Voor mij is nieuw LEGO LEGO in de doos met verzegeling. Al het andere is tweedehands.
Overigens maakt die definitie niet zoveel uit voor mij.
Overigens is scalpen gewoon inspringen op een kunstmatig tekort, daar is verder toch niks mee? Niemand verplicht je een set te kopen van een scalper. Het grote verschil tussen en scalper en verzamelaar is het feit dat je bij een scalper 99% van de gevallen gewoon even kan wachten om het vervolgens minder dan retail te kopen.
Overigens is scalpen bij LEGO zowieso niet zo actueel.
Dat sommige sets meer waard worden en voor meer worden verkocht is gewoon logisch, dat is met alles wat verzamelwaarde heeft. Je gaat immers ook geen stuiver bieden op een gelimiteerde postzegel uit 1892 (Bij wijze van).
- Importeur A verkoopt aan winkel B. Deze verkoopt aan consument C. consument C koopt nieuw.
- Importeur A verkoopt aan mij als particulier in de uitverkoop.. Ik verkoop aan consument C. Consument C koopt tweedehands.
En wat met kledingwinkels, alles wat gepast is is per definitie gebruikt. Dus nieuw maar toch gebruikt.
Enfin, iets met een aap en gouden ring
Hier net even wat lades uitgezogen... toch best wat ongebouwde zooi
Overigens maakt die definitie niet zoveel uit voor mij.
Overigens is scalpen gewoon inspringen op een kunstmatig tekort, daar is verder toch niks mee? Niemand verplicht je een set te kopen van een scalper. Het grote verschil tussen en scalper en verzamelaar is het feit dat je bij een scalper 99% van de gevallen gewoon even kan wachten om het vervolgens minder dan retail te kopen.
Overigens is scalpen bij LEGO zowieso niet zo actueel.
Dat sommige sets meer waard worden en voor meer worden verkocht is gewoon logisch, dat is met alles wat verzamelwaarde heeft. Je gaat immers ook geen stuiver bieden op een gelimiteerde postzegel uit 1892 (Bij wijze van).
Sorry hoor maar dit vind ik echt onzin. Dan is alles wat niet direct van de fabriek komt toch geen nieuw meer? In deze redenatie is alles wat niet van een winkel komt per definitie niet nieuw.Karp schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 11:24:
Ik volg MP hierin wel, met hun nieuw/zo goed als nieuw/gebruikt.
1. Nieuw is wat je ongebruikt van een winkel koopt. Als persoon kun je imho geen nieuw aanbieden. (Al zou ik ook verleid zijn als ik iets verkeerd bestel, het in verpakking laat, om het dan als "nieuw" op MP te zetten)
2. Dan heb je als nieuw. Niet nieuw, maar zo komt het wel over. Bijvoorbeeld omdat het van een particulier is.
3. Gebruikt. Surprise, dan is het gebruikt, en niet als nieuw. Open verpakkingen, beschadigingen, etc. Al is de relevantie van die factoren afhankelijk van het product. Een nieuwe auto zit ook geen plastic omheen.
En dan is er vast nog veel grijs gebied. Wat als een bedrijf iets van een particulier koopt, en weer verkoopt? (Volgens BTW-regels is dit vaak niet "nieuw") Wat als het refurbished is? Of beschadigd maar niet gebruikt?
- Importeur A verkoopt aan winkel B. Deze verkoopt aan consument C. consument C koopt nieuw.
- Importeur A verkoopt aan mij als particulier in de uitverkoop.. Ik verkoop aan consument C. Consument C koopt tweedehands.
En wat met kledingwinkels, alles wat gepast is is per definitie gebruikt. Dus nieuw maar toch gebruikt.
Enfin, iets met een aap en gouden ring
Hier net even wat lades uitgezogen... toch best wat ongebouwde zooi

:strip_exif()/f/image/IbDSPpmQdqUHqvN0a0FkZgco.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 7% gewijzigd door Rene op 08-05-2025 11:33 ]
2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30