Bedankt voor je aanvullingen! Ik heb er vertrouwen in dat dit moet gaan lukken. Nu nog een klein item erbij aanschaffen om aan de 130 euro te komen om de gratis Disney TV set te ontvangen bij Lego.PurpleBlue schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 19:31:
[...]
Dit is zeker mogelijk!
Ik had er al iemand gezien die het toelichten, en zal even kijken of ik dat nog kan vinden.
Ik/wij hebben ook deze kersttrein gekocht (krijgen de kids straks van de Sint), en gaan de set ook ombouwen voor het 9V systeem
Edit:
@Hoogheid
Even in de handleiding gekeken: https://www.lego.com/cdn/...t.bi.core.pdf/6604934.pdf
De 9V motor is volgens mij identiek aan die nieuwe 9v, maar dan zonder dat snoer.
Als je de stappen op pagina 96 tot 103 volgt, zou het moeten lukken!
Tevens de nieuwe BAM kerst figuren aan de collectie toegevoegd vandaag.
[Afbeelding]
Bij het plaatsen van de stickers in de Enterprise set kan je best even wachten met deze:

Grappig maar spijtig typfoutje van Lego, of is boldy een echt woord?
*edit* bronvermelding vergeten: review en comments op brickset
[ Voor 17% gewijzigd door Kapoen op 08-11-2025 21:55 ]
Clowns to the left of me, Jokers to the right
LG OLED65G1RLA / Samsung HW-Q990D / Panasonic UB820 / Ugoos AM6B+ (CE with avdvplus Build) / FiiO DM13 BT / Redmi Note 12 Pro+ v2.0.12.0 (UMOEUXM)
Jonathan Frakes noemde Picard soms 'old baldy' op conferenties, ook net nietKapoen schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 20:24:
Mijn excuses indien dit al gepost werd, ik ben al even niet meer in dit topic geweest (kom te weinig toe aan deze hobby de laatste tijd)![]()
Bij het plaatsen van de stickers in de Enterprise set kan je best even wachten met deze:
[Afbeelding]
ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma
[ Voor 99% gewijzigd door Reintji op 09-11-2025 08:49 ]
Nintendo speler sinds '94.
Zero compensation
Boldly is een normaal Engels woord en betekent moedigKapoen schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 20:24:
Dus helaas, dit wordt geen set met in de eerste release een misprint en dus potentieel veel waarde
Hier zou een signature kunnen staan. En die staat er dus ook.
Maar dat staat er niet. De tweede "L" ontbreekt.QuattroNL schreef op zondag 9 november 2025 @ 19:43:
[...]
Boldly is een normaal Engels woord en betekent moedig![]()
Dus helaas, dit wordt geen set met in de eerste release een misprint en dus potentieel veel waarde
Moest ook even 2 keer kijken voordat ik de typo zag moet ik bekennen 😅darth.75 schreef op zondag 9 november 2025 @ 19:52:
[...]
Maar dat staat er niet. De tweede "L" ontbreekt.
Ah, zie 'm ook nu pas!SpeedyNick schreef op zondag 9 november 2025 @ 20:08:
[...]
Moest ook even 2 keer kijken voordat ik de typo zag moet ik bekennen 😅
Voorspellende gave dit.Helox-in-a-box schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 15:04:
Paar weekjes geleden de Ferarri met de kids in elkaar gezet
[Afbeelding]
Die heb ik ook pas gekochtInternet Janny schreef op zondag 9 november 2025 @ 15:57:
Ik heb de LEGO Technic Ferrari FXX K 42212 opgepikt. Ik ben benieuwd
Ga de F40 moc ook nog bouwen
https://rebrickable.com/m...yDonat/f40-42212/#details
Daarna de Countach
https://rebrickable.com/m...-model-alternate/#details
En mischien de Enzo ook nog
https://rebrickable.com/m...-alternate-build/#details
Ik heb gelukkig helemaal niets met Star Wars, maar wel met Star Trek, dus deze gaat er zeker komen. Zodra dat kan. Waar we hem gaan neerzetten zien we dan wel weer.sheane schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 09:28:
Ik twijfel of ik nu voor de Enterprise ga of hier toch mee wacht. Na de Millenium Falcon wilde ik eigenlijk niet meer een grijs gevaarte. Daarnaast vraag ik me af of deze niet nog wat goedkoper gaat worden. Daarentegen is de GWP wel heel aanlokkelijk
Hetzelfde systeem als het milky way schilderij natuurlijk!XFlame schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 14:38:
Ik vraag me af hoe ze een Borg Cube zullen maken. Het basis design van een Cube is natuurlijk best saai.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Zoiets? 9380 steentjes en een Borg-sphere die gelanceerd kan worden.XFlame schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 14:38:
Ik vraag me af hoe ze een Borg Cube zullen maken. Het basis design van een Cube is natuurlijk best saai. Ze zullen er dus veel bijzondere zaken aan moeten toevoegen om er toch nog wat uitdaging en plezier aan toe te voegen. Ook de MOC's lijken allemaal niet heel spannend om te bouwen: https://www.ecosia.org/images?q=borg%20cube%20lego
Wellicht dat ze hem in delen kunnen maken, met een soort van diorama van iconische scenes in elk blok?
/f/image/KYmNcIBbk7ZWWFMyST9e5IL6.png?f=fotoalbum_large)
Gevonden op imgur.
De eerste keer dat ik over greebling en Lego las was in de context van Classic Space mocs.

*edit* Lego heeft enkele jaren geleden ook naar de term verwezen, met deze CMF:

UCS Wolf 359 set confirmed?
[ Voor 21% gewijzigd door Kapoen op 10-11-2025 10:32 ]
OMG, nu moet ik die set ook hebben voor bij "mijn" Technic F40 by Loxlego. Verbazend hoe anderen een beter uitziende auto kunnen maken dan Lego met dezelfde onderdelen.Ingelogd schreef op zondag 9 november 2025 @ 23:01:
[...]
Die heb ik ook pas gekocht![]()
Ga de F40 moc ook nog bouwen![]()
[Afbeelding]
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Niet alleen met auto'szonoskar schreef op maandag 10 november 2025 @ 10:55:
[...]
