Ik zou niet naar de maximale opbrengst kijken, maar proberen te optimaliseren om zoveel mogelijk opbrengst zelf direct te kunnen gebruiken en minder terug te leveren aan het net. Dus een optimale/hogere hellingshoek voor de winter, dan kun je alle opbrengst direkt verbruiken voor de verwarming bijvoorbeeld. En de opbrengst over de dag verspreiden door middel van een oost-west opstelling.
Ik vond zelf deze wel prettig:RogerSch schreef op zondag 23 februari 2025 @ 09:37:
Ik wil zelf eens berekenen hoeveel, en op wel dakdeel, ik zonnepanelen zal plaatsen. Is er een rekentool die de werkelijke opbrengst per paneel / micro-omvormer kan berekenen aan de hand van de ingevoerde dakgegevens zoals ligging t.o.v. het Noorden, hellingshoek en eventueel GPS coördinaten?
Veel on-line tools gaan uit van een bestaande woning waar ze kadaster(?) informatie voor gebruiken. Voor een nieuw te bouwen huis bestaan die nog niet....
https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/
Kan met twee vlakken overweg en geeft je een theoretisch berekening.
De EU heeft er ook een tool voor:
https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/
[ Voor 6% gewijzigd door duvekot op 23-02-2025 10:26 . Reden: EU tool toegevoegd ]
We hebben 45° zadeldaken en heb daarom juist 46 paneled op zuid liggen omdat dat in de winter de zon pakt, oost en west niet. Door de salderingsregeling is het nu niet intresant, maar straks krijg ik in het zonseizoen de accu in die tijd wel vol, zonder oost-west.gertjan! schreef op zondag 23 februari 2025 @ 09:52:
IDus een optimale/hogere hellingshoek voor de winter, dan kun je alle opbrengst direkt verbruiken voor de verwarming bijvoorbeeld.
Mijn huis is slimmer dan ik...
Mijn buurman (die vorige week is opgeleverd maar dus nog geen nuts heeft) neem die optie. Afhankelijk van zijn ervaringen neem ik die ook (zolang er nog geen internet is) of Starlink.RogerSch schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 09:57:
[...]
Waarom niet zolang 5g voor thuis van Odido nemen?
Die hadden we hier ook ja. "Meneer een offerte kom op 10K uit, dus we annuleren 'm"Frantic schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 12:53:
[...]
Tja hier was het passief agressief aan de telefoon.. Stug naar mij blijven bellen terwijl onze werkvoorbereider als contactpersoon staat.. "ja want een offerte gaat op 6.5k komen" zei de dame. Prima dan zet je dat op je offerte..
Over die 100 euro, volgens mij ben jij degene die de rekening van de bouwstroom betaald?woekele schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 21:28:
***members only***
Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda
Wow alvast bedankt voor de vele reacties (vandaar dat ik maar op mijn eigen bericht quote..)RogerSch schreef op zondag 23 februari 2025 @ 09:37:
Ik wil zelf eens berekenen hoeveel, en op wel dakdeel, ik zonnepanelen zal plaatsen. Is er een rekentool die de werkelijke opbrengst per paneel / micro-omvormer kan berekenen aan de hand van de ingevoerde dakgegevens zoals ligging t.o.v. het Noorden, hellingshoek en eventueel GPS coördinaten?
Veel on-line tools gaan uit van een bestaande woning waar ze kadaster(?) informatie voor gebruiken. Voor een nieuw te bouwen huis bestaan die nog niet....
Ik heb even twee screenshots gemaakt van de BIMx file van de architect van het eerste schetsontwerp. Die geven de ligging van het huis aan (rood gekaderd kavel) en de dakopbouw.
:strip_exif()/f/image/6fnSPlPglQ82fVzyCu4rK8V1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gWOLLh71FUMWLZ2xA21BTJ7R.jpg?f=fotoalbum_large)
En nog wat toelichting:
- Qua electrische grootverbruikers komt er een Lucht/Lucht warmtepomp en wij hebben nu 2 elektrische auto's. Normaal gesproken is bijna altijd 1 van de elektrische auto's thuis en die kan dan aan de laadpaal hangen.
- Qua omvormers wil gaan voor de IQ8 micro omvormers van Enphase (hebben wij nu ook) en mogelijk ook het energiemanagement systeem van Enphase voor aansturing WP en laadpaal. Deze laatste misschien ook van Enphase. Door de keuze van de juiste micro omvormer kun je het max piek vermogen ook "begrenzen" zodat je bij een groter paneel een beetje de top afplat.
- Systeem moet voorbereid zijn voor het plaatsten van thuisaccu's maar of ik dat direct bij de bouw van het huis wil plaatsen daar twijfel ik nog over. (Budget wil ik nu liever aan andere zaken besteden en wachten tot de accu's nog wat goedkoper worden.)
- Ik ben van plan om panelen op het oosten te leggen, zuiden en westen. O ja hellingsdhoek van het dak is 45 graden.
- Voor in de verdere toekomst kan ik ook nog gebruik maken van de losstaande garage (niet ingetekend) om panelen op te leggen.
- O ja en ik zal voor een dynamisch energiecontract gaan.
Dus ja hoeveel panelen en totaal piekvermogen zal ik mee beginnen.
Zoveel mogelijk Wp (panelen is irrelevant) als je dak en je portemonnee aankunnen.RogerSch schreef op zondag 23 februari 2025 @ 11:57:
Dus ja hoeveel panelen en totaal piekvermogen zal ik mee beginnen.
