Het Grote Lego Topic - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 137 ... 145 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kerngezond
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 27-10 09:50
Donstil schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 17:12:
[...]

Zo gaat hard. Was er 17:01/17:02 en kreeg het kasteel al niet meer in mijn winkelmand.
De link voor Brick Cross Station werkte niet goed, maar blijkbaar was dat omdat ik net achter het net viste. Hij staat na een keertje verversen op uitverkocht. ;(
Nou ja, enige voordeel is dat de keuze daardoor voor mij gemaakt is en ik geen financiële afwegingen meer hoef te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymnia
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online
die trein gaat er hier wel komen! wat een gaaf ding (en spijt dat ik een paar kersttreinen mis)

maar, wat is dit?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bEXUm7-Iq5oVGBKYnd1iq__TYkA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ZOCsqB5uYKvI7E0Larz7aJ2X.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davidov
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12:42
ymnia schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 18:21:
die trein gaat er hier wel komen! wat een gaaf ding (en spijt dat ik een paar kersttreinen mis)

maar, wat is dit?
[Afbeelding]
Dat is een 3D geprint treintje, weer iets nieuws I guess :? (zal me niks verbazen als Lego dit gebruikt als test om te kijken wat de reacties zijn; ruwe structuur ipv glad, piepkleine onderdeeltjes, breekt het snel of niet? etc)

En eens: Hebben! Mine! Hierrrrr met die trein.
Vond de oude iets leuker, maar ach boeie, ik moet en zal nu eindelijk m'n 1e Lego trein scoren; kinderwens met een paar decennia vertraging alsnog in vervulling. En die blauwe kleur ga ik misschien wel een keer aanpassen naar wat meer leukere kleuren (rood, groen, zwart, goud, bruin, als-het-maar-geen-blauw-is).

Wel jammer dat het pas in oktober te bestellen is.... had eigenlijk op die megadrive controller GWP gehoopt als Sonic fan zijnde. Bedoel die N64 die was er stiekem alleen maar gekomen vanwege Goldeneye :+
ach er komt toch wel ook nog een winter-GWP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PurpleBlue
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Zou er dan ook nog een set komen met een groene classic space torso, zoals die van de exo-suite (21109)?
Nu is die relatief rare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

almightyarjen

When does the hurting stop?

Kerngezond schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 18:15:
[...]

Inderdaad niet moeders mooiste, maar is hij nou gemotoriseerd? Dat had ik nog niet door.
Nee, ik zie geen kabel op de doosfoto's, maar is dus wel compatible, dat was bij de vorige WV trein een issue; die was voorbereid op een gewone motor en geen treinmotor.

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:09

Pazo

Mroaw?

De pret kan weer beginnen, ruim 3200 steentjes :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5MJpdm8p32eZmeD4m91cLRVHbb0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/pAIzGgrirQNLYWsWmueeN6AE.jpg?f=user_large

Leuke GWP zit erbij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OYV8cf8AnoVCfW_dYxf6YeDso70=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/PuYWarr0JwOqLl2I2RAyPUH2.jpg?f=user_large

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rikkie8
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 27-10 22:06
Pazo schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 18:44:
De pret kan weer beginnen, ruim 3200 steentjes :)

[Afbeelding]

Leuke GWP zit erbij.

[Afbeelding]
Heel gaaf, past ergens ook prima in het winterdorp... Weet nog niet of de trein wel mooi genoeg is..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

3 boekjes, 3 grondplaten, 3 stickervellen, een paard en 30 (!) zakjes :o

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kukGsjQGYY1RMos336Z7w_5eAcw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Qe0rVqpRAt1OA3ulXhSVmste.jpg?f=user_large

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-10 23:00
almightyarjen schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 18:11:
[Afbeelding]

Vanaf de zijkant ziet die nieuwe WV locomotief er wel erg slecht uit :/
Ready for powered up staat op de doos, dus standaard geen motor. edit: o wacht was @Kerngezond die zich dat afvroeg
Die foto zit er wel bij, dan is hij beter:
Afbeeldingslocatie: https://www.lego.com/cdn/cs/set/assets/blt3b09225f520e3d67/10361_Lifestyle_Envr_03.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door jip_86 op 09-09-2025 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBplap
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

JBplap

Powered by:

[Afbeelding]

Veel te hoog op de poten idd, lijkt wel hoogwater.

Die kerstboom ben ik ook nog niet zo over te spreken, heeft weinig aanwezigheid voor toch dik 3k stenen. Dat zie ik zelf niet zo terug, komt door het uitgebreide interieur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 13:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

[Afbeelding]

Das idd wel heel erg matig ja. Zelfs zo der motorisering is het alsof iemand er gewoon twee onderstellen onder heeft geplakt.....
En met motor hadden ze mooier op kunnen lossen. Motor onder de kolenkit, batterij in de achterste wagon en klaar. Is bij wel meer trein sets zo gedaan.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tc99m
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11:24
almightyarjen schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 18:42:
[...]

Nee, ik zie geen kabel op de doosfoto's, maar is dus wel compatible, dat was bij de vorige WV trein een issue; die was voorbereid op een gewone motor en geen treinmotor.
Huh, de vorige trein is toch ook gewoon compatible met een treinmotor? Of wat heb ik er anders onder zitten? :p

scintillating

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen
  • Nu online

almightyarjen

Tc99m schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 19:17:
[...]

Huh, de vorige trein is toch ook gewoon compatible met een treinmotor? Of wat heb ik er anders onder zitten? :p
Je hebt idd gelijk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/INBJ42Pst9ISyLW0Ipxazx_7M8w=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/BFSOGeTteDHGxGEaAIknVczo.jpg?f=user_large

Waarschijnlijk in de war met een andere trein :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tc99m
almightyarjen schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 20:38:
[...]

Je hebt idd gelijk:

[Afbeelding]

Waarschijnlijk in de war met een andere trein :D
Ik dacht al... hij rijdt toch al een paar jaar rondjes om m'n boom ;)

Volgens mij was het bij een of meerdere Hogwarts Express-es dat ze niet of lastig te motoriseren waren (eentje omdat hij breder was dan de normale wijdte van de rails en bij een ander omdat er geen plek was om de battery pack te plaatsen).

scintillating

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:48

Cheezus

Luiaard

Jammer dat het weer een soort zelfde trein is als de oude Winter Village trein. Ik heb zelf maar zo'n harry potter trein in m'n dorp zitten omdat die er tenminste fatsoenlijk uitziet. Ik zou het leuker vinden als ze een soort winter versie van de emerald night train zouden maken :)
Nouja, het scheelt me weer een set kopen dit jaar.. ruimte heb ik toch al niet meer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen
  • Nu online

almightyarjen

Cheezus schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 22:03:
Jammer dat het weer een soort zelfde trein is als de oude Winter Village trein. Ik heb zelf maar zo'n harry potter trein in m'n dorp zitten omdat die er tenminste fatsoenlijk uitziet. Ik zou het leuker vinden als ze een soort winter versie van de emerald night train zouden maken :)
Nouja, het scheelt me weer een set kopen dit jaar.. ruimte heb ik toch al niet meer :P
Wat voor soort trein had je gewild in deze prijscategorie?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Zo, een avondje met z'n tweeën bouwen. Twee klaar, nog 1 te gaan. Maar dat is voor een andere keer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T7R9Pqn07IfXWfzDUV1JcDkDV7c=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/E6dteGkBvwDJVbPXlFAMQEds.jpg?f=user_large

Ontzettend leuke build met leuke technieken en zeer gedetailleerd. Echt, hoe verzinnen ze het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davidov
  • Registratie: Mei 2004
Zie nu dat de nieuwe trein bewegende functies heeft als het z'n rondjes doet: schoorsteen op en neer en de ijsbeer rinkelt de bel door z'n arm op en neer te laten gaan?

Als het werkt, met wat tweaks is het wel een meer levende magische speelgoedtrein. Heb nog een andere winterset met de tram klaar staan, hmmm toch nog een passagierswagon erbij?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:19
Helaas had onze transfer wat vertraging waardoor we niet echt wat anders konden doen dan door de luchthaven van Lissabon doorlopen naar de gate, maar toch nog deze leuke foto kunnen maken met een klein stukje omlopen (zag LEGO staan, moest er toch even langs!);

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z9XWpqrY2mbWuVvY2kzJVzm7d2g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/45Hv0k8M1B2ZIzCvJwYIw4fN.jpg?f=fotoalbum_large

Wellicht wat dubbel gelet op de gebeurtenis van afgelopen week, daar waren wij gelukkig niet bij betrokken…

[ Voor 8% gewijzigd door Thalaron op 09-09-2025 23:22 ]

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Kerngezond
Zo, zojuist een middelgroot project afgerond.

Het origineel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JrcYq8t4OaslCQyM483xem85bM4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uZWhvtYpoeGOnMIJ5ySvTPLL.webp?f=fotoalbum_large

Mijn modificatie van het huisje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1_hkotl35ianflZqsg1AhDvb_60=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l8CJS8U7yyQfdelBXLb7mGJI.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb het huisje gespiegeld en beide huisjes een extra verdieping gegeven.
Daarnaast ook nog twee dingen gedaan die ik altijd standaard bij elk gebouw doe, namelijk een colour swap doen met de bestrating en het een MILS-plate geven.

Ik ben behoorlijk trots op het resultaat. Alleen foto’s maken in het holst van de nacht blijft een uitdaging. Misschien dat ik dat morgen nog even dunnetjes over doe. :P

Het volgende project is om dat boekwinkeltje ook te dubbelen (ik heb deze set gewoon twee keer). Dat zal iets ingewikkelder worden omdat ik daarbij echt één gebouw wil maken van het materiaal van twee sets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

almightyarjen schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 22:04:
[...]

