Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Het Grote Lego Topic - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 149 150 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• AppieNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:18
The Eagle schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 18:10:
Plus al twee winkels die een groot assortiment Lego voeren (Otten en 2T toys), dus kleinere en al deels verzadigde afzetmarkt.
Utrecht heeft in hetzelfde winkelcentrum Intertoys en Smyth Toys en in Utrecht als geheel 3 Intertoys geloof ik, dus dat argument zal wel meevallen in de beslissing denk ik.

Blijft me ook verbazen als ik in de Lego Store Utrecht ben hoeveel dozen er de toonbank over gaan die door zo'n 300m verder/in andere richting te lopen goedkoper zijn bij 1 van de andere 2 winkels.

• HelloIamAldo
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09:26
Zijn hele boeken geschreven over hoe luxemerken kiezen waar ze flagship stores openen. Om te beginnen: zo'n winkel gaat niet alleen om hoeveel dozen ze kunnen verkopen, het is vooral een manier voor een merk om hun kernwaarden uit te stralen, het is een permanent uithangbord.

Voor Lego gaat ongeveer dezelfde logica op als een Swarovski of M&M's: je kan die ramsj overal verkopen, maar een flagship zal alleen worden neergezet op locaties die echt bekend staan als shopping bestemmingen. "We zijn een dagje vrij en gaan gezellig winkelen"-locaties. In Nederland blijven er dan weinig locaties over: Hoog Catherijne, Mall of the Netherlands, binnenstad van de drie grootste steden. Eindhoven, Maastricht en Almere komen in de buurt, maar missen nog wat reputatie onder brede publiek (Maastricht ook in concurrentie met Aken). Lego vindt het prima wanneer een andere winkel hun producten verkoopt, maar het uithangbord zijn ze kieskeurig mee Zo'n flagship hoeft, bij wijze van spreke, niet eens winst te draaien, zolang het maar als perfecte reclame dienst doet. Stap je daar binnen om je te vergapen aan een nieuwe modular, koop je 'em bij Intertoys, maakt Lego nog steeds winst.

Terwijl ik dit schrijf en wat voorbeelden en info nalees heb ik nog drie gedachtes om te delen:

1. Ik verwacht ergens dat die Flaship in Den Haag centrum nog gaat sluiten of verhuizen wanneer er een perfecte plek vrijkomt in de Passage. Ik denk dat ze azen op het pleintje waar ook de Apple Store zit. Ze zitten nu op een stukje straat waar de klad in zit.

2. Sterkste voorbeeld van flagships zijn misschien nog wel de M&M stores: er is geen supermarkt ter wereld waar ze geen chocolaatjes verkopen, maar een M&M store is toch een toeristische attractie op zichzelf. Ze zitten in Berlijn, Londen, Shanghai, en in Amerika: New York City, Disney Springs (Florida), Las Vegas en Mall of America. Ze zitten op de allerduurste stukjes van de allerduurste steden met een winkel van ~3000m2. Dat is nog eens een uithangbord, toch? Uit protest ga ik vanaf nu net doen alsof ik niet weet wat een M&M is.

3. Vind je dit soort onderwerpen net zo leuk als ik en denk je graag na over de combi-vraag "wat is waar, en waarom daar?". En wil je nog eens gaan studeren? Sociale geografie doen.

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:00

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Pand van de Bijenkorf is veel te groot voor Lego. Zelfs als ze alleen de begane grond gebruiken zou het de grootste Lego store in NL (misschien wel EU) zijn. De ruimte is ongeveer 10x zo groot als de Lego store in Utrecht.

[ Voor 5% gewijzigd door zonoskar op 21-11-2025 23:50 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:31

The Eagle

I wear my sunglasses at night

zonoskar schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 23:50:
Pand van de Bijenkorf is veel te groot voor Lego. Zelfs als ze alleen de begane grond gebruiken zou het de grootste Lego store in NL (misschien wel EU) zijn. De ruimte is ongeveer 10x zo groot als de Lego store in Utrecht.
Vol zetten met diorama. Ik zie het probleem niet :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Kerngezond
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02:28
HelloIamAldo schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 23:35:
Zijn hele boeken geschreven over hoe luxemerken kiezen waar ze flagship stores openen. Om te beginnen: zo'n winkel gaat niet alleen om hoeveel dozen ze kunnen verkopen, het is vooral een manier voor een merk om hun kernwaarden uit te stralen, het is een permanent uithangbord.

