delpetero schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 09:29:
Beste Lego liefhebbers en vermoedelijk zitten hier ook een aantal met een aardige verzameling. Ik vroeg mij af hoe jullie deze hebben verzekerd en hoe jullie hebben aangetoond bij de verzekering dat er een zekere waarde aanwezig is.
Ruim over de 1100 sets inmiddels, Onverzekerd (maar voor een klein deel wel gedekt in de inboedel verzekering.)
Kon wel verzekerd worden als 'verzameling met waarde' maar de kosten daarvan op jaarbasis kwamen op ongeveer een derde tot de helft van mijn jaarlijkse budget voor Lego, en dat heb/had ik niet over voor schijnzekerheid. (mocht dat laatste iemand triggeren, lees dan eerst de rest)
Er kunnen immers maar twee dingen gebeuren die verzekerbaar zijn: diefstal en brand.
Diefstal zal enkel gericht zijn, men weet wat er is en komt het even ophalen wanneer ik er niet ben. (en ik ben vrijwel altijd thuis)
ik verkoop niks en er komen niet veel mensen hier over de vloer, zodoende weten maar weinig mensen wat er in huis aanwezig is.
de hele collectie is dermate groot dat je bij een gerichte inbraak wel even bezig bent, mijn buren weten niet meer dan ze hoeven te weten en dat ik het ze van te voren laat weten als ik zou verhuizen, die zijn gevraagd de politie te bellen wanneer mensen met dozen mijn huis uit lopen zonder mijn aanwezigheid. Ik vertrouw er dus op dat dit wel voldoende ingedekt is.
Dan heb je nog de gelegenheidsdief die er met een paar gesloten/gesealde dozen vandoor gaat, Dat valt gelukkig binnen de inboedelverzekering en zit dus wel goed.
bovenstaande samenvattend: voor mijn geen reden om het te verzekeren.
Brand:
Tja, dat kun je deels zelf voorkomen en deels is het gewoon pech hebben.
- brand bij de buren betekend hopelijk enkel rook en waterschade, maar 90% of meer van de sets zit in opslag (ziplock zakjes in kartonnen of plastic dozen) dus dat krijg je wel weer schoon. slaat die brand over en brand ook mijn woning uit... tja vette pech. Misschien is de oorzaak nalatigheid en kan ik een schade claim indienen.
- brand in eigen woning:
Overdag - thuis? gelijk actie ondernemen (blussen, bellen, ect.). niet thuis? tja jammer dan maar ik leef nog. (waar ga ik vannacht slapen en wat trek ik morgen aan?)
S'nachts - Het was leuk jullie gekend te hebben!

de kans dat ik overleef is niet heel groot. Mocht ik het wel overleven dan zal ik daar zeer content mee zijn. misschien een go fund me om de sets waar ik alternate builds voor ontworpen heb weer terug te krijgen, voor de rest zijn de Lego sets maar spullen en herinneringen en begin ik gewoon weer opnieuw met verzamelen. (zonder de fomo om alles wat ik had weer perse terug te moeten hebben.)
TL;DR, informeer bij je verzekeraar wat de mogelijkheden zijn. (heb ik destijds ook gedaan, toen ik hier net woonde kwam er toch al iemand langs voor de invoedel en andere verzekeringen)
Maar vraag jezelf ook af waarom wil ik het verzekeren? en is dat wel zinvol? voor mij persoonlijk was het de kosten en moeite niet waard.
Kan mij nog herinneren dat ik als ik het wilde laten verzekeren ik dan een inventarisatie moest maken, dat zou dan eventueel gecontrolleerd worden.
Daarna werdt er half jaarlijks een update verwacht van wat eraan toegevoegd was en dat ging op basis van vertrouwen, met eventueel een controle bij twijfel van hun kant.