Goed dat dit topic er is. Spaart mensen een hele boel tijd en verwarring! Ben zelf vele tientallen uren bezig geweest met onderzoeken wat ik precies nodig had voor het niet geïsoleerde dak van onze 1972 woning maar uiteindelijk op dit uitgekomen:
- 50m2 aan Knauf Naturrol 032 17cm
- 30cm hoh rachellatjes (44x22 mm bij 210cm)
- Isover Xtrasafe klimaatfolie
Het was echt veel meer werk dan ik had verwacht, ben er toch zeker 60 uur mee bezig geweest voor die 46m2 die mijn dak is (waarbij ik moet zeggen dat ik alles van begin tot eind alleen heb gedaan). Hier een sfeerimpressie:
:strip_exif()/f/image/4wej4CmHTt6RbI8tEJsZfDVZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is dan 1 van de 4 vlakken, moet de klimaatfolie nog afkitten aan de rand.
Ben uiteindelijk ongeveer dit kwijt geweest:
- 760€ voor de isolatie (Dunisoleren)
- 260€ voor de klimaatfolie en rol tape (Hornbach DE)
- 40€ aan Denbraven kit (4 tubes)
- 60€ aan klittenband stripjes Xtrasafe systeem (Amazon)
- 100€ aan rachels (Hornbach NL)
- 500 schroeven of zo (had ik nog liggen)
Heb meteen maar waar het kon mijn zoldervloer verbeterd van 10cm bouwmarkt spul naar of dat dubbelop of die 17cm Knauf. Dus 1/3de van de warme schil heeft een Rd van 10.x volgens Ubakus

En de rest een mieterige 7.8

Ben vooralsnog (buiten het kitten) klaar met dit project, het is ten slotte een bergzolder. Maar wel eentje met 40m2 vloeroppervlak. Dus ik overweeg in de toekomst te leren hoe ik gipsplaat moet aanbrengen. Dat is meteen een vraag aan jullie: kan ik gips direct op die klimaatfolie schroeven?
Wat beviel goed?
- Knauf Naturoll 032: wat een topspul! Heb eerlijk gezegd geen handschoenen aangedaan. Wel mondmasker. Maar het is écht alles behalve klassieke glaswol.
- Isover Xtrasafe: zat er binnen 8 uur op.
Wat beviel minder:
- Blijkt dat vooraan mijn huis veel lucht binnenkomt waardoor een deel van de klimaatfolie al eens afgekomen is.. ik heb een drive-in woning dus ‘even’ kijken en purren is niet te doen helaas..
- Ik had een cirkelzaag op accu. Perfect, alleen was het toch een stuk handiger, preciezer en sneller geweest als ik een afkortzaag had aangeschaft.
[
Voor 9% gewijzigd door
Kuusj op 24-01-2024 12:55
]