In een vervolg op mijn vorig bericht hierbij een update aan het station. Qua lego is er weinig veranderd maar qua electronica een hoop.
Voedingen:
In de zijkant van het station een adapter aansluiting gemaakt voor een 12Volt voeding. Van hier uit 3 kleine voedingen gesoldeerd op custom printjes welke zorgen voor 3, 3.9 en 5Volt. Alle 3 de informatieschermen zijn voorzien van een vaste 3,9Volt voeding.
Verlichting:
Alle 8 de perronlampjes zijn aangesloten op een van de informatieschermpjes (doormiddel van een bypass via een transistor op 3 Volt voeding) en worden ingeschakeld doormiddel van tijd en zonsondergang op mijn thuis locatie.
Stoplicht:
Stoplicht op perron 1 voorzien van gekleurde ledjes. Deze gaat naar rood als een trein vertrekt en word langzaam weer veilig (oranje / groen) naarmate de tijd dichter bij de vertrek tijd van een nieuwe trein komt.
Geluid
Tja een station zonder geluid dat kan toch eigenlijk niet... Dus mijn vriendin zei laatst toen ik naar "Amsterdam Centraal 24/7" aan het kijken was is dat niks voor jou station een oproepgeluid? Dus een dag later de benodigde spullen besteld om een speaker met een mp3 speler in te bouwen en aan te sluiten op wederom een van de schermpjes.

De mp3 speler heeft enkele (door AI) ingesproken teksten op een SD kaart staan. Het scherm roept op bepaalde momenten de verschillende MP3's op. De speaker heb ik in de tunnel gestopt zodat vandaaruit het geluid naar buiten kan komen. Uiteraard heb ik het kenmerkende Ding dong geluid wel nog voor iedere tekst geplakt
Locomotief zelf rijdend:
Inmiddels ook de NS1601 locomotief weten te koppelen via Bluetooth aan een van de informatie schermpjes. Deze stuurt dus een start signaal (snelheid in %) naar de locomotief op het moment dat de vertrektijd is. Nu vertrekt te trein dus op tijd maar weet nog niet te stoppen. Hier wil ik nog een magneet contactje in de rails voor gebruiken die dan een signaal geeft als de trein weer komt binnen rijden.
Dit alles heb ik ook in Homeassistant gekoppeld dus kan vanuit hier ook de trein handmatig bedienen en de verlichting in of uitschakelen.
In een test run met de trein merkte ik dat de wagons veeeels te zwaar liepen en de trein met twee wagons (zelfs 1) niet de bocht om kwam. Inmiddels ben ik dan ook bezig om de wielen welke eerst aan elkaar zaten met technic staafjes te vervangen voor metalen staafjes en deze te voorzien van mini kogellagers. Deze kunnen in een technic brick van 1x2 geplaatst worden en ineens loopt de trein letterlijk op wielen.
De kabels welke nog zichtbaar zijn aan de rechterkant wil ik nog weg gaan werken met pogopin connectors maar daar moet ik nog even over nadenken hoe en wat.
Om dit alles wat kracht bij te zetten hierbij de foto's en een filmpje
:strip_exif()/f/image/PxoISI43nHmGBiNXPH8Hd8NN.jpg?f=fotoalbum_large)
Technic bricks zijn ook handig voor cable management