En als een van die twee de beperkende factor is .. dan beginnen met het dak dat einde van de dag/avond het meeste oplevert.
Naar nu komen we meer terecht in een discussie voor:
Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 12
Koffie schreef op zondag 23 februari 2025 @ 11:00:
Over die 100 euro, volgens mij ben jij degene die de rekening van de bouwstroom betaald?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Members only: Reactie
Inloggen
Bouwstroom staat toch altijd op naam van de eigenaar (woonwijk projecten even daargelaten)?
Bouwstroom aanvragen moet volgens mij via mijnaansluitingen
Onze bouwer heeft al dit soort kosten contractueel uitgesloten en bij de klant neergelegd.
Maakt niet uit op wie het contract staat. Zolang je de EAN van de meter maar door geeft en netjes betaald. Energiecontract huidige woning staat ook op mijn naam, terwijl het huis op mijn partner staat.Koffie schreef op maandag 24 februari 2025 @ 06:31:
[...]
Bouwstroom staat toch altijd op naam van de eigenaar (woonwijk projecten even daargelaten)?
Bouwstroom aanvragen moet volgens mij via mijnaansluitingen
Wij zouden bij een andere bouwer ook geen bouwstroom betalen, nemen zij voor hun rekening. Zij bouwen op dit moment 7 huizen in de straat en hebben 1 grote 'werkplaats' met 1 bouwstroom aansluiting, van waar allemaal kabels richting de woningen in aanbouw lopen.
Tot nu toe hadden wij (voor zover ik weet) geen contract, geen communicatie van een energieboer en/of kosten in elk geval
En de aansluiting staat er al 3 kwartalen. Mijnaansluitingen heb ik nooit gebruikt, denk dat ze ons daarin ontzorgd hebben.
Bij ons loopt de aanvraag van de aansluiting door de aannemer, hier hoeven wij niets voor te doen.woekele schreef op maandag 24 februari 2025 @ 14:45:
Tot nu toe hadden wij (voor zover ik weet) geen contract, geen communicatie van een energieboer en/of kosten in elk gevalEn de aansluiting staat er al 3 kwartalen. Mijnaansluitingen heb ik nooit gebruikt, denk dat ze ons daarin ontzorgd hebben.
Pas wanneer ze de aansluiting om gaan zetten naar een definitieve aansluiting, helemaal op het einde gaat het op ons stroomcontract.
Afgelopen vrijdag zijn alle E+W punten afgetekend in het huis, dit weekend kregen wij de gelegenheid rustig door de woning te lopen en alles te checken.
Gisteravond een mailtje terug gestuurd met onze vragen en opmerkingen, vanochtend met de elektricien een rondje gedaan en alles besproken (en uitleg over gekregen), leuk om te doen.
Even een rant op Ziggo.
Ik bel ze nu, op het nummer wat op deze website staat: https://www.ziggo.nl/mijn-nieuwe-aansluiting voor dus een nieuwe aansluiting.
En ik ben al bij persoon nummer 3 die me vertelt dat er geen Ziggo aansluiting is en dus geen verhuizing kan regelen of ze willen een monteur langs sturen om te checken of er inderdaad geen groene kabel binnen komt.
AARRGH ik weet zeker dat er geen kabel binnen komt, daar bel ik voor!
----- edit
Persoon 5 wist me te vertellen dat het gewoon via mijnaansluitingen.nl moest
Ik bel ze nu, op het nummer wat op deze website staat: https://www.ziggo.nl/mijn-nieuwe-aansluiting voor dus een nieuwe aansluiting.
En ik ben al bij persoon nummer 3 die me vertelt dat er geen Ziggo aansluiting is en dus geen verhuizing kan regelen of ze willen een monteur langs sturen om te checken of er inderdaad geen groene kabel binnen komt.
----- edit

[ Voor 9% gewijzigd door nils7 op 24-02-2025 15:38 ]
NIO ET5 | Tesla Model Y LR | iRacing Profiel | To finish first, you first have to finish!
Hoogste punt bereikt

[ Voor 4% gewijzigd door Frantic op 24-02-2025 15:27 ]
Jij hebt veel geduld. Ik had al lang een moment gehad van “ah jullie kunnen niet leveren op het nieuwe adres? Dan kan ik kosteloos opzeggen toch?”nils7 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 15:16:
Even een rant op Ziggo.
----- edit
It's time to play the music, it's time to light the lights
Ben al buiten contract dus dat kan ik sowieso wel maar heb wel de grap gemaakt over Starlink, wat we nu tijdelijk hebben liggen overigens.big bang schreef op maandag 24 februari 2025 @ 15:45:
[...]
Jij hebt veel geduld. Ik had al lang een moment gehad van “ah jullie kunnen niet leveren op het nieuwe adres? Dan kan ik kosteloos opzeggen toch?”
NIO ET5 | Tesla Model Y LR | iRacing Profiel | To finish first, you first have to finish!
Members only:
Inloggen
Members only:
Inloggen
Members only:
Inloggen
Voor het bepalen van lichtpunten zoals centraaldozen en spots, wat zijn goede tips? Behalve dan een expert hiervoor inhuren
Basisverlichting kom ik wel uit maar sfeerverlichting zoals wandverlichting is lastig te bepalen vind ik zelf.