OMG, nu moet ik die set ook hebben voor bij "mijn" Technic F40 by Loxlego. Verbazend hoe anderen een beter uitziende auto kunnen maken dan Lego met dezelfde onderdelen.
Die alt-built van de Black Panther Bust is echt 23x beter dan wat Lego er van wist te maken
https://rebrickable.com/m...her-bust-alternate-build/
Ey!! Macarena \o/
Picard gaat wel baldyKapoen schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 20:24:
Mijn excuses indien dit al gepost werd, ik ben al even niet meer in dit topic geweest (kom te weinig toe aan deze hobby de laatste tijd)![]()
[Afbeelding]
Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
ik vind de Lego set echt zo gruwelijk lelijk, echt niet te begrijpen dat deze set is uitgebracht, maar ik heb hem toch gekocht omdat de MOC hier inmiddels mooi op de kast staat, super toffe buste in deze vorm.RaZ schreef op maandag 10 november 2025 @ 11:01:
[...]
Niet alleen met auto's
Die alt-built van de Black Panther Bust is echt 23x beter dan wat Lego er van wist te maken
https://rebrickable.com/m...her-bust-alternate-build/
Ik heb inmiddels ook de Optimus en Bumblebee moc instructies van hem, die moet ik alleen nog bouwen. (Super aardige gast trouwens)
[ Voor 10% gewijzigd door Mad-Matt op 10-11-2025 11:44 ]
Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super
Zojuist een vervangend exemplaar ontvangen!PurpleBlue schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 12:07:
[...]
Na wat mailen met de LEGO Klantenservice kreeg ik gisteren een reactie dat ze een vervangende set kunnen sturen!![]()
Even afwachten hoe deze zal aankomen, maar ga uit van een onbeschadigd exemplaar!
Netjes in omdoos!
Gaat de andere weer in deze omdoos retour
zoiets lijkt me EN saai om te bouwen EN niet mooi om te displayen. Dan zou ik er eerder voor kiezen om een Borg cube a la SW midi scale te displayen.mawashigeri schreef op maandag 10 november 2025 @ 08:36:
[...]
Zoiets? 9380 steentjes en een Borg-sphere die gelanceerd kan worden.
[Afbeelding]
Gevonden op imgur.
This is the Way.
Ik zit daar echt met smart op te wachten
Edit: Ooh het was niet september maar december zie ik, dat verklaard het wel
[ Voor 22% gewijzigd door Donstil op 10-11-2025 15:04 ]
My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans
:strip_exif()/f/image/yFgCdHBLY6Vb16YXGG1sVo4u.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/B7EEjxaSfYNU3csHXMQhdJoh.jpg?f=fotoalbum_large)
Past precies, met wat motivatie
Ziet er al leuk uit!
Geen idee of er ruimte voor is onder de autootjes, maar ipv al die studs, wat (grote) tiles als wegdek of grid slots maken voor de autootjes?
Het systeem waarmee jouw oude trein is uitgerust, is bij uitstek geschikt voor gebruik in deze trein, vanwege het ontbreken van een batterijbox en receiver. Als het inbouwen in de locomotief fysiek een uitdaging is, zou je de motor ook nog onder 1 van de wagons kunnen zetten.Hoogheid schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 19:26:
Even een vraagje waar ik hier misschien een antwoord op ga krijgen. Mijn zoontje is echt helemaal gek op kersttreintjes. Ieder jaar krijgt hij van mijn moeder een (goedkope) kersttrein en vrijwel ieder jaar gaat er vrij snel iets kapot omdat goedkoop toch vaak duurkoop blijkt te zijn.
Nu heeft Lego dit jaar een kersttrein (set 10361) uitgebracht en overwegen wij sterk om deze te kopen voor hem. Mijn concrete vraag is nu het volgende: Ik heb de Lego 4559 trein op 9 Volt nog uit mijn kindertijd en ben benieuwd of ik de moderne trein op de motor van mijn 9 volt trein kan bouwen en laten rijden. Ik weet dat de moderne treinen wat breedte betreft op het oude spoor passen maar zou het lukken om de nieuwe trein op de oude motor te bouwen en deze te laten rijden op de oude rails met de 9 Volt aansturen.
Hieronder foto's van de sets waar het om gaat:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ben zelf ook aan het kijken of ik mijn Hogwarts Express tot kersttrein kan ombouwen; inkorten van de locomotief en passagierswagon en dan wat kleine kerstwagonnetjes erbij verzinnen. Om het lekker kitsch te maken veel onderdelen in pearl gold en groen toevoegen, van die takjes met blaadjes toevoegen waar dan soort van kerstballen/lampjes op kunnen. Ik heb nog een chinese batterijbox liggen die een kruisuitsparing heeft waar een tecnical axe in past, zodat van bovenaf het volume met een draaiknop af te stellen is. Dus 1x af stellen op heel langzaam rijden en dan met knopje bovenop aan en uit zetten. En ook nog een snoertje met 2 ledjes die in zo'n 1 studs koplampje passen. Vervolgens nog bestaand gebouw ombouwen tot winters station. En dat alles dan om/onder de kerstboom
Leuk totdat ik zag dat dat gewoon 6 euro kost.Ingelogd schreef op zondag 9 november 2025 @ 23:01:
[...]
Die heb ik ook pas gekocht![]()
Ga de F40 moc ook nog bouwen![]()
[Afbeelding]
Daarna de Countach
https://rebrickable.com/m...-model-alternate/#details
En mischien de Enzo ook nog
https://rebrickable.com/m...-alternate-build/#details
Zero compensation
Er heeft iemand een hoop werk aan gehad om het model opnieuw te bouwen en daar een bouwvoorschrift voor samen te stellen. Dus daar kan ik me iets bij voorstellen. Al heb ik zelf ook nog nooit zoiets gekocht hoorInternet Janny schreef op maandag 10 november 2025 @ 19:31:
[...]
Leuk totdat ik zag dat dat gewoon 6 euro kost.
Je krijgt er wel een alternatief model voor terug met een nieuwe bouw ervaring.Internet Janny schreef op maandag 10 november 2025 @ 19:31:
[...]
