nog een leuke bonus had gekregen mijzelf tijdens het dubbele insiders punten programma afgelopen weekend mijzelf ook maar op Rivendel getrakteerd
Kijk even bjj welke as je de hubs van de wielen het makkelijkst er af kan halen. Ik gok de vooras. Als de hubs los zijn, is het in principe alleen de aandrijfassen richting het differentieel los maken en dan heb je een differentieel dat je kan omdraaien, mits je daarvoor verder niks los hoeft te maken wat onder of boven (als je hem van bovenaf gaat omdraaien) het differentieel. Neem het omdraaien van boven of onder makkelijker ook mee in je keuze voor of je de voor- of achteras onder handen neemt. In theorie is het inderdaad een klusje van een kwartier.Arjan90 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 19:51:
Edit: ik zit een beetje de instructies door te lezen en ik zie dat ze nog wat as-stops hebben zitten in de vorm van 2L axle connectors met daarvoor nog een connector voordat het naar de hubs gaat. Dat maakt dit aanzienlijk irritanter om de aandrijfassen van het differentieel richting de hubs los te maken. Ik zie wel dat de aandrijfassen makkelijker uit elkaar te halen is bij de vooras dan de achteras, maar ja het voorste differentieel zit heel erg ingebouwd. Bij de achteras denk ik dat je wegkomt om het differentieel om te draaien door alleen de 2x LBG 3x11 curved panels ("benzinetank"?) te verwijderen en dan met een pincet gaat klooien. Oude stijl diffjes in de Sian, dus die 12T tandwieltjes in het differentieel kunnen er ook nog uitvallen (joy
Succes!
[ Voor 28% gewijzigd door AppieNL op 01-02-2026 22:57 ]
@himlims_iketot schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 12:42:
[...]Haha, ja moet hem eerst vullen! Zal binnenkort fotootje plaatsen als hij wat voller is![]()
Heb hem vandaag maar afgemaakt, het is een warboel van van alles en nog wat.
Ook hebben de kids veel beentjes/torso's/hoofden met elkaar gewisseld, Was erg lastig voor mij om dat zo te laten, maar "let it go", zij vinden dat zo leuk, dus laat maar lekker gaan
Is wel echt leuk zo als het helemaal vol is, we hebben nog best wat losse lichaamsdelen die ze (we) moeten omtoveren naar hele poppetjes weer. Als dat gedaan is, haal ik nog zo een kastje
Hoe kom je aan de beentjes? Precies 1 op bricklink en de aanbieder zit in de VS.Remy!!!! schreef op zondag 1 februari 2026 @ 20:54:
Van het weekend 71821 gekocht, voor maar €65! Is echt een toffe Mech/Build!
ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma
Hmm goed punt, en de beentjes hebben niet eens een price guide? Dus nog nooit eerder verkocht (op dat gebied geen ervaring met BL)?mawashigeri schreef op zondag 1 februari 2026 @ 22:00:
[...]
Hoe kom je aan de beentjes? Precies 1 op bricklink en de aanbieder zit in de VS.
Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper? - R.I.P. Pricewatch
Niet twijfelen: doen! Die set is echt ontzettend leuk om te maken en erg leuk om naar te kijken (ik krijg het niet voor elkaar om hem naar boven te doen dus hij blijft nog steeds beneden in de vitrinekast, hij is gewoon te leuk)CLB schreef op zondag 1 februari 2026 @ 11:27:
[...]
Ja leuk, ik twijfel nog een beetje... Lijkt me wel lekker dan de nieuwe grote Poeh.
Mijn geld zit in stenen... :')
Toevallig ook aan begonnen gisteren. Besteld met black Friday en pas recent ontvangen. Nog niet eerder gezien dat de instructies in een papieren zak zaten. De steentjes zelf zaten wel weer in plastic.Pazo schreef op zondag 1 februari 2026 @ 10:54:
Druk bezig met het Harry Potter bankgebouw.
Wat een gave draak!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Bij het zien van de witte doos, dacht ik dat daar alle zakjes in zaten voor een van de builds maar nee, daar zat ook echt van alles in en door elkaar. Gemiste kans met zoveel zakjes.
Even een voorzichtige update, want kreeg zojuist een email binnen zonder tekst of uitleg:Xqlus1ve schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 10:58:
Misschien een beetje oftopic maar goed, kasten worden hier ook besproken:
Black Friday, WickedBrick 5x25 minifigure display gekocht. Gezien er vele bestelling zijn geweest bij WB is de levertijd opgeschoven naar Januari. Vorige week heb ik dan eindelijk mijn pakket in ontvangst mogen nemen.