Voor Lego gaat ongeveer dezelfde logica op als een Swarovski of M&M's: je kan die ramsj overal verkopen, maar een flagship zal alleen worden neergezet op locaties die echt bekend staan als shopping bestemmingen. "We zijn een dagje vrij en gaan gezellig winkelen"-locaties. In Nederland blijven er dan weinig locaties over: Hoog Catherijne, Mall of the Netherlands, binnenstad van de drie grootste steden. Eindhoven, Maastricht en Almere komen in de buurt, maar missen nog wat reputatie onder brede publiek (Maastricht ook in concurrentie met Aken). Lego vindt het prima wanneer een andere winkel hun producten verkoopt, maar het uithangbord zijn ze kieskeurig mee Zo'n flagship hoeft, bij wijze van spreke, niet eens winst te draaien, zolang het maar als perfecte reclame dienst doet. Stap je daar binnen om je te vergapen aan een nieuwe modular, koop je 'em bij Intertoys, maakt Lego nog steeds winst.

Terwijl ik dit schrijf en wat voorbeelden en info nalees heb ik nog drie gedachtes om te delen:

1. Ik verwacht ergens dat die Flaship in Den Haag centrum nog gaat sluiten of verhuizen wanneer er een perfecte plek vrijkomt in de Passage. Ik denk dat ze azen op het pleintje waar ook de Apple Store zit. Ze zitten nu op een stukje straat waar de klad in zit.

2. Sterkste voorbeeld van flagships zijn misschien nog wel de M&M stores: er is geen supermarkt ter wereld waar ze geen chocolaatjes verkopen, maar een M&M store is toch een toeristische attractie op zichzelf. Ze zitten in Berlijn, Londen, Shanghai, en in Amerika: New York City, Disney Springs (Florida), Las Vegas en Mall of America. Ze zitten op de allerduurste stukjes van de allerduurste steden met een winkel van ~3000m2. Dat is nog eens een uithangbord, toch? Uit protest ga ik vanaf nu net doen alsof ik niet weet wat een M&M is.

3. Vind je dit soort onderwerpen net zo leuk als ik en denk je graag na over de combi-vraag "wat is waar, en waarom daar?". En wil je nog eens gaan studeren? Sociale geografie doen.
Goed en doorwrocht uitgelegd. Zo had ik er nog nooit tegenaan gekeken!

Sociale geografie, een wetenschap die ik net als economie als kind poepsaai vond en nu als volwassene best wel interessant. :P

• Versaevel
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10:36

Gedeeltelijk waar. Het pand waar ze nu zitten, heeft echter uitbreidingsmogelijkheden.
Ze gebruiken ongeveer de helft van de verdieping voor verkoop en de andere helft voor magazijn.
Echter, het pand in z'n geheel heeft ook nog een tussen-en bovenverdieping EN een kelder....

Dat er de klad in zit, ben ik met je eens, maar gericht op de plannen in de toekomst, blijft het toch een A-locatie.
En ook hier zit een stuntende intertoys op z'n 300 meter afstand en gaat er ondanks dat een berg dozen over de toonbank.

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:48

almightyarjen

When does the hurting stop?

Er staan al een paar reviews van deze set op YouTube, maar er is gevraagd of ik deze kon reviewen (en ik vond het zelf ook wel een mooie set). Dus bij deze een "Almighty" review van de set 6399 Airport Shuttle :)

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
almightyarjen schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 08:35:
Er staan al een paar reviews van deze set op YouTube, maar er is gevraagd of ik deze kon reviewen (en ik vond het zelf ook wel een mooie set). Dus bij deze een "Almighty" review van de set 6399 Airport Shuttle :)

[YouTube: Vintage Lego set 6399 Airport Shuttle monorail review]
Van de treinen wilde ik altijd de spaceset (6990), het werd echter deze.
Die ligt al jaren opgeruimd, als het jongetje thuis wat ouder is gaan we 'm samen bouwen (en hopen dat ie nog werkt) 8) nostalgisch *O*

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:48

almightyarjen

When does the hurting stop?