Je zou de MOCs van fire_legocars set 10295 Porsche allemaal willen bouwen
Exact. Iemand heeft de moeite genomen om een model te bedenken en uit te werken. Daar mag best wat tegenover staan. 6 euro is toch schappelijk om nog een keer, een geheel nieuwe bouwervaring te hebben van een bestaande set?neanderthaler schreef op maandag 10 november 2025 @ 20:05:
[...]
Er heeft iemand een hoop werk aan gehad om het model opnieuw te bouwen en daar een bouwvoorschrift voor samen te stellen. Dus daar kan ik me iets bij voorstellen. Al heb ik zelf ook nog nooit zoiets gekocht hoor
Zelf heb ik al vaker via rebrickable instructies gekocht. Niet alle instructies/modellen zijn even kwalitatief in orde, maar ik beleef er veel plezier aan.
FiraS tochIngelogd schreef op maandag 10 november 2025 @ 21:32:
[...]
Je krijgt er wel een alternatief model voor terug met een nieuwe bouw ervaring.
Je zou de MOCs van fire_legocars set 10295 Porsche allemaal willen bouwen![]()
[Afbeelding]
Daily driver; MB R171 SLK280
Goed de plaatjes bekijken en gewoon daarvan opbouwen. Heb je nog langer plezier van je set!Internet Janny schreef op maandag 10 november 2025 @ 19:31:
Ik heb het een paar keer gedaan, het is een flink gepuzzel maar ook leerzaam.
De eerste stap naar het winterdorp: dit jaar wordt het waarschijnlijk weer een "Holiday Main Street setting", die set uit 2022 (10293) blijf ik een heel leuk format vinden. Daar voegen we dit jaar Santa's Visit (10293) aan toe, omgebouwd naar Main Street format:
![]() | ![]() | ![]() |
https://rebrickable.com/mocs/MOC-240251/pionline/main-street-townhouse/#details
Ook een bijpassend tuintje met boom gemaakt op basis van de voorbeelden uit Santa's set waarmee je het gebouw mooi kunt laten inspringen. In eerste instantie met het idee dat het huis dan meer onderscheidend is als woning t.o.v. de winkels, maar het past in principe voor elk gebouw met de deur in het midden en staat het ook goed bij de bestaande winkel van de originele Holiday Main Street.
Het plaatsen van de stam en de bladeren komt nogal nauw, daarom nog geen instructie op Rebrickable, maar misschien later alsnog...
![]() | ![]() | ![]() |
Backward engineeringmawashigeri schreef op maandag 10 november 2025 @ 23:41:
[...]
Goed de plaatjes bekijken en gewoon daarvan opbouwen. Heb je nog langer plezier van je set!
Dit soort LLM reacties hebben we echt niet nodig. Het voegt ook niks toe
[ Voor 94% gewijzigd door Outerspace op 11-11-2025 13:37 ]
Zero compensation
Sowieso is het feit dat er in zo'n dure set stickers zitten belachelijk. BlueBrixx kon het gek genoeg zonder, voor veel betere prijzen, en voor zover ik weet zonder spelfouten.Kapoen schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 20:24:
[Afbeelding]
Ik voel mezelf een beetje uit de hobby geprijsd tegenwoordig. Barracuda Bay is de laatste grote "volwassen" set die ik voor mezelf kon verantwoorden. Alles wat voor meer dan 200 euro gaat is me toch echt te duur.
Wellicht als ze de mogelijkheid geven om em open te klappen langs een verticale as.NoTimeRemains schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:13:
[...]
zoiets lijkt me EN saai om te bouwen EN niet mooi om te displayen. Dan zou ik er eerder voor kiezen om een Borg cube a la SW midi scale te displayen.
Een Borg poppenhuis? Met mini alkoven, een operatiekwartier om je assimilatie vaardigheden aan te scherpen, de slaapkamer van de queen op zolder,... ja ik zie het al zo voor mijtoolkist schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 09:58:
[...]
Wellicht als ze de mogelijkheid geven om em open te klappen langs een verticale as.
Een slice van een kubus voor 1000 euro is het enige wat ze kunnen doenKapoen schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 10:11:
[...]
Een Borg poppenhuis? Met mini alkoven, een operatiekwartier om je assimilatie vaardigheden aan te scherpen, de slaapkamer van de queen op zolder,... ja ik zie het al zo voor mij
Maar bij dit model krijg je waarschijnlijk een extra zakje met minifig armpjesErikT738 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 10:20:
[...]
Een slice van een kubus voor 1000 euro is het enige wat ze kunnen doen
Als ze net als bij de Nintendo cube allerlei uitklapbare mini diorama's maken, zou ik het wel wat vinden.NoTimeRemains schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:13:
[...]
zoiets lijkt me EN saai om te bouwen EN niet mooi om te displayen. Dan zou ik er eerder voor kiezen om een Borg cube a la SW midi scale te displayen.
Als seven of nine er maar bij zit.
Excuses voor mijn flauwekul vandaag, maar ik ben me kostelijk aan het amuseren op deze feestdag (in België toch). Ok, toegegeven dit is eigenlijk flauwekul van ChatGPT.Pat911 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 10:45:
[...]
Als ze net als bij de Nintendo cube allerlei uitklapbare mini diorama's maken, zou ik het wel wat vinden.
Als seven of nine er maar bij zit.
Ok ik hou ermee op nuLEGO® Star Trek: The Borg Cube Diorama (Set #1701-Q)
“We will add your bricks to our own. Resistance is futile.”
Introducing the most efficient LEGO set ever conceived: a perfect cube of pure conformity. With 3,600 nearly identical grey pieces, the LEGO® Borg Cube Diorama captures all the excitement of slowly losing your individuality — one stud at a time.
Recreate the terror of the Delta Quadrant as you assemble the Collective’s ultimate vessel, complete with:
🧱 Cubic Authenticity – Every face of the cube looks exactly the same, just as the Borg intended. Perfect for fans of symmetry and existential dread.
👾 Four Mini Borg Drones – Featuring interchangeable mechanical limbs and vacant expressions. All drones come pre-connected to the hive mind (Wi-Fi not included).
🛸 Micro Starfleet Ship – For assimilation practice. Includes optional “half-assimilated” decal for that halfway-to-doom aesthetic.