Een lichtplan kost doorgaans niet veel en als ik zie hoelang ik er zelf mee bezig was doorgaans dubbel en dwars waard.Intelcore schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 11:12:
Voor het bepalen van lichtpunten zoals centraaldozen en spots, wat zijn goede tips? Behalve dan een expert hiervoor inhurenBasisverlichting kom ik wel uit maar sfeerverlichting zoals wandverlichting is lastig te bepalen vind ik zelf.
misschien heb je hier iets aan
https://www.vtwonen.nl/la...3A%2F%2Fwww.google.com%2F
ja tip 1 aan alle bouwers in mijn omgeving; laat een lichtplan en evt interieuradvies maken. Het geld meer dan waard en die bedenken dingen die je zelf niet bedacht krijgt
tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...
Ik sluit me aan bij @RoelsRules, voor een paar honderd euro heb je een prima plan. Blijf weg bij de winkels die een 'gratis' plan aanbieden, als je daar de verlichting koopt. Je loopt leeg op de armaturen...
Ik heb persoonlijk een hekel aan centraaldozen en heb er geen enkele op de begane grond
Members only: Lichtplan
Inloggen
Ik heb persoonlijk een hekel aan centraaldozen en heb er geen enkele op de begane grond
Er is qua centraaldozen meer mogelijk dan een lichtpunt. Denk bijvoorbeeld als montagepunt voor de rookmelders die je toch nodig hebt. Ook hoeven ze niet in het plafond, in de badkamer zit deze achter de spiegelbijvoorbeeld.Conrado schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 15:45:
It's time to play the music, it's time to light the lights
Waar hebben jullie een lichtplan op laten stellen? Bij een binnenhuisarchitect of ergens anders? Op de zoekterm krijg ik vooral lampenwinkels als aanbieders.
Zoek eens op "lichtdesign"....
Whoop whoop .. het gaat nu echt hard op de bouwplaats.
Aan alle kanten van het huis is men bezig. Binnen worden de laatste handen gelegd aan bekabeling terwijl buiten men druk aan het metselen is.
Enkele quick snapshots van de laatste bezoekjes:
Aan alle kanten van het huis is men bezig. Binnen worden de laatste handen gelegd aan bekabeling terwijl buiten men druk aan het metselen is.
Enkele quick snapshots van de laatste bezoekjes:
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Bij ons was het (deze keer) een binnenhuisarchitect die ook lichtplannen kon maken.Melniek schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 17:08:
Waar hebben jullie een lichtplan op laten stellen? Bij een binnenhuisarchitect of ergens anders? Op de zoekterm krijg ik vooral lampenwinkels als aanbieders.
Je hebt ze ook die alleen lichtplannen maken maar welke zoekterm dat is weet ik ff niet meer..
tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...
Ook fijn... de aansluitkosten voor stroom (Enexis) en water (Vitens) waren respectievelijk:
in 2024: 1258 en 1346
in 2025: 1725 en 1798
Dus daar gaat de eerste bijna 1000 euro tegenvaller op je begroting
Procentueel schandalige verhogingen natuurlijk in 1 jaar... 37% bij Enexis en ruim 33% bij Vitens. Zo verdienen ze bij Enexis het ontbreken van een gasaansluiting wel terug... En Vitens... tjah, die heeft water per kuub ook al 25% verhoogd geloof ik, dus waarom het aansluiten ook niet zullen ze wel gedacht hebben...
Procentueel schandalige verhogingen natuurlijk in 1 jaar... 37% bij Enexis en ruim 33% bij Vitens. Zo verdienen ze bij Enexis het ontbreken van een gasaansluiting wel terug... En Vitens... tjah, die heeft water per kuub ook al 25% verhoogd geloof ik, dus waarom het aansluiten ook niet zullen ze wel gedacht hebben...
[ Voor 44% gewijzigd door woekele op 01-03-2025 22:46 ]
Deze week tegenvallers in de begroting:woekele schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 21:27:
Ook fijn... de aansluitkosten voor stroom (Enexis) en water (Vitens) waren respectievelijk:
Afvoer grond en extra uren: 8k.
Extra egaliseren vloeren: 1k
Extra stucwerk .6k.
Meevallers zijn er weinig maar tegenvallers des te meer.
Ja dat is zeker de moraal van een eigen huis bouwen. Tegenvallers tegenvallers en nog meer tegenvallers . Financieel maar ook voor de moraal.
Wij hebben er ook weer 1. Er is bij ons toch iemand in de omgeving die bang is voor schade aan zijn/haar woning door onze bouwactiviteiten . Gevolg bezwaar op de afgeven vergunning . De gemeente heeft nu 12 weken voor de afhandeling van de bezwaar procedure.
Wij hebben er ook weer 1. Er is bij ons toch iemand in de omgeving die bang is voor schade aan zijn/haar woning door onze bouwactiviteiten . Gevolg bezwaar op de afgeven vergunning . De gemeente heeft nu 12 weken voor de afhandeling van de bezwaar procedure.
500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO
Is dit een standaard prijs per woning? Dan weet ik een beetje waar ik rekening mee kan houden.woekele schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 21:27:
En inderdaad, je zal altijd te maken hebben met tegenvallers hoe goed je het ook begroot.
Toevallig heb ik vorige week de factuur betaald voor het aansluiten. Dit was bij ons 1380 euro voor elektra en 1455 euro voor water.FabianGTI schreef op zondag 2 maart 2025 @ 08:04:
[...]