Wat voor soort trein had je gewild in deze prijscategorie?
Iets tussen:
https://www.lego.com/nl-n...h-hogsmeade-station-76423
en
https://www.lego.com/nl-n...rient-express-train-21344

Het station bestaat al dus die brickcount zouden ze bij de eerste set kunnen gebruiken om de trein wat uit te breiden en in dezelfde prijscategorie te blijven. Die tweede een beetje aankleden voor een winter/kerst look lijkt mij wel wat maar ik snap dat dit voor de meeste Winter Village fans wat prijzig is :+

• Gim
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
[Afbeelding]

Dat ziet er inderdaad wel erg beroerd uit. Dat was me met de eerste foto's nog niet opgevallen. Ik ben niet zo thuis in treinen, maar t gemis van een sneeuwploeg (of hoe zo'n ding aan de voorkant ook heet) vind ik wel jammer.

[ Voor 29% gewijzigd door Gim op 10-09-2025 10:36 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• QuattroNL
  • Registratie: April 2009

QuattroNL

It is I.

Kerngezond schreef op woensdag 10 september 2025 @ 02:05:

Het origineel:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Daarnaast ook nog twee dingen gedaan die ik altijd standaard bij elk gebouw doe, namelijk een colour swap doen met de bestrating en het een MILS-plate geven.

Ik ben behoorlijk trots op het resultaat. Alleen foto’s maken in het holst van de nacht blijft een uitdaging. Misschien dat ik dat morgen nog even dunnetjes over doe. :P

Het volgende project is om dat boekwinkeltje ook te dubbelen (ik heb deze set gewoon twee keer). Dat zal iets ingewikkelder worden omdat ik daarbij echt één gebouw wil maken van het materiaal van twee sets.
Leuk gedaan!
Ik heb ook ooit de beide gebouwen van de Bookstore een extra verdieping gegeven en van binnen uitgebreid (meer boekenkasten want het origineel is vrij leeg, en dat voor een boekenwinkel).
Had de foto's al eens geplaatst maar ik plaats ze toch nog maar even:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AKx1yj-XimxKe5XMdzB_39uc5Xs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/84kopWgBnDiMvtCq1TxtQRhV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5YBVXW2i6r3qzfDu4kj9TP4WDgY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RLOGyo7h5UW37tuu1cgkS8lO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KnIF1KBMsVIKF47vj94zZ2mo5Uc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zpAMbBB5pm7HQvOo1CzyRauB.jpg?f=fotoalbum_large

Hier zou een signature kunnen staan. En die staat er dus ook.

• JBplap
  • Niet online

JBplap

Powered by:

Kerngezond schreef op woensdag 10 september 2025 @ 02:05:

Het origineel:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Grappig gedaan _/-\o_ , ik zou alleen wel nog een driehoeks tegel laten bedrukken met 108 of 109 als huisnummer :+

En misschien had ik de trap dan ook gespiegeld qua kleur en die DBG gedaan ipv LBG, om iets meer contrast te geven. Wel apart gezicht om dat zo omgedraaid te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Kerngezond schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 18:15:
[...]

Inderdaad niet moeders mooiste, maar is hij nou gemotoriseerd? Dat had ik nog niet door.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q1ZN3wu3D7Z4zCp5P0Ut1wF80KE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jobuX1eSkESxXpNUGDR6PiDU.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik de achterkant moet geloven dan kan je hem motoriseren als je wilt. Dus waarschijnlijk gewoon ruimte voor de accu in de kolen wagon. Wel leuk dat ze de mogelijkheid geven. Jammer dat het er niet al in zit.

• ThaRoof
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 10:56
Pendora schreef op woensdag 10 september 2025 @ 11:34:
[...]
Als ik de achterkant moet geloven dan kan je hem motoriseren als je wilt. Dus waarschijnlijk gewoon ruimte voor de accu in de kolen wagon. Wel leuk dat ze de mogelijkheid geven. Jammer dat het er niet al in zit.
Mja, dan had ie een adviesprijs van €175 gehad, en ik heb geen behoefte aan een motortje want mijn trein rijdt van de muur naar de muur over mijn dressoir heen :X

Spul is los prima te koop, of uit een andere trein te slopen. Lijkt me geen issue als je het echt wil.

Ik ben overigens blij dat het geen volledige re-release is maar een ander model trein. Ga denk ik wel een aanbieding afwachten voordat ik toe hap. Heb al een trein en de tram in mijn dorp stil staan.
En volgend jaar krijgen we dus een nieuw station? :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AppieNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:20
[Afbeelding]

Ik vond hem in het filmpje al te hoog, maar dit is een beste dode ruimte voor het snoertje. Bij de foto van jip_86 eerder zonder motor heeft die wel een onderbouw op dat stuk ([Afbeelding]). Ik zou de motor hierdoor eerder onder de kolenwagon zetten dan deze constructie. Maar goed, ik koop hem toch niet, want ik heb de vorige al en ik vind deze dan nog te hoog en dat lichtblauw vind ik echt geen kerst trein kleur. Verder wel geinig, leuk met de bewegende schoorsteen en ijsbeer (de vorige had een ronddraaiende kerstboom).

• JBL-freak
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 11:59
Weer een kersttrein... ik wil er al jaren eentje kopen, maar deze heeft 't niet voor mij.

Dus m'n zinnen gezet op set 10308. Ben een grote tram fan maar die set is er nog niet gekomen.
Is ie makkelijk te voorzien van een aandrijving? En de verlichting? Ik zie op MP iemand met een aandrijving (met motor, ontvanger/batterij en zender) en iemand anders biedt een verlichtingsset aan.

Ben ik er dan? Of is er nog meer moois van te maken?

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-10 23:00
JBL-freak schreef op woensdag 10 september 2025 @ 12:32:
Weer een kersttrein... ik wil er al jaren eentje kopen, maar deze heeft 't niet voor mij.

Dus m'n zinnen gezet op set 10308. Ben een grote tram fan maar die set is er nog niet gekomen.
Is ie makkelijk te voorzien van een aandrijving? En de verlichting? Ik zie op MP iemand met een aandrijving (met motor, ontvanger/batterij en zender) en iemand anders biedt een verlichtingsset aan.

10308 staat het gewoon in de handleiding hoe dat moet.
Ben hier een beetje in dubio, trein is wel leuk, maar past qua schaal totaal niet bij deze tram die ik al wel heb.

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Nu online

Secsytime

Automagisch

Moet eerlijk zeggen dat ik deze trein het ook net niet vind.. misschien dan toch maar de vorige kopen..

Die boom is mooi, maar die prijs.. kom op zeg.

• Squishie
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Squishie

Not So....

Pazo schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 22:35:
Zo, een avondje met z'n tweeën bouwen. Twee klaar, nog 1 te gaan. Maar dat is voor een andere keer.

[Afbeelding]

Ontzettend leuke build met leuke technieken en zeer gedetailleerd. Echt, hoe verzinnen ze het.
kan deze ook zonder sneeuw? Ik wil hem aansluiten aan de Diagon Alley

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Squishie schreef op woensdag 10 september 2025 @ 13:08:
[...]

kan deze ook zonder sneeuw? Ik wil hem aansluiten aan de Diagon Alley
Deels, niet helemaal denk ik. Op de schuine daken zijn het gewoon extra witte steentjes. Maar bijv die witte ronde daken rechts moet je dan een andere kleur voor kopen.

• TestDummie
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Secsytime schreef op woensdag 10 september 2025 @ 12:49:
Moet eerlijk zeggen dat ik deze trein het ook net niet vind.. misschien dan toch maar de vorige kopen..

Die boom is mooi, maar die prijs.. kom op zeg.
Laatst las ik ergens een interessante theorie dat Lego tegenwoordig expres de prijzen extra verhoogt. Het is mooi meegenomen als mensen de volle pond betalen, bijvoorbeeld als ze toch die ene unieke GWP willen hebben! })
En anders wordt een grote aanbieding eerder als een goede deal gezien, terwijl het eigenlijk rond de normale gangbare prijs zit. :X

Een beetje vergelijkbaar met de aanbiedingscultuur in Nederlandse supermarkten en drogisterijen. Omgerekend zijn de vele 1+1 aanbiedingen hetzelfde als de anders normale prijs. Over de grens zie je daarom vaak een flink prijsverschil voor hetzelfde product.

Inflatie enzo zal er ook mee te maken, maar naar mijn idee maakt Lego nu bewust de keuze om een aanbiedingenmerk te worden O-)

• mawashigeri
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:51
ThaRoof schreef op woensdag 10 september 2025 @ 12:19:
[...]

Mja, dan had ie een adviesprijs van €175 gehad, en ik heb geen behoefte aan een motortje want mijn trein rijdt van de muur naar de muur over mijn dressoir heen :X

Spul is los prima te koop, of uit een andere trein te slopen. Lijkt me geen issue als je het echt wil.
Ik heb bewust wat extra treinmotoren gekocht, die kan je dan laten zitten terwijl je de hub (ik heb er twee) omwisselt per trein. Meer dan twee is toch niet echt te doen tenzij de layout giga groot is.

ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma

• iketot
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12:33
TestDummie schreef op woensdag 10 september 2025 @ 13:16:
[...]

Laatst las ik ergens een interessante theorie dat Lego tegenwoordig expres de prijzen extra verhoogt. Het is mooi meegenomen als mensen de volle pond betalen, bijvoorbeeld als ze toch die ene unieke GWP willen hebben! })
En anders wordt een grote aanbieding eerder als een goede deal gezien, terwijl het eigenlijk rond de normale gangbare prijs zit. :X

Een beetje vergelijkbaar met de aanbiedingscultuur in Nederlandse supermarkten en drogisterijen. Omgerekend zijn de vele 1+1 aanbiedingen hetzelfde als de anders normale prijs. Over de grens zie je daarom vaak een flink prijsverschil voor hetzelfde product.

