Inboedel verzekering hier moet je op letten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• eazyq
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23:59
Beste mede tweakers,

Uit eigen ervaring weet ik dat een inboedel verzekering enorm belangrijk kan zijn aangezien ik in 2021 mijn volledige inboedel ben verloren door een woningbrand. En dan moet je ineens aanspraak maken op je inboedel verzekering. En dan kom je er achter dat de voorwaarden hiervan niet altijd zijn zoals ze lijken dus vandaar dit bericht, iets om even goed over na te denken en eventueel je verzekering aan te passen.
Veel van jullie hebben mooie verzamelingen of een hoop apparatuur in huis maar hoe en tegen welke waarde is dat verzekerd?

Verzamelingen van CD's, DVD's, Blu Ray's, LP's zelfs cassette bandjes en in feite elke verzameling moet je als zodanig aangeven bij de verzekering, dus als verzameling. Waarom? Als je dat niet doet krijg je maar een maximaal bedrag uitgekeerd en dat is vaak veel minder dan de actuele waarde van de goederen. Schijfjes zoals CD, DVD en Blu Ray bijvoorbeeld zijn dan ineens maar bijvoorbeeld 0,10 euro waard ongeacht hoe zeldaam of bijzonder ze zijn. Als je er maar 100 hebt ofzo is dat verveend maar als je er meer dan 1000 hebt verlies je er flink op.

Apparatuur geld hetzelfde verhaal voor, daar zit een maximaal bedrag aam tenzij je bij de verzekering dat bedrag hebt verhoogd, Tel daarbij ook alle apparatuur mee dus ook de oude PC of TV die je nog ergens hebt staan. Doe je dat niet krijg je ook maar een standaard een maximum bedrg uitgekeerd. Hier vallen ook zaken onder als bijvoorbeeld camera's. Dus zeker de moeite om eens te kijken wat je in huis hebt en wat het waard is voor de verzekering.

Kunst is helemaal bijzonder en een grondige controle waard, hier kan ook zeer moeilijk over gedaan worden.

Verder telt je volledige inboedel mee en daar valt ook bijvoorbeeld je vloerbedekking onder en je gordijnen. Vloerbekleding overigens alleen als dat geen plavuizen zijn, die vallen dan weer onder de opstalverzekering omdat ze integraal deel zijn van je woning.

Uiteraard verschilt de dekking per verzekeringsmaatschappij dus het loont om daar eens wat tijd in te steken en uit te zoeken. Geloof mij, het is moeite mocht je onverhoopt, en dat gun ik niemand, brand of erger meemaken.

Verder mocht dit bericht verkeerd staan mag het uiteraard ook ergens anders neergezet worden. Ik heb uitgebreid gekeken waar dit het beste geplaatst kon worden en dit leek mij de meest logische plek.

Dus, kijk eve naar je inboedelerzekering en pas aan waar nodig zodat je jezelf niet in de vingers snijdt mocht je het ooit nodig hebben. Ik spreek helaas uit ervaring.

hoeveel kan jij hebben? https://www.doneeractie.nl/actie/50779

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wanne-B88
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 14:49
Goede oproep, vervelend dat jij er door eigen nare ervaringen zo achter bent gekomen. Al kan het natuurlijk per verzekeraar / dekking verschillen welke wat er wel/niet onder de dekking valt.

Het loont sowieso de moeite om eens goed door de toepasselijke voorwaarden heen te lopen, of het nou een reisverzekering is of een levensverzekering. De meerderheid doet dat pas écht grondig nadat er een schadeveroorzakend voorval heeft plaatsgevonden. Een inboedelverzekering zou in principe niet al te complex hoeven te zijn. Wel kan het zijn dan voorwaarden niet duidelijk zijn. Mochten er onderdelen onduidelijk zijn, dan kan een verzekeraar en/of tussenpersoon daar een toelichting op geven. Het is aan de verzekeraar om voorwaarden zo duidelijk mogelijk te formuleren. Doen ze dat niet dan kan een vage/onduidelijke bepaling bij een betwisting daarvan in het voordeel van de verzekeringnemer worden uitgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eazyq
Eens maar hoe veel mensen lopen hun verzekering na? Als je ergens woont zou je eigenlijk ieder of iedere twee jaar je inboedel moeten nalopen. Want ook al zijn de voorwaarden wel duidelijk als je er nooit meer naar kijkt kun je dus behoorlijk er bij inschieten vandaar mijn bericht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:51
Dank dat je jouw negatieve ervaring omzet in iets positiefs door anderen te helpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik stap elk jaar over naar de beste prijs voor de dekking die bij mij past.