Is dit een standaard prijs per woning? Dan weet ik een beetje waar ik rekening mee kan houden.![]()
En inderdaad, je zal altijd te maken hebben met tegenvallers hoe goed je het ook begroot.
Members only:
Inloggen
Ja, staan op de sites van de beheerders:
Coteq Netbeheer
Enexis
Liander
RENDO Netwerken
Stedin
Westland Infra
Brabant Water
Dunea
Evides
Oasen
PWN2025
Vitens
Waterbedrijf Groningen
Waternet
WMD
WML
Ik heb in 2024 €2180,- betaald aan Vitens voor een nieuwe aansluitingFabianGTI schreef op zondag 2 maart 2025 @ 08:04:
[...]
Is dit een standaard prijs per woning? Dan weet ik een beetje waar ik rekening mee kan houden.![]()

Ziggo aansluiting is gelukkig gratis, KPN moet ik nog krijgen.
Zou in principe ook gratis moeten zijn volgens hun site.nils7 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 17:03:
Moraal dat is wel een dingetje ja,Codeoranje schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 22:40:
Ja dat is zeker de moraal van een eigen huis bouwen. Tegenvallers tegenvallers en nog meer tegenvallers . Financieel maar ook voor de moraal.
Wij (lees ik) doen voor 90% het werk zelf, enkele van de tegenvallers waar wij mee hebben mogen dealen:
- We zitten al bijna anderhalf jaar in een getouwtrek met het bedrijf die onze bouwkraan heeft om laten vallen met het op zijn plek zetten. (als je denkt dat een zown ding duur is in aanschaf.... koop er dan eens twee).
- Is ons bouwdepot inmiddels afgelopen ( hebben op het eind zoveel mogelijk materiaal gecalculeerd en gekocht (deels op afroep), maar des ondanks zullen we straks moeten herfinancieren (daar gaat m'n 1,84% rente).
Dus ja dat gekraakte moraal hakt er wel in...
Niet altijd.Frantic schreef op maandag 3 maart 2025 @ 23:58:
[...]
Zou in principe ook gratis moeten zijn volgens hun site.
Het buitengebied waar wij aan het bouwen zijn heeft geen KPN liggen, dan krijg je dit als antwoord:
Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om 1300 euro te betalen voor een koperlijntje.Bedankt voor uw aanvraag via mijnaansluiting.nl. U vroeg ons om een object aan te sluiten op ons
netwerk. Op het adres van het object wordt geen glasvezelnetwerk aangelegd. Er is wel een
mogelijkheid om het object aan te sluiten op ons kopernetwerk. Hiervoor vragen we een eigen
bijdrage.
Wilt u graag dat we het object aansluiten op ons kopernetwerk?
U kunt dan een haalbaarheidsonderzoek opstarten. Dit is kosteloos en vrijblijvend. Hierbij
onderzoeken we wat de hoogte is van uw eigen bijdrage om de aansluiting te realiseren. De eigen
bijdrage is minimaal €1269,00 exclusief BTW. Hoe hoog de uiteindelijke kosten zijn, hangt af van de
ligging van ons kopernetwerk en waar we langs moeten graven.
Ze zijn gisteren bij ons begonnen met het graven voor de nuts, hopelijk binnenkort eindelijk stroom
[ Voor 5% gewijzigd door Koffie op 04-03-2025 07:16 ]
Bij ons was Ziggo juist heel duur, in de orde van € 2250,- ondanks dat we in een nieuwbouwwijk zitten.nils7 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 17:03:
Ik denk dat het probleem in de oude straat zit waar de voordeur aan zit tov. de rest van de wijk.
KPN was gratis, dus hier ligt alleen KPN.
(het oude huis van de buren kon niet aangesloten worden omdat het officieel nog in het buitengebied ligt
Is het misschien de manier van aanvragen, via de website van een provider via postcode check of mijnaansluitingen.nl of verhuizing?
Vreemd dat het uiteindelijk zo uiteenloopt kwa prijzen.
Vreemd dat het uiteindelijk zo uiteenloopt kwa prijzen.
Mijn motto is "Bouwen = Budgetteren", en iedereen loopt tegen onverwachte uitgaven aan. En het is zó verleidelijk al het beschikbare geld in het project te stoppen. Daarom raad ik aan om bij bouw met een aannemer 10% budgetruimte vrij te houden, en als zelfbouwer 20%.Woody179 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 00:58:
[...]
Moraal dat is wel een dingetje ja,
Wij (lees ik) doen voor 90% het werk zelf, enkele van de tegenvallers waar wij mee hebben mogen dealen:
- We zitten al bijna anderhalf jaar in een getouwtrek met het bedrijf die onze bouwkraan heeft om laten vallen met het op zijn plek zetten. (als je denkt dat een zown ding duur is in aanschaf.... koop er dan eens twee).
Het is veel fijner aan het eind van de bouw te moeten bedenken waar het restant voor te gebruiken, dan een aanvullende financiering te regelen
Ik heb 't met die 20% trouwens net gered: toen we dik twee jaar geleden gingen bouwen begon de energiecrisis en ging elektriciteit en gas door het dak. Beton, stenen en nog veel meer kreeg een energieopslag.
Eens ^O^Conrado schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 09:52:
[...]
Mijn motto is "Bouwen = Budgetteren", en iedereen loopt tegen onverwachte uitgaven aan. En het is zó verleidelijk al het beschikbare geld in het project te stoppen. Daarom raad ik aan om bij bouw met een aannemer 10% budgetruimte vrij te houden, en als zelfbouwer 20%.