Inflatie enzo zal er ook mee te maken, maar naar mijn idee maakt Lego nu bewust de keuze om een aanbiedingenmerk te worden O-)
Zoals je zelf aangeeft, andere landen zijn niet zulke aanbiedingslanden en daar is Lego ook duur.
Ik vermoed dat het gewoon te maken heeft met dat ze het kunnen vragen en het dus ook gewoon doen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• almightyarjen
  • Nu online

almightyarjen

TestDummie schreef op woensdag 10 september 2025 @ 13:16:
[...]

Er zal ongetwijfeld een kantelpunt zitten qua prijzen. Als Lego te veel gaat vragen, dan gaan mensen naar andere aanbieders van bouwblokjes uitwijken. Op dit moment is er een harde kern van Lego liefhebbers (waaronder ik ook) die nooit iets anders zouden kopen, maar die kern gaat steeds kleiner worden als de kids van tegenwoordig ook in aanraking komen met andere merken. Wellicht is bij die generatie dan het gevoel van "Lego=Lego en niets anders" wellicht minder sterk. Het effect van te hoge prijzen bij Lego zal niet gelijk op de korte termijn zichtbaar zijn, maar geef het 10 a 20 jaar en het kan een heel ander verhaal worden.

Ik merk het bij mezelf ook wel een beetje: ik krijg steeds minder zin om een grote Lego set aan te schaffen omdat het enorme smakken met geld zijn; de lol gaat er wat af. Misschien is het inflatie (grondstoffen maar voornamelijk energie), maar Lego hanteert dergelijke prijzen ook omdat ze het kunnen vragen. Ik wilde mijn kids van 8 en 6 aan het begin van de zomervakantie trakteren op een "grotere" Lego set. Normaal krijgen ze setjes van 15 a 20 Euro oid en ik weet zelf nog hoe blij ik (als een kind) was als ik een "grote" Lego set (spoorwegovergang, politiebureau oid) kreeg. Dat gevoel wilde ik ook mijn kids geven. Bij de kassa stond ik bijna €100 af te rekenen voor twee middelmatige Friends setjes 8)7 Maar ja, die blije koppies he, die maken het weer helemaal goed :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mawashigeri
  • Laatst online: 08:51
almightyarjen schreef op woensdag 10 september 2025 @ 15:26:
Ik merk het bij mezelf ook wel een beetje: ik krijg steeds minder zin om een grote Lego set aan te schaffen omdat het enorme smakken met geld zijn; de lol gaat er wat af. Misschien is het inflatie (grondstoffen maar voornamelijk energie), maar Lego hanteert dergelijke prijzen ook omdat ze het kunnen vragen. Ik wilde mijn kids van 8 en 6 aan het begin van de zomervakantie trakteren op een "grotere" Lego set. Normaal krijgen ze setjes van 15 a 20 Euro oid en ik weet zelf nog hoe blij ik (als een kind) was als ik een "grote" Lego set (spoorwegovergang, politiebureau oid) kreeg. Dat gevoel wilde ik ook mijn kids geven. Bij de kassa stond ik bijna €100 af te rekenen voor twee middelmatige Friends setjes 8)7 Maar ja, die blije koppies he, die maken het weer helemaal goed :P
Tweedehands is ook prima en mijn kleinkinderen weten al dat ze dan meer Lego krijgen dan als het nieuw is! Daarbij heeft Lego een fantastische catalogus aan oude producten die je nu terugkijkend heel goed kan beoordelen op speelbaarheid en waar voor je geld.

ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TestDummie
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
iketot schreef op woensdag 10 september 2025 @ 15:12:
[...]

Zoals je zelf aangeeft, andere landen zijn niet zulke aanbiedingslanden en daar is Lego ook duur.
Ik vermoed dat het gewoon te maken heeft met dat ze het kunnen vragen en het dus ook gewoon doen.
Wat ik bedoel met de vergelijking van Nederland als "aanbiedingsland", is dat we hier erg gewend zijn aan standaard hoge prijzen en juist wachten op aanbiedingen die netto eigenlijk amper een aanbieding zijn. Net zoals Lego prijzen (mondiaal) verhoogd om daarna meer met de prijzen te stunten en het gevoel van een niet te missen aanbieding te creëeren :P
[...]

Er zal ongetwijfeld een kantelpunt zitten qua prijzen. Als Lego te veel gaat vragen, dan gaan mensen naar andere aanbieders van bouwblokjes uitwijken. Op dit moment is er een harde kern van Lego liefhebbers (waaronder ik ook) die nooit iets anders zouden kopen, maar die kern gaat steeds kleiner worden als de kids van tegenwoordig ook in aanraking komen met andere merken. Wellicht is bij die generatie dan het gevoel van "Lego=Lego en niets anders" wellicht minder sterk. Het effect van te hoge prijzen bij Lego zal niet gelijk op de korte termijn zichtbaar zijn, maar geef het 10 a 20 jaar en het kan een heel ander verhaal worden.

Mooi gezegd, idd zal dit op de lange termijn een niet erg duurzame tactiek zijn. De standaard te hoge prijzen zullen wel snel normaliseren, net zoals de oude standaardprijs van 8 cent per steentje naar de huidige 10 cent. Maar uiteindelijk gaat het om de fans en vooral om de kinderen, de volgende potentiële AFOL-generatie. Persoonlijk vind ik de huidige nieuwe sets een ongelovelijke upgrade t.o.v. een of twee decennia geleden, maar de initiële prijzen zorgen ervoor dat ik aankopen vooral afwacht via een Brickwatch melding.

Zoals @mawashigeri aangeeft is tweedehands een mooi alternatief! Het is natuurlijk wel wat anders dan die nieuwe set die je online of in de catalogus hebt gezien, maar met een heatgun (doos opnieuw dichtmaken) en een paar ziplockers (met nummertjes) kom je al aardig in de buurt van het "nieuw in doos" effect. Moet je wel zin in hebben, natuurlijk :9

• iketot
TestDummie schreef op woensdag 10 september 2025 @ 16:17:
[...]

Wat ik bedoel met de vergelijking van Nederland als "aanbiedingsland", is dat we hier erg gewend zijn aan standaard hoge prijzen en juist wachten op aanbiedingen die netto eigenlijk amper een aanbieding zijn. Net zoals Lego prijzen (mondiaal) verhoogd om daarna meer met de prijzen te stunten en het gevoel van een niet te missen aanbieding te creëeren :P

[...]

Mooi gezegd, idd zal dit op de lange termijn een niet erg duurzame tactiek zijn. De standaard te hoge prijzen zullen wel snel normaliseren, net zoals de oude standaardprijs van 8 cent per steentje naar de huidige 10 cent. Maar uiteindelijk gaat het om de fans en vooral om de kinderen, de volgende potentiële AFOL-generatie. Persoonlijk vind ik de huidige nieuwe sets een ongelovelijke upgrade t.o.v. een of twee decennia geleden, maar de initiële prijzen zorgen ervoor dat ik aankopen vooral afwacht via een Brickwatch melding.

Zoals @mawashigeri aangeeft is tweedehands een mooi alternatief! Het is natuurlijk wel wat anders dan die nieuwe set die je online of in de catalogus hebt gezien, maar met een heatgun (doos opnieuw dichtmaken) en een paar ziplockers (met nummertjes) kom je al aardig in de buurt van het "nieuw in doos" effect. Moet je wel zin in hebben, natuurlijk :9
Maar Lego ZELF stunt amper met prijzen. Dus dat zou voor hun ook niet opgaan dan.

Ze hebben gewoon hun prijzen verhoogd, deels door hogere kosten, deels omdat het kan..

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Tijll
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 27-10 23:08
M'n skipiste krijgt een upgrade dit jaar :D
Word nog een heel werk voor alle sneeuw toe te voegen, maar heb nog genoeg tijd hoop ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WTroiEVOAwHoa2Aaejo3agoELsA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/v2rhJHDF1jZjkXqNoSq7fl7U.png?f=fotoalbum_large

Skilift is een bestaande moc van Gallusbrick.

https://rebrickable.com/users/Tijll/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AppieNL
iketot schreef op woensdag 10 september 2025 @ 17:39:
[...]

Maar Lego ZELF stunt amper met prijzen. Dus dat zou voor hun ook niet opgaan dan.

Ze hebben gewoon hun prijzen verhoogd, deels door hogere kosten, deels omdat het kan..
Sinds de price hike van 2022 of 2023 hebben ze wel degelijk vaker aanbiedingen. Sets die nog volop in productie zijn staan ineens met korting in de webshop (dus los van de eindejaars uitverkoop om voorraad op te maken, dat doen ze al heel lang volgens mij). Maar ook dubbele VIP punt weekenden zijn er vaker dan voor die tijd (voor die tijd was het 3x of 4x per jaar, waarvan 2x kort achter elkaar voor de kerst, de keer rond Star Wars en alleen voor Star Wars in mei tel ik niet mee). We hebben nu zelfs een tegenhanger bij Lego van Amazon Prime Days die ze dit jaar tegelijk deden met Amazon.

Hoe weet ik dit? Vele jaren van Lego Store exclusives in de gaten houden op Brickwatch en zien dat die exclusives daarvoor eigenlijk nooit in de aanbieding kwamen, dubbele VIP punten als je mazzel had.

Lego doet dus sinds 2022/23 helemaal mee met de standaard werkwijze van (NL) winkels, waar ze ook aan verkopen (lekker dubbel dippen), maar nog steeds niet zulke diepe aanbiedingen als andere winkels, maar korting zeker.

Ik wil niet zeggen dat Lego's kosten niet omhoog zijn gegaan en er niet wat graaiflatie in zit, integendeel, maar Lego wilde ook gewoon meedoen met de winkels waar ze aan verkopen.
[...]
maar die kern gaat steeds kleiner worden als de kids van tegenwoordig ook in aanraking komen met andere merken. Wellicht is bij die generatie dan het gevoel van "Lego=Lego en niets anders" wellicht minder sterk.
Niet alleen de kinderen hebben waarschijnlijk minder die associatie, maar ook de (groot)ouders. Niet elke (groot)ouder gaat wachten op een aanbieding voor een verjaardag en zoekt dan gewoon een leuk bouwdoosje en of dat dan een andere merk is voor 30% van de prijs van een soortgelijk Lego setje maakt ze echt geen zak uit, "het zijn toch gewoon allemaal bouwblokjes". N=1, maar ik zie dit al zo'n 5-10 jaar bij sommige van mijn vrienden en collega's gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Tijll schreef op woensdag 10 september 2025 @ 20:13:
Word nog een heel werk voor alle sneeuw toe te voegen, maar heb nog genoeg tijd hoop ik.

[Afbeelding]

Zoals ie er nu uit ziet is het idd vragen om ongelukken. Kan in de huidige staat meteen een ambu en een traumahelikopter bij geplaatst worden :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• The Eagle

The Eagle

Cheezus schreef op woensdag 10 september 2025 @ 07:52:
[...]

Iets tussen:
https://www.lego.com/nl-n...h-hogsmeade-station-76423
en
https://www.lego.com/nl-n...rient-express-train-21344

Het station bestaat al dus die brickcount zouden ze bij de eerste set kunnen gebruiken om de trein wat uit te breiden en in dezelfde prijscategorie te blijven. Die tweede een beetje aankleden voor een winter/kerst look lijkt mij wel wat maar ik snap dat dit voor de meeste Winter Village fans wat prijzig is :+
Dan zou je eigenlijk deze als basis moeten hebben denk ik: https://www.bricklink.com...tem.page?S=79111-1#T=S&O={%22iconly%22:0}

Maar die is tweedehands ook al aardig aan de prijs aan het raken zie ik.
* The Eagle heeft hem hier staan

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:40

SomerenV

It's something!

[...]

Hoewel ik vrij kritisch ben over LEGO zie ik LEGO voorlopig nog niet verdwijnen als marktleider, en ik zie alternatieve merken ze het vuur niet écht aan de schenen leggen. Vooral dat laatste vind ik zonde want concurrentie is gewoon goed. Die concurrentie is er wel (Megabloks, Cada, Cobi, Sluban, Mould King, Blue Brixx) maar ik kan me oprecht niet voorstellen dat LEGO er heel veel van merkt.

Ik ben deze week bezig geweest met de Acura NSX van Mattel/Hot Wheels (review volgt later in het correcte topic) en hoewel de kwaliteit goed is, en de instructies goed zijn én het uiteindelijke model er enorm tof uit ziet... het is geen LEGO. Het spul voelt echt exact hetzelfde, maar klikt net wat anders bijvoorbeeld. Er zitten ook steentjes tussen die er volgens mij puur zijn om 'anders' te zijn. Ik denk dan... dit had je zo goed als hetzelfde kunnen maken met onderdelen die al bestaan. Cobi gebruikt bijvoorbeeld regelmatig steentjes met studs aan beide kanten. Dát is iets wat oprecht handig kan zijn. Mattel kiest vooral voor een aanpak die uniek is terwijl het niet perse een probleem oplost. Da's niet perse een nadeel, maar ik merk in dat opzicht wel dat ik me prettig voel bij de steentjes die ik ken ofzo? Al zijn de grote mudguards die specifiek voor deze Acura zijn, en de voor- en achterruit wel tof. Die brengen zo'n model ook naar een niveau wat je met normale onderdelen nauwelijks kunt bereiken. En een grote pré: geprinte onderdelen met enorm veel detail waar LEGO stickers of generieke geprinte onderdelen zou gebruiken.

In tegenstelling tot een aantal anderen hier ben ik niet zo'n grote purist. Ik ben al lang tot de conclusie gekomen dat er meer is dan alleen LEGO in de wereld van bouwsteentjes, maar LEGO is op veel vlakken wel nog altijd heer en meester ondanks dat ze steeds vaker her en der steken laten vallen. Hun klantenservice is ongeëvenaard bijvoorbeeld, en pick-a-brick is een ideale toevoeging aan de diensten. Dan heb je ook nog Bricklink waar je praktisch alles kunt vinden, instructies die online staan en de minifigs die gewoon onverslaanbaar zijn. Voor het project waar ik mee bezig ben, waar ik de laatste tijd wel 's wat van deel, hebben we ook gekeken naar Webrick voor de inkoop van steentjes. Dat zou aanzienlijk schelen in de kosten, maar het is geen LEGO, en LEGO voelt al snel heel vertrouwd aan als je mocs gaat verkopen. Dus wij maken gewoon gebruik van pick-a-brick en Bricklink, wel in combinatie met custom prints op torsos en tiles.

Vind ik LEGO momenteel in veel gevallen te duur? Ja. Slaan ze door wat betreft de grootte van sets? Ja. Ben ik van mening dat er teveel (kleine) specialistische steentjes zijn? Ja. Teveel kleuren? Ja. Teveel focus op AFOLS? Ja. Teveel focus op IP-thema's? Ja. Kan de kwaliteit van de steentjes in sommige gevallen beter? Ja.

Is er een merk dat het over de gehele linie beter doet dan LEGO? Nee. Maar het is goed te zien dat de concurrentie er is, en dat ze nieuwe dingen durven te proberen.
Ik merk het bij mezelf ook wel een beetje: ik krijg steeds minder zin om een grote Lego set aan te schaffen omdat het enorme smakken met geld zijn; de lol gaat er wat af.
Dit is bij mij in dit geval de doorslaggevende factor geweest om die Acura aan te schaffen. Ik bouw op vakantie altijd een setje van ~50 euro, maar ik vind het aanbod van LEGO de laatste tijd best tegenvallen. Ik heb al snel het gevoel dat iets te duur is voor wat je krijgt, of het thema, of richting van het thema spreekt me totaal niet aan. M'n vrouw heeft een beetje hetzelfde met de Harry Potter-lijn. Die vindt ze tof, maar het is ieder jaar voor haar gevoel steeds vaker meer van hetzelfde. Een rehash van gebouwen, met soms een nieuwe toevoeging, en een hele dure set die voorheen alleen als normale set te krijgen was. Maar da's het nadeel van een IP. Op een gegeven moment ben je door je materiaal heen...

Ik Schiet Film | Website | Instagram

• Kerngezond
jip_86 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 19:06:
[...]

Ready for powered up staat op de doos, dus standaard geen motor. edit: o wacht was @Kerngezond die zich dat afvroeg
Die foto zit er wel bij, dan is hij beter:
[Afbeelding]
Ik moet zeggen dat ik hem nog best leuk vind. Ik snap ook wel de mensen die hem lelijk vinden, maar ik denk dat je het als volgt moet bezien: Het is een speelgoedtrein. En natuurlijk zijn alle LEGO-treinen dat, maar het is denk ik bedoeld om te lijken op een typische oetlullige kerstspeelgoedtrein die je onder de kerstboom rondjes laat rijden, niet als een enigszins realistisch uitziende trein.
Pendora schreef op woensdag 10 september 2025 @ 11:34:
[...]

[Afbeelding]

Ik vind het eigenlijk juist wel een goed idee dat ze hem niet motoriseren, maar wel de optie geven. Dat drukt de prijs tenminste, en dan kan ieder voor zich bepalen of hij/zij het het geld waard vindt.

• Kerngezond
JBL-freak schreef op woensdag 10 september 2025 @ 12:32:

10308? Nou, dan hoop ik wel dat je de set zelf al ergens hebt liggen want hij is uit de handel en nieuw niet meer te betalen: https://www.brickwatch.ne...hristmas-High-Street.html
Dat is de belangrijkste reden dat ik hem heb laten schieten. :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kerngezond
QuattroNL schreef op woensdag 10 september 2025 @ 09:27:
[...]

Leuk gedaan!
Ik heb ook ooit de beide gebouwen van de Bookstore een extra verdieping gegeven en van binnen uitgebreid (meer boekenkasten want het origineel is vrij leeg, en dat voor een boekenwinkel).
Had de foto's al eens geplaatst maar ik plaats ze toch nog maar even:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Oh, die van jou is inderdaad ook leuk geworden! Vooral leuk dat je het interieur aangepakt hebt, want als ik mijn boekenwinkeltje ga dubbelen zal sowieso het interieur op de schop moeten. ;)

• Kerngezond
JBplap schreef op woensdag 10 september 2025 @ 09:39:
[...]

Grappig gedaan _/-\o_ , ik zou alleen wel nog een driehoeks tegel laten bedrukken met 108 of 109 als huisnummer :+

En misschien had ik de trap dan ook gespiegeld qua kleur en die DBG gedaan ipv LBG, om iets meer contrast te geven. Wel apart gezicht om dat zo omgedraaid te zien.
Ja, dat huisnummer daar zit ik ook nog een beetje mee, dat is eigenlijk het enige wat me stoorde. :P

Over die trap had ik nog niet nagedacht, maar ik vind het een heel goed idee wat je hier geeft! Dat ga ik zeker proberen! :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kerngezond
iketot schreef op woensdag 10 september 2025 @ 15:12:
[...]

Ik ben van de stelling dat een hobby geld mag kosten, maar ik heb weleens wat reacties gelezen op LEGO-sets van mensen uit ontwikkelingslanden, en dan realiseer ik me opeens hoe ontzettend rijk wij zijn. Er zijn gewoon veel landen waar kinderen sowieso geen LEGO krijgen omdat het onbetaalbaar is, en waar volwassenen lang sparen voor een set van ongerekend 50 euro, iets wat ik gewoon op een namiddag koop. Hun hele LEGO-verzameling bestaat dan uit vier van zulke sets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kerngezond

[Afbeelding]

Pfoe, moet nog wel een beetje sneeuwen inderdaad. :P

Acties:
  • +34 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:21

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Mijn eerste echte MOC is goedgekeurd :) https://rebrickable.com/m...station-alternative-10497

Afbeeldingslocatie: https://cdn.rebrickable.com/media/thumbs/mocs/moc-232803/708543.png/1000x800.png

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

The Eagle schreef op woensdag 10 september 2025 @ 21:27:
[...]

Dan zou je eigenlijk deze als basis moeten hebben denk ik: https://www.bricklink.com...tem.page?S=79111-1#T=S&O={%22iconly%22:0}

Maar die is tweedehands ook al aardig aan de prijs aan het raken zie ik.
* The Eagle heeft hem hier staan
Ja, een enorme gatling gun is wel een leuke afwisseling tussen al die kerstbomen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Nu online

Wailing_Banshee

You're Next

[Afbeelding]

Je hebt gewoon last van global warming, geen sneeuw dit jaar :D

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Jakkus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:34
(jarig!)
Heel erg leuk gedaan! Gefeliciteerd met deze stap. Hopelijk mogen er nog veel volgen :)

Zijn er ook Tweakers die ervaring hebben met de Blacktron Renegade? Hoe vinden jullie hem?
https://www.lego.com/nl-n...IUM_PRIORITY&gad_source=1

[ Voor 32% gewijzigd door Jakkus op 11-09-2025 09:08 ]

If the whole universe has no meaning, we should never have found out that it has no meaning: just as, if there were no light in the universe and therefore no creatures with eyes, we should never know it was dark. Dark would be without meaning - C.S. Lewis

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:41

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Van harte, dat is echt hartstikke leuk joh _/-\o_ *O*

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:21
Jakkus schreef op donderdag 11 september 2025 @ 09:07:
[...]

Heel erg leuk gedaan! Gefeliciteerd met deze stap. Hopelijk mogen er nog veel volgen :)

Zijn er ook Tweakers die ervaring hebben met de Blacktron Renegade? Hoe vinden jullie hem?
Heb hem nog niet, ga hem ergens voor het einde jaar halen. Volgens mij niet een supermodel en hadden ze er meer van kunnen maken. Maar Blacktron blijft wel gewoon vet.

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Makaja
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09:12
SomerenV schreef op woensdag 10 september 2025 @ 21:46:
Is er een merk dat het over de gehele linie beter doet dan LEGO? Nee. Maar het is goed te zien dat de concurrentie er is, en dat ze nieuwe dingen durven te proberen.
Nou, dat ben ik niet met je eens. Op dit moment zijn er diverse merken, die a) betere stenenkwaliteit hebben, b) innovatievere sets hebben en c) een betere prijs/prestatie-niveau hebben (lees: meer steentjes voor minder geld).

Ik heb de laatste maanden veel sets gebouwd van andere merken, omdat ik Lego gewoonweg veel te duur vind, met hun huidige aanbod. Het enige dat ik nog koop, is de jaarlijkse modular, maar dat komt, omdat ik die al 12 jaar koop en de serie compleet wil houden. Vergelijk ik de huizen echter met bijvoorbeeld een set van Funwhole, dan zijn die echt beter: alles bedrukt, ingebouwde en weggewerkte verlichting, alles afgewerkt, en leuke mini-builds.

Lego daarentegen flikt het, om zelfs bij een set van €1000,- nog een stickervel erbij te doen (de nieuwe death star dus)!! Dat vind ik voor die prijs echt te zot voor woorden!

Ik denk ook dat ze bij Lego in dezelfde val trappen, als 25 jaar geleden: teveel specialistische steentjes, teveel sets, te weinig value for money, en dat ze dus op een gegeven moment weer in de problemen komen. Grote verschil met toen is, dat er nu veel meer concurrentie is. Dus ben benieuwd waar dit toe leidt...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LvanW
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 27-10 08:12
[...]

Ik heb deze gebouwd, is een cool ding maar minder als de galaxy explorer.

JANGBRICKS heeft hem met een paar aanpassingen wel een stuk meer badass gemaakt. Misschien ga ik dat ook nog eens doen.

• AppieNL
Makaja schreef op donderdag 11 september 2025 @ 10:30:
[...]

Nou, dat ben ik niet met je eens. Op dit moment zijn er diverse merken, die a) betere stenenkwaliteit hebben, b) innovatievere sets hebben en c) een betere prijs/prestatie-niveau hebben (lees: meer steentjes voor minder geld).
De hele linie in zijn verhaal is inclusief de service van Lego (en PaB?), hebben die andere merken dat ook? (oprechte vraag)

De service van Lego is natuurlijk niet gratis, dat zit ook in de adviesprijs van sets doorberekend.

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

[...]

Ik heb de laatste maanden veel sets gebouwd van andere merken, omdat ik Lego gewoonweg veel te duur vind, met hun huidige aanbod. Het enige dat ik nog koop, is de jaarlijkse modular, maar dat komt, omdat ik die al 12 jaar koop en de serie compleet wil houden. Vergelijk ik de huizen echter met bijvoorbeeld een set van Funwhole, dan zijn die echt beter: alles bedrukt, ingebouwde en weggewerkte verlichting, alles afgewerkt, en leuke mini-builds.

Lego daarentegen flikt het, om zelfs bij een set van €1000,- nog een stickervel erbij te doen (de nieuwe death star dus)!! Dat vind ik voor die prijs echt te zot voor woorden!

Ik denk ook dat ze bij Lego in dezelfde val trappen, als 25 jaar geleden: teveel specialistische steentjes, teveel sets, te weinig value for money, en dat ze dus op een gegeven moment weer in de problemen komen. Grote verschil met toen is, dat er nu veel meer concurrentie is. Dus ben benieuwd waar dit toe leidt...
Het andere grote verschil is dat er nu een enorme groep AFOL is die minder problemen hebben met grote sommen geld uitgeven aan LEGO dan kinderen (of een cadeautje daarvoor).

Ook veel volwassenen die als kind niet/amper met LEGO hebben gespeeld hebben nu vaak een setje botanicals of iets van ICONS/architecture wat te maken heeft met een hobby of nostalgie. Voor deze mensen is een makkelijke build met duidelijke instructie belangrijker dan prijs. Mijn beperkte ervaring met andere merken is dat ze nog wel wat kunnen verbeteren op dat vlak.

Ik ben ook geen fan van stickers maar door ze te bedrukken kom je juist bij je laatste opmerking: teveel specialistische steentjes.

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

AppieNL schreef op donderdag 11 september 2025 @ 11:06:
[...]

De hele linie in zijn verhaal is inclusief de service van Lego (en PaB?), hebben die andere merken dat ook? (oprechte vraag)

De service van Lego is natuurlijk niet gratis, dat zit ook in de adviesprijs van sets doorberekend.
Service van Lego is ongeevenaard.. maar de prijs ook.. dat is dus een afweging die mensen maken..
Hoe vaak heb je de support nodig? persoonlijk zelden tot nooit.. dus als dat het enige is wat lego bijzonder maakt is dat het niet waard dat het 2x zo duur is (minstens).. Maar ik support lego wel want ze maken wel gewoon goed spul waarvan je weet dat het werkt en dat is bij andere merken soms wel een gok..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Haay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:00
SomerenV schreef op woensdag 10 september 2025 @ 21:46:
Ik ben deze week bezig geweest met de Acura NSX van Mattel/Hot Wheels (review volgt later in het correcte topic) en hoewel de kwaliteit goed is, en de instructies goed zijn én het uiteindelijke model er enorm tof uit ziet... het is geen LEGO. Het spul voelt echt exact hetzelfde, maar klikt net wat anders bijvoorbeeld. Er zitten ook steentjes tussen die er volgens mij puur zijn om 'anders' te zijn. Ik denk dan... dit had je zo goed als hetzelfde kunnen maken met onderdelen die al bestaan. Cobi gebruikt bijvoorbeeld regelmatig steentjes met studs aan beide kanten. Dát is iets wat oprecht handig kan zijn. Mattel kiest vooral voor een aanpak die uniek is terwijl het niet perse een probleem oplost. Da's niet perse een nadeel, maar ik merk in dat opzicht wel dat ik me prettig voel bij de steentjes die ik ken ofzo? Al zijn de grote mudguards die specifiek voor deze Acura zijn, en de voor- en achterruit wel tof. Die brengen zo'n model ook naar een niveau wat je met normale onderdelen nauwelijks kunt bereiken. En een grote pré: geprinte onderdelen met enorm veel detail waar LEGO stickers of generieke geprinte onderdelen zou gebruiken.

In tegenstelling tot een aantal anderen hier ben ik niet zo'n grote purist. Ik ben al lang tot de conclusie gekomen dat er meer is dan alleen LEGO in de wereld van bouwsteentjes, maar LEGO is op veel vlakken wel nog altijd heer en meester ondanks dat ze steeds vaker her en der steken laten vallen.
Ik ben 10 jaar geleden ongeveer uit mijn Lego Dark Ages gekomen, en al die tijd een Lego purist geweest. En nog steeds is mijn complete collectie 100% Lego. Maar uit nieuwsgierigheid, en omdat ik het model gewoon erg mooi vind, heb ik laatst de Mattel Hot Wheels Mercedes-Benz 300Si besteld. Prachtige auto en passend binnen de schaal van de grote Lego Icons auto's. Uit reviews heb ik begrepen dat de bouwtechnieken een stuk minder geavanceerd zijn dan bv. de Lego Icons Shelby Cobra, en dus minder spannend om te bouwen, maar het eindresultaat vind ik dan wel mooi om op display te zetten. Maar het zal voor mij wel de uitzondering op de "Lego purist" zijn.

• Makaja
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09:12
AppieNL schreef op donderdag 11 september 2025 @ 11:06:
[...]

Ik heb die hele service van Lego nog nooit nodig gehad. Dus dat is voor mij persoonlijk geen enkele voorwaarde. Qua losse steentjes: ja, ook andere merken kun je gewoon los kopen.

Het grootste issue dat ik op dit moment met Lego heb, is dat de sets simpelweg te duur zijn, voor wat het is. Dat, naast het feit dat de duurdere sets vaak gericht zijn, op beginnende volwassenen. Ofwel: super-eenvoudig om te bouwen, kleurenkots van binnen, en er wordt bespaard door stickers ipv bedrukte steentjes, bij sets van meerdere honderden euro's. En dat laatste stoort me vooral, omdat dat sets zijn, die één keer worden opgebouwd, en daarna als display-model gelden. Het is niet zo, dat er dan iets anders van wordt gemaakt (wat feitelijk het hele idee van Lego ooit wás!!).

Overigens is 85% van mijn collectie Lego, maar dan wel de wat oudere sets. En die 15% die resteert, zijn alternatieve merken. Vroeger moest ik daar niks van weten (denk aan Lepin, met zijn plagiaat van Lego-sets!), maar de huidige alternatieven zijn eigenlijk best goed, en streven op bepaalde punten Lego zelfs gewoon voorbij.

• iketot
Kerngezond schreef op woensdag 10 september 2025 @ 23:09:
[...]
Ik ben van de stelling dat een hobby geld mag kosten, maar ik heb weleens wat reacties gelezen op LEGO-sets van mensen uit ontwikkelingslanden, en dan realiseer ik me opeens hoe ontzettend rijk wij zijn. Er zijn gewoon veel landen waar kinderen sowieso geen LEGO krijgen omdat het onbetaalbaar is, en waar volwassenen lang sparen voor een set van ongerekend 50 euro, iets wat ik gewoon op een namiddag koop. Hun hele LEGO-verzameling bestaat dan uit vier van zulke sets.
Precies, en daar zijn sets ook duur, vaak zelfs duurder (kom bv zelf uit Curaçao en als ik er ben kijk ik altijd ff in de speelgoedwinkels, en LEGO is daar altijd duurder dan hier, maar 't minimum loon een heel stuk lager dan hier.

Ik zie niet dat LEGO speelt met hun prijzen, door die te koppelen op de markt waar ze in verkopen, en dus in NL hoger inzet om dan weer mee te gaan met andere partijen die veel aanbiedingen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sparow
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-10 12:48
PurpleBlue schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 18:34:
[...]

Zou er dan ook nog een set komen met een groene classic space torso, zoals die van de exo-suite (21109)?
Nu is die relatief rare
Weet wel dat dit een andere, kleur groen is, dan de exo-suite kleur: dit is de light green i.t.t de dark green kleur die we al hebben:

YouTube: Light Green LEGO Classic Spaceman!

Dus we kunnen de classic space astronauten weer gaan uitbreiden met een nieuwe kleur. Want ik verwacht inderdaad dat er binnenkort een set komt, waarin de torso gaat zitten. Of hij komt beschikbaar in de BAM. Gaat wel tegenwoordig wel erg hard met de nieuwe kleuren. We zitten ook nog te wachten op een lichtblauwe helm.

• RubjeMazter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:31
Voor de mensen die dienbladen o.i.d. gebruiken voor het bouwen:
Welke hebben jullie?

Ik zoek eentje waar ik op z'n minst een volledige stap van een 1:8 auto op kwijt kan en welke niet krast op een houten tafel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• procaliber
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 10:20
RubjeMazter schreef op donderdag 11 september 2025 @ 13:25:
Voor de mensen die dienbladen o.i.d. gebruiken voor het bouwen:
Welke hebben jullie?

Ik zoek eentje waar ik op z'n minst een volledige stap van een 1:8 auto op kwijt kan en welke niet krast op een houten tafel.
Ik gebruik een puzzelmat, is wel wat groot maar je kan hem zo dichtklappen en de volgende keer verder gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• almightyarjen
  • Nu online

almightyarjen

sparow schreef op donderdag 11 september 2025 @ 12:05:
[...]

Weet wel dat dit een andere, kleur groen is, dan de exo-suite kleur: dit is de light green i.t.t de dark green kleur die we al hebben:

YouTube: Light Green LEGO Classic Spaceman!
Om verwarring te voorkomen:
Light green: de waarschijnlijk nieuwe kleur bij de nieuwe kerstboom set
Green: de kleur die bij de exo suit zat
Dark green: de kleur van de kerstboom zelf in de nieuwe kerstboom set, hier is nog geen space mannetje van.

• AppieNL
Makaja schreef op donderdag 11 september 2025 @ 11:34:
[...]

Ik heb die hele service van Lego nog nooit nodig gehad. Dus dat is voor mij persoonlijk geen enkele voorwaarde. Qua losse steentjes: ja, ook andere merken kun je gewoon los kopen.
Dat het voor jou persoonlijk geen voorwaarde is, was niet de vraag.

SomerenV heeft het over "de hele linie" en in zijn reply benoemd hij als onderdeel van die linie bewust de service van Lego. Jij antwoord hierop, dus wil ik ook weten welke andere bouwblokjes die service bieden en niet of jij of wie dan ook wel of niet die service nodig heeft.

Ik kan van allerlei andere bouwsteentjes merken wel wat (of meerdere dingen) benoemen dat ze beter doen dan Lego, maar de vraag of er 1 was die het allround goed voor elkaar heeft zoals Lego. Daar ben ik wel benieuwd naar, dus mijn vraag is dusver nog steeds onbeantwoord of moet ik uit je antwoord afleiden dat zo'n merk naast Lego er (nog) niet is?

• AppieNL
iketot schreef op donderdag 11 september 2025 @ 11:57:
[...]

Ik zie niet dat LEGO speelt met hun prijzen, door die te koppelen op de markt waar ze in verkopen, en dus in NL hoger inzet om dan weer mee te gaan met andere partijen die veel aanbiedingen hebben.
Voor de duidelijkheid, mijn eerdere verhaal was niet gericht op alleen Nederland, maar gewoon heel Europa. Lego's prijzen zijn volgens mij voor een groot gedeelte van de Euro zone ook gelijk. Alle regionale Amazon sites stunten net zo hard mee als hier in Nederland, net als de andere landelijke "bol.com" sites. Doen ze al dik 10 jaar, lang voordat Lego dus zelf mee ging doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Kerngezond schreef op woensdag 10 september 2025 @ 23:07:
[...]

10308? Nou, dan hoop ik wel dat je de set zelf al ergens hebt liggen want hij is uit de handel en nieuw niet meer te betalen: https://www.brickwatch.ne...hristmas-High-Street.html
Dat is de belangrijkste reden dat ik hem heb laten schieten. :'(
Dat valt best wel mee qua prijs:
https://www.bricklink.com...:%22-1%22,%22iconly%22:0}
(Bricklink sets nieuw binnen de eu, zodat je niet met invoerrechten etc zit)

De makkelijkste manier om hyprocrieten boos te krijgen? Confronteer ze met hun eigen uitspraken...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

[...]

Thanks! De Blacktron heb ik toevallig gisteren gehaald, bang dat ie niet meer leverbaar gaat zijn tegen het einde v/h jaar. Nostalgie he? De MOC van Jang vind ik heel erg goed geslaagd, maar hij heeft (volgens mij) nog geen instructies vrijgegeven. Dus wellicht ga ik zelf iets verzinnen wat er op lijkt :)

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

[...]

Oh hier ben ik het helemaal mee eens hoor, maar LEGO heeft ook de bizar goede klantenservice, de winkels met een leuke sfeer, de minifigs zoals ik al zei, pick-a-brick (ook online) en Bricklink. LEGO is meer dan de kwaliteit van de steentjes of de prijs/kwaliteit-verhouding en dat alles bij elkaar maakt LEGO nog steeds het beste merk. Je koopt deels een ervaring terwijl je bij andere merken dat wat minder hebt.

Gelukkig zijn er steeds meer mensen die hun onvrede laten horen over bepaalde praktijken bij LEGO, en tegelijkertijd laten andere merken zien dat het ook anders/beter kan voor minder. Dat laatste denk ik overigens ook. Nu gaat het ze nog voor de wind, maar het aantal steentjes/kleurtjes groeit naar mijn idee best hard. Ja, je kunt er op die manier nóg vettere dingen mee maken, maar LEGO blinkt in mijn ogen juist uit als je er (als kind in ieder geval) ook wat fantasie bij moet gebruiken.

Zoals gezegd is de concurrentie goed, voor alle merken. Een Cobi, Cada of BlueBrixx moet hun best doen de kwaliteit en ervaring op te krikken terwijl LEGO moet zorgen dat ze niet teveel mensen kwijtraken aan die merken, mogelijk ook door kwaliteit op te krikken, prijzen te drukken, of een meer premium gevoel aan te bieden (lees: bedrukte steentjes, meer doen met licht of geluid zonder de prijs omhoog te gooien).
AppieNL schreef op donderdag 11 september 2025 @ 15:30:
[...]

Dat het voor jou persoonlijk geen voorwaarde is, was niet de vraag.

SomerenV heeft het over "de hele linie" en in zijn reply benoemd hij als onderdeel van die linie bewust de service van Lego. Jij antwoord hierop, dus wil ik ook weten welke andere bouwblokjes die service bieden en niet of jij of wie dan ook wel of niet die service nodig heeft.

Ik kan van allerlei andere bouwsteentjes merken wel wat (of meerdere dingen) benoemen dat ze beter doen dan Lego, maar de vraag of er 1 was die het allround goed voor elkaar heeft zoals Lego. Daar ben ik wel benieuwd naar, dus mijn vraag is dusver nog steeds onbeantwoord of moet ik uit je antwoord afleiden dat zo'n merk naast Lego er (nog) niet is?
Ik denk oprecht dat er geen merk is dat als je alles bij elkaar optelt beter scoort dan LEGO. Niet dat ik de klantenservice (vaak) nodig heb, maar je hoort er eigenlijk nooit negatieve verhalen over. Dat is ook wat waard. En de keren dat ik ze nodig had ben ik echt heel goed geholpen. Andere merken zullen dat wellicht ook op orde hebben, maar in het geval van LEGO zit het allemaal logisch in elkaar en klopt het gewoon. Een beetje zoals bij Apple, waarbij het door het ecosysteem een bizar goed geoliede machine is. Alles werkt feilloos met elkaar.

Overigens heb ik van andere merken de service nog niet nodig gehad dus geen idee hoe goed het wel/niet is, maar heel veel beter dan wat LEGO doet kan haast niet.
ToolkiT schreef op donderdag 11 september 2025 @ 11:17:
[...]

Service van Lego is ongeevenaard.. maar de prijs ook.. dat is dus een afweging die mensen maken..
Hoe vaak heb je de support nodig? persoonlijk zelden tot nooit.. dus als dat het enige is wat lego bijzonder maakt is dat het niet waard dat het 2x zo duur is (minstens).. Maar ik support lego wel want ze maken wel gewoon goed spul waarvan je weet dat het werkt en dat is bij andere merken soms wel een gok..
Dat laatste is meer een vooroordeel dan wat anders denk ik. Ik heb het nog altijd vooral als het gaat om kwaliteit, maar dat is gestoeld op mijn ervaring met LEGO vroeger en het feit dat ik die steentjes nog steeds zonder issues kan gebruiken. Maar als je nu ziet wat voor klachten er regelmatig zijn, met gescheurde torsos of steentjes of kleurverschillen... Iets met het verleden en garanties :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PurpleBlue
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
PurpleBlue schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 11:47:
Van de week kwam deze voorbij op Amazon voor een goede prijs.
Kan ik eindelijk de Dark blue space fig afmaken met helm en airtank! d:)b
Vanmiddag de onderdelen er uit gehaald, en tevens de lichtblauwe voorzien van de juiste handen :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T9K3JiPaDtOV85qKzuNgkimSS7w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vv0DC6xD2JkeW6v7y0wTQF9e.jpg?f=fotoalbum_large
Nu op zoek naar iemand die de lichtblauwe airtanks voor een normale prijs wil afstaan uit set 21359 O-)

Tevens nog een partij lego gekocht, waarvan veel zakjes nog dicht zitten.
Gezien er een stuk of 6 boekjes of delen van bij zitten vraag ik mij af; Weet iemand of je aan de code's op de zakjes kan achterhalen bij welke set het behoord?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/smRV7IHx81RoJ4kgqLciPKARaFo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7qekT1l9EXbNu340ES9J09Lb.jpg?f=fotoalbum_large

• AppieNL
SomerenV schreef op donderdag 11 september 2025 @ 16:10:
Overigens heb ik van andere merken de service nog niet nodig gehad dus geen idee hoe goed het wel/niet is, maar heel veel beter dan wat LEGO doet kan haast niet.
Voor de zekerheid als aanvulling op mijn originele vraag: mijn vraag was ook niet dat ze de service beter moeten doen dan Lego (zoals je zegt, gaat eigenlijk niet), ook niet eens op gelijk niveau, maar het liefst wel in de buurt daarvan en iig bestaand en niet "Mis je wat? Pech joh, doen we niks mee".

Ik gebruik de service van Lego ook nauwelijks tot nooit, maar het is wel fijn om te weten dat die er is, mocht er wat zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xtuv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:47
PurpleBlue schreef op donderdag 11 september 2025 @ 16:19:
[...]
Tevens nog een partij lego gekocht, waarvan veel zakjes nog dicht zitten.
Gezien er een stuk of 6 boekjes of delen van bij zitten vraag ik mij af; Weet iemand of je aan de code's op de zakjes kan achterhalen bij welke set het behoord?
[Afbeelding]
Geen idee of dat kan. Ik zou goed in de zakjes kijken en 3 ietwat ongewone onderdelen noteren. Met de multisearch op bricklink kan je vinden in welke set die combinaties voorkomen.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Tijll
De eerste sneeuwval is geweest!
Vind het nog best moeilijk om 'natuurlijk'-uitziende sneeuw te plaatsen en een piste te sculpten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M55j17TH0t88SbykmdiU6Aa6ZHM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jdWE587ua36OVe9f33D8cd0H.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:41

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Tijll schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 06:56:
Vind het nog best moeilijk om 'natuurlijk'-uitziende sneeuw te plaatsen en een piste te sculpten.
[Afbeelding]
Nou dat ziet er anders prima geslaagd uit IMHO _/-\o_

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LvanW
Tijll schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 06:56:
[Afbeelding]
Het ziet er al mooi uit! Je kan ook misschien hellingen maken van schuine plates met ball joints/hinges, bijvoorbeeld met de techniek gebruikt voor de helling in 10320 Eldorado Fortress.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijll
LvanW schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 11:00:
[...]

Het ziet er al mooi uit! Je kan ook misschien hellingen maken van schuine plates met ball joints/hinges, bijvoorbeeld met de techniek gebruikt voor de helling in 10320 Eldorado Fortress.
Waardeer de tip, ik ga er eens naar kijken _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijll
Weet iemand toevallig hoe dit onderdeeltje heet (bruine aftakking)?
Ik zou dus totaal niet weten naar welke benaming ik zou moeten zoeken in Bricklink/Studio.
Alvast bedankt :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xtxq4GpnAZxVOVN5RNMTIENPJRo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ZLRxOEw54yUekcWDobfuSZtT.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LvanW
Tijll schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 11:10:
Ik zou dus totaal niet weten naar welke benaming ik zou moeten zoeken in Bricklink/Studio.

[Afbeelding]
1566 Plant Stem / Stalk with Bar, Bar Holder, and Hollow Stud :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis van der Stelt
  • Laatst online: 27-10 18:46
Is Genesis controller al op, dat ik hem niet in mijn mandje krijg bij Lego?
Of kan hij nog opnieuw beschikbaar komen?

[ Voor 22% gewijzigd door Dennis van der Stelt op 12-09-2025 11:24 ]

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12:08
Dennis van der Stelt schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 11:23:
Ja die ging heel snel, onwaarschijnlijk dat hij weer terug komt.
Ik zou MP proberen, staan er genoeg op .

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tc99m
Die is verdwenen van de promo-pagina dus ik vermoed inderdaad dat die op is (was al sinds 8 september beschikbaar).

Of hij opnieuw beschikbaar komt is lastig te zeggen. De laatste jaren komen GWP's regelmatig terug, maar daar is niet altijd een peil op te trekken, en de kans dat dat op hele korte termijn (binnen de aangekondigde periode van 8 t/m 17 september) nog is lijkt me klein.

Je kunt even contact opnemen met de klantenservice van LEGO, misschien kunnen die je meer vertellen.

[ Voor 11% gewijzigd door Tc99m op 12-09-2025 11:34 ]

scintillating

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Tijll schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 11:10:

[Afbeelding]
Het antwoord is al gegeven, maar wat ik vaak doe als ik iets niet kan vinden is zoeken op een onderdeel van het steentje. In dit geval zit er een bar aan/op (iets waar een clip op geklikt kan worden is per definitie een bar volgens mij). Of als iets vooral als onderdeel van een plant gebruikt wordt dan zou je ook op plant kunnen zoeken. Of een combinatie, want dit ding heeft ook een stud, dus dan zoek je op bar stud.

Op een gegeven moment word je best handig in het zoeken naar onderdelen waarvan je de naam niet weet :+
AppieNL schreef op donderdag 11 september 2025 @ 16:21:
[...]

Voor de zekerheid als aanvulling op mijn originele vraag: mijn vraag was ook niet dat ze de service beter moeten doen dan Lego (zoals je zegt, gaat eigenlijk niet), ook niet eens op gelijk niveau, maar het liefst wel in de buurt daarvan en iig bestaand en niet "Mis je wat? Pech joh, doen we niks mee".

Ik gebruik de service van Lego ook nauwelijks tot nooit, maar het is wel fijn om te weten dat die er is, mocht er wat zijn :)
Ik heb echt geen flauw idee hoe de service van andere merken is. Wellicht wel leuk een keertje uit te testen hoe makkelijk ze vervangende onderdelen sturen als er iets ontbreekt ofzo. Met LEGO overigens ook nauwelijks te maken gehad met hun klantenservice, behalve een keer of 2 met Pick a Brick. En misschien één keer ooit met een setje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Cheezus schreef op donderdag 11 september 2025 @ 07:39:
[...]

Ja, een enorme gatling gun is wel een leuke afwisseling tussen al die kerstbomen :+
Is wel een stuk makkelijker bomen rooien :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:07
Morgen en overmorgen hebben ze bij de Lego stores dat je een mini controller kan maken. Is wel in de rij staan, maar wie weet. Wij gaan vaak wel even. Leuk om te doen en gezellig met de andere mensen in de rij kletsen. :P

Heb je wel een soort controller, maar geen Genesis controller.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Over de blacktron Renegade gesproken, 2 uurtjes en hij stond in elkaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xsL8PGHTgYWgc99ALBFwjT9TLxM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/dFSwgI7thFd6bIjza6lki0fh.jpg?f=user_large

Vrij makkelijke build, niet echt heel verrassend. En inderdaad een beetje erg veel geel. Gelukkig valt het mee met de rare kleuren, eigenlijk alleen rood naast het geel en zwart (en licht en donker grijs).