Daarnaast sluit ik inboedel + opstal + aansprakelijkheid altijd bij dezelfde partij af. Als je dat bij verschillende verzekeraars doet dan kan er in geval van schade naar elkaar gewezen worden. Dat voorkom je dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:41
eazyq schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 12:21:
Eens maar hoe veel mensen lopen hun verzekering na? Als je ergens woont zou je eigenlijk ieder of iedere twee jaar je inboedel moeten nalopen. Want ook al zijn de voorwaarden wel duidelijk als je er nooit meer naar kijkt kun je dus behoorlijk er bij inschieten vandaar mijn bericht.
Ik zit bij Unive en die bellen jaarlijks op om te kijken of er nog aanpassingen nodig zijn.
stin00 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 23:16:
Ik stap elk jaar over naar de beste prijs voor de dekking die bij mij past.

Daarnaast sluit ik inboedel + opstal + aansprakelijkheid altijd bij dezelfde partij af. Als je dat bij verschillende verzekeraars doet dan kan er in geval van schade naar elkaar gewezen worden. Dat voorkom je dan.
Scheelt dat zoveel? Het lijkt mij namelijk de moeite niet waard om dat elk jaar te doen.

Alles bij 1 afsluiten is inderdaad een goed tip om afschuiven te voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
eazyq schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 11:19:
[...]

Apparatuur geld hetzelfde verhaal voor, daar zit een maximaal bedrag aam tenzij je bij de verzekering dat bedrag hebt verhoogd, Tel daarbij ook alle apparatuur mee dus ook de oude PC of TV die je nog ergens hebt staan. Doe je dat niet krijg je ook maar een standaard een maximum bedrg uitgekeerd. Hier vallen ook zaken onder als bijvoorbeeld camera's. Dus zeker de moeite om eens te kijken wat je in huis hebt en wat het waard is voor de verzekering.

[...]
Dank voor het delen.
Wat wordt er verwacht qua apparatuur?
Duurste apparaat wat wij hebben is onze receiver, bijna € 600 kostte die. Factuur heb ik nog. Inmiddels is die een jaar of 3 oud, dus restwaarde zal volgens verzekeraar misschien nog € 300 zijn.
Misschien is het standaardbedrag voor een verzekeraar voor een 'radioinstallatie' € 250, en na 3 jaar dus nog € 125. Als ik achteraf - dus nadat de brand alles heeft verwoest - met die factuur aan kom zetten, zou dat dan niet genoeg zijn? Dat was namelijk wel altijd mijn beeld.

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Tehh schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 08:05:
[...]

Dank voor het delen.
Duurste apparaat wat wij hebben is onze receiver, bijna € 600 kostte die. Factuur heb ik nog. Inmiddels is die een jaar of 3 oud, dus restwaarde zal volgens verzekeraar misschien nog € 300 zijn.
Misschien is het standaardbedrag voor een verzekeraar voor een 'radioinstallatie' € 250, en na 3 jaar dus nog € 125. Als ik achteraf - dus nadat de brand alles heeft verwoest - met die factuur aan kom zetten, zou dat dan niet genoeg zijn? Dat was namelijk wel altijd mijn beeld.
Moet je overal nog de factuur van hebben? Wat als die schoenendoos is weggefikt?

~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:28
Nee, je hoeft niet overal factuur van te hebben. Zelfs na een brand kan de expert zien of jij inderdaad een dure tv had staan. Als jij dan zegt " het was er eentje van 1200, gekocht bij de Mediamarkt" gaan ze daar vrij goed in mee.

Natuurlijk, een hoop dingen zijn weinig geld waard, zoals TS ook al aangeeft. Dus het helpt wel als je bankafschriften hebt. Meeste mensen kopen dure aankopen niet contant.

Maar weet wel, je zal altijd verlies lijden op een brand, sowieso al de emotionele schade.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-05 12:22
Ja hier maak ik me dus ook wel is 'druk' over. Ik heb wat lego, wat vintage Star Wars dingen en wat kaarten in huis. Dit zijn zeker wel verzamelingen te noemen.