Het is veel fijner aan het eind van de bouw te moeten bedenken waar het restant voor te gebruiken, dan een aanvullende financiering te regelen
Ik heb 't met die 20% trouwens net gered: toen we dik twee jaar geleden gingen bouwen begon de energiecrisis en ging elektriciteit en gas door het dak. Beton, stenen en nog veel meer kreeg een energieopslag.
Members only:
Inloggen
Ja, je kunt op heel veel verschillende manieren budget reserveren, bijvoorbeeld door posten optioneel te maken. Als de nood aan de man was geweest, hadden we er zonder al het aftimmerwerk ook kunnen wonen.
Het wordt pas echt ernstig als ik geen budget meer voor de maairobot zou hebben
Het wordt pas echt ernstig als ik geen budget meer voor de maairobot zou hebben
Toch nog een meevaller, Enexis heeft uiteindelijk 1160 gerekend i.p.v. 1725. Geen idee waar ze dat tarief vandaan halen maar helemaal prima.woekele schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 21:27:
hoi allemaal, ik ben mezelf aan het inlezen super handige topic! Hoe komen jullie aan lokale bouwers? Hebben jullie nog goede adressen in de omgeving van Rotterdam/Zuid-Holland?
Bijna verdubbeld ten opzichte van 2022 toen het nog 886 waswoekele schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 21:27:
Ook fijn... de aansluitkosten voor stroom (Enexis):
in 2025: 1725
Mijn toekomstige schijtbuis
/f/image/UUGastSXmreYxDboInx8WGPg.png?f=fotoalbum_large)
En vandaag out of the blue nieuws dat Delta onze huizen gaat aansluiten op glasvezel
/f/image/UUGastSXmreYxDboInx8WGPg.png?f=fotoalbum_large)
En vandaag out of the blue nieuws dat Delta onze huizen gaat aansluiten op glasvezel

Ik zie daar ook veel mogelijkheden voor een open haard, allesbrander, hout cv of vuurkorfKoffie schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 19:09:
Mijn toekomstige schijtbuis![]()
[Afbeelding]
Da's het bijzondere en mooie, maar ook soms lastige aan dit hele avontuur. Op die stenen schuur na op die foto is alles op die foto natura 2000.nokiaan958GB schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 21:13:
[...]
Ik zie daar ook veel mogelijkheden voor een open haard, allesbrander, hout cv of vuurkorf
Koffie schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 19:09:
Mijn toekomstige schijtbuis![]()
[Afbeelding]
Members only:
Inloggen
Wij moesten de Nuts zelf regelen van Danilith.
We hebben wekelijks gebeld met de aannemers van Enexis voor een plekje, zou uiteindelijk week 26 pas worden.
Door ze elke dag achterna te zitten, ligt het inmiddels sinds vorige week binnen.
@Koffie mooie plaats om een huis te bouwen zo vlak bij een natuurgebied. Komt er hier ook een zwembad?
Thanks, zijn er ook echt superblij mee. Wie kan er nou zeggen dat er deze week een kameeltje bij je in de straat is geboren?twodigits schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 10:47:
@Koffie mooie plaats om een huis te bouwen zo vlak bij een natuurgebied. Komt er hier ook een zwembad?
![]() | ![]() |
We hebben besloten geen zwembad meer te bouwen, dat s een afgesloten hoofdstuk en hoeft voor ons niet meer.
Wel zal er weer een tub komen, alleen even kijken of ik de huidige meeneem of dat ik een nieuwe koop. Hangt ook een beetje af van komende rekeningen rondom de bouw
Bij ons is dit allemaal geregeld door de aannemer, hierdoor heb ik ook geen projectnummer zodat ik er achteraan kan zitten.nils7 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 09:55:
[...]
Wij moesten de Nuts zelf regelen van Danilith.
We hebben wekelijks gebeld met de aannemers van Enexis voor een plekje, zou uiteindelijk week 26 pas worden.
Door ze elke dag achterna te zitten, ligt het inmiddels sinds vorige week binnen.
De aannemer wil dit liever niet geven omdat het volgens hun kan werken als een rode lap op een stier, mede vanwege de vervelende machtspositie die dat soort bedrijven hebben.
Members only:
Inloggen
Is dat een belgische traditie?Frantic schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 14:03:
***members only***
Members only:
Inloggen
Members only:
Inloggen
*knip*
[ Voor 95% gewijzigd door twain4me op 08-03-2025 20:24 . Reden: spam ]
Ik was onlangs bij Groothuisbouw, ook op hun werkplaats geweest. De binnenmuren zijn niet van steen, maar van fermacell.Jesp_J schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:28:
[...]
Bedankt voor de informatie. Een hellend dak wordt dus zo te lezen geïsoleerd met een minerale (glaswol/steenwol) isolatie. Ben hier wel blij mee want dat is qua geluidsisolatie gewoon een stuk beter dan PIR.
Wij zouden dan gaan voor gemetselde topgevels dus dan is de opbouw van de wanden iets anders. Neem aan dat de binnenmuren gewoon van steen zijn toch.
klopt, maar wel dubbellaags zag ik laatst.huisvanpippi schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 20:28:
[...]
Ik was onlangs bij Groothuisbouw, ook op hun werkplaats geweest. De binnenmuren zijn niet van steen, maar van fermacell.
HT & NAS & Inventaris
Dat verklaart inderdaad wel het een en ander, die van ons is 12,2 x 2,75 meter.woekele schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 21:23:
Die van ons is maar ongeveer 2,5 bij 5,5 meter. Wellicht verklaart dat het verschil nog iets
Wij zijn ons ook aan het oriënteren op een catalogusbouwer, maar twijfelen nog erg tussen houtskeletbouw en traditionele bouw. We mogen op ons perceel twee 2-onder-1 kap woningen bouwen. In één gaan we met vrienden wonen, de andere gaan we verkopen om zo ons project te financieren.
Het valt mij op dat in houtskeletbouw weinig tweekappers worden aangeboden. Heeft dat dan toch met gehorigheid te maken? Verder is voor ons ook de verkoopwaarde belangrijk, zijn er mensen die ervaring hebben hoe traditionele bouw en houtbouw zich hierin verhouden?
Overigens zijn tips voor goede catalogusbouwers welkom, wij zien onderhand door de bomen het bos niet meer
Het valt mij op dat in houtskeletbouw weinig tweekappers worden aangeboden. Heeft dat dan toch met gehorigheid te maken? Verder is voor ons ook de verkoopwaarde belangrijk, zijn er mensen die ervaring hebben hoe traditionele bouw en houtbouw zich hierin verhouden?
Overigens zijn tips voor goede catalogusbouwers welkom, wij zien onderhand door de bomen het bos niet meer
Alles valt en staat met het ontwerp van de bouwknopen en de kwaliteit van de bouwknopen.rschappin schreef op maandag 10 maart 2025 @ 12:38:
Wij zijn ons ook aan het oriënteren op een catalogusbouwer, maar twijfelen nog erg tussen houtskeletbouw en traditionele bouw. We mogen op ons perceel twee 2-onder-1 kap woningen bouwen. In één gaan we met vrienden wonen, de andere gaan we verkopen om zo ons project te financieren.
Als timmerman koos de compriband vergeet ben je de sjaak.. maarja als metselaar jan specie in de ankerloze spouwmuur laat vallen ook. beide bouwmethodes kunnen prima woningen opleveren , maar ook de grootst mogelijke bagger. Ik zou de aannemer en bouwmethode vooral op elkaar afstemmen (dus specialisten zoeken), daar zit imho de meeste winst.
Members only:
Inloggen
De standaard goedkope. De Valetis is de betere keuze dan en maar paar tientjes meer.FabianGTI schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 09:54:
***members only***
Waarom zou die dan beter zijn? Het lijkt het dat deze Ventus (toevoer) een andere functie heeft dan de door jou aangehaalde Valetis (afvoer), daarom worden ze vaak ook in combinatie met elkaar gebruikt.DeBaroN schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 10:44:
[De standaard goedkope. De Valetis is de betere keuze dan en maar paar tientjes meer.
Je hebt gelijk, ik bedoelde eigenlijk de Renson design dakdoorvoergertjan! schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 11:24:
[...]
Waarom zou die dan beter zijn? Het lijkt het dat deze Ventus (toevoer) een andere functie heeft dan de door jou aangehaalde Valetis (afvoer), daarom worden ze vaak ook in combinatie met elkaar gebruikt.
Doet de bouwer van het huis ook het sanitair plaatsen? Of is dit een andere externe partij?Frantic schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 17:49:
***members only***
Die hebben wij ook, zowel voor de aanvoer als de afvoer... Zou het achteraf nog makkelijk zijn om de afvoer te veranderen naar een Valetis? Onze zonnepanelen zitten inderdaad in de buurt ervan...FabianGTI schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 09:54:
***members only***
Hier zit deze op het dak. https://www.ventilatielan...p6DRcx0klSOkaAv8AEALw_wcB Waarbij de uitvoer van de wtw netjes onder de panelen zit.woekele schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 20:41:
[...]
Die hebben wij ook, zowel voor de aanvoer als de afvoer... Zou het achteraf nog makkelijk zijn om de afvoer te veranderen naar een Valetis? Onze zonnepanelen zitten inderdaad in de buurt ervan...
![]() | ![]() |
Doen zij iddwhipcheck schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 19:35:
[...]
Doet de bouwer van het huis ook het sanitair plaatsen? Of is dit een andere externe partij?
Die van @FreezingPixels heb ik ook voor de WTW in het dak.
Oorspronkelijk had de loodgieter ook die van Ubbink geplaatst riool ontluchting, maar dat zag er niet uit.
Ik heb nu ene bijpassende bij de pan, nog wel een torentje, maar veel beter passend in het geheel.
Oorspronkelijk had de loodgieter ook die van Ubbink geplaatst riool ontluchting, maar dat zag er niet uit.
Ik heb nu ene bijpassende bij de pan, nog wel een torentje, maar veel beter passend in het geheel.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/uT4jbMuTanNGe3xyotV3T2yy.jpg?f=user_large)
[ Voor 18% gewijzigd door Rob-T6 op 14-03-2025 07:43 ]
Hier gaan de werkzaamheden 1e week April van start!
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Ik kan het wel eens navragen, volgens mij hebben wij dezelfde installateur op de bouw rondlopen.woekele schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 20:41:
[...]
Die hebben wij ook, zowel voor de aanvoer als de afvoer... Zou het achteraf nog makkelijk zijn om de afvoer te veranderen naar een Valetis? Onze zonnepanelen zitten inderdaad in de buurt ervan...
Die jongens die bij ons lopen zijn wel heel flexibel.
Met welke dikte moet ik rekeninghouden als er een laag sausklaar stucwerk op een binnenmuur wordt aangebracht door stucadoor van het bouwbedrijf? Dit ivm inmeten keuken.
Wat voor binnenmuren heb je, dat maakt verschil om ze glad te krijgen...
Dta probleem had ik ook, maar met passen en meten heb ik de toeters tussen de daken geplaatst. Liever niet gehad, maar ze vallen nu niet meer op....FreezingPixels schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 21:29:
De installateur had wat moeite met de plaatsing van de doorvoeren icm de zonnenpanelen en stelde toen voor om deze te gebruiken.
Members only:
Inloggen
Wij willen binnenkort gaan verhuizen, maar de binnendeuren (met verdekte scharnieren) komen pas later.
Gisteren zei een timmerman dat het hangen heel veel stof gaat geven, en dat we er dan beter nog niet wonen.
Is dat echt zo erg?
Gisteren zei een timmerman dat het hangen heel veel stof gaat geven, en dat we er dan beter nog niet wonen.
Is dat echt zo erg?
Zijn de scharnieren al in het kozijn gefreesd? Zo niet, dan geeft dit inderdaad wel wat stof/zaagsel. Maar om nou te zeggen dat je er vanwege dit nog niet kan wonen lijkt mij sterk.savagenld schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 08:34:
Wij willen binnenkort gaan verhuizen, maar de binnendeuren (met verdekte scharnieren) komen pas later.
Is dat echt zo erg?
Vanmiddag weer even kijken bij ons huis. De laatste keer was vorige week, vlak voor we een weekje op vakantie gingen.
in de tussentijd een hoop gebeurt heb ik begrepen. De dekvloeren zijn gestort en we moeten even naar een proefstukje voegen kijken bij het metselwerk om aan te geven welke voeg we willen.
Helaas is tegenwoordig de deur op slot als ze niet op de bouw zijn (en hebben we nog geen sleutel) dus naar binnen gaan zit er niet in.
in de tussentijd een hoop gebeurt heb ik begrepen. De dekvloeren zijn gestort en we moeten even naar een proefstukje voegen kijken bij het metselwerk om aan te geven welke voeg we willen.
Helaas is tegenwoordig de deur op slot als ze niet op de bouw zijn (en hebben we nog geen sleutel) dus naar binnen gaan zit er niet in.
Die sleutel hebben wij gelijk geregeld toen inderdaad. Stond toevallig de eerste dag al met een leverancier voor plafonadafwerking voor een dichte deur terwijl hij binnen de situatie wou bekijken/opmeten etc. Niet handig
Tip: vraag gelijk 2 sleutels.
Het is nu nog een bouwdeur, niet de uiteindelijke deur. In het kader van schade enzo waren ze er niet zo happig op en daarom word de deur op slot gedaan. Snap ik ook wel, want wie is verantwoordelijk voor schade als ik jan en allemaal er doorheen laat banjeren.woekele schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 09:00:
Die sleutel hebben wij gelijk geregeld toen inderdaad. Stond toevallig de eerste dag al met een leverancier voor plafonadafwerking voor een dichte deur terwijl hij binnen de situatie wou bekijken/opmeten etc. Niet handigTip: vraag gelijk 2 sleutels.
Wat ik begreep van onze bouwer destijds, is de bouwer verantwoordelijk... En daarom zijn ze niet happig om de een sleutel af te geven. Zij zijn niet verzekerd voor jou als er iets gebeurd, maar wel voor hun personeel.Koffie schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 09:28:
[...]
Het is nu nog een bouwdeur, niet de uiteindelijke deur. In het kader van schade enzo waren ze er niet zo happig op en daarom word de deur op slot gedaan. Snap ik ook wel, want wie is verantwoordelijk voor schade als ik jan en allemaal er doorheen laat banjeren.
If I agreed with you, we'd both be wrong.
Hier hebben we een oppervlakte van 284 M2 (bijna 1.200 m3 inhoud) en een berekende waarde van 14.000 KWH.Andrehj schreef op woensdag 6 november 2024 @ 13:53:
[...]
Als je daar de koevlaasformule op loslaat (met wat minder draaiuren, vanwege goed geïsoleerde nieuwbouw), dan kom je op een WP-vermogen van 10670/1500 = 7 kW. Dat is en best grote BENG woning! Over hoeveel m² en m³ heb je het hier? Zit er drievoudig glas en WTW-ventilatie in?
Triple geluidsisolerend glas, hogere isolatie waarde dan min bouwvoorschrift.
We hebben een bodemwarmte pomp 9KW (modulerend).
Maar hier komen we niet aan een COP van 7. (wel op 6.2 tot 6.5 afhankelijk welke maand).
Ik verwacht ( we wonen nog geen jaar) dat we uit komen op een jaarverbruik van ongeveer 6.000 KWH.
Hier gaat uiteraard nog onze opbrengst van zonnepalen van af 30 stuks a 420Wp gelegd op drie windrichtingen. (Zal ergens tussen de 9-11.000 KWH opwekken).
Electrische auto is nog niet meegerekend, want die komt pas als de diesel weggedaan wordt.
Nog geen batterij, alles wel voorbereid...prijzen dalen dus we zullen er niet lang mee wachten.
