In de basis is dit extreeeeem lastig, en daarom gaan zoveel websites op Black Friday down.
De discussie ging origineel over het
Leeuwenridders kasteel die 22 november meerdere malen besteld is en de bestelling achteraf geannuleerd. Ik wil geen moderator op m'n dak, dit is daarom de uitleg van hoe Lego werkt t.o.v. een theater met, zoals @
Holzschuh al aangeeft, iets andere aantallen werkt. Daarentegen werkt Ticketmaster ook met gruwelijke aantallen, die zal weer net wat anders werken. Die heeft bijv. niet te maken met het boeken van een specifieke stoel, maar met bepaalde aantallen tickets voor arena, vak A, vak B, etc.
Er is een verschil tussen wat je ziet in je browser en wat er daadwerkelijk gebeurt. Hoe je theater exact werkt, weet ik uiteraard niet. Maar wat er gebeurt is dat Lego en je theater net doen alsof er nog van alles beschikbaar is. Beiden zetten waarschijnlijk een bericht in de queue dat een bestelling (of reservering) gedaan is. Verschil is dat Lego zegt dat meteen alles in orde is. Je theater zegt dat het 15 minuten lang je reservering vasthoudt. In die 15 minuten vul jij je gegevens in. Je theater doet het met iets minder bezoekers en zal op de achtergrond je bericht verwerken. Gaat het goed, dan is het prima. Is je reservering al eerder door iemand anders geboekt, zal het theater dat
ineens laten merken en zeggen dat er wat fout ging of wat dan ook. Lego daarentegen kan uren later ineens zeggen dat de voorraad op was en alles is geannuleerd.
Je kunt je voorstellen dat iemand op kantoor zit van de verkoop afdeling en een besteling aanneemt. Op een gegeven moment staat de telefoon roodgloeiend en zetten ze een 2e verkoper neer met een eigen telefoon. Maar nu kun je tegelijk een product verkopen waarvan er nog maar 1 is. Hoe los je dat op met een groot aantal artikelen? Er moet iets bijgehouden worden in een kaartenbak van producten. Maar zelfs die kaartenbak is niet de werkelijkheid. Theoretisch kan er in het magazijn iets kapot vallen of kwijt raken, wat nog niet verwerkt is in de kaartenbak. Heeft niets met computers en sich te maken, maar met uitschalen van je verkoopkanaal. Dat ging met internet en databases lang goed, totdat het steeds drukker werd.
En daarom zegt Lego nu af en toe dat er toch geen voorraad was en annuleert je aankoop.
Kan ik je nog erbij vertellen dat Amazon bijv. een voucher geeft van je aankoopbedrag. Nu zul je zeggen, ben je gek, ik wil m'n geld terug. Dat kan ook, zit gewoon in hun proces om je geld terug te vragen. Het blijkt echter dat een extreem groot aandeel van hun klanten iets anders koopt voor die voucher ipv hun geld terugvraagt.
Zullen we het nu weer over Lego hebben?
Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg.