Het Grote Lego Topic - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 138 ... 146 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 04:25
Even een vraag over lego powered up treinen. Ik wil graag 2 treinen op 1 controller. 1 links en 1 rechts. Beide op hetzelfde kanaal/kleur.

Dat zou moeten werken voor zover ik zie, maar in de praktijk werkt het niet echt. De instructies om de 2 hubs en de controller op hetzelfde kanaal te krijgen lijken onvolledig, want voor mijn gevoel heb ik allerlei random dingen ernaast moeten doen om dat voor elkaar te krijgen. Daarna blijkt dat 1 van de treinen nauwelijks meer te besturen is. De stop knop werkt bijvoorbeeld niet.

Dus ik dacht: misschien is er een firmware update nodig. Ik lijk te zien dat zoiets via de app zou kunnen, maar daar zie ik toch geen optie om dat te doen.

Heeft iemand een tip om me verder te helpen. Zou super leuk zijn als het zou werken 🙂

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
AppieNL schreef op donderdag 11 september 2025 @ 16:21:
[...]

Voor de zekerheid als aanvulling op mijn originele vraag: mijn vraag was ook niet dat ze de service beter moeten doen dan Lego (zoals je zegt, gaat eigenlijk niet), ook niet eens op gelijk niveau, maar het liefst wel in de buurt daarvan en iig bestaand en niet "Mis je wat? Pech joh, doen we niks mee".

Ik gebruik de service van Lego ook nauwelijks tot nooit, maar het is wel fijn om te weten dat die er is, mocht er wat zijn :)
Dus dan is een goede service een pre, terwijl die service alleen nodig is als ze een fout gemaakt hebben door steentjes niet in de doos te doen... 😉 🤔

• DaTimMan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:09
MallePietje schreef op zondag 14 september 2025 @ 10:33:
Even een vraag over lego powered up treinen. Ik wil graag 2 treinen op 1 controller. 1 links en 1 rechts. Beide op hetzelfde kanaal/kleur.

Dat zou moeten werken voor zover ik zie, maar in de praktijk werkt het niet echt. De instructies om de 2 hubs en de controller op hetzelfde kanaal te krijgen lijken onvolledig, want voor mijn gevoel heb ik allerlei random dingen ernaast moeten doen om dat voor elkaar te krijgen. Daarna blijkt dat 1 van de treinen nauwelijks meer te besturen is. De stop knop werkt bijvoorbeeld niet.

Dus ik dacht: misschien is er een firmware update nodig. Ik lijk te zien dat zoiets via de app zou kunnen, maar daar zie ik toch geen optie om dat te doen.

Heeft iemand een tip om me verder te helpen. Zou super leuk zijn als het zou werken 🙂
Het kan, niet eenvoudig, ik heb de tutorials ook herhaaldelijk gevolgt en ineens was het wel gelukt.

Ik had ook de hele tijd gedoe met geen stopknop, plotseling vol gas. ik heb het dus maar weer op 2 controllers gedaan.

• AppieNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
42erik schreef op zondag 14 september 2025 @ 11:05:
[...]

Dus dan is een goede service een pre, terwijl die service alleen nodig is als ze een fout gemaakt hebben door steentjes niet in de doos te doen... 😉 🤔
Of als ze beschadigd zijn, wat je ook zou kunnen lezen als hun fout, maar je weet zelf ook wel dat in een bedrijf zo geautomatiseerd als Lego, een foutje of beschadiging komt doordat het door de afstelling van de machines glipt. Dat is een risico dat ze zoveel mogelijk proberen te beperken door hiervoor meerdere checks in het proces en hele nauwkeurige machines te hebben, maar geen enkele machine is onfeilbaar (en de mens ook niet trouwens, voordat je handwerk voor wil stellen) en dan is die service dus goed om te hebben i.p.v. dat niet aan te bieden.

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 04:25
DaTimMan schreef op zondag 14 september 2025 @ 11:09:
[...]

Het kan, niet eenvoudig, ik heb de tutorials ook herhaaldelijk gevolgt en ineens was het wel gelukt.

Ik had ook de hele tijd gedoe met geen stopknop, plotseling vol gas. ik heb het dus maar weer op 2 controllers gedaan.
Ja, inderdaad ook vol gas. Nou ja, dan ga ik maar hopen dat lego het ooit gaat fixen. Beetje first world probleem, maar toch 🙂

• HelloIamAldo
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 18:20
42erik schreef op zondag 14 september 2025 @ 11:05:
[...]

Dat is altijd leuk bij webshop reviews: "goed geholpen nadat ze letterlijk alles verkeerd hebben gedaan: 5 sterren" versus "was gewoon geleverd, 4 sterren" |:(

• 42erik
  • Niet online
HelloIamAldo schreef op zondag 14 september 2025 @ 13:28:
[...]

Dat is altijd leuk bij webshop reviews: "goed geholpen nadat ze letterlijk alles verkeerd hebben gedaan: 5 sterren" versus "was gewoon geleverd, 4 sterren" |:(
Precies dat! Heb lekker een waardeloze service die niemand ooit nodig heeft omdat je je leveringen/dozen op orde hebt.

Lijkt me beter dan goede service die je vaak nodig hebt omdat je je zaken niet volledig op orde hebt.