Zat een deuk in de hoek van het pakket maar alles was dusdanig verpakt dat het perfect is aangekomen. Ik ben dus gelijk aan de slag gegaan om de display in elkaar te zetten echter kom ik tot stom verbazig dat eigenlijk niets goed past. De onder en bovenplaat van de display staan onder licht spanning en willen buigen. De minifuren platen passen niet goed in de achterwand (te breed), de front display cover met magneetjes, past niet, de middelste uitsparing past maar dan past links niet goed (of als je de paneel omdraait, recht niet goed). Ik heb van alles geprobeerd, schroeven los draaien om plaaten beter te kunnen monteren, platen omgedraaid (achter bodemplaat kan maar op 1 manier gemonteerd worden, zelfde geldt voor de achterplaat).Nu heb ik getracht contact op te nemen met WB echter sta je dan 2 weken in de wachtrij. Heb inmiddels een 2e email gestuurd maar vrees dat dit een lang verhaal wordt. Wat ik vind dat er moet gebeuren is of uitleggen wat er incorrect gemonteerd is en dat het dan magisch wel past, of een nieuwe display, of mijn geld retour. Ik geef ze nog 1 week de tijd alvorens ik met mijn rechtsbijstand ga bellen.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Ik ben eigenlijk best wel boos, je betaald voor een premium product, echter voelt alles aan alsof het een beetje van aliexpress afkomt, inplaats mooie inbus schroeven heb je ouderwetse sleufschroeven, de metalen blokken waar de schroeven in gaan, daarvan is de helft mooi afgerond, de andere helft heeft scherpe hoeken, tijdens montage stuit je overal op spanning tegen, er wordt gepretendeerd dat dit 100% stofvrij is maar de panelen zullen nooit naadloos 100% afsluiten, etc.
/f/image/ltC2gg1BvMEVZklxvXpbNV8G.png?f=fotoalbum_large)
Het heeft wat nodige emails gekost, diverse meet werk of nog meer fotos om ze te overtuigen dat het toch echt niet past, herhalende vragen waar ik nog chagrijniger van werdt
Voor de huidige display was ik al stieken aan het 'vijlen' geweest en ga ik de alles wel passend krijgen! Ik heb als goed is dus straks 2 displays voor de prijs van 1!
Even een voorzichtige update, want kreeg zojuist een email binnen zonder tekst of uitleg:Xqlus1ve schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 10:58:
Misschien een beetje oftopic maar goed, kasten worden hier ook besproken:
Black Friday, WickedBrick 5x25 minifigure display gekocht. Gezien er vele bestelling zijn geweest bij WB is de levertijd opgeschoven naar Januari. Vorige week heb ik dan eindelijk mijn pakket in ontvangst mogen nemen.
Zat een deuk in de hoek van het pakket maar alles was dusdanig verpakt dat het perfect is aangekomen. Ik ben dus gelijk aan de slag gegaan om de display in elkaar te zetten echter kom ik tot stom verbazig dat eigenlijk niets goed past. De onder en bovenplaat van de display staan onder licht spanning en willen buigen. De minifuren platen passen niet goed in de achterwand (te breed), de front display cover met magneetjes, past niet, de middelste uitsparing past maar dan past links niet goed (of als je de paneel omdraait, recht niet goed). Ik heb van alles geprobeerd, schroeven los draaien om plaaten beter te kunnen monteren, platen omgedraaid (achter bodemplaat kan maar op 1 manier gemonteerd worden, zelfde geldt voor de achterplaat).Nu heb ik getracht contact op te nemen met WB echter sta je dan 2 weken in de wachtrij. Heb inmiddels een 2e email gestuurd maar vrees dat dit een lang verhaal wordt. Wat ik vind dat er moet gebeuren is of uitleggen wat er incorrect gemonteerd is en dat het dan magisch wel past, of een nieuwe display, of mijn geld retour. Ik geef ze nog 1 week de tijd alvorens ik met mijn rechtsbijstand ga bellen.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Ik ben eigenlijk best wel boos, je betaald voor een premium product, echter voelt alles aan alsof het een beetje van aliexpress afkomt, inplaats mooie inbus schroeven heb je ouderwetse sleufschroeven, de metalen blokken waar de schroeven in gaan, daarvan is de helft mooi afgerond, de andere helft heeft scherpe hoeken, tijdens montage stuit je overal op spanning tegen, er wordt gepretendeerd dat dit 100% stofvrij is maar de panelen zullen nooit naadloos 100% afsluiten, etc.
/f/image/ltC2gg1BvMEVZklxvXpbNV8G.png?f=fotoalbum_large)
Het heeft wat nodige emails gekost, diverse meet werk of nog meer fotos om ze te overtuigen dat het toch echt niet past, herhalende vragen waar ik nog chagrijniger van werdt
Voor de huidige display was ik al stieken aan het 'vijlen' geweest en ga ik de alles wel passend krijgen! Helaas is wel de front displat paneel gevallen omdat hij niet goed paste, en moet ik proberen wat lichte krassen eruit te polijsten met polywatch. Ik heb als goed is dus straks 2 displays voor de prijs van 1!
Let op:
Dit topic is voor discussie over modellen, eigen bouwsels en meer. Hier kun je je nieuw aangekochte Lego-set naar hartelust showen. Andere leuke/ interessante topics:
.
Dit topic is voor discussie over modellen, eigen bouwsels en meer. Hier kun je je nieuw aangekochte Lego-set naar hartelust showen. Andere leuke/ interessante topics:
- De Lego MOC-Challenge discussietopic: De Tweakers Lego MOC Challenge
- Voor Lego aanbiedingen zie: Lego & Duplo aanbiedingen- & kortingscodetopic.
- Voor V&A (Vraag en Aanbod) zie: Vraag & Aanbod overig.
- Voor het ruilen van minifigs zie: [LEGO] minifigure ruil topic
- Voor alternatieve steentjes, zie: Het kleine 'Bouwsteentjes' topic.
- Voor statusupdates van bestellingen: niet hier, wel in Lego bestellingen en ervaringen met (web)shops. Zie hier voor de uitleg: Outerspace in "Het Grote Lego Topic - Deel 7"