💡 Display Stand of Infinite Darkness – Simulates the cold, unfeeling void of deep space — and your soul after step 487.
Each set comes with a 1,000-page instruction manual, consisting of the same page repeated multiple times. Because resistance... is, well, futile.
Once assembled, the Cube emits no sound, light, or mercy — just pure geometric perfection. Place it on your shelf and let it quietly judge your other, inferior LEGO sets.
Ages: 9+ (chronologically) or 47,000 (collectively)
Piece Count: Irrelevant. You will be assimilated.
Batteries: None. Perfection requires no power source.
Die spelfouten (en soms feitelijke fouten) zijn ook bij Star Wars een probleem. Ik snap echt niet hoe die door de QC van LEGO én Paramount zijn gekomen. Ik ga er van uit dat LEGO hier een nieuwe sticker voor gaat uitbrengen die je nageleverd kunt krijgen.ErikT738 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 09:21:
[...]
Sowieso is het feit dat er in zo'n dure set stickers zitten belachelijk. BlueBrixx kon het gek genoeg zonder, voor veel betere prijzen, en voor zover ik weet zonder spelfouten.
Nog even my 2 cents over de Enterprise-D (de afgelopen dagen geen tijd voor gehad, maar het moet er even uit
+ Algemene vorm is imo goed gelukt en benadert het origineel goed, ook gezien de beperkingen die bouwen met LEGO met zich meebrengt. Vind de saucer seperation optie ook goed geslaagd, de stardrive sectie ziet er sowieso goed uit.
+ Geen lelijke kieren, zoals sommige Millenium Falcons hebben
+ Veel aandacht voor details, maar...
- Sommige details ontbreken nadrukkelijk. In sommige gevallen begrijpelijk, maar bijv. op de bovenkant van de schotel zit een phaser strip, die ontbreekt op de onderkant, aan de zijkant van de hals ontbreekt de naam "Enterprise" (had dan nog een extra sticker meegeleverd), en nog wat meer kleine puntjes.
- Ik kan leven met een paar stickers, maar enkelen hiervan hadden echt (correct gespelde) prints moeten zijn.
- De sand brown elementen, waarschijnlijk een poging om het aztec decalling effect te reproduceren. Zulke grote vlakken in die kleur zitten gewoon niet op die plekken op de oorspronkelijke modellen (in welke iteratie dan ook), en vooral de wedge plates vallen erg uit de toon, alsof het roest is. Ja, die kun je vervangen door iets anders, maar bij een set van 380 euro verwacht ik beter.
- Gemiste kans om (los van de shuttlebay) kleine easter eggs toe te voegen. Bijv. een microscale brug, warpkern, rubber ducky room (voor de échte Trekkies
- Minifigs: an sich goed gelukt, snap alleen niet de keuze om Wesley zijn S1 uniform te geven (en korte beentjes?) terwijl de rest S3 uniformen aan heeft - maar misschien ben ik dan echt te nerdy bezig
- De standaard. Voor een elegant sterrenschip verwacht je ook een elegante standaard. Hier kun je natuurlijk zelf mee aan de slag gaan, maar nogmaals: voor de prijs verwacht je beter.
Voor mij is het vooralsnog geen instant buy. Misschien dat de GWP en andere aanbiedingen rond Black Friday de doorslag geven, maar ik hoop wel dat er voor volgende Star Trek sets goed naar de feedback van fans wordt geluisterd, anders is het wat mij betreft prima als LEGO de rechten weer opgeeft.
scintillating
Mijn opzet is een stuk kleiner, zo rijk ben ik nietFraggert schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 13:58:
[Afbeelding]
Kwam langs op Reddit……..geinig gedaan met die AT-AT’s
Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super
Ik heb 4 of 5 van die instructies gekocht. Vind die paar euro goed te doen als je er een erg mooi nieuw model van kan bouwen.Ingelogd schreef op maandag 10 november 2025 @ 21:32:
[...]
Je krijgt er wel een alternatief model voor terug met een nieuwe bouw ervaring.
Je zou de MOCs van fire_legocars set 10295 Porsche allemaal willen bouwen![]()
[Afbeelding]
En koop je meerdere instructies tegelijkertijd dan krijg je korting. En zeer regelmatig ook 25-30% korting.
Nadeel is wel dat ik ze allemaal mooi vind, dus dan maar wat extra (2e hands) Porsches gekocht.
Zit nu op 4
:strip_exif()/f/image/BYlwvDwyMPSAtIfNWYhTBp6M.jpg?f=fotoalbum_large)
En dat terwijl de D net bijzonder was omdat er een hoop burgers mee zijn, die allemaal ergens wonen met doorgaans iets van een raam in hun hut/suite.
Volgens geruchten een Ganon(dorf) diorama van OoT, 1003 steentjes, release in maart 2026.
En dus een OoT Zelda minifig (de boom had alleen BotW Zelda).
Op YouTube zag ik iemand die het in een tijdschriftendoos had verwerkt. Erg netjes, maar ik denk ook wat Amerikaans en daardoor voor in Nederland best prijzig.
Ik zoek het liefst een goedkope oplossing die net wat beter is dan een grote doos waarin alles door elkaar ligt.
Een map met insteekhoezen, dat is hoe ik ze al 30 jaar bewaar..Lennnn schreef op woensdag 12 november 2025 @ 06:50:
Heeft iemand een goede manier gevonden voor het netjes opbergen van instructieboekjes?
Op YouTube zag ik iemand die het in een tijdschriftendoos had verwerkt. Erg netjes, maar ik denk ook wat Amerikaans en daardoor voor in Nederland best prijzig.
Ik zoek het liefst een goedkope oplossing die net wat beter is dan een grote doos waarin alles door elkaar ligt.
"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"
Ik heb een bak net iets groter als A4 daar zitten ze in.Lennnn schreef op woensdag 12 november 2025 @ 06:50:
Heeft iemand een goede manier gevonden voor het netjes opbergen van instructieboekjes?
[ Voor 4% gewijzigd door procaliber op 12-11-2025 07:35 ]
deze manierGynnad schreef op woensdag 12 november 2025 @ 07:18:
[...]
Een map met insteekhoezen, dat is hoe ik ze al 30 jaar bewaar..
