Zijn hele boeken geschreven over hoe luxemerken kiezen waar ze flagship stores openen. Om te beginnen: zo'n winkel gaat niet alleen om hoeveel dozen ze kunnen verkopen, het is vooral een manier voor een merk om hun kernwaarden uit te stralen, het is een permanent uithangbord.
Voor Lego gaat ongeveer dezelfde logica op als een Swarovski of M&M's: je kan die ramsj overal verkopen, maar een flagship zal alleen worden neergezet op locaties die echt bekend staan als shopping bestemmingen. "We zijn een dagje vrij en gaan gezellig winkelen"-locaties. In Nederland blijven er dan weinig locaties over: Hoog Catherijne, Mall of the Netherlands, binnenstad van de drie grootste steden. Eindhoven, Maastricht en Almere komen in de buurt, maar missen nog wat reputatie onder brede publiek (Maastricht ook in concurrentie met Aken). Lego vindt het prima wanneer een andere winkel hun producten verkoopt, maar het uithangbord zijn ze kieskeurig mee Zo'n flagship hoeft, bij wijze van spreke, niet eens winst te draaien, zolang het maar als perfecte reclame dienst doet. Stap je daar binnen om je te vergapen aan een nieuwe modular, koop je 'em bij Intertoys, maakt Lego nog steeds winst.
Terwijl ik dit schrijf en wat voorbeelden en info nalees heb ik nog drie gedachtes om te delen:
1. Ik verwacht ergens dat die Flaship in Den Haag centrum nog gaat sluiten of verhuizen wanneer er een perfecte plek vrijkomt in de Passage. Ik denk dat ze azen op het pleintje waar ook de Apple Store zit. Ze zitten nu op een stukje straat waar de klad in zit.
2. Sterkste voorbeeld van flagships zijn misschien nog wel de M&M stores: er is geen supermarkt ter wereld waar ze geen chocolaatjes verkopen, maar een M&M store is toch een toeristische attractie op zichzelf. Ze zitten in Berlijn, Londen, Shanghai, en in Amerika: New York City, Disney Springs (Florida), Las Vegas en Mall of America. Ze zitten op de allerduurste stukjes van de allerduurste steden met een winkel van ~3000m2. Dat is nog eens een uithangbord, toch? Uit protest ga ik vanaf nu net doen alsof ik niet weet wat een M&M is.
3. Vind je dit soort onderwerpen net zo leuk als ik en denk je graag na over de combi-vraag "wat is waar, en waarom daar?". En wil je nog eens gaan studeren? Sociale geografie doen.