DaWizza schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 09:10:
[...]

Van de treinen wilde ik altijd de spaceset (6990), het werd echter deze.
Die ligt al jaren opgeruimd, als het jongetje thuis wat ouder is gaan we 'm samen bouwen (en hopen dat ie nog werkt) 8) nostalgisch *O*
Eerlijk gezegd sprak mij als kind de 6990 mij ook meer aan, dat was echt de heilige graal onder de Lego sets. Ook die nooit gekregen als kind (en begrijpelijk :D ).

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

• Tc99m
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10:29
The Eagle schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 18:10:
[...]

Eindhoven is qua afzetmarkt veel groter, maar idd, centrum niet echt een A locatie beschikbaar met ook nog eens voldoende parkeergelegenheid vlakbij. Tenzij ze de MediaMarkt op de Mathildelaan het pand uit schoppen :P
Parkeergelegenheid an sich is voor LEGO niet zo belangrijk. Anders ga je ook niet op de Kalverstraat of in Hoog Catharijne zitten. Het gaat om de bereikbaarheid in het algemeen, en wat dat betreft is het centrum van Eindhoven (gezien de drukte) bereikbaar genoeg.
Den Bosch sowieso geen A locatie beschikbaar, laat staan voldoende parkeergelegenheid of bereikbaarheid. Plus al twee winkels die een groot assortiment Lego voeren (Otten en 2T toys), dus kleinere en al deels verzadigde afzetmarkt.
Als LEGO een winkel in Den Bosch opent eet ik mijn brick separator op, maar áls ze dat toch doen, zullen zij echt niet wakker liggen van eenpitters als Otten en 2T-Toys (hoe sympathiek ik deze winkels ook vind).
Limburg: ik schat dat de afzetmarkt voor Eindhoven en omgeving op zichzelf al groter is dan die voor heel Limburg. Spijtig voor het zuiden maar die provincie is commercieel al net zo oninteressant als de boeren in de Achterhoek. Nofi :)
Als je bij afzetmarkt alleen naar inwoners kijkt dan is het openen van een winkel in Roermond onlogisch ja. Maar je moet breder kijken dan alleen inwoneraantallen. Voor een retailer is het winkelend publiek interessant, vooral dat wat van buiten de directe omgeving komt. Het Designer Outlet is een van de drukbezochtste bestemmingen in Nederland met 8,5 miljoen bezoekers per jaar uit binnen- en buitenland. Gucci en Prada zitten er ook, ondanks dat het “maar” in Limburg is. LEGO kiest daar bewust zijn locaties op uit, ze zitten allemaal op plekken waar veel winkelend publiek én toeristen komen.

scintillating

• Tc99m
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10:29
[…]
De meeste LEGO stores in Nederland zijn toch “gewone” brand stores? Alleen (dacht ik) Amsterdam wordt als flagship gezien (al zijn die anderen dan ook nog wel steeds een middel om het merk te positioneren, er zal toch ook wel verwacht worden dat ze een goede omzet behalen ;) ).

scintillating

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:31

The Eagle

I wear my sunglasses at night

almightyarjen schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 09:14:
[...]

Eerlijk gezegd sprak mij als kind de 6990 mij ook meer aan, dat was echt de heilige graal onder de Lego sets. Ook die nooit gekregen als kind (en begrijpelijk :D ).
Herkenbaar ja :+
6399 staat hier ook. In een plastic bak. En das ook meteen het enige dat ik minder vind aan de set: hij integreert niet lekker met een normaal stratenplan, en er zijn geen overwegen. Als je hem met straat platen wilt integreren komen er pilaren op de weg te staan en das zonde. Of je moet echt heel veel ruimte hebben.
Maar zelfs op mijn eigen plaats van 12*6 straatplaten past dat niet lekker.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1 ... 149 150 Laatste

Let op:
Dit topic is voor discussie over modellen, eigen bouwsels en meer. Hier kun je je nieuw aangekochte Lego-set naar hartelust showen. Andere leuke/ interessante topics: :)Dit topic is alleen voor the Real Thing. Trespassers will be bricked >:) .