Heb je dan één formaat hoes? Of ook hoezen met vakjes voor de wat kleinere boekjes?Gynnad schreef op woensdag 12 november 2025 @ 07:18:
[...]
Een map met insteekhoezen, dat is hoe ik ze al 30 jaar bewaar..
Zet je ook een soort van kartonnetje erachter (zag ik bij het tijdschriften idee) zodat niet alles onderin gaat bungelen?
Ik denk dat ik bij voorkeur iets groters zoek dan veel mappen. Ik heb best wel veel sets en dus manuals.
Ik haalde vroeger van die afschriften mappen bij de bank. Daar hadden ze ook een met transparante hoezen op a4 formaat waar de boekjes in konden. Kleine deed ik dan een paar bij elkaar uitgevouwen in a5 formaat.Lennnn schreef op woensdag 12 november 2025 @ 08:40:
[...]
Heb je dan één formaat hoes? Of ook hoezen met vakjes voor de wat kleinere boekjes?
Zet je ook een soort van kartonnetje erachter (zag ik bij het tijdschriften idee) zodat niet alles onderin gaat bungelen?
Ik denk dat ik bij voorkeur iets groters zoek dan veel mappen. Ik heb best wel veel sets en dus manuals.
Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties
Alle instructies downloaden, ipad kopen en boekjes weggooien? Kost je de minste ruimte.Lennnn schreef op woensdag 12 november 2025 @ 06:50:
grote doos snij ik aan de randen open om ze plat te vouwen. Reserve onderdelen gaan in een (schoongemaakt) bakje van de chinees, label erop met de code en naam. Die gaat op het boekje, grote elastiek er omheen en dat gaat op een schap in opslag. Ik probeer ze op nummer te houdendarth.75 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 09:37:
[...]
Alle instructies downloaden, ipad kopen en boekjes weggooien? Kost je de minste ruimte.
Alleen de dozen van de UCS gaan niet plat, die staan opgestapeld in een hoekje
Moet wel zeggen dat Lego het met de nieuwe dozen wel lastiger maakt ze plat te drukken (degenen waarbij een grote kant opengeklapt moet worden als een koffer ipv dat je alles uit de kortere zijkant haalt.
Voor mij zit het "hebben" van een set grotendeels in het boekje. Een soort "proof of ownership" ofzoiets?darth.75 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 09:37:
[...]
Alle instructies downloaden, ipad kopen en boekjes weggooien? Kost je de minste ruimte.
Dozen doe ik weg. Reserveonderdelen gaan (waar mogelijk) op in de massa. Maar sets en boekjes horen bij elkaar. Anders kan ik net zo goed losse blokjes kopen.
En dan raakt je iPad corrupt en ben je je instructies kwijt, of doet het internet het niet en kun je ook niks.darth.75 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 09:37:
[...]
Als ik voor mezelf spreek: LEGO is een offline ervaring die niet afhankelijk is van elektronica. Geen smartphone of tablet. Boekjes van 35 jaar geleden werken nog net zo goed als toen en de boekjes van nieuwe sets doen het over nog eens 35 jaar ook nog steeds.
Ik download wel alle instructieboekjes van de sets die ik heb, ook omdat ik vaak op m'n bureau aan het bouwen ben. En dan zijn de instructies op een groot scherm, waarbij ik makkelijk kan inzoomen, toch wel wat fijner dan een boekje. Hoef ik niet elke keer m'n leesbril op te zetten (ja, ik ben zo oudSomerenV schreef op woensdag 12 november 2025 @ 10:10:
[...]
En dan raakt je iPad corrupt en ben je je instructies kwijt, of doet het internet het niet en kun je ook niks.
Als ik voor mezelf spreek: LEGO is een offline ervaring die niet afhankelijk is van elektronica. Geen smartphone of tablet. Boekjes van 35 jaar geleden werken nog net zo goed als toen en de boekjes van nieuwe sets doen het over nog eens 35 jaar ook nog steeds.
Dat dus. Bovendien schittert de lamp altijd nogal op die boekjes en zie ik het niet.Pat911 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 10:36:
[...]
Ik download wel alle instructieboekjes van de sets die ik heb, ook omdat ik vaak op m'n bureau aan het bouwen ben. En dan zijn de instructies op een groot scherm, waarbij ik makkelijk kan inzoomen, toch wel wat fijner dan een boekje. Hoef ik niet elke keer m'n leesbril op te zetten (ja, ik ben zo oud)
Ik gooi zelf overigens geen boekjes weg, maar gebruik ze zelden om bovengenoemde redenen. Werk altijd vanaf een ipad.
Ik wil juist in mijn vrije tijd minder schermtijd hebben. Dat heb ik voor mijn werk al genoeg. Ik gebruik een scherm bij LEGO alleen voor MOC's. En zelfs dan zo beperkt mogelijk. Mijn Studio "designs" zijn meer grove uitwerkingen van wat ideeën. Sets bouwen doe ik allemaal offline. Dat het misschien soms iets minder duidelijk is neem ik dan maar voor lief.darth.75 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 09:37:
[...]
Exact: gitaar speel ik ook vanaf papier totdat het in de vingers zit omdat 8-10 uur per werkdag schermtijd wel voldoende is! Dit is ook mijn reden om geen Control+ sets te kopen, geen zin in een telefoontje bij de Lego.Lennnn schreef op woensdag 12 november 2025 @ 12:19:
Ik wil juist in mijn vrije tijd minder schermtijd hebben. Dat heb ik voor mijn werk al genoeg. Ik gebruik een scherm bij LEGO alleen voor MOC's. En zelfs dan zo beperkt mogelijk. Mijn Studio "designs" zijn meer grove uitwerkingen van wat ideeën. Sets bouwen doe ik allemaal offline. Dat het misschien soms iets minder duidelijk is neem ik dan maar voor lief.
mits er voldoende (scherpe) foto's zijn van alle hoeken en bij voorkeur ook de onderkant dan is dat over het algemeen zeer goed te doen, al is technic wel iets lastiger.mawashigeri schreef op maandag 10 november 2025 @ 23:41:
[...]
Goed de plaatjes bekijken en gewoon daarvan opbouwen. Heb je nog langer plezier van je set!