N=1, al meerdere keren missende onderdelen bij Lego tegen gekomen, waaronder een hele zak nummer 4 maar wel 2x nummer 6. Wel goed opgelost. Maar dat is voor de alternatieven nooit nodig geweest, daar was alles er gewoon (of misschien een hele lange tijd geleden een steentje die niet goed uit de mal was gekomen, maar dat weet ik niet zo precies meer)

[ Voor 10% gewijzigd door 42erik op 14-09-2025 13:55 ]

• 42erik
  • Niet online
AppieNL schreef op zondag 14 september 2025 @ 11:46:
[...]

Of als ze beschadigd zijn, wat je ook zou kunnen lezen als hun fout, maar je weet zelf ook wel dat in een bedrijf zo geautomatiseerd als Lego, een foutje of beschadiging komt doordat het door de afstelling van de machines glipt. Dat is een risico dat ze zoveel mogelijk proberen te beperken door hiervoor meerdere checks in het proces en hele nauwkeurige machines te hebben, maar geen enkele machine is onfeilbaar (en de mens ook niet trouwens, voordat je handwerk voor wil stellen) en dan is die service dus goed om te hebben i.p.v. dat niet aan te bieden.
Ik zeg ook niet dat je geen service moet bieden, maar om nu goede service, waarbij je je eigen fouten corrigeert, als een pluspunt te noemen vind ik het andere uiterste

• 42erik
  • Niet online
procaliber schreef op donderdag 11 september 2025 @ 13:33:
[...]

Ik gebruik een puzzelmat, is wel wat groot maar je kan hem zo dichtklappen en de volgende keer verder gaan.
Dichtklappen? Welke puzzelmat heb je dan? Ik ken alleen diegene die je oprolt

• procaliber
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 30-10 11:51
42erik schreef op zondag 14 september 2025 @ 14:08:
[...]

Dichtklappen? Welke puzzelmat heb je dan? Ik ken alleen diegene die je oprolt
Hij lijkt hier wel op:
https://www.bol.com/nl/nl...zdQOfvbLXNZxoCCGEQAvD_BwE

• 42erik
  • Niet online
Hmm, dat ziet er interessant uit. Thanks voor de suggestie!

• AppieNL
  • Nu online
Dat zeg je juist, want een vriend van me had vorig jaar nog een set gekocht van een andere bouwsteentjes merk met een in de doos verbogen 3x7 Technic panel (vonden we ook knap). En wat betreft mezelf voor Lego, al dik 10 jaar sets aan het kopen en de momenten dat ik de service heb moeten gebruiken kan ik nog steeds op 1 hand tellen.
42erik schreef op zondag 14 september 2025 @ 14:06:
[...]

Ik zeg ook niet dat je geen service moet bieden, maar om nu goede service, waarbij je je eigen fouten corrigeert, als een pluspunt te noemen vind ik het andere uiterste
Dus fouten die je onmogelijk kunt voorkomen in het proces (want hele kleine foutmarge) en dan dus een oplossing voor biedt zodat het alsnog goed komt, mag je niet als pluspunt noemen? Als ze het niet doen is het toch een negatief punt? Dan is het dus ook positief als ze het wel doen. Heeft niks met uiterste te maken, gewoon het beste maken van het er reëel mogelijk is i.p.v. te denken dat alles preventief opgelost kan worden.

• 42erik
  • Niet online
AppieNL schreef op zondag 14 september 2025 @ 15:01:
[...]

Dat zeg je juist, want een vriend van me had vorig jaar nog een set gekocht van een andere bouwsteentjes merk met een in de doos verbogen 3x7 Technic panel (vonden we ook knap). En wat betreft mezelf voor Lego, al dik 10 jaar sets aan het kopen en de momenten dat ik de service heb moeten gebruiken kan ik nog steeds op 1 hand tellen.

[...]

Dus fouten die je onmogelijk kunt voorkomen in het proces (want hele kleine foutmarge) en dan dus een oplossing voor biedt zodat het alsnog goed komt, mag je niet als pluspunt noemen? Als ze het niet doen is het toch een negatief punt? Dan is het dus ook positief als ze het wel doen. Heeft niks met uiterste te maken, gewoon het beste maken van het er reëel mogelijk is i.p.v. te denken dat alles preventief opgelost kan worden.
Huh? Dat klopt niet hoor

Verder wordt dit gesprek me wat te fel voor een relaxte zondagmiddag, ik houd het hier wel bij

• AppieNL
  • Nu online
Een willekeurige winkel zou je toch ook afbranden in de reviews als de nazorg prut is? Dan is het toch positief als die winkel wel goede nazorg heeft? Radar had daar vroeger nog iets als de "Warme Douche" voor :)

Ik snap dat je graag het beeld wil schetsen dat Lego dit doet zodat ze in het proces de kantjes ervan af kunnen lopen en het maar oplossen met de service, maar de service op dat niveau bieden (dus dat jouw N=1 verhaal de norm is) kost Lego klauwen met geld. Die goede sorteer- en weegmachines verdienen zich in no-time terug voor de schaal waarop Lego werkt.
Verder wordt dit gesprek me wat te fel voor een relaxte zondagmiddag, ik houd het hier wel bij
Fel? Ik vind het nog vrij tam, maar ja het is wel weer een typisch gesprek tussen jou en mij in dit topic, dus misschien wel beter ja.

• 42erik
  • Niet online
AppieNL schreef op zondag 14 september 2025 @ 15:32:
[...]

Een willekeurige winkel zou je toch ook afbranden in de reviews als de nazorg prut is? Dan is het toch positief als die winkel wel goede nazorg heeft? Radar had daar vroeger nog iets als de "Warme Douche" voor :)

Ik snap dat je graag het beeld wil schetsen dat Lego dit doet zodat ze in het proces de kantjes ervan af kunnen lopen en het maar oplossen met de service, maar de service op dat niveau bieden (dus dat jouw N=1 verhaal de norm is) kost Lego klauwen met geld. Die goede sorteer- en weegmachines verdienen zich in no-time terug voor de schaal waarop Lego werkt.

[...]

Fel? Ik vind het nog vrij tam, maar ja het is wel weer een typisch gesprek tussen jou en mij in dit topic, dus misschien wel beter ja.
Punt is dat het niet positief is als je missende onderdelen nalevert, dat is wel het minste wat je kan verwachten. Dat is niet positief, dat is vanzelfsprekend

Verder moet je misschien even je eigen posts en de toon en je legio aannames daarin terug gaan lezen

• AppieNL
  • Nu online
42erik schreef op zondag 14 september 2025 @ 15:38:
[...]

Punt is dat het niet positief is als je missende onderdelen nalevert, dat is wel het minste wat je kan verwachten. Dat is niet positief, dat is vanzelfsprekend
En toch zijn er bedrijven die dat niet doen, dus zo vanzelfsprekend is het niet.

[ Voor 17% gewijzigd door AppieNL op 14-09-2025 15:40 ]

• Rikkie8
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18:05
RubjeMazter schreef op donderdag 11 september 2025 @ 13:25:
Voor de mensen die dienbladen o.i.d. gebruiken voor het bouwen:
Welke hebben jullie?

Ik zoek eentje waar ik op z'n minst een volledige stap van een 1:8 auto op kwijt kan en welke niet krast op een houten tafel.
Ikea BAGGMUCK Schoenenmat, mooi groot en hoge rand.. gebruiken de kids ook, perfect, en de grote kan enorm veel op!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:24
Ik heb een bestekbak stödja, dan kan je ook nog een beetje organiseren

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:14
Is er per land een unieke set? Bijvoorbeeld voor Japan ? Altijd leuk om iets unieke mee te nemen.

Water-Escape

• Haay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:48
AppieNL schreef op zondag 14 september 2025 @ 15:01:
Ik sluit mij hier bij @AppieNL aan. Ook ik heb inmiddels zo'n 10 jaar ervaring met Lego sets kopen en bouwen (en mijn vitrines thuis staan nu aardig vol na die 10 jaar!), van kleine setjes tot hele grote (10294 Titanic is mijn grootste), en ook ik heb minder dan vijf keer (vingers van één hand) de klantenservice nodig gehad. Wel meerdere keren tijdens het bouwen gehad dat ik even dacht dat ik steentjes miste, maar na de zakjes nog eens na te kijken kwam daar heel vaak nog het ontbrekende steentje uit, terwijl ik dus zou hebben gezworen de zakjes zorgvuldig leeg gegoten had.

Dus of AppieNL en ik hebben vrijwel altijd mazzel en de mensen die met bijna elke set die ze bouwen wel een steentje missen hebben gewoon ontzettend pech, of het heeft met de werkwijze te maken...

• sheane
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Haay schreef op maandag 15 september 2025 @ 10:41:
[...]

Ik sluit mij hier bij @AppieNL aan. Ook ik heb inmiddels zo'n 10 jaar ervaring met Lego sets kopen en bouwen (en mijn vitrines thuis staan nu aardig vol na die 10 jaar!), van kleine setjes tot hele grote (10294 Titanic is mijn grootste), en ook ik heb minder dan vijf keer (vingers van één hand) de klantenservice nodig gehad. Wel meerdere keren tijdens het bouwen gehad dat ik even dacht dat ik steentjes miste, maar na de zakjes nog eens na te kijken kwam daar heel vaak nog het ontbrekende steentje uit, terwijl ik dus zou hebben gezworen de zakjes zorgvuldig leeg gegoten had.

Dus of AppieNL en ik hebben vrijwel altijd mazzel en de mensen die met bijna elke set die ze bouwen wel een steentje missen hebben gewoon ontzettend pech, of het heeft met de werkwijze te maken...
Vond de discussie ook al apart. Ik sluit me aan bij jullie. En er staat toch echt veel Lego hier :X

Missende steentjes in 9 jaar tijd: 2x (beide niet significant i.v.m. zelf reserves).
Missende steentjes in PAB bestelling: 2x (+/- 2 of meer bestellingen per jaar).

• Gim
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Haay schreef op maandag 15 september 2025 @ 10:41:

Ik heb zelf ook de nodige sets gekocht en kan ook de ontbrekende steentjes op een hand tellen. En natuurlijk stellig van mening zijn dat in die gevallen het ook écht niet mijn schuld is geweest :P

Wat me het meeste bij staat van "problemen" was:
  • de slechte prints op de Creator Expert Mustang; alle steentjes zijn netjes vervangen
  • een steentje te weinig en een steentje te veel in een set (bleek achteraf een eigen stomme bouwfout te zijn, waardoor LEGO me onnodig een vervanging heeft toegestuurd)
  • een nieuw stickervelletje, omdat een sticker op het losse velletje helaas gesneuveld was in de doos.
  • een gebogen brown plate in de doos, die ze gelijk vervangen hebben.
  • een incomplete levering van m'n bestelling; met spoed hebben nagezonden + ruime punten compensatie.
  • wat gebroken brittle brown parts van gebouwde sets die dusver stuk voor stuk vervangen zijn
  • een ontbrekende blue technic pin :P
  • DPD die met een heftruckvork of zo door de verzenddoos en productdoos is gegaan; LEGO bood gelijk compensatie of een vervangende set aan
Overigens... heeft iemand al sets gehad waarbij niet alleen de grote zakken van papier waren, maar ook de kleine zakjes binnen die zakken? Ik merk dat ik met die kleine zakjes wat meer moet uitkijken; met openscheuren dat een paar steentjes eruit sprongen of heel geniepig wilden blijven zitten in het zakje. Ik ging al met beleid te werk, maar nu nog wat meer ;)

En LEGO fabriceert en verkoopt natuurlijk ook gruwelijk veel sets in gruwelijk grote aantallen. En hoe goed je proces ook is, het kan altijd fout gaan met een batch of met een paar gevallen. Het aantal incidenten kan groot lijken, maar wellicht nihil wanneer je het afzet tegen het totale aantal sets dat over de toonbank gaat.

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:47

Wailing_Banshee

You're Next

Gim schreef op maandag 15 september 2025 @ 12:17:
[...]

Overigens... heeft iemand al sets gehad waarbij niet alleen de grote zakken van papier waren, maar ook de kleine zakjes binnen die zakken? Ik merk dat ik met die kleine zakjes wat meer moet uitkijken; met openscheuren dat een paar steentjes eruit sprongen of heel geniepig wilden blijven zitten in het zakje. Ik ging al met beleid te werk, maar nu nog wat meer ;)
Is mij 1 keer overkomen, sindsdien pak ik ook voor de papieren zakken even de schaar.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• antonvdijk
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:02
[...]

Ja die ben in aantal keer tegen gekomen. Ook ivm mindere transparantie ten opzichte van plastic scheur ik deze zakjes helemaal open over minstens 2 kanten, dan controleer ik nog een keer of er niets in zit. Dan leg ik het aan de kant (mocht ik er alsnog achter komen dat ik iets mis, heb ik het zakje nog).

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:24
[...]

Kleine papieren zakjes heb ik open getrokken als een zak chips/snoep. Dat kan wel enigszins met beleid.

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

[...]
Iedere LEGO-zak moet met zoveel beleid worden geopend om rondvliegend spul te voorkomen dat ik ze eigenlijk altijd netjes, met beleid en keurig aan de bovenkant openknip met een schaar. Met een goede opening weet je ook zeker dat er niet per ongeluk een stukje achterblijft onder een vage hoek of iets dergelijks.

Dus ja, altijd de schaar. Niet omdat het moet maar omdat het gewoon de netste manier is.

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:12

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ja, het stomme van die kleine zakjes is dat de scheur-inkeping veel te ver onderin zit, bijna halverwege het zakje. Ik gebruik ook vaak een schaar.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:06
water_escape schreef op maandag 15 september 2025 @ 08:50:
Is er per land een unieke set? Bijvoorbeeld voor Japan ? Altijd leuk om iets unieke mee te nemen.
Als er in een land een Legostore is waar je zelf kan printen, kun je wel een minifig maken met eigen ontwerp. Per land zijn er dan wel unieke afbeeldingen.

Was laatst in Kopenhagen, maar helaas tijdgebrek en veel te druk in de winkel. Ach, goede reden om terug te gaan.

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:06
zonoskar schreef op maandag 15 september 2025 @ 13:40:
Ja, het stomme van die kleine zakjes is dat de scheur-inkeping veel te ver onderin zit, bijna halverwege het zakje. Ik gebruik ook vaak een schaar.
Die scheurinkeping is bij die papieren zakjes niet echt nodig. Rustig afscheuren, vlak onder de bovenkant, dan gaat het bij mij altijd goed.
Leegstrooien, ook met beleid, en dan plat op tafel leggen zodat je kan voelen of er nog wat in zit.

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Pat911 schreef op maandag 15 september 2025 @ 13:56:
[...]

Die scheurinkeping is bij die papieren zakjes niet echt nodig. Rustig afscheuren, vlak onder de bovenkant, dan gaat het bij mij altijd goed.
Leegstrooien, ook met beleid, en dan plat op tafel leggen zodat je kan voelen of er nog wat in zit.
Ik hou ze ook altijd nog even tegen het licht aan om goed te zien of ze leeg zijn.

• QuattroNL
  • Registratie: April 2009
  • Nu online

QuattroNL

It is I.

Eigenlijk is het toch heel simpel: gooi de zakjes pas weg als je de set helemaal in elkaar gezet hebt.
Mocht er dan toch nog wat inzitten dan is dat hooguit een spare part.

Hier zou een signature kunnen staan. En die staat er dus ook.

• Marrtijn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:46
QuattroNL schreef op maandag 15 september 2025 @ 17:33:
Eigenlijk is het toch heel simpel: gooi de zakjes pas weg als je de set helemaal in elkaar gezet hebt.
Mocht er dan toch nog wat inzitten dan is dat hooguit een spare part.
Ik duw altijd alle gebruikte zakjes in lege zak 1 en als ik iets kwijt ben weet ik dat het daar in zit.

• Kerngezond
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-10 05:22
Ik ben aan een nieuwe uitdaging begonnen. Ik heb in het verleden twee keer de set van het boekenwinkeltje gekocht (10270) en daarbij eerder de blauwe bijgebouwtjes gespiegeld ten opzichte van elkaar gebouwd, maar nu is het tijd om daadwerkelijk het boekwinkeltje zelf onder handen te nemen. Ik ga hem vrijwel precies zo bouwen als in onderstaande video.

Klein probleem, er bestaat geen gebruiksaanwijzing omdat deze gast het helemaal zelf heeft bedacht en er nooit een specificatie voor gemaakt heeft. Ik moet dus letterlijk gaan bouwen door goed naar het filmpje te kijken en eindeloos vaak op terugspoelen en pauzeren te klikken. Misschien nog wel moeilijker is dat ik daarvoor dus ook extra blokjes moest bestellen die ik min of meer op het oog moest bestellen.

Wish me luck!! :D

• RickS29
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15:55
Kerngezond schreef op maandag 15 september 2025 @ 23:34:
Ik ben aan een nieuwe uitdaging begonnen. Ik heb in het verleden twee keer de set van het boekenwinkeltje gekocht (10270) en daarbij eerder de blauwe bijgebouwtjes gespiegeld ten opzichte van elkaar gebouwd, maar nu is het tijd om daadwerkelijk het boekwinkeltje zelf onder handen te nemen. Ik ga hem vrijwel precies zo bouwen als in onderstaande video.

[YouTube: Double LEGO Book Shop Modular Building!]

Klein probleem, er bestaat geen gebruiksaanwijzing omdat deze gast het helemaal zelf heeft bedacht en er nooit een specificatie voor gemaakt heeft. Ik moet dus letterlijk gaan bouwen door goed naar het filmpje te kijken en eindeloos vaak op terugspoelen en pauzeren te klikken. Misschien nog wel moeilijker is dat ik daarvoor dus ook extra blokjes moest bestellen die ik min of meer op het oog moest bestellen.

Good luck!

Xbox Live Gamertag: RickS29 | FC 2552-4842-4168

• tsjarlie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:29
Welke hebben jullie?

Ik zoek eentje waar ik op z'n minst een volledige stap van een 1:8 auto op kwijt kan en welke niet krast op een houten tafel.
Ik gebruik het Ikea bamboe dienblad

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Pazo

Mroaw?

+1 Hier 3 stuks liggen. Groot, goedkoop, maar ook redelijk plat dus meerdere op elkaar te stapelen bij het opbergen.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

• mawashigeri
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:17
Is die toch niet wat klein (28x20)?
Hier de Ikea Smula, slechts 3 euro en een mooie 52x35 maat!

ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma

• Gim
  • Niet online
Die gebruik ik ook. Twee formaten. Ideale dienbladen.

• Jakkus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:38
Kerngezond schreef op maandag 15 september 2025 @ 23:34:

[YouTube: Double LEGO Book Shop Modular Building!]

Gaaf project! Ik ben heel benieuwd hoe het wordt! Het is sowieso al heel erg leuk om daar mee bezig te zijn. En het komt vast helemaal goed :)

If the whole universe has no meaning, we should never have found out that it has no meaning: just as, if there were no light in the universe and therefore no creatures with eyes, we should never know it was dark. Dark would be without meaning - C.S. Lewis

• Jakkus
Ik heb zelf gisteren de Siege Encampment afgebouwd, en het een plekje gegeven. Als ik een keer de tijd heb wil ik meer details aan het landschap toevoegen, maar voor nu vind ik dit al heel levendig! :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8f_kSR-SGrJwmJGl4PufzVhjwEU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E0JzxuNRd8SUwtMsSihh0uHu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x3orE7stdeVTfsXNRNFicmoEjtg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CCLPlrXRVQHoipgvgLnjIpqp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V7HoCGQr-xVfZ1unrUwEWyhgB-U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gv9Fn95MtgHsKU6kRRewsqVY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uG827vTyi6C6g7pReKwfb534Uxo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yWS2JNX4zl1XmWYVrrJ4MkFp.jpg?f=fotoalbum_large

If the whole universe has no meaning, we should never have found out that it has no meaning: just as, if there were no light in the universe and therefore no creatures with eyes, we should never know it was dark. Dark would be without meaning - C.S. Lewis

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:09

almightyarjen

When does the hurting stop?

Jakkus schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 09:58:
Ik heb zelf gisteren de Siege Encampment afgebouwd, en het een plekje gegeven. Als ik een keer de tijd heb wil ik meer details aan het landschap toevoegen, maar voor nu vind ik dit al heel levendig! :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er mooi uit zo, lekker druk! Het aantal €/m2 is ook lekker hoog :D

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

• Jakkus
almightyarjen schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 10:08:
[...]

Ziet er mooi uit zo, lekker druk! Het aantal €/m2 is ook lekker hoog :D
Haha, ja! Ik ben altijd al een fan geweest van kastelen, dus ik kon deze niet laten staan. Ik heb er wel wat andere sets voor verkocht, soms moet je keuzes maken :)

[ Voor 36% gewijzigd door Jakkus op 16-09-2025 10:37 ]

• Jakkus
Ik denk er wel eens over, omwille van de ruimte, om de tafels met Lego te vervangen voor stellingkasten, bijvoorbeeld met een plankgrootte van 120x60 cm. Daar kun je per plank 8 baseplates op kwijt. Heeft een van jullie daar misschien ervaring mee?

Hier is op YouTube een voorbeeld van iemand die dat heeft gedaan:

[ Voor 25% gewijzigd door Jakkus op 16-09-2025 10:37 ]

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Jakkus schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 10:35:
Ik denk er wel eens over, omwille van de ruimte, om de tafels met Lego te vervangen voor stellingkasten, bijvoorbeeld met een plankgrootte van 120x60 cm. Daar kun je per plank 8 baseplates op kwijt. Heeft een van jullie daar misschien ervaring mee?
Ik heb alleen ervaring met die stellingkasten (iig die van de Gamma/Hornbach/etc). 1 stellingkast is goed te doen, maar zodra je er nog een op wilt zetten (waarvoor ze zijn ontworpen) is het vrijwel onmogelijk om dit stabiel en recht te krijgen. Ik heb nog nooit zo gevloekt :)

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• Jakkus
zonoskar schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 10:44:
[...]

Ik heb alleen ervaring met die stellingkasten (iig die van de Gamma/Hornbach/etc). 1 stellingkast is goed te doen, maar zodra je er nog een op wilt zetten (waarvoor ze zijn ontworpen) is het vrijwel onmogelijk om dit stabiel en recht te krijgen. Ik heb nog nooit zo gevloekt :)
Hoe bedoel je dat? Zet je dan twee kasten tegen elkaar aan, of maak je er één lange kast van?

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Jakkus schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 10:52:
[...]

Hoe bedoel je dat? Zet je dan twee kasten tegen elkaar aan, of maak je er één lange kast van?
Nee, op elkaar. Veel van die bouwmarkt stellingkasten zijn ontworpen zodat je 2 op elkaar kunt zetten, maar dat blijkft wiebelig en onstabiel.

• sheane
  • Niet online
Groot verschil in kwaliteit zit er inderdaad tussen @Jakkus denk dat @zonoskar dat heeft ervaren. Je merkt dat lang niet alle varianten goed stapelen, aansluiten, of koppelbaar zijn (horizontaal of verticaal) ook al wordt dat wel beweerd. En ja duurder is vaak wel beter, maar dat schiet misschien het doel voorbij.

Ik mis altijd wel wat uitstraling met zo'n stellingkast. Maar dat is persoonlijk. Heb je nou een industriële look in een ruimte, met bijv. ijzeren lichtarmaturen, leer en metaal, dan past dat vast goed. Maar even kort door de bocht, eikenhouten vloer met witte plinten....nee dank je

[ Voor 6% gewijzigd door sheane op 16-09-2025 11:12 ]

• Sato
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 30-10 23:15
Welke hebben jullie?

gebruik zelf deze: Klipsk dienblad/bedtafeltje voornamelijk voor kleinere builds maar ook wanneer ik even aan mijn tafel/bureau wil staan, pootjes uiklappen en de volgende zakjes open.
zit een tablet houder in dus voor de bouwinstructies is ook plek (bouw altijd vanuit de PDF)

Sato Bricks op Rebrickable & Discord voor hulp met Stud.io

• Versaevel
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 11:47

[YouTube: Building a LEGO City on SHELVES]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jJlKQwx97j5o76fSWl2-0yzg7SU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BrxmxrWq1XRGMrJJQtEYslAm.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb stellingbeugels met planken van 120cm (klein foutje met meten)
Voordeel in vergelijking met stellingkasten is dat je deze makkelijker kan verhangen.

• L23
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online

L23

Ik heb nu 1 stellingkast van Ikea. Wel wat sets tentoongesteld, maar voornamelijk dichte dozen. Kom ook een beetje om in de Lego en heb niet veel ruimte. Laatste tijd ook weinig gebouwd.

• Cloud_VII
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 12:39
Brammos85 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 14:36:
Ik ga toch de vraag nog eens stellen: Zijn er ergens plekken waar display cases voor normale prijzen te krijgen zijn? Gaat me te ver om bijna meer te betalen voor de display case dan voor de set zelf.
Late reactie, maar heb je nog wat gevonden?
Ben zelf ook op zoek. Goedkoopste wat ik kan vinden is via Ali....

• Brammos85
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 30-10 17:41
Cloud_VII schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 16:28:
[...]

Late reactie, maar heb je nog wat gevonden?
Ben zelf ook op zoek. Goedkoopste wat ik kan vinden is via Ali....
Dat dus, het is echt dramatisch. Als je dacht dat Lego al duur was, guess again..

• derKaiser29
  • Laatst online: 16:16

Ik heb twee van deze kasten https://www.ikea.com/nl/n...it-licht-bamboe-10538849/ :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/36hbpg8d4npPxkXwRfdxKQv7aDw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FLVIXJRrRafC5ztxmYXJmZWS.jpg?f=fotoalbum_large

• RubjeMazter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:58

• Cloud_VII
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 12:39
Brammos85 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 16:39:
[...]

Dat dus, het is echt dramatisch. Als je dacht dat Lego al duur was, guess again..
Heb deze gevonden zojuist
https://blackedbrick.com/

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:30

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Tevens @Brammos85

Op marktplaats adverteert een gozer uit apeldoorn met display cases.

Misschien is dat iets?

https://link.marktplaats....ttons&utm_content=app_ios

[ Voor 17% gewijzigd door Fraggert op 16-09-2025 19:04 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Fraggert schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 18:59:
[...]

Tevens @Brammos85

Op marktplaats adverteert een gozer uit apeldoorn met display cases.

Misschien is dat iets?

https://link.marktplaats....ttons&utm_content=app_ios
Die "gozer uit Apeldoorn" heeft 210 items te koop maar geeft wel aan particuliere verkoper te zijn?
Smells like dropshipping to me. De seconde dat er iets gekrast/beschadigd aankomt vrees ik dat ge uw centen kwijt zijt 🙄
#mijn_mening
#een_gewaarschuwd_mens

De makkelijkste manier om hyprocrieten boos te krijgen? Confronteer ze met hun eigen uitspraken...

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:48
roeleboel schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 20:07:
[...]

Die "gozer uit Apeldoorn" heeft 210 items te koop maar geeft wel aan particuliere verkoper te zijn?
Smells like dropshipping to me. De seconde dat er iets gekrast/beschadigd aankomt vrees ik dat ge uw centen kwijt zijt 🙄
#mijn_mening
#een_gewaarschuwd_mens
Een willekeurige advertentie geopend en er staat letterlijk 10 dagen levertijd/ niet op voorraad 😆

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

• gamerboy
  • Registratie: April 2016
Had deze gem bij de Bruna gevonden. Super leuk kleine bouwset en ook nog eens een boekje erbij over de planten die erin zitten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sA5k3L3fBf9WaMZl4N5DZ96Jo-c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y0iCGlCpTBYpNuK9eTNiYx64.jpg?f=fotoalbum_large

"It's time to kick ass and chew bubblegum... and I'm all outta gum" - Duke Nukem | Check mijn advertensies hier

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 26-10 18:45
Thalaron schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 20:29:
[...]

Een willekeurige advertentie geopend en er staat letterlijk 10 dagen levertijd/ niet op voorraad 😆
Die doet een bestelling bij Temu/Ali, gooit er wat eigen technic stukjes bij en 40/50 euro er bovenop. Goeie handel.
Uiteindelijk is een plexiglas display via Ali/Temu bestellen in de juiste afmetingen gewoonweg het goedkoopst.

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:18

SuBBaSS

-has Ryzen

Er is ook een tweede model Nike x Lego sneakers die ik nog niet gezien had. Te bestellen via de lego site zelf (die eerdere Tn's waren vziw. alleen via Nike verkrijgbaar).

Afbeeldingslocatie: https://www.lego.com/cdn/cs/set/assets/blt7c76308f0e1c9f5e/5009950_Prod.jpg?format=webply&fit=bounds&quality=75&width=800&height=800&dpr=1
https://www.lego.com/nl-n...on-big-kids-shoes-5009950

"Schoenen voor oudere kinderen"

En ze hebben een bastketball uitgebracht. _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://www.lego.com/cdn/cs/set/assets/blt681c71572dbbb081/5009871_Prod.png?format=webply&fit=bounds&quality=75&width=800&height=800&dpr=1

Geinig idee, die studs erop.

[ Voor 32% gewijzigd door SuBBaSS op 16-09-2025 21:25 ]

• Lennnn
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18:26
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n5EwgAcPOluYnbHQ0C6-9-ZoqKk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lm7QzFeRCyPI8J4rK9ZskLOX.jpg?f=fotoalbum_large

De aanbieding was te goed om te laten liggen.

Ik vind het wel storend dat ik iets moest bestellen om het modulaire kasteel compleet te houden.

Nog bedankt @PietjePuk voor het technic setje.

• HelloIamAldo
  • Registratie: Juli 2012
zonoskar schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 11:09:
[...]

Nee, op elkaar. Veel van die bouwmarkt stellingkasten zijn ontworpen zodat je 2 op elkaar kunt zetten, maar dat blijkft wiebelig en onstabiel.
Misschien is dit een open deur voor jou, maar toch...
Als je ze goed aan de muur verankerd is het wel stabiel en wiebelt het niet.

• derKaiser29
Nee valt mee.

• donkerlicht
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 29-10 06:28
Ik heb ook her en der wat Legosets staan. Af en toe ga ik er even voorzichtig over met een plumeau. Dan valt het best mee. Als je er nooit iets overheen haalt kan het na verloop van tijd inderdaad vrij stoffig worden.

• derKaiser29
donkerlicht schreef op woensdag 17 september 2025 @ 10:18:
[...]

Ik heb ook her en der wat Legosets staan. Af en toe ga ik er even voorzichtig over met een plumeau. Dan valt het best mee. Als je er nooit iets overheen haalt kan het na verloop van tijd inderdaad vrij stoffig worden.
Dat dus. Ik haal ook zo af ten toe ff een kwastje eroverheen en dan valt het idd mee.

• D. Ninjai
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:41
Blaasbalg doe ik soms ook naast een kwastje.

• donkerlicht
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 29-10 06:28
derKaiser29 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 10:28:
[...]

Dat dus. Ik haal ook zo af ten toe ff een kwastje eroverheen en dan valt het idd mee.
Ja, geldt eigenlijk voor alles in huis. Als je de bovenkant van een kast waar niets staat ook nooit schoonmaakt, verzamelt komt daar natuurlijk ook veel stof.

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:40

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik ben ook op zoek naar kasten/rekken om mijn lego te displayen, maar ik wil dan geen "goedkope uitstraling" hebben. Deze kasten zien er wel nog netjes uit. Maar ik heb lego sets (jurassic park T Rex rampage, Mario & Yoshi etc) die allemaal 40cm of hoger zijn. De ruimte tussen de planken zal waarschijnlijk niet hoger zijn dat dat he? Dat is vaak ook de reden waarom ik zo'n room divider achtige kast niet koop.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:40

Deathchant

Don't intend. Do!

D. Ninjai schreef op woensdag 17 september 2025 @ 10:31:
Blaasbalg doe ik soms ook naast een kwastje.
Nog een speciaal kwastje? Ik gebruik de Wolfbox mini compressor op de laagste stand maar ja, dat blaast niet de stof weg, je moet idd iets van een kwastje hebben, liefst ene met hoge haar dichtheid en niet te soepel en niet te hard...

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• D. Ninjai
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:41
Deathchant schreef op woensdag 17 september 2025 @ 13:23:
[...]

Nog een speciaal kwastje? Ik gebruik de Wolfbox mini compressor op de laagste stand maar ja, dat blaast niet de stof weg, je moet idd iets van een kwastje hebben, liefst ene met hoge haar dichtheid en niet te soepel en niet te hard...
Ik gebruik een molenborstel voor espressomachines. Een keer gekocht bij Simon Lévelt dacht ik.

• AppieNL
  • Nu online
Deathchant schreef op woensdag 17 september 2025 @ 13:23:
[...]

Make-up kwastjes zijn goed voor Lego afstoffen.

• sheane
  • Niet online
AppieNL schreef op woensdag 17 september 2025 @ 14:13:
[...]

Make-up kwastjes zijn goed voor Lego afstoffen.
Ik onderschrijf deze d:)b Dat i.c.m. met m'n Ali mini stofzuigertje en alles blijft tip top.

• Lennnn
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18:26
sheane schreef op woensdag 17 september 2025 @ 14:33:
[...]

Ik onderschrijf deze d:)b Dat i.c.m. met m'n Ali mini stofzuigertje en alles blijft tip top.
Heb je een link welke je hebt gekocht? :)

• sheane
  • Niet online
Lennnn schreef op woensdag 17 september 2025 @ 16:06:
[...]

Heb je een link welke je hebt gekocht? :)
Oef nee, dat is echt al 4 jaar geleden. Je kan ze ook op amazon en bol vinden. Dit is echt de 5x uitgebreidere versie van die van mij bijv:

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Pick-a-Brick Brussel 2025-09-18
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MMx26laF2YiT9dxzL1Us5E0yoX0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pcM0i8HKfHF2a52TV1mLQ4Nk.jpg?f=fotoalbum_large

De makkelijkste manier om hyprocrieten boos te krijgen? Confronteer ze met hun eigen uitspraken...

• Eegee
  • Laatst online: 16:49
Gisteren Optimus Prime gekocht, blijkt er tweemaal zakje 10 in te zitten in plaats van 1 en 10 ;(
Lego klantenservice maar gebeld en ze sturen het na. d:)b
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gRsghdOVCQ3OqwN9NsVQhPJ3frY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/zPOnQvSbJcophn32hsrk0zGf.jpg?f=user_large

• Gim
  • Niet online
Save the Box: Een vermakelijk filmpje over het bewaren van dozen. LEGO komt ook kort ter sprake en dus on-topic :P

Niet bedoeld om een discussie aan te zwengelen want die kennen we ondertussen wel :)

[ Voor 18% gewijzigd door Gim op 19-09-2025 12:32 ]

• Tijll
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 17:34
Genoeg uurtjes in de software gezeten, de 2 versies die ik per jaar wil omwisselen heb ik eindelijk af :D
Decoraties, bomen, enzovoorts doe ik uit de losse pols. Haal daar net iets meer voldoening uit vergeleken met ze ook nog precies inbouwen via Studio.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2CBd5efJw2aHMU7FXiNnfgUZXq8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bTeidw54P1YIQZk5PBqbudjx.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OAKhEWYc8ZdevC3EQRiIVYyYmsQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/N3bB54A3kfXpSwsnbwBMKjku.png?f=fotoalbum_large

https://rebrickable.com/users/Tijll/

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Zou nog een beetje varieren met de rotsblokken aan de zijkanten, is nu helemaal hetzelfde.

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

• JBplap
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

JBplap