Ik ga ze toch is specificeren voor mezelf en uitzoeken hoe dit zit bij mijn verzekering. Vervelend om te horen dat je hier op die manier bent achter gekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Nog een zeer duidelijke tip: als je gebruik maakt van een kluis / brandkast / ander ijzeren opslag-medium, moet je rekening houden met de verzekerde waarde.

Als jij bijvoorbeeld sieraden hebt die 100K waard zijn en jouw inboedelverzekering eist dat de sieraden in een kluis worden opgeslagen, moet je een kluis aankopen die minstens 100K aan verzekerde waarde vermeldt.

Daarnaast zal die kluis volgens voorschriften van kluisfabrikant & verzkeraar gemonteerd & gezekerd worden in het pand.

Pas als hieraan voldaan is, en de sieraden verdwijnen (na een inbraak) alsnog uit de kluis, dan krijg je je 100K pas uitgekeerd.

Als jij in dezelfde kluis dan ook nog voor 50K aan contant geld opslaat, krijg je maximaal 100K uitgekeerd.

Andere duidelijke tip: niet alle spullen van iemand vallen onder een inboedelverzekering als je ze buitenshuis en/of onbewaakt gebruikt. Een zeer goed voorbeeld zijn paardrij-uitrustingen; veel ruiters hebben die spullen op stal liggen (zadel, set laarzen, etc). Maar daar heb je in veel gevallen dus geen dekking op en ook bijna geen enkele stalhouder dekt jouw spullen.

Dan moet je een aparte buitenshuisverzekering afsluiten en ook daar zitten maxima aan en/of eisen aan de opslag op lokatie. Zo heeft/had Centraal Beheer een goede dekking (geloof tot 5K) aan sportuitrusting op lokatie maar dan moet er wel een (simpel) slot aanwezig zijn alsmede een overkoepelend inbraak-alarm voor die lokatie.

[ Voor 40% gewijzigd door MAX3400 op 13-02-2025 09:54 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:38
Tehh schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 08:05:
[...]
Dank voor het delen.
Duurste apparaat wat wij hebben is onze receiver, bijna € 600 kostte die.
Vergeet de keukenapparatuur (en overig witgoed) niet: koelkast, kookplaat, oven, vaatwasser, wasmachine en -droger. Als ik bij mij in huis kijk, is de (aanschaf)waarde daarvan makkelijk 2x de waarde van alle overige apparatuur.

Let wel: ingebouwde apparatuur valt (vaak) weer onder een opstalverzekering.
Een 'vrij'staand fornuis is dus (meestal) inboedelverzekering, maar een in het werkblad geplaatste kookplaat valt (doorgaans) weer onder dekking van de opstalverzekering.
Ingebouwde koelkast >> opstal, vrijstaande amerikaanse koelkast >> inboedel, etc...

[ Voor 25% gewijzigd door breew op 13-02-2025 09:55 ]

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik maak me er eerlijk gezegd niet zo druk over. Het meeste is waarschijnlijk al zoveel afgeschreven dat het alsnog een forse directe kostenpost oplevert bij totale vervanging. Maar ik heb dan ook geen speciale verzamelingen of dure apparatuur. Dan maar tijdelijk een bankstel van de kringloop ofzo. Hoop het inderdaad niet mee te maken.

• eazyq
Mijn ervaring is dat je geen facturen hoeft te hebben. Er worden namelijk gemiddelde waardes genomen. Maar waar het vooral om gaat is dat er maximale bedragen bestaan in de voorwaarden voor bijvoorbeeld apparatuur en dat verzamelingen vaak ook als zodanig verzekerd moeten worden omdat je anders maar een x bedrag krijgt. En wat al eerder gezegd is je schiet er altijd bij in vanwege afschrijvingen maar het is wel de moeite om de voorwaarden even goed door te lezen. Ik heb bijvoorbeeld de maximale vergoeding voor apparatuur omhoog laten zetten. Al mijn schijven ben ik kwijt en heb ik niet vervangen dus geen verzameling meer.

• eazyq
Ter aanvulling als de expert komt en die loopt door je huis als dat nog staat zijn er vaak 3 mogelijkheden
1: alles is gedocumenteerd en je krijgt dan waarde minus afschrijving maar dat is niet realistisch
2 je laat alles wat je controleren op waarde en krijgt de geschatte waarde minus afschrijving
3 je krijgt een grove schatting en dus een lumpsum wat rond de 60k ligt omdat àlles erboven alsnog gedocumenteerd moet worden

Bij optie 2 ben je veel tijd kwijt omdat dan alles uitgezocht gaat worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-05 11:54
Denk dat het ook verstandig is overal foto's van te maken en opslaan in de cloud. Ook bij een inbraak makkelijk als je alle serienummers op foto hebt vd apparatuur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:27
Ik denk dat je je in de basis bij alle verzekeringen moet afvragen:

- Ben ik een "gemiddeld persoon" of heb ik een "niet alledaagse situatie"?

Als je die vraag beantwoord dan komt daar in het tweede geval eigenlijk bijna altijd uit voort dat je daar ook iets mee moet voor je verzekering (als je graag volledige dekking wilt).

Dus heb je een hobby rotsklimmen of autoracen of ski je graag buiten de piste? Dan mag er een belletje gaan rinkelen "Dit doet niet zomaar iedereen, toch eens kijken of de zorgverzekering/reisverzekering dit wel dekt".

Heb je een passie voor fotografie en 5000 euro aan lenzen: ook niet 'standaard', check of de inboedel dit dekt of dat je er een aparte module voor nodig hebt. En neem je die hele zwik mee op reis? Idem, ook daar checken en waar nodig aanpassen.

Heb je een oldtimer of een honkbalplaatjesverzameling met hoge waarde? Ook dat is niet 'alledaags'. Kijk hoe die verzekerd is.

Et. cetera.

Ben je een grijze muis die alles exact zo doet als "gemiddeld nederland", dan is de kans vrij groot dat je met de gemiddelde voorwaarde al redelijk goed zit. Maar toch, nakijken helpt. Helaas lezen de meeste mensen de voorwaarden pas als ze een verzekering gaan aanspreken, niet als ze hem afsluiten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eazyq
Ik woon al bijna 30 jaar in mijn woning en had dus ook al bij aankoop(nieuwbouw toentertijd) direct inboedelverzekering afgesloten. In de loop der jaren films en muziek als hobby gekregen dus meer dan gemiddeld aan apparatuur en films en muziek maar nooit meer aan de inboedel verzekering voorwaarden gedacht. Wel de totale inboedel verhoogd maar niet gecontroleerd wat wel en niet apart verzekerd moest worden. Eerlijk gezegd denk ik dat ik daar niet de enige in ben. Dus ja controleer het inderdaad en pas aan waar nodig.

• Youri93
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:19
Hoe veilig is het om al dit soort zaken bij een verzekeraar op te geven? Daardoor weten kwaadwillenden die binnen zo'n partij werken direct wat er op het specifieke adres te halen valt.

• eazyq
Het gaat alleen om waardes die je aanpast/opgeeft. Je hoeft niet alles per stuk encore waarde op te geven. Standaard waarde voor apparatuur stel die op 10k is. Als jij dan 30k aan apparatuur hebt staan verhoog je alleen dat bedrag. Niemand die weet wat voor apparatuur dat is. Je kan wel een hele dure koelkast hebben in plaats van een stereo setup van 10k. Dat ziet niemand en weet niemand alleen dat je je verzekering voor apparatuur naar 30k zet.

Nou zit ik zelf niet in verzekeringen maar het lijkt me sterk dat er mensen werken die dat soort dingen gaan uitzoeken om ergens even in te breken, maar misschien heb jij andere ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Belangrijk is ook het totale verzekerde bedrag, als de boel echt volledig afbrand krijg je meestal dat bedrag uitgekeerd. Kan mee en tegenvallen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eazyq
Nou dus niet als een deel van je inboedel onder verzamelingen valt. Je moet echt goed de voorwaarden lezen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:17
Dank voor dit topic. In verband met verl dure zooi in huis toch maar eens die voorwaarden checken en de verzekering upgraden. Echt weer zo’n dingetje waar je nooit meer aan denkt… (pensioen anyone ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:41
Frogmen schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 13:24:
Belangrijk is ook het totale verzekerde bedrag, als de boel echt volledig afbrand krijg je meestal dat bedrag uitgekeerd. Kan mee en tegenvallen.
Het totaal verzekerde bedrag hoef je lang niet altijd op te geven bij een maatschappij.

Waar ik ben verzekerd ben ik tot maximaal 10k euro verzekerd voor sieraden. Die hoef ik niet te hebben, maar dat is gewoon een standaarddekking vanuit de maatschappij. Voldoende voor de meeste mensen.

Electronische apparatuur is standaard verzekerd tot 15k. Ook voldoende voor heel mensen, hoewel je met 2 tv's, 2 laptops, nog wat audiospul al heel snel die kant op gaan.
Youri93 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 22:13:
Hoe veilig is het om al dit soort zaken bij een verzekeraar op te geven? Daardoor weten kwaadwillenden die binnen zo'n partij werken direct wat er op het specifieke adres te halen valt.
Dan praat je echt over unieke verzamelingen, waar je echt alles op moet geven. En geloof me, als je die hebt, dan weten geinteresseerden dat ook wel. Het gaat hier voornamelijk om een verzameling/spullen die niet gedekt worden door de standaarddekking.
Ik heb een paar gitaren. Ik kom niet aan de 15k inclusief tv, audioapparatuur e.d.

Er zullen heus wel wat rare mensen werken bij een verzekeringsmaatschappij. Maar er is een verzekerings/bankierseed, er is een vog etc. Als je zo paranoide bent - dan koop je zeker een nieuwe tv ook met cash bij de mediamarkt en ga je 3 keer overstappen in een andere auto als je naar huis rijdt. En schrijf je je ook niet in voor een verlengde garantie want er zal bij Samsung of Sony maar iemand werken die doorgeeft dat jij die garantie hebt voor die dure tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 00:00
Het lastige met verzamelingen is, wil je deze 1:1 weer compleet terug hebben of wil de vervangingswaarde hebben? Een DVD of BluRay is relatief eenvoudig, collectors items worden al wat lastiger, en soms heb je zoiets unieks dat niet vervangbaar is. En aan hoe dat verzekerd wordt hangt weer een (extra) prijskaartje en de vraag of die prijs het risico waard is.

Soms is vervangingswaarde leuk, maar dan is de vraag waarvoor je verzameld. Maar dit is dus geheel persoonlijk.

Ik vraag me af, als je onbewust iets van grote vervangingswaarde hebt, kan de verzekering dan zeggen dat je toch onderverzekerd bent? Dat rotpotloottekeningetje dat op het toilet hing was toch van van Gogh?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eazyq
Ja dat kan. Ik had aan electronica meer dan 15 k aan waarde dus kreeg maar 15k vergoed. Inmiddels staat dat op 25k wat een hoop lijkt maar ik had twee thuiswonende gamende jongens beide met consoles en een eigen gebouwde pc en laptop en stereo installatie bij de oudste. Dat was dus alleen de bovenverdieping.
Slaapkamer tv met soundbar
Woonkamer twee receivers waarvan een klasse.a en wharfdale speakers rondom en klipach subwoofer en 55inch oled tv en ook hier nog dikke game pc. Kreeg daar ook de Max -5k voor maar dat was echt meer waard.
Mijn collectie van dvd en blurays waar een aantal bijzondere uitvoeringen tussen zaten en cd’s daar bij was meer dan 1000 schijven in totaal en dus een verzameling maar niet als zodanig verzekerd dus 0,10€ per schijfje.
Dus ja je kunt wel degelijk onderverzekerd zijn. Dat is juist het hele doel van dit topic. Echt lees de voorwaarden even goed door. Kost je eenmalig wat tijd maar geloof mij. Je krijgt er geen spijt van als je het nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:13

Honesty

kattenneus!

Hier ook meegemaakt na een inbraak, eerste wat die man zei toen die rondkeek(75k inboedel, X was weg dus je krijgt maar 40% van dat X terug. Dan sta je daar rillend van de angst van wat er gebeurd en of ze nog een keer terug komen. Nadien wel gewoon voor dagwaarde verzekerd, maar nu 20 jaar later vinden we nog steeds de foto's (die natuurlijk niet vergoed waren) het grootste gemis.
Wel een reminder om regelmatig te kijken of we voor alles verzekerd zijn en de voorwaarden goed te blijven lezen.

Ook weleens een mazzeltje gehad met de opstal, dat we voor 2000 schade hadden en dat de oom van me vrouw(aannemer) de factuur had gestuurd en na overmaken vertelde, "hou het maar en doe maar een keer witten"

Festina lente

Pagina: 1