Maar wat je steeds meer ziet bij MoC's met betaalde bouwinstructies is dat de maker bewust het aantal hoeken op de foto's beperkt.
En dan volgt nu een kort beklag met betrekking tot betaalde alternate builds op rebrickable:
Persoonlijk is mijn motto: sharing is caring, en mijn bouwinstructies zijn dan ook altijd gratis ongeacht hoeveel tijd erin zit.
Bij Icons/€100+ sets heb ik er overigens wel begrip voor dat er een prijskaartje aangeplakt wordt, maar ook daar geld in mijn optiek vaak: prijs halveren = 3x meer verkopen. (ik ben veel eerder geneigd twee bouwinstructies van dezelfde persoon te kopen voor €5 dan dat ik er één koop voor €10)
Bij speed champions/onder de €30 sets vind ik het vaak belachelijk dat men er geld voor durft te vragen, zoveel tijd zit daar nu ook weer niet in. En als je binnen de schappelijke 10% van de set zijn adviesprijs blijft ben je bij onder de €30 sets bijna de helft kwijt aan kosten (paypal en bricklink, de tweede is vrij schappelijk).
Feit blijft dat rebrickable als het om alternate builds gaat 5 jaar geleden nog 80% gratis/20% betaald was, En inmiddels is dat helaas precies het tegenovergestelde. En dat is zeker voor jonge/financieel beperkte Lego fans erg jammer.
Gelukkig zien ook steeds meer MoC/Alternate build makers dat in en wordt er naar alternatieven gezocht. Vaak in de form van een youtube video en dat is helaas niet uit te printen maar het is wel een gunstig compromie, gratis te gebruiken maar wel potentieel wat inkomsten voor de maker.
Wat overigens zo goed als niet werkt is een paypal donatie link, Dat hoor ik van andere bouwers waarmee ik wel eens contact heb en kan ik uit persoonlijke ervaring vertellen want die van mij is het afgelopen jaar niet gebruikt terwijl mijn builds wel bekeken en gedownload worden. Hoewel eerlijkheid is eerlijk, Ik heb het afgelopen jaar ook niets nieuws gedeeld. Heb er helaas geen tijd voor gehad.
Kleine correctie, Het is Perron 4 in AlkmaarSpaceKees_ schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 17:52:
[...]
Ken je bijv de Brickshop (Gorinchem) ? Playtoday (Gouda) ? en Perron5 (Alkmaar) ?
Enr zijn meer mooie dedicated winkels.
Verder zijn er voor zover ik weet Lego musea in Grootegast, in Hoorn. En in Den Haag/Scheveningen ?
Het jammer is (en ik kom vaak bij Perron 4, heb jaren lang in het centrum van Alkmaar gewoond) dat Lego geen speciaal zaken zoals dit accepteert qua inkoopmodel. De eigenaar moet dus slim inkopen, vaak bij andere grote (buitenlandse) retailers of zelfs bij lego (zonder inkoopvoordeel) en maakt er dus amper winst op. Dat is in mijn ogen echt wel jammer vanuit Lego.Sato schreef op woensdag 12 november 2025 @ 18:54:
[...]
Kleine correctie, Het is Perron 4 in Alkmaar
-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8
Samla bak met deksel van de IKEA.Lennnn schreef op woensdag 12 november 2025 @ 06:50:
Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Dat is een beetje hoe ik het nu heb. Maar niet echt handig als je dan honderden boekjes door elkaar hebt liggen.
vitrine kast is in de aanbieding en gratis verzend.
Bij de meeste sets heb ik het boekje bij de set in. Heb ondertussen een stuk of 20 van die bakken lol.Lennnn schreef op donderdag 13 november 2025 @ 11:46:
[...]
Dat is een beetje hoe ik het nu heb. Maar niet echt handig als je dan honderden boekjes door elkaar hebt liggen.
Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK
Ik bewaar de instructieboekjes in de dozen, en de gedownloade PDF instructies op het netwerk, cloud en USB stick.Lennnn schreef op woensdag 12 november 2025 @ 06:50:
Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)
The "gotta get them all" gedachte kwam snel boven. Maar die verdween ook weer heel snel
Na een paar minuten zoeken kwam ik namelijk dit juweeltje tegen: https://bricksafe.com/pages/Aventurium/classic-space-guide
PDF van 566 pagina's met alle minifgures op foto met een space logo en in welke sets of locaties ze te vinden zijn
Imposant Naslagwerk. Aanrader voor de space liefhebber / verzamelaar.
Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64
Telt deze ook voor jou?Terror schreef op donderdag 13 november 2025 @ 22:35:
Ik heb mijn classic space man line-up bijna compleet heb met alle kleuren. Omdat de verwijzingen in andere sets naar classic space met altijd wel aanspreken was ik vandaag eens aan het rondkijken of ik kon vinden hoeveel minifures er eigenlijk zijn die ergens een classic space logo hebben of een verwijzing naar space.
The "gotta get them all" gedachte kwam snel boven. Maar die verdween ook weer heel snel![]()
Na een paar minuten zoeken kwam ik namelijk dit juweeltje tegen: https://bricksafe.com/pages/Aventurium/classic-space-guide
PDF van 566 pagina's met alle minifgures op foto met een space logo en in welke sets of locaties ze te vinden zijn![]()

Een minifig in de City advent kalender van dit jaar.
Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64
Mooie link, bedankt! Ik heb een vergelijkbare verzameling. De reden om de advent dit jaar te kopen waren het space logo en de beer.Terror schreef op donderdag 13 november 2025 @ 22:35:
Ik heb mijn classic space man line-up bijna compleet heb met alle kleuren. Omdat de verwijzingen in andere sets naar classic space met altijd wel aanspreken was ik vandaag eens aan het rondkijken of ik kon vinden hoeveel minifures er eigenlijk zijn die ergens een classic space logo hebben of een verwijzing naar space.
The "gotta get them all" gedachte kwam snel boven. Maar die verdween ook weer heel snel![]()
PDF van 566 pagina's met alle minifgures op foto met een space logo en in welke sets of locaties ze te vinden zijn![]()
Ik mis met name de duurdere figuren nog zoals het witte standbeeld, Stardust Benny en de 2 figuren uit 21358.
