AppieNL schreef op zondag 16 november 2025 @ 12:14:
[...]
Ik wilde Bricklink voorstellen, maar die City hubs gaan blijkbaar nu voor €30+ (ouch). Paar jaar terug waren ze nog rond €15. Treinmotor is rond de €10 (was volgens mij paar jaar terug ook ietsje lager).
Het laatste wat ik heb gelezen over de geruchten van PoweredUp 2026 is van
deze site. Geen idee hoe betrouwbaar de site of hun informatie is, maar volgens die site komt er dus een nieuwe soort universele hub met meer poorten en oplaadbare accu.
Meer poorten en accu doet mij denken aan de standaard Spike hub (6 poorten), dus wie weet gaat het die kant op. Misschien compacter zodat het ook de City hub zou kunnen vervangen (8x4 studs met accu en dan 6 poorten of zo ipv 8x4 studs met 2 poortjes boven de batterijen).
Volgens die site wordt het ook backwards compatible met het huidige PoweredUp (yay!) (edit: tenminste voor de app, maar dan lijkt me het behoud van het stekkertje ook wel een zekerheid, toch? Toch?!

) en zouden de eerste (Technic) sets moeten verschijnen in april-juni 2026 met de nieuwe onderdelen. Ook zou de PoweredUp app flink verbeterd worden met de launch van deze nieuwe onderdelen (long overdue!) en zou PoweredUp gebruikt worden in meer thema's dan alleen Technic en treinen zoals Ninjago.
Als je de locatie op Nederland zet dan heb je vier winkels waarbij de goedkoopste 50 euro kost. Binnen Europa is de goedkoopste 30 euro, maar vanuit Hongarije, dus inclusief verzendkosten tikt dat alsnog aan. Op Marktplaats zijn ze ook te krijgen, inclusief motor en afstandsbediening, maar dan ben je ook vlot 70 euro kwijt. Dat vind ik gewoon veel geld voor een systeem dat wellicht al een soort van end of life is. Als LEGO het gewoon zou supporten en ontwikkelen is het een ander verhaal, want dan koop je het ook met het oog op de toekomst, maar dat is nu gewoon niet het geval helaas.
Overigens is Power Functions tweedehands ook kneiterduur. Kijkende naar prijzen van Nederlandse verkopers op BL betaal je alles bij elkaar minimaal 250 euro

Ik ben dus (foei foei) uitgeweken naar AliExpress. Dan ben je voor zo'n setje voor 15 euro ofzo klaar. Dan boeit het ook niet om het down the line te vervangen voor een nieuwer, beter en duurder systeem.
Overigens viel de trein ombouwen naar Power Functions nog wel wat tegen. Ik had niet door dat het zoveel extra ruimte nodig zou hebben, maar het is gelukt

Qua onderdelen kom je voor de trein uit op ongeveer 300 euro, en da's met de 3 treinstellen zoals ik ze hier op de render ook getoond heb.
ThaRoof schreef op zondag 16 november 2025 @ 09:55:
[...]
D’r is hier vast wel iemand die een motorloze 60337 van je wil overnemen voor 5 tientjes
Mijn 60337 was €90,- vorig jaar, ben jij compleet voor €40,-
Dus met het Black Friday geweld de set ff in de gaten houten en me daarna een dm sturen
EDIT: net op MP gekeken, daar heeft iemand €75,- voor een set zonder motor geboden. Vind ik te veel, maar met de huidige (best hoge) verkoopprijs van de 60337 betaal je dus netto €35,- voor je powered up combo.
Teveel moeite, en in dit geval is het (deels) een kerstcadeautje, dus in dat opzicht ook niet echt zin om het via allerlei omwegen te moeten doen. Het maakt Powered Up wel een stuk voordeliger, dat wel, maar je bent er met een beetje pech ook een hoop extra tijd mee kwijt.
Kuusj schreef op zondag 16 november 2025 @ 13:49:
Ik moet zeggen dat het me opvalt hoe slecht Bricklink sets verkopen. Ik had er een paar aangeschaft die ik achteraf toch niet wil bouwen (mid-west thema, vind alles middeleeuwen veel leuker

) dus besloten op Marktplaats te zetten.. Met veel pijn en moeite ongeveer 10% onder retail kunnen verkopen.
Er staan er ook zo veel op Marktplaats.. Zouden mensen die sets nu echt allemaal alleen aanschaffen om met winst te verkopen? Op deze manier vangen ze (gelukkkig) bot haha.
Bij Series 1 was de oplage een stuk meer gelimiteerd en hebben scalpers best hun slag kunnen slaan. Die sets verkochten destijds wel goed voor een flinke premium. Vervolgens is dat met iedere nieuwe serie minder geworden, en daar ben ik heel blij mee. Je ziet mensen die sets al online zetten zodra ze besteld zijn. Lekker joh, een paar euro proberen te verdienen over de rug van mensen die door jou mis hebben gegrepen. Ik hoop dat hun ouders trots op ze zijn.
Tijdens de bestelfase van Designer Program 5 kwam ik toevallig iemand tegen op Marktplaats die twee sets online had staan. Heb toen dit bericht gestuurd:
De nieuwe BDP sets zijn nog gewoon te bestellen (ze hebben de limiet verhoogd) dus om ze nu al te koop aan te bieden met een markup van 60 euro is een ronduit smerige praktijk en maakt misbruik van onwetende mensen. Sowieso is bestellen om ze direct door te verkopen een walgelijk iets in mijn ogen, maar dit ligt er wel héél erg dik bovenop. Kansloos. Je integriteit te grabbel gooien voor 120 euro... je moet het maar willen.
De advertentie werd toen verwijderd of op gereserveerd gezet en heb nooit reactie gehad. Ik walg echt van dat soort volk.