Verder hebben we WTW op de douche
WTW zendher met vocht en CO2 regeling.
Per kamer vertrek een eigen thermostaat.
Vloerverwarming gehele woning (ruim 2.500 meter slang)
Geen houtkachel, hoewel we dat wel weer erg jammer vinden achter af.
Electrische Sauna in de woning (ingebouwd in de badkamer = 25 m2)
Woning is nog steeds A+++
Onzin , er kan best een stofzuiger op de freesmachine gezet worden.savagenld schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 08:34:
Is dat echt zo erg?
En ja wat grove delen zullen naar beneden vallen.
Ik zou niet eens de gordijnen weg halen.
Wel is het voor de timmerman veel makkelijker zonder sofzuiger. (hoewel dat betrekkelijk is)
In ons geval echt niet... Het enige stof komt van het freezen, als de timmerman gewoon goed gereedschap heeft is het echt minimaal wat daar vanaf kan komen. Ik zou daar niet op gaan wachten. (en anders even een keer extra stoffen)savagenld schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 08:34:
Is dat echt zo erg?
Hier het zelfde, bouwer wilde er eigenlijk niet aan om de sleutel te geven ivm aansprakelijkheid. Uiteindelijk hem toch weten te overtuigen. Vooral doordat ik tijdens de eerder bezoekjes al heel veel fouten kon opsporen die toen nog makkelijk hersteld konden worden, was dus ook in zijn eigen belang.Loft schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 11:27:
[...]
Wat ik begreep van onze bouwer destijds, is de bouwer verantwoordelijk... En daarom zijn ze niet happig om de een sleutel af te geven. Zij zijn niet verzekerd voor jou als er iets gebeurd, maar wel voor hun personeel.
[ Voor 35% gewijzigd door FreezingPixels op 15-03-2025 11:43 ]
Ik zou rekening houden met 10 mm. (dat is standaard in de prijs over het algemeen)sysiwan schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 11:37:
Met welke dikte moet ik rekeninghouden als er een laag sausklaar stucwerk op een binnenmuur wordt aangebracht door stucadoor van het bouwbedrijf? Dit ivm inmeten keuken.
Dit wil NIET zeggen dat ze er 10 mm opsmeren.
Want als de muur al glad is mag je blij zijn met 3 mm laag.
Als houtskelet goed gedaan wordt is het prima wonen.rschappin schreef op maandag 10 maart 2025 @ 12:38:
Gezien je 2x 2/1 kap bouwt zou ik gewoon eens met een architect gaan praten en die eens vragen waar hij graag mee bouwt (gezien je wens HS).
Omdat je 4 woningen bouwt kon dat wel eens aantrekkelijk zijn t.o.v. boekjes bouwer
Gelukkig heb je geen stadsverwarming.FabianGTI schreef op zondag 2 maart 2025 @ 08:04:
[...]
Kost je gemakkelijk €13.000,=
Ik hoop dat de timmerman dat ook voor de eigen gezondheid doetFreezingPixels schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 11:39:
Het enige stof komt van het freezen, als de timmerman gewoon goed gereedschap heeft is het echt minimaal wat daar vanaf kan komen.
Echter, ik denk dat de timmerman vooral gedoe wil voorkomen. Er zijn al (af)bouwers die je voor elke klus een verklaring laten tekenen dat zij niet verantwoordelijk gehouden kunnen worden.
Helaas blijkt bij velen dat vrijwel elke klus wel òf opnieuw gedaan moet worden, dan wel schade aan iets anders veroorzaakt.Conrado schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 12:53:
[...]
Ik hoop dat de timmerman dat ook voor de eigen gezondheid doet
Echter, ik denk dat de timmerman vooral gedoe wil voorkomen. Er zijn al (af)bouwers die je voor elke klus een verklaring laten tekenen dat zij niet verantwoordelijk gehouden kunnen worden.
Ik ken mensen die feestjes vieren als iets in 1 keer goed gaat, i shit you not...
Verstandig. Toen wij net in ons huis zaten was de bouw van de buren nog niet af. Tot mijn verbazing kwamen er verscheidene mensen kijken en door de ruwbouw lopen. Ik vond het ongelooflijk brutaal en sprak ze daar op aan, er lag gereedschap en bouwmateriaal zo voor het meenemen. Heb daarop de aannemer geïnformeerd. Die heeft toen dezelfde week de bouwplaats met hekken achter slot en grendel gezet. Je denkt er niet aan omdat je zelf niet zo bent misschien, maar het gebeurt dus gewoon.Koffie schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 09:28:
[...]
Het is nu nog een bouwdeur, niet de uiteindelijke deur. In het kader van schade enzo waren ze er niet zo happig op en daarom word de deur op slot gedaan. Snap ik ook wel, want wie is verantwoordelijk voor schade als ik jan en allemaal er doorheen laat banjeren.
Mag ik vragen welke regelsysteem je per ruimte hebt gebruikt?
Noot: Wij zitten nu in de fase om het definitief ontwerp van het huis te gaan afronden en qua omvang en inhoud komt ons huis overeen met je huis. Ook wij gaan voor een, weliswaar kleine, sauna in de badkamer van de "master bedroom".
Let op:
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic
Duurzame installaties en domotica hebben eigen fora met veel meer diepgang over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3. Je tuin is natuurlijk ook iets wat moet gebeuren na de bouw. Zie Het grote tuinen, balkons en plantentopic