En deze?Terror schreef op donderdag 13 november 2025 @ 22:59:
Jup. Soortgelijk Torso in rood is te vinden op de astronaut elf (uit 41843 Family Christmas Tree Decoration). Die staat ook op mijn lijstje.
En daarom leren we onze kinderen aan grenzen te stellensparow schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 11:57:
En deze?(Zit/zat dit najaar in de BAM.)
[Afbeelding]
Nu zelf nog toepassen.
Die ben ik al voorbij met mijn space logo minifigsmawashigeri schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 12:10:
[...]
En daarom leren we onze kinderen aan grenzen te stellen
Nu zelf nog toepassen.
ja bedankt he! nu moet ik die set ook erbij .Kapoen schreef op donderdag 13 november 2025 @ 22:53:
[...]
Telt deze ook voor jou?
[Afbeelding]
Een minifig in de City advent kalender van dit jaar.
Ik zou het doen!
Ehm... graag gedaan?rammes schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 15:53:
[...]
ja bedankt he! nu moet ik die set ook erbij .
Alle gekheid op een stokje, in een poging om jou geld te besparen (
*edit* gelukkig is deze advent kalender wel met behoorlijke kortingen te krijgen.
[ Voor 9% gewijzigd door Kapoen op 14-11-2025 16:11 ]
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/jxOpGuynel2zY4ITgpeC1bqs.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/5UrZNSRspndtN23SSKAZwrbK.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/41VHPsOslNsd7r70OFi7WBbM.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/18SdwemNwdA9NDujZOi58wgO.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/6GMlDFNGzdy3QQkM0IQyjLuE.jpg?f=user_large)
Ik heb mijn Renegade wat gepimped, naar voorbeeld van Jang. Paar mooiere uitlaten, de romp wat versterkt met extra balken en de cargo bay van de Blacktron Cruiser GWP. Hier en daar ook wat geel weggewerkt.
/edit: per ongeluk op Verstuur gedrukt ipv Toon Voorbeeld....
Ook het gat in de onderkant dicht gemaakt. Paar 2x4 bricks en een 4x10 plate er overheen.
[ Voor 31% gewijzigd door zonoskar op 14-11-2025 16:19 ]
Komt waarschijnlijk wel verkrijgbaar in de PaB, waarschijnlijk begin volgend jaar. Altans, zo was het met de vorige city adventskalender het geval: https://www.newelementary...dded-in.html#go_to_cat_60Kapoen schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 16:04:
[...]
Ehm... graag gedaan?![]()
Alle gekheid op een stokje, in een poging om jou geld te besparen () heb ik even op de PaB pagina van deze set gekeken, maar helaas is de torso niet apart te bestellen.
*edit* gelukkig is deze advent kalender wel met behoorlijke kortingen te krijgen.
Reminder
Voor wie het gemist hebben: Er loopt momenteel een nieuwe MOC challenge voor november en december; een free build van een gebouw, dus veel vrijheid en met de lego die je al in bezit hebt.Tweakers Lego MOC Challenge 38 - November & December 2025
Grote Enphase topic • IQ Gateway uitlezen • PVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline
De grote boekjes staan altijd wel leuk in een boekenkast. De kleine uitvouwvelletjes staan het beste in een multomap met insteekhoezen. De kleinere boekjes vind ik zelf ook een lastig iets, die vallen een beetje tussen wal en schip. Ik probeer ze netjes in de boekenkast te zetten, desnoods horizontaal gestapeld of toch in een insteekhoes.Lennnn schreef op woensdag 12 november 2025 @ 06:50:
Ik kijk er nu al naar uit om later samen met hem te Legoën. Al zal ik daar nog even geduld voor moeten hebben.
@Pazo Je bent lekker bezig voor de challenge. Ik vind de opdracht ook erg leuk gekozen!
If the whole universe has no meaning, we should never have found out that it has no meaning: just as, if there were no light in the universe and therefore no creatures with eyes, we should never know it was dark. Dark would be without meaning - C.S. Lewis
Terror schreef op donderdag 13 november 2025 @ 22:35:
[ Voor 6% gewijzigd door Pippie64 op 15-11-2025 12:59 ]
Ik zou dan kijken op bricklink en vul je de nummers in, dan zie je waar het voor te koop staat. Tel dat op en hou rekening met verzendkosten en korting wellicht vanwege dat je het in een bulk hebt gekocht.Pippie64 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 12:39:
Hallo allemaal! Ik ben nieuw hier. En dit wilde ik toch even vragen aan jullie, of ik er niet teveel voor betaald heb. Heb er 120 euro voor betaald. Allemaal doosjes met instructies. Gevuld met lego. Maar moet het nog even controleren/bouwen.
Denk dat niemand je namelijk kan vertellen of het het waard is of niet.
Het is hier de bedoeling dat je zelf onderzoek doet en daarbij wat is het waard vragen is ook niet toegestaan.
Hoi duidelijk. Ik heb bedrag weggehaald. En zal het opzoeken op bricklink. Bedankt voor de tip. Ik ga nu beginnen met het bouwen van 924Arunia schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 12:50:
[...]
Ik zou dan kijken op bricklink en vul je de nummers in, dan zie je waar het voor te koop staat. Tel dat op en hou rekening met verzendkosten en korting wellicht vanwege dat je het in een bulk hebt gekocht.
Denk dat niemand je namelijk kan vertellen of het het waard is of niet.
Het is hier de bedoeling dat je zelf onderzoek doet en daarbij wat is het waard vragen is ook niet toegestaan.
Als je er zelf maar blij mee bent maakt het niet uit wat je ervoor hebt betaald toch 😊Pippie64 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 13:00:
[...]
Hoi duidelijk. Ik heb bedrag weggehaald. En zal het opzoeken op bricklink. Bedankt voor de tip. Ik ga nu beginnen met het bouwen van 924![]()
Ik wil hem met plezier voor iemand meenemen
Helaas is de winkel nu dicht.
[ Voor 8% gewijzigd door key op 15-11-2025 14:55 ]
Grove inschatting denk prima deal (prijs) beetje mazzel zit je iets onder marktwaarde.