/Edit: wel een enorme kras op de cockpit, toch maar even een nieuwe vragen.

[ Voor 26% gewijzigd door zonoskar op 12-09-2025 20:25 ]

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• almightyarjen
  • Nu online

almightyarjen

Het "substation" voor de overall control van de geautomatiseerde container terminal was één grote bende. Aangezien ik erg slecht ben met dingen noteren en het bijna 2 jaar geleden is dat ik eraan gewerkt had, had ik geen idee welk kabeltje waarheen liep :D Dus de hele meuk losgetrokken, opnieuw ingedeeld en opnieuw aangesloten. Daarnaast gebouw wat groter gemaakt voor toekomstige uitbreidingen :)

Before:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/95GIeBY_mSoylbCW2yjAPdD7ezw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/pDsvCUywi6GMlizgmfOq4pcK.jpg?f=user_large

After:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XgJPn4WZF2HGTIlkf2lbJLRVSkM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/mIeAWTzr6fLnR6IKlQG9AaJB.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O0gRTmaNRaPvWFD2tgMxLGVBSuA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/c2KXElyoUT9pTKVfN8nJPGnY.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GUcOFNasvN-rNGtonBny0Bo4nZk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/yppR5vfGTHyqz1FcFEm1NoQa.jpg?f=user_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tc99m
almightyarjen schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 21:02:
Het "substation" voor de overall control van de geautomatiseerde container terminal was één grote bende. Aangezien ik erg slecht ben met dingen noteren en het bijna 2 jaar geleden is dat ik eraan gewerkt had, had ik geen idee welk kabeltje waarheen liep :D Dus de hele meuk losgetrokken, opnieuw ingedeeld en opnieuw aangesloten.[…]
en ook direct genoteerd? :P

scintillating

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• almightyarjen
  • Nu online

almightyarjen

Sort of :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HelloIamAldo
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 07:58
SomerenV schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 13:59:
[...]

Het antwoord is al gegeven, maar wat ik vaak doe als ik iets niet kan vinden is zoeken op een onderdeel van het steentje. In dit geval zit er een bar aan/op (iets waar een clip op geklikt kan worden is per definitie een bar volgens mij). Of als iets vooral als onderdeel van een plant gebruikt wordt dan zou je ook op plant kunnen zoeken. Of een combinatie, want dit ding heeft ook een stud, dus dan zoek je op bar stud.

Op een gegeven moment word je best handig in het zoeken naar onderdelen waarvan je de naam niet weet :+
Ook succes gehad met foto maken met Google Lens. Veelal is het eerste zoekresultaat van Bricklink en ben je er ook gelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AppieNL
Spuitelf bericht, ignore and move on :)

Volgens mij nog niet langs gekomen, maar de "UCS" kerstboom heeft blijkbaar een interieur. En je kan hem opbergen in de doos.
originele afbeelding stond hier al
Ik zie nog steeds niet hoe Lego denkt dat dit een set is van €300, ik vind het ondanks de part count en met het gegeven van een interieur niks meer waard dan een modular (onder de €200 modular) en dat is al pushing it imo. Zonder interieur had ik het een €100 set gevonden.

Maar goed, Lego zal binnenkort wel zien hoe goed het loopt voor die prijs. Ik verwacht heel veel winkel aanbiedingen (als die niet exclusief is) met minimaal 33% korting :D

[ Voor 25% gewijzigd door AppieNL op 13-09-2025 13:34 ]

Acties:
  • +28 Henk 'm!

• Jakkus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:34
(jarig!)
Mijn vader, broers en ik waren vanmorgen bij het Lebertigomuseum bij Winterberg. We zijn daar een weekendje weg, en kwamen erachter dat dit museum hier was. Leuk om even een kijkje te nemen!

Ze hebben hier veel oude sets opgebouwd staan. En ook een paar leuke diorama's. Zoals dit middeleeuwse diorama, heel gaaf:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vvQCr3CPYYREXPc_tU4Bc24Fkow=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hebv41Og1aQL8TOXztDO5xKo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SnTLtpmQGbj7dJumoPLcbb93Fv4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YAdSZQpojOoUUF6hWMy8sz9e.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NwD_--CDiQiBwS8eSmRiCxOERLg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K6wIfJp1YfXZovmkNRwE8Fia.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xqxDawPMfhP3uCOIUbX-9r_mOw8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ujmPlzl1ugGkKKKET5MpdgXa.jpg?f=fotoalbum_large

En vergeleken bij dit Star Warsdiorama steekt zelfs de nieuwe Death Star schril af:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uZvMOFYccyq62-DevNtailOvQ4I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TP5bIeMafe0MjgD9CAhbPN4C.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gi9aI3HqHxoPE9q-xJMJMD-J5dY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ygg8mCvPqmbaoSQqVQYqaYhx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I6nx5y8UiMe1ejCewGbUAKal5UE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5afG5nllZ3jZGICgfwJp9IRf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HLOx2Z4hdK1HdHZH68h_Ne3ui1I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rPDIdF1PNt6FKfFDxNl4wfPM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dWZBE7CUtaRZ-RHWiTZ76tgHbLo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YZfRp54ZTc1VkBsK6R7o8mSG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YjHZIG8FhZoNXvR4O1y-R-il9kw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gpzLxuCMmmb3AEw7ms9vJN9D.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AjgjBejBHFWGwwTbNmxNOACB6jg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SZ82VbqgR80jWabpyPj7S6P1.jpg?f=fotoalbum_large

Nog wat oude kastelen op een rijtje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X_lHWYtrkfJLdN9fKrOjQ1shmKM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l2mpAVJ8gnZkF719V68PPsoW.jpg?f=fotoalbum_large

If the whole universe has no meaning, we should never have found out that it has no meaning: just as, if there were no light in the universe and therefore no creatures with eyes, we should never know it was dark. Dark would be without meaning - C.S. Lewis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07:40
Jakkus schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 12:13:
Mijn vader, broers en ik waren vanmorgen bij het Lebertigomuseum bij Winterberg. We zijn daar een weekendje weg, en kwamen erachter dat dit museum hier was. Leuk om even een kijkje te nemen!

Ze hebben hier veel oude sets opgebouwd staan. En ook een paar leuke diorama's. Zoals dit middeleeuwse diorama, heel gaaf:
Wat een bouwwerk. leuk om te zien. Ik vind wel dat een diorama zijn glans verliest als het te groot wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:39

SuBBaSS

-has Ryzen

AppieNL schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 12:09:
Volgens mij nog niet langs gekomen, maar de "UCS" kerstboom heeft blijkbaar een interieur. En je kan hem opbergen in de doos.
[Afbeelding]
Ik zie nog steeds niet hoe Lego denkt dat dit een set is van €300, ik vind het ondanks de part count en met het gegeven van een interieur niks meer waard dan een modular (onder de €200 modular) en dat is al pushing it imo. Zonder interieur had ik het een €100 set gevonden.

Maar goed, Lego zal binnenkort wel zien hoe goed het loopt voor die prijs. Ik verwacht heel veel winkel aanbiedingen (als die niet exclusief is) met minimaal 33% korting :D
SuBBaSS schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 17:23:
[...]

Ik werd vooral enthousiast van die kat die erbij zit. :+
Mini tuxedo. O+
Interieur van het ding is ook nog wel geinig.

Maar 300 euro waaaaaaaaaaaaaaaaaaaaattt???? :D
Mafklappers daar. Voor 100 euro minder was het nog niet eens een must buy.

[...]

En de speciale space kersttrui noem je niet even? :o :+

[Afbeelding]
:Y)

Zou voor mij normaal gesproken wel een must buy zijn, maar hier gaan we lego dus niet voor 'belonen'.
Die staat dus denk ik rond kerst '26 voor een veel schappelijker prijsje hier in de woonkamer. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AppieNL
Woops en dat plaatje van de achterkant was ook al voorbij gekomen :F

edit: vorige bericht maar even beetje aangepast.

[ Voor 14% gewijzigd door AppieNL op 13-09-2025 13:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:39

SuBBaSS

-has Ryzen

AppieNL schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 13:29:
Woops en dat plaatje van de achterkant was ook al voorbij gekomen :F
Het is jou vergeven! Topic kan hard gaan.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ingelogd schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 12:40:
[...]

Wat een bouwwerk. leuk om te zien. Ik vind wel dat een diorama zijn glans verliest als het te groot wordt.
Dat kan, maar dat hoeft niet. Zolang er maar genoeg variatie in zit. In dit geval is het behoorlijk wat groen, dat helpt niet ;)

Maar pak zoiets: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YGJk9R8J7uebwx5-XqiUNeZ1i2o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uBHMH8NYROQOPFlRoSholB0r.jpg?f=fotoalbum_large
Of zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vdmUF3nOavwiNJcc_439hBy3HQc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/IyPUu0WOH0KIYhVMZY7kWrOU.jpg?f=user_large

En dan heb je een paar hele grote te pakken, maar met meer dan voldoende variatie dus wordt nergens saai :)

Edit: dit was in https://railway-brickmuseum.eu/ in Maasmechelen, net over de grens bij Stein. Hebben wisselende expo's, maar aanrader :)

[ Voor 18% gewijzigd door The Eagle op 13-09-2025 17:27 ]

Pagina: 1 ... 137 ... 145 Laatste

Let op:
Dit topic is voor discussie over modellen, eigen bouwsels en meer. Hier kun je je nieuw aangekochte Lego-set naar hartelust showen. Andere leuke/ interessante topics: :)Dit topic is alleen voor the Real Thing. Trespassers will be bricked >:) .