Sites als bricklink / brickwatch / brickowl / rebrickable kunnen je vaak voorzien van antwoord op vragen
Welkom terug uit de darkages! Menig AFOL hier die het herkent
Ik had daar eerder eens wat op gezocht en blijkbaar wordt dit vaker op andere locaties gehouden.
Is iemand daar wel eens geweest en zo ja; is het een beetje de moeite waard?
Denk dat ik er sowieso wel even heen ga, maar was even benieuwd naar ervaringen...
Geen idee wanneer, zal begin tot midden jaren '90 zijn geweest.
:strip_exif()/f/image/xSQ3vunhxRKatLHEIqW9UnYf.jpg?f=fotoalbum_large)
Nog iemand dergelijke foto's uit de kindertijd?
[ Voor 4% gewijzigd door KrusT op 15-11-2025 19:46 ]
Ik heb écht een zwak voor 90's LEGO stadjes. Die nostalgieKrusT schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 18:00:
Mijn moeder had wat oude dia's laten digitaliseren, en daar zat er eentje tussen van een oude legostad van me. Zalig stukje nostalgie, dacht ik post het hier ook maar even.
Geen idee wanneer, zal begin tot midden jaren '90 zijn geweest.
[Afbeelding]
Nog iemand dergelijke foto's uit de kindertijd?
Mijn ouders hebben nooit foto's gemaakt van mijn bouwsels vroeger. Foto's waren bij ons echt iets voor speciale gelegenheden, dus soms verjaardagen, maar meestal uitjes en vakanties.
Ik heb één foto van mezelf als kind met LEGO (een van m'n eerste sets):
:strip_exif()/f/image/ESgc9kcJvTAzhSH6beYpXWD9.jpg?f=fotoalbum_large)
Geen scan overigens, maar een (slechte) foto van een foto uit 1993, toen ondergetekende 4 was geworden. Ben benieuwd of iemand de set weet te raden.
In other news: ik ben bezig met het bestellen van onderdelen voor m'n trein, maar heb besloten niet voor Powered Up te gaan. Het is superieur ten opzichte van Power Functions, maar kost 90 euro (voor de hub, motor en afstandsbediening) én zit in backorder. Voor een systeem waar eigenlijk niks meer mee gedaan wordt en dat wellicht volgend jaar vervangen gaat worden vind ik dat een hoop geld. Ik had überhaupt niet door dat het zo prijzig zou zijn... Dan voor nu maar een goedkoop Power Functions alternatief. Iets minder praktisch, maar fors goedkoper, dus niet zo'n ramp om uiteindelijk te vervangen voor een beter systeem. Moet ik wel het model iets wijzigen, maar niks geks gelukkig. Is vooral het dak wat een aanpassing nodig heeft voor de IR receiver.
Je kan ook proberen een volledige trein te scoren voor die 90 euro (soms minder!), ik heb mijn beide 60197 tweedehands voor gemiddeld 80 euro en inclusief een berg rails en wissels. Verder een paar extra nieuwe motoren via Bricklink gekocht zodat ik alleen de hub hoef te transplanteren naar een andere trein.SomerenV schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 20:26:
In other news: ik ben bezig met het bestellen van onderdelen voor m'n trein, maar heb besloten niet voor Powered Up te gaan. Het is superieur ten opzichte van Power Functions, maar kost 90 euro (voor de hub, motor en afstandsbediening) én zit in backorder. Voor een systeem waar eigenlijk niks meer mee gedaan wordt en dat wellicht volgend jaar vervangen gaat worden vind ik dat een hoop geld. Ik had überhaupt niet door dat het zo prijzig zou zijn... Dan voor nu maar een goedkoop Power Functions alternatief. Iets minder praktisch, maar fors goedkoper, dus niet zo'n ramp om uiteindelijk te vervangen voor een beter systeem. Moet ik wel het model iets wijzigen, maar niks geks gelukkig. Is vooral het dak wat een aanpassing nodig heeft voor de IR receiver.
Deze set heeft ook nog de goede (metalen) assen.
6398SomerenV schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 20:26:
[...]
Ik heb écht een zwak voor 90's LEGO stadjes. Die nostalgie![]()
Mijn ouders hebben nooit foto's gemaakt van mijn bouwsels vroeger. Foto's waren bij ons echt iets voor speciale gelegenheden, dus soms verjaardagen, maar meestal uitjes en vakanties.
Ik heb één foto van mezelf als kind met LEGO (een van m'n eerste sets):
[Afbeelding]
Geen scan overigens, maar een (slechte) foto van een foto uit 1993, toen ondergetekende 4 was geworden. Ben benieuwd of iemand de set weet te raden.
Dit topic is voor discussie over modellen, eigen bouwsels en meer. Hier kun je je nieuw aangekochte Lego-set naar hartelust showen. Andere leuke/ interessante topics:
- De Lego MOC-Challenge discussietopic: De Tweakers Lego MOC Challenge
- Voor Lego aanbiedingen zie: Lego & Duplo aanbiedingen- & kortingscodetopic.
- Voor V&A (Vraag en Aanbod) zie: Vraag & Aanbod overig.
- Voor het ruilen van minifigs zie: [LEGO] minifigure ruil topic
- Voor alternatieve steentjes, zie: Het kleine 'Bouwsteentjes' topic.
- Voor statusupdates van bestellingen: niet hier, wel in Lego bestellingen en ervaringen met (web)shops. Zie hier voor de uitleg: Outerspace in "Het Grote Lego Topic - Deel 7"
:strip_exif()/f/image/RHM2ZGjHRW1XQRdcg3QJ1JbB.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/TMv3WIdzIpCqbrY6mZdBt9Rg.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/s7mXMdJyGZBmWXZC1CNo88Zq.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/EMMShLNyfgCVYQmpig55mVv3.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/kSPVSvdaYYAEBn68mzzelNTh.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/Tt1DpdOk5N7Gmch7kZGB2gCF.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/MEnFuKxz4o2z8pTs4pv0IaFe.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zpJY6QLj2ZGFoWLo5Fg1FVVG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jsEIXg4zslweD8c5MSxrxqtL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZWKXejxZFvVslIJz5SQIzwQU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KMc13iiIHt7iwFTfFPBAMb95.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7AvqDExF2VhqVDKbP6wjRFZF.jpg?f=